Voor het type wagen is dat een vergelijkbaar resultaat met een Model X bijvoorbeeld, die doet het niet met veel minder (aan normale snelheden op de autosnelweg, aan 90 per uur is een ander verhaal); en is zuiniger dan een e-Tron ... het is zinloos om het met andere EV's te vergelijken. Zo verbruikte mijn X3 ook beduidend meer dan de Clio van mijn vrouw!Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Qua bereik prima maar dat komt dan door de dikke accu. 20 kWh/100km is natuurlijk niet heel zuinig.
20 kWh/100 km is een prima verbruik toch voor zo'n grote auto. Doet m'n Niro ook bij 120 km/uur. Gemiddeld deur tot deur ook zoiets als je tussen 19:00 en 6:00 rijdt over een afstand van 100 km gemixt 130 en 100 km/uur en klein beetje stad voor de snelweg en klein beetje stad na de snelweg.Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Dat is 1-fase...
[...]
Qua bereik prima maar dat komt dan door de dikke accu. 20 kWh/100km is natuurlijk niet heel zuinig.
[...]
Klinkt als mooi spul. Werkt dat overal?
Voorlopig test gedaan bij een Allego laadpaal (een 11 kW en een 50 kW) en bij Ionity, dat werkte alvast. De rest moet ik nog uittesten, waaronder een Fastned, is voor binnenkort.
We kunnen hier een welles-nietes-spelletje van maken, maar een 1-fase lader bij een 11kW 22kW (bedankt @Luiaard) 32A paal laadt met 1-fase op 7,4kW. Dat doet jouw auto ook volgens bijvoorbeeld Ev-database.PhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Nopes, een 11 kW lader is 3x16A, daarom maximum capaciteit 11 kW. 7,4 kW is 2x16A ...
Er zijn maar enkele modellen met een 2-fase lader en die halen dezelfde snelheid (nagenoeg) al bij 16A. De EQC is er daar niet één van als ik diverse websites mag geloven. Kan natuurlijk dat zij allemaal foute informatie hebben...
11kW paal is geen 32A, maar 16A. Een 22kW paal is 32A. P=U x IPrullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:57:
[...]
We kunnen hier een welles-nietes-spelletje van maken, maar een 1-fase lader bij een 11kW 32A paal laadt met 1-fase op 7,4kW. Dat doet jouw auto ook volgens bijvoorbeeld Ev-database.
Er zijn maar enkele modellen met een 2-fase lader en die halen dezelfde snelheid (nagenoeg) al bij 16A. De EQC is er daar niet één van als ik diverse websites mag geloven. Kan natuurlijk dat zij allemaal foute informatie hebben...
Import van EVs
Een 11kW 32A paal is niet logisch. Met drie fasen en 32A kom je op een 22kW paal. Dus, als er echt met 7,4 kW op een 11kW paal geladen wordt, lijkt het wel degelijk een tweefasenlader.Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:57:
[...]
We kunnen hier een welles-nietes-spelletje van maken, maar een 1-fase lader bij een 11kW 32A paal laadt met 1-fase op 7,4kW. Dat doet jouw auto ook volgens bijvoorbeeld Ev-database.
Dit is niet correct. 11kW paal is 3x16A, wat jij beschrijft zou een 1-fase 32A auto op een 22kW (3x32A) zijn.Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:57:
[...]
We kunnen hier een welles-nietes-spelletje van maken, maar een 1-fase lader bij een 11kW 22kW (bedankt @Luiaard) 32A paal laadt met 1-fase op 7,4kW.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Luiaard schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:00:
[...]
11kW paal is geen 32A, maar 16A. Een 22kW paal is 32A. P=U x I
jep...aangepast.Een 11kW 32A paal is niet logisch. Met drie fasen en 32A kom je op een 22kW paal. Dus, als er echt met 7,4 kW op een 11kW paal geladen wordt, lijkt het wel degelijk een tweefasenlader.
Na mijn correctie klopt het dan toch perfect?Tom Paris schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:03:
[...]
Dit is niet correct. 11kW paal is 3x16A, wat jij beschrijft zou een 1-fase 32A auto op een 22kW (3x32A) zijn.
als je auto met 7,2 kW laadt, zijn er 2 opties:
Je staat 2 fasen te laden bij een 11kW paal (16A), of je staat 1 fase te laden bij een 22kW paal (32 A).
En als ik diverse sites mag geloven is het eerste niet zo alomvertegenwoordigd.
Na je edit wel jaPrullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Na mijn correctie klopt het dan toch perfect?
Je staat 2 fasen te laden bij een 11kW paal (16A), of je staat 1 fase te laden bij een 22kW paal (32 A).
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
haha jaa gedoe gedoe. mijn edit stond wel in jouw quote...dit hadden wij gewoon lekker getimed
In Amsterdam is vrijwel alles 11kW. En volgens mij is dat niet alleen hier. Als ik ff snel op de recharge app kijk, lijkt zo’n 80-90% van de palen 11kW. Waar PhilipCI dus ook stond te laden zoals ie zei en dus 2 fasen concludeerde.Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Na mijn correctie klopt het dan toch perfect?
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 20-07-2020 12:28 ]
Onjuist. De Flexpower palen kunnen met mooi weer of veel wind 22 kW leveren en op mijn één fase e-Niro zie ik gewoon 7,2 kW binnenkomen. Afhankelijk van aanbod groene stroom en tijdens dalenuren dus 32A per fase.JohanB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:23:
[...]
In Amsterdam is vrijwel alles 11kW. En volgens mij is dat niet alleen hier. Als ik ff snel op de recharge app kijk, lijkt zo’n 80-90% van de palen 11kW. Waar PhilipCI dus ook stond te laden zoals ie zei.
En dus de EQC 2 fasen doet
[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 20-07-2020 12:30 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik doelde op de 2-fase lader dat die inderdaad niet zo alomvertegenwoordigd is (en ik stel dus nog niet vast dat die eqc dat écht niet heeft....het kan natuurlijk alleen vind ik het raar dat dat dan nergens bekend is).JohanB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:23:
[...]
In Amsterdam is vrijwel alles 11kW. En volgens mij is dat niet alleen hier. Als ik ff snel op de recharge app kijk, lijkt zo’n 80-90% van de palen 11kW. Waar PhilipCI dus ook stond te laden zoals ie zei.
En dus de EQC 2 fasen doet
Palen zijn inderdaad veeeeel vaker 11kW. Dit is één van de redenen dat ik zelf voor een 3-fasenlader heb gekozen.
Interesting. Staan die in de app dan als 11kW, want: minimaal? Of als 22kW want: mogelijk?kdeboois schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:27:
[...]
Onjuist. De Flexpower palen kunnen met mooi weer of veel wind 22 kW leveren en op mijn één fase e-Niro zie ik gewoon 7,2 kW binnenkomen. Afhankelijk van aanbod groene stroom en tijdens dalenuren dus 32A per fase.
Ik ga er eens op letten
*ik had mijn woordkeuze net te laat aangepast in de quote zie ik
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 20-07-2020 12:31 ]
App klopt niet.JohanB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:30:
[...]
Interesting. Staan die in de app dan als 11kW, want: minimaal? Of als 22kW want: mogelijk?
Ik ga er eens op letten
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik heb het idee dat er ook 11kW palen zijn die 32A op 1 fase kunnen doen. Dat merk ik namelijk qua laadsnelheid bij m’n Leaf (met 1 fase 6,6kW lader).
In 5 uur heb ik laatst 62% bijgeladen, dat is bijna 25kWh excl verliezen, dat zou dus minimaal met 5kW moeten zijn geweest, dan zit je dichter bij 32A dan 16A. Volgens Allego is het echt een 11kW paal.
Ik merk ook dat m’n laadsnelheid afneemt als nog iemand begint te laden aan dezelfde paal.
Het gaat om dit soort palen: https://nl.chargemap.com/twickel-2.html
Of mis ik dan iets? Hoort misschien meer in het laden topic thuis...
Of wat @kdeboois zegt dus.
In 5 uur heb ik laatst 62% bijgeladen, dat is bijna 25kWh excl verliezen, dat zou dus minimaal met 5kW moeten zijn geweest, dan zit je dichter bij 32A dan 16A. Volgens Allego is het echt een 11kW paal.
Ik merk ook dat m’n laadsnelheid afneemt als nog iemand begint te laden aan dezelfde paal.
Het gaat om dit soort palen: https://nl.chargemap.com/twickel-2.html
Of mis ik dan iets? Hoort misschien meer in het laden topic thuis...
Of wat @kdeboois zegt dus.
[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-07-2020 12:37 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Wordt verwijderd
[ Voor 97% gewijzigd door JohanB op 20-07-2020 12:43 ]
Dat zal dan hier ook wel zijn. Zit meer bij 25A in de buurt inderdaad.JohanB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:38:
Wordt verwijderd
Voor mij was het de voornaamste reden om niet de meerprijs voor een MY2021 e-Soul te betalen met 3-fase lader. Die 3kW verschil in laadsnelheid bij de palen die ik het meest gebruik ga ik niet snel missen.
In de praktijk zal het dus meer 5kW verschil zijn, maar er zijn maar weinig palen waar je echt altijd maar op 3,6kW kunt laden (is mijn ervaring na een jaar rijden en laden met de Leaf).
[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-07-2020 13:05 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Dus lekker eigen rechter spelen en hopen dat degene bij wie je dat flikt, niet weet welke auto van jou is zodat de volgende keer dat je bij je auto aankomt, je niet met een paar lekke bandjes staats? Ik denk niet dat je met het idee van stickers veel sympathie opwekt. Dat het irritant is dat er een auto staat die niet kan laden of niet staat te laden is duidelijk, maar of je dat met vandalisme moet oplossen betwijfel ik.DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:10:
[...]
Daarom dus een papiersticker die de halve voorruit beslaat. Lekker makkelijk te verwijderen ook.
En als iemand het bordje “opladen elektrische auto’s” niet snapt moet die persoon überhaupt niet aan het verkeer deelnemen.
Dat vraag ik me af, maar ik zou zeggen, probeer het. Maar een belangrijk punt want je hierbij zegt is: als er voldoende parkeergelegenheid is... Dat is volgen mij het allerbelangrijkste probleem. In een wijk waar 80 vrije P plekken zijn zal een laadplaats niet zo snel bezet zijn door iemand die daar niets te zoeken heeft. Probleem is juist in de wijken waar dat niet het geval is. En dan krijg je ook nog eens dat sentiment erbij van de lage bijtelling "EV rijders hebben al zoveel voordelen, en dan ook nog eens een vaste parkeerplaats" of woorden van soortgelijke strekking. (Dat jij als je daar woont en een auto hebt sowieso 1 p-plek zou bezetten, of dat nu een laadplaats is of niet, hebben ze dan even niet door).DDDikkiedik schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:51:
Niet iedereen is zo asociaal als jij. De meeste mensen zullen het zeker lezen. En de meeste mensen zullen als je het vriendelijk vraagt, zeker als er voldoende parkeergelegenheid is in de buurt, gewoon voortaan ergens anders parkeren.
Hoe karig ben je opgevoed als je ongevraagd reclame materiaal achter mensen hun ruitenwissers stopt
Exact expert nodig?
Ik stuur ze altijd in een ongefrankeerde envelop terug naar de afzender, net als reclame die de nee-nee sticker negeert.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Interessant artikel op de frontpage over Vehicle 2 Grid/Vehicle 2 Home
Lijkt me erg interessant, maar kan er nog niet erg achterkomen hoe je je hiervoor kan aanmelden.
Zag in de VanDeBron app dat zij alleen een Tesla ondersteunen, terwijl hier in Utrecht stad veel Zoe's schijnen te worden ingezet.
Iemand enig idee hoe wat en waar? Of is het allemaal behoudens aan gesloten testen?
Lijkt me erg interessant, maar kan er nog niet erg achterkomen hoe je je hiervoor kan aanmelden.
Zag in de VanDeBron app dat zij alleen een Tesla ondersteunen, terwijl hier in Utrecht stad veel Zoe's schijnen te worden ingezet.
Iemand enig idee hoe wat en waar? Of is het allemaal behoudens aan gesloten testen?
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Ik parkeerde recent met mijn e-Golf op zo'n plek. Was geeneens een laadinstallatie bij dus alleen voor parkeren. Toen ik terugkwam een grote kras op de deur. Ik verdenk de eigenaar van de leaf die 2 (vrije!) plekken verderop stond omdat dat de enige auto in de buurt was die nieuw aangekomen was in een bijna lege parkeergarage.Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:16:
[...]
...
één met daarop "alleen voor elektrische voertuigen" - Daar mag je met je EV ook parkeren zonder te laden, want die zijn er om EV rijden überhaupt te promoten. Variant hierop is nog "uitsluitend elektrische auto's", wat dus ook andere "voertuigen" uit zou sluiten.
Hij zal vast niet geweten hebben dat Volkswagen ook 100% elektrische auto's bouwt en normaal dat plekje voor hemzelf hebben....
Hij zal wel gedacht hebben: beter een kras op je deur dan een baksteen door je voorruitmrottjers schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:16:
[...]
Ik parkeerde recent met mijn e-Golf op zo'n plek. Was geeneens een laadinstallatie bij dus alleen voor parkeren. Toen ik terugkwam een grote kras op de deur. Ik verdenk de eigenaar van de leaf die 2 (vrije!) plekken verderop stond omdat dat de enige auto in de buurt was die nieuw aangekomen was in een bijna lege parkeergarage.
Hij zal vast niet geweten hebben dat Volkswagen ook 100% elektrische auto's bouwt en normaal dat plekje voor hemzelf hebben....
Maar goed. Het blijkt dus al met al dat er nog een hoop verwarring is, en scheve gezichten en onwetendheid. Stickers en dreigbriefjes dragen daar echt helemaal niks aan bij. Zeker omdat de mensen die stickers (willen) plakken t zelf nog niet snappen.
[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-07-2020 14:24 ]
Hou je de subsidie grens in de gaten?greatgonzo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:35:
[...]
Nee.. Gaan voor het Y2021 model.. Die wel 3 fase kan laden.. Zou in september - november uitgeleverd worden.
Is €1300 meer.. Maar meer voorbereid op de toekomst (en dus meer waardevast)
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Als je op EV Database wat naar beneden scrolt tot laadpunt en dat eens aandachtig leest dan zal je zien dat er het volgende staat:Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:57:
[...]
We kunnen hier een welles-nietes-spelletje van maken, maar een 1-fase lader bij een 11kW 22kW (bedankt @Luiaard) 32A paal laadt met 1-fase op 7,4kW. Dat doet jouw auto ook volgens bijvoorbeeld Ev-database.
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 25u30m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 16u15m 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u45m 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 2x16A 7.4 kW † 12u45m 29 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 2x16A 7.4 kW † 12u45m 29 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 2x16A 7.4 kW † 12u45m 29 km/u
Kijk vooral wat naast 3-fase 16A staat --> 2×16A = 7,4 kW het misverstand blijft hardnekkig bestaan, zelfs als ik met mijn ogen zie dat ik laad aan een 11 kW laadpaal en de auto mij 7,4 kW aangeeft.
Hoe kan ik hier foto's posten?
Tesla doet niet aan V2G/V2H, ze hebben in het verre verleden wel eens genoemd dat het misschien mogelijk zou kunnen worden. Voor zover ik weet is Nissan de enige die V2G/V2H kan doen, ook de Zoe kan het niet standaard (is pilot).Blonde Tux schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:12:
Daar had ik mijn info ook vandaan. Ik zou toch zweren dat ik vanmorgen daar 1x16 en daaronder 1x32A zag staan. Rare zaak, of ik ben blindPhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:32:
[...]
Kijk vooral wat naast 3-fase 16A staat --> 2×16A = 7,4 kW het misverstand blijft hardnekkig bestaan, zelfs als ik met mijn ogen zie dat ik laad aan een 11 kW laadpaal en de auto mij 7,4 kW aangeeft.
Hoe kan ik hier foto's posten?
Anyway, het is ook wel een beetje mercedes' schuld dat dat misverstand er is dan. Waarom hebben anders ook recensies enzo dat zo vaak fout? Bizar. Jij wist het zelf blijkbaar ook niet totdat je ging laden, als ik het goed begrijp? Nou ja, misverstand de wereld uit, of iig dit topic
LomboXnet bouwt deze palen, die V2G-functie hebben. Subbedrijf van LomboXnet is WeDriveSolar, die nu de eerste twee volledige V2G-auto's hebben, medeontwikkeld met Renault. Kostprijs van de AC-V2G ZOE is ongeveer 400.000 euro, door alle research die erin zit en elektrische deel volledig handgebouwd.Blonde Tux schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:12:
Redenering van LomboXnet is de kip-ei-discussie voorkomen en gewoon alvast een hélé hóóp palen neerzetten, dan zien ze wel wanneer de auto's komen. Zitten nu rond de 150 V2G-palen in Utrecht, inclusief drie laadpleinen, conform de aanbesteding die ze hebben gewonnen van de gemeente. Ze hebben ook een prototype wallbox, die ze binnenkort gaan verkopen. Maar verdere discussie moet naar V2G-topic of Openbare Laadpalen.
Ik wist het wel, maar door de vele misinformatie twijfelde ik, dus ben dat als eerst gaan uittesten, dit in het kader ... wie heeft gelijk of ongelijk!Prullenbak84 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:43:
[...]
Daar had ik mijn info ook vandaan. Ik zou toch zweren dat ik vanmorgen daar 1x16 en daaronder 1x32A zag staan. Rare zaak, of ik ben blind
Anyway, het is ook wel een beetje mercedes' schuld dat dat misverstand er is dan. Waarom hebben anders ook recensies enzo dat zo vaak fout? Bizar. Jij wist het zelf blijkbaar ook niet totdat je ging laden, als ik het goed begrijp? Nou ja, misverstand de wereld uit, of iig dit topic
Ik moet zeggen, het laden zit verdomd goed in elkaar, ik weet niet hoeveel EV's livestatus van de laadpalen tonen, met livestatus bedoel ik 1) is de laadpaal in dienst 2) hoeveel laadpalen zijn er beschikbaar 3) vervolgens laadpaal toevoegen aan navigatie (al dan niet als tussenbestemming) 4) bij snellader 50 Kw of meer wordt batterij voorbereid 5) laadsessie kan gestart worden vanuit auto (Me Charge) en facturatie verloopt automatisch. Mocht elke EV dit kunnen dan zou dat een goede zaak zijn. Komt dicht bij het concept "plug en charge".
Is er een expert in de zaal?
Zo. De fossiele auto schoongemaakt en stofgezogen, door de wasstraat gehaald en klaar om morgen gekeurd te worden voor de inname.
Woensdag komt de Zoe! 😎😎
Woensdag komt de Zoe! 😎😎
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
4 en 5 heeft de Zoe niet geloof ik maar 1 t/m 3 wel.PhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:53:
[...]
Ik wist het wel, maar door de vele misinformatie twijfelde ik, dus ben dat als eerst gaan uittesten, dit in het kader ... wie heeft gelijk of ongelijk!
Ik moet zeggen, het laden zit verdomd goed in elkaar, ik weet niet hoeveel EV's livestatus van de laadpalen tonen, met livestatus bedoel ik 1) is de laadpaal in dienst 2) hoeveel laadpalen zijn er beschikbaar 3) vervolgens laadpaal toevoegen aan navigatie (al dan niet als tussenbestemming) 4) bij snellader 50 Kw of meer wordt batterij voorbereid 5) laadsessie kan gestart worden vanuit auto (Me Charge) en facturatie verloopt automatisch. Mocht elke EV dit kunnen dan zou dat een goede zaak zijn. Komt dicht bij het concept "plug en charge".
Is er een expert in de zaal?
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Dat is zeer handig dan. Kan die dat ook doorsturen vanuit de app, ik heb de mogelijkheid de route via de Mercedes Me app te bepalen, app stelt laadmomenten voor en als ik het goed vind dan stuur ik het naar de wagen. Als ik instap accepteer ik het en kan vertrekken.DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:42:
[...]
4 en 5 heeft de Zoe niet geloof ik maar 1 t/m 3 wel.
Dat staat op de planning voor woensdag ... dan kan mijne ICE eindelijk van mijn erf 🤠DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:57:
Zo. De fossiele auto schoongemaakt en stofgezogen, door de wasstraat gehaald en klaar om morgen gekeurd te worden voor de inname.
Woensdag komt de Zoe! 😎😎
Dit kan je toch enkel doen als je een abonnement hebt afgesloten bij Mercedes om te laden geloof ik dan?PhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:53:
[...]
5) laadsessie kan gestart worden vanuit auto (Me Charge) en facturatie verloopt automatisch. Mocht elke EV dit kunnen dan zou dat een goede zaak zijn. Komt dicht bij het concept "plug en charge".
Kan moeilijk voorstellen dat dit bij elke laadpaal gaat werken. Anders heeft Mercedes hier wel serieus werk in gestoken.
Geen idee, meen gelezen te hebben van wel, zal het vanaf woensdag zelf kunnen proberenPhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:32:
[...]
Dat is zeer handig dan. Kan die dat ook doorsturen vanuit de app, ik heb de mogelijkheid de route via de Mercedes Me app te bepalen, app stelt laadmomenten voor en als ik het goed vind dan stuur ik het naar de wagen. Als ik instap accepteer ik het en kan vertrekken.
Lijkt me alleen bij snelladers te werken. Gewone laders weten niet welke auto probeert te laden, en dan zal er toch met een druppel/pasje/app gezwaaid moeten worden.bottom line schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Dit kan je toch enkel doen als je een abonnement hebt afgesloten bij Mercedes om te laden geloof ik dan?
Kan moeilijk voorstellen dat dit bij elke laadpaal gaat werken. Anders heeft Mercedes hier wel serieus werk in gestoken.
Het werk alvast met Allego, Blue Corner en Ionity op deze manier. Er is idd wel een abonnement Me Charge nodig. En om het livestatus van de laadpalen te zien een internet connectie (via Vodafone/Proximus), spijtig genoeg. Want het overige gebeurd met de ingebouwde sim kaart en 4G connectie, waaronder de OTA updates van systeem en navigatir kaarten.bottom line schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Dit kan je toch enkel doen als je een abonnement hebt afgesloten bij Mercedes om te laden geloof ik dan?
[ Voor 25% gewijzigd door PhilipCl op 20-07-2020 18:43 ]
Toch niet want ik heb dit gedaan bij Allego en Blue Corner, hij vraagt welke aansluiting ik wil gebruiken, bij een Allego in de buurt hier zijn er twee connectors, systeem vraagt dan of het 1 of 2 moet zijn. Uiteraard moet je dan wel effe uit de auto. Op dat moment kan men ook het pasje gebruiken. Maar moet niet.daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:26:
[...]
Lijkt me alleen bij snelladers te werken. Gewone laders weten niet welke auto probeert te laden, en dan zal er toch met een druppel/pasje/app gezwaaid moeten worden.
Vandebron is neit V2G maar slim laden, ergo alleen laden als er overschot is of de stroom goedkoop is.Blonde Tux schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:12:
Dat is toch hetzelfde! Je gebruikt een app om het laden te starten.PhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:38:
[...]
Toch niet want ik heb dit gedaan bij Allego en Blue Corner, hij vraagt welke aansluiting ik wil gebruiken, bij een Allego in de buurt hier zijn er twee connectors, systeem vraagt dan of het 1 of 2 moet zijn. Uiteraard moet je dan wel effe uit de auto. Op dat moment kan men ook het pasje gebruiken. Maar moet niet.
Ja en nee, app kan ook, maar wat ik bedoel is vanuit MBUX om de laadsessie te starten.daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:44:
[...]
Dat is toch hetzelfde! Je gebruikt een app om het laden te starten.
Uiteindelijk is dat niet anders dan een app...
De laadpaal heeft namelijk geen flauw idee wie er wil laden, dat vertelt de auto nu via een app in de auto. De auto weet wie hij is, en wat hij moet doen. Als je geluk hebt tenminste (bereik, en zie de commentaren van Hachy op apps).
De laadpaal heeft namelijk geen flauw idee wie er wil laden, dat vertelt de auto nu via een app in de auto. De auto weet wie hij is, en wat hij moet doen. Als je geluk hebt tenminste (bereik, en zie de commentaren van Hachy op apps).
[ Voor 72% gewijzigd door daemonix op 20-07-2020 20:12 ]
Nu ja,
Fastned ondersteunt bij veel verschillende voertuigen toch echt plug en charge, na een keer activeren komt er nooit meer een app of pas aan terecht en herkent de paal de auto.
Fastned ondersteunt bij veel verschillende voertuigen toch echt plug en charge, na een keer activeren komt er nooit meer een app of pas aan terecht en herkent de paal de auto.
Interessant! Maar dat kost geld neem ik aan?trippelb schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:14:
Nu ja,
Alles is een app hé, dat is wat software doet. Of dat nu draait op een foon, tablet of auto.daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:10:
Uiteindelijk is dat niet anders dan een app...
CCS herkent de auto wel, daarom heb je plug-and-charge. Dat gaf ik al eerder aan.trippelb schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:14:
Nu ja,
Wat kost geld bedoel je? Plug en charge is geen betaalde dienst als je dat bedoeld, een keer koppelen met je Fastned account en dan werkt het. Moet je natuurlijk nog wel de kWh’s afrekenen.PhilipCl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:30:
[...]
Interessant! Maar dat kost geld neem ik aan?
Excuus dan had ik je verkeerd begrepen.daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:40:
[...]
CCS herkent de auto wel, daarom heb je plug-and-charge. Dat gaf ik al eerder aan.
En zo heeft men op den duur tientallen accounts ... lijkt me niet handig.trippelb schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:19:
[...]
Wat kost geld bedoel je? Plug en charge is geen betaalde dienst als je dat bedoeld, een keer koppelen met je Fastned account en dan werkt het. Moet je natuurlijk nog wel de kWh’s afrekenen.
@PhilipCl Hoe bedoel je dat precies?
Ik rij zakelijk, als men overal accounts moet aanmaken (pasjes) dan wordt de facturatie onoverzichtelijk.
Nee. Ik heb een zakelijke NewMotion pas. Die kun je bijvoorbeeld ook koppelen als betaalmiddel in de FastNed app. Geen extra pasje, wel plug en charge en een enkele factuur.PhilipCl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:32:
[...]
Ik rij zakelijk, als men overal accounts moet aanmaken (pasjes) dan wordt de facturatie onoverzichtelijk.
Vrij zeldzaam dat die NewMotion niet werkt. Heb het alleen in Noorwegen meegemaakt dat ik daar via een lokale app moest betalen omdat NewMotion niet gekoppeld was.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-07-2020 07:37 ]
[verwijderd]
[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Zit al een tijdje te denken aan een verbruikstopic gericht op EV's, wat denken jullie hier van?
[verwijderd]
[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Bedankt voor deze info. Zou handig zijn, waar ik wel moet zeggen dat via Mercedes Me Charge ik bij Ionity maar 0,29 € per kW betaal.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:36:
[...]
Nee. Ik heb een zakelijke NewMotion pas. Die kun je bijvoorbeeld ook koppelen als betaalmiddel in de FastNed app. Geen extra pasje, wel plug en charge en een enkele factuur.
Vrij zeldzaam dat die NewMotion niet werkt. Heb het alleen in Noorwegen meegemaakt dat ik daar via een lokale app moest betalen omdat NewMotion niet gekoppeld was.
Oei, dan is het heel duur bij Ionity: 150 [kW]*0,29 [euro] is 43,5 euro per kWh.PhilipCl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor deze info. Zou handig zijn, waar ik wel moet zeggen dat via Mercedes Me Charge ik bij Ionity maar 0,29 € per kW betaal.
(Moraal van het verhaal: let op de eenheden)
https://www.ad.nl/auto/we...ktrische-auto-s~a8c6cb5c/
Elektrische auto’s kunnen binnenkort mogelijk profiteren van een lager parkeertarief. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat diende daarover vandaag een wetsvoorstel in.
[ Voor 56% gewijzigd door DigitalExorcist op 21-07-2020 08:39 ]
Maar new motion is gratis, jij betaald nog een €100 per jaar extra voor die dienst.PhilipCl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor deze info. Zou handig zijn, waar ik wel moet zeggen dat via Mercedes Me Charge ik bij Ionity maar 0,29 € per kW betaal.
Mijn excusesdaemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Oei, dan is het heel duur bij Ionity: 150 [kW]*0,29 [euro] is 43,5 euro per kWh.
(Moraal van het verhaal: let op de eenheden)
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Maar ik zou ook niet met TNM tanken bij IonityMar.tin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Dus met 200kWh per jaar heb je dat verschil dan terugverdiend t.o.v. TNM, nog los van het gemak dat je / hij heeft van 1 factuur voor alles zakelijk / sessies starten vanuit de auto.
Ik zou het ook wel weten dan.
Ik zit dit jaar al op 179kWh aan snelladen. Zonder vakanties e.d., met een kleinere accu, een zuinigere auto, en slechts 3% van mijn laadsessies dit jaar tot nu toe was bij een snellader.
Ik zou zeggen: Dat verdient zichzelf wel terug
En dan moet je al voor 2000 kWh laden voor het verschil eruit te halen.
zou wel leuk zijn
vraag me af hoe ze dit gaan regelen sinds wij niet als in duitsland een "E" op het eind van ons kenteken hebben. bij invoer van kenteken direct kijken bij rdw of het elektrisch is?? hoe te handhaven?
smart fortwo electric drive 17.6kWh
[verwijderd]
[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Laten we hopen dat deze wet aangenomen wordt:
[ Voor 16% gewijzigd door fisherman op 21-07-2020 10:42 ]
Rechtstreeks uit de database van het RDW trekken ja. Daar staat wat de gebruikte brandstof is; elektrisch of waterstof? Dan geldt parkeertarief x.Coasterfreak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:35:
[...]
zou wel leuk zijn
vraag me af hoe ze dit gaan regelen sinds wij niet als in duitsland een "E" op het eind van ons kenteken hebben. bij invoer van kenteken direct kijken bij rdw of het elektrisch is?? hoe te handhaven?
Als zelfstandige boeit 1 of 5 facturen nietMar.tin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:38:
[...]
Zo kan ik het ook, doe je gewoon een andere troef uit de kast halen.Je hebt het expliciet over TNM.
Wij gebruiken zakelijk enkel TNM omdat het 1 factuur geeft. Dat het incidenteel een paar euro kost omdat ze niet de goedkoopste zijn scheelt weer in de kosten van van 5 andere partijen (bij wijze van spreken) facturen verwerken.
@PhilipCl geeft expliciet aan dat het ook gemakkelijk is want: 1 factuur. Dan is die €100 op jaarbasis zakelijk toch zo terugverdiend? En jij geeft dan aan dat TNM gratis is ipv €100 per jaar.
Privé gebruik ik ook TNM / Maingau / <insert goedkoopste hier>. Maar ik hoef niets meer te verwerken aan die facturen.
Elke factuur die je krijgt als bedrijf kost je gewoon ergens tussen de €2,50 en €10 om te verwerken aan manuren. Dus alléén op dat vlak verdien je 1 aanbieder ipv 3 al terug.
En 1 factuur verwerken in de boekhouding is misschien maar €1
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 21-07-2020 10:45 ]
Dit slaat echt nergens op. Als je een dure EV hebt, woon je per definitie ook in een groot huis met oprit, dus dan kan je die paar centen parkeergeld ook nog wel betalen.fisherman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:42:
Laten we hopen dat deze wet aangenomen wordt:
/s
Dit is wel een hele doorzichtige troll.Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Dit slaat echt nergens op. Als je een dure EV hebt, woon je per definitie ook in een groot huis met oprit, dus dan kan je die paar centen parkeergeld ook nog wel betalen.
/s
Nee, is min of meer een wandelend grapje geworden in dit topic. Vandaar de "/s"...ik zocht nog naar een goede emoticon maar ik kon niet kiezen tussen
(edit: het grappige is overigesn dat fisherman wel degene is die daadwerkelijk vindt of vond dat je een groot huis met oprit moet hebben voordat je in een EV MAG rijden. Maar ik zie nu pas dat ik ook uitgerekend op hem reageerde
[ Voor 25% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-07-2020 11:52 ]
Ik doorzag het grapje en mijn mening is niet veranderd.Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Nee, is min of meer een wandelend grapje geworden in dit topic. Vandaar de "/s"...ik zocht nog naar een goede emoticon maar ik kon niet kiezen tussen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
of
(edit: het grappige is overigesn dat fisherman wel degene is die daadwerkelijk vindt of vond dat je een groot huis met oprit moet hebben voordat je in een EV MAG rijden. Maar ik zie nu pas dat ik ook uitgerekend op hem reageerde)
Overigens vinden velen die een EV bekritiseren dat juist ook. Zij vinden dat dergelijke regelingen alleen voor mensen met geld van toepassing zijn. Daarnaast spreken ze zichzelf vaak tegen dat een EV juist vaak geen eigen bezit is (wat ook juist is) en dus niet alleen gereden wordt door mensen met geld.
Maar goed, blijkbaar is de financiële stimulans nog niet genoeg om mensen over de streep te trekken. Dan zijn dergelijke voorstellen natuurlijk heel erg welkom.
Het voorstel is er dan ook eerder om mensen over te halen dan om mensen die er al een bezitten te belonen.
En zij zitten er net zo naastfisherman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Overigens vinden velen die een EV bekritiseren dat juist ook.
Zij vinden dat dergelijke regelingen alleen voor mensen met geld van toepassing zijn.
Vaak niet, maar ook vaak/steeds vaker wel. Getuige de snelheid waarmee de SEPP pot leeg raakte.Daarnaast spreken ze zichzelf vaak tegen dat een EV juist vaak geen eigen bezit is (wat ook juist is)
Exact.en dus niet alleen gereden wordt door mensen met geld.
Het gekke aan de stelling "dit is weer geld naar mensen die al geld hebben, want EV's zijn er alleen voor rijke mensen", is dat die mensen over het hoofd zien dat dit soort regelingen er juist voor zijn om te zorgen dat EV's veel interessanter worden voor een steeds grotere groep mensen, waar de jaloerse zeur blijkbaar toe behoort.
Zeker. Ik juich ieder voorstel wat mij straks een paar centen (zo vaak parkeer ik niet waar ik moet betalen) oplevert van harte toe. Maar gereserveerde plekken/meer laadpalen zou ik persoonlijk denk ik fijner vinden.Maar goed, blijkbaar is de financiële stimulans nog niet genoeg om mensen over de streep te trekken. Dan zijn dergelijke voorstellen natuurlijk heel erg welkom.
Inderdaad.Het voorstel is er dan ook eerder om mensen over te halen dan om mensen die er al een bezitten te belonen.
En ik heb dit ook al een keer gezegd in een reactie op een nieuwsitem, en ik herhaal het hier maar weer: Het boeit het klimaat geen ene zak of er een rijk iemand of een arm iemand in een auto zit. Iedere ICE die vervangen wordt door een EV, is er 1. Het doel van dit soort regelingen is niet om "iedereen goedkoop aan een auto te helpen", maar om een zo groot mogelijke impact op het klimaat te hebben.
Misschien een idee om het topic te hernoemen naar "Elektrisch rijden" het gaat zelden meer over auto's
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Er gebeurt ook geen zak in de autowereld in verband met EV'sMarcelGo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:20:
Misschien een idee om het topic te hernoemen naar "Elektrisch rijden" het gaat zelden meer over auto's
15tal? Voor 2020 (en ook de vorige jaren) werd beweerd dat er echt een ongeloofelijke opmars komen.
Voor de meeste EV's geldt dat ze alleen aangekondigd zijn. Rijden ho maar. (VW, Ford, etc).bottom line schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Er gebeurt ook geen zak in de autowereld in verband met EV'shoeveel echte EV's kan je nu eigenlijk rijden in Europa?
15tal? Voor 2020 (en ook de vorige jaren) werd beweerd dat er echt een ongeloofelijke opmars komen.
Laatst proefgereden in de Honda E (want poah! dat is mien merk
)
Erg leuke, maar te korte proefrit. De 6 schermen (3 "spiegels", 2 infotainment 1 rij info) werken mooi en snel. Gewicht merk je wel (vergeleken met een ruim 200KG lichtere benzine auto), maar koppel van ongeveer 315Nm vanaf 0km/h is zoooo lekker.
Draaicirkel is bizar kort! Achterin is er ruimte genoeg voor de 2 passagiers. Alleen: welke kofferbakruimte?
En qua bereik? Tijdens het binnen door rijden en na ruim 8km rijden was er er maar 3km van de GOM af
Klein stuk snelweg en de rest binnendoor (veel afremmen en optrekken door rotondes en stoplichten. One pedal driving was niet mijn ding: veel te veel motor rem (zelfs op laagste stand) en tot stilstand komen duurt gewoon erg lang. Als je dat voor bv een stoplicht gaat doen dan weet je zeker dat de mensen achter je beginnen te claxoneren.
Laadsnelheid kan ik niets over zeggen: stond aan de lader toen ik hem op kwam halen.
Maarja die prijs vs range dat gaat hem de kop kosten (al zou het voor mij woon-werk prima zijn, zelfs als ik maar 170km zou halen)
Erg leuke, maar te korte proefrit. De 6 schermen (3 "spiegels", 2 infotainment 1 rij info) werken mooi en snel. Gewicht merk je wel (vergeleken met een ruim 200KG lichtere benzine auto), maar koppel van ongeveer 315Nm vanaf 0km/h is zoooo lekker.
Draaicirkel is bizar kort! Achterin is er ruimte genoeg voor de 2 passagiers. Alleen: welke kofferbakruimte?
En qua bereik? Tijdens het binnen door rijden en na ruim 8km rijden was er er maar 3km van de GOM af
Klein stuk snelweg en de rest binnendoor (veel afremmen en optrekken door rotondes en stoplichten. One pedal driving was niet mijn ding: veel te veel motor rem (zelfs op laagste stand) en tot stilstand komen duurt gewoon erg lang. Als je dat voor bv een stoplicht gaat doen dan weet je zeker dat de mensen achter je beginnen te claxoneren.
Laadsnelheid kan ik niets over zeggen: stond aan de lader toen ik hem op kwam halen.
Maarja die prijs vs range dat gaat hem de kop kosten (al zou het voor mij woon-werk prima zijn, zelfs als ik maar 170km zou halen)
Zomaar een gekke vraag van m’n vrouw:
“Die startkabels die nu achterin liggen.... hebben we daar straks nog wat aan?”.
Gek genoeg weet ik het antwoord niet zeker. Op zich zou je zeggen van niet maar een EV heeft ook nog steeds een gewone accu naast z’n batterijpakket toch? Of niet meer?
En als je ándere (ICE) auto’s tegenkomt met startproblemen, zou ik die dan nog wel kunnen helpen met startkabels....?
“Die startkabels die nu achterin liggen.... hebben we daar straks nog wat aan?”.
Gek genoeg weet ik het antwoord niet zeker. Op zich zou je zeggen van niet maar een EV heeft ook nog steeds een gewone accu naast z’n batterijpakket toch? Of niet meer?
En als je ándere (ICE) auto’s tegenkomt met startproblemen, zou ik die dan nog wel kunnen helpen met startkabels....?
Neeeee joh gekkie, als je een dure auto hebt gekocht heb je toch juist geen geld meer voor dure parkeertarieven 😜Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Dit slaat echt nergens op. Als je een dure EV hebt, woon je per definitie ook in een groot huis met oprit, dus dan kan je die paar centen parkeergeld ook nog wel betalen.
/s
Klopt, een platte 12V accu komt nog wel eens voor bij sommige EVs en dan kom je zonder starthulp nergens ondanks een megagroot accupakket voor de EV, en ook bieden van starthulp kan nog steeds.DigitalExorcist schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:18:
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-07-2020 13:29 ]
Maar dat is afhankelijk van welke auto je hebt dus. Zal eens checken hoe dat bij de (nieuwste) Zoe zit..CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:29:
[...]
Klopt, een platte 12V accu komt nog wel eens voor bij sommige EVs en dan kom je zonder starthulp nergens ondanks een megagroot accupakket voor de EV, en ook bieden van starthulp kan nog steeds.
Als jij je Zoe met lampen of radio aan kan laten staan dan loop je hetzelfde risico.DigitalExorcist schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:31:
[...]
Maar dat is afhankelijk van welke auto je hebt dus. Zal eens checken hoe dat bij de (nieuwste) Zoe zit..
Je hebt wel een accu wellicht, maar geen startmotor ofzo. Dus lijkt mij allemaal niet zoveel zin hebben. Je accu(s) kan/kunnen wel leeg gaan terwijl ie stil staat, maar je hebt dan volgens mij niks aan startkabels??DigitalExorcist schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:18:
Sowieso heb ik nooit startkabels bij me. Nog nooit nodig gehad ook. Maar dit terzijde.
U wordt op uw wenken bediend, over die Honda-eMarcelGo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:20:
echt een leuke auto, inderdaad. Van binnen verrassend ruim voor zo'n kleine auto, maar de bagageruimte vond ik echt niet goed genoeg. Als die verhoudingen wat anders lagen, en hij had wat meer accu voor dat geld, dan was het echt een topper geweest.SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
Laatst proefgereden in de Honda E (want poah! dat is mien merk)
Én, als je staat te laden kan je er een magnetron op aansluiten. Altijd warme noodles!SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
Laatst proefgereden in de Honda E (want poah! dat is mien merk)
Die Deen of Noor had dat inderdaad zo opgelost tijdens een roadtripWhySoSerious schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:13:
[...]
Én, als je staat te laden kan je er een magnetron op aansluiten. Altijd warme noodles!
1500Watt! Bij een local en langdurige poweroutage kan je altijd je huis nog van spanning voorzien (voor de meest basale dingen)
Noor. Björn Nyland. YouTube: Honda e 660 km road trip in one day Vanaf 12:20 😎SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:27:
[...]
Die Deen of Noor had dat inderdaad zo opgelost tijdens een roadtrip
1500Watt! Bij een local en langdurige poweroutage kan je altijd je huis nog van spanning voorzien (voor de meest basale dingen)
Hyundai heeft toch een optie/knopje om de 12V accu te laden vanuit het accupakket?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:29:
[...]
Klopt, een platte 12V accu komt nog wel eens voor bij sommige EVs en dan kom je zonder starthulp nergens ondanks een megagroot accupakket voor de EV, en ook bieden van starthulp kan nog steeds.
Nee, geen knopje. Gaat automatisch, was eens per 3 dagen, en naar het schijnt is dat bij een update bij de Kona gewijzigd naar eens per 4 uur en kun je het niet meer uitschakelen.SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Hyundai heeft toch een optie/knopje om de 12V accu te laden vanuit het accupakket?
Uit die pot werd ook gegrabbeld door mensen die hem prive leasen dus dat is niet daaruit af te leiden. Maar goed, ik denk dat het zeker een aantal particuliere kopers over de streep getrokken hebben om een schone EV ipv een smerige ICE aan te schaffen.Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Vaak niet, maar ook vaak/steeds vaker wel. Getuige de snelheid waarmee de SEPP pot leeg raakte.
[...]
Volgens mij voelt de grootste groep tegenstanders de bui al hangen dat zij over een paar jaar buiten de boot gaan vallen als het aankomt op het bezitten van een auto. Ik denk dat dat de regels om de klimaatdoelen te halen vooruit lopen op de mogelijkheden die ervoor zouden kunnen zorgen dat er net zoveel auto's kunnen blijven rijden als momenteel het geval is. Dat maakt mensen boos blijkbaar.
Volgens mij is iemand gewoon heel erg ongeduldig als diegene gaat claxonneren bij afremmen voor een verkeerslicht. Ik zou het de regeneratie stand er zeker niet voor aanpassen.SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
One pedal driving was niet mijn ding: veel te veel motor rem (zelfs op laagste stand) en tot stilstand komen duurt gewoon erg lang. Als je dat voor bv een stoplicht gaat doen dan weet je zeker dat de mensen achter je beginnen te claxoneren.
Helaas haalt ie op YouTube: Honda e 660 km road trip in one day (22:30) aan dat het niet zo'n sterke auto is om langere afstanden mee te rijden. Die 660 km heeft hem 11 uur gekostDigitalExorcist schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:42:
[...]
Noor. Björn Nyland. YouTube: Honda e 660 km road trip in one day Vanaf 12:20 😎
De 1000 km challenge heeft hem 16 uur gekost, zie YouTube: Honda e 1000 km challenge voor een vergelijk met de andere auto's.
[ Voor 15% gewijzigd door WhySoSerious op 21-07-2020 15:34 ]
Ik weet het, maar het ging om het stopcontact en de magnetron 😜WhySoSerious schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:31:
[...]
Helaas haalt ie op YouTube: Honda e 660 km road trip in one day (22:30) aan dat het niet zo'n sterke auto is om langere afstanden mee te rijden. Die 660 km heeft hem 11 uur gekost
We hebben het over mensen die 'm prive rijden, toch? Daar hoord prive leasen gewoon bij.fisherman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:25:
[...]
Uit die pot werd ook gegrabbeld door mensen die hem prive leasen dus dat is niet daaruit af te leiden.
Ik geloof nooooooit dat er mensen zijn die twijfelen om een EV te kopen en dan de keuze maken om het wel te doen omdat het parkeergeld iets lager isfisherman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Ik doorzag het grapje en mijn mening is niet veranderd.
Overigens vinden velen die een EV bekritiseren dat juist ook. Zij vinden dat dergelijke regelingen alleen voor mensen met geld van toepassing zijn. Daarnaast spreken ze zichzelf vaak tegen dat een EV juist vaak geen eigen bezit is (wat ook juist is) en dus niet alleen gereden wordt door mensen met geld.
Maar goed, blijkbaar is de financiële stimulans nog niet genoeg om mensen over de streep te trekken. Dan zijn dergelijke voorstellen natuurlijk heel erg welkom.
Het voorstel is er dan ook eerder om mensen over te halen dan om mensen die er al een bezitten te belonen.
Tja als ze fabrikant de auto positioneerd als stadsauto, is het dan heel gek dat ie niet aan de (verkeerde) verwachtingen voldoen op lange afstanden?WhySoSerious schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:31:
[...]
Helaas haalt ie op YouTube: Honda e 660 km road trip in one day (22:30) aan dat het niet zo'n sterke auto is om langere afstanden mee te rijden. Die 660 km heeft hem 11 uur gekost
De 1000 km challenge heeft hem 16 uur gekost, zie YouTube: Honda e 1000 km challenge voor een vergelijk met de andere auto's.
Dit duurde echt heel lang voordat ie stilstond vanaf 50km/h. Het afremmen is veel te linearfisherman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:29:
[...]
Volgens mij is iemand gewoon heel erg ongeduldig als diegene gaat claxonneren bij afremmen voor een verkeerslicht. Ik zou het de regeneratie stand er zeker niet voor aanpassen.
PS: ik woon midden in de randstad en naarmate je dichter bij de grote steden komt wordt het debiele niveau hoger en hoger :0
[ Voor 27% gewijzigd door SniperGuy op 21-07-2020 15:50 ]
nee dat zeker niet. Maar het telt wel op bij de voordelen. Het is nuybos schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:44:
[...]
Ik geloof nooooooit dat er mensen zijn die twijfelen om een EV te kopen en dan de keuze maken om het wel te doen omdat het parkeergeld iets lager is
- aankoopsubsidie
- geen wegenbelasting
- minder onderhoud
- minder brandstofkosten
- ...
- ...
- én lagere parkeerkosten
lol. in amsterdam centrum parkeren kost €7,50 per uur. als dit gratis wordt trek je genoeg mensen over de streep om een ev te kopen (en te parkeren) in amsterdam centrum en overige stadsdelen waar het €6 of €4.5 kost per uur.ybos schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:44:
[...]
Ik geloof nooooooit dat er mensen zijn die twijfelen om een EV te kopen en dan de keuze maken om het wel te doen omdat het parkeergeld iets lager is
"ja maar ik kom toch nooit in amsterdam"
Waar haal je gratis vandaanCoasterfreak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:06:
[...]
lol. in amsterdam centrum parkeren kost €7,50 per uur. als dit gratis wordt trek je genoeg mensen over de streep om een ev te kopen (en te parkeren) in amsterdam centrum en overige stadsdelen waar het €6 of €4.5 kost per uur.
"ja maar ik kom toch nooit in amsterdam"
Er word gesproken over een korting, maar een stad als amsterdam die een godsvermogen pakt op jaarbasis aan parkeergelden, verwacht ik niet dat men het gratis maakt
Oh dat zeker, maar juist om te voorkomen dat mensen verkeerde verwachtingen gaan hebben. Qua prijs per km range is de auto erg ongelukkig gepositioneerd. En de mogelijkheden om te snellladen zijn ook erg beperkt (50 kW tot 20%, 43 kW tot aan 42%, 30 kW tot aan 70%), dan ga je gewoon niet verder dan ~ 100 km willen rijden vanaf je vertrekpunt.SniperGuy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:47:
[...]
Tja als ze fabrikant de auto positioneerd als stadsauto, is het dan heel gek dat ie niet aan de (verkeerde) verwachtingen voldoen op lange afstanden?
Voor de rest is het een erg leuke auto om te zien (en om te rijden volgens mij), en je kan natuurlijk als privé-ANWB optreden om gestrande EV's bij te laden middels de shuko
naja, ze hebben ambitie om de stad groener te maken en tegelijkertijd autovrij. sinds volledig autovrij wss onmogelijk is EV's een duw in de rug geven met gratis parkeren of gewoon wat korting is ook primaybos schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:08:
[...]
Waar haal je gratis vandaan
Er word gesproken over een korting, maar een stad als amsterdam die een godsvermogen pakt op jaarbasis aan parkeergelden, verwacht ik niet dat men het gratis maakt
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic