• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-01 11:49
RandomNick schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:47:
Dank voor de reacties allemaal!
Mijn enige argument tegen een vaste kabel was dat het wellicht wat rommeliger is in aanzicht tegen het huis.
Die opgeboste kabels rond de laadunit zijn niet altijd even netjes :-)

Maar vanuit praktisch oogpunt lijken de meeste ervaringen dus goed.
Zappi kabel is 6,5 meter dus meestal prima lang genoeg om ook om de auto heen te lopen als de aansluiting aan de andere kant zit, of als je naast een andere auto parkeert.

https://shop.zappi.info/n...-650-meter-kabel-cop.html

Op de afbeelding kun je zien dat de zappi tegelijkertijd dienst doet om de kabel er opgerold overheen te hangen (als een soort haspel; ik gebruik zelf drie slagen en de stekker gaat in de socket op de zappi als ie niet wordt gebruikt), dus dat is erg functioneel.

Keep rolling sixes!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-01 18:01
RonaldPr schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Je kunt ook een rode krachtstroom aansluiting laten aanleggen met een losse 3 fase lader.
Je moet dan wel in de meterkast ook een 3 fase aansluiting hebben uiteraard.

Dan ben je een dikke 1000,- goedkoper uit maar je kunt verder niet de stroom zakelijk verrekenen
Niet zo een lekker advies je hebt dan namelijk ook geen loadbalancing op een standaard huis aansluiting met 3x25A heb je dan nog 9A over per fase.

Een keer de wasdroger/oven/inductieplaat aan en je hoofd zekering ligt er uit. Als je dat een keer per maand overkomt heb je die €1000 zo weer uitgegeven aan netbeheerder kosten voor het terugplaatsen van je hoofdzekering of het verzwaren van je huisaansluiting.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
trippelb schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Niet zo een lekker advies je hebt dan namelijk ook geen loadbalancing op een standaard huis aansluiting met 3x25A heb je dan nog 9A over per fase.

Een keer de wasdroger/oven/inductieplaat aan en je hoofd zekering ligt er uit. Als je dat een keer per maand overkomt heb je die €1000 zo weer uitgegeven aan netbeheerder kosten voor het terugplaatsen van je hoofdzekering of het verzwaren van je huisaansluiting.
Beetje offtopic, maar mijn laadpaal installateur gaf aan dat je prima tot 10 minuten 35A op een fase kan vragen (op onze meterkast). De meeste stroomvreters in huis doen dit maar enkele minuten en zal de zekering er niet uit klappen.

Mijn laadpaal doet 3x16A zonder loadbalancing en daarmee laad je de meeste auto’s tussen 0:00 en 6:00 vol. Dan moet die wasmachine of droger maar gewoon overdag zijn werk doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 15-10-2020 20:27 ]

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01 12:46
Apple valt een beetje buiten mijn blikveld, al heb ik een iPad. Maar ik zie dat daar ook discussie over is, en terecht.

Een autofabrikant kan moeilijk zeggen dat de meeste mensen toch al over een auto-oplader beschikken. :)

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:34
[...]

Ik heb daar nog nooit last van gehad in het jaar dat ik dit nu gebruik, nu laad ik meestal wel ‘s nachts en dan wordt er niet gekookt of gewassen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Apple valt een beetje buiten mijn blikveld, al heb ik een iPad. Maar ik zie dat daar ook discussie over is, en terecht.

Een autofabrikant kan moeilijk zeggen dat de meeste mensen toch al over een auto-oplader beschikken. :)
Volgens mij heeft een auto ook geen USB-C aansluiting om de auto op te laden. :+

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 17:33
daemonix schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Volgens mij heeft een auto ook geen USB-C aansluiting om de auto op te laden. :+
Waarom eigenlijk niet :?
Met n maandje zit hij wel vol :Y

wie gaat ff rekenen :?

• ybos
Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

Beetje offtopic, maar mijn laadpaal installateur gaf aan dat je prima tot 10 minuten 35A op een fase kan vragen (op onze meterkast). De meeste stroomvreters in huis doen dit maar enkele minuten en zal de zekering er niet uit klappen.

Mijn laadpaal doet 3x16A zonder loadbalancing en daarmee laad je de meeste auto’s tussen 0:00 en 6:00 vol. Dan moet die wasmachine of droger maar gewoon overdag zijn werk doen.
Ligt er vooral aan of je een hoofdZEKERING hebt of een hoofdAUTOMAAT.
Zekeringen laten over het algemeen een flink stuk overbelasting toe, tot wel 2x inom voor een uur (trage variant). Dus: zekeringen thuis: niet al te bang zijn voor defecte hoofdzekering.
Automaat als hoofdbeveiliging: boeit niet zoveel als die uitgaat, alleen je wekkerradio en klok van de magnetron opnieuw instellen :P

• Deveon
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Van de drie auto’s met een stekker heb ik de granny charger nooit gebruikt. Één daarvan was 2,5 maand vervangend vervoer en daar zat die zelfs nog in het plastic.

Volgens mij zijn het aantal mensen die via een stopcontact laden echt te beperkt om het standaard erbij te leveren. Het reserve wiel is inmiddels ook niet meer standaard (voor hele andere redenen).

Daarnaast vind ik het veiligheid aspect ook een grotere rol spelen bij grotere adoptie. Sommige adviseren zelfs een warmtepompdroger op een apart groep laat staan 12 uur lang 13A over het eerste de beste (buiten) stopcontact, eventueel met verlengsnoer. Een EV laad je niet zo maar op zoals een telefoon, daar moet een fatsoenlijke laadoplossing voor zijn en met een type 2 kabel zit je altijd goed. Een kind kan de was doen.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Waarom eigenlijk niet :?
Met n maandje zit hij wel vol :Y

wie gaat ff rekenen :?
Tot 100W is haalbaar over USB-C toch? M.a.w.: 100 kWh in 1000 uur: 42 dagen dus. In 30 dagen haal je maximaal 72 kWh, zijn de meeste auto's dus wel vol.

Je moet alleen geen Tesla met sentry mode aan of een OTA update hebben, want dan is het langer en maar de vraag of het überhaupt lukt.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/10/gm-cruise-av-e1515761360705.jpg?w=1024&quality=82&strip=all&ssl=1
https://electrek.co/2020/...riverless-chevy-bolt-evs/

Geen idee hoe serieus het is (wellicht is plaatje gephotoshopt voor het beeld), maar zo is het maar een klein schermpje hoor.
Edit: lees nu dat die foto al 2 jaar oud is...

[ Voor 7% gewijzigd door Jake op 16-10-2020 07:09 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 18:41

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Het is me helaas na een maand al gelukt om de hoofdautomaat van een van de drie fasen eruit te laten springen bij onze nieuwbouwwoning, maar dat was simpelweg een kwestie van de schakelaar weer omzetten en met een apparaat minder doorgaan...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:58:
[...]

Van de drie auto’s met een stekker heb ik de granny charger nooit gebruikt. Één daarvan was 2,5 maand vervangend vervoer en daar zat die zelfs nog in het plastic.

Volgens mij zijn het aantal mensen die via een stopcontact laden echt te beperkt om het standaard erbij te leveren. Het reserve wiel is inmiddels ook niet meer standaard (voor hele andere redenen).
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik denk juist dat voor een groot gedeelte van de mensen een granny charger wellicht wel genoeg zou zijn. Voor mij vooralsnog in ieder geval wel.
Daarnaast vind ik het veiligheid aspect ook een grotere rol spelen bij grotere adoptie. Sommige adviseren zelfs een warmtepompdroger op een apart groep laat staan 12 uur lang 13A over het eerste de beste (buiten) stopcontact, eventueel met verlengsnoer. Een EV laad je niet zo maar op zoals een telefoon, daar moet een fatsoenlijke laadoplossing voor zijn en met een type 2 kabel zit je altijd goed. Een kind kan de was doen.
Ik weet niet hoe ver we hiermee off topic gaan, maar die bij mijn auto bijgeleverd werd, is maar 8A ofzo. Deze zit vervolgens wel op een aparte groep. Hij doet maximaal (heb ik hem, als ik mijn meter mag geloven, nog niet zien doen) 1800W. Is volgens mij prima veilig, toch? Als dit gevaarlijk zou zijn, zou geen bekende autofabrikant zich eraan wagen het te leveren, lijkt me.

De kosten voor een vast laadpunt wegen niet op tegen wat ik ervoor terug krijg. Zou sneller laden en het gemak leuk zijn? Tuurlijk. Maar zolang ik daar 1500+ euro voor neer moet tellen (en geen garantie van de gemeente krijg dat ik t mag blijven gebruiken) vind ik dit helemaal prima.

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik denk juist dat voor een groot gedeelte van de mensen een granny charger wellicht wel genoeg zou zijn. Voor mij vooralsnog in ieder geval wel.

[...]

Ik weet niet hoe ver we hiermee off topic gaan, maar die bij mijn auto bijgeleverd werd, is maar 8A ofzo. Deze zit vervolgens wel op een aparte groep. Hij doet maximaal (heb ik hem, als ik mijn meter mag geloven, nog niet zien doen) 1800W. Is volgens mij prima veilig, toch? Als dit gevaarlijk zou zijn, zou geen bekende autofabrikant zich eraan wagen het te leveren, lijkt me.

De kosten voor een vast laadpunt wegen niet op tegen wat ik ervoor terug krijg. Zou sneller laden en het gemak leuk zijn? Tuurlijk. Maar zolang ik daar 1500+ euro voor neer moet tellen (en geen garantie van de gemeente krijg dat ik t mag blijven gebruiken) vind ik dit helemaal prima.
De meeste hebben echt geen laadpaal nodig van €1500. Een laadpaal kost nauwelijks meer dan een granny lader (techniek is hetzelfde) en als je al een aparte groep hebt voor de granny dan is de installatie van de laadpaal ook maar enkele tientjes.

Daar zit dan ook mijn punt; een auto (thuis) laden hoort gewoon op een aparte groep. 99,9% van de stopcontacten zijn nooit bedoeld om langdurig tegen de 2000 watt te leveren en alle apparaten die dat wel structureel doen zitten achter een eigen groep. Wanneer straks de massa elektrisch gaat rijden zullen ze hun stekkertje overal inprikken waar het past. Door standaard deze lader niet mee te leveren verklein je het risico van dit gedrag*. Dat een waterkoker, frituurpan of gourmet set veel vermogen vraagt hebben de meeste ook pas geleerd nadat het mis is gegaan.

Eventueel kan je de vraag ook omdraaien; wat is het voordeel van een type 2 aansluiting wanneer Tesla 5(-10?) jaar geleden al een 3 fase 16A mobiele lader standaard mee leverde?

*=Dit geld uiteraard niet voor early adopters en techneuten zoals hier op GoT die zich verdiepen in hoe het werkt. Maar iedereen heeft wel iemand in de familie die hier minder interesse en dus kennis over heeft.

• Prullenbak84
Deveon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

De meeste hebben echt geen laadpaal nodig van €1500. Een laadpaal kost nauwelijks meer dan een granny lader (techniek is hetzelfde) en als je al een aparte groep hebt voor de granny dan is de installatie van de laadpaal ook maar enkele tientjes.
Ja 1500 was een beetje een random getal, al gaat dat het bij mij waarschijnlijk alles bij elkaar wel kosten. Voor een laadpaal wil ik die groep wel op drie fasen hebben, dus een dikkere kabel, dus tuin open, kabel trekken, tuin dicht...is allemaal aanzienlijk lastiger dan mijn schuur op een losse groep te zetten (alles wat ik nu heb hoeven doen). Dit is voor mij specifiek misschien, maar ik kan me tegelijkertijd ook voorstellen dat dit voor veel mensen geldt.
Daar zit dan ook mijn punt; een auto (thuis) laden hoort gewoon op een aparte groep. 99,9% van de stopcontacten zijn nooit bedoeld om langdurig tegen de 2000 watt te leveren en alle apparaten die dat wel structureel doen zitten achter een eigen groep.
Vind ik ook. Daarom heb ik dat ook gedaan.
Wanneer straks de massa elektrisch gaat rijden zullen ze hun stekkertje overal inprikken waar het past. Door standaard deze lader niet mee te leveren verklein je het risico van dit gedrag*.
Dat een waterkoker, frituurpan of gourmet set veel vermogen vraagt hebben de meeste ook pas geleerd nadat het mis is gegaan.
Maar dat is uiteindelijk waar die granny laders nu ook veel voor gebruikt worden: lekker laden bij kennissen, op de camping, bij het vakantiehuisje...dat moet haast wel gewoon veilig zijn, omdat het inderdaad voor de mensen ontworpen moet zijn die zich er niet zo in verdiepen.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17
Prullenbak84 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:53:Hij doet maximaal (heb ik hem, als ik mijn meter mag geloven, nog niet zien doen) 1800W.
De EVSE die bij de Leaf zat, doet 10A, en is apart afgezekerd in de kast, vanwaar een 3 x 4 mm2 kabel loopt naar het enkele stopcontact waar hij eigenlijk constant in steekt. Afhankelijk van de netspanning laadt hij dus met pakweg 2200 tot 2500W, maar aangezien het de ampëres zijn die verantwoordeljk zijn voor de eventuele opwarming, maakt dat niet echt uit. De stekker blijft in ieder geval goed koel, dus daar verwacht ik zeker geen problemen mee.

met 8A zou dat dus zeker geen probleem mogen geven als je elektrische installatie in orde is.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-01 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GORby schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

De EVSE die bij de Leaf zat, doet 10A, en is apart afgezekerd in de kast, vanwaar een 3 x 4 mm2 kabel loopt naar het enkele stopcontact waar hij eigenlijk constant in steekt. Afhankelijk van de netspanning laadt hij dus met pakweg 2200 tot 2500W, maar aangezien het de ampëres zijn die verantwoordeljk zijn voor de eventuele opwarming, maakt dat niet echt uit. De stekker blijft in ieder geval goed koel, dus daar verwacht ik zeker geen problemen mee.

met 8A zou dat dus zeker geen probleem mogen geven als je elektrische installatie in orde is.
Het probleem zit vaak in de SHUKO, een 2.5mm kabel kan prima langdurig 16a aan.
De 2.5m2 bekabeling naar mijn 5kW omvormer doet het ook prima onder een last van langdurig 20a.

Ik ben overigens van mening dat een granny lader en type 2 kabel een standaard meegeleverd moet zijn bij iedere EV. Dit mag niet in de basis uitrusting ontbreken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:19
Mee eens. Door de granny charger kan je overal waar een stopcontact zit bijladen. Niet snel, maar het kan wel. Dus als je strand, kom je altijd weer weg.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Zonder velengsnoer ertussen is er amper gevaar. Beetje Granny heeft temperatuursensoren en zal vanzelf uitschakelen als de schuko te warm wordt. Een EV zonder granny vind ik persoonlijk ook wat gek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17
revolution-nl schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Het probleem zit vaak in de SHUKO, een 2.5mm kabel kan prima langdurig 16a aan.
Inderdaad, daarom ook dat ik de temperatuur van de stekker in het stopcontact controleer, ook al zit er een thermische beveiliging op. de 4 mm2 kabel leek me vooral interessant naar potentiële toekomstige verzwaring. Deze is rechtstreeks aangesloten in de zekeringkast van de PV installatie, waar al de rest ook al op dezelfde diameter zit.

• Prullenbak84
Inspired schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:17:
Zonder velengsnoer ertussen is er amper gevaar. Beetje Granny heeft temperatuursensoren en zal vanzelf uitschakelen als de schuko te warm wordt. Een EV zonder granny vind ik persoonlijk ook wat gek.
Gewoon nog een verlengsnoertje ertussen ook hier, hoor. Niks aan de hand. Wel even expres een beetje goede dikke voor buitengebruik gekocht.

We zitten nu trouwens wel erg dicht tegen het "thuis laden" topic aan he? Om het even terug te brengen naar dit topic: Ik denk dat het voor veel mensen best een optie kan zijn om lekker thuis langzaam op t stopcontact hun EV op te laden. Als je met 10 km/h kan bijladen betekent dat dat je in een avond+nacht rond de 100km hebt. Voor heel veel mensen (meer dan?) genoeg voor woon-werkverkeer. Dit zal de druk op openbare laadpalen verminderen en dus goed zijn voor de snellere adoptie van EV's.
Zo'n granny hoort dus eigenlijk, net als de type2-kabel, gewoon bij iedere auto te zitten. Net als vloermatten ;)

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Nu er een terugroepactie is voor de Kona vanwege brandgevaar, komt ook het bericht voor de Chevy Bolt EV die hier bekend is als de Opel Ampera-e.

https://electrek.co/2020/...nhtsa-battery-fire-issue/

Zou de Bolt EV en de Ampera-e hetzelfde batterijpakket gebruiken als de Kona? Het is volgens het bericht allebei een pakket van LG.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sonicfreak schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:43:
Nu er een terugroepactie is voor de Kona vanwege brandgevaar, komt ook het bericht voor de Chevy Bolt EV die hier bekend is als de Opel Ampera-e.

https://electrek.co/2020/...nhtsa-battery-fire-issue/

Zou de Bolt EV en de Ampera-e hetzelfde batterijpakket gebruiken als de Kona? Het is volgens het bericht allebei een pakket van LG.
De Ford Kuga PHEV wordt ook teruggeroepen ivm brandgevaar, het lek lijkt daar echter nog niet boven.
Mogelijk een heel ander probleem maar als dat ook een pakket is van LG..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
revolution-nl schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

De Ford Kuga PHEV wordt ook teruggeroepen ivm brandgevaar, het lek lijkt daar echter nog niet boven.
Mogelijk een heel ander probleem maar als dat ook een pakket is van LG..
Het lijstje is inmiddels wel lang aan het worden. Hyundai, Ford phev, BMW phev (niet LG volgens mij? Lijkt Samsung te zijn en ook bij Ford...)

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 16-10-2020 16:30 ]

• ybos
Wel grappig, aan het verhuizen en gemiddeld groot spul gaat met de model 3 + aanhanger.
Al diverse verbaasde opmerkingen gehad: "mag die elektrische auto ook een aanhanger trekken" :?
En als aanvulling van diverse andere EV rijders: ik mag alleen een fietsendrager.

Toch wel fijn om n karretje mee te kunnen nemen :Y

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-01 17:47

matroosoft

Lone Christian

Tesla Bjørn is het eindelijk gelukt om 1000km af te leggen binnen 10 uur, met de Model 3:

Edit: never mind, was al een keer gehaald met de Model S, dat had ik gemist.

[ Voor 17% gewijzigd door matroosoft op 18-10-2020 20:50 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
ybos schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:40:
Wel grappig, aan het verhuizen en gemiddeld groot spul gaat met de model 3 + aanhanger.
Al diverse verbaasde opmerkingen gehad: "mag die elektrische auto ook een aanhanger trekken" :?
En als aanvulling van diverse andere EV rijders: ik mag alleen een fietsendrager.

Toch wel fijn om n karretje mee te kunnen nemen :Y
Anderhalf jaar geleden was de claim van een VW verkoper, toen ik bij een dealer was, dat EV's geen trekhaak mogen hebben omdat de batterijen het niet aan kunnen.
Dusja, zo ontstaan er natuurlijk verhalen.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 19:04
Hier iemand ervaring met de smart electric drive (oude model). Ik zie dat die nu 2e hands uit 2015 voor +/-8K te krijgen zijn met subsidie dus maar 6K. En voor dat geld vind ik het als 2e auto wel een interessant ding, de range van 100km zou ook geen probleem zijn en we zouden thuis kunnen opladen op de oprit. Maar ik kan er maar weinig over vinden. Zijn ze betrouwbaar, bekende problemen etc...

• daemonix
  • Niet online
haakjesluiten schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:54:
Hier iemand ervaring met de smart electric drive (oude model). Ik zie dat die nu 2e hands uit 2015 voor +/-8K te krijgen zijn met subsidie dus maar 6K. En voor dat geld vind ik het als 2e auto wel een interessant ding, de range van 100km zou ook geen probleem zijn en we zouden thuis kunnen opladen op de oprit. Maar ik kan er maar weinig over vinden. Zijn ze betrouwbaar, bekende problemen etc...
De subsidie krijg je niet voor een auto met die range, die moet minimaal 120 zijn. Er is over nagedacht. :)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 19:04
daemonix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

De subsidie krijg je niet voor een auto met die range, die moet minimaal 120 zijn. Er is over nagedacht. :)
WLTP range is 145km en dat voldoet dus wel

Regels:
Een 100% elektrische personenauto met een actieradius* van minimaal 120 kilometer.
De catalogusprijs* (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto.

[ Voor 36% gewijzigd door haakjesluiten op 19-10-2020 11:03 ]

• daemonix
  • Niet online
haakjesluiten schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

WLTP range is 145km en dat voldoet dus wel

Regels:
Een 100% elektrische personenauto met een actieradius* van minimaal 120 kilometer.
De catalogusprijs* (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto.
Als hij op deze lijst staat dan voldoet hij (en blijkbaar staat hij daarop ;) de meeste andere smarts niet)
https://www.rvo.nl/subsid...ieren-sepp/autolijst-sepp

• RonaldPr
bottom line schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Anderhalf jaar geleden was de claim van een VW verkoper, toen ik bij een dealer was, dat EV's geen trekhaak mogen hebben omdat de batterijen het niet aan kunnen.
Mijn VW dealer vertelde me dat de auto niets mocht trekken omdat de motor dan te warm zou worden?
Prullenbak84 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Gewoon nog een verlengsnoertje ertussen ook hier, hoor. Niks aan de hand. Wel even expres een beetje goede dikke voor buitengebruik gekocht.

We zitten nu trouwens wel erg dicht tegen het "thuis laden" topic aan he? Om het even terug te brengen naar dit topic: Ik denk dat het voor veel mensen best een optie kan zijn om lekker thuis langzaam op t stopcontact hun EV op te laden. Als je met 10 km/h kan bijladen betekent dat dat je in een avond+nacht rond de 100km hebt. Voor heel veel mensen (meer dan?) genoeg voor woon-werkverkeer. Dit zal de druk op openbare laadpalen verminderen en dus goed zijn voor de snellere adoptie van EV's.
Zo'n granny hoort dus eigenlijk, net als de type2-kabel, gewoon bij iedere auto te zitten. Net als vloermatten ;)
Ik raad verlengsnoeren ten stelligste af, en ik niet alleen. Ook de fabrikanten doen het. Net omdat je daarmee 1 beveiliging buitenspel zet, maar wel een belangrijke. In de stekker van de EVSE zit een thermisch contact. Dit kan nog wel detecteren als de stekker die in je verlengsnoer zit warm wordt, maar de koppeling tussen verlengsnoer en stopcontact is ineens onbewaakt. En daar zit wel een risico. Als er, om wat voor reden dan ook, een hogere overgangsweerstand ontstaat en het stopcontact warm wordr, dan kan de EVSE nu niet meer uitschakelen. In het beste geval zit je dan met een hoopje gesmolten plastic en mogelijks pinnen die aan elkaar zijn gesmolten. In het allerslechtste geval heb je dan brand.

Zelf laad ik mijn wagen bijna exclusief met de EVSE.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:57
RonaldPr schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Mijn VW dealer vertelde me dat de auto niets mocht trekken omdat de motor dan te warm zou worden?
Ligt er puur aan hoe de wagen gemaakt is en niet aan de techniek zelf. Een electromotor is juist heel geschikt om zwaar te belasten, alleen moet je dan wel voor betere koeling e.d. zorgen. Maar het kan ook aan andere dingen liggen. Van mijn hybrid zou b.v. de motor geen enkel probleem hebben om een aanhanger te trekken, maar is het chassis achter er niet op gemaakt. Daar zitten wat balken in die lichter zijn uitgevoerd dan de normale versie.

De verwarring komt vooral omdat in het verleden sommige fabrikanten hebben geroepen dat de techniek er niet geschikt voor zou zijn. En dat is dus onzin, het is echt een keuze van een fabrikant zelf of ze hun auto geschikt maken om een aanhanger te trekken of niet.

[removed]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bottom line schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Wat een onzin, als je op de autobahn constant 165kmh kan rijden dan kan je ook met 90kmh een aanhanger trekken. Daarnaast kan de aandrijflijn toch ook throttelen als er thresholds overschreden worden :?

Trouwens, de ID4 en de Enyaiq mogen wel trekken en dat is volgens mij dezelfde aandrijflijn als de ID3

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik twijfelde even om mijn vraag te posten in het Ioniq forum, maar volgens mij is het vrij algemeen. Mijn Granny charger laadt op met zo'n 6A. Is dit normaal voor een granny charger? Voor thuis ben ik nog bezig met een vaste laadpaal, maar komende weken moet ik deze nog even gebruiken. Ik had gehoopt dat 'ie wel met 10A kon laden, zowel onder als boven de 80% batterijcapaciteit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:19
@timovd op het etiket zou info te vinden moeten zijn wat de granny aankan. Daarnaast kan je in de ioniq nog instellen dat hij vertraagd moet laden (ergens bij instellingen in het EV menu)

maximum = voluit, normaal =90% en minimum = 60%

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Prullenbak84
Blokker_1999 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Ik raad verlengsnoeren ten stelligste af, en ik niet alleen. Ook de fabrikanten doen het. Net omdat je daarmee 1 beveiliging buitenspel zet, maar wel een belangrijke. In de stekker van de EVSE zit een thermisch contact. Dit kan nog wel detecteren als de stekker die in je verlengsnoer zit warm wordt, maar de koppeling tussen verlengsnoer en stopcontact is ineens onbewaakt. En daar zit wel een risico. Als er, om wat voor reden dan ook, een hogere overgangsweerstand ontstaat en het stopcontact warm wordr, dan kan de EVSE nu niet meer uitschakelen. In het beste geval zit je dan met een hoopje gesmolten plastic en mogelijks pinnen die aan elkaar zijn gesmolten. In het allerslechtste geval heb je dan brand.

Zelf laad ik mijn wagen bijna exclusief met de EVSE.
OK, bedankt voor het advies. Maar dan mijn vraag: Waarom bestaan granny-laders dan? Voor bij je hotel/vakantiehuisje? Lijkt me nog gevaarliijker dan mijn zorgvuldig geinstalleerde stopcontact thuis. Voor kortstondig laden? Dat is zo onlogisch als wat, want daar gaat het veel te langzaam voor.

En die verlengkabel...tja. Ik haal het anders gewoon niet. En die stekker wordt helemaal niet warm, ook niet na 10 uur laden. Heb speciaal een beetje goede gekocht, dus ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-10-2020 14:05 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 10:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Prullenbak84 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

OK, bedankt voor het advies. Maar dan mijn vraag: Waarom bestaan granny-laders dan? Voor bij je hotel/vakantiehuisje? Lijkt me nog gevaarliijker dan mijn zorgvuldig geinstalleerde stopcontact thuis. Voor kortstondig laden? Dat is zo onlogisch als wat, want daar gaat het veel te langzaam voor.

En die verlengkabel...tja. Ik haal het anders gewoon niet. En die stekker wordt helemaal niet warm, ook niet na 10 uur laden. Heb speciaal een beetje goede gekocht, dus ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.
Het gaat puur om het gebruik van de verlengsnoer, vandaar de thermische beveiliging. Gewoon beter geen verlengsnoer gebruiken met je granny. En als je dus lengte te kort komt, beter een langere type 2 kabel gebruiken, die zijn over de hele lengte gemaakt om met veel hogere wattages om te gaan.

Je kunt ook wel een granny met langere kabel kopen, maar die zijn ook niet goedkoop, en alsnog traag.

[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 19-10-2020 14:08 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

[...]

Om rechtstreeks in het stopcontact te steken, zonder verlengsnoer. Daarom ook dat ze meestal een redelijke lengte hebben. Is de kabel te kort kan je altijd kijken of je een exemplaar met langere kabel kunt vinden. Het is spijtig dat je niet echt verlengsnoeren vindt met een thermische beveiliging op de stekker, dat zou namelijk het probleem ook oplossen. Als je al een beveiliging hebt dan zit deze meestal aan de kant van de stopcontacten en is het eerder een overstroombeveiliging.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Volgens mij is een beetje gezond verstand voldoende. Wanneer ik op vakantie met een granny ga laden dan zet ik het amperage wat lager. Simpelweg omdat ik niet weet hoe goed of slecht de installatie is.

Wanneer je met 6 of 8a gaat laden dan moet dat prima kunnen met een degelijk verlengsnoer.
13a laden met verlengkabel en onbekende kwaliteit van de installatie is niet heel erg verstandig.

• Prullenbak84
timovd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:33:
Ik twijfelde even om mijn vraag te posten in het Ioniq forum, maar volgens mij is het vrij algemeen. Mijn Granny charger laadt op met zo'n 6A. Is dit normaal voor een granny charger? Voor thuis ben ik nog bezig met een vaste laadpaal, maar komende weken moet ik deze nog even gebruiken. Ik had gehoopt dat 'ie wel met 10A kon laden, zowel onder als boven de 80% batterijcapaciteit.
Voor zulke trage laadsnelheden maakt (volgens mij) je batterijcapaciteit niet uit. Volgens mij varieren granny-chargers een beetje tussen de 6-12 Ampere, sommigen zijn zelfs instelbaar. Die van mij is 8A (1800W). Nee, snel is het allemaal niet, maar dat houdt het wel veiliger, denk ik dan maar.
Is dat een originele van Hyundai, want die moeten echt wel sneller kunnen dan enkel 6A. Ik geloof dat de mijne 12A doet. Deze is namelijk instelbaar.

• Prullenbak84
Blokker_1999 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Om rechtstreeks in het stopcontact te steken, zonder verlengsnoer. Daarom ook dat ze meestal een redelijke lengte hebben. Is de kabel te kort kan je altijd kijken of je een exemplaar met langere kabel kunt vinden. Het is spijtig dat je niet echt verlengsnoeren vindt met een thermische beveiliging op de stekker, dat zou namelijk het probleem ook oplossen. Als je al een beveiliging hebt dan zit deze meestal aan de kant van de stopcontacten en is het eerder een overstroombeveiliging.
Maar is het daadwerkelijk veiliger om hem aan een onbekende installatie te hangen, dan aan een zorgvuldig aangelegd stopcontact met een goed verlengsnoer? Ik vraag me dat wel af.
revolution-nl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Volgens mij is een beetje gezond verstand voldoende.
Dat denk ik dus ook :)
Wanneer ik op vakantie met een granny ga laden dan zet ik het amperage wat lager. Simpelweg omdat ik niet weet hoe goed of slecht de installatie is.

Wanneer je met 6 of 8a gaat laden dan moet dat prima kunnen met een degelijk verlengsnoer.
13a laden met verlengkabel en onbekende kwaliteit van de installatie is niet heel erg verstandig.
Helaas is die van mij niet instelbaar, maar ik denk dat ik zoals ik het nu doe, met 8A best veilig zit. Zoals ik hier al eerder zei: Wij zitten hier als enthousiastelingen allemaal heel goed op te letten, maar wat de fabrikant levert moet ook gewoon veilig zijn voor jan en alleman, die zich er niet zo in verdiept heeft.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 17:23
haakjesluiten schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:54:
hoi, ik heb er eentje. 119k km op de teller, nul problemen. accucapaciteit 92%, alles is in orde.

veel modellen die je op marktplaats ziet zijn ex-car2go modellen. te merken aan het feit dat er geen handschoenenkastje is en een aftermarket radio met de standaard wit/grijs kleur.

deze modellen hebben 0 problemen, geen degradatie, amper onderhoud zoals elke ev. het is een prima ding. heb het ding zelf van zuid-duitsland naar amsterdam gereden.

range in koud weer met winterbanden rond de 80-90km, mooi weer hartje zomer 120-130km ish.

een duitser heeft er eentje met 400000km op de teller. over het algemeen een heel betrouwbare voertuig.

als je verdere vragen hebt laat het maar weten :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Sonicfreak
Ik kwam dit bericht net tegen ondanks dat het artikel van gisteren is. Ik wilde dit even met jullie delen. Niet om Tesla te bashen, maar ter informatie.

Nederlandse Tesla-eigenaars bereiden rechtszaak voor.

https://www.ad.nl/auto/ne...n-met-de-auto-s~a121f5f6/

Ik ben benieuwd of Tesla de problemen gaat erkennen.

Dat heeft Tesla uiteindelijk wel gedaan met de bumper die er af viel na het rijden door een plas water. Daarvan heeft Tesla gezegd dat het een design flaw is.

https://electrek.co/2020/...bumper-falling-off-water/

Het is vervelend voor Tesla dat er een rechtszaak aangespannen wordt, maar als hiermee een stap voorwaarts wordt gemaakt voor kwaliteitsverbetering dan is dat voor iedereen goed.

• Sonicfreak
Een mooi positief artikel van AD over de keuze van elektrische auto's waaruit kopers kunnen kiezen.

https://www.ad.nl/auto/el...-ook-goedkopere~a7a13f4a/

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sonicfreak schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:01:
Een mooi positief artikel van AD over de keuze van elektrische auto's waaruit kopers kunnen kiezen.

Ik ben geshockeerd :o Gelukkig compenseert het AD met het gebruikelijke Tesla bashen :+.

/wappiemodus aan:
Waarschijnlijk mogen ze nu positief berichten omdat old-auto eindelijk wat EV modellen in het gamma heeft.

Het AD blijft vuilnis :P

• Deveon
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Ik ben geshockeerd :o Gelukkig compenseert het AD met het gebruikelijke Tesla bashen :+.

/wappiemodus aan:
Waarschijnlijk mogen ze nu positief berichten omdat old-auto eindelijk wat EV modellen in het gamma heeft.

Het AD blijft vuilnis :P
Ach journalisten zijn ook maar afhankelijk van de kennis en informatie van bronnen. Tot dit jaar was er vanuit "de markt" geen behoefte om de consumenten aan te sporen om die dingen daadwerkelijk te kopen, maar nu met de verlaagde CO2 emissie van het wagenpark wel. Alternatief voor de fabrikanten is aankloppen bij Tesla (Fiat) of MG (VW).

De bash naar Tesla snap ik wel vanuit de media en dat verdienen ze ook. Tesla heeft zijn PR afdeling opgeheven en er is voor een journalist geen enkele manier om opheldering te vragen. De publieke opinie wordt dus totaal niet gestuurd. Tesla draait puur op mond-op-mond reclame, enkele specialistische journalisten/YouTubers, Twitter van Musk en aandeelhoudersvergaderingen.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 00:48

doc

Deveon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:26:
[...]
De bash naar Tesla snap ik wel vanuit de media en dat verdienen ze ook. Tesla heeft zijn PR afdeling opgeheven en er is voor een journalist geen enkele manier om opheldering te vragen. De publieke opinie wordt dus totaal niet gestuurd. Tesla draait puur op mond-op-mond reclame, enkele specialistische journalisten/YouTubers, Twitter van Musk en aandeelhoudersvergaderingen.
Dat is alleen maar een gerucht, nergens is dat nog bevestigd...

Me Tarzan, U nix!

Sonicfreak schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:01:

De Vlaamse collega's gaan dan weer de andere kant uit:

https://www.hln.be/auto/l...ktrische-wagens~a807a9ec/

• Sonicfreak
Zou de journalist van het AD overgestapt zijn naar HLN? :+

• bottom line
Jezus 7(8)7
Echt. Ik vraag me af of het beroep 'journalistiek' nog wel iets waard is.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:07
Stef87 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:36:
[...]

Er is dus wel een goede diagnose gesteld, dan ben je al op de helft! (ik ben zelf ook technisch specialist personenauto’s geweest, vandaar dat ik het vroeg)

Maar als de garage er een scoop(beeld) aan hangt en je ziet geen sinus binnenkomen dan is dat 100% je oorzaak (en werkt heel het ABS/ESP systeem niet). Helaas is het ook een apk/afkeur punt.

Is het gedeeltelijk (desnoods half uit elkaar) wel mogelijk een abs-signaal op te wekken? Dan weet je zeker een waarom het niet werkt.

(Iets anders: misschien is de tolerantie bij vervangende onderdelen soms niet goed, of ooK DOA) Mocht je het nog oplossen hoor ik graag hoe het is gelukt. (Een goede universele garage kan je gegarandeerd het best helpen! Dealers weten maar weinig monteurs hoe alles echt werkt)

**edit**

Ik lees nu “binnen rijbereik” pas goed. Er is dus iemand die het wel kan?... Zeker de moeite waard om dan een oplegger te huren of (gek genoeg) halfverwege een hotelovernachting plannen oid.

*edit 2* werkt je snelheidsmeter wel? Deze gebruikt soms/vaak ook een abs sensor.
Eindelijk, de 3e sensor die ik uit de VS liet komen was de juiste! Mocht er iemand met een 500e ooit dezelfde storing krijgen: http://www.fiat500usaforu...Reset&p=865776#post865776

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
guido66 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Eindelijk, de 3e sensor die ik uit de VS liet komen was de juiste! Mocht er iemand met een 500e ooit dezelfde storing krijgen: http://www.fiat500usaforu...Reset&p=865776#post865776
Gaaf dat het gelukt is. Jammer dat ze daar niet eerder naar hebben gekeken?... Eerste waar je naar kijkt in zo’n geval is of onderdeelnummers kloppen (ik wel toen ik nog in garage werkte)

Beter laat dan nooit :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• guido66
  • Laatst online: 06:07
Het nummer op de originele sensor was zwaar verminkt en slechts gedeeltelijk leesbaar. De Mopar onderdelen database is daarnaast blijkbaar ook niet helemaal vrij van fouten..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:40
Zag de Hummer EV voorbij komen in de app van de plaatselijke krant, was hier nog niet genoemd zover ik kon vinden.

Benzineslurpende Hummer is nu het braafste jongetje van de klas, maar wel 1000 pk sterk

[YouTube: GMC HUMMER EV | “Revolutionary World Premiere” | GMC]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:15
Prijs valt mee, die Cybertruck heeft dus al concurrentie voordat hij er zelf is :9 .
Hij krijgt een crab walk functie :+ .

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:41
Zit er toch aan te denken om m’n huidige auto in te leveren, maar nu zit ik weer op eindeloze Duitse optie lijsten te kijken. Iemand enig idee of dat PDV Plus of PDCC sport echt iets waard is op de Taycan?

Levertijd lijkt wel ook echt een nachtmerrie helaas

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JohanB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:04:
Zit er toch aan te denken om m’n huidige auto in te leveren, maar nu zit ik weer op eindeloze Duitse optie lijsten te kijken. Iemand enig idee of dat PDV Plus of PDCC sport echt iets waard is op de Taycan?

Naar een Taycan aan het kijken?! _/-\o_
Lucky basterd!

Die opties zeggen mij helemaal niets.

Ik stond afgelopen zomer in Duitsland naast een Taycan en het is echt een prachtige auto!

We iets kleiner dan ik verwacht had. Geen idee waarom, maar ik had formaat verwacht wat meer bij de Panamera in de buurt zou zitten.

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
Zo dan! Die hebben niet stilgezeten.

Die crab walk ook echt, door de 4 wiel besturing. Ideaal voor fileparkeren :+

En dan is het ook nog eens een soort van cabrio!

Zal wel wat gaan kosten.

• Deveon
  • Niet online
“Braafste jongetje van de klas” “ Dat de auto volledig elektrisch is, zal ongetwijfeld veel kritiek van de milieubeweging wegnemen.”

Toch bijzonder dat de hoeveelheid kobalt in hun 200+ kWh accu opeens geen argument meer is. Zelfs volgens de EPA haalt die daarmee amper de 500 km. Zit de Hummer in een andere klas dan de andere EVs..?

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 23-10-2020 08:36 ]

• daemonix
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:35:
[...]

“Braafste jongetje van de klas” “ Dat de auto volledig elektrisch is, zal ongetwijfeld veel kritiek van de milieubeweging wegnemen.”

Toch bijzonder dat de hoeveelheid kobalt in hun 200+ kWh accu opeens geen argument meer is. Zelfs volgens de EPA haalt die daarmee amper de 500 km. Zit de Hummer in een andere klas dan de andere EVs..?
Nee hoor, net zo niet-leverbaar en alleen maar een op-papier-concept als de rest uit die hoek van de wereld. ;)

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
GeeMoney schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Prijs valt mee, die Cybertruck heeft dus al concurrentie voordat hij er zelf is :9 .
Hij krijgt een crab walk functie :+ .
Hoe is dit concurrentie van de Cybertruck, de cybertruck is rond de 40.000 dollar en deze kost 112.000 dollar.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• Deveon
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Nee hoor, net zo niet-leverbaar en alleen maar een op-papier-concept als de rest uit die hoek van de wereld. ;)
Er is al rijdend concept hoor.. Verder zie ik geen onwerkelijke claims en verwacht ik dat ze volgend jaar (in kleine aantallen) in de VS op de weg gaan komen.

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-01 16:49
Inhoud ook gelezen want dit is een betalende pagina?
Ik was er zelf ook benieuwd naar maar ik ga er ook niet voor betalen

• GeeMoney
yakmak schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Hoe is dit concurrentie van de Cybertruck, de cybertruck is rond de 40.000 dollar en deze kost 112.000 dollar.
Ik heb het niet over de prijs maar functie en formaat waar de Amerikanen gek op zijn :).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bijzonder!

Je loopt regelmatig te voeteren op verbruik, range, laadmogelijkheden in het buitenland en dan ga je de benchmark inwisselen voor een product met, een lagere efficiëntie ,een hoger verbruik en slechtere laadmogelijkheden in het buitenland 8)7

De Taycan is wel een gave bak :9~ hoewel ik voor dat geld toch een MS plaid zou opteren.

• bottom line
revolution-nl schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Bijzonder!

Je loopt regelmatig te voeteren op verbruik, range, laadmogelijkheden in het buitenland en dan ga je de benchmark inwisselen voor een product wat, een lagere efficiëntie ,een hoger verbruik en slechtere laadmogelijkheden in het buitenland 8)7
Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij nu een M3P rijd, terwijl hij blijkbaar dan wel het budget heeft voor een Model S/Taycan. Dan heeft hij in 2019 wel een erg slechte keuze gemaakt om niet ineens voor de MS / E-Tron te gaan.

Wil het nog wel eens zien gebeuren, maar ik vermoed dat die Taycan er niet gaat komen. Laat dat soort dingen achterwege

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 23-10-2020 16:52 ]

• GeeMoney

Je hoeft die lijsten ook niet door als je besteld met de opmerking: “full options” . :9

Alles wat het rijgedrag of onderstel kan beinvloeden zou ik juist nemen op een Porsche. Op een Polo is dat een ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 23-10-2020 17:54 ]

• JohanB
GeeMoney schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:53:
[...]

Je hoeft die lijsten ook niet door als je besteld met de opmerking: “full options” . :9

Alles wat het rijgedrag of onderstel kan beinvloeden zou ik juist nemen op een Porsche. Op een Polo is dat een ander verhaal.
Hahaha, ja maar dan wordt het wel heel gortig. Ik zit nu meer in de hoek e-tron alles aanklikken, of Taycan best wel kaal.

Wel zonde natuurlijk dat het nu pas kan door een meevaller, vorig jaar een huis gekocht dus wilde zuiniger doen en dan pakt dit slecht uit.
revolution-nl schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Bijzonder!

Je loopt regelmatig te voeteren op verbruik, range, laadmogelijkheden in het buitenland en dan ga je de benchmark inwisselen voor een product met, een lagere efficiëntie ,een hoger verbruik en slechtere laadmogelijkheden in het buitenland 8)7

De Taycan is wel een gave bak :9~ hoewel ik voor dat geld toch een MS plaid zou opteren.
Dan heb je denk ik verkeerd gelezen. Ik probeer mensen alleen een realistisch en eerlijk beeld te laten schetsen over beide

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 23-10-2020 18:56 ]

• GeeMoney
JohanB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Hahaha, ja maar dan wordt het wel heel gortig. Ik zit nu meer in de hoek e-tron alles aanklikken, of Taycan best wel kaal.

Wel zonde natuurlijk dat het nu pas kan door een meevaller, vorig jaar een huis gekocht dus wilde zuiniger doen en dan pakt dit slecht uit.
Ik heb een zo goed als full option E-tron 55 en die bevalt mij meer dan prima.
Als je echter nog eens een kleine 100k extra kan stuk slaan en je hebt de ruimte niet nodig zou ik ook voor een Taycan gaan. (En niet voor een Model S) een basic Taycan zou ik dan weer niet nemen, dan liever een full option E-tron.
Overigens heb ik niets tegen de Model S maar puur mijn eigen smaak en looks die de Taycan prefereren. En verbruik valt dus bij de Taycan weer positief mee, zeker op hogere snelheden (100+) doet hij het boven gemiddeld.

Verschil in prijs is wel behoorlijk. Ik heb een E-tron van 112k en dan is hij behoorlijk dik aangekleed maar een Taycan is pas echt leuk bij 170k + .

Overigens hoorde ik vandaag dat dat schare clubje Tesla eigenaren dat een soort class action suit gaat starten bestaat uit inmiddels ruim 125 mensen. Valt toch best mee denk ik als je dat afzet tegen de verkoop aantallen? Op het nieuws op de radio noemde ze vooral dat onderhoudskosten toch behoorlijk tegenvallen en veel problemen met aandrijflijn en assen significante kosten met zich meebrengen.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 23-10-2020 19:06 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
@GeeMoney En die problemen komen dan pas na 80k km of 4 jaar naar voren? Want anders is het gewoon garantie werk.

Edit: ik heb de teslaclaim site gevonden. Het gaat om het via juridische weg afdwingen van service en het oplossen van gebreken aan de geleverde Tesla’s. Treurig dat dit nodig is, maar inderdaad de enige juiste stap als Tesla niet normale service wil verlenen. Ik heb gelukkig mijn (kleine) issues allemaal goed en snel kunnen oplossen bij het SeC.

Een van de eerste wervingsberichten van deze stichting staat hier.

[ Voor 74% gewijzigd door RichieB op 23-10-2020 20:14 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

ptjuh

New day, same old shit

Hebben er mensen ervaring met de Peugeot E-2008 ?

Ik heb het ook in de Peugeot topic gevraagd alleen daar zijn weinig mensen actief op! :'(

Its all in the little things that people do..

• JohanB
RichieB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:48:
@GeeMoney En die problemen komen dan pas na 80k km of 4 jaar naar voren? Want anders is het gewoon garantie werk.

Edit: ik heb de teslaclaim site gevonden. Het gaat om het via juridische weg afdwingen van service en het oplossen van gebreken aan de geleverde Tesla’s. Treurig dat dit nodig is, maar inderdaad de enige juiste stap als Tesla niet normale service wil verlenen. Ik heb gelukkig mijn (kleine) issues allemaal goed en snel kunnen oplossen bij het SeC.

Een van de eerste wervingsberichten van deze stichting staat hier.
De reden voor mij dat ik van Tesla af wil is dat er vrijwel continu problemen zijn en ze er niks aan willen doen, want alles is “binnen specificatie”. Dus rij ik op normale dag met ruitenwissers die los gaan als een gek en de cruise control remt voor alles wat los en vast zit.

Daar heb ik geen zin meer in

• Stef87
JohanB schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

De reden voor mij dat ik van Tesla af wil is dat er vrijwel continu problemen zijn en ze er niks aan willen doen, want alles is “binnen specificatie”. Dus rij ik op normale dag met ruitenwissers die los gaan als een gek en de cruise control remt voor alles wat los en vast zit.
Ik wil er niet van af maar heb mij wel aangemeld (@JohanB ) om te worden geïnformeerd wat er mogelijk is.

Grote kans dat ik zelf een andere advocaat ga zoeken, mede om dezelfde redenen genoemd op Teslaclaim, maar voornamelijk omdat een batterij met bijna -14% capaciteit “binnen Tesla specificaties” valt, ook al was dit al binnen 1000km/gelijk (nieuw gekocht...)

Fraaie auto, zuinig en kan mijzelf zelfs fan noemen, maar service en garantie is zeer slecht... De hele markt van andere merken doet dat overal veel veel beter, ik spreek uit ervaring want ik heb heel lang gewerkt bij verschillende autobedrijven/garages..

*edit*
Mocht het wat worden die Taycan, heb ik een gratis laadsessie en koffie voor je @JohanB in Eindhoven (als je wel even komt laden hier :) )

Je kan van Porsche iig wel uitmuntende service en garantie verwachten...! :9

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 24-10-2020 01:30 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
JohanB schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

Daar heb ik geen zin meer in
Ik vind het een goede keuze. :) Lees veel mee en weet hoe ontevreden je bent over je auto.
Als je de optie hebt zou een andere auto dan veel meer rust moeten geven (wat fijn is met een auto ;)).

De Eton is echt wel een gave bak!

• kdeboois
  • Laatst online: 20-01 10:03
GeeMoney schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:00:
[...]
Overigens hoorde ik vandaag dat dat schare clubje Tesla eigenaren dat een soort class action suit gaat starten bestaat uit inmiddels ruim 125 mensen. Valt toch best mee denk ik als je dat afzet tegen de verkoop aantallen? Op het nieuws op de radio noemde ze vooral dat onderhoudskosten toch behoorlijk tegenvallen en veel problemen met aandrijflijn en assen significante kosten met zich meebrengen.
De meeste zullen en Tesla geleased hebben en die geen geen € 500.- uit eigen zak aftikken om hier aan mee te doen. Dit zullen 125 echte kopers zijn schat ik zo in.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

De meeste zullen en Tesla geleased hebben en die geen geen € 500.- uit eigen zak aftikken om hier aan mee te doen. Dit zullen 125 echte kopers zijn schat ik zo in.
Onderschat niet de hoeveelheid ondernemers die een Financial Lease (“echte kopers”) hebben genomen vanwege de gegarandeerde restwaarde. Die doelgroep rijdt vaak een Tesla vanwege de financiën.

• kdeboois
Deveon schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Onderschat niet de hoeveelheid ondernemers die een Financial Lease (“echte kopers”) hebben genomen vanwege de gegarandeerde restwaarde. Die doelgroep rijdt vaak een Tesla vanwege de financiën.
Dat heette vroeger geld lenen bij een bank en daar een auto mee kopen. Dat zijn dus kopers. Geen idee hoe de verdeling is, maar operationeel leaserijders waarbij de baas de rekening van de leasemaatschappij betaald zie ik die 500 Euro niet uit eigen zak af tikken.

• DDDikkiedik
Stef87 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:25:
[...]

Ik wil er niet van af maar heb mij wel aangemeld (@JohanB ) om te worden geïnformeerd wat er mogelijk is.

Grote kans dat ik zelf een andere advocaat ga zoeken, mede om dezelfde redenen genoemd op Teslaclaim, maar voornamelijk omdat een batterij met bijna -14% capaciteit “binnen Tesla specificaties” valt, ook al was dit al binnen 1000km/gelijk (nieuw gekocht...)

Fraaie auto, zuinig en kan mijzelf zelfs fan noemen, maar service en garantie is zeer slecht... De hele markt van andere merken doet dat overal veel veel beter, ik spreek uit ervaring want ik heb heel lang gewerkt bij verschillende autobedrijven/garages..

*edit*
Mocht het wat worden die Taycan, heb ik een gratis laadsessie en koffie voor je @JohanB in Eindhoven (als je wel even komt laden hier :) )

Je kan van Porsche iig wel uitmuntende service en garantie verwachten...! :9
Waarom een andere advocaat? Ik neem aan dat deze dan niet goed is?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
In het EV menu van de ioniq kan je de laad snelheid in stellen. Bijn de ioniq t/m 2019 kan je kiezen uit 12A, 8A, en 4A.

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Dat heette vroeger geld lenen bij een bank en daar een auto mee kopen. Dat zijn dus kopers. Geen idee hoe de verdeling is, maar operationeel leaserijders waarbij de baas de rekening van de leasemaatschappij betaald zie ik die 500 Euro niet uit eigen zak af tikken.
We maakte vroeger wel meer fouten. Een lening van de bank is normaal gesproken niet gekoppeld aan een onderpand, een financial lease wel. Daarnaast loop je als koper minimale risico omdat je vooraf een gegarandeerde restwaarde krijgt. Doordat zowel de aankoopprijs als onderhoudsprijzen vast liggen ben je eigenlijk gek als ondernemer om een Tesla operational te leasen.

Dus onderschat niet hoeveel Tesla’s er gekocht zijn in plaats van geleased. Een Tesla voor een werknemer kan leasen wel interessant zijn om je wagenparkbeheer uit te besteden.

• -Splash-
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Maar waarom zou die doelgroep een dergelijke rechtszaak willen beginnen?

• kdeboois
-Splash- schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Maar waarom zou die doelgroep een dergelijke rechtszaak willen beginnen?
Als ze niet juist geholpen worden door Tesla naar hun eigen mening.

• -Splash-
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Als ze niet juist geholpen worden door Tesla naar hun eigen mening.
Dan grijpen ze terug naar de leasemaatschappij. Wellicht kan ik het probleem niet goed inbeelden hoor, ik heb nog geen SeC ervaring gehad. Ik zou, als ik de verhalen hoor, sowieso Amsterdam mijden. :)

• kdeboois
-Splash- schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Dan grijpen ze terug naar de leasemaatschappij. Wellicht kan ik het probleem niet goed inbeelden hoor, ik heb nog geen SeC ervaring gehad. Ik zou, als ik de verhalen hoor, sowieso Amsterdam mijden. :)
-Splash- schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Dat was mijn idee ook. Wat is je punt nou precies ?

• RonaldPr
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

Of ze laten het hun werkgever betalen.
Bazen zijn altijd rijk en betalen tenslotte ook al die dure Tesla’s

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het zal allemaal niet zo erg zijn als de media doet vermoeden. Als het echt zo slecht was, zouden werkgevers allang Tesla van de lijst van mogelijkheden afgehaald hebben voor hun werknemers.
Z___Z schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:13:
Het zal allemaal niet zo erg zijn als de media doet vermoeden. Als het echt zo slecht was, zouden werkgevers allang Tesla van de lijst van mogelijkheden afgehaald hebben voor hun werknemers.
De veel voorkomende issues boeit de WG niet zoveel natuurlijk. Ook als er buiten garantie weer iets vervangen moet worden ligt het bij de LM.

Is elke Tesla prut? Nee, maar (te)veel issues zijn er wel. Ga een dag in de wachtruimte bij een SeC zitten en je weet genoeg. :) Ben nu drie keer terug geweest ivm issues in het eerste jaar en iedereen die je spreekt bij een SeC heeft doorgaans hetzelfde verhaal. Rijervaring top. Kwaliteit & service (ver) below par. Niet alleen bij de Model 3tjes maar net zo goed bij een S/X van 100k +. Die laatste groep komt doorgaans bij een “premium” merk weg. Het gat met de support bij Tesla is dan echt wel even schrikken.

Ik zou persoonlijk zelf niet snel een Tesla kopen. Lease prima. Wellicht dat het met Berlijn beter gaat worden qua bouwkwaliteit. Al zal dat niet meteen het (imho) beroerde service niveau oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 24-10-2020 10:24 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• -Splash-
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

[...]

Dat was mijn idee ook. Wat is je punt nou precies ?
Dat. :P Maar je verwoordde het alsof ze cheapies zijn die er geen geld in willen stoppen. Tenminste, zo kwam dat over. :)

• kdeboois
-Splash- schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Dat. :P Maar je verwoordde het alsof ze cheapies zijn die er geen geld in willen stoppen. Tenminste, zo kwam dat over. :)
Geen cheapies maar suffies :)

• -Splash-
Inspired schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

De veel voorkomende issues boeit de WG niet zoveel natuurlijk. Ook als er buiten garantie weer iets vervangen moet worden ligt het bij de LM.

Is elke Tesla prut? Nee, maar (te)veel issues zijn er wel. Ga een dag in de wachtruimte bij een SeC zitten en je weet genoeg. :) Ben nu drie keer terug geweest ivm issues in het eerste jaar en iedereen die je spreekt bij een SeC heeft doorgaans hetzelfde verhaal. Rijervaring top. Kwaliteit & service (ver) below par. Niet alleen bij de Model 3tjes maar net zo goed bij een S/X van 100k +. Die laatste groep komt doorgaans bij een “premium” merk weg. Het gat met de support bij Tesla is dan echt wel even schrikken.

Ik zou persoonlijk zelf niet snel een Tesla kopen. Lease prima. Wellicht dat het met Berlijn beter gaat worden qua bouwkwaliteit. Al zal dat niet meteen het (imho) beroerde service niveau oplossen.
Ik denk dat je met de laatste regel wel het grootste punt hebt. Het is niet de bouwkwaliteit wat wringt, maar het oplossen van problemen en het harde teruggrijpen naar garantie afspraken zonder empathie naar de klant toe die een probleem ervaart.

Is dit wellicht iets Amerikaans?

• -Splash-
kdeboois schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Geen cheapies maar suffies :)
Dat sowieso. :+
Ik denk dat het wel een loterij is of je een goede auto hebt of niet. Ik heb ook Franse merken gereden waarvan horror verhalen terugkwamen, maar een hele fijne lease periode gehad. Wel met de notitie dat na 4 jaar de auto best versleten was qua interieur.

En als ik heeeeeel eerlijk zou moeten zijn, als ik had kunnen kiezen tussen de Enyaq en de Model 3 dan had ik de Enyaq gekozen. En dat puur op mijn tevreden periode met de Octavia en de klantenservice.

Stiekem ben ik een Skoda fanboy (wat mij betreft toch wel de meeste auto voor het minste geld).

• kdeboois
Ik zou verder als werkgever het niet fijn vinden als mijn personeel te veel tijd besteed aan het gedoe met de auto. Ik ga voor een beurt naar de dealer en wissel wel eens banden, maar dan ben ik er ook al wel weer klaar mee. Alles wat er extra nodig is besteed ik liever geen tijd aan.

• Stef87
DDDikkiedik schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:19:
[...]

Waarom een andere advocaat? Ik neem aan dat deze dan niet goed is?
Wat ik wil? Goede service en een vervangende batterij of gerepareerde batterij.

Ik hoef geen geld. (Dus die teslaclaim stichting kan mij denk ik niet helpen, die willen als ze winnen 35%)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
Als je de brieven van de advocaat op Teslaclaim leest dan zie je dat het om twee gevallen gaat.

De eerste heeft een boel kleine klachten waarvan enkele na maanden zijn opgelost en een aantal nog niet. Wat er daar aan lijkt te ontbreken is regie: niemand bij Tesla heeft zich kennelijk verantwoordelijk gevoeld deze klant tot tevredenheid te helpen. Daar tegenover staat dat de auto in juli is geleverd en de klant al zijn klachten pas in oktober heeft gebundeld. Dat had veel sneller gekund. Ik schat de juridische kansen in deze zaak niet heel hoog in: wellicht wordt Tesla gedwongen een aantal van de openstaande punten alsnog op te lossen ofzo. Triest dat dit via de rechter moet.

Bij de tweede klager is het iets overtuigender. De aandrijflijn van zijn Model S is al een aantal keer vervangen. Maar nog steeds maakt deze lawaai. Tesla heeft aangegeven dat ze het hierbij laten. De klant moet maar minder hard optrekken. Ik denk dat de juridische kansen hier groter zijn: het lijkt dat er geen deugdelijk product is geleverd en dat het Tesla niet is gelukt de auto alsnog deugdelijk te maken. Wellicht dat de rechter Tesla nog een keer de kans geeft het probleem definitief te verhelpen en daarna de koop ontbindt ofzo.

Ik denk dat een stichting zoals Teslaclaim wel een doel dient: juridische bijstand voor klanten die het zelf niet voor elkaar krijgen de problemen met hun Tesla op een acceptabele manier opgelost te krijgen. Een paar veroordelingen zal hier zeker bij gaan helpen voor Tesla om minder de randen op te zoeken en eerder toe te werken naar oplossingen waar ook de klant tevreden mee is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kdeboois
Alleen om dan 500,000.- Euro per auto te eisen is wel een beetje buitensporig. Snap dat Tesla hier niet op inging.

• DDDikkiedik
De brieven zitten niet goed in elkaar. Het zou goed zijn als de betrokkenen zich door een deskundige laten bijstaan.

Alleen al taalkundig heb ik er van alles over op te merken, dan laat ik de inhoudelijke deskundigheid op het gebied van conformiteit en aansprakelijkheid nog buiten beschouwing, want daar ben ik ook niet deskundig in.

• BlakHawk
Grappig er staat hier een waterstof auto tegenover mij, die krijgt toch heel wat meer bekijks dan mijn 13 in een dozijn Model 3 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOLqFkD_rPt8wNWyJRC3JaBpjvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpRMWYopVrVeSQJ6EWVqTaQX.jpg?f=fotoalbum_large

Toch leuk om ze in het wild te zien!
Ik vind het ook een geslaagd model om eerlijk te zijn. Ook de Model S en X handgrepen die eruit komen.

Pagina: 1 ... 154 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic