• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 18:58
JohnW1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:36:
[...]

Model 3 staat inderdaad ook nog op het lijstje, hier ook proef mee gereden en beviel erg goed.
Model Y zou ik inderdaad meer voorkeur voor hebben echter gaat deze richting de 63K, helaas. Verwacht dat dit dan ook buiten mijn leasebudget zal vallen idd..
Met een kinderwagen zou ik rekening houden met een eventuele tildrempel bij de kofferbak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook wel beetje klaar met de VAG-adoratie. Al decennia weten ze van klimaatverandering maar hebben decennia gelobbyd tegen elektrische auto's.

Ze hebben met dieselgate direct duizenden mensen vermoord.

Ze kunnen veel en veel meer produceren als ze willen. Hun software is door de outsourcing naar lage lonen landen om te huilen.

Ik heb liever dat ze failliet gaan, wat mij betreft hebben ze het verdiend voor het meehelpen van de toekomst verpesten voor de jonge generatie o.a.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 03:06:
Ik ben ook wel beetje klaar met de VAG-adoratie. Al decennia weten ze van klimaatverandering maar hebben decennia gelobbyd tegen elektrische auto's.

Ze kunnen veel en veel meer produceren als ze willen. Hun software is door de outsourcing naar lage lonen landen om te huilen.

Ik heb liever dat ze failliet gaan, wat mij betreft hebben ze het verdiend voor het meehelpen van de toekomst verpesten voor de jonge generatie o.a.
Ik ben wel een beetje klaar met die fanboyisme van Tesla. Als je kijkt naar de huidige service verlening dan kan je toch niet met droge ogen blijven beweren dat die beste man er puur in zit om de wereld te verbeteren maar wel degelijk om ook zijn eigen kas te spekken.

Ik neem aan dat jij nog nooit in een brandstof auto bent gestapt van welk merk dan ook? Dat je nog nooit een kachel aan hebt gehad binnen, want gas? En je hebt nooit gerookt neem ik aan?Laat me raden? Nu je achter een ander staat is het natuurlijk (achteraf) wel heel makkelijk roepen.

Met jouw visie verdiend iedereen het bij VAG om zijn baan te verliezen omdat jij vindt dat het niet hard genoeg gaat.
Een beetje realiteit is wel op zijn plaats en misschien iets minder alles geloven wat een beste man op het internet knalt. En daarbij, iedereen verdiend een tweede kans.

Gewoon positief en een beetje aardig blijven voor elkaar, zeker in deze tijd. Daar is nog niemand slechter van geworden ;).

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 10-12-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
GeeMoney schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:21:
[...]

Ik ben wel een beetje klaar met die fanboyisme van Tesla. Als je kijkt naar de huidige service verlening dan kan je toch niet met droge ogen blijven beweren dat die beste man er puur in zit om de wereld te verbeteren maar wel degelijk om ook zijn eigen kas te spekken.

Ik neem aan dat jij nog nooit in een brandstof auto bent gestapt van welk merk dan ook? Dat je nog nooit een kachel aan hebt gehad binnen, want gas? En je hebt nooit gerookt neem ik aan?Laat me raden? Nu je achter een ander staat is het natuurlijk (achteraf) wel heel makkelijk roepen.

Met jouw visie verdiend iedereen het bij VAG om zijn baan te verliezen omdat jij vind dat het niet hard genoeg gaat.
Een beetje realiteit is wel op zijn plaats en misschien iets minder alles geloven wat een beste man op het internet knalt. En daarbij, iedereen verdiend een tweede kans.

Gewoon positief en een beetje aardig blijven voor elkaar, zeker in deze tijd. Daar is nog niemand slechter van geworden ;).
Ik heb zelfs nog een ING rekening. Ooit 3x in mijn leven in een VAG auto gereden, waarvan 1 diesel. Nu moet ik voor straf wel een Tesla kopen. Gelukkig was Kia bereid mijn zonden te vergeven :+

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:21:
[...]
Met jouw visie verdiend iedereen het bij VAG om zijn baan te verliezen omdat jij vind dat het niet hard genoeg gaat.
De grap is dat de CEO van Volkswagen het eens is met @Verwijderd.. Het probleem is alleen niet de werknemers die doen wat hun opgedragen wordt maar het management en de aandeelhouders.
Dat geld natuurlijk altijd, maar een beetje skeptisme richting de partijen die al 30 jaar de gevolgen weten van hun winstgevende operatie is zeker ter plaatse. Nu bedoel ik niet zo zeer Volkswagen maar wel Big Oil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo principieel is Tesla toch ook niet? Voor geld stappen ze daar wel even overheen. Kijk naar de CO2 rechten die ze verkopen. Dat zorgt ervoor dat andere merken nog wat meer ICE kunnen verkopen.

Uiteindelijk gaat alles in de wereld om geld. Ik zou persoonlijk geen problemen hebben om een VAG auto te rijden de volgende keer.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Inspired schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:18:
Zo principieel is Tesla toch ook niet? Voor geld stappen ze daar wel even overheen. Kijk naar de CO2 rechten die ze verkopen. Dat zorgt ervoor dat andere merken nog wat meer ICE kunnen verkopen.

Uiteindelijk gaat alles in de wereld om geld. Ik zou persoonlijk geen problemen hebben om een VAG auto te rijden de volgende keer.
Ja de CO2 rechten verkopen is een prima plan. Dat haalt geld weg bij de traditionele en vervuilende autobouwers en geeft het aan degene die het wel goed doen. Die kunnen daardoor weer meer winst maken en Tesla gebruikt het grootste deel van de winst ook direct weer om nieuwe investeringen te kunnen doen.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Verwijderd Nou, ik als (vroegere) VAG-hater ben nu toch positief. Ja diesel gate kan echt niet, en zijn ze wat mij betreft nog veel te mild vanaf gekomen (waarom rijden er nog steeds auto's zonder die fix rond? hup van de weg af)

Maar ze zijn nu toch serieus bezig. Helaas niet zonder fouten nee.

Hoe dan ook, een dergelijk concern wat zich ermee gaat bemoeien betekent gewoon prijsverlaging van EVs en dat is wat we nodig hebben.
Wat hebben we in hemelsnaam nou aan een 60K Model Y of Polestar (of Audi Etron wat dat betreft)
We moeten goedkopere auto's hebben, en daarbij helpt VAG, net als Nissan/Renault en Kia/Hyundai.

Het gaat Tesla ook forceren om goedkopere auto's te maken. Want zoals ik al zei, ze gaan straks echt geen 1,5 miljoen auto's slijten van 50K of hoger. In Amerika en China zijn ze al goedkoper, hier zullen ze fors goedkoper moeten worden wil de Europeaan geen goedkoper en bekender merk kiezen.

Is voor mij ook 1 van de redenen geweest om als particulier niet een Model 3 aan te schaffen, omdat ik toch verwacht dat die in de komende paar jaar relatief hard afschrijft. Dat doen ze absoluut nu nog niet, maar er zit wel wat lucht in. Maar bijtellingsvoordeel kwijt, en voor 30K nieuwe EV's kunnen kopen met zelfde range (als Model 3 SR) zorgt ervoor dat die 50K aanschaf vrij snel verdwenen is.

Verder ben ik wel redelijk Tesla fanboy, maar ik kijk er nog praktisch tegenaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:18:

Die CO2 rechten helpen goed bij de missie van Tesla om de transitie naar duurzame energie te versnellen. Ik zie FCA geen 2 miljard investeren voor 500.000 BEVs in 2022.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21
Haha alsof VAG de enige is waar gesjoemeld is, kom op zeg.

Nee, ik ga niet op de whataboutism toer maar de hele keten kan wel een opknapbeurt gebruiken. In Brussel stikt het van de lobbyisten die hier zelf jarenlang aan meegewerkt hebben. Het meten van de uitstoot en km/l klopt al jaren van geen kant.

Heel recent nog het bericht dat PHEV voertuigen ook veel meer gebruiken dan normaal, en toch dik gesubsidieerd zijn. Ook de schuld van VAG _O-.

En voor wat betreft Tesla en alle andere voertuigen, elektrisch zal vast voor een deel de toekomst zijn. De vraag is of dat ook zo is voor grote SUVs van twee ton die ze elektrisch maken. Op die manier is elektrisch rijden geen haar beter.

Je laadt natuurlijk je Tesla ook alleen op met eigen opgewekte groene stroom, @Verwijderd ?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 03:06:

Net als elke andere fabrikant inclusief Tesla die alles doet om te kunnen adverteren met een unhaalbare range. Elke fabrikant zit er om geld te verdienen, niet om de wereld te verbeteren.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:20
yakmak schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:23:
[...]

Ja de CO2 rechten verkopen is een prima plan. Dat haalt geld weg bij de traditionele en vervuilende autobouwers en geeft het aan degene die het wel goed doen. Die kunnen daardoor weer meer winst maken en Tesla gebruikt het grootste deel van de winst ook direct weer om nieuwe investeringen te kunnen doen.
Inderdaad. Dat is CO2-compensatie in de meest letterlijke zin van het woord, en precies waar het voor bedoeld is. Maar als je niet verder kijkt dan je neus lang is, zie je alleen maar gesjoemel.

De wereld is niet gered met een half miljoen mensen die in een tesla rijden, ook niet met 1 miljoen, ook niet met 10 miljoen. Merken als Tesla weten dat ook, en dus doen ze soms dingen die tegenstrijdig lijken.
Ik ben Tesla fan in die zin, dat ik de voortrekkersrol die ze hebben genomen heel erg waardeer. Maar ik hoef niet perse een tesla, en ik kan op dit moment in de verte geen tesla betalen. Maar gelukkig zijn andere merken ze gaan volgen en kan ik nu lekker in mijn EV rondrijden. Ik durf wel te zeggen: mede dankzij Tesla.
Dit is alleen totaal geen reden om vag-hater te worden, puur omdat zij in het verleden fouten hebben gemaakt. Er zijn weinig VAG auto's die ik mooi vind (op porsches na), maar ontkennen dat de golf een prima auto is, en de id3 waarschijnlijk inderdaad de nieuwe standaard is, is best wel kortzichtig. VAG is een groot concern en weten heel goed wat ze doen, en doen dat heel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
De_Bastaard schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:38:
Haha alsof VAG de enige is waar gesjoemeld is, kom op zeg.

Nee, ik ga niet op de whataboutism toer maar de hele keten kan wel een opknapbeurt gebruiken. In Brussel stikt het van de lobbyisten die hier zelf jarenlang aan meegewerkt hebben. Het meten van de uitstoot en km/l klopt al jaren van geen kant.
Ja. Wat is je punt?
Heel recent nog het bericht dat PHEV voertuigen ook veel meer gebruiken dan normaal, en toch dik gesubsidieerd zijn. Ook de schuld van VAG _O-.
"veel meer gebruiken dan normaal". Ik weet niet wat voor statistiek dat is, maar het zegt helemaal niks. Ik ben ook niet zo van de PHEV's, vind het echt een half-oplossing maar goed misschien laat het mensen een klein beetje wennen aan elektrisch rijden en het is beter dan helemaal benzine, denk ik. Ofzo.
En voor wat betreft Tesla en alle andere voertuigen, elektrisch zal vast voor een deel de toekomst zijn. De vraag is of dat ook zo is voor grote SUVs van twee ton die ze elektrisch maken. Op die manier is elektrisch rijden geen haar beter.
Dit gaan we in dit topic niet uitvechten (Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.), maar: JAWEL.
Je laadt natuurlijk je Tesla ook alleen op met eigen opgewekte groene stroom, @Verwijderd ?
Ik kan niet over de tesla van @Verwijderd spreken, maar mijn EV heeft in 2 maanden tijd minstens 90% zelfopgewekte groene stroom geladen. En de andere 10 weet ik niet precies, maar grotendeels ook groen.
Waarom moet groene stroom per se zelf opgewekt zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-12-2020 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deveon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:36:
[...]

Die CO2 rechten helpen goed bij de missie van Tesla om de transitie naar duurzame energie te versnellen. Ik zie FCA geen 2 miljard investeren voor 500.000 BEVs in 2022.
Zeker niet als ze middels een aantrekkelijke constructie een hogere boete kunnen ontlopen. Waardoor ze niet zo nodig hoeven inderdaad. Ik vind het prima hoor. Maar stellen dat VAG zo slecht is en Tesla heilig gaat me wat ver. Uiteindelijk zijn het gewoon bedrijven die alles voor de aandeelhouders doen.
yakmak schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:23:
[...]

Als je de rechten niet verkoopt kijken die traditionele autobouwers tegen een veel hogere boete aan en is het aantrekkelijker om de transitie te maken. Dus hoezo een goed plan? Nu kopen ze de boete voordelig af en kunnen ze lekker verder gaan met ICE. Hoe is dat een goed plan?

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 10-12-2020 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:38:
Mijn Volkswagen PHEV haalt het gebruik makkelijk, maar dan moet je wel rijden zoals ze ook getest worden met elke rit een volle accu.

offtopic:
Gewicht speelt niet z’n grote rol in verbruik, daarnaast is er genoeg onafhankelijk onderzoek dat een BEV op Poolse stroom een kleinere impact heeft op het milieu dan een brandstof alternatief. Een BEV heeft echter potentie om op eigen stroom te rijden van PV panelen, een brandstofauto zit al jaren op de maximale efficiency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:11:
[...]
Uiteindelijk zijn het gewoon bedrijven die alles voor de aandeelhouders doen.
Heilig is Tesla natuurlijk niet, maar hoe vaak moet Elon Musk roepen dat het aandeel te hoog staat? Het lijkt inmiddels een maandelijkse uitspraak te worden en dan is hij zelf ook nog de grootste aandeelhouder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Wel of geen warmtepomp nemen in de ID3 Voor wie niet de hele video wil zien, bij 19min en 25min de uitkomst welke bijzonder opmerkelijk is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Prullenbak84 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
Ik kan niet over de tesla van @Verwijderd spreken, maar mijn EV heeft in 2 maanden tijd minstens 90% zelfopgewekte groene stroom geladen. En de andere 10 weet ik niet precies, maar grotendeels ook groen.
Dan verrekend/gesaldeerd met elkaar of daadwerkelijk je overschot de auto in, zoals kan met zo'n Zappi. Dat als zonnestroom op net gaat je het in je auto stopt?

Ik wil het in ieder geval in de zonnige helft van het jaar wel daadwerkelijk mijn eigen zonne energie erin stoppen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Prullenbak84
!null schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:47:
[...]

Dan verrekend/gesaldeerd met elkaar of daadwerkelijk je overschot de auto in, zoals kan met zo'n Zappi. Dat als zonnestroom op net gaat je het in je auto stopt?

Ik wil het in ieder geval in de zonnige helft van het jaar wel daadwerkelijk mijn eigen zonne energie erin stoppen.
Verrekend/gesaldeerd, dat is wel waar, ja. Alhoewel ik, als ik tijd genoeg heb, wel overdag laad. Maar mijn energieleverancier levert (schijnt, met alle haken en ogen die daarbij komen kijken natuurlijk...) wel 100% groene stroom. En anders heb ik het in ieder geval (meer dan) gecompenseerd met terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Prullenbak84 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
Als ik het me goed herinner rijdt hij in een ICE van Ford en heeft slechts een reservering voor een Tesla.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:16:
Wel of geen warmtepomp nemen in de ID3 Voor wie niet de hele video wil zien, bij 19min en 25min de uitkomst welke bijzonder opmerkelijk is.
Ook daarna, leuk om tegen het einde een vergelijking te zien tussen ID.3 en e-Niro over de verschillende implementatie van batterijverwarming: Kia verwarmt eigenlijk alleen bij het laden, ID.3 bij elke start. Dat geeft dus bij e-Niro een betere efficientie (want batterij verwarmen als je toch niet gaat laden en misschien niet de maximale acceleratie nodig hebt is weggegooide energie) maar zal het wel wat langer kosten om op de hogere laadsnelheid te komen.

Mooi gedetailleerd onderzoek met meerdere testen, vermelden van de bandenspanning, etc. Echt goed! Hij praat alleen een beetje snel (zelfs met ondertitels is het even lastig volgen bij die batterijtemperatuur/verwarmingscircuit/laadsnelheid grafieken. Heb het wel 3x moeten bekijken :o )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TechLight schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:47:
[...]

Ook daarna, leuk om tegen het einde een vergelijking te zien tussen ID.3 en e-Niro over de verschillende implementatie van batterijverwarming: Kia verwarmt eigenlijk alleen bij het laden, ID.3 bij elke start. Dat geeft dus bij e-Niro een betere efficientie (want batterij verwarmen als je toch niet gaat laden en misschien niet de maximale acceleratie nodig hebt is weggegooide energie) maar zal het wel wat langer kosten om op de hogere laadsnelheid te komen.

Mooi gedetailleerd onderzoek met meerdere testen, vermelden van de bandenspanning, etc. Echt goed! Hij praat alleen een beetje snel (zelfs met ondertitels is het even lastig volgen bij die batterijtemperatuur/verwarmingscircuit/laadsnelheid grafieken. Heb het wel 3x moeten bekijken :o )
Het mooiste zou zijn als je dat verwarmen van de accu zelf kunt bepalen, iets wat TeslaBjorn ook al eens heeft geopperd. Ja je moet wel goed opletten met die snelheid van spreken, zeker als het niet je moedertaal is. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb in de Aiways U5 gereden, wat een indrukwekkende auto. Ik heb nu in een klein aantal EVs gereden (MG, Hyundai Ioniq, MG ZS EV en de Tesla Model 3) maar de Aiways springt er echt uit. Hij is by far de ruimste en heeft echt een premium feel. Veel meer dan de duurdere M3, die (te?) minimalistisch is en nogal kaal overkomt. Op de achterbank van de Aiways heb je een zee van ruimte, voor m’n gevoel meer dan de Jaguar iPace, ook als je de voorstoel helemaal naar achteren zet. Het dashboard is mooi en overzichtelijk.

Qua rijervaring leek ie meer op de MG, nogal afstandelijk en hij deinst een beetje na als je over een hobbel rijdt, en is ook ongeveer even pittig als je het gas flink intrapt. Hij rijdt verder wel comfortabel. Qua design en materialen wint hij het ruimschoots. Je hebt echt het gevoel dat je in een luxe auto rijdt. Het grote display is makkelijk te bedienen. Je kunt alle veiligheidssystemen instellen, navigatie via Google Maps en een mooie birds eye 360 graden view, waarbij je de auto en directe omgeving van boven ziet, als een soort live Google maps. Er zit geen Android auto op, maar een app die het scherm van je telefoon mirrored. Je kan blijkbaar iedere willekeurige app op je telefoon starten en bedienen vanaf het display. Ik heb het gezien op een Samsung, geen idee of het ook op de iPhone werkt.

Volgens de verkoper heb je pas na 100000km een grote beurt nodig. Daarvoor alleen maar kleine beurten waarbij je ook de laatste software krijgt. Onderhoud gaat waarschijnlijk via Profile vestigingen.

Minpunten zijn er natuurlijk ook. De lane keeping functie corrigeert te sterk waardoor ja van lijn naar lijn zeilt. Het nadeinen bij een drempel is jammer en ook de afstandelijke besturing. Links voor de bestuurder zit een camera, die je blijkbaar continu in de gaten houdt en je kan waarschuwen als je niet oplet of moe bent. Hier schijnt de AI van Aiways achter te zitten. De auto heeft ook een live 4G verbinding, geen idee wat hierover verstuurt wordt en waar naartoe. Maar in ieder geval geen updates, daarvoor moet je naar Profile toe en waarschijnlijk je portemonnee trekken.

Het grootste minpunt is de onbekendheid van het merk Aiways. Anders dan bij MG zit er geen grote ervaren autofabrikant achter. Aiways is een startup en bestaat pas 3(!) jaar. Je ziet het aan de auto niet af, maar het kan haast niet anders dan dat een beginnende fabrikant steekjes laat vallen. Met de garantiebelofte zit het wel goed (net zolang als MG), maar je vraagt je af of Aiways dan nog wel bestaat. Maar dezelfde vraag had men bij Tesla ook.

Al met al denk ik dat de gevestigde orde flink zal schrikken van deze nieuwe concurrent. Je hebt echt het gevoel dat je in een auto van 60k+ rijdt, en ik reed niet eens in het premium model. Bij de MG mist het design binnen en buiten waardoor je ondanks de prima materialen toch een gevoel hebt dat je in een goedkopere auto rijdt. Deze auto kan zich op het eerste gezicht meten met Europese topmerken. Als Aiways het volhoudt en dit soort auto’s blijft leveren voor deze prijzen, zie ik het donker in voor onze Duitse en Franse vrienden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:24:
YouTube: Keolis start met 250 elektrische bussen, 'grootste van Europa'

https://www.omroepgelderl...ssen-van-Keolis-de-weg-op

Tof! Elektrische bussen in Apeldoorn :D

Ik vroeg me al af waarom er zoveel snelladers bij het station geplaatst waren.
Ben al jaren fan van elektrische bussen... Ik weet nog dat ik heel erg boos was dat de GVB in 2018 nog diesel-bussen had bijgekocht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:41:
[...]

Ben al jaren fan van elektrische bussen... Ik weet nog dat ik heel erg boos was dat de GVB in 2018 nog diesel-bussen had bijgekocht....
Ik denk dat het nog niet zo heel dom van van de GVB.
Utrecht (U-OV) heeft in 2017 10 elektrische bussen gekocht. Die bleken in de praktijk meer kinderziektes te hebben dan de Fyra. En na 2,5 jaar zijn ze allemaal afgedankt omdat de accu's waren versleten.

Het is een nobel streven om voor te lopen op de rest. Maar het is ook een enorm risico.
Gelukkig innoveert de bus industrie een stuk sneller dan de auto industrie. En de huidige generatie is dan ook een heel stuk beter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat het nog niet zo heel dom van van de GVB.
Utrecht (U-OV) heeft in 2017 10 elektrische bussen gekocht. Die bleken in de praktijk meer kinderziektes te hebben dan de Fyra. En na 2,5 jaar zijn ze allemaal afgedankt omdat de accu's waren versleten.

Het is een nobel streven om voor te lopen op de rest. Maar het is ook een enorm risico.
Gelukkig innoveert de bus industrie een stuk sneller dan de auto industrie. En de huidige generatie is dan ook een heel stuk beter.
Elektriche bussen zijn al best wel oud en ik meen me te herrineren dat 75% van de Chinese vloot al elektrische was. Je moet ze wel van een goede leverancier kopen in ieder geval :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wel jammer dat het dan weer BYD is, en niet VDL.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:31:
[...]

Elektriche bussen zijn al best wel oud en ik meen me te herrineren dat 75% van de Chinese vloot al elektrische was. Je moet ze wel van een goede leverancier kopen in ieder geval :)
Nederlandse aanbestedingen zijn vaak gebaseerd op onrealistische verwachtingen, die dus niet waar gemaakt kunnen worden. Ipv eerst te kijken wat er al te koop is en daar een aanbesteding op te baseren. Dan moeten nieuwe partijen maar bewijzen dat ze iets kunnen bouwen wat minstens zo goed is als een bestaande partij.
Fyra is een goed voorbeeld. Ipv een ICE of TGV te kopen, maken we zulke eisen dat de ICE en TGV niet voldoen en kopen we uiteindelijk een hoge snelheidstrein van een Italiaanse tram bouwer. Dit terwijl er 3 bewezen hoge snelheidstreinbouwers in Europa actief zijn. Als we net als China honderden van deze treinen willen laten rijden, dan heeft het zin om iets nieuws te ontwikkelen. Als je er maar een tiental wil hebben, kan je beter bewezen technologie kopen.

In Nederland rijden elektrische bussen overigens ook al meer dan 30 jaar rond in Arnhem. Het enige wat je met die bussen hoeft te doen is de bovenleiding vervangen voor accu’s. Zal vast wat engineering voor nodig zijn, maar technisch is een elektrische bus echt niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:43:
[...]

Nederlandse aanbestedingen zijn vaak gebaseerd op onrealistische verwachtingen, die dus niet waar gemaakt kunnen worden. Ipv eerst te kijken wat er al te koop is en daar een aanbesteding op te baseren. Dan moeten nieuwe partijen maar bewijzen dat ze iets kunnen bouwen wat minstens zo goed is als een bestaande partij.
Fyra is een goed voorbeeld. Ipv een ICE of TGV te kopen, maken we zulke eisen dat de ICE en TGV niet voldoen en kopen we uiteindelijk een hoge snelheidstrein van een Italiaanse tram bouwer. Dit terwijl er 3 bewezen hoge snelheidstreinbouwers in Europa actief zijn. Als we net als China honderden van deze treinen willen laten rijden, dan heeft het zin om iets nieuws te ontwikkelen. Als je er maar een tiental wil hebben, kan je beter bewezen technologie kopen.

In Nederland rijden elektrische bussen overigens ook al meer dan 30 jaar rond in Arnhem. Het enige wat je met die bussen hoeft te doen is de bovenleiding vervangen voor accu’s. Zal vast wat engineering voor nodig zijn, maar technisch is een elektrische bus echt niet zo spannend.
Ik weet het, ik heb bij het GVB gewerkt en heb me ook verdiept in aanbestedingsrecht. Fyra is juist door het aanbestedingrecht verkeerd gelopen... Het lijkt me juist een argument tegen diesel bussen kopen.

Overigens is BYD top kwaliteit, dat heb ik al eerder gezegd. Ik vond het gewoon erg jammer toen ik 2018 in een nieuwe stink bus moest stappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Z___Z schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:43:
[...]

De accu is juist waar het fout gaat. Je kan tegenwoordig prima kwaliteit cellen inkopen. Maar een goed BMS en fatsoenlijke koeling maken het verschil tussen een million mile battery en over 2 jaar naar de schroothoop.

De oplossing voor zo'n tricky aanbesteding kun je het beste afkijken bij de infrastructuur markt. Vroeger deed je een aanbesteding voor een tunnel of spoorlijn. De goedkoopste wint en je krijgt veel te vaak rotzooi opgeleverd (maar technisch binnen het bestek) of het duurt 2 jaar langer en wordt 3x zo duur.

Tegenwoordig zitten er prestatienormen in het bestek. Niet alleen voor het product bij oplevering. Maar bijvoorbeeld ook eisen aan de beschikbaarheid voor de eerste 10 jaar.

Voor een bus kun je bijvoorbeeld eisen dat het bereik na 300.000km of 5 jaar, nog minimaal 80% van de originele eis is. En dat de bussen minimaal 350 dagen per jaar inzetbaar zijn geweest.
Wordt dat niet gehaald, dan moet je een deel van de prijs terugbetalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De nieuwe "Ioniq 5" aka "Ioniq 45" is nu ook in een speciale kleinere speedster/cabrio uitvoering te krijgen. De EV is uitgerust met twee DC-motoren. Die zorgen voor een duizelingwekkende topsnelheid van maar liefst 7 km/u. Alleen de allerdappersten durven plaats te nemen achter het stuur van deze elektrische auto. Om het zelfvertrouwen van de bestuurder een extra boost te geven, kozen de designers – geïnspireerd door de autosport – ervoor de stoel in het midden van de EV te plaatsen. Zijn actieradius is nog niet officieel vastgesteld, maar het plezier van de jonge bestuurder in combinatie met de speciale Emotion Adaptive Vehicle Control (EAVC) technologie brengt hem verder dan je zou verwachten. Hier meer informatie.

Hier zie je een eerste testrit video, waarin het FERS "Facial Emotion Recognition System" systeem uit de doeken gedaan wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ZuinigeRijder schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:24:
De nieuwe "Ioniq 5" aka "Ioniq 45" is nu ook in een speciale kleinere speedster/cabrio uitvoering te krijgen. De EV is uitgerust met twee DC-motoren. Die zorgen voor een duizelingwekkende topsnelheid van maar liefst 7 km/u. Alleen de allerdappersten durven plaats te nemen achter het stuur van deze elektrische auto. Om het zelfvertrouwen van de bestuurder een extra boost te geven, kozen de designers – geïnspireerd door de autosport – ervoor de stoel in het midden van de EV te plaatsen. Zijn actieradius is nog niet officieel vastgesteld, maar het plezier van de jonge bestuurder in combinatie met de speciale Emotion Adaptive Vehicle Control (EAVC) technologie brengt hem verder dan je zou verwachten. Hier meer informatie.

Hier zie je een eerste testrit video, waarin het FERS "Facial Emotion Recognition System" systeem uit de doeken gedaan wordt.
Hopelijk trekken ze die vormgeving door naar hun grote modellen, want dit karretje ziet er qua design tig keer beter uit dan wat Hyundai tot nu toe op de weg weet te zetten

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
ZuinigeRijder schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:24:

Ai, concurrentie aan de laadpaal! :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er zijn nog geen goede reviews van de Aiways U5 te vinden, maar deze Duitse proefrit geeft een goede indruk van het interieur en de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
wian schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:31:
Er zijn nog geen goede reviews van de Aiways U5 te vinden, maar deze Duitse proefrit geeft een goede indruk van het interieur en de ruimte.
of van 9 maanden geleden

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op het kanaal van Michael Schmitt zijn ook de nodige video's te vinden. YouTube: YouTube

Verwijderd

https://translate.google....e-volkswagens-id-vertrieb

Dit verbaast me helemaal niks, VW maakt zich zo erg schuldig aan Greenwashing maar echt daden? Ho maar.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Ik vermoed dat het hier niet echt bewust aan VW zelf ligt, maar eerder een - mogelijk onbedoeld - neveneffect is van de kleinere winstmarges die dealers hebben op de ID.3, waardoor ze liever wat anders verkopen. Begrijpelijk van hun kant natuurlijk, maar inderdaad niet zo goed voor verkoopscijfers van de elektrische VW's.

Logisch dat de dealers liever een ICE verkopen, want de marges liggen hoger en de klanten komen vaak nog eens terug voor hun onderhoud, wat bij een EV ook beduidend minder oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Jammer van al dat gesjoemel.
Is dat echt handig? Bussen opladen met laadstekkers?

In Zoetermeer rijden de stadsbussen al bijna een jaar uitsluitend elektrisch. Maar die worden met pantograaf geladen.

Bussen zijn van VDL een Nederlands bedrijf. Toch jammer dat ze in Apeldoorn het Chinese BYD erbij halen.

Vooral als er ook nog gesjoemeld is met de aanbesteding en BYD de garantie tot levering niet wilde geven, waar VDL dat wel kon.

Ik kan mij de frustratie van VDL wel voorstellen:
https://www.ovpro.nl/bus/...kgelegenheid/?gdpr=accept

Nu ben ik het niet volledig met hem eens, maar in grote lijnen heeft hij een punt.

Best interessant trouwens:

https://www.ptindustrieel...0015-755698280.1608270015

Gaan steeds verder, tot 525 kWh al!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Jeroenneman schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:35:
[...]

Wel jammer dat het dan weer BYD is, en niet VDL.
Haha, ik lees je comment nu pas, maar precies dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:46:
Overigens is BYD top kwaliteit, dat heb ik al eerder gezegd. Ik vond het gewoon erg jammer toen ik 2018 in een nieuwe stink bus moest stappen :+
Het probleem is dat je nooit weet of de Chinese overheid nog even wat geld toelegt, om de markt te veroveren. Daardoor wordt het oneerlijke concurrentie.

Buiten het feit dat BYD dus niet aan de voorwaarden van de aanbesteding voldeed, omdat ze geen garantie op de lever aantallen wilden geven.

Accu’s zijn kleiner en het verbruik lijkt hoger dan bij VDL. Als ik ook zie dat ze moeten gaan stekkeren, lijkt mij dat heel onhandig voor bussen.

Maar goed, ik kan ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
Zijn er al nieuwe tussenstanden van de verkoop EV cijfers over 2020 voor Nederland?
@databeestje ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 17:18
Nu ben ik het niet volledig met hem eens, maar in grote lijnen heeft hij een punt.
Die elektrische bussen van VDL zijn erg slechte bouwkwaliteit daarom begrijp ik wel dat voor de Chinese zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
saharoen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:15:
[...]

Die elektrische bussen van VDL zijn erg slechte bouwkwaliteit daarom begrijp ik wel dat voor de Chinese zijn gegaan.
Wat is daar zo slecht aan?
Ze wegen in ieder geval een stuk minder dan de BYD bussen. En met continu optrekken en afremmen, lijkt mij gewicht een balangrijk onderdeel voor de zuinigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
saharoen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:15:
[...]

...??? In heel Eindhoven rijden al jarenlang prima elektrische bussen van VDL. Niets mis met de brouwkwaliteit.

Zelf vind ik het ook “dom” om zoveel Chinese bussen toe te laten. Andersom is het onmogelijk om een bus van VDL in China te krijgen door de Chinese staat/ CCP.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Stef87 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:26:
[...]

...??? In heel Eindhoven rijden al jarenlang prima elektrische bussen van VDL. Niets mis met de brouwkwaliteit.

Zelf vind ik het ook “dom” om zoveel Chinese bussen toe te laten. Andersom is het onmogelijk om een bus van VDL in China te krijgen door de Chinese staat/ CCP.
Dat niet alleen. Als VDL uiteindelijk kapot is geconcureerd, heb je geen alternatief meer.

Waar rook is, is vuur:
"De busbouwers zouden ervan overtuigd zijn dat BYD financieel wordt gesteund door de Chinese overheid. BYD zegt er zelf het volgende over in de begeleidende tekst bij een persbericht: 'BYD is een onafhankelijke onderneming. De Chinese overheid heeft geen belang in BYD, of in zijn R&D-afdeling, productie of enige andere afdeling. Daarnaast verleent de Chinese regering geen steun aan BYD om succesvol te worden in markten buiten China.' Het is niet voor het eerst dat een Chinees bedrijf wordt beschuldigd van iets te nauwe banden met de Chinese overheid. Vorig jaar was de conclusie van een rapport van de U.S. House of Representatives Intelligence Committee dat ZTE en Huawei te zeer gelieerd zijn aan de Chinese staat."

Daarnaast ruikt dit zaakje aan alle kanten:

Keolis stelt dat BYD de enige was die kon leveren en dat VDL geen garanties wilden afgeven:
https://www.ed.nl/economi...-byd-bus-beter~a9e6aa764/

Het tegenovergestelde bleek waar:
https://nos.nl/artikel/23...steding-ov-concessie.html

"Die hadden volgens FTM het specifieke doel om de aanbesteding binnen te halen. De Chinese bedrijven zouden niet met boetes of rechtszaken worden geconfronteerd als ze hun leveringsgaranties over honderden elektrische bussen niet zouden nakomen."

Ze zijn er ook zwaar voor gestraft, ze raken de routes definitief kwijt en vanaf 2022 moet er een nieuwe aanbesteding gedaan zijn:
https://www.omroepgelderl...megaklus-definitief-kwijt

Zo'n straf krijg je niet zomaar.

Maar goed, het blijven Fransen he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Op de Skoda Citigo zit blijkbaar een terugroepactie??

Vriendin had voor haar Citigo-E een voicemailbericht dat de “regelaar” moet worden vervangen. Wat voor regelaar dat is weten wij nog niet en het is te laat om terug te bellen.

Iemand anders dit al gehad?.. Vermoedelijk ook geldig voor de nieuwe E-Up! En de Seat Mii electric

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:05:
Op de Skoda Citigo zit blijkbaar een terugroepactie??

Vriendin had voor haar Citigo-E een voicemailbericht dat de “regelaar” moet worden vervangen. Wat voor regelaar dat is weten wij nog niet en het is te laat om terug te bellen.

Iemand anders dit al gehad?.. Vermoedelijk ook geldig voor de nieuwe E-Up! En de Seat Mii electric
Zie https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx iets met beschadigde accucellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:46:
[...]

Ik weet het, ik heb bij het GVB gewerkt en heb me ook verdiept in aanbestedingsrecht. Fyra is juist door het aanbestedingrecht verkeerd gelopen... Het lijkt me juist een argument tegen diesel bussen kopen.

Hebben al die elektrische BYD's (en andere batterij elektrische bussen) geen diesel webasto die harder stinkt dan een moderne dieselmotoren in een 2018 bus?

[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 18-12-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Als ik via ons eigen kenteken in de RDW database kijk is er geen terugroepactie te vinden. Vraag mij af wat mevrouw dan met “regelaar” bedoeld via voicemail.

Kijk ik op de lijst via @PeterZ(on) (bedankt!) zijn link zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QzmvxBOZv2oLzTcEOMqiH1_H-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZvaYpAvnVynbwaFdSRaStXs.png?f=fotoalbum_large

Met andere woorden: Gehele batterij zal pro-actief worden vervangen. (Ivm mogelijk brandgevaar)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 18-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
BlakHawk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 06:41:
[...]
Jammer van al dat gesjoemel.
Is dat echt handig? Bussen opladen met laadstekkers?

In Zoetermeer rijden de stadsbussen al bijna een jaar uitsluitend elektrisch. Maar die worden met pantograaf geladen.
Ligt er maar net aan hoe snel je moet laden.

Als de bus de hele dag kan rijden op 1 lading en dan snachts op het depot 8 uur heeft om te laden, dan kan dat met een laadkabel die nog prima te hanteren is (vergelijkbaar met een fastned of supercharger).

Wil je een bus echter gaan snelladen, dan heb je het over vermogens van 1MW. Zelfs op 800V DC heb je het dan over 1250A. Dat is geen makkelijk hanteerbare kabel meer.

Bij een pantograaf kun je wat makkelijker een hogere spanning gebruiken (In Nederland is 1500V gebruikelijk). En je hoeft de kabel ook niet meer te tillen.
Het nadeel is dat ze erg storingsgevoelig zijn. Het mechanisme dat hem omhoog doet kan stuk. En sneeuw en ijs kunnen roet in het eten gooien. En er is 0 kans dat een buschauffeur van de verzekering, vakbond en arbo zelf zo'n pantograaf of bovenleiding ijsvrij mag gaan maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In San Francisco zie je ook al jaren elektrische bussen met pantograaf in de binnenstad. Door het vele klimmen en dalen is een elektrisch motor gewoon veel beter. Ondanks de technologische vooruitgang uit de regio worden ze wel handmatig gekoppeld 8)7

Als je een bus in 5-10 min half vol kan laden op een drukke busbaan in de binnenstad kan je wel met flink kleinere accu aan de gang. Volgens mij was Renault een paar terug ook bezig met rijdend draadloos laden. Dat is voor OV en autonome auto’s toch wel een erg interessante techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:29:
[...]

Als ik via ons eigen kenteken in de RDW database kijk is er geen terugroepactie te vinden. Vraag mij af wat mevrouw dan met “regelaar” bedoeld via voicemail.

Kijk ik op de lijst via @PeterZ(on) (bedankt!) zijn link zie ik dit:

[Afbeelding]

Met andere woorden: Gehele batterij zal pro-actief worden vervangen. (Ivm mogelijk brandgevaar)
Op ons kenteken zit ook geen terugroepactie volgens het RDW. Apart!

Zijn er al gevallen van brand bekend? De auto staat hier aan de zijkant tegen het huis half onder de overkapping van de garage naast de 3, als dat in de brand gaat dan is het goed mis. Uiteraard staat de Citigo altijd met <90% SoC op de oprit. ( Bij de Bolt ontstond er een hoger risico op brand door >90% SoC te laden)

Je hoort de laatste tijd wel veel van accu gerelateerde terugroepacties, Kona, Bolt, Kuga, nu de Citigo-E. zou dit gewoon een slechte batch zijn van één fabrikant?

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 18-12-2020 18:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

RocketKoen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:38:

Wil je een bus echter gaan snelladen, dan heb je het over vermogens van 1MW. Zelfs op 800V DC heb je het dan over 1250A. Dat is geen makkelijk hanteerbare kabel meer.
Dit is dus de grap, op zich is het prima te hanteren. Je hebt voor 1250A geen bijzonder dikke kabel nodig, je kunt af met een watergekoelde 70mm2 draad. Er zijn kabelontwerpen die niet dikker zijn dan huidige CCS-kabels voor deze stroomsterkte. Dit is maar een fractie dikker dan huidige ongekoelde 350A kabels. Ja, verliezen zijn significant (~2.5-4kW over de hele kabellengte) maar verhoudingsgewijs nog steeds veel minder dan 1% van je totaalvermogen. Dat is compleet acceptabel en gemakkelijk te koelen.

De voornaamste reden dat dit nog niet wordt gedaan zit 'm niet in de kabel zelf, maar in de connector. Hoe ga je garanderen dat de contactweerstand consistent laag genoeg is om zoveel stroom veilig te kunnen overbrengen. Hier is nog geen standaard voor en niemand durft het aan met een custom connector te komen buiten de SAE om, dus het bestaat niet.

De pantograafoplossing is al wel een tijdje gestandaardiseerd in een voorgesteld amendement van CCS 2.0 (die waarschijnlijk in CCS 3.0 wordt opgenomen), o.a. bedrijven als Vector hebben hier standaardoplossingen voor die al een tijdje worden gebruikt (bijv. voor de elektrische bussen in Delft). Hiermee kan momenteel op dezelfde stroomsterktes worden gewerkt als ouderwetse pantograafsystemen (typisch tot ~2kA stationair, 1kA rijdend). Dat is op zich heel slim, want dit is ontegenzeggelijk een Solved Problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 15:56
Zit hier een kern van waarheid in of volledig onzin? 😊 Ik vind nergens het verbruik van de verwarming bij stilstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vls-tml9s_3yPh2ZiEgCaF8ZNp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpwDMXmXUd1iHNTGhSghsXap.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Davy_Rx schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:04:
Zit hier een kern van waarheid in of volledig onzin? 😊 Ik vind nergens het verbruik van de verwarming bij stilstand.

[Afbeelding]
Onzin, kijk deze video maar die TB pas gemaakt heeft. YouTube: Sleeping in 2021 Tesla Model 3 in -8°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Natuurlijk loopt je accu leeg door gebruik van de verwarming, kost een hoop energie. Heb even gegoogled, voor Tesla vind ik 4 à 5 kW voor de cabin heater. Dus als je 3 uur stilstaat zou je max. 15 kWh kwijt zijn. Substantieel, maar geen probleem tenzij je al een redelijk lege accu had.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bananeman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:10:
[...]

Natuurlijk loopt je accu leeg door gebruik van de verwarming, kost een hoop energie. Heb even gegoogled, voor Tesla vind ik 4 à 5 kW voor de cabin heater. Dus als je 3 uur stilstaat zou je max. 15 kWh kwijt zijn. Substantieel, maar geen probleem tenzij je al een redelijk lege accu had.
Zelfs een Tesla zonder warmtepomp jaagt er in 3 uur echt geen 15kWh doorheen, misschien 5kWh. En dan moet het ook nog flink vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
1,5kW per uur is minder dan ik dacht. Dit is wel met warmtepomp. Maar het is dus onzin, terwijl je batterij net bijna leeg was 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Davy_Rx gezien het screenshot. Lekker op FB laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Davy_Rx schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:19:
[...]

1,5kW per uur is minder dan ik dacht. Dit is wel met warmtepomp. Maar het is dus onzin, terwijl je batterij net bijna leeg was 😊
Een warmtepomp is wel zuiniger maar minder dan men soms roept. Laatst heeft NextMove een test gedaan met de nieuwe VW ID3 met en zonder warmtepomp waarbij de auto zonder warmtepomp zelfs minder verbruikte.

Edit. hier nog een test met een Ioniq YouTube: Schlafen im Ioniq Electric mit Heizung im Winter! - was braucht er?

[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 19-12-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[Afbeelding]
Ben benieuwd wanner die beste persoon voor het laatst drie uur in de file heeft gestaan zonder afslag of tankstation (met snellader). Het voordeel van een elektrische auto in de file is juist dat het verbruik van de aandrijflijn nihil is.

Daarnaast verbaas ik mij altijd hoeveel mensen met jas aan in de auto de climate control op 21 graden zetten. Bij mij staat die op 18 in de winter (ook zonder jas) en schakel eventueel de stoelverwarming bij. Zo zijn de temperatuur wisselingen bij in en uit stappen een stuk prettiger. Voorverwarmen doet die wel op 20 graden en dat vind ik ‘s ochtend best wel benauwd (meestal rijd ik iets later pas weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Deveon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:32:
[...]

Ben benieuwd wanner die beste persoon voor het laatst drie uur in de file heeft gestaan zonder afslag of tankstation (met snellader). Het voordeel van een elektrische auto in de file is juist dat het verbruik van de aandrijflijn nihil is.

Daarnaast verbaas ik mij altijd hoeveel mensen met jas aan in de auto de climate control op 21 graden zetten. Bij mij staat die op 18 in de winter (ook zonder jas) en schakel eventueel de stoelverwarming bij. Zo zijn de temperatuur wisselingen bij in en uit stappen een stuk prettiger. Voorverwarmen doet die wel op 20 graden en dat vind ik ‘s ochtend best wel benauwd (meestal rijd ik iets later pas weg).
Klopt. Meestal zet men de Autoverwarming even hoog als in huis terwijl men in de auto een jas draagt. 😊 Ik snap omgekeerd ook wel niet dat veel mensen met een elektrische wagen inboeten op comfort (weinig of geen verwarming of airco) om toch maar zo weinig mogelijk kWh te verbruiken. Maar als ik die (lage) verbruiken voor verwarming zie heeft het dan toch ook weinig zin om daar naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:16:
[...]

Zelfs een Tesla zonder warmtepomp jaagt er in 3 uur echt geen 15kWh doorheen, misschien 5kWh. En dan moet het ook nog flink vriezen.
Eens dat 15kWh erg hoog is, tegelijkertijd denk ik dat 5kWh weer optimistisch is. Het zal ergens in het midden liggen. Heb nog wat verder gezocht en kom het soort getallen dat ik noemde her en der tegen, maar geen uitsluitsel erover.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[Afbeelding]
Dikke onzin. Als je accu genoeg opgeladen is om 10 km op 100 km/h te rijden, is hij ook vol genoeg om 3 uur met de verwarming vol aan in de file te staan :)
Aangenomen dat het interieur al warm is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Omdat ik er zelf redelijk benieuwd naar was, heb ik even wat zitten testen de voorbije weken, met temperaturen van rond het vriespunt. Bij voorkeur voorverwarmd terwijl hij nog insteekt, en dan met de stuurverwarming en zetelverwarming aan en de verwarming op 16 tot 18 graden, moest de directe verwarming niet meer aan, en de warmtepomp verbruikte ongeveer 500 a 700 W.

Bij het verwarmen van een koude auto, zat het verbruik rond de 4,5 kW de eerste 5 minuten of zo, waarna het geleidelijk zakte, tot na een kwartiertje de directe verwarming niet meer aan ging en de warmtepomp ook weer op 500 a 700 W zat. In de praktijk kan je dus gerust een paar uur in de file zitten, zonder dat dat problemen oplevert.

Wanneer de temperatuur nog lager zakt, zal dat verbruik natuurlijk hoger liggen, maar eens de auto verwarmd is, zal het bij de minimumtemperaturen in onze streken niet snel meer dan anderhalf a 2 kW verbruiken, dus dat merk je wel, maar je zal niet snel zonder accu vallen, tenzij je met weinig marge vertrokken bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Proton_ schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:58:
[...]

Dikke onzin. Als je accu genoeg opgeladen is om 10 km op 100 km/h te rijden, is hij ook vol genoeg om 3 uur met de verwarming vol aan in de file te staan :)
Aangenomen dat het interieur al warm is.
Ik heb midden in de winter van 2019 urenlang voor de grote brug gestaan in Denemarken als je vanuit CPH terug naar Hamburg gaat. Er was een enorm ongeluk, urenlang totale stilstand. Urenlang lekker de verwarming aan in de I-Pace, paar % ging eraf. Helemaal niets aan de hand, geen enkele invloed op de rit, toen nog helemaal niet zoveel 100kW+ laders onderweg, dat is nu wel anders. Nul risico.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

[Afbeelding]
Ik zie dit soort berichten letterlijk nooit, waar wordt dit gepost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
JohnW1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:18:
Hallo,

Iemand die met mij wilt meedenken over een elektrische cross-over/suv?

Gezinssituatie 4 personen; 2 volwassenen, peuter en een baby (dus komende 5 jaar nog met kinderwagen en buggy in de weer.
Komende 2 zomervakanties nog buiten schoolvakanties de mogelijkheid om op vakantie te gaan (prettig ivm eventuele laadstress?!)

Budget. ca. 50K. (lease bedrag 850euro per maand, mogelijkheid om dit met 150euro te overschrijven).

Eigen oprit met laadvoorzieningsmogelijkheid.

Uitgaande van winterperiode 250km per dag, liefste dit zonder tussendoor te laden.

Zelf twijfel ik tussen de Mustang Mach E SR, ID 4 of de Enyaq 60/80?

MME heb ik gezien, mooie auto, kofferruimte valt me wat tegen.
Enyaq, mooie auto, persoonlijk vindt ik de MME mooier, maar de kofferbakruimte was top.
ID 4, geen direct gevoel bij..

Graag jullie gedachte!
Als je een beetje geduld hebt en goed kan onderhandelen, kan je een i-pace SE kopen voor minder dan 55k incl. Btw uit 2019

Met extra bijtellingsvoordeel is dat niet veel duurder dan een 50k auto ev uit 2021

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
mux schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:25:
[...]

Ik zie dit soort berichten letterlijk nooit, waar wordt dit gepost?
Mijn zus stuurde het me door. Ben dan op die persoon zijn profiel gaan kijken maar kan er spijtig genoeg niet op reageren 😄 Ik zag dat het ook al meer dan 1000x gedeeld is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Davy_Rx schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:35:
[...]

Mijn zus stuurde het me door. Ben dan op die persoon zijn profiel gaan kijken maar kan er spijtig genoeg niet op reageren 😄 Ik zag dat het ook al meer dan 1000x gedeeld is
Interessant, dat is dus in feite een onnavolgbare informatiebron die puur gemaakt is om te delen. En die redelijk zelfselecterend alleen aan mensen wordt getoond die er gevoelig voor zijn. In de hoek georganiseerd maar evil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mux schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:17:
[...]

Interessant, dat is dus in feite een onnavolgbare informatiebron die puur gemaakt is om te delen. En die redelijk zelfselecterend alleen aan mensen wordt getoond die er gevoelig voor zijn. In de hoek georganiseerd maar evil.
Dat is het probleem van het algoritme van de socials. Iedereen ziet wat hun mening bevestigd want dat maakt ze blij en op het platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
https://tweakers.net/nieu...e-hoger-bereik-toont.html

Ik zal wel te dom zijn om dit te snappen, volgens mij haalt bijna niemand zijn geprojecteerde bereik (menig Tesla rijder klaagt hier over) en dan verhoog je de weergegeven kilometers?

ps dit is GEEN aanval op Tesla, dus schiet niet in de verdediging svp |:(

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MarcelGo schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:56:

Ik zal wel te dom zijn om dit te snappen, volgens mij haalt bijna niemand zijn geprojecteerde bereik (menig Tesla rijder klaagt hier over) en dan verhoog je de weergegeven kilometers?

De enig juiste manier om het echte bereik van een EV te bepalen is door het zelf te testen in jouw eigen specifieke gebruikssituatie. En dan nog kan het enorm verschillen door de continu veranderende omstandigheden van weer en verkeer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
MarcelGo schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:56:

Ik ben een sterke voorstander van een “Typical range” dus: huidige temperaturen combineren met huidige snelweg en max snelheid bij verbruik op dat moment= ongeveer X,Y,Z kilometer.

(Zelf vind ik de Ampera-E hier erg goed welke naast verwacht ook een best en worst-case scenario laat zien)

Zelf heb ik deze functie niet nodig maar weet wel uit ervaring dat dit heel erg prettig kan zijn als het je eerste EV is(Renault Zoe)... ofwel maak het zo makkelijk mogelijk om EV te gaan rijden voor de meeste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Stef87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:32:
[...]

Ik ben een sterke voorstander van een “Typical range” dus: huidige temperaturen combineren met huidige snelweg en max snelheid bij verbruik op dat moment= ongeveer X,Y,Z kilometer.

(Zelf vind ik de Ampera-E hier erg goed welke naast verwacht ook een best en worst-case scenario laat zien)

Zelf heb ik deze functie niet nodig maar weet wel uit ervaring dat dit heel erg prettig kan zijn als het je eerste EV is(Renault Zoe)... ofwel maak het zo makkelijk mogelijk om EV te gaan rijden voor de meeste mensen.
Hier ook. De E-tron is spatzuiver met zijn GoM.
Gek dat Tesla je niet gewoon de keuze geeft, zeker voor een software boer moet dat een klein kunstje zijn en dan leg je de keuze bij de eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
GeeMoney schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:35:
[...]

Gek dat Tesla je niet gewoon de keuze geeft, zeker voor een software boer moet dat een klein kunstje zijn en dan leg je de keuze bij de eigenaar.
Het is er al “een soort van” met de energy app, helaas kan je die als je ook muziek en navi gebruikt niet open houden want dit neemt heel je scherm in beslag.

Ze zouden het zomaar eens kunnen toevoegen met een software-update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10

Freak187

geen

[Afbeelding]
Zeer terecht punt. Gezien de dagen sneeuw die we in Nederland hebben ligt de dood op de loer! |:(

Tjezus.. kom op.. denk ff na mensen. We leven in een dichtgeregeld land..

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Freak187 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:24:
[...]

Zeer terecht punt. Gezien de dagen sneeuw die we in Nederland hebben ligt de dood op de loer! |:(

Tjezus.. kom op.. denk ff na mensen. We leven in een dichtgeregeld land..
Ik vroeg me vooral af hoeveel een EV verbruikt om het interieur te verwarmen (of koelen). Je zou denken dat dat toch wel redelijk wat is aangezien veel mensen hun verwarming uitzetten om toch maar wat zuiniger te rijden. Blijft nu peanuts te zijn.
Verder is deze stelling puur hypothetisch maar dat had je wel door denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Eastman schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:18:
[...]

Als je een beetje geduld hebt en goed kan onderhandelen, kan je een i-pace SE kopen voor minder dan 55k incl. Btw uit 2019

Met extra bijtellingsvoordeel is dat niet veel duurder dan een 50k auto ev uit 2021
is maar zeer de vraag of je een auto wilt met 90 kwh accupakket die op de meeste laadpunten met 3.7kw (7.4kw op 22kw palen) laadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Coasterfreak schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:45:
[...]

is maar zeer de vraag of je een auto wilt met 90 kwh accupakket die op de meeste laadpunten met 3.7kw (7.4kw op 22kw palen) laadt
De 2019 (refresh) versie heeft wel 3-fasen laden gekregen. (Had natuurlijk vanaf introductie gemoeten maar goed, beter laat dan nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:32:
[...]

Is gewoon marketing. Als je kijkt naar hoe sommige oude autopers kijkt naar de EV range. Gaan ze 100 km rijden, zeggen ze kijk in de Tesla kan je na 100 km nog 300 km rijden en in De Niro/Kona/ID3/etron kan je na 100 km nog maar 200 km rijden. Daarom zie je bij sommige fabrikanten dat de GOM de 1e 50% minder hard terug loopt dan de 2e 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
YouTube: Hyundai Kona vs. Volkswagen ID.3 vs. Peugeot e-2008 | ANWB Triotest

Meer dan 40k voor een 2008 8)7 . Ik snap sowieso niet waarom je een Kona boven een ID.3 zou kiezen. De Kona is een veel kleinere auto. De Kona is een directe concurrent van de 2008. De ID.3 is de concurrent voor De Niro.

Ik denk dat de B segment SUV’s volgend jaar toch in prijs moeten gaan dalen om concurrerend te blijven. Zeker nu je in het C segment steeds goedkopere EV’s krijgt. De ID.3 krijgt een lagere prijs, maar ook De Niro komt met 40 kWh accu in het vaarwater van de B-segment SUV’s. Dan heb je toch veel meer waar voor je geld.

Mooie tijden voor EV’s. Als je als fabrikant nu nog niet overtuigd bent van BEV heb je toch een plaat voor je hoofd (Toyota).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
GeeMoney schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:47:
[...]

De 2019 (refresh) versie heeft wel 3-fasen laden gekregen. (Had natuurlijk vanaf introductie gemoeten maar goed, beter laat dan nooit)
dat klopt, maar alle 2018-9 4% bijtellingknaller ipaces hebben een 1 fase lader, 7.4 kw max. dat kan in sommige gevallen niet genoeg zijn ook al laad je thuis én op kantoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Coasterfreak schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:45:
[...]

Persoonlijk zou ik daar geen enkel bezwaar in hebben. De aantal keren dat ik op dag 1 hem leeg zou rijden en op dag 2 dat weer nodig hebt zijn echt nihil.

Al had het voor die prijs er wel gewoon op moeten zitten..

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 20-12-2020 18:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik rij 37.500km per jaar met een 1-fase e-Niro (ook naar Zwitserland en Zweden, Zeeland) en moet zo 2x per jaar 10 minuutjes aan de snellader omdat de dingen op de dag nou eenmaal zou uitkomen (in Zeeland heb ik geen laadpaal bij schoonouders en dat is 200km rijden enkel).

1-fase is echt geen probleem in de praktijk imho. Tenzij je dus een dagelijkse rit hebt van >350km en je kan niet op de bestemming laden 😂

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
_eLMo_ schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:30:
Ik rij 37.500km per jaar met een 1-fase e-Niro (ook naar Zwitserland en Zweden, Zeeland) en moet zo 2x per jaar 10 minuutjes aan de snellader omdat de dingen op de dag nou eenmaal zou uitkomen (in Zeeland heb ik geen laadpaal bij schoonouders en dat is 200km rijden enkel).

1-fase is echt geen probleem in de praktijk imho. Tenzij je dus een dagelijkse rit hebt van >350km en je kan niet op de bestemming laden 😂
heb zelf ook een 1 fase lader en 17kwh accu in mn smart, werkt prima voor mij.

alleen, een ipace heeft denk ik een fors hogere verbruik als een eniro.

als je ipace helemaal leeg is heb je 27 UUR nodig bij een 3.7kw paal om van 0 naar 100% te gaan. moet je beseffen dat die auto meer dan een ton kostte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
@Coasterfreak Daarom is die inmiddels ook zo in prijs gezakt. Als het een top EV was hield ie veel beter znwaarde.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:42:
@Coasterfreak Daarom is die inmiddels ook zo in prijs gezakt. Als het een top EV was hield ie veel beter znwaarde.
Dat is exact mijn punt. Ik heb er dus eentje gekocht met pano dak en ACC voor minder dan 55k terwijl de nieuwwaarde idd een ton is.

Ik heb ook een eerste generatie leaf en laad die eigenlijk alleen op met de 2,5 kw noodlader, al 5 jaar lang. Die gebruik ik nu ook voor de I-pace voor thuis.

De leaf moet ik bijna elke dag opladen. De I-pace ongeveer 1 keer per week en als het echt nodig is even aan de snellader bij Shell voor 35 cent per kWh of Fastned.

Voor het bedrag wat ze er nu voor vragen krijg je echt heel veel auto.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bjorn heeft de P8 ook aan de 1000km test onderworpen. Hij deed er 12:15 over.

YouTube: YouTube

Zelfde tijd als de Ionic met 28kWh.

Laden kwam na 700km pas goed op stoom en verbruik is natuurlijk vrij hoog van zo’n SUV.

https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
Z___Z schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:02:
YouTube: Hyundai Kona vs. Volkswagen ID.3 vs. Peugeot e-2008 | ANWB Triotest

Mooie tijden voor EV’s. Als je als fabrikant nu nog niet overtuigd bent van BEV heb je toch een plaat voor je hoofd (Toyota).
En BMW ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
PeterZ(on) schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:27:
[...]

De enig juiste manier om het echte bereik van een EV te bepalen is door het zelf te testen in jouw eigen specifieke gebruikssituatie. En dan nog kan het enorm verschillen door de continu veranderende omstandigheden van weer en verkeer..
Nee hoor, bij de S en X schijn je wél een realista h bereik bij het accuutje te zien.

De Model 3 zie je enkel de rated range. Daarom heb ik hem direct op % gezet, omdat die rated range niets zegt. Ik haal nu in de winter en corona 150-200km op een lading van een Long Range. Dat getalletje wat Tesla daar neerzet irriteert mij alleen maar :+
GeeMoney schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:35:
[...]

Klopt dit moet toch gewoon een menuoptie kunnen worden?
Coasterfreak schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:15:
[...]

dat klopt, maar alle 2018-9 4% bijtellingknaller ipaces hebben een 1 fase lader, 7.4 kw max. dat kan in sommige gevallen niet genoeg zijn ook al laad je thuis én op kantoor
Coasterfreak schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:35:
[...]

heb zelf ook een 1 fase lader en 17kwh accu in mn smart, werkt prima voor mij.

alleen, een ipace heeft denk ik een fors hogere verbruik als een eniro.

als je ipace helemaal leeg is heb je 27 UUR nodig bij een 3.7kw paal om van 0 naar 100% te gaan. moet je beseffen dat die auto meer dan een ton kostte :+
Ja als, als, als...

Ik heb nu bijna een jaar een 1 fase lader met mijn Model 3 LR. Leeg naar vol kost zo’n 24 uur. Maar hoe vaak doe je dat? Nooit!

Zodra ik onder de 40% kom of ik de volgende dag ver weg moet, gaat hij aan de lader... Hij staat nu zelfs op 20% en ik moet zo even naar Den Haag heen en weer, dus nog even 10% erbij in 2 uur. Prima, bij thuiskomst weer aan de lader hangen. Al denk ik dat ik even wacht tot 23:00 uur vanavond ivm daltarief.

De meerkosten voor 3 fasen ga ik nooit terugverdienen.

Als het echt een keer krap is heb je snelladers, maar die heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad bij had bij dagelijkse ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Zijn er nog zaken waar je rekening mee moet houden als het aankomt op banden voor je EV?

Afgelopen weekend m'n winterbandjes onder de Zoe gelegd, maar schat in dat deze na dit seizoen wel echt op zijn.

Zat te denken aan allseasons (gezien ik altijd lekker op tijd ben om zelf even het klusje te klaren), maar weet ook dat er veelal speciale EV banden zijn, die vooral op zuinigheid zitten.

Of kan ik er gewoon een setje allseasons naar smaak onder leggen?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
@Blonde Tux Als je je een beetje inhoud met optrekken kan je flink lang met je banden doen. Zeker als je ook niet vaak hard afremt. Ik heb 67k met de zomerbanden gereden en had toen voor 2,7mm over, en jammer genoeg een beschadiging op de wang.

Als je niet op wintersport gaat zijn all seasons natuurlijk prima. Ik heb wel gehoord dat de bandenspecialisten dan wel op alle 4 de wielen all seasons willen, dus niet voor all seasons en achter zomerbanden.

Verder gewoon letten op brandstofverbruik label A en redelijk goed grip (ivm hoog koppel).
Let op: soms is er een nieuwe versie van een band met een ander label!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Blonde Tux schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:40:
Zijn er nog zaken waar je rekening mee moet houden als het aankomt op banden voor je EV?

Afgelopen weekend m'n winterbandjes onder de Zoe gelegd, maar schat in dat deze na dit seizoen wel echt op zijn.

Zat te denken aan allseasons (gezien ik altijd lekker op tijd ben om zelf even het klusje te klaren), maar weet ook dat er veelal speciale EV banden zijn, die vooral op zuinigheid zitten.

Ik zou mooi de originele speciale EV banden monteren. Dat kán aanzienlijk schelen in actieradius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BlakHawk schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:07:
[...]

Nee hoor, bij de S en X schijn je wél een realista h bereik bij het accuutje te zien.

De Model 3 zie je enkel de rated range. Daarom heb ik hem direct op % gezet, omdat die rated range niets zegt. Ik haal nu in de winter en corona 150-200km op een lading van een Long Range. Dat getalletje wat Tesla daar neerzet irriteert mij alleen maar :+
Dat zegt nog niet alles, gaat er nog altijd om hoe je er zelf mee rijdt. Zag pas een video van ElectrciDave met een volgeladen Ioniq en een bereik van 175km en ik vertrok vanmorgen met 83% SoC en met een bereik van 213km. Het hangt er dus helemaal vanaf wat jouw rijstijl is, al die aangegeven waardes zijn hooguit indicatief.

Die 150km met een LR is dat niet wat erg weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Blonde Tux schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:40:

Ik ga eigenlijk altijd naar een tweede handse autobanden zaak. Heb net een setje winterbanden onder de Leaf gezet met >80% profiel voor 35 euro incl montage en balanceren per band.

Goedkoper en milieuvriendelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Daar is de afdeling jokkebrokken weer: https://www.ad.nl/auto/oe...rbrandingsmotor~a3a0a107/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Voor enkel fijnstof vind ik het niet eens zo’n rare conclusie.

Fijnstof komt bij ICE maar voor een zeer klein percentage uit de motoren. Vooral remmen en banden. Als ik dan zie hoe een etron soms bereden wordt met regen zo laag mogelijk, dan zal dat meer impact hebben op fijnstof.

De banden van mijn Model 3 gaan ook hard de laatste tijd met enkel stadsritjes. Continu optrekken en remmen, dan gaat het hard.

Ik verwacht ongeveer hetzelfde als ik met de V60 had. 25.000 km op een setje banden.

Zodra ik meer snelwegen reed ging dat richting de 35.000-40.000km.

Stadsverkeer is gewoon erg belastend voor de banden, door het relatief hoge gewicht.

Het onderzoek gaat ook alleen over de stad mbt fijnstof.

Maar alle overige voordelen hebben ze niet onderzocht, voor het gemak 🤣

Pagina: 1 ... 162 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic