I love it
Klopt, zo doen ze dat in Italië ook, dan kan je gewoon doorrijden. Maar dat kastje moet je zelf betalen en is niet goedkoop dus wordt het alleen gebruikt door de zakelijke rijders en degene die daar voor woon-werk reist. De rest, waaronder de toeristen, staat in de rij. Overigens zitten er nog maar nauwelijks mensen in die tolhuisjes, gaat allemaal automatisch.Blokker_1999 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:19:
[...]
Dat doe je niet meer met tolpoortjes, alles digitaal de dag van vandaag. Een OBU in de wagen en men kan overal tol heffen.
Als er hier rekeningrijden wordt ingevoerd moeten waarschijnlijk verplicht die kastjes zelf kopen, net als de vrachtwagens in België.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Aan de kosten zal het niet liggen, zo’n kastje kost nog geen €25 om aan te schaffen en daarnaast per maand dat je het gebruikt €3, en dan kan je naar Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Wij hebben zelf een in de auto en dat werkt ideaal.pmiddeld schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:22:
[...]
Klopt, zo doen ze dat in Italië ook, dan kan je gewoon doorrijden. Maar dat kastje moet je zelf betalen en is niet goedkoop dus wordt het alleen gebruikt door de zakelijke rijders en degene die daar voor woon-werk reist. De rest, waaronder de toeristen, staat in de rij. Overigens zitten er nog maar nauwelijks mensen in die tolhuisjes, gaat allemaal automatisch.
Als er hier rekeningrijden wordt ingevoerd moeten waarschijnlijk verplicht die kastjes zelf kopen, net als de vrachtwagens in België.
https://www.anwb.nl/vakan...ng/tolbadge/hoe-werkt-het
Inderdaad het gemak is erg groot. Je moet wel minimaal 1x per 2 jaar het systeem gebruiken wil het actief blijven. Door Covid-19 ben ik in de zomer van 2020 thuisgebleven en moet ik nu zorgen dat ik vóór juli 2019 nog eens een tolpoort voorbij rij, anders moet ik weer even langs de ANWB.trippelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 06:48:
[...]
Aan de kosten zal het niet liggen, zo’n kastje kost nog geen €25 om aan te schaffen en daarnaast per maand dat je het gebruikt €3, en dan kan je naar Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Wij hebben zelf een in de auto en dat werkt ideaal.
Je hoeft er verder niet langs. Je krijgt een factuur voor EUR 10,- als je hem niet gebruikt heb in 24 maanden.joepie de p schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:11:
[...]
Inderdaad het gemak is erg groot. Je moet wel minimaal 1x per 2 jaar het systeem gebruiken wil het actief blijven. Door Covid-19 ben ik in de zomer van 2020 thuisgebleven en moet ik nu zorgen dat ik vóór juli 2019 nog eens een tolpoort voorbij rij, anders moet ik weer even langs de ANWB.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Op zich zijn de Crafters van PostNL ook wel lang, die passen ook niet in een (Nederlands) parkeervak. Maar die hebben volgens mij wel een flink kortere wielbasis. Met dit ding kan je toch niet fatsoenlijk keren?Blonde Tux schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:21:
De eerste Rivian Amazon bus is gespot in het wild:
[Afbeelding]
Wat een joekelig ding, als ik de afmetingen van het parkeervak zo inschat ('murican, dus daar passen minimaal 3 smarts in)
Dit is echt een prima afmeting hoor, voor Crafter/Sprinter/UPS pakket bussen.Blonde Tux schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:21:
De eerste Rivian Amazon bus is gespot in het wild:
[Afbeelding]
Wat een joekelig ding, als ik de afmetingen van het parkeervak zo inschat ('murican, dus daar passen minimaal 3 smarts in)
Is helemaal geen rare maat.
Deze is hier dan ook specifiek voor gemaakt, en de markt is groot genoeg.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Begreep uit wat forum berichten dat Rivian, 3 formaat bussen maakt voor Amazon, met verschillende kuubs aan opslag.!null schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:57:
[...]
Dit is echt een prima afmeting hoor, voor Crafter/Sprinter/UPS pakket bussen.
Is helemaal geen rare maat.
Deze is hier dan ook specifiek voor gemaakt, en de markt is groot genoeg.
- 15 m3
- 20 m3
- 25 m3
De 25m3 zou de kleinere battery pack krijgen, gezien deze in dichtbevolkte gebieden moet gaan opereren.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Nou ja, gewicht zal ook een ding zijn. Minder accu gewicht zodat er meer laad gewicht kan.Blonde Tux schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:42:
[...]
De 25m3 zou de kleinere battery pack krijgen, gezien deze in dichtbevolkte gebieden moet gaan opereren.
25 m3 is wel erg veel. De grootste VW Crafter heeft een inhoud van 18,4 m3 en is 7,4 meter lang met een laadvloer van 4,85x1,83x2,19 meter. Bruto komt dat op 19,5 m3.
De Rivian zou ook 25' = 7,62 meter lang zijn.
Ik weet niet welke van de crafter versies je allemaal elektrisch kunt krijgen, maar het is niet zo dat die Rivian een unicum is. Peugeot verkoopt ook al elektrische bussen.
De Rivian zou ook 25' = 7,62 meter lang zijn.
Ik weet niet welke van de crafter versies je allemaal elektrisch kunt krijgen, maar het is niet zo dat die Rivian een unicum is. Peugeot verkoopt ook al elektrische bussen.
Signatures zijn voor boomers.
Ja maar ik denk dat de RIvian busjes bij 100kWh beginnen, en het huidige elektrische Crafter/Sprinter aanbod vrij schraal is.Maasluip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:00:
Zelfs de eVito is schraal, tenzij je die van 100kWh neemt (die ook luxer is, geen werkbus).
Uiteraard gaat dat beter worden en komen er grotere accu's.
Die Amazon bussen gaan we hier niet zien hoor, maar ik denk dat dit heel logisch is vanuit Amazon gezien, en ze wel een goede deal krijgen. Dat wil zeggen een beter resultaat dan bestaande elektrische bussen kopen die nu beschikbaar zijn.
Wat ze in Europa wel zullen doen denk ik.
Dit weekend een BMW i3 tot mijn beschikking gehad en eigenlijk alleen de radius viel me tegen. Bij normaal gebruik was het iets van 220km met een volle accu maar ik merkte dat zodra je een beetje gas gaf of wat luxe aanhad in de auto de auto protesteerde. Hij zag me het liefst 90 rijden met alle luxe uit.
Maar de rij ervaring was oke, hij trok snel alleen het afremmen op de motor is heel anders, maar dat is een kwestie van wennen. Ik verwacht dat we over een tijdje niets anders meer zien zeker niet als de accu's nog beter worden.
Maar de rij ervaring was oke, hij trok snel alleen het afremmen op de motor is heel anders, maar dat is een kwestie van wennen. Ik verwacht dat we over een tijdje niets anders meer zien zeker niet als de accu's nog beter worden.
Festina lente
was de auto in eco modus oid?Honesty schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:25:
Dit weekend een BMW i3 tot mijn beschikking gehad en eigenlijk alleen de radius viel me tegen. Bij normaal gebruik was het iets van 220km met een volle accu maar ik merkte dat zodra je een beetje gas gaf of wat luxe aanhad in de auto de auto protesteerde. Hij zag me het liefst 90 rijden met alle luxe uit.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Die auto's zijn er al. Niet dat die accu's nou zoveel beter zijn, maar er zitten er in ieder geval meer in, dat je niet zo over de actieradius hoeft in te zitten.Honesty schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:25:
Ik verwacht dat we over een tijdje niets anders meer zien zeker niet als de accu's nog beter worden.
Dat klopt! En inderdaad, als je de wltp zag als "actieradius die je altijd minimaal haalt" dan heb je je inderdaad niet goed verdiept. Dat kan je, helaas, alleen jezelf aanrekenen. Er is nu eenmaal een verschil tussen de test en het echte leven. ook bij benzine autos: mijn vorige benzine auto staat in de boeken als 1 op 23 en die deed 1 op 16,8 in het echt en een snelle blik op ev-database had je al met beide benen op de grond gezet.jwmorren schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:50:
Toen ik vorig jaar begon bij een nieuwe werkgever mocht ik kiezen; een 2 jaar oude Opel Insignia die nog op de zaak stond of een nieuwe elektrische auto. Ik koos uiteindelijk voor de Polestar 2 en wat heb ik daar een spijt van zeg. Ik “dacht” dat WLTP zoiets was als actieradius maar dat is het niet. Het begint al bij de aflevering want dan wordt je verteld dat je maar tot 90% mag laden….das al 10% van je actieradius weg. Daarna komen er allerlei factoren die kilometers afsnoepen van je bereik; het weer, je wielen, airco aan etc. Ook laad je met snel laden onderweg altijd maar tot 80% op. Ik heb misschien te weinig onderzoek gedaan maar ik was me hier niet van bewust.
Uiteindelijk lukt het mij onder geen enkele omstandigheid de opgegeven actieradius te halen op een volle accu (ik laad tegen het advies in gewoon tot 100% op). Zelfs voor een bereik van 300 km moet ik echt heel hard mijn best doen, moet het niet te koud zijn en moet ik niet boven de 100 km/h rijden. Heel frustrerend als ik 130 km/h mag!
Het meest vervelende van elektrisch rijden is dat je altijd bezig bent met de actieradius. Uiteindelijk gaat het om onbezorgde mobiliteit en daar waar het kan lekker stevig doorrijden om van A naar B te komen. Met de Polestar 2 lukt dat dus niet.
Maar, het goede nieuws is: je gaat je auto leren kennen, en op een gegeven moment weet je wat je altijd wel haalt en waar de opladers onderweg staan. Die range anxiety gaat dus verdwijnen.
eco pro is max 90, alles uit.
* teacher had vanmorgen gewoon de stoelverwarming aan op standje comfort...
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 08-03-2021 12:45 ]
Wise enough to play the fool
*knip* Het vermelden dat je een profiel hebt gecheckt of het een troll is en dit melden, is op zichzelf al een troll-actie. Niet doen dus.
[ Voor 62% gewijzigd door deepbass909 op 08-03-2021 15:45 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Volgens mij worden de termen vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing door elkaar gebruikt, maar komen uiteraard ik hetzelfde neer.Prullenbak84 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:10:
[...]
Ja een fictief rendement ja. Dus eigenlijk betaal je gewoon vermogensbelasting. Het heet zelfs zoDe belastingdienst zegt: "we gaan er vanuit dat u voordeel heeft uit uw spaargeld". En ik vind het gek dat men over dat spaargeld dan belasting moet betalen.
[...]
Het werkt natuurlijk nivellerend, waarbij je de vraag moet stellen wat een eerlijke grens is. Iemand met 190 miljard aan vermogen iets extra’s laten bijdragen vinden we allemaal eerlijk denk ik, maar als je net aan 30k hebt gespaard vind ik zelf ook wel wat cru.
2020 M3 SR+ MiC
Met een beetje slim routeplannen hoef je nooit te keren. UPS laat z’n busjes niet eens linksaf slaanmarcop23 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:40:
[...]
Op zich zijn de Crafters van PostNL ook wel lang, die passen ook niet in een (Nederlands) parkeervak. Maar die hebben volgens mij wel een flink kortere wielbasis. Met dit ding kan je toch niet fatsoenlijk keren?
Plus een verplicht lidmaatschap van de ANWB...trippelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 06:48:
[...]
Aan de kosten zal het niet liggen, zo’n kastje kost nog geen €25 om aan te schaffen en daarnaast per maand dat je het gebruikt €3, en dan kan je naar Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Wij hebben zelf een in de auto en dat werkt ideaal.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Haha, dat is echt slimGluten Parody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:21:
[...]
Met een beetje slim routeplannen hoef je nooit te keren. UPS laat z’n busjes niet eens linksaf slaan
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Wellicht, bespaart wel op brandstof:
UPS saves an estimated 10 million gallons of fuel every year just by eliminating left turns. With diesel running, on average, around three dollars per gallon, that's a $30 million annual savings. They also shave miles off of every route, allowing for more packages to be delivered, saving money on man hours and, in the long run, maintenance. The grand total? By their own estimates, somewhere in the $300-400 million range. Even for a massive corporation, that's a lot of money.
https://www.grunge.com/16...st-never-make-left-turns/
[ Voor 96% gewijzigd door Gluten Parody op 08-03-2021 17:14 ]
Amerikaanse steden zijn vaak als een rooster gebouwd, met allemaal rechthoekjes. Daar kan zoiets natuurlijk vrij efficiënt, zeker als je toch in ongeveer elke straat wel op een paar plaatsen moet zijn.Hachy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:06:
Haha, dat is echt slimZal wel wat meer kilometers opleveren denk ik?
Vroeger in Hongarije, in Boedapest mocht je in principe niet linksaf, maar was het 3x rechts. Weet niet hoe het nu is.GORby schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Amerikaanse steden zijn vaak als een rooster gebouwd, met allemaal rechthoekjes. Daar kan zoiets natuurlijk vrij efficiënt, zeker als je toch in ongeveer elke straat wel op een paar plaatsen moet zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wie weet een goed overzicht van bereik/voertuigefficiëntie van EV's in Nederlandse omstandigheden (max 100 km/u)?
[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 08-03-2021 17:28 ]
Wind mee of tegen? Welke temperatuur?Gluten Parody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:28:
Wie weet een goed overzicht van bereik/voertuigefficiëntie van EV's in Nederlandse omstandigheden (max 100 km/u)?
Kijk eens op ev-database bij realistische range.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-03-2021 17:55 ]
Ik denk dat https://ev-database.nl/ de meest gedetailleerde info geeft per auto. Onder de kopjes 'Praktische actieradius' en 'Praktisch energieverbruik' vind je de cijfers uitgesplitst naar zomer/winter en stad/snelweg/gecombineerd.Gluten Parody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:28:
In hoeverre de snelweg-cijfers gebaseerd zijn op de Nederlandse maximumsnelheid van 100 km/h weet ik niet maar het geeft een goed kloppende indicatie voor mijn auto. Er spelen natuurlijk altijd veel factoren mee, maar de cijfers zijn vooral ook handig voor een onderlinge vergelijking tussen auto's.
Opel Ampera-e (2020)
Er staat letterlijk de niet leden prijs? Sorry hoorpmiddeld schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:55:
[...]
Plus een verplicht lidmaatschap van de ANWB...
Als je 3x rechts afslaat , dan sta je toch weer op de weg waar je begonnen bent?daemonix schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:26:
[...]
Vroeger in Hongarije, in Boedapest mocht je in principe niet linksaf, maar was het 3x rechts. Weet niet hoe het nu is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De grootste besparing komt daar volgens mij doordat je in de meeste staten rechtsaf gewoon mag afslaan (ook al is het licht rood). Die volle zware wagens komen dan dus niet altijd tot stilstand om weer volledig op te moeten trekken. Zeker met brandstof wagens zit daar een behoorlijke inefficiëntie want laag in de toeren.GORby schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Amerikaanse steden zijn vaak als een rooster gebouwd, met allemaal rechthoekjes. Daar kan zoiets natuurlijk vrij efficiënt, zeker als je toch in ongeveer elke straat wel op een paar plaatsen moet zijn.
Ja maar als je na de 3de keer rechtdoor rijdt, dan heb je niet linksaf voor het licht moeten wachtenjoepie de p schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:42:
[...]
Als je 3x rechts afslaat , dan sta je toch weer op de weg waar je begonnen bent?
(en ben je toch op je bestemming die links lag van je startpunt)
[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 08-03-2021 19:24 ]
laat maar
[ Voor 97% gewijzigd door bottom line op 08-03-2021 21:44 ]
Oja, rechtsaf ná de plek waar je links wilde.bottom line schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:23:
[...]
Ja maar als je na de 3de keer rechtdoor rijdt, dan heb je niet linksaf voor het licht moeten wachten
(en ben je toch op je bestemming die links lag van je startpunt)
Ik ga op bed verder slapen.

Die tolkastjes als van Telepass zijn echter een stuk goedkoper, dan een heel gecontroleerd kastje wat door de overheid wordt verzonnen.pmiddeld schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:26:
[...]
Het alternatief is om tol te heffen op de snelwegen. Net als in bijv. Italië. Dat heeft hetzelfde effect: betalen voor gebruik. Alleen, al die opstoppingen bij de tolhuisjes lijkt me niet erg handig.
Daarnaast is het ook direct een oplossing voor alle Polen, Duitsers en andere buitenlandse kentekens in NEderland.
Dus ja, ik zou nog eerder voorstander zijn van tolpoorten dan van de huidige ideeen.
Slecht nieuws voor ouderwetse auto's, goed nieuws voor EVs:
https://www.nu.nl/economi...erd-van-recordniveau.html
Quote: "De prijs voor een liter benzine is nog maar een paar cent verwijderd van het oude recordniveau van 1,895 euro, dat dateert van oktober 2012. (...) Een liter benzine (Euro 95) kostte maandag aan de pomp 1,837 euro."
https://www.nu.nl/economi...erd-van-recordniveau.html
Quote: "De prijs voor een liter benzine is nog maar een paar cent verwijderd van het oude recordniveau van 1,895 euro, dat dateert van oktober 2012. (...) Een liter benzine (Euro 95) kostte maandag aan de pomp 1,837 euro."
[ Voor 49% gewijzigd door TucanoItaly op 09-03-2021 10:48 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Opel Corsa E private lease besteld :-)
Mooie aanbieding via opel zelf (arval zit erachter).
Bijzonder blij dat ik na anderhalf jaar geen EV, straks weer mag genieten van een EV
Bijzonder blij dat ik na anderhalf jaar geen EV, straks weer mag genieten van een EV
Rij nu een occasion CT200h (luxery line) maar heb toch wel heel veel zin in een elektrische auto, vooral de e208.
Denk dat de bouwkwaliteit wel wat minder zal zijn, maar een auto die überhaupt 10 jaar vernieuwing heeft is wel fijn. En het elektrische aspect natuurlijk 😁
Denk dat de bouwkwaliteit wel wat minder zal zijn, maar een auto die überhaupt 10 jaar vernieuwing heeft is wel fijn. En het elektrische aspect natuurlijk 😁
Grappig, dit heb ik echt volledig gemist, in mijn perceptie was brandstof nog altijd absurd goedkoop. Goed dat de er een stijgende lijn is.TucanoItaly schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:46:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ben me aan het oriënteren op een andere 2e auto voor de vrouw, en zij heeft haar zinnen gezet op een BMW I3
(momenteel heeft ze en Mazda 2 Automaat uit 2016).
Nu ben ik al even het net aan het doorspitten, maar ik vind niet veel nuttige info vanuit de gebruikers over dit model. Bij BMW forums is het een ondergeschoven model, nog net niet doodgezwegen...
In de startpost zie ik dat er wel een aantal mensen hier zijn die een dergelijk model hebben.
Wat zijn de ervaringen hiermee?
We gaan hem gebruiken voor kinderen naar school, en voor naar haar werk, 2x 30 km op ene dag.
Ik verwacht dat er max 10.000 km mee gereden gaat worden per jaar, dus de bedoeling is ook dat de auto lang gaat blijven.
Ik kom op dit soort, maar hik wel tegen de KM standen aan
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2017-50841280
We hebben een budget van totaal +/- € 20.000 voor aanschaf, inclusief inruil en subsidie.
Het lastige in de zoektocht is dat de meeste bedrijven de auto's aanbieden exclusief BTW
Mijn oog wordt meestal getrokken naar in ieder geval de 94Ah versie
Wat zijn de do's & don'ts voor dit model?
Alternatief is toch een E-Golf, maar dat zit aan de bovenkant van het budget, want ik wil wel de grotere accu versie. Daarnaast is het ene behoorlijk zware jongen tov. de I3, en als ze wel de wegenbelasting gaan heffen ben je gelijk aan de beurt.
Nu ben ik al even het net aan het doorspitten, maar ik vind niet veel nuttige info vanuit de gebruikers over dit model. Bij BMW forums is het een ondergeschoven model, nog net niet doodgezwegen...
In de startpost zie ik dat er wel een aantal mensen hier zijn die een dergelijk model hebben.
We gaan hem gebruiken voor kinderen naar school, en voor naar haar werk, 2x 30 km op ene dag.
Ik verwacht dat er max 10.000 km mee gereden gaat worden per jaar, dus de bedoeling is ook dat de auto lang gaat blijven.
We hebben een budget van totaal +/- € 20.000 voor aanschaf, inclusief inruil en subsidie.
Het lastige in de zoektocht is dat de meeste bedrijven de auto's aanbieden exclusief BTW
Alternatief is toch een E-Golf, maar dat zit aan de bovenkant van het budget, want ik wil wel de grotere accu versie. Daarnaast is het ene behoorlijk zware jongen tov. de I3, en als ze wel de wegenbelasting gaan heffen ben je gelijk aan de beurt.
Nou ja, het record is vrij oud, dus eigenlijk zou je de mondiale inflatie er bij moeten tellen. Dan is het eigenlijk nog steeds goedkoop.assje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:28:
in mijn perceptie was brandstof nog altijd absurd goedkoop
Voor dat budget kun je ook een tweedehands 28 kWh Ioniq kopen. Die is ruimer en komt verder op een acculading dan de BMW i3 dankzij goede efficiëntie.Rob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
Ik ben me aan het oriënteren op een andere 2e auto voor de vrouw, en zij heeft haar zinnen gezet op een BMW I3
Het lastige in de zoektocht is dat de meeste bedrijven de auto's aanbieden exclusief BTW![]()
Ander voordeel is dat de Ioniq 5 zitplaatsen heeft en de BMW i3, maar 4. Verder moet je voor het openen van de achterportieren eerst het voorste portier openen, niet echt handig met kinderen.
Kun je wat prijzen en KM rage delen?DjMark schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:58:
Opel Corsa E private lease besteld :-)
Rob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
Het lastige in de zoektocht is dat de meeste bedrijven de auto's aanbieden exclusief BTW![]()
Kilometerstand onder de 200.000km is echt geen probleem bij een elektrische auto. Natuurlijk ga je een keer een draagarmpje / wiellagertje krijgen, maar that's about it. Bij de i3 ook verminderd problemen met roest door constructie methode.
Ik heb zelf serieus naar de i3 gekeken een tijdje terug, maar weinig praktijk ervaring. Er rijd iemand in dit topic wel met een i3s geloof ik. @Verwijderd geloof ik?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik zou ook zeker in Duitsland kijken als je op zoek bent naar een tweedehands EV.
Geen BPM zorgt voor een mogelijk gunstigere aanschaf dan in NL.
Je hoeft alleen even langs het RDW voor keuring/kenteken, maar dan is de tijd/geld niet als je een gunstige deal kunt maken.
Je hoeft alleen even langs het RDW voor keuring/kenteken, maar dan is de tijd/geld niet als je een gunstige deal kunt maken.
Keep rolling sixes!
Verwijderd
Ik werd gelinkt en rijdt inderdaad een i3s 94Ah.Rob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
Ik zal mijn best doen om zo objectief mogelijk te zijn. Ik heb zelf een hoop ellende met de auto gehad, maar 4 collega's hebben exact dezelfde auto en nooit problemen. En BMW Nederland heeft hun stinkende best gedaan om mijn technische problemen op te lossen en dat is ze uiteindelijk ook gelukt.
Om daar toch even mee te beginnen, als je voor een electrische auto kiest realiseer je dat tenzij het probleem duidelijk zichtbaar is of in de boordcomputer gelogd is een 'gewone' dealer garage een probleem zal hebben. Dat is niet BMW specifiek, maar het gevolg van hoe een BEV werkt. Als het allemaal werkt is er echter veel minder dat stuk kan gaan door slijtage. "Elk nadeel heb zijn eigen voordeel!", zei Johan!
Vergeet de actieradius die BMW opgeeft, zelfs met als een oma rijden, waarbij de onboard mij de hoogste scores in elke categorie geeft, haal ik die nooit. Realistisch met de 94Ah is ca 190-200km op een volle lading in de zomer (boven ca 18 graden eigenlijk al) en ca 150km als het vriest en je een dikke jas aan doet (verwarming aan en er gaat zo 10-15km af).
Toen mijn auto in de garage stond kreeg ik als vervanging een Ioniq 28kWh, deze auto had meer bereik en een extra zitplaats. Uiteraard heeft ook de ioniq last van temperatuur, maar in alle situatie komt hij net wat verder. De i3(s) rijdt echter veel prettiger, de bestuurdersstoel is beter, interieur oogt beter (subjectief) en is steviger/deugdelijkere constructie (alles heeft veel minder speling en is steviger uitgevoerd).
Wat de i3(s) wel is, is zijwind gevoelig! Vooral bij rukwinden of bij harde wind een vrachtauto inhalen is dat merkbaar. Heb de i3 test gereden en die heeft dat nog iets meer. En achterwiel aandrijving is met sneeuw even wennen, maar rijdt veel prettiger als je de verschillen met voorwiel aandrijving eenmaal door hebt.
Met achterbank neergeklapt is de bagage ruimte van de i3s prima voor een keer wat vervoeren, als je veel met 4 man op pad gaat is de standaard achterbak van de Ioniq praktischer.
Over die achterbank gesproken, instappen achter is met de suicide deuren en hoge instap wellicht voor sommigen wat minder praktisch. (alhoewel mijn moeder de hoge instap van de i3 juist prettig vindt en mijn neefje en nichtje het geweldig vinden). Volgens diezelfde moeder zit de achterbank van de i3s prettiger en heeft ze meer beenruimte met twee lange mensen voorin.
Als ik nu moet kiezen tussen deze twee auto's (met alle problemen van de i3s opgelost) voor 2x 30km op een dag en twee kinderen (ga ervanuit dat ze niet voorin mogen nog), ga ik voor de i3(s).
Let bij een auto met zo'n beperkte range wel op dat je thuis kan laden!
Waarom ik geen BEV meer zal nemen (Licht off topic):
Toch even kort de reden dat ik na de i3 geen EV meer neem: als je geen eigen oprit en laadpaal thuis hebt, vertrouw dan niet blind op een website van de gemeente dat ze op aanvraag een openbare laadpaal komen plaatsen. Mij werd na aanschaf verteld dat ze geen paal zouden plaatsen er zijn al tijden geen openbare palen bij gekomen bij groeiend aantal BEV in de buurt. Kreeg recentelijk de reden te horen: het lokale grid kan het niet aan en er zijn geen plannen dat aan te passen.
Als je nog specifieke vragen hebt laat het maar weten.
Beetje the easy way out dan voor de gemeente. Je kunt toch prima palen laden die afschalen in vermogen op piekmomenten? Liever drie auto's die kunnen laden met 6kW, dan één met 22kW.Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:07:
Waarom ik geen BEV meer zal nemen (Licht off topic):
Toch even kort de reden dat ik na de i3 geen EV meer neem: als je geen eigen oprit en laadpaal thuis hebt, vertrouw dan niet blind op een website van de gemeente dat ze op aanvraag een openbare laadpaal komen plaatsen. Mij werd na aanschaf verteld dat ze geen paal zouden plaatsen er zijn al tijden geen openbare palen bij gekomen bij groeiend aantal BEV in de buurt. Kreeg recentelijk de reden te horen: het lokale grid kan het niet aan en er zijn geen plannen dat aan te passen.
Als je nog specifieke vragen hebt laat het maar weten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Vrouwlief wilde hier absoluut niet aan de i3, sterker nog ik mocht er zelf ook niet mee gaan rijden. Uiteindelijk hebben wij de keuze gemaakt om een private lease contract over te nemen van ééntje die nog geen jaar oud was.De leaseprijs is nog pre-subsidie, komt in aanmerking voor de subsidie (gebruikte EVs) en net als sommige hier zat er bij ons ook nog een overnamebonus bij waardoor we feitelijk de eerste 10 maanden gratis rijden.Rob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
De eGolf zelf bevalt hier trouwens super. De Passat GTE die er naast staat gebruiken we niet meer voor retourtjes binnen 100 km actieradius. Uiteraard is de Passat wel duidelijk een hoger segment, maar het gebrek aan een ICE aandrijflijn rijdt veel prettiger. Daarnaast moet ik de Passat na elke rit laden om zoveel mogelijk elektrische te rijden terwijl de eGolf enkel na of voor een lange rit aan de lader hoeft.
[ Voor 31% gewijzigd door Deveon op 09-03-2021 14:24 ]
Op EV’s wordt geen BPM geheven.Isheara schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:26:
Ik zou ook zeker in Duitsland kijken als je op zoek bent naar een tweedehands EV.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Verwijderd
Dat denken jij en ik, maar blijkbaar toch niet zo voor de hand liggend voor de gemeente.Jeroenneman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:15:
[...]
Beetje the easy way out dan voor de gemeente. Je kunt toch prima palen laden die afschalen in vermogen op piekmomenten? Liever drie auto's die kunnen laden met 6kW, dan één met 22kW.
Laatste keer bellen met de gemeente, omdat ik regelmatig thuis kwam en alle laadpalen bezet aantrof, presteerde men het daar om te zeggen dat volgens hun gegevens de palen toch echt het grootste deel van de dag vrij waren. Juist, ja die uren overdag dat ik met de auto op het werk ben en dus niet aanwezig ben om de auto aan die paal te zetten. Soms vraag je je af wat de benodigde kwalificaties voor die mensen zijn en of die niet moeten worden aangevuld met logisch denken.
als je toch een bmw i3 wilt aanschaffen zou ik gelijk voor de 120Ah versie gaan. de prijzen binnen nederland voor jong occasion ev's vallen vies tegen want bijtelling voor de zakelijke rijder.Rob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
als particulier kun je echt het beste naar het buitenland kijken op o.a. mobile.de en zoek maar raak. zelfs als je geen zin hebt in dit alles kun je importservices gebruiken en zul je nog steeds goedkoper uitkomen dan een auto binnen nederland te kopen.
met je budget kun je veel verschillende ev's kopen als het toch als een 2e auto gebruikt gaat worden.
naast de bmw i3 en egolf heb je ook:
kia soul ev
hyundai ioniq
vw e-up en de seat/skoda variant met grote accu
renault zoe
nissan leaf
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Dat zeg ik toch: geen BPM (niet bij aanschaf en niet bij import)? Bovendien zijn de EV;s in Duitsland gunstiger geprijsd o.a. door de hogere subsidie, dus daarom zeker een interessante plek om te kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door Isheara op 09-03-2021 14:38 ]
Keep rolling sixes!
Yep, heb ik her en der in de Noordkop ook gehoord, erg vervelend. Dat heeft ertoe geleid dat er best grote gaten zijn met letterlijk nul publieke laadpalen.Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:27:
[...]
Dat denken jij en ik, maar blijkbaar toch niet zo voor de hand liggend voor de gemeente.
Laatste keer bellen met de gemeente, omdat ik regelmatig thuis kwam en alle laadpalen bezet aantrof, presteerde men het daar om te zeggen dat volgens hun gegevens de palen toch echt het grootste deel van de dag vrij waren. Juist, ja die uren overdag dat ik met de auto op het werk ben en dus niet aanwezig ben om de auto aan die paal te zetten. Soms vraag je je af wat de benodigde kwalificaties voor die mensen zijn en of die niet moeten worden aangevuld met logisch denken.
Wil je zeggen in welke gemeente je woont? Dan bekijk ik 'm ook eens op de distributienetkaart.
Den Helder is het ook erg schaars. Sowieso de laatste fastned staat bij Alkmaar richting Akersloot/Amsterdam wat dus voor mij net de verkeerde kant op is.mux schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:06:
[...]
Yep, heb ik her en der in de Noordkop ook gehoord, erg vervelend. Dat heeft ertoe geleid dat er best grote gaten zijn met letterlijk nul publieke laadpalen.
Wil je zeggen in welke gemeente je woont? Dan bekijk ik 'm ook eens op de distributienetkaart.
Verwijderd
Centrum van Almere.mux schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:06:
[...]
Waarschijnlijk zijn ze te druk met palen in de buitenwijken, hier schieten ze als paddestoelen uit de grond en binnenkort de derde dubbele paal erbij in de straat. In het centrum heb ik wel eerder over klachten gelezen, helaas.
Verwijderd
Vandaag las ik dit artikel over de ecologische impact: https://insideevs.com/new...w-materials-ice-vehicles/
Toch wel erg interessant om dit soort nieuwe onderzoeken te zien!
Wij hebben sinds vorig jaar Juni ook een i3 94Ah als 2e auto (post face-lift). In eerste instantie alleen voor de korte ritjes en woon-werkverkeer van mijn vrouw (50km enkele reis) maar eigenlijk gebruiken we hem bijna altijd tenzij er veel bagage mee moet. We hebben ook 2 jonge kids (7 & 9). Na tips van mensen hier op het forum hebben er er een gekocht bij een merkdealer met lage km stand zodat ik tot 8 jaar / 100.000km van garantie op de batterij kan genieten en 2 jaar garantie hebben vanwege "premium select". Tot nu toe bevalt de auto goed. Hij rijdt heerlijk en de actieradius is voor ons prima (inderdaad ca 150km winter en ca 200km zomer). We hebben een eigen laadpunt op de oprit en op onze bestemmingen verder weg is er meestal ook wel een (het word een beetje een sport om er overal een te vindenRob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
Tips:
- Pak het grote navi scherm, die is veel mooier en heeft een 20GB HDD voor je muziek
- Led verlichting
- Warmtepomp
- 3 fase laden (zodat je altijd in een paar uur kunt volladen)
- Harman Kardon audio (als je kritisch bent geluidskwaliteit...)
- NIET de s uitvoering, die is veel te hard geveerd (we hebben erin gereden)
De achterdeuren zijn inderdaad wel een puntje van aandacht. Ze zijn mooi en zelfs ook best praktisch (geen middenstijl), maar niet als je strak tussen 2 auto's staat. Dat komt in ons geval niet zo vaak voor, dus geen issue.
Wij hebben nog geen seconde spijt gehad van onze aankoop. Als je specifieke vragen hebt, laat het dan maar weten...
Dit is toch een niet erg sterk verhaal?Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:36:
Vandaag las ik dit artikel over de ecologische impact: https://insideevs.com/new...w-materials-ice-vehicles/
Ik ben voor EVs, maar waar EVs op rijden wordt niet meegenomen in dit verhaal.
Ook de productie van accu's niet.
Alles in liters en kilo's gaan tellen is veel te simpel.
Dit soort berekeningen zijn allang gedaan en dan veel beter uitgevoerd.
En je kan nog steeds kritisch zijn. Met de belastingvoordelen destijds en afgelopen jaren zijn mensen wel eens grotere auto's gaan rijden.
Ik denk nog steeds dat een nieuwe Aygo kopen en rijden nog altijd beter voor milieu is dan een Model X. (tenzij je echt 100% op zon/wind energie rijdt gegarandeerd). Maar goed, over het algemeen kijkt men natuurlijk iets meer in hetzelfde segment.
Toch denk ik dat er ook velen in 14% ecodieseltjes hebben gereden en nu (met een salarissprongetje her en der) een dikke elektrische SUV rijden. Als dat voornamelijk op fossiele stroom draait is de winst niet erg groot, in termen van CO2 uitstoot.
Edit: Daarnaast hoeven de accu's helemaal niet gerecycled te worden. Ik gebruik graag EV accu's voor allerlei projecten.
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 09-03-2021 20:23 ]
Even snel een reactie, want ik waardeer de reacties ten zeerste. 😁 morgen achter de PC even uitgebreider reageren.
Het gevaar bij het zoeken is dat je de lat toch steeds weer iets hoger legt.
We willen absoluut niet aan een lease constructie. De Mazda is een wiegen auto, en dat wil ik/we ook zo houden.
De 120 Ah versie ligt net te ver boven budget denk ik. Ik kan het ook niet op blijven rekken. De 8 jaar / 100.000 km is wel een aandachtspunt.
Nu zal de auto ook echt een 2e auto zijn, we zijn hier thuis met zijn vijven namelijk 😉 dus met zijn allen weg gaat slecht. Daarnaast heb ikzelf een Leaseauto (SuperB IV) met een paal in de heg bij de oprit 😁. Laden kan dus zeker wel thuis. Hetzij via een normaal stopcontact als ik de mini batterij van de SuperB oplaad, hetzij via de paal.
Het gevaar bij het zoeken is dat je de lat toch steeds weer iets hoger legt.
We willen absoluut niet aan een lease constructie. De Mazda is een wiegen auto, en dat wil ik/we ook zo houden.
De 120 Ah versie ligt net te ver boven budget denk ik. Ik kan het ook niet op blijven rekken. De 8 jaar / 100.000 km is wel een aandachtspunt.
Nu zal de auto ook echt een 2e auto zijn, we zijn hier thuis met zijn vijven namelijk 😉 dus met zijn allen weg gaat slecht. Daarnaast heb ikzelf een Leaseauto (SuperB IV) met een paal in de heg bij de oprit 😁. Laden kan dus zeker wel thuis. Hetzij via een normaal stopcontact als ik de mini batterij van de SuperB oplaad, hetzij via de paal.
De Audi Q4 is vandaag voor het eerst te zien in filmpjes op YouTube en damn wat een mooie auto.
In Duitsland vanaf €42k en vanaf €51k voor de quatttro.
Serieuze overweging in vergelijking met iX3 en XC40...wat een mooie auto
Zelfs serieuze concurrentie voor de Audi e-tron...
[ Voor 10% gewijzigd door Isheara op 09-03-2021 22:24 ]
Keep rolling sixes!
Concurrentie voor zijn grote broer?Isheara schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:23:
De Audi Q4 is vandaag voor het eerst te zien in filmpjes op YouTube en damn wat een mooie auto.
De E-tron is fors groter, lijken mij wel voor totaal andere doelgroepen ook kijkend naar de budgetten.
Hij ziet er wel mooi uit inderdaad net zoals de E-tron GT overigens. Smaken verschillen natuurlijk, maar van de 3 grote Duitsers vind ik Audi de beste weg inslaan momenteel.
Hij is overigens ietsie kleiner dan de ID.4 begreep ik, met name de kofferbak.
Verwijderd
Mee eens, ik vind hem heel ook heel mooi!GeeMoney schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:35:
[...]
Concurrentie voor zijn grote broer?
De E-tron is fors groter, lijken mij wel voor totaal andere doelgroepen ook kijkend naar de budgetten.
Hij ziet er wel mooi uit inderdaad net zoals de E-tron GT overigens. Smaken verschillen natuurlijk, maar van de 3 grote Duitsers vind ik Audi de beste weg inslaan momenteel.
Je ziet echt dat ze hier heel veel tijd in hebben gestoken, als je kijkt naar benzine variant van de SQ5 is die echt heel erg afgeraffeld. Wat ik natuurlijk alleen maar goed vindt, als EV-lover
De 55 is een andere prijs segment, maar een instapper 50 of een Q4 zal toch wel mensen naar de Q4 trekken denk ik. Vanaf het formaat Q4 hoef je het voor de ruimte niet echt meer te doen. Wel mooi natuurlijk als je een e-tron 55 kan betalen.GeeMoney schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:35:
[...]
Concurrentie voor zijn grote broer?
Ik heb een eerste generatie i3 met REX (Range Extender), voor mijn huidige werk heb ik als ik naar de zaak ga een reisafstand van 30 Km en dat doet hij eigenlijk altijd wel heen en weer zonder problemen (ik kan overigens op de zaak ook laden als het moet). In de zomer kom ik in de buurt van 110Km, in de winter beduidend minder. Ik heb de REX on de tijd dat wel hem nu hebben wel een paar keer moeten gebruiken, maar alleen bij koud weer of langere afstanden. Ik vind het een heerlijk rijdende auto, en persoonlijk hem er ook tof uitzien, maar daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Het enige nadeel aan de REX is dat je wel wegenbelasting moet betalen want de belastingdienst vindt het een hybride.Ik kan overigens ook voor de deur laden, dat maakt het leven wel een stuk makkelijker als je elke keer dat je weg bent geweest toch echt even moet stekkers.Rob-T6 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
[ Voor 3% gewijzigd door wvanommen op 09-03-2021 22:52 ]
Als je echt ruimte zoekt scheelt het denk ik teveel. Als het niet je grootste eis is en je budget is max een standaard 50 (62k) dan zou ik inderdaad zelf ook uitwijken naar de Q4.Z___Z schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:42:
[...]
De 55 is een andere prijs segment, maar een instapper 50 of een Q4 zal toch wel mensen naar de Q4 trekken denk ik. Vanaf het formaat Q4 hoef je het voor de ruimte niet echt meer te doen. Wel mooi natuurlijk als je een e-tron 55 kan betalen.
Het verschil in ruimte is best nog wel groot namelijk: 7cm in de breedte maar vooral de 35cm in lengte en dat betekend dus een goede 120liter in de kofferbak en beenruimte op de achterbank.
Maar echt geen gekke move van Audi. Prijs technisch nu goed tov concurrentie en natuurlijk is het smaak maar ik vind die dashboards en schermen en knoppen echt giga mooi en praktisch.
Ik stap echt waar elke dag nog met enorm veel plezier in mijn E-tron en ik verwacht ook dat de Q4 het goed zal gaan doen.
Verwijderd
Had het niet verwacht, maar de Q4 is echt wel zeer scherp geprijsd zo ... ik vermoed dat een beetje uitrusting die ook wel direct naar 70k of meer zal doen stijgen, maar het lage instap bedrag maakt het wel een mega lease wagen denk ik zo ! (toch zeker in .BE)
Er zijn in Nederland niet heel veel mensen die zomaar 70k aan spaargeld gaan (of kunnen) neertellen voor een auto. Ik ben benieuwd hoe de markt voor zulke auto's is als over een aantal jaar lease en leen totaal ontmoedigd (of zelfs verboden) wordt door de overheid. Zelfs een normale auto van 40k is financieel haalbaar voor minder dan 5 procent van de bevolking.Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:54:
Had het niet verwacht, maar de Q4 is echt wel zeer scherp geprijsd zo ... ik vermoed dat een beetje uitrusting die ook wel direct naar 70k of meer zal doen stijgen, maar het lage instap bedrag maakt het wel een mega lease wagen denk ik zo ! (toch zeker in .BE)
In België ook niet hoor en 40-50.000 € ook niet.fisherman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:54:
Er zijn in Nederland niet heel veel mensen die zomaar 70k aan spaargeld gaan (of kunnen) neertellen voor een auto. Ik ben benieuwd hoe de markt voor zulke auto's is als over een aantal jaar lease en leen totaal ontmoedigd (of zelfs verboden) wordt door de overheid. Zelfs een normale auto van 40k is financieel haalbaar voor minder dan 5 procent van de bevolking.
EV rijden is in Vlaanderen een louter fiscale aangelegenheid.
In 2020 was het marktaandeel van elektrische auto's in België slechts 3.4%.
Voor nieuw ingeschreven auto's bedroeg bij bedrijven het aandeel elektrisch 5.3% en bij particulieren een marginale 1.6%.
Twee op de drie particuliere kandidaat kopers heeft bij aankoop van een nieuwe auto interesse in een elektrisch model. Maar als ze de prijs horen haken ze af.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 11:27 ]
Een auto wordt hoe dan ook toch betaald, of dat nou is door een werkgever of door de werknemer. Grootste factor zijn fiscale verschillen en daar kan de overheid een rol spelen. De werkgever hoeft nu ook geen "spaargeld" in te zetten dus dat hoeft voor een privé persoon niet het vergelijk te zijn.fisherman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:54:
Er zijn in Nederland niet heel veel mensen die zomaar 70k aan spaargeld gaan (of kunnen) neertellen voor een auto. Ik ben benieuwd hoe de markt voor zulke auto's is als over een aantal jaar lease en leen totaal ontmoedigd (of zelfs verboden) wordt door de overheid. Zelfs een normale auto van 40k is financieel haalbaar voor minder dan 5 procent van de bevolking.
Het allergrootste verschil zit er natuurlijk in dat iemand waar de werkgever €1.200/maand afrekent voor de leaseauto dit voor de werknemer grotendeels onzichtbaar is, die verzucht zich enkel over de hoogte van de paar honderd euro bijtelling. In een theoretisch geval waar leasebudgetten besteedbaar bij werknemers terecht komt kunnen die wel eens heel andere prioriteiten gaan stellen.
Vermindering van het extreme consumentisme als gevolg van leaseauto's kan ik overigens alleen maar aanmoedigen. Zeker met een elektrische auto waar onderhoud veel minder een probleem wordt zie ik niet waarom een auto na 3-5 jaar vervangen zou moeten worden. Uiteraard is het voor particuliere kopers wel weer prettig dat dit gebeurt
Waar baseer je trouwens op dat lease/lenen ontmoedigd wordt? (of gaat dit over BE?)
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 10-03-2021 11:27 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Maar voor de werkgever is het gebruik of verschaffen van een bedrijfswagen een fiscale aftrekpost.assje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:24:
Een auto wordt hoe dan ook toch betaald, of dat nou is door een werkgever of door de werknemer. Grootste factor zijn fiscale verschillen en daar kan de overheid een rol spelen. De werkgever hoeft nu ook geen "spaargeld" in te zetten dus dat hoeft voor een privé persoon niet het vergelijk te zijn.
Zowel voor de werkgever als de werknemer is het fiscaal veel voordeliger om een deel van het loon in natura (bv. auto) uitgekeerd te krijgen dan cash (in de veronderstelling dat de werknemer toch minstens één auto nodig heeft).
Voor een particulier blijft het steeds een loutere uitgavepost.
Als je dan moet 'kiezen' tussen een fossiel van 15.000 € of een BEV van minstens 35.000 € weet je hel wel.
Laat staan een speeltje van 70.000 €.
Dat zal al niet over België gaan want vanaf 2026 zijn alleen elektrische salarisvoertuigen nog fiscaal aantrekkelijk. En dat zijn bijna altijd leaseauto's.Waar baseer je trouwens op dat lease/lenen ontmoedigd wordt? (of gaat dit over BE?)
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 11:39 ]
Wanneer je naar de luxe EV's kijkt is dat zeker waar, maar wanneer je naar de betaalbaardere modellen kijkt, en zeker op de markt voor jonge tweedehandswagens, vind je al snel een aardige BEV voor 20-25k, wat 5 a 10k meer is dan een even jonge benzinebak. Aangezien je geen BIV en wegenbelasting betaalt op een BEV in België, en de onderhoudskosten een heel stuk lager uitvallen, spaar je daarmee initieel pakweg 600 euro en op jaarbasis 180 euro belasting en pakweg 350 euro aan onderhoud (vervanging distributieriem op termijn ingerekend).IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:19:
[...]
EV rijden is in Vlaanderen een louter fiscale aangelegenheid.
Tel daarbij de lagere verbruikskosten en je bespaart op jaarbasis 6 a 7 cent per km (4 cent/km elektrisch, 10,5 benzine). Rijd je dus 20.000 km per jaar, dan bespaar je ongeveer 1300 euro aan brandstof.
Voor wie 20.000 km op jaarbasis rijdt, scheelt dat op 6 jaar ongeveer 11.500 euro. Zelfs al moet je (wat meer) lenen voor een elektrische auto, dan haal je dat verschil (5 a 10k) er wel uit. Persoonlijk vind ik een elktrische tweedehandswagen uit die prijsklasse dan ook nog een stuk fijner rijden dan een vergelijkbare ICE. Voorbeelden voor wat je tweedehands courant vindt voor die prijs van maximaal 2 jaar oud: Zoe met koopbatterij voor 20k, Leaf 40kWh Tekna voor 22k, e-Golf voor 22k, Ioniq executive voor 22k, Corsa 50 kWh elegance voor 24k. Als vergelijking heb ik een benzine Megane genomen die tweedehands rond de 15k gaat.
Verwijderd
het zal subjectief zijn, maar voor 15k EUR heb je een BMW 5-serie van een jaar of 8 oud (rijkelijk uitgerust). Dat heeft dan nog altijd mijn voorkeur t.o.v. een Zoe of Leaf .
Niettegenstaande wordt mijn 5-serie dit jaar ook vervangen door een BEV, voornamelijk omwille van fiscale redenen.
Niettegenstaande wordt mijn 5-serie dit jaar ook vervangen door een BEV, voornamelijk omwille van fiscale redenen.
Dus een oudere auto die ook nog eens hopeloos ouderwets is uitgerust met een herriemotor waar fossielen in de brand worden gestoken? Dat lijkt me een makkelijke keuzeVerwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:49:
het zal subjectief zijn, maar voor 15k EUR heb je een BMW 5-serie van een jaar of 8 oud (rijkelijk uitgerust). Dat heeft dan nog altijd mijn voorkeur t.o.v. een Zoe of Leaf .
OK boomerVerwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:49:
het zal subjectief zijn, maar voor 15k EUR heb je een BMW 5-serie van een jaar of 8 oud (rijkelijk uitgerust).
Ik neem aan, niet door een Renault Zoe?Niettegenstaande wordt mijn 5-serie dit jaar ook vervangen door een BEV, voornamelijk omwille van fiscale redenen.
Het is inderdaad maar wat je wil, maar ik heb bewust jonge wagens vergeleken, aangezien je met die 8 jaar oude BMW op korte termijn wel eens problemen kan krijgen met lage emissiezones en dergelijke. Verder was dit vooral een reactie op de kost van een EV. Wanneer je het duurdere onderhoud en reparaties aan een 8 jaar oude auto in de volgende 6 jaar telt, zal dat plaatje vermoedelijk ook minder rooskleurig uitvallen, om het maar niet te hebben over het verbruik van die oude 5 serie.Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:49:
In een oude auto mis je dan ook weer leuke dingen als adaptive cruise control, lane assist, 360 graden camera en al die nieuwe veiligheidsvoorzieningen, maar da's een persoonlijke voorkeur.
Verwijderd
Haha .. tja ... '79 dus ik kijk er vermoedelijk wel wat anders tegenaan :-)
De BEV wordt een iX3 ... zelfde interieur (quasi) dan mijn huidige 5-serie, inclusief de sublieme RWD only ... :-)
De BEV wordt een iX3 ... zelfde interieur (quasi) dan mijn huidige 5-serie, inclusief de sublieme RWD only ... :-)
Verwijderd
Enkel lane assist heb ik niet in mijn BMW 5 reeks van eind 2013 ... Er is meer dan enkel een simpel prijsverschil bij het kiezen van een premium merk hoor, nieuwe technologieën zittenjaren eerder in de premium merken.GORby schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:12:
[...]
In een oude auto mis je dan ook weer leuke dingen als adaptive cruise control, lane assist, 360 graden camera en al die nieuwe veiligheidsvoorzieningen, maar da's een persoonlijke voorkeur.
LOL, '76 hier. Inderdaad, een BMW rijdt natuurlijk wel heel leuk. De i3 die ik getest had beviel me ook heel goed, maar mede door de grootte ben ik toch voor een Leaf gegaan, die trouwens ook best vinnig is. Het totale plaatje paste bij de Leaf gewoon het best bij mijn noden. De e-Golf en Zoe vond ik vrij saai en tam.Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:13:
Haha .. tja ... '79 dus ik kijk er vermoedelijk wel wat anders tegenaan :-)
De iX3 is dan weer een heel andere prijsklasse, met 70k als je niet te gek doet met de opties, maar zal ongetwijfeld en heel fijne auto zijn.
En de veiligheidsfeatures? automatisch remmen voor auto's, fietsers en voetgangers, Rear cross traffic alert, dode-hoek waarschuwing. Ik dacht dat sommige van die ontwikkelingen nog vrij nieuw waren.Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:16:
[...]
Enkel lane assist heb ik niet in mijn BMW 5 reeks van eind 2013 ...
[ Voor 20% gewijzigd door GORby op 10-03-2021 12:22 ]
Verwijderd
De sensor gebaseerde veiligheidsfeatures zijn inderdaad nieuw en zeker niet beschikbaar op een BMW uit 2013/2014 ;-)
lijkt me heel sterk dat de RWD versie voor 42k wordt verkocht.Isheara schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:23:
Duitse kale ID.4 Pro [ook echt kaal] met 77kwh batterij (zelfde als Q4 Etron voor nu) kost 44.5k.
VW geeft 3.5k korting dus 41k betaal je, staatssubsidie moet er dan af.
Kale Enyaq80 [77kwh] kost 44.07k [Geen skoda korting/subsidie nog niet eraf]
Ik denk dat een kale Q4 Etron te koop komt te staan voor 48k, want dan kom je op 42k met met de duitse EV -soeppot
En dan mag je gaan beginnen met aanvinken.
Alles aangevinkt met duurste kleur/grootste velg/warmtepomp/trekhaak en alle mogelijke opties zonder accessories:
ID.4 Max - 59k
Enyaq IV80 - 60k [iets meer opties dan id4]
Audi kennende een full option Audi Q4 Etron gaat wel richting 70k. Kom je wel erg in de buurt van een Audi Etron 50 of tweedehandse 55 als je een kort gebruikte bekijkt.
Dat zijn duitse prijzen, in NL mag je nog PON marge eroverheen gooien. Denk maar aan 4k duurder
NL Prijzen:
ID.4 Max Full - 62.8k
Enyaq IV80 Full - 65.3k
[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 10-03-2021 13:25 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Afschrijving, wegenbelasting en onderhoud zijn van hele andere orde bij een 8 jaar oude 5 serie of een BEV. Je kan niet alleen naar de aanschafprijs kijken..Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:49:
YouTube: Audi Q4 e-tron im Test (2021): Liebe auf den ersten Tritt?! 🤍💥 Fahrb...Simply1337 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:20:
lijkt me heel sterk dat de RWD versie voor 42k wordt verkocht.
Vanaf minuut 25 worden de duitse prijzen genoemd
Een tweedehands E-Tron 50 heeft een kleinere accu dan het huidige model (en ook kleiner dan de Q$), het kan prima een alternatief zijn, maar ook de techniek staat niet stil, en in de Q4 zijn behoorlijk wat innovaties (waarschijnlijk tegen meerprijs) verkrijgbaar (zoals het AR head up display en de nieuwe lichtshow (die toch wel wat stijlvoller is dan de nog niet verkrijgbare lamel verlichting in de Enyaq).Audi kennende een full option Audi Q4 Etron gaat wel richting 70k. Kom je wel erg in de buurt van een Audi Etron 50 of tweedehandse 55 als je een kort gebruikte bekijkt.
Als de prijs van een redelijk geconfigureerde Q4 richting de 70k gaat is dat een prima alternatief voor de iX3 imho (in ieder geval is de Q4 een stuk moderner).
EDIT: landingpage voor Q4 met uitrusting niveaus Launch editions staat online:
https://www.audi.nl/nl/we...q4/q4-e-tron-concept.html
Zal wel tegen de 70k (of nog hoger vrees ik) gaan : Audi Q4 e-tron Launch edition S Competition...maar wel complete uitrusting....
[ Voor 9% gewijzigd door Isheara op 10-03-2021 13:48 ]
Keep rolling sixes!
Tja als je een Corsa gaat vergelijken met een Megane zal je er uiteindelijk wel komen zeker?GORby schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:43:
Corsa 50 kWh elegance voor 24k. Als vergelijking heb ik een benzine Megane genomen die tweedehands rond de 15k gaat.
Maar zo rekenen de mensen wel niet.
Als ze het geld al hebben leggen ze voor een tweedehands e-auto geen geld neer waar ze voor hetzelfde budget een nieuwe benzine voor kunnen krijgen.
Mijn Kona EV en Kia e-Niro hadden een aankoopprijs van tegen de 50.000 €.
Als ik zie wat een gelijkaardige benzineauto zou kosten hou ik toch heel veel over om extra benzine en taks te betalen.
En niemand kan hen garanderen dat over enkele jaren de wegenbelasting voor elektrische auto's niet omhoog zal gaan. Hoe groter het aandeel elektrische auto's hoe groter de kans dat er belasting op zal geheven worden.
Onderhoud tussen brandstofmotor en elektrische auto gaan ook niet op. Na twee jaar is de garantie bij een brandstofauto er meestal niet meer. Niemand houdt je dan nog tegen het onderhoud te laten uitvoeren bij sjaakie om de hoek en niet bij de dure merkdealer. Bij een BEV (ook al hebben ze in theorie minder onderhoud nodig) ben je - al was het maar om de garantie te behouden - bijna verplicht om ieder jaar (en dat jaren aan een stuk) eenmaal bij de merkdealer langs te gaan.
Een particulier houdt ook helemaal geen rekening met "afschrijving" van zijn voertuig. Voor een particulier is een auto - uit he toogpunt van gebruiksvoorwerp - altijd een verliespost.
Mij moet je niet overtuigen hoor. Maar de harde verkoopcijfers spreken nu nog wel in het voordeel van mijn argumentatie.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 13:46 ]
Met mijn roestige duits:Isheara schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:39:
[...]
YouTube: Audi Q4 e-tron im Test (2021): Liebe auf den ersten Tritt?! 🤍💥 Fahrb...
24:50 - 350-500 km --> verschil 52kwh en 77kwh batterij, 58kwh zit ertussen
24:55 prijstechnisch nog niks te zeggen
25:09 Was kost da?
25:20 begint met kleinste accu, kleinste motor [RWD?] voor 41.9k
25:30 Middelste variant [58kwh wellicht? met RWD?] voor 46-47k.
25:38 50-versie [52 batterij?] met quattro [AWD] voor 50k
Ik wacht wel tot april voor de prijzen
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Nee, je geeft liever je spaargeld uit aan een relatief dure tweedehands basic uitgeruste elektrische auto met een relatief lage range en waar je - als leek - geen zicht hebt hoelang de batterijen die range nog gaan behouden?assje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Dus een oudere auto die ook nog eens hopeloos ouderwets is uitgerust met een herriemotor waar fossielen in de brand worden gestoken? Dat lijkt me een makkelijke keuze
Welke herriemotor? Mijn laatste diesel (notabene MY 2011) maakte in het interieur niet meer lawaai dan mijn Kona Ev en huidige e-Niro.
En zoveel meer uitrusting (wel veel minder plaats) zit er op die e-Niro niet tov de laatste diesel. Die diesel had wel echt leer en geen nepleer en erognomische voorzetels.
Vanuit fiscaal oogpunt is het - voor wie er gebruik van kan maken - inderdaad een makkelijke keuze.
Voor wie dat niet kan is de voor de hand liggende keuze nog altijd opgekeerd. De cijfers tonen het ook gewoon aan.
Als ik dat hier lees denk ik dat veel mensen al zo lang niet meer hun eigen auto hebben moeten betalen dat ze een beetje de voeling met de realiteit van diegenen die dat wel moeten doen verloren zijn.
En die vind je wel in een tweedhands Zoë of Leaf van een paar jaar oud?GORby schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:12:
Een 360° camera steekt niet eens in mijn nieuwe e-Niro MY 2019 van 50.000 €.
Maar wel in een Leaf.IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:01:
[...]
En die vind je wel in een tweedhands Zoë of Leaf van een paar jaar oud?
Een 360° camera steekt niet eens in mijn nieuwe e-Niro MY 2019 van 50.000 €.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dit weer ja?
Ok...
Enfin, er is altijd een omslagpunt bij een bepaald gebruik en bepaald type auto, je eigen behoefte, aantal kilomters per jaar, aantal jaar dat je van plan bent de auto te houden, etc. En soms valt de ICE goedkoper uit, en meestal niet. Natuurlijk loont het niet om voor een paar kilometer per jaar een nieuwe auto te kopen, terwijl je tevreden was in tweede handsjes. Maar als je in de markt bent voor een nieuwe auto, en lekker kilomters maakt normaal gesproken (maar niet al te regelmatig meer dan 500km op een dag ofzo), ben je op dit moment volgens mij gek om te investeren in een ICE. En dan kijken we alleen nog maar financieel en niet naar alle andere voordelen, zowel voor jezelf als voor de aardkloot.
Ok...
Inderdaad. Je moet een Corsa eerder vergelijken met een clio.IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Tja als je een Corsa gaat vergelijken met een Megane zal je er uiteindelijk wel komen zeker?
Allebei de kanten op moet je geen 2e hands met nieuw vergelijken. Dat is altijd een gek vergelijk.Maar zo rekenen de mensen wel niet.
Als ze het geld al hebben leggen ze voor een tweedehands e-auto geen geld neer waar ze voor hetzelfde budget een nieuwe benzine voor kunnen krijgen.
Dan heb je ook heel rijk uitgerustte auto's gekocht. De vergelijkbare benzine versies zullen dan ook wel over de 40 heen zijn gegaan. Dus gaan we even uit van 9000 euro verschil (maar zal waarschijnlijk minder zijn. Ik reken hier in het voordeel van de benzineauto) Als je per kilomter 5 cent bespaart, heb je dat er na 180000 km uit. dus 6 jaar lang 30000 km. Jammer van de subsidiepot, anders was dit al 5000 oftewel 100000km geweest. Maar hier komt je belastingvoordeel nog bij.Mijn Kona EV en Kia e-Niro hadden een aankoopprijs van tegen de 50.000 €.
Als ik zie wat een gelijkaardige benzineauto zou kosten hou ik toch heel veel over om extra benzine en taks te betalen.
Klopt. Maar, gezien de diverse partijprogramma's, waarschijnlijk wel altijd minder dan met een ICE.En niemand kan hen garanderen dat over enkele jaren de wegenbelasting voor elektrische auto's niet omhoog zal gaan. Hoe groter het aandeel elektrische auto's hoe groter de kans dat er belasting op zal geheven worden.
Onderhoud aan een EV zal sowieso goedkoper zijn.Onderhoud tussen brandstofmotor en elektrische auto gaan ook niet op. Na twee jaar is de garantie bij een brandstofauto er meestal niet meer. Niemand houdt je dan nog tegen het onderhoud te laten uitvoeren bij sjaakie om de hoek en niet bij de dure merkdealer. Bij een BEV (ook al hebben ze in theorie minder onderhoud nodig) ben je - al was het maar om de garantie te behouden - bijna verplicht om ieder jaar (en dat jaren aan een stuk) eenmaal bij de merkdealer langs te gaan.
Waarom kom je hier dan telkens mee?Een particulier houdt ook helemaal geen rekening met "afschrijving" van zijn voertuig. Voor een particulier is een auto - uit he toogpunt van gebruiksvoorwerp - altijd een verliespost.
Mij moet je niet overtuigen hoor.
De harde verkoopcijfers bewijzen inderdaad dat een groot deel van de mensen (die op dit moment uberhaupt auto's aanschaffen) dezelfde argumentatie hebben. Maar dat wil niet zeggen dat die argumentatie klopt.Maar de harde verkoopcijfers spreken nu nog wel in het voordeel van mijn argumentatie.
Enfin, er is altijd een omslagpunt bij een bepaald gebruik en bepaald type auto, je eigen behoefte, aantal kilomters per jaar, aantal jaar dat je van plan bent de auto te houden, etc. En soms valt de ICE goedkoper uit, en meestal niet. Natuurlijk loont het niet om voor een paar kilometer per jaar een nieuwe auto te kopen, terwijl je tevreden was in tweede handsjes. Maar als je in de markt bent voor een nieuwe auto, en lekker kilomters maakt normaal gesproken (maar niet al te regelmatig meer dan 500km op een dag ofzo), ben je op dit moment volgens mij gek om te investeren in een ICE. En dan kijken we alleen nog maar financieel en niet naar alle andere voordelen, zowel voor jezelf als voor de aardkloot.
Ok.
Maar mijn eerste persoonlijk punt van overweging was nu eenmaal range en efficiëntie van de aandrijflijn.
Niet elektronische snufjes die ik de tientallen jaren ervoor ook niet gemist heb.
Als je daar op kickt moet je al zeker niet gaan vergelijken met een tweedehandsauto maar ga je gewoon voor nieuw.
Ok. gefeliciteerd. Waarom rijd je eigenlijk in EV's dan, als het allemaal troep is en die oude pruttelpot zoveel beter was?IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Nee, je geeft liever je spaargeld uit aan een relatief dure tweedehands basic uitgeruste elektrische auto met een relatief lage range en waar je - als leek - geen zicht hebt hoelang de batterijen die range nog gaan behouden?
Welke herriemotor? Mijn laatste diesel (notabene MY 2011) maakte in het interieur niet meer lawaai dan mijn Kona Ev en huidige e-Niro.
En zoveel meer uitrusting (wel veel minder plaats) zit er op die e-Niro niet tov de laatste diesel. Die diesel had wel echt leer en geen nepleer en erognomische voorzetels.
Nee hoor. Gewoon particulier gekocht, in 1 klap betaald van het eigen spaargeld. Niks geen gekke lease-constructies of wat ook.Als ik dat hier lees denk ik dat veel mensen al zo lang niet meer hun eigen auto hebben moeten betalen dat ze een beetje de voeling met de realiteit van diegenen die dat wel moeten doen verloren zijn.
Ik heb namelijk een rekenmachine, en er was nog een subsidiepot
Het punt is nu net dat ik helemaal geen BEV zou kopen.[b]Prullenbak84 in "Elektrische auto's - deel 5"Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @
Dan heb je ook heel rijk uitgerustte auto's gekocht. De vergelijkbare benzine versies zullen dan ook wel over de 40 heen zijn gegaan. Dus gaan we even uit van 9000 euro verschil (maar zal waarschijnlijk minder zijn. Ik reken hier in het voordeel van de benzineauto) Als je per kilomter 5 cent bespaart, heb je dat er na 180000 km uit. dus 6 jaar lang 30000 km. Jammer van de subsidiepot, anders was dit al 5000 oftewel 100000km geweest. Maar hier komt je belastingvoordeel nog bij.
Fiscaal doet de kostprijs er niet toe. De VAA was voor en EV toch minimaal.
Mijn punt is juist dat als je fiscaal voordeel kan doen dat het een no brainer is.
Maar dat is niet hetzelfde als particulier kopen.
Als particulier zou ik nooit een nieuwe auto voor privégebruik kopen.
Mijn laatste diesel (een Opel 2.0 Insigina sportstourer 4 x4 met alles erop en eraan en één jaar oud) kostte mij
19.000 € (BIV betaald door de dealer).
Voor die prijs vind ik geen gelijkaardige elektrische auto. Zelfs niets dat er bij in de buurt komt.
Ik woon en werk in Vlaanderen. Er is hier voor particulieren bij aankoop geen enkel belastingsvoordeel voor de aankoop van een elektrische auto.
Wel interessant, ik ben nieuwsgierig naar meer informatie. Ik hoef alleen nog maar een klap op de offerte te geven voor de iX3 en die vind ik erg tof. Als die prijzen van die Audi in Nederland nou eens bekend worden gemaaktIsheara schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:39:
[...]
YouTube: Audi Q4 e-tron im Test (2021): Liebe auf den ersten Tritt?! 🤍💥 Fahrb...

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 10-03-2021 14:22 ]
XXXVI
Jouw punt lijkt er meer op dat je uberhaupt als particulier geen nieuwe auto zou kopen. En dat mag, maar wat dat betreft zeg ik: ieder zijn eigen gekte. Ik rijd wel graag nieuw. Ja, dat kost je een hoop afschrijving, maar het is wel betrouwbaarder en dus minder gedoe met onderhoud en bijbehorende kosten. Al met al ben ik duurder uit in een nieuwe auto, maar dat is een persoonlijke keuze en ik weet wat ik daarvoor terug krijg.IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Het punt is nu net dat ik helemaal geen BEV zou kopen.
Fiscaal doet de kostprijs er niet toe. De VAA was voor en EV toch minimaal.
Mijn punt is juist dat als je fiscaal voordeel kan doen dat het een no brainer is.
Maar dat is niet hetzelfde als particulier kopen.
Als particulier zou ik nooit een nieuwe auto voor privégebruik kopen.
Mijn laatste diesel (een Opel 2.0 Insigina sportstourer 4 x4 met alles erop en eraan en één jaar oud) kostte mij
19.000 € (BIV betaald door de dealer).
Voor die prijs vind ik geen gelijkaardige elektrische auto. Zelfs niets dat er bij in de buurt komt.
Ik woon en werk in Vlaanderen. Er is hier voor particulieren bij aankoop geen enkel belastingsvoordeel voor de aankoop van een elektrische auto.
Als je dan eenmaal naar nieuwe auto's kijkt, is de keuze voor een EV vervolgens anno 2021, zoals ik al eerder en vaker gezegd heb, eigenlijk heel voor de hand liggend.
In Nederland hebben we voor nieuwe auto's trouwens ook geen voordelen meer. Ik had die gelukkig nog wel en geef eerlijk toe dat die mij persoonlijk wel over de streep trok.
Ik betaal mijn auto dus gewoon zelf en rijd wel een EV. Maar inderdaad koop ik die niet nieuw en zou ik dat ook niet overwegen, exact hetzelfde geldt voor een ICE trouwens.IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:56:
Als ik dat hier lees denk ik dat veel mensen al zo lang niet meer hun eigen auto hebben moeten betalen dat ze een beetje de voeling met de realiteit van diegenen die dat wel moeten doen verloren zijn.
Persoonlijk maak ik me meer zorgen over mensen die geen benul hebben wat hun auto eigenlijk kost (inclusief afschrijving). Net als alle mensen die er vroeger van overtuigd waren een gratis telefoon bij hun abonnement te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 10-03-2021 14:26 ]
In de eerste plaats omdat het fiscaal heel veel voordeliger was.Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:13:
Ok. gefeliciteerd. Waarom rijd je eigenlijk in EV's dan, als het allemaal troep is en die oude pruttelpot zoveel beter was?
En ik schrijf nergens dat elektrisch rijden roep is.
Ik schrijf dat het in de praktijk niet zoveel verschil maakt in geluid en verkrijgbare opties.
Anderen willen perse aantonen dat brandstofmotoren zoveel herrie maken en niet kunnen tippen aan de uitrusting van een elektrisch voertuig.
Ik rij of heb gereden met beiden.
Ik kan dus best wel, zeker omdat ik niet te allen prijze een privé-aankoop moet verdedigen, de een met de ander vergelijken.
Over mij moet je al geen zorgen maken.assje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:24:
Persoonlijk maak ik me meer zorgen over mensen die geen benul hebben wat hun auto eigenlijk kost (inclusief afschrijving).
Ik weet heel goed wat het kost.
Vandaar dat ik nooit nog privé een auto zou aanschaffen.
Onze elektrische auto's zijn echt niet zo heel duur*, zeg een €300/maand voor 10-15kkm/jaar all-in.IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:26:
[...]
Over mij moet je al geen zorgen maken.![]()
Ik weet heel goed wat het kost.![]()
Vandaar dat ik nooit nog privé een auto zou aanschaffen.
*is natuurlijk relatief, duurder dan fietsen
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 10-03-2021 14:29 ]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic