• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Dat lijkt me wel aangezien je gewoon met dezelfde pas kan laden. Kun je het tarief zelfs nog op 30-35c zetten. Kun je zo de investering terug verdienen.
Dat kán zeker, maar ben wel benieuwd in hoe verre het laden meer mainstream wordt wat de Belastingdienst en je energiemaatschappij ervan vindt dat je winst hebt uit je particuliere aansluiting. Zeker boven de 10.000 kWh/jaar worden de marges groot.

Verder eigenlijk offtopic voor hier maar wilde wel de waarschuwing meegeven dat de toekomst (en legaliteit) van deze constructie onzeker is.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 16-03-2021 13:06 ]

Deveon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:05:
Dat kán zeker, maar ben wel benieuwd in hoe verre het laden meer mainstream wordt wat de Belastingdienst en je energiemaatschappij ervan vindt dat je winst hebt uit je particuliere aansluiting. Zeker boven de 10.000 kWh/jaar worden de marges groot.
De energiemaatschappij heeft hier voor zover ik weet niets over te zeggen. Waarom zou dat wel?

Bij de Belasting moet je inkomen opgeven, dat is nu ook al zo.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

JeroenE schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:30:
[...]
De energiemaatschappij heeft hier voor zover ik weet niets over te zeggen. Waarom zou dat wel?

Bij de Belasting moet je inkomen opgeven, dat is nu ook al zo.
Het is de Elektriciteitswet die verbiedt om stroom te verkopen zonder vergunning. Maar geen idee hoe dat precies gehandhaafd wordt.
Kan ook goed zijn dat dit niet van toepassing is, bijvoorbeeld:
Bent u zelf afnemer en levert u via uw aansluiting energie door aan andere afnemers binnen dezelfde onroerende zaak? Dan heeft u geen energievergunning nodig
Bron: https://www.acm.nl/nl/ond...n-energievergunning-nodig

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-03-2021 13:49 ]

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:41:
Maar geen idee hoe dat precies gehandhaafd wordt.
Volgens mij zijn er geen BOA's bij energiemaatschappijen in dienst, vergis ik mij? Ook als er sprake is van diefstal van energie moeten zij 'gewoon' de politie inschakelen als een persoon geen toegang geeft tot zijn huis.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:16:
[...]
Volgens mij zijn er geen BOA's bij energiemaatschappijen in dienst, vergis ik mij? Ook als er sprake is van diefstal van energie moeten zij 'gewoon' de politie inschakelen als een persoon geen toegang geeft tot zijn huis.
Dat kan ook niet anders, het zijn commerciële partijen, het is geen overheid.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Het is natuurlijk niet uit te sluiten, en zelfs voor de cynici onder ons voor de hand liggend, dat de energiemaatschappijen en belastingdienst hier een stokje voor steken. Maar in de bron die aangehaald wordt staat duidelijk "afnemers buiten dezelfde onroerende zaak". Een auto die op jouw oprit staat te laden, is een afnemer binnen je onroerende zaak, lijkt me.

Ik mag ook bij wijze van spreken een bordje bij mijn buitenstopcontact hangen met "laad hier je mobiel op, 10 euro per uur" en als er mensen zo gek zijn om dat te betalen, dan is dat prima, denk ik? Knappe jurist die mij tegen houdt, om iets wat ik eerlijk inkoop, weer te verkopen met winst? (al zijn het dan op een gegeven moment wel inkomsten uit andere bron voor de inkomstenbelasting, maar dat is weer een heel andere discussie :P )

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zolang ze gewoon betaald krijgen voor de afgenomen elektriciteit zullen ze echt niet protesteren. :+

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:49:
Ik mag ook bij wijze van spreken een bordje bij mijn buitenstopcontact hangen met "laad hier je mobiel op, 10 euro per uur" en als er mensen zo gek zijn om dat te betalen, dan is dat prima, denk ik? Knappe jurist die mij tegen houdt, om iets wat ik eerlijk inkoop, weer te verkopen met winst? (al zijn het dan op een gegeven moment wel inkomsten uit andere bron voor de inkomstenbelasting, maar dat is weer een heel andere discussie :P )
Geen idee wat de voorwaarde van je energieleverancier zijn, maar voor een particuliere aansluitingen zou mij niet verbazen als doorverkoop muv onderverhuurders niet is toegestaan. Mijn post was ook niet bedoeld om te debatteren of het nu wel of niet mocht maar met name een kijk op de toekomst. Een laadpaal en de aanleg daarvan zal toch al snel 2-3 jaar nodig hebben om terug te verdienen. Gemakkelijker is gewoon de rekening bij de werkgever te leggen en aan te geven dat hij over de lease van de auto de aanleg gaat terugverdienen tov publiek laden.

Zelf had ik de aanleg van mijn laadpaal via een eigen bijdrage bekostigd, maar dat betekende toch een flinke betaling achteraf toen ik mijn ontslag indiende. :X

• Deveon
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:02:
Zolang ze gewoon betaald krijgen voor de afgenomen elektriciteit zullen ze echt niet protesteren. :+
Waarschijnlijk maakt het wel een verschil of je braaf tussen 0:00 en 5:00 laad of dat je continue in de piek rond 17:00 regelmatig uren lang 11 kW trekt. Consumentenprijzen liggen vast, maar inkoopprijzen niet. Uiteraard ontspring je wel de dans zonder slimme meter (of eentje die niet connected is).

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 16-03-2021 16:05 ]

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-01 11:49
Interessant artikel.
VW groep heeft waarschijnlijk volgend jaar Tesla al ingehaald qua verkoop aantallen BEV.

https://edition.cnn.com/2...lkswagen-tesla/index.html

Ook interessant uit het artikel;
UBS estimates that manufacturing an ID.3 currently costs Volkswagen €4,000 ($4,770) more than producing an equivalent Golf powered by gasoline or diesel. But a sharp decline in the cost of battery packs — the single most expensive part of an electric vehicle — mean the difference in production costs will be eliminated by 2025, according to UBS.

[ Voor 46% gewijzigd door Isheara op 16-03-2021 20:18 ]

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:12:
Interessant artikel.
VW groep heeft waarschijnlijk volgend jaar Tesla al ingehaald qua verkoop aantallen BEV.

[...]
Diess is niet dom, hij heeft gewoon Musk gekopieerd en het werkt: https://finance.yahoo.com...-elon-musk-204621787.html

Niks voor niks mogen zoveel middle-managers met pre-pensioen: https://www.msn.com/en-us...paper-reports/ar-BB1ezDhl

De middle-managers zijn al jaren bij VW tegen de elektrificatie.

Ik vind het slim, lekker lean. VW heeft natuurlijk wel wat goed te maken maar ze zien echt wel dat ze moeten.

• Deveon
  • Niet online
Interessant artikel.

[...]
Uiteraard alleen maar mooi dat Volkswagen zich meer gaat inzetten op EVs, maar vind het artikel wel erg vaag geschreven. Volgend jaar gelijk en in 2025 300.000 meer. Dat terwijl Tesla (minimaal) 50% per jaar wilt groeien.

Daarnaast moet Volkswagen natuurlijk ook niet te snel willen. Hun productiecapaciteit uit 2020 staat inmiddels ook nog deels bij de dealer te wachten op een consument. Al lijkt dit volgens de advertenties met name een Nederlands dingetje te zijn (vanwege de verhoogde bijtelling).

Het blijft mooi om te zien dat er meer gesproken wordt over productie aantallen ipv modellen zoals we al jaren horen. De aandeelmarkt lijkt deze strategie ook goed te oordelen want het koers van Volkswagen zit al een tijdje flink in de plus.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Diess is niet dom, hij heeft gewoon Musk gekopieerd en het werkt: https://finance.yahoo.com...-elon-musk-204621787.html

Niks voor niks mogen zoveel middle-managers met pre-pensioen: https://www.msn.com/en-us...paper-reports/ar-BB1ezDhl

De middle-managers zijn al jaren bij VW tegen de elektrificatie.

Ik vind het slim, lekker lean. VW heeft natuurlijk wel wat goed te maken maar ze zien echt wel dat ze moeten.
Laat ze een Passat station maken, een low-cost versie van de Taycan Gran Turismo, en VW zit gebakken in de leasemarkt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Coasterfreak schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:56:
[...]

je blogs zijn altijd leuk om te lezen, geven een realistische blik van hoe te reizen met een zoe.

wil het zelf ook graag doen en ben wellicht van plan om met de zoe ze50 naar de zwarte zee te gaan voor in de zomer, gaat allemaal een stuk makkelijker met ccs neem ik aan ipv ac43.

de laadkaarten worden langzaam besteld voor hongarije (mobility) /servie (virta) /bulgarije (eldrive) /turkije (zes, esarj, sharz, voltrun) en zelfs met ABRP worden routes met de maand realistischer met de komst van nieuwe snelladers.

voor europa heb ik al de standaard pasjes als vattenfall, plugsurfing, newmotion, enbw, maingau en daarnaast hopelijk binnenkort de bovengenoemde pasjes, dat hoort genoeg te zijn denk ik :+
Waarom al die pasjes niet gewoon kunnen worden vervangen door een app op je telefoon is mij overigens ook een raadsel.

Net zo goed als dat men nu pas gaat overwegen om de ov chipkaart te vervangen door een app.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Een bijkomende optie kan ik best begrijpen maar vervangen lijkt me dan weer een brug te ver.
Als je één app kan maken die op alle telefoons te downloaden is kan het ook niet moeilijk zijn om één pasje in de gehele EU operationaal te maken.

Voor mij is dat geen raadsel. Ik kan me er best iets bij voorstellen dat niet iedereen met een auto of iedere OV gebruiker in het bezit is van een smartphone.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2021 08:45 ]

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

IvoB2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:44:
Een bijkomende optie kan ik best begrijpen maar vervangen lijkt me dan weer een brug te ver.
Als je één app kan maken die op alle telefoons te downloaden is kan het ook niet moeilijk zijn om één pasje in de gehele EU operationaal te maken.

Voor mij is dat geen raadsel. Ik kan me er best iets bij voorstellen dat niet iedereen met een auto of iedere OV gebruiker in het bezit is van een smartphone.
Uiteraard moet dan de pasoptie ook blijven. Maar het is gewoon idioot zoveel verschillende passen als je moet hebben om door heel Europa te kunnen laden. Dit zijn nou van die zaken waar de EU nuttig zou kunnen sturen.

• Deveon
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:37:
[...]

Laat ze een Passat station maken, een low-cost versie van de Taycan Gran Turismo, en VW zit gebakken in de leasemarkt.
Dat platform gaat niet naar Volkswagen komen hoor. Enkel Audi gaat op beide EV platforms bouwen (ID.x en Taycan). De ID.4 bied volgens mij dezelfde binnenruimte als een Passat en wanneer je op de batterij zit wordt het al snel krap in de hoogte bij een station. De Leaf is ook flink hoger als er één naast mijn Passat staat, idem met de ID.3.
De tag aan mijn autosleutel vind ik toch echt een stuk makkelijker dan mijn smartphone uit mijn zak te pakken om de boel te configureren. Persoonlijk zou ik liever zien dat laadpalen de combinatie auto/pas gaan herkennen zodat je genoeg hebt aan alleen de stekker (CCS AutoCharge)..

[ Voor 35% gewijzigd door Deveon op 17-03-2021 08:52 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
Deveon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Dat platform gaat niet naar Volkswagen komen hoor. Enkel Audi gaat op beide EV platforms bouwen (ID.x en Taycan). De ID.4 bied volgens mij dezelfde binnenruimte als een Passat en wanneer je op de batterij zit wordt het al snel krap in de hoogte bij een station. De Leaf is ook flink hoger als er één naast mijn Passat staat, idem met de ID.3.
De M3/P2 is nochtans een lage wagen
DS7 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:39:
Waarom al die pasjes niet gewoon kunnen worden vervangen door een app op je telefoon is mij overigens ook een raadsel.
Ach, toen de chipknip en chipper werden geïntroduceerd was ook de belofte dat die niet alleen voor betalingen gebruikt konden worden, maar ook voor de andere zaken zoals lidmaatschap van de bieb/sportvereniging, vervanging van de strippenkaart voor het openbaar vervoer etc.

Maar ja, ieder bedrijf wil iets waar hun eigen logo op staat en zodoende heb je tegenwoordig steeds meer losse passen ipv 1 pas die overal werkt.
Alle pasjes werken toch al overal (voor zover de uitgever van de pas dan roaming overeenkomsten heeft afgesloten).

Het "probleem" is dat je met 1 pas niet kan wisselen tussen aanbieder A en aanbieder B omdat aanbieder A bij de ene laadpaal goedkoper is dan aanbieder B (en bij een andere laadpaal weer andersom).

Bovendien kan je bij dezelfde aanbieder ook verschillende opties hebben. Bijvoorbeeld een pay-as-you-go abonnement of een flat-rate abonnement.

Voor de losse laadpasaanbieder is dat natuurlijk helemaal geen probleem, die wil gewoon dat jij alles met die ene laadpas (van hun!) betaalt. De consument die zo min mogelijk wil betalen is degene die het probleem van meerdere laadpassen heeft, maar dus niet de mogelijkheid heeft om dit op te kunnen lossen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
DS7 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:49:

Uiteraard moet dan de pasoptie ook blijven. Maar het is gewoon idioot zoveel verschillende passen als je moet hebben om door heel Europa te kunnen laden. Dit zijn nou van die zaken waar de EU nuttig zou kunnen sturen.
Mee eens.
Dan had ik dat 'vervangen' verkeerd begrepen.

• bottom line
Interessant artikel.

[...]
Mag je mij ook eens uitleggen waarom Toyota op nummer 3 staat volgens dit artikel.

Volgens mij combineert dit artikel alle wagens met een lithium batterij (dus BEV EN PHEV) als 'electric car', dus op puur elektrisch vlak duurt het nog wel even voor VW Tesla inhaalt. .

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-01 20:38
Interessant artikel.

[...]
Mwah, ze opereren ook lager in de markt waar de winstmarges kleiner zijn. Bovendien leid ik uit recente berichtgeving vanuit Zuid-Korea af dat VAG op stevige achterstand is gezet. Kia EV6 en Ioniq 5 lijken next-gen vs de net nieuwe ID4, die zorgelijk currentgen is...

Als ik die nieuwe "droomauto" concept van VW zie (trinity oid) lijkt dat in de meeste opzichten een Tesla kopie, net een Model S3XY mix.. ook qua businessmodel veel goed gejat. Maar dan jaren later. Ik zie Elon al zitten: "Oh come ON, is that all you got? What I got?"

[ Voor 17% gewijzigd door Dieken Taffert op 17-03-2021 10:35 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Dieken Taffert schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:29:
[...]
Mwah, ze opereren ook lager in de markt waar de winstmarges kleiner zijn. Bovendien leid ik uit recente berichtgeving vanuit Zuid-Korea af dat VAG op stevige achterstand is gezet. Kia EV6 en Ioniq 5 lijken next-gen vs de net nieuwe ID4, die zorgelijk currentgen is...

Als ik die nieuwe "droomauto" concept van VW zie (trinity oid) lijkt dat in de meeste opzichten een Tesla kopie, net een Model S3XY mix.. ook qua businessmodel veel goed gejat. Maar dan jaren later. Ik zie Elon al zitten: "Oh come ON, is that all you got? What I got?"
Ook al liggen ze achter met techniek, worden hun auto's wel verkocht. Het is natuurlijk nu al zo dat de currentgen auto's voor veel mensen al voldoende zijn. Neem daarbij dat veel mensen toch vaak een voorkeur voor een eigen merk hebben en ook een technisch minder goede auto kan goed worden verkocht.

Het artikel zelf vind ik wel een beetje kort door de bocht, want zoals je al zegt gaat het om 2 verschillende markten (of nog beter, heeft VAG meer markten dan Tesla) . Dus die aantallen zelf zegt inderdaad niet zoveel. Het zegt veel meer of Tesla zijn verkopen waar blijft maken en ook de groei kan behouden. Want dan snoepen ze alsnog een groot deel van de gevestigde markt op.

Want laten we wel wezen, Tesla/Musk zal echt niet het idee hebben dat ze in aantallen alle andere fabrikanten voor zullen blijven. Wel zullen ze zich tussen de grote andere merken willen mengen en daarbij liggen ze ondanks zo'n artikel nog goed op planning. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Tesla echt wakker hiervan ligt.

[removed]

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
redwing schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Ook al liggen ze achter met techniek, worden hun auto's wel verkocht. Het is natuurlijk nu al zo dat de currentgen auto's voor veel mensen al voldoende zijn. Neem daarbij dat veel mensen toch vaak een voorkeur voor een eigen merk hebben en ook een technisch minder goede auto kan goed worden verkocht.
Ikzelf denk niet dat techniek alles bepalend is. Er zijn meer fabrikanten van ICE's die niet voorop lopen qua techniek. Maar toch bij bosjes verkocht worden. DE gemiddelde gebruiker intresseert de techniek niet super.

Tesla had het voordeel dat ze de enige waren met een luxe en grote auto. Dat is nu aan het veranderen, voor mensen die elektrisch wilde rijden was er niet veel keuze. De keuze neemt nu enorm toe, je ziet dat de modellen S en X stukken minder verkocht worden. Zeker model S begint behoorlijk sleets te raken. Leuk dat ze het interrieur hebben aangepast, maar aan de buitenkant blijft hij het zelfde.

Doordaat de keuze groter is zie je dat mensen ook anar andere merken overstappen. Ze willen eens wat nieuws (of het past beter inhet lease budget).

• Deveon
  • Niet online
Uit recent onderzoek kwam juist dat de meeste EV kopers een Tesla laten staan vanwege Elon Musk als CEO. Daarnaast verwacht ik dat de berichtgeving in de media over bouwkwaliteit en andere service problemen ook vele tegenhouden.

Persoonlijk snap ik die mensen wel, echter zie ik nog geen grote groep overstappen van Tesla naar een ander merk. Het is ook compleet zinloos om de doelgroep huidige EV gebruikers aan te spreken terwijl de doelgroep voor een (nieuwe) ICE veel groter is. De markt groeit momenteel zo snel dat daar de echte potentie zit om aantallen te leveren.

Volkswagen heeft misschien niet de beste techniek in handen maar ik verwacht dat met name de ID.4 dankzij hun betrouwbare (Duitse) reputatie met een wat traditionelere auto een grote doelgroep aanspreekt. Dat terwijl de Aziatische merken toch hun goedkope reputatie en afwijkende ontwerp tegen zich hebben.

Uiteindelijk blijft de aanschaf van een auto toch met name een emotionele aanschaf en wat mij betreft kan ik het alleen maar toejuichen dat er inmiddels zoveel keuze is dat ik het allemaal zelf ook niet meer kan bij houden wat de specificaties zijn alle modellen op de markt zijn. Dat was een jaar of twee toch wel anders waarbij met een paar eisen/wensen je al op een shortlist uit kwam.

• Isheara
Tuurlijk was/is Tesla een disruptor geweest in de EV markt.
Maar het zijn geen auto bouwers, dat zijn de traditionele automerken wel: zij hebben vele malen meer ervaring en productie capaciteit om EV's te bouwen.
De introductie van een nieuw model en de frequentie en aantallen nieuwe modellen gaat bij de traditionele auto merken een stuk sneller dan bij Tesla.

Bovendien hebben de auto makers een gigantisch bestaand dealer netwerk, waar ze zonder grote problemen een model kunnen promoten, leveren en onderhouden.
Tesla heeft het goed gedaan in de afgelopen jaren (en lopen op een aantal fronten nog steeds voor op de concurrentie, al wordt de voorsprong snel kleiner), maar als de grote 3 echt EVs gaan pushen is Tesla echt kansloos in deze markt.

Mijn verwachting is dan ook dat ze zich meer zullen gaan toeleggen op de technologie voor EV's dan dat ze zelf EV's blijven ontwikkelen en bouwen.

Keep rolling sixes!

• bottom line
Isheara schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:52:

Maar als de grote 3 echt EVs gaan pushen is Tesla echt kansloos in deze markt.
Er is nog niemand die meer fabrieken (om)bouwt en EV's in aantallen kan produceren/verkopen dan Tesla.
Dat VW groter is en meer ervaring heeft wilt niets zeggen.
En wat is kansloos? Om de grootste ter wereld te worden? Is ook nooit hun doel.
Tesla kan gerust 2 miljoen wagens per jaar blijven produceren terwijl VW kan pronken met de titel van grootste producent.
Net zoals Mazda, Hyundai, Fiat, Honda, Porsche, Jaguar, ... andere delen van de markt hebben voorzien in de afgelopen 10tallen jaren.
Waarom moeten ze opeens met heel hun autotak failliet gaan als andere merken met EV's komen? De markt is groot genoeg, maar Tesla gaat kapot ja. Dat is het enige doel dat de rest moet nastreven.
Om nog maar te zwijgen van Nio, Xpeng, Polestar, Rivian, ... die ook allemaal gaan verdwijnen zodra de top 3 gaat pushen. /s
Hoelang heb jij wel niet moeten wachten op je EV trouwens?

Overigs nog steeds benieuwd waarom Toyota volgens je artikel de 3de grootste is in 2025 met 0 momenteel BEV's (in de planning)

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 17-03-2021 14:03 ]

• bottom line
JeroenK schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Tesla had het voordeel dat ze de enige waren met een luxe en grote auto. Dat is nu aan het veranderen, voor mensen die elektrisch wilde rijden was er niet veel keuze. De keuze neemt nu enorm toe, je ziet dat de modellen S en X stukken minder verkocht worden. Zeker model S begint behoorlijk sleets te raken. Leuk dat ze het interrieur hebben aangepast, maar aan de buitenkant blijft hij het zelfde.
Porsche verandert anders ook amper iets aan de buitenkant van hun wagens, maar blijft toch 911's verkopen..

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
bottom line schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Porsche verandert anders ook amper iets aan de buitenkant van hun wagens, maar blijft toch 911's verkopen..
Ook aan de 911 veranderen ze wel wat, de andere modellen gaan veel harder qua verandering. Ook Porche heeft geleerd dat ze niet alleen de 911 kunnen blijven verkopen zoals hij was. Er zijn hordes modellen bijgekomen.

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:52:
Tuurlijk was/is Tesla een disruptor geweest in de EV markt.
Maar het zijn geen auto bouwers, dat zijn de traditionele automerken wel: zij hebben vele malen meer ervaring en productie capaciteit om EV's te bouwen.
De introductie van een nieuw model en de frequentie en aantallen nieuwe modellen gaat bij de traditionele auto merken een stuk sneller dan bij Tesla.
Gigacasting, octovalve, verticale integratie* en straks stainlesssteel op de Cybertruck laat wat mij betreft zien Tesla zeker wel weet hoe ze efficiënt een auto kunnen bouwen. Echter zoveel mogelijk modellen en talloze opties behoort niet tot deze efficiency van de productielijn. Dat is niet zo zeer onkunde, maar meer in strijd met de missie.

*Stoelen, infotainment en Autopilot hardware zijn voorbeelden van wat Tesla in-house doet en veel meer marge overhoud dan de concurrentie die deze zaken inkoopt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
Idealiter zou een EV (auto) wat mij betreft een trade-off zijn tussen praktische ruimte en stroomlijn (luchtweerstand). Doordat de (merkbare) impact van een slechte stroomlijn bij een EV veel groter is kan ik me wel voorstellen dat de variatie minder gaat worden.

Helemaal stoppen met het kopen van auto's voor de looks zal helaas wel een utopie zijn :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• redwing
assje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:47:
Idealiter zou een EV (auto) wat mij betreft een trade-off zijn tussen praktische ruimte en stroomlijn (luchtweerstand). Doordat de (merkbare) impact van een slechte stroomlijn bij een EV veel groter is kan ik me wel voorstellen dat de variatie minder gaat worden.

Helemaal stoppen met het kopen van auto's voor de looks zal helaas wel een utopie zijn :P
Als je ziet hoe snel de range van EVs omhoog gaat zal het niet lang duren voordat die stroomlijn ook weer minder belangrijk wordt. En dan komt die variatie ook weer heel snel terug.

[removed]

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
redwing schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:54:
[...]

Als je ziet hoe snel de range van EVs omhoog gaat zal het niet lang duren voordat die stroomlijn ook weer minder belangrijk wordt. En dan komt die variatie ook weer heel snel terug.
Ik hoop dat de EU daar een stokje voor steekt. Niet dat ik tegen variatie ben, maar wel tegen onnodig extra elektra gebruiken om een fancy exterieur te krijgen. Dat gaat weer in tegen de reden dat we nu uberhaupt elektrisch moeten rijden. Namelijk voor het klimaat en voor het klimaat is het veel beter als we van dino slurpers naar zuinige ev's gaan. Niet naar ev's die, omdat ze een giga accu hebben, ver genoeg kunnen komen maar vervolgens wel 3 a 4 huishoudens per jaar aan stroom erbij verbruiken.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• redwing
yakmak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Ik hoop dat de EU daar een stokje voor steekt. Niet dat ik tegen variatie ben, maar wel tegen onnodig extra elektra gebruiken om een fancy exterieur te krijgen. Dat gaat weer in tegen de reden dat we nu uberhaupt elektrisch moeten rijden. Namelijk voor het klimaat en voor het klimaat is het veel beter als we van dino slurpers naar zuinige ev's gaan. Niet naar ev's die, omdat ze een giga accu hebben, ver genoeg kunnen komen maar vervolgens wel 3 a 4 huishoudens per jaar aan stroom erbij verbruiken.
Ik denk niet dat de EU daar iets aan gaat doen. Ook bij ICE's waar de range veel minder van belang is hebben de meeste auto's alsnog een goede stroomlijn. Ik zie dat dus niet als een echt probleem.

Daarnaast ligt het er ook heel erg aan hoe snel we een goede en betaalbare energie-opslag gaan krijgen. De energie-produktie met b.v. zonnepanelen is redelijk makkelijk op te schalen, maar loopt niet in sync met wanneer we willen laden. Kunnen we die onbalans weghalen dan maakt het al snel heel veel minder uit wat zo'n auto verbruikt.

[removed]

• yakmak
Ik verwacht het ook niet, maar met het overgaan op elektrische auto's zijn we er wat klimaat nog niet. We moeten onze dorst naar elektriciteit verminderen. En gezien een auto bijzonder veel verbruikt is een kleine aanpassing in efficientie al een behoorlijke winst.
Dus ik blijf hopen dat er ook voor elektrische auto's een boete komt als je wagenpark teveel verbruikt. Net zoals legacy automakers een boete krijgen als ze in totaal teveel uitstoten.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• assje
redwing schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:08:
Ik denk niet dat de EU daar iets aan gaat doen. Ook bij ICE's waar de range veel minder van belang is hebben de meeste auto's alsnog een goede stroomlijn. Ik zie dat dus niet als een echt probleem.
Dat hangt dan toch van je definitie van "een goede stroomlijn" af. Een Tesla is een gigantische stap vooruit t.o.v. gemiddelde auto maar alsnog een compromis.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Jeroenneman

Jeroenneman

assje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Dat hangt dan toch van je definitie van "een goede stroomlijn" af. Een Tesla is een gigantische stap vooruit t.o.v. gemiddelde auto maar alsnog een compromis.
Zoiets als een LightYear One dan?

https://www.cnet.com/road...rodynamic-production-car/

Tesla doet het toch zeker niet slecht. Daar zitten echt maar een paar modellen voor qua luchtweerstand.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• redwing
assje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Nou, dat vind ik anders nogal meevallen. Als je naar de CW kijkt zijn er heel veel modellen die rondom de Tesla zitten, maar ook als je de echte luchtweerstand meeneemt (CW*opp) lijkt Tesla wel bij de top te zitten, maar zeker niet alleen. Dus goed zijn ze zeker, maar een gigantische stap vooruit dan weer zeker niet.

Heel eerlijk gezegd is vooral de nieuwe model S echt een stap vooruit, maar om dat naar heel Tesla door te trekken gaat wel wat ver :)

[removed]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
yakmak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:13:
Dus ik blijf hopen dat er ook voor elektrische auto's een boete komt als je wagenpark teveel verbruikt. Net zoals legacy automakers een boete krijgen als ze in totaal teveel uitstoten.
Dat komt wellicht ook wel terug, zeker als men een kWh ook een bepaalde vaste CO2 beprijzing gaan geven (hoewel de relaiteit gigantisch verschilt, en 0gr CO2 in principe ook mogelijk is)
Maar het zal nog heel lang duren. Ook wegenbelasting is nog even weg.
Dus het is allemaal nog steeds een positief verhaal qua belastingen, ook al rij je een grote SUV, terwijl die altijd meer zal verbruiken dan een Ioniq. Uiteindelijk betaal je nog steeds het verbruik, maar bij lage prijzen per kWh is dat niet zo schokkend. Zeker op een bedrijfsaansluiting kost het bijna niets meer.

Toch denk ik dat er mensen ook wel gaan opletten en verrast worden. Want als je met een Audi E-tron of een Ipace lekker op vakantie gaat zonder een abbo en lekker voor 70 a 80ct per kWh moet laden, dan ga je dat alsnog wel voelen in je portomonnee, net als op brandstof.

Helaas is er veel gewoon lease met een leasepas, zoals het altijd al was, en boeit veel mensen het niet. Het is dan ook een fixed fee (als in bijtelling) en verder hebben ze vaak weinig tot geen effect van het wel of niet laten staan van de auto.

En SUVs zijn helaas populair.
Nou helpt mijn eigen EV ook niet omdat die ook wat hoger is.

Edit: Een denk bedenk ik me wel. Ik wil wel de (zonnige) helft van het jaar zoveel mogelijk op mijn eigen PV stroom rijden en laten we even aannemen dat dat lukt.
Dan is het wel lastig om dat te beprijzen, letterlijk of qua CO2. Dit geldt dus ook voor als er rekeningrijden zou komen en je toch ook enigzins belast wordt voor je CO2 afdruk als elektrische auto, ook al is het minder dan een brandstofauto.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 17-03-2021 17:45 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
Deveon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:35:
Uit recent onderzoek kwam juist dat de meeste EV kopers een Tesla laten staan vanwege Elon Musk als CEO. Daarnaast verwacht ik dat de berichtgeving in de media over bouwkwaliteit en andere service problemen ook vele tegenhouden.

Persoonlijk snap ik die mensen wel, echter zie ik nog geen grote groep overstappen van Tesla naar een ander merk. Het is ook compleet zinloos om de doelgroep huidige EV gebruikers aan te spreken terwijl de doelgroep voor een (nieuwe) ICE veel groter is. De markt groeit momenteel zo snel dat daar de echte potentie zit om aantallen te leveren.

Volkswagen heeft misschien niet de beste techniek in handen maar ik verwacht dat met name de ID.4 dankzij hun betrouwbare (Duitse) reputatie met een wat traditionelere auto een grote doelgroep aanspreekt. Dat terwijl de Aziatische merken toch hun goedkope reputatie en afwijkende ontwerp tegen zich hebben.

Uiteindelijk blijft de aanschaf van een auto toch met name een emotionele aanschaf en wat mij betreft kan ik het alleen maar toejuichen dat er inmiddels zoveel keuze is dat ik het allemaal zelf ook niet meer kan bij houden wat de specificaties zijn alle modellen op de markt zijn. Dat was een jaar of twee toch wel anders waarbij met een paar eisen/wensen je al op een shortlist uit kwam.
Bouwkwaliteit (wat een rammelbakken, en ik heb veel oude Alfa’s gereden ;)) en het niet kunnen proefrijden van een MY weerhouden mij er in ieder geval van.

XXXVI

• Deveon
  • Niet online
ephymerous schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Brouwkwaliteit (wat een rammelbakken, en ik heb veel oude Alfa’s gereden ;)) en het niet kunnen proefrijden van een MY weerhouden mij er in ieder geval van.
Gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Zelf verwacht ik veel van de Berlijnse Model Y, maar wacht de details, proefrit en prijzen nog even af. 64k vind ik net teveel voor een blinde aankoop en de eGolf (2020) bevalt super.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

yakmak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:13:

Ik hoop het ook. Maar dan nog, als je 300 Wh/km verbruikt tegen de grijze stroom emissiefactor van 0,649 kg /kWh wat nog altijd beter is dan een gemiddelde potente benzineauto.
En met die cijfers zit ik denk ik wel absoluut tegen het maximum aan voor de utistoot van een elektrische auto.

Signatures zijn voor boomers.

• yakmak
Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Ik hoop het ook. Maar dan nog, als je 300 Wh/km verbruikt tegen de grijze stroom emissiefactor van 0,649 kg /kWh wat nog altijd beter is dan een gemiddelde potente benzineauto.
En met die cijfers zit ik denk ik wel absoluut tegen het maximum aan voor de utistoot van een elektrische auto.
Mee eens, het is sowieso beter, maar nog geen reden om daar dan maar te stoppen. We gebruiken gewoon te veel energie en een manier om dat naar beneden te krijgen is zuinigere auto's en niet onzuinigere auto's maken omdat die misschien mooier zijn.

• redwing
Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:58:
[...]
Maar zie ik het dan goed dat je dan dus bijna 200g CO2 per km gebruikt (0.649*.3) ? Of moet ik dit soort getallen anders omrekenen?

Want hiermee zit je op getallen die aardig in de buurt komen van een huidige benzine-auto die 1:12 rijdt? En zelfs als je een wat lager verbruik rekent voor de EV (150Wh/km), kom je alsnog uit op een goede hybride. Ik zou verwachten dat de uitstoot wel lager zou liggen?

[removed]

• yakmak
redwing schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Maar zie ik het dan goed dat je dan dus bijna 200g CO2 per km gebruikt (0.649*.3) ? Of moet ik dit soort getallen anders omrekenen?

Want hiermee zit je op getallen die aardig in de buurt komen van een huidige benzine-auto die 1:12 rijdt? En zelfs als je een wat lager verbruik rekent voor de EV (150Wh/km), kom je alsnog uit op een goede hybride. Ik zou verwachten dat de uitstoot wel lager zou liggen?
Bedenk hierbij wel dat je niet enkel naar de uitstoot van de auto zelf moet kijken maar ook naar de uitstoot bij het oppompen vervoeren van olie en benzine, het rafinatie proces ed. dan kom je wss een stuk hoger uit voor benzine auto's. Zelfs als dat niet het geval is verlaag je je uitstoot met een elektrische auto over tijd omdat het aandeel groene stroom hoger wordt en de uitstoot per kwh dus lager wordt.

• redwing
yakmak schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Bedenk hierbij wel dat je niet enkel naar de uitstoot van de auto zelf moet kijken maar ook naar de uitstoot bij het oppompen vervoeren van olie en benzine, het rafinatie proces ed. dan kom je wss een stuk hoger uit voor benzine auto's. Zelfs als dat niet het geval is verlaag je je uitstoot met een elektrische auto over tijd omdat het aandeel groene stroom hoger wordt en de uitstoot per kwh dus lager wordt.
Ik ga er ook van uit dat een EV echt wel schoner voor het milieu is. Ik had alleen het idee dat ook de uitstoot van het daadwerkelijk rijden veel lager zou liggen. Je wekt veel grootschaliger stroom op, dus mijn verwachting was dat de uitstoot daarvan een stuk lager zou liggen dan van een benzine-motor.

Mijn post is dan ook vooral over mijn verbazing dat dit nog zo hoog ligt. Mijn idee was dat dit nu al lager was. Want wat je zegt klopt natuurlijk, de energie zal steeds groener worden opgewekt, een verbetering die je bij een benzine-motor nooit meer zult krijgen.

[removed]

• yakmak
redwing schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Ik ga er ook van uit dat een EV echt wel schoner voor het milieu is. Ik had alleen het idee dat ook de uitstoot van het daadwerkelijk rijden veel lager zou liggen. Je wekt veel grootschaliger stroom op, dus mijn verwachting was dat de uitstoot daarvan een stuk lager zou liggen dan van een benzine-motor.

Mijn post is dan ook vooral over mijn verbazing dat dit nog zo hoog ligt. Mijn idee was dat dit nu al lager was. Want wat je zegt klopt natuurlijk, de energie zal steeds groener worden opgewekt, een verbetering die je bij een benzine-motor nooit meer zult krijgen.
Er zijn helaas (veel) auto's die een hoog verbruik hebben (Ik kijk naar jou Polestar, Volvo, ID.4). maar volgens mij is een elektrische auto wanneer je de CO2e uitstoot van de gehele keten meeneemt nog steeds per kwh nog steeds veel lager dan die van een ICE.

Probleem is dat vaak de uitstoot van een auto (benzine verbranden) vergeleken wordt met de uitstoot van een elektriciteitscentral en dat is niet helemaal fair.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Ja, daarom zeg ik ook "potente benzineauto". Ik verwacht niet dat je met 200+pk benzineauto's als een Audi A6 of Mercedes E-klasse (of wat je als vergelijking tegen een E-tron of EQC wil zetten) makkelijk zuiniger dan 1:12 rijdt.

Gemiddelde CO2-emissie van onze stroom is eerder 500 g/kWh en zelfs een E-tron kun je wel met 250 Wh/km rijden, dus dan hebben we het al over 125g CO2/km, een elektrische auto is nog altijd makkelijk beter qua CO2-uitstoot dan een benzineauto.

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 18-03-2021 09:36 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Deveon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Zelf verwacht ik veel van de Berlijnse Model Y, maar wacht de details, proefrit en prijzen nog even af. 64k vind ik net teveel voor een blinde aankoop en de eGolf (2020) bevalt super.
Buiten dat er nu meer alternatieven zijn, de Tesla Model S, en de Model 3 waren vooral populair omdat het bijtellingsknallers waren, niet omdat het zulke fantastische auto's zijn. Ik moet nog zien hoeveel Model 3's er over een paar jaar rondrijden.

Elect a clown, expect a circus.

• yakmak
Slasher schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Buiten dat er nu meer alternatieven zijn, de Tesla Model S, en de Model 3 waren vooral populair omdat het bijtellingsknallers waren, niet omdat het zulke fantastische auto's zijn. Ik moet nog zien hoeveel Model 3's er over een paar jaar rondrijden.
Voorlopig zijn de Tesla's niet aan te slepen wereldwijd, dus kennelijk doen ze iets goed :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
Slasher schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de restwaarde van mijn model 3 '19 over n jaar of 4, want de ontwikkelingen gaan vlot :Y

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 13:19
ybos schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de restwaarde van mijn model 3 '19 over n jaar of 4, want de ontwikkelingen gaan vlot :Y
Dat is niet te voorspellen, wanneer er wegenbelasting op komt en geen zakelijke voordelen meer zijn dan vrees ik het ergste. Of misschien is er wel veel vraag uit het buitenland?

• Dieken Taffert
yakmak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Wat je denk ik een beetje mist is dat het ongelofelijk belangrijk is om draagvlak te creëren en te houden voor elektrisch rijden, daarvoor is het heel belangrijk om EVs begeerlijk te maken. Dat is één van de belangrijkste dingen die Tesla voor elkaar heeft gekregen, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Luxe, veel vermogen en een gevarieerd aanbod zijn van belang voor begeerlijkheid en is van belang om de autofabrikanten in leven te houden, omdat ze juist in het hogere segment de marges pakken die ze nodig hebben om te blijven innoveren en de mensen aan het werk te houden.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:10

killercow

eth0

RonaldPr schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:04:
[...]

Dat is niet te voorspellen, wanneer er wegenbelasting op komt en geen zakelijke voordelen meer zijn dan vrees ik het ergste. Of misschien is er wel veel vraag uit het buitenland?
Hoezo dan?
Het is dan nog steeds een prima chille auto, snel, zuinig, niet heel mooi wellicht, maar verder is er niks mis mee. De restwaarde lijkt me dan ook vooral afhankelijk van *nieuwe* nadelen, en ik zie niet echt hoe een model 3 *meer* nadelen op kan lopen dan andere auto's tegen die tijd.

openkat.nl al gezien?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

In de regel is restwaarde bijna volledig een functie van betrouwbaarheid en bruikbaarheid voor de gemiddelde autokoper. Dat is niet al te best bij Tesla. Op de lange termijn zullen ze hun waarde lang niet zoveel vasthouden als andere merken (of ze moeten beter hun best gaan doen om externe garages toe te laten en algemene onderdelen te distribueren).

De reden dat ze vooralsnog zo duur en waardevast zijn (verhoudingsgewijs) is een combinatie van schaarste en een snel ontwikkelende markt. Twee jaar geleden was er geen alternatief met vergelijkbare prestaties of bruikbaarheid. Inmiddels is dat snel aan het veranderen, zeker in Nederland zijn er aanzienlijk betere alternatieven op de markt gekomen in de meeste segmenten, maar buiten een vrij klein aantal landen waar elektrische auto's gemeengoed aan het worden zijn heb je Tesla, heel lang niks, en dan de rest van de BEVs. En zelfs de rest van de BEVs verkopen goed, zo goed dat de voorraad snel op is. Zelfs als Tesla-verkopen in Nederland permanent gestagneerd zouden zijn (wat ik sterk betwijfel) is er nog zoveel vraag elders dat de prijzen op de tweedehandsmarkt wel hoog zullen blijven. Denk dat je nog minstens 2-3 jaar niks te vrezen hebt.

• Isheara
yakmak schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:40:
Voorlopig zijn de Tesla's niet aan te slepen wereldwijd, dus kennelijk doen ze iets goed :)
Daaruit valt geen enkele conclusie te trekken...
Produceren ze te weinig zodat schaarste ontstaat?
Of is er meer vraag dan aanbod?
Is die vraag werkelijk zo hoog, en hoe hoog is die vraag dan in vergelijking met de alternatieve modellen van andere fabrikanten.

Wat ik al eerder aangaf, de traditionele auto fabrikanten kunnen vele malen beter productie opschalen, plus hebben het dealer netwerk om auto's in de showroom te hebben en om proefritten te laten maken.

Zeker gezien dat er nu meer alternatieven zijn willen mensen toch ervaren hoe de auto eruit ziet, voelt en rijdt, voordat ze aanschaffen.

Online only werkt misschien voor bepaalde doelgroepen, maar niet voor alle mensen.
Het kunstje van Tesla heeft gewerkt, maar nu de EV meer mainstream begint te worden en er vele malen meer keus is, kan dat nog steed betekenen dat er meer Tesla's verkocht worden, maar dat het markt aandeel alsnog afneemt.

Bovendien zijn er grote groepen zeer merken trouw, dus de kans dat ze een EV binnen hun huidige merk kopen (bv. als eerste EV na jaren ICE gereden te hebben) is heel groot. Ze zijn gewend aan hun dealer, hun merk etc.

Genoeg redenen voor deze groepen mensen om voor een EV niet te kiezen voor een Tesla, maar bv een Opel of VW.

Keep rolling sixes!

• Dieken Taffert
Over enkele maanden zou de MG (Roewe) Marvel R hier op de markt moeten komen. Ik ben heel benieuwd wat ie gaat kosten, de eerste begeerlijke Chinese EV volgens mij qua design en prestaties. Accu van een kleine 70 kWh, 4WD, 3 elektromotoren, 288-302 pk (verschilt per bron), veel binnenruimte, 7 jaar garantie, 0-50 in 1.8 sec (!) en 0-100 in 4.9 sec. Als dat kan voor de prijs van rond de 45k of net iets meer, wordt het interessant.

• Isheara
Dieken Taffert schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:20:
Over enkele maanden zou de MG (Roewe) Marvel R hier op de markt moeten komen. Ik ben heel benieuwd wat ie gaat kosten, de eerste begeerlijke Chinese EV volgens mij qua design en prestaties. Accu van een kleine 70 kWh, 4WD, 3 elektromotoren, 288-302 pk (verschilt per bron), veel binnenruimte, 7 jaar garantie, 0-50 in 1.8 sec (!) en 0-100 in 4.9 sec. Als dat kan voor de prijs van rond de 45k of net iets meer, wordt het interessant.
Alle opties die je noemt voor €45k kan je gevoeglijk vergeten, voor het basis model misschien wel, als je kijkt naar de pricing in China:
The 2021 Marvel R’s base variant is priced at CNY 219,800 (USD 34,040 / Rs 24.7 lakhs) while the Pro variant is priced at CNY 239,800 (USD 37,137 / Rs 27 lakhs). The discussed 5G connectivity and C-V2X communication tech is available as an optional R Pilot package which costs an additional CNY 30,000 (USD 4,646).

This optional package is solely available with the Pro variant and cannot be purchased along with the standard trim. MG Marvel X Next Gen – Marvel R
With the Pro variant, Roewe is also offering an additional option to mount a third motor on the front axle at an additional cost of CNY 20,000 (USD 3,097).

Thanks to the third motor overall power output figures reach to 298hp and 665 Nm of peak torque. Acceleration figures too improve to 4.8 seconds for a 0-100 km/h sprint however the downside can be felt on the range, which reduces to 460 km.
bron: https://www.rushlane.com/...aunch-price-12393207.html .

Keep rolling sixes!

• Dieken Taffert
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Alle opties die je noemt voor €45k kan je gevoeglijk vergeten, voor het basis model misschien wel, als je kijkt naar de pricing in China:

[...]

bron: https://www.rushlane.com/...aunch-price-12393207.html .
37.137 dollar + 3097 dollar = 40.234 dollar wat overeenkomt met 33.797 euro. In China. Het is me niet helder waarom 45k euro dan uitgesloten is voor Europa? Dat we hem niet voor 34k euro op de Hollandse oprit hebben staan ok...

EDIT: even kijken naar de MG ZS EV. Die is in NL voor een kleine 30k euro verkrijgbaar, maar is ook voor 26k euro aangeboden, beiden zonder subsidie (hele verhaal is zonder subsidie).

In China is ie vanaf 18k dollar verkrijgbaar geweest: een goede 15k euro. Dat betekent dat de ZS EV hier 11k euro duurder is geweest op het laagste punt. Als de Marvel R dat ook wordt, lijkt 45k als prijsknaller een mogelijkheid. Vaste prijs zal eerder tegen de 50 liggen, denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Dieken Taffert op 18-03-2021 11:50 ]

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Is die vraag werkelijk zo hoog, en hoe hoog is die vraag dan in vergelijking met de alternatieve modellen van andere fabrikanten.
Vanuit de cijfers van de Volkswagen groep in 2020 viel mij op dat Porsche geen terugloop had en Asia and Pacific ook niet. Die brandstofmodellen gingen op vertrouwt niveau door. Gezien ze global wel enorm op aantal hebben ingeleverd durf ik wel te concluderen dat momenteel de vraag naar EVs (in de westerse wereld) veel groter is dan het aanbod. Het zal mij ook niet verbazen als veel particulieren hun huidige auto een (paar) jaar doorrijden om straks de overstap te maken in plaats van nu in “oude” techniek te investeren.

Tesla en Volkswagen zijn momenteel op volle kracht aan het groeien (Volkswagen haalde de EU doelstelling vorig jaar niet), maar er zitten limitaties aan groei en +50% per jaar is niet eenvoudig. Ik hoop nu dat gezien de gestegen aandeelkoers van Volkswagen dat andere fabrikanten snel zullen volgen met ambitieuze plannen.

• Isheara
@Dieken Taffert je vergeet voor het gemak export, BTW en nog wat 'kleine' prijs verhogende zaken, zoals transport. €45k voor het topmodel zal te ambitieus gedacht zijn...

Maar laten we afwachten...ze zullen met een goede prijs moeten komen anders zijn ze bij voorbaat kansloos tegenover de concurrenten.
Met de ZS waren ze aantrekkelijk geprijsd, maar dit is een compleet andere auto, met op alle fronten betere specs, uitrusting en materialen.

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 18-03-2021 12:05 ]

Keep rolling sixes!

• Dieken Taffert
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:03:
@Dieken Taffert je vergeet voor het gemak export, BTW en nog wat 'kleine' prijs verhogende zaken, zoals transport. €45k voor het topmodel zal te ambitieus gedacht zijn...

Maar laten we afwachten...ze zullen met een goede prijs moeten komen anders zijn ze bij voorbaat kansloos tegenover de concurrenten.
Met de ZS waren ze aantrekkelijk geprijsd, maar dit is een compleet andere auto, met op alle fronten betere specs, uitrusting en materialen.
De meeste van die zaken gelden ook voor de MG ZS EV toch, export/transport? Zal ongetwijfeld iets hoger zijn voor de Marvel R, voor b.v. BTW omdat dat procentueel is. Maar op duurdere modellen is de marge vaak hoger, dus het zou wel eens kunnen dat deze EV een verrassend scherpe aanbieding wordt.

De Chinese overheid wil de EV en accumarkt domineren, ze willen ongetwijfeld ook ONTZETTEND graag op de hele wereld camera's hebben rondrijden. Een Ioniq 5 in topspec zal rond de 59k euro gaan kosten, daar moeten ze ver onder zitten om kans te maken met een model dat soortgelijke voordelen biedt (ruimte, vermogen, garantie, design, carosserievorm).

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 18-03-2021 13:09 ]

• bottom line
[...]

Wat ik al eerder aangaf, de traditionele auto fabrikanten kunnen vele malen beter productie opschalen, plus hebben het dealer netwerk om auto's in de showroom te hebben en om proefritten te laten maken.
Tesla produceert te weinig om schaarste te creëren? Wat? Tesla's fabrieken draaien op 110%. Er is maar 1 fabriek die volledig 'af is' en waar ze voluit kunnen produceren. Shanghai, Berlijn en Texas zijn ze continu aan het bijbouwen.
Is de vraag echt zo hoog of wat? Is het allemaal dan een illusie dat er Tesla's rondrijden? En Tesla betaalt natuurlijk overheidsinstanties om de cijfers van de leveringen op te blazen.
Als de vraag naar VW zo hoog was, dan hadden ze gerust in de afgelopen 3 maanden meer als 100 ID.3 en ID.4 GECOMBINEERD kunnen verkopen in NL.

Traditionele fabrikanten creëren net schaarste/zetten er hoge prijzen op, omdat ze geen zin hebben om hun productie op te schalen.

Je bent wel erg goed in het systematisch negeren van mijn berichten.
Echt een grappig mannetje ben jij.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 13:51
Voor EV verkoopcijfers kan je beter naar een heel jaar kijken. De laatste 3 maanden is overigens inclusief de laatste week van december en dat zijn er duizenden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:31
BMW Heeft nu ook de I4 gepresenteerd, 590 kilometer actieradius volgens hen zelf.

https://www.autoweek.nl/a...90-kilometer-actieradius/

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/6bqyplab4od2_800.jpg

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:27:
Voor EV verkoopcijfers kan je beter naar een heel jaar kijken. De laatste 3 maanden is overigens inclusief de laatste week van december en dat zijn er duizenden.
Een kentekenregistratie is natuurlijk nog geen verkoop aan de consument. Er staan er nog talloze te koop in Nederland. Overigens is het Europees niet eens z'n groot probleem want de helft van de ID.3 advertenties op Autoscout24 is in Nederland.

• kdeboois
Deveon schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Een kentekenregistratie is natuurlijk nog geen verkoop aan de consument. Er staan er nog talloze te koop in Nederland. Overigens is het Europees niet eens z'n groot probleem want de helft van de ID.3 advertenties op Autoscout24 is in Nederland.
Dat geldt voor alle merken.

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Dat geldt voor alle merken.
Klopt, maar er staan in Nederland 1164 advertenties voor elektrische Volkswagens te koop met minder dan 2500 km op de teller en in Europa 2578 advertenties. Bij Kia, Nissan, Renault en natuurlijk Tesla zijn de aantallen en met name het verschil daarin toch een stuk kleiner. Hyundai lijkt trouwens ook meer moeite te hebben om de Kona aan de man te brengen.

• bottom line
kdeboois schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:27:
Nee want dat is Q4. Met de laatste 3 maanden bedoel ik natuurlijk ook nog wat komende anderhalve week gaat brengen.
In Q1 kan VW geen extra aantallen verkopen, omdat dealers eerst van hun 4.000 onverkochte wagens vanaf moet.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Reiger072 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:30:
BMW Heeft nu ook de I4 gepresenteerd, 590 kilometer actieradius volgens hen zelf.

https://www.autoweek.nl/a...90-kilometer-actieradius/

[Afbeelding]
In het algemeen geen verkeerde looks, alleen die voorkant :X, die blauwe streep over de zijkant :? en waarom wil je aan de achterkant accenten maken alsof je uitlaten hebt? :F

En waarom kan Tesla wel een normaal uitziende lage voorkant maken en gaat BMW mee in die IMHO extreem lelijke hoge voorkanten (die volgens mij vooral het gevolg van crashtesten zijn)?
En ik neem aan dat BMW ondanks die kubieke meter inhoud daar voor geen frunk kan aanbieden?

• Isheara
bottom line schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:25:
Je bent wel erg goed in het systematisch negeren van mijn berichten.
Echt een grappig mannetje ben jij.
oeh....ik proef een beetje frustratie....gaat het goed met je of wil je een tabletje? :+
Als je zo op de man wilt spelen, ga ik uberhaupt niet meer reageren. ;w

Probeer eens zonder emotie antwoord te geven, dat zou fijn zijn in een discussie.

Ik stelde een paar vragen aan @yakmak , gebaseerd op de uitspraken.
Waarom val je me aan?

Als jij het wel zo goed weet, kun je wellicht een poging doen om je onderbuikgevoel te onderbouwen met feiten?
Ben benieuwd.

Snap uberhaupt niet waar je je in deze conversatie tussen mij en @yakmak mengt op een belachelijke, aanvallende manier....waar staat dat ik verplicht ben om op jou te reageren?

Keep rolling sixes!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:02:
[...]

In het algemeen geen verkeerde looks, alleen die voorkant :X, die blauwe streep over de zijkant :? en waarom wil je aan de achterkant accenten maken alsof je uitlaten hebt? :F

En waarom kan Tesla wel een normaal uitziende lage voorkant maken en gaat BMW mee in die IMHO extreem lelijke hoge voorkanten (die volgens mij vooral het gevolg van crashtesten zijn)?
En ik neem aan dat BMW ondanks die kubieke meter inhoud daar voor geen frunk kan aanbieden?
BMW moet hun elektrische modellen benadrukken, en duidelijk onderscheiden van de normale modellen. Bij Tesla weet je vanzelf dat het een elektrische auto is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jeroenneman schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:06:
[...]

BMW moet hun elektrische modellen benadrukken, en duidelijk onderscheiden van de normale modellen.
Waarom? Serieuze vraag, waarom moet een elektrisch model er anders uitzien dan een benzine model?

• kdeboois
bottom line schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Nee want dat is Q4. Met de laatste 3 maanden bedoel ik natuurlijk ook nog wat komende anderhalve week gaat brengen.
In Q1 kan VW geen extra aantallen verkopen, omdat dealers eerst van hun 4.000 onverkochte wagens vanaf moet.
Een maand is pas voorbij als hij voorbij is 😁

Beetje een flauw trucje om de cijfers van de eerste maanden van het jaar te gebruiken in een vergelijk. Als ik vanaf vandaag 3 maanden terug kijk is dat gewoon vanaf 18 december tot nu hoor. Ook flauw maar niet meer of minder flauw.

Hierboven lees ik zo’n 2.500 stuks dus gaat best redelijk met de echte verkopen dan. 1500 verkocht van de 4000.

• bottom line
Jeroenneman schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:06:
[...]

BMW moet hun elektrische modellen benadrukken, en duidelijk onderscheiden van de normale modellen. Bij Tesla weet je vanzelf dat het een elektrische auto is.
Volgens mij is dat de enige reden dat Tesla zo groot is geworden.
De Hyundai Ioniq, BMW i3, Nissan Leaf waren allemaal zo gebouwd dat het overduidelijk was dat je een 'hippie' was. Probeer dat maar eens te verkopen.
Tesla bracht 'normale wagens' uit, waardoor elektrisch rijden klassevol / sexy is.
Er is een reden dat gewone wagens zoals de E-Tron, Hyundai Kona, E-Niro verkopen als hete broodjes.

• yakmak
[...]

Zeker gezien dat er nu meer alternatieven zijn willen mensen toch ervaren hoe de auto eruit ziet, voelt en rijdt, voordat ze aanschaffen.

Online only werkt misschien voor bepaalde doelgroepen, maar niet voor alle mensen.
Het kunstje van Tesla heeft gewerkt, maar nu de EV meer mainstream begint te worden en er vele malen meer keus is, kan dat nog steed betekenen dat er meer Tesla's verkocht worden, maar dat het markt aandeel alsnog afneemt.

Bovendien zijn er grote groepen zeer merken trouw, dus de kans dat ze een EV binnen hun huidige merk kopen (bv. als eerste EV na jaren ICE gereden te hebben) is heel groot. Ze zijn gewend aan hun dealer, hun merk etc.

Genoeg redenen voor deze groepen mensen om voor een EV niet te kiezen voor een Tesla, maar bv een Opel of VW.
Dat ze niet aan te slepen zijn komt voornamelijk door een grote vraag. Tesla laat nog steeds jaar op jaar groei zien en blijft de productie capaciteit omhoog gooiten met enorme stappen.

Het klopt inderdaad dat veel mensen erg trouw zijn aan een merk, maar dat is vaak niet de enige reden om voor een auto te kiezen. Prijs is ook een groot punt en de grootste kostenpost is momenteel de accu. Hier heeft Tesla concrete plannen om de kosten ver omlaag te brengen. Ik verwacht dan ook dat deze groei nog wel zal aanhouden.

Neemt niet weg dat er geen ruimte is voor andere merken, de te verdelen ev taart is groeiende en daarmee is er veel ruimte voor alle merken.

• assje
Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:09:
Waarom? Serieuze vraag, waarom moet een elektrisch model er anders uitzien dan een benzine model?
Ik snap het wel, ik geef weinig om auto's maar ben toch wel een beetje trots dat ik elektrisch rijd, zou toch jammer zijn als niemand het verschil ziet :P

Eigenlijk een beetje dezelfde vraag als waarom er "V6/3.0/AMG/M" of iets dergelijks achter op een auto staat denk ik.

Elektrisch is gewoon stoer.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 18-03-2021 14:28 ]

• Isheara
Oke...dan gaan we alsnog naar feiten kijken.....IK hoef geen punt te maken....

https://www.bovag.nl/Bova...januari-2021.pdf?ext=.pdf

Kenteken registraties Januari 2021

Tesla 16 stuks (14 M3, 2 MS)

VW ID3 58 stuks
VW ID4 73 stuks

Need i say more?

Keep rolling sixes!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Hey, van mij hoeft het ook absoluut niet, maar gezien het feit dat meerdere merken er op die manier over denken (Kia die de e-Niro blauwe accenten meegeeft, BMW, Renault badged de modellen als E-tech, Toyota gebruikt een blauw accent logo bij PHEV's), denk ik dat het toch iets te maken heeft met duidelijk onderscheid aangeven tussen je "normale" en je speciale modellen.

Speelt denk ik in op de autokoper die 10K extra mag aftikken voor z'n elektrische versie, en dan niet door de war wil worden gehaald met de buurman die een ICE versie koopt. Wat mij betreft wordt het er in bijna elk voorbeeld niet beter op qua looks met zo'n speciale EV versie.

• Isheara
yakmak schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:22:

Dat ze niet aan te slepen zijn komt voornamelijk door een grote vraag. Tesla laat nog steeds jaar op jaar groei zien en blijft de productie capaciteit omhoog gooiten met enorme stappen.
Maak dan eens door cijfers die grote vraag zichtbaar...ik vraag het me serieus af hoe groot die vraag is in vergelijking met andere EV's.

Ook aan het eind van 2020 viel het met de registraties van Tesla aardig tegen, in vergelijking met het jaar ervoor.

Bron: https://www.bovag.nl/Bova...ecember-2020.pdf?ext=.pdf

December 2020:
Tesla 4138 (NB in 2019 waren dit 12.440)
VW ID3/ID4 8491

[ Voor 3% gewijzigd door Isheara op 18-03-2021 14:32 ]

Keep rolling sixes!

• yakmak
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Maak dan eens door cijfers die grote vraag zichtbaar...ik vraag het me serieus af hoe groot die vraag is in vergelijking met andere EV's.

Ook aan het eind van 2020 viel het met de registraties van Tesla aardig tegen, in vergelijking met het jaar ervoor.

Bron: https://www.bovag.nl/Bova...ecember-2020.pdf?ext=.pdf

Tesla 4138
VW ID3/ID4 8491
Ik heb het niet over nederlandse cijfers, maar wereldwijde cijfers:
367,500 in 2019 (https://ir.tesla.com/pres...cle-production-deliveries)
499.000 in 2020 (https://ir.tesla.com/pres...cle-production-deliveries)

Dat vind ik een behoorlijke groei. Over volkswagen ben ik benieuwd of ze deze aantallen kunnen behouden gezien er heel veel in 2019 op kenteken gezet zijn voor guntisge bijtellingen en daarnaast is de levering heel erg uitgesteld maar konden kopen volgens mij wel doorgaan. Ben heel benieuwd wat eind dit jaar de cijfers van VW zijn.

Maar wat ik nog interesanter vind zijn de cijfers van de totale EV markt tov de ICE markt.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 13:10
Ik snap persoonlijk niet waarom de cabin forward design niet de bovenhand neemt in EV design. Wat heb je nou aan zo'n enorme voorbak bij een EV?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:25:

VW ID3 58 stuks
VW ID4 73 stuks

Need i say more?
Jazeker. Dit is een veel gemaakte 'fout'. Tesla wordt in batches aangeleverd en niet elke maand komt er eentje. Daardoor zie je dat die Teslacijfers de ene maand heel hoog en de andere maand heel laag zijn. Bekijk het eens over -zeg- drie maanden. En neem in dit geval dan eens dec+jan+feb, want in december zal er traditioneel veel verkocht zijn i.v.m. komend hoger bijtellingstarief en januari daardoor lager dan gemiddeld.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mister_S schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:35:
Ik snap persoonlijk niet waarom de cabin forward design niet de bovenhand neemt in EV design. Wat heb je nou aan zo'n enorme voorbak bij een EV?
Botsbescherming? Zelf vind ik het wel fijn dat er eerst wat staal vóór mijn voeten zit dat kreukelt voordat mijn eigen onderstel de kreukels in gaat.....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• redwing
yakmak schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:34:
[...]

112.000 367.500 in 2019 (https://ir.tesla.com/pres...cle-production-deliveries)

Dat vind ik een behoorlijke groei. Over volkswagen ben ik benieuwd of ze deze aantallen kunnen behouden gezien er heel veel in 2019 op kenteken gezet zijn voor guntisge bijtellingen en daarnaast is de levering heel erg uitgesteld maar konden kopen volgens mij wel doorgaan. Ben heel benieuwd wat eind dit jaar de cijfers van VW zijn.

Maar wat ik nog interesanter vind zijn de cijfers van de totale EV markt tov de ICE markt.
Je vergelijkt nu 1 kwartaal van 2019 met heel 2020. In 2019 had Tesla iets van 375k deliveries als ik het me goed herinner. Nog steeds een goede stijging, maar een 30% stijging is toch wat realistischer dan 400% :P

[removed]

• Deveon
  • Niet online

VW ID3 58 stuks
VW ID4 73 stuks

Need i say more?
In de TeslaDaily van gister was een mooie grafiek te zien dat Tesla meestal in de derde maand van het kwartaal de achterstand van de eerste twee ingehaald tov de concurrentie. De auto's voor Europa moeten (nog) uit de VS en China komen en dan draaien ze liever een paar weken productie voor Europa dan tussendoor continue te wisselen tussen varianten van het model. Dit is ook de reden waarom de meeste Tesla fans kijken naar de wereldwijde cijfers per kwartaal of jaar en niet een specifieke regio per maand.

• yakmak
redwing schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Je vergelijkt nu 1 kwartaal van 2019 met heel 2020. In 2019 had Tesla iets van 375k deliveries als ik het met goed herinner. Nog steeds een goede stijging, maar een 30% stijging is toch wat realistischer dan 400% :P
Oh crap, mijn fout idd. Ik heb de url aangepast met de verwachting zelfde soort cijfers te zien, q4 + heel het jaar. Maar dat blijkt niet het geval, ik pas het aan.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

VW ID3 58 stuks
VW ID4 73 stuks

Need i say more?
RDW open data, datum eerste toelating:
Tesla 108 tot vandaag.
ID.3 18 tot vandaag.
ID.4 97 tot vandaag.

Ik zie echt maar 18 ID.3's met een datum eerste toelating in 2021 in de RDW opendata. 11.066 in totaal, hele volksstammen zijn op 30 en 31 december nog op kenteken gezet en pas in 2021 op naam gezet.
Als je kijkt naar tenaamstellingsgevens zijn er 1.705 ID.3's in 2021 op naam gezet.

Dus het is maar wat je wil vergelijken. Tenaamstellingsdatum kun je niet voor nieuwe verkopen gebruiken omdat dat ook tweedehands auto's kunnen zijn (toegegeven, voor de ID.3 nu niet, maar volgend jaar kun je dat niet gebruiken). Want er zijn ook 655 Tesla Model 3's op naam gezet in 2021. En dat zullen ook vrijwel geen tweedehands verkopen zijn.

Ik weet ook niet welk punt je niet wil maken, maar met alleen naar januarigegevens kijken kun je sowieso geen punt maken en de feiten zijn toch iets anders.

• Isheara
Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:45:

Ik zie echt maar 18 ID.3's met een datum eerste toelating in 2021 in de RDW opendata. 11.066 in totaal, hele volksstammen zijn op 30 en 31 december nog op kenteken gezet en pas in 2021 op naam gezet.
Ik postte toch de bron, of is BOVAG ineens geen goede bron?
Ik weet ook niet welk punt je wil maken, maar met alleen naar januarigegevens kijken kun je sowieso geen punt maken en de feiten zijn toch iets anders.
Ik vraag de vraagsteller om zijn aanname te verduidelijken door iets van feiten te publiceren ipv onderbuikgevoelens en uitspraken op basis van persoonlijke voorkeur.

[ Voor 29% gewijzigd door Isheara op 18-03-2021 15:03 ]

Keep rolling sixes!

• bottom line

VW ID3 58 stuks
VW ID4 73 stuks

Need i say more?
Dus VW verkoopt 131 EV's op een totaal van 3640 wagens in januari.
En jij zegt dat de grote fabrikanten sneller kunnen en zijn aan het schakelen?
Dit is ocharme 3,5% van het totaal..

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je quotes gaan fout. Maar je kunt dus ANWB / Bovag ook niet vertrouwen, of je weet niet wat hun selectiecriteria zijn.
Ik geef heel duidelijk aan wat er in de RDW basisregistratie staat. Dat is anders dan ANWB / Bovag, dus ik vertrouw die cijfers niet meer.
Wie weet is die 58 wel een tikfout en moet het 18 zijn. Geloof me, leer mij derderangs rapportage's herkennen.

• Isheara
yakmak schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:34:
367,500 in 2019 (https://ir.tesla.com/pres...cle-production-deliveries)

Wereldwijd vertekent wel heel erg imho, omdat bv in de US veel Tesla's verkocht worden en de VW ID3 en ID4 niet of nauwelijks leverbaar zijn.

Als je op grotere schaal wilt kijken dan alleen NL kijk dan naar Europese cijfers, of vergelijk de landen waar beide merken verkocht worden, anders krijg je alsnog vertekend beeld.

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Een paar maanden geleden hadden we een mod-break waarbij het Tesla-bashen was verboden.

Dit was nodig, omdat er een paar mensen Tesla bleven aanvallen, ik begin beetje te vinden dat het hier ook weer nodig is.

@Isheara Ik waardeer zelf je bijdrage, maar je moet begrijpen dat EVs jarenlang zijn tegengewerkt door Big Auto. Er is hier dan ook (terecht) veel waardering voor Tesla en wat ze hebben bereikt.

De concurrenten van Tesla doen nu ook zoveel omdat Tesla de kar heeft getrokken. Juist in dit elektrische auto's topic proberen (ook ik) positief te zijn over de ontwikkeling van elektrische auto's zodat de sfeer in het topic beetje leuk blijft.

Anders kan je altijd nog naar www.autobahn.eu.

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:55:
Een paar maanden geleden hadden we een mod-break waarbij het Tesla-bashen was verboden.

Dit was nodig, omdat er een paar mensen Tesla bleven aanvallen, ik begin beetje te vinden dat het hier ook weer nodig is.

@Isheara Ik waardeer zelf je bijdrage, maar je moet begrijpen dat EVs jarenlang zijn tegengewerkt door Big Auto. Er is hier dan ook (terecht) veel waardering voor Tesla en wat ze hebben bereikt.

De concurrenten van Tesla doen nu ook zoveel omdat Tesla de kar heeft getrokken. Juist in dit elektrische auto's topic proberen (ook ik) positief te zijn over de ontwikkeling van elektrische auto's zodat de sfeer in het topic beetje leuk blijft.

Anders kan je altijd nog naar www.autobahn.eu.
Waar bash ik Tesla, ik vraag alleen om feiten ipv onderbuik gevoelens en reageer op een persoonlijke aanval.
Maar als hier alleen mensen mogen posten die de (tesla) waarheid in pacht hebben, dan hou ik mijn mond voortaan wel. :o

Keep rolling sixes!

• Dieken Taffert
[...]

Daar is maar 1 antwoord op mogelijk, en dat is dat de consument dat schijnbaar wil. EV-rijders willen een statement maken.

Maarre, vinden jullie de i4 echt zo onderscheidend van een 4-serie? Ik vind dat niet echt, ze delen de afzichtelijke "Schweineschnautze" grille/voorkant en dat is vooral bij de i4 een onbegrijpelijke keuze (omdat die geen grille nodig heeft).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dieken Taffert schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Maarre, vinden jullie de i4 echt zo onderscheidend van een 4-serie? Ik vind dat niet echt, ze delen de afzichtelijke grille en dat is vooral bij de i4 een onbegrijpelijke keuze (omdat die geen grille nodig heeft).
Nee, ik vind hem ook niet zo onderscheidend. Alleen dat blauw vraag ik me af waarom en die grille is gewoon lelijk en die achterkant is omdat BMW-rijders nu eenmaal smerige dingen uitstoten.

• yakmak
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Wereldwijd vertekent wel heel erg imho, omdat bv in de US veel Tesla's verkocht worden en de VW ID3 en ID4 niet of nauwelijks leverbaar zijn.

Als je op grotere schaal wilt kijken dan alleen NL kijk dan naar Europese cijfers, of vergelijk de landen waar beide merken verkocht worden, anders krijg je alsnog vertekend beeld.
Toch is wereldwijd wel het beste om naar te kijken als je wil weten of Tesla groeit of niet. Dat volkswagen pas net komt met de ID.x serie maakt dan niet veel meer uit. Feit blijft dat Tesla vorig jaar flink gegroeid is. Wat Tesla dit jaar gaat doen is speculeren, maar ik verwacht niet dat ze ineens instorten gezien de legacy automakers de steeds groter wordende vraag naar elektrische auto's niet kunnen opvangen door productie beperkingen. Voornamelijk door tekorten in chips en accu's.

Maar dat is alweer speculeren dus ik wacht rustig de cijfers af van dit jaar.
Wat eerder inderdaad is genoemd is ook dat Tesla niet elke maand auto's leverd. Tesla stuurt boten vanuit china en amerika naar de EU en doet dat pas als de boot vol is.

• redwing
Dieken Taffert schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Daar is maar 1 antwoord op mogelijk, en dat is dat de consument dat schijnbaar wil. EV-rijders willen een statement maken.
Alleen is dan de grote vraag of dat ook voor het grote publiek geldt? Tot nu toe zijn de meeste EVs natuurlijk verkocht aan een groep die hem gekocht heeft omdat ze als eerste een EV willen of vanwege gunstige lease-constructies. En dat is een andere groep mensen dan degene die er nu bij komen.

[removed]

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Volkswagen kan toch gewoon in Europa auto's bouwen en die naar de VS verschepen? Dat is namelijk exact wat je van Tesla verwacht.. Misschien kunnen ze zelfs samen dezelfde boot gebruiken :+
Pagina: 1 ... 188 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic