Zo te zien is BMW het eens dat de prijs te hoog was. Prijs is nu vanaf 66k (fiscale waarde). Maakt hem alweer een stuk interessanter. Vergelijkbaar geprijsde auto’s zijn toch een stuk kleiner (model 3 LR, Polestar 2, Volvo XC40). Denk vooral dat die laatste twee enorm overpriced zijn voor het segment waarin ze opereren (c-segment sedan en c-segment suv).DigitalExorcist schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:02:
https://www.nu.nl/auto/60...sche-auto-sinds-2013.html
ix3, 70.000 euro... 😮
150KW charging, 459 km range WLTP, 74kWh effectief bruikbare accu.
Misschien kiest BMW er wel voor om hem met minder/geen marge te verkopen. Een ICE X3 kost ook in die uitvoering je zo 66k. Doorgaans is een EV nog wel een stuk duurder dan de ICE variant.Z___Z schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:01:
[...]
Zo te zien is BMW het eens dat de prijs te hoog was. Prijs is nu vanaf 66k (fiscale waarde). Maakt hem alweer een stuk interessanter. Vergelijkbaar geprijsde auto’s zijn toch een stuk kleiner (model 3 LR, Polestar 2, Volvo XC40). Denk vooral dat die laatste twee enorm overpriced zijn voor het segment waarin ze opereren (c-segment sedan en c-segment suv).
Ze zullen wellicht wat meer uitstoot moeten compenseren.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mijn auto trekt in de eco-modus minder snel op. Ik dacht dat dat logisch was, maar dat is het dus niet?redwing schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:41:
[...]
Accu naar wielen geeft een efficiency van zo'n 80% En andersom ook, zelfs iets hoger als je snel optrekt en afremt (mits je volledig op regeneratie kunt stoppen). Een elektromotor is normaal gesproken meer efficient als hij zwaar wordt belast.
Pak je dat echter totaal gaat je efficiency natuurlijk omlaag, omdat je eerst 80% stopt in snelheid. Van die energie gaat er weer 80% terug. Doe dat een paar keer en je gaat al snel naar de genoemde 20/30%
Jawel. Daar verdien je meer mee dan de winst in efficiency van de motor bij zwaardere last.DDDikkiedik schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:18:
[...]
Mijn auto trekt in de eco-modus minder snel op. Ik dacht dat dat logisch was, maar dat is het dus niet?
Het is wel duidelijk dat ik niet zo technisch ben als het gemiddelde forumlid. Maar dat neem ik dan onmiddellijk aan.
Hij is ook een stuk duurder dan de ICE variant, alleen worden grote zware ICE auto’s zwaar belast in Nederland, waardoor het prijsverschil kleiner wordt. Kijk maar naar de directe concurrenten als de e-tron en EQC, zijn beide vergelijkbaar geprijsd aan hun ICE afgeleiden Q5 en GLC.Inspired schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:08:
[...]
Misschien kiest BMW er wel voor om hem met minder/geen marge te verkopen. Een ICE X3 kost ook in die uitvoering je zo 66k. Doorgaans is een EV nog wel een stuk duurder dan de ICE variant.
Die maken dezelfde keuze wellicht. Er zijn meer voorbeelden waar een EV variant gewoon duurder is. Ook wel logisch. De techniek is nog veel duurder. Groter dan het BPM verschil.Z___Z schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:24:
[...]
Hij is ook een stuk duurder dan de ICE variant, alleen worden grote zware ICE auto’s zwaar belast in Nederland, waardoor het prijsverschil kleiner wordt. Kijk maar naar de directe concurrenten als de e-tron en EQC, zijn beide vergelijkbaar geprijsd aan hun ICE afgeleiden Q5 en GLC.
Vergelijkbaar? iX3 vs Polestar 2Z___Z schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:01:
[...]
Zo te zien is BMW het eens dat de prijs te hoog was. Prijs is nu vanaf 66k (fiscale waarde). Maakt hem alweer een stuk interessanter. Vergelijkbaar geprijsde auto’s zijn toch een stuk kleiner (model 3 LR, Polestar 2, Volvo XC40).
Denk vooral dat die laatste twee enorm overpriced zijn voor het segment waarin ze opereren (c-segment sedan en c-segment suv).
€ 66.000 vs €60.000
210 kW vs 300 kW
400 Nm vs 660 Nm
Basis ! (€€€€) vs full-version
ACHTER vs 4x4
trekken 750 kg vs 1.500 kg
overpriced??? welke?
ps: wel eens met 300Nm(2 wiel aandrijving) op een regenachtige dag een kruispunt overgestoken?
[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 14-11-2020 13:10 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik bied mij aan om er gratis één in ontvangst te nemenInspired schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:08:
[...]
Misschien kiest BMW er wel voor om hem met minder/geen marge te verkopen. Een ICE X3 kost ook in die uitvoering je zo 66k. Doorgaans is een EV nog wel een stuk duurder dan de ICE variant.
Er stond er hier van de week één te laden, best een “dikke” bak.
Ver boven budget voor mij, maar wel een leuke bak!
Dit geldt vooral voor kleine auto’s. De goedkoopste X3 2.0i heeft 12k BPM en is 6k goedkoper dan de iX3. 18k prijsverschil is echt wel genoeg om een 80 kWh accu + elektromotor in te bouwen.Inspired schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:33:
[...]
Die maken dezelfde keuze wellicht. Er zijn meer voorbeelden waar een EV variant gewoon duurder is. Ook wel logisch. De techniek is nog veel duurder. Groter dan het BPM verschil.
Ja, als je een sportauto wil is de P2 een prima keus. In feite is het een omgebouwde Volvo S40, dus in het segment van de BMW 2, Mercedes A, Audi A3 (2 segmenten onder de X3/Q5/GLC). Dus, ja als je performance belangrijk vind, dan is het een goede deal. Ja je kan ook een A3 kopen die duurder is dan een Q5, maar wie doet dat nou in Nederland.Hansieo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:05:
[...]
Vergelijkbaar? iX3 vs Polestar 2
€ 66.000 vs €60.000
210 kW vs 300 kW
400 Nm vs 660 Nm
Basis ! (€€€€) vs full-version
ACHTER vs 4x4
trekken 750 kg vs 1.500 kg
overpriced??? welke?
ps: wel eens met 300Nm(2 wiel aandrijving) op een regenachtige dag een kruispunt overgestoken?
De iX3 is overigens niet kaal. De instapversie heeft bijna alle opties die je nodig hebt. De High Executive heeft alleen als noemenswaardige extra lederen bekleding. Iets wat je op de P2 niet eens kan krijgen.
Eigenlijk is dat dus inderdaad nergens voor nodig. Dit geldt voor een ICE trouwens net zo goed, die is in principe ook efficiënter op een relatief hoog vermogen. Het hele idee dat hard optrekken veel energie kost is grotendeels een misvatting.DDDikkiedik schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:18:
Mijn auto trekt in de eco-modus minder snel op. Ik dacht dat dat logisch was, maar dat is het dus niet?
Wel gaat hard optrekken vaak hand in hand met "hoekig" rijgedrag en dus ook veel remmen/vertragen. Daarnaast blijft staan dat je door langzamer op te trekken langer een lagere snelheid hebt en dus een lager verbruik. Blijft ook staan dat dit eigenlijk een onzinnig argument is want je kans alsnog beter een lagere topsnelheid aanhouden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje Nou, dat is wat simpel. Een brandstofmotor heeft vaak een beetje rondom het midden zijn efficientst. Trap je die op 100% vermogen, is hij gewoon minder efficient. Dus zou je die op efficientst forceren dan is hij inderdaad langzamer.
Voor een elektromotor speelt dat minder, maar nog steeds wel een beetje. Ook is het zo dat men bij volle acceleratie het nominaal vermogen van de motor gewoon overschrijdt. Dat kan makkelijk voor een korte periode, alleen is dat nog een stuk minder efficient. Maar ik heb geen idee bij hoeveel EVs daar echt sprake van is.
Wel is het zo dat verdere rijgedrag inderdaad bepalend is. Vaak trok ik met mijn benzine auto ook gewoon hard op, maar dat merkte je bijna niet in verbruik als je verder gewoon 100 reed. Tenzij je natuurlijk hele dagen door de stad rijdt.
Nu met mijn EV trek ik eigenlijk altijd wel vlot op, en dat is ook niet zo'n straf.
Voor een elektromotor speelt dat minder, maar nog steeds wel een beetje. Ook is het zo dat men bij volle acceleratie het nominaal vermogen van de motor gewoon overschrijdt. Dat kan makkelijk voor een korte periode, alleen is dat nog een stuk minder efficient. Maar ik heb geen idee bij hoeveel EVs daar echt sprake van is.
Wel is het zo dat verdere rijgedrag inderdaad bepalend is. Vaak trok ik met mijn benzine auto ook gewoon hard op, maar dat merkte je bijna niet in verbruik als je verder gewoon 100 reed. Tenzij je natuurlijk hele dagen door de stad rijdt.
Nu met mijn EV trek ik eigenlijk altijd wel vlot op, en dat is ook niet zo'n straf.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het hangt helemaal af van het type motor, vermogen, turbo ja/nee inderdaad. Het maximale koppel (beste efficientie) ligt doorgaans eerder richting de 70% gok ik. En dan is het punt dat bij normaal gebruik je daar eigenlijk al nooit bij in de buurt komt.!null schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:40:
@assje Nou, dat is wat simpel. Een brandstofmotor heeft vaak een beetje rondom het midden zijn efficientst.
Ik trek mijn Ioniq bijna nooit buiten de "eco zone" en ik ben 90% van de tijd met grote afstand sneller weg dan iedereen om me heen. Dan is de Ioniq nog geen snelle EV, rijd je een Tesla altijd op 70% vermogen weg ben je relatief gewoon aan het racen.
Mijn inziens is ook met een ICE het risico dat je "te langzaam" optrekt groter dan te snel (in het kader van efficientie).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Niet alleen relatief hoor, dan ben je echt aan het racen, zeker met de P versies.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik moet wel zeggen, als ik vooraan sta bij het stoplicht, dat ik over het algemeen behoorlijk doortrap en die 70% vaak haal of zelfs 100%. Die van mij zit dan in 7 sec op de 100. En gaat vaak om N wegen waar je van 0 naar 80 of 100 "moet" accelereren. Daar ga ik niet langer over doen dan noodzakelijk
Dat is totaal wat anders dan in de bebouwde kom. Daar heb je vaak niet eens het overzicht om snel te rijden en wil ik ook helemaal niet.
Overigens werkt hard accelereren vaak vrij slecht met gezin in de auto, is heel onprettig, ik doe dat als ik in m'n eentje rij.
Dat is totaal wat anders dan in de bebouwde kom. Daar heb je vaak niet eens het overzicht om snel te rijden en wil ik ook helemaal niet.
Overigens werkt hard accelereren vaak vrij slecht met gezin in de auto, is heel onprettig, ik doe dat als ik in m'n eentje rij.
De tussenstand voor 2020 in november is tot nog toe 1,2 en respectievelijk de Kia Niro (5375), Model 3 (4234) en VW ID.3 (4092).
Een dezer dagen gaat de VW ID.3 de Model 3 voorbij voor de 2e plek dit jaar. Is dan nog wel even afwachten of dat blijvend is met nog 1 kwartaal afsluiting in het verschiet.
Ook voor enkel november staat het marktaandeel op 21%, vergelijkbaar met oktober. De lijst met merken en modellen is inmiddels aanzienlijk, ik denk dat er langzamerhand wel een punt komt dat dit topic over kan gaan in het lease auto topic
Proficiat Lexus met het wegzetten van 10 stuks Ux300e
Maar ja, dat gevoel heb ik ook met een Fiat 500e, een Mini Cooper SE
Een dezer dagen gaat de VW ID.3 de Model 3 voorbij voor de 2e plek dit jaar. Is dan nog wel even afwachten of dat blijvend is met nog 1 kwartaal afsluiting in het verschiet.
Ook voor enkel november staat het marktaandeel op 21%, vergelijkbaar met oktober. De lijst met merken en modellen is inmiddels aanzienlijk, ik denk dat er langzamerhand wel een punt komt dat dit topic over kan gaan in het lease auto topic
Proficiat Lexus met het wegzetten van 10 stuks Ux300e
Je bedoelt gecondoleerd Lexus dealers met 10 geregistreerde UX300e’sdatabeestje schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:17:
De tussenstand voor 2020 in november is tot nog toe 1,2 en respectievelijk de Kia Niro (5375), Model 3 (4234) en VW ID.3 (4092).
Proficiat Lexus met het wegzetten van 10 stuks Ux300e![]()
(Voor mensen die de link nog niet hadden: https://iserv.nl/files/elektrisch/ , zou ook in de topicstart kunnen, of is ie al ergens gepinned?)databeestje schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:17:
Dat wordt inderdaad een interessante jaarafsluiting. Loop de ID.3 piek door, of blijkt dat vooral een start-leveringspiek te zijn geweest? (ID.3 stond meer dan andere merken natuurlijk al een tijd te wachten op uitlevering). Hoe gaat Tesla's standaard eindejaars/kwartaal piek er deze keer uitzien, zonder de eerste December met (nieuwe) model 3? Hoe gaat de ramp-up van alle andere merken doorlopen?
Valt mij overigens op dat Telsa vorig jaar nog eenzaam aan de top stond met aantallen, en momenteel slechts op de derde plek. Ondanks een Decemberpiek lijkt het allemaal wat ingezakt, ook afgelopen kwartaal al. Inderdaad veel keuze bij gekomen, helaas nog niet voldoende om de aantallen van vorig jaar te gaan doorbreken, maar dat kan natuurlijk ook aan Corona liggen. Dat zou weer een spannend volgend jaar kunnen gaan opleveren. Op naar de 100k in 2021
(p.s. je hebt 2x de 'ID.3 PRO 150KW' als type staan, met en zonder spatie tussen 150 en KW).
(p.p.s. ja, het is kW, maar de typenamen zijn hier in all-caps)
De id3 is natuurlijk nog erg nieuw. En er zijn hordes lease rijders die nu ongeveer hun 7% mobiel van 5 jaar geleden moeten vervangen, de id3 is daar een logische opvolger voor. Daarbij zijn er legio bedrijven die vereisen dat je een duits merk least met de kleur naar keuze zolang het maar grijs is ivm representatie.
Ik vraag me ook af wie nog een Model 3 SR verkiest boven de alternatieven van rond de 50k. Ze hebben allemaal meer range dan de Model 3 en vrijwel allemaal SUV achting, wat toch de populairste carrosserievorm in Nederland. Dit samen met het imago dat allemaal Polo rijders nu in een Model 3 rijden, lijkt me het geen goede waarde propositie meer. Hangt natuurlijk veel af of de concurrenten kunnen leveren eind van het jaar.
Ja er is meer concurrentie maar de SR+ blijft naar mijn inziens een interessant propositie.Z___Z schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:59:
Ik vraag me ook af wie nog een Model 3 SR verkiest boven de alternatieven van rond de 50k. Ze hebben allemaal meer range dan de Model 3 en vrijwel allemaal SUV achting, wat toch de populairste carrosserievorm in Nederland. Dit samen met het imago dat allemaal Polo rijders nu in een Model 3 rijden, lijkt me het geen goede waarde propositie meer. Hangt natuurlijk veel af of de concurrenten kunnen leveren eind van het jaar.
430km WLTP, trekhaak, hoge SuC dekking door europa (zorgeloos op vakantie), hoge laadsnelheid, efficiency en prestaties, goede laadruimte.
Het heikele punt is denk ik meer de carrosorievorm en dat wordt opgelost met de Model Y die naar mijn inziens te laat op de Europese markt verschijnt.
Ik denk dat Tesla de komende twee jaar best wat klappen gaat krijgen in Europa, daarna verwacht ik dat ze met de komst van nieuwe technologie en een C segment EV weer een gat slaan naar de concurrentie.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 15-11-2020 12:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Kijkend naar de Model 3 SR is eigenlijk alleen het Supercharger netwerk een voordeel ten opzichte van de rest. De efficiëntie is mooi, niet uniek, wel in combi met meer range (ioniq heeft maar 38kwh)
Heel eerlijk gezegd denk ik dat bijzonder weinig mensen kijken naar efficiëntie. Als dat zo was dan zou men niet massaal SUVs kopen (ICE of EV maakt niet uit) want die verbruiken altijd meer.
En het is elektrisch dus het is goed, speelt ook mee denk ik.
Ik heb de model 3 SR in ieder geval laten staan en een auto gekocht waarmee je inderdaad een heel stuk langzamer op vakantie gaat. Maar dat zal ik niet vaak doen, net als een trekhaak gebruiken.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat bijzonder weinig mensen kijken naar efficiëntie. Als dat zo was dan zou men niet massaal SUVs kopen (ICE of EV maakt niet uit) want die verbruiken altijd meer.
Ik heb de model 3 SR in ieder geval laten staan en een auto gekocht waarmee je inderdaad een heel stuk langzamer op vakantie gaat. Maar dat zal ik niet vaak doen, net als een trekhaak gebruiken.
Voor mij was de keuze toch makkelijk. Qua afwerking vind ik de id3 amper beter als de model 3. Qua software(en bijbehorende hardware) lopen ze nog een jaar of wat achter. Andere alternatieven? Kia... leuk, voor over een jaar of 20 als mijn lichaam wat ouder is. Welke rest?Z___Z schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:59:
Denk overigens dat de meeste polo rijders nog steeds gewoon in de polo zitten. Het zijn vooral ex golf/passat/a3/a4 rijders die al in de model 3 rondrijden, of alle bazen hebben de polo rijders een fors stuk extra lease budget gegeven
[ Voor 12% gewijzigd door stylezzz op 15-11-2020 13:51 ]
Voor 2021:stylezzz schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:29:
[...]
Voor mij was de keuze toch makkelijk. Qua afwerking vind ik de id3 amper beter als de model 3. Qua software(en bijbehorende hardware) lopen ze nog een jaar of wat achter. Andere alternatieven? Kia... leuk, voor over een jaar of 20 als mijn lichaam wat ouder is. Welke rest?
ID.4, Enyaq, Mach-E, E-Niro, EQA, Ariya
Voor 2020 zal de leverbaarheid toch voor de meesten meer bepalend zijn dan de auto.
Ik had het over dit jaar inderdaad, veel lease rijders die vervanging zoeken voor hun aflopende 7% mobiel. Volgend jaar zullen we zien.... bijtellingstarieven weer een stuk omhoog, dus het speelveld zal aardig opgeschud worden.
In huize Taffert wordt er voorzichtig gekeken naar EV occasions. Wat opvalt, is dat NL'se autohandelaren er uitstekend in slagen om de markt voor 2e hands EVs volledig om zeep te helpen door achterlijk hoge prijzen en ergerlijke communicatie. Immers, de prijzen zijn vrijwel altijd "ex BTW" (als dit al is aangegeven), dit mag volgens mij niet eens, maar je mag dus altijd zelf aan het rekenen gaan om uit te vogelen wat je nu eigenlijk moet betalen.
Het wordt zoals het er nu uitziet lekker importeren uit België of Duitsland, de subsidie die je mist haal je er alsnog ruimschoots uit. En een beroepsgroep die zich zo irritant opstelt richting potentiële klanten heeft wat mij betreft de gunfactor verspeeld. Niet best, in een EV-land als dat van ons.
Het wordt zoals het er nu uitziet lekker importeren uit België of Duitsland, de subsidie die je mist haal je er alsnog ruimschoots uit. En een beroepsgroep die zich zo irritant opstelt richting potentiële klanten heeft wat mij betreft de gunfactor verspeeld. Niet best, in een EV-land als dat van ons.
er is een ev autohandelaar die prijzen altijd incl btw en excl subsidie adverteertDieken Taffert schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:26:
In huize Taffert wordt er voorzichtig gekeken naar EV occasions. Wat opvalt, is dat NL'se autohandelaren er uitstekend in slagen om de markt voor 2e hands EVs volledig om zeep te helpen door achterlijk hoge prijzen en ergerlijke communicatie. Immers, de prijzen zijn vrijwel altijd "ex BTW" (als dit al is aangegeven), dit mag volgens mij niet eens, maar je mag dus altijd zelf aan het rekenen gaan om uit te vogelen wat je nu eigenlijk moet betalen.
https://www.marktplaats.nl/u/auto-bleeker-bv/1826093/
https://www.autoscout24.n...-NL&atype=C&desc=1&page=1
bij hun zit je wel snor denk ik
wat zoek je precies?
[ Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 16-11-2020 13:35 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
En anders eens bij Arval of zo kijken, vorige week hadden die ook nog 2 best wel interessante EV's staan, ik meen een Kona en een Ioniq.
Ik stoor mij hier ook mateloos aan en heb een tijdje geleden hierover melding gedaan bij de ACM maar ik had niet de indruk dat ze er wat aan gaan doen. Als je kijkt op de Duitse Autoscout24 dan zijn alle prijzen inclusief btw maar op de Nederlandse site is het meestal ex btw. Lijkt mij een kwestie van sommeren om de prijzen inclusief btw te vermelden en zo niet, dan direct te beboeten. Hoe moeilijk kan het zijn.Dieken Taffert schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:26:
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kandidaten: Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Kia e-Soul, BMW i3s, Opel Ampera-e, Nissan Leaf e+ (chademo, dus gaat een koopje worden). De wat vlottere middenklasse EVs, zeg maar. Het duurt nog zeker tot 2021 voor er gekocht wordt (13e maand is wel even nodigCoasterfreak schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:29:
[...]
er is een ev autohandelaar die prijzen altijd incl btw en excl subsidie adverteert
wat zoek je precies?
Het is niet alleen de irritante prijsvoering, maar in NL wordt de subsidie door de handelaren bij de vraagprijs opgeteld, in de landen om ons heen gebeurt dit niet of iig veel minder. Nieuw zijn EVs helemaal zo duur niet in NL, maar 2e hands lijken ze nergens duurder (misschien in Oostenrijk ofzo, daar kijk ik niet).
[ Voor 21% gewijzigd door Dieken Taffert op 16-11-2020 13:46 ]
Ik mis in de discussie een beetje het rijplezier. Voor mij is een auto meer dan een doos met de juiste afmetingen en de juiste range. Na het proefrijden van een Niro, Ionic, een MG en een Model 3 was ik er meteen uit: het wordt een Model 3. Op nummer 2 stond overigens de MG.!null schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:58:
Kijkend naar de Model 3 SR is eigenlijk alleen het Supercharger netwerk een voordeel ten opzichte van de rest. De efficiëntie is mooi, niet uniek, wel in combi met meer range (ioniq heeft maar 38kwh)
Zeker. De Model 3 reed veel beter dan de rest. Ik heb uiteindelijk een 2e hands Ampera-e gekocht, die is ook zeer vlot, maar wegligging is echt veel slechter.Pierz schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:56:
[...]
Ik mis in de discussie een beetje het rijplezier. Voor mij is een auto meer dan een doos met de juiste afmetingen en de juiste range. Na het proefrijden van een Niro, Ionic, een MG en een Model 3 was ik er meteen uit: het wordt een Model 3. Op nummer 2 stond overigens de MG.
Mede omdat wij vaak anders op vakantie gaan, toch besloten om voor net onder de 23K klaar te zijn, ipv ~50K.
Het blijft gewoon veel geld en normaliter kopen we eigenlijk geen nieuwe auto's. Als jij een lease auto moet kiezen en dat zijn de keuzes, zou ik vermoedelijk ook een Model 3 kiezen, dan maakt het allemaal wat minder uit.
Dus ja de Model 3 is beter, maar ben blij dat ik niet zoveel geld heb uitgegeven.
De prijzen van 2018 e 2019 auto’s zijn in Nederland inderdaad veel hoger dan in het buitenland. Dit komt puur en alleen door de gunstige bijtelling.Dieken Taffert schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:26:
Het enige waar je naar kunt zoeken is een marge auto van een particulier, die zijn veel scherper geprijsd. Dan moet je hem natuurlijk niet zakelijk aanschaffen.
Die worden ook al ex btw aangeboden omdat ze anders te duur lijken. Aanpakken dus die aanbieders die ex btw adverteren, het is gewoon verboden.RonaldPr schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:34:
[...]
Het enige waar je naar kunt zoeken is een marge auto van een particulier, die zijn veel scherper geprijsd. Dan moet je hem natuurlijk niet zakelijk aanschaffen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Of nog laagdrempeliger door Autoscout gewoon beleid te voeren dat advertenties die niet voldoen verwijderd worden.PeterZ(on) schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:37:
Lijkt mij een kwestie van sommeren om de prijzen inclusief btw te vermelden en zo niet, dan direct te beboeten. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik spam ze al jaren met meldingen van advertenties waar BTW niet correct opgegeven is maar gebeurt niets mee. Blijkbaar weegt de voorkeur van de verkopers zwaarder....
Autoscout wordt niet door de kopers betaald... Follow the money.
Ik snap sowieso niets van autoverkoop sites en marktplaats. Hoe kan er nu nog steeds geen filtermogelijkheid zijn voor accugrootte? In 9/10 advertenties is het zelfs onmogelijk dit terug te vinden (nogal relevant voor een e-Golf bijvoorbeeld). Ook een optie "marge/BTW" zou eenvoudig te realiseren moeten zijn.
De (gratis) V&A op Tweakers zit 10x beter in elkaar...
De (gratis) V&A op Tweakers zit 10x beter in elkaar...
Dat is net zo ergerlijk want wat je vaak doet is sorteren op prijs en dan staan de auto's ex BTW uiteraard vooraan.Coasterfreak schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:29:
[...]
er is een ev autohandelaar die prijzen altijd incl btw en excl subsidie adverteert
Ik heb er al eens over geklaagd bij de ACM, maar daar krijg je geen enkele nuttige terugkoppeling over een melding.
Op platforms gericht op particulieren (wat marktplaats en autoscout zijn) mag je gewoon niet ex BTW adverteren.
Signatures zijn voor boomers.
Zijn bericht noemde:Maasluip schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:38:
Dat is net zo ergerlijk want wat je vaak doet is sorteren op prijs en dan staan de auto's ex BTW uiteraard vooraan.
- Inclusief BTW
- Exclusief subsidie
Het gebeurd ook wel eens andersom, dan adverteert een particulier met de prijs inclusief btw, terwijl het een marge auto is.PeterZ(on) schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:43:
[...]
Die worden ook al ex btw aangeboden omdat ze anders te duur lijken. Aanpakken dus die aanbieders die ex btw adverteren, het is gewoon verboden.
Ook wordt er nu om het nog ingewikkelder te maken de prijs ook al met de subsidie eraf vermeld, en ex btw terwijl bedrijven de 2000,- subsidie niet krijgen...
Feitelijk is een auto van een particulier ook inclusief btw, is alleen bij zakelijke aanschaf niet terug te vorderen.RonaldPr schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:07:
[...]
Het gebeurd ook wel eens andersom, dan adverteert een particulier met de prijs inclusief btw, terwijl het een marge auto is.
Ook wordt er nu om het nog ingewikkelder te maken de prijs ook al met de subsidie eraf vermeld, en ex btw terwijl bedrijven de 2000,- subsidie niet krijgen...
Oh, ik weet niet waarom maar ik las exclusief en inclusief BTW.assje schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:06:
[...]
Zijn bericht noemde:Wat de bedoeling is zegmaar.
- Inclusief BTW
- Exclusief subsidie
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Vergeet ook niet dat de economische waarde van een Tesla Model 3 SR+ ongeveer 32k euro is. Dat hij hier 20k duurder is door belastingen betekent natuurlijk dat hij eigenlijk veel te duur is voor wat je krijgt, over het algemeen.
Dat wordt wel duidelijk na een jaar of 3, maar zeker naar 4 jaar. Dan komt er veel uit de lease, bijtelling doet er niet meer toe, en er zijn natuurlijk veel verkocht in geval van de Model 3. Dan wordt het wat aantrekkelijker om te kopen voor de particulier. Ben benieuwd naar de prijzen.
Heb ook wel eens gekeken naar Tesla marge auto's, maar dat was erg weinig. Kreeg wel een aanbieding van een hele vroege Long-range RWD, maarja stond in buitenland en dan op basis van wat foto's bestellen... En nog steeds 50K.
Heb ook wel eens gekeken naar Tesla marge auto's, maar dat was erg weinig. Kreeg wel een aanbieding van een hele vroege Long-range RWD, maarja stond in buitenland en dan op basis van wat foto's bestellen... En nog steeds 50K.
Wil je eens uitleggen hoeveel en waar die belasting dan uit bestaat? Volgens wat ik gelezen heb is het eerder 10k euro?Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:27:
Vergeet ook niet dat de economische waarde van een Tesla Model 3 SR+ ongeveer 32k euro is. Dat hij hier 20k duurder is door belastingen betekent natuurlijk dat hij eigenlijk veel te duur is voor wat je krijgt, over het algemeen.
Maar dat is dan toch van toepassing op alles wat je koopt. Overal betalen we belastingen op en als het van buiten de EU komt is er een grote kans dat je ook nog eens importkosten betaald. En voor grote, zware dingen zoals auto's heb je dan ook nog eens de transportkost die erbij komt.Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:27:
In de VS worden wagens geadverteerd met een kale prijs. Maar dat betekend dan ook dat je daar zelf alle kosten moet gaan bij optellen. Niet alleen de belastingen (die per staat verschillen) maar ook weer dingen zoals documentatiekosten en transportkosten.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Kan iemand mij uitleggen waarom als de batterij koud is regenereren zoveel minder kan 
Energie leveren (snel optrekken) lijkt veel minder begrenst dan regenereren.
Is regeneratie dan zoveel meer dan accelereren qua energiestroom:? Of is opladen een ander proces dan ontladen
Is regeneratie dan zoveel meer dan accelereren qua energiestroom:? Of is opladen een ander proces dan ontladen
De auto is misschien 32k waard, maar het Nederlandse kenteken erop 20kVerwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:27:
Yep! Opladen en ontladen is een heel ander proces in li-ion accu's. Om een voorbeeld te noemen voor bijv. de 40kWh Nissan Leaf-accu: opladen is ongeveer 4-6x zo 'moeilijk' als ontladen (in technische termen: effectieve interne weerstand is ongeveer 4-6x zo hoog bij laden vs ontladen). Dit is geen universele regel, dit verschilt tussen chemieën, ouderwetse (LMO/LCO) chemieën hebben een veel hogere laadweerstand, modernere chemieën (met name NCM 1:1:1) hebben een verhouding 2,5:1 in laadweerstand. Dat betekent trouwens niet dat ze 6 of 4 of 2,5 keer zo snel kunnen ontladen als laden, het effect van stroomsterkte is kwadratisch, dus een accu met 4x zoveel laadweerstand kan wortel(4)=2x zo langzaam laden als ontladen. Soort van. Je kunt boeken schrijven over alle uitzonderingen en nuances hierop.ybos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:15:
Kan iemand mij uitleggen waarom als de batterij koud is regenereren zoveel minder kan
Daarnaast is er een verschil tussen regenereren en snelladen. Je zult merken dat bijv. een Leaf maar met 11-17kW kan laden vanaf ~80-85% SOC, maar al wel kan regenereren met 30kW. Li-ion accu's kunnen sneller kortdurend laden dan langdurig laden.
Mag ik jou bedanken voor een hoop waardevolle reacties op dit forum?!mux schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:47:
[...]
Yep! Opladen en ontladen is een heel ander proces in li-ion accu's. Om een voorbeeld te noemen voor bijv. de 40kWh Nissan Leaf-accu: opladen is ongeveer 4-6x zo 'moeilijk' als ontladen (in technische termen: effectieve interne weerstand is ongeveer 4-6x zo hoog bij laden vs ontladen). Dit is geen universele regel, dit verschilt tussen chemieën, ouderwetse (LMO/LCO) chemieën hebben een veel hogere laadweerstand, modernere chemieën (met name NCM 1:1:1) hebben een verhouding 2,5:1 in laadweerstand. Dat betekent trouwens niet dat ze 6 of 4 of 2,5 keer zo snel kunnen ontladen als laden, het effect van stroomsterkte is kwadratisch, dus een accu met 4x zoveel laadweerstand kan wortel(4)=2x zo langzaam laden als ontladen. Soort van. Je kunt boeken schrijven over alle uitzonderingen en nuances hierop.
Daarnaast is er een verschil tussen regenereren en snelladen. Je zult merken dat bijv. een Leaf maar met 11-17kW kan laden vanaf ~80-85% SOC, maar al wel kan regenereren met 30kW. Li-ion accu's kunnen sneller kortdurend laden dan langdurig laden.
(Ik hoopte al dat jij op mijn vraag zou reageren
Naast uitleg van mux kun je het ook vaak duidelijk terugzien in datasheets van accu's. Zie hier Mitsubishi cellen. Heel erg verschillende charge rates per temperatuur.
https://pushevs.com/2015/...ed-cells-lev50-vs-lev50n/
Dan kun je er vanuit gaan dat een discharge rate ook wel enigzins temperatuurafhankelijk is, maar meestal is dat gewoon hoog zat. In het geval van een Mitsubishi i-Miev, die zal altijd wel max vermogen eruit kunnen trekken. Een Tesla limiteert vermogen vermoedelijk iets onder de 0 graden, maar die heeft natuurlijk weer een grotere accu. En de vraag is of je het merkt.
Je hebt het overigens ook bij lood of gel accu's, dan doen systemen er soms ook niks mee als temperatuur onder 0 is. Uiteraard is dat totaal andere accuchemie maar dat betekent niet dat je niet vergelijkbare problemen kunt hebben.
Overigens is het zo volgens mij zo dat hoe hoger de temperatuur hoe makkelijker het erin gaat (interne weerstand blijft vermoedelijk gewoon zakken bij stijgende temperatuur?) maar heb je andere redenen om hoeveelheid stroom te minderen want je wil niet voorbij de 60 graden komen. Of op andere manier cellen beschadigen dat ze in thermal runaway gaan.
https://pushevs.com/2015/...ed-cells-lev50-vs-lev50n/
Dan kun je er vanuit gaan dat een discharge rate ook wel enigzins temperatuurafhankelijk is, maar meestal is dat gewoon hoog zat. In het geval van een Mitsubishi i-Miev, die zal altijd wel max vermogen eruit kunnen trekken. Een Tesla limiteert vermogen vermoedelijk iets onder de 0 graden, maar die heeft natuurlijk weer een grotere accu. En de vraag is of je het merkt.
Je hebt het overigens ook bij lood of gel accu's, dan doen systemen er soms ook niks mee als temperatuur onder 0 is. Uiteraard is dat totaal andere accuchemie maar dat betekent niet dat je niet vergelijkbare problemen kunt hebben.
Overigens is het zo volgens mij zo dat hoe hoger de temperatuur hoe makkelijker het erin gaat (interne weerstand blijft vermoedelijk gewoon zakken bij stijgende temperatuur?) maar heb je andere redenen om hoeveelheid stroom te minderen want je wil niet voorbij de 60 graden komen. Of op andere manier cellen beschadigen dat ze in thermal runaway gaan.
Daarom snap ik ook niet zo dat de Tesla laders energie naar binnen "rammen".ybos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:15:
Het gekke is dat de levensduur tóch niet zwaar te lijden heeft terwijl de gebruikte cellen ook door ándere fabrikanten gebruikt worden.
vb: Volvo/Polestar ca 125kW DC laden en neemt vrij snel af
Tesla en bv Audi rammen wel (gemiddeld) 50% sneller er in.
Ik persoonlijk hou het bij 2C als maximale laadstroom en heb geen probleem ermee als het naar 1C zakt
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Voor (extreem) hoge laadsnelheden gaat op een gegeven moment je koelsysteem de grootste rol spelen. Wij gebruiken nu cellen met een interne weerstand van ~0.5mohm ontladen/2mohm laden. Effectieve IR bij laden is dus ca. 0,1 ohm op een 96S2P pack zoals we die in de Leaf stoppen.
Dat betekent dat dat we bij een 50kW laadsessie (125A) die vol in dat pack zou gaan ongeveer 1,5kW aan warmte produceren. Pack is 17,6kWh, dus zo'n laadsessie kan effectief niet meer dan ~24 minuten duren, in die tijd stop je 1,8MJ aan warmte in het pack. Pack heeft een thermische opwarmcoefficient van ~0.8kJ/kgK, weegt 160kg, dus die warmt 15 graden op van een 0-100% ram-het-er-maar-in laadsessie. Da's acceptabel.
Zouden we gaan CCS-laden, of batterijen met een hogere energiedichtheid (=lager gewicht, warmt sneller op) gebruiken, dan wordt de wiskunde opeens compleet anders. Bij de maximaal toegelaten laadsnelheid voor onze accu's (8C / 400A / 140kW) wordt er (400/125)^2= 10x zoveel warmte in de accu geproduceerd. Weliswaar voor 'maar' 7,5 minuut ipv 24, maar totaal is dat nog steeds bijna 50 graden opwarming en 5,6MJ/1,5kWh aan warmte.
1,5kWh aan warmte kwijtraken binnen 7,5 minuut is een warmtepomp met 12kW continue thermische capaciteit. En dit alles is maar voor een piepkleine accu van 17.6kWh.
Als je een navenant grotere accu zo hard vol ramt moet je een warmtepomp met een capaciteit van 25-30kW(th) hebben. Dat is dus ook bij tesla de beperking - ze kunnen heel even 4C vasthouden, maar na een paar minuten is het koelwater verzadigd en kan de warmtepomp het niet meer bijbenen, dus dan moeten ze zakken in laadsnelheid. Een typische warmtepomp in een elektrische auto heeft maar een capaciteit van ~6kW thermisch, dus realistisch kun je maar ~1.5-2.5C volhouden op een typische 45-75kWh accu.
Dit is voorlopig nog wel even de limiet op laadsnelheid voor elektrische auto's. De laadsnelheid kan wel hoger, maar dan moet je een navenant grotere accu erin proppen zodat de c-rate omlaag gaat. Of batterijkoeling moet ook off-board gaan, met een koudwatercircuit in de laadstekker. Daar zijn standaarden voor
Dat betekent dat dat we bij een 50kW laadsessie (125A) die vol in dat pack zou gaan ongeveer 1,5kW aan warmte produceren. Pack is 17,6kWh, dus zo'n laadsessie kan effectief niet meer dan ~24 minuten duren, in die tijd stop je 1,8MJ aan warmte in het pack. Pack heeft een thermische opwarmcoefficient van ~0.8kJ/kgK, weegt 160kg, dus die warmt 15 graden op van een 0-100% ram-het-er-maar-in laadsessie. Da's acceptabel.
Zouden we gaan CCS-laden, of batterijen met een hogere energiedichtheid (=lager gewicht, warmt sneller op) gebruiken, dan wordt de wiskunde opeens compleet anders. Bij de maximaal toegelaten laadsnelheid voor onze accu's (8C / 400A / 140kW) wordt er (400/125)^2= 10x zoveel warmte in de accu geproduceerd. Weliswaar voor 'maar' 7,5 minuut ipv 24, maar totaal is dat nog steeds bijna 50 graden opwarming en 5,6MJ/1,5kWh aan warmte.
1,5kWh aan warmte kwijtraken binnen 7,5 minuut is een warmtepomp met 12kW continue thermische capaciteit. En dit alles is maar voor een piepkleine accu van 17.6kWh.
Als je een navenant grotere accu zo hard vol ramt moet je een warmtepomp met een capaciteit van 25-30kW(th) hebben. Dat is dus ook bij tesla de beperking - ze kunnen heel even 4C vasthouden, maar na een paar minuten is het koelwater verzadigd en kan de warmtepomp het niet meer bijbenen, dus dan moeten ze zakken in laadsnelheid. Een typische warmtepomp in een elektrische auto heeft maar een capaciteit van ~6kW thermisch, dus realistisch kun je maar ~1.5-2.5C volhouden op een typische 45-75kWh accu.
Dit is voorlopig nog wel even de limiet op laadsnelheid voor elektrische auto's. De laadsnelheid kan wel hoger, maar dan moet je een navenant grotere accu erin proppen zodat de c-rate omlaag gaat. Of batterijkoeling moet ook off-board gaan, met een koudwatercircuit in de laadstekker. Daar zijn standaarden voor
Of op hoger voltage laden, bijvoorbeeld 800Vmux schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:44:
Porsche’s 800-volt system uses lighter, thinner wiring to charge at unprecedented speeds with less heat. The shift from the typical 400-volt systems to 800 volts cuts the current in half. The 200-mile Taycan has a peak charge of 270 kilowatts, which means a charge from 5% to 80% in about 20 minutes.
Dat lost alleen opwarming in kabels op, niet de energie die in de accu's wordt gegenereerd.
De reden dat er watergekoelde kabels in inlaten zijn is puur zodat snelladers bruikbaar zijn voor de meeste mensen - als kabels te dik worden (=lagere weerstand, minder warmteontwikkeling, geen noodzaak voor koeling) kunnen veel mensen ze niet meer goed manipuleren doordat ze te zwaar en stug worden. Maar dit lost niks op aan de accuzijde. Ik heb het dus ook niet over watergekoelde kabels (die nu al bestaan) of andere spanningen om op te laden, maar echt over accu's koelen met koelwater uit de snellader.
De reden dat er watergekoelde kabels in inlaten zijn is puur zodat snelladers bruikbaar zijn voor de meeste mensen - als kabels te dik worden (=lagere weerstand, minder warmteontwikkeling, geen noodzaak voor koeling) kunnen veel mensen ze niet meer goed manipuleren doordat ze te zwaar en stug worden. Maar dit lost niks op aan de accuzijde. Ik heb het dus ook niet over watergekoelde kabels (die nu al bestaan) of andere spanningen om op te laden, maar echt over accu's koelen met koelwater uit de snellader.
HARTELIJK dank voor deze duidelijk uiteenzetting MUXmux schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:44:
Voor (extreem) hoge laadsnelheden gaat op een gegeven moment je koelsysteem de grootste rol spelen. Wij gebruiken nu cellen met een interne weerstand van ~0.5mohm ontladen/2mohm laden. Effectieve IR bij laden is dus ca. 0,1 ohm op een 96S2P pack zoals we die in de Leaf stoppen.
Hi allemaal! Mijn vraag is de volgende.
Momenteel een tweedehands auto (fiesta uit 2006). Airco stuk en bijna 190k km op de teller.
Dagelijks 35-40km enkele reis naar werk, nu thuis aan het werk uiteraard. Mogelijk wordt dit ooit 60-70km maximaal ongeveer.
Onderzoek naar een nieuwe tweedehands auto en mijn oude te verkopen.
Puur vanuit het besparen van kosten geïnteresseerd in elektrische auto opties.
Zelf geen mogelijkheid om thuis te laden, kan mogelijk wel een publieke laadpaal gratis aanvragen.
Iemand tips voor tweedehands / nieuwe elektrische auto’s voor laag budget (10-12.5k) die vanuit kostenpunt interessant kunnen zijn?
Ik ben 1.91m lang. Niet perse behoefte om heel snel te kunnen laden. Airco is een vereiste. Kan veel van mijn ritten goed plannen van tevoren.
@mux
Momenteel een tweedehands auto (fiesta uit 2006). Airco stuk en bijna 190k km op de teller.
Dagelijks 35-40km enkele reis naar werk, nu thuis aan het werk uiteraard. Mogelijk wordt dit ooit 60-70km maximaal ongeveer.
Zelf geen mogelijkheid om thuis te laden, kan mogelijk wel een publieke laadpaal gratis aanvragen.
Iemand tips voor tweedehands / nieuwe elektrische auto’s voor laag budget (10-12.5k) die vanuit kostenpunt interessant kunnen zijn?
Ik ben 1.91m lang. Niet perse behoefte om heel snel te kunnen laden. Airco is een vereiste. Kan veel van mijn ritten goed plannen van tevoren.
@mux
@Luuk9 een zoe of evt een leaf, maar die kan qua bereik wel krap worden.
Verder hangt het af van je totale jaarkm hoe goedkoop het is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hey bedankt! Totaal normaal gesproken ongeveer 20k km ruim per jaar.BarryH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:23:
@Luuk9 een zoe of evt een leaf, maar die kan qua bereik wel krap worden.
je wil
1/ kunnen snelladen
2/ lage kosten
allerlaagste: miev
alt: zoe, maar accuhuur en snelladen op AC (minder nieuw aanbod)
alt 3: leaf , maar vaak laag bereik
lees dit topic maar door met focus op deze 3.
1/ kunnen snelladen
2/ lage kosten
allerlaagste: miev
alt: zoe, maar accuhuur en snelladen op AC (minder nieuw aanbod)
alt 3: leaf , maar vaak laag bereik
lees dit topic maar door met focus op deze 3.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Luuk9 of een e-up.
heeft CCS snellaadaansluiting wat een goede standaard is.
En past in je budget (Zie b.v. carnext)
heeft CCS snellaadaansluiting wat een goede standaard is.
En past in je budget (Zie b.v. carnext)
35-40km enkele ritten kun je doen met autos zoals:Luuk9 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:58:
Hi allemaal! Mijn vraag is de volgende.
@mux
nissan leaf (rond de 7k, accu inbegrepen)
renault zoe (rond de 8k voor 22kwhaccu, 12k+ 41kwh accu, HUURaccu)
smart fortwo electric drive (rond de 6-7k, accu inbegrepen)
mitsubishi imiev/citroen czero/peugeot ion (allemaal hetzelfde) (rond de 6-7k, accu inbegrepen)
volkswagen e-up (rond de 10k, accu inbegrepen)
en dan nog €2k subsidie eraf voor een goedkope ev.
deze voertuigen kunnen ook je mogelijke toekomstige pendelroute doen met 70km enkel indien je ook op locatie kunt laden)
ook mogelijk met bijvoorbeeld:
volkswagen egolf (<2017, kleine accu)
hyundai ioniq
kia soul
indien je wat meer geduld hebt kun je wachten tot de duitse occasion markt helemaal instort met de 9k subsidie die ze op dit moment en de komende jaren uitdelen.
@Coasterfreak Ben benieuwd of dat instorten gaat gebeuren
Toen ik in 2017 voor het eerst rondkeek kosten Miev's 6-7 k eur. Dat kosten ze nu nog steeds...
Het lijkt erop dat de groei van de vraag nog harder gaat dan de groei van het aanbod.
En dat de prijs meer bepaald wordt door de prijs van het alternatief (ICE)
Toen ik in 2017 voor het eerst rondkeek kosten Miev's 6-7 k eur. Dat kosten ze nu nog steeds...
Het lijkt erop dat de groei van de vraag nog harder gaat dan de groei van het aanbod.
[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 19-11-2020 15:59 ]
ja is meer dat de zoe's met huuraccu voor 16k worden verkocht ipv 25k en dat die 9k eigenlijk gelijk afgaat van de prijs.BarryH schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:58:
@Coasterfreak Ben benieuwd of dat instorten gaat gebeuren
of de nieuwe volkswagen up/mii/go's van 24k voor 15k. dat gaat zich hopelijk direct vertalen naar spotgoedkope occasions die dan weer geexporteerd worden ofzo
Ik denk dat dat wel mee valt. Op de Duitse Autoscout24 staan 12 Seat Mii's te koop waarvan 2 onder de 20k en de rest tussen 20k en 24k.Coasterfreak schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:18:
[...]
ja is meer dat de zoe's met huuraccu voor 16k worden verkocht ipv 25k en dat die 9k eigenlijk gelijk afgaat van de prijs.
of de nieuwe volkswagen up/mii/go's van 24k voor 15k. dat gaat zich hopelijk direct vertalen naar spotgoedkope occasions die dan weer geexporteerd worden ofzo
https://suchen.mobile.de/...r=ASCENDING&ssid=41060360PeterZ(on) schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:12:
[...]
Ik denk dat dat wel mee valt. Op de Duitse Autoscout24 staan 12 Seat Mii's te koop waarvan 2 onder de 20k en de rest tussen 20k en 24k.
ze zijn er wel hoor
[ Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 19-11-2020 21:38 ]
Ik heb zo'n idee dat dat prijzen zijn waar ze de €5000 umweltbonus al vanaf hebben gehaald want ik zie er waar er bij staat "umweltbonus" met een vinkje. Als ze echt zo goedkoop zijn ga je ze als handelaar toch niet in Duitsland verkopen maar hier in NL denk ik dan. Maar misschien heb je gelijk, voor mij was dit scenario mede de reden om geen Citigo van 25k te kopen.Coasterfreak schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:37:
[...]
https://suchen.mobile.de/...r=ASCENDING&ssid=41060360
ze zijn er wel hooralleen wachten tot de subsidie eroverheen is gegaan ( ouder dan 6 maanden) en dan hoppa
De Aiways U5 is te stellen in Nederland en schijnbaar kunnen ze nog leveren voor 2021
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2iQ0MKeXeHpBHuHsM8tRqIm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aMlkmKCsA7wfy9989FhQCV4u.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W5ijv7gW4JJyeshzVSA4o6La.jpg?f=user_large)
Bron: https://www.telegraaf.nl/...-ook-te-koop-in-nederland
Specs: https://www.ai-ways.eu/de/de/u5/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2iQ0MKeXeHpBHuHsM8tRqIm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aMlkmKCsA7wfy9989FhQCV4u.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W5ijv7gW4JJyeshzVSA4o6La.jpg?f=user_large)
edit: haha, net zelfde artikel hierboven gepost
Is denk ik de goedkoopste >400km EV met €37.500 als prijs.
Goede concurrent voor de MG ZS. Als het kwalitatief gelijkwaardig is tenminste, zou ik die €7500 extra er wel voor over hebben
Goede concurrent voor de MG ZS. Als het kwalitatief gelijkwaardig is tenminste, zou ik die €7500 extra er wel voor over hebben
[ Voor 36% gewijzigd door greatgonzo op 20-11-2020 10:56 ]
Concurrentie is toch een Nero denk ik. Die is nu 38.5K. Maar het is inderdaad wel wat anders om gekend Koreaans te kopen versus Chinees.
Ik vind die E-up wel interessant! Zeker voor erbij als tweede auto. Iemand enig idee hoelang dat laden duurt aan normale laadpaal?
Ccs is dat een beetje de doorgaande manier nu bij publieke laadpalen?
Heeft iemand zelf specifiek ervaring met die E-up? Ik zie er nu wat staan uit 2015 voor rond de 12,5k als occasion. Qua ruimte natuurlijk wel erg klein. Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen! Grt. L
Heeft iemand zelf specifiek ervaring met die E-up? Ik zie er nu wat staan uit 2015 voor rond de 12,5k als occasion. Qua ruimte natuurlijk wel erg klein. Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen! Grt. L
https://ev-database.nl/auto/1081/Volkswagen-e-UpLuuk9 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:53:
Ik vind die E-up wel interessant! Zeker voor erbij als tweede auto. Iemand enig idee hoelang dat laden duurt aan normale laadpaal?
compleet leeg 5 uur ongeveer.. Maar dan heb je het natuurlijk ook maar over 100 km bijladen als hij compleet leeg is. En dat is met een type 2 stekker
En CCS is snelladen, je hebt ook Chademo laden, maar dat zie je met name bij de leaf.
CCS is alleen beschikbaar bij een snellaadstation zoals Fastned of Ionity. Hier en daar staan er ook CCS palen bij de McDonalds en andere plekken. Verreweg de meeste openbare palen (woonwijken e.d.) zijn gewoon type-2 palen. Bij die laatste zal het ongeveer 6 uur duren voordat hij geheel is opgeladen.Luuk9 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:53:
CCS laden zal van 10%-80% ongeveer 18 minuten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 20-11-2020 13:13 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
@Luuk9. Tedo Nash op YouTube heeft wel veel video's over de e-up met testen en handigheidjes.
Zelf heb ik een private lease Skoda Citigo-e, had eerder een q210 Zoe en die Citigo-e bevalt wel goed. Kinderen van 3 en 7 vinden het ook prima en zelfs mee op vakantie geweest al was dat binnen NL en dakkoffer er op voor meer ruimte; niet omdat het moet want heb ook een Toyota Auris, maar omdat het kan
Zelf heb ik een private lease Skoda Citigo-e, had eerder een q210 Zoe en die Citigo-e bevalt wel goed. Kinderen van 3 en 7 vinden het ook prima en zelfs mee op vakantie geweest al was dat binnen NL en dakkoffer er op voor meer ruimte; niet omdat het moet want heb ook een Toyota Auris, maar omdat het kan
ook eens mee zitten neuzen.. Ik zie tot 15K nog wel wat interessante modellenLuuk9 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:53:
Qua ruimte natuurlijk wel erg klein. Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen! Grt. L
- Nissan Leaf (1e generatie waarschijnlijk voor deze prijs). Dit is bijna een gezinsauto. Let wel op de degeneratie. Zijn luchtgekoeld, en daardoor waarschijnlijk sneller afgeschreven
- Renault Zoe: vergelijkbaar met een Clio. Wel goed kijken hoe het zit met de accu, op veel modellen moet je deze huren
- en voor kleine auto's zou je nog een elektrische smart of Fiat500 kunnen overwegen, als klein toch je ding is. Maar dan zou ik toch voor de up! gaan idd
De Nissan Leaf is passief gekoeld en niet luchtgekoeld. Ik begrijp wat je bedoelt, maar is misschien verwarrend. De Ioniq 28 kWh en de i-Miev bijvoorbeeld hebben wel een actief luchtgekoelde accu.greatgonzo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:34:
[...]
ook eens mee zitten neuzen.. Ik zie tot 15K nog wel wat interessante modellen
- Nissan Leaf (1e generatie waarschijnlijk voor deze prijs). Dit is bijna een gezinsauto. Let wel op de degeneratie. Zijn luchtgekoeld, en daardoor waarschijnlijk sneller afgeschreven
- Renault Zoe: vergelijkbaar met een Clio. Wel goed kijken hoe het zit met de accu, op veel modellen moet je deze huren
- en voor kleine auto's zou je nog een elektrische smart of Fiat500 kunnen overwegen, als klein toch je ding is. Maar dan zou ik toch voor de up! gaan idd
Zouden jullie een 2013/2014 Model S kopen? Wat zijn de grootste valkuilen, afgezien van de normale dingen die je moet checken bij een tweedehands auto?
Tot nu toe kwam ik tegen:
- Model S heeft veel motortjes/relais die je goed moet checken, alles minstens 3x activeren (handvaten, handrem, deuren etc etc)
- nieuwere driveunit (2015 of later)
- batterij, fijn als die ook vervangen is (of nog garantie)
- 3G moet zijn vervangen met 4G module
- Model S heeft veel motortjes/relais die je goed moet checken, alles minstens 3x activeren (handvaten, handrem, deuren etc etc)
Mixed Reality dev
Slechte/kwetsbare wielophanging.
MCU, eMMC moet worden vervangen door beter exemplaar.
Gele randen om scherm.
Kijk maar eens rond op het Tesla forum (teslamotorsclub.com).
Gele randen om scherm.
[ Voor 29% gewijzigd door daemonix op 20-11-2020 13:49 ]
Voor 24K kun je een haast 2013 Model S kopen (in Noorwegen)...PeterZ(on) schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:12:
[...]
Ik denk dat dat wel mee valt. Op de Duitse Autoscout24 staan 12 Seat Mii's te koop waarvan 2 onder de 20k en de rest tussen 20k en 24k.
Mixed Reality dev
Volgens mij ging het er om of gebruikte EV's gedumpt zouden worden, ik denk dat het wel mee zal vallen. En iemand die een recente UP wil kopen gaat denk ik niet ineens voor het zelfde geld een oude Model S kopen.Menesis schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:11:
[...]
Voor 24K kun je een haast 2013 Model S kopen (in Noorwegen)...
Ik had een 2016 loaner mee bij servicepunt en ik zou eens naar de deurpanelen kijken.Menesis schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:45:
Zouden jullie een 2013/2014 Model S kopen? Wat zijn de grootste valkuilen, afgezien van de normale dingen die je moet checken bij een tweedehands auto?
Zit dat nog een beetje knap en recht.
Ik had bij beide kanten op verschillende plekken kieren waar mijn volledige vingers in konden. Aan de bijrijderskant week hij heel erg tussen het paneel en het raam. Aan de bestuurderskant, tussen de sluiting waardoor je het plaatwerk eronder allemaal zag zitten. Niet heel sjiek.
Nu kun je naden en kieren niet zo belangrijk vinden, maar dit was zo erg dat het er armoedig uitzag. Mijn vrouw haar eerste reactie: "Okee, voor een Model S hoeven we ook nooit te kijken".
Haar nog uit gelegd dat dat vroeger was en tegenwoordig veel beter. Maar 2016 is ook weer niet een oud exemplaar... Ook niet nieuw overigens.
Dit zijn de belangrijkere zaken.daemonix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:48:
Slechte/kwetsbare wielophanging.
Gele randen om scherm.
Da's zeker een mooie auto te noemen! Die Chinezen kunnen het toch steeds beter.Carfanatic schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:32:
De Aiways U5 is te stellen in Nederland en schijnbaar kunnen ze nog leveren voor 2021
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Helaas nog geen leaseprijzen gezien, ben benieuwd wat de zakelijke lease partijen hiervoor gaan rekenen.Mx. Alba schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:22:
[...]
Da's zeker een mooie auto te noemen! Die Chinezen kunnen het toch steeds beter.
@Menesis Naar gekeken en niet gedaan. Het voelde veiliger vanaf facelift, maar dan wordt het qua prijzen beter om model 3 te kopen.
Je kan voor de prijs van een Aygo ook wel een S-klasse vinden, maar dat zegt niet zoveel.
Bovendien is de Model S echt wel groot. Mijn vriendin deed ik er geen plezier mee en zou het zelf ook niet altijd prettig parkeren vinden. Het rijdt wel heerlijk.
Maar ik vind het risico te groot, en dan voornamelijk de dingen eromheen, niet eens zozeer de aandrijflijn.
Je kan voor de prijs van een Aygo ook wel een S-klasse vinden, maar dat zegt niet zoveel.
Bovendien is de Model S echt wel groot. Mijn vriendin deed ik er geen plezier mee en zou het zelf ook niet altijd prettig parkeren vinden. Het rijdt wel heerlijk.
Maar ik vind het risico te groot, en dan voornamelijk de dingen eromheen, niet eens zozeer de aandrijflijn.
Ik denk dat de kosten van de verzekering en reparaties ook niet mals zijn!null schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:49:
@Menesis Naar gekeken en niet gedaan. Het voelde veiliger vanaf facelift, maar dan wordt het qua prijzen beter om model 3 te kopen.
400 km zal ie niet halen; is die 63 kWh netto of bruto? Daarnaast groter en vast (iets?) zwaarder dan pakweg een e-Niro/Kona, en van de Koreanen weten we dat ze extreem efficiënt zijn. Het is onwaarschijnlijk dat Aiways dat ook lukt. Met 350 km ben je er wel denk ik. Alsnog niet slecht, voor die prijs.greatgonzo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:55:
edit: haha, net zelfde artikel hierboven gepost
0-100 in 9 sec wordt genoemd, dat zou me tegenvallen voor een EV met 204 pk.
Het is me niet duidelijk hoe het zit met de EUR 4000 subsidie voor nieuwe EV's. De regeling is blijkbaar aangepast zodat als je nu koopt, je niet automatisch op de "wachtlijst" voor volgend jaar staat. De pot voor dit jaar is al leeg. Als ik voor het einde van het jaar een EV koop, kan ik dan wachten met indienden van mijn aanvraag tot 1 januari en dan alsnog meedingen naar de pot van volgend jaar? Of is dit jammer maar helaas?
De pot van dit jaar was met een week leeg. Enig idee hoe het met de pot van volgend jaar staat? Stel dat ik wacht tot januari en dan een EV koop. Is er dan een redelijke kans op de subsidie of is de pot van 2021 ook al leeg?
De pot van dit jaar was met een week leeg. Enig idee hoe het met de pot van volgend jaar staat? Stel dat ik wacht tot januari en dan een EV koop. Is er dan een redelijke kans op de subsidie of is de pot van 2021 ook al leeg?
pot van volgend jaar is ook leeg. even rvo een belletje geven of de SEPP thread je vraagje stellen.wian schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:07:
Het is me niet duidelijk hoe het zit met de EUR 4000 subsidie voor nieuwe EV's. De regeling is blijkbaar aangepast zodat als je nu koopt, je niet automatisch op de "wachtlijst" voor volgend jaar staat. De pot voor dit jaar is al leeg. Als ik voor het einde van het jaar een EV koop, kan ik dan wachten met indienden van mijn aanvraag tot 1 januari en dan alsnog meedingen naar de pot van volgend jaar? Of is dit jammer maar helaas?
SEPP draadje dus, thanks.
En korte antwoord is: sinds 1 Nov en t/m 31 Dec 2020 kun je geen aanspraak maken op SEPP subsidie. En zelfs als je direct in Jan 2021 een nieuwe EV koopt is de kans heel klein dat je subsidie zult krijgen omdat de pot voor 2021 al zo goed als leeg is.
Pas in Jan 2022 met een nieuwe pot heb je een redelijke kans dat je inderdaad kunt profiteren van de SEPP, maar dan is het bedrag wel lager dan nu.
Nu begrijp ik de actiekortingen van 4000 euro van sommige autodealers...
En korte antwoord is: sinds 1 Nov en t/m 31 Dec 2020 kun je geen aanspraak maken op SEPP subsidie. En zelfs als je direct in Jan 2021 een nieuwe EV koopt is de kans heel klein dat je subsidie zult krijgen omdat de pot voor 2021 al zo goed als leeg is.
Pas in Jan 2022 met een nieuwe pot heb je een redelijke kans dat je inderdaad kunt profiteren van de SEPP, maar dan is het bedrag wel lager dan nu.
Nu begrijp ik de actiekortingen van 4000 euro van sommige autodealers...
[ Voor 71% gewijzigd door wian op 21-11-2020 14:53 ]
Ze zeggen 400 of 410km rijbereik met een test vergelijkbaar aan WLTP (ja, ja). Ze geven wel het verbruik obv WLTP: 17.0-16.6 kWh/100km (met nog een heel lange voetnoot, maar laten we even aannemen dat deze wel klopt). Dat is dus op een netto 63kWh 'maar' 371-380km (en minder als het niet netto is). Dus inderdaad onder de 400. Dat verklaart misschien waarom de marketing afdeling er voor kiest dat een beetje te verstoppen. Net boven of onder de 400 maakt voor de perceptie toch veel uit.Dieken Taffert schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:47:
400 km zal ie niet halen; is die 63 kWh netto of bruto? Daarnaast groter en vast (iets?) zwaarder dan pakweg een e-Niro/Kona, en van de Koreanen weten we dat ze extreem efficiënt zijn. Het is onwaarschijnlijk dat Aiways dat ook lukt. Met 350 km ben je er wel denk ik. Alsnog niet slecht, voor die prijs.
0-100 in 9 sec wordt genoemd, dat zou me tegenvallen voor een EV met 204 pk.
Wordt wel interessant hoe 'goed' de WLTP bij deze auto blijkt te kloppen. Daar zitten ook verschillen tussen bij merken.
Als ie wat zwaarder is dan de e-Niro en Kona, is 9 sec toch niet zo gek voor 0-100? De Koreanen doen dat in net onder de 8. Iets groter en zwaarder met dezelfde kracht lijkt dan wel te kloppen. (De prijslijst heeft het over 7.5 en 7.8 s voor 0-100 overigens)
(edit: op de NL site is het wat leesbaarder, maar niet per se duidelijker. Op sommige plekken hebben ze het zonder voetnoten over 400 of 410km WLTP (afhankelijk van het model), maar verderop op https://www.aiways-u5.nl/ontdek-de-u5 onder prestaties staat wel de voetnoot, maar hebben ze het ook weer over 390 en 410km. Ze noemen een 'vermogen van 63kWh' en de 150kW motor levert hier weer 133kW (oke, 'ruim' 133kW, dus dat zou toch 150kW kunnen zijn
In de prijslijst wordt trouwens duidelijk dat de 17 kWh/100km bij de premium hoort (wat 400 of 390km zou zijn) en 16,6 kWh/100km bij de standaard uitrusting (410km). Dan zit er toch wat geks in de batterij. 410km bij 16,6 zou 68kW (netto?) zijn... Hoe rekenen andere fabrikanten tussen een WLTP bereik en verbruik? Bij kia kwam ik zo snel alleen het bereik tegen en geen verbruikscijfer.)
[ Voor 29% gewijzigd door TechLight op 21-11-2020 23:25 ]
Tot mijn verbazing zie ik hier mijn auto genoemd worden, de Citroën Berlingo Full Electric Club XL (bedrijfsauto met dichte achterkant), en ik vraag me af, meer in het algemeen:mux schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:04:
- i-Miev/C-Zero/iOn, Outlander, Peugeot Partner Electric, Berlingo Electric, basically alles wat de mitsubishi-drivetrain gebruikt
Wat raden jullie hier aan als garage voor 'onderhoud' en APK ?
Ik heb onlangs een set nieuwe 4-season banden gekocht die ik er meteen op wil laten zetten. Kan het zelf wel, ook al eerder gedaan, maar uitlijnen vind ik te belangrijk voor deze EV om zelf te doen.
Mijn ervaring met dit voertuig en garages is bijzonder slecht, als in dat ze nauwelijks weten wat ze er eigenlijk mee moeten. Enige wat ze begrijpen is het non-EV deel. Ik woon net boven Amsterdam, de Broekermeer-polder, ergens tussen Monickendam, Purmerend en Landsmeer in. Tips zeer welkom, wat 'garages' betreft.
Uitlijnen zou ik bij de bandenhandel doen die ook deze equipment heeft.
apk kan bij elke garage.
Alleen EV conditie is een lastige...
apk kan bij elke garage.
Alleen EV conditie is een lastige...
Uitlijnen? Helemaal niet nodig na een bandenwissel, balanceren uiteraard wel.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wat jij wil, ik noem het uitlijnen. YouTube: Auto uitlijnen bij Kreijneguido66 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:42:
Uitlijnen? Helemaal niet nodig na een bandenwissel, balanceren uiteraard wel.
[ Voor 11% gewijzigd door jubeth op 22-11-2020 00:18 ]
@jubeth Wat voor onderhoud gaat het precies on? Een elektrische aandrijflijn heeft toch geen onderhoud nodig? Voor die enkele uitzonderingen om de zoveel jaar zou ik bij de dealer aankloppen. Die zouden dat gewoon moeten ondersteunen, eventueel met handleiding vanuit Frankrijk/Japan. De rest van het onderhoud kan dan elder. Voor de APK zijn er toch geen punten gerelateerd aan de aandrijflijn (enkel emissies).
En het is dus niet nodig dat te doen bij een bandenwissel, uitlijnen is vooral te overwegen bij afwijkend gedrag oid. Maar, controle kan geen kwaad maar alsnog kan zo'n beetje iedere garage dit, dasrvoor heb je geen verstand van EV nodig.jubeth schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:06:
[...]
Wat jij wil, ik noem het uitlijnen. YouTube: Auto uitlijnen bij Kreijne
Zelf doe ik banden bij lokale garage, APK/beurt bij de merkgarage maar vooral ivm garantie. Wat ik zou doen als dat niet zo spelen weet ik (nog) niet zo goed.
[ Voor 37% gewijzigd door assje op 22-11-2020 08:57 ]
Hangt een beetje af van wat je verwachtingen met die wagen zijn. Technisch gezien kunnen die wagens heel lang meegaan, maar die uit de eerste jaren hebben echt wel hun minpunten zoals anderen hier ook al aangaven zoals de MCU met zijn slechte eMMC geheugen, de fit & finish die regelmatig te wensen overlaat of de meer beperkte autopilot functionaliteit die je er mee kan krijgen. Aan de andere kant zijn ze wel vaak verkocht met lifetime free charging. Enige wat je daar mee moet oppassen is dat Tesla ook hier niet gaat beginnen onderzoeken of de wagens zijn doorverkocht, want in de VS zijn ze ondertussen begonnen met hetr afsluiten van dat gratis laden (en andere diensten) als ze weten dat de wagen is doorverkocht.Menesis schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:45:
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De MCU kan je tegenwoordig ook vervangen voor een paar duizend euro. Deze kan je de komende jaren voor een oude S (of eerste X) wel verwachten. Als je daarna nog radio wilt behouden (FM en DAB) dan kost het nog een paar honderd euro extra.
Persoonlijk zou ik enkel een S van 2017 of later overwegen. De stoelen is over de jaren ook veel variatie van geweest. Voor de bedragen die ze gebruikt nog op moeten leveren vind ik dat het wel goed moet zitten.
Persoonlijk zou ik enkel een S van 2017 of later overwegen. De stoelen is over de jaren ook veel variatie van geweest. Voor de bedragen die ze gebruikt nog op moeten leveren vind ik dat het wel goed moet zitten.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
:strip_exif()/f/image/d2zi9xIqRJUexppG5G8elmVB.jpg?f=fotoalbum_large)