Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar goed, met een eigen oprit laad ik doorgaans maar tot 75%. Bij langere ritten naar de 100% als dat zin heeft. Al is dat ook vakantie's vaak ook niet echt nodig omdat je toch eerder een stop hebt. Dus in de praktijk maakt het voor mij niet veel uit of ik nou tot 90% laad, of tot 100%. Die ~40km extra maken maar in hele specifieke gevallen iets uit.
Zoveel zaken zijn slecht(er) voor de accu. Ik probeer er wel wat rekening mee te houden maar uiteindelijk is het voor mij "maar" een (lease)auto. DC laden is slechter, veel vermogen vragen is slechter, vol in de zon laten staan is slechter, buiten bij -15 laten staan is slechter etc etc.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Maar DC laden is niet inherent slechter dan AC laden.
Signatures zijn voor boomers.
Het gaat eigenlijk ook niet om AC vs DC maar 'druppel'laden vs snelladen.Vermogens boven de, zeg 11 kW voor 3 fasen worden steeds 'schadelijker' naarmate het vermogen hoger is.Maasluip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:40:
[...]
AC wordt intern omgezet naar DC dus het maakt niet uit of je AC of DC laadt. Het enige is dat DC meestal een groter vermogen is en om dat goed te verwerken moet je een goed BMS hebben.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, dat is toch doorgaans wat je doet met DC laden? Maar goed. Om heel specifiek te zijn dan; ultra fast DC laden.Maasluip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:40:
[...]
AC wordt intern omgezet naar DC dus het maakt niet uit of je AC of DC laadt. Het enige is dat DC meestal een groter vermogen is en om dat goed te verwerken moet je een goed BMS hebben.
22kW is voor een beetje accu niet slecht hoor. Met name boven de 1C gaat de accu het minder prettig vinden.daemonix schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:48:
[...]
Het gaat eigenlijk ook niet om AC vs DC maar 'druppel'laden vs snelladen.Vermogens boven de, zeg 11 kW voor 3 fasen worden steeds 'schadelijker' naarmate het vermogen hoger is.
Aha ok, tja mischien dat Volvo dat nog kan open gooien, dat de grens van sneller doorladen wordt verhoogt. Bij de snellader is het ook niet altijd feest. De auto kan 150kWh aan maar dat haal je eigenlijk nooit. Alleen vanaf rond de 10% naar 30/40% hoor je verhalen dat je 130kWh haalt maar daarna zakt het steeds verder terug naar 90/80/70/60 KwH.Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:30:
@Juancho dat is met name bij de P2/P8 (op dit moment nog?) een issue volgens mij. Bij een Tesla gaan alleen de laatste paar procenten langzamer. Ik kan prima tot 95% opladen op 11kW. Daarboven gaat het steeds wat trager.
Ik hoop dan maar dat het een keuze is van Volvo en geen technische onmogelijkheid. Kwestie van de kraan iets verder open draaien zeg maar
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 04-03-2021 09:54 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Aan de 11 kW paal gaat het niet ineens veel trager boven de 80% toch? Volgens mij is dat meer een probleem wat bij snelladers speelt.Juancho schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:56:
Is het ook niet zo, en dan kijk ik ook vooral naar mijzelf, dat tot 100% laden voor velen ook gewoon niet praktisch is omdat die laatste 20 a 10% echt super traag gaan? Misschien lukt het met een thuislader op de oprit maar voor mensen die dat niet hebben (zoals ik)... tot 90% laden gaat voor mijn gevoel prima en lekker vlot aan de publieke paal. Want vaak heb ik nog wel 30/40% over nu. Dus in praktijk laad je dan iets van 50% bij want nog geen halve dag kost. Ideaal met thuiswerken. s'Ochtends aan de paal, tussen de middag met je wandeling haal je de auto weer op (300m).
Als een auto een nachtje aan de 11kW paal hangt, heeft ie altijd genoeg tijd om helemaal vol te gaan. Als je maar tot 80% laadt, ben je dus in theorie ook nog eens eerder aan het laadpaalkleven
Welke auto heb je dan, dat je aan de 11kW paal je auto niet van 40-100 vol krijgt in een ochtend?
Dat klopt, bij snelladen heeft het gewoon geen zin om door te laden boven de 80% omdat het trager gaat. Het gaat trouwens ook niet "idioot traag", want nog altijd vlotter dan bij de AC-paal, maar het verschil is natuurlijk dat je erop staat te wachten en dat ga je natuurlijk niet doen.En over snelladers hoeven we het al helemaal niet te hebben. Daar pak je de beste laadsnelheid als je op iets van 10/15% zit en dan ga je ook niet door tot 100% want wederom...dat laatste stuk gaat idioot traag.
Het is trouwens ook zo dat er op fora wordt geroepen dat snelladen juist slecht is voor je accu. Dus als je iedereen moet geloven, moet je tot 80% laden aan de AC paal en zo min mogelijk snelladen. Die combinatie is natuurlijk lastig. Dus ik laad lekker tot 100% aan de granny of ac-paal en zo min mogelijk snelladen (ook nog eens voor de kosten).
Nogmaals de vraag wat voor auto je dan hebt. Laadsnelheid kakt volgens mij echt niet zo in aan de 11kW paal.Dus of het nu mag of niet, voor mij is eerder de technische beperking (lees laadsnelheid) op het laatste stuk de reden dat ik nog maar 1x tot 100% heb bijgeladen afgelopen maand. En dat alleen omdat ik een lange rit moest maken die net wel/niet op 1 acculading kon.
[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-03-2021 09:57 ]
Zie mijn handtekening/onderschriftPrullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:55:
[...]
Nogmaals de vraag wat voor auto je dan hebt. Laadsnelheid kakt volgens mij echt niet zo in aan de 11kW paal.
Vervelender is bij de snellader. Zou mooi zijn als je dan tot 80% echt zo goed als volle bak bijlaad. Maar iig bij de Volvo zakt het al heel snel naar 70-90kWh. Idd niet super traag, maar toch zo'n 40/50% minder snel en dan zit je echt te wachten. Dus als het technisch kan.. zit daar zeker nog een verbeterslag in.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik denk dat een groot deel van de mensen het merendeel van hun kilometers maakt op een vast tracé heen en weer naar het werk.Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:55:
Volgens mij is dat meer een
Het is trouwens ook zo dat er op fora wordt geroepen dat snelladen juist slecht is voor je accu. Dus als je iedereen moet geloven, moet je tot 80% laden aan de AC paal en zo min mogelijk snelladen. Die combinatie is natuurlijk lastig.
Voor die mensen is het alvast heel eenvoudig voor die ritten niet tot 100% te laden.
Het aantal ritten waarbij ik 100% nodig heb in een jaar kan ik op 2 handen tellen (en dat is met een 28kWh accu).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nee dat klopt. Ik ontken ook niet dat je zelden 100% nodig hebt. Alleen het kost me juist extra moeite om mijn accu niet tot 100% te laden. Als ik toch geparkeerd sta en mijn accu is bijvoorbeeld onder de 50% gezakt, dan wil ik gewoon weer zekerheid hebben dat ik de volgende dag weer kan gaan en staan waar ik wil. Dus gaat ie aan de lader. En ik wil niet dan na een paar uur weer in de weer gaan met kabels en eventueel de auto verzetten. Nee, ik wil gewoon uitpluggen als ik weer vertrek. En dan is ie gewoon 100%. En dat vind ik OKassje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Ik denk dat een groot deel van de mensen het merendeel van hun kilometers maakt op een vast tracé heen en weer naar het werk.
Voor die mensen is het alvast heel eenvoudig voor die ritten niet tot 100% te laden.
Het aantal ritten waarbij ik 100% nodig heb in een jaar kan ik op 2 handen tellen (en dat is met een 28kWh accu).
(merk op dat mijn auto niet de mogelijkheid heeft om het in te stellen dat ie tot 80% laadt. Als dat wel kan, is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kom je in de categorie: baadt het niet, dan schaadt het niet.)
[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-03-2021 10:25 ]
Met die vakantie-100% ging ik van huis richting Oostenrijk, qua planning kwam ik dan aan met bijv. 15% in plaats van 5% bij de snellader/Tesla Supercharger. Juist in die lage SoC laadt ie enorm snel op met 120kW dus als je echt uitgaat van accu-levensduur vs. tot 100% laden was het de moeite niet waard.
Voor mij zou 100% eigenlijk juist meer van belang zijn bij een dagtrip waarbij ik juist niet wil opladen, bijvoorbeeld op bezoek bij vrienden/familie/etc op zeg maar de helft van mijn accu-range, waarbij ik lekker voor de deur wil parkeren en niet bij een mogelijke/niet-bestaande laadpaal 2 straten verderop, en dan aan het einde van die dag gewoon in 1 stuk naar huis wil op dezelfde snelheid en mogelijk met een verwarmde/afgekoelde auto. Voor mijn route Arnhem-Enschede kan dat meestal gewoon, maar een paar weken terug met die lage temperaturen en een incidenteel extra tripje van 30km ("ik zet je wel even af") kon dat gewoon niet en moest ik toch even langs de snellader, toen had ik dus juist tot 100% moeten laden ipv met 85% weg.
[ Voor 3% gewijzigd door MacorgaZ op 04-03-2021 10:26 ]
Bambu Lab P1S Combo
Goedkoopste benzine auto:
Toyota Aygo met automaat: 234 euro p/mnd
Goedkoopste elektrische auto:
Nissan Leaf: 329 euro p/mnd
De enige die goedkoper is, is de Smart Forfour, maar die heeft echt zware beperkingen... Praktisch bereik op de snelweg in de winter: 65 km.
Klopt het, dat qua leasen op dit moment de Leaf echt de goedkoopste is?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Je verdient die 95 euro verschil waarschijnlijk niet terug in lagere kilometerkosten, maar een Leaf is ook heel wat meer auto. Die zou je moeten vergelijken met en Yaris of wellicht zelfs een Corolla, om bij Toyota te blijven.TucanoItaly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:28:
Ik zit zojuist naar lease prijzen te kijken, voor een vriendin van me, die een automaten-rijbewijs en een piepklein salaris heeft. Ik heb tot 10k kilometer gepakt, bij de ANWB.
Goedkoopste benzine auto:
Toyota Aygo met automaat: 234 euro p/mnd
Goedkoopste elektrische auto:
Nissan Leaf: 329 euro p/mnd
De enige die goedkoper is, is de Smart Forfour, maar die heeft echt zware beperkingen... Praktisch bereik op de snelweg in de winter: 65 km.
Klopt het, dat qua leasen op dit moment de Leaf echt de goedkoopste is?
Met een 'piepklein salaris' is het wellicht slim om niet een spiksplinternieuwe auto te rijden, ongeacht de wijze van financiering. Maar dat zijn onze zaken niet...
Punctuality is the politeness of kings
Zelfde aantal pk als mijn auto. Ik benut het niet altijd, maar het koppel van 360nm daarentegen wel natuurlijk.Deveon schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:25:
[...]
Mijn auto heeft 204 pk, moet ik die ook altijd volledig gebruiken? Als je met laden tot 80% prima uit de voeten kan dan is de investering niet groot. Zeker in de zomer zullen de meeste prima met 80% uit komen anders heb je in de winter een probleem.
Ik heb zelfs in de winter aan 50 procent genoeg. Ik laad het hele jaar door tot 75 procent op. Heel sporadisch een keer tot 85 procent.
Voor woon-werkverkeer heb ik uiteraard geen auto nodig.
Eens.dreamscape schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:35:
[...]
Je verdient die 95 euro verschil waarschijnlijk niet terug in lagere kilometerkosten, maar een Leaf is ook heel wat meer auto. Die zou je moeten vergelijken met en Yaris of wellicht zelfs een Corolla, om bij Toyota te blijven.
Met een 'piepklein salaris' is het wellicht slim om niet een spiksplinternieuwe auto te rijden, ongeacht de wijze van financiering. Maar dat zijn onze zaken niet...
Maar een Twingo is goedkoper volgens https://www.directleaseprivate.nl/nl/bekijk-autos/
Met een piepklein salaris ga je ook door de leasemaatschappij worden afgewezen, ook bij ANWB.
Ah, dan snap ik jouw perspectief in het verhaal over 'moeite' doen om niet tot 100% te laden.Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:23:
[...]
(merk op dat mijn auto niet de mogelijkheid heeft om het in te stellen dat ie tot 80% laadt. Als dat wel kan, is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kom je in de categorie: baadt het niet, dan schaadt het niet.)
Dat is wel jammer dan, is toch wel een goede feature in een EV. Ik hoop dat steeds meer apparaten dat doen. Ik zie ook mn laptop en Dyson stofzuiger steeds tot afgrijzen elke keer weer naar 100% laden terwijl ik weet dat dit zeer ongunstig is voor de levensduur..
Eerste video gezien van de nieuwe Bolt EUV en het ziet er toch wel indrukwekkend uit. Zelfs als je maandelijks moet betalen is dit Super Cruise systeem geen beta en volledig zonder handen te gebruiken. De beperking is natuurlijk dat dit alleen werkt op een gescande snelweg, maar als je in de juiste regio woont lijkt me dit zeer bruikbaar.bottom line schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:45:
[...]
Hoe, klopt het dan toch wat ik zei?
Was het dan niet enkel Cadillac zoals jij zei, en loog ik omdat het voor Tesla er dan slecht uitzag?
Is net hetzelfde als jij bijbetaalt bij aankoop van de auto, voor verwarmde zetelverwarming, en na 3 jaar moet je een extra abonnement afsluiten anders lukt het je niet meer om die knop in te schakelen, want die hebben ze gedeactiveerd.
Ik denk dat er veel amerikanen hier wel blij van worden.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dus eigelijk is super cruise niet meer als een lane keeping system met ACC. En dat heeft elke automerk op deze planeet ondertussen. En die is bij GM dan nog eens beperkt tot bepaalde vooraf ingescande (autosnel)wegen..
Wil ook graag weten hoe hij zich zou gedragen bij grotere en scherpere bochten (270 graden), en dat zonder een andere auto voor zich.
Want op zich liet deze video van 22 minuten amper iets zien van Super Cruise. Redelijke tijdverspilling.
Of ben je gewoon hyped omdat hij geen handen op het stuur moet houden? Lijkt me echt perfect voor je reactievermogen.
Just fyi, in Amerika stoppen FSD Tesla's volledig zelfstandig voor rode lichten.. daar is Super Cruise nog bijlange niet.
[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 04-03-2021 11:09 ]
Ik zie in mijn Tesla account wel de supercharger kosten/facturen maar niet die van de werkplaatsbezoeken.
Voordat de werkzaamheden plaats vonden kreeg ik een proforma factuur en het verzoek die digitaal te tekenen (ook gedaan) maar daarna via de e-mail geen factuur gehad.
Net geprobeerd ze te bellen maar na 10 minuten in de wacht maar weer opgehangen.
Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen
Misschien wel. Aan de andere kant: het “nut” van maar tot 80 % laden is ook nog niet helemaal duidelijk en bewezen. Want misschien boeit het wel heel weinig, of misschien heeft de fabrikant zelf al een buffer ingebouwd, etc.CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:42:
[...]
Ah, dan snap ik jouw perspectief in het verhaal over 'moeite' doen om niet tot 100% te laden.
Dat is wel jammer dan, is toch wel een goede feature in een EV.
Ja en hier volg ik je dus niet meer.Ik hoop dat steeds meer apparaten dat doen. Ik zie ook mn laptop en Dyson stofzuiger steeds tot afgrijzen elke keer weer naar 100% laden terwijl ik weet dat dit zeer ongunstig is voor de levensduur..
Stel jij kan nu op 100% twee uur stofzuigen en op 80% dus iets van 1 uur en drie kwartier ofzo.
Jij wil dus over de gehele levensduur van je dyson maar 1:45 kunnen stofzuigen. Want anders gaat de accu stuk en dan kan ie straks aan het einde van de levensduur nog maar 1:45 en geen twee uur meer. Dit ontgaat me echt volledig.
Beetje offtopic, maar toch ook niet.Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:19:
[...]
Ja en hier volg ik je dus niet meer.
Stel jij kan nu op 100% twee uur stofzuigen en op 80% dus iets van 1 uur en drie kwartier ofzo.
Jij wil dus over de gehele levensduur van je dyson maar 1:45 kunnen stofzuigen. Want anders gaat de accu stuk en dan kan ie straks aan het einde van de levensduur nog maar 1:45 en geen twee uur meer. Dit ontgaat me echt volledig.
Met onze Dyson doen we meerdere keren per dag snel even wat opzuigen in de woonkamer. Steeds 'ritjes' van hooguit 5 minuten. Gaat dus vaak met nog 90% SoC over weer terug in het laadstation om op te bergen. Een keer per week doen we er het hele huis mee.
De use case om de 100% capaciteit te benutten hebben we niet, daar is ons huis niet groot genoeg voor.
Toch is er al een accu gesneuveld na 3 jaar van dit soort gebruik, terwijl ik ervan overtuigd ben dat als we de limiet op 80% hadden kunnen instellen we die accu nu nog konden gebruiken om het hele huis mee te kunnen doen. Over 2-3 jaar moet ik dus weer een dure accu kopen terwijl het apparaat verder nog prima is.
Zelfde met mn laptop accu, die ging op een gegeven moment defect, zonder aangesloten 230V lader was het na paar minuten al einde oefening.
Nu is het BMS in een auto natuurlijk beter en zal een defect niet snel ontstaan, maar toch ontstaat er slijtage die je voor de meeste dagen kunt vermijden door simpelweg de SoC limiet in te stellen op een veiliger max.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2021 11:30 ]
Ik zou er niet van uit gaan dat dit heel sterk verbetert, aangezien de laadcurve van Tesla vergelijkbaar is.Juancho schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:53:
[...]
Aha ok, tja mischien dat Volvo dat nog kan open gooien, dat de grens van sneller doorladen wordt verhoogt. Bij de snellader is het ook niet altijd feest. De auto kan 150kWh aan maar dat haal je eigenlijk nooit. Alleen vanaf rond de 10% naar 30/40% hoor je verhalen dat je 130kWh haalt maar daarna zakt het steeds verder terug naar 90/80/70/60 KwH.
Ik hoop dan maar dat het een keuze is van Volvo en geen technische onmogelijkheid. Kwestie van de kraan iets verder open draaien zeg maar. Tis geen must have hoor, maar gewoon sneller doorladen maakt het leven wel wat gemakkelijk. En niet alleen voor jezelf, maar ook de doorstroming bij laadpalen is dan beter
.
Je kan in het begin 2 uur stofzuigen, maar na een jaar nog maar 1:45 en na 2 jaar nog maar 1.:30 en daarna nog minder. Ik zou liever tot het einde der tijden 1:45 stofzuigen. Zeker aangezien ik waarschijnlijk maar 45 minuten hoef te stofzuigen per keer.Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:19:
[...]
Misschien wel. Aan de andere kant: het “nut” van maar tot 80 % laden is ook nog niet helemaal duidelijk en bewezen. Want misschien boeit het wel heel weinig, of misschien heeft de fabrikant zelf al een buffer ingebouwd, etc.
[...]
Ja en hier volg ik je dus niet meer.
Zelfde geldt overigen voor mijn telefoon. Ik zou willen instellen dat ik hij tot 90% laadt, ipv van dat gevogel met smart charging van apple. Ik heb namelijk maar 60% accu nodig over een dag.
[ Voor 4% gewijzigd door Pierz op 04-03-2021 11:28 ]
Zet eens een concreet getal neer.
Bijvoorbeeld
- Ik ben Henk en heb een Model 3/Kona/Leaf
- Ik laad elke dag tot 80%
- Ik laad traag
- Ik rij elke dag gemiddeld ongeveer 50km
- Ik rij dus ongeveer 20k per jaar
- Ik ga 10 jaar met mijn auto doen
- Ik rij nu met 80% accu 400km maximaal
- Ik rij nu met 100% accu 500km maximaal
----------------------------
Over 10 jaar rij ik met mijn 80% accu --????-- km maximaal
Als ik dit niet had gedaan had ik met 100% accu maar --????-- km maximaal gereden
Vul dan die ---????--- eens in. Hoeveel KM ga je dus minder rijden in jouw scenario?
[Overigens begin ik me af te vragen of mensen ook de ICE bandstoftank maar half vol tanken omdat dit gewicht scheelt. Dan rijd je auto namelijk zuiniger en slijten je banden minder hard. Je hoeft immers toch niet elke dag een volle tank leeg te rijden]
[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 04-03-2021 11:52 ]
FreeReef.nl
ik pak even mijn glazen bol erbij een momentWorld Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:44:
Maar.. aan alle 80% laders de concrete vraag.
Zet eens een concreet getal neer.
Bijvoorbeeld
- Ik ben Henk en heb een Model 3/Kona/Leaf
- Ik laad elke dag tot 80%
- Ik laad traag
- Ik rij elke dag gemiddeld ongeveer 50km
- Ik rijd dus ongeveer 20k per jaar
- Ik ga 10 jaar met mijn auto doen
- Ik rij nu met 80% accu 400km maximaal
- Ik rij nu met 100% accu 500km maximaal
----------------------------
Over 10 jaar rij ik met mijn 80% accu --????-- km maximaal
Als ik dit niet had gedaan had ik met 100% accu maar --????-- km maximaal gereden
Vul dan die ---????--- eens in. Hoeveel KM ga je dus minder rijden in jouw scenario?
[Overigens begin ik me af te vragen of mensen ook de ICE bandstoftank maar half vol tanken omdat dit gewicht scheelt. Dan rijd je auto namelijk zuiniger en slijten je banden minder hard. Je hoeft immers toch niet elke dag een volle tank leeg te rijden]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Dit is volgens mij precies zijn puntCoasterfreak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:48:
[...]
ik pak even mijn glazen bol erbij een moment
FreeReef.nl
Hier heb je een ander soort probleem te pakken, namelijk dat je m telkens van 95%-100% laadt. Dat doe je met een auto natuurlijk niet zomaar. Eerder van 40 a 50 naar de 100. Denk dat daar een groot verschil in zit.CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:24:
[...]
Beetje offtopic, maar toch ook niet.
Met onze Dyson doen we meerdere keren per dag snel even wat opzuigen in de woonkamer. Steeds 'ritjes' van hooguit 5 minuten. Gaat dus vaak met nog 90% SoC over weer terug in het laadstation om op te bergen. Een keer per week doen we er het hele huis mee.
De use case om de 100% capaciteit te benutten hebben we niet, daar is ons huis niet groot genoeg voor.
Toch is er al een accu gesneuveld na 3 jaar van dit soort gebruik, terwijl ik ervan overtuigd ben dat als we de limiet op 80% hadden kunnen instellen we die accu nu nog konden gebruiken om het hele huis mee te kunnen doen. Over 2-3 jaar moet ik dus weer een dure accu kopen terwijl het apparaat verder nog prima is.
Zelfde met mn laptop accu, die ging op een gegeven moment defect, zonder aangesloten 230V lader was het na paar minuten al einde oefening.
Nu is het BMS in een auto natuurlijk beter en zal een defect niet snel ontstaan, maar toch ontstaat er slijtage die je voor de meeste dagen kunt vermijden door simpelweg de SoC limiet in te stellen op een veiliger max.
Volgens mij is telkens van 75% naar 80% ook slecht voor een accu. Maar dit is nergens op gebaseerd eigenlijk, behalve "dat heb ik weleens gehoord". Dat is dezelfde hoek als waar ook de "tot 100% laden is slecht"-gedachte vandaan komt
@Pierz DIt gaat helemaal off topic, maar hoezo "gevogel"? Het is toch juist zo dat jij je er géén zorgen over hoeft te maken? Jij bent misschien ook zo iemand die obsessief zijn apps zit te force-quitten de hele dag?
Volgens mij is toch wel aangetoond dat vaak je accu tot 100% laden en vooral zo laten staan meer slijtage oplevert.
Hoeveel dat exact is is alleen in zeer globale termen te omschrijven omdat toch ieders laadgedrag anders is.
Signatures zijn voor boomers.
Dus wat?World Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:51:
[...]
Ik geef het op @Prullenbak84
Dankjewel voor je antwoorden gisteren en vandaag
Ga jij 100% van je loon uitgeven omdat je verwacht binnen de 10 jaar niets mee te maken, geen spaarpot nodig te hebben? Ook al heb je het toekomstig loon / aandelen als terugvalmogelijkheid (=BMS in jou verhaal). Jij gaat ervan uit dat de BMS er perfect voor zorgt dat de batterijen in de optimale omstandigheden kunnen overleven, maar dat is niet zo. Batterijen mogen het niet te koud hebben. Een van de redenen waarom Tesla's battery drain hebben is omdat deze systemen dat monitoren. Wat dus met de andere wagens die dit niet hebben? BMS lost niet alles op.
Ik wil voorzichtig omspringen met alles wat ik bezit, dus wat maakt mij dat nu uit of ik nu tot 70% oplaad, terwijl je met een BMS van de auto's waarschijnlijk ook steeds tot 100% kan opladen.
Ik heb de range niet altijd nodig, dus better safe than sorry.
Ik heb de wagen gekocht, dus ben niet iemand die normaal na 4 jaar gewoon een nieuwe onder zijn gat gooi. En als ik over 8 jaar mijn auto in een betere staat kan verkopen (hypothese) dan iemand die telkens tot 100% op heeft geladen en waarvan deze batterij slechter is, zoveel te beter voor mij.
Maar ik ga er niet vanuit dat dit significant is.
[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 04-03-2021 12:12 ]
Ok.Maasluip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:04:
[...]
Volgens mij is toch wel aangetoond dat vaak je accu tot 100% laden en vooral zo laten staan meer slijtage oplevert.

Als die vergelijking op gaat:bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:10:
[...]
Dus wat?
Ga jij 100% van je loon uitgeven omdat je verwacht binnen de 10 jaar niets mee te maken, geen spaarpot nodig te hebben?
Dus jij hoeft nu van je baas maar 80% van je loon te hebben, omdat je anders bang bent dat als het slecht gaat over 5 jaar en je moet ineens echt met 80% moet rondkomen, dat dat je neit gaat lukken? En ik wil wel gewoon die 100% salaris ontvangen zolang het kan.
Ik heb mij auto ook zelf gekocht. Ik ben ook zuinig op mijn spullen, maar ik gebruik ook graag waar ik voor gespaard en betaald heb.Ik wil voorzichtig omspringen met alles wat ik bezit, dus wat maakt mij dat nu uit of ik nu tot 70% oplaad, terwijl je met een BMS van de auto's waarschijnlijk ook steeds tot 100% kan opladen.
Ik heb de range niet altijd nodig, dus better safe than sorry.
Ik heb de wagen gekocht, dus ben niet iemand die normaal na 4 jaar gewoon een nieuwe onder mijn gat gooi.
Nee hier begrijp je het niet.Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:16:
[...]
Dus jij hoeft nu van je baas maar 80% van je loon te hebben, omdat je anders bang bent dat als het slecht gaat over 5 jaar en je moet ineens echt met 80% moet rondkomen, dat dat je neit gaat lukken? En ik wil wel gewoon die 100% salaris ontvangen zolang het kan.
Ik spaar 20% om te kunnen gebruiken wanneer ik het echt nodig moest hebben ipv. dat ik elke maand 100% van mijn ontvangen loon uitgeef.
Als mijn baas voorstelt om 80% van mijn loon te betalen, met garanties dat ik die overige 20% op eender welke moment kan opvragen, ook geen probleem.
Als ik over 7 jaar nu elke dag 400km moet afleggen, of de range veel meer nodig heb als nu, dan wil ik gerust deze 7 jaar op 80% leven, als dat de kans groter maakt dat ik dan minder problemen ga hebben.
joh als je elke dag je auto tot 100% wilt laden gaat niemand je tegenhouden, maar als je over een paar jaar wat % meer degradatie hebt dan anderen moet het geen verrassing zijnPrullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:16:
[...]
Ok.![]()
Ik heb mij auto ook zelf gekocht. Ik ben ook zuinig op mijn spullen, maar ik gebruik ook graag waar ik voor gespaard en betaald heb.
als je de volle capaciteit elke dag nodig hebt dan is het verstandig tot 100 te laden ja, zo niet mag het wel ietsjes daaronder zijn
Ik vind het prima hoor.. ga je gang. Maar tot nu toe klinken jullie allemaal erg zweverig.
"Er zijn accu's gesleten en verminderd in capaciteit.. ooit.. aangetoond.. ergens.. bij een product. Dus nu doe ik voortaan anders. Hetgeen ik doe kan mogelijk ook slecht zijn. Wie weet? Maar ik doe iets. Het zal vast beter zijn in mijn geval. maar dat hoeft niet bij jullie te zijn. "
Wat moeten we met dat soort random info? Het is serieus echt geen aanval op de persoon. Maar ik ben in 2 pagina's geen stap wijzer geworden. Ik heb enkel een vat vol statements.
"ja je kunt dood gaan aan water dus ik zou opletten als het regent"
"Iemand is dood gegaan en heeft water gedronken. Dus van water kun je wellicht wel dood gaan"
"Er zijn zelfs vissen dood gegaan in water dus.. tsja.. ik zou maar opletten met water"
Ik vind het allemaal prima.. laad tot 80% als je dat rust geeft.. maar schiet me niet af als ik vraag wat je dan exact verwacht. En dan graag iets concreter als "ja het kan wellicht mogelijk iets beter zijn denken we in bepaalde gevallen"
FreeReef.nl
Ja jij vraagt continu bewijs waarom wij denken dat 80% beter is voor je EV, en dan brand je ons af als onze informatie nietszeggend isWorld Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:31:
Het is haast tergend dat men denkt dat Prullebak en ik tegen 80% laden zijn.
Ik vind het prima hoor.. ga je gang. Maar tot nu toe klinken jullie allemaal erg zweverig.
"Er zijn accu's gesleten en verminderd in capaciteit.. ooit.. aangetoond.. ergens.. bij een product. Dus nu doe ik voortaan anders. Hetgeen ik doe kan mogelijk ook slecht zijn. Wie weet? Maar ik doe iets. Het zal vast beter zijn in mijn geval. maar dat hoeft niet bij jullie te zijn. "
Wat moeten we met dat soort random info? Het is serieus echt geen aanval op de persoon. Maar ik ben in 2 pagina's geen stap wijzer geworden. Ik heb enkel een vat vol statements.
"Iemand is dood gegaan en heeft water gedronken. Dus van water kun je wellicht wel dood gaan"
"Er zijn zelfs vissen dood gegaan in water dus.. tsja.. ik zou maar opletten met water"
Ik vind het allemaal prima.. laad tot 80% als je dat rust geeft.. maar schiet me niet af als ik vraag wat je dan exact verwacht. En dan graag iets concreter als "ja het kan wellicht mogelijk iets beter zijn denken we in bepaalde gevallen"
Bewijs jij maar eens dat 100% laden niets uitmaakt voor je batterijen in de EV. Daar zijn wij ook 0,0% mee.
Ja, en dan heb ik degradatie en dan laad ik dus tot praktisch 99, of 95 procent, of 90, of in het geval van heeeel veel degradatie 80%. Maar dat deden jullie dan al vanaf het begin.Coasterfreak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:19:
[...]
joh als je elke dag je auto tot 100% wilt laden gaat niemand je tegenhouden, maar als je over een paar jaar wat % meer degradatie hebt dan anderen moet het geen verrassing zijn
De vergelijking ging al niet op, dat zei ik er al bij, maar nu gaat ie helemaal mank. Je "spaart" namelijk helemaal niks. Om hem toch nog nog even door te trekken (en daarmee aan te tonen dat t niet klopt): De afspraak die je nu maakt, is: je krijg iedere maand 80% van je salaris met de "garantie" (heb je niet) dat je vanaf een willekeurig moment weer 100% kan krijgen. Je accu wordt namelijk niet bij iedere laadbeurt 20% groter, is het wel? En ik krijg nu 100% en heeel misschien volgend jaar 99%, en ene jaar daarna misschien 97...maar dat is allemaal misschien. Ik pak die zekerheid dat ik nu 100% krijg.bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Nee hier begrijp je het niet.
Ik spaar 20% om te kunnen gebruiken wanneer ik het echt nodig moest hebben ipv. dat ik elke maand 100% van mijn ontvangen loon uitgeef.
Als mijn baas voorstelt om 80% van mijn loon te betalen, met garanties dat ik die overige 20% op eender welke moment kan opvragen, ook geen probleem.
Als ik over 7 jaar nu elke dag 400km moet afleggen, of de range veel meer nodig heb als nu, dan wil ik gerust deze 7 jaar op 80% leven, als dat de kans groter maakt dat ik dan minder problemen ga hebben.
Je moet dit namelijk niet met salaris doen, maar met de grootte van je bankrekening. En dat is de reden dat het mis gaat. Dus ik stel voor dat we deze laten rusten.
En verder heeft @World Citizen hierboven alles wel zo'n beetje gezegd.
[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-03-2021 12:52 ]
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/World Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:31:
Het is haast tergend dat men denkt dat Prullebak en ik tegen 80% laden zijn.
lees je eens in, hier worden je vragen denk ik beantwoord
Stel, er staat een pot met kauwgomballen op een tafel. Jij roept: "Dat is sowieso een even aantal!" Als ik dan zeg: "nou eh, heb je daar bewijs voor?" Dan kan jij roepen: "Nou bewijs jij anders maar dat het oneven is!". Maar dat is niet hoe het werkt.. Er wordt iets beweerd, en wij geloven het niet meteen. Dat wil niet zeggen dat wij het tegendeel beweren.bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:49:
[...]
Ja jij vraagt continu bewijs waarom wij denken dat 80% beter is voor je EV, en dan brand je ons af als onze informatie nietszeggend is
Bewijs jij maar eens dat 100% laden niets uitmaakt voor je batterijen in de EV. Daar zijn wij ook 0,0% mee.
Anders zou dit kloppen:
“Ik doe altijd eerst de ruitenwissers 2 keer heen en weer voordat ik mijn gordel om doe. De airbag werkt dan waarschijnlijk beter. Bewijs jij anders maar ff dat dit niet zo is!”
Sowieso beweer ik trouwens helemaal niet dat ik jullie niet geloof over die degradatie. Maar eerder dat die degradatie mij niet veel uitmaakt, en ik denk dat de degradatie van vaak snelladen sowieso al erger is, en ik denk dat het verlies wat ik in mijn accu nu heb niet opweegt tegen de toestand van altijd mezelf maar druk maken over dat laden en mezelf altijd die 20% te ontzeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-03-2021 13:06 ]
N=1. Wij hebben hier een aantal Model S. Ik ben zelf aan mijn tweede bezig. Ik laad altijd 80/90 zoals de meeste. Ik heb een collega die altijd 100% doet. Altijd, ook als de auto daarna een week op 100% blijft hangen aan de lader.bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:49:
[...]
Ja jij vraagt continu bewijs waarom wij denken dat 80% beter is voor je EV, en dan brand je ons af als onze informatie nietszeggend is
Wij hebben geen verschillen ontdekt in range na 4 jaar. Ook uit de US komen toch verhalen van mensen die 100% aanhouden en geen verschillen zien.
Wellicht dat je na 7 of 8 jaar wel verschil merkt natuurlijk.
Noem mijn maar naïef maar ik ga uit van de fabrikant. Als je dat niet eens vertrouwt dan zou ik de auto(/accu) per definitie nooit kopen maar leasen.bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:49:
[...]
met deze gedachtegang moet het de ev eigenaren ook niet boeien om telkens zorgen te maken of een auto nou wel 80 of 90 of 100% geladen moet worden, maar degdradatie zal altijd gebeuren. je kan alleen het proces een beetje vertragen als het je boeit..
Da's waar, maar dat is ook een beetje mijn punt: ze heeft helemaal niet "heel wat meer auto" nodig, een A-segment à la Toyota Aygo zou prima zijn. Maar het lijkt er op dat elektrische auto's nog niet dat prijspunt hebben bereikt. Tweedehands is een optie, maar dan zit je weer met risico's van onderhoud, en een bedrag dat je cash op tafel moet leggen.dreamscape schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:35:
[...]
Je verdient die 95 euro verschil waarschijnlijk niet terug in lagere kilometerkosten, maar een Leaf is ook heel wat meer auto.
Gekke gedachte: Wat kost een twingo in de private lease?TucanoItaly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Da's waar, maar dat is ook een beetje mijn punt: ze heeft helemaal niet "heel wat meer auto" nodig, een A-segment à la Toyota Aygo zou prima zijn. Maar het lijkt er op dat elektrische auto's nog niet dat prijspunt hebben bereikt. Tweedehands is een optie, maar dan zit je weer met risico's van onderhoud, en een bedrag dat je cash op tafel moet leggen.
als je vriendin geduld heeft, kun je over een paar maanden een elektrische twingo importeren uit duitsland die minimaal 6 maanden oud is. dat is 15k voor een elektrische twingo, 2e hands, geen huuraccu, 22kwh accu, 22kw lader. nieuwprijs 24k, maar daar gaat dus 9k subsidie ervan af. of een renault zoe ze50 met huuraccu voor dezelfde prijs of goedkoper.TucanoItaly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Da's waar, maar dat is ook een beetje mijn punt: ze heeft helemaal niet "heel wat meer auto" nodig, een A-segment à la Toyota Aygo zou prima zijn. Maar het lijkt er op dat elektrische auto's nog niet dat prijspunt hebben bereikt. Tweedehands is een optie, maar dan zit je weer met risico's van onderhoud, en een bedrag dat je cash op tafel moet leggen.
zelfde gebeurd nu met de drieling vw e up, skoda citigo e, seat mii electric, maar die kan niet meer besteld worden want VAG praktijken. worden nog wel geleverd.
Juist andersom; de accu wordt hoe dan ook slechter van welk gebruik dan ook.Sefa schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:11:
De accu wordt er sowieso niet slechter van.
Als je iedere dag 100% lading nodig hebt is het niet meer dan logisch om het ook zo te gebruiken. Rijd je zoals ik ongeveer 15%/dag woon-werk en kan je thuis laden lijkt het mij logisch gewoon eens per 2 dagen van 50->80% te laden.
Dat er verschil zal zijn in degradatie is een zekerheid, of het significant is zal de vraag zijn. Echter, als er geen enkel voordeel is om tot 100% te laden waarom zou je het dan doen? Met een afhankelijkheid van publiek laden snap ik overigens dat het eerder de voorkeur heeft de accu volledig te gebruiken.
Sinds de accu van mijn laatste telefoon binnen 1 jaar praktisch afgeschreven was laad ik die ook niet meer tot 100%, daar zie ik alvast direct meetbaar verschil.
Uitgaan van de limieten van de fabrikant vind ik enigzins naïef, welke incentive heeft die voor een levensduur >10 jaar bijvoorbeeld?
@mux heeft eerder ook een mooie samenvatting gemaakt m.b.t. accu management:
mux' blog: How to manage a battery
Ik vermoed dat voor de Nissan Leafs wel degelijk duidelijke praktijkvoorbeelden zijn van hogere degradatie door slecht gebruik.
Met de manier waarop hier gediscussieerd wordt snap ik overigens ook als mensen wegblijven uit de discussie.
Persoonlijk rijd ik een EV voornamelijk vanuit duurzaamheidsoverweging. Gezien de resources die in de accu zitten vind ik het belangrijk levensduur te maximaliseren, alles minder dan 500kkm zou ik teleurstellend vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 04-03-2021 13:48 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Er komt ook steeds meer aanbod qua occasion private lease van EV's,TucanoItaly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Dan heb je geen gedoe met onderhoud, misschien een optie.
Daar is gelukkig niets "zweverigs" aan en er zijn meerdere (wetenschappelijke) artikelen en onderzoeken rondom Lithium gebaseerde accu's te vinden, waaronder ook die specifiek degradatie van Lithium accu's onderzoeken. Binnen Lithium accu's heb je ook weer verschillende chemische samenstellingen, maar het zijn voor een groot deel variaties op een thema meer of minder geschikt voor een specifieke toepassing.World Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:31:
"Er zijn accu's gesleten en verminderd in capaciteit.. ooit.. aangetoond.. ergens.. bij een product.
Ga je op zoek dan vind je meerdere wetenschappelijke artikelen. Welke er voor mij, gezien de onderwerpmaterie hier, uitsprong is: Gantenbein S, Schönleber M, Weiss M, Ivers-Tiffée E. Capacity Fade in Lithium-Ion Batteries and Cyclic Aging over Various State-of-Charge Ranges. Sustainability. 2019; 11(23):6697
De citeringen die daar binnen gebruikt zijn zijn natuurlijk weer interessant, als ook de artikelen die deze paper weer citeren.
Wat minder wetenschappelijk, maar naar mijn ogen een plek waar veel nuttige informatie rondom batterijen wordt verklaard: Battery University, en in dit geval hun schrijven rondom dit onderwerp: BU-808 - How to prolong lithium based batteries
Beknopt: Lithium accu's "slijten" op twe manieren:
1. door gebruik (charge cycles)
2. leeftijd (calendar aging).
Je hebt te maken met verplaatsing van lithium ionen die door een membraam (moeten) gaan. Ze staan elektronen af tijdens ontladen/gebruik en tijdens laden binden ze die weer. Door de tijd krijg je te maken met klein afzettingen op dat membraan of kristalvorming door de chemische reactie die plaatsvind. Ook daar is en wordt allerlei onderzoek naar gedaan.
Heel kort:
De chemische processen die afzettingen veroorzaken en/of kristallisatie vinden, zoals menig chemische reactie, het snelst plaats onder hogere temperaturen. Dat is een reden dat je de accu's wilt beschermen tegen hogere temperaturen. Tijdens laden stijgt vaak de temperatuur, ook vooral tijdens snelladen.
Veel zaken in de natuur hebben een soort middelpunt, een balans of "equilibirium". Voor Lithium accu's gaat dit in zeker mate ook op: ze zitten het liefst net niet halfvol, zo tussen 40-50%. Door de tijd heen ontstaat dan de minste afzetting en kristalvorming in de batterij.
Dat is de reden dat je lithium accu's bij voorkeur half opgeladen opslaat.
Leuke uitleg over lithium accu's en die processen in een video, die ik zo tegenkwam: YouTube: The Truth About Tesla Battery Degradation – and Other EVs
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Als je figure 5A van Gantenbein et al er bij pakt zie je dat het capaciteitsverlies na 4000 cycles van 65-85% SOC hoger is dan bij 75-95% SOC cycles. Het is dus niet evident dat tot maximaal 80% SOC laden altijd beter is voor de batterij. Een en ander zal van de specifieke use case afhangen. Over het algemeen kan wel gesteld worden dat Lithium ion batterijen het niet leuk vinden om constant op 100% SOC te zitten.Ultraman schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:03:
[...]
Ga je op zoek dan vind je meerdere wetenschappelijke artikelen. Welke er voor mij, gezien de onderwerpmaterie hier, uitsprong is: Gantenbein S, Schönleber M, Weiss M, Ivers-Tiffée E. Capacity Fade in Lithium-Ion Batteries and Cyclic Aging over Various State-of-Charge Ranges. Sustainability. 2019; 11(23):6697
De citeringen die daar binnen gebruikt zijn zijn natuurlijk weer interessant, als ook de artikelen die deze paper weer citeren.
Verwijderd
Precies dat vat de afgelopen paar pagina's wel samenVerwijderd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:35:
Hoeveel dan wel ? Want als ik thuiskom steek ik de stekker in op 11 of 22kW en 's ochtends is die 'vol'. Maar als ik weet dan bvb pakweg 80 of 90% beter is voor de levensduur, dan stel ik misschien beter een SOC limiet in ?
Kleine moeite om die laadlimiet in te stellen als je toch de 100% lading niet nodig hebt.
Alleen niemand die je kan vertellen hoeveel beter het is, en misschien scheelt het achteraf zo weinig in degradatie dat het zelfs die kleine moeite niet waard was.
De default instelling (alle merken tot 100%, Tesla tot 90%) zal in elk geval zo zijn dat de fabrikant verwacht om weinig garantieclaims te krijgen wegens een te ver gedegradeerde accu. Maar die lat ligt vaak laag: een maximale range van minder dan 70% binnen de eerste 5-8 jaar met ook nog een max kilometrage afhankelijk van het merk.
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2021 15:58 ]
Het nodigde mij niet meer uit voor een reactie inderdaad. Ik kom hier om informatie uit te wisselen, niet voor oeverloze discussies over de discussies.assje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:35:
[...]
Met de manier waarop hier gediscussieerd wordt snap ik overigens ook als mensen wegblijven uit de discussie.
Ook Polestar en Volvo staan default op 90%.CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:55:
[...]
Precies dat vat de afgelopen paar pagina's wel samen
Kleine moeite om die laadlimiet in te stellen als je toch de 100% lading niet nodig hebt.
Alleen niemand die je kan vertellen hoeveel beter het is, en misschien scheelt het achteraf zo weinig in degradatie dat het zelfs die kleine moeite niet waard was.
De default instelling (alle merken tot 100%, Tesla tot 90%) zal in elk geval zo zijn dat de fabrikant verwacht om weinig garantieclaims te krijgen wegens een te ver gedegradeerde accu. Maar die lat ligt vaak laag: een maximale range van minder dan 70% binnen de eerste 5-8 jaar met ook nog een max kilometrage afhankelijk van het merk.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Tesla hanteert officieel geen percentage begrijp ik. Misschien dat andere merken wel die 70% hanteren.CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:55:
[...]
Precies dat vat de afgelopen paar pagina's wel samen
Tot 100% laden is helemaal niet zo schadelijk, maar het langdurig de accu laten staan met 100% lading wel. Daarnaast werkt regeneratie niet bij 100% geladen.
Elon heeft indertijd getweet dat het allemaal niet zo heel belangrijk is en niets om je zorgen om te maken. Dus als je iedere dag tot 95% wil laden: ook ok. Of iedere dag tot 100%, maar dan is het wel handig om de functie te gebruiken dat de auto pas vol is vlak voor vertrek.
In theorie is het het beste als de accu zoveel mogelijk rond de 50% lading heeft. Ikzelf heb altijd tot 90% geladen en heb met al mijn Tesla's heel weinig degradatie gehad, dus het verschil tussen dat aanhouden en tot 90% laden is niet zo heel groot lijkt mij zo.
287 euro per maand, contract van 5 jaar, 10k km per jaar. Die actieradius is bagger, en je kunt niet snelladen, maar dat is bij occasions (in het vergelijkbare segment/prijsklasse) ook niet. Geen gekke gedachte.Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:29:
[...]
Gekke gedachte: Wat kost een twingo in de private lease?
Huh, hoe kan dat? Zijn dat tweedehandsjes waar een heftige Duitse subsidie van af is?Coasterfreak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:34:
als je vriendin geduld heeft, kun je over een paar maanden een elektrische twingo importeren uit duitsland die minimaal 6 maanden oud is. dat is 15k voor een elektrische twingo, 2e hands, geen huuraccu, 22kwh accu, 22kw lader. nieuwprijs 24k, maar daar gaat dus 9k subsidie ervan af.
stond zelf voor kort met de keuze wat voor occasion ev te kopen. budget rond de 15k. voor die prijs kun je al snel auto's kopen tussen de 20-30kwh accu, of een 41kwh huuraccu (zoe 2017-8).TucanoItaly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:19:
[...]
Huh, hoe kan dat? Zijn dat tweedehandsjes waar een heftige Duitse subsidie van af is?
kijk je over de grens en zie je dat de zoe's daar voor dumpprijzen worden aangeboden als jong occasions, vanafprijzen van 12k (52kwh huuraccu) voor de Life trims die kaal zijn qua opties. 2013-2017 22kwh zoe's worden MET MOEITE verkocht voor rond de 4-5k, lijkt geen bodem te hebben qua prijs. 41kwh 2017 zoe's voor 8-9k.
en ja, ik heb zelf een 12/2019 renault zoe intens ZE50 geïmporteerd en sinds kort is ons huishouden nu 100% EV na iedereen overtuigd te hebben met de elektrische smart fortwo voor een jaartje, oude ICE vervangen met de zoe.

letterlijk elk denkbare optie erop (ccs, grote navi, stoel/stuurverwarming, automatisch parkeren
geen subsidie eraf, maar voor die prijs is het niet nodig.
ik heb ook geen eigen oprit, maar genoeg palen in de buurt, op werk, en binnenkort eentje blijkbaar voor mij deur (gewoon palen aanvragen jongens, ze komen er wel dan!!!)
ev's importeren uit het buitenland is makkelijk, en sinds er 10k subsidie over EVs gaan in duitsland wint iedereen, terwijl het hier meer iets is voor zakelijk rijden met lage bijtelling.
sla je slag zou ik zeggen als je op zoek bent naar goedkope gebruikte ev's.
Gefeliciteerd! Mooi hoor de Zoe. Ik heb 3jaar in een 2016 gereden, ook met de 41kWh huurbatterij.Coasterfreak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:42:
[...]
stond zelf voor kort met de keuze wat voor occasion ev te kopen. budget rond de 15k. voor die prijs kun je al snel auto's kopen tussen de 20-30kwh accu, of een 41kwh huuraccu (zoe 2017-8).
kijk je over de grens en zie je dat de zoe's daar voor dumpprijzen worden aangeboden als jong occasions, vanafprijzen van 12k (52kwh huuraccu) voor de Life trims die kaal zijn qua opties. 2013-2017 22kwh zoe's worden MET MOEITE verkocht voor rond de 4-5k, lijkt geen bodem te hebben qua prijs. 41kwh 2017 zoe's voor 8-9k.
en ja, ik heb zelf een 12/2019 renault zoe intens ZE50 geïmporteerd en sinds kort is ons huishouden nu 100% EV na iedereen overtuigd te hebben met de elektrische smart fortwo voor een jaartje, oude ICE vervangen met de zoe.
[Afbeelding]
letterlijk elk denkbare optie erop (ccs, grote navi, stoel/stuurverwarming, automatisch parkeren) voor 16k, €400 transport, €150 rdw gebeuren, nieuwprijs in duitsland: 32k. huuraccu ja oke, maar zelfs dan is er na 1 jaar 50% van de prijs eraf voor eigenlijk heel veel auto.
ik heb ook geen eigen oprit, maar genoeg palen in de buurt, op werk, en binnenkort eentje blijkbaar voor mij deur (gewoon palen aanvragen jongens, ze komen er wel dan!!!)
ev's importeren uit het buitenland is makkelijk, en sinds er 10k subsidie over EVs gaan in duitsland wint iedereen, terwijl het hier meer iets is voor zakelijk rijden met lage bijtelling.
De ZE50 is wmb in vele gevallen een van de beste EV’s. Op sommige vlakken was mijn oude Zoe al beter dan onze Model 3
Veel plezier met rijden..!
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
[ Voor 54% gewijzigd door assje op 04-03-2021 21:23 ]
ioniq was ook een goeie keuze geweest, alleen heb ik toch liever een grotere accu ongeacht dat de ioniq koning is op het gebied van efficientie.assje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:15:
Een 28kWh is met enige moeite ook al wel vanaf €16k te vinden, dat zou mijn eerste keuze zijn. Qua praktische bruikbaarheid wereld van verschil met een Twingo. Zoe kan ik niet over oordelen,nog nooit gereden; ik heb alleen een behoorlijke aversie tegen het idee van een huuraccu.
de keuzes die ik had waren ioniqs binnen nederland verkocht als ex taxi's met meer dan een ton op de teller
vs
iets importeren met grotere accu in bijna nieuwstaat.
twingo is ook niet te vergelijken maar als je gewoon een zo goedkoop mogelijke ev wilt dat niet al te oud is zonder huuraccu, zal dat er wel eentje zijn die renault wel wilt leveren.
huuraccu is een ding ja, maar het is in principe een verkapte financial lease van je accu die na een termijn van 10 jaar jouw eigendom wordt. anders is de zoe veel duurder als er 9k bovenop de verkoopprijs moet komen.
Hoe doe je dat met garantie en onderhoud?Coasterfreak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:42:
ik heb zelf een 12/2019 renault zoe intens ZE50 geïmporteerd
ik heb recent meegemaakt hoe het zit met garantie/onderhoud.TucanoItaly schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Hoe doe je dat met garantie en onderhoud?
garantie is europawijd geregeld, kun je allemaal inzien via de myrenault app als je voertuig eenmaal gelinkt is. 2 jaar op aandrijflijn en wat andere dingen, 10 jaar op lak
het model dat ik kocht kwam met een lijst aan mankementen (dat ik na aankoop pas had geleerd):
ccs poort werkt niet
camera voor lane keep assist werkt niet
app support werkt niet
SOH was belabberd geregeld door BMS
allemaal bekende problemen bij jonge ZE50 zoe's die zijn verholpen onder garantie. onderhoud regel je gewoon bij je dichtbijzijnste renault ZE dealer.
[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 06-03-2021 18:52 . Reden: Eigen website promoten valt onder spam ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Gefeliciteerd, ik wist niet dat de Zoe qua prijs zo concurrerend is. Je hebt zo wel heel veel bang for bucksCoasterfreak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:42:
[...]
stond zelf voor kort met de keuze wat voor occasion ev te kopen. budget rond de 15k. voor die prijs kun je al snel auto's kopen tussen de 20-30kwh accu, of een 41kwh huuraccu (zoe 2017-8).
[Afbeelding]
letterlijk elk denkbare optie erop (ccs, grote navi, stoel/stuurverwarming, automatisch parkeren) voor 16k, €400 transport, €150 rdw gebeuren, nieuwprijs in duitsland: 32k. huuraccu ja oke, maar zelfs dan is er na 1 jaar 50% van de prijs eraf voor eigenlijk heel veel auto.
Via welke platforms heb jij je zoektocht gestart? Mobile.de ?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Interessant. Ik vind kilometerheffing (in de spits eigenlijk) in de basis best een goed idee. En om die reden vond ik het ook logisch om met de ev's daarmee te beginnen. Maar nu ik lees dat stroom eigenlijk al zwaar belast wordt (wist ik veelHachy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:23:
Voor de geinteresseerden heb ik een weekend blogje getypt over waarom kilometerheffing voor elektrische auto's een slecht idee is. De titel is: VVD en CDA: We ❤ uitlaatgassen.
Ik ging toch al geen VVD of CDA stemmen, maar ik ga toch eens nakijken hoe de partij waar ik op denk te gaan stemmen, hierover denkt.
Edit: even mijn beoogde stemgedrag gecheckt. In grote lijnen: Rekening rijden voor iedereen, waarbij de opbrengst bestend moet zijn voor de (verduurzaming van de) infrastructuur. Maar elektrische auto's moeten fiscaal voor iedereen aantrekkelijker zijn. Ook op dit punt een prima partij
[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-03-2021 11:42 ]
Dat was mijn ervaring ook. Zoe uit 2016 (Frankrijk) en nooit problemen met garantie in NL.Coasterfreak schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:33:
[...]
ik heb recent meegemaakt hoe het zit met garantie/onderhoud.
garantie is europawijd geregeld, kun je allemaal inzien via de myrenault app als je voertuig eenmaal gelinkt is. 2 jaar op aandrijflijn en wat andere dingen, 10 jaar op lak
het model dat ik kocht kwam met een lijst aan mankementen (dat ik na aankoop pas had geleerd):
ccs poort werkt niet
camera voor lane keep assist werkt niet
app support werkt niet
SOH was belabberd geregeld door BMS
allemaal bekende problemen bij jonge ZE50 zoe's die zijn verholpen onder garantie. onderhoud regel je gewoon bij je dichtbijzijnste renault ZE dealer.
Dealer was altijd heel meegaand en deed niet moeilijk. Heb zelfs roest van binnenuit moeten claimen op garantie. (Lasnaden deuren binnen en achterklep)
Bij problemen met snelladen op de oude 22kWh batterij heb ik 50% korting gekregen op de ruilbatterij, de 41kWh, toen was probleem opgelost.
(Had ik voor 1750€ een 41 kWh batterij)
[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 05-03-2021 11:41 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Even vanuitHachy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:23:
Voor de geinteresseerden heb ik een weekend blogje getypt over waarom kilometerheffing voor elektrische auto's een slecht idee is. De titel is: VVD en CDA: We ❤ uitlaatgassen.

ICE bezitters betalen natuurlijk meer dan alleen taksen op hun brandstof. Zij betalen om hun wagen in te schrijven en zij betalen jaarlijks wegenbelasting hier. Als BEV rijder was de inschrijving van mijn wagen gratis en is er (voorlopig) ook geen wegenbelasting.
Verder betaal je misschien meer taksen per kWh op elektriciteit dan bij benzine, maar heb minder kWh nodig voor eenzelfde afstand af te leggen en als ik snel even hoofdreken komt de belasting per kilometer voor een gemiddelde BEV nog altijd lager uit dan voor een gemiddelde ICE. En dan houden we nog geen rekening met de elektriciteit die je zelf opwekt en van je zonnepanelen rechtstreeks je wagen in kunnen.
Er zijn dus wel degelijk inkomstendervingen door het overschakelen van brandstof naar elektrisch en dat zal vroeg of laat, liever laat, gecompenseerd moeten worden. En om eerlijk te zijn zie ik liever een slimme kilometerheffing zodat we ook nog eens een sturend effect hebben in het verkeer dan dat men gewoon weer het bezit van de wagen gaat belasten.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Omdat er een aantal (tijdelijke) voordelen/stimulansen zijn op elektrisch rijden in Nederland is het onderbuiksentiment dat elektrische rijders yuppen zijn die voordelen genieten terwijl ze dit niet nodig hebben, vandaar dat er dan een idee is dat het dan 'eerlijk' is om elektrische rijders als eerste te gaan belasten. Hier wordt politieke munt uit geslagen omdat het idee is dat op brandstof al veel belasting zit en de ICE-rijders daarom dus al een soortement van betalen naar gebruik. Dit terwijl nota bene de VVD voorop al jaren en jaren een algemene km-heffing heeft tegengehouden en dus nu ook af probeert te wentelen op de EV-rijders.
En ja zoals Maarten in zijn blog al aangeeft, oldtimers blijven belastingvrij dus lekker de grote oude diesels van Mercedes of Landrover voor dagelijks vervoer

Ik heb totaal geen problemen met liefhebberij van oude auto's of motoren, maar dan wel recreatief en incidenteel.
[ Voor 14% gewijzigd door Luiaard op 05-03-2021 11:55 ]
Import van EVs
Sorry, maar wel een beetje een Telegraaf artikel. Zonder goede onderbouwing. Veel andere partijen zeggen nog helemaal niet hoe ze het precies voor zich zien. Wel dat het afhankelijk is van C02 maar 0 wil niet zeggen 0.Hachy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:23:
Import van EVs
Die link uit 2015 bedoel je? Is dat allemaal nog actueel? Na dat onderzoek zijn er de nodige subsidies en kortingen in het leven geroepen. VVD wil ook de energiebelasting op stroom gaan verlagen voor klein gebruikers. Kan zomaar een gedeelte van de km heffing oplossing. Dus ja. Kort door de bocht en beetje stemmingmakerij imho.Luiaard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:05:
Het gaat toch ook om VVD en CDA, van wie te verwachten valt dat die misschien wel weer deel van de coalitie gaan uitmaken? Onderbouwd is het ook middels de links naar informatie vanuit de TU Eindhoven, lijkt me solide wetenschappelijke informatie...
Ik heb geen problemen met een algemene kilometerheffing. Het is alleen een non-argument dat dit dan wel voor elektrisch rijden in zou worden gevoerd en niet voor de brandstofrijders. Ik vind het wel heel interessant dat de 'burden of proof' niet voor CDA en VVD geldt, maar wel voor het blog van @Hachy. Overigens lijkt me data uit 2015 prima relevant en ook prima na te rekenen op de huidige tarieven, zo ontzettend veel zal dit niet schelen. Maar goed, blijkbaar is er wat cognitieve dissonantie tussen VVD stemmen en elektrisch rijden en dan wordt er naar hartenlust geframed en geprojecteerd.Inspired schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Die link uit 2015 bedoel je? Is dat allemaal nog actueel? Na dat onderzoek zijn er de nodige subsidies en kortingen in het leven geroepen. VVD wil ook de energiebelasting op stroom gaan verlagen voor klein gebruikers. Kan zomaar een gedeelte van de km heffing oplossing. Dus ja. Kort door de bocht en beetje stemmingmakerij imho.
[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 05-03-2021 13:14 ]
Import van EVs
- Belasting van energie drager stimuleert meer om zuinig te rijden
- Files ga je er niet mee oplossen (is dat uberhaupt nog een issue na de pandemie?)
- MInder wegenbelasting en meer betalen per km betekent meer autobezit. En als je er eenmaal een hebt dan gebruik je hem ook.
- Meer autobezit geeft meer blik op straat en dus parkeerproblemen
- Je geeft privacy op zonder er iets voor terug te krijgen
En ik vraag me ook af welk doel de kilometerheffing eigenlijk dient? Een gevoel van eerlijkheid?
[ Voor 16% gewijzigd door Pierz op 05-03-2021 13:22 ]
Als het praktisch mogelijk is om kilomterheffing via de brandstof te doen, vind ik dat ook helemaal prima. Maar bij benzine was dat al niet te doen, omdat buiten de grens tanken dan een optie wordt voor veel mensen. En met elektriciteit logischerwijs al helemaal niet.Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:20:
Ik heb wel problemen met de kilometerheffing:
Wel als je de heffing bijvoorbeeld in de spits hoger maakt.- Files ga je er niet mee oplossen (is dat uberhaupt nog een issue na de pandemie?)
Dit vind ik redelijk makkelijk gesteld. Ik weet niet of mensen die nu geen auto hebben omdat ze hem amper gebruiken, dat ineens wel gaan doen. Daarnaast kun je ook denken aan een combinatie van een lage standaardwegenbelasting, en daarbovenop een kilometerheffing.- MInder wegenbelasting en meer betalen per km betekent meer autobezit. En als je er eenmaal een hebt dan gebruik je hem ook.
Privacy is een zorg, eens, maar het kan ook wel privacyvriendelijk, en je krijgt er wel degelijk wat voor terug: eerlijkheid.- Je geeft privacy op zonder er iets voor terug te krijgen
Ik weet niet, ik ben gewoon meer een voorstander van "belasten van gebruik van publieke voorzieningen" dan van "belasten van bezit". Zo vind ik vermogensbelasting en dat soort heffingen ook gek. Noem het een gevoel van eerlijkheid, de illusie van eerlijkheid, of misschien wel echt eerlijkheid... geen ideeEn ik vraag me ook af welk doel de kilometerheffing eigenlijk dient? Een gevoel van eerlijkheid?
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-03-2021 13:29 ]
Het tanktoerisme argument vind ik maar discutabel. Volgens mij gebeurt dit namelijk al ruimschoots, ook met Duitsers die in Nederland diesel tank trouwens, maar de vraag is hoeveel dit zal toenemen bij een hogere prijs. Eventueel zou ik een "Randstad-toeslag" ook geen gek idee vinden aangezien daar de luchtkwaliteit onder meer druk staat en veel meer mogelijkheden zijn om elektrische te rijden (hoger inkomen, hoger vermogen, betere laadinfrastructuur, ect). Dit stimuleert ook om meer mensen naar de regio te krijgen want ook meer ruimte is om te bouwen c.q. wonen.Prullenbak84 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:26:
[...]
Als het praktisch mogelijk is om kilomterheffing via de brandstof te doen, vind ik dat ook helemaal prima. Maar bij benzine was dat al niet te doen, omdat buiten de grens tanken dan een optie wordt voor veel mensen. En met elektriciteit logischerwijs al helemaal niet.
Nederland kent helemaal geen vermogensbelasting, enkel belasting op rendement uit vermogen wat voor eenvoud is berekent op een fictief rendement.
[...]
Ik weet niet, ik ben gewoon meer een voorstander van "belasten van gebruik van publieke voorzieningen" dan van "belasten van bezit". Zo vind ik vermogensbelasting en dat soort heffingen ook gek. Noem het een gevoel van eerlijkheid, de illusie van eerlijkheid, of misschien wel echt eerlijkheid... geen idee
Uiteindelijk is het probleem het hete hangijzers als kilometerheffing dat het op zoveel verschillende manier toegepast kan worden waarbij elke manier zijn (eigen) voor- en nadelen heeft. Alleen voor EVs ben ik ook best voor maar dan moet de energiebelasting, met name bij openbare palen, wel omlaag. Dat is ook weer gunstig voor warmtepompen maar dan weer niet voor het vervangen van oud witgoed.
Het verder stimuleren van EVs ben ik overigens niet voor. Ook zonder stimulans beginnen ze inmiddels betaalbaar te worden en ik denk dat het rendement op investeren in de laad infrastructuur veel meer loont. De kans dat een auto exporteert wordt is reëel maar een laadpaal niet. Een ruime voorziening van slimme laadpalen waar geen parkeerplaatsen voor opgeofferd hoeven worden en automatisch het net balanceren door uit te schakelen bij piek vraag. Fase twee zal zijn om deze palen in de toekomst ook terug te leveren bij pieken voor het stabiliseren van het net. Uiteraard met een "premium" knop erop waarbij je tegen meerprijs op volle snelheid kan laden. Eerder kwam hier al voorbij dat de meeste niet 100% van hun bereik nodig hebben en de accu van de auto tussen de 70-85% het net laten stabiliseren kan enorme kosten besparen.
Natuurlijk gebeurt dit nu ook al. Maar als alle belasting in brandstof zou zitten, zou dit wel een groter probleem worden. Dus volgens mij is dat één van de hoofdredenen dat accijns niet de wegenbelasting kan/kon vervangen als een soort van privacyvriendelijke makkelijke kilomterheffing. Alle haken en ogen en andere mogelijkheden die jij aandraagt zijn waar en terecht, en dat maakt het hele verhaal alleen maar complexer.Deveon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:51:
[...]
Het tanktoerisme argument vind ik maar discutabel. Volgens mij gebeurt dit namelijk al ruimschoots, ook met Duitsers die in Nederland diesel tank trouwens, maar de vraag is hoeveel dit zal toenemen bij een hogere prijs. Eventueel zou ik een "Randstad-toeslag" ook geen gek idee vinden aangezien daar de luchtkwaliteit onder meer druk staat en veel meer mogelijkheden zijn om elektrische te rijden (hoger inkomen, hoger vermogen, betere laadinfrastructuur, ect). Dit stimuleert ook om meer mensen naar de regio te krijgen want ook meer ruimte is om te bouwen c.q. wonen.
Ja een fictief rendement ja. Dus eigenlijk betaal je gewoon vermogensbelasting. Het heet zelfs zo[...]
[small]Nederland kent helemaal geen vermogensbelasting,
enkel belasting op rendement uit vermogen wat voor eenvoud is berekent op een fictief rendement
Allemaal waar. Ik gaf het maar als zijdelings voorbeeld van een belasting die ik niet heel "eerlijk" vind. Meer niet. (ik heb trouwens nog nooit het geluk gehad dat ik hier de negatieve effecten van heb ondervonden, hoorIk denk niet dat iemand zit te wachten op een extra administratieve last door het fictieve rendement los te laten. Enkel een paar verdwaalde groot spaarders maar die zouden gewoon even met een financieel adviseur om tafel moeten en het geld aan het werk te zetten.
[/small]
Er is ook hier weer een nuanceverschil tussen "EV's stimuleren" of de "vervuiler laten betalen". In dat opzicht vind ik het logisch dat een EV-rijder minder betaalt.Uiteindelijk is het probleem het hete hangijzers als kilometerheffing dat het op zoveel verschillende manier toegepast kan worden waarbij elke manier zijn (eigen) voor- en nadelen heeft. Alleen voor EVs ben ik ook best voor maar dan moet de energiebelasting, met name bij openbare palen, wel omlaag. Dat is ook weer gunstig voor warmtepompen maar dan weer niet voor het vervangen van oud witgoed.
Het verder stimuleren van EVs ben ik overigens niet voor. Ook zonder stimulans beginnen ze inmiddels betaalbaar te worden en ik denk dat het rendement op investeren in de laad infrastructuur veel meer loont.
Eh...unrelated, maar grotendeels eens, denk ikDe kans dat een auto exporteert wordt is reëel maar een laadpaal niet. Een ruime voorziening van slimme laadpalen waar geen parkeerplaatsen voor opgeofferd hoeven worden en automatisch het net balanceren door uit te schakelen bij piek vraag. Fase twee zal zijn om deze palen in de toekomst ook terug te leveren bij pieken voor het stabiliseren van het net. Uiteraard met een "premium" knop erop waarbij je tegen meerprijs op volle snelheid kan laden. Eerder kwam hier al voorbij dat de meeste niet 100% van hun bereik nodig hebben en de accu van de auto tussen de 70-85% het net laten stabiliseren kan enorme kosten besparen.
En ik voeg daar graag aan toe dat ik echt een hekel heb aan het (voorgenomen) zwalkende beleid van onze overheid. De uitkomst van het belastingplan 2020 (waarin vrijstelling van MRB staat voor volledig elektrische auto's tot en met 2024) was voor mij een van de argumenten om als particulier een elektrische auto aan te schaffen. https://www.rijksoverheid...gingen-per-1-januari-2020Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:20:
- Files ga je er niet mee oplossen (is dat uberhaupt nog een issue na de pandemie?)
- MInder wegenbelasting en meer betalen per km betekent meer autobezit. En als je er eenmaal een hebt dan gebruik je hem ook.
En ik vraag me ook af welk doel de kilometerheffing eigenlijk dient? Een gevoel van eerlijkheid?
Maar nu willen dezelfde partijen die in het huidige kabinet dat beleid hebben vastgesteld daar alweer vanaf

Mensen die dit serieus overwegen, hebben geen rekenmachine!Prullenbak84 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:26:
Als het praktisch mogelijk is om kilomterheffing via de brandstof te doen, vind ik dat ook helemaal prima. Maar bij benzine was dat al niet te doen, omdat buiten de grens tanken dan een optie wordt voor veel mensen. En met elektriciteit logischerwijs al helemaal niet.
Die paar mensen waarvoor het daadwerkelijk rendabel is, missen we nu ook al in de accijsen.
Ik denk persoonlijk dat thuiswerken na de Corona crisis blijft en dat het probleem daardoor voor een groot deel minder is. Niemand staat voor de lol in de file.Wel als je de heffing bijvoorbeeld in de spits hoger maakt.
Het aanschaffen van een cabrio voor erbij wordt nu ontmoedigd door de wegenbelasting. Ik zou best wel een cabrio willen voor in de zomers.Dit vind ik redelijk makkelijk gesteld. Ik weet niet of mensen die nu geen auto hebben omdat ze hem amper gebruiken, dat ineens wel gaan doen. Daarnaast kun je ook denken aan een combinatie van een lage standaardwegenbelasting, en daarbovenop een kilometerheffing.
Nu denken we wel eens om de auto van mijn vrouw weg te doen, gezien haar 5000km per jaar. Als wegenbelasting vervangen wordt door kmheffing, blijft die zeker ook aan.
Ik ook wel, maar niet bij een systeem wat volgen overheidsramingen 1 miljard per jaar kost om in de lucht te houden! Dat is al 1/8 van de kosten van de huidige wegenbelasting.Ik weet niet, ik ben gewoon meer een voorstander van "belasten van gebruik van publieke voorzieningen" dan van "belasten van bezit". Zo vind ik vermogensbelasting en dat soort heffingen ook gek. Noem het een gevoel van eerlijkheid, de illusie van eerlijkheid, of misschien wel echt eerlijkheid... geen idee
Daarnaast weet ik niet of je de overheid nog kent met ramingen in het verleden. Wat is de consequentie als dit 1,1 miljard per jaar wordt? of 2 miljard per jaar? Of wat nou als het een ICT faal project wordt en uiteindelijk 4 miljard per jaar gaat kosten? Trekken we dan de stekker eruit, of gaan we die kosten gewoon doorbelasten aan de burgers?
Weet je de noord-zuidlijn nog? De overheid beloofde dat het niet meer dan 1,46 miljard zou kosten. Uiteindelijk staat de teller op 3,1 miljard.
Ze willen er dan ook vanaf na 2024. Maar we stemmen nu voor de 2e kamer en kabinet tot 2025. En deze plannen/wetten zijn er niet van de een op de andere dag.MrBasta schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:14:
[...]
En ik voeg daar graag aan toe dat ik echt een hekel heb aan het (voorgenomen) zwalkende beleid van onze overheid. De uitkomst van het belastingplan 2020 (waarin vrijstelling van MRB staat voor volledig elektrische auto's tot en met 2024) was voor mij een van de argumenten om als particulier een elektrische auto aan te schaffen. https://www.rijksoverheid...gingen-per-1-januari-2020
Maar nu willen dezelfde partijen die in het huidige kabinet dat beleid hebben vastgesteld daar alweer vanaf
Ik ben het ook niet met deze specifieke partijen eens, maar ik ben er juist wel blij mee dat ze eerlijk zeggen wat voor slechte vervolgplannen ze hebben
je mist mijn punt, denk ik. Stel dat je de wegenbelasting grotendeels of volledig via brandstof zou gaan laten lopen, wordt het voor een groter deel van de mensen rendabel om even over de grens te gaan tanken. Dit soort complicaties zorgen ervoor dat dat geen optie is. "we" missen nu ook al de accijnsen van een kleine groep, maar dit is een veel kleiner deel en dat is dus nooit een groot punt geweest. Juist dat bedoel ik.PiB schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Mensen die dit serieus overwegen, hebben geen rekenmachine!
Die paar mensen waarvoor het daadwerkelijk rendabel is, missen we nu ook al in de accijsen.
Dat eerste hoop ik van harte, maar ik moet het eerst nog zien![...]
Ik denk persoonlijk dat thuiswerken na de Corona crisis blijft en dat het probleem daardoor voor een groot deel minder is. Niemand staat voor de lol in de file.
Dat tweede: Er is al verschillende keren onderzocht en geconcludeerd dat in de dagelijkse file heel veel dagjesmensen zitten. En eerlijk gezegd: Als ik terugdenk over de laatste jaren, heb ook ik alleen maar in de file gestaan "voor de lol". Als de snelweg in de spits duurder wordt, ga ik mijn dagjes uit misschien ook wel anders plannen.
Inderdaad. En de belasting van die auto en je eventuele cabrio op de wegen en het milieu is heel klein, dus ik zou dat prima vinden.[...]
Het aanschaffen van een cabrio voor erbij wordt nu ontmoedigd door de wegenbelasting. Ik zou best wel een cabrio willen voor in de zomers.
Nu denken we wel eens om de auto van mijn vrouw weg te doen, gezien haar 5000km per jaar. Als wegenbelasting vervangen wordt door kmheffing, blijft die zeker ook aan.
Ja, helemaal eens. Maar hoe waar "de overheid maakt overal een potje van" ook is, het kan natuurlijk nooit een reden zijn om dan maar niks meer te doen of te veranderen.[...]
Ik ook wel, maar niet bij een systeem wat volgen overheidsramingen 1 miljard per jaar kost om in de lucht te houden! Dat is al 1/8 van de kosten van de huidige wegenbelasting.
Daarnaast weet ik niet of je de overheid nog kent met ramingen in het verleden. Wat is de consequentie als dit 1,1 miljard per jaar wordt? of 2 miljard per jaar? Of wat nou als het een ICT faal project wordt en uiteindelijk 4 miljard per jaar gaat kosten? Trekken we dan de stekker eruit, of gaan we die kosten gewoon doorbelasten aan de burgers?
Weet je de noord-zuidlijn nog? De overheid beloofde dat het niet meer dan 1,46 miljard zou kosten. Uiteindelijk staat de teller op 3,1 miljard.
Je hebt een punt, maar in hoeverre zou een systeem waarin we alleen de EV's op km-heffing zetten goedkoper zijn?PiB schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:20:
Ik ook wel, maar niet bij een systeem wat volgen overheidsramingen 1 miljard per jaar kost om in de lucht te houden! Dat is al 1/8 van de kosten van de huidige wegenbelasting.
Import van EVs
Daar ben ik ook geen voorstander van.Luiaard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:31:
[...]
Je hebt een punt, maar in hoeverre zou een systeem waarin we alleen de EV's op km-heffing zetten goedkoper zijn?
Overigens ben ik ook geen tegenstander van kilometerheffing, maar wel wanneer dit volgens de overheid 1 miljard per jaar kost en waarschijnlijk een veelvoud daarvan.
Ga dan maar terug naar de tekentafel en verzin een goedkoper systeem.
Verzin iets met ANPR bij iedere op en afrit ofzo, geen idee wat...
Import van EVs
Als je een GPS tracker kan inbouwen moet een kWh meter ook wel lukken toch?Prullenbak84 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:26:
[...]
Heb je daar data van? Ik denk namelijk dat men de file niet ziet als entertainment.[...]
Wel als je de heffing bijvoorbeeld in de spits hoger maakt.
Denk je? Ik denk namelijk dat de Teslarijders de file kunnen mijden en de Fiat Panda rijders exact op tijd op het postsorteercentrum moeten zijn.[...]
Privacy is een zorg, eens, maar het kan ook wel privacyvriendelijk, en je krijgt er wel degelijk wat voor terug: eerlijkheid.
Ik mag inderdaad hopen dat het effect eerst getest wordt voordat er miljarden in gestoken worden.Luiaard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:36:
Ze zouden kunnen beginnen bij elke plek waar nu trajectcontrole is, daar is alles al. En laat dat nu net de drukke trajecten zijn...
[ Voor 15% gewijzigd door Pierz op 05-03-2021 14:57 ]
Vergeef mij indien het niét zo is.... maar bent u een TROL??jwmorren schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:50:
Toen ik vorig jaar begon bij een nieuwe werkgever mocht ik kiezen; een 2 jaar oude Opel Insignia die nog op de zaak stond of een nieuwe elektrische auto. Ik koos uiteindelijk voor de Polestar 2 en wat heb ik daar een spijt van zeg. Ik “dacht” dat WLTP zoiets was als actieradius maar dat is het niet. Het begint al bij de aflevering want dan wordt je verteld dat je maar tot 90% mag laden….das al 10% van je actieradius weg. Daarna komen er allerlei factoren die kilometers afsnoepen van je bereik; het weer, je wielen, airco aan etc. Ook laad je met snel laden onderweg altijd maar tot 80% op. Ik heb misschien te weinig onderzoek gedaan maar ik was me hier niet van bewust.
Uiteindelijk lukt het mij onder geen enkele omstandigheid de opgegeven actieradius te halen op een volle accu (ik laad tegen het advies in gewoon tot 100% op). Zelfs voor een bereik van 300 km moet ik echt heel hard mijn best doen, moet het niet te koud zijn en moet ik niet boven de 100 km/h rijden. Heel frustrerend als ik 130 km/h mag!
Het meest vervelende van elektrisch rijden is dat je altijd bezig bent met de actieradius. Uiteindelijk gaat het om onbezorgde mobiliteit en daar waar het kan lekker stevig doorrijden om van A naar B te komen. Met de Polestar 2 lukt dat dus niet.
Een paar mensen reageerden (ook ik) en vroegen om meer detail over rijgegevens om u te helpen, helaas tot nu toe nog zonder reactie....
Een indien inderdaad TROL, zét het er dan even bij [TROL] dan kunnen wij ook dáár beter in helpen.
Om op hetzelfde moment in 2 draadjes tegelijk iets te dumpen én niet terug te reageren is bovendien óók nog eens onbe......
Jaloers op P2 en P8 rijders?? kan ik mij ergens wel voorstellen, het is een super fijne auto en die aanloop strubbels komen we vast wel doorheen.
mvgr
P2 rijder.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Eens, met name vanwege het aspect privacy en meer controle voor de overheid vind ik kilometerheffing zeer onwenselijk. De overheid heeft in deze coronatijd al laten zien waartoe ze in staat zijn. Met de aanstaande klimaatmaatregelen vind ik het volstrekt ongewenst dat de overheid dergelijke tools in handen krijgt.Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:20:
Ik zie het al voor mij, in verband met een klimaat alarm of stikstof overschrijding betaal u in de maand juli 2025, 10 euro/km.
Be careful what you wish for.
Als men extra belastinginkomsten op wilt halen zijn er genoeg andere manieren te verzinnen die mij niet potentieel in mijn vrijheid beperken.
Ik snap overigens wel dat dat groene hobbies uiteindelijk niet meer te betalen zijn, als je ziet wat ik voor mobiliteit, en energie /warmte betaal dan is dat bijna misdadig ten opzichten van mensen die niet de middelen of mogelijkheden hebben om mooie spulletjes aan te schaffen om zo de maandlasten te drukken

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2021 15:12 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Bijzonder, klinkt als "ik ben voor de lage bijtelling gegaan en heb mij niet ingelezen"jwmorren schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:50:
Toen ik vorig jaar begon bij een nieuwe werkgever mocht ik kiezen; een 2 jaar oude Opel Insignia die nog op de zaak stond of een nieuwe elektrische auto. Ik koos uiteindelijk voor de Polestar 2 en wat heb ik daar een spijt van zeg. Ik “dacht” dat WLTP zoiets was als actieradius maar dat is het niet. Het begint al bij de aflevering want dan wordt je verteld dat je maar tot 90% mag laden….das al 10% van je actieradius weg. Daarna komen er allerlei factoren die kilometers afsnoepen van je bereik; het weer, je wielen, airco aan etc. Ook laad je met snel laden onderweg altijd maar tot 80% op. Ik heb misschien te weinig onderzoek gedaan maar ik was me hier niet van bewust.
Uiteindelijk lukt het mij onder geen enkele omstandigheid de opgegeven actieradius te halen op een volle accu (ik laad tegen het advies in gewoon tot 100% op). Zelfs voor een bereik van 300 km moet ik echt heel hard mijn best doen, moet het niet te koud zijn en moet ik niet boven de 100 km/h rijden. Heel frustrerend als ik 130 km/h mag!
Het meest vervelende van elektrisch rijden is dat je altijd bezig bent met de actieradius. Uiteindelijk gaat het om onbezorgde mobiliteit en daar waar het kan lekker stevig doorrijden om van A naar B te komen. Met de Polestar 2 lukt dat dus niet.
Ik ben benieuwd naar jouw reisprofiel en de laadmogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Kan je daar meer over vertellen?
Mooi. Terwijl ik al een paar keer mezelf uitgelegd, genuanceerd, beetje mijn mening bijgeschaafd heb (want daar voer je toch dit soort gesprekken voor...) en dat er dan toch nog iemand op deze manier weet te reageren. Bijzonder.Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Als je een GPS tracker kan inbouwen moet een kWh meter ook wel lukken toch?
[...]
Heb je daar data van? Ik denk namelijk dat men de file niet ziet als entertainment.
[...]
Denk je? Ik denk namelijk dat de Teslarijders de file kunnen mijden en de Fiat Panda rijders exact op tijd op het postsorteercentrum moeten zijn.
[...]
Ik mag inderdaad hopen dat het effect eerst getest wordt voordat er miljarden in gestoken worden.
Ik werd afgeleid tijdens het schrijven en had niet verwacht dat je zoveel reacties zou plaatsen in de tussentijdPrullenbak84 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:15:
[...]
Mooi. Terwijl ik al een paar keer mezelf uitgelegd, genuanceerd, beetje mijn mening bijgeschaafd heb (want daar voer je toch dit soort gesprekken voor...) en dat er dan toch nog iemand op deze manier weet te reageren. Bijzonder.
En teruglezend was de toon van mijn reactie niet op het wenselijke niveau, al met al dus mijn excuses.
Dit zie je dan weer niet vaak op fora als deze.Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:06:
[...]
Ik werd afgeleid tijdens het schrijven en had niet verwacht dat je zoveel reacties zou plaatsen in de tussentijdik had ze nog niet allemaal gelezen.
En teruglezend was de toon van mijn reactie niet op het wenselijke niveau, al met al dus mijn excuses.
Het alternatief is om tol te heffen op de snelwegen. Net als in bijv. Italië. Dat heeft hetzelfde effect: betalen voor gebruik. Alleen, al die opstoppingen bij de tolhuisjes lijkt me niet erg handig.PiB schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Ga dan maar terug naar de tekentafel en verzin een goedkoper systeem.
Verzin iets met ANPR bij iedere op en afrit ofzo, geen idee wat...
[ Voor 18% gewijzigd door pmiddeld op 06-03-2021 18:27 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
En als we nu een systeem verzinnen waarbij je gewoon een kastje in je auto hebt met GPS en een telefoonverbinding die doorgeeft waar jij wanneer rijdt, dan is dat probleem ook opgelost...pmiddeld schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:26:
[...]
Het alternatief is om tol te heffen op de snelwegen. Net als in bijv. Italië. Dat heeft hetzelfde effect: betalen voor gebruik. Alleen, al die opstoppingen bij de tolhuisjes lijkt me niet erg handig.
Oh wacht
O, wacht nog meer...
Dat doe je niet meer met tolpoortjes, alles digitaal de dag van vandaag. Een OBU in de wagen en men kan overal tol heffen.pmiddeld schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:26:
[...]
Het alternatief is om tol te heffen op de snelwegen. Net als in bijv. Italië. Dat heeft hetzelfde effect: betalen voor gebruik. Alleen, al die opstoppingen bij de tolhuisjes lijkt me niet erg handig.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Er zijn tal van plekken waar de efficiëntie beter kan. Tolheffing is er slechts een van.
Verwijderd
joepie de p schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:52:
Dat men in Frankrijk en Italië vasthoudt aan tolpoorten komt vanuit een andere hoek, namelijk hun socialistische kijk op behoud van werkgelegenheid.
Er zijn tal van plekken waar de efficiëntie beter kan. Tolheffing is er slechts een van.
Dat is niet socialistisch, maar staats-kapitalisme. In een socialistisch systeem zouden de werkers de tolweg in handen hebben en daar ook meedoen in eventuele winst
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2021 21:31 ]
Ik stelde hem de vraag waarom er alsnog zo veel Fransen op de drukke dagen in de rij gaan staan. In plaats van de tele-peage te gebruiken. Zijn antwoord was: for the workers or they lose their jobs.
Nu zijn de tolwegen natuurlijk af en toe in handen van de boeren. Hoe heet dat dan? Agrocratie?

Vroeger op reis met mijn ouders zat in elk tolpoorthokje een persoon. Nu nog in een fractie ervan. Een beetje zoals wat er gebeurd is met de kassameisjes in de supermarkt. Met opzet te weinig kassas openen maar wel zelfscankassas openen. Langzaam maar zeker raken mensen eraan gewend.joepie de p schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:44:
Ah okee. Ik ga gelijk kijken op deze rustige avondklokavond. Een Fransman noemde het ooit zo tegen mij, maar dat zal zijn omdat zijn/mijn kennis van de Engelse taal beperkt was.
Ik stelde hem de vraag waarom er alsnog zo veel Fransen op de drukke dagen in de rij gaan staan. In plaats van de tele-peage te gebruiken. Zijn antwoord was: for the workers or they loose their jobs.
Nu zijn de tolwegen natuurlijk af en toe in handen van de boeren. Hoe heet dat dan? Agrocratie?.
* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Wat een joekelig ding, als ik de afmetingen van het parkeervak zo inschat ('murican, dus daar passen minimaal 3 smarts in)
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic