Hoezo niet. Het hele gesprek ging daarover.
[...]
Als je de keuze hebt is het inderdaad slim om verder te kijken. Maar het grote probleem is dat veel mensen die keuze niet hebben, laat staan in de klasse van 25k te kunnen kijken. En als je voor 10k (wat voor veel mensen al veel is) gaat kijken wordt een goede EV met een passende range toch knap lastig.
Maar als je naar TCO kijkt, zou je wel kunnen kijken naar een twingo electric van 20k.
"ja maar dan moet je die 10k wel hebben" (vul ik even voor je in)
Inderdaad, maar alleen aanschafprijs zegt niks als je kijkt naar wat uiteindelijk duurder is.
and repeat...
[...]
Omdat b.v.ruim 70% van de Nederlanders nog steeds geen eigen oprit hebben en het voor hun dus wel degelijk betekent dat ze gebruik moeten maken van openbare palen. Daarnaast heeft maar 1 op de 8 zonnepanelen en zijn de kosten voor hun dus minimaal de huidige stroomprijs. Daarmee zijn de mensen met een oprit+zonnepanelen al heel ruim in de minderheid.
Geldt niet voor iedereen, geldt niet voor iedereen, geldt niet voor iedereen, geldt niet altijd, niet voor iedereen...etc. etc.
Ik heb geen oprit, wél zonnepanelen, geen laadpaal, hoef niet naar de openbare paal, maar die is wel in de buurt, ik ben geen speciaal sneeuwvlokje en woon niet op een gekke plek.
En dan kunnen we hier wel heel optimistische berekeningen maken, maar lijkt het me slimmer om een berekening te maken die laat zien dat je zonder eigen laadpaal nog steeds prima een EV kunt rijden.
Ja en die had ik gemaakt. Die was niet superoptimistisch, maar gewoon realistisch en zelfs misschien wat negatief
voor mijn situatie. en natuurlijk spoor ik iedereen aan om die som voor zichzelf te maken.
Het is alleen jammer dat je investering in een EV dan maar zo langzaam wordt terugverdiend.
ja, jammer...maar goed, het gebeurt wel.
Sterker nog, de kans is dan groot dat je die auto echt op moet rijden voordat hij goedkoper is dan een ICE.
Nee, helemaal niet. Dit mag je dan ook wel voorrekenen, als je daar zo'n voorstander van bent.
En het moet toch echt voor die mensen rendabel worden om EV echt standaard te laten zijn.
Daarnaast zul je mij geen blanket statements zien maken.
Dat zie ik je wél doen.
Ik probeer het juist altijd wat objectiever te bekijken. En als je dan heel eerlijk kijkt naar de huidige status is het wel degelijk vooral een auto voor rijkere mensen die een eigen oprit hebben met bij voorkeur zonnepanelen.
Kijk maar, blanket statement nummer zoveel.
Zo niet wegen de voordelen vaak niet op tegen de nadelen en valt de dagelijkse kostenbesparing nogal tegen.
En nog 1.
En we gaan natuurlijk de goede kant op, maar voor de meeste mensen is een EV momenteel nog niet de verstandigste keuze (mits je naar kosten/eisen kijkt, voor het milieu lijkt het me logisch dat het altijd beter is).
En weer een paar.
Ik ben zelf helemaal ok met uitspraken als "voor de meeste mensen" en "over het algemeen", alleen dan is het wel voor ons allemaal OK, en dan gaan we die disclaimer van "dit is afhankelijk van je situatie en waar je woont en hoeveel je rijdt en of je ook nog twee kinderen of een hond hebt en vaker in de sneeuw rijdt en of je een dansje doet als je opstaat" ook niet van anderen eisen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Prullenbak84 op 12-10-2020 13:41
]