Precies dit.timovd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:19:
@bottom line als ik er geen ander verkeer mee hinder, laat ik de auto bij voorkeur zo lang mogelijk uitrollen.
En hoeveel keer per rit hinder je niemand en moet je nooit je rem gebruiken omdat je uitrol perfect getimed is?timovd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:19:
@bottom line als ik er geen ander verkeer mee hinder, laat ik de auto bij voorkeur zo lang mogelijk uitrollen.
Denk dat je verschiet hoeveel keer op 1 rit je de rem gebruikt.
Zo ver mogelijk uitrollen betekent niet compleet je rem ongebruikt laten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als ik 100m/200m/300m/400m uitrol en nog steeds van 80/70/60/50km per uur naar de 0 moet remmen, dan klopt er niets van het feit dat uitrollen efficiënter is als regeneren.timovd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:30:
Zo ver mogelijk uitrollen betekent niet compleet je rem ongebruikt laten.
@bottom line bij het laatste stuk remmen kun je nog steeds regenereren.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
We zijn begonnen met het statement dat 0 regeneratie en volledig uitrollen het efficiëntste is,timovd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:47:
@bottom line bij het laatste stuk remmen kun je nog steeds regenereren.
Nu kan men ineens beter wel het laatste stuk regeneren.
Wat is het nu?
Als je je gaspedaal minder hard indrukt bij een EV, DUS NIET GEWOON INEENS LOSLATEN ZOALS BIJ EEN ICE, dan rol je in principe ook uit en daarbij is elke snelheidsvertraging ook gepaard met regeneratie (indien goed ontwikkeld). Er is niets dat efficiënter is als deze oplossing, en daarom is maximale regeneratie gewoonweg slimmer.
Eenieder die iets anders beweert, wilt gewoonweg zelf niet meer moeite doen (ik ga toch niet heel de tijd mijn rechtervoet gebruiken, ook als ik moet vertragen
[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 04-12-2020 15:00 ]
@bottom line ik kan lastig inschatten of je aan het trollen bent.
Zonder regeneratie heb je het minste energieverlies, maar dit kan wel hinderlijk zijn voor andere weggebruikers en je moet flink wat ervaring hebben om te kunnen inschatten hoe vroeg je moet beginnen met uitrollen.
Momenteel staat bij mij regeneratie op maximaal en doseer ik met het acceleratiepedaal.
De basis blijft om ver vooruit te kijken zodat je het minst moet regenereren, want bij regeneratie kun je nooit 100% van de energie omzetten.
Zonder regeneratie heb je het minste energieverlies, maar dit kan wel hinderlijk zijn voor andere weggebruikers en je moet flink wat ervaring hebben om te kunnen inschatten hoe vroeg je moet beginnen met uitrollen.
Momenteel staat bij mij regeneratie op maximaal en doseer ik met het acceleratiepedaal.
De basis blijft om ver vooruit te kijken zodat je het minst moet regenereren, want bij regeneratie kun je nooit 100% van de energie omzetten.
Haha, ik las 'lastig inschatten of je aan 't rollen bent
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Hachy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:08:
Haha, ik las 'lastig inschatten of je aan 't rollen bent
Trollen waarom? Kijk maar eens naar het begin van de 'discussie'timovd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:07:
@bottom line ik kan lastig inschatten of je aan het trollen bent.
Volgens velen is nul regeneratie efficiënter dan wel regeneratie.
Dacht het niet, dus nul regeneratie is in dat opzicht helemaal niet efficiënter.
De uitleg die je geeft pas ik zelf ook 100% toe, en ben volledig akkoord.als ik er geen ander verkeer mee hinder, laat ik de auto bij voorkeur zo lang mogelijk uitrollen.
Case closed
Oh dit is zo'n oneindige discussie. Er is ook geen eenduidig antwoord.
Wil je zoveel mogelijk meters bereiken vanaf 100km/u naar 0? Volledig uitrollen zonder regeneratief remmen.
En dan nu kijken of je dat lukt in de echte wereld, zonder van de weg afgedrukt te worden of zonder zo traag te gaan dat je zelf te ongeduldig wordt
De praktijk is dat je op een situatie afkomt dat uitrollen vaak een te langzame vertraging is, en dat je wil dat de auto harder afremt. Dan is regeneratief remmen weer in het voordeel.
Dus het is maar net wat de situatie is. Een boekje dat voorschrijft dat stand 3 het meeste terugwint zegt alsnog niet wat voor jou het beste werkt in een specifieke situatie.
Ik denk dan ook dat uitrollen, zelfs in een elektrische auto met 0% regeneratie het beste is om de meeste afstand pet kWh te halen. Maar ik zou absoluut niet achter die auto willen rijden
Wil je zoveel mogelijk meters bereiken vanaf 100km/u naar 0? Volledig uitrollen zonder regeneratief remmen.
En dan nu kijken of je dat lukt in de echte wereld, zonder van de weg afgedrukt te worden of zonder zo traag te gaan dat je zelf te ongeduldig wordt
De praktijk is dat je op een situatie afkomt dat uitrollen vaak een te langzame vertraging is, en dat je wil dat de auto harder afremt. Dan is regeneratief remmen weer in het voordeel.
Dus het is maar net wat de situatie is. Een boekje dat voorschrijft dat stand 3 het meeste terugwint zegt alsnog niet wat voor jou het beste werkt in een specifieke situatie.
Ik denk dan ook dat uitrollen, zelfs in een elektrische auto met 0% regeneratie het beste is om de meeste afstand pet kWh te halen. Maar ik zou absoluut niet achter die auto willen rijden
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
https://www.nu.nl/economi...ropese-wegen-in-2030.html
Ik ben benieuwd welke maatregelen ze gaan treffen.De Europese Unie wil dat er over tien jaar 30 miljoen elektrische auto's op de Europese wegen rondrijden. Dat staat in een document dat de EU naar verwachting volgende week officieel naar buiten brengt. Tevens wil Brussel dat over tien jaar twee keer zoveel gebruik wordt gemaakt van hogesnelheidstreinen als nu.
De EU heeft het doel om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Het vervoer is momenteel verantwoordelijk voor een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen in Europa. Om daar verandering in te brengen is de EU van plan om de verkoop van elektrische personenauto's te bevorderen.
Eind 2019 reden er in de gehele EU 1,8 miljoen elektrische auto's. Het gaat dan zowel om volledig elektrische als om hybride voertuigen. Dat moeten er in 2030 ten minste 30 miljoen zijn. Bovendien moeten deze auto's allemaal volledig elektrisch zijn. Hybrides tellen niet mee.
De plannen zijn nog niet officieel bekendgemaakt. Dat gebeurt naar verwachting volgende week. De kans bestaat dat de voorstellen in de tussentijd inhoudelijk wijzigen.
In het document staat ook dat er meer plekken moeten komen waar e-auto's hun accu's kunnen opladen. In 2030 moeten er in de gehele EU drie miljoen openbare laadpunten zijn. Dat zijn er nu slechts 200.000. Tevens wil Brussel dat er over tien jaar duizend plekken zijn waar auto's waterstof kunnen tanken. Waterstof is een andere schone energiebron voor auto's.
Ook zijn er plannen geformuleerd voor andere vormen van vervoer. Zo moet het aantal gebruikers van de trein fors stijgen. Ook wil de EU dat er tegen 2035 vliegtuigen en schepen zijn die uitstootvrij kunnen vliegen en varen.
Indien je de natuurwetten overboord gooit of ze negeert wordt dit inderdaad een oneindige discussie zonder eenduidig antwoord waar iedereen meent dat hij met zijn standpunt gelijk heeft.!null schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:35:
Oh dit is zo'n oneindige discussie. Er is ook geen eenduidig antwoord.
BTW je hebt nooit gelijk, je krijgt gelijk.
@bruneelm Nou ja, als je al gelijk hebt, hoef je geen gelijk meer te krijgen
Fascinerend artikel over hoe GM omgaat met z'n Cadillac dealers in Amerika. GM wilde dat kennelijk z'n dealer netwerk stimuleren om elektrisch te gaan verkopen. Dus ze vroegen: doe een investering van 200k voor laadpalen en dergelijke, óf we doen je een 300k-1M aanbod om de dealer overeenkomst stop te zetten.
Paywalled maar begin van artikel is te lezen:
https://www.wsj.com/artic...electric-cars-11607111494
Ik moet eerlijk zeggen, ik rij al jaren elektrisch via een deelauto. Dus ik ben nog nooit een dealer showroom binnengewandeld, en heb geen idee wat de know-how is.
Paywalled maar begin van artikel is te lezen:
https://www.wsj.com/artic...electric-cars-11607111494
Ik moet eerlijk zeggen, ik rij al jaren elektrisch via een deelauto. Dus ik ben nog nooit een dealer showroom binnengewandeld, en heb geen idee wat de know-how is.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Langs de snelweg wellicht, maar als ik een stop heb waar ik sowieso een half uur blijf vind ik 50 kW prima. Van die snellaadpleinen bij supermarkten/winkelcentra zie ik de voordelen wel in. De eisen aan verdere infra zijn met 175kW natuurlijk ook anders dan met 50 kW.Inspired schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:29:
[...]
Ah, my bad. NM app gaf bij de paal hier in de buurt 40 kW aan. Maar is nog niet up to date ofzo. Nou ja, ik blijf het vreemd vinden dat je nu 50kW DC gaat installeren. Overigens hebben deze palen ook maar 1 x CCS.
[ Voor 6% gewijzigd door Eddos op 06-12-2020 09:37 ]
Als ik bij een Mac wil laden, ben ik doorgaans op doorreis. En dan wil ik er graag een "stop" van maken en dan dus de accu weer tot 70/80% laden. Met 50kW kost dat gewoon snel een uur. Dus dan zoek ik liever een Mac waar er Ionity/SuC is. Hoe meer palen hoe beter, dus prima. Maar ik zal ze niet snel gebruiken. En vele met mij volgens mij want ik zie er niet vaak iemand staan. Al zit ik niet vaak bij de Mac dus mijn observatie zegt niet alles.Eddos schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:36:
[...]
Langs de snelweg wellicht, maar als ik een stop heb waar ik sowieso een half uur blijf vind ik 50 kW prima. Van die snellaadpleinen bij supermarkten/winkelcentra zie ik de voordelen wel in. De eisen aan verdere infra zijn met 175kW natuurlijk ook anders dan met 50 kW.
Volgens mij is de EU te groot en te log om dit voor elkaar te krijgen. Belangen lopen ook teveel uiteen. Eind 2019 waren er wellicht 1m BEVs op de weg? Er worden een kleine 1m auto's per maand in de EU verkocht. Dus in tien jaar moeten er nog 29m bijkomen. We hebben nog 120 maand, dus 120m auto's in totaal. Dus gemiddeld de komende tien jaar ~ 1 op 4 auto's BEV. Zie ik niet gebeuren. Wellicht in een paar (kleine) vooruitstrevende landen wel maar over de hele EU? We gaan het zien. Ze moeten ICE snel veel duurder maken. Maar dat is voor veel landen nog helemaal niet bespreekbaar.Sefa schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:49:
https://www.nu.nl/economi...ropese-wegen-in-2030.html
[...]
Ik ben benieuwd welke maatregelen ze gaan treffen.
[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 06-12-2020 09:45 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
@Inspired ik vind die 1:4 wel meevallen.
1/ Aanbod neemt flink toe, in NL halen we ook de ca. 20-25%
2/ ANWB geeft aan dat bij nieuwkoop, 4jaar/ 15k km de kosten vergelijkbaar zijn.
3/ Het rijdt lekkerder
Het lijstje "waarom niet" wordt snel korter.
Mijn vader die ca. 6k per jaar rijdt begon al over de inruilwaarde van zn benzine auto.... dat die wel snel kon dalen...dus die gaat de komende 2 jaar ook richting EV
2/ ANWB geeft aan dat bij nieuwkoop, 4jaar/ 15k km de kosten vergelijkbaar zijn.
3/ Het rijdt lekkerder
Mijn vader die ca. 6k per jaar rijdt begon al over de inruilwaarde van zn benzine auto.... dat die wel snel kon dalen...dus die gaat de komende 2 jaar ook richting EV
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gemiddeld over de komende tien jaar 25% in alle EU landen? Eind 2019 zaten we op iets van 1.8%. Nee. Lijkt mij niet realistisch.BarryH schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:30:
3/ Het rijdt lekkerder
Nederland zit meer op 15% volgens mij.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 06-12-2020 11:09 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dan zeggen we hetzelfde toch? Ik vind de 50kW laders wel interessant bij winkelcentra e.d, langs de snelweg inderdaad ‘achterhaald’. Aan de andere kant; er komen nog best wat nieuwe auto’s uit die standaard ~ 50 kW kunnen snelladen. Dus daarvoor maakt het dan weer niet uit of er 100kW+ HPC’s staan.Inspired schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:43:
[...]
Als ik bij een Mac wil laden, ben ik doorgaans op doorreis. En dan wil ik er graag een "stop" van maken en dan dus de accu weer tot 70/80% laden. Met 50kW kost dat gewoon snel een uur. Dus dan zoek ik liever een Mac waar er Ionity/SuC is. Hoe meer palen hoe beter, dus prima. Maar ik zal ze niet snel gebruiken. En vele met mij volgens mij want ik zie er niet vaak iemand staan. Al zit ik niet vaak bij de Mac dus mijn observatie zegt niet alles.
[...]
Volgens mij is de EU te groot en te log om dit voor elkaar te krijgen. Belangen lopen ook teveel uiteen. Eind 2019 waren er wellicht 1m BEVs op de weg? Er worden een kleine 1m auto's per maand in de EU verkocht. Dus in tien jaar moeten er nog 29m bijkomen. We hebben nog 120 maand, dus 120m auto's in totaal. Dus gemiddeld de komende tien jaar ~ 1 op 4 auto's BEV. Zie ik niet gebeuren. Wellicht in een paar (kleine) vooruitstrevende landen wel maar over de hele EU? We gaan het zien. Ze moeten ICE snel veel duurder maken. Maar dat is voor veel landen nog helemaal niet bespreekbaar.
Vergeet niet dat de hoofdreden voor de grote groei in NL de bijtelling geweest is en die paar particulieren hebben mede gekocht vanwege de subsidie die voor 2021 ook al op is.BarryH schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:30:
3/ Het rijdt lekkerder
Die groei gaat de komende 2-3 jaar afzwakken tenzij het kabinet alsnog rare sprongen gaat maken.
Een groot deel van de bevolking is afhankelijk van de tweedehands markt en daar is de slag nog helemaal niet makkelijk te maken en daar zitten tevens nog onzeker heden in die die markt ook lastiger kan dragen.
Hoe vervelend ook maar ik ken nu al genoeg mensen die wel een auto rijden van pak hem beet 10 jaar oud maar als daar de versnellingsbak uitknalt ze gewoon op de fiets zullen moeten omdat reparatie in deze maanden te duur is. Aandrijflijn of accu problemen bij een EV zijn nu nog erg duur buiten garantie periode in verhouding met een versnellingsbak van een Ford Fiesta, die kosten zijn bekend en laag in verhouding vanwege de grote afzetmarkt en secundaire parts etc.
Neem daarbij mee dat dit jaar de EV markt al veel lagere groei had dan in 2019 vanwege verschil in bijtelling en die trend zet zich de komende 3 jaar nog door. Volgend jaar 12%.
Vraag de gemiddelde Model 3 rijder of ze met dezelfde fiscale waarde de auto ook zouden rijden met 12 of 16% bijtelling (over 35k en daarboven dus 22%) dan krijg je een idee denk ik
[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 06-12-2020 12:04 ]
Waarom? Zodat nog minder mensen een auto kunnen kopen? Niet iedereen heeft even 35+k liggen voor een auto. Ik denk eerder andersom: BEVs moeten gewoon stukken goedkoper worden.Inspired schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:43:
[...]
Ze moeten ICE snel veel duurder maken. Maar dat is voor veel landen nog helemaal niet bespreekbaar.
(In kan echt heel slecht tegen dit soort arrogante opmerkingen waarbij een "wereldverbeteraar" die blijkbaar een oneindige hoeveelheid geld heeft denkt in mijn portemonnee te kunnen kijken door te roepen dat dingen duurder moeten worden, vooral wanneer een heel groot deel van Nederland met moeite een 5e hands auto kan kopen).
Ik zit zelf met het probleem dat ik met mijn gezin voor vakanties en dagjes weg toch echt terug moet vallen op de benzine auto van mijn vrouw. Niet vanwege range maar simpelweg vanwege het aantal zitplaatsen (mijn gezin bestaat uit 6 personen).
7 zitters zijn in EV land erg schaars (in Nederland is de Model X momenteel de enige echte optie en dat valt toch écht buiten mijn budget).
Ik heb zelf wel een EV genomen als auto van de zaak ipv een Kodiaq omdat het overgrote deel van de ritten die ik tegenwoordig maak niet meer met het hele gezin zijn, zonde dus om in een 7 zitter te rijden als deze in 90% van de gevallen maar 1-4 personen mee neemt.
Maar ik heb dus naast deze auto alsnog een 2e auto nodig (7 zitter), daar kom ik gewoon niet onderuit met een groot gezin en momenteel kan dat qua kosten echt alleen een auto met ICE zijn.
In de toekomst zal dit ongetwijfeld veranderen.
[ Voor 12% gewijzigd door Killah_Priest op 06-12-2020 13:13 ]
Mobiliteit is heel erg in verandering en dat zou door COVID wel eens in een stroomversnelling gekomen kunnen zijn. Dankzij allerlei online platformen is het tegenwoordig veel makkelijker gebruik te maken van deelauto's en in de leasewereld is het al zeker niet meer ongebruikelijk de mogelijkheid te bieden naast de gewone EV een doel-specifieke auto ter beschikking te krijgen.Killah_Priest schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:13:
[...]
Waarom? Zodat nog minder mensen een auto kunnen kopen?
Daarnaast komen we - hopelijk in de loop van 2021 al - in de situatie dat we wereldwijd de schuld die opgebouwd is met alle COVID subsidies moeten gaan terugverdienen en het is reëel te verwachten dat daarbij stimuleringspolitiek zal veranderen van subsidie op de gewenste uitkomst naar duurder maken van de niet gewenste uitkomst en dus in het geval van de EV het (veel) duurder maken van de ICV, zowel in aanschaf als in verbruik.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Voor een kantoorbaan ja. Ik snap dat dit een forum vol met ITers is, maar er is nog heel veer ander werk beschikbaar dat elke dag fysiek gedaan moet worden. Vallen zij straks buiten de boot omdat ze geen Renault Zoe voor 33k kunnen kopen?StevenK schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:46:
[...]
Mobiliteit is heel erg in verandering en dat zou door COVID wel eens in een stroomversnelling gekomen kunnen zijn.
Deelauto's werken niet voor woon-werkverkeer, maar als je een keertje in de avond of weekend wilt rijden dan werkt het natuurlijk prima. Mits je in een (middel)grote stad woont natuurlijk anders moet je een half uur of meer op de fiets naar je deelauto (zoals voor mij het geval is). Ik heb ook nog nooit een leaseauto aangeboden gekregen van werk, maar ik weet dat in de IT een stuk gebruikelijker is. Volgens mij is deze reactie dus zowat alleen gericht op ITers en mensen met een kantoorbaan in het algemeen.StevenK schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:46:Dankzij allerlei online platformen is het tegenwoordig veel makkelijker gebruik te maken van deelauto's en in de leasewereld is het al zeker niet meer ongebruikelijk de mogelijkheid te bieden naast de gewone EV een doel-specifieke auto ter beschikking te krijgen.
Repeterend onderwerp maar uiteindelijk is die aanschafprijs beperkt relevant. Het is de afschrijving die de kosten bepaalt. Voor mensen die het geld niet kunnen missen en niet kunnen of willen lenen is er private lease.devices schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:13:
Vallen zij straks buiten de boot omdat ze geen Renault Zoe voor 33k kunnen kopen?
Daarnaast komt er ook gewoon een 2e hands markt en is er nu al volop aanbod beneden 20k die voor 90% van de mensen waarschijnlijk kan voldoen.
Het duurt even maar dit komt vanzelf. Als EV's in gebruik uiteindelijk goedkoper zijn kunnen ze gewoon betaalbaar zijn voor Henk en Ingrid, ook als de aanschaf 2x zo duur is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als je denkt hoeveel mensen geen eigen oprit hebben, kunnen die daar toch de accu redelijk (half tot heel) vol krijgen tijdens het eten en weer lekker thuis parkeren. Dat werkt prima als reclame en als klant trekker. Een keer per week lekker 'uit eten'... Misschien wel een iets ander publiek dat nu nog niet meteen, maar over 1 a 2 jaar wel elektrisch gaat rijden.Inspired schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:43:
Als ik bij een Mac wil laden, ben ik doorgaans op doorreis. En dan wil ik er graag een "stop" van maken en dan dus de accu weer tot 70/80% laden. Met 50kW kost dat gewoon snel een uur. Dus dan zoek ik liever een Mac waar er Ionity/SuC is. Hoe meer palen hoe beter, dus prima. Maar ik zal ze niet snel gebruiken. En vele met mij volgens mij want ik zie er niet vaak iemand staan. Al zit ik niet vaak bij de Mac dus mijn observatie zegt niet alles.
Bij winkels nog beter: Je gaat dan wat sneller naar die supermarkt met lader, en (als de lader niet bezet is) blijf je iets langer in de winkel hangen en koopt (dus) wat meer.
Met een ac-lader is het vaak niet de moeite om 'm aan te sluiten (11kW max?) maar met 50kW ligt dat anders, en als deze palen veel sneller zijn schieten ze hun doel misschien voorbij: je bent dan niet meer iets langer in de winkel of aan het eten (nagerechtje?)...
Dan kunnen ze daar beter nu al laders bij gaan plaatsen, want 'uit eten' gaat men in de regel 's avonds en in het weekend, dus komen ze allemaal op hetzelfde moment voor die ene laadpaal bij de Mac....TechLight schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:20:
Een keer per week lekker 'uit eten'... Misschien wel een iets ander publiek dat nu nog niet meteen, maar over 1 a 2 jaar wel elektrisch gaat rijden.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Afschrijving is relevant als je een excel sheet maakt voor maandelijke kosten, maar is zelden relevant als je iets koopt met een initieel koopbedrag. Dan moet je toch dat geld hebben liggen, wat een stuk makkelijker is met een tweedehandse van 6k dan een tweedehandse EV voor 20k. Private lease is verder prima als je kapitaal wilt verbranden omdat je dan geen hypotheek kunt krijgen. Een rekenvoorbeeld hoeveel minder hypotheek je krijgt bij private lease. https://www.hypotheker.nl...-een-hypotheek-afsluiten/ Leuk als je al een huis hebt gekocht of geen problemen hebt met huren. Minder leuk als je een starter bent of de stap wilt zetten. Je moet een auto hebben voor je eerste baan en daarna spaar je genoeg om een huis te kopen. Tussendoor ff stoppen met private lease zodat je kunt kopen? Ik hoop ook dat je arbeidscontract even lang is als je leasecontract anders krijg je hem waarschijnlijk niet eens. Laat staan als je een niet-werkende vrouw/man hebt en/of kinderen, dan mag je fors verdienen of spaargeld nodig hebben. https://www.keurmerkpriva...-2018-2019-versie-1.2.pdf Voor verdere rekenvoorbeelden. Als je denkt dat iedereen hier aan voldoet dan is je argument natuurlijk prima.assje schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:14:
[...]
Repeterend onderwerp maar uiteindelijk is die aanschafprijs beperkt relevant. Het is de afschrijving die de kosten bepaalt. Voor mensen die het geld niet kunnen missen en niet kunnen of willen lenen is er private lease.
EV's zijn waarschijnlijk al goedkoper als je kijkt naar de hele levensduur, maar het probleem zit echt in de aanschafprijs ookal schrijf jij dat makkelijk weg.assje schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:14:
[...]Het duurt even maar dit komt vanzelf. Als EV's in gebruik uiteindelijk goedkoper zijn kunnen ze gewoon betaalbaar zijn voor Henk en Ingrid, ook als de aanschaf 2x zo duur is.
Vandaar de marketing er van. Ze garanderen natuurlijk geen laadplaats, en het imago lijdt er ook niet onder als de paal vaak bezet is (wellicht juist het tegendeel). Je moet redenen die dit soort bedrijven hebben om laadpalen neer te zetten echt veel breder zien dan puur het laden zelf voor de consument. Ik denk dat dat zelfs ondergeschikt is.pmiddeld schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:48:
Dan kunnen ze daar beter nu al laders bij gaan plaatsen, want 'uit eten' gaat men in de regel 's avonds en in het weekend, dus komen ze allemaal op hetzelfde moment voor die ene laadpaal bij de Mac....
En als ze veel klachten gaan krijgen dat de paal steeds bezet is, ja, dan zetten ze er misschien eentje bij - of als dat te duur is en het niet meer genoeg oplevert aan marketing/imago, halen ze hem dan juist weg

[verwijderd]
[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]
Moet hier toch even inspringen, want wat me wel opvalt is een soort geforceerde luiheid van veel potentiele autokopers. Ineens is het schijnbaar rampzalig als ze eens 5 minuten moeten lopen om hun auto aan een laadpaal te kunnen zetten, terwijl ze daarvoor om de haverklap enorme enden afgelegd moeten hebben voor al die lease-abo's (Greenwheels, car2go, snappcar, mywheels etc.). Wel een beetje heel erg selectief blind, die kopers. Toen ik begin dit jaar mijn 2e-hands EV kocht had 'ie max ~135km range, en ik heb er nog geen enkel serieus oplaad-issue mee gehad, laat staan onderhoud nodig. Ik weet niet hoor, op mij komt al dat klagen, zeker in NL, vreselijk verwend over. Er zijn werkelijk tig apps waar je in het kleinste dorpje nog de laadpalen mee kunt vinden, en dat kost je hooguit een paar km op jaarbasis, dat vreselijke 'omrijden' om op te laden. Die aanstellerij over range vind ik echt meer dan overdreven.Misschien moeten die mensen zich meer gaan afvragen waarom ze ueberhaupt dagelijks zulke grote afstanden moeten afleggen met een luxe auto waar ze in hun eentje in willen zitten..Mar.tin schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:50:
[...]
veel mensen wachten of op een betaalbaardere EV met wat meer range dan een leaf24 zonder de nadelen van een Zoe met vaste kosten. Of een familiewagen waar ze veel ruimte hebben voor een betaalbaar bedrag.
De infra moet op een behoorlijk aantal plekken nog fors groeien om 100% EV aan te kunnen, en ook dat kan niet in 1 keer.
Correct. Menigeen vergeet dat een tankstation ook niet voor de deur is, en is menigeen ook bereid om kilometers om te rijden om de goedkoopste benzine/diesel te kunnen tanken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Maar je Diesel of Benzine wagen zit binnen 5 minuten weer vol, als ik mijn auto aan de paal hang (en dan met name de niet snelladers) dan is mijn auto enkele uren aan het opladen.daemonix schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:26:
Correct. Menigeen vergeet dat een tankstation ook niet voor de deur is, en is menigeen ook bereid om kilometers om te rijden om de goedkoopste benzine/diesel te kunnen tanken.
Ook niet iedere gemeente is even vooruitstrevend op het gebied van voldoende laadvoorzieningen plaatsen.
Ik woon zelf in Zaandam (waarbij de gemeente notabene adverteert met "top van de randstad") maar het aantal oplaadpunten hier blijft bedroevend.
Bij mij in de wijk zijn er momenteel 3 palen en er komen er op korte termijn nog 3 bij.
De wijk grenzend aan mijn wijk heeft er echter 0 en zo zie ik op de kaartjes met laadpalen dus genoeg wijken zonder een laadpaal (of soms 1 laadpaal voor een complete wijk: je kan hier letterlijk aan het aantal laadpalen binnen een wijk zien of het een "rijke" of "armere" wijk is, iets wat natuurlijk "raar" is).
Als ik in een minder goede buurt had gewoond dan was een EV voor mij gewoon optie geweest. 5 minuten lopen naar een paal is geen probleem, 15-20 minuten is echter een heel ander verhaal.
Opladen gebeurt tijdens je slaap als je je auto toch al niet nodig hebt. Makkelijker kunnen we het niet maken.
Gemeentes zijn verplicht een laadpaal binnen 300 m te plaatsen als daarom wordt gevraagd.
Gemeentes zijn verplicht een laadpaal binnen 300 m te plaatsen als daarom wordt gevraagd.
[ Voor 29% gewijzigd door daemonix op 07-12-2020 10:00 ]
Ons dorp heeft 2 publieke laadpalen. 1 is constant in gebruik, staat 5 minuten van mijn huis. (staat in een straat waar 2 elektrische rijders wonen, dus die parkeren daar gewoon standaard)daemonix schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:59:
Opladen gebeurt tijdens je slaap als je je auto toch al niet nodig hebt. Makkelijker kunnen we het niet maken.
De andere staat bij de sportschool, kwartier lopen. Daar staan vaak wat PHEV's te laden van de sporters.
En dan moeten de gemeentes wel snappen hoe het allemaal werkt.
"Op deze kaart met laadpalen staan bijna 50 laadpalen in ons dorp"
Dat zijn allemaal prive laadpalen die per ongeluk op de laadpaal kaart staan.
