JeroenK schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:06:
[...]
Daar heb je mooi op geanticipeert, slim opgelost, anders loop je in een soort van valkuil, dan blijf je aan PL vast zitten. Ikzelf ben ook gene fan van PL of financiering, maar ik begrijp wel dat het een oplossing kan zijn.
Fijn

ik heb zelden zo de wind van voren gekregen omdat ik een vergelijking postte...
Of Ev rijden voor je gezin wat is kan ik niet zo beoordelen, ik kenje eisen en alternatieven niet. Wij rijden vaak in watkleinere auto's. Voor die enkele keer dat je dan een grote auto nodig hebt huur ik er wel een.
Ik weet niet of de Nissal Leaf je bevalt, men is er hier snel negatief over, maarja als hij goed in je (dagelijkse) gebruikstoepassingen past is het toch een geweldige auto. Ook wij krijgen vaak te horen dat lange afstanden met onze EV's niet mogelijk zijn (Heel verrassent zijn wij ons daar bewust van, al lang voordat anderen die constatering maken). Het ligt er aan hoe erg je tilt dat een rit langer duurt dan met een ICE of EV met grote accu. Voor die paar keer per jaar dat wij dat nu hebben vind ik alle kosten het niet waard.
Afgelopen najaar ben ik van Amersfoort naar Margraten gereden en terug (met Kia Soul EV model 2014 27kWh accu). Dat was 4x laden, 2x heen en 2x terug (met 2 niet functionerende snelladers). Een groepje bekende van ons deden net alsof het een drama was, ik was gewoon wat langer onderweg, was met de vakantie ook.
Ja waarde van auto's valt bij inruil tegen. En als je je voormalige auto even later terug ziet schieten de tranen in je ogen over de prijs die er dan voor gevraagd wordt. Hetis net als met keukens, kopen en daarna niet meer kijken.
De huidige keuze is toch geen slechte keuze qua auto?
Nee hoor, maar er zijn wel wat minpunten en pluspunten. Er is een Nissan Leaf topic, maar misschien ook wel interessant om eens hier te posten.
Allereerst is het de fijnste auto waar ik ooit in heb gereden (maar ik had ook een lage standaard). Elektrisch rijden, helemaal met one-pedal en het weinige geluid maakt echt dat ik veel minder vermoeid op lokatie aankom. Ik heb bewust voor PL gekozen zodat ik zelf niet met de auto zou zitten als de accudegradatie te sterk zou zijn. Dat is een nadeel van deze auto.
Ik heb drie kinderen die moeten passen (2,5,7), en de wens voor een redelijke kofferbak. De Leaf heeft een verhoogd midden achterin, wat een nadeel gaat zijn als de oudste ouder wordt. Maar voor nu gaat het nog. Na de lease periode is de auto niet langer geschikt voor 3 kinderen achterin.
Het liefst zou ik ook goed op vakantie kunnen gaan; mijn ideale auto voor dit moment is de E-Niro 64kWh maar die past (nog) niet binnen budget. Die zou ik ook wel willen hebben als in eigenaar omdat de degradatie daar wel goed geregeld is, maar zoals gezegd niet binnen budget. Mijn perfecte auto heeft de grootte van een Leaf, maar dan met vlakke achtervloer, 3-fase lader en 64kWh. Dan kan ik er alles mee. De e-niro is vziw de enige auto die gezinsvriendelijk genoeg is. Alle kleine auto's vallen voor ons gewoon af (2008, Zoe etc).
Verder voor alle dagelijkse ritjes in Nederland bevalt het heel erg goed. Met de kou moest ik een keer snelladen om thuis te komen waar dat eerst niet hoefde.
Over het elektrisch rijden in het algemeen kan ik heel simpel zijn: binnen Nederland helemaal goed, op een enkele keer wat laadfrustraties: ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er volle laadpalen waren op lokatie waarbij of de (meestal PH)EV's al lang vol waren of dat er een ICE stond geparkeerd. Dan moet je dus of snelladen of 2km lopen. Ook zou ik zonder eigen oprit nooit aan een EV beginnen; hier in de buurt zijn er al flink wat frustraties over en ik heb daar nu geen last van.
Maar de auto zelf? Ik denk dat de Leaf onterecht slecht bekend staat. De meeste mensen hier zijn lease rijders en dan kan je naar een andere klasse kijken en dan behoort een id.3 of m3 of e-niro wel tot de mogelijkheden.. De buurt staat hier er ook vol mee, allemaal zakelijke rijders. Ik ben de enige andere in de buurt die prive een EV rijdt. In september haalde ik met gemak 280-300 km op een lading. Ook ben ik erg blij dat de auto knopjes heeft, iets wat ik in de ID.3 en de Tesla's echt mis; om die reden zou ik er nooit een willen hebben. Ik heb ooit een vliegbrevet gehad en ik ken en ben daar opgeleid in het belang van ergonomie, wat compleet mist in dergelijke auto's.
Voor de niet-zakelijke lease rijders is het voor Jan Modaal denk ik nog amper weggelegd, of je moet idd slim zijn zoals jij en ik dat zijn en de consequenties van je financiele keuzes of kleinere accu accepteren. Ik vind 2030 dan ook erg ambitieus om alles elektrisch te laten zijn.
Mijn grote twijfel is of ik het aandurf met deze auto op vakantie te gaan met de kinderen, richting Dordogne of Bordeaux. Mag van mij best in 2 etappes zijn met overnachtingen. Als ik geen kinderen had was ik met mijn vrouw gewoon de uitdaging aangegaan denk ik.