Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
Ophidian schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:41:
[...]

(Voor)verwarmen gebruikt gemiddeld 1,5kWh, dus dat is ongeveer 3-4%. Dan maakt het dus ook uit of je kleine stukjes rijdt of lange stukken. De warmtepomp gaat vol aan de bak namelijk als je start, dus op korte ritjes neemt het procentueel een groter stuk van het verbruik in dan op een rit van 50km.
Dit is belangrijk om even uit te lichten. Ik merk dit ook. Ik zit over het algemeen niet langer dan een minuut of 20 per rit in de auto, en dan ook nog veel snelweg. Als je t verbruik in beeld houdt, zie je gewoon dat dat afneemt gedurende de rit. Als je dus veel wat langere ritten maakt, ben je in verhouding zuiniger.

'S avonds rond het vriespunt met wind tegen op de snelweg snel naar huis met de kachel aan, dan lust 'ie de kilowatturen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DjMark schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Mensen onderschatten echt hoeveel rijstijl van invloed is.
Daarnaast maakt het dus veel verschil of je de climate control op 21,5 zet. Of op 19,5.
Al dit soort dingen waar je bij ICE misschien minder over nadenkt, maken bij een EV relatief grote verschillen.

Ik haalde met mij e-golf ook altijd meer range dan de ev-database opgaves, ev-database zijn gemiddeldes, Dus daar zitten ook de altijd volgas op sportstand verbruiken tussen.
21.5 graden, pff hier meestal 17-18 in de winter (jas aan, wel open) en in de zomer 21 tot 23 graden. Voorverwarmen doet die hier wel op 20 graden aangezien je veel warmte kwijt raakt bij het instappen en kinderen vastzetten. Overigens komt die 20 graden vaak op mij wel redelijk benauwd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Z___Z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:53:
[...]

e-tron die enigzins vergelijkbaar is in prijs met de iX3 is de e-Tron 50. Maar de range daarvan is heel matig. Dus ik zou tussen deze twee nooit kiezen voor de e-Tron. Als het de 55 was dan was het al een moeilijkere keuze.
64 om 74 kWh....vraag is of je dat echt mist als je per dag minder dan 250km rijdt...
De e-tron is imho vele malen minder oubollig, zeker in sportback uitvoering.

NB> Er staan ook nog een aantal e-tron 55's uit voorraad voor minder dan 80k te koop, nieuwe met 8% :)

Overigens, naar verwachting krijgt de Q4 een grotere accu dan de etron-50, 77kWh netto, en een verwachte vanaf prijs van €55-€57k en leverbaar vanaf april 21.

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 23-02-2021 13:30 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De e-Tron is ook een stuk minder efficiënt dan de iX3 ... wel raar dat een 'moderne EV' minder presteert dan een oubollige SUV met batterijen hé :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:17:
[...]

64 om 74 kWh....vraag is of je dat echt mist als je per dag minder dan 250km rijdt...
De e-tron is imho vele malen minder oubollig, zeker in sportback uitvoering.

NB> Er staan ook nog een aantal e-tron 55's uit voorraad voor minder dan 80k te koop, nieuwe met 8% :)

Overigens, naar verwachting krijgt de Q4 een grotere accu dan de etron-50, 77kWh netto, en een verwachte vanaf prijs van €55-€57k en leverbaar vanaf april 21.
Zoals @Verwijderd hier ook al noemt, is de iX3 veel zuiniger dan de e-Tron. WLTP haalt deze 460 km, terwijl de e-Tron maar op 341 komt. Dat is op WLTP al 25% minder. Corrigeer je nog naar real world, dan kom je met de e-Tron nog maar 240 km ver (70% WLTP).

iX3 is "maar" 67k of 73k als HE. Dat is nog een stuk goedkoper dan een e-Tron 55, maar vergelijkbaar met een e-Tron 50. Wel is de e-Tron groter. Dus als je vrijwel nooit meer dan 200 km op een dag rijdt is het wel de overweging waard.

Q4 is meer het formaat van de iX3, ietsjes kleiner, maar ook ietsjes voordeliger. Als ze het interieur van de e-Tron sportback erin schroeven zou ik die wel overwegen boven een iX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

De vergelijking E-tron met de iX3 vind ik eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken, deels uit persoonlijke overweging maar ook deels vanwege het verschil in formaat en uitstraling. De vergelijking met de Q4 lijkt me inderdaad meer gepast.
Ik vind het zinvoller om auto's in dezelfde klasse en formaat te vergelijken en zeker ook te kijken naar laadcurve. Bepaal daarna of je de meerprijs de moeite waard vind als je kijkt naar wat je in range zou winnen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11
Z___Z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Zoals @Verwijderd hier ook al noemt, is de iX3 veel zuiniger dan de e-Tron. WLTP haalt deze 460 km, terwijl de e-Tron maar op 341 komt. Dat is op WLTP al 25% minder. Corrigeer je nog naar real world, dan kom je met de e-Tron nog maar 240 km ver (70% WLTP).

iX3 is "maar" 67k of 73k als HE. Dat is nog een stuk goedkoper dan een e-Tron 55, maar vergelijkbaar met een e-Tron 50. Wel is de e-Tron groter. Dus als je vrijwel nooit meer dan 200 km op een dag rijdt is het wel de overweging waard.

Q4 is meer het formaat van de iX3, ietsjes kleiner, maar ook ietsjes voordeliger. Als ze het interieur van de e-Tron sportback erin schroeven zou ik die wel overwegen boven een iX3.
De E-tron is dan ook een flink stuk groter dan de IX3.
De E-tron 50 heeft een WLTP van 341 maar de 55 een WLTP van 420km.
Vergelijken met een Q4 lijkt mij inderdaad beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Ik had met de E-golf (zonder warmtepomp) 2 weken geleden de volgende verbruiken.

Ik rij dagelijks van Alkmaar naar Amsterdam en terug (46 km enkele reis)

Grootste gedeelte is over de snelweg (A9) waarbij is gewoon cruise control 100 rijd.

de accu is netto 32 kWh dus 170-180km met de extreme kou van 2 weken geleden op slechtste dag voor mij mogelijk.

di 09-02
Heen: 16,9 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 59 km/h
Terug: 15,4 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 69 km/h

wo 10-02
Heen: 18,0 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 58 km/h
Terug: 14,9 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 72 km/h

do 11-02
Heen: 15,8 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 68 km/h
Terug: 13,5 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 53 km/h

vr 12-02
Heen: 17,2 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 69 km/h
Terug: 16,9 kWh/100 km Gemiddelde snelheid 64 km/h

Gisteren met het zachtere weer had ik bijvoorbeeld 13,9 kWh heen en 12,4 kWh op de terugweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Z___Z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Real world zit er wel wat minder verschil in (360km vs 280/295km voor de etron 50/50 Sportback). Bron: ev-database.org

Zoals je zelf al aangeeft is de e-tron een tikje groter. De Q4/Q4 Sportback haalt 400km/410km real world op de 77kWh accu, wat dus redelijk vergelijkbaar is met de iX3.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
Reiger072 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:15:
Gisteren met het zachtere weer had ik bijvoorbeeld 13,9 kWh heen en 12,4 kWh op de terugweg
Met de Ioniq deze week met het zachte weer eindelijk weer <10,0kWh/100km oOo

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
assje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Netjes, maar hoe rijdt je dan? Wat voor snelheid.

Ik vrees dat mijn Ampera-e dat niet snel zal halen vanwege de hogere vorm. Al zag ik wel met het warmer weer en een rustig ritje het verbruik direct fors dalen dat de 400km haalbaar zou moeten zijn. Maar ik rij er meestal iets te hard voor.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
[...]

Sinds de laatste reset, toch al gauw weer een maand of 3/4 geleden, staat die op 11,0kWh/100km. Binnenkort maar weer eens volladen en resetten. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik ben al erg blij dat ik mijn Volvo XC40 vorige week met 11 graden op 22,8kWh kreeg op een rit van 370km! Zag er niet heel goed uit, maar gezien de extreme kou en sneeuw was het ook niet helemaal fair natuurlijk. Maargoed, ik ben volledig nieuw in het elektrisch rijden dus er is nog een soort van angst/twijfel/nieuwsgierigheid naar alles.

Ik weet natuurlijk dat de XC40 niet de beste is op gebied van range, maar als het met nog wat warmer weer, zeg +15 graden, richting de 20kWh (of misschien 19/18...) dan moet je toch wel aan zo'n 350-380km komen wat voor mij echt meer dan uitstekend is. Zou ik super blij mee zijn! _/-\o_

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
[...]

Haha baas boven baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:26:
De vergelijking E-tron met de iX3 vind ik eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken, deels uit persoonlijke overweging maar ook deels vanwege het verschil in formaat en uitstraling. De vergelijking met de Q4 lijkt me inderdaad meer gepast.
Ik vind het zinvoller om auto's in dezelfde klasse en formaat te vergelijken en zeker ook te kijken naar laadcurve. Bepaal daarna of je de meerprijs de moeite waard vind als je kijkt naar wat je in range zou winnen.
Niet helemaal mee eens. Het is een beetje dezelfde vraag als een 3 serie met veel opties vergelijken met een kalere 5 serie voor dezelfde catalogusprijs. Het is niet een op een vergelijkbaar, maar is wel naast elkaar te overwegen.

Hetzelfde geldt voor de iX3 en e-tron. De e-tron is inderdaad groter, maar de e-tron 50 is even duur als een iX3 en daarmee prima naast elkaar te zetten. De doorslag geeft dan de verschillen. De iX3 heeft meer range, de e-tron is groter. Qua opties zal er ook het een en ander verschillen.

Laadcurve is inderdaad ook het overwegen waard. De e-tron laadt sneller, maar met een range van 240 km moet je wel erg vaak stoppen IMHO op een langere afstand. De e-tron 50 is daarmee niet echt geschikt voor met je familie naar Italie. Je kan dan etappes maken van max 2 uur, wat wel erg kort is. Ga je niet met de auto op vakantie is dit natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:01:
Netjes, maar hoe rijdt je dan? Wat voor snelheid.
Zoals ik altijd rijd: 100km/u op de teller totdat ik een vrachtwagen vind om achteraan te kachelen. Als er vrachtwagens te dicht achter me komen rijden haal ik even in en herhaal ik bovenstaande. Inhalen doe ik eventueel even met 110 op de teller om niemand tot last te zijn.

Ik doe trouwens niet aan voorverwarmen en kachel heb ik doorgaans ergens op 16-18 staan met heater geforceerd uit (alleen warmtepomp).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Sinds de laatste reset, toch al gauw weer een maand of 3/4 geleden, staat die op 11,0kWh/100km. Binnenkort maar weer eens volladen en resetten. :)
Sinds mijn dagelijkse commute van 42km naar 17km is gegaan heb ik gemerkt dat het een stuk moeilijker is echt laag verbruik te noteren, zeker in de winter.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 23-02-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:24
[...]

Mooie prestatie! _/-\o_
Ik zit dat in mijn hoofd altijd weer terug te rekenen naar 100 Wh/km. Dat is een veel nettere en kortere notatie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
EV rijden vergt omdenken....
Die ene vakantie per jaar met de kids in de auto is de uitzondering.
Als je dan onderweg bent, ben je met een plaspauze elke 2 uur prima in staat om even de benen te strekken, te genieten van het zonnetje of even een broodje te eten.
Met onze EV naar Oostenrijk afgelopen september was prima, elke 200km/2 uur ff laden en relaxen...

Het is echt een andere mindset, en vakantie gebeurt niet elke dag, dus zolang je range voldoende is voor elke dag woon/werk is het toch prima, anders zeul je al die zware accu's toch voor niks mee.
Zeker als je ook nog op je werk kunt laden is Range echt niet zo belangrijk als je het nu maakt..en anders ff 20 minuten bij de snellader en je kunt weer door.

Het is net als vroeger naar Frankrijk: heb je haast dan pak je de Péage, maar het is zo veel relaxter om via RN echt te genieten van de omgeving. Ja, je bent wat langer onderweg, maar niets is zo lekker om even te stoppen in een dorpje voor een drankje op een heerlijk terras in de zon.

Ik rijd in mijn vakanties/familiebezoek (tot COVID) op vakantie ook ruim 5600 miles in 3,5 weken (met een v8 ICE), maar daarvan is nauwelijks 10-15% snelweg. De rest is ook gewoon binnendoor, en dat maakt de roadtrip een stuk leuker :) De auto ook overigens _/-\o_

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:58:
EV rijden vergt omdenken....
Die ene vakantie per jaar met de kids in de auto is de uitzondering.
Als je dan onderweg bent, ben je met een plaspauze elke 2 uur prima in staat om even de benen te strekken, te genieten van het zonnetje of even een broodje te eten.
Met onze EV naar Oostenrijk afgelopen september was prima, elke 200km/2 uur ff laden en relaxen...

Het is echt een andere mindset, en vakantie gebeurt niet elke dag, dus zolang je range voldoende is voor elke dag woon/werk is het toch prima, anders zeul je al die zware accu's toch voor niks mee.
Zeker als je ook nog op je werk kunt laden is Range echt niet zo belangrijk als je het nu maakt..en anders ff 20 minuten bij de snellader en je kunt weer door.

Het is net als vroeger naar Frankrijk: heb je haast dan pak je de Péage, maar het is zo veel relaxter om via RN echt te genieten van de omgeving. Ja, je bent wat langer onderweg, maar niets is zo lekker om even te stoppen in een dorpje voor een drankje op een heerlijk terras in de zon.

Ik rijd in mijn vakanties/familiebezoek (tot COVID) op vakantie ook ruim 5600 miles in 3,5 weken (met een v8 ICE), maar daarvan is nauwelijks 10-15% snelweg. De rest is ook gewoon binnendoor, en dat maakt de roadtrip een stuk leuker :) De auto ook overigens _/-\o_
Ja om de 200 km is wel redelijk, maar met 240 km real world range, kan je alleen de 1e etappe 200 km rijden. Elke volgende etappe zit je tussen de 10-80% SoC dus maar 70% van die 240 km range. Dan zit je na 1,5 uur weer te stoppen. Mijn ervaring met de e-Niro is dat je om de 2-2,5 uur moet stoppen, maar daarmee heb je wel elke keer 250 km gereden. Dus bij de 2e stop heb je al 300 + 250 = 550 km gereden. Met 240 real world range zou ik de vanuit de randstad niet eens de eerste Ionity in Duitsland halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Z___Z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Ja om de 200 km is wel redelijk, maar met 240 km real world range, kan je alleen de 1e etappe 200 km rijden. Elke volgende etappe zit je tussen de 10-80% SoC dus maar 70% van die 240 km range. Dan zit je na 1,5 uur weer te stoppen. Mijn ervaring met de e-Niro is dat je om de 2-2,5 uur moet stoppen, maar daarmee heb je wel elke keer 250 km gereden. Dus bij de 2e stop heb je al 300 + 250 = 550 km gereden. Met 240 real world range zou ik de vanuit de randstad niet eens de eerste Ionity in Duitsland halen.
Zoals al eerder aangegeven is 240 km real world range voor een etron50 overdreven, het is 260-285, en er zijn in dit topic genoeg etron rijders die je kunnen vertellen wat hun range is.
Nogmaals, je hoeft je keus voor de iX3 niet bij herhaling te verdedigen, een grotere accu levert meer range, maar voor daily use van max 200-250km voldoen beide autos prima, de rest daarboven is leuk, maar redelijk onnodig imho als je elke dag kunt laden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
assje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Zoals ik altijd rijd: 100km/u op de teller totdat ik een vrachtwagen vind om achteraan te kachelen. Als er vrachtwagens te dicht achter me komen rijden haal ik even in en herhaal ik bovenstaande. Inhalen doe ik eventueel even met 110 op de teller om niemand tot last te zijn.

Ik doe trouwens niet aan voorverwarmen en kachel heb ik doorgaans ergens op 16-18 staan met heater geforceerd uit (alleen warmtepomp).
Okee, ik moet dat ook eens gaan proberen. Even kijken wat "vrachtwagen plakken" bij mij oplevert.

De 10kWh/100km zal ik alsnog wel niet halen maar goed.
RichieB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:57:
Ik zit dat in mijn hoofd altijd weer terug te rekenen naar 100 Wh/km. Dat is een veel nettere en kortere notatie.
En hoe lang doe je over dat omrekenen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
assje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:46:
[...]

Sinds mijn dagelijkse commute van 42km naar 17km is gegaan heb ik gemerkt dat het een stuk moeilijker is echt laag verbruik te noteren, zeker in de winter.
Dat is idd ook mijn ervaring, op langere stukken rij ik ook zuiniger dan lokaal. Zeker in de winter als de verwarming aan staat kun je dat goed merken, buiten de wintertijd maakt het denk ik niet zo veel uit. Ik vind die 11,0kWh nog meevallen omdat het hoofdzakelijk ritjes van een kilometer of vijf waren die ik normaal op de fiets doe maar met slecht weer de auto pak.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Z___Z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Laden tot 70% en dan tot 0% rijden zou ik je aanrijden (of 75-5 als je je daarbij beter voelt).

Het grootste probleem met een beperkte range is dat de snellaadstations natuurlijk niet altijd precies daar staan waar je bent na 70%. De flexibiliteit is handig, net als dat het handig is om laadstops te kunnen plannen tijdens het eten onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:15:
[...]
Nogmaals, je hoeft je keus voor de iX3 niet bij herhaling te verdedigen, een grotere accu levert meer range, maar voor daily use van max 200-250km voldoen beide autos prima, de rest daarboven is leuk, maar redelijk onnodig imho als je elke dag kunt laden.
De range van 150-200 km van onze eGolf is prima, maar voordat ik het dubbele betaal moet daar toch echt meer laadcomfort tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Deveon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:21:
[...]

De range van 150-200 km van onze eGolf is prima, maar voordat ik het dubbele betaal moet daar toch echt meer laadcomfort tegenover staan.
Laadcomfort? Als in sneller laden of een grotere range (of beide)?

Ik vind de range van mijn auto prima voor dagdagelijks gebruik, op langere stukken moet ik af en toe ff langs de snellader...soit. Voor mij een prima compromis, als ik ooit weer 75k km per jaar ga rijden pak ik wellicht weer een ICE...maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@assje Meteen maar even getest. In metingen van 10 en 20km. Zonder verwarming, en dat was ook niet nodig.

Achter een vrachtwagen plakken levert 10kWh/100km op.
Dit houdt in dat je naar een rijbereik van 600km gaat :*)

Iets realistischer is het 100km/u rijden, dat levert gemiddeld 12,5kWh a 13kWh per 100km op.
Dat zou dus een rijbereik van voorbij de 450km geven. In de praktijk in ieder geval zonder moeite de 400km op deze manier, en dat is dus fijn om te weten voor op vakantie.

Binnen Nederland rij ik over het algemeen iets meer zoals ik wil, wat onzuiniger is. En gemiddelde van winterverbruik (te hard rijden + verwarming aan) zit rond de 20kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
RichieB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Mooie prestatie! _/-\o_
Ik reken dat in mijn hoofd altijd om naar km/kWh, da's pas handig!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
!null schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:43:
@assje Meteen maar even getest. In metingen van 10 en 20km. Zonder verwarming, en dat was ook niet nodig.

Achter een vrachtwagen plakken levert 10kWh/100km op.
Dit houdt in dat je naar een rijbereik van 600km gaat :*)

Iets realistischer is het 100km/u rijden, dat levert gemiddeld 12,5kWh a 13kWh per 100km op.
Dat zou dus een rijbereik van voorbij de 450km geven. In de praktijk in ieder geval zonder moeite de 400km op deze manier, en dat is dus fijn om te weten voor op vakantie.
Excuus, verkeerd begrepen...

[ Voor 10% gewijzigd door pmiddeld op 23-02-2021 19:52 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33

World Citizen

FreeReef.nl

IvoB2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Wat deed je Kona dan bij dit koude weer? (of wat deed hij niet?).
En wat is koud voor jou?

Ik rij nu met een e-Niro 64 kWh versie. En op het koudste punt van de week kwam de range nooit onder de 380 km (bij 100%). En dat ging dan nog maar over 1 week. Als de rest was de minimum range 425 km.
En daarvoor had ik een Kona 64 kWh versie. En deze reed zuiniger dan de e-Niro.
Op dat gebied heb ik dus totaal geen klagen en beantwoordt de EV waarmee ik nu rij volledig aan mijn verwachtingen (de hoofdreden dat ik niet voor een e-Tron gekozen heb, die haalt zo'n range idd niet).

Op dat gebied heeft de Hyundai group het mooi voor elkaar (en kijk ik ook uit naar hun nieuwe voorstelling van vandaag, vooral naar de V2H functie).
Echt een probleem is het koude weer niet, maar het geeft wel goed weer dat een accu geen brandstof is. En dat je WLTP nogal schommelend is. Het bereik in koud weer was rond de 370km. Vandaag met het betere weer zit ik al weer op de 450km (wat hij in de ochtend aangeeft).

Maar belangrijker is dan om te kijken naar het verbruik. Ik verbruik logischerwijs meer energie als het koud is. Dan zet je de verwarming aan en het stuur en stoeltje mag ook wel warm worden. Dus hieronder de waardes van de afgelopen tijd. Je ziet dat ik vandaag al weer rond de 14zit, maar toen het koud was zat ik rond de 20. Dat is dus echt aanzienlijk meer op dezelfde rit. (onderstaande lange ritten zijn van midden Brabant naar Limburg).

DatumAfstandW/h/100km
23-02-202110814.8kW/h/100km
22-02-202111014kW/h/100km
22-02-202110915kW/h/100km
21-02-20214014.6kW/h/100km
20-02-2021614.7kW/h/100km
20-02-20211417.8kW/h/100km
19-02-20212215.6kW/h/100km
18-02-202111014.9kW/h/100km
18-02-202110816.9kW/h/100km
17-02-202121014.8kW/h/100km
16-02-20213015.8W/h/100km
16-02-20211816.3W/h/100km
15-02-20211818.5W/h/100km
15-02-20212518W/h/100km
14-02-20212121.7W/h/100km
13-02-20212522.9W/h/100km
12-02-20214622W/h/100km
12-02-20211621.3W/h/100km
11-02-202114018.5W/h/100km
11-02-202110918.5W/h/100km
10-02-20211718.5W/h/100km
10-02-202115518.1W/h/100km
09-02-202114317.2W/h/100km
09-02-202111019W/h/100km
08-02-20215723.8W/h/100km

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:39:
[...]

Laadcomfort? Als in sneller laden of een grotere range (of beide)?
Simpelweg minder stil staan bij het laden. Ik ben extreem verwend geweest met een Model 3 LR die zowel een forse accu heeft, snel kan laden, bijna overal kan laden en ook nog eens erg efficiënt is.

Bij de eGolf voelt laden veel meer als een noodzaak terwijl de 3 mij echt het gevoel gaf van thuis tanken. Al moet een jaartje in een PHEV mij behoorlijk stekkermoe heeft gemaakt waarbij ik op hetzelfde traject in dezelfde omstandigheden als met de Model 3 misschien wel 4-5x zo vaak moet laden om het tankstation te mijden.

Uiteindelijk blijft het persoonlijk dus goed om te horen dat het jou bevalt. Al zou ik juist met 75k km/j elke ochtend vol willen beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 15:27
Ik ben voornemens om een tweedehands elektrische auto aan te schaffen. Ik rijd zelf een Tesla en privé rijden we een Hybrid in goede staat. Daar kunnen we bij inruil ook een redelijk bedrag voor krijgen.
Met de komst van corona en het feit dat mijn vrouw een nieuwe baan met relatief korte rijafstand denk ik dat het loont om de overstap te maken. Bijkomend voordeel is de subsidie. We zullen hier max 10-15k per jaar mee rijden. Een keer een enkele rit van 70-100km is voldoende.

Normaalgesproken zoek ik alles goed uit, maar dacht vraag het eerst aan de experts hier 😎. Er zijn toch enkele zaken die onduidelijk zijn.

De subsidiepot is leeg voor 2021, maar wat gebeurt er met je aanvraag? Verschuift dit naar 202/? Staat niet duidelijk op de website van rvo. Alleen iets met een loting voor dit jaar. /edit oh daar is een topic voor. Ook maar eens neuzen daar.

Voor het budget (12k ong.) zijn er denk ik twee interessante auto’s. De Leaf en Zoe. Ik wil geen huuraccu. De Leaf is vaak wat ouder is, maar ruimer.

Hoe zit het met het onderhoud en de staat/houdbaarheid van deze accu’s? Zijn er over het algemeen punten van aandacht?

Hebben jullie nog tips? Uiteraard moet ik mezelf nog iets meer verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:11:
Voor het budget (12k ong.) zijn er denk ik twee interessante auto’s. De Leaf en Zoe. Ik wil geen huuraccu. De Leaf is vaak wat ouder is, maar ruimer.

Hoe zit het met het onderhoud en de staat/houdbaarheid van deze accu’s? Zijn er over het algemeen punten van aandacht?

Bij de leaf moet je uitkijken met de accu volgens mij. Het BMS (battery managemens system) is niet erg goed waardoor de accu volgens mij sneller degradeerd. Mijn voorkeur gaat dan ook naar de zoe uit (mijn vrouw heeftdeze ook. Wel het nieuwe model). Let daar alleen wel weer op de batterij huur inderdaad. Dat is iets wat vaak gedaan werd bij de zoe.

Onderhoud van de accu is er niet. Staat van de accu is lastig te achterhalen.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@STIMPPYYY het gaat om een gebruikte EV toch? De pot is daarvoor nog lang niet leeg voor 2021.

https://www.rvo.nl/subsid...nautos-particulieren-sepp

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inspired schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:19:
@STIMPPYYY het gaat om een gebruikte EV toch? De pot is daarvoor nog lang niet leeg voor 2021.

https://www.rvo.nl/subsid...nautos-particulieren-sepp
Geen idee hoe ik dit heb kunnen missen. Heb namelijk wel het verhaal daaronder gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

yakmak schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Onderhoud van de accu is er niet. Staat van de accu is lastig te achterhalen.
Staat van de accu is niet zo lastig te achterhalen bij een Leaf. Aan de rechterkant naast de SOC heb je een battery health bar van 12 blokjes. Is er een blokje weg weet je dat er al 8% degradatie is (en misschien 16%) en een foto van het dashboard zit meestal wel bij de advertentie. Auto's met 9 blokjes zou ik laten staan, of hij moet erg goedkoop zijn zodat je er wat geld tegenaan kunt gooien voor een accu extender.
Verder kun je met een OBDII dongle en Leafspy de exacte status afvragen.

Voor 12k ga je denk ik alleen 24 kWh versies met wat degradatie vinden en waarschijnlijk alleen de simpelere uitvoeringen zonder stoelverwarming en zo. Als je dan zelf ook goed voor je accu wil zijn en tot maximaal 80% SOC laadt heb je een range van 90-100 km.

Voordeel is wel dat je bij muxsan een grotere accu kunt kopen, dus de potentie om een Leaf 10+ jaar te rijden is er zeker.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@STIMPPYYY Een Leaf heeft geen temperatuurbeheersing op de accu, die daardoor degradeerd. Maar toch zal hij meestal prima voldoen voor de genoemde ritjes. En hij is inderdaad aanpasbaar, extra accu erin of de originele accu vervangen door een grotere. De rest van de auto is gewoon goed.
Zelf zou ik kijken of je niet ietsje door kunt sparen voor een eerste Ioniq. Maar een Leaf of Zoe zal voldoen.
En bij een Leaf kun je makkelijk de staat van accu controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Staat van de accu is niet zo lastig te achterhalen bij een Leaf. Aan de rechterkant naast de SOC heb je een battery health bar van 12 blokjes. Is er een blokje weg weet je dat er al 8% degradatie is (en misschien 16%) en een foto van het dashboard zit meestal wel bij de advertentie. Auto's met 9 blokjes zou ik laten staan, of hij moet erg goedkoop zijn zodat je er wat geld tegenaan kunt gooien voor een accu extender.
Verder kun je met een OBDII dongle en Leafspy de exacte status afvragen.