Dus ik moet dan 's ochtends een kwartier lopen, misschien door de regen, met mijn kind op de arm. Om daarna een kwartier te rijden om haar te droppen bij de kinderopvang. Verdubbeling van reistijd
Houd mij niet tegen hoor, zodra ik het geld bij elkaar heb komt er een elektrische auto. Ik laad hem wel gewoon 'illegaal' op de publieke parkeerplaats bij mijn huis. Ik woon toch in een doodlopende straat.
En hoe meer elektrische autos er zijn, hoe belangrijker een goede oplossing in de buurt wordt. Dus het probleem lost zich naar mijn idee altijd wel zelf op.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Verplicht door wie?daemonix schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:59:
Veel gemeentes hebben wel een dergelijk beleid, maar volgens mij zijn er geen verplichtingen voor de gemeente zelf. Laat staan dat een bewoner de gemeente kan dwingen om een openbare laadpaal in de buurt aan te leggen.
Klopt en het is maar de vraag met bijtelling regels wat de komende jaren gaan doen.Inspired schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:47:
[...]
Gemiddeld over de komende tien jaar 25% in alle EU landen? Eind 2019 zaten we op iets van 1.8%. Nee. Lijkt mij niet realistisch.
Nederland zit meer op 15% volgens mij.
Vergelijk de model 3 verkopen van 2019 maar eens met die van 2020.
Als we dat extrapoleren naar 2021 lijkt mij dit volstrekt onhaalbaar.
Tenzij we PHEV's ook gaan meerekenen als EV. Dat gebeurt nu al in sommige rekenstaatjes.
Ik had al eerder de opmars van de PHEV voorspeld de komende jaren...
Ik ben het met je eens hoor maar wil hier toch een beetje advocaat van de duivel spelen. Mijn eerste EV was een Leaf 24kWh MY11 met in de winter een praktijkrange van zo'n 80km. Ja het ging prima voor heen en weer naar mijn werk en met wat inzet is alles mogelijk.jubeth schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:21:
Ik weet niet hoor, op mij komt al dat klagen, zeker in NL, vreselijk verwend over. Er zijn werkelijk tig apps waar je in het kleinste dorpje nog de laadpalen mee kunt vinden, en dat kost je hooguit een paar km op jaarbasis, dat vreselijke 'omrijden' om op te laden. Die aanstellerij over range vind ik echt meer dan overdreven.
Maar, 10 minuten omrijden en 30 minuten laden kan wel verwaarloosbaar zijn maar de ergernis die het geeft hangt nogal af van het moment. Ik heb wel eens gehad dat mijn auto niet opgeladen was en dan moest ik dus onderweg uit het werk ergens gaan laden. Drie kwartier vertraging als je de kinderen op moet halen bij de gastouder (of je een andere afspraak hebt) kan wel eens heel vervelend zijn (en vermindert de WAF heel snel).
Om deze reden zie ik ook wel een optimum bij een net iets grotere range dan die eerste generatie. Enige marge om ten alle tijden onverwacht nog weg te kunnen is simpelweg wel prettig. Uiteindelijk is dit ook beter omdat dit de mogelijkheid geeft de batterij zo veel mogelijk binnen 20-80% te gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 07-12-2020 11:37 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
https://www.klimaatakkoor...da+Laadinfrastructuur.pdfJeroenE schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:18:
[...]
Verplicht door wie?
Veel gemeentes hebben wel een dergelijk beleid, maar volgens mij zijn er geen verplichtingen voor de gemeente zelf. Laat staan dat een bewoner de gemeente kan dwingen om een openbare laadpaal in de buurt aan te leggen.
https://www.rvo.nl/sites/...0elektrisch%20vervoer.PDF
[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 07-12-2020 10:52 ]
Ja, dank je Felix. Was uit nood geboren die heldhaftigheid (ik *moest* wel, en ik zou daarom sowieso eerder arriveren dan per OV of per huur-auto). Was precies 'n etmaal onderweg, hele kleine dutjes gedaan in de auto terwijl ik bij Auchan e.d. stond te laden ;-) Mijn zus en vriendin waren er heel erg skeptisch over, ze voorspelden allerlei doemscenarios, dat ik in the middle of nowhere in Frankrijk of in de bergen vast kwam te staan zonder stroom e.d., maar niets van dat al! Gewoon een beetje slim kaartlezen, ben ik altijd best bedreven in geweest.fewips schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:51:
[...]
Wat een mooi verhaal! Waanzinnig dat je ermee naar Frankrijk bent gegaan. Held! Leuk dat CHAdeMO daar zo boven verwachting werkt. Grappig hoe dat per land verschilt.
Was wel heel erg blij met een aantal apps (smoov en chargemap met name) en websites (ook franse) die best betrouwbaar bleken voor het vinden van laadpunten zelfs in de meest verlaten franse dorpjes. Ik plande over de tolwegen flink korter, want met max 110km/u slurpt 'ie de accu snel leeg, ik kwam er gaandeweg achter hoe kort dat was (elke ~67km opnieuw laden..). Je kunt best in het groen 110 rijden met deze e-Berlingo bestelwagen, maar dat vergt een beetje gecontroleerd op snelheid komen. Natuurlijk erger je medeverkeer, maar ja, ik bleef rustig op de rechterbaan als ik langzaam in het groen de snelheid tot 110km/u bracht. Als 'ie eenmaal op zijn max speed zit, en de weg is recht, dan is 'ie extreem zuinig, merkte ik. Ze razen je natuurlijk wel allemaal met 135km/u voorbij, maar dat deert mij niet
On a sidenote; Wat me deze reis overigens extreem is opgevallen, zowel heen als terug naar NL, dat is dat de merken Audi, BMW en Mercedes uitblinken in roekeloos te hard rijdende chauffeurs, met als duidelijke 4e positie VolksWagen. Je kunt er geld op zetten, op die 4 merken, als er iets met 140+ langs scheurt op die tolwegen. Enfin, dat even voor de meelezende politie.
@daemonix Wellicht lees ik er over heen; dit zijn natuurlijk allemaal mooie plannen. Maar waar staat nu concreet dat een bewoner een gemeente kan dwingen een laadpaal aan te leggen? Of als de laadpaal er al is de gemeente kan dwingen om de langparkeerders aan te pakken zoals bijvoorbeeld TinusNectar in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" waar de gemeente gewoon doodleuk aangeeft dit niet te handhaven?
Er ligt natuurlijk druk op de gemeentes om zich te conformeren aan de plannen. Dat zie je ook in de besluitenlijsten per gemeente.JeroenE schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:56:
@daemonix Wellicht lees ik er over heen; dit zijn natuurlijk allemaal mooie plannen. Maar waar staat nu concreet dat een bewoner een gemeente kan dwingen een laadpaal aan te leggen? Of als de laadpaal er al is de gemeente kan dwingen om de langparkeerders aan te pakken zoals bijvoorbeeld TinusNectar in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" waar de gemeente gewoon doodleuk aangeeft dit niet te handhaven?
Handhaving staat hier helemaal los van.
Ik begrijp dat de e-Berlingo zoals veel elektrische auto's een indicator heeft die iets vindt van acceleratie? Voor de volgende keer kan ik je aanraden niet/minder in te zitten over acceleratie en daar dus ook geen verkeer voor te hinderen. Sneller accelereren scheelt echt nauwelijks qua efficientie. Je kunt wel een grote piek zien in verbruik maar dit is simpelweg de energie die nodig is om te versnellen in een korter tijdsbestek (bij langzaam versnellen gebruik je dezelfde energie maar smeer je hem uit over langere tijd).jubeth schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:54:
Je kunt best in het groen 110 rijden met deze e-Berlingo bestelwagen, maar dat vergt een beetje gecontroleerd op snelheid komen. Natuurlijk erger je medeverkeer, maar ja, ik bleef rustig op de rechterbaan als ik langzaam in het groen de snelheid tot 110km/u bracht. Als 'ie eenmaal op zijn max speed zit, en de weg is recht, dan is 'ie extreem zuinig, merkte ik. Ze razen je natuurlijk wel allemaal met 135km/u voorbij, maar dat deert mij niet
Grootste factor in verbruik bij sneller accelereren is dat je eerder een hogere snelheid bereikt (en dus een hogere gemiddelde snelheid en dus luchtweerstand). Het is dus raadzaam gewoon lekker vlot te accelereren en dan de topsnelheid iets lager te houden. Als je zuinig wilt rijden zoek je dus gewoon een vrachtwagen waar je achter aan kachelt, hoe snel je naar die snelheid accelereert maakt dan (relatief) geen bal uit. Is efficienter, veiliger en je bent niemand tot last.
Wat EV makers bezielt met die indicatoren gebaseerd op minimaliseren acceleratie en het maximaliseren van regeneratie heb ik nog nooit begrepen aangezien ze het midden houden tussen irrelevant of zelfs contraproductief.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 07-12-2020 13:33 ]
Oh vast, en ik geloof ook best dat ze allemaal een beleid ontwikkelen. Dat beleid is dan ook meestal redelijk identiek aan alle andere gemeentes. Maar:daemonix schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:41:
Er ligt natuurlijk druk op de gemeentes om zich te conformeren aan de plannen. Dat zie je ook in de besluitenlijsten per gemeente.
dat hoort er natuurlijk wel bij. Als je wel beleid hebt maar je voert het niet uit of er staan wel borden maar die worden niet gehandhaafd dan is het gewoon een grote wassen neus. Dan had je geld en moeite kunnen besparen door die regels niet te verzinnen en de borden niet te plaatsen.Handhaving staat hier helemaal los van.
Vandaar dus mijn vraag of een bewoner de gemeente tot iets kan dwingen. Voor zover ik weet is het antwoord "nee". Als er gewoon geen laadpaal komt of hij is er wel maar continu in gebruik door anderen ook al zijn ze niet aan het laden dan sta je daar lekker met een mooie EV en lege accu.
Als gemeentes die problemen niet op willen lossen zullen er genoeg mensen zijn die de EV gewoon links laten liggen. Want bij de brandstofpomp kunnen ze wel altijd terecht.
Dit geldt alleen als je zelf geen mogelijkheid hebt de auto op te laden. bij ons in wijk ca. 750 woningen waar de auto op eigen oprit geplaatst kan worden (voortuin). Derhalve niet 1 laadpaal in gehele wijkdaemonix schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:59:
[ Voor 21% gewijzigd door Teslalrp op 07-12-2020 14:04 ]
Dan is er toch ook geen probleem? Veel goedkoper om van je eigen stroom te laden.Teslalrp schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:01:
[...]
Dit geldt alleen als je zelf geen mogelijkheid hebt de auto op te laden. bij ons in wijk ca. 750 woningen waar de auto op eigen oprit geplaatst kan worden (voortuin). Derhalve niet 1 laadpaal in gehele wijk
Voor bezoekers zou het wel prettig zijn als ze binnen zo'n wijk in ieder geval toch wel één paal plaatsen.Sefa schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:32:
[...]
Dan is er toch ook geen probleem? Veel goedkoper om van je eigen stroom te laden.
Binnen Zaandam is het bij de "winkelcentra" overigens wel bedroevend gesteld (hoewel ondernemers hier dus zelf ook grotendeels schuldig aan zijn).
Bij bv de 3 grote Dekamarkten waar ik regelmatig kom (alle drie voorzien van een eigen parkeerterrein) gewoon 0 laadpalen (terwijl de Lidl hier dan wel weer laders heeft waar je zelf gratis kunt snelladen, Dirk heeft ook een laadpaal voor de deur).
Een winkelcentrumpje waar ik ook : ook geen laadpalen. En dan is het parkeerterrein (notabene van de gemeente) 6 jaar geleden nog opnieuw aangelegd, maar wel zonder laadpaal.
Zolang gemeentes dit soort missers blijven maken blijven veel mensen toch wel huiverig met de aanschaf van een EV, helemaal omdat je geen garantie hebt dat er op korte termijn een laadpaal wordt aangelegd binnen je wij
Mijn aanvraag voor een openbare paal is bv ook om onzinredenen afgewezen: volgens de gemeente zouden er binnen 300 meter 2 laadpalen zijn, wat niet waar is. Paal A waar men naar verwees zit toch echt op 350+ meter van mijn huis, paal B volgens de administratie van de gemeente op 270 meter (maar deze staat op eem verkeerd adres genoteerd, zelfs op de streetview foto zie je dat de daadwerkelijke positie 40 meter afwijkt en daarmee op 305+ meter zou staan). Nou is 305 meter lopen voor mij verder geen probleem (en ik ben toch van plan om binnen 2 jaar te verhuizen)
Bijzonder, 10 jaar geleden kocht de gemeente Zaanstad een aantal elektrische auto's voor haar ambtenaren om door de plaats te rijden ipv met hun eigen brandstof auto's. Er zijn toen zelfs laadpalen aangelegd.Killah_Priest schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:36:
[...]
Voor bezoekers zou het wel prettig zijn als ze binnen zo'n wijk in ieder geval toch wel één paal plaatsen.
Binnen Zaandam is het bij de "winkelcentra" overigens wel bedroevend gesteld (hoewel ondernemers hier dus zelf ook grotendeels schuldig aan zijn).
Bij bv de 3 grote Dekamarkten waar ik regelmatig kom (alle drie voorzien van een eigen parkeerterrein) gewoon 0 laadpalen (terwijl de Lidl hier dan wel weer laders heeft waar je zelf gratis kunt snelladen, Dirk heeft ook een laadpaal voor de deur).
Een winkelcentrumpje waar ik ook : ook geen laadpalen. En dan is het parkeerterrein (notabene van de gemeente) 6 jaar geleden nog opnieuw aangelegd, maar wel zonder laadpaal.
Zolang gemeentes dit soort missers blijven maken blijven veel mensen toch wel huiverig met de aanschaf van een EV, helemaal omdat je geen garantie hebt dat er op korte termijn een laadpaal wordt aangelegd binnen je wij
Mijn aanvraag voor een openbare paal is bv ook om onzinredenen afgewezen: volgens de gemeente zouden er binnen 300 meter 2 laadpalen zijn, wat niet waar is. Paal A waar men naar verwees zit toch echt op 350+ meter van mijn huis, paal B volgens de administratie van de gemeente op 270 meter (maar deze staat op eem verkeerd adres genoteerd, zelfs op de streetview foto zie je dat de daadwerkelijke positie 40 meter afwijkt en daarmee op 305+ meter zou staan). Nou is 305 meter lopen voor mij verder geen probleem (en ik ben toch van plan om binnen 2 jaar te verhuizen)
Ik heb één van die auto's gekocht en rij er nu al jaren tevreden mee
Wat betreft laden e.d., het is toch lastig over te brengen.
Een dame sprak me aan toen ik mijn auto in plugde, dus we hadden het er even over. Dat de auto 400km ver kon komen en dat dat wel weinig was. Terwijl je iedere dag 400km tot je beschikking hebt. Maar zij vertelde dat ze normaliter 600km per week reed, en dat ze dan dus 2x zou moeten "tanken".
Ondanks dat ik het dus letterlijk uitlegde en we nota bene naast een laadpaal stonden bij haar huis in de buurt, kreeg ik toch het concept niet over.
Weer een goed voorbeeld van hoe moeilijk het is om te communiceren.
Een dame sprak me aan toen ik mijn auto in plugde, dus we hadden het er even over. Dat de auto 400km ver kon komen en dat dat wel weinig was. Terwijl je iedere dag 400km tot je beschikking hebt. Maar zij vertelde dat ze normaliter 600km per week reed, en dat ze dan dus 2x zou moeten "tanken".
Ondanks dat ik het dus letterlijk uitlegde en we nota bene naast een laadpaal stonden bij haar huis in de buurt, kreeg ik toch het concept niet over.
Alleen hoe lang ze daarover doen voor ie geplaatst is, staat nergens schijnbaar. Ik woon in de gemeente met het record voor "er lang over doen". een half jaar is niks hier schijnbaar.daemonix schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:59:
Op 12 maart ingediend,
op 21 mei bevestiging gekregen (1/4)
op 19 juni: " Wij kunnen u melden dat de nieuwe laadlocatie die naar aanleiding van uw verzoek is aangewezen nu de status Voorlopig verkeersbesluit gepubliceerd (2/4) heeft. De gemeente heeft een voorlopig verkeersbesluit gepubliceerd dat doorgaans na 6 weken definitief wordt. Het is ook mogelijk dat de gemeente naar aanleiding van de publicatie bezwaren ontvangt van bijvoorbeeld omwonenden. Anticiperend op een definitief verkeersbesluit vraagt de laadexploitant alvast een netaansluiting aan."
EN TOEN WRD HET STIL.....
[ Voor 37% gewijzigd door Andre1973 op 07-12-2020 22:15 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Soms werkt het net als in de echte wereld. Bel of mail eens hoe het met de aanvraag staat. Je zal verbaasd zijn ineens zie je weer beweging.Andre1973 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:09:
[...]
Alleen hoe lang ze daarover doen voor ie geplaatst is, staat nergens schijnbaar. Ik woon in de gemeente met het record voor "er lang over doen". een half jaar is niks hier schijnbaar.
Op 12 maart ingediend,
op 21 mei bevestiging gekregen (1/4)
op 19 juni: " Wij kunnen u melden dat de nieuwe laadlocatie die naar aanleiding van uw verzoek is aangewezen nu de status Voorlopig verkeersbesluit gepubliceerd (2/4) heeft. De gemeente heeft een voorlopig verkeersbesluit gepubliceerd dat doorgaans na 6 weken definitief wordt. Het is ook mogelijk dat de gemeente naar aanleiding van de publicatie bezwaren ontvangt van bijvoorbeeld omwonenden. Anticiperend op een definitief verkeersbesluit vraagt de laadexploitant alvast een netaansluiting aan."
EN TOEN WRD HET STIL.....
Ja. De standaard vraag "hoe ver kom je er nou mee" en "hoe lang duur het voor ie vol is" beantwoord ik nu ook standaard met "ligt er aan hoe vol ie is" en "ligt er aan hoe leeg ie is en hoeveel ik nodig heb". Ik merk dat je dan aan de reactie wel kan peilen of dat een beetje landt en of diegene echt iets meer geinteresseerd is. En dan leg je uit dat het in de praktijk niet zo werkt dat je altijd van helemaal vol tot bijna leeg hoeft te gaan, zoals je met benzine gewend bent. En als je gewoon regelmatig laadt, dat ie eigenlijk altijd vol genoeg is. Zodra je gaat zeggen "hij komt xx km ver" dan is dat getal (in jouw geval dus 400) altijd een struikelblok in de rest van het gesprek. "ik laad bij mij thuis aan het normale stopcontact in een nachtje 60km bij, maar met een laadpunt of openbare laadpaal zou dat 5 keer zoveel kunnen zijn" is iets wat veel meer tot de verbeelding spreekt.!null schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:50:
Wat betreft laden e.d., het is toch lastig over te brengen.
@Prullenbak84 Ik had het veel duidelijker kunnen maken. Ik had het laadpasje in mijn handen. En dan vertellen dat je die alleen nodig hebt om elders te laden als het thuis niet genoeg was, en dat ik hem nog maar 4 keer heb gebruikt in 5 maanden.
Dat spreekt natuurlijk boekdelen over hoe weinig je onderweg of op bestemming nog iets nodig hebt.
Dat spreekt natuurlijk boekdelen over hoe weinig je onderweg of op bestemming nog iets nodig hebt.
Helemaal waar.!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:08:
@Prullenbak84 Ik had het veel duidelijker kunnen maken. Ik had het laadpasje in mijn handen. En dan vertellen dat je die alleen nodig hebt om elders te laden als het thuis niet genoeg was, en dat ik hem nog maar 4 keer heb gebruikt in 5 maanden.
Maar toch blijft t dan bij mensen in het hoofd spoken dat je dus "maar" 400 km kan rijden en dat je dus bijna maandelijks "op zoek" moest naar een laadpaal en daar dan "helemaal moest gaan laden en dat duurt uren!"
Die ideeen zijn hardnekkig
Op de vraag hoe ver je kunt komen moet je gewoon antwoorden, minstens zo ver als een brandstof auto.Prullenbak84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:41:
[...]
Helemaal waar.
Maar toch blijft t dan bij mensen in het hoofd spoken dat je dus "maar" 400 km kan rijden en dat je dus bijna maandelijks "op zoek" moest naar een laadpaal en daar dan "helemaal moest gaan laden en dat duurt uren!"
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
lol. Ja, of je kan helemaal bijdehand gaan: "Hoe bedoel je? Tot die kapot gaat?"PeterZ(on) schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:45:
[...]
Op de vraag hoe ver je kunt komen moet je gewoon antwoorden, minstens zo ver als een brandstof auto.
Ik moest laatst bouwmateriaal halen, en toen heb ik mijn diesel bus laten staan omdat die leeg was en bij volgende rit moest worden getankt. Juist in de EV gestapt, omdat ik dan dat probleem niet had
Ik zeg altijd dat ik in 13-14 uur naar oostenrijk rij (900 km), en dat dat het lastigste scenario is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb jarenlang een Golf GTI gereden met een zware rechtervoet. Dan is 400 km ook een uitdaging. En mijn camper, die haalt die 400 km niet eens.Prullenbak84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:41:
[...]
Helemaal waar.
Een ICE "laad" je altijd tot de max, terwijl bij een BEV je eigenlijk maar tot 60-80% laad. Van de 400 km blijft feitelijk maar max 320 km tussen snelladers. Persoonlijk kan ik niet wachten tot een elektrische camperStevenK schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:25:
[...]
Ik heb jarenlang een Golf GTI gereden met een zware rechtervoet. Dan is 400 km ook een uitdaging. En mijn camper, die haalt die 400 km niet eens.
2022Deveon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
[...]
Een ICE "laad" je altijd tot de max, terwijl bij een BEV je eigenlijk maar tot 60-80% laad. Van de 400 km blijft feitelijk maar max 320 km tussen snelladers. Persoonlijk kan ik niet wachten tot een elektrische camperEchter is waarschijnlijk gewicht een probleem gezien de meeste campers al tegen de 3.5 ton lopen.

Gezien de betrouwbaarheid van de voorspellingen van Volkswagen met betrekking tot elektrificering geloof ik het pas als die in de handen van consumenten is

Ik hoop dat er in de zomervakanties genoeg laadpalen zijn langs de route richting Zuid-Frankrijk. Heb geen zin om zoals in 2019 weer in laadpaal files te staan. Zelfs in de dorpjes op 30km afstand van de snelweg stonden files.
With an eye made quiet by the power of harmony, we see into the life of things
M'n camper heeft zes slaapplaatsen en een berging voor 7 fietsen. Dat gaat hier nog niet helemaal lukken
[ Voor 22% gewijzigd door StevenK op 08-12-2020 13:24 ]
@Deveon Wat betreft elektrische campers. De Bulli zal denk ik wat aan de kleine kant zijn, al zullen vast mensen er wat van gaan maken.
Met een eNV200 kun je ook al iets, maar vrij klein en maar 40kWh.
Daarom zie ik de Mercedes EQV als eerste serieuze kanshebber als elektrische camper. Maar een beetje duur om te kopen en dan om te bouwen.
Nu komen er gelukkig ook wel wat wat Europese busjes uit met 50 maar liever de 75kWh accu. Dat is opzich ook wel bruikbaar.
Er zijn velen met een oud (semi gaar) VW busje die uberhaupt weinig kilometers afleggen per dag (want het zijn langzame lawaaierige wagens). Dan is het wel prima om 75kWh te hebben en in dezelfde onthaaste stand ergens te komen.
Wil je 1000km op een dag doen, wordt het een stuk lastiger. Moet wel zeggen dat ik dat ook al lastig vind in onze huidige diesel bus, omdat het best vermoeiend is.
@StevenK Het probleem is dat het laadvermogen (in kilo's
) een stuk minder wordt door de accu's. Dat zal voor je EQV ook al zijn vergeleken met een normale Vito.
Daarnaast zal het ook nooit rendabel worden om die grote campers (met uitbouw) volledig elektrisch te krijgen, tenzij ze in de verhuur gaan maar dannog is de business case lastig.
De business case voor kleinere bussen (EQV, Transporter / Bulli ) is juist veel makkelijker, omdat je dan met 1 voertuig alles af kan. En er personenvervoer/taxi mee gedaan kan worden.
Hooguit een mild-hybrid kit die goedkoop kan zijn maar vermoedelijk ook niet uit kan.
Met een eNV200 kun je ook al iets, maar vrij klein en maar 40kWh.
Daarom zie ik de Mercedes EQV als eerste serieuze kanshebber als elektrische camper. Maar een beetje duur om te kopen en dan om te bouwen.
Nu komen er gelukkig ook wel wat wat Europese busjes uit met 50 maar liever de 75kWh accu. Dat is opzich ook wel bruikbaar.
Er zijn velen met een oud (semi gaar) VW busje die uberhaupt weinig kilometers afleggen per dag (want het zijn langzame lawaaierige wagens). Dan is het wel prima om 75kWh te hebben en in dezelfde onthaaste stand ergens te komen.
Wil je 1000km op een dag doen, wordt het een stuk lastiger. Moet wel zeggen dat ik dat ook al lastig vind in onze huidige diesel bus, omdat het best vermoeiend is.
@StevenK Het probleem is dat het laadvermogen (in kilo's
Daarnaast zal het ook nooit rendabel worden om die grote campers (met uitbouw) volledig elektrisch te krijgen, tenzij ze in de verhuur gaan maar dannog is de business case lastig.
De business case voor kleinere bussen (EQV, Transporter / Bulli ) is juist veel makkelijker, omdat je dan met 1 voertuig alles af kan. En er personenvervoer/taxi mee gedaan kan worden.
Hooguit een mild-hybrid kit die goedkoop kan zijn maar vermoedelijk ook niet uit kan.
[ Voor 26% gewijzigd door !null op 08-12-2020 13:29 ]
Op tijd vertrekken op zaterdagochtend in maart in de Randstad: om acht uur die avond aan de eettafel in het oosten van Zwitserland. Elektrisch vervoer gehuurd omdat ik er niet aan moet denken te tanken.BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:51:
Ik zeg altijd dat ik in 13-14 uur naar oostenrijk rij (900 km), en dat dat het lastigste scenario is.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Haha overdrijven is ook een vak, maar mooifewips schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:26:
[...] Elektrisch vervoer gehuurd omdat ik er niet aan moet denken te tanken.
Plan je dit soort dingen met ABRP? En hoe houd je dan rekening met kou enzo? Of doe je het gewoon zelf op basis van wat je denkt te gaan halen?
Hoor ik al m'n hele leven, haha. Mooi dat het nog steeds overkomt. De Jaguar huur ik al sinds 2018. Oftewel ik weet wat ik kan verwachten qua prestaties. Ik vaar voornamelijk op Chargemap, die app laat ik filteren op 100kW+ op de route. Zeker is ABRP handig om een idee van je planning te krijgen maar ik optimaliseer die wel handmatig want zij schatten de Jaguar te hoog in qua verbruik en ik wil niet te lang laden dus dat stel ik ook zo in. Maar in Duitsland is elektrisch rijden inmiddels zo idioot eenvoudig, EnBW zit bijna overal, Ionity ook, en dan hebben we Fastned nog!Prullenbak84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:42:
[...]
Haha overdrijven is ook een vak, maar mooi
Waarom laad jij maar tot 60-80%? Dat is echt niet de regel hoor. Ik laad beide auto's gewoon tot 100%, nog geen degradatie te zien. 60% is belachelijk laag.Deveon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
[...]
Een ICE "laad" je altijd tot de max, terwijl bij een BEV je eigenlijk maar tot 60-80% laad. Van de 400 km blijft feitelijk maar max 320 km tussen snelladers.
Bij de Model 3 begint bij 60% de laadsnelheid al af te nemen dus is het in theorie sneller om door te rijden naar de volgende snellader. Thuis laad(de) ik altijd tot 95%, maar tegenwoordig 100% met mijn plugin die na 200.000 km nog 46 km uit een accu kan halen als het weer mee zit. Als de financiën mee zitten komt er volgend jaar een Model Y performance.daemonix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
[...]
Waarom laad jij maar tot 60-80%? Dat is echt niet de regel hoor. Ik laad beide auto's gewoon tot 100%, nog geen degradatie te zien. 60% is belachelijk laag.
Ja dat is dus nog wel echt het nadeel uiteindelijk toch. Dat stuk is met een ICE minder dan 10 uurtjes of had je veel files?fewips schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:26:
[...]
Op tijd vertrekken op zaterdagochtend in maart in de Randstad: om acht uur die avond aan de eettafel in het oosten van Zwitserland. Elektrisch vervoer gehuurd omdat ik er niet aan moet denken te tanken.
@fewips Kun je ook vertellen wat het kost?
En wat is EnBW eigenlijk?
Want met 70ct/kWh in een grote elektrische SUV is het ook niet erg goedkoop lijkt me.
Want met 70ct/kWh in een grote elektrische SUV is het ook niet erg goedkoop lijkt me.
Volgens google maps is het 10 uur zonder stoppen, dus dat komt zeker op een uurtje of 11 minimaal. Dit vertalen naar "minder dan 10 uur" is niet helemaal eerlijk. Natuurlijk is het een stuk sneller (en minder plannen) dan de 13 die hier gedaan werd, maar het geeft wel aan dat het verschil wel mee valt.JohanB schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:53:
[...]
Ja dat is dus nog wel echt het nadeel uiteindelijk toch. Dat stuk is met een ICE minder dan 10 uurtjes of had je veel files?
Het is grotendeels door Duitsland natuurlijk, dus Google is niet zo relevant. Als ik een weekendje ga skien dan wil ik dat rijden zo snel mogelijk achter de rug hebben en dan haal ik Nendaz bijv prima in 9 uur, zelfde voor Davos. Vandaar dat ik op “minder dan 10” kwamPrullenbak84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:32:
[...]
Volgens google maps is het 10 uur zonder stoppen, dus dat komt zeker op een uurtje of 11 minimaal. Dit vertalen naar "minder dan 10 uur" is niet helemaal eerlijk. Natuurlijk is het een stuk sneller (en minder plannen) dan de 13 die hier gedaan werd, maar het geeft wel aan dat het verschil wel mee valt.
Edit: In de zomer of voor langere vakantie is het voor mij prima meer stops en rustiger, maar ken zat mensen die de reis wel gewoon achter de rug willen hebben. Moraal: het hangt af van je referentie kader
[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 08-12-2020 16:38 ]
Ok stoer. De discussie of dat slim is hoeven we hier verder niet te voeren, maar hoe dan ook is dat nog niet de norm. De norm is namelijk dat je over utrecht-nendaz ook gewoon een uurtje of 11 doet als je normaal rijdt en zo af en toe een bakje koffie doet.JohanB schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:27:
[...]
Het is grotendeels door Duitsland natuurlijk. Als ik een weekendje ga skien dan wil ik dat rijden zo snel mogelijk achter de rug hebben en dan haal ik Nendaz bijv prima in 9 uur. (In de zomer of voor langere vakantie prima meer stops en rustiger)
Jij vindt dat niet de norm. En dat mag jij vinden inderdaad.Prullenbak84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:39:
[...]
Ok stoer. De discussie of dat slim is hoeven we hier verder niet te voeren, maar hoe dan ook is dat nog niet de norm. De norm is namelijk dat je over utrecht-nendaz ook gewoon een uurtje of 11 doet als je normaal rijdt en zo af en toe een bakje koffie doet.
Niks met stoer te maken met een uur aan stops en koffie is dat zelfs nog ruim onder de Nederlandse max snelheid, dus prima veilig.
Bjorn heeft ons ook al laten zien 1000k in sub 10 te doen en dat elektrisch (laat wederom zie dat je alles in perspectief moet zien). Dus niks geks sub 10 uur voor 1000km, alhoewel dat natuurlijk op een uitgekiende route is, waar je op weg naar de Alpen niet altijd mooi V3s tegen komt
[ Voor 30% gewijzigd door JohanB op 08-12-2020 18:42 ]
Ik ben heel benieuwd als ik zelf, in een post-corona tijd (en ahum, dat ik ons huis af heb) wat trips ga doen hoe erg het allemaal is. Kan maar 55kW laden, en dan rustig aan rijden 400km halen. Zeker geen 250kW V3.
Maar, ik schroom niet om hem te pakken voor een afstand van 800 a 1000km af te leggen. Dat kan gewoon in een dag, dan duurt het maar wat langer dan een Tesla of een brandstof auto. Het zal weinig verschil uit maken ten opzichte van onze camper.
Misschien stel ik het te rooskleurig voor, zal het toch echt moeten ervaren.
Nou scheelt het dat ik nooit voor een skiweekend 20 uur in de auto zal gaan zitten. Ik zou dan eerder de trein pakken, dat je snachts reist terwijl je slaapt. En is ook elektrisch
Dat hebben mijn ouders een aantal keer gedaan voor een skiweekend in Oostenrijk.
Maar, ik schroom niet om hem te pakken voor een afstand van 800 a 1000km af te leggen. Dat kan gewoon in een dag, dan duurt het maar wat langer dan een Tesla of een brandstof auto. Het zal weinig verschil uit maken ten opzichte van onze camper.
Nou scheelt het dat ik nooit voor een skiweekend 20 uur in de auto zal gaan zitten. Ik zou dan eerder de trein pakken, dat je snachts reist terwijl je slaapt. En is ook elektrisch
Dat hebben mijn ouders een aantal keer gedaan voor een skiweekend in Oostenrijk.
Als je de tijd hebt/neemt is het prima te doen denk ik. Vooral met bijvoorbeeld een overnachting tussendoor zodat je weer lekker vol kunt laden. Voor die weekendjes stop ik het liefst ook ergens op de helft / driekwart om goed te rusten.!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:42:
Ik ben heel benieuwd als ik zelf, in een post-corona tijd (en ahum, dat ik ons huis af heb) wat trips ga doen hoe erg het allemaal is. Kan maar 55kW laden, en dan rustig aan rijden 400km halen. Zeker geen 250kW V3.
Nou scheelt het dat ik nooit voor een skiweekend 20 uur in de auto zal gaan zitten. Ik zou dan eerder de trein pakken, dat je snachts reist terwijl je slaapt. En is ook elektrisch![]()
@jubeth deed het met een meer uitdagende auto dan jij, dus komt wel goed
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 08-12-2020 20:17 ]
Zeker, wat dat betreft heb ik makkelijk praten.
En eigenlijk, als ik in goede weersomstandigheden gewoon braaf 100km/u rij, uitgebreid lunchen (een uur) zodat hij weer 100% vol is, en hem dan weer leegrijden. En nog 2 kwartiertjes bij de snellader in ochtend en middag. Dan kan ik in ontspannen modus dus al vrij makkelijk 800km afleggen in een dag, absoluut geen uitdaging. En ja liefst weer volladen bij hotel of wat de onderweg overnachting ook wordt.
Eventueel nog met dineren ook nog paar honderd kilometer in de avond erbij.
En eigenlijk, als ik in goede weersomstandigheden gewoon braaf 100km/u rij, uitgebreid lunchen (een uur) zodat hij weer 100% vol is, en hem dan weer leegrijden. En nog 2 kwartiertjes bij de snellader in ochtend en middag. Dan kan ik in ontspannen modus dus al vrij makkelijk 800km afleggen in een dag, absoluut geen uitdaging. En ja liefst weer volladen bij hotel of wat de onderweg overnachting ook wordt.
Ik denk bij zoiets altijd aan wat mijn vader mij vaak verteld heeft, namelijk dat zij als tieners een week deden over de reis naar Zuid Frankrijk, deels te voet, deels per fiets. En dat onze ideëen van tijd hebben en rijkdom nogal scheef zijn gegroeid. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De omgeving in je op kunnen nemen tijdens een reis is ook een vorm van rijkdom vergaren, en met een EV kun je dat best leuk maken.!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:51:
En ja liefst weer volladen bij hotel of wat de onderweg overnachting ook wordt.
@jubeth Oh maar als ik wat meer tijd heb (en geen corona perikelen) ga ik met dat ding wel een keer ver zat dat de snelladers vanzelf ophouden. En het begint er al mee dat je je snelheid aanpast en eventueel N wegen pakt. Door het trager te doen kun je ook nog gebruik maken van de gratis laders.
Het wordt dan ook snel duidelijk dat snel willen je geld kost, vanwege tolweg of dure snelladers. Je kan dezelfde weg ook voor 1/3e van de prijs doen.
Maar als het gaat om de korte schoolvakanties met de kids in de leerplicht is het helaas weer een ander verhaal.
Het wordt dan ook snel duidelijk dat snel willen je geld kost, vanwege tolweg of dure snelladers. Je kan dezelfde weg ook voor 1/3e van de prijs doen.
Maar als het gaat om de korte schoolvakanties met de kids in de leerplicht is het helaas weer een ander verhaal.
Kijk, hier geef je ineens een heel ander beeld! Eerder deed je het voorkomen alsof je in 1 klap in 9 uur doorklapt zonder te rusten, zoals velen (in mijn ogen zeer onverantwoord) doen en daar nog trots op zijn ook.JohanB schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:15:
[...]
Als je de tijd hebt/neemt is het prima te doen denk ik. Vooral met bijvoorbeeld een overnachting tussendoor zodat je weer lekker vol kunt laden. Voor die weekendjes stop ik het liefst ook ergens op de helft / driekwart om goed te rusten.
Als ik dat dus verkeerd begrepen heb, mijn excuses voor mijn eerdere "stoer"-opmerking.
In mijn ogen is het kiezen: of je hele zaterdag onderweg zijn naar wintersport, of (als je perse zaterdag al eerder in het dorp wil zijn of zelfs gelijk na je reis naar de piste wil (wat ik ook al niet snap. Je bent op vakantie doe eens chill..maar dat terzijde) ) lekker vrijdag vertrekken en een overnachting toevoegen. Maar zaterdagochtend om 3 uur instappen om in de middag in de lift te zitten, is zowel onderweg, als op de piste echt dom. En dan zijn er ook nog mensen die daar een soort trots op zijn. Maar goed, dit gaat ook heel ver af van t EV-onderwerp. Behalve dan dat het vrijdag-vertrekken-en-rustig-aan-doen-scenario heel goed kan met een EV.
[ Voor 35% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-12-2020 08:24 ]
Dit scheelt ook. Het is een instelling. Voor mij begint de vakantie zodra ik de snelweg op draai. Natuurlijk zijn files en pech enzo niet leuk, want je wil ook gewoon niet midden in de nacht nog op zoek naar je huisje, het moet wel leuk blijven. Maar normaal gesproken is er toch vanaf het moment dat de kachel warm is, en de winterjassen uit zijn, niks meer om je over te stressen?jubeth schreef op woensdag 9 december 2020 @ 01:12:
[...]
Ik denk bij zoiets altijd aan wat mijn vader mij vaak verteld heeft, namelijk dat zij als tieners een week deden over de reis naar Zuid Frankrijk, deels te voet, deels per fiets. En dat onze ideëen van tijd hebben en rijkdom nogal scheef zijn gegroeid. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De omgeving in je op kunnen nemen tijdens een reis is ook een vorm van rijkdom vergaren, en met een EV kun je dat best leuk maken.
Ik heb wel wat ervaring met overlanden. Dat wil zeggen lekker lang door een continent zwerven, in ons geval op 4 wielen. Genoeg fietsen het ook.
Daar zijn ook enorme verschillen in hoe snel mensen reizen. Wij hebben een reis gedaan van een jaar die een ander in 3 maanden deed. Die heeft alleen maar gereden en is ook nog eens net zoveel geld kwijt geweest, want brandstof en visas is toch het meeste. Om maar niet te spreken over hoger verbruik e.d.
En ik wil ook wat meer kleine fietsvakanties doen, geinspireerd door de vele fietsers.
Onthaasten is goed voor zoveel dingen, waaronder je portomonnee en milieu. En je ziet meer.
Toch is een dag planken op de snelweg ook een associatie van vakantie. Wat eigenlijk heel vreemd is, maar voor veel mensen normaal.
Een ander ding, waar ik zelf ook last van heb, is niet genoegen nemen met een bestemming dichtbij. Terwijl een vakantie in de Ardennen ook hartstikke leuk kan zijn om maar wat te noemen.
Daar zijn ook enorme verschillen in hoe snel mensen reizen. Wij hebben een reis gedaan van een jaar die een ander in 3 maanden deed. Die heeft alleen maar gereden en is ook nog eens net zoveel geld kwijt geweest, want brandstof en visas is toch het meeste. Om maar niet te spreken over hoger verbruik e.d.
En ik wil ook wat meer kleine fietsvakanties doen, geinspireerd door de vele fietsers.
Onthaasten is goed voor zoveel dingen, waaronder je portomonnee en milieu. En je ziet meer.
Toch is een dag planken op de snelweg ook een associatie van vakantie. Wat eigenlijk heel vreemd is, maar voor veel mensen normaal.
Een ander ding, waar ik zelf ook last van heb, is niet genoegen nemen met een bestemming dichtbij. Terwijl een vakantie in de Ardennen ook hartstikke leuk kan zijn om maar wat te noemen.
EnBW is de goedkoopste snellaadprovider van Duitsland (tenzij je Gold-member bent bij Fastned en ze op de route zitten). Ook de belangrijkste laadpas om tegenwoordig op zak te hebben voor bijvoorbeeld Allego.!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:53:
@fewips Kun je ook vertellen wat het kost?
In maart kon je met de Jaguar nog lachend voor 9€ bij Ionity inpluggen dus dat waren mooie tijden.
EnBW is nog hard aan het uitbreiden en ze zitten al op 400+ stations waaronder sinds kort ook laadpleinen.
Het gaat nu toch best hard bij VAG heb ik het idee.Deveon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:51:
[...]
Gezien de betrouwbaarheid van de voorspellingen van Volkswagen met betrekking tot elektrificering geloof ik het pas als die in de handen van consumenten is
Dit jaar nog te rijden: ID3, ID4
Volgend jaar ID5, Enyaq.
VAG is heel goed in veel verschillende modellen aanbieden, maar vind 1,5 mil per jaar in 2025 geen ambitieus plan vergeleken met een concurrent die dat in 2022 gaat halen op basis van hun productiecapaciteit.BlakHawk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:08:
[...]
Het gaat nu toch best hard bij VAG heb ik het idee.
Dit jaar nog te rijden: ID3, ID4
Volgend jaar ID5, Enyaq.
Je doelt op Tesla?Deveon schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:26:
[...]
VAG is heel goed in veel verschillende modellen aanbieden, maar vind 1,5 mil per jaar in 2025 geen ambitieus plan vergeleken met een concurrent die dat in 2022 gaat halen op basis van hun productiecapaciteit.
Die zitten nu toch op pak hem beet een half miljoen wagens per jaar?
Fremont heeft een capaciteit van 590k per jaar, Shanghai volgend jaar 550k, Berlijn in 2022 ook 500k(tot 2 mil) en volgend jaar komt Austin ook nog in productie. Het moet toch wel gek lopen mochten ze de 1.5 mil in 2022 niet halen.GeeMoney schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:59:
[...]
Je doelt op Tesla?
Die zitten nu toch op pak hem beet een half miljoen wagens per jaar?
Ook daar geld natuurlijk: eerst zien, dan geloven. En capaciteit hebben betekend niet dat ze er ook daadwerkelijk uitrollen.Deveon schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:56:
[...]
Fremont heeft een capaciteit van 590k per jaar, Shanghai volgend jaar 550k, Berlijn in 2022 ook 500k(tot 2 mil) en volgend jaar komt Austin ook nog in productie. Het moet toch wel gek lopen mochten ze de 1.5 mil in 2022 niet halen.
Daarnaast zit VAG natuurlijk ook nog met een hele grote capaciteit op ICE gebied. De transitite is in ieder geval ingezet en laten we hopen dat er velen mogen volgen dannzal dat ook lekker de prijs blijven drukken
Ik geloof wel dat Tesla straks de productie capaciteit heeft. Dat betekent echter dat ze ook fors goedkoper moeten worden, want ik denk niet dat je zoveel auto's in die prijsklasse kan slijten.
Absoluut eens met bovenstaande.!null schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:01:
Ik heb wel wat ervaring met overlanden. Dat wil zeggen lekker lang door een continent zwerven, in ons geval op 4 wielen. Genoeg fietsen het ook.
Die dag planken op de snelweg is het gevolg van de beperkte tijd voor vakantie die de meeste mensen hebben. De Ardennen, Luxemburg, Moezel en ook Nederland zijn absoluut mooi en leuk voor een vakantie. En de laatste paar jaar hoef je voor het echte zomerse weer ook niet 1000km naar het zuiden te reizen. Maar wie na een paar jaar wat anders wil zien dan de gebieden op 3-4 uur rijden en geen geld heeft om in het hoogseizoen met het hele gezin in het vliegtuig te stappen + tegen hoofdprijs op bestemming een auto én verblijf te huren, ontkomt voor wat verdere bestemmingen niet aan 'een dag planken op de snelweg'.
En tja, voor velen is vakantie synoniem aan 2 weken op een lichtgeel of wit zandstrand liggen, aan een blauwe zee. Dat vind je niet op 4 uurtjes rijden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
E3-strandIvow85 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:16:
[...]
En tja, voor velen is vakantie synoniem aan 2 weken op een lichtgeel of wit zandstrand liggen, aan een blauwe zee. Dat vind je niet op 4 uurtjes rijden.

Signatures zijn voor boomers.
Voor mij is vakantie vooral een week lang op een kilometertje of 2 hoogte over besneeuwde hellingen glijden. Daar moet je helaas ook een stuk voor rijden. Maar zoals ik al zei: gewoon die reis als onderdeel van de vakantie zien. Goeie muziek, een puzzelboekje voor de bijrijder en een flinke voorraad drop, en dan is het gewoon leuk te maken.Ivow85 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:16:
[...]
Hallo,
Iemand die met mij wilt meedenken over een elektrische cross-over/suv?
Gezinssituatie 4 personen; 2 volwassenen, peuter en een baby (dus komende 5 jaar nog met kinderwagen en buggy in de weer.
Komende 2 zomervakanties nog buiten schoolvakanties de mogelijkheid om op vakantie te gaan (prettig ivm eventuele laadstress?!)
Budget. ca. 50K. (lease bedrag 850euro per maand, mogelijkheid om dit met 150euro te overschrijven).
Eigen oprit met laadvoorzieningsmogelijkheid.
Uitgaande van winterperiode 250km per dag, liefste dit zonder tussendoor te laden.
Zelf twijfel ik tussen de Mustang Mach E SR, ID 4 of de Enyaq 60/80?
MME heb ik gezien, mooie auto, kofferruimte valt me wat tegen.
Enyaq, mooie auto, persoonlijk vindt ik de MME mooier, maar de kofferbakruimte was top.
ID 4, geen direct gevoel bij..
Graag jullie gedachte!
Gezinssituatie 4 personen; 2 volwassenen, peuter en een baby (dus komende 5 jaar nog met kinderwagen en buggy in de weer.
Komende 2 zomervakanties nog buiten schoolvakanties de mogelijkheid om op vakantie te gaan (prettig ivm eventuele laadstress?!)
Budget. ca. 50K. (lease bedrag 850euro per maand, mogelijkheid om dit met 150euro te overschrijven).
Uitgaande van winterperiode 250km per dag, liefste dit zonder tussendoor te laden.
Enyaq, mooie auto, persoonlijk vindt ik de MME mooier, maar de kofferbakruimte was top.
Graag jullie gedachte!
Enyaq is eerste die in me opkomt. Nissan Ariya/Ioniq 5 zijn soortgelijke auto's die er aan komen, maar die moeten dus nog uitgebracht worden. Evenals de ID.4.JohnW1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:18:
Hallo,
Graag jullie gedachte!
@JohnW1 Voor wanneer moet de auto komen?
Kia Nero?
Kia Nero?
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]
Ik verwacht niet dat ik 2020 nog geregeld krijg bij mijn werkgever, dus zal 2021 worden vrees ik.!null schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:16:
@JohnW1 Voor wanneer moet de auto komen?
Kia Nero?
Model 3 staat inderdaad ook nog op het lijstje, hier ook proef mee gereden en beviel erg goed.Mar.tin schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:34:
[...]
Vergis je niet in hoe ruim bijvoorbeeld de Model 3 is van binnen, dat doet ondanks zijn vorm niet onder voor mijn Leaf bijvoorbeeld (ik denk zelfs dat hij wint). Of de Y tzt, maar die zal buiten je budget vallen denk ik.
Model Y zou ik inderdaad meer voorkeur voor hebben echter gaat deze richting de 63K, helaas. Verwacht dat dit dan ook buiten mijn leasebudget zal vallen idd..
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic