Dat komt wellicht ook wel terug, zeker als men een kWh ook een bepaalde vaste CO2 beprijzing gaan geven (hoewel de relaiteit gigantisch verschilt, en 0gr CO2 in principe ook mogelijk is)
Maar het zal nog heel lang duren. Ook wegenbelasting is nog even weg.
Dus het is allemaal nog steeds een positief verhaal qua belastingen, ook al rij je een grote SUV, terwijl die altijd meer zal verbruiken dan een Ioniq. Uiteindelijk betaal je nog steeds het verbruik, maar bij lage prijzen per kWh is dat niet zo schokkend. Zeker op een bedrijfsaansluiting kost het bijna niets meer.
Toch denk ik dat er mensen ook wel gaan opletten en verrast worden. Want als je met een Audi E-tron of een Ipace lekker op vakantie gaat zonder een abbo en lekker voor 70 a 80ct per kWh moet laden, dan ga je dat alsnog wel voelen in je portomonnee, net als op brandstof.
Helaas is er veel gewoon lease met een leasepas, zoals het altijd al was, en boeit veel mensen het niet. Het is dan ook een fixed fee (als in bijtelling) en verder hebben ze vaak weinig tot geen effect van het wel of niet laten staan van de auto.
En SUVs zijn helaas populair.
Nou helpt mijn eigen EV ook niet omdat die ook wat hoger is.
Edit: Een denk bedenk ik me wel. Ik wil wel de (zonnige) helft van het jaar zoveel mogelijk op mijn eigen PV stroom rijden en laten we even aannemen dat dat lukt.
Dan is het wel lastig om dat te beprijzen, letterlijk of qua CO2. Dit geldt dus ook voor als er rekeningrijden zou komen en je toch ook enigzins belast wordt voor je CO2 afdruk als elektrische auto, ook al is het minder dan een brandstofauto.
[
Voor 15% gewijzigd door
!null op 17-03-2021 17:45
]