Voor 12k ga je denk ik alleen 24 kWh versies met wat degradatie vinden en waarschijnlijk alleen de simpelere uitvoeringen zonder stoelverwarming en zo. Als je dan zelf ook goed voor je accu wil zijn en tot maximaal 80% SOC laadt heb je een range van 90-100 km.

Voordeel is wel dat je bij muxsan een grotere accu kunt kopen, dus de potentie om een Leaf 10+ jaar te rijden is er zeker.
Bedankt voor jullie tips 👍. Die van Muxsan is zeker interessant.

Ik heb begrepen dat de health-bars niet altijd accuraat zijn en dat de accu in slechtere staat kan zijn dan weergegeven. Ooit eens wat over gezien in een video van Bjorn, maar de details ken ik niet meer. Dus echt leaf spy nodig. Klopt dat?

Zijn er in general nog zwakke punten waar je op moet letten bij deze auto’s?

Denk binnenkort maar eerst wat testritten plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie dat voor 12k de 30 kWh ook al binnen bereik komt. Slechte foto van het dashboard maar volgens mij 11 blokjes.

Of een goedkope 24 kWh. 10 blokjes is 100-108 km range op 100%, 17.6 kWh extender erbij voor € 6k en je range is 213-222 km. Meer dan een 30 kWh leaf waar je dan hetzelfde voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:07:
Ik zie dat voor 12k de 30 kWh ook al binnen bereik komt. Slechte foto van het dashboard maar volgens mij 11 blokjes.

Of een goedkope 24 kWh. 10 blokjes is 100-108 km range op 100%, 17.6 kWh extender erbij voor € 6k en je range is 213-222 km. Meer dan een 30 kWh leaf waar je dan hetzelfde voor betaalt.
Beide goede opties al gaat mijn voorkeur uit naar de eerste. Die extender is zeker de moeite waard en iets wat ik overweeg nu. Dan gaat het bijna van boodschappen wagen meer naar een volwaardige elektrische auto (voor de afstanden in NL). Dat geeft wel een lekker gevoel.

Overigens is het niet de intentie om hier mee lngs een snellader te gaan. Volgens mij gaat dat ook niet? Dus voornamelijk aan de paal hier op de oprit en andere plekken of een granny.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-02-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:07
Ik ben voornemens om een tweedehands elektrische auto aan te schaffen. Ik rijd zelf een Tesla en privé rijden we een Hybrid in goede staat. Daar kunnen we bij inruil ook een redelijk bedrag voor krijgen.
Met de komst van corona en het feit dat mijn vrouw een nieuwe baan met relatief korte rijafstand denk ik dat het loont om de overstap te maken. Bijkomend voordeel is de subsidie. We zullen hier max 10-15k per jaar mee rijden. Een keer een enkele rit van 70-100km is voldoende.

Normaalgesproken zoek ik alles goed uit, maar dacht vraag het eerst aan de experts hier 😎. Er zijn toch enkele zaken die onduidelijk zijn.

De subsidiepot is leeg voor 2021, maar wat gebeurt er met je aanvraag? Verschuift dit naar 202/? Staat niet duidelijk op de website van rvo. Alleen iets met een loting voor dit jaar. /edit oh daar is een topic voor. Ook maar eens neuzen daar.

accuhuur is een dingetje bij zoe's, maar je krijgt er wel zekerheid ervoor terug. een leaf heeft geen huuraccu maar gaat wel belabberd om met z'n accu.

voor boven/beneden 12k kun je:
nissan leaf 30kwh koopaccu
renault zoe ze40 huuraccu (misschien zelfs een ze50 met huuraccu)
kia soul ev koopaccu
bmw i3 22kwh koopaccu
hyundai ioniq koopaccu
fiat 500e koopaccu
vw e-up! koopaccu
smart fortwo electric drive koopaccu
mitsubishi i-miev koopaccu

gebruikte ev's hebben gewoon nog subsidie.

indien je nog goedkoper wilt kun je iets importeren uit duitsland waar al 10k subsidie overheen is gegaan.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:07:

Die auto zag ik laatst nog staan(dealer zit bij mij in het dorp). Prima prijs, 40k km, 2016 lizard accu en met subsidie ben je voor minder dan €10k klaar. Heel scherp geprijsd imho.

[ Voor 69% gewijzigd door Erasmo op 24-02-2021 10:44 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@STIMPPYYY
Leafs hebben Chademo, maximaal 50 kW en in de praktijk haal je daarmee makkelijk 45 kW tot 60%. Chademo laders zijn er een stuk minder dan CCS of type2 maar genoeg om er ook lange afstanden mee te kunnen rijden.
Verder hebben ze een type1 aansluiting waar je met een laadkabel ook van type2 kunt laden, afhankelijk van de auto 3,7kW of 6,6 kW éénfase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:44:
@STIMPPYYY
Leafs hebben Chademo, maximaal 50 kW en in de praktijk haal je daarmee makkelijk 45 kW tot 60%. Chademo laders zijn er een stuk minder dan CCS of type2 maar genoeg om er ook lange afstanden mee te kunnen rijden.
Verder hebben ze een type1 aansluiting waar je met een laadkabel ook van type2 kunt laden, afhankelijk van de auto 3,7kW of 6,6 kW éénfase.
Het is een tweede auto, zo te lezen voornamelijk voor semi-lokaal gebruik. Daar is een Leaf meer dan prima voor, als ze ver moeten kunnen ze prima de Tesla pakken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju

Kju

Z___Z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:15:
[...]

Niet helemaal mee eens. Het is een beetje dezelfde vraag als een 3 serie met veel opties vergelijken met een kalere 5 serie voor dezelfde catalogusprijs. Het is niet een op een vergelijkbaar, maar is wel naast elkaar te overwegen.

Hetzelfde geldt voor de iX3 en e-tron. De e-tron is inderdaad groter, maar de e-tron 50 is even duur als een iX3 en daarmee prima naast elkaar te zetten. De doorslag geeft dan de verschillen. De iX3 heeft meer range, de e-tron is groter. Qua opties zal er ook het een en ander verschillen.

Laadcurve is inderdaad ook het overwegen waard. De e-tron laadt sneller, maar met een range van 240 km moet je wel erg vaak stoppen IMHO op een langere afstand. De e-tron 50 is daarmee niet echt geschikt voor met je familie naar Italie. Je kan dan etappes maken van max 2 uur, wat wel erg kort is. Ga je niet met de auto op vakantie is dit natuurlijk geen probleem.
Ik ben als E-tron 50 rijder een beetje biased. Ik ben het niet helemaal met je eens maar ik zal je wel even mijn eigen overwegingen meegeven. In plaats van de 55 of een andere auto met meer range heb ik gekozen voor een sportback in business plus met nog wat extra's, ik heb niet geleased. Mijn normale gebruik is 5 of 6 ritten per dag, max 100 km omdat ik binnen de regio blijf, dan is een 50 ruim voldoende. Ik ga de afgelopen jaren vrijwel altijd buiten Europa op vakantie dus voor die ene keer dat ik een rit naar Zuid-Frankrijk of Spanje zou willen rijden heb ik gekeken met ABRP wat het nou zou schelen met verschillende auto's naar dezelfde bestemming (Etron 5, 55, ipace, EQC etc.) en dan afgewogen of het voor die ene keer wel de meerprijs waard is. Het verschil in aankomsttijd op zo'n lange afstand vond ik de meerprijs overigens niet waard. Qua stoppen lag ik er ook niet heel wakker van want ik stop altijd elke 2 uur voor een pauze tijdens lange ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Het is een tweede auto, zo te lezen voornamelijk voor semi-lokaal gebruik. Daar is een Leaf meer dan prima voor, als ze ver moeten kunnen ze prima de Tesla pakken.
Helemaal mee eens, het was meer een reactie dat er geen snellader op zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Maar ik zou niet 12K aan een 24kWh uitgeven, en nog goed nadenk over de 30kWh versie.
Ik zou dan gewoon voor 6 a 7K de goedkoopste kopen, eventueel van particulier. En dan kijken of hij voldoet.
Zo ja, het resterende bedrag in je zak houden, zo nee, van het resterende bedrag bij Muxsan langs gaan en er een 40kWh accu inzetten (okee, dan zal er nog een beetje bij moeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Enige waar je dan wel even op moet letten is of je een model met warmtepomp hebt en of die bult in de kofferbak je niet stoort. Waarschijnlijk niet want als je er een extender in laat zetten komt de vloer sowieso omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Dan lijkt me zonder warmtepomp beter, zeker voor @STIMPPYYY met korte afstanden.

Dit is ook het gevaar wat ik zie van EVs. Het worden ordinair gezien gewoon koelkasten.
Waarom zou je een nieuwere koelkast kopen als die oudere het doet zonder de nadelen?
Daarom zou ik niet 6K meer (het dubbele) aan een Leaf uitgeven als daar geen betere of grotere accu in zit. Verder voldoet de auto toch wel.

Bij ons moest het een EV worden voor al het gebruik, dus ook de langere ritten. Anders zou ik best tevreden kunnen zijn met een goedkope Leaf, als tweede auto. Sterker nog, ik zat te wachten tot Leafs eens echt de prijsdaling gingen maken die ze nu doen. Toen ben ik verhuisd e.d. en andere strategie gekozen met wat meer te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

STIMPPYYY schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Bedankt voor jullie tips 👍. Die van Muxsan is zeker interessant.

Ik heb begrepen dat de health-bars niet altijd accuraat zijn en dat de accu in slechtere staat kan zijn dan weergegeven. Ooit eens wat over gezien in een video van Bjorn, maar de details ken ik niet meer. Dus echt leaf spy nodig. Klopt dat?

Zijn er in general nog zwakke punten waar je op moet letten bij deze auto’s?

Denk binnenkort maar eerst wat testritten plannen.
Ik meen hier ook wel eens wat over gelezen te hebben; dealers die de indicatie resetten oid waardoor je auto's ziet met 150.000km+ met 12 blokjes (onvoorstelbaar) die daarna vrij vlot verdwijnen... Ik heb zelf een LEAF naar 130k-ig gereden en die was 3 blokjes kwijt dacht ik...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
[verwijderd]

[ Voor 132% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
Prullenbak84 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Dit is belangrijk om even uit te lichten. Ik merk dit ook. Ik zit over het algemeen niet langer dan een minuut of 20 per rit in de auto, en dan ook nog veel snelweg. Als je t verbruik in beeld houdt, zie je gewoon dat dat afneemt gedurende de rit. Als je dus veel wat langere ritten maakt, ben je in verhouding zuiniger.

'S avonds rond het vriespunt met wind tegen op de snelweg snel naar huis met de kachel aan, dan lust 'ie de kilowatturen wel ;)
Nu het weer een beetje warmer wordt zie je het verbuik inzakken. Vandaag een stuk gedaan van 72km (retour Utrecht) grootendeels snelweg. Heenweg wind tegen 21km/h, terugweg wind mee. Gemiddelde snelheid 76km/h, 4 personen in de auto (2 volwassenen, 2 kinderen), 18 graden buiten, maar toch airco aan door zonnig weer. Meerijden met het verkeer 100-110 km/h, niet achter anderen plakken.

Heenweg 16,7kWh/100km, terugweg 13,5kWh/100km. Over de hele rit 15,2kWh/100km. Bij een capaciteit van 46kWh gaat 300km nu gewoon dus al lukken. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Allemaal bedankt voor jullie tips en bijdrage. Ook een lijst met veel alternatieven waar ik zelf niet aan had gedacht, echt top. Die ga ik straks op het gemak bekijken. Moet eerlijk zeggen dat ik nogal snel overstag kan gaan om meer uit te geven terwijl het echt niet nodig is. Dat betekent uiteindelijk waarschijnlijk geen slechte auto, maar voor mijn use case nu wel een slechtere investering.
De Leaf met mogelijke extender is een serieuze optie. Die heb je tussen de 6 en 8k waarbij je relatief veel auto krijgt voor je geld. Vaak gaat daar nog subsidie overheen en hopen we rond de 3000 euro minimaal terug te krijgen voor onze auto. Wat dat betreft voor ons bijna een no-brainer. De range kunnen we dan altijd nog zien of het in praktijk voldoende is.

Al met al precies de informatie waarmee ik verder kan.

/edit
Zit nog wat afstanden te bekijken en wat we nou hebben gereden met onze 2e auto het afgelopen jaar. Werk is 20km verderop. Vriendinnen vd vrouw wonen circa 30-40km verderop. Dat moet makkelijk te doen zijn. De 2 kleine passen ook prima in zo’n Leaf.

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-02-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:24
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:54:
Allemaal bedankt voor jullie tips en bijdrage. Ook een lijst met veel alternatieven waar ik zelf niet aan had gedacht, echt top. Die ga ik straks op het gemak bekijken. Moet eerlijk zeggen dat ik nogal snel overstag kan gaan om meer uit te geven terwijl het echt niet nodig is. Dat betekent uiteindelijk waarschijnlijk geen slechte auto, maar voor mijn use case nu wel een slechtere investering.
De Leaf met mogelijke extender is een serieuze optie. Die heb je tussen de 6 en 8k waarbij je relatief veel auto krijgt voor je geld. Vaak gaat daar nog subsidie overheen en hopen we rond de 3000 euro minimaal terug te krijgen voor onze auto. Wat dat betreft voor ons bijna een no-brainer. De range kunnen we dan altijd nog zien of het in praktijk voldoende is.

Al met al precies de informatie waarmee ik verder kan.

/edit
Zit nog wat afstanden te bekijken en wat we nou hebben gereden met onze 2e auto het afgelopen jaar. Werk is 20km verderop. Vriendinnen vd vrouw wonen circa 30-40km verderop. Dat moet makkelijk te doen zijn. De 2 kleine passen ook prima in zo’n Leaf.
Kijk ook eens, als je wilt naar wat reviews op YouTube van Bjørn Nyland. Hij is razend enthousiast over de Ioniq o.a. vanwege het snelladen. Persoonlijk vind ik hem ook mooier dan de Leaf en hij wordt nu betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RonaldPr schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Kijk ook eens, als je wilt naar wat reviews op YouTube van Bjørn Nyland. Hij is razend enthousiast over de Ioniq o.a. vanwege het snelladen. Persoonlijk vind ik hem ook mooier dan de Leaf en hij wordt nu betaalbaar.
Die heb ik inderdaad gezien. Snelladen is eigenlijk niet nodig. Gebruik het zelfs op mijn Tesla amper. Zeker nu met Corona.

Ik ben het met je eens dat de Ioniq een mooiere en betere auto is. Maar ook twee keer zo duur helaas. Desalniettemin een goede optie als ik weer van lease naar privé de overstap zou maken als eerste auto. Onze Hybrid is zo ook doorgeschoven.

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-02-2021 19:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• !null
Ach man, zo af en toe een stoplicht sprintje blijft toch leuk, hoe dom en onvolwassen het ook is. Vandaag slaagde een man in mooie nieuwe BMW 4 serie coupe er niet in om sneller te zijn dan een Opel met hoge instap :+

@STIMPPYYY Leaf is inderdaad prima. Hoe kan en ga je ze thuis laden? Wellicht moet je toch wat voorrang geven aan de Leaf met load balancing, en daarna de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
!null schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:30:
Ach man, zo af en toe een stoplicht sprintje blijft toch leuk, hoe dom en onvolwassen het ook is. Vandaag slaagde een man in mooie nieuwe BMW 4 serie coupe er niet in om sneller te zijn dan een Opel met hoge instap :+

@STIMPPYYY Leaf is inderdaad prima. Hoe kan en ga je ze thuis laden? Wellicht moet je toch wat voorrang geven aan de Leaf met load balancing, en daarna de 3.
Zit ik nog over te denken. Met opzet geen load-balancing aangesloten bij aanleggen van oprit en laadpaal. In mijn geval ook niet nodig vermoed ik (handig is het wel).
De 3 begint te laden rond half 12 en heeft ‘m met 11kW zo vol. Die kan overigens ook prima een aantal dagen zonder. Tevens als het echt nodig is op b.v. 6kW laden. Heb je nog zat ruimte.

Denk dat ik ‘m gewoon aan de Granny hang of even de auto wissel van plek. De 3 hing voorheen ook altijd aan de granny. Matje over de stoep en gaan :). Nu woon ik ook in een dorp, dus dat gaat allemaal wat makkelijker.

Mooi verhaal trouwens over die BMW. Dat zijn de mooiste 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@STIMPPYYY Met 40km per dag hoef je ook maar 6kWh o.i.d. te laden in de nacht. Dat kan helemaal prima met de granny charger op 6 ampere / 1.2kW, in een buitenstopcontact (niet op tijdschakeling, gewoon altijd aan).
Zo rij je erg goedkoop, geen verdere kosten. Auto in de WA verzekering lijkt me, kost ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iets anders: De Audi E-tron is toch een stuk beter offroad dan ik dacht.
Je hebt nu al een hele zwik elektrische SUVs, maar de meeste zijn natuurlijk niet serieus offroad. Met een bodemvrijheid van rond de 16cm ga je natuurlijk niet ver komen.
Elektrisch rijden met een motor op iedere as betekent wel dat je niet meer zaken als low-gearing / center locker hoeft te hebben.
Toch zie ik de E-tron (in ieder geval eerste versie met alle extra's) er wel bovenuit steken. Die kan naar 25cm bodemvrijheid wat gelijk is aan heel veel civiele 4x4s (Landcruiser etc). Daarbij een hoop tools en handige camera's blijkt dat hij het goed doet. Waar een EQC helaas al wat minpunten scoort op een rollertest.

De offroad modus van de Audi e-tron lijkt me al voldoende voor meeste offroad rijden in Europa. Kan altijd beter of extremer, maar hier kom je al veel verder mee dan de meesten zouden durven met zo'n auto.
Misschien toch maar eens naar kijken als ze uit de lease komen en hun bijtellingsvoordelen kwijt zijn.
Je rijdt wel makkelijker wat kapot dan met een echte 4x4, maar voor niet al te extreem offroaden kan het goed werken.
(ik zeg dit vanuit de nodige 4x4 ervaring, waar je in de praktijk maar een klein deel van de capaciteiten van het voertuig nodig hebt)

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 24-02-2021 23:18 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:52
De Leaf heeft inderdaad de reputatie wat harder te degraderen dan de andere modellen, en dat ligt vooral aan het gebrek aan koeling. Als je er eentje vindt met een vrij goede accu en hem niet te heet laat worden (niet meerdere keren op een dag leegrijden en snelladen bijvoorbeeld), dan valt die degradatie best mee. Voor ongeveer 12k vind je (in België in ieder geval) regelmatig een 30 kWh Tekna, wat de meest complete uitvoering is.
Voorbeeld met nog 12/12 balkjes batterijcapaciteit (minstens 85% resterend dus): https://www.autoscout24.b...tPage&searchId=-871561237

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

!null schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:13:
Iets anders: De Audi E-tron is toch een stuk beter offroad dan ik dacht.
Je hebt nu al een hele zwik elektrische SUVs, maar de meeste zijn natuurlijk niet serieus offroad. Met een bodemvrijheid van rond de 16cm ga je natuurlijk niet ver komen.
Elektrisch rijden met een motor op iedere as betekent wel dat je niet meer zaken als low-gearing / center locker hoeft te hebben.
Toch zie ik de E-tron (in ieder geval eerste versie met alle extra's) er wel bovenuit steken. Die kan naar 25cm bodemvrijheid wat gelijk is aan heel veel civiele 4x4s (Landcruiser etc). Daarbij een hoop tools en handige camera's blijkt dat hij het goed doet. Waar een EQC helaas al wat minpunten scoort op een rollertest.

De offroad modus van de Audi e-tron lijkt me al voldoende voor meeste offroad rijden in Europa. Kan altijd beter of extremer, maar hier kom je al veel verder mee dan de meesten zouden durven met zo'n auto.
Misschien toch maar eens naar kijken als ze uit de lease komen en hun bijtellingsvoordelen kwijt zijn.
Je rijdt wel makkelijker wat kapot dan met een echte 4x4, maar voor niet al te extreem offroaden kan het goed werken.
(ik zeg dit vanuit de nodige 4x4 ervaring, waar je in de praktijk maar een klein deel van de capaciteiten van het voertuig nodig hebt)
Dat is nou net een van mijn wensen in een stads-SUV, dat je zorgeloos iedere verhoogde stoep kan pakken of over de middenberm kan als je aso in een file wil keren naar de andere rijbaan. :+

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Hyundai gaat in Korea de accu's vervangen van de Kona, Ioniq (ik vermoed de 38 kWh aangezien die dezelfde accu heeft als de 39 kWh Kona) en elektrische bussen.

https://electrek.co/2021/...bus-battery-replacements/

De software update lost namelijk het probleem niet op aangezien een Kona met de fix ook in brand is gevlogen volgens het artikel.

Volgens het artikel komen er ook aankondigen voor het vervangen van accu's in andere markten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Omdat er geen eigen Zoe-topic is: Heb een klein haakje laten 3d-printen. Zodat de laadkabel niet meer tussen alle troep in de achterbak rondslingert. Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_KfFABFkDfq5ZLteX0jY3Fpq-E=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kl3gn1gKibrFm2LDWyOQOBc9.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfvqzSY_lXqYO1jXRZ9hC_xj-NA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6uWBdnKKrpwRZNcFKL7ykjkG.gif?f=fotoalbum_large

Gevonden op deze site: https://www.prusaprinters.org/prints/21717-renault-zoe-cable-hook/files, en dan v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 10:45
Handig!

Deze website is ook handig: thingiverse.com, hier heb ik mijn Tesla Model 3 console bakje vandaan om de lege ruimtes beter te benutten.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Kju schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:43:
[...]

Dat is nou net een van mijn wensen in een stads-SUV, dat je zorgeloos iedere verhoogde stoep kan pakken of over de middenberm kan als je aso in een file wil keren naar de andere rijbaan. :+
Haha ik vind het juist altijd nutteloos een SUV te rijden, ik rij liever iets normaals en heb daarnaast een echte 4x4.
Maar als ze zo goed worden voor offroad gebruik, dan kan het efficienter zijn om het allemaal in 1 auto te hebben. Mits we niet te veel rijden, want binnen Nederland heb je het niet nodig en zijn het gewoon lompzware auto's met meerverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik was bloedserieus, kwam wel sarcastisch over maar ik heb het over real life hier. De stad kan ook wel een jungle zijn hoor.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
Kju schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:16:
Ik was bloedserieus, kwam wel sarcastisch over
Wellicht had je clown-emoticon daar iets mee te maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Kju schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:16:
Ik was bloedserieus, kwam wel sarcastisch over maar ik heb het over real life hier. De stad kan ook wel een jungle zijn hoor.. O-)
Ik had niet door dat je serieus was door clown smiley.
In principe is iedere lichte vorm van SUV daar al wel geschikt voor, en je hebt vrij snel van die omhoogstekende middenbermen (in Amsterdam), waar ik met mijn serieuze 4x4 niet eens overheen zou willen.

Om daarvoor nou een 2500 kilo E-tron te gaan rijden incl bijbehorende meerkosten en verbruik, vind ik wel wat inefficient :P

Ik was meer verbaasd over wat de E-tron allemaal kan qua offroad rijden:
https://youtu.be/LO47uOC0ViQ

Hij doet me denken aan de eerste Cayenne, leek ook echt een SUV maar was stiekem een hele goede terreinwagen. Voor zowel de oude Cayenne als deze E-tron kan je hem met de luchtvering terreinwaardig maken, met daarbij een berg aan andere features.

Uiteindelijk verbruikt een E-tron wel 2x zoveel als een Ioniq, terwijl de Ioniq ook genoeg ruimte biedt voor meeste mensen.
Dat soort dingen twijfel ik wel eens over, in hoeverre het economischer is of milieu technisch gezien, om 2 auto's te hebben met ieder hun eigen doel. Of dat het toch een compromis moet zijn, die dus bij de dagelijkse ritjes meer energie kost. In het geval van twee auto's zal de tweede (bijvoorbeeld een 4x4) ouder zijn en nog op brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
!null schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Ik had niet door dat je serieus was door clown smiley.
In principe is iedere lichte vorm van SUV daar al wel geschikt voor, en je hebt vrij snel van die omhoogstekende middenbermen (in Amsterdam), waar ik met mijn serieuze 4x4 niet eens overheen zou willen.

Om daarvoor nou een 2500 kilo E-tron te gaan rijden incl bijbehorende meerkosten en verbruik, vind ik wel wat inefficient :P

Ik was meer verbaasd over wat de E-tron allemaal kan qua offroad rijden:
https://youtu.be/LO47uOC0ViQ

Hij doet me denken aan de eerste Cayenne, leek ook echt een SUV maar was stiekem een hele goede terreinwagen. Voor zowel de oude Cayenne als deze E-tron kan je hem met de luchtvering terreinwaardig maken, met daarbij een berg aan andere features.

Uiteindelijk verbruikt een E-tron wel 2x zoveel als een Ioniq, terwijl de Ioniq ook genoeg ruimte biedt voor meeste mensen.
Dat soort dingen twijfel ik wel eens over, in hoeverre het economischer is of milieu technisch gezien, om 2 auto's te hebben met ieder hun eigen doel. Of dat het toch een compromis moet zijn, die dus bij de dagelijkse ritjes meer energie kost. In het geval van twee auto's zal de tweede (bijvoorbeeld een 4x4) ouder zijn en nog op brandstof.
en zélf een setje speciale (vanbinnenuit) verstelbare schokbrekers/veren laten monteren?
je ziet soms idi00t in hoogte verstelbare auto's rijden.. :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Hansieo De Audi kan met luchtbering al hoog worden gezet. Mijn punt is dat hij af fabriek dus al zo goed is voor offroad, tegen verwachting in.
Aanpassen kan maar zou ik niet verder gaan dan grotere banden.

De echte elektrische terreinwagens komen eraan maar laten nog even op zich wachten, en als ze al in Europa geleverd worden zullen ze niet goedkoop zijn.

Nu heb je alleen een hoop elektrische SUVs en die zijn meestal nauwlijks geschikt voor terrein rijden, sommigen hebben zelfs niet eens vierwielaandrijving.
Van de grote SUVs (die hebben 4wd) heb ik het bekeken. De Mercedes EQC en Tesla Model X kunnen toch beter op het asfalt blijven. De I-pace kan echt wel wat, maar komt niet verder dan 20cm rij hoogte. En dan moet je niet de 22inch erop hebben. Hij scoort ook goed in korte overhang en heeft de hoogste officiële doorwadingsdiepte.
De Etron gaat gewoon naar 25cm, hiermee kom je echt ver. Verder zitten er handige camera's in en is het traction systeem goed, ook met hill climb en descent. Dat zie je ook wel terug op dat Youtube filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik heb inmiddels een aantal mooie Leafs gevonden tussen de 8 en 10k. De duurdere met waarvan ik kan zien, een accu in zeer goede staat met relatief lage km-stand. Sommige met meer opties en andere met minder opties. Ergens vind ik dat niet belangrijk. Ik hecht meer waarde aan een nette verzorgde auto (interieur niet geleefd bijvoorbeeld).

Nu zie ik dat de Leaf ook met type2 kan laden. Betekent dat ook dat deze auto aan mijn Tesla laadpaal kan laden. Deze is 11kw 3 fase 16a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:25:
Ik heb inmiddels een aantal mooie Leafs gevonden tussen de 8 en 10k. De duurdere met waarvan ik kan zien, een accu in zeer goede staat met relatief lage km-stand. Sommige met meer opties en andere met minder opties. Ergens vind ik dat niet belangrijk. Ik hecht meer waarde aan een nette verzorgde auto (interieur niet geleefd bijvoorbeeld).

Nu zie ik dat de Leaf ook met type2 kan laden. Betekent dat ook dat deze auto aan mijn Tesla laadpaal kan laden. Deze is 11kw 3 fase 16a.
Ja, met de juiste kabel (zal erbij zitten) kan dat. Waarschijnlijk tot max 1x14A afhankelijk van de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inspired schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Ja, met de juiste kabel (zal erbij zitten) kan dat. Waarschijnlijk tot max 1x14A afhankelijk van de uitvoering.
Ok mooi. Bedankt. Dan ga ik ervan uit dat de TWC gewoon kan laden. Zit de kabel al aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Ok mooi. Bedankt. Dan ga ik ervan uit dat de TWC gewoon kan laden. Zit de kabel al aan namelijk.
Oh. Dat zal niet zomaar kunnen. De auto heeft geen type 2 aansluiting. Wellicht dat er een verloop te krijgen is?

Moet je zoiets gebruiken; https://www.cablesoolutio...-aangesloten-station.html

Misschien op ali wel voordeliger te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 27-02-2021 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
!null schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:30:
Daar kan ik ook niet altijd aan weerstaan, en vaak ben je ook gewoon sneller. Enkel die ene keer tegen een Tesla, die liet mij goed achter 8)7

Enkele dagen terug nog iemand laten zien dat je jezelf niet moet overschatten. Stonden met 3 aan de stoplichten achter elkaar. Op de rechter rijstrook stond een vrachtwagen en wij links ernaast. Vooraan een Micra die bij groen vol gas geeft, tussen die Micra en mezelf een Ford Ranger die er ook volop voor gaat en dan ik. Micra gaat, eenmaal voorbij de vrachtwagen naar rechts, ranger volgt en ik blijf links hangen en kom zo aan de volgende lichten naast die Micra terecht. Bestuurder was mannelijk en jong en die kijkt mij zo aan met een blik van: ik zal je eens wat laten zien. Maar dan kent ie Blokker nog niet. Wagen in sportmodus, verstand in sportmodus, licht op groen en byebye Micra. Ook de Ranger, die zich aan de lichten achter mij had gezet ging vlot die Micra voorbij en 1 set lichten later stond de Ranger naast mij. Die hield het iets beter uit in dat sprintje :+

* Blokker_1999 wenst ook even te melden dat op geen enkel moment de wettelijke snelheidslimiet werd overschreden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Ja sprintjes zijn leuk hier op overzichtelijke N wegen die vaak tot 100km/u. Overschrijdt je vaak niet eens snelheid. Geen voetgangers en fietsers aanwezig.
In alle andere gevallen (bebouwde kom) is het toch wel heel snel onveilig, vooral omdat je binnen enkele seconden voorbij de 50 of 60 zit met de auto's van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fitznl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 10:13
Mag het navolgende eigenlijk wel of is het in het kader van beter iets dan niets slim bedacht.

Was bij de dealer om een ev te bekijken. Uiteraard kwam ook het subsidie aanvragen aan bod. Omdat het subsidie aanvragen voor een nieuwe ev op dit moment niet in behandeling wordt genomen. Het potje is leeg. Maar er in het potje 2e hands nog wel geld zit, werd als optie aangedragen om de auto eerst door de dealer op kenteken te plaatsen. De 1e kentekenhouder kan de hoge subsidie aanvragen. Daarna zou de auto dan op mijn naam gezet worden en ik als 2e kentekenhouder onder het 2e hands potje vallen waar nog wel geld in zit, waardoor ik tenminste nog iets krijg.

In het kader van als iets niet goed voelt, is het vaak ook niet goed. Maar toch.

Sorry, zag te laat dat er apart deel is voor dit onderwerp. Vergeet maar dat ik het hier heb gevraagd bloos.

[ Voor 6% gewijzigd door fitznl op 28-02-2021 13:42 . Reden: verkeerd forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is dit gewoon legaal. Netjes misschien niet maar wat ik zo zie in de voorwaarden mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@fitznl Dit gebeurt/gebeurde volgens mij aan de lopende band met de voorraad Opel Ampera-e's.
Ik weet alleen niet hoeveel tijd er tussen moet zitten, vraag het in het daarvoor bestemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

fitznl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:40:
Mag het navolgende eigenlijk wel of is het in het kader van beter iets dan niets slim bedacht.

Was bij de dealer om een ev te bekijken. Uiteraard kwam ook het subsidie aanvragen aan bod. Omdat het subsidie aanvragen voor een nieuwe ev op dit moment niet in behandeling wordt genomen. Het potje is leeg. Maar er in het potje 2e hands nog wel geld zit, werd als optie aangedragen om de auto eerst door de dealer op kenteken te plaatsen. De 1e kentekenhouder kan de hoge subsidie aanvragen. Daarna zou de auto dan op mijn naam gezet worden en ik als 2e kentekenhouder onder het 2e hands potje vallen waar nog wel geld in zit, waardoor ik tenminste nog iets krijg.

In het kader van als iets niet goed voelt, is het vaak ook niet goed. Maar toch.

Sorry, zag te laat dat er apart deel is voor dit onderwerp. Vergeet maar dat ik het hier heb gevraagd bloos.
Voor het importeren van een auto worden auto's tot een kilometerstand van 1500 als nieuw aangemerkt. Het zou dan eigenlijk vreemd zijn als dat met subsidie niet geldt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14
timovd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Voor het importeren van een auto worden auto's tot een kilometerstand van 1500 als nieuw aangemerkt. Het zou dan eigenlijk vreemd zijn als dat met subsidie niet geldt.
Ik dacht 6000km en 6 maand ingeschreven in t buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
fitznl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:40:

dat is niet hoe het werkt.

subsidiepot voor nieuwe EVs is al OP. indien je dus je nieuwe auto, waar al subsidie overheen is gegaan, binnen 3 of 4 jaar weer verkoopt mag je rustig je subsidie terugstorten bij RVO.

maakt dus precies niks uit want de dealer kan toch al geen subsidie aanvragen als het een nieuwe auto is.

wat wel kan, is gebruik maken van de 2e hands subsidiepot zoals je keurig hebt beschreven. maar je moet de auto wel 3 jaar + behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coasterfreak schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:02:
[...]

dat is niet hoe het werkt.

subsidiepot voor nieuwe EVs is al OP. indien je dus je nieuwe auto, waar al subsidie overheen is gegaan, binnen 3 of 4 jaar weer verkoopt mag je rustig je subsidie terugstorten bij RVO.

maakt dus precies niks uit want de dealer kan toch al geen subsidie aanvragen als het een nieuwe auto is.

wat wel kan, is gebruik maken van de 2e hands subsidiepot zoals je keurig hebt beschreven. maar je moet de auto wel 3 jaar + behouden.
Dat is toch precies wat de garage voorsteld? Garage zet hem op naam, dan koopt hij een 2de hands auto en kan hij 2k subsidie aanvragen. Als de pot voor nieuwe auto’s niet leeg zou dit niet gebeuren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Inspired schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Dat is toch precies wat de garage voorsteld? Garage zet hem op naam, dan koopt hij een 2de hands auto en kan hij 2k subsidie aanvragen. Als de pot voor nieuwe auto’s niet leeg zou dit niet gebeuren natuurlijk.
ja idk ik zie "De 1e kentekenhouder kan de hoge subsidie aanvragen" en denk aan 2x subsidie aanvragen (4k nieuw daarna 2k 2ehands). maar daarna heeft hij het wel over iets wat wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fitznl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 10:13
Coasterfreak schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:38:
[...]

ja idk ik zie "De 1e kentekenhouder kan de hoge subsidie aanvragen" en denk aan 2x subsidie aanvragen (4k nieuw daarna 2k 2ehands). maar daarna heeft hij het wel over iets wat wel mogelijk is.
Uiteraard vraagt de 1e kentekenhouder in dit geval geen subsidie aan. Het is puur voor omzeilen van het lege potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 20:30
STIMPPYYY schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Je kunt de TWC instellen (schakelaartje) dat er ook met andere auto's dan Tesla geladen kan worden.
We gebruiken hier de TWC om een Fiat 500e te laden met een verloop stekker.

Pieter Holtrop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 20:10
Hey, ik overweeg 'n Skoda Enyaq, maar ik twijfel nog, vooral vanwege de mogelijkheden om op te laden. Geen eigen oprit, gemeente/Vattenfall doen wazig over of ik in de straat/nabije buurt een laadpaal kan verwachten - 300m voor 'n 11kwh lader lijkt me totaal niet praktisch. Aan de deur met de kabel over de stoep is ook weer niet toegestaan...

Hoe vaak / waar laden jullie je elektrische voertuig? Is het praktisch als je geen laadpaal in de buurt hebt maar onderweg enkel snellaad?

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Ariejan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:46:
Hey, ik overweeg 'n Skoda Enyaq, maar ik twijfel nog, vooral vanwege de mogelijkheden om op te laden. Geen eigen oprit, gemeente/Vattenfall doen wazig over of ik in de straat/nabije buurt een laadpaal kan verwachten - 300m voor 'n 11kwh lader lijkt me totaal niet praktisch. Aan de deur met de kabel over de stoep is ook weer niet toegestaan...

Hoe vaak / waar laden jullie je elektrische voertuig? Is het praktisch als je geen laadpaal in de buurt hebt maar onderweg enkel snellaad?
Een laadpaal op 300m valt mee toch? Hoe ver rijd je dagelijks/wekelijks? Kun je laden op kantoor?
Als je weigert 300m te lopen ben je afhankelijk van snelladers, ook geen straf toch, tenzij je ook een half uurtje laden per keer ook 'totaal niet praktisch' vindt |:( 8)7

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak

prima te doen met alleen openbare laders. enyaq komt wel ver genoeg, je tankt toch ook niet elke dag? laden op werk? paal aanvragen wanneer je de enyaq eenmaal hebt? gemeentes (vooral vattenfall) doen echt niet moeilijk om een paal in de buurt te plaatsen.

elke dag bij de snellader staan is pas niet praktisch wanneer je ook 300m kan lopen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
300m voor 'n 11kwh lader lijkt me totaal niet praktisch.
Een laadpaal waarmee je slechts 11 kWh kunt laden, dat lijkt me inderdaad totaal niet praktisch. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
dreamscape schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Een laadpaal waarmee je slechts 11 kWh kunt laden, dat lijkt me inderdaad totaal niet praktisch. ;)
Hah, ja, ok. Volgens de folder moet 'n iV 60 zo'n 6.5 uur aan de 11kwh hangen om weer vol te zijn. Ik heb geen idee hoe vaak je moet laden, of dat ding na 2 dagen stil staan 50% van z'n lading kwijt is, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
De meeste EV's raken niet/nauwelijks lading kwijt tussendoor, behoudens Tesla.
Verder ligt het eraan wat je verbruikt. Er is een apart laadtopic voor publiek laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 01-03-2021 16:30 ]

Import van EVs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Ik moet het toevallig ook doen met 2 laadopties, beide op 300m lopen. En ik kan je zeggen, dat is echt helemaal niks. Als je er voor kiest (bewust of omdat het niet mogelijk is) om geen thuislader te nemen is 300m echt meer dan prima te doen. Je moet vooral gaan onderzoeken of er voldoende plek is op de momenten dat jij denkt te moeten laden. Ik heb zo een maandje lang rondjes gelopen langs beide palen en kon zo goed inschatten hoe de bezettingsgraad is. Dat is veel belangrijker dan die paar minuten wandelen naar je auto. Verder geef je weinig info over je mogelijkheden qua laden. Kan je bijv. op je werk laden? Werk je wel eens thuis in de week? Hoeveel km schat je in te moeten rijden per week (dan weet je ook hoeveel je ongeveer moet bijladen 8)7 ...,Ook belangrijk met hoeveel % ga je straks meestal bijladen etc. etc. Als ik de auto aan de laadpaal hang is het vaak op een thuiswerkdag en vaak rond de 30%. Dan laad ik sochtends tot 90%, haal de auto op tijdens mijn lunch wandeling en klaar is kees.

Overigens wilde ik eens kijken of ik een laadpaal voor de deur kon aanvragen maar er bleek al een buurt/straat bewoner een aanvraag gedaan te hebben en die paal komt er binnenkort. Op 80m lopen _/-\o_

Maar zelfs al kwam die paal niet zou ik het zo prima vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 01-03-2021 16:35 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 12:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ariejan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Hah, ja, ok. Volgens de folder moet 'n iV 60 zo'n 6.5 uur aan de 11kwh hangen om weer vol te zijn. Ik heb geen idee hoe vaak je moet laden, of dat ding na 2 dagen stil staan 50% van z'n lading kwijt is, etc.
@dreamscape probeerde je tevergeefs op een subtiele wijze duidelijk te maken dat kWh (capaciteit, dat wat er in je accu belandt) niet hetzelfde is als kW (vermogen, met welke snelheid de lading in je accu stroomt).
Per uur laden met 11kW levert je ongeveer 10kWh lading op in je accu (zeker 10% gaat verloren aan warmte). Dus na 6 uur laden heb je een accu met 60kWh capaciteit van helemaal leeg naar helemaal vol geladen.
Hoevaak je moet laden hangt helemaal van het gebruik af. Mijn Kia e-Niro met 64kWh accu laad ik gemiddeld het afgelopen jaar maar 1 a 2x/maand op. Ik rijd er namelijk alleen af en toe mee naar de supermarkt sinds ik nu bijna een jaar fulltime thuiswerk en de gemeentegrens nauwelijks uit kom.
Toen ik nog wel meer dan 500km/week reed deed ik 2-3x per week een nachtje laden. Wel voor de deur, een publieke laadpaal is net wat minder makkelijk, maar er staan er het algemeen genoeg.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-03-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@Ariejan Ik heb thuis twee laadpalen in de buurt (met elk twee laadpunten) in twee verschillende richtingen op 300 meter en er is altijd plek. Op kantoor heb ik er ook een aantal binnen 100 tot 300 meter afstand.
Het is prima te doen en als ik echt haast heb dan heb ik Fastned en Shell op 5 minuten rijden.
Ik moet tot mei wachten voordat Stedin thuis bij mij komt voor de aanpassing naar 3-fase en dan komt er een laadpaal op de oprit maar ik heb nu niet het idee dat ik wat te kort zou komen als ik geen oprit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:35:
[...]

@dreamscape probeerde je tevergeefs op een subtiele wijze duidelijk te maken dat kWh (capaciteit, dat wat er in je accu belandt) niet hetzelfde is als kW (vermogen),
Dat wist ik! Dat wist ik! Je hebt helemaal gelijk,

Fijn te horen dat het allemaal wel meevalt laadpaal-wise. De laatste electrische auto die ik 'n paar dagen heb mogen proberen was 'n Citroën C0, alweer 'n aantal jaren terug. Dat ding had de hele dag aan de paal gehangen, was vol, maar volgende ochtend op 60%. Toen heb ik met veel range-anxiety op de snelweg met 80 achter 'n vrachtwagen aangekleefd.

Nouja, donderdag 'n proefrit in 'n id4, dus dan gaan we't opnieuw meemaken.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33

World Citizen

FreeReef.nl

@Ariejan

Vertel eens wat over hoe veel je rijd en hoe je gebruik er uit ziet voor Corona.

Want "het valt mee"... zou ik niet zomaar roepen. Ik zou persoonlijk namelijk nooit een Elektrische auto rijden als ik niet fatsoenlijk aan huis kan laden. Ik kan zelf gelukkig wel op onze parkeerplaats laden en heb het een tijdje in de gaten gehouden of die plekken niet onnodig bezet zijn of dat ik bijvoorbeeld niet gewoon elke dag dat ding aan de lader kan hangen.

Als ik 300 meter moest lopen, en het blijkt dat meerdere mensen in mijn buurt die paal gebruiken had ik niet gekozen voor elektrisch. Mij persoonlijk lijkt het echt een hel dat je bij die paal aankomt en weer eens niet kunt laden omdat hij bezet is. Dan moet je later op de avond weer even kijken of hij vrij is, en dan nog later op de avond je auto weer weg gaan halen. Dus automatisch ga je dan maar standaard onderweg ergens laden of speciaal de deur uit om je auto op te laden.

Het lijkt me echt verschrikkelijk om dat jaren aan een stuk te doen. "het valt wel mee" kan waar zijn als je echt niks te doen hebt of als je nu met Corona weinig rijd... maar stel dat je kijkt naar je gebruik voor en straks na Corona... hoe gaat dit dan uitpakken?

Even tanken onderweg is iets heel anders dan even laden onderweg. Je staat gewoon lang stil en dat moet je allemaal maar willen.

Er zijn genoeg mensen die het geen enkel probleem vinden zoals hieronder te lezen is, maar ik geef dan graag een tegengeluid. Ik zou er niet aan beginnen als ik je verhaal zo lees, of je moet echt weinig rijden en er niet afhankelijk van zijn voor woon werkverkeer. Maar dat is dus net als onderstaande mengingen een persoonlijke mening. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn.

Maar denk echt heeeel goed na voordat het allemaal heel mooi en tof klinkt en je straks 3/4 jaar baalt van heel dat laden. Ik zou het niet onderschatten.

Desnoods simuleer je het een maand met je auto die je nu hebt. Gewoon gebruiken en net alsof gaan laden en ergens stil gaan staan voor een uur. En elke dag even langs die paal rijden op 300 meter en kijken of je had kunnen laden. En als je niet kon laden dan een reminder zetten en kijken of je om 20:00 die avond nog wel wilt opstaan om je auto te gaan laden. En nog een reminder om 22:00 dat je op moet staan om hem op te halen.

Een maandje simuleren is niks op meerdere jaren auto bezit.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
World Citizen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:59:
Ik zou er niet aan beginnen als ik je verhaal zo lees, mits je echt echt echt weinig rijd en niet voor woon werk afhankelijk bent van je auto.
Ik denk dat je "tenzij" bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ariejan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:28:
[...]

Dat wist ik! Dat wist ik! Je hebt helemaal gelijk,

Fijn te horen dat het allemaal wel meevalt laadpaal-wise. De laatste electrische auto die ik 'n paar dagen heb mogen proberen was 'n Citroën C0, alweer 'n aantal jaren terug. Dat ding had de hele dag aan de paal gehangen, was vol, maar volgende ochtend op 60%. Toen heb ik met veel range-anxiety op de snelweg met 80 achter 'n vrachtwagen aangekleefd.

Nouja, donderdag 'n proefrit in 'n id4, dus dan gaan we't opnieuw meemaken.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval.
Ik zou nog een jaartje wachten als ik het zo lees en een Model Y kopen wanneer de prijzen een stuk zullen dalen : )

https://www.wsj.com/artic...ival-11614341784?mod=e2tw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Ariejan Zoals gezegd kan niemand van ons jouw vragen beantwoorden als we niet weten hoeveel je rijdt.
Gebruik je de auto dagelijks tot wel 200km o.i.d., dan moet je gewoon elke nacht laden.
Echter, als jij bijvoorbeeld minder dan 20km van je werk woont, dan begint het inmiddels met accu's van 60kWh of hoger, een mogelijkheid te zijn om hem wat meer te gebruiken zoals een conventionele auto, dat je zo af en toe gaat "tanken" bij een snellader. Of nog wat praktischer, wel een nacht aan de laadpaal op 300 meter, zodat je er weer anderhalf of twee weken tegenaan kan.

Pagina: 1 ... 180 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic