JeroenE schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:14:
[...]
Ze schrijven dat er maximaal 1,2 kW output is. Dat is niet gelijk aan de Wp. In München is het veel
zonniger dan in het standaard laboratorium wordt gemeten. Er wordt natuurlijk met een bandbreedte op die kaart gewerkt, dus het exacte getal is niet beken. Maar München ligt net wel/net niet op de grens van 1168 kWh/kWp dus ik heb die waarde genomen.
Voor 1200 W hebben ze dan 1027 Wp nodig en dat kan met 4,7 m
2 aan panelen in de volle zon.
Of minder in de volle zon en dan nog een paar m
2 die een stuk minder levert. Als je een PV paneel naar het oosten/westen richt met een hoek van 90 graden dan heb je daar ook gewoon opbrengst van. Ik heb geen idee wat de piekopbrengst dan precies is, maar als bijvoorbeeld 25% van de max output dan van beide zijkanten (en de achterkant) komt dan zou je op het dak/motorkap dus nog maar iets van 3,76m
2 nodig hebben. Dat kan volgens mij best realistisch zijn.
Laat onverlet dat het dan natuurlijk nog steeds een "dit is wat maximaal zou kunnen" berekening is. In Nederland heb je minder instraling dan in Zuid-Duitsland, dus je gaat dit hier niet halen.
Ze hebben het over 1200 W maximale output ja.
Ze zeggen, "At peak performance, the integrated cells can generate up to 1.2 kilowatts."
Dat is weer lekker duidelijk.
At peak performance?
Daarmee bedoelen ze waarschijnlijk op het juiste moment van het jaar, en met een schone auto, niet te warme cellen, enz.
Maar dan is mij niet duidelijk, alleen de cellen op de auto zoals ze op de auto liggen, nadat de auto al uren in de volle zon heeft gestaan en de temperatuur van die cellen op 40 graden of zo is gekomen?
Of als je de cellen allemaal ( ook die cellen op de auto die dan in de schaduw zouden liggen ) er vanaf haalt en allemaal perfect onder de juiste hoek, gekoeld in de zon legt?
Wp noemen ze inderdaad niet, en dat is iets dat mij opvalt.
Maar dat is verder ook niet zo belangrijk, want:
Ze noemen zelf 220 W per m2. Letterlijk. Dus kennelijk in Munchen. Op het gunstigste moment van de dag en het jaar.
Ik stap dan maar over het feit dat die panelen echt niet 24 uur per dag 220 W geven.
En zo staat het er op zich wel.
Als je dan die 1200 W deelt door 220 W ( per m2 ) kom je toch echt op 5,5 m2 uit ( globaal ).
Voor een technisch bedrijf allemaal heel erg slordig op zijn zachts gezegd.
Maar goed, dat is mijn mening.