Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo mooi hoe iedereen zelf een onderzoek uitlegt. Je kunt beide kanten op. Bij een vergelijkbare auto is de EV in het voordeel. Bij een zwaardere, grotere EV met meer PKs een ICE. Niet meer dan logisch lijkt me. Een EV die veel zwaarder is wint wat op de remmen en verliest het met het rubber.

Ik snap wel dat mijn Model 3 met x honderd PK de banden wat sneller opvreet dan mijn vorige ICE met "maar" 190PK. Als ik de Model 3 in chill mode zet en gewoon rustig rij zal die weer winnen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je gaat toch geen Etron vergelijken met een Ford Fiesta? Je zou de Etron moeten vergelijken met een X5 of zo. Dan verdampt dat verschil en is een EV altijd in het voordeel. Tevens moet je je afvragen wat de door auto's geproduceerde hoeveelheid fijnstof is tegenover de andere bronnen...

De meeste EV's remmen niet met remmen maar met regeneratie, dat vergeten ze vast en zeker in dat onderzoek. Tijd om Auke Hoekstra weer eens een feitelijk verhaal te laten schrijven.. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Het met dit soort neponderzoeken de EV in een kwaad daglicht proberen te stellen, in de hoop dat de EV maar een tijdelijk fenomeen is, is zinloos en een al lang gepasseerd station.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:39
Inspired schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:41:
[...]

Zo mooi hoe iedereen zelf een onderzoek uitlegt. Je kunt beide kanten op. Bij een vergelijkbare auto is de EV in het voordeel. Bij een zwaardere, grotere EV met meer PKs een ICE. Niet meer dan logisch lijkt me. Een EV die veel zwaarder is wint wat op de remmen en verliest het met het rubber.

Ik snap wel dat mijn Model 3 met x honderd PK de banden wat sneller opvreet dan mijn vorige ICE met "maar" 190PK. Als ik de Model 3 in chill mode zet en gewoon rustig rij zal die weer winnen.
hier geen wetenschappelijk oordeel maar gewoon nuchter bekijken:

Hoeveel "stof" komt er van een zwaardere ICE -SUV op de voor/achter velgen terecht, van het steeds afremmen van deze kilo's?
Als ik kijk naar deze laag tussen de wasbeurten in, is dat flínk wat...
en dat terwijl ik nauwelijks rem, en meestal uitrol (mits geen hinder veroorzaak voor achterop rijders).

Als ik dan al deze "stof" verzamel, gedurende de levensduur van de banden, en vergelijk met wat ik aan EXTRA-bandenstof versleten heb (BEV bandenstof -/- ICE bandenstof= extra stof) dan kan ik mij haast niet voorstellen dat een zware ICE -SUV het beter doet.
Dan nog de uitstoot erbij en het plaatje lijkt mij rond.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:45:
Zijn er al nieuwe tussenstanden van de verkoop EV cijfers over 2020 voor Nederland?
@databeestje ;)
Nieuwe baan kost meer energie dan verwacht, kan je niet zo heel veel aan veranderen.

Er zijn afgelopen vrijdag 816 stuks VW ID.3 op kenteken gezet, en dat valt duidelijk buiten de norm over de maand, dus die zijn alvast op kenteken gezet voor 2021. Ondertussen worden er nog heel veel Model 3 aan de Koopmans terminal in Amsterdam op kenteken gezet, met circa 230 per dag.

De eerste plukjes ID.4 zijn inmiddels ook op kenteken gezet, 297 in totaal, gemiddelde cat prijs 50457. Niet slecht als je het vergelijkt met de Volvo XC40 (949) a 63322.
Nogmaals gecondoleerd met de Lexus UX300e (26) a 56733.
Hallo bouwvakkers busje Mercedes EQV (22) a 82867

Het ziet er naar uit dat er deze maand 5 modellen meer dan 1000 stuks gaan registreren, dat is wel indrukwekkend. (Model 3, ID.3, Kona, XC40, Polestar 2).
Voor het jaar is het Model 3, ID.3, Niro en op flinke afstand Kona en e-Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
databeestje schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:14:
Voor het jaar is het Model 3, ID.3, Niro en op flinke afstand Kona en e-Golf.
De ID3 heeft de Niro nog ingehaald? Dat is dan toch wel snel gegaan in een paar maanden...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is de uitstof van motoren een stuk erger. Fijnstof van de banden is maar 20%. Gelukkig, is dit met regelgeving wel beter te maken.

Voor de rest, openbaar vervoer en auto vrije steden en dorpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Hansieo schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:05:
Als ik dan al deze "stof" verzamel, gedurende de levensduur van de banden, en vergelijk met wat ik aan EXTRA-bandenstof versleten heb (BEV bandenstof -/- ICE bandenstof= extra stof) dan kan ik mij haast niet voorstellen dat een zware ICE -SUV het beter doet.
Dan nog de uitstoot erbij en het plaatje lijkt mij rond.
Een EV vergelijken met een zwaardere ICE-SUV is een non-vergelijking. Een Toyota Yaris zal minder fijnstof van de banden hebben dan een dikke Jeep... dat is nogal logisch. Een EV is zwaarder. Zelfde soort auto/formaat is de EV altijd zwaarder. Dus, meer fijnstof van de banden af. Dat het in de stad beter zou zijn als iedereen een zo klein en licht mogelijk autootje rijdt is dan ook wel duidelijk. Ook qua uitstoot, ook als je wel ICE rijdt in de stad is een klein zuinig autootje beter. Dus een kleine EV is nog beter, omdat naast fijnstof er in ieder geval geen extra uitstoot is.

Afhankelijk van welk onderzoek je wilt geloven, is EV uiteindelijk (na 50k, 100k, 150k km's of nooit.... ) minder slecht voor het milieu... er lijkt maar niet 1 onderzoek te zijn dat je echt objectief kunt geloven want er is altijd wel iets te mekkeren. Als het niet zo voordelig is voor EV dan zeggen alle EV rijders dat het onzin is, kan niet waar zijn, onderzoek betaald door ICE-industrie. En als het wel positief voor de EV is, dan is het gesponsord door belanghebbenden in de EV-industrie/(r)overheid, blah blah.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 04:35:
Natuurlijk is de uitstof van motoren een stuk erger. Fijnstof van de banden is maar 20%. Gelukkig, is dit met regelgeving wel beter te maken.

Voor de rest, openbaar vervoer en auto vrije steden en dorpen :)
Nu moet je zelf ook geen onzin verkopen, het onderzoek heeft het specifiek over EURO 6 norm.

Daarbij is je stelling onwaar.

Dit is een rapport uit 2015 door TNO:
https://publications.tno....S20vf/TNO-2015-R10386.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWwgRVXd0ivva2Jnl5Und6Kttpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l879dqcmo9IpP6d6XbEq6gp7.jpg?f=fotoalbum_large

Voor moderne diesels is het een verhouding van 1 staat tot 17.

De modernste benzine auto’s worden tegenwoordig ook al met partikel filter uitgerust om die 5 staat tot 17 omlaag te brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 22-12-2020 08:50 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
https://www.nu.nl/auto/60...langeafstandsmachine.html

De Mustang Mach-E getest. En behoorlijk enthousiast, al mag het interieur wat luxer.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DigitalExorcist schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:52:
https://www.nu.nl/auto/60...langeafstandsmachine.html

De Mustang Mach-E getest. En behoorlijk enthousiast, al mag het interieur wat luxer.
Test is een groot woord volgens mij. Brochure gelezen en tien minuten gereden. :) Wacht wel even tot een echte review met verbruikcijfers en indicatie van snellaad info. Dat laatste lijkt sowieso al tegen te vallen obv berichten uit Noorwegen. Maar daar lijken de meeste merken wel moeite mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Crazy D schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 07:05:
[...]

Afhankelijk van welk onderzoek je wilt geloven, is EV uiteindelijk (na 50k, 100k, 150k km's of nooit.... ) minder slecht voor het milieu... er lijkt maar niet 1 onderzoek te zijn dat je echt objectief kunt geloven want er is altijd wel iets te mekkeren. Als het niet zo voordelig is voor EV dan zeggen alle EV rijders dat het onzin is, kan niet waar zijn, onderzoek betaald door ICE-industrie. En als het wel positief voor de EV is, dan is het gesponsord door belanghebbenden in de EV-industrie/(r)overheid, blah blah.
Waar men het wel over eens lijkt te zijn is dat de grootste uitstoot van een ICE ten nadelen van de eigen inzittenden van die ICE is. Dat heb ik dan tenminste in de EV al niet meer. :)

Een groot voordeel van de EV wat steeds herhaald wordt de "volledige stile" ervaar ik dan weer niet.
Boven de 30 km/uur en al heel zeker +50 km/uur merk ik geen verschil met een moderne ICE.
Ook als voetganger hoor ik bv. een Tesla buiten de bebouwde kom al van ver komen aanrollen.

Mijn huidige EV heeft uiteraard een veel hoger gebruiksgemak dan mijn laatste ICE. Maar dat komt wwaarschijnlijk omdat ik ineens van een handgeschakelde zesbak ben overgeschakeld naar een top end EV. De snufjes die daar nu instaan vind je waarschijnlijk bijna allemaal in de moderne ICE automaten.

Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van de EV dat je hem thuis kan laden en grotendeels zelf kan bepalen met welk soort energie je hem laadt. Maar dat voordeel is dan weer niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:39
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:30:
[...]

Een groot voordeel van de EV wat steeds herhaald wordt de "volledige stile" ervaar ik dan weer niet.
Boven de 30 km/uur en al heel zeker +50 km/uur merk ik geen verschil met een moderne ICE.
Ook als voetganger hoor ik bv. een Tesla buiten de bebouwde kom al van ver komen aanrollen.
Ik heb heel veel km gemaakt in een snelle luxe Audi, waarbij ik de passerende auto's beter kon horen dan mijn eigen auto.

Neemt niét weg dat als ik de koppeling intrapte, en de auto liet rollen (verschillende snelheden) ik wél méér "stilte" waarnam.
Motorgeluid en/of resonantie waar-dan-ook-van afkomstig.

een Ev zou ik Serene stilte willen toedichten (net als Rolls-Roys en Bently) *;

Kijk, om windgeruis en bandenafrol kan je (haast) niet heen, dan helpt alleen een uitstekende koptelefoon 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:48
Eens de totale stilte is echt een genot, ik heb sinds gisteren een leenauto Audi A1 en wat een herrie maakt dat ding, natuurlijk wel 2 totaal verschillende werelden de A1 tegenover de E-tron.

Maar de E-tron met geluids isolatie glas is echt een genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:03:
[...]
Neemt niét weg dat als ik de koppeling intrapte, en de auto liet rollen (verschillende snelheden) ik wél méér "stilte" waarnam.
In mijn Passat GTE merk ik echt niet of de brandstofmotor draait of niet. Ik merk het enkel aan de reactie op het gaspedaal omdat de elektromotor minder snel terug hoeft te schakelen. Nu kan ik mijn wel voorstellen dat wanneer je een auto ontwerpt als pure EV er iets meer aandacht naar geluid gaat dan bij een brandstofauto waar je het toch nooit helemaal weg krijgt.

PS: Laatst zat ik in een Up! met noicecanceling aan op mijn AirPods :+

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 22-12-2020 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:30:
[...]

Waar men het wel over eens lijkt te zijn is dat de grootste uitstoot van een ICE ten nadelen van de eigen inzittenden van die ICE is. Dat heb ik dan tenminste in de EV al niet meer. :)

Mijn huidige EV heeft uiteraard een veel hoger gebruiksgemak dan mijn laatste ICE. Maar dat komt wwaarschijnlijk omdat ik ineens van een handgeschakelde zesbak ben overgeschakeld naar een top end EV. De snufjes die daar nu instaan vind je waarschijnlijk bijna allemaal in de moderne ICE automaten.

Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van de EV dat je hem thuis kan laden en grotendeels zelf kan bepalen met welk soort energie je hem laadt. Maar dat voordeel is dan weer niet voor iedereen weggelegd.
Dat ligt maar net aan de EV.
Mijn model 3 is vrij lawaaiig op de snelweg en inderdaad luidruchtiger dan mijn ICE.

Maar ik heb in de etron van een maar gereden en dat is pure rust. Mede door de (standaard) lucht vering zoef je echt over de weg.
syntesia schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:10:
Eens de totale stilte is echt een genot, ik heb sinds gisteren een leenauto Audi A1 en wat een herrie maakt dat ding, natuurlijk wel 2 totaal verschillende werelden de A1 tegenover de E-tron.

Maar de E-tron met geluids isolatie glas is echt een genot.
Ja dat kan ik beamen, echt volledige rust.

Maar dat heeft lang niet iedere EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:03:
[...]

Ik heb heel veel km gemaakt in een snelle luxe Audi, waarbij ik de passerende auto's beter kon horen dan mijn eigen auto.

een Ev zou ik Serene stilte willen toedichten (net als Rolls-Roys en Bently) *;

Kijk, om windgeruis en bandenafrol kan je (haast) niet heen, dan helpt alleen een uitstekende koptelefoon 7(8)7
Het is maar waarmee je het vergelijkt.
Een luxe EV uit de Audi-stal zal best wel het 'serene stilte' ervaring van een RR of Bently ICE kunnen evenaren (ik geloof je best op je woord , geen persoonlijke ervaring met een RR of Bently).
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je in een RR of Bently ook geen last hebt van banden- of windgeruis. :)

Ik ging alleen van het punt uit dat dit niet opgaat voor iedere EV. Dat de gewaarwording van 'absolute serene stilte' vanaf een bepaalde snelheid niet opgaat voor een gewone mensen EV. In mijn Kona EV noch in de e-Niro had en heb ik deze serene gewaarwordingen ervaren.

Het grommend geluid van een goede brandstofmotor vond ik juist één van de charmes van deze voertuigen.
In een EV, ongeacht de uitvoering en prijssetting 'klinken' ze bijna allemaal eender.: sereen. :9
Koppeling intrappen is er ook niet meer bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gaan we nu serieus weer inferieure ICE technologie vergelijken met een EV?
Kom op zeg... ik ken niemand die EV rijdt en graag terug wilt naar een ICE voor dagelijks vervoermiddel, dit heeft een reden.

Een ICE is leuk als deze met bijv. een v8 beleving geeft, 95% van het Nederlandse wagenpark zijn kleine 3 of 4 cilinder koffiemolens met een turbo.
Suggestief gespinned vuilnis van het AD.. over fakenews gesproken :r

[ Voor 96% gewijzigd door revolution-nl op 22-12-2020 12:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BlakHawk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:04:
Maar dat heeft lang niet iedere EV.
Ik heb het waarschijnlijk niet duidelijk uitgelegd maar dat was net mijn punt.

De stilte in een voertuig hangt meer af van het voertuig zelf en zijn uitrusting en in mindere mate van het soort aandrijving.

Het is dus niet zo dat je in iedere EV, wat bijna iedere marketingafdeling laat uitschijnen, een serene stilte ervaart. Je kan dat net zo goed ervaren in een goed gebouwde auto met verbrandingsmotor.
Of vanaf een bepaalde snelheid in een EV dezelfde herrie ervaren als in een gelijkaardige brandstofauto.

Het is al jaren geleden dat het motorgeluid in een auto voor mij nog een storend element was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
revolution-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:11:
Kom op zeg... ik ken niemand die EV rijdt en graag terug wilt naar een ICE voor dagelijks vervoermiddel, dit heeft een reden.

Een ICE is leuk als deze met bijv. een v8 beleving geeft, 95% van het Nederlandse wagenpark zijn kleine 3 of 4 cilinder koffiemolens met een turbo.

[...]

Suggestief gespinned vuilnis van het AD.. over fake news gesproken :r
Nee.
Het ging er mij enkel over dat de gewaarwording van 'de stilte' in een EV een overroepen en in sommige gevallen zelfs een misplaatst verkoopsargument is.
Heeft alles met de gewaarwording van de banden en de windruis op het koetswerk te maken en weinig met de gebruikte motortechnologie. Het geluid van een brandstofmotor is ook best af te scheiden van de binnenruimte van die auto. Bijna alle andere technologie in een EV kan je ook toepassen in een ICE.
De grootste issues in mijn laatste ICE waren trouwens te wijten aan falende electronica en software. Nooit het mechanische gedeelte.

Ik wil ook nooit meer terug van een EV naar een ICE maar de 'stilte-ervaring' zal ik daarbij nooit als argument gebruiken. Integendeel. Ik waarschuw er potentiële kopers voor. Je moet ze niet op het verkeerde been zetten met argumenten die meestal niet waar te maken zijn. Daar verlies je dan alleen de geloofwaardigheid van de andere valabele argumenten bij.
Mijn laatste ICE was ook een vier cylinder 2.0l turbodiesel. Bij normaal dagelijks gebruik, waar jij mee schermt, klonk deze bij +50 km/uur in de binnenruimte echt niet luider dan de Kona EV en e-Niro waarmee ik reed.
Zowel de Kona EV als de e-Niro waren 10% duurder in aankoop dan de 4C 2.0.

Anderzijds ken ik massa's mensen die gewoon niet aan de EV gaan omdat ze het gevoel krijgen weinig terug te krijgen voor het geld dat ze in een EV moeten steken. Voor de prijs van een basic EV (met al zijn range nadelen) kopen ze een luxe ICE (zonder range en zonder comfort nadelen).

Blijkbaar ken jij alleen mensen die hun EV niet zelf moeten betalen of voor wie het aankoopbedrag van een EV maar een detail is?

Ik heb mijn ICE's altijd zelf moeten betalen. Ik rij nu met veel plezier al drie jaar met verschillende EV's (BMW, Hyundai, Kona). Maar ik moest de EV's dan ook niet zelf betalen en er wwas geen limiet in uitvoering. Moest ik er mijn eigen geld insteken kocht ik nu ook nog geen EV. Zelfs niet met de positieve ervaringen die ik nu met EV's heb gehad. Zo superieur zijn ze nu ook weer niet. Zeker niet als je binnen een welbepaald en eigen te financieren budget moet kiezen.
Als je naar niets moet kijken is een EV inderdaad een no brainer.

edit: ik woon in Belgisch-Vlaanderen. Bijtelling is hier geen punt van overweging. Particulier telt VAA ook niet.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk

[...]

Suggestief gespinned vuilnis van het AD.. over fakenews gesproken :r
Ik zou zeker EV willen rijden, maar als ik privé een EV zou aanschaffen wil ik hele duidelijke afspraken over degradatie van een accupakket.

Als blijkt dat geen enkele verkoper hierin mee wil gaan, pak ik toch liever nog een keer een PHEV.

Het gedoe wat ik nu met de Tesla accu heb voor een auto van €63k wil ik nooit privé meemaken.

Het kan nog allemaal ongeluk zijn en niet representatief, des te meer zou ik privé gewoon een vervangend accupakket willen hebben. Als ze dat vooraf niet willen vastleggen, pak ik nog wel een keer een phev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Zolang de bijtelling van een EV voordeliger is niet nee. Vraag nog maar eens rond als mensen 22% bijtelling moeten betalen. Het is niet voor niets dat EV een boost heeft gekregen door 0 en 4% bijtelling. En wellicht bevind jij je in een groep mensen die inderdaad per definitie EV zouden kiezen. Ik kan je verklappen, dat is niet iedereen. Een groot deel van de mensen laten de auto die ze willen rijden afhangen van de bijtelling. En de ruimte die je in een auto voor dat geld krijgt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Laatst een bootje opgehaald, retour ritje van 570Km en was daarvoor wel terug naar hybride ICE. Heenreis 4,8L/100 Km en terug iets meer dan 6. Dat had ik best met de Citigo e willen doen maar officiële daklast niet toereikend en mast stak mogelijk toch wat te ver uit dan. De meeste ritten zelf of met mijn gezin gaan met de EV maar soms is de hybride toch nodig of handiger.
Mee eens, vind het opmerkelijk dat mensen de ervaring van motor geluid en schakelen nog als reden hebben om geen EV te willen of er zelfs op tegen zijn. Als het gaat om kosten en praktische zaken vaak wel logisch. De gemeente waar ik woon heeft nu een plan om een 500 laadpalen te gaan plaatsen. Tot dat wat van de grond komt is het nauwelijks te doen zonder eigen laadplek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Vergis je niet dat er een heel groot verschil zit tussen mensen die online hard schreeuwen en mensen die daadwerkelijk auto's kopen. De vocale minderheid denkt iets te verliezen met het weggaan van benzinemotoren, de grote meerderheid rijdt lang niet zo vaak en zal blij zijn als hun auto nooit meer afslaat bij een stoplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat vrijwel niemand een EV kiest, als je er 22% bijtelling over moet betalen. Simpel om de reden dat je voor de zelfde cataloguswaarde veel meer auto krijgt met ICE, TCO (dus leasebudget) buiten beschouwing gelaten. Met 12% bijtelling is het nog maar net voordeliger om EV te leasen. Met 16% in 2022 moeten EV’s toch wel in prijs gedaald zijn om het nog interessant te houden voor de gewone man. Ik denk dat met de huidige cataloguswaarde van EV’s en 16% bijtelling, dat je bewust voor EV moet kiezen. Ik denk dat de gewone man dan te veel nadelen ziet als EV en ICE even duur zijn qua bijtelling.
Bijvoorbeeld 208 130 pk Alure kost als EV 35k, als ICE 26k. Die zijn dus beide ietsjes meer dan 5,5k bijtelling per jaar. Wie kiest er dan nog voor de EV met bereik van 250 km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:55:
Ik denk dat vrijwel niemand een EV kiest, als je er 22% bijtelling over moet betalen. Simpel om de reden dat je voor de zelfde cataloguswaarde veel meer auto krijgt met ICE, TCO (dus leasebudget) buiten beschouwing gelaten. Met 12% bijtelling is het nog maar net voordeliger om EV te leasen. Met 16% in 2022 moeten EV’s toch wel in prijs gedaald zijn om het nog interessant te houden voor de gewone man. Ik denk dat met de huidige cataloguswaarde van EV’s en 16% bijtelling, dat je bewust voor EV moet kiezen. Ik denk dat de gewone man dan te veel nadelen ziet als EV en ICE even duur zijn qua bijtelling.
Bijvoorbeeld 208 130 pk Alure kost als EV 35k, als ICE 26k. Die zijn dus beide ietsjes meer dan 5,5k bijtelling per jaar. Wie kiest er dan nog voor de EV met bereik van 250 km?
Precies dit. M'n Kona en Outlander hebben zo goed als dezelfde fiscale waard. Voor 4% is het een no-brainer, maar met 16% bijtelling zou ik al twijfelen, ook al is de Kona dan nog wel bijna 3K (bruto) goedkoper. Met 22% is het een no-brainer, 2 x zoveel auto voor hetzelfde geld. Dan maar geen wel-goed-werkende ACC :+

Bij lease is bijtelling en leasebudget (en bijtelling) relevant. Bij aanschaf TCO... dat vergeten sommigen nog weleens.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:55:
Ik denk dat vrijwel niemand een EV kiest, als je er 22% bijtelling over moet betalen.
Waarom hebben we het altijd alleen maar over zakelijke lease? Bij mijn weten is maar de helft van de nieuw verkochte auto's lease en dat is dan nog inclusief private lease.

Ik voorzie verder nog wel een grotere verschuiving weg van "standaard lease auto's" als gevolg van Covid. Ik kan het alleen maar aanmoedigen, leaseauto's moedigen alleen maar aan tot overbodige consumptie en het onnodig rijden van nieuwe auto's.

Voor EV's is het nu tijdelijk wel nuttig om een 2e hands markt op gang te slingeren. Daarna gaan we wat mij betreft over op een systeem waar bijvoorbeeld 10 jaar de norm wordt voor een leaseauto. Kan natuurlijk ook prima aangezien de onderhoudskosten veel voorspelbaarder zijn.
Crazy D schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:12:
Bij lease is bijtelling en leasebudget (en bijtelling) relevant. Bij aanschaf TCO... dat vergeten sommigen nog weleens.
Of zoals bij mijn werkgever een (ouderwets) leasebudget o.b.v. cataloguswaarde, dat schiet al helemaal niet op met een elektrische auto.

Leasebudgetten zouden eigenlijk gewoon altijd op basis van leaseprijs inclusief brandstof moeten zijn, dan stimuleer je zuinige auto's (en krijg je eigenlijk dezelfde overweging als een particuliere koper met zijn TCO). Voor de werkgever ook veel zinvoller om te focussen op kosten, dat hele status verhaal is toch passe wat mij betreft.

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 22-12-2020 14:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Crazy D schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:59:
[...]

Zolang de bijtelling van een EV voordeliger is niet nee. Vraag nog maar eens rond als mensen 22% bijtelling moeten betalen. Het is niet voor niets dat EV een boost heeft gekregen door 0 en 4% bijtelling. En wellicht bevind jij je in een groep mensen die inderdaad per definitie EV zouden kiezen. Ik kan je verklappen, dat is niet iedereen. Een groot deel van de mensen laten de auto die ze willen rijden afhangen van de bijtelling. En de ruimte die je in een auto voor dat geld krijgt.
In Vlaanderen zie je dat onmiddellijk in de verkoopscijfers van EV's.
Hier is er geen bijtelling en is er dan ook een zeer groot prijsverschil in aankoop tussen een gelijkaardige EV en ICE variant.
Particulier komt het dus nog altijd niet van de grond.
Zelfs bij bedrijfswagens (in de zin van salariswagen) waar er wel een voordeel is in VAA (fiscale bijtelling voordelen van alle aard) twijfelt men nog. Als de werkgever geen toegevingen doet kan een doorsnee werknemer binnen zijn beschikbaar budget gewoon geen gelijkwaardige EV kiezen. Of hij moet zelf een smak uit eigen zak bijleggen voor een auto die zijn eigendom niet is en over vier jaar van eigenaar verandert.
Als je louter op basis van 'milieu issues' moet kiezen heeft een werknemer met beperkt budget dan vlug zijn keuze gemaakt. Het prijsverschil in stroom en brandstof is voor hem meestal ook geen punt van overweging (zowel de tankkaart als de laadkaart worden sowieso vergoed door de werkgever).

edit: voor EV bestellingen na 31/12/2019 (met feitelijke levering voor 31/3/2021) moet je in B-Vlaanderen ook al niet meer rekenen op een premie.
Terwijl dealerkortingen op een ICE nog goed onderhandelbaar zijn kan je nauwelijks korting bedingen op een EV. Het prijsverschil tussen de catalogusprijs van beiden wordt daardoor in de praktijk nog voordeliger voor een ICE.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:14:
[...]

Waarom hebben we het altijd alleen maar over zakelijke lease? Bij mijn weten is maar de helft van de nieuw verkochte auto's lease en dat is dan nog inclusief private lease.

Ik voorzie verder nog wel een grotere verschuiving weg van "standaard lease auto's" als gevolg van Covid. Ik kan het alleen maar aanmoedigen, leaseauto's moedigen alleen maar aan tot overbodige consumptie en het rijden van nieuwe auto's.

Voor EV's is het nu tijdelijk wel nuttig om een 2e hands markt op gang te slingeren. Daarna gaan we wat mij betreft over op een systeem waar bijvoorbeeld 10 jaar de norm wordt voor een leaseauto. Kan natuurlijk ook prima aangezien de onderhoudskosten veel voorspelbaarder zijn.

[...]

Of zoals bij mijn werkgever een (ouderwets) leasebudget o.b.v. cataloguswaarde, dat schiet al helemaal niet op met een elektrische auto.

Leasebudgetten zouden eigenlijk gewoon altijd op basis van leaseprijs inclusief brandstof moeten zijn, dan stimuleer je zuinige auto's (en krijg je eigenlijk dezelfde overweging als een particuliere koper met zijn TCO). Voor de werkgever ook veel zinvoller om te focussen op kosten, dat hele status verhaal is toch passe wat mij betreft.
Je kan hetzelfde voorbeeld gebruiken voor particulieren. Je krijgt nu 4K subsidie op een EV wat voor de 208 het verschil terugbrengt naar 5k. Samen met de vrijstelling MRB is de TCO berekening nog wel te maken in het voordeel van EV. Als je voor 36k een 208 EV koopt denk ik niet dat je het kostenplaatje rond krijgt. Zeker als je ook nog openbaar moet laden tegen 36 cent/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]mux in "Elektrische auto's - deel 5" De vocale minderheid denkt iets te verliezen met het weggaan van benzinemotoren, de grote meerderheid rijdt lang niet zo vaak en zal blij zijn als hun auto nooit meer afslaat bij een stoplicht.
Doel je dan ophet start/stop systeem van een ICE?
Dat is toch al lang geen punt meer. Die motor slaat bij intrappen koppeling of gasgeven toch even snel terug aan? Een electromotor slaat bij een rood licht evenzeer af en begint pas terug te draaien bij intrappen pedaal.

Ik vermoed dat de grote zwijgende meerderheid die niet zo vaak rijdt pas blij zal zijn als ze een EV kunnen kopen voor eenzelfde budget als ze nu een gelijkwaardige ICE kunnen kopen.
Die meerderheid moet het nu meestal ook nog stellen met een nog goede tweedehanse ICE. Op de EV markt is de keuze daar nog altijd zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:22:
Je kan hetzelfde voorbeeld gebruiken voor particulieren.
Even een snelle vergelijking voor de zakelijke vanuit oogpunt van de werkgever. Vergelijking van de Niro aangezien die in beide uitvoeringen beschikbaar is (zonder vergelijking van uitrusting gemaakt te hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s2WYyaavZFVe3LIdHZyaz-NMvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ceGlYjoR1cxxwT1OV2Hzjiy7.jpg?f=user_large
  • Cataloguswaarde EV 28% hoger
  • Leaseprijs EV 23% hoger (lager onderhoud, lagere afschrijving?)
  • Leaseprijs inclusief "brandstof" EV 7% hoger
Wil dus eigenlijk zeggen dat voor de werkgever subsidie nog noodzakelijk is om EV (in dit voorbeeld) uit te laten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik geloof er helemaal niets van dat mensen hun keuze alleen maar maken op basis van wat iets kost, het is maar net wat je wil. Waarom zou iemand een nieuwe keuken willen van 20/30k terwijl er ook prima keukens zijn voor 10k. Zelfde gaat op kleding, reizen, huizen, enz.....is ook allemaal veel goedkoper te krijgen maar toch kiest vaak voor iets wat duurder is.

Voor mij is de EV gewoon een keuze geweest en bepaalde financiële voordelen zijn dan mooi meegenomen maar goedkoper was het mijn auto die ik daarvoor had gewoon op te rijden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Inspired schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:25:
[...]

Test is een groot woord volgens mij. Brochure gelezen en tien minuten gereden. :) Wacht wel even tot een echte review met verbruikcijfers en indicatie van snellaad info. Dat laatste lijkt sowieso al tegen te vallen obv berichten uit Noorwegen. Maar daar lijken de meeste merken wel moeite mee te hebben.
Wie het kleine niet eert.... ;)

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:33:
[...]

Even een snelle vergelijking voor de zakelijke vanuit oogpunt van de werkgever. Vergelijking van de Niro aangezien die in beide uitvoeringen beschikbaar is (zonder vergelijking van uitrusting gemaakt te hebben).

[Afbeelding]
Wil dus eigenlijk zeggen dat voor de werkgever subsidie nog noodzakelijk is om EV (in dit voorbeeld) uit te laten kunnen.
Ik had juist de 208 genomen omdat die meet 1:1 vergelijkbaar is. Bij de Kia e-Niro krijg je ook nog eens 60 pk erbij, dus daar zit voor de meerprijs ook nog een significante verbetering in.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:38:
Ik geloof er helemaal niets van dat mensen hun keuze alleen maar maken op basis van wat iets kost, het is maar net wat je wil. Waarom zou iemand een nieuwe keuken willen van 20/30k terwijl er ook prima keukens zijn voor 10k. Zelfde gaat op kleding, reizen, huizen, enz.....is ook allemaal veel goedkoper te krijgen maar toch kiest vaak voor iets wat duurder is.

Voor mij is de EV gewoon een keuze geweest en bepaalde financiële voordelen zijn dan mooi meegenomen maar goedkoper was het mijn auto die ik daarvoor had gewoon op te rijden.
Het klopt dat het niet alleen om geld gaat. Anders zou iedereen in een Dacia rijden. Maar mensen kijken wel wat ze voor de meerprijs terug krijgen. In het geval van 208 ICE vs BEV krijg je voor 9k meerprijs alleen een andere aandrijflijn. Samen met dat het nieuw is en anders is en dat je niet meer dan 250 km kan rijden op 1 lading (ondanks dat bijna niemand dat ooit doet in een 208) ziet de normale man dus voor 9k alleen maar een beperking in vrijheid met geen significante voordelen ten opzichte van de ICE variant.
De gemiddelde consument die 36k te besteden heeft aan een auto zal dan eerder een klasse groter gaan shoppen, dan voor de BEV te kiezen. Voor die 36k kn je bijvoorbeeld de meest luxe uitvoering van de 308 krijgen. Dat is vanuit de ogen van de gemiddelde consument toch een stuk meer waar voor je geld dan de beperkende BEV versie van de 208.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben vermoedelijk (zelfs met alle voordelen) duurder uit met mijn toekomstige Enyaq. Maar de milieuaspecten en het feit dat ik het een heel mooi ontwerp vind geven de doorslag.

Je ziet trouwens ook bij bepaalde bedrijven dat ze het leasepark omzetten naar EV los van de meerkosten.

Het komt er uiteindelijk dus op neer wat je het belangrijkst vind. Puur de centen of ook andere aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Niet alleen maar, maar kijk maar eens naar de PHEV die lage bijtelling hadden en vervolgens nooit aan de lader hingen. De Outlander was geen succesnummer omdat het moeders mooiste is :P Maar waarom zie je in lease topics regelmatig mensen zoeken naar de goedkoopste auto qua bijtelling? Financieel plaatje... Maar goed dat gaat misschien wel wat erg offtopic verder.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jeroenkb schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:03:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben vermoedelijk (zelfs met alle voordelen) duurder uit met mijn toekomstige Enyaq. Maar de milieuaspecten en het feit dat ik het een heel mooi ontwerp vind geven de doorslag.

Je ziet trouwens ook bij bepaalde bedrijven dat ze het leasepark omzetten naar EV los van de meerkosten.

Het komt er uiteindelijk dus op neer wat je het belangrijkst vind. Puur de centen of ook andere aspecten.
Precies, gewoon een keuze. Voor de stilte bij een verkeerslicht, of de power vanuit stilstand of het milieu, hoewel je voor dat laatste beter de fiets kunt pakken. Of het gemak van thuis laden en vol vertrekken. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een EV de betere keus is, zeker als je die kunt betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2

Als je dat luxe uitgangspunt hebt maakt het inderdaad helemaal niets uit. Dan heb je de vrije keuze naar wat je wil.
Net zoals er mensen zijn die de vrije keuze hebben tussen een keuken van 10 of 30K.

Al eens bij stilgestaan dat dit niet de regel is maar eerder de uitzondering op de regel?

Dat is net het absurde van het hele systeem.
Mensen die de financiële mogelijkheden hebben om vrij die keuze te maken worden er bovenop nog eens financieel voor beloond.
Mensen die die keuze niet hebben, en dat zijn er waarschijnlijk veel meer dan je je kan voorstellen, zoniet had je nooit zo'n eerste zin geponeerd, zijn twee keer de klos. Geen vrije keuze en geen financiele beloning.

Voor je het verkeerd opvat, ik behoor gelukkig zelf min of meer tot de mensen die vrij de keuze kunnen maken en er financieel een fiscale beloning bovenop krijgen.
Maar ik ben gelukkig nog niet zo los van de wereld dat ik automatisch er van uitga dat ik durf te stellen dat "Ik er helemaal niets van geloof dat mensen hun keuze alleen maar maken op basis van wat iets kost".
Dat doet het overgrote deel wel degelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jeroenkb schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:03:
[...]

Die andere aspecten liggen blijkbaar weer onder vuur.
https://www.auto55.be/nie...-belofte-elektrische-auto

Overigens geen idee of het door de olielobby wordt gestuurd of het een eerlijke reportage is.

Op den duur weet je het als gewone gebruiker niet meer.
Als er een olielobby bestaat (waar niemand over twijfelt) zal er ook wel zo iets als een EV-lobby bestaan?

Het 'milieu' is voor de meesten ook maar een mooi feel goodpraatje om iets te verpakken. :)
Ik ben er zelfs niet van overtuigd dat een EV zoveel beter is voor het milieu dan een ICE.
Voor het 'klimaat' waarschijnlijk wel maar dat is iets totaal anders dan het milieu.

Als je echt om het milieu of het klimaat geeft en er moeite voor wil doen rij je gewoon niet meer in een individueel vervoermiddel van welke soort dan ook. Dan gebruik je het openbaar vervoer, de fiets of desnoods een deelauto. Geeft ook zijn problemen maar dan geef je wel aan dat je er echt iets mee inzit. :)

Ik rij ook al enkele jaren in een EV. Ik vond het gewoon een leuk alternatief , ik moest het zelf niet betalen en geen enkel comfort voor opgeven. Ik kon er bovendien ook nog eens de productieoverschotten van de zonnepanelen tegen een vergoeding mee wegwerken. Makkelijk zat. Meer moet je er niet achter zoeken.
En ik ga het niet mooier verpakken dan het in werkelijkheid is. :+

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:43:
[...]

Als je dat luxe uitgangspunt hebt maakt het inderdaad helemaal niets uit. Dan heb je de vrije keuze naar wat je wil.
Net zoals er mensen zijn die de vrije keuze hebben tussen een keuken van 10 of 30K.

Al eens bij stilgestaan dat dit niet de regel is maar eerder de uitzondering op de regel?

Dat is net het absurde van het hele systeem.
Mensen die de financiële mogelijkheden hebben om vrij die keuze te maken worden er bovenop nog eens financieel voor beloond.
Mensen die die keuze niet hebben, en dat zijn er waarschijnlijk veel meer dan je je kan voorstellen, zoniet had je nooit zo'n eerste zin geponeerd, zijn twee keer de klos. Geen vrije keuze en geen financiele beloning.

Voor je het verkeerd opvat, ik behoor gelukkig zelf min of meer tot de mensen die vrij de keuze kunnen maken en er financieel een fiscale beloning bovenop krijgen.
Maar ik ben gelukkig nog niet zo los van de wereld dat ik automatisch er van uitga dat ik durf te stellen dat "Ik er helemaal niets van geloof dat mensen hun keuze alleen maar maken op basis van wat iets kost".
Dat doet het overgrote deel wel degelijk.
Ik mag er toch wel vanuit gaan dat velen hier op dit forum die keus wel hebben want het gaat hier toch wel heel vaak over leaseprijzen. En ik heb ook niet het idee dat de bezoekers van dit forum tot de minst verdienende behoren. Dus toch een keuze in mijn beleving. Uiteraard besef ik mij dat er mensen zijn die die keuze niet hebben omdat hun financiën dat niet toelaten maar die zullen op dit forum toch minder aanwezig zijn.

Mijn uitspraak dat het een keuze is gaat dan ook op voor mensen die het wel kunnen betalen maar het niet doen en uiteraard niet voor die dat niet kunnen, maar dat lijkt mij ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:54:

De gemiddelde consument die 36k te besteden heeft aan een auto zal dan eerder een klasse groter gaan shoppen, dan voor de BEV te kiezen. Voor die 36k kn je bijvoorbeeld de meest luxe uitvoering van de 308 krijgen. Dat is vanuit de ogen van de gemiddelde consument toch een stuk meer waar voor je geld dan de beperkende BEV versie van de 208.
En die gemiddelde consument (niet lease) gaat dan volledig voorbij aan de TCO van de auto?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:15:
[...]

En die gemiddelde consument (niet lease) gaat dan volledig voorbij aan de TCO van de auto?
De gemiddelde consument wel ja. Private lease heeft het wel iets transparanter gemaakt voor de gemiddelde consument en is zoals te lezen in het PL topic niet perse duurder dan kopen. Komt vooral doordat PL auto’s gekocht worden door professionals die dus de daadwerkelijke waarde van de auto betaalt en een slecht onderhandelende particulier (amateur) bijna altijd te veel betaalt voor een nieuwe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:10:
Mijn uitspraak dat het een keuze is gaat dan ook op voor mensen die het wel kunnen betalen maar het niet doen en uiteraard niet voor die dat niet kunnen, maar dat lijkt mij ook logisch.
Daar ben ik het volledig mee eens.

Op de individuele verdiensten van forumgebruikers heb ik geen zicht en geen zaken mee. Daar kan ik me dan ook niet over uitspreken.
Maar ik begin wel een idee te krijgen dat je daar ook gelijk in hebt.
Maar goed ook, ik begon al een verkeerd beeld te krijgen van het inkomen van de gemiddelde Nederlander. :)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:15:
[...]

Ja. Die kijken of ze de aankoopprijs kunnen veroorloven of lenen en kiezen dan wat ze mooi vinden. Denken daarbij niet aan afschrijving, kosten per km of verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
assje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik had vorig jaar eenzelfde dilemma bij het uitzoeken van mijn leaseauto:

Audi Q3 TFSI SB nieuwprijs € 69,524 -> 48 maanden/30k km PJ € 1104 + €275 brandstof = €1380
Audi E-tron nieuwprijs € 77,450 -> 48 maanden/30k km PJ € 1126 + €86 brandstof = € 1212

De e-tron was voor werkgever stuk aantrekkelijker, en voor mij ook want voor privé gebruik deels 4% bijtelling.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:11:
[...]

Audi Q3 TFSI SB nieuwprijs € 69,524 -> 48 maanden/30k km PJ € 1104 + €275 brandstof = €1380
Audi E-tron nieuwprijs € 77,450 -> 48 maanden/30k km PJ € 1126 + €86 brandstof = € 1212

De e-tron was voor werkgever stuk aantrekkelijker, en voor mij ook want voor privé gebruik deels 4% bijtelling.
86 euro per maand aan laadkosten komt neer op ongeveer 10 cent per kWh. Is dat niet een beetje te positief? Dat haal je als grootverbruiker wel op de zaak, maar dat betekend dus niet thuisladen of snelladen onderweg.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Eastman schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:27:
86 euro per maand aan laadkosten komt neer op ongeveer 10 cent per kWh. Is dat niet een beetje te positief? Dat haal je als grootverbruiker wel op de zaak, maar dat betekend dus niet thuisladen of snelladen onderweg.
Gelukkig geldt voor de berekening van de brandstofkosten doorgaans hetzelfde; die gaat op fabrieksopgave en is dus nog verder van de werkelijkheid verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:49:

Overigens geen idee of het door de olielobby wordt gestuurd of het een eerlijke reportage is.

Het zal altijd wel onder vuur blijven liggen, dat zegt niet zoveel. Dergelijke pulp in de media gewoon beter links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:49:
[...]

Als er een olielobby bestaat (waar niemand over twijfelt) zal er ook wel zo iets als een EV-lobby bestaan?

Het 'milieu' is voor de meesten ook maar een mooi feel goodpraatje om iets te verpakken. :)
Ik ben er zelfs niet van overtuigd dat een EV zoveel beter is voor het milieu dan een ICE.
Voor het 'klimaat' waarschijnlijk wel maar dat is iets totaal anders dan het milieu.

Als je echt om het milieu of het klimaat geeft en er moeite voor wil doen rij je gewoon niet meer in een individueel vervoermiddel van welke soort dan ook. Dan gebruik je het openbaar vervoer, de fiets of desnoods een deelauto. Geeft ook zijn problemen maar dan geef je wel aan dat je er echt iets mee inzit. :)

Ik rij ook al enkele jaren in een EV. Ik vond het gewoon een leuk alternatief , ik moest het zelf niet betalen en geen enkel comfort voor opgeven. Ik kon er bovendien ook nog eens de productieoverschotten van de zonnepanelen tegen een vergoeding mee wegwerken. Makkelijk zat. Meer moet je er niet achter zoeken.
En ik ga het niet mooier verpakken dan het in werkelijkheid is. :+
Een ICE produceert net zo schoon als een grote energiecentrale, toch? Iedere ICE heeft een zwavelopvangbak aan zijn uitlaat hangen, toch?

Volgens mij is het wel duidelijk uit welke hoek dit verhaal komt, ik snap niet dat journalisten zich lenen voor onzin. Of zouden ze er gewoon helemaal niets van snappen?

O, en de trein/het OV is niet echt een alternatief zolang we met een besmettelijke ziekte te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:38:
Het zal altijd wel onder vuur blijven liggen, dat zegt niet zoveel. Dergelijke pulp in de media gewoon beter links laten liggen.
Dat is juist de vraag. Is het pulp of onderbouwd?

Net zoals je bij ICE vragen moet stellen moet je dat ook bij de vermeende voordelen van een EV.
Omdat je aan één bepaalde zijde staat moet je alle kritiek erop niet bij voorbaat afdoen als pulp.

Als ik tegen iemand zeg dat je zo'n reportage moet afdoen als gestuurde pulp wil ik ook kunnen argumenteren waarom. Niet omdat ik onvoorwaardelijk voor EV ben.

We weten allemaal dat diesel ooit als het nieuwe voorbeeld werd beschouwd en hoe dat uiteindelijk is afgelopen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:54:
O, en de trein/het OV is niet echt een alternatief zolang we met een besmettelijke ziekte te maken hebben.
Het ging over het milieu en het klimaat als oplossing. Niet over een of andere tijdelijk rondwarende ziekte.

Daar is een EV ook geen alternatief voor. Kan je net zo goed voorkomen met een ICE.

In feite zijn geen van beiden daar echt een oplossing voor. Dat is gewoon op ale mogelijke wijze contact vermijden, dus thuis blijven/werken. De auto past niet in dat verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:20:
[...]

De gemiddelde consument wel ja. Private lease heeft het wel iets transparanter gemaakt voor de gemiddelde consument en is zoals te lezen in het PL topic niet perse duurder dan kopen. Komt vooral doordat PL auto’s gekocht worden door professionals die dus de daadwerkelijke waarde van de auto betaalt en een slecht onderhandelende particulier (amateur) bijna altijd te veel betaalt voor een nieuwe auto.
Het ligt er aan, als je de berekening maakt voor een langere periode dan de maximale 5 jaar of hogere kilometers dan de standard 10.000 kan het plaatje wel eens heel anders worden. Een ander argument is dat je met PL een maandelijke terugkerende kostenpost hebt en met aanschaf lig dit een stuk lager. Ook kan je onderhoud deels zelf doen en laten uitvoeren waar het jou het beste past.

Vaak wordt in de vergelijking vergeten dat een auto na 5 jaar rest waarde heeft en die is veel hoger dan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:55:
Dat is juist de vraag. Is het pulp of onderbouwd?
Ik kan de video niet kijken maar op basis van het artikel lijkt dit me wel duidelijk. Mijn advies zou zijn je eerst te verdiepen in meer wetenschappelijk georiënteerde bronnen om zo beter te worden in het onderscheiden van pulp. Door de manier waarop het geschreven is zou ik dit artikel zelfs als het correct zou zijn zien als pulp.
De reportage van Arte biedt op z’n minst een forum voor wetenschappers die het manifest oneens zijn met de voorgewende heilzaamheid van elektrisch autorijden en plaatst de grootste vraagtekens bij (in de eerste plaats) de motivatie van industrie en politiek die ondanks het gebrek aan wetenschappelijke consensus de elektrische auto cementeren in Europa's toekomst.
Waar haal je zoiets in hemelsnaam vandaan? 8)7

Hoe dan ook is het zoals jij ook al zegt belangrijk om het onderscheid te maken tussen milieu en klimaatproblematiek.

Edit; best een aardige samenvatting van verschillende benaderingen en uitkomsten:
https://www.carbonbrief.o...-to-tackle-climate-change

[ Voor 55% gewijzigd door assje op 22-12-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Eastman schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:27:
[...]

Ook al zou het 186 euro pm zijn dan is de e=tron nog steeds goedkoper...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:11:
[...]

Had je echt 69k over voor een opgehoogde A3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:12:
[...]
Had je echt 69k over voor een opgehoogde A3?
Née, ik wilde de e-tron, de q3 heb ik er naast gezet om de vergelijking aan mijn manager duidelijk te maken :)

Was overigens wel een lekkere uitvoering (voorraad modelletje ... hij was eigenlijk zelfs €85k en geen €69k):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L3j2UQlYutd-EJNKHFQ7RoGM70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGvGloxiZEpaaCzUKJtJyyr6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 152% gewijzigd door Isheara op 22-12-2020 20:23 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Ik denk dat Vattenfall de instelling van het automatisch unlocken aan de paalzijde (als de auto unlockt) snel gaat aanpassen.

/edit: inderdaad vanwege het Tesla laadkabel diefstal probleem bij Vattenfall laadpalen in Amsterdam.
/edit2: nuance

nieuws: AD: politie waarschuwt voor diefstal van laadkabels van elektrische a...

TL:DR:

1) Tesla model 3 unlockt de kabel als het kouder is dan 5 graden ivm voorkomen van bevriezing lock-pin
2) Vattenfall unlockt de kabel aan paalzijde als de auto wordt unlocked vanwege met name carsharing gebruikers die alleen de auto unlockten en dan met vol geweld de kabel uit de laadpaal gingen trekken.
3) In koude nachten worden nu beide zijdes unlocked, scooterdiefjes jatten de geunlockte kabel.
4) Vattenfall gaat de instelling van het automatisch unlocken weer terugzetten naar gelockt met laadpas, OOK als de auto unlockt.

[ Voor 78% gewijzigd door Hachy op 22-12-2020 21:38 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bericht verwijderd omdat het voorgaande bericht van Hachy door hem is aangevuld en mijn bericht niet meer van toepassing is.

[ Voor 77% gewijzigd door PeterZ(on) op 22-12-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik reed vanavond op de A1. Ik zag een auto rijden en dacht, wat is dat nou? Een soort opgeblazen ID3?
Bleek het inderdaad een ID4 te zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Specs van Hyundai Ioniq 5 (2022) gelekt:

https://www.caranddriver....dai-ioniq-5-specs-leaked/

Op de Oostenrijkse site van Hyundai konden er 150 exemplaren worden gereserveerd. De specs gaven aan dat je in een kwartier van 20 tot 80% kon laden, met een WLTP range van 450 km.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Klinkt goed, nu de hamvraag: wat wordt de catalogusprijs ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:56:
Klinkt goed, nu de hamvraag: wat wordt de catalogusprijs ?
De catalogus prijs is totaal niet relevant. Waar het om gaat is wat je moet betalen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
daemonix schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:03:
[...]

De catalogus prijs is totaal niet relevant. Waar het om gaat is wat je moet betalen. :+
Haha exact...

Goed voorbeeld vind ik mijn vriendin haar Skoda Citigo:

- Catalogusprijs 25.000€ (Zonder afleveringskosten etc!)
- private lease p/maand vanaf 199€

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

N.a.v. laadkabel-diefstal-gate heeft Vattenfall de instellingen aan laadpaalzijde gewijzigd waardoor de laadkabel nu aan de paalzijde gelocked blijft, ook als het voertuig zelf unlockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Geldt dat voor al hun palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:44
Ik heb gisteren zowaar een ID.4 zien staan bij ons in de straat. 24 december op kenteken gezet. Catalogusprijs van €48331. Ziet er uit als een nette ruime auto. Alleen die neus.. hoe verzin je het als 100% BEV ontworpen auto? Kennelijk was aerodynamica en dus range niet belangrijk bij het ontwerp.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
RichieB schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:36:
Ik heb gisteren zowaar een ID.4 zien staan bij ons in de straat. 24 december op kenteken gezet. Catalogusprijs van €48331. Ziet er uit als een nette ruime auto. Alleen die neus.. hoe verzin je het als 100% BEV ontworpen auto? Kennelijk was aerodynamica en dus range niet belangrijk bij het ontwerp.
Geen idee van de ID.4 maar de ID.3 doet het qua efficiency anders erg goed dacht ik?
Qua ruimte trouwens vond ik de ID.3 ook echt niet tegenvallen. Voor mijn gevoel ruimer dan een Model 3 al is dat op papier misschien niet zo.(geen idee maar ik heb in beiden gezeten en gereden)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 25-12-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:17:
[...]

Geen idee van de ID.4 maar de ID.3 doet het qua efficiency anders erg goed dacht ik?
Qua ruimte trouwens vond ik de ID.3 ook echt niet tegenvallen. Voor mijn gevoel ruimer dan een Model 3 al is dat op papier misschien niet zo.(geen idee maar ik heb in beiden gezeten en gereden)
Ik vond juist de ID.3 erg krap van binnen overkomen. De claim dat het de binnenruimte van een Passat heeft kan ik mij als Passat rijder echt niet in vinden. De Model 3 voelt bij mij veel meer in die lijn al kan dat ook door het dakraam komen. Als de Model 3 geen gekuipte achterbank had stond er hier één voor de deur. Helaas zijn de wangen te groot om fatsoenlijk drie auto stoeltjes in te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Deveon schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:02:
[...]

Ik vond juist de ID.3 erg krap van binnen overkomen. De claim dat het de binnenruimte van een Passat heeft kan ik mij als Passat rijder echt niet in vinden. De Model 3 voelt bij mij veel meer in die lijn al kan dat ook door het dakraam komen. Als de Model 3 geen gekuipte achterbank had stond er hier één voor de deur. Helaas zijn de wangen te groot om fatsoenlijk drie auto stoeltjes in te krijgen.
Grappig hoe dat verschilt.
Ik vond de ID.3 ook geen Passat maar zeker groter aanvoelen dan een Golf. Hij zit er wat mij betreft tussenin.
Ik had voor mijn gevoel veel meer ruimte als bestuurder en op de achterbank dan in de Model 3. De ID.3 had ook de praktischere kofferbak maar komt vooral door de opening denk ik.
Je zit ook lager in de Model 3 wat wellicht het beeld wat vertekend en het grote panodak inderdaad al is hij op snelheid natuurlijk wel duidelijk de winnaar en ook dat komt vooral door de lagere zit denk ik dat dat nog harder doorwerkt.

Ik heb een SR+ ook even gereden en op papier is die helemaal niet veel sneller dan mijn E-tron 55 (1 tienden volgens mij op papier) en toch is het voor je gevoel een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De ID3 vind ik best een geslaagd model maar die ID4 vind ik er niet uitzien. Lijkt wel te bestaan uit samengevoegde delen en door verschillende ontwerpers ontworpen, zit totaal geen lijn in. Misschien dat het in het echt meevalt maar op beeldmateriaal is het een gedrocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
GeeMoney schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:25:
[...]

Ik heb een SR+ ook even gereden en op papier is die helemaal niet veel sneller dan mijn E-tron 55 (1 tienden volgens mij op papier) en toch is het voor je gevoel een stuk sneller.
De 2019 SR+ doet 0-100 in 5.08s waar dit voorheen 5.6 of 5.8s was en nog foutief op de website staat/stond (sinds november/december 2019 update).

In de praktijk zal deze dus nog net wat sneller dan de ETron zijn.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:14:
De ID3 vind ik best een geslaagd model maar die ID4 vind ik er niet uitzien. Lijkt wel te bestaan uit samengevoegde delen en door verschillende ontwerpers ontworpen, zit totaal geen lijn in. Misschien dat het in het echt meevalt maar op beeldmateriaal is het een gedrocht.
Ik snap je beredenering... Het design past niet zo bij een hogere auto.

(Net als de Mach-E, vind ik ook te hoog voor het design)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 25-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volkswagen toch flink druk geweest met de ID.3. Best verkochte model in 2020 lijkt het te gaan worden. VAG sowieso een flink aantal EVs. Richting de 20k. Denk dat veel leaserijders toch ook wat de cataloguswaarde gaan proberen te beperken dus denk dat het vanaf 2021 nog lastiger gaat zijn in NL voor Tesla. Tenzij ze met de prijs gaat zakken maar weet niet of dit haalbaar is voor ze qua marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 21:48
Inspired schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 08:30:
Volkswagen toch flink druk geweest met de ID.3. Best verkochte model in 2020 lijkt het te gaan worden. VAG sowieso een flink aantal EVs. Richting de 20k. Denk dat veel leaserijders toch ook wat de cataloguswaarde gaan proberen te beperken dus denk dat het vanaf 2021 nog lastiger gaat zijn in NL voor Tesla. Tenzij ze met de prijs gaat zakken maar weet niet of dit haalbaar is voor ze qua marge.
Zijn die echt verkocht of gewoon op nummerplaat gezet omdat VAG zijn uitstoot norm 2020 zou halen ipv een boete te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bruneelm schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:20:
[...]

Zijn die echt verkocht of gewoon op nummerplaat gezet omdat VAG zijn uitstoot norm 2020 zou halen ipv een boete te betalen?
Ook wel wat aan LMs die ze nog in moeten zetten in 2021. Volgens mij niet heel onverkocht bij de dealer. Denk dat er bij Tesla ook wel wat blijft staan voor 2021 met 8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

[...]

Ik heb er anders toch al best wel veel zien rondrijden (ja ja, anecdotisch, n=1, etc.)
Dus ik denk dat ze wel verkopen.

Hell, bij mij in de buurt zijn er al zeker 4.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Dat geld inderdaad bij andere merken net zo natuurlijk. Er zijn straks inderdaad ook gewoon nog voorraad Tesla’s met 8% te bestellen.
Ook hier in de buurt rijden er 2 sinds een week.

@databeestje is er al een tussenstand te geven wellicht? :)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
@GeeMoney de volledige lijst kun je hier zelf bekijken:

https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 26-12-2020 14:41 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bedankt maar kijk op een andere site. :)

Ah. Was denk ik voor @GeeMoney

Ik kijk doorgaans hier; https://iserv.nl/files/elektrisch/

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 26-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Inspired schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:38:
[...]

???
Id3 is dus idd auto met de meeste kenteken registraties in 2020, of was dat niet wat je vroeg?

Yeps was idd voor @GeeMoney

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 26-12-2020 14:41 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ondanks de boten van Tesla dus toch flink ingehaald eigenlijk. Wie had dat gedacht in 2018 :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:58

GS88

π raat

Er zijn behoorlijk wat nieuwe merken op de elektrische automarkt.

Naast Polestar, Aiways en MG nu nog meer en nog meer.

Rotterdam

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yes! ABRP is serieus aan het werk met een CarPlay app! Binnenkort dus geen gekloot meer op je mobiel bij de vakantieritten.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EqLdnWIW4AMQ1jI?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EqLdnWcWMAQERVQ?format=jpg&name=medium

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-12-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:53:
Yes! ABRP is serieus aan het werk met een CarPlay app! Binnenkort dus geen gekloot meer op je mobiel bij de vakantieritten.
[Embed]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er fraai uit! Met een beetje geluk is dit ooit ook in Tesla zijn navi te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Stef87 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:39:
[...]

Ziet er fraai uit! Met een beetje geluk is dit ooit ook in Tesla zijn navi te gebruiken.
Het probleem is het woordje "CarPlay" :P .
Met de plannen die Apple heeft doen ze er wellicht goed aan het platform te kopen of in ieder geval goed te integreren inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
GeeMoney schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:10:
[...]

Het probleem is het woordje "CarPlay" :P .
Met de plannen die Apple heeft doen ze er wellicht goed aan het platform te kopen of in ieder geval goed te integreren inderdaad.
Spotify is toch ook niet van Tesla en toch vrij “diep” geintegreerd, dus wmb zou het best kunnen, kleine kans dan . :)

(Of geef de optie tot carplay, op een gereserveerd stukje van scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Dit jaar / vroeg volgend jaar wil ik graag overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Heeft iemand al praktijkervaring met de e-Jumpy, e-ProAce of E-Expert 75 kWh? Ik geef cursussen en kan daardoor de hele dag laden maar moet wel zeker weten dat ik zonder tussentijds laden aankom, ook bij tegenwind. Grootste afstand is 211 km. Verbruik bij 100 km/uur zou rond de 200 Wh per km zijn = geen probleem. (EDIT: eenheid aangepast) Maar praktijkervaring is altijd prettig om te horen. Ben met mijn Zero al een paar keer met 0% aangekomen, niet voor herhaling vatbaar.

Zou de bus het liefst nog dit jaar aanschaffen, maar er zijn hardnekkige geruchten dat er een nieuwe subsidie komt voor bedrijfswagens. Er zou een extra zetje komen voor het omruilen van Euro4 wagens:
https://www.rijksoverheid...chterbij-voor-ondernemers.

Blijft een bak geld om uit te geven als eenmanszaak, dus alle info is welkom.

[ Voor 1% gewijzigd door AquaPlanning op 27-12-2020 21:05 . Reden: genante vergissing in eenheden... ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
AquaPlanning schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:08:
Dit jaar / vroeg volgend jaar wil ik graag overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Heeft iemand al praktijkervaring met de e-Jumpy, e-ProAce of E-Expert 75 kWh? Ik geef cursussen en kan daardoor de hele dag laden maar moet wel zeker weten dat ik zonder tussentijds laden aankom, ook bij tegenwind. Grootste afstand is 211 km. Verbruik bij 100 km/uur zou rond de 20 kWh zijn = geen probleem. Maar praktijkervaring is altijd prettig om te horen. Ben met mijn Zero al een paar keer met 0% aangekomen, niet voor herhaling vatbaar.
Ik vindt 20kWh met een busje wel erg knap hoor, een beetje SUV verbruikt meer, zeker in de winter. Zou voor de zekerheid eerder richting 25kWh rekenen, haal je het gelukkig ook😉

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Dit jaar / vroeg volgend jaar wil ik graag overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Heeft iemand al praktijkervaring met de e-Jumpy, e-ProAce of E-Expert 75 kWh? Ik geef cursussen en kan daardoor de hele dag laden maar moet wel zeker weten dat ik zonder tussentijds laden aankom, ook bij tegenwind. Grootste afstand is 211 km. Verbruik bij 100 km/uur zou rond de 20 kWh zijn = geen probleem. Maar praktijkervaring is altijd prettig om te horen. Ben met mijn Zero al een paar keer met 0% aangekomen, niet voor herhaling vatbaar.

Zou de bus het liefst nog dit jaar aanschaffen, maar er zijn hardnekkige geruchten dat er een nieuwe subsidie komt voor bedrijfswagens. Er zou een extra zetje komen voor het omruilen van Euro4 wagens:

Wellicht is een 2014 E nv200 met muxsan extra accu een betere optie (die extra accu lijkt me dan onderhoudskosten :) )
Qua verbruik zou ik uitgaan van de cijfers op ev-database zolang er geen long range test te vinden is van b.v. Bjorn Nyland.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:49
Inspired schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:38:
[...]

Ah. Was denk ik voor @GeeMoney

Ik kijk doorgaans hier; https://iserv.nl/files/elektrisch/
Ah die is ook goed! Alleen jammer dat je voor sommige modellen / merken zelf nog de aantallen op moet tellen.

Hebben ze toch harder gewerkt dan gedacht bij Volkswagen, bijna 2x zoveel op kenteken als Tesla en Hyundai, had ik niet verwacht. Al zal Tesla deze week ook nog wel even een sprintje trekken

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 28-12-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:38

Als ik de ervaringen van de Opel Corsa-E lees kan je die 20kWh/100km wel vergeten. Zeker met een hoekigere carrosserie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:35
fisherman schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:11:
[...]

Als ik de ervaringen van de Opel Corsa-E lees kan je die 20kWh/100km wel vergeten. Zeker met een hoekigere carrosserie.
Gisteren met de harde tegenwind en ruim 130 km/h tikte mijn Kona de 27kWh/100km aan, dus in extreme omstandigheden haal je het dan zeker niet. Maar ju kunt natuurlijk altijd je snel verlagen, dat helpt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87

Met 75kWh en een bus -altijd- 211km halen lijkt mij onmogelijk.

Beetje elektrische SuV zonder belading zou dat al een nette range zijn.

Wind tegen komt je denk al snel bij een 40+ kWh /100. Wind mee en je kan “zeilen”

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 27-12-2020 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ter vergelijking: in de zomer redden we ~16.5-17kWh/100km bij zuinig rijden in de e-NV200. In het huidige weer of als je aan het doorrijden bent (wat wij met ~75kWh dus ook meestal doen) ga je dik, DIK over de 20kWh/100km. Ik denk dat je de 30kWh/100km wel kunt aantikken in de storm en kou van vandaag, als je je snelheid niet aanpast (dus overal 100km/h rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
laten we een busje als voorbeeld nemen die al beschikbaar is:

https://www.mercedes-benz...-panel-van/technical-data

de mercedes benz eVito Gesloten bestelwagen komt met wltp verbruikt op: Stroomverbruik gecombineerd in kWh/100 km1 (WLTP) 27,0 – 29,9

gooi daar 10% op, 33 kwh/100km

zo'n peugeot/citroen/opel/toyota busje (allemaal zelfde aandrijflijn met zelfde pack) red je langste route met moeite denk ik. desnoods met 5 minuten plaspauze bij fastned

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Marko72 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:22:
[...]

Gisteren met de harde tegenwind en ruim 130 km/h tikte mijn Kona de 27kWh/100km aan, dus in extreme omstandigheden haal je het dan zeker niet. Maar ju kunt natuurlijk altijd je snel verlagen, dat helpt enorm.
Je haalt opeens een hele andere auto erbij met een kompleet andere aandrijflijn. Dat is natuurlijk geen zinnige vergelijking. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen Corsa E gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Stef87 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:31:
[...]

Met 75kWh en een bus -altijd- 211km halen lijkt mij onmogelijk.

Beetje elektrische SuV zonder lading zou dat al een nette range zijn.

Wind tegen komt je denk al snel bij een 40+ kWh /100. Wind mee en je kan “zeilen”
Als het verbruiksprobleem in de aandrijflijn zit, dan zit je inderdaad zo boven die 40kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:35
fisherman schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:06:
[...]

Je haalt opeens een hele andere auto erbij met een kompleet andere aandrijflijn. Dat is natuurlijk geen zinnige vergelijking. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen Corsa E gekocht heb.
Excuus voor de overlast, mijn bedoeling was aan te geven dat het zelfs met een normaal behoorlijk efficiënte auto al snel oploopt, laat staan met een bussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Marko72 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:26:
[...]

Excuus voor de overlast, mijn bedoeling was aan te geven dat het zelfs met een normaal behoorlijk efficiënte auto al snel oploopt, laat staan met een bussie.
Was niet aanvallend bedoeld, maar vergelijk op basis van een kompleet andere aandrijflijn is natuurlijk best zinloos als er iets mis zou zijn met een aandrijflijn.
In het geval van de corsa e ervaren gebruikers een erg kleine actieradius tov van de accu die erin zit in vergelijking met andere auto's.
Als je weet dat de zafira e en die voorgenoemde busjes van Toyota, Citroen en Peugeot dezelfde aandrijflijn gebruiken als Opel, weet je dat dit alleen maar dramatischer wordt.
Best zuur trouwens voor degenen die hun zuurverdiende spaarcenten hebben toevertrouwd aan een merk wat voorheen best betroubaar was.
Ik ben benieuwd hoe lang die samenwerking met Toyota gaat duren, want als er 1 is die een naam hoog heeft te houden is het Toyota wel.
Pagina: 1 ... 163 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic