Mijn Model 3 was voor vele ook de eerste die ze zagen. Dat geeft toch een bepaalde aantrekkingskracht. De Nexo vind ik persoonlijk wel een hele mooie auto. Ik snap niet dat die niet volledig elektrisch op de markt komt.
Omdat dat platform gebouwd is voor een H2 wagen, met de tanks et. al in rekening gebracht. Tesla of de VW groep bouwen toch ook geen H2 Model 3 of ID3 op hetzelfde platform?Deveon schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:40:
Mijn Model 3 was voor vele ook de eerste die ze zagen. Dat geeft toch een bepaalde aantrekkingskracht. De Nexo vind ik persoonlijk wel een hele mooie auto. Ik snap niet dat die niet volledig elektrisch op de markt komt.
Ondanks dat H2 wagens evengoed elektrische auto's zijn is het praten over FCEV's hier nog altijd jammer genoeg niet toegelaten. Noch is het topic hernoemd naar "Batterij elektrische auto's"
En toen was er de Honda Clarity, te verkrijgen als BEV, PHEV en FCEV
Die met zijn grote succes wel toont dat het een geniaal idee is om hetzelfde platform te gebruiken.
Volgens mij zijn de waterstof auto’s ook niet zo zeer offtopic, maar alles omtrent het tanken en efficiency tov batterij of fossiele bronnen wel. Voor het laden van de batterij zijn ook beter topics te vinden.AndRo555 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:45:
[...]
Omdat dat platform gebouwd is voor een H2 wagen, met de tanks et. al in rekening gebracht. Tesla of de VW groep bouwen toch ook geen H2 Model 3 of ID3 op hetzelfde platform?
Ondanks dat H2 wagens evengoed elektrische auto's zijn is het praten over FCEV's hier nog altijd jammer genoeg niet toegelaten. Noch is het topic hernoemd naar "Batterij elektrische auto's"
Gezien Hyundai onder de Kona ook meer dan 64 kWh heeft gehangen lijkt mij dat voor de Nexo ook geen probleem. Ik denk echter dat de Nexo wat opvallender moet zijn dan een BEV. De Kona en Ioniq zijn trouwens het perfecte voorbeeld dat een conversie niet slecht hoeft te zijn.
FCEV is toch ook gewoon een elektrische auto?AndRo555 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:45:
[...]
Omdat dat platform gebouwd is voor een H2 wagen, met de tanks et. al in rekening gebracht. Tesla of de VW groep bouwen toch ook geen H2 Model 3 of ID3 op hetzelfde platform?
Waarom mag dat hier niet besproken worden?
Nexo heeft 40kWh aan accu’s en gebruikt de FC om deze op te laden.
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de reden dat hij deze heeft gekozen.
Hij is echt een slag groter dan de Kona en ik vind hem mooier dan de Niro.
Ja ik vind ook dat een FCEV een EV is, maar als je dat hier bespreekt grijpen er nogal snel mods in. Heeft ook geleidt tot de topic warning, waar waterstof duidelijk vermeld staat als geen onderdeel van het topic.BlakHawk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:22:
[...]
FCEV is toch ook gewoon een elektrische auto?
Waarom mag dat hier niet besproken worden?
Waar haal jij 40kWh vandaan?? Is gewoon 1.6kWh, vergelijkbaar met standaard HEV's zoals de hybride Toyota's. (Nexo is immers ook een HEV)Nexo heeft 40kWh aan accu’s en gebruikt de FC om deze op te laden.
Die batterij wordt overigens enkel gebruikt voor recuperatief remmen en kortstonding de FC te ondersteunen tijdens ramp-up. Zowel de Mirai en de Nexo zijn heel erg load-following in hun strategie, net het omgekeerde van wat je ziet in de heavy-duty FCEV's.
[ Voor 15% gewijzigd door AndRo555 op 24-10-2020 21:45 ]
FTFYkdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:37:
@BlakHawk Omdat het oeverloze voor- en tegen discussies oplevert die niets meer met BEV’s te maken hebben.
Prima in een eigen topic maar dit is het BEV topic.
Jammer, volgens mij is er helemaal geen FCEV topic en ik voel mij niet echt geroepen daar iets voor aan te maken, omdat anderen in een discussie zouden verzandenkdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:37:
@BlakHawk Omdat het oeverloze voor- en tegen discussies oplevert die niets meer met EV’s te maken hebben.
Prima in een eigen topic maar dit is het EV topic.
Vond het leuk er één in het echt tegen te komen!
Laatste wat ik erover zeg:AndRo555 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:27:
[...]
Ja ik vind ook dat een FCEV een EV is, maar als je dat hier bespreekt grijpen er nogal snel mods in. Heeft ook geleidt tot de topic warning, waar waterstof duidelijk vermeld staat als geen onderdeel van het topic.
[...]
Waar haal jij 40kWh vandaan?? Is gewoon 1.6kWh, vergelijkbaar met standaard HEV's zoals de hybride Toyota's. (Nexo is immers ook een HEV)
Die batterij wordt overigens enkel gebruikt voor recuperatief remmen en kortstonding de FC te ondersteunen tijdens ramp-up. Zowel de Mirai en de Nexo zijn heel erg load-following in hun strategie, net het omgekeerde van wat je ziet in de heavy-duty FCEV's.
https://autorai.nl/autozoeker/hyundai/nexo/2611/
40kWh, je hebt een grotere accu nodig om meer vermogen te kunnen leveren.
Met 1,6kWh kun je nooit 163pk leveren.
En wat nu als FCEV’s ook de mogelijkheid krijgen om ze op te laden? Dan is het ook een EV 😉
Of is dat niet mogelijk met de techniek?
Jawel, maar dan verkoop je minder H. Niet interessant voor de lobby achter H.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Uiteindelijk is het bij de phev ook gebeurd, is net zo mij interessant voor de benzine en diesel lobby. Die hadden het liever bij hybrid ICE gehoudenkdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:55:
Jawel, maar dan verkoop je minder H. Niet interessant voor de lobby achter H.
We gaan het allemaal meemaken de komende jaren...
Nope:BlakHawk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Jammer, volgens mij is er helemaal geen FCEV topic en ik voel mij niet echt geroepen daar iets voor aan te maken, omdat anderen in een discussie zouden verzanden![]()
Vond het leuk er één in het echt tegen te komen!
[...]
Laatste wat ik erover zeg:
https://autorai.nl/autozoeker/hyundai/nexo/2611/
40kWh, je hebt een grotere accu nodig om meer vermogen te kunnen leveren.
Met 1,6kWh kun je nooit 163pk leveren.
https://www.hyundainews.c...-2019-nexo/specifications
Altijd informatie bij de bron zoeken en niet vertrouwen op journalisten die kWh en kW niet uit elkaar kunnen houden.
De Nexo heeft een 1.56kWh batterij die tot 40kW kan leveren.
Samen met de 95kW FC stack dus genoeg om 163pk te leveren (~120kW)
Dan is het een PFCEV. En daarvan zijn er al een aantal exemplaren, weliswaar geen auto's.En wat nu als FCEV’s ook de mogelijkheid krijgen om ze op te laden? Dan is het ook een EV 😉
Of is dat niet mogelijk met de techniek?
Voor pre-conditionering van batterijen en cabines 's nachts/'s ochtends is het wel handig. En als je de plug en de OBC hebt voor die dingen is het laden van de batterij maar wat software.
[ Voor 13% gewijzigd door AndRo555 op 24-10-2020 22:18 ]
In tegenstelling tot een kleine benzine of dieselmotor is de waterstof instantie veel te duur als “extratje”. Hoewel ik trouwens erg tevreden ben met mijn PHEV blijft dat toch een duivels dilemma.BlakHawk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Uiteindelijk is het bij de phev ook gebeurd, is net zo mij interessant voor de benzine en diesel lobby. Die hadden het liever bij hybrid ICE gehouden![]()
We gaan het allemaal meemaken de komende jaren...
Er is een paar keer geprobeerd om een FCEV/waterstof/etc.-topic te starten, maar er is telkens zo weinig interesse en discussie dat de topics meteen doodgaan. Wanneer er wel discussie is, gaat het altijd dezelfde kant op. Als je denkt dat je een goede TS kunt maken en het topic levend kunt houden, kun je een hernieuwde poging doen - dat zal discussie hierover zeker duidelijker maken.BlakHawk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:52:
Jammer, volgens mij is er helemaal geen FCEV topic en ik voel mij niet echt geroepen daar iets voor aan te maken, omdat anderen in een discussie zouden verzanden
Er zijn vrijwel nog geen FCEVs op de weg. Het is leuk om er hypothetisch over te babbelen, maar totdat ze in consumentenhanden komen, leeft dat toch niet.mux schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
[...]
Er is een paar keer geprobeerd om een FCEV/waterstof/etc.-topic te starten, maar er is telkens zo weinig interesse en discussie dat de topics meteen doodgaan. Wanneer er wel discussie is, gaat het altijd dezelfde kant op. Als je denkt dat je een goede TS kunt maken en het topic levend kunt houden, kun je een hernieuwde poging doen - dat zal discussie hierover zeker duidelijker maken.
Edit: Volgens de RDW zijn er momenteel 355 waterstofautos op de weg. En dit zijn vrijwel allemaal bedrijfsautos of Hyundai Nexo's.
[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 25-10-2020 08:43 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dit is de tweede die ik gespot heb.JackBol schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:33:
[...]
Er zijn vrijwel nog geen FCEVs op de weg. Het is leuk om er hypothetisch over te babbelen, maar totdat ze in consumentenhanden komen, leeft dat toch niet.
Juist omdat het zo bijzonder is, deelde ik hem hier.
Eerste keer was een Zwitserse IX35 die een week op het parkeerterrein van de universiteit in Leiden stond.
En nu zag ik deze Nexo bij de lokale bouwmarkt.
Er rijden nu slechts 200 modellen rond in heel Nederland.
Ik heb gezocht op “waterstof” in vervoer, maar die zoekfunctie komt alleen maar met EV topics op de proppen.mux schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
[...]
Er is een paar keer geprobeerd om een FCEV/waterstof/etc.-topic te starten, maar er is telkens zo weinig interesse en discussie dat de topics meteen doodgaan. Wanneer er wel discussie is, gaat het altijd dezelfde kant op. Als je denkt dat je een goede TS kunt maken en het topic levend kunt houden, kun je een hernieuwde poging doen - dat zal discussie hierover zeker duidelijker maken.
Ik vond het gewoon leuk om de foto te delen, maar ik voel mij niet geroepen om er een topic voor aan te maken.
Dat laat ik over aan de mensen die er een probleem mee hebben dat ik de foto deel hier.
Wanneer er een topic is, wil ik met alle liefde mijn post verplaatsen
Nochtans best een aantal steden in NL waar je met een ticketje OV gewoon mee op een FCEV mag stappen. Zo heel ver van de consument als men denkt is dat dus niet.JackBol schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:33:
[...]
Er zijn vrijwel nog geen FCEVs op de weg. Het is leuk om er hypothetisch over te babbelen, maar totdat ze in consumentenhanden komen, leeft dat toch niet.
Misschien met de huidige stand van de techniek en kosten niet interessant als persoonlijk voertuig in NL, maar er blijven genoeg toepassingen over waar het interessant is.
[ Voor 16% gewijzigd door AndRo555 op 25-10-2020 08:43 ]
Ja maar daar ga je geen levendig topic op GoT mee in stand houden.AndRo555 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
Nochtans best een aantal steden in NL waar je met een ticketje OV gewoon mee op een FCEV mag stappen. Zo heel ver van de consument als men denkt is dat dus niet.
Misschien met de huidige stand van de techniek en kosten niet interessant als persoonlijk voertuig in NL, maar er blijven genoeg toepassingen over waar het interessant is.
Ter vergelijking, er zijn 615k elektrische voertuigen op de weg.
En die Nexo, ik moet eerlijk zeggen dat je voor bijna 84k mooiere autos kan kopen die je makkelijker vol kan tanken/op kan laden (in 2020).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Blijkbaar wel als je hier alle reacties op waterstof of H2 zoekt.JackBol schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:48:
[...]
Ja maar daar ga je geen levendig topic op GoT mee in stand houden.
Ter vergelijking, er zijn 615k elektrische voertuigen op de weg.
In NL wel, muv Noorwegen koploper in BEV (fiscale) stimulatie, maar dat is niet overal in Europa het geval. Ik tank makkelijker waterstof op het werk dan dat ik een 11kW AC paal op de parking vind (50kW CCS type 1 en type 2 is er wel ergens). Voor een publieke AC laadpaal ben ik ~1km aan het wandelen.En die Nexo, ik moet eerlijk zeggen dat je voor bijna 84k mooiere autos kan kopen die je makkelijker vol kan tanken/op kan laden (in 2020).
Aangezien jij hier niet was te tijde van de discussie wil ik hem wel kort voor je samenvatten, dan begrijp je ook waarom de discussie hier niet past.BlakHawk schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:40:
Ik heb gezocht op “waterstof” in vervoer, maar die zoekfunctie komt alleen maar met EV topics op de proppen.
Ik vond het gewoon leuk om de foto te delen, maar ik voel mij niet geroepen om er een topic voor aan te maken.
Waterstof voor personenvervoer is energetisch simpelweg een heel slecht idee, qua Co2 uitstoot kan je bij de energiemix van komende decennia nog beter diesel rijden.
Mooie uitleg omtrend waterstof:
https://www.wattisduurzaa...aam-wat-mag-op-waterstof/
Of gevisualiseerd in het afwegingskader.
En ons Mux heeft hier in het verleden uitgebreid over geschreven:
mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 4
In de algemene nieuwskanalen is echter allerlei informatie te vinden en er spelen in de markt ook allerlei belangen. Dat leidt tot een discussie die weinig met inhoud te maken heeft en dus zinloos wordt en derhalve hier verbannen is.
Als jij hier wel over wilt discussieren wil ik best degene zijn om dat topic te starten zodat we hier hier gewoon over BEV blijven hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 25-10-2020 09:07 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De hele discussie ga ik niet in verzandenassje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:56:
[...]
Aangezien jij hier niet was te tijde van de discussie wil ik hem wel kort voor je samenvatten, dan begrijp je ook waarom de discussie hier niet past.
Waterstof voor personenvervoer is energetisch simpelweg een heel slecht idee, qua Co2 uitstoot kan je bij de energiemix van komende decennia nog beter diesel rijden.
Mooie uitleg omtrend waterstof:
https://www.wattisduurzaa...aam-wat-mag-op-waterstof/
Of gevisualiseerd in het afwegingskader.
En ons Mux heeft hier in het verleden uitgebreid over geschreven:
mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 4
In de algemene nieuwskanalen is echter allerlei informatie te vinden en er spelen in de markt ook allerlei belangen. Dat leidt tot een discussie die weinig met inhoud te maken heeft en dus zinloos wordt en derhalve hier verbannen is.
Als jij hier wel over wilt discussieren wil ik best degene zijn om dat topic te starten zodat we hier hier gewoon over BEV blijven hebben.
Heeft toch geen zin.
Ik kwam hem tegen en vond het bijzonder.
Verder draag ik zowel de phev, als de FCEV en de EV een warm hart toe.
Ik vind het allemaal interessante technieken en beter dan een ICE!
En ik dacht eerlijk gezegd dat hij dus 40kWh aan accu’s zou hebben en daardoor in basis ook een EV is. Maar goed, dat blijkt nu niet zo te zijn.
Ik weet niet of het hier thuishoort maar wat zijn de verwachte release data voor de BMW i4 en Audi Q4 Etron? Ik lees overal ‘2021’ maar dat is natuurlijk wel ruim :-) Ik vraag me af of ik nu voor een Polestar 2 moet gaan of ‘even’ wachten op deze modellen die qua prijs (?) en specificaties vergelijkbaar gaan zijn. Ik verwacht een mooier interieur bij deze modellen.
Heb je al proefgereden in de Polestar 2? Als je met dat interieur tevreden bent dan kan je die wellicht dit jaar nog rijden. Persoonlijk verwacht ik meer van BWM en Audi en zou ik de P2 overslaan (als je tussen die 3 auto’s moet kiezen).
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb er al mee gereden en dat vond ik meer dan ok. Ik vind het interieur echter te basic (veel harde plastic bv) voor een auto van 60k. Ik verwacht ook meer van de BMW en Audi en kan nog +- een half jaar wachten. Als de BMW en Audi er tegen dan nog niet zijn heeft wachten geen zin en kan ik beter nu de Polestar al kopen. Ik zit dan ook nog eens met een overschot aan elektriciteit en dit ben ik binnen een jaar kwijt. (Digitale meter sinds enkele weken en afrekening binnen een jaar)RichieB schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:58:
Heb je al proefgereden in de Polestar 2? Als je met dat interieur tevreden bent dan kan je die wellicht dit jaar nog rijden. Persoonlijk verwacht ik meer van BWM en Audi en zou ik de P2 overslaan (als je tussen die 3 auto’s moet kiezen).
Je kunt ook even vergelijken met een etron. Kijken of die minder “hard plastic” heeft.Davy_Rx schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
Ik heb er al mee gereden en dat vond ik meer dan ok. Ik vind het interieur echter te basic (veel harde plastic bv) voor een auto van 60k. Ik verwacht ook meer van de BMW en Audi en kan nog +- een half jaar wachten. Als de BMW en Audi er tegen dan nog niet zijn heeft wachten geen zin en kan ik beter nu de Polestar al kopen. Ik zit dan ook nog eens met een overschot aan elektriciteit en dit ben ik binnen een jaar kwijt. (Digitale meter sinds enkele weken en afrekening binnen een jaar)
De Polestar wordt over het algemeen juist geroemd om zijn interieur en afwerking.
De afwerking is prima, maar het interieur is beschamend voor een auto in deze prijsklasse. Alsof ze het geld hebben opgemaakt aan het ontwerp en dan voor de realisatie alleen nog budget hadden voor goedkope materialen.BlakHawk schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
De Polestar wordt over het algemeen juist geroemd om zijn interieur en afwerking.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Inderdaad. Het is natuurlijk voor een stuk smaak en hij valt bij sommigen in de smaak omwille van zijn eenvoud. Dat vind ik eigenlijk ook nog wel ok. Maar de gebruikte materialen horen niet thuis in een auto van deze prijsklasse.
wow, dus iemand deelt een foto van een auto met "hey kijk wat ik zag op een parkeerterrein, is bijna een EV maar je ziet ze niet vaak", niks meer, niks minder...Gevolg: pagina's lang discussie over of die foto hier wel hoort, om zogenaamd discussies te vermiden (maar ondertussen de discussie een beetje tussen de regels door toch voeren).
Schiet zijn doel wel een beetje voorbij, zo.
Schiet zijn doel wel een beetje voorbij, zo.
Als je geen Tesla wilt maar wel een EV die qua aandrijflijn en interieur goed in elkaar zit dan zou ik in dit segment voor de e-tron (sportback) gaan.Davy_Rx schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
Ik heb er al mee gereden en dat vond ik meer dan ok. Ik vind het interieur echter te basic (veel harde plastic bv) voor een auto van 60k. Ik verwacht ook meer van de BMW en Audi en kan nog +- een half jaar wachten. Als de BMW en Audi er tegen dan nog niet zijn heeft wachten geen zin en kan ik beter nu de Polestar al kopen. Ik zit dan ook nog eens met een overschot aan elektriciteit en dit ben ik binnen een jaar kwijt. (Digitale meter sinds enkele weken en afrekening binnen een jaar)
Degelijk interieur, en hele goede degelijk aandrijflijn. Iets wat dorstig maar dat is de polestar ook. Bij de Polestar krijg je helaas gratis hard en software bugs, en is de laadsnelheid inferieur aan de e-tron, zeker onder koude of warme omstandigheden is dit extra het geval.
Ik hoop voor Polestar /Volvo dat ze de aandrijflijn met updates nog een beetje op orde krijgen
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 26-10-2020 10:24 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik ben het eens dat audi etron sportback goeie auto is maar wel 70.000 euro.Als je geen Tesla wilt maar wel een EV die qua aandrijflijn en interieur goed in elkaar zit dan zou ik in dit segment voor de e-tron (sportback) gaan.
P2/Model 3 is ook wel een ander segment dan een e-tron. Als je een vergelijkbare e-tron wilt ben je minimaal 20k meer kwijt. Ik zou ook zeker bij Skoda kijken. De Enyaq vind ik er echt goed uit zien. Gewoon degelijk. Op alle fronten.revolution-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:23:
[...]
Als je geen Tesla wilt maar wel een EV die qua aandrijflijn en interieur goed in elkaar zit dan zou ik in dit segment voor de e-tron (sportback) gaan.
Degelijk interieur, en hele goede degelijk aandrijflijn. Iets wat dorstig maar dat is de polestar ook. Bij de Polestar krijg je helaas gratis hard en software bugs, en is de laadsnelheid inferieur aan de e-tron, zeker onder koude of warme omstandigheden is dit extra het geval.
Ik hoop voor Polestar /Volvo dat ze de aandrijflijn met updates nog een beetje op orde krijgen
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hoe verhoud de ECQ zich ten opzichte van de Etron? Van wat ik herinner is het leuk dat de Etron snel kan laden, maar hij is zo dorstig dat je er feitelijk weinig aan hebt.revolution-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:23:
[...]
Als je geen Tesla wilt maar wel een EV die qua aandrijflijn en interieur goed in elkaar zit dan zou ik in dit segment voor de e-tron (sportback) gaan.
@revolution-nl De Polestar 2 laadt onder warme en koude omstandigheden iets minder snel op. Jij doet het voorkomen alsof dit de auto onbruikbaar maakt.
Dit is vrij normaal voor vrijwel iedere EV en zelfs Tesla’s die zonder voorverwarm trucjes bij een SuC aankomen hebben hier laat van.
Niet te vergelijken met de rapidgate drama’s van de Nissan en de coldgate waar mijn Kia last van heeft.
Dit is vrij normaal voor vrijwel iedere EV en zelfs Tesla’s die zonder voorverwarm trucjes bij een SuC aankomen hebben hier laat van.
Niet te vergelijken met de rapidgate drama’s van de Nissan en de coldgate waar mijn Kia last van heeft.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Vergeet ik het MEB platformInspired schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:32:
[...]
P2/Model 3 is ook wel een ander segment dan een e-tron. Als je een vergelijkbare e-tron wilt ben je minimaal 20k meer kwijt. Ik zou ook zeker bij Skoda kijken. De Enyaq vind ik er echt goed uit zien. Gewoon degelijk. Op alle fronten.
Helemaal eens, VAG lijkt zijn zaakjes best goed voor elkaar te hebben
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De Polestar laat op dit moment (zowel als hard en software) op heel veel punten de bal vallen en is gezien de aankondigingen een beetje een teleurstelling. Ik hoop dat ze orde op zaken kunnen stellen met updates want dit sympatieke merk gun ik een succes.kdeboois schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:07:
@revolution-nl De Polestar 2 laadt onder warme en koude omstandigheden iets minder snel op. Jij doet het voorkomen alsof dit de auto onbruikbaar maakt.
Qua auto kan hij goed in elkaar zitten, qua aandrijflijn en software hebben andere merken hun zaken (veel) beter voorelkaar.
Ik ben benieuwd naar het praktijkverbruik van de XC40 P8
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 26-10-2020 11:20 ]
Vandaag een krabbel gezet voor een EQV, levering half december. Ben benieuwd, lijkt mij een goede vervanger van mijn trouwe Transporter. Nu maar eens verdiepen in opladen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Deze maand zijn er 6 stuks Hyundai Nexo bijgekomen.JackBol schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:33:
[...]
Edit: Volgens de RDW zijn er momenteel 355 waterstofautos op de weg. En dit zijn vrijwel allemaal bedrijfsautos of Hyundai Nexo's.
Zou leuk zijn als je er een review van kan schrijven bijv. op Autoweek. Is nog niet veel van te vinden, maar wel één van de eerste busjes met dit formaat en met goede range.StevenK schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:43:
Vandaag een krabbel gezet voor een EQV, levering half december. Ben benieuwd, lijkt mij een goede vervanger van mijn trouwe Transporter. Nu maar eens verdiepen in opladen.
Mooi! Zal fantastisch rijden denk ik.StevenK schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:43:
Ik hoop dat er veel verkocht worden. Als ze dan zakelijk weggedaan worden of uit lease komen, ga ik er een mooie camper van maken
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Trek over een jaar of 3, 4 maar aan de bel!null schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Mooi! Zal fantastisch rijden denk ik.
Ik hoop dat er veel verkocht worden. Als ze dan zakelijk weggedaan worden of uit lease komen, ga ik er een mooie camper van maken
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ford Mustang Mach-E zit ook in deze prijs klasse en komt in het voorjaar.Davy_Rx schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:53:
Ik weet niet of het hier thuishoort maar wat zijn de verwachte release data voor de BMW i4 en Audi Q4 Etron? Ik lees overal ‘2021’ maar dat is natuurlijk wel ruim :-) Ik vraag me af of ik nu voor een Polestar 2 moet gaan of ‘even’ wachten op deze modellen die qua prijs (?) en specificaties vergelijkbaar gaan zijn. Ik verwacht een mooier interieur bij deze modellen.
De EQC bedoel je denk ik?Deveon schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:04:
[...]
Hoe verhoud de ECQ zich ten opzichte van de Etron? Van wat ik herinner is het leuk dat de Etron snel kan laden, maar hij is zo dorstig dat je er feitelijk weinig aan hebt.
Die is iets minder dorstig dan de E-tron maar heeft ook een iets kleinere accu dacht ik en laad minder snel.
De E-tron doet het op lange afstanden en/of laadtijden in zijn totaal dus beter. Verder is hij ook qua formaat kleiner.(De EQC)
De E-tron is maar ietsje langzamer op de 1000km challenge dan de Model X. Beiden vergelijkbaar dus en zeker een slag groter dan een Polestar 2.
Ik heb een E-tron 55 en in 10maanden nu 30.000km erop gezet en maar 4x kort een snellader hoeven pakken om thuis te komen. (Dan deed ik op die dag dus wel 300km+)
Thanks 👍🏻RensJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
[...]
Ford Mustang Mach-E zit ook in deze prijs klasse en komt in het voorjaar.
Iemand een EV-kratje kopen?
Chevrolet readies an electric crate motor for homebuilt EV hotrods
In principe de hele aandrijflijn en batterij van de Chevrolet Bolt voor conversieprojecten.
Chevrolet readies an electric crate motor for homebuilt EV hotrods
In principe de hele aandrijflijn en batterij van de Chevrolet Bolt voor conversieprojecten.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Als ze dat soort sets gaan verkopen dan moet de vraag wel hoog zijn, denk ik dan. Jammer dat de prijzen nog niet bekend zijn.Tom Paris schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:45:
Iemand een EV-kratje kopen?
Net te horen gekregen dat mijn verse Kia e-Niro 1 december geleverd word. Maandje eerder dan gepland, dikke prima!
Wel een leuk verhaal met NewMotion: Ik heb een nieuwe laadpaal gekregen voor de Kia (3-fasen), de oude paal is een 1-fase paal met vaste kabel voorzien van een J1772 connector. Dat gaat niet passen op de Kia, en de vaste kabel vervangen doet TNM niet meer. (uiteraard kan ik zelf aan de klus, maar dan heb ik nog steeds maar één fase).
De order was geplaatst, Laadkompas nam contact op om de handel te installeren, en ik krijg mooi een week vóór installatie een nieuwe paal thuisgestuurd. Een dag voor de installatie krijg ik NOG een paal opgestuurd.
Toen Laadkompas de installatie had afgerond maar even aan de installateur gevraagd wat ik met de tweede paal moet. Hij heeft deze, na bellen met TNM, maar meegenomen.
En nu naar vandaag. Er is WEER een laadpaal binnengekomen
. Ze zijn wel erg enthousiast bij TNM. Ik heb ze gebeld en ze gaan het uitzoeken.
Ik ben niet van plan om het lokale laadpalen depot te worden
Wel een leuk verhaal met NewMotion: Ik heb een nieuwe laadpaal gekregen voor de Kia (3-fasen), de oude paal is een 1-fase paal met vaste kabel voorzien van een J1772 connector. Dat gaat niet passen op de Kia, en de vaste kabel vervangen doet TNM niet meer. (uiteraard kan ik zelf aan de klus, maar dan heb ik nog steeds maar één fase).
De order was geplaatst, Laadkompas nam contact op om de handel te installeren, en ik krijg mooi een week vóór installatie een nieuwe paal thuisgestuurd. Een dag voor de installatie krijg ik NOG een paal opgestuurd.
Toen Laadkompas de installatie had afgerond maar even aan de installateur gevraagd wat ik met de tweede paal moet. Hij heeft deze, na bellen met TNM, maar meegenomen.
En nu naar vandaag. Er is WEER een laadpaal binnengekomen
Hey psssst! Laadpaaltje kopen??jinxedworld schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:51:
Net te horen gekregen dat mijn verse Kia e-Niro 1 december geleverd word. Maandje eerder dan gepland, dikke prima!
En nu naar vandaag. Er is WEER een laadpaal binnengekomen. Ze zijn wel erg enthousiast bij TNM. Ik heb ze gebeld en ze gaan het uitzoeken.
Sinds vandaag ook een laadpaaltje thuis! Van Joulz weliswaar.
Maar je verhaal doet me denken aan de Rabobank.. die hebben ooit eens mobiele abonnementen gedaan en toen ik er eentje aanvroeg kwamen er 20 (I kid you not!) SIM-kaarten binnen. Tegelijk. Per post.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ik zei ook al tegen ze dat Marktplaats ook gewillig isDigitalExorcist schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Hey psssst! Laadpaaltje kopen??Heeft altijd binnen gestaan!
Maar je verhaal doet me denken aan de Rabobank.. die hebben ooit eens mobiele abonnementen gedaan en toen ik er eentje aanvroeg kwamen er 20 (I kid you not!) SIM-kaarten binnen. Tegelijk. Per post.
Mooi aantal simkaarten! Allemaal even getest neem ik aan?
De jongens van DPD bezorgdienst (dezelfde bezorgers ook trouwens) stonden voor de derde keer op de stoep, zullen zich ook wel gaan afvragen waarom ze aldoor dezelfde dozen af moeten leveren hier.
Dit is een mooi voorbeeld van een 2 generals problem. Zoek maar eens op Youtube.DigitalExorcist schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Hey psssst! Laadpaaltje kopen??Heeft altijd binnen gestaan!
Je wou toch 3 fase een paal voor elkejinxedworld schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:51:
En nu naar vandaag. Er is WEER een laadpaal binnengekomen. Ze zijn wel erg enthousiast bij TNM. Ik heb ze gebeld en ze gaan het uitzoeken.
Ga ik opzoekenhaaibaa2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:20:
[...]
Dit is een mooi voorbeeld van een 2 generals problem. Zoek maar eens op Youtube.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Om dit topic maar weer even de juiste kant uit te trekken: Sonomotors is bezig met het bouwen van de nieuwe Sion prototypes van het eindproduct. Ze zouden in November klaar moeten zijn volgens hun tijdlijn. Ik ben benieuwd of ze dat halen, maar ik vind dat ze het best netjes doen voor een startup tijdens de pandemie.
https://sonomotors.com/en...totypes-are-taking-shape/
Benieuwd in hoeverre het afwijkt van het oude prototype en of die ook echt geproduceerd gaat worden want er is inmiddels heel concurrentie bij gekomen.Pierz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:55:
Om dit topic maar weer even de juiste kant uit te trekken: Sonomotors is bezig met het bouwen van de nieuwe Sion prototypes van het eindproduct. Ze zouden in November klaar moeten zijn volgens hun tijdlijn. Ik ben benieuwd of ze dat halen, maar ik vind dat ze het best netjes doen voor een startup tijdens de pandemie.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
ALs het goed is is de kofferbak wat ruimer en het ontwerp is natuurlijk verbeterd. Verder heeft hij voorwiel aandrijving (jammer vind ik).PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:08:
[...]
Benieuwd in hoeverre het afwijkt van het oude prototype en of die ook echt geproduceerd gaat worden want er is inmiddels heel concurrentie bij gekomen.
Op welke concurrentie doel je? Ik zie eigenlijk alleen de MG ZS EV, maar die is flink duurder.
De definitieve prijs moeten we natuurlijk nog afwachten en daarmee het noemen welke auto's echte concurrenten zijn. Ik bedoelde het meer in het algemeen, want er zijn toch de nodige merken en modellen bijgekomen. Zoals de VAG drieling, de Corsa en 208 of de Honda of de Mini en zoals je zegt, de MG. En meer keus is meer concurrentie lijkt mij.Pierz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
ALs het goed is is de kofferbak wat ruimer en het ontwerp is natuurlijk verbeterd. Verder heeft hij voorwiel aandrijving (jammer vind ik).
Op welke concurrentie doel je? Ik zie eigenlijk alleen de MG ZS EV, maar die is flink duurder.
Tenzij je voor de specifieke eigenschappen van de Sion gaat zoals bijvoorbeeld de pv-panelen, dan is er idd geen concurrentie. Daarnaast heb je ook nadelen zoals geen dealer en moet je maar afwachten of ze niet failliet gaan en je blijft zitten met een auto zonder support. Maar we blijven positief.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik denk dat de belangrijkste eigenschap van de Sion is dat hij heel ruim is en je de ruimte erg praktisch kan benutten.Daarmee is de VAG drieling niet echt een concurrent. En de corsa/208 ook niet. Qua kofferbak ruimte wordt hij met 650 liter groter dan de MG/Niro. Het eerste prototype was al behoorlijk ruim (ik heb hem in het echt gezien) en de nieuwe wordt nog ruimer. Je mist wel weer prettige opties als ACC en lanekeeping, maar de range is vergelijkbaar met de MG.PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
De definitieve prijs moeten we natuurlijk nog afwachten en daarmee het noemen welke auto's echte concurrenten zijn. Ik bedoelde het meer in het algemeen, want er zijn toch de nodige merken en modellen bijgekomen. Zoals de VAG drieling, de Corsa en 208 of de Honda of de Mini en zoals je zegt, de MG. En meer keus is meer concurrentie lijkt mij.
Tenzij je voor de specifieke eigenschappen van de Sion gaat zoals bijvoorbeeld de pv-panelen, dan is er idd geen concurrentie. Daarnaast heb je ook nadelen zoals geen dealer en moet je maar afwachten of ze niet failliet gaan en je blijft zitten met een auto zonder support. Maar we blijven positief.
Ik hoop wel dat de batterij goedkoper geproduceerd kan worden in de huidige tijd en daarmee de totaalprijs weer terug richting de originele 20k kan.
De drieling is op de prijs alleen natuurlijk wel een concurrent want die ruimte is mooi maar als je die niet nodig hebt. Voor mij zijn de pv panelen weer een plus en natuurlijk de schuko en de trekhaak. Het oude prototype was voor mij groot genoeg en heb er ook in gereden, ben benieuwd hoe de definitieve gaat worden.Pierz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:29:
[...]
Ik denk dat de belangrijkste eigenschap van de Sion is dat hij heel ruim is en je de ruimte erg praktisch kan benutten.Daarmee is de VAG drieling niet echt een concurrent. En de corsa/208 ook niet. Qua kofferbak ruimte wordt hij met 650 liter groter dan de MG/Niro. Het eerste prototype was al behoorlijk ruim (ik heb hem in het echt gezien) en de nieuwe wordt nog ruimer. Je mist wel weer prettige opties als ACC en lanekeeping, maar de range is vergelijkbaar met de MG.
Ik hoop wel dat de batterij goedkoper geproduceerd kan worden in de huidige tijd en daarmee de totaalprijs weer terug richting de originele 20k kan.
Ik zou er maar niet op rekenen dat accu, en daarmee de auto, goedkoper wordt want ze zullen best tegen onvoorziene kosten aanlopen en dat dan bekostigen met dat eventuele voordeel. Het zou al mooi zijn als hij niet duurder wordt. Kijk maar hoe het de e-Go Life vergaat, minder auto en een hogere prijs.
Er is hier nu bij mij op de hoek van de straat een film ploeg bezig om een reclamefilm te maken van de MG ZS EV.
Die lijkt me dan ook compleet kansloos, qua prijs vergelijkbaar met de VAG drieling en qua specificaties niet eens vergelijkbaar.PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:48:
Kijk maar hoe het de e-Go Life vergaat, minder auto en een hogere prijs.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat denk ik ook, is gewoon te duur geworden want die was eerst ook goedkoper aangekondigd. Hoewel er altijd wel kopers zullen zijn zullen ze het moeilijk krijgen er voldoende van te verkopen om rendabel te zijn. Overigens wel een leuk karretje.assje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:48:
[...]
Die lijkt me dan ook compleet kansloos, qua prijs vergelijkbaar met de VAG drieling en qua specificaties niet eens vergelijkbaar.
Is ook gewoon de beste aanbieding op het moment.wortelsoft schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:38:
Er is hier nu bij mij op de hoek van de straat een film ploeg bezig om een reclamefilm te maken van de MG ZS EV.
redelijke range, veel ruimte en behoorlijk luxe.
En denk de goedkoopste in z’n klasse.
[ Voor 6% gewijzigd door fevo-1190 op 31-10-2020 16:07 ]
Alleen twee onzekere factoren bij koop, de afschrijving en prijzen van onderdelenfevo-1190 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Is ook gewoon de beste aanbieding op het moment.
redelijke range, veel ruimte en behoorlijk luxe.
En denk de goedkoopste in z’n klasse.
Daar hebben alle andere EV’s gelukkig geen last vanRonaldPr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:33:
[...]
Alleen twee onzekere factoren bij koop, de afschrijving en prijzen van onderdelen
Kijk, hier heb je er bijvoorbeeld al een, de Chinese Suda SA01 met 40kWh accu voor minder dan 20k en per direct te koop in Duitsland. Meer in deze video.Pierz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
ALs het goed is is de kofferbak wat ruimer en het ontwerp is natuurlijk verbeterd. Verder heeft hij voorwiel aandrijving (jammer vind ik).
Vet, een Suzuki Liana kopie! Lekker retroPeterZ(on) schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:17:
[...]
Kijk, hier heb je er bijvoorbeeld al een, de Chinese Suda SA01 met 40kWh accu voor minder dan 20k en per direct te koop in Duitsland. Meer in deze video.
[YouTube: Probefahrt Suda SA01 - China bringt das Volks-Elektroauto nach Deutschland]
Volgens de vertegenwoordigers komt trouwens ook nog een kleiner model voor 16k.
Maar concurrentie voor de Sion? Ik denk het niet. Prijs is wederom de enige vergelijking. De prijs is inderdaad (nu nog) een sterk punt van de Sion, maar zeker niet het enige selling point. Jij vind de prijs belangrijk, maar ik vind hun milieubewuste insteek, de zonnepanelen, carsharing, V2X, praktische ruimte en shuko belangrijker. Ik denk ook dat de initiele lage verkoopprijs de focus volledig op het verkeerde heeft gelegd. Je bent zeker niet de enige die zo focust op de prijs en in mijn ogen is dat erg jammer.
Dan heb je mij toch niet goed begrepen want met de meeste dingen die je noemt ben ik het eens, alleen denkt niet iedereen zo en kijken meer naar de prijs. Kijk alleen maar eens naar de oeverloze discussies over bijtelling e.d. Dus is dit toch concurrentie.Pierz schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:40:
[...]
Vet, een Suzuki Liana kopie! Lekker retro
Maar concurrentie voor de Sion? Ik denk het niet. Prijs is wederom de enige vergelijking. De prijs is inderdaad (nu nog) een sterk punt van de Sion, maar zeker niet het enige selling point. Jij vind de prijs belangrijk, maar ik vind hun milieubewuste insteek, de zonnepanelen, carsharing, V2X, praktische ruimte en shuko belangrijker. Ik denk ook dat de initiele lage verkoopprijs de focus volledig op het verkeerde heeft gelegd. Je bent zeker niet de enige die zo focust op de prijs en in mijn ogen is dat erg jammer.
Grote nadeel van de Sion is dat hij op zijn vroegst 2022 leverbaar is.Pierz schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:40:
[...]
Vet, een Suzuki Liana kopie! Lekker retro
De Dacia Spring komt volgend jaar, ziet er stoer uit. Ik zou het persoonlijk wel weten. Ik zou de Spring, buiten prijs ook om uiterlijk verkiezen boven een Sion.
De tijd lijkt de Sion een beetje in te halen, we horen al jaren over die Sion. Maar en komt wrong van terecht nog.
Nou... die Dacia is wel heul karig aangekleed hoor met een 27 kWh batterij en 33kW maximaal vermogen (volgens mij zijn er brommers die harder gaanBlakHawk schreef op maandag 2 november 2020 @ 04:33:
[...]
Grote nadeel van de Sion is dat hij op zijn vroegst 2022 leverbaar is.
De Dacia Spring komt volgend jaar, ziet er stoer uit. Ik zou het persoonlijk wel weten. Ik zou de Spring, buiten prijs ook om uiterlijk verkiezen boven een Sion.
De tijd lijkt de Sion een beetje in te halen, we horen al jaren over die Sion. Maar en komt wrong van terecht nog.
Ik ben het er wel mee eens dat de Sion langzaam door de tijd wordt ingehaald (ik heb er ook niet meer op gewacht). Maar er is zeker wel vooruitgang te zien en ik denk dat ze de eindstreep wel halen. Begin volgend jaar kunnen we denk ik het nieuwe prototype proefrijden, ik ben benieuwd.
Ik vind milieubewust natuurlijk dikke prima, al is dan de vraag of dat echt zo veel beter is dan een andere fabrikant.Pierz schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:40:
De ruimte is zeker goed (althans in het proefmodel wel). De schuko-aansluiting voorop is ook leuk, maar ik vermoed niet dat ik die vaak zou (kunnen) gebruiken.
Zonnepanelen zijn geinig, maar mijns inziens meer een gimmick dan echt nuttig (tenzij je jouw auto altijd midden in de zon kan parkeren natuurlijk).
Carsharing geloof ik niet zo veel van; ik denk dat in de praktijk het weinig zal helpen omdat (althans voor Corona) nog steeds grote groepen mensen tegelijk naar hun werk gaan. Tijdens de spits kan je dus minder makkelijk een auto delen omdat je er zelf al in zit. Als er na de spits wel duizenden auto's beschikbaar zijn, waarom nemen die paar mensen die dan reizen dan die auto van jou en niet die van de buurman? Best kans dat je er dus helemaal niets mee kan verdienen ook al zou je willen. Als dit wel lucratief blijkt te zijn, dan denk ik eerder dat een vervoersbedrijf er dan een heleboel koopt om die in te zetten en zo geld te verdienen.
V2X zou handig kunnen zijn, maar hoe dat gaat werken is nu ook allemaal nog niet bekend.
Ik snap dus die focus wel op de prijs, dat was immers waar ze zelf ook mee aan kwamen zetten. Als ze destijds hadden gezegd: "kijk, wij willen dit maken en het kost 30k" dan was mijn gedachte in ieder geval geweest: "leuk, maar een Nissan, Renault, Kia kan ik voor hetzelfde of 'weinig' meer nu al kopen en wat heb ik aan al die andere zaken?".
Ik vraag me echt af of ze zonder die (destijds) enorm lage prijs wel zo veel pers / investeringen / pre-orders etc hadden kunnen genereren.
Het zal mij verbazen als die Sion het überhaupt nog gaat halen om daadwerkelijk in knappe aantallen op de weg te rijden.
Die zonnepanelen zijn natuurlijk grappig maar zetten echt geen zoden aan de dijk, zeker niet in een groot gedeelte van de EU. (En steenslag/vuiligheid?)
Car sharing is ook kansloos, andere initiatieven laten dat ook duidelijk zien. Dat principe werkt alleen als we zelf niet meer hoeven te rijden maar dus echt FSD taxi's gaan hebben. (mijlenver weg)
V2X zal ook per land (Europa kennende) anders gaan werken of andere implementaties kennen.
Dan ook nog vertrouwen, service en reparatie/onderdelen voor zo'n nieuw merk.
Tesla heeft er al moeite mee en het voordeel is nu ook weer niet zo groot dat Henk op de hoek die Sion verkiest boven een al bekende Aziaat.
Die zonnepanelen zijn natuurlijk grappig maar zetten echt geen zoden aan de dijk, zeker niet in een groot gedeelte van de EU. (En steenslag/vuiligheid?)
Car sharing is ook kansloos, andere initiatieven laten dat ook duidelijk zien. Dat principe werkt alleen als we zelf niet meer hoeven te rijden maar dus echt FSD taxi's gaan hebben. (mijlenver weg)
V2X zal ook per land (Europa kennende) anders gaan werken of andere implementaties kennen.
Dan ook nog vertrouwen, service en reparatie/onderdelen voor zo'n nieuw merk.
Tesla heeft er al moeite mee en het voordeel is nu ook weer niet zo groot dat Henk op de hoek die Sion verkiest boven een al bekende Aziaat.
Ik denk dat met de Dacia niet echt op de Westerse markt wordt gemikt.Pierz schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:11:
[...]
Nou... die Dacia is wel heul karig aangekleed hoor met een 27 kWh batterij en 33kW maximaal vermogen (volgens mij zijn er brommers die harder gaan). De Sion heeft een redelijk pittige 120 kW motor.
Als 2e of stadsauto toch perfect? Als de prijs tenminste acceptabel wordt, ik verwacht dat deze relatief snel in prijs zal zakken...joepie de p schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:43:
[...]
Ik denk dat met de Dacia niet echt op de Westerse markt wordt gemikt.
Ik denk het wel. Renault mikt met de Dacia en de twingo op het gat wat VAG laat liggen door het gerommel met de citygo/up/mii...joepie de p schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:43:
[...]
Ik denk dat met de Dacia niet echt op de Westerse markt wordt gemikt.
Het klimaat/milieu is er natuurlijk verder amper bij gebaat als mensen alleen als tweede auto EV's gaan kopen, maar goed. Het is een begin en mensen komen op deze manier wel in aanraking met elektrisch rijden en de kans dat de volgende lease-gezinsbak dan een elektrische wordt, kan stijgen. Wie weet.
Ik denk juist dat het een goed iets is als men de tweede auto EV zou nemen. De meeste tweede auto's zijn ouder en rijden kortere stukken ik bebouwde omgeving. Juist daar waar de lucht toch al erg vies is.Prullenbak84 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:00:
[...]
Het klimaat/milieu is er natuurlijk verder amper bij gebaat als mensen alleen als tweede auto EV's gaan kopen, maar goed. Het is een begin en mensen komen op deze manier wel in aanraking met elektrisch rijden en de kans dat de volgende lease-gezinsbak dan een elektrische wordt, kan stijgen. Wie weet.
Een collega ruilde de citroen C3van zijn vrouw in voor een Zoë, ze reed toch alleen in de buurt.. een jaar later ruilde hij de Zoë in voor een 40kWh versie, ze gebruikte de Zoë duidelijk vaker en meer en waren veel voordeliger dan net de grote gezinsauto.
Die wordt nu voornamelijk gebruikt voor kleine stukjes en hele lange vakantie ritten of als er veel naar het grof vuil moet. Zijn conclusie was ook dat een grote auto best handig is, maar dat je hem eigenlijk niet vaak nodig had. Als de Zoë een aanhanger mocht trekken dan ging de benzine gezinsauto er uit.
Toch mooi dat iemand dat zegt terwijl hij 2 jaar geleden nog zei dat elektrisch rijden niet werkt.
Corona is een realiteit die je nu toch wel moet gaan accepteren. Waar eerst nog bij vele een angst zat in het thuiswerken is nu gebleken dat daar voordelen aan zitten. Persoonlijk verwacht ik niet meer dan drie dagen naar kantoor te moeten. Dat betekent dat ik twee dagen in de week geen gebruik maak van mijn auto, daarnaast heeft mijn vrouw ook een auto maar gaat op de fiets naar haar werk. Zo uniek is onze situatie denk ik niet, maar de realiteit is dat we eigenlijk maar enkele keren per maand twee auto’s tegelijk gebruiken. De tweede auto verhuren of huren zal financieel zeker een uitkomst zijn. Het grootste nadeel voor huren alleen is dat wij niet met kinderen en kinderstoeltjes een kwartier op de fiets willen naar de huurauto. Net als het laden is het een kip-ei verhaal.JeroenE schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:16:
[...]
Carsharing geloof ik niet zo veel van; ik denk dat in de praktijk het weinig zal helpen omdat (althans voor Corona) nog steeds grote groepen mensen tegelijk naar hun werk gaan. Tijdens de spits kan je dus minder makkelijk een auto delen omdat je er zelf al in zit. Als er na de spits wel duizenden auto's beschikbaar zijn, waarom nemen die paar mensen die dan reizen dan die auto van jou en niet die van de buurman? Best kans dat je er dus helemaal niets mee kan verdienen ook al zou je willen. Als dit wel lucratief blijkt te zijn, dan denk ik eerder dat een vervoersbedrijf er dan een heleboel koopt om die in te zetten en zo geld te verdienen.
Eenvoudig, betaalbaar en goed verzekerd met bijvoorbeeld de buren de tweede auto delen zal in kosten enorm schelen en een parkeerplaats minder bezet houden.
@JeroenK Hier ook het liefst een EV voor het primaire vervoer en een ruime ICE (met trekhaak) ernaast voor wanneer de EV niet voldoet. Een EV is met name tijdens het gebruik voordelig.
Samenvoegend het liefste een grote ICE huurauto in de straat als tweede auto
@Prullenbak84 In NL is er al een aardige groep mensen bij wie een A segmenter de eerste auto is.
En wat als het nou je 2e auto is waarmee je de meeste kilometers aflegt? Een grote gezinsauto voor de weekenden/vakanties etc. Die kun je ook wel elektrisch maken (groot accu pakket) en iedere dag door de wind heen duwen, maar daar wordt de wereld ook niet beter van.
Lijkt me hartstikke mooi als je bij iedereen die 2 auto's heeft, er zo snel mogelijk eentje elektrisch maakt. Een betaalbare A of B segmenter past daar goed bij.
Zo'n grote MPV of SUV elektrisch krijgen kan, maar kost een hoop moeite en geld. Van dat geld kun je dus beter een kleinere elektrische auto kopen en je huis energieneutraal maken bijvoorbeeld.
Ik zelf ben ik van de 4x4 vakantiekar. Dan kan ik straks wel een Rivian kopen, of kijken hoe goed een EQC nou offroad wil. Maar hoe nuttig is dat? Ik rij nu al de meeste kilometers elektrisch. Dat de vakantie kilometers (die zijn er nauwlijks nu) nog op dinosap gaan, maak ik me dan minder druk om.
Neemt niet weg dat ik wel graag een Rivian zou willen
En wat als het nou je 2e auto is waarmee je de meeste kilometers aflegt? Een grote gezinsauto voor de weekenden/vakanties etc. Die kun je ook wel elektrisch maken (groot accu pakket) en iedere dag door de wind heen duwen, maar daar wordt de wereld ook niet beter van.
Lijkt me hartstikke mooi als je bij iedereen die 2 auto's heeft, er zo snel mogelijk eentje elektrisch maakt. Een betaalbare A of B segmenter past daar goed bij.
Zo'n grote MPV of SUV elektrisch krijgen kan, maar kost een hoop moeite en geld. Van dat geld kun je dus beter een kleinere elektrische auto kopen en je huis energieneutraal maken bijvoorbeeld.
Ik zelf ben ik van de 4x4 vakantiekar. Dan kan ik straks wel een Rivian kopen, of kijken hoe goed een EQC nou offroad wil. Maar hoe nuttig is dat? Ik rij nu al de meeste kilometers elektrisch. Dat de vakantie kilometers (die zijn er nauwlijks nu) nog op dinosap gaan, maak ik me dan minder druk om.
Dit is ook waar, natuurlijk.JeroenK schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:
[...]
Ik denk juist dat het een goed iets is als men de tweede auto EV zou nemen. De meeste tweede auto's zijn ouder en rijden kortere stukken ik bebouwde omgeving. Juist daar waar de lucht toch al erg vies is.
Ja precies. Dat bedoelde ik ook. Het kan zeker helpen om mensen zo aan de EV te krijgen.Een collega ruilde de citroen C3van zijn vrouw in voor een Zoë, ze reed toch alleen in de buurt.. een jaar later ruilde hij de Zoë in voor een 40kWh versie, ze gebruikte de Zoë duidelijk vaker en meer en waren veel voordeliger dan net de grote gezinsauto.
Die wordt nu voornamelijk gebruikt voor kleine stukjes en hele lange vakantie ritten of als er veel naar het grof vuil moet. Zijn conclusie was ook dat een grote auto best handig is, maar dat je hem eigenlijk niet vaak nodig had. Als de Zoë een aanhanger mocht trekken dan ging de benzine gezinsauto er uit.
Toch mooi dat iemand dat zegt terwijl hij 2 jaar geleden nog zei dat elektrisch rijden niet werkt.
Vertel dat maar aan mijn directeur. Die kan niet wachten tot iedereen weer op kantoor zit. Al denk ik wel dat er nu iets meer fiducie komt in thuiswerken. Ik heb trouwens ook gewoon collega's die veel liever op kantoor zitten. Sommige doen dat nu ook nog steeds; omdat er maar een paar zijn kan dat qua afstand houden prima. Meer ruimte, geen last van anderen die thuis zitten en gaan stofzuigen etc.Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
Corona is een realiteit die je nu toch wel moet gaan accepteren.
Afgezien daarvan, is Corona zelf juist een goede reden om niet aan carsharing te doen. Je bent dan de hele tijd de binnenkant van auto aan het (laten?) ontsmetten. Dat kost juist enorm veel manuren die ook betaald moeten worden.
Dat is wel simpel op te lossen. Ga gewoon de auto eerst ophalen, rij naar huis en zet alle spullen er voor je deur in. Bij terugkomst precies omgekeerd. Laat iedereen er uit en rij dan in je 1tje de auto terug.Het grootste nadeel voor huren alleen is dat wij niet met kinderen en kinderstoeltjes een kwartier op de fiets willen naar de huurauto.
Zo deed ik dat (soms) met laden ook. Eerst iedereen afzetten en dan zelf naar een laadpaal rijden en terug lopen naar de verjaardag/bezoek/etc.
Misschien kan de regering beter een paar miljoen uitgeven aan EVs die je dan 1 keertje goedkoop/bijna gratis voor een paar dagen of een week kan huren (mits je al een rijbewijs en auto hebt etc). Dan kunnen mensen makkelijker eens "uitproberen" of het wat is.Prullenbak84 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:38:
Ja precies. Dat bedoelde ik ook. Het kan zeker helpen om mensen zo aan de EV te krijgen.
met "tweede auto" bedoelde ik de auto die de minste kilometers af legt, eigenlijk...Dus als iemand een dikke 4x4 heeft voornamelijk voor de vakanties, en een andere auto voor dagelijks gebruik, dan vind ik die 4x4 eigenlijk je "tweede auto".!null schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:36:
@Prullenbak84 In NL is er al een aardige groep mensen bij wie een A segmenter de eerste auto is.
Dit is natuurlijk allemaal net een beetje hoe je het beestje wil noemen en het is niet zo zwart wit altijd (bijna nooit)
Over het algemeen, mijn eerdere reactie iets beter uitgeschreven: Als je een benzine-lease-station hebt waarmee je naar je werk gaat, de kinderen naar de voetbal brengt en op vakantie gaat en daarnaast een klein autootje waar 2 keer per week mee naar de bakker gereden wordt, heeft het voor het klimaat minder zin om die kleine elektrisch te maken (goed punt wat toegevoegd mag worden: voor het milieu binnen de bebouwde kom is het juist wel mooi...). Maar daarnaast is het wel een manier om mensen aan het gebruik van een EV te laten wennen en ze ook voor de andere auto over de streep te trekken, zoals het voorbeeld van @JeroenK aangeeft.
De fabriek draait natuurlijk op waterkracht en ze steken er energie in om zo goed en eerlijk mogelijk de materialen te sourcen. Als er iets is wat ik bij Sono niet in twijfel trek is het hun drive om milieubewust te zijn. Het zijn echt geitenwollen sokken in het kwadraat. Het is precies de reden dat ze hun bedrijf niet aan een niet nader genoemde (vermoedelijk Chinese) investeerder hebben verkocht.JeroenE schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:16:
[...]
Ik vind milieubewust natuurlijk dikke prima, al is dan de vraag of dat echt zo veel beter is dan een andere fabrikant.
De ruimte is zeker goed (althans in het proefmodel wel). De schuko-aansluiting voorop is ook leuk, maar ik vermoed niet dat ik die vaak zou (kunnen) gebruiken.
Zonnepanelen zijn geinig, maar mijns inziens meer een gimmick dan echt nuttig (tenzij je jouw auto altijd midden in de zon kan parkeren natuurlijk).
V2X zou handig kunnen zijn, maar hoe dat gaat werken is nu ook allemaal nog niet bekend.
Ik snap dus die focus wel op de prijs, dat was immers waar ze zelf ook mee aan kwamen zetten. Als ze destijds hadden gezegd: "kijk, wij willen dit maken en het kost 30k" dan was mijn gedachte in ieder geval geweest: "leuk, maar een Nissan, Renault, Kia kan ik voor hetzelfde of 'weinig' meer nu al kopen en wat heb ik aan al die andere zaken?".
Ik vraag me echt af of ze zonder die (destijds) enorm lage prijs wel zo veel pers / investeringen / pre-orders etc hadden kunnen genereren.
Zonnepanelen lijken mij nuttig voor iedereen die geen eigen laadpaal heeft omdat je minder vaak hoeft te laden. Bovendien kan je natuurlijk op een bierviltje uitrekenen wat het je oplevert en dat is zonder eigen paal natuurlijk meer dan wanneer je al zonnestroom tapt. Zowieso schijnt de zon juist als de meeste EV's niet aan de paal hangen dus dat is extra groene stroom die anders in de nacht uit het net ha moeten komen.
Carsharing, vind ik een lastige. Het lijkt mij vooral handig om de auto aan een bekende uit te lenen. En volgens mij zijn ze met die vervoersbedrijven al in gesprek. Maar van carsharing heb ik verder weinig kennis omdat het me niet zoveel interesseert. @Deveon maakt wel een sterk punt!
Die prijs is inderdaad heel slecht gecommuniceerd, maar misschien inderaad noodzakelijk geweest om in de spotlight te komen.
Corona is een realiteit, maar wel tijdelijk. Echter ben ik overtuigd dat het aantal afgelegde kilometers per jaar niet meer naar het oude niveau gaat. Ondanks die paar werkgevers van oude stempel die straks met allemaal werknemers van de oude stempel blijven zitten.JeroenE schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:44:
[...]
Vertel dat maar aan mijn directeur. Die kan niet wachten tot iedereen weer op kantoor zit. Al denk ik wel dat er nu iets meer fiducie komt in thuiswerken. Ik heb trouwens ook gewoon collega's die veel liever op kantoor zitten. Sommige doen dat nu ook nog steeds; omdat er maar een paar zijn kan dat qua afstand houden prima. Meer ruimte, geen last van anderen die thuis zitten en gaan stofzuigen etc.
Afgezien daarvan, is Corona zelf juist een goede reden om niet aan carsharing te doen. Je bent dan de hele tijd de binnenkant van auto aan het (laten?) ontsmetten. Dat kost juist enorm veel manuren die ook betaald moeten worden.
Simpel? Dat kost mij (of mijn vrouw) een uur per rit en moet ik mijn jonge kinderen alleen laten aangezien de andere ouder met de andere auto weg is. Dan is die tweede auto voor €150-200 (all-in) per maand toch een stuk “luxe” waar ik niet op wil inleveren en dan denk ik dat mijn situatie voor vele gezinnen geld, pas met een deelauto in de straat wordt het de moeite waard.[...]
Dat is wel simpel op te lossen. Ga gewoon de auto eerst ophalen, rij naar huis en zet alle spullen er voor je deur in. Bij terugkomst precies omgekeerd. Laat iedereen er uit en rij dan in je 1tje de auto terug.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 02-11-2020 11:57 ]
Exact dit... Sion is een geweldig concept maar het duurt allemaal “te lang”BlakHawk schreef op maandag 2 november 2020 @ 04:33:
[...]
Grote nadeel van de Sion is dat hij op zijn vroegst 2022 leverbaar is.
Nu “pas” weer een nieuw prototype maken... Ze waren van Sono in het begin al veel te veel aan het beloven wat al niet reeel leek, elke keer bleek dat ook waar te zijn.
Ik hoop dar het ze nog gaat lukken maar ben bang van niet.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Oh vast hoor, maar ik heb geen idee of dat heel veel anders is bij andere partijen. Iedereen wil dat natuurlijk zijn tegenwoordig.Pierz schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:59:
De fabriek draait natuurlijk op waterkracht en ze steken er energie in om zo goed en eerlijk mogelijk de materialen te sourcen. Als er iets is wat ik bij Sono niet in twijfel trek is het hun drive om milieubewust te zijn.
Nouja, dat is dus maar de vraag. Als je op je werk je auto in een parkeergarage zet of hij staat de hele of halve dag in de schaduw van een hoog gebouw of een boom dan laadt je dus helemaal niet zo veel op. Natuurlijk is iedere Watt er 1tje extra, maar of het echt nuttig is valt natuurlijk te betwijfelen. Op grotere schaal zou het nuttiger zijn om die zonnepanelen dan ergens op een dak te schroeven, dan leveren ze gedurende hun leven veel meer op. In principe is dat veel milieubewuster dan ze op een auto te plakken met een onzekere opbrengst.Zonnepanelen lijken mij nuttig voor iedereen die geen eigen laadpaal heeft omdat je minder vaak hoeft te laden.
Dat denk ik dus ook, Of ze het heel bewust veel te laag hebben gehouden weet ik natuurlijk ook niet. Maar dat ze (veel) te ambitieus waren was natuurlijk wel duidelijk.Die prijs is inderdaad heel slecht gecommuniceerd, maar misschien inderaad noodzakelijk geweest om in de spotlight te komen.
Maar ja, als ze eerst roeptoeteren dat ze de goedkoopste EV gaat maken dan moet je na x jaar niet vreemd opkijken als mensen dat bedrijf op de uiteindelijke prijs gaan beoordelen.
Dat hopen we dan maar!Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:24:
Corona is een realiteit, maar wel tijdelijk.
Oh, dat ben ik wel met je eens hoor; ik denk ook wel dat er minder km's gemaakt kunnen worden. Al denk ik wel dat er ook genoeg mensen zijn die net zo lief weer terug willen.Echter ben ik overtuigd dat het aantal afgelegde kilometers per jaar niet meer naar het oude niveau gaat. Ondanks die paar werkgevers van oude stempel die straks met allemaal werknemers van de oude stempel blijven zitten.
Het is zeker net zo ouderwets als al die mensen die niet op loopafstand van hun werk gaan wonen (of op loopafstand van hun huis gaan werken). Dat zou pas milieuwinst zijn, maar ik zie dat de komende jaren niet echt gebeuren.
Dan moet je maar ouderwets bij een deelauto in de buurt gaan wonen ipv zo ver wegSimpel? Dat kost mij (of mijn vrouw) een uur per rit en moet ik mijn jonge kinderen alleen laten aangezien de andere ouder met de andere auto weg is.
Als je het halen en brengen niet kan doen terwijl de ander wel thuis is dan gaat het inderdaad niet zo simpel, daar had ik niet aan gedacht.
Het ligt er ook aan hoe vaak je er mee weg gaat. Ik heb ook ooit wel eens gekeken, maar het maandabonnement plus de huurkosten waren al veel hoger dan ik dacht. Bovendien staan bij ons in de buurt alleen maar VW Uppen. Dus voor jezelf is dat nog wel een keertje te doen, maar voor een gezin of grote spullen halen heb je daar niets aan. Bij het NS station staat geloof ik wel een stationwagen, maar dan ben je inderdaad minimaal een half uur verder eer je die hebt opgehaald.Dan is die tweede auto voor €150-200 (all-in) per maand toch een stuk “luxe” waar ik niet op wil inleveren en dan denk ik dat mijn situatie voor vele gezinnen geld, pas met een deelauto in de straat wordt het de moeite waard.
het zal me niets verbazen als ze in de laatste week van het jaar weer fondsen moeten gaan werven.Stef87 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:51:
[...]
Exact dit... Sion is een geweldig concept maar het duurt allemaal “te lang”
Nu “pas” weer een nieuw prototype maken... Ze waren van Sono in het begin al veel te veel aan het beloven wat al niet reeel leek, elke keer bleek dat ook waar te zijn.
Ik hoop dar het ze nog gaat lukken maar ben bang van niet.
Dit was vorig jaar ook het geval, en waren ze pas gered nadat de curatoren ze een week verlenging hadden gegeven. Als dat dit jaar weer gaat gebeuren, komen ze niet onder investeerders uit.
In 2018 was het daadwerkelijk een interssant alternatief, zowel qua mogelijkheden (ruimte, trekhaak), als financieel (eerst geprijst onder de 20K, toen vanwege duurdere batterijen naar 25K, wat gaat er nu gebeuren).
Ze zijn als laaggeprijste auto gewoon ingehaald door Renault/Dacia en vooral door MG. Waar vind je een SUV met vergelijkbaar bereik onder de 30K? En als ze begin 2021 die subsidie verdubbelaar inzetten zelfs de luxe versie voor 22K..
Ik zou het wel weten, hoe zeer ik het Sono ook gun.. Het wordt geen haalbare kaart meer
PS: en dat zonnepanelen verhaal is natuurlijk leuk, maar om 50 km range op te wekken moet hij in de palle zon staan. Met als gevolg dat iedereen het te warm vind, airco aanslingert, en je nog maar 20 km door de auto hebt laten opwekken.
[ Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 02-11-2020 13:44 ]
@greatgonzo Ze hebben een keer voorgerekend dat als de auto minimaal 1 uur staat te laden op de PV je dan genoeg hebt opgewekt om de auto weer af te koelen. Alles extra is dus sowieso winst.
Als je auto toch al in de zon moet staan (omdat het nu eenmaal zo is op die parkeerplek) dan moet je zonder PV op je auto deze natuurlijk ook nog steeds koelen. In dat geval is het bij wijze van spreken vanaf de eerste seconde al winst.
Ik denk wel dat ze het uurtje een beetje te positief benaderen, maar het zal ook geen 30 km bereik schelen. Anders zou mijn auto na een paar keer de airco aangehad te hebben al nergens meer kunnen komen.
Als je auto toch al in de zon moet staan (omdat het nu eenmaal zo is op die parkeerplek) dan moet je zonder PV op je auto deze natuurlijk ook nog steeds koelen. In dat geval is het bij wijze van spreken vanaf de eerste seconde al winst.
Ik denk wel dat ze het uurtje een beetje te positief benaderen, maar het zal ook geen 30 km bereik schelen. Anders zou mijn auto na een paar keer de airco aangehad te hebben al nergens meer kunnen komen.
ben het wel deels met je eens hoor.. maar als ik geen PV op de auto heb, dan parkeer ik hem liever in de schaduwJeroenE schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:05:
@greatgonzo Ze hebben een keer voorgerekend dat als de auto minimaal 1 uur staat te laden op de PV je dan genoeg hebt opgewekt om de auto weer af te koelen. Alles extra is dus sowieso winst.
Tuurlijk, maar dat is niet altijd een keuze. Bijvoorbeeld bij mijn werk sta ik een halve dag in de schaduw en een halve dag niet. Helaas is de niet schaduw altijd 's middags dus een warme auto. Als ik een paar honderd meter verder wil lopen kan ik wel (bijna) de hele dag in de zon staan, maar de hele dag in de schaduw kan niet.greatgonzo schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:23:
ben het wel deels met je eens hoor.. maar als ik geen PV op de auto heb, dan parkeer ik hem liever in de schaduw
Maar ik heb ook wel op plekken gewerkt waar je auto altijd in de schaduw stond (in een parkeergarage onder het gebouw of een kleine parkeerplek tussen 2 hoge gebouwen). Dan kan je weer niet in de zon staan met je PV panelen al zou je willen.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de EROI van de zonnepanelen op een auto. Ik heb geen idee wat voor type panelen het exact zijn en hoeveel resources/energie dat kost. Echter, als de energetische terugverdientijd van panelen op een optimaal dak al enkele jaren is dan denk ik dat de kans groot is dat die panelen op de auto energetisch netto negatief gaan zijn over de levensduur van de auto.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 02-11-2020 17:34 ]
@assje
Auto in nl gaat 18-19 jaar mee, en daarna vaak naar het buitenland. Dus een pv paneel op een auto wordt best lang gebruikt
De panelen op een auto zullen niet de zware glasplaat (Die veel energie kost om te maken) hebben
Als de auto dan V2G heeft kunnen de panelen ook vaak al hun opwek kwijt.
en auto's staan meestal buiten (op die paar % na die meestal in een (parkeer)garage staan)
Kortom: ben er nog niet zo negatief over. Scheelt mij weer het bouwen van een carport om daarop weer PV te leggen
Auto in nl gaat 18-19 jaar mee, en daarna vaak naar het buitenland. Dus een pv paneel op een auto wordt best lang gebruikt
De panelen op een auto zullen niet de zware glasplaat (Die veel energie kost om te maken) hebben
en auto's staan meestal buiten (op die paar % na die meestal in een (parkeer)garage staan)
Kortom: ben er nog niet zo negatief over. Scheelt mij weer het bouwen van een carport om daarop weer PV te leggen
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 02-11-2020 17:49 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja maar ja, de carport op ons vorige huis was 3000 Watt aan panelen. En een droge auto
Ik ben er niet op tegen hoor, en als er twee auto's van dezelfde prijs zijn en de een met zonnepanelen, zou ik ook die zonnepanelen er wel op willen hebben. Maar ik zou er niet veel voor over hebben.
V2G ook niet, je laat de auto altijd opladen tot 80% en de rest kan altijd gevuld worden met dat beetje van de zonnepanelen.
Nou was de Sion ook niet erg duur ingezet, en daarom extra leuk dat er zonnepanelen op zitten (het blijft gratis rijden in de zomer). Maar ik vond het hele concept leuker, open source, zelf onderdelen kunnen 3d printen enzo.
Helaas lijkt er weinig van terecht te komen.
Ik ben er niet op tegen hoor, en als er twee auto's van dezelfde prijs zijn en de een met zonnepanelen, zou ik ook die zonnepanelen er wel op willen hebben. Maar ik zou er niet veel voor over hebben.
V2G ook niet, je laat de auto altijd opladen tot 80% en de rest kan altijd gevuld worden met dat beetje van de zonnepanelen.
Nou was de Sion ook niet erg duur ingezet, en daarom extra leuk dat er zonnepanelen op zitten (het blijft gratis rijden in de zomer). Maar ik vond het hele concept leuker, open source, zelf onderdelen kunnen 3d printen enzo.
Helaas lijkt er weinig van terecht te komen.
Een gemiddeld paneel haalt de 18 jaar niet hoor. Ook om de simpele reden dat de vooruitgang ook nog behoorlijk is en het dus relatief na een jaar of 8 al interessanter is om een nieuwer type te plaatsen dan doormodderen met de huidige beperkte opbrengst. Iets wat dus een stuk lastiger gaat zijn bij die Sion.BarryH schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:48:
@assje
Na een jaar of 10 dient hij op die auto alleen nog maar als dak waarschijnlijk.
Elk jaar zakt zijn rendement al en dan laten we vuil en beschadigingen nog achterwege. (Als ze in serie liggen is het helemaal lachen).
Die auto was leuk puur vanwege zijn prijs en zijn hobby karakter inderdaad. Dat eerste is volgens mij al een paar keer bijgesteld en releases blijven uit waardoor de huidige concurrentie al steeds meer in de buurt komt en inmiddels ook vertrouwen en ervaring opbouwt zowel bij de klanten als bij de eigen processen en achterban.
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 02-11-2020 18:21 ]
Als je de auto koopt en afschrijft over 4-5 jaar zal het vast niet lonen. Je moet het ook meer zien als iets dat de actieradius iets vergroot (hoe cool als je direct zou kunnen opwekken, wat je ook verbruikt).assje schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:33:
Ik ben vooral geïnteresseerd in de EROI van de zonnepanelen op een auto. Ik heb geen idee wat voor type panelen het exact zijn en hoeveel resources/energie dat kost. Echter, als de energetische terugverdientijd van panelen op een optimaal dak al enkele jaren is dan denk ik dat de kans groot is dat die panelen op de auto energetisch netto negatief gaan zijn over de levensduur van de auto.
We staan nog maar aan het begin van dit soort toepassingen in deze vorm. Daar komen nog vele verbeteringen op die het uiteindelijk rendabel maken. Nu is het in ieder geval een mooie gadget.
Al moet ik ook zeggen dat ik het niet de mooiste print vindt, vergeleken met de egale kleur van een huidig glazen dak. Ook dat is weer persoonlijk
hij laadt alleen in stilstandlampie1969 schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:21:
[...]
Als je de auto koopt en afschrijft over 4-5 jaar zal het vast niet lonen. Je moet het ook meer zien als iets dat de actieradius iets vergroot (hoe cool als je direct zou kunnen opwekken, wat je ook verbruikt).
We staan nog maar aan het begin van dit soort toepassingen in deze vorm. Daar komen nog vele verbeteringen op die het uiteindelijk rendabel maken. Nu is het in ieder geval een mooie gadget.
Al moet ik ook zeggen dat ik het niet de mooiste print vindt, vergeleken met de egale kleur van een huidig glazen dak. Ook dat is weer persoonlijk
Terwijl die stil staat neemt de range dan toe. Ideaal voor wie niet met de auto naar zijn werk gaat en geen eigen parkeerplaats heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 03-11-2020 07:45 ]
Het is toch meer marketing dan echt zinzol? Een auto gebruikt al de nodige energie als hij wakker is en moet gaan laden. Ik vraag me af of je netto echt zoveel kan laden.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik zie dat voordeel niet zo in, het is onherroepelijk duurder om te huren.Deveon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
[...]
Corona is een realiteit die je nu toch wel moet gaan accepteren. Waar eerst nog bij vele een angst zat in het thuiswerken is nu gebleken dat daar voordelen aan zitten. Persoonlijk verwacht ik niet meer dan drie dagen naar kantoor te moeten. Dat betekent dat ik twee dagen in de week geen gebruik maak van mijn auto, daarnaast heeft mijn vrouw ook een auto maar gaat op de fiets naar haar werk. Zo uniek is onze situatie denk ik niet, maar de realiteit is dat we eigenlijk maar enkele keren per maand twee auto’s tegelijk gebruiken. De tweede auto verhuren of huren zal financieel zeker een uitkomst zijn. Het grootste nadeel voor huren alleen is dat wij niet met kinderen en kinderstoeltjes een kwartier op de fiets willen naar de huurauto. Net als het laden is het een kip-ei verhaal.
Eenvoudig, betaalbaar en goed verzekerd met bijvoorbeeld de buren de tweede auto delen zal in kosten enorm schelen en een parkeerplaats minder bezet houden.
@JeroenK Hier ook het liefst een EV voor het primaire vervoer en een ruime ICE (met trekhaak) ernaast voor wanneer de EV niet voldoet. Een EV is met name tijdens het gebruik voordelig.
Samenvoegend het liefste een grote ICE huurauto in de straat als tweede auto
Daarnaast betaal ik liever iets meer voor eigen bezit en dus beschikbaarheid.
Er zijn zo veel dagen dat ik toch even weg moet (ongepland).
Gisteren last minute nog even naar de Hornbach...
Verder wordt de tweede auto 3 keer per week gebruikt. Maar de vaste lasten zijn zo laag, dat huren echt geen alternatief is. MRB €27 en verzekering €20.
Je zult net zien dat jij de auto wil pakken en hij is net weg. Sowieso met 3 vaste dagen in de werkweek, zijn er nog maar 2 werkdagen over.
Het zal totaal niet praktisch blijken te zijn, leuk voor studenten die af en toe een auto nodig hebben in studentensteden, maar niet als je met enige regelmaat een auto gebruikt.
Ik zou graag de auto van mijn vrouw vervangen voor zoiets, ze rijdt slechts 5000km per jaar, dus uiteindelijk moet het gewoon een goedkope auto worden.JeroenK schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:
[...]
Ik denk juist dat het een goed iets is als men de tweede auto EV zou nemen. De meeste tweede auto's zijn ouder en rijden kortere stukken ik bebouwde omgeving. Juist daar waar de lucht toch al erg vies is.
Een collega ruilde de citroen C3van zijn vrouw in voor een Zoë, ze reed toch alleen in de buurt.. een jaar later ruilde hij de Zoë in voor een 40kWh versie, ze gebruikte de Zoë duidelijk vaker en meer en waren veel voordeliger dan net de grote gezinsauto.
Het klimaat is bij geen enkele auto gebaat... Zo lang wij niet consuminderen gaat er niets veranderen voor het klimaat.Prullenbak84 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:00:
[...]
Ik denk het wel. Renault mikt met de Dacia en de twingo op het gat wat VAG laat liggen door het gerommel met de citygo/up/mii...
De EV is wat dat betreft of wel “gevaarlijk” voor doelstellingen. Als ik zie hoeveel mensen écht geloven dat ze het klimaat hebben gered door een EV te rijden. Het is niet alsof we dan klaar zijn. Daarnaast is een EV verre van klimaatneutraal.
Wat ik veel belangrijker vond is volksgezondheid. We wonen in een woonwijk met veel kinderen. Hoe schoner de lucht, hoe beter! Die tweede auto rijdt veel in woonwijken, dus elektrisch veel beter voor ce gezondheid van onze kinderen!
Ja. Zo ken ik ook wel wat mensen voor wie autorijden geen groot ding is, die hebben dan een oude benzine auto en rijden 5000km in het jaar. Die willen dan wel elektrisch rijden. Waarop ik denk dat dat prima kan, maar de euro's kunnen ook nuttiger besteed worden aan je huis bijvoorbeeld, als je elektrische C of D segmenters moet kopen met flinke accu's. Zo'n kleintje is dan wel mooi.
En ik denk dat als er een kleine, goed rijdende, elektrische auto is naast een grote brandstofauto, dat die kleine EV snel gepakt wordt voor een ritje her en der. Die gaat dan vanzelf de voorkeur hebben.
Die Dacia is daar misschien iets te klein en kneuterig voor, maar als er een goed rijdende vlotte B segmenter staan, dan gaat dat wel.
En ik denk dat als er een kleine, goed rijdende, elektrische auto is naast een grote brandstofauto, dat die kleine EV snel gepakt wordt voor een ritje her en der. Die gaat dan vanzelf de voorkeur hebben.
Die Dacia is daar misschien iets te klein en kneuterig voor, maar als er een goed rijdende vlotte B segmenter staan, dan gaat dat wel.
[ Voor 43% gewijzigd door !null op 03-11-2020 08:16 ]
Even verder lezen had geen kwaad gekund (dikgedrukt toegevoegd voor jou):BlakHawk schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:00:
[...]
Het klimaat is bij geen enkele auto gebaat... Zo lang wij niet consuminderen gaat er niets veranderen voor het klimaat.
De EV is wat dat betreft of wel “gevaarlijk” voor doelstellingen. Als ik zie hoeveel mensen écht geloven dat ze het klimaat hebben gered door een EV te rijden. Het is niet alsof we dan klaar zijn. Daarnaast is een EV verre van klimaatneutraal.
Wat ik veel belangrijker vond is volksgezondheid. We wonen in een woonwijk met veel kinderen. Hoe schoner de lucht, hoe beter! Die tweede auto rijdt veel in woonwijken, dus elektrisch veel beter voor ce gezondheid van onze kinderen!
Of Elektrisch rijden wel of geen zin heeft voor het klimaat, ga ik de discussie niet over voeren. Het is off-topic en die waarschuwing staat daar met een buitengewoon goede reden.Prullenbak84 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:45:
Over het algemeen, mijn eerdere reactie iets beter uitgeschreven: Als je een benzine-lease-station hebt waarmee je naar je werk gaat, de kinderen naar de voetbal brengt en op vakantie gaat en daarnaast een klein autootje waar 2 keer per week mee naar de bakker gereden wordt, heeft het voor het klimaat minder zin om die kleine elektrisch te maken (goed punt wat toegevoegd mag worden: voor het milieu binnen de bebouwde kom is het juist wel mooi...). Maar daarnaast is het wel een manier om mensen aan het gebruik van een EV te laten wennen en ze ook voor de andere auto over de streep te trekken, zoals het voorbeeld van @JeroenK aangeeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-11-2020 08:52 ]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic