Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 11:07

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Gister eindelijk mijn skoda citigo e iv op mogen halen. Moet zeggen, ben zeer positief verrast over het rijcomfort. De auto zal primair door de vrouw worden gebruikt, maar om zelf wat te besparen op mijn eigen rijkosten zal ik hem ook af en toe meenemen naar mijn werk (+/- 160km roundtrip). Vanochtend zo de eerste keer.

Waar ik voornamelijk mijn twijfels had over het zitcomfort in combinatie met mijn lengte (2m), lijkt dit geen enkel probleem te zijn. De bestuurdersstoel lijkt verder naar achter te kunnen dan in het benzinemodel waarin ik eind 2019 een proefrit heb gemaakt. In combinatie met de (mogelijke) lage zitting en (mogelijke) hogere stuurhoogte (beide instelbaar) komen mijn knieen ook helemaal niet in de buurt van het stuur, Waar ik die klachten in onze suzuki swift 2007 wel heb.

Voor de rest eigenlijk zeer te spreken over alles behalve de waardeloze skoda app waarmee je verscheidene zaken op afstand kan inregelen (noujah, als je bereid bent elke setting 5x opnieuw te verzenden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Nice, Nissan maakt nu muxsan-auto's ;-)

(maar serieus, eindelijk iets goeds dat uit Nissan komt. Qua features een homerun, alles aan de auto klopt. De juiste laadopties, juiste accugrootte, juiste accutechniek, OTA updates, populair autosegment en competitieve prijs. Dit wordt echt wel een goede verkoper in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Ben toch wel benieuwd hoe deze het hier gaat doen als Nissan nog steeds voornemens is uit de EU terug te trekken.
https://www.autoweek.nl/a...endeels-terug-uit-europa/

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-10 11:44
7,4 kw lader voor de 63kwh versie is toch wel mager. als 3 fasen nog een optie is voor de kleinere accu dan is het oke

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 09:58
Blonde Tux schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:53:
Ben toch wel benieuwd hoe deze het hier gaat doen als Nissan nog steeds voornemens is uit de EU terug te trekken.
https://www.autoweek.nl/a...endeels-terug-uit-europa/
Dan brengen ze de auto’s uit onder de Renault naam?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Coasterfreak schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:55:
7,4 kw lader voor de 63kwh versie is toch wel mager. als 3 fasen nog een optie is voor de kleinere accu dan is het oke
Beetje afhankelijk of die lader ook op twee fases werkt zoals de eGolf of EQC. 3 fase over 1 fase is een enorm verschil, maar 3 fase ipv 2 fase is al veel kleiner.
mux schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:36:
prijs. Dit wordt echt wel een goede verkoper in Europa.
Als die 40k in de VS zonder de BTW is gaat dat nog best tegenvallen denk ik, voor dat geld is er genoeg keus met vergelijkbare range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Dan brengen ze de auto’s uit onder de Renault naam?
Zo nauw zijn ze nu ook weer niet verbonden. Nissan is geen 100% eigendom van Renault (maar 50%).

Nog niet gevonden of de accu's nu vloeistof gekoeld zijn, iemand dat al gezien?

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 15-07-2020 12:37 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Zo nauw zijn ze nu ook weer niet verbonden. Nissan is geen 100% eigendom van Renault (maar 50%).

Vloeistof gekoeld, volgens dit artikel.

https://electrek.co/2020/...th-liquid-cooled-battery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ok, dank. Er staat wel een vervelende aanname in: met 7.2 kW (de kleine accu dus) kun je de auto in een nacht vol krijgen volgens Fukada. Dat klopt als je een enkelfase 35+ A aansluiting hebt zoals in de VS standaard is (100 A of 200 A is standaard). Dat is in Europa niet het geval tenzij je heel veel geld extra gaat betalen. Tevens staat expliciet vermeld dat de koeling in de VS beschikbaar is, niet dat deze wereldwijd wordt uitgerust met accukoeling. Ze zullen toch niet de fout maken....

Gelukkig wel CCS (althans in de VS).

Ik zie nergens in dat artikel dat deze auto (pas midden volgend jaar beschikbaar (!)) naar Europa/Nederland gaat komen.

Van die naar achter schuin aflopende daklijn moet je houden, ik vind het geen gezicht (ook niet op de modellen van BMW c.s.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:07
Volg deze link uit het artikel op de FP voor de press release

https://europe.nissannews...e-crossover-for-a-new-era

Worden de meeste vragen beantwoord

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MarcelGo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:00:
Volg deze link uit het artikel op de FP voor de press release

https://europe.nissannews...e-crossover-for-a-new-era

Worden de meeste vragen beantwoord
Dan moet je wel eerst door de marketing blabla heen. Wat een vreugdekreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Dan moet je wel eerst door de marketing blabla heen. Wat een vreugdekreten.
Hier schijnt het zonnetje :)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 14:08
Volgend jaar eens kijken om mijn huidige auto te vervangen door een Elektrische. Echter heb ik geen recht op een leasing wagen, en ben ik Belg (Vlaming).
Niks van subsidies dus... En ook geen budgetten van 50k of meer :-)
Zijn hier vlamingen die particulier gekocht hebben? Of hebben de meeste een eigen bedrijfje opgestart enkel en alleen om een auto te kopen (soms denk ik dat er zijn die dat doen, geen flauw idee of het waar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Minder dan 50% hoor. En Nissan is ook een beetje eigenaar van Renault.
"As of 2013, Renault holds a 43.4% voting stake in Nissan, while Nissan holds a 15% non-voting stake in Renault."
Die Ariya is een knappe bak, alleen houdt de bagageruimte niet over met 4WD (415 liter, voor een auto van dat formaat mwah). Zou makkelijk verholpen kunnen worden met een verschuifbare achterbank. Dat zou iedere gezinsauto moeten hebben; met kleine kinderen heb je meer bagageruimte nodig en minder beenruimte.

400 pk lijkt het nieuwe normaal te worden voor een beetje premium EV. Ik zie er de lol wel van in 8)

Chademo lijkt me dood en begraven in Europa, nu ook Nissan overstapt. En eindelijk over op vloeistofgekoelde accu's, moet ook wel als je wat wil qua snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-10 22:25
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Ik zie nergens in dat artikel dat deze auto (pas midden volgend jaar beschikbaar (!)) naar Europa/Nederland gaat komen.
Nissan Ariya beschikbaarheid op https://www.nissan.nl/reserve2.html

Beschikbaarheid Nederland:
Ariya 63 kWh 2WD - herfst 2021, actieradius 360 km
Ariya 87 kWh 2WD - winter 2021/2022, actieradius 500 km
Ariya e-4ORCE 63 kWh, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 340 km
Ariya e-4ORCE 87kWh, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 460 km
Ariya e-4ORCE 87kWh Performance, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 400 km

Ik hoop dat Nissan ook de blauwe / koper kleur die de concept had als kleuroptie laten terugkomen.

Ik heb ook een topic aangemaakt voor de Nissan Ariya

[ Voor 7% gewijzigd door jschoorl2 op 15-07-2020 17:03 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
De consumentenbond heeft een nieuwe ronde van hun consumentencollectief private-lease uitgebracht: https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard

Zitten ook een aantal EV-modellen tussen (Zoe, e-Corsa, Mini, Leaf, Honda-e, Citigo-e iV). Vind de prijzen (ex. subsidie) niet heel spectaculair. Had stiekem gehoopt op wat scherpere prijzen; zo heeft de Leaf grofweg ze zelfde prijzen als in de vorige ronde in 2019.

Maar: mocht je EV willen rijden; er is genoeg keuze :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Let op de standaard instelling van 5000 km/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:39:
Yikes. Das wel héél karig..... maar goed, de keuze is er ja.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BounceCloud schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:43:
Had stiekem gehoopt op wat scherpere prijzen; zo heeft de Leaf grofweg ze zelfde prijzen als in de vorige ronde in 2019.
De Zoe is echt wel goedkoper, hoor. Renault Zoe met 10k km, 60 mnd: 375 euro. Ter vergelijking bij de ANWB doet deze 409 euro. Dat scheelt wel op de totale looptijd.
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:39:
Schandalig dat de Consumentenbond zich van dat soort goedkope truukjes bedient.

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 15-07-2020 19:49 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
https://www.rtlnieuws.nl/...leasen-duitsland-subsidie
Waar in Nederland de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's alweer leeg is, geeft de Duitse overheid zo veel subsidie dat een Renault Zoe gratis kan worden geleast. De subsidie bedraagt er 6100 euro. Je kunt die regeling als Nederlander echter niet gebruiken, ook niet als je over de grens koopt.

Niet te mooi om waar te zijn

Dat is toevallig net zo veel als het kost om het basismodel twee jaar zakelijk te leasen. Enig minpunt: voor dat bedrag mag je jaarlijks maar 10.000 kilometer rijden. De huur van de accu zit dan wel weer bij de prijs inbegrepen. De verzekering niet. Die kost 29 euro per maand.
De catch is: alléén zakelijk, 2 jaar lang en max
10.000 km ... maar dan nóg!

[ Voor 81% gewijzigd door DigitalExorcist op 15-07-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

greatgonzo

schit-te-rend!

Denk dat onze balans richting de Kia soul gaat.. Maar heb ik nog een ev over het hoofd gezien met 3 ruime zitplaatsen achterin? Voor <45k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:37

mb1

daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Ok, dank. Er staat wel een vervelende aanname in: met 7.2 kW (de kleine accu dus) kun je de auto in een nacht vol krijgen volgens Fukada. Dat klopt als je een enkelfase 35+ A aansluiting hebt zoals in de VS standaard is (100 A of 200 A is standaard). Dat is in Europa niet het geval tenzij je heel veel geld extra gaat betalen. Tevens staat expliciet vermeld dat de koeling in de VS beschikbaar is, niet dat deze wereldwijd wordt uitgerust met accukoeling. Ze zullen toch niet de fout maken....

Gelukkig wel CCS (althans in de VS).

Van die naar achter schuin aflopende daklijn moet je houden, ik vind het geen gezicht (ook niet op de modellen van BMW c.s.).
De netspanning is dan ook maar 110V in de VS....
Ik heb een enkelfase 40A (230V) aansluiting hier in huis, daar kan ik bijna net zoveel vermogen mee uit het net trekken als een met een 110V 100A aansluiting.
Te weten 9,2 om 11 kW dat scheelt niet de wereld, alleen zijn bij ons de kabelverliezen wat kleiner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mb1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:06:
[...]

De netspanning is dan ook maar 110V in de VS....
Ik heb een enkelfase 40A (230V) aansluiting hier in huis, daar kan ik bijna net zoveel vermogen mee uit het net trekken als een met een 110V 100A aansluiting.
Te weten 9,2 om 11 kW dat scheelt niet de wereld, alleen zijn bij ons de kabelverliezen wat kleiner ;)
Je betaalt in de USA niet veel meer voor 200 A. 200 A is wat tegenwoordig als standaard wordt gezien in de USA.
New homes typically require 200 amps
, bron https://www.homeadvisor.c...ectrical-wiring-or-panel/

In Nederland is die stap significant, dat is het punt. En je kunt nog meer trekken dan de 9.2 kW van jouw aansluiting met een 3 fase aansluiting (17,25 kW), maar dat helpt niet want het is maar 25 A per fase. Wil je hoger dan betaal je tussen de 600 en 1000 euro meer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
Volledig off-topic maar 1x40 kost niks extra’s en is prima bruikbaar met alle één- of drie fase EV’s

Zelfs de inductie kookplaat heeft gewoon opties om op één- of twee fases aangesloten te worden.

Load Balancer is ook de kosten niet en je merkt er werkelijk niets van als je ligt te slapen.

On-topic: Wat video’s van de Polestar 2 zitten kijken en dat is zowaar de eerste ‘Volvo’ die ik zelf ook zou willen rijden.

Heeft iemand een idee wanneer deze echt geleverd gaat worden en kunnen ze de Tesla aantallen aan ?

[ Voor 10% gewijzigd door kdeboois op 16-07-2020 12:12 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

telenut schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:39:
Volgend jaar eens kijken om mijn huidige auto te vervangen door een Elektrische. Echter heb ik geen recht op een leasing wagen, en ben ik Belg (Vlaming).
Zijn hier vlamingen die particulier gekocht hebben? Of hebben de meeste een eigen bedrijfje opgestart enkel en alleen om een auto te kopen (soms denk ik dat er zijn die dat doen, geen flauw idee of het waar is)
Ik voel je pijn. Ben ook Vlaming maar woon en werk in Nederland (en een Duitse echtgenote). Ik volg dus 3 markten. Het verschil in aanpak tussen landen is echt enorm.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40

prein2

Monument verduurzamen is leuk

kdeboois schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:14:
Volledig off-topic maar 1x40 kost niks extra’s en is prima bruikbaar met alle één- of drie fase EV’s

Zelfs de inductie kookplaat heeft gewoon opties om op één- of twee fases aangesloten te worden.

Load Balancer is ook de kosten niet en je merkt er werkelijk niets van als je licht te slapen.

On-topic: Wat video’s van de Polestar 2 zitten kijken en dat is zowaar de eerste ‘Volvo’ die ik zelf ook zou willen rijden.

Heeft iemand een idee wanneer deze echt geleverd gaat worden en kunnen ze de Tesla aantallen aan ?
de eersten worden op dit moment afgeleverd bij de dealers. Al verschillende tweakers hebben een vrachtwagen vol polestars gespot. ze druppelen de showrooms binnen. Verwacht eind volgende week de eerste tweaker die er een heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tupolev141 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:16:
Of hebben de meeste een eigen bedrijfje opgestart enkel en alleen om een auto te kopen (soms denk ik dat er zijn die dat doen, geen flauw idee of het waar is)
Off topic: Je moet in NL omzet en winst hebben om profijt te hebben. De laatste subsidieregeling krijg je ook als particulier. Mits je er snel genoeg bij was, want die pot was al binnen korte tijd leeg.

On topic: heeft er al iemand een Lexus UX 300e Electric gereden en hoe bevalt die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:04
telenut schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:39:
Misschien topic specifiek voor België opzetten? De regelingen in BE en NL zijn zo verschillend, het zou zinvol kunnen zijn om kennis en posters daarin te bundelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
marvel27 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:30:
[...]

Misschien topic specifiek voor België opzetten? De regelingen in BE en NL zijn zo verschillend, het zou zinvol kunnen zijn om kennis en posters daarin te bundelen.
In België is er geen regeling, dus veel zou er niet in te vertellen zijn :P
Behalve als je op de zaak koopt, maar zelfs dat voordeel is maar beperkt tov. van ICE bedrijfswagens.
Maar onze bedrijfswagens regeling is wel absurd goedkoop ivm Nederland en Duitsland.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 16-07-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 12:52
bottom line schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:13:
[...]
Behalve als je op de zaak koopt, maar zelfs dat voordeel is maar beperkt tov. van ICE bedrijfswagens.
Beperkt is een groot woord. Je kan hem als zelfstandige voor 100% fiscaal aftrekken (tot vorig jaar zelfs 120% - ik heb een neef die nog vlug een Tesla S heeft gekocht eind vorig jaar omdat hij als ingenieur voor de rest niet veel aftrekposten heeft).
Als ik dat als particulier kon doen, dan zou ik met twee voeten in de lucht springen want 100% fiscaal aftrekbaar betekent eigenlijk dat hij gratis is (tenzij je minder belastingen moet betalen dan je auto kost maar die kans is in België nogal klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
bottom line schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:13:
[...]

In België is er geen regeling, dus veel zou er niet in te vertellen zijn :P
Maar onze bedrijfswagens regeling is wel absurd goedkoop ivm Nederland en Duitsland.
Er is toch wel degelijk een groot verschil op vlak van Voordeel Alle Aard (bijtelling), voor een elektrische wagen en/of een hybride met minder dan 50gr uitstoot wordt het CO2 coefficient op nul gezet; wat toch een serieuze mindering is en niet geheel onbelangrijk, sinds 1 juli is de BIV voor leasing van elektrische wagens op nul gezet in Vlaanderen (in Brussel en Wallonië was dat al sterk verminderd). Dus zo beperkt zijn de voordelen toch niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
Horla schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Beperkt is een groot woord. Je kan hem als zelfstandige voor 100% fiscaal aftrekken (tot vorig jaar zelfs 120% - ik heb een neef die nog vlug een Tesla S heeft gekocht eind vorig jaar omdat hij als ingenieur voor de rest niet veel aftrekposten heeft).
Als ik dat als particulier kon doen, dan zou ik met twee voeten in de lucht springen want 100% fiscaal aftrekbaar betekent eigenlijk dat hij gratis is (tenzij je minder belastingen moet betalen dan je auto kost maar die kans is in België nogal klein).
ICE's kunnen ook 100% aftrekbaar zijn (indien erg laag CO2 waarde). Een dieselwagen met een uitstoot van 75g is 82,5% aftrekbaar. Benzinewagen van 75g is 84,4 %.
Dus voordeel is niet meer zo groot als vorig jaar.
En dan is er nog VAA natuurlijk.

@PhilipCl
Klopt. Maar daarmee win je geen jackpotten als je het verschil bekijkt met wat NL werknemers winnen door een EV te rijden

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 16-07-2020 15:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59
bottom line schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:27:

Klopt. Maar daarmee win je geen jackpotten als je het verschil bekijkt met wat NL werknemers winnen door een EV te rijden
Ik begin over twee maanden bij een nieuwe werkgever waar ik voor het eerst in mijn leven ook mogelijkheid voor een leaseauto heb. Mij viel dit dus toch nog tegen, een auto die dit jaar nog volledig in de 8% bijtelling zou vallen zou nog wel prima zijn maar volgend jaar wordt het mij sowiewo al te duur.

Mijn keuze is derhalve gevallen op €850/maand bruto uit laten betalen en mijn Ioniq prive blijven rijden (kost maar €250-€350 afhankelijk wat de afschrijving gaat doen). In principe volstaat de uitkering van het leasebudget dus al ruimschoots om mijn auto netto te rijden, alles wat anders bijtelling zou zijn is winst. Een Niro zou in de bijtelling van 2021 ook al ruim €200/maand zijn.

Enige dat ik inlever is dat ik in een 3 jaar oude Ioniq rijd i.p.v. in een nieuwe. De vergelijking wordt pas anders als ik op enig moment over wil stappen naar een Niro met hogere afschrijving. Ach, ik wacht wel gewoon tot ik voordelig een ex-lease kan kopen

(elektrisch) leasen is vooral interessant als je zelf ook persé nieuw wilt rijden in mijn optiek, een jackpot zou ik het niet willen noemen. Hangt natuurlijk ook helemaal af hoeveel je rijdt prive/zakelijk, voor mij gaat het alleen om 15kkm woon-werk verkeer in principe.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 16-07-2020 16:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
bottom line schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:27:
[...]

@PhilipCl
@bottom line Hangt er maar vanaf, ik reed een BMW X3, VAA +/- 430 euro de maand, nu een EQC VAA +/- 230 euro de maand), dat is dus netto +/- 100 in de pocket, op jaarbasis is dat toch 1.200 euro ... geen jackpot maar toch een aardige cent zou ik denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:45
PhilipCl schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:01:
[...]

@bottom line Hangt er maar vanaf, ik reed een BMW X3, VAA +/- 430 euro de maand, nu een EQC VAA +/- 230 euro de maand), dat is dus netto +/- 100 in de pocket, op jaarbasis is dat toch 1.200 euro ... geen jackpot maar toch een aardige cent zou ik denken!
Een X3 30e zou nog een pak goedkoper in VAA geweest zijn.... ;)

(zelfs niet stekkerend 10l/100km verbruikend is de VAA nog altijd lager dan een EQC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
AndRo555 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Een X3 30e zou nog een pak goedkoper in VAA geweest zijn.... ;)

(zelfs niet stekkerend 10l/100km verbruikend is de VAA nog altijd lager dan een EQC).
Het VAA X3 30e zou idd iets lager, zal een 50 € de maand zijn, dus een 25 euro de maand minder belastingen (300 op jaarbasis).

Dat van de 10l / 100 km denk ik dat lichtjes overdreven is, tenzij je het over een plug-in hybride hebt die nooit een plug ziet ... dan klopt het wel. Ik vind het Belgische systeem een beetje krom, een plug-in is eigenlijk boerenbedrog ... maar wie ben ik hé.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

mrmrmr schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:26:
[...]
On topic: heeft er al iemand een Lexus UX 300e Electric gereden en hoe bevalt die?
Jep. Bijna twee uur mee gereden. Het is een Excuuswagen. Volledig (echt 100%) bedacht om aan de CO2-boetes te ontsnappen.

Erg klein van binnen. Hoog op wielen. Hoog verbruik. Saai en gedateerd infotainment met scrollpad van Lexus. ChaDeMo aansluiting, dus ook gelijk gedateerd. Goede stoelen. Dat is het ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:45
PhilipCl schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Het VAA X3 30e zou idd iets lager, zal een 50 € de maand zijn, dus een 25 euro de maand minder belastingen (300 op jaarbasis).

Dat van de 10l / 100 km denk ik dat lichtjes overdreven is, tenzij je het over een plug-in hybride hebt die nooit een plug ziet ... dan klopt het wel. Ik vind het Belgische systeem een beetje krom, een plug-in is eigenlijk boerenbedrog ... maar wie ben ik hé.
Ja dat bedoel ik met niet stekkerend. 10l/100km is misschien wat veel maar 8 a 9l/100km met een lege batterij op de snelweg is vrij normaal. Systeem is erg krom met het nog zo bevoordelen van PHEV’s. Beter dat voordeel extra in de EV’s steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nannoe schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:07:
Het is een Excuuswagen. Volledig (echt 100%) bedacht om aan de CO2-boetes te ontsnappen.
Toyota heeft qua onderhoudskosten al jaren de beste positie (d.w.z. laagste kosten). Ik vraag me af of dit ook voor deze geldt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
Horla schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Gratis wordt hij natuurlijk niet, wel een pak goedkoper. 100% aftrekbaar betekent dat je de autokosten (inclusief afschrijving) van de winst af mag trekken. Je betaalt er dan geen vennootschapsbelasting (VPB = 25%) over. Dus stel je hebt €12k autokosten dan scheelt dat je €3k aan VPB. De auto kost dan nog steeds €9 per jaar.

Zou je dat particulier mogen doen zou het je inkomstenbelasting schelen. Met een toptarief van van 50% best interessant natuurlijk. Maar in het voorbeeld zijn je autokosten dan nog steeds €6k per jaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
AndRo555 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Ja dat bedoel ik met niet stekkerend. 10l/100km is misschien wat veel maar 8 a 9l/100km met een lege batterij op de snelweg is vrij normaal. Systeem is erg krom met het nog zo bevoordelen van PHEV’s. Beter dat voordeel extra in de EV’s steken.
Dan is het VAA wel lager, maar de boekhouder houdt rekening met de TCO en met zo een verbruik wordt het dan van die kant een dikke "no-go!" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
nannoe schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Jep. Bijna twee uur mee gereden. Het is een Excuuswagen. Volledig (echt 100%) bedacht om aan de CO2-boetes te ontsnappen.

Erg klein van binnen. Hoog op wielen. Hoog verbruik. Saai en gedateerd infotainment met scrollpad van Lexus. ChaDeMo aansluiting, dus ook gelijk gedateerd. Goede stoelen. Dat is het ongeveer.
Echt, die chademo aansluiting... En dan die radio reclame. Gewacht op het juiste moment... om een auto met chademo te introduceren?! Opladen tijdens het rijden was ook al zo’n toppertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ok.. jullie advies:

De auto van de vrouw is langzaam aan vervanging toe, en ik verwacht vanaf september meer woon-werk verkeer te gaan maken. Door de subsidie (in 2021 met terugwerkende kracht aan te vragen) wordt een EV nu echt interessant voor ons.
We hebben twee scenario's
- Nu de overstap maken, zal waarschijnlijk de Kia E-soul worden. De Scenic blijft als gezinswagen
- In 2021 (als er nieuwe modellen zijn, zie onder) de overstap maken. Scenic weg, tweede gebakje voor de vrouw een een grotere gezins-EV.

De soul hebben we proefgereden, en daar gaan we ons als gezin prima mee redden. Echter, wie weet wat de toekomst brengt, en misschien moeten er op den duur toch 3 kids achterin :)
En dan het tweede, voor de Soul weet ik nu wat je betaald, terwijl VW en skoda vergelijkbare vanaf prijzen hebben, maar er komt soms zo maar 10k bij voor noodzakelijke opties.

Vandaar de volgende vragen, hoge glazenbol gehalte, maar mensen met ervaring kunnen ons misschien wat op weg helpen:

1) Ik zoek dus een brede, ruime auto. Van de toekomstige modellen zijn er wel maatvoeringen bekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubG3lxV6VdDI4iyNq1QNV7o9vno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m6ubWaRcxxe67cqsc88MmfXY.png?f=user_large
Zegt de breedte van de auto iets over de ruimte van de zitplaatsen? Ik denk dat het vergelijkbaar is toch? Die 5 cm in totaal maakt niet dat er ineens 3 zitjes achterin passen...
De soul heeft de kortste wielbasis, maar dat zegt natuurlijk niets over de plaatsing van de stoelen en banken

2) De prijs, waar gaat dit op uitkomen?
Ik heb nu dit gevonden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW_9GMqCBAjuFxroQJlBYnG3cvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AZ7Y4FCkvcEa5dQ5S2rhoHAG.png?f=user_large
Van Skoda en VW is bekend dat de prijs vrij kaal is, terwijl aziaten veel opties standaard hebben. Hoe is jullie gevoel?

Gevoelsmatig zeg ik: ik ga nu toch maar voor de Soul. Die Arrya lijkt echt top.. maar ik weet niet of ik daar nog 1,5 jaar op wil wachten. En hij kan natuurlijk zomaar boven de €45.000 uitkomen, waardoor je geen subsidie kan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:11
greatgonzo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:49:
ok.. jullie advies:
[...]

Hoe is jullie gevoel?
[/i]
Advies heb ik niet echt, maar mijn gevoel is dat je bijvoorbeeld de Niro vergeet in je vergelijk? En de Kona? En als we het toch over glazen bollen hebben: Wat gaat de mustang kosten? Ook ergens in de 40-50k range toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
greatgonzo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:49:
ok.. jullie advies:

De auto van de vrouw is langzaam aan vervanging toe, en ik verwacht vanaf september meer woon-werk verkeer te gaan maken. Door de subsidie (in 2021 met terugwerkende kracht aan te vragen) wordt een EV nu echt interessant voor ons.
We hebben twee scenario's
- Nu de overstap maken, zal waarschijnlijk de Kia E-soul worden. De Scenic blijft als gezinswagen
- In 2021 (als er nieuwe modellen zijn, zie onder) de overstap maken. Scenic weg, tweede gebakje voor de vrouw een een grotere gezins-EV.

De soul hebben we proefgereden, en daar gaan we ons als gezin prima mee redden. Echter, wie weet wat de toekomst brengt, en misschien moeten er op den duur toch 3 kids achterin :)
En dan het tweede, voor de Soul weet ik nu wat je betaald, terwijl VW en skoda vergelijkbare vanaf prijzen hebben, maar er komt soms zo maar 10k bij voor noodzakelijke opties.

Vandaar de volgende vragen, hoge glazenbol gehalte, maar mensen met ervaring kunnen ons misschien wat op weg helpen:

1) Ik zoek dus een brede, ruime auto. Van de toekomstige modellen zijn er wel maatvoeringen bekend.
[Afbeelding]
Zegt de breedte van de auto iets over de ruimte van de zitplaatsen? Ik denk dat het vergelijkbaar is toch? Die 5 cm in totaal maakt niet dat er ineens 3 zitjes achterin passen...
De soul heeft de kortste wielbasis, maar dat zegt natuurlijk niets over de plaatsing van de stoelen en banken

2) De prijs, waar gaat dit op uitkomen?
Ik heb nu dit gevonden
[Afbeelding]
Van Skoda en VW is bekend dat de prijs vrij kaal is, terwijl aziaten veel opties standaard hebben. Hoe is jullie gevoel?

Gevoelsmatig zeg ik: ik ga nu toch maar voor de Soul. Die Arrya lijkt echt top.. maar ik weet niet of ik daar nog 1,5 jaar op wil wachten. En hij kan natuurlijk zomaar boven de €45.000 uitkomen, waardoor je geen subsidie kan aanvragen.
Ik denk dat die Ariya boven de €50.000 gaat zitten. Vertaal bijv. Tesla's dollar prijzen naar die van euro en je komt op 25% meer. Natuurlijk spelen hier meer variabelen in mee zoals productieland en dus importheffingen maar ga dr maar niet vanuit dat die 42k of iets dergelijks gaat kosten 😐

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:43
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Prullenbak84 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:15:
[...]

Advies heb ik niet echt, maar mijn gevoel is dat je bijvoorbeeld de Niro vergeet in je vergelijk? En de Kona? En als we het toch over glazen bollen hebben: Wat gaat de mustang kosten? Ook ergens in de 40-50k range toch?
De niro is boven de subsidie grens.. en is qua bagage ruimte vergelijkbaar (veel ruimte ónder de plank)..

De is kleiner, door het vierkante uiterlijk net meer bagage ruimte voor de soul. En de uitrusting voor de modellen in de vergelijkbare prijs range is voor ons beter bij de soul..(verwarmde stoelen achter en gekoeld voren)

het wordt ook de soul idd

[ Voor 19% gewijzigd door greatgonzo op 17-07-2020 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
greatgonzo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:06:
[...]

De niro is boven de subsidie grens.. en is qua bagage ruimte vergelijkbaar (veel ruimte ónder de plank)..

De is kleiner, door het vierkante uiterlijk net meer bagage ruimte voor de soul. En de uitrusting voor de modellen in de vergelijkbare prijs range is voor ons beter bij de soul..(verwarmde stoelen achter en gekoeld voren)

het wordt ook de soul idd
Ha, eigenlijk wilde je geen advies, maar zocht je naar bevestiging dag je de soul moest kopen? ;)

Had dat dan gezegd, want die bevestiging kan hier ook gewoon gegeven worden hoor. Prima auto, gewoon doen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Prullenbak84 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:03:
[...]

Ha, eigenlijk wilde je geen advies, maar zocht je naar bevestiging dag je de soul moest kopen? ;)

Had dat dan gezegd, want die bevestiging kan hier ook gewoon gegeven worden hoor. Prima auto, gewoon doen!
klopt misschien ook wel.. Zocht idd bevestiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-10 08:31
Gewoon doen, ga je geen spijt van hebben. Ik hoop dat je nog een voorraadauto kan krijgen, want ik denk dat je voor het nieuwe modeljaar wachttijd zou hebben?

Import van EVs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
Ik was al langer op zoek naar een mooie sticker om te gebruiken als een laadpaal weer een is ge-ICE-d. Ik heb nu besloten ze zelf te gaan bestellen. Tegen kostprijs (€0,20 per stuk ex porto) wil ik ze ook aan anderen opsturen. Laat maar weten via PM of stickers@aso-fossiel.nl als je interesse hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3eTqZctnI7TTfe6CzGeNc0eRI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlMJhw3rhjItfAwyfQOyvEYF.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
RichieB schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:46:
Ik was al langer op zoek naar een mooie sticker om te gebruiken als een laadpaal weer een is ge-ICE-d. Ik heb nu besloten ze zelf te gaan bestellen. Tegen kostprijs (€0,20 per stuk ex porto) wil ik ze ook aan anderen opsturen. Laat maar weten via PM of stickers@aso-fossiel.nl als je interesse hebt.

[Afbeelding]
Als kaart onder de ruitenwisser ofzo, vind ik dit een redelijk ludieke actie. Als sticker schurkt t tegen vandalisme.

Of snap ik t plan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15
Beter een sticker op z'n ruit dan een hamer erdoor, moet ie daar maar niet parkeren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:41:
Beter een sticker op z'n ruit dan een hamer erdoor
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Die sticker zou je beter op de laadpaal kunnen plakken, hoewel dat ook beboetbaar is neem ik aan haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nog beter zou zijn dat als je de politie belt en ze hem gelijk wegslepen en hem een forse boete en afsleepkosten laten betalen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 10:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Beter een sticker op z'n ruit dan een hamer erdoor, moet ie daar maar niet parkeren.
Ik mag hopen dat je die opmerking niet serieus bedoelt. Tot vandalisme aansporen wordt hier echt niet gewaardeerd. Net zo min als stickers plakken IMHO. Er zijn betere oplossingen zoals een briefje inderdaad. Goede manier om begrip te zaaien ja, door het opzadelen van het schoonmaken van de stickerresten. Ik mag hopen dat we hier allemaal volwassen zijn?
PeterZ(on) schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:55:
Nog beter zou zijn dat als je de politie belt en ze hem gelijk wegslepen en hem een forse boete en afsleepkosten laten betalen.
Dat nog eerder inderdaad. Daar zijn ze voor. Niet om het recht in eigen hand te nemen als je het ergens niet mee eens bent.

[ Voor 24% gewijzigd door --MeAngry-- op 19-07-2020 22:58 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
--MeAngry-- schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Ik mag hopen dat je die opmerking niet serieus bedoelt. Tot vandalisme aansporen wordt hier echt niet gewaardeerd. Net zo min als stickers plakken IMHO. Er zijn betere oplossingen zoals een briefje inderdaad. Goede manier om te begrip te zaaien ja, door het opzadelen van het schoonmaken van de stickerresten. Ik mag hopen dat we hier allemaal volwassen zijn?
Nee dat lijkt mij niet want dat gaat van kwaad tot erger. Maar wat ik al zei, politie bellen en afslepen is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 21:54
Het is wel een agressieve tekst, vooral omdat lang niet overal parkeerplaatsen ook dubbel gereserveerd zijn, om voor mij onduidelijke redenen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 10:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daarnaast, als elektrisch rijder ben je nogal geneigd te denken dat het voor iedereen gesneden koek is.
Iemand die geen idee heeft hoe het in z’n werk gaat, en die zijn er genoeg, zien echt niet in wat het probleem is om daar de auto even neer te zetten, of ze hebben echt een blinde vlek voor die dingen. Die mensen zijn er...

Voor een veelpleger die vaak op dezelfde plek gaat staan gaat een net briefje helpen, zo niet, dan gaat een onaardig briefje echt niks toevoegen buiten z’n aversie versterken. Dan is een belletje voor een controleur een stuk effectiever.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasti
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 09:56
Wat is erger: Een ICE bij de laadpaal, of een EV zonder stekker erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij gaan dat soort teksten averechts werken. Aandringen bij de politie is volgens mij het enige zinnige, want welke tekst je ook op een briefje zet, mensen lezen het toch niet. Zou ik ook niet doen namelijk. Als het een handgeschreven briefje is kijk ik even of ik geen krassen hebt, maar al het andere gaat rechtstreeks de prullenbak in. Of, als het duidelijk reclame is, pleur ik het op de grond. Goede reclame voor het bedrijf maken :X Zonde van je geld en gaat toch geen effect hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Sebasti schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:48:
Allebei even erg.

Edit: Door @Blokker_1999 hieronder eigenlijk wel van gedachten veranderd. De EV zonder stekker inderdaad.

Wat vinden we van een EV met stekker die vol is, die nog op de plek staat? Dat vind ik persoonlijk dus geen probleem, maar vang wel eens op dat mensen dit ook asociaal vinden...

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-07-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ongelofelijk dit.

Maar hopen dat je dit in de verste verte niet meent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Crazy D schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:01:
Volgens mij gaan dat soort teksten averechts werken. Aandringen bij de politie is volgens mij het enige zinnige, want welke tekst je ook op een briefje zet, mensen lezen het toch niet. Zou ik ook niet doen namelijk. Als het een handgeschreven briefje is kijk ik even of ik geen krassen hebt, maar al het andere gaat rechtstreeks de prullenbak in. Of, als het duidelijk reclame is, pleur ik het op de grond. Goede reclame voor het bedrijf maken :X Zonde van je geld en gaat toch geen effect hebben.
Daarom dus een papiersticker die de halve voorruit beslaat. Lekker makkelijk te verwijderen ook.

En als iemand het bordje “opladen elektrische auto’s” niet snapt moet die persoon überhaupt niet aan het verkeer deelnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sebasti schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:48:
Die EV zonder stekker, dat is namelijk een bestuurder die wel hoort te weten dat hij/zij er niet moet staan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:10:
[...]

En als iemand het bordje “opladen elektrische auto’s” niet snapt moet die persoon überhaupt niet aan het verkeer deelnemen.
Er staat op het bord "opladen elektrische auto's" nergens dat je er met een normale auto niet mag parkeren. Dat moet iemand weten. maar de regel is niet bij iedereen bekend. Dat je verplicht bent om de verkeersregels te weten voordat je de weg op gaat, maakt dit eigenlijk asociaal, maar goed. Dat geldt ook voor verkeerd of niet knipperen op de rotonde of bij wisselen van baan bijvoorbeeld. Heel veel mensen weten de regels niet of houden zich er niet aan. Hoevel wij nog niet voor eigen rechter te gaan lopen spelen. We kunnen ze er vriendelijk en ludiek op wijzen, maar eigendom vernielen is vandalisme, en saboteren komt daar dicht in de buurt en voegt uiteindelijk niks toe.

Ik zie daarnaast ook steeds vaker een laadpaal met 2 stekkers, waarbij het bord "opladen elektrische voertuigen" maar bij 1 van de twee plekken staat (en dus niet in het midden met twee van die schuine pijltjes). Op de tweede plek staat dan een ICE geparkeerd. Volgens mij doen zij dit helemaal goed, maar waarschijnljk staan enkelen van de EV-rijders dan al klaar met hun ice-hole stickers.

[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-07-2020 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:10:
[...]

Daarom dus een papiersticker die de halve voorruit beslaat. Lekker makkelijk te verwijderen ook.

Hoe zou jij je voelen als ik zo een sticker op je voorruit kleef omdat ik vind dat jij slecht geparkeerd staat? Indien de laadpaal op privaat grondgebied staat (parking van een winkel) dan is er in de basis geen enkele fout gemaakt door die bestuurder en is het aan de exploitant om die klant eruit te gooien en niemand anders. Indien het op de openbare weg is hangt het van verschillende factoren af of die bestuurder foutief bezig is.

Maar hoe dan ook, jij hebt geen enkel recht om die wagen te bestickeren, dat kan aangemerkt worden als vandalisme (zelfs al is het met zwakke lijm) en dan ben je even foutief bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:04:
[...]

Allebei even erg.

Edit: Door @Blokker_1999 hieronder eigenlijk wel van gedachten veranderd. De EV zonder stekker inderdaad.

Wat vinden we van een EV met stekker die vol is, die nog op de plek staat? Dat vind ik persoonlijk dus geen probleem, maar vang wel eens op dat mensen dit ook asociaal vinden...
Ik heb daar zelf ook niet echt een probleem mee. Stel, ik ga alleen winkelen en halverwege het winkelen terwijl ik een volle winkelkar heb is mijn wagen volledig geladen. Moet ik dan alles laten staan met het risico dat ik opnieuw kan beginnen om die wagen te gaan verzetten? Of ik ga op restaurant en bereik de 100% tijdens het dessert. Dan moet ik toch echt niet snel naar buiten lopen, wagen verzetten om dan terug binnen te komen. Kan ik even goed gewoon mijn bezoek correct afwerken.

En zo kan ik nog vele situaties bedenken die ervoor kunnen zorgen dat je niet onmiddelijk je wagen kunt verzetten wanneer deze 100% geladen is. Ik vind het altijd spijtig wanneer mensen daar zo negatief over oordelen zonder te kunnen inschatten hoe lang die wagen al geladen is en waarom de eigenaar hem niet snel komt verzetten.

Zo herinner ik mij nog een filmpje van Björn Nyland (ons allen wel bekend geloof ik) waarbij hij op een Zondag, op de parking van een shopping centrum dat grotendeels gesloten was (enkele restaurants waren wel open geloof ik) bij de snelladers kwam en zag dat alle werkende laders bezet waren, hij kon zelf snel laden maar even later kwam iemand anders die moest wachten. Op 1 van de laders zat een wagen die wel boven de 90% SoC zat (niet eens 100% dus) en hij heeft toen gewoon de lader uitgeschakeld om die te kunnen ontkoppellen van de wagen zodat iemand anders kon laden. Wat mij betreft is het onderbreken van een lading die bezig is ook gewoon foutief.

Al moet ik bekennen dat ik zelf eigenlijk nog maar 1x een laadpaal nodig heb gehad bij aankomst op bestemming. Dat was een openbare parking met 4 laadpunten, alle 4 vrij en mijn wagen was vrij snel na 100% terug weg. Maar aangezien ik van een concert aan het genieten was, zou ik hem sowieso niet kunnen verzetten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Precies dat, inderdaad.

Of: Ik kom 's avonds laat thuis, 70% accu. Volgende dag moet ik ver weg, dus ik wil mijn auto vol hebben. Ik ga bij de paal staan en om 2 uur 's nachts is mijn accu op 100%. Ik slaap lekker verder. Volgende ochtend, 9:30 uur. Kom ik bij mijn auto. Is een sticker/kaartje/boete/erger dan terecht? Het lijkt mij toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:06:
[...]

Ongelofelijk dit.

Maar hopen dat je dit in de verste verte niet meent.
Kennelijk heb je niet verder gelezen waar ik stel dat de politie bellen de beste manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:37:
[...]

Kennelijk heb je niet verder gelezen waar ik stel dat de politie bellen de beste manier is.
Wel verder gelezen maar namen en avatars herkennen blijft een uitdaging ;)
Excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Blokker_1999 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:18:
[...]

Hoe zou jij je voelen als ik zo een sticker op je voorruit kleef omdat ik vind dat jij slecht geparkeerd staat? Indien de laadpaal op privaat grondgebied staat (parking van een winkel) dan is er in de basis geen enkele fout gemaakt door die bestuurder en is het aan de exploitant om die klant eruit te gooien en niemand anders. Indien het op de openbare weg is hangt het van verschillende factoren af of die bestuurder foutief bezig is.

Maar hoe dan ook, jij hebt geen enkel recht om die wagen te bestickeren, dat kan aangemerkt worden als vandalisme (zelfs al is het met zwakke lijm) en dan ben je even foutief bezig.
Daarom parkeer ik nooit slecht 😊 maar goed, hetzelfde geldt natuurlijk voor een invalidenplekje, daar ga je ook niet zomaar staan als de rest vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 21:54
Crazy D schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:01:
Niet iedereen is zo asociaal als jij. De meeste mensen zullen het zeker lezen. En de meeste mensen zullen als je het vriendelijk vraagt, zeker als er voldoende parkeergelegenheid is in de buurt, gewoon voortaan ergens anders parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:36:
Precies dat, inderdaad.

Of: Ik kom 's avonds laat thuis, 70% accu. Volgende dag moet ik ver weg, dus ik wil mijn auto vol hebben. Ik ga bij de paal staan en om 2 uur 's nachts is mijn accu op 100%. Ik slaap lekker verder. Volgende ochtend, 9:30 uur. Kom ik bij mijn auto. Is een sticker/kaartje/boete/erger dan terecht? Het lijkt mij toch niet...
Nee dat lijkt mij niet terecht, maar als je overdag bijvoorbeeld aan het laden bent en je weet dat jij vol is dan is het wel netjes als je hem weghaalt.

Ik heb iemand in de buurt die een PHEV altijd bij de laadpaal laat staan uren nadat hij klaar is met laden.
Sterker nog hij neemt niet eens de moeite om de kabel uit de laadpaal te halen als hij weggaat.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Slasher schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb iemand in de buurt die een PHEV altijd bij de laadpaal laat staan uren nadat hij klaar is met laden.
Sterker nog hij neemt niet eens de moeite om de kabel uit de laadpaal te halen als hij weggaat.
Klinkt alsof hij denkt dat het 'zijn' paal is. Misschien was hij ooit de eerste of enige, maar tijden veranderen. Zo'n PHEV is vrij snel vol denk ik? Als je hem nodig hebt, dan is een vriendelijk praatje de beste oplossing lijkt me.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Er staat op het bord "opladen elektrische auto's" nergens dat je er met een normale auto niet mag parkeren.
Dat ligt aan het plaatselijk Verkeersbesluit heb ik me laten vertellen. Bij ons in de gemeente maken ze er een punt van dat het exclusieve parkeerplekken voor EV wordt. En je direct de politie kan bellen die daar strikt op gaan handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Slasher schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:18:
[...]

Als hij weggaat wel hoop ik, anders ruk je die paal uit de grond lijkt me. Of zou je auto niet starten als de kabel er nog in zit? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Als hij weggaat wel hoop ik, anders ruk je die paal uit de grond lijkt me. Of zou je auto niet starten als de kabel er nog in zit? 😜
Hij haalt de kabel uit de auto maar niet uit de laadpaal en vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Luiaard schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:24:
[...]

Klinkt alsof hij denkt dat het 'zijn' paal is. Misschien was hij ooit de eerste of enige, maar tijden veranderen. Zo'n PHEV is vrij snel vol denk ik? Als je hem nodig hebt, dan is een vriendelijk praatje de beste oplossing lijkt me.
Klopt hij was de eerste die in de buurt een PHEV en had en heeft ook de paal aangevraagd volgens mij want hij staat op 50 meter van zijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Slasher schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Hij haalt de kabel uit de auto maar niet uit de laadpaal en vertrekt.
Hmmmm gratis kabel! Ik zeg: meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Hmmmm gratis kabel! Ik zeg: meenemen!
Ja dat gaat met net te ver om dat te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Slasher schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Op Marktplaats zetten, “gratis af te halen, zelf demonteren”. Dan is het niet jóuw verantwoording 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tsja het is een openbare laadvoorziening, maar een beetje vriendelijkheid is altijd meegenomen mocht je het eens ter sprake brengen. Heb je de paal zelf nodig of is het puur iets dat jou opvalt als je er langs komt?

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-10 11:55

killercow

eth0

Crazy D schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:01:. Of, als het duidelijk reclame is, pleur ik het op de grond.
Hoe karig ben je dan opgevoed zeg. 8)7

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Dat ligt aan het plaatselijk Verkeersbesluit heb ik me laten vertellen.
Een beetje verder zoeken leerde mij dat er dus vier soorten borden zijn (minimaal)

één met een plaatje van een laadpaal-icoontje. Dat meoten mensen sowieso maar snappen.
één met daarop "alleen voor elektrische voertuigen" - Daar mag je met je EV ook parkeren zonder te laden, want die zijn er om EV rijden überhaupt te promoten. Variant hierop is nog "uitsluitend elektrische auto's", wat dus ook andere "voertuigen" uit zou sluiten.
één met daarop "alleen voor opladen elektrische voertuigen" daar mag je met je ev alleen staan als je ook laadt.
één met "opladen elektrische voertuigen" - En hier wordt het interessant, want hier staat feitelijk alleen maar dat je daar je EV kan opladen, maar nergens worden andere voertuigen uitgesloten.

En dan hangt het er allemaal nog maar vanaf of het van deze pagina bord E4 of E8 is, wat er boven hangt.

En dan heb je ook nog laadpalen waar uberhaupt geen verkeersbord bij staat.

Hier in de buurt is het dus bord E4 met daaronder "opladen elektrische voertuigen". Daar staat dus eigenlijk volgens de letter helemaal nergens dat je er met je ICE niet mag staan.

Nog allemaal niet zo eenduidig en rechtlijnig als je zou denken dus en ontzettend logisch dat mensen het niet snappen. Dus al met al denk ik dat we - ook al is het gruwelijk irritant en 99 van de 100 keer overduidelijk is - niet meteen met stickers moeten gaan slingeren als iemand de fout in gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-07-2020 10:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Slasher schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Ik zeg: Eigen auto eraan. Dan vergrendelt ie toch? En als ie dan komt klagen zeg je: "o ja ik dacht dat ie bij die paal hoorde, want hij hangt er altijd aan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49
PeterZ(on) schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:55:
--MeAngry-- schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:56:
Dat nog eerder inderdaad. Daar zijn ze voor. Niet om het recht in eigen hand te nemen als je het ergens niet mee eens bent.
Ik kan uit ervaring in 3 grote steden zeggen dat de politie hiervoor echt niet langskomt. Ze verwijzen je hooguit naar de Handhaving, en die geven nu aan ook niet langs te komen omdat de prioriteit gaat naar het handhaven van Corona-maatregelen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Luiaard schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:13:
Gewoon doen, ga je geen spijt van hebben. Ik hoop dat je nog een voorraadauto kan krijgen, want ik denk dat je voor het nieuwe modeljaar wachttijd zou hebben?
Nee.. Gaan voor het Y2021 model.. Die wel 3 fase kan laden.. Zou in september - november uitgeleverd worden.

Is €1300 meer.. Maar meer voorbereid op de toekomst (en dus meer waardevast)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RichieB schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:46:

[Afbeelding]
Los van het vandalisme. Een sticker met Engelse teksten, met een Nederlandse URL die niet anders doet dan naar de EV-hole Facebook linken? Als m'n vriendin of ouders deze sticker zouden vinden, dan zouden ze echt niet weten wat je nu wil. Ik denk dat een vriendelijk briefje met "joh, als jij hier parkeert, kan ik de volgende dag niet naar m'n werk, let er alsjeblieft even op" beter werkt dan dit soort stickertjes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:58:
Nee dat lijkt mij niet want dat gaat van kwaad tot erger.
Inderdaad, bij de mensen die expres bij een laadpaal gaan staan zou je dat ook nog als een soort protestactie/burgerlijke ongehoorzaamheid kunnen zien. Niet iedereen wordt warm bij het idee dat Den Haag iedereen elektrisch wil laten rijden. Kinderachtig & vervelend, maar niet heel veel meer dan dat.

Ga je ook terug provoceren, dan moet je maar hopen dat het blijft bij kinderachtig gedrag. Als vandalisme van laadpalen een sport wordt, dan hebben we een veel groter probleem. En laadpalen zijn nou niet echt hufterproof of goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jeroenneman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Los van het vandalisme. Een sticker met Engelse teksten, met een Nederlandse URL die niet anders doet dan naar de EV-hole Facebook linken? Als m'n vriendin of ouders deze sticker zouden vinden, dan zouden ze echt niet weten wat je nu wil. Ik denk dat een vriendelijk briefje met "joh, als jij hier parkeert, kan ik de volgende dag niet naar m'n werk, let er alsjeblieft even op" beter werkt dan dit soort stickertjes.
Dan krijg je een briefje terug: “elektrisch rijden doe je op de kermis!!1!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Dan krijg je een briefje terug: “elektrisch rijden doe je op de kermis!!1!”
Wat krijg je dan wel niet als je een moeilijk verwijderbare sticker op zo'n auto plakt? Enfin, blijven escaleren in de buurt lijkt me niet de oplossing. Ik heb de keuze voor een EV daarom uitgesteld tot er zicht is op een eigen oprit of een parkeerplaats waarbij ik slechts een stoepje over moet met een kabel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-10 11:44
in de tussentijd is het aanvragen van een nieuwe openbare laadpunt ook geen slecht idee zodat je altijd indien het op plek A niet kan wel kan laden op plek B, C, D, etc

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
greatgonzo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Nee.. Gaan voor het Y2021 model.. Die wel 3 fase kan laden.. Zou in september - november uitgeleverd worden.

Is €1300 meer.. Maar meer voorbereid op de toekomst (en dus meer waardevast)
Dan valt die levertijd goed mee. Ik ga donderdag op weg naar vakantie eindelijk onze Soul (MY2020) even van dichtbij bekijken en een rondje rijden bij de dealer in Luxemburg. Het lijkt al een eeuwigheid geleden dat ik de koopovereenkomst gesloten heb (begin juni) en we hebben sinds die tijd ook geen auto meer voor de deur. Bovendien nodigden de corona-perikelen ook niet uit om zomaar even de grens over te gaan.
De tweede helft van augustus verwacht ik hem eindelijk op te kunnen halen, dit had met toekenning van de subsidie in Luxemburg te maken waarvoor deze eerst zeven maanden op kenteken moest staan (eerste toelating 10-01-2020).

Import van EVs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipCl
Vorige week maandag heb ik mijn EQC in ontvangst genomen en nu dus een weekje later wat eerste indrukken.

1) in tegenstelling tot wat in de vele reviews geroepen wordt kan een EQC wel degelijk op 2-fase laden, dus aan een 11 kW kan geladen worden aan 7,4 kW ... beter dan wat geroepen wordt
2) het gemiddeld verbruik valt ook reuze goed mee en is het door Mercedes geclaimde verbruik (WLTP=417 km) bijna haalbaar. Gisteren rit van 200 km gedaan, een mix van snelweg en gewone wegen, en kwam uit op 20,2 kWh/100 km, wat een totaal bereik van 396 km geeft.
3) de integratie navigatie / laadpalen met livestatus / Me Charge is een plezier ... een laadsessie kunnen vanuit de auto opgestart worden (plug en charge), geen gedoe met laadpasjes
4) de eco rij-assistentie werkt verbluffend goed, denk aan snelheid minderen waar nodig, zoals bij benadering van een rond punt, of scherpe bocht; op autosnelweg volgt de auto zonder enig probleem de rijstroken, met bochten inbegrepen. Het automatisch veranderen vn rijstrook is even wennen, maar wel handig.
5) de in-car office werkt beter dan wat ik verwacht had, nu worden agenda, taken en mails automatisch gesynchroniseerd met Office365 (werk).

Kortom, een fijne elektrische auto, duidelijk rekening gehouden met de zakelijke rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TheGhostInc schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Inderdaad, bij de mensen die expres bij een laadpaal gaan staan zou je dat ook nog als een soort protestactie/burgerlijke ongehoorzaamheid kunnen zien. Niet iedereen wordt warm bij het idee dat Den Haag iedereen elektrisch wil laten rijden. Kinderachtig & vervelend, maar niet heel veel meer dan dat.

Ga je ook terug provoceren, dan moet je maar hopen dat het blijft bij kinderachtig gedrag. Als vandalisme van laadpalen een sport wordt, dan hebben we een veel groter probleem. En laadpalen zijn nou niet echt hufterproof of goedkoop.
Precies, daarom lijkt mij dat zeer ongewenst want niet iedereen denk na voor dat ie iets doet, en het een lokt het ander uit. Kijk maar wat je af en toe voorbij ziet komen. Bijvoorbeeld in de VS waar de SuC's worden geblokkeerd door trucks of erger, gewoon omver worden gereden.

@Tom Paris Dat vrees ik ook en juist daardoor krijg je dat mensen het recht in eigen hand nemen. Misschien beter, als het blokkeren echt een probleem is, om eens een landelijke blokkeer dag te organiseren van benzinestations en de media hierbij uit te nodigen. Als de overheid echt het EV rijden wil stimuleren zullen ze ook dit soort problemen aandacht moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:34:
Vorige week maandag heb ik mijn EQC in ontvangst genomen en nu dus een weekje later wat eerste indrukken.

1) in tegenstelling tot wat in de vele reviews geroepen wordt kan een EQC wel degelijk op 2-fase laden, dus aan een 11 kW kan geladen worden aan 7,4 kW ... beter dan wat geroepen wordt
Dat is 1-fase...
2) het gemiddeld verbruik valt ook reuze goed mee en is het door Mercedes geclaimde verbruik (WLTP=417 km) bijna haalbaar. Gisteren rit van 200 km gedaan, een mix van snelweg en gewone wegen, en kwam uit op 20,2 kWh/100 km, wat een totaal bereik van 396 km geeft.
Qua bereik prima maar dat komt dan door de dikke accu. 20 kWh/100km is natuurlijk niet heel zuinig.
3) de integratie navigatie / laadpalen met livestatus / Me Charge is een plezier ... een laadsessie kunnen vanuit de auto opgestart worden (plug en charge), geen gedoe met laadpasjes
Klinkt als mooi spul. Werkt dat overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Nopes, een 11 kW lader is 3x16A, daarom maximum capaciteit 11 kW. 7,4 kW is 2x16A ...
Pagina: 1 ... 117 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic