• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
DDDikkiedik schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar als je niet weet hoe het zit, moet je ook geen stellingen innemen. Laat staan als iemand je er op wijst. Je zou dan bijvoorbeeld even kunnen googlen, en concluderen dat het nooit nodig is om meer dan € 20,- plus 0,225 per km uit te geven aan stroom, inclusief snelladen, ook als je alleen openbaar laadt.
Hier ben ik je even volledig kwijt...
Ik heb een openbare laadpaal voor de deur staan. 22,5 cent per km lijkt mij erg duur trouwens.

Die paal kost 34 cent per kWh.

Oplaadpunten.nl:

23.0 kW
Pricing: EUR 0.28 per KWH
(Prices are excluding VAT)
MrBasta schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Dat zijn dus geen aannames, want het zijn je eigen forumposts waarin je dat hebt aangehaald. 180+ terug van vakantie (waarbij je je ook afvroeg waarom je verbruik toch zo hoog was). Maar ook berichten dat je 220+ op de A10 reed ( ;( ). Dus toch niet zo gek dat ik verwacht dat die rijstijl zich gewoon voortzet?

Daarbij, als je hier als verdediger van het "eerlijke verhaal" wilt meedoen. Dan moet je wel zorgen dat je van de hoed en de rand weet. Als je bent overgeleverd aan openbaar laden dan zijn er goedkopere oplossingen dan 0.34 euro per kWh af te rekenen.
Ik heb nog nooit 220 op de A10 gereden of ergens anders in Nederland.
Mijn rijbewijs is mij meer waard.

Ik heb in Duitsland inderdaad 200+ gereden afgelopen zomer, maar dat staat volledig buiten de 180wh/km in september.

Man man man, waarom probeer je mij de maat te nemen met leugens?
Dat ik in augustus 200 heb gereden (in Duitsland) heeft toch gewoon 0,0 invloed op mijn verbruik in september?

Je legt verbanden die er totaal niet zijn, daarnaast probeer je mij zwart te maken met drogredeneringen.

Zo jammer...

@DDDikkiedik ik snap nu wat je bedoelt:
https://laadpastop10.nl/

Blijkbaar is er een optie bij gekomen.

Ik keek toen ik de auto in 2019 kreeg regelmatig op deze site, maar tegenwoordig niet meer.
Zijn dit alle openbare laadpalen? Ook van TNM? Of vallen die buiten de boot?
Ik zie mijn eigen openbare laadpunt er namelijk niet bij staan.

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2020 09:39 ]

Youtube: DashcamNL

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:02

Standeman

Prutser 1e klasse

redwing schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:53:

Dit was echt mijn laatste post hierover d:)b
En hier ga ik jullie ook aan houden. Deze discussie begint heel vervelend te worden voor andere gebruikers.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BlakHawk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Hier ben ik je even volledig kwijt...
Ik heb een openbare laadpaal voor de deur staan. 22,5 cent per km lijkt mij erg duur trouwens.

Die paal kost 34 cent per kWh.

Oplaadpunten.nl:

23.0 kW
Pricing: EUR 0.28 per KWH
(Prices are excluding VAT)

[...]

Ik heb nog nooit 220 op de A10 gereden of ergens anders in Nederland.
Mijn rijbewijs is mij meer waard.

Ik heb in Duitsland inderdaad 200+ gereden afgelopen zomer, maar dat staat volledig buiten de 180wh/km in september.

Man man man, waarom probeer je mij de maat te nemen met leugens?
Dat ik in augustus 200 heb gereden (in Duitsland) heeft toch gewoon 0,0 invloed op mijn verbruik in september?

Je legt verbanden die er totaal niet zijn, daarnaast probeer je mij zwart te maken met drogredeneringen.

Zo jammer...

@DDDikkiedik ik snap nu wat je bedoelt:
https://laadpastop10.nl/

Blijkbaar is er een optie bij gekomen.

Ik keek toen ik de auto in 2019 kreeg regelmatig op deze site, maar tegenwoordig niet meer.
Zijn dit alle openbare laadpalen? Ook van TNM? Of vallen die buiten de boot?
Ik zie mijn eigen openbare laadpunt er namelijk niet bij staan.
Ik denk dat ie op Total bedoelt? Heb er zelf een, ja je betaalt een wat hoger abo per maand maar als je voornamelijk op openbare palen laadt dan heb je dat er zo uit. En die prijs geldt ook voor DC trouwens.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BlakHawk
Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat ie op Total bedoelt? Heb er zelf een, ja je betaalt een wat hoger abo per maand maar als je voornamelijk op openbare palen laadt dan heb je dat er zo uit. En die prijs geldt ook voor DC trouwens.
Die kende ik nog niet, maar dat is wel een serieus leuke pas zeg!
Is dit een lokkertje om klanten te lokken, of is dit al tijden beschikbaar voor deze prijzen?

Vraag mij af of het oo werkt op mijn TNM paal.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BlakHawk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Die kende ik nog niet, maar dat is wel een serieus leuke pas zeg!
Is dit een lokkertje om klanten te lokken, of is dit al tijden beschikbaar voor deze prijzen?

Vraag mij af of het oo werkt op mijn TNM paal.
Ik heb het sinds april dit jaar. Als jij je paal hebt opengesteld zou het moeten werken. Maar voor thuis kun je natuurlijk ook gewoon de TNM pas aanhouden, die is toch zonder maandelijkse kosten?

Edit: Ik dacht dat je een paal op je oprit bedoelde, maar jij hebt dus een openbare TNM paal in de straat staan?

[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 13-10-2020 10:21 ]

Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:16:
En die prijs geldt ook voor DC trouwens.
Volgens de voorwaarden wel voor maximaal 2 keer per maand laden met een prijs van groter of gelijk aan 45 cent per kWh. Voor sporadisch dus wel leuk, maar als je ver op vakantie gaat en je vaak wil snelladen heb je dus alsnog de normale kosten voor het laden.

Persoonlijk is het niet interessant omdat ik zo weinig openbaar laad dat ik de abonnementskosten er niet uit haal.

• BlakHawk
Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

Ik heb het sinds april dit jaar. Als jij je paal hebt opengesteld zou het moeten werken. Maar voor thuis kun je natuurlijk ook gewoon de TNM pas aanhouden, die is toch zonder maandelijkse kosten?

Edit: Ik dacht dat je een paal op je oprit bedoelde, maar jij hebt dus een openbare TNM paal in de straat staan?
Ik heb een prive TNM paal, maar openbaar beschikbaar gesteld.
Valt dat onder openbaar of niet?

Ik zie hem niet op de website van Total terug, maar je kunt met andere passen ook laden bij mij, denk ik...

Zou raar zijn als dat zou werken (omdat ik de paal op 30 cent per kWh heb ingesteld), aan de andere kant is het daadwerkelijk openbaar beschikbaar gesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2020 10:41 ]

BlakHawk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Ik heb een prive TNM paal, maar openbaar beschikbaar gesteld.
Valt dat onder openbaar of niet?

Ik zie hem niet op de website van Total terug, maar je kunt met andere passen ook laden bij mij, denk ik...

Zou raar zijn als dat zou werken (omdat ik de paal op 30 cent per kWh heb ingesteld), aan de andere kant is het daadwerkelijk openbaar beschikbaar gesteld.
Ze hebben wel een app denk ik? Kun je kijken of je paal erin staat. Maar je moet dan dus ook 17,50 per maand betalen. Moet je dus minimaal 150kWh laden elke maand omdat eruit te krijgen. En je moet thuis ook over naar Total qua stroom & gas. Weet ook niet hoe deze tarieven zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:51
Inspired schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Ze hebben wel een app denk ik? Kun je kijken of je paal erin staat. Maar je moet dan dus ook 17,50 per maand betalen. Moet je dus minimaal 150kWh laden elke maand omdat eruit te krijgen. En je moet thuis ook over naar Total qua stroom & gas. Weet ook niet hoe deze tarieven zijn.
Ja die 0.225 euro / kWh, lijk je alleen te krijgen als je hun laadpaal en stroom neemt? Of zie ik dat verkeerd op de website?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opO6TwiKvpLGLeqRnonyWZyNcOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oo5ijOgXLnZj0nVBWUjCNvGk.png?f=fotoalbum_large

Niet kunnen vinden wat de prijzen zijn als je geen laadpaal heb en niet hun stroom. Iemand prijzen?

• BlakHawk
Inspired schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Niet super goedkoop, maar ook niet super duur:
1 jaar

Enkeltarief €0,21082 Incl. EB, ODE, BTW en regiotoeslag
Normaaltarief €0,21677 Incl. EB, ODE, BTW en regiotoeslag
Daltarief €0,20422 Incl. EB, ODE, BTW en regiotoeslag
Gas €0,72160 Incl. EB, ODE, BTW en regiotoeslag

Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie wordt uitgegaan van 0 - 10.000 kWh
Vastrecht elektriciteit: €5,50 per maand
Vermindering energiebelasting: €525,17 per jaar
Vastrecht gas: €5,50 per maand

Ik heb even gebeld, maar het zou bij ieder laadpunt moeten kunnen.
Bij mijn tnm laadpunt kun je ook met andere passen laden, aleen Total nooit geprobeerd.

Die 150kWh klopt niet helemaal...

Mijn eigen TNM laadpaal staat als openbaar opengesteld tegen "gewoon" op 34 cent per kWh ingesteld, zodat ik niet voordeliger ben dan de openbare laadvoorziening in de straat van Eneco. Dan krjg je een situatie dat de mijne straks iedere keer bezet is. Ik heb een aantal EV rijders in de buurt aangegeven dat ze er gebruik van mogen maken, als ze het écht nodig hebben met het liefst even een whatsappje naar mij.

Het kost dan echter wel even veel als de openbare laadpaal, zodat ze het echt enkel in pure nodd gebruiken.

Als dit echt zo werkt voorzie ik ook wel "fraude", mensen zetten hun laadlunt op 50 cent per kWh en betalen 22,5 cent. Eigenlijk werkt dat met mijn 34 cent al niet heel eerlijk. Probleem van een goedkoper tarief is dat ik dan bang ben dat mijn laadpaal iedere dag bezet is en ik duur bij het openbare punt van Eneco kan gaan laden.

[ Voor 28% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2020 11:03 ]

• BlakHawk
JohanB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Ja die 0.225 euro / kWh, lijk je alleen te krijgen als je hun laadpaal en stroom neemt? Of zie ik dat verkeerd op de website?

[Afbeelding]

Niet kunnen vinden wat de prijzen zijn als je geen laadpaal heb en niet hun stroom. Iemand prijzen?
De voorward eaan die 22,5 cent is dat je ook hun stroom afneemt.

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:21

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Mijn eerste 2500km met de Peugeot e-208 (GT-line uitvoering, geel) zitten er inmiddels op.

De positieve punten :
Elektrisch rijden is een verademing tegenover de 1.6 cdti Astra die ik hiervoor had. Met 130Pk is de auto ruim voldoende snel, ik gebruik slechts zelden de "sport" stand.
Snelladen gaat gewoon goed, al regelmatig bij Allego en Ionity langsgeweest en dat werkt snel en probleemloos. (10%-62% is 22 min bij Ionity)
Het interieur is erg fijn (buiten een minpuntje hieronder), met voor mij voldoende opberg plaats.
3D cockpit was leuk in de eerste week, maar heb ik inmiddels uitgeschakeld (stand minimal).
De auto is up-te-daten door de gebruiker, en dat werkt probleemloos.

Er zijn toch ook enkele kleine punten van kritiek:

Het bereik op de autostrade (120km/h) is redelijk ondermaats (+-180km). De auto is niet erg efficiënt op wat hogere snelheden. Was ook reeds opgevallen door TeslaBjorn in zijn range test.
Bij 100km/h is dit ongeveer 240km. Voor lange ritten iets om rekening mee te houden dus.

Verder is er nergens de optie om het laden te beperken tot 80%, en dat is eigenlijk het grootste gemis.
Als ik de auto vergeet uit de lader te halen, is ie altijd tot 100% opgeladen (NOK voor de batterij), en is er 0% regeneratief remmen mogelijk. En dat voor toch wel de eerste 10-15km rijden.

Ik time nu zoveel mogelijk het laden, om zo altijd ergens rond de 80% uit te komen. Kwestie van mezelf de gewoonte aan te leren. Maar een simpele instelling zoals bij een Tesla zou toch geen gemis zijn.

Een ander puntje van kritiek is dat, wanneer je rond het 0-punt schommelt op de power meter, een soort van "whine" waarneembaar is bij 44km/h en bij 64km/h. Dit is luider dan het geluid wat de auto standaard maakt tijdens het rijden. Geen idee of dit bij alle e-208's zo is.

De Peugeot app is vrij waardeloos, zeker als ik die vergelijk met andere merken. Het heeft 3 weken gekost en 2 tickets bij Peugeot Tech Service om het werkende te krijgen. Volgens de playstore reviews ben ik daar niet de enige in.
De meegeleverde granny charger geeft 6km range/uur, en is daarmee niet erg efficiënt (en langzaam).
Gelukkig hoef ik deze slecht sporadisch te gebruiken.

Het interieur is erg fijn, alleen is de bediening van de climate control via het touchscreen niet zo fijn (heb liever fysieke knoppen) en is de glossy plastic van de middenconsole een scratch magnet.

De GOM heeft nogal een eigen wil. Zo had ik onlangs nog 4km range, met nog 10% batterij. De rit die ik toen maakte was aan Vmax 90km/h.

Het remsysteem is iets aparts (ivm een ICE). Het eerste deel van de rempedaal travel is regeneratief remmen, maar indien dat slechts beperkt beschikbaar is voel je het rempedaal wat naar omhoog geduwd worden. Aan lage snelheden is het remmen vrij makkelijk te doseren, maar bij wat harder in de remmen gaan is dit soms wat moeilijker. Ik begin er nu wel aan gewend te worden, maar het blijft toch soms nog wat vaag.

Lane-assist stond na de eerste 5km al permanent uit. Na het inhalen op de andere rijstrook gaf de auto plots een vrij forse ruk aan het stuur bij het terug invoegen (wilde niet naar de juiste rijstrook). Best gevaarlijk. Lees op andere fora dezelfde opmerkingen.

Anyhow, ik ben er erg tevreden mee, en de minpunten zijn slechts een klein zeer voor mijn dagelijkse ritten die ik maak. :)
@BlakHawk Hoeze klopt de 150kWh niet? 17,50/(34-22.5)=~152kWh

Fraude kun je anders ook plegen. Ik betaal thuis 20 cent en kan mij paal veel hoger instellen.

Oh, we kunnen dit trouwens beter in het andere topic voortzetten.. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 13-10-2020 11:34 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah nu snap ik je beter, ik dacht dat je zelf altijd openbaar moest laden. Persoonlijk zou ik de paal iets goedkoper in de markt zetten en iedereen lekker laten laden, met een duppie winst per kWh(of zelfs nog meer als je zonnepanelen hebt!) is zou dat een leuke bijverdienste kunnen zijn.
JeroenE schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
Volgens de voorwaarden wel voor maximaal 2 keer per maand laden met een prijs van groter of gelijk aan 45 cent per kWh. Voor sporadisch dus wel leuk, maar als je ver op vakantie gaat en je vaak wil snelladen heb je dus alsnog de normale kosten voor het laden.

Persoonlijk is het niet interessant omdat ik zo weinig openbaar laad dat ik de abonnementskosten er niet uit haal.
Die voorwaarden worden niet echt hard gehandhaafd heb ik het idee, ik laad gemiddeld 2x per week snel en heb nog niks gehoord. Nu heeft het er misschien ook mee te maken dat ik maar een heel bescheiden accupakket heb in de Leaf. Ik rij gemiddeld 150km per werkdag en ben van openbare palen afhankelijk, mij scheelt het serieus veel per maand. En het is stiekem ook fijn dat je overal kan pluggen zonder je af hoeft te vragen wat het kost, zo voelt een leaserijder met laadpas van de baas zich zeker ook? :P

Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:37:
Die voorwaarden worden niet echt hard gehandhaafd heb ik het idee, ik laad gemiddeld 2x per week snel en heb nog niks gehoord.
Aha, goed om te weten. Nu is het natuurlijk fijn dat er niet gehandhaafd wordt, maar je kan er niet op rekenen dat dit altijd zo blijft. Desalniettemin blijft het voor mij onaantrekkelijk, ik laad (zeker nu met weinig bezoek bij klanten) in de maand minder openbaar dan wat die pas alleen al aan abonnementsgeld kost.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:54:
[...]
Aha, goed om te weten. Nu is het natuurlijk fijn dat er niet gehandhaafd wordt, maar je kan er niet op rekenen dat dit altijd zo blijft. Desalniettemin blijft het voor mij onaantrekkelijk, ik laad (zeker nu met weinig bezoek bij klanten) in de maand minder openbaar dan wat die pas alleen al aan abonnementsgeld kost.
Het zal ongetwijfeld een FUP zijn, ik laad veel DC maar dat is meestal maar een kWh of 10 om op de bestemming te komen, wat anders dan een iPace rijder die wekelijks van 20%-80% naar bij de Fastned.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
DatraxZ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
Lane-assist stond na de eerste 5km al permanent uit. Na het inhalen op de andere rijstrook gaf de auto plots een vrij forse ruk aan het stuur bij het terug invoegen (wilde niet naar de juiste rijstrook). Best gevaarlijk. Lees op andere fora dezelfde opmerkingen.
Is dat ook als je je richtingaanwijzer gebruikt, of zonder? Als dat met is dan lijkt me dat een fout, maar wellicht een die wel met een software update opgelost moet kunnen worden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:21
TechLight schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Is dat ook als je je richtingaanwijzer gebruikt, of zonder? Als dat met is dan lijkt me dat een fout, maar wellicht een die wel met een software update opgelost moet kunnen worden.
Tja, zo kun je ook prima zien wie er op autopilot een spitsstrook op rijdt over zo'n witte doorgetrokken streep. Al zo vaak gezien dat de auto daar met een ruk naar links de witte lijn wil volgen.

[removed]

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Tja, zo kun je ook prima zien wie er op autopilot een spitsstrook op rijdt over zo'n witte doorgetrokken streep. Al zo vaak gezien dat de auto daar met een ruk naar links de witte lijn wil volgen.
Het jammere hiervan is dat mensen in plaats van méér knipperen, gewoon de lane assist uitzetten ;)

• redwing
Prullenbak84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:58:
[...]
Het jammere hiervan is dat mensen in plaats van méér knipperen, gewoon de lane assist uitzetten ;)
Tja, normaal gesproken als je niet knippert heeft alleen de ander er last van. Met lane assist heb je er ook zelf last van, dus kun je die beter uitzetten.

Aan de andere kant geeft het wel aan dat het nog niet echt 100% fool-proof is.

[removed]

• TechLight
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Tja, normaal gesproken als je niet knippert heeft alleen de ander er last van. Met lane assist heb je er ook zelf last van, dus kun je die beter uitzetten.

Je hoort gewoon te knipperen, dus dat is dan toch echt een fout van de bestuurder. De feature doet precies wat hij moet doen: je in de huidige rijbaan houden.

Ik zou zeggen: met lane assist heb je er ook zelf last van, dus gewoon knipperlicht gebruiken ipv feature uitzetten ;)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Een auto is niet fool-proof, daar is het rijbewijs voor bedacht. Knipperen bij het wisselen van de rijstrook hoort gewoon en is niet alleen beter voor je mede weggebruiker die je misschien over het hoofd hebt gezien maar ook een betrouwbare bron voor de auto dat je naar een andere rijbaan wilt.

• Prullenbak84
Ik lees nu pas waar het gesprek over Lane assist vandaan komt. Deze post dus. Alles behalve (uiteraard) de cockpit en interieur-puntjes en voor zover ik heb gehoord het geluid, telt dit precies zo voor de Corsa. Logisch ook, want het is vwb het elektrische gedeelte dezelfde auto, maar ook onze ervaringen komen echt grotendeels overeen.
Mijn eerste 2500km met de Peugeot e-208 (GT-line uitvoering, geel) zitten er inmiddels op.

De positieve punten :
Elektrisch rijden is een verademing tegenover de 1.6 cdti Astra die ik hiervoor had. Met 130Pk is de auto ruim voldoende snel, ik gebruik slechts zelden de "sport" stand.
Ik laat m zelf eigenlijk nu al altijd in normaal staan. Wellicht dat de sport-stand volgend voorjaar op een landweggetje weer eens leuk is.
Het bereik op de autostrade (120km/h) is redelijk ondermaats (+-180km). De auto is niet erg efficiënt op wat hogere snelheden. Was ook reeds opgevallen door TeslaBjorn in zijn range test.
Bij 100km/h is dit ongeveer 240km. Voor lange ritten iets om rekening mee te houden dus.
130km/h 's nachts bij 8 graden met regen en tegenwind vindt ie écht niet leuk ;)
De Peugeot app is vrij waardeloos, zeker als ik die vergelijk met andere merken. Het heeft 3 weken gekost en 2 tickets bij Peugeot Tech Service om het werkende te krijgen. Volgens de playstore reviews ben ik daar niet de enige in.
Opel connect is denk ik ook dezelfde app tegenwoordig? Niet te doen zo slecht. Maar het doet zijn werk redelijk, dus het moet er maar mee...
De meegeleverde granny charger geeft 6km range/uur, en is daarmee niet erg efficiënt (en langzaam).
Ook deze is denk ik bij de Opel hetzelfde. Schiet inderdaad niet erg op, maar voor mijn gebruik is het ook wel genoeg. Ik heb overigens het idee dat ie wel iets sneller laadt dan 6km/h, ook al geeft de auto dat wel aan in het display.
Het remsysteem is iets aparts (ivm een ICE). Het eerste deel van de rempedaal travel is regeneratief remmen, maar indien dat slechts beperkt beschikbaar is voel je het rempedaal wat naar omhoog geduwd worden. Aan lage snelheden is het remmen vrij makkelijk te doseren, maar bij wat harder in de remmen gaan is dit soms wat moeilijker. Ik begin er nu wel aan gewend te worden, maar het blijft toch soms nog wat vaag.
Ik heb gelukkig nog niet van hoge snelheid ineens hard moeten remmen, maar wellicht moet ik dat op een rustige weg een keer testen om te weten hoe dat voelt.
Als je knippert heb je hier volgens mij minder last van. Ik heb daarentegen wel soms het gevoel dat ie een soort van tegen de streep blijft "plakken" als je er te dicht bij bent gaan rijden. Dus dan wil je gewoon zelf weer netjes naar het midden van de baan en dan gaat 'ie even niet.
Anyhow, ik ben er erg tevreden mee, en de minpunten zijn slechts een klein zeer voor mijn dagelijkse ritten die ik maak. :)
d:)b

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Klein vraagje over Chargemaps. Mijn volgende auto wordt elektrisch in mijn buurt begin ik al te letten op de locatie van publieke palen. Het viel me op dat een paal van Last Mike Solutions wel als icoontje zoals Google maps dat ook heeft zichtbaar is in Chargemaps, maar dat het geen paal is die te selecteren is binnen Chargemaps, het is niet gemarkeerd met het Chargemaps icoon. Komt dit vaker voor?

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:56
Brutale vraag is hier een tweaker met PorscheTaycan waar ik een keer in mag rijden? :)

[ Voor 4% gewijzigd door saharoen op 13-10-2020 22:53 ]

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

Een auto is niet fool-proof, daar is het rijbewijs voor bedacht. Knipperen bij het wisselen van de rijstrook hoort gewoon en is niet alleen beter voor je mede weggebruiker die je misschien over het hoofd hebt gezien maar ook een betrouwbare bron voor de auto dat je naar een andere rijbaan wilt.
Tijdens vakantie gemerkt dat lane assist ook ingrijpt met knipperlicht aan. Als ik meerdere banen op moest schuiven.

Dan lastig doorgaans mijn knipperlicht aanstaan, maar na de eerste strook, stuurde hij actief terug.

In Nederland geen last van gehad, maar in het buitenland kom je weleens knooppunten tegen waar je meerdere banen moet opschuiven.

@FJP84 Ja, niet iedere app heeft dezelfde laadpalen staan. Soms lopen apps achter. Chargemap is een app waarbij gebruikers zelf nieuwe laadpalen kunnen invoeren. Als mensen dat doen staan laadpalen er dus sneller op dan andere apps. Maar als mensen dat niet doen staan laadpalen er dus juist (nog) niet op.

• redwing
TechLight schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

Je hoort gewoon te knipperen, dus dat is dan toch echt een fout van de bestuurder. De feature doet precies wat hij moet doen: je in de huidige rijbaan houden.

Ik zou zeggen: met lane assist heb je er ook zelf last van, dus gewoon knipperlicht gebruiken ipv feature uitzetten ;)
Ik heb het over dit soort overgangen. Afbeeldingslocatie: https://tomtheorie.nl/wp-content/uploads/2018/06/Spitsstrook-autosnelweg.jpg Hier moet je geen knipper aan zetten, maar zie ik toch echt regelmatig Tesla's even naar rechts of links schieten. Dus dan doet de feature toch echt niet wat hij zou moeten doen.

[removed]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Ik heb het over dit soort overgangen. [Afbeelding] Hier moet je geen knipper aan zetten, maar zie ik toch echt regelmatig Tesla's even naar rechts of links schieten. Dus dan doet de feature toch echt niet wat hij zou moeten doen.
Dat lijkt me ook zo'n specifieke Nederlandse situatie (en ook gewoon een domme situatie qua wegbeeld, ik bedoel: hoe verzin je het dat je nooit over doorgetrokken lijnen mag oh wacht, behalve als wij een situatie verzinnen dat het wel mag) dat het nog wel even zal duren voordat een autopilot begrijpt wat hij hier moet doen.

Signatures zijn voor boomers.

• TechLight
  • Niet online
Ik heb het over dit soort overgangen.
Dat snap ik, maar hier wissel je feitelijk niet van rijstrook. De originele poster had het over wisselen van rijstrook. Ik had ook al aangegeven dat het bij dit soort spitsstroken inderdaad mis kan gaan. Is overigens voor een mens ook een heel vreemde belijning als je die nog niet een keer eerder gezien hebt...
BlakHawk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 05:33:
Tijdens vakantie gemerkt dat lane assist ook ingrijpt met knipperlicht aan. Als ik meerdere banen op moest schuiven.
Dat is nog wel een interessante use-case. Mij is geleerd dat je opschuiven per baan moet doen, maar als het voldoende rustig is doe ik dat ook wel eens (bijvoorbeeld als iemand in de middenbaan plakt en je er langs bent en helemaal naar rechts kan). Volgens mij zet de e-niro de lane assist tijdelijk uit als je knipperlicht aan staat. Dat zou dan ook moeten werken (niet echt op gelet). Wat de e-niro dan weer niet begrijpt is een dubbele strook die afslaat, en dat dan de dode hoek waarschuwing piept (bij snelheidsverschil tussen de auto's meen ik).

Dat zijn natuurlijk allemaal relatief eenvoudige situaties waarmee het duidelijk is dat we echt nog wel een stuk af zitten van volledig autonoom rijden.

Maar goed, is inmiddels een beetje off topic voor hier bij de EVs. Er zijn immers ook ICEs die lane keeping/following features hebben en autonoom zouden willen rijden ;)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

Ik heb het over dit soort overgangen. [Afbeelding] Hier moet je geen knipper aan zetten, maar zie ik toch echt regelmatig Tesla's even naar rechts of links schieten. Dus dan doet de feature toch echt niet wat hij zou moeten doen.
Ja die schuine strepen snapt hij inderdaad niet... Het is dan altijd een gevecht met de auto om 'm in z'n baan te houden. Vandaar ook dat zoveel Tesla's middenplakken, denk ik. :D

Gisterenavond trouwens reed ik langs een vluchtheuvel terwijl er van links fietsers aankwamen. Ik zag al lang dat ze mij zagen en netjes op de vluchtheuvel zouden stoppen... Maar de Rooie Rakker wilde de fietsers redden en ging vol op de rem. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Gelukkig is het hulpmiddel en is de bestuurder nog altijd aan het opletten voor dit soort unieke situaties. Overigens kan ik mij herinneren dat mijn Model 3 die situatie vorige jaar, ondanks de kleine correctie, wel veilig door kwam. Maar ja ik was overal bewust op zoek naar de limieten van Autopilot.

• redwing
Deveon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Gelukkig is het hulpmiddel en is de bestuurder nog altijd aan het opletten voor dit soort unieke situaties. Overigens kan ik mij herinneren dat mijn Model 3 die situatie vorige jaar, ondanks de kleine correctie, wel veilig door kwam. Maar ja ik was overal bewust op zoek naar de limieten van Autopilot.
Ik zie inderdaad de meeste vooral een kleine slinger maken, waarna ze weer gewoon over de spitsstrook verder rijden. Het geeft alleen wel aan dat je altijd goed op moet letten en dat het systeem zeker nog veel moet leren.

[removed]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

redwing schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Ik zie inderdaad de meeste vooral een kleine slinger maken, waarna ze weer gewoon over de spitsstrook verder rijden. Het geeft alleen wel aan dat je altijd goed op moet letten en dat het systeem zeker nog veel moet leren.
Het is ook gewoon verwarrende belijning... Normaal gesproken kan en mag je niet over een doorgetrokken streep heen. Maar wij Hollanders moeten zo nodig weer van die rare uitzonderingen maken op die algemene wereldwijde regel. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:02

Standeman

Prutser 1e klasse

TechLight schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Dat snap ik, maar hier wissel je feitelijk niet van rijstrook. De originele poster had het over wisselen van rijstrook. Ik had ook al aangegeven dat het bij dit soort spitsstroken inderdaad mis kan gaan. Is overigens voor een mens ook een heel vreemde belijning als je die nog niet een keer eerder gezien hebt...

[...]

Dat is nog wel een interessante use-case. Mij is geleerd dat je opschuiven per baan moet doen, maar als het voldoende rustig is doe ik dat ook wel eens (bijvoorbeeld als iemand in de middenbaan plakt en je er langs bent en helemaal naar rechts kan). Volgens mij zet de e-niro de lane assist tijdelijk uit als je knipperlicht aan staat. Dat zou dan ook moeten werken (niet echt op gelet). Wat de e-niro dan weer niet begrijpt is een dubbele strook die afslaat, en dat dan de dode hoek waarschuwing piept (bij snelheidsverschil tussen de auto's meen ik).

Dat zijn natuurlijk allemaal relatief eenvoudige situaties waarmee het duidelijk is dat we echt nog wel een stuk af zitten van volledig autonoom rijden.

Maar goed, is inmiddels een beetje off topic voor hier bij de EVs. Er zijn immers ook ICEs die lane keeping/following features hebben en autonoom zouden willen rijden ;)
Mijn Ioniq heeft precies hetzelfde gedrag. Lane assist gaat uit wanneer het knipperlicht aan gaat en van de dode hoek gaat hij piepen als er twee rijbanen links of rechtsaf zijn.

Op zich ook niet verbazend aangezien ze beide zo'n beetje uit dezelfde fabriek komen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Deveon
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Mooi toch, dan worden de bestuurders wakker geschud dat het systeem nog beperkt is. Naar mate het systeem steeds beter wordt is wordt het risico dat het overschat wordt groter.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Deveon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:33:
Mooi toch, dan worden de bestuurders wakker geschud dat het systeem nog beperkt is. Naar mate het systeem steeds beter wordt is wordt het risico dat het overschat wordt groter.
Ja, klopt... Een dergelijk systeem moet ofwel zo imperfect zijn dat je als bestuurder nog steeds je aandacht erbij moet houden, of zo goed dat dat echt niet meer hoeft... De gevarenzone zit daar tussenin.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:56
[...]

Hier kan geen geautomatiseerd systeem mee overweg, of hij moet in je hersens kunnen kijken welke kant je op zou willen. >:)

• redwing
MarcelGo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Hier kan geen geautomatiseerd systeem mee overweg, of hij moet in je hersens kunnen kijken welke kant je op zou willen. >:)
Tja knipper naar rechts is rechtsaf, knipper naar links is een baan naar links, geen knipper is recht door rijden. Maar inderdaad, aangezien veel mensen er al de mist ingaan zal het lastig zijn om dit op een goede manier geautomatiseerd te krijgen.

[removed]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MarcelGo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Je hebt toch op je navigatie ingesteld waar je heen wilt? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

TechLight schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Ik heb deze ochtend de lane-assist nogmaals aangezet, en idd, met de knipperlichten aan grijp het systeem niet in. Ik zal dus waarschijnlijk bij dat specifieke inhaal maneuver wat laattijdig de knipperlichten ingeschakeld hebben, waardoor de auto al in de veronderstelling was dat het hier een stuurfout betrof, met resulterende correctie. Die correctie was overigens vrij fors, er zit best wat kracht op dat systeem.
Meerder rijstroken wisselen in 1 maneuver ga ik overigens ook eens proberen.
Prullenbak84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:45:

Opel connect is denk ik ook dezelfde app tegenwoordig? Niet te doen zo slecht. Maar het doet zijn werk redelijk, dus het moet er maar mee...
Vermoedelijk zal het dezelfde app zijn. Wat me vooral stoort is de niet erg stabiele verbinding met de auto. Het is niet realtime, in die zin dat ik zelf moet refreshen om (soms) een update te krijgen van het laadproces. Het inladen van de ritten is zo onstabiel dat ik er mij niet meer mee bezig hou. Ook is er geen data ivm verbruik oid. erg jammer.
Ook deze is denk ik bij de Opel hetzelfde. Schiet inderdaad niet erg op, maar voor mijn gebruik is het ook wel genoeg. Ik heb overigens het idee dat ie wel iets sneller laadt dan 6km/h, ook al geeft de auto dat wel aan in het display.
In de praktijk kwam ik op ongeveer 2.8%-3.0%/uur erbij. In werkelijke range zal het dus iets meer zijn dan 6km/u waarschijnlijk, maar niet erg veel meer. Voor mij voorlopig ook voldoende, voor de zeldzame keer dat ik deze lader nodig heb.
Ik heb gelukkig nog niet van hoge snelheid ineens hard moeten remmen, maar wellicht moet ik dat op een rustige weg een keer testen om te weten hoe dat voelt.
Je moet maar eens proberen van bvb 90km/h te vertragen naar 0km/h met het rempedaal op een vaste positie ingedrukt. Je gaat dan het pedaal wat voelen terugduwen eens de snelheid lager wordt (en regeneratie minder mogelijk is). Het is voornamelijk het doseren van het remmen bij wat forser remmen dat in mijn gevoel niet altijd "hetzelfde" is. Maar het is waarschijnlijk een kwestie van gewoon worden.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Het is ook gewoon verwarrende belijning... Normaal gesproken kan en mag je niet over een doorgetrokken streep heen. Maar wij Hollanders moeten zo nodig weer van die rare uitzonderingen maken op die algemene wereldwijde regel. 8)7
Hoe wil je anders een spitsstrook doen die buiten de spits als vluchtstrook dient? Net voor de spits even de lijntjes met een zwarte kwast onderbroken maken? Overigens zijn ze in de rest van Nederland ook zo uitgevoerd.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Erasmo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:37:
Hoe wil je anders een spitsstrook doen die buiten de spits als vluchtstrook dient? Net voor de spits even de lijntjes met een zwarte kwast onderbroken maken? Overigens zijn ze in de rest van Nederland ook zo uitgevoerd.
Met onderbroken belijning zodat auto's met rijhulpsystemen ook snappen dat je onder bepaalde omstandigheden over die lijn heen mag waardoor ze er niet zo spastisch op reageren?

• daemonix
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Met onderbroken belijning zodat auto's met rijhulpsystemen ook snappen dat je onder bepaalde omstandigheden over die lijn heen mag waardoor ze er niet zo spastisch op reageren?
Onderbroken belijning zou het ook duidelijker maken dat er een spitsstrook ligt. De logica van sommige ontwerpers is ver te zoeken helaas.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:34
Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld, de omgeving aanpassen omdat anders de rijhulpsystemen het niet begrijpen. Daarom gaat dat automatisch rijden imho ook nooit werken tenzij die systemen hier wel zelf mee om kunnen gaan en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

PeterZ(on) schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:10:
Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld, de omgeving aanpassen omdat anders de rijhulpsystemen het niet begrijpen.
Nee, het is de omgekeerde wereld dat ambtenaren in Nederland hebben verzonnen dat je soms wel over een ononderbroken streep mag rijden. Dat mag nergens, iedereen heeft altijd geleerd dat het verboden is.

Tot Nederlandse ambtenaren bedachten dat ze een spitsstrook wilde gaan maken van een vluchtstrook.

Als ze van de vluchtstrook gewoon een normale rijbaan hadden gemaakt met rode kruizen op de momenten dat je die niet mag gebruiken (zoals ze nu ook hebben trouwens) dan had je dit hele probleem niet gehad.

Nu rij ik minder vaak vanwege vaker thuiswerken, maar anders kwam ik dagelijks buitenlandse auto's tegen die dit niet snappen. Naast natuurlijk alle Nederlandse auto's die ook niet op die stroken gaan rijden.

• Prullenbak84
Erasmo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Hier in de buurt is een hele tijd een test gedaan met lampjes (glasvezeldraadjes) (was als ik me niet vergis de eerste spitsstrook van Nederland). Test is uiteraard niet geslaagd, maar ik zou graag gezien hebben wat alle rijhulpsystemen daarvan gemaakt hadden :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Exact. "Je mag niet over een ononderbroken streep heen rijden" is zo ongeveer over de hele wereld een standaard verkeersregel. Dus ook nogal logisch dat een rijhulpsysteem gaat flippen als je dat wel doet, want die ononderbroken streep ligt er vast niet voor niets, en het is dus heel gevaarlijk om daar overheen te gaan.

Behalve dan in Nederland op een spitsstrook als die opengesteld is.

In andere landen hebben ze ook dergelijke spitsstroken trouwens. Maar dan wordt er altijd een of andere vorm van onderbroken belijning gebruikt.

• Prullenbak84
Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:23:
Exact. "Je mag niet over een ononderbroken streep heen rijden" is zo ongeveer over de hele wereld een standaard verkeersregel. Dus ook nogal logisch dat een rijhulpsysteem gaat flippen als je dat wel doet, want die ononderbroken streep ligt er vast niet voor niets, en het is dus heel gevaarlijk om daar overheen te gaan.

Behalve dan in Nederland op een spitsstrook als die opengesteld is.

In andere landen hebben ze ook dergelijke spitsstroken trouwens. Maar dan wordt er altijd een of andere vorm van onderbroken belijning gebruikt.
Je mag toch ook de vluchtstrook op? (als het nodig is, uiteraard)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Prullenbak84 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Je mag toch ook de vluchtstrook op? (als het nodig is, uiteraard)
Alleen in een daadwerkelijk noodgeval... En een rijhulpsysteem gaat dat niet voor je doen, in een noodgeval moet je zelf de auto besturen.

Maar het gaat een beetje off topic... Veel elektrische auto's hebben wel uitgebreide rijhulpsystemen maar dat is niet iets wat specifiek alleen elektrische auto's aangaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 14-10-2020 12:26 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Polestar legde het al eerder af tegen de Model 3 maar zakt nu ook tegen de e-tron door het ijs.
Een "zweedse" auto die coldgate bij 10c, dat wordt nog wat bij lagere temperaturen ;w . Jammer hoor.

Men heeft nog wat werk aan de winkel bij Polestar.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2020 13:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Prullenbak84
Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Alleen in een daadwerkelijk noodgeval... En een rijhulpsysteem gaat dat niet voor je doen, in een noodgeval moet je zelf de auto besturen.
Ja maar dan is t toch niet zo lekker dat ie je tegenhoudt? Ik kan me namelijk ook nog wel voorstellen dat je in een noodgeval even vergeet te knipperen.

Maar goed, over het algemeen lijken de auto's met dit systeem waar ik tot nu toe mee gereden heb, dit allemaal redelijk goed te doen. Gewoon knipperen als je van baan wisselt, dat moest je toch altijd al.
Maar het gaat een beetje off topic... Veel elektrische auto's hebben wel uitgebreide rijhulpsystemen maar dat is niet iets wat specifiek alleen elektrische auto's aangaat.
Eens :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld, de omgeving aanpassen omdat anders de rijhulpsystemen het niet begrijpen. Daarom gaat dat automatisch rijden imho ook nooit werken tenzij die systemen hier wel zelf mee om kunnen gaan en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Ik zou juist de omgeving zo aanpassen dat rijhulpsystemen het makkelijker krijgen. Natuurlijk kan dat niet overal (iig niet binnen afzienbare tijd), maar zou het niet geweldig zijn als er overal in de weg op plekken waar strepen liggen er ook een inductiespoel onder ligt die aangeeft of je er wel of niet overheen mag?
Of dat er een wereldwijde standaard in wegbelijning wordt afgesproken?
Of een standaard van communicatie tussen auto's en borden/lichten langs de weg?

Dit is altijd de discussie bij automatisering van zaken, ik heb het zo vaak meegemaakt in mijn werk bij het automatiseren van magazijnen. Vrijwel het eerste dat de klant zegt is "maar hoe wij ons werk doen moet niet veranderen!". Automatiseren betekent per definitie een andere manier van werken. Of dat nu niet meer met een blaadje papier door het magazijn lopen is of niet meer met de handen sturen, het is anders en vraag (als je het effectief wil doen) andere omstandigheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 14-10-2020 13:26 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:34
Maasluip schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Ik zou juist de omgeving zo aanpassen dat rijhulpsystemen het makkelijker krijgen. Natuurlijk kan dat niet overal (iig niet binnen afzienbare tijd), maar zou het niet geweldig zijn als er overal in de weg op plekken waar strepen liggen er ook een inductiespoel onder ligt die aangeeft of je er wel of niet overheen mag?
Of dat er een wereldwijde standaard in wegbelijning wordt afgesproken?
Of een standaard van communicatie tussen auto's en borden/lichten langs de weg?

Dit is altijd de discussie bij automatisering van zaken, ik heb het zo vaak meegemaakt in mijn werk bij het automatiseren van magazijnen. Vrijwel het eerste dat de klant zegt is "maar hoe wij ons werk doen moet niet veranderen!". Automatiseren betekent per definitie een andere manier van werken. Of dat nu niet meer met een blaadje papier door het magazijn lopen is of niet meer met de handen sturen, het is anders en vraag (als je het effectief wil doen) andere omstandigheden.
Voor mij moet een zelf rijdende auto hetzelfde kunnen als een bestuurder, dus autonoom in alle voorkomende en onvoorziene situaties de juiste beslissing nemen. Maar goed, zoals eerder al is gezegd is het nogal offtopic.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dat probleem met de vluchtstroken/spitsstrook is toch makkelijk opgelost? Een Tesla heeft meer dan genoeg vermogen om niet op de rechterbaan te blijven plakken ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Voor mij moet een zelf rijdende auto hetzelfde kunnen als een bestuurder, dus autonoom in alle voorkomende en onvoorziene situaties de juiste beslissing nemen.
Het grote probleem is natuurlijk dat helemaal niet duidelijk is wat "de juiste beslissing" is. Veel mensen kennen bijvoobreeld het dilemma: wat als een auto moet kiezen tussen het leven van de bestuurder of van het spelende kind op de weg...

En de doorsnee bestuurder zal ook heeel vaak de verkeerde beslissing maken in allerlei situaties. Er is weinig zo onveilig dan een zak vlees en botten met primitieve hersenen achter het stuur van een machine als een auto zetten. Maar we doen het toch ;)
Maar goed, zoals eerder al is gezegd is het nogal offtopic.
Zeker, maar wel interessant :)

• redwing
[...]

Tja, het grote voordeel is natuurlijk wel dat als je het zo simpel maakt dat rijhulpsystemen het snappen, dat ook betekent dat de meeste mensen het zullen snappen ;) Want heel eerlijk gezegd zie ik naast de korte stuurbewegingen bij Tesla's hetzelfde ook nog wel eens gebeuren bij auto's die zeker geen hulpsystemen hebben.

[removed]

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:58

Vreemd, ik heb bij mijn e2008 alleen een type 2 cable gekregen en geen granny charger.
Heb jij 1 of 2 laadkabels gekregen?

Anders toch eens even navragen bij de garage.

Keep rolling sixes!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Isheara schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Vreemd, ik heb bij mijn e2008 alleen een type 2 cable gekregen en geen granny charger.
Heb jij 1 of 2 laadkabels gekregen?

Anders toch eens even navragen bij de garage.
Hier juist omgekeerd, enkel een granny charger en geen type 2 kabel. De type 2 kabel hebben we elders online gekocht.

• Prullenbak84
DatraxZ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Hier juist omgekeerd, enkel een granny charger en geen type 2 kabel. De type 2 kabel hebben we elders online gekocht.
Dat moet toch zeker haast wel een fout zijn?

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Prullenbak84 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Ik had ook een type 2 kabel en een granny charger verwacht, maar helaas was er geen type 2 kabel bij.
Ook nagevraagd in de garage, en daar wisten ze mij te vertellen dat er geen type 2 kabels werden geleverd bij de e-208. Het waren de eerste e-208's die ze leverden, dus ik denk dat ze het ook daar niet helemaal zeker wisten.

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Misschien was die optioneel?

• Prullenbak84
DatraxZ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Ik had ook een type 2 kabel en een granny charger verwacht, maar helaas was er geen type 2 kabel bij.
Ook nagevraagd in de garage, en daar wisten ze mij te vertellen dat er geen type 2 kabels werden geleverd bij de e-208. Het waren de eerste e-208's die ze leverden, dus ik denk dat ze het ook daar niet helemaal zeker wisten.
daemonix schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Misschien was die optioneel?
Ja misschien wel...maar vind ik toch wel erg verrassend, zeker omdat ze bij de corsa wel allebei zaten. Dat een granny optioneel is, zou ik nog wel begrijpen, maar een laadkabel? Het is toch geen apple :+ (slecht grapje tussendoor, mensen, moet kunnen. Geen discussie daarover hier, gewoon even lachen of niet en doorgaan!)

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:58
DatraxZ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Ik heb een van de eerste geleverde e2008 in NL, en alleen de type 2 kabel, maar die gebruik ik zelden.
Thuis met vaste kabel aan de Zappi, onderweg gebruik ik eventueel alleen snellaadstations.

Keep rolling sixes!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31
Een granny charger is wel heel erg handig op vakantie (opladen bij je tent/huisje ook al is er geen lader op het terrein) en dat verre familielid zonder lader in de buurt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Waarschijnlijk moeten de Kona's terugnnaar de dealer
https://europe.autonews.c...ev-recalls-over-fire-risk

Oorzzak : " faulty manufacturing of its high-voltage battery cells could pose a fire risk"

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Prullenbak84 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

Ja misschien wel...maar vind ik toch wel erg verrassend, zeker omdat ze bij de corsa wel allebei zaten. Dat een granny optioneel is, zou ik nog wel begrijpen, maar een laadkabel? Het is toch geen apple :+ (slecht grapje tussendoor, mensen, moet kunnen. Geen discussie daarover hier, gewoon even lachen of niet en doorgaan!)
Het goedkoopste model Leaf 1 kwam ook zonder laadkabel maar wel met grannycharger. Lijkt mij ook het belangrijkste want bij snelladers zit de laadkabel vaak aan de lader.

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:04:
Een granny charger is wel heel erg handig op vakantie (opladen bij je tent/huisje ook al is er geen lader op het terrein) en dat verre familielid zonder lader in de buurt.
Erg handig zeker, maar om daarvoor bij elke auto standaard een kabel van een paar honderd euro te leveren vind ik wat overdreven. Zeker gezien de BEVs al onder grote prijsdruk staan vanwege de batterij. Een type 2 kabel gebruikt denk ik iedereen om eens een keer om openbaar te laden. al is het alleen al maar voor de parkeerplaats. :+

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Isheara schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Ik heb een van de eerste geleverde e2008 in NL, en alleen de type 2 kabel, maar die gebruik ik zelden.
Thuis met vaste kabel aan de Zappi, onderweg gebruik ik eventueel alleen snellaadstations.
Ik heb helaas thuis (nog) geen laadpaal, maar wel 2 snelladers in de buurt, dus dat is eigenlijk geen probleem.
Gisteren nog enkele reviews gezien van de e-208, en soms spreekt men van een type 2 kabel als standaard, soms als optie. Hetzelfde voor de granny charger (soms standaard, soms optie). Niet erg consequent van Peugeot dus.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Bij mijn Leaf zaten beide kabels, maar de granny charger is toch degene die het meest gebruikt wordt. Die laadt 10 a 15 km/u erbij, dus ruim voldoende voor ons gebruik. De Type 2 kabel is een paar keer gebruikt, en dan vooral om het publiek laden eens te testen om niet voor verrassingen te komen staan.

De Chademo wordt ook regelmatig gebruikt, maar daar hangt natuurlijk een kabel aan vast.
Toen ik vorig jaar mijn Ioniq ging afhalen was de type 2 kabel er als optie bij genomen. Bij het afhalen van de wagen merkte ik direct op dat de granny charger er wel in zat, maar niet de andere kabel (wel een bus motorolie 8)7 ). Dealer stak het op de onervarenheid van de persoon die alles in orde moest brengen en ze hebben toch zeker nog 20 minuten bezig geweest in hun magazijn om de juiste kabel te vinden. Het is dat ik hem onmiddelijk nodig had, anders had ik hem enkele dagen later wel komen ophalen maar het is iets dat ik denk we wel vaker zullen zien bij verkopers. Onvoldoende ervaring om de verschillende kabels uit elkaar te kunnen houden en dus de ene of de andere vergeten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

@DatraxZ In de prijzen/specificaties brochure van de e-2008 staat expliciet vermeld dat je er een Type 2 laadkabel bij krijgt. Dit is blijkbaar per uitvoering nog weer anders omdat sommige een 3 fasen 11kW lader hebben en andere een 1 fase 7,4 kW lader.

Een soortgelijke prijzen/specificatie brochure kan ik op de NederlandsePeugeot site niet vinden dus of je daar dan ook een laadkabel of granny charger bij hoort te krijgen is wat lastiger. Op de pagina over de e-208 staat wel deze tekst:
Opladen via een openbaar laadpunt en snelladen

Met de bijgeleverde type 2 laadkabel en Charge My Car van Free2Move Services kunt u bij alle openbare laadpunten terecht.
Dan had je dus een laadkabel moeten krijgen en niet een grannycharger.

Persoonlijk zou ik ook eerder een laadkabel verwachten dan een granny charger als er maar 1 wordt bijgeleverd. Die laadkabel heb je nodig om bij allerlei laadpalen te kunnen laden. Een granny charger wordt meestal veel minder gebruikt.

Edit: Op de Belgische Peugeot site heeft men het enkel over kabels om op een normaal of versterkt stopcontact te laden. Zie hier voor de pagina van de e-208. Zo'n pagina zag ik van de e-2008 niet, maar op de algemene pagina hebben ze het daar ook enkel over een laadkabel voor stopcontacten.

Blijkbaar gaat men er van uit dat je enkel stopcontacten tegen komt en/of de laadkabel er apart bij koopt.

Wel onhandig dat ze dat niet in het verkoopgesprek hebben besproken!

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenE op 15-10-2020 09:59 ]

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:52:

Bij mij (Corsa dus) is het ook niet besproken, maar het staat gewoon in de prijslijst (of folder, één van de twee) bij wat er allemaal verstaan wordt onder de afleverkosten.
@Prullenbak84 Sure, maar jij hebt gewoon allebei gekregen. Dus jij kan zowel aan een stopcontact of laadpaal laden. Wat mij betreft hoef je er dan niet expliciet bij te zeggen dat je allebei krijgt; wellicht wel als de klant vraagt "hoe kan ik eigenlijk opladen?".

Het voelt nu een beetje aan als een auto krijgen met maar 1 voorstoel omdat je de optie passagierstoel niet hebt gekocht.

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:10:
@Prullenbak84 Sure, maar jij hebt gewoon allebei gekregen. Dus jij kan zowel aan een stopcontact of laadpaal laden. Wat mij betreft hoef je er dan niet expliciet bij te zeggen dat je allebei krijgt; wellicht wel als de klant vraagt "hoe kan ik eigenlijk opladen?".

Het voelt nu een beetje aan als een auto krijgen met maar 1 voorstoel omdat je de optie passagierstoel niet hebt gekocht.
Nou ja, expliciet erbij zeggen wat je krijgt lijkt me logisch...Als ik het niet gelezen had, was ik er namelijk wel over begonnen voor ik mijn handtekening zette, denk ik. Die kabels zijn op zich niet goedkoop...

[ Voor 42% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-10-2020 10:24 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, het dagelijks gebruik van iedereen verschilt namelijk. Zelf denk ik dat ik de meegeleverde granny charger nooit zal gebruiken. De meegeleverde Type 2 kabel gebruik ik echter "dagelijks" om de auto op kantoor te laden. Thuis heb ik nog geen laadpaal, maar als ik die wel heb over een paar maanden, zal dat een publieke 11 of 22 kW Type 2 paal van Allego zijn.

("Dagelijks" tussen aanhalingstekens omdat ik nu natuurlijk niet meer dagelijks naar kantoor rij... :D)

@Prullenbak84 Tja, daar kunnen de meningen nog wel over verschillen, denk ik dan. Heb je ook gevraagd of je alle stoelen en deuren erbij kreeg of staat daar van ook in de brochure dat ze inbegrepen zitten? :+

Ergens zit natuurlijk een grens tussen zaken waarvan "duidelijk" is dat ze er bij horen of niet. Ik ben van mening dat een laadkabel voor openbaar laden in ieder geval bij een EV hoort. Over de granny charger kan je dan nog zeggen dat die niet per se nodig zijn, maar dan verwacht ik wel dat een verkoper daar over begint als je die er niet standaard bij krijgt.

Zeg maar dat je verwacht dat er een dak op je auto zit, maar dat er wel bij vertelt wordt dat het schuifdak een extra optie is en je die er dus niet vanzelf bij krijgt.
Als ik het niet gelezen had, was ik er namelijk wel over begonnen voor ik mijn handtekening zette, denk ik. Die kabels zijn op zich niet goedkoop...
Nee, maar dat weet de argeloze burger natuurlijk niet. Ik weet niet meer zeker of ik er naar heb gevraagd of de verkoper het uit zichzelf zei (ik denk eigenlijk het laatste) toen ik mijn EV in de showroom bekeek. Ik denk dat we ze gewoon "tegen zijn gekomen" in de achterbak toen hij de auto liet zien en erbij vertelde dat ik beide kabels zou krijgen.

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

JeroenE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:52:
@DatraxZ In de prijzen/specificaties brochure van de e-2008 staat expliciet vermeld dat je er een Type 2 laadkabel bij krijgt. Dit is blijkbaar per uitvoering nog weer anders omdat sommige een 3 fasen 11kW lader hebben en andere een 1 fase 7,4 kW lader.

Edit: Op de Belgische Peugeot site heeft men het enkel over kabels om op een normaal of versterkt stopcontact te laden. Zie hier voor de pagina van de e-208. Zo'n pagina zag ik van de e-2008 niet, maar op de algemene pagina hebben ze het daar ook enkel over een laadkabel voor stopcontacten.

Blijkbaar gaat men er van uit dat je enkel stopcontacten tegen komt en/of de laadkabel er apart bij koopt.

Idd, ik had dit ook niet aangehaald bij het verkoopgesprek (5 maand geleden) omdat ik ervan uitging dat beide er gingen bij zitten, of toch ten minste de type2 kabel. Bij het ophalen van de auto ook nog eens nagevraagd, en toen sprak men dat er enkel een granny charger bijzit. In de UK bvb levert men de auto dan weer enkel met een type2 kabel. Het lijkt dus wat land-afhankelijk te zijn. (hier betreft het een .be auto).

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:26:
@Prullenbak84 Tja, daar kunnen de meningen nog wel over verschillen, denk ik dan. Heb je ook gevraagd of je alle stoelen en deuren erbij kreeg of staat daar van ook in de brochure dat ze inbegrepen zitten? :+
haha nee daar heb je gelijk in, dat heb ik niet gevraagd. Maar dat is redelijk duidelijk te zien op de plaatjes.
Ergens zit natuurlijk een grens tussen zaken waarvan "duidelijk" is dat ze er bij horen of niet. Ik ben van mening dat een laadkabel voor openbaar laden in ieder geval bij een EV hoort.
Helemaal eens. Maar zo denk ik ook over vloermatten en een volle tank (of in ons geval dan natuurlijk "een volle accu". En die staan ook allemaal (vaak? meestal? altijd?) vermeld bij aflever- of rijklaarmaakkosten. Dus op zich vind ik dat een logische plek ook wel om dit soort dingen te vermelden. En vreemd dat peugeot dat (blijkbaar?) niet doet, en hun duitse broertje wel.
Over de granny charger kan je dan nog zeggen dat die niet per se nodig zijn, maar dan verwacht ik wel dat een verkoper daar over begint als je die er niet standaard bij krijgt.
Ook helemaal eens.
Zeg maar dat je verwacht dat er een dak op je auto zit, maar dat er wel bij vertelt wordt dat het schuifdak een extra optie is en je die er dus niet vanzelf bij krijgt.

[...]
Nee, maar dat weet de argeloze burger natuurlijk niet. Ik weet niet meer zeker of ik er naar heb gevraagd of de verkoper het uit zichzelf zei (ik denk eigenlijk het laatste) toen ik mijn EV in de showroom bekeek. Ik denk dat we ze gewoon "tegen zijn gekomen" in de achterbak toen hij de auto liet zien en erbij vertelde dat ik beide kabels zou krijgen.
Ja zo kan het ook gaan, natuurlijk. Helemaal prima ook. Bij mij is het hele onderwerp volgens mij niet ter sprake geweest, omdat ik het in de folder had gezien. En bij afleveren ging de kofferbak open en toen zei 'ie: "Nou daar liggen je kabels, maar je hebt je er waarschijnlijk allang in verdiept dus daar hoef ik niks over uit te leggen zeker?" :P

• Prullenbak84
DatraxZ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Idd, ik had dit ook niet aangehaald bij het verkoopgesprek (5 maand geleden) omdat ik ervan uitging dat beide er gingen bij zitten, of toch ten minste de type2 kabel. Bij het ophalen van de auto ook nog eens nagevraagd, en toen sprak men dat er enkel een granny charger bijzit. In de UK bvb levert men de auto dan weer enkel met een type2 kabel. Het lijkt dus wat land-afhankelijk te zijn. (hier betreft het een .be auto).
O ja, per land verschillend zou inderdaad heel goed kunnen. Zo levert Opel (of Vauxhall) in Engeland ook geen granny mee, maar daar zit er gewoon een laadpunt voor thuis bij. Die had ik zelf ook wel liever gehad ;)

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-01 17:54
Ik woon in duitsland en heb alleen een granny bij mijn auto gekregen.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01 12:46
Ik vind het ontbreken van een zelfstandige lader echt raar. Je moet op zijn minst de keuze hebben. Een laptop kun je ook met een generieke lader opladen. Ik heb nog nooit gehoord van een elektrisch apparaat waar je de lader los bij moet aanschaffen.

Ik gebruik thuis alleen de bijgeleverde lader, dat scheelt in het perspectief.

• Deveon
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:02:
Ik vind het ontbreken van een zelfstandige lader echt raar. Je moet op zijn minst de keuze hebben. Een laptop kun je ook met een generieke lader opladen. Ik heb nog nooit gehoord van een elektrisch apparaat waar je de lader los bij moet aanschaffen.

Ik gebruik thuis alleen de bijgeleverde lader, dat scheelt in het perspectief.
Hoe heb je dit gemist? nieuws: Apple presenteert vier iPhone 12-modellen waaronder mini-uitvoering v... _O-

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:47
Ik heb deze week een Skoda Enyaq iV80 besteld en ben bezig met de laadpaal voor thuis.
De keuze wordt mij voorgelegd of ik een laadpaal met socket wil of met vaste kabel.
Ik kan me de voor en nadelen we indenken maar zijn er mensen met voor en tegens gebaseerd op gebruikservaring?

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:56
RandomNick schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:01:
Ik heb deze week een Skoda Enyaq iV80 besteld en ben bezig met de laadpaal voor thuis.
De keuze wordt mij voorgelegd of ik een laadpaal met socket wil of met vaste kabel.
Ik kan me de voor en nadelen we indenken maar zijn er mensen met voor en tegens gebaseerd op gebruikservaring?
Een losse kabel ben je heel snel zat...natte/vieze kabel in je kofferbak doen na elke laadbeurt :|

Apart topic hierover......Het grote "thuis laden van je EV" topic.https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 15-10-2020 13:06 ]

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:56
Welkom op het forum :)

Ik zelf heb destijds voor een laadpunt met geintegreerde kabel gekozen omdat ik dan niet steeds de kabel uit de auto moet halen.

• Sonicfreak
  • Laatst online: 17:50
Ik heb een laadpunt met vaste kabel genomen omdat dit makkelijker is, je plugt de kabel in je auto en laden maar. En je hebt geen natte kabel in je auto liggen als het heeft geregend.
Ik heb wel een losse laadkabel in de auto, maar die gebruik ik bij een openbaar laadpunt, bijvoorbeeld bij kantoor. En ik heb een granny lader (met 220V normale stekker voor aansluiten op normaal stopcontact) in de auto liggen voor geval van nood als er alleen een stopcontact beschikbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 15-10-2020 13:20 ]

• Deveon
  • Niet online
Limbeckx schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Welkom op het forum :)

Ik zelf heb destijds voor een laadpunt met geintegreerde kabel gekozen omdat ik dan niet steeds de kabel uit de auto moet halen.
Ik zou toch aanraden om de kabel voor het rijden wel uit de auto te halen hoor :+

De enige reden voor een socket is als je verschillende EVs wilt laden, maar tegenwoordig hebben ze allemaal een type 2 aansluiting.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sonicfreak schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Ik heb een laadpunt met vaste kabel genomen omdat dit makkelijker is, je plugt de kabel in je auto en laden maar. En je hebt geen natte kabel in je auto liggen als het heeft geregend.
Ik heb wel een losse laadkabel in de auto, maar die gebruik ik bij een openbaar laadpunt, bijvoorbeeld bij kantoor. En ik heb een granny lader (met 220V normale stekker voor aansluiten op normaal stopcontact) in de auto liggen voor geval van nood als er alleen een stopcontact beschikbaar is.
Volledig eens, wel even opletten met de lengte van de kabel. Achteraf had ik namelijk liever een langere vaste kabel gehad.

Ik had er niet over gedacht dat het ook makkelijk is als ik de auto van mijn vrouw kan opladen zonder dat ik de daarvoor de auto's hoef te verplaatsen. De auto's staan naast elkaar geparkeerd op de oprit, de kabel is tekort voor de buitenste parkeerplaats.

Ook moet ik de model 3 achteruit parkeren om te laden, vaak ben ik te lui en doe ik dat niet, als ik dan toch moet laden dan moet ik de auto weer omdraaien.

First world problems :/

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sonicfreak
Deveon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Ik zou toch aanraden om de kabel voor het rijden wel uit de auto te halen hoor :+

De enige reden voor een socket is als je verschillende EVs wilt laden, maar tegenwoordig hebben ze allemaal een type 2 aansluiting.
En anders kun je een type 2 naar type 1 adapter gebruiken. Ik heb een laadpunt met vaste type 2 kabel aangezien mijn leaseauto type 2 heeft. Niet wetende dat we binnen 2 jaar een type 1 auto erbij zouden krijgen. Toen we later een elektrische auto met type 1 aansluiting kochten voor mijn vrouw, heb ik een type 2 naar type 1 adapter gekocht. Werkt prima.

• Sonicfreak
revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Volledig eens, wel even opletten met de lengte van de kabel. Achteraf had ik namelijk liever een langere vaste kabel gehad.

Ik had er niet over gedacht dat het ook makkelijk is als ik de auto van mijn vrouw kan opladen zonder dat ik de daarvoor de auto's hoef te verplaatsen. De auto's staan naast elkaar geparkeerd op de oprit, de kabel is tekort voor de buitenste parkeerplaats.

Ook moet ik de model 3 achteruit parkeren om te laden, vaak ben ik te lui en doe ik dan niet, als ik dan toch moet laden dan moet ik de auto weer omdraaien.

Ik heb wel de langste kabel gekozen. Ik kon kiezen uit 5 meter en 8 meter en heb dus de 8 meter vaste kabel gekozen.
Ik parkeer de Ioniq altijd achterwaarts dus de lengte is nooit een probleem, maar mocht ik een keer vooruit parkeren dan red ik het met 8 meter ook wel. Alleen 5 meter was wel aan de korte kant geweest, je staat altijd wel een stukje bij de muur vandaan en je moet de kabel dan een stukje om de auto heen leggen. Dat scheelt ook snel alweer een halve meter. ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Plus... Een vaste kabel is minder jatgevoelig.

• RandomNick
Dank voor de reacties allemaal!
Mijn enige argument tegen een vaste kabel was dat het wellicht wat rommeliger is in aanzicht tegen het huis.
Die opgeboste kabels rond de laadunit zijn niet altijd even netjes :-)

Maar vanuit praktisch oogpunt lijken de meeste ervaringen dus goed.

[ Voor 17% gewijzigd door RandomNick op 15-10-2020 14:49 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Ook moet ik de model 3 achteruit parkeren om te laden, vaak ben ik te lui en doe ik dan niet, als ik dan toch moet laden dan moet ik de auto weer omdraaien.

Kan je niet een standaard Type 2 kabel op zo'n vaste kabel aansluiten als verlengkabel, of werkt dat niet? Qua aansluitingen zou het fysiek moeten kunnen toch?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Kan je niet een standaard Type 2 kabel op zo'n vaste kabel aansluiten als verlengkabel, of werkt dat niet? Qua aansluitingen zou het fysiek moeten kunnen toch?
Zo slim dacht ik ook te zijn >:) , met twee verschillende type 2 kabels geprobeerd helaas zonder succes. Zal wel beveiligd zijn.

Ik moet eigenlijk TNM eens contacten of ik niet een 8m snoer kan bestellen. Heb nog niet de energie gevonden om bij TNM aan bomen te gaan schudden (waardeloze partij als je vragen hebt die niet standaard zijn, het is dat ze een mooie backoffice hebben maar anders.. )

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 15-10-2020 15:02 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mx. Alba schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Nee, dat gaat niet. De lengte van pinnen of bussen is niet lang genoeg, zodat ze bij het koppelen geen contact maken. Er lijkt over nagedacht te zijn....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:57:
Zo slim dacht ik ook te zijn >:) , met twee verschillende type 2 kabels geprobeerd helaas zonder succes. Zal wel beveiligd zijn.
Met standaard kabels gaat dat niet omdat niet alle signalen worden doorgegeven. Je kan ze wel kopen in China meen ik (of zelf maken). In theorie is het niet veilig omdat je dan niet zeker weet dat de connectoren niet in een plas water liggen of de juiste kabeldikte wordt gebruikt. De laadpaal kan een 32A kabel hebben, maar als je een 16A verlengkabel gebruikt dan komt er alsnog maximaal 32A op te staan omdat die 16A kabel niet gezien wordt.
Ik moet eigenlijk TNM eens contacten of ik niet een 8m snoer kan bestellen.
Zoiets?

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:29
Je kunt ook een rode krachtstroom aansluiting laten aanleggen met een losse 3 fase lader.
Je moet dan wel in de meterkast ook een 3 fase aansluiting hebben uiteraard.

Dan ben je een dikke 1000,- goedkoper uit maar je kunt verder niet de stroom zakelijk verrekenen

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:20:
Tja, het dagelijks gebruik van iedereen verschilt namelijk. Zelf denk ik dat ik de meegeleverde granny charger nooit zal gebruiken. De meegeleverde Type 2 kabel gebruik ik echter "dagelijks" om de auto op kantoor te laden. Thuis heb ik nog geen laadpaal, maar als ik die wel heb over een paar maanden, zal dat een publieke 11 of 22 kW Type 2 paal van Allego zijn.

("Dagelijks" tussen aanhalingstekens omdat ik nu natuurlijk niet meer dagelijks naar kantoor rij... :D)
Granny is ideaal voor vakanties en weekendjes weg.

Bij Volvo kon je kiezen, of type 2 laadkabel, of granny charger.

Ik heb ze toch liever beide erbij zitten!

• RandomNick
RonaldPr schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Je kunt ook een rode krachtstroom aansluiting laten aanleggen met een losse 3 fase lader.
Je moet dan wel in de meterkast ook een 3 fase aansluiting hebben uiteraard.

Dan ben je een dikke 1000,- goedkoper uit maar je kunt verder niet de stroom zakelijk verrekenen
Aangezien de Enyaq zakelijk is en de laadfaciliteit door de LM wordt aangeschaft haal ik hier geen voordeel uit.
Liever een nette wallbox met automatische verrekening en loadbalancing.
Die 3 fasen aansluiting is er overigens wel.
Pagina: 1 ... 153 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic