revolution-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:11:
Gaan we nu serieus weer inferieure ICE technologie vergelijken met een EV?
Kom op zeg... ik ken niemand die EV rijdt en graag terug wilt naar een ICE voor dagelijks vervoermiddel, dit heeft een reden.
Een ICE is leuk als deze met bijv. een v8 beleving geeft, 95% van het Nederlandse wagenpark zijn kleine 3 of 4 cilinder koffiemolens met een turbo.
[...]
Suggestief gespinned vuilnis van het AD.. over fake news gesproken

Nee.
Het ging er mij enkel over dat de gewaarwording van 'de stilte' in een EV een overroepen en in sommige gevallen zelfs een misplaatst verkoopsargument is.
Heeft alles met de gewaarwording van de banden en de windruis op het koetswerk te maken en weinig met de gebruikte motortechnologie. Het geluid van een brandstofmotor is ook best af te scheiden van de binnenruimte van die auto. Bijna alle andere technologie in een EV kan je ook toepassen in een ICE.
De grootste issues in mijn laatste ICE waren trouwens te wijten aan falende electronica en software. Nooit het mechanische gedeelte.
Ik wil ook nooit meer terug van een EV naar een ICE maar de 'stilte-ervaring' zal ik daarbij nooit als argument gebruiken. Integendeel. Ik waarschuw er potentiële kopers voor. Je moet ze niet op het verkeerde been zetten met argumenten die meestal niet waar te maken zijn. Daar verlies je dan alleen de geloofwaardigheid van de andere valabele argumenten bij.
Mijn laatste ICE was ook een vier cylinder 2.0l turbodiesel. Bij normaal dagelijks gebruik, waar jij mee schermt, klonk deze bij +50 km/uur in de binnenruimte echt niet luider dan de Kona EV en e-Niro waarmee ik reed.
Zowel de Kona EV als de e-Niro waren 10% duurder in aankoop dan de 4C 2.0.
Anderzijds ken ik massa's mensen die gewoon niet aan de EV gaan omdat ze het gevoel krijgen weinig terug te krijgen voor het geld dat ze in een EV moeten steken. Voor de prijs van een basic EV (met al zijn range nadelen) kopen ze een luxe ICE (zonder range en zonder comfort nadelen).
Blijkbaar ken jij alleen mensen die hun EV niet zelf moeten betalen of voor wie het aankoopbedrag van een EV maar een detail is?
Ik heb mijn ICE's altijd zelf moeten betalen. Ik rij nu met veel plezier al drie jaar met verschillende EV's (BMW, Hyundai, Kona). Maar ik moest de EV's dan ook niet zelf betalen en er wwas geen limiet in uitvoering. Moest ik er mijn eigen geld insteken kocht ik nu ook nog geen EV. Zelfs niet met de positieve ervaringen die ik nu met EV's heb gehad. Zo superieur zijn ze nu ook weer niet. Zeker niet als je binnen een welbepaald en eigen te financieren budget moet kiezen.
Als je naar niets moet kijken is een EV inderdaad een no brainer.
edit: ik woon in Belgisch-Vlaanderen. Bijtelling is hier geen punt van overweging. Particulier telt VAA ook niet.
[
Voor 31% gewijzigd door
IvoB2 op 22-12-2020 14:08
]