Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Ariejan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:46:
Hey, ik overweeg 'n Skoda Enyaq, maar ik twijfel nog, vooral vanwege de mogelijkheden om op te laden. Geen eigen oprit, gemeente/Vattenfall doen wazig over of ik in de straat/nabije buurt een laadpaal kan verwachten - 300m voor 'n 11kwh lader lijkt me totaal niet praktisch. Aan de deur met de kabel over de stoep is ook weer niet toegestaan...

Hoe vaak / waar laden jullie je elektrische voertuig? Is het praktisch als je geen laadpaal in de buurt hebt maar onderweg enkel snellaad?
Over de stoep is niet toegestaan (in sommige gemeenten trouwens wel) maar kan soms wel gedoogd worden. Ligt ook aan de situatie in de wijk, hoeveel verkeer, ben je iemand tot last, etc. Ik doe dit zelf wel, maar wel netjes met een kabelmat om maar zo min mogelijk mensen tot last te zijn. Zelfs met mijn 2kW granny. Dat duurt dan in theorie dus een goeie 25 uur van leeg naar vol. Maar in de praktijk sluit ik hem gewoon aan als de accu onder de 40 a 50% komt en dat gaat eigenlijk altijd goed. Hij hoeft niet 100% vol te zijn voor je vertrekt ook, natuurlijk. En als ik een keer wat eerder stroom nodig heb, dan ga ik naar de openbare 11kW paal.
Ariejan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Hah, ja, ok. Volgens de folder moet 'n iV 60 zo'n 6.5 uur aan de 11kwh hangen om weer vol te zijn. Ik heb geen idee hoe vaak je moet laden, of dat ding na 2 dagen stil staan 50% van z'n lading kwijt is, etc.
Als ie helemaal leeg is, wel. Maar de truc is natuurlijk ook, om eerder te gaan laden. Aan de andere kant: 6,5 uur is nog niet eens een nacht. Dus je komt 's avonds thuis en je hangt hem aan de paal, loopt 300m en klaar. Volgende ochtend: weer 300m lopen en auto vol meenemen. Je zal snel genoeg merken dat een nacht dan eigenlijk te lang is. Want je wil je accu misschien meestal het liefst tot 80% laden en dus ga je uitgesteld laden om maar geen "laadpaalklever" te zijn :P

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen je aanraden om dan maar gewoon alleen te gaan snelladen. Dat is (vaak) duurder, slechter voor je accu, komt echt nooit lekker uit, en kost je echt veel meer tijd dan die twee keer 3 minuutjes lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-03-2021 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
https://www.nu.nl/auto/61...tos-juist-minder-ver.html

Opmerkelijke verwachting, toekomstige EV's krijgen kleinere accu's dan de huidige omdat grote accu's helemaal niet nodig zijn als mensen aan het laden zijn gewend en je dat overal kunt doen. Een kleine accu die je snel kunt laden en een efficiënte EV zijn belangrijker.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:12:
https://www.nu.nl/auto/61...tos-juist-minder-ver.html

Opmerkelijke verwachting, toekomstige EV's krijgen kleinere accu's dan de huidige omdat grote accu's helemaal niet nodig zijn als mensen aan het laden zijn gewend en je dat overal kunt doen. Een kleine accu die je snel kunt laden en een efficiënte EV zijn belangrijker.
Eigenlijk is Hyundai met de 1e generatie Ioniq de tijd al ver vooruit. :+
Een auto met efficiëntie en kleine accu met redelijk snelle snellaad tijd, met 20 min. de accu weer voor 80% vol. En ja, die claim klopt. Ik heb het meerdere malen getest bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hoe vaak / waar laden jullie je elektrische voertuig? Is het praktisch als je geen laadpaal in de buurt hebt maar onderweg enkel snellaad?
Om de 10 dagen DC50 bij de Lidl tot max. 80%.
Aan de thuislaadpaal bijladen tot 90% (of 100% voor een geplande langere rit).
Onderweg snelladen nooit.
Iedereen moet het, afhankelijk van zijn noodwendigheden en beschikbaarheid van openbare palen, voor zichzelf uitmaken maar ik zou nooit met een BEV rijden als ik geen eigen laadpaal ter beschikking had.
Heb het de eerste drie maanden gedaan en na een week was ik het al grondig beu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Juancho schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:33:
Je moet vooral gaan onderzoeken of er voldoende plek is op de momenten dat jij denkt te moeten laden. Ik heb zo een maandje lang rondjes gelopen langs beide palen en kon zo goed inschatten hoe de bezettingsgraad is.
Dat is zoals bij het rendement van een belegging: opbrengsten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Het merendeel van je buren zal maar jouw denkpiste volgen en dan overschakelen op een BEV. Staan jullie daar mooi voor die ene openbare paal aan te schuiven die een paar maanden ervoor nog altijd vrij was. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:23:
[...]

Een auto met efficiëntie en kleine accu met redelijk snelle snellaad tijd, met 20 min. de accu weer voor 80% vol. En ja, die claim klopt. Ik heb het meerdere malen getest bij Fastned.
Ja dat zie je ook in het overzicht met de 1000km challenge van Tesla Bjorn waarin de Ioniq goed meekomt. De zekerheid te kunnen laden waar je dat gepland hebt is veel belangrijker, want of een accu nu groot of klein is, laden moet je toch een keer.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:02:
@Ariejan
Echter, als jij bijvoorbeeld minder dan 20km van je werk woont, dan begint het inmiddels met accu's van 60kWh of hoger, een mogelijkheid te zijn om hem wat meer te gebruiken zoals een conventionele auto, dat je zo af en toe gaat "tanken" bij een snellader. Of nog wat praktischer, wel een nacht aan de laadpaal op 300 meter, zodat je er weer anderhalf of twee weken tegenaan kan.
Het is me niet duidelijk of Ariejan zijn Enyak zelf zal moeten betalen.
Is dat wel het geval lijkt het me vanuit economisch standpunt toch niet zo'n goed idee om enkele tienduizenden euro te besteden aan een vervoermiddel waarmee je enkel telkens nog geen 20 km aflegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:23:
[...]

Dat een kleine accu binnen 20 min. voor 80% volgeladen is klinkt mooi (lijkt wel marketingpraat) maar daar gaat het in de praktijk niet om. Daar gaat het erom hoeveel range je binnen 20 minuten hebt binnengehaald.
Als perccenten voor je belangrijk zijn dan koop je toch gewoon een EV met een zo klein mogelijke accu. Je accu zal gegarandeerd sneller op 80% geladen zijn dan een EV met een heel grote laadcapaciteit. :+

De laadcijfers van de Ioniq 5 (eveneens 80% binnen de 20 minuten = iedere 5 min. 100 km erbij :+ ) spreken me meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:
[...]
De zekerheid te kunnen laden waar je dat gepland hebt is veel belangrijker,
Maar die heb je juist niet voor 100%.
Dan is een accu met wat 'reserve' op dat ogenblik wel heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
IvoB2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Om de 10 dagen DC50 bij de Lidl tot max. 80%.
Aan de thuislaadpaal bijladen tot 90% (of 100% voor een geplande langere rit).
Onderweg snelladen nooit.
Iedereen moet het, afhankelijk van zijn noodwendigheden en beschikbaarheid van openbare palen, voor zichzelf uitmaken maar ik zou nooit met een BEV rijden als ik geen eigen laadpaal ter beschikking had.
Heb het de eerste drie maanden gedaan en na een week was ik het al grondig beu.
Maar zoals ik het lees laad je thuis alleen bij tot 90/100%, nadat je gratis bij de Lidl bent wezen tanken? Waarom was je het niet hebben van een thuislaadpaal dan al zo snel beu?
@Ariejan; Waar reis je naar toe met de auto, en zijn daar ook geen laad-opties? Mijn ervaring is dat veel mensen hier een belemmering lijken te zien totdat ze hun reis/rijgedrag gaan analyseren en tot de conclusie komen dat ze op veel plekken gewoon kunnen laden in de omgeving. Mijn vrouw is zo'n voorbeeld; die gaat nog weleens naar een vriendin in Utrecht/Ede/Almere/etc. Bij iedereen staat een laadpaal op loop-afstand. Ja je moet even rekening houden met 5 minuten extra 'reistijd', maar dat bespaar je weer t.o.v een tankstation.

[ Voor 26% gewijzigd door Eddos op 02-03-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 20:10
Ik reed pre-corona zo'n 120km per dag. Met 'n iV 60 (340km WLTP of 390?) zou ik om de dag moeten laden. Op kantoor zijn vooralsnog geen laadpunten - maar die zouden er kunnen komen. In de buurt zijn een aantal 11kW lader, maar dat lijkt me totaal niet praktisch. De dichtsbijzijnde snellader is 15m verderop.

Het voordeel van 'n klein dorp is dat de beschikbare laadpalen vaak vrij zijn, maar ook dat er relatief weinig staan.

Er zijn veel _misschiens_, misschien komt er 'n paal dichterbij, misschien komt er 'n snellader in de buurt, misschien verhuizen we binnen 1-2 jaar naar 'n huis met oprit en eigen lader, misschien blijf ik nog 4 jaar thuiswerken door corona. Ik ben het met @World Citizen eens dat het misschien toch meer gedoe gaat opleveren dan voordelen. Als een eigen lader nu 'n optie was, was de keuze snel gemaakt, maar helaas.

Bedankt voor alle input.

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Maar die heb je juist niet voor 100%.
Dan is een accu met wat 'reserve' op dat ogenblik wel heel handig.
Volgens mij mis je mijn punt. Maar goed, in jouw visie gebruik ik die reserve dan liever in een zuinige auto dan een slurper met grote accu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ja zeker, de Hyundai Ioniq, vooral de eerste generatie met 70kW laden, is nog steeds 1 van de beste EVs wat mij betreft. Het is de Prius van de elektrische auto's, het efficientst en dat scheelt gewoon een hoop.
Soms denk ik dat ik die ook wel had kunnen kopen omdat het niet eens gek veel uit maakt op lange afstanden wat je inderdaad ziet bij TeslaBjorn. Toch zou ik bij ons gebruik (als we in de auto stappen is het vaak al richting een uur enkele reis) veel vaker een snellader hebben gezien, die ik tot nu toe vrijwel nauwlijks heb gebruikt.

@IvoB2 Een auto is altijd zonde geld en een slechte investering :+
Ga je echter toch al een auto kopen van een bepaald budget, kun je kijken of het zin heeft om een elektrische te kopen. Dat mag best meer kosten als de running cost lager zijn.

Echter, als je compleet afhankelijk bent van laadpalen is het wel duurder rijden dan thuis laden.
Soms wordt er wel 39 a 40ct de kWh gevraagd, en dat rijdt het niet heel goedkoop meer, vooral als het een SUV betreft.

@Ariejan Gaat het hier om een prive aanschaf of lease auto?
Bij 120km per dag wil je wel naar snachts of overdag laden ja.
Hoe is de situatie op je kantoor? Hier hebben we gewoon dedicated stopcontacten op eigen groep, lekker goedkoop om te maken, en daar gaat dan zo'n standaard laadblok in (die je vaak bij de auto krijgt). Dat zou voor jou ook al voldoen.
Vervolgens betalen we maar 7ct de kWh (want bedrijfsaansluiting) wat dus gewoon per kostprijs doorberekend wordt aan werknemer. Dan rij je natuurlijk hilarisch goedkoop, komt al snel in de buurt van 1 ct per kilometer.

Wellicht gewoon even aankijken of alles zich herstelt naar het oude, dus de oude patronen, en dan een beslissing maken. Ondertussen informeren op je werk.
Of moet je nu al een knoop door hakken omdat het een nieuwe lease auto moet worden?

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 02-03-2021 10:01 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Dat een kleine accu binnen 20 min. voor 80% volgeladen is klinkt mooi (lijkt wel marketingpraat) maar daar gaat het in de praktijk niet om. Daar gaat het erom hoeveel range je binnen 20 minuten hebt binnengehaald.
Als perccenten voor je belangrijk zijn dan koop je toch gewoon een EV met een zo klein mogelijke accu. Je accu zal gegarandeerd sneller op 80% geladen zijn dan een EV met een heel grote laadcapaciteit. :+

De laadcijfers van de Ioniq 5 (eveneens 80% binnen de 20 minuten = iedere 5 min. 100 km erbij :+ ) spreken me meer aan.
Met 80% accu heb je met de Ioniq weer iets van 160 km range. Vaak weer voldoende om op je volgende bestemming te komen.
En ja, de Ioniq 5 spreekt mij ook heel erg aan. Alleen is die een stuk duurder dan de huidige Ioniq.
Als ik 60K op de plank had liggen had ik het wel geweten hoor, dan had ik direct de Ioniq 5 besteld, maar helaas heb ik dat geld niet liggen. En mijn huidige Ioniq leaseauto moet nog iets van 2 jaar. Hopelijk is er dan weer iets betaalbaars op de markt van bijvoorbeeld Hyundai of Kia want ik moet zeggen dat na mijn ervaring met de huidige Ioniq ik wel fan geworden ben van het merk. Vooral van de efficiëntie en het snelle laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Hey, ik overweeg 'n Skoda Enyaq, maar ik twijfel nog, vooral vanwege de mogelijkheden om op te laden. Geen eigen oprit, gemeente/Vattenfall doen wazig over of ik in de straat/nabije buurt een laadpaal kan verwachten - 300m voor 'n 11kwh lader lijkt me totaal niet praktisch. Aan de deur met de kabel over de stoep is ook weer niet toegestaan...

Zonder eigen oprit moet je eigenlijk geen EV willen rijden. Sowieso zou ik zo’n duur apparaat niet 300 meter van mijn huis willen parkeren. Ik wil zoiets gewoon direct naast de voordeur kunnen parkeren op de oprit met een camera erop gericht.
Ik ben zuinig op dingen die ik bezit en al helemaal als ze een boel geld kosten. Daarnaast kan je natuurlijk met een eigen oprit ook gebruik maken van je zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Eddos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Maar zoals ik het lees laad je thuis alleen bij tot 90/100%, nadat je gratis bij de Lidl bent wezen tanken? Waarom was je het niet hebben van een thuislaadpaal dan al zo snel beu?
Omdat ik geen auto rijdende hou door om de 10 dagen eens langs de Lidl langs te rijden?
Dat ik thuis alleen zou bijladen heb je inderdaad verkeerd gelezen.
En aan de Lidl laad ik - in optimale omstandigheden - hoogstens 20 kWh bij, de tijd van een normaal winkelbezoek.

Ik antwoord ook gewoon op de vraag van Arijan. Voor het 'gratis' moet ik niet bij de Lidl zijn. Ik heb het voordeel dat ik overal, thuis inbegrepen, in de Benelux overal gratis kan laden. Net zoals voorheen met een tankkaart (al kon ik toen aan huis niet gratis tanken 8) ).

Het niet hebben van een thuislaadpaal was ik inderdaad snel beu. Net omdat de dichtsbijzijnde AC laadpaal zich op 2 km bevond (en nog steeds bevindt), destination AC laadpalen meestal erg traag werken en al eens stuk bleken te zijn, bezet of onvindbaar (bleken ze nadien ergens verstopt in een ondergrondse betalende parkeerplaats) en de DC50 van de Lidl - op 6 km - de dichtsbijzijnde 'snel'laadpaal was.
Waar ik uiteraard niet speciaal ga laden boven de 80% want dat gaat daar niet significant vooruit.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:55:
Volgens mij mis je mijn punt. Maar goed, in jouw visie gebruik ik die reserve dan liever in een zuinige auto dan een slurper met grote accu.
Wat is volgens jouw punt dan een "slurper".
Mijn EV (67 kWh bruto/64 kWh netto) gebruikt gemeten over vier seizoenen en 30.000 km 15 kWh/100 km volgens de GOM en 17,3 kWh/100 km gemeten aan het afnamepunt. Niet mijn idee van een "slurper met grote accu".
Maar inderdaad. Ieder zijn visie daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[b]!null in "Elektrische auto's - deel 5"
@IvoB2 Een auto is altijd zonde geld en een slechte investering :+
Niet als hij niet op eigen naam staat.
Ik verdien bv. gewoon nog geld erbij met mijn BEV. :+
In mijn geval dus helemaal geen zonde en al zeker geen slechte investering. Het kost me niets. Integendeel door combinatie PV-panelen-BEV levert hij mij nog een extra zakcentje op.

Vandaar ook mijn vraag of vraagsteller zelf moet opdraaien voor de aankoop en gebruikskosten.
Als je dat zelf niet moet doen maakt het niet zoveel uit.
Als je dat wel zelf moet doen is de aankoopprijs van een elektrische Enyak om slechts 20 km te overbruggen economisch gekkenwerk. Dat kan je ook met een autootje voor de fractie van die prijs en zelfs met een (elektrische) fiets.
Er is nog een verschilt tussen een slechte investering van 10.000€ en eentje van +40.000 €.
Het is niet omdat je een kleine zonde begaat dat daarmee een viervoudige zonde even verantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:17:

Met 80% accu heb je met de Ioniq weer iets van 160 km range. Vaak weer voldoende om op je volgende bestemming te komen.
Als dat voldoende is en je zelf moet opdraaien voor de investering is dat inderdaad het beste uitgangspunt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

fisherman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Zonder eigen oprit moet je eigenlijk geen EV willen rijden.
Wat een onzin :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
fisherman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Zonder eigen oprit moet je eigenlijk geen EV willen rijden. Sowieso zou ik zo’n duur apparaat niet 300 meter van mijn huis willen parkeren. Ik wil zoiets gewoon direct naast de voordeur kunnen parkeren op de oprit met een camera erop gericht.
Ik ben zuinig op dingen die ik bezit en al helemaal als ze een boel geld kosten. Daarnaast kan je natuurlijk met een eigen oprit ook gebruik maken van je zonnepanelen.
Dat vind ik (ook) onzin. Maar iedereen zijn mening.
IvoB2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Omdat ik geen auto rijdende hou door om de 10 dagen eens langs de Lidl langs te rijden?
Dat ik thuis alleen zou bijladen heb je inderdaad verkeerd gelezen.
En aan de Lidl laad ik - in optimale omstandigheden - hoogstens 20 kWh bij, de tijd van een normaal winkelbezoek.

Het niet hebben van een thuislaadpaal was ik inderdaad snel beu. Net omdat de dichtsbijzijnde AC laadpaal zich op 2 km bevond (en nog steeds bevindt), destination AC laadpalen meestal erg traag werken en al eens stuk bleken te zijn, bezet of onvindbaar (bleken ze nadien ergens verstopt in een ondergrondse betalende parkeerplaats en de DC50 van de Lidl - op 6 km - de dichtsbijzijnde 'snel'laadpaal was.
Waar ik uiteraard niet speciaal ga laden boven de 80% want dat gaat daar niet significant vooruit.
Snap ik dan inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja als we auto's hebben die 400 a 500km kunnen rijden en je rijdt dagelijks maar iets van 30 of 40km, dan is dat prima om niet thuis te kunnen laden, dan wordt het net als je brandstofauto gewoon soms tanken.
Het geheel werkt veel beter, ook kostentechnisch als je thuis of op werk kan laden, dan ben je er allemaal minder tijd aan kwijt, minder nog dan aan brandstofauto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom zou dat onzin zijn?
Beide veralgemeningen zijn niet van toepassing.
Het hangt gewoon van je noodwendigheden en de beschikbaarheid van openbare infra af of het zonder eigen laadpaal haalbaar is of niet.

Moest ik vlak naast de Lidl of in een straat met voldoende werkende laadpalen wonen of regelmatig voorbij een snellaadplein rijden geen probleem.
Maar dat doe ik niet dus wel een probleem. Ik ga echt niet iedere dag 2 km naar een laadpalen rijden (en hopen dat hij werkt en vrij is) dan zorgen dat ik die 2 km terug thuis geraak om nadat hij (hopelijk) is volgeladen de omgekeerde beweging nog eens te gaan maken.

Nu - na corona - zijn de noodwendigheden gewijzigd maar dat kon ik toen niet weten en ook geen zicht hoe lang dat zo gaat blijven.
Een laadpaal thuis is dus steeds de veiligste en meest comfortabele optie. Al de rest is je behelpen omdat de mogelijkheid er niet is. Maar het blijft behelpen.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

@IvoB2 Ik denk dat zijn opmerking enige nuance behoeft. Als je geen goede laadmogelijkheden in de buurt hebt (laadpaal aan huis, of publieke laadpalen) dan is EV rijden wellicht niet de beste mogelijkheid. Dat klinkt als anders als wat @fisherman zegt.

Ik heb geen oprit, maar genoeg publieke laadpalen in de buurt op 250m lopen, en de granny over de stoep werkt ook prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 02-03-2021 10:55 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@IvoB2 Dus jij vind alle benzine auto's nu ook behelpen?
Uiteraard is er een verschil in een paar minuten tanken, en een half uur, maar in de toekomst gaan mensen echt wel auto's gebruiken zoals ze dat nu doen. Omdat ze weinig andere mogelijkheden hebben, want geen eigen oprit. Tenzij 50% van de parkeerplaatsen in een wijk van laadpaal worden voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

!null schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:56:
Tenzij 50% van de parkeerplaatsen in een wijk van laadpaal worden voorzien.
Kleine nitpick: laadpalen kunnen ook bij kantoren geplaatst worden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
TucanoItaly schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:58:
[...]

"Leuk" met al dat thuiswerken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@SniperGuy Maar dan maak je ook minder kilometers, waardoor je minder laadpalen nodig hebt :+

Maar ik snap de discussie goed, hoor. Ik heb zo eens een half uur gespendeerd aan het zoeken van een laadpaal. In m'n wijk waren vier laadplekken kapot. Dus toen ging ik steeds grotere rondjes rijden. Maar ja, alles is hier 1-richtingsverkeer, en het was later in de avond. Toen nog naar huis lopen. En alles bij elkaar opgeteld was ik dus een half uur verder...

Nou ja, het is 1x in de vijf jaar voorgekomen, vooruit maar.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 21:02
SniperGuy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:00:
[...]

"Leuk" met al dat thuiswerken :+
Klopt is nu wat minder maar bij verschillende klanten waar ik kom hebben ze een laadplein aangelegd met een 22kW laders dat werkt wel relaxed, na een uur of drie is je auto weer vol en het met voorverwarmen op tijdklok gaat dat ook uit de laadpaal i.p.v. de accu. Op de zaak hebben wij een 50kW triple charger en 3 type 2 aansluitingen. Thuis moet ik het met straatpalen doen en dat is met een 1 fase auto niet echt fijn. Well ben ik pas geleden achter gekomen dat een laadplein op +- 700 meter voorzien is van 22kW palen. I.p.v. de =<16kW palen hier rond het huis. Als de auto dan ver leeg is en ik moet de volgende dag vroeg weg kan ik daar gebruik van maken. Anders zijn er binnen 100 meter aansluitingen te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Sonicfreak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:17:
Als ik 60K op de plank had liggen had ik het wel geweten hoor, dan had ik direct de Ioniq 5 besteld, maar helaas heb ik dat geld niet liggen.
Ook al heb ik wel €60k op de plank liggen; geen haar op mijn hoofd die er aan denkt even €30k af te gaan schrijven in 4 jaar tijd als particulier, in de BTW uit netto geld.

Ik laat dat graag over aan zakelijke rijders en koop dat ding over 4 jaar wel voor €30k (net zoals ik mijn Ioniq kocht toen hij 2 jaar oud was).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Re: discussie over infrastructuur in de buurt. Voor de mensen die een praktische oplossing willen:

Praat met je gemeente! Praat direct met de persoon die hiervoor verantwoordelijk is!. Gebruik geen contactformulier of andere indirecte methode, zoek op de website wie je moet hebben en bel/mail/spreek die persoon direct. Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt.

Voorbeeld 1: Een laadpaal is afgewezen omdat er al een laadpaal binnen 250m stond en een locatie dichterbij reeds afgewezen was. Er is geen publieke locatie binnen een kleinere radius waar een laadpaal neergezet kan worden. Buurman neemt contact op met de gemeente en er blijkt best wel wil, maar vooral technisch bezwaar. Hij heeft geen eigen oprit maar wel een plek voor de deur, dus vraagt of er een kabel over de stoep mag. Nee, dat is onveilig. Buurman vindt kabeltegels en vraagt of dat wel mag. Yep, gemeente betaalt en nu liggen er in de straat voor 2 huizen kabeltegels waar regelmatig auto's aan staan te laden.

Voorbeeld 2: vergelijkbaar verhaal, aanvraag afgewezen want er is al een laadpaal in de buurt. Persoon wil graag een paal dichterbij, en vraagt wat er dan wel mogelijk is. Biedt aan om de paal gedeeltelijk te betalen, en of het dan wel kan. Yep, voor €2000 wordt een publieke paal geregeld op enkele tientallen meters van z'n voordeur. Ter illustratie: een publieke laadpaal kost typisch ca. €10k om te realiseren, dus met een klein beetje bijbetaling (en nog steeds veel lagere TCO dan als hij benzine zou rijden) heeft hij een publieke laadoptie.

Probeer het uit, praat met mensen die verantwoordelijk zijn en probeer oplossingsgericht te denken. Klagen en eisen horen ze al genoeg, iemand die probeert samen te werken is een frisse wind in het gemeentehuis :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:56:
Uiteraard is er een verschil in een paar minuten tanken, en een half uur, maar in de toekomst gaan mensen echt wel auto's gebruiken zoals ze dat nu doen. Omdat ze weinig andere mogelijkheden hebben, want geen eigen oprit. Tenzij 50% van de parkeerplaatsen in een wijk van laadpaal worden voorzien.
Nee, ik vind een benzineauto niet behelpen.
In tegenstelling tot een BEV woon ik in een regio waar je om de vijf voet wel een tankstation hebt met voldoende vrije pompen waar je in een tel je tank voor 800-1000 km vult.
Als ik mijn EV nu aan een DC50 hang heb ik in een half uur in het beste geval een 150 km geladen (en daar moet ik dan 12 km voor rijden). Aan een Ac paal wil je gewoon niet weten wat er in een half uur aan km bijkomt.
Uiteraard speelt dat probleem in de toekomst niet meer. Maar niet zoals jij het schetst doordat de modale bestuurder zich gaat aanpassen aan een niet vermijdbare situatie. Als je in vijf minuten openbaar 100 km kan bijladen (wat binnenkort al kan) en er zijn voldoende strategisch verspreide laadpleinen aanwezig heb je inderdaad geen thuislaadpaal meer nodig. Of verdwijnt het voordeel ervan grotendeels.
Maar ik leef en rij wel in het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
TucanoItaly schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Dat was ook het geval tot een jaar geleden.
Je holt dan wel deels achter de feiten aan.
Eerst waren er 6 laadpalen (overwegend PHEV). Dan begonnen de werknemers met een BEV te rijden.
Daardoor groeide het aantal laadpalen tot 50. Waardoor weer meer.......

Maar eigenlijk doet het er nu niet meer toe want op kantoor ben ik al een jaar niet meer geweest.* En ik ga ook geen 50 km rijden om daar even te gaan laden. Er staan nu wel 50 AC laadpalen voor gemiddeld 7 werknemers. :)
*En er is al beslist dat dit zo blijft. Dus weer 'hoera' voor de thuislaadpaal. Wordt nu nog belangrijker dan hij al was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
assje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Ook al heb ik wel €60k op de plank liggen; geen haar op mijn hoofd die er aan denkt even €30k af te gaan schrijven in 4 jaar tijd als particulier, in de BTW uit netto geld.

Ik laat dat graag over aan zakelijke rijders en koop dat ding over 4 jaar wel voor €30k (net zoals ik mijn Ioniq kocht toen hij 2 jaar oud was).
Dat is ook waar. Waarschijnlijk als ik 60K had liggen dan zou ik het in mijn huis stoppen. Dat is dan een betere investering. Als het goed is, wordt het huis meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
IvoB2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Maar dat doe ik niet dus wel een probleem. Ik ga echt niet iedere dag 2 km naar een laadpalen rijden (en hopen dat hij werkt en vrij is) dan zorgen dat ik die 2 km terug thuis geraak om nadat hij (hopelijk) is volgeladen de omgekeerde beweging nog eens te gaan maken.
Je snapt EV rijden echt 8)7
Woon je toevallig ook naast het pompstation? Of heb je er wellicht een in je tuin?
Je hebt apps voor zowel de laadstatus van je EV en ook voor de status van de laadpalen in de buurt.

Ik weet niet hoe het in je gemeente is geregeld (ik kan me vergissen, maar ik denk dat je uit Vlaanderen komt...ik weet het...aannames...sorry) maar heb je al eens geïnformeerd wat het beleid is als je een EV op je woonadres hebt geregistreerd, niet in bezit bent van een eigen oprit en de dichtstbijzijnde laadpaal is 2 km verderop? Volgens mij zijn ze best genegen om een laadpaal te plaatsen...

EDIT: een eigen oprit betekent ook niet automatisch een eigen laadpaal, een granny kan ook prima. dat is dan dubbel goedkoper dan publiek laden.

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 02-03-2021 13:23 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
IvoB2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:41:
[...]

In tegenstelling tot een BEV woon ik in een regio waar je om de vijf voet wel een tankstation hebt met voldoende vrije pompen waar je in een tel je tank voor 800-1000 km vult.
Als ik mijn EV nu aan een DC50 hang heb ik in een half uur in het beste geval een 150 km geladen (en daar moet ik dan 12 km voor rijden). Aan een Ac paal wil je gewoon niet weten wat er in een half uur aan km bijkomt.
Uiteraard speelt dat probleem in de toekomst niet meer. Maar niet zoals jij het schetst doordat de modale bestuurder zich gaat aanpassen aan een niet vermijdbare situatie. Als je in vijf minuten openbaar 100 km kan bijladen (wat binnenkort al kan) en er zijn voldoende strategisch verspreide laadpleinen aanwezig heb je inderdaad geen thuislaadpaal meer nodig. Of verdwijnt het voordeel ervan grotendeels.
Ik geer je ook groot gelijk hoor, al vind ik het zelf niét erg on een stuk te lopen en dergelijke. Ik maak er zelfs een sport van om zoveel mogelijk naar de LIDL te gaan om er gratis op 11kW laadpaal te laden, ook al heb ik een eigen oprit.

De meeste mensen die een auto hebben zien dit alleen als een “gemak” of vervoersmiddel. Die willen niet de hele tijd bezig zijn met een openbare laadpaal. Dat is op sommige plekken soms ook écht al frustrerend.

De gemiddelde autorijder zit niet als enthousiasteling op een EV forum, die wilt gewoon rijden zonder extra gedoe.

Dat bijna iedereen (me included) het niet erg zou vinden is dan ook niet meer dan een persoonlijke mening. De massa wilt niet elke dag 4x pluggen en heeft graag zicht op eigen auto vanaf het keukenraam bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 02-03-2021 13:21 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Als je nu in de randstad woont zonder oprit, maar je hebt wel een long range Tesla, dan kan het allemaal al prima uit. In andere gevallen wordt het wellicht onpraktisch ja, zeker met 50kW laden.
De realiteit is waarschijnlijk dat je (in de randstad) op een paar honderd meter wel een laadpaal hebt. En dan kan het dus ook al prima. Wat een vriend van me ook doet.
Tenzij je inderdaad om de dag of iedere dag moet laden. Dan wordt de afhankelijkheid te groot.

Ik vind eerder de kostenoverweging een punt. Afhankelijkheid van laadinfrastructuur brengt ook veel hogere kosten met zich mee, je gaat naar 35ct/kWh of hoger.
Soms wel 70ct/kWh voor een snellader, tja dan rij je zelfs duurder dan brandstof.

Maar, zoals Arie-jan 120km per dag, dan wordt het sowieso wel vervelend om geen laadpaal voor de deur te hebben denk ik. En is het inderdaad niet aan te raden.

Toekomst zal het nog gewoner worden inderdaad. Wat ook moet, want velen kunnen niet thuis of op werk laden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Isheara schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Je snapt EV rijden echt 8)7
Woon je toevallig ook naast het pompstation? Of heb je er wellicht een in je tuin?
Je hebt apps voor zowel de laadstatus van je EV en ook voor de status van de laadpalen in de buurt.

Ik weet niet hoe het in je gemeente is geregeld (ik kan me vergissen, maar ik denk dat je uit Vlaanderen komt...ik weet het...aannames...sorry) maar heb je al eens geïnformeerd wat het beleid is als je een EV op je woonadres hebt geregistreerd, niet in bezit bent van een eigen oprit en de dichtstbijzijnde laadpaal is 2 km verderop? Volgens mij zijn ze best genegen om een laadpaal te plaatsen...

EDIT: een eigen oprit betekent ook niet automatisch een eigen laadpaal, een granny kan ook prima. dat is dan dubbel goedkoper dan publiek laden.
Nee ik woon niet naast een pompstation noch heb ik er ééntje in de tuin. Dat is dan ook niet nodig.
Maar ik moet maar twee straten verder rijden of er ligt er al eentje. En vervolgens, welke richting ik ook neem, op iedere route gewoon talloze tankstation zomaar gewoon langs de weg. En ik kan er ook overal gewoon met iedere pinpas zomaar voltanken.
In tegenstelling tot mijn BEV moet de batterij ook niet altijd zo vol mogelijk geladen zijn (om zonder problemen te kunnen anticiperen op net die ene oproep die je niet verwachtte). Een paar liter in de tank en een 5-tal minuutjes volstaan meestal om - ook onverwacht - je te begeven naar waar je maar wil.
En als je een langere reis plant best toch eerst vooruit plannen waar de laadpalen staan en welke laadpas er hopelijk wel werkt op die specifieke paal.

Ik ben al aan mijn tweede BEV toe dus ik begrijp er echt wel het een en ander van.
Hoeveel ICE ik al gereden heb, ik ben de tel al kwijt.
Ik ben dus best geplaatst om de voor- en nadelen van beiden objectief met elkaar te kunnen vergelijken.

Ik behoor alleen niet tot de groep "mijn kind, schoon kind".
Een EV is een mooi ding en absoluut de nabije toekomst. Maar daarom moet ik niet blind zijn voor de nadelen die er nu nog aan kleven. Door alleen de positieve punten de belichten en de nadelen weg te lachen help je niemand vooruit. Op dit ogenblik is een BEV dan ook niet voor iedere autogebruiker de oplossing. Dat laat de praktijk ook zien. Hij is over het totale wagenpark nog steeds een marginaal verschijnsel. Als het voor iedereen een no brainer was dan waren er al lang meer overstag gegaan.

Mijn EV is ook niet geregistreerd op mijn adres. Als ik hem particulier had moeten kopen was hij er al heel zeker niet gekomen. Ik kan nog heel goed mijn eigen rekening maken.
BEV's zijn op dit ogenblik nog altijd overwegend het voorrecht van een beperkte groep (waartoe ik mezelf ook reken) die met een BEV rijden uit fiscale overwegingen, zonder veel kosten kunnen laden waar ze willen en meestal ook nog een eigen laadpaal krijgen.
Als je het allemaal zelf moet doen en dan nog eens afhankelijk bent van de publieke infrastructuur wordt het plots wel een heel ander verhaal.

Mijn conclusie: als bedrijfswagen meestal een no brainer. Als particulier aankoop: denk dan toch maar eens twee keer na. Als particuliere aankoop en geen mogelijkheid tot regelmatig op het werk laden en/of thuis laden: wacht nog maar een beetje af.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Stef87 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Ik maak er zelfs een sport van om zoveel mogelijk naar de LIDL te gaan om er gratis op 11kW laadpaal te laden, ook al heb ik een eigen oprit.
Ik ook hoor. Maar dan aan de DC50. Met een eenfasige BEV aan een 11 kW AC paal is het de moeite niet om voor een half uurtje aan te koppelen.
En ik heb een eigen oprit met laadpaal en ik laad in de ganse Benelux sowieso gratis.
Maar daar haal je het net aan. Leuk voor "de sport" maar ik zou er niet afhankelijk van willen zijn.
En als de combi DC paal (CHAdeMO en CCs op één lijn) toevallig bezet zijn ga ik ook - zoals ik laatst een e-tron bestuurder die net na mij aankwam zag doen - niet eerst een half uur in de auto zitten koekeloeren tot de paal vrij komt. Of vlug even de taxi komen opladen (maar die vertrekt als niet klant wel vlug als je eens boos naar binnen kijkt :) ).

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:23:
[...]
Maar, zoals Arie-jan 120km per dag, dan wordt het sowieso wel vervelend om geen laadpaal voor de deur te hebben denk ik. En is het inderdaad niet aan te raden.

Toekomst zal het nog gewoner worden inderdaad. Wat ook moet, want velen kunnen niet thuis of op werk laden.
Vandaar mijn tegengas (of moe tik nu tegenstroom schrijven ;) ).
Arie-jan kan beter verschillende klokken horen luiden van gebruikers met een verschillend profiel en op basis daarvan tot zijn eigen conclusie komen.
Als je alles door die ene rooskleurige bril ziet heb je er weinig aan.
Tenslotte woont niet iedereen in de Randstad en rijdt niet iedereen in een Tesla.
Arie-jan zijn voorkeur ging - voor zover ik het begrepen heb - zelfs niet uit naar een Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Hoezo onzin? Het is een mening. Een nieuwe auto kost een hoop centen, zeker als het een EV betreft. Mijn auto wil ik gewoon kunnen zien als ik thuis ben. Ook heb je met een eigen oprit niet zo snel een probleem dat er iemand anders met een auto of iets anders tegenaan rijdt. Onze auto's zijn niet noodzakelijk, maar meer als luxe/hobby. Ik vind autorijden heel leuk maar dan wel alleen in mijn vrije tijd en niet omdat het moet om bijvoorbeeld op mijn werk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@IvoB2 Ja mee een, maar discussie was al gestart voordat hij vertelde van 120km per dag. Op voorhand zeggen dat het niet een goed idee is geloof ik niet zo in. Verder niet handig voor hem nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Maar niet zoals jij het schetst doordat de modale bestuurder zich gaat aanpassen aan een niet vermijdbare situatie.
Een modale bestuurder zie ik sowieso niet zo snel een nieuwe EV kopen van zijn spaarcenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje, ik meen hier ergens gelezen te hebben dat EVs bij snel optrekken relatief zuiniger zijn dan brandstofautos. Dat dit bij EVs zelfs nauwelijks invloed heeft op het verbruik. Klopt dit? En zo ja waardoor komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Dat komt omdat elektromotoren over vrijwel hun hele bereik erg efficient zijn. Bij een ICE is de motor bij lage en hoge toeren veel inefficiënter dan in de sweet-spot. Dat betekent dat je bij snel optrekken voornamelijk in het inefficiënte deel zit. Bij een EV maakt het niet veel uit, langzaam optrekken verbruikt nagenoeg evenveel energie als snel optrekken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Als je dan daadwerkelijk alleen maar snel optrekt tot kruissnelheid maakt het niet veel uit. Echter vaak is de rijstijl dan gewoon onzuiniger, met ook meer afremmen op de motor e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
wian schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:33:
Vraagje, ik meen hier ergens gelezen te hebben dat EVs bij snel optrekken relatief zuiniger zijn dan brandstofautos. Dat dit bij EVs zelfs nauwelijks invloed heeft op het verbruik. Klopt dit? En zo ja waardoor komt dat?
Ik vermoed dat ze het afremmen op de motor, het regenereren, meenemen in het verbruik. Dat compenseert natuurlijk een deel van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
wian schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:33:
Versnellen van massa kost voor een EV/ICE exact evenveel energie (E=mc^2).

De volgende variabele is de efficiëntie van de motor:
ICE: relatief enorme verschillen afhankelijk van type motor (turbo?) en gebruik. Grap is echter dan enorme inefficiëntie bij redelijk snel accelereren voor veel motoren een fabeltje is. Een motor zonder turbo zal tijdens optrekken eerder juist efficiënter zijn dan op constante snelheid bij bijvoorbeeld 10% vermogen. Hier vindt de "pulse & glide" techniek zijn oorsprong. Dit is ook de reden om tegenwoordig steeds meer te werken met lichte motoren met turbo. Tijdens contante snelheid zit de motor dichter bij zijn ideale koppel en is dus efficiënter. Tijdens versnellen springt de turbo bij en is het verbruik tijdelijk hoger.

EV: op schaal relevant van het totaal doet de efficiëntie er niet zo veel toe

Het grootste verschil zit hem echter in het vertragen. Alle energie die niet wordt gebruikt door uit te rollen zal (deels) verloren gaan. Hij gaat voeding verloren als er geremd wordt en deels verloren als er geregenereerd wordt.

Dat snel optrekken perse meer energie kost dan langzaam optrekken is simpelweg een fabel, zelfs bij een ICE. Het is zoals hierboven al gezegd, fanatiek rijgedrag leidt tot veel remmen en dus veel verlies.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-03-2021 08:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
RichieB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:53:
Dat komt omdat elektromotoren over vrijwel hun hele bereik erg efficient zijn. Bij een ICE is de motor bij lage en hoge toeren veel inefficiënter dan in de sweet-spot. Dat betekent dat je bij snel optrekken voornamelijk in het inefficiënte deel zit. Bij een EV maakt het niet veel uit, langzaam optrekken verbruikt nagenoeg evenveel energie als snel optrekken.
Voor mij is dit (nog) onbegrijpelijk.

Jaren met een E-scooter gereden tegen het max bereik aan.
SNEL optrekken en dan tóch niet sneller dan 40 gaf mij altijd een véél kleiner bereik dan rústig optrekken en óók 40 rijden.

Met de e-bike eigenlijk hetzelfde.

Hoezo dan met een auto anders? omdat het minder opvalt (veel grotere actieradius? )

The proof is in de pudding...
wellicht dat er een keer iemand gaat testen of dit opgaat voor BEV ? maar dan wél over een flink traject..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hansieo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:04:
SNEL optrekken en dan tóch niet sneller dan 40 gaf mij altijd een véél kleiner bereik dan rústig optrekken en óók 40 rijden.
Als je snel optrekt rijd je eerder sneller, is je gemiddelde snelheid derhalve hoger en ben je eerder op bestemming.

Dat geeft dus een hogere luchtweerstand. Voor een correct vergelijk zou je vervolgens de topsnelheid dus iets moeten verlagen om op dezelfde reistijd te komen.

Dit is exact wat mis gaat in iedere Real world test die wordt gedaan op dit gebied. Als ik het heb over "efficiëntie van sneller versnellen" wil ik de component luchtweerstand niet meetellen.

In jouw geval kan natuurlijk ook meespelen dat het daadwerkelijk gaat tussen 70% en 100% optrekken en daar best wel een verschil in efficiëntie in zit.

Voor een EV (of ICE) heb je het echter snel over 30% (normaal gebruik) of 70% (snel) optrekken.

Als je altijd 100% gaat optrekken is er wellicht wél wat impact in efficiëntie maar da's een vrij extreme case.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 03-03-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Het bereik was (met snel optrekken) dusdanig korter, dat ik halverwege mijn snelheid van 40 naar 20 (of zelfs nóg wat lager) moest verlagen, om níet het laatste stuk naar huis te hoeven "langlaufen".

Ik was dus zelfs langer onderweg..

Ik heb werkelijk geen verklaring hiervoor....

wellicht dat ik het een keer met de P2 ga testen... (zonder echtgenote ernaast.. :F )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hansieo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:14:
Een scooter is wat dat betreft het ideale testobject omdat efficiëntie van de motor een veel grotere component zal zijn dan bij een auto. Je zou dus eens de koppelkromme van de motor in je scooter op moeten zoeken.

Blijf echter dat een elektrische scooter niet is te vergelijken met een scooter. Zelfs een relatief tamme EV als mijn Ioniq gebruikt op kruissnelheid slechts zo'n 5% van het vermogen en optrekken op 80% classificeer ik als snel. Je komt dus niet zomaar in het gebied waar efficiëntie lager is, bij de scooter waarschijnlijk continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
assje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:22:
[...]

Een scooter is wat dat betreft het ideale testobject omdat efficiëntie van de motor een veel grotere component zal zijn dan bij een auto. Je zou dus eens de koppelkromme van de motor in je scooter op moeten zoeken.

Blijf echter dat een elektrische scooter niet is te vergelijken met een scooter. Zelfs een relatief tamme EV als mijn Ioniq gebruikt op kruissnelheid slechts zo'n 5% van het vermogen en optrekken op 80% classificeer ik als snel. Je komt dus niet zomaar in het gebied waar efficiëntie lager is, bij de scooter waarschijnlijk continue.
Ik heb het dus over mijn e-scooter, en die zou dus óók een vlakke koppelkromme moeten hebben.

Dat uittesten was leuk, als je naast een paar ICE scooters stond, jonge gastjes naast een gedistingeerde ouwe man, en dan WHAM... halverwege de straat en de ICE'tjes ver achter.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hansieo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:29:
Ik heb het dus over mijn e-scooter, en die zou dus óók een vlakke koppelkromme moeten hebben.
Nou zo is het niet helemaal; het is eerder: relatief vlak en relatief irrelevant t.o.v. andere verliezen bij een elektrische auto.

Wat is het merk/type scooter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hansieo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:14:
Het bereik was (met snel optrekken) dusdanig korter, dat ik halverwege mijn snelheid van 40 naar 20 (of zelfs nóg wat lager) moest verlagen, om níet het laatste stuk naar huis te hoeven "langlaufen".

Ik was dus zelfs langer onderweg..

wellicht dat ik het een keer met de P2 ga testen... (zonder echtgenote ernaast.. :F )
Je trekt snel meer stroom uit de accu. Dus misschien dat de accu dat minder fijn vond of dat er componenten tussen zaten met een redelijke weerstand? De verliezen zijn nl exponentieel met de stroom en ondanks dat de EV-motor normaal gesproken juist efficiënter is bij hogere belasting, kunnen die verliezen er wel voor zorgen dat je verbruik een stuk hoger ligt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Toch wel benieuwd na het lezen van dit artikel wat de andere voordelen van een 800v systeemn zijn:
reviews: Audi e-tron GT Preview - Sportieve e-coupé met innovatieve 800V-accu

Primair snap ik snel laden.... Maar wat zijn de andere dan?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Blonde Tux schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:12:
Toch wel benieuwd na het lezen van dit artikel wat de andere voordelen van een 800v systeemn zijn:

Lekker snel optrekken voor patsers.. want deze kan dat nog vaker dan een tesla achter elkaar. Ik heb al niks te klagen met 400v, maar goed je hebt altijd van die aso's die nog sneller iemand dood willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:33
assje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:04:
[...]
Dat snel optrekken perse meer energie kost dan langzaam optrekken is simpelweg een fabel, zelfs bij een ICE. Het is zoals hierboven al gezegd, fanatiek rijgedrag leidt tot veel remmen en dus veel verlies.
Als je met een ICE snel optrekt, vooral met een benzinemotor, dan ga je vaak naar 5500 TPM omdat daar het maximale vermogen van de benzinemotor ligt. Dat is wel degelijk inefficiënt. Volgas geven bij een 'normaal' toerental voorkomt inderdaad verliezen rondom de gasklep, en dat kan efficienter zijn. Het ligt er dus ook aan wat je onder snel optrekken rekent.

Met een elektromotor heb je grotere Ohmse verliezen bij hogere stromen, wat een verliescomponent is die altijd toe neemt bij hogere vermogens. Maar je hebt ook andere verliezen, zoals magnetisatieverlies, die nagenoeg constant blijven. Daarmee is het niet makkelijk te zeggen of je rendement toe- of afneemt met het vermogen, dat ligt echt aan de situatie.

Wel is het denk ik zo dat bij een EV de luchtweerstand toch dominant is t.o.v. de elektrische verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Je hebt ook minder transport-verliezen (verlies is kwadratisch met de stroom, dus hogere spanning zorgt voor minder verlies)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
CopyCatz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Lekker snel optrekken voor patsers.. want deze kan dat nog vaker dan een tesla achter elkaar. Ik heb al niks te klagen met 400v, maar goed je hebt altijd van die aso's die nog sneller iemand dood willen rijden.
Wat je eigenlijk zegt is dat iemand dood willen rijden prima kan, maar dat het aso wordt als iemand dat sneller wil doen dan jij het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
CopyCatz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Komt dat snel optrekken van de 800v accu, dan?

Niet he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Pierz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:54:
[...]

Wat je eigenlijk zegt is dat iemand dood willen rijden prima kan, maar dat het aso wordt als iemand dat sneller wil doen dan jij het kan.
Mijn EV trekt een stuk sneller op dan mijn vorige benzine auto. Dat is een paar keer leuk, tot je doorkrijgt dat zo optrekken bij een stoplicht niet echt efficient is voor de accu, en de banden ook een stuk sneller slijten. Deze Audi wordt specifiek gemarket op het feit dat ie vaker snel kan optrekken dan een tesla, dus dan is wel duidelijk wat de doelgroep is (ondergetekende dus niet). Vaak wel het type mensen dat oververtegenwoordigd is bij dodelijke ongevallen en road rage (want iedereen moet voor ze aan de kant). Snel optrekken is een neven-effect van elektrische wagens, maar wat mij betreft hoef je bij een stoplicht in de bebouwde kom echt niet in 3 seconden op 100 te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
CopyCatz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Mijn EV trekt een stuk sneller op dan mijn vorige benzine auto. Dat is een paar keer leuk, tot je doorkrijgt dat zo optrekken bij een stoplicht niet echt efficient is voor de accu, en de banden ook een stuk sneller slijten. Deze Audi wordt specifiek gemarket op het feit dat ie vaker snel kan optrekken dan een tesla, dus dan is wel duidelijk wat de doelgroep is (ondergetekende dus niet). Vaak wel het type mensen dat oververtegenwoordigd is bij dodelijke ongevallen en road rage (want iedereen moet voor ze aan de kant). Snel optrekken is een neven-effect van elektrische wagens, maar wat mij betreft hoef je bij een stoplicht in de bebouwde kom echt niet in 3 seconden op 100 te zitten.
Maar dit heeft dus NIKS te maken met de 800V accu. Dus je hele opmerking sloeg op stront.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Prullenbak84 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Maar dit heeft dus NIKS te maken met de 800V accu. Dus je hele opmerking sloeg op stront.
"Een belangrijk verschil is wel dat de 800V-accuarchitectuur en de andere componenten van de Audi (en Porsche) een langer uithoudingsvermogen hebben. Zo kan de snelle Ludicrous-sprint bij Tesla's geen oneindig aantal keren achter elkaar worden uitgevoerd en houdt de Amerikaan het op topsnelheid wat minder lang vol."

Artikel wel gelezen uberhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84

Vooral wat er in het artikel ook gemeld wordt. Niet alleen per se sneller laden, maar ook minder verlies tijdens dat snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
CopyCatz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:20:
[...]

"Een belangrijk verschil is wel dat de 800V-accuarchitectuur en de andere componenten van de Audi (en Porsche) een langer uithoudingsvermogen hebben. Zo kan de snelle Ludicrous-sprint bij Tesla's geen oneindig aantal keren achter elkaar worden uitgevoerd en houdt de Amerikaan het op topsnelheid wat minder lang vol."

Artikel wel gelezen uberhaupt?
Zeker wel gelezen, maar ik lees dan ook de zinnetjes ervoor.

"Al met al zijn dat zeer nette en sportieve prestaties. Toch is de e-tron GT evenmin als de Taycan uniek op dit vlak. Er zijn snellere elektrische auto’s, zoals de Tesla Performance-modellen, en die hebben vaak ook nog een groter bereik."

Het snelle optrekken en de topsnelheid komen NIET van die 800V accu. Om op een vraag over de voordelen van die accu dan te reageren met geneuzel over dat de auto te snel zou zijn, is dus gek. Je mag het allemaal prima vinden, maar kies je moment ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Prullenbak84 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:22:

Het snelle optrekken en de topsnelheid komen NIET van die 800V accu. Om op een vraag over de voordelen van die accu dan te reageren met geneuzel over dat de auto te snel zou zijn, is dus gek. Je mag het allemaal prima vinden, maar kies je moment ofzo.
Een 800v systeem produceert minder warmte en heeft minder zwaar uitgevoerde bekabeling en componenten nodig, waardoor de auto lichter wordt en juist dit type fabrikanten dus kunnen zorgen voor "sportievere" rijprestaties voor zover een gewone EV al niet sportief genoeg was. Maar goed, laten we er maar over ophouden want ik raak een emotionele snaar geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door CopyCatz op 03-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CopyCatz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Een 800v systeem produceert minder warmte en heeft minder zwaar uitgevoerde bekabeling en componenten nodig, waardoor de auto lichter wordt en juist dit type fabrikanten dus kunnen zorgen voor "sportievere" rijprestaties voor zover een gewone EV al niet sportief genoeg was. Maar goed, laten we er maar over ophouden want ik raak een emotionele snaar geloof ik.
Volgens mij valt het effect van 800V in gewichtsbesparing nog wel mee, waarschijnlijk heeft het meer effect om het 12 volt systeem naar 48 volt te brengen.

Overigens zelf dik tevreden met de performance van onze eGolf (2020), tuurlijk mijn Model 3 LR was flink sneller maar zonder naar de snelheidsmeter te kijken merk je daar in het dagelijks verkeer vrij weinig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
CopyCatz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Nee geen emotionele snaar, hoor, wees maar niet bang.

Ik word alleen nogal moedeloos van dat geneuzel over dat EV's zogenaamd zo gevaarlijk zijn omdat ze zo snel optrekken enzo. In dit geval bij auto van 1,5 ton die toch wel in de categorie "sportauto" valt, zou ik denken.
En daar komt in dit geval bij dat je kiest om daarover te gaan zitten mekkeren, als iemand een oprecht geinteresseerde vraag stelt over de voordelen van de 800V accu. En als je er dan op gewezen wordt dat je stelling niet klopt, omdat die auto niet sneller optrekt door de 800V accu, dan begint het draaien en selectief quoten, en bedoelde je natuuuuurlijk dat de auto "vaker snel optrekt" en niet perse sneller. Maar nu bedoel je toch weer wel sneller omdat ie lichter is. Ofzo.

Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:33
Deveon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Volgens mij valt het effect van 800V in gewichtsbesparing nog wel mee, waarschijnlijk heeft het meer effect om het 12 volt systeem naar 48 volt te brengen.

[..]
Ik denk eigenlijk dat dat heel marginaal is, er zitten toch amper grote verbruikers in het 12V-systeem? Ook heb je wel extra DC-DC converters nodig voor bijvoorbeeld de 12V-aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Ik denk eigenlijk dat dat heel marginaal is, er zitten toch amper grote verbruikers in het 12V-systeem? Ook heb je wel extra DC-DC converters nodig voor bijvoorbeeld de 12V-aansluitingen.
Stoelverwarming, achterruitverwarming, stuurverwarming, achterbankverwarming en heel uitzonderlijk voorruitverwarming. Echter gaat het verbruik daarvan niet veranderen als je het voltage verhoogd want de gebruikte energie blijft gelijk. Het verschil komt met name uit dat het vermogen (Ampère) lager wordt en daardoor dunnere kabels gebruikt kunnen worden. Uiteraard moeten daarvoor wel zoveel mogelijk elektronica naar 48 volt (sensoren, camera's, ruiterwissers, raambediening, ect)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:56
Hansieo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:04:
[...]

Voor mij is dit (nog) onbegrijpelijk.

Met de e-bike eigenlijk hetzelfde.

Hoezo dan met een auto anders? omdat het minder opvalt (veel grotere actieradius? )

The proof is in de pudding...
wellicht dat er een keer iemand gaat testen of dit opgaat voor BEV ? maar dan wél over een flink traject..
Het klopt. Zelfs extreem snel optrekken heeft geen meetbaar effect bij mijn e-golf. Maximaal uit laten rijden doe ik zelf toch eigenlijk altijd al, als het niet te irritant is voor de automobilisten achter mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwmorren
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-05-2021
Toen ik vorig jaar begon bij een nieuwe werkgever mocht ik kiezen; een 2 jaar oude Opel Insignia die nog op de zaak stond of een nieuwe elektrische auto. Ik koos uiteindelijk voor de Polestar 2 en wat heb ik daar een spijt van zeg. Ik “dacht” dat WLTP zoiets was als actieradius maar dat is het niet. Het begint al bij de aflevering want dan wordt je verteld dat je maar tot 90% mag laden….das al 10% van je actieradius weg. Daarna komen er allerlei factoren die kilometers afsnoepen van je bereik; het weer, je wielen, airco aan etc. Ook laad je met snel laden onderweg altijd maar tot 80% op. Ik heb misschien te weinig onderzoek gedaan maar ik was me hier niet van bewust.

Uiteindelijk lukt het mij onder geen enkele omstandigheid de opgegeven actieradius te halen op een volle accu (ik laad tegen het advies in gewoon tot 100% op). Zelfs voor een bereik van 300 km moet ik echt heel hard mijn best doen, moet het niet te koud zijn en moet ik niet boven de 100 km/h rijden. Heel frustrerend als ik 130 km/h mag!

Het meest vervelende van elektrisch rijden is dat je altijd bezig bent met de actieradius. Uiteindelijk gaat het om onbezorgde mobiliteit en daar waar het kan lekker stevig doorrijden om van A naar B te komen. Met de Polestar 2 lukt dat dus niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
Het is dat je het zelf al aangeeft... Je hebt er zoals ik het lees 0,0 onderzoek naar gedaan. Elektrisch rijden is anders, ik heb zelf ook sinds een maand mijn 1e elektrische auto ooit (xc40 P8) en mij bevalt het steeds beter en beter. Het extreme winterweer van laatst was ook geen heel representatieve weergave. Vrijwel iedereen in het P2/P8 topic ziet nu al enorme verbeteringen.
Als jij geen 300km kan rijden met je P2 bij een graadje of 8-12 dan doe je echt iets niet goed. Wat is je verbruik eigenlijk?

Maargoed, misschien kan je je baas vragen of je nog kan wisselen. Misschien wil een collega het leasecontract wel overnemen van je.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
@jwmorren Hoeveel rijd je op een dag en kan je thuis laden? Want die combinatie bepaalt voor het grootste gedeelte het gemak van het EV rijden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@jwmorren Jammer om te horen dat het zo tegen valt, ben je toevallig afhankelijk van een openbare laadpaal?

Wij hebben een eigen paal en is een groot deel van de ervaring. Zo lang er meer dan 140 km in de eGolf zit hang ik hem er niet aan omdat ik dagelijks ook nog mijn plugin moet laden.

Mijn vrouw is trouwens inmiddels helemaal doorgeslagen en stelde laatste voor om met de eGolf een retourtje van 300 km te doen met drie kinderen op de achterbank, terwijl mijn Passat GTE er naast stond. “Dan kunnen we toch even stoppen bij de snellader” oOo

Al moet ik misschien nog wel even toelichten dat de eGolf snelladen niet dezelfde ervaring is als toen we met een Model 3 naar Parijs gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is te doen als je het een beetje plant. Snellader uitzoeken bij een grote M in de buurt en dan is het laden zo voorbij ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juancho schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:02:
Het is dat je het zelf al aangeeft... Je hebt er zoals ik het lees 0,0 onderzoek naar gedaan. Elektrisch rijden is anders, ik heb zelf ook sinds een maand mijn 1e elektrische auto ooit (xc40 P8) en mij bevalt het steeds beter en beter. Het extreme winterweer van laatst was ook geen heel representatieve weergave. Vrijwel iedereen in het P2/P8 topic ziet nu al enorme verbeteringen.
Als jij geen 300km kan rijden met je P2 bij een graadje of 8-12 dan doe je echt iets niet goed. Wat is je verbruik eigenlijk?

Maargoed, misschien kan je je baas vragen of je nog kan wisselen. Misschien wil een collega het leasecontract wel overnemen van je.
Kan me best voorstellen dat 300km een uitdaging is als je 130km/h mag zoals @jwmorren aangeeft. Dan moet je < 25kWh/100km rijden. Met 130 is dat best een uitdaging gezien de waarden in het topic op GoT. De meeste hebben al moeite genoeg om met 100 km/h op 300/350 range uit te komen. Polestar heeft overigens een prima range calculator op de site. Niet super prominent maar hij is wel te vinden als je wat interesse hebt in de auto lijkt me.

Al worden BEVs gangbaarder en stappen nu ook "gewone" kopers in. Daar bedoel ik mee, mensen die niet dagen lang info gaan opzoeken en GoT gaat bekijken. Bij een BEV valt dit gewoon meteen op en is het sneller een issue.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
jwmorren schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:50:
Toen ik vorig jaar begon bij een nieuwe werkgever mocht ik kiezen; een 2 jaar oude Opel Insignia die nog op de zaak stond of een nieuwe elektrische auto. Ik koos uiteindelijk voor de Polestar 2 en wat heb ik daar een spijt van zeg. Ik “dacht” dat WLTP zoiets was als actieradius maar dat is het niet. Het begint al bij de aflevering want dan wordt je verteld dat je maar tot 90% mag laden….das al 10% van je actieradius weg. Daarna komen er allerlei factoren die kilometers afsnoepen van je bereik; het weer, je wielen, airco aan etc. Ook laad je met snel laden onderweg altijd maar tot 80% op. Ik heb misschien te weinig onderzoek gedaan maar ik was me hier niet van bewust.

Uiteindelijk lukt het mij onder geen enkele omstandigheid de opgegeven actieradius te halen op een volle accu (ik laad tegen het advies in gewoon tot 100% op). Zelfs voor een bereik van 300 km moet ik echt heel hard mijn best doen, moet het niet te koud zijn en moet ik niet boven de 100 km/h rijden. Heel frustrerend als ik 130 km/h mag!

Het meest vervelende van elektrisch rijden is dat je altijd bezig bent met de actieradius. Uiteindelijk gaat het om onbezorgde mobiliteit en daar waar het kan lekker stevig doorrijden om van A naar B te komen. Met de Polestar 2 lukt dat dus niet.
Geen idee hoe het met de Polestar zit hoor (bij een laadadvies tot 90% heb ik zo mijn vermoedens), maar als je een Tesla continu tot 100% laadt dan zal je je actieradius zien krimpen en snelladen zal ook langzamer worden door de degradatie. Beetje de kip met de gouden eieren slachten zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:56
Ik verbaas mij er vooral over dat er dus mensen zijn die dagelijks 300 kilometer of zelfs 500 kilometer rijden. In zo'n geval is een elektrische auto alleen fijn met een eigen laadpaal op het werk en thuis.

Maar goed, wel vervelend als je daar pas achter komt als je de auto al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08 22:26
Pierz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Geen idee hoe het met de Polestar zit hoor (bij een laadadvies tot 90% heb ik zo mijn vermoedens), maar als je een Tesla continu tot 100% laadt dan zal je je actieradius zien krimpen en snelladen zal ook langzamer worden door de degradatie. Beetje de kip met de gouden eieren slachten zegmaar.
Maakt dat nu echt zoveel verschil? Is het echt bewezen beter om niet hoger dan 80/90% het batterijpakket vol te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
erwinberghuis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Maakt dat nu echt zoveel verschil? Is het echt bewezen beter om niet hoger dan 80/90% het batterijpakket vol te laden?
Over een tijdspanne van 10 jaar misschien.
Maar de meerderheid van de eigenaars zullen nooit een groot verschil merken

Maar bewezen is het niet, want de persoon die elke keer 100% range nodig heeft op zijn Tesla moet nog geboren worden denk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

erwinberghuis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Het is een typisch forum statement wat niet in 1 pagina aan tekst gevangen kan worden.
Ik zou de vraag niet eens stellen en gewoon lekker gaan genieten van je auto.

Als iemand hier een statement over gaat maken dan moet dat boordevol info zitten over allerlei soorten gebruik, duur, KM en laadmethodes. En dat scheelt dan ook allemaal nog per auto en per Firmware versie.

Dus.. vraag het gewoon niet want geen enkel antwoord gaat je verder helpen.

Daarentegen heb ik een Kona en ik weiger om hem minder dan 100% te laden, en dat het liefst elke nacht. Als mijn lease contract is afgelopen tik ik je wel weer aan en dan heb je N=1 :D.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

@World Citizen de Kona heeft een buffer aan de bovenkant waardoor je bij 100% daadwerkelijk iets van 95% van de batterijcapaciteit benut, hierdoor zit je net wat onder de echte gevarenzone waarin batterijslijtage optreedt. Dat is ook de reden dat Tesla standaard tot 90% laadt, om niet de batterij onnodig te laten slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:30:
@World Citizen de Kona heeft een buffer aan de bovenkant waardoor je bij 100% daadwerkelijk iets van 95% van de batterijcapaciteit benut, hierdoor zit je net wat onder de echte gevarenzone waarin batterijslijtage optreedt. Dat is ook de reden dat Tesla standaard tot 90% laadt, om niet de batterij onnodig te laten slijten.
(onderstaande is niet als een aanval bedoeld :> )

Maar wat moeten we dan met die info? Wat betekend dit statement? Hoeveel verschil maakt het voor @erwinberghuis en mij?

Ik lees overal van dat soort (en nog veel meer) algemene informatie waar ik effectief helemaal niets mee kan. Het is een beetje in de richting van:

Vraag: "Wat is water?"
Antwoord: "Als je een steen in het water gooit dan beweegt het water".

Maja... en nu dan? :D

EDIT:

Dit geld ook voor het antwoord van @bottom line Ik bedoel het echt niet als aanval maar er staat effectief:

"Ja het kan schelen. Soms.. Bij sommige mensen. In sommige situaties. Mogelijk als je 10 jaar rijd, maar dat hoeft eigenlijk niet perse. Hoe dan ook, het is info"

[ Voor 14% gewijzigd door World Citizen op 03-03-2021 23:52 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

@World Citizen het is hetzelfde als "Is roken slecht?" - Ja.
En dan precies willen weten hoeveel je moet roken om xx jaar van je leven kwijt te raken. Tja..

De chemie van de accu is bekend. Diep ontladen en tot de nok toe vol laden en langdurig de accu op hoge lading laten staan zijn bekende factoren waarbij de batterij harder slijt dan wanneer je de accu binnen de veilige marges houdt.. Dat is een feit. Rijd je er maar 5 jaar mee, ja dan is het het een don't care (zou je alsnog wat moeten uitmaken uit milieuoogpunt, maar a la).
Hoeveel de schade precies is ontbreekt nu nog duidelijkheid over, maar dat er schade optreedt bij EVs die toestaan dat je tot 100% capaciteit laadt (niet de Kona dus) en die lange tijd laat staan is een gegeven.
Je raakt gewoon langzaam range kwijt en door tot 100% te laden gaat dat sneller, zie ook grafiekje van @bottom line hieronder.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
World Citizen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:40:
[...]

Maar wat moeten we dan met die info? Wat betekend dit statement? Hoeveel verschil maakt het voor @erwinberghuis en mij?

Ik lees overal van dat soort (en nog veel meer) algemene informatie waar ik effectief helemaal niets mee kan. Het is een beetje in de richting van:

EDIT:

Dit geld ook voor het antwoord van @bottom line Ik bedoel het echt niet als aanval maar er staat effectief:

"Ja het kan schelen. Soms.. Bij sommige mensen. In sommige situaties. Mogelijk als je 10 jaar rijd, maar dat hoeft eigenlijk niet perse. Hoe dan ook, het is info"
Afbeeldingslocatie: https://www.batteryuniversity.com/_img/content/DST-cycles-web2.jpg

Enjoy :) links in dat tabelletje, kan je nog een hele hoop extra data vinden (ook temperatuur van batterij maakt erg veel uit qua degradatie)
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

En hier nog eentje. Op pagina 141 tem 145 is de TLDR
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 04-03-2021 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

bottom line schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:58:
[...]

[Afbeelding]

Enjoy :) links in dat tabelletje, kan je nog een hele hoop extra data vinden.
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Nee dit is dus juist wat je niet moet lezen. Dit gaat over een Lithium Ion accu en niet over een elektrische auto. Je hebt serieus niets aan die website als je de vraag stelt die hier gesteld werd.

We willen niet weten wat een kale simpele Litium accu doet. We willen weten wat een auto doet als je hem 90% oplaad ipv 100% in 10 verschillende gebruikers situaties.
Pierz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:04:
Lijkt mij een prima real world example.
Welke Tesla, welk gebruik, welke duur, welke KM, welke belasting, welke laadmethode, welke firmware etc..

Ja het klopt wat je zegt... maar het is een algemeen statement waar we niets mee kunnen.

Als iemand een concreet voorbeeld kan geven waarin staat

"met X auto en X firmware die ik X dagen op X manier heb geladen bij X temp over X periode en daarna volgens X manier heb gebruikt" Dan begint het mogelijk ergens op te lijken en is het nog N=1.

[ Voor 28% gewijzigd door World Citizen op 04-03-2021 00:08 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
World Citizen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:40:
[...]

EDIT:

En de bekende ‘Tesla taxi’s’? Die klaagden steen en been dat hun actieradius als sneeuw voor de zon verdween en dat hun supercharger snelheid gecapped werd. ‘Maar niemand had ons verteld dat we niet tot 100% mochten laden’. Tesla: RTFM ;)

Overigens is dit een non-issue in de meeste auto’s omdat die een buffer hebben waardoor je niet tot 100% kan laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Pierz op 04-03-2021 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
World Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:04:
[...]

Nee dit is dus juist wat je niet moet lezen. Dit gaat over een Lithium Ion accu en niet over een elektrische auto. Je hebt serieus niets aan die website als je de vraag stelt die hier gesteld werd.

We willen niet weten wat een kale simpele Litium accu doet. We willen weten wat een auto doet als je hem 90% oplaad ipv 100% in 10 verschillende gebruikers situaties.
Wat voor batterij zit er dan volgens jou in een elektrische auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:06:
[...]

Eentje die aangestuurd word door een computer en niet kaal zoals bij een Drone accu aan je acculader hangt.
Bij een DIY Drone koop je bijvoorbeeld echt een kale accu zonder intelligentie. Als je dan 10 merken en type's accu's koopt en die allemaal met dezelfde lader oplaad op eenzelfde manier... dan kun je iets zeggen over dat soort kale Lithium accu's.

Maar bij een auto zit overal de lader ingebouwd en zijn die overal anders en hebben die allemaal ook nog eens andere firmware.... en dan is de accu in de auto ook nog eens niet altijd hetzelfde bij elke productie. En kennelijk is 100% niet overal 100%.
Pierz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:04:
Welke Tesla, welk gebruik, welke duur, welke KM, welke belasting, welke laadmethode, welke firmware etc..

Ja het klopt wat je zegt... maar het is een algemeen statement waar we niets mee kunnen.

"met X auto en X firmware die ik X dagen op X manier heb geladen bij X temp over X periode en daarna volgens X manier heb gebruikt" Dan begint het mogelijk ergens op te lijken en is het nog N=1.

[ Voor 29% gewijzigd door World Citizen op 04-03-2021 00:14 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
World Citizen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:10:
[...]

Eentje die aangestuurd word door een computer en niet kaal zoals bij een Drone accu aan je acculader hangt.
Bij een DIY Drone koop je bijvoorbeeld echt een kale accu zonder intelligentie. Als je dan 10 merken en type's accu's koopt en die allemaal met dezelfde lader oplaad op eenzelfde manier... dan kun je iets zeggen over dat soort kale Lithium accu's.

Maar bij een auto zit overal de lader ingebouwd en zijn die overal anders en hebben die allemaal ook nog eens andere firmware.... en dan is de accu in de auto ook nog eens niet altijd hetzelfde bij elke productie.

[...]

Misschien is het handig om eerst eens duidelijk te formuleren wat je nu eigenlijk wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Hoe wil je dat er daar nu perfect op geantwoord kan worden, terwijl er nog maar sinds 2020 EV's gekocht kunnen worden als massaproduct?
Daar gaan tientallen jaren over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Pierz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:13:
[...]

Misschien is het handig om eerst eens duidelijk te formuleren wat je nu eigenlijk wilt weten.
bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:14:
Hoe wil je dat er daar nu perfect op geantwoord kan worden, terwijl er nog maar sinds 2020 EV's gekocht kunnen worden als massaproduct?
Daar gaan tientallen jaren over
;)

Juist. Ik herhaal mijn post waar jullie op geantwoord hebben.

(Ik knip de inhoud even weg omdat het hier anders een zooi word, maar je kunt op het linkje klikken)

[ Voor 73% gewijzigd door World Citizen op 04-03-2021 00:20 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Voor elke km harder rijden neemt de kans op letsel 3-4% toe. https://www.tudelft.nl/st...0-kilometer-op-de-snelweg

Rij gewoon lekker 100 km/h, die paar minuten winst heb je niks aan als je een ongeluk krijgt. Ook nog lekkerder rijden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Het mooiste aan de "niet verder laden dan 80%"-discussie vind ik nog, dat ook de voorstanders daarvan zeggen: Ook al laad je je auto tot 100%, wil nog niet zeggen dat ie daadwerkelijk tot 100% laadt.". Dit is precies wat @World Citizen volgens mij zegt: Er zit sowieso al een computer tussen die doet wat door de fabrikant slim geacht wordt.

En daarnaast: wat is het nu van altijd je auto voor 80% gebruiken, zodat de bovenste - pak em beet - 10% beschikbaar blijft? Je gebruikt het toch niet! Ik laad liever dan nu altijd tot 100%...dat is dan in de loop van de tijd automatisch 99%, 98%, 92, 90...85?? wie zal het zeggen?? Maar dan laad ik dus aan het eind van de levensuur van mijn auto, zonder mezelf er ook maar 1 seconde druk over te hoeven maken, pas net zo ver als jullie al vanaf dag 1.

Het argument wat hier natuurlijk tegenin te brengen is, is: "ja maar wij hebben die andere 20% nog wel altijd achter de hand voor als het nodig is" en dat is waar. Maar ik vind het nogal een investering (permanent 20% accu inleveren) voor een theoretisch probleem (misschien heb ik over 6 jaar wel een keer 100% nodig en straks heb ik dat niet meer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:06:
[...]

Het standaardvoorbeeld is het vergelijk tussen een 30kWh Nissan Leaf-accu en een vroege Tesla Model S-accu. Beide hebben *exact* dezelfde chemie (NCM 1:1.4:1.4), en de Tesla-accu heeft vanwege de form factor zelfs nog een fiks nadeel (cilindrische cellen hebben een kortere levensduur dan prismatisch/poutches). Toch gaat een 30kWh Leaf-accu maar ca. 150 000km mee tot 70% SOH, en de Tesla-accu ruim het dubbele. Het verschil? Batterijmanagement. De Leaf heeft een minder kwaliteit BMS (alleen wat balancing en load/charge management), Tesla heeft een uitgebreid thermisch management en beter charge management.

Dat maakt het verschil tussen batterijen. Unmanaged kun je misschien 50-80 000km rijden op een accu, met zgn 'thin management' kun je dat oprekken naar misschien 150 000, met heftig management naar 350 000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
jwmorren schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:50:

Kan je even aangeven hoe jouw dagelijkse/wekelijkse afstanden er uit zien? jaar km's?

Dan is het voor ons duidelijker waar we het over hebben, en kunnen we wellicht helpen je ervaring te verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:08:
Het mooiste aan de "niet verder laden dan 80%"-discussie vind ik nog, dat ook de voorstanders daarvan zeggen: Ook al laad je je auto tot 100%, wil nog niet zeggen dat ie daadwerkelijk tot 100% laadt.". Dit is precies wat @World Citizen volgens mij zegt: Er zit sowieso al een computer tussen die doet wat door de fabrikant slim geacht wordt.

En daarnaast: wat is het nu van altijd je auto voor 80% gebruiken, zodat de bovenste - pak em beet - 10% beschikbaar blijft? Je gebruikt het toch niet! Ik laad liever dan nu altijd tot 100%...dat is dan in de loop van de tijd automatisch 99%, 98%, 92, 90...85?? wie zal het zeggen?? Maar dan laad ik dus aan het eind van de levensuur van mijn auto, zonder mezelf er ook maar 1 seconde druk over te hoeven maken, pas net zo ver als jullie al vanaf dag 1.

Het argument wat hier natuurlijk tegenin te brengen is, is: "ja maar wij hebben die andere 20% nog wel altijd achter de hand voor als het nodig is" en dat is waar. Maar ik vind het nogal een investering (permanent 20% accu inleveren) voor een theoretisch probleem (misschien heb ik over 6 jaar wel een keer 100% nodig en straks heb ik dat niet meer).
Mijn auto heeft 204 pk, moet ik die ook altijd volledig gebruiken? Als je met laden tot 80% prima uit de voeten kan dan is de investering niet groot. Zeker in de zomer zullen de meeste prima met 80% uit komen anders heb je in de winter een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
Is het ook niet zo, en dan kijk ik ook vooral naar mijzelf, dat tot 100% laden voor velen ook gewoon niet praktisch is omdat die laatste 20 a 10% echt super traag gaan? Misschien lukt het met een thuislader op de oprit maar voor mensen die dat niet hebben (zoals ik)... tot 90% laden gaat voor mijn gevoel prima en lekker vlot aan de publieke paal. Want vaak heb ik nog wel 30/40% over nu. Dus in praktijk laad je dan iets van 50% bij want nog geen halve dag kost. Ideaal met thuiswerken. s'Ochtends aan de paal, tussen de middag met je wandeling haal je de auto weer op (300m).

En over snelladers hoeven we het al helemaal niet te hebben. Daar pak je de beste laadsnelheid als je op iets van 10/15% zit en dan ga je ook niet door tot 100% want wederom...dat laatste stuk gaat idioot traag.

Dus of het nu mag of niet, voor mij is eerder de technische beperking (lees laadsnelheid) op het laatste stuk de reden dat ik nog maar 1x tot 100% heb bijgeladen afgelopen maand. En dat alleen omdat ik een lange rit moest maken die net wel/niet op 1 acculading kon.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1 ... 181 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic