Toon posts:

Het grote Nissan Ariya topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:03

Welkom in het Nissan Ariya topic

Nissan Ariya

Welkom
Nissan heeft de Ariya onthuld. Het gaat om een geheel elektrisch aangedreven cross-over die in 2021 in de verkoop gaat en wordt geleverd met twee accuopties: 63 of 87kWh. Met de 87kWh-accu zou een bereik van maximaal 500km mogelijk zijn.

In Europa komt zowel de versie beschikbaar waarbij twee wielen worden aangedreven, als de duurdere awd-variant. De tweewielaangedreven versie heeft volgens Nissan een bereik van maximaal 500km in combinatie met de 87kWh-accu, terwijl de versie met de 63kWh-accu volgens de wltp-norm maximaal 360km haalt. Bij de vierwielaangedreven versie daalt dat tot respectievelijk 460 en 340km.

Ook komt er een speciale Performance-variant van de vierwielaangedreven versie; die heeft met de 87kWh-accu een bereik van 400km, een vermogen van 290kW en een koppel van 600Nm. Dat maakt dat de sprint van 0 tot 100km/u in 5,1 seconden is af te leggen, terwijl de reguliere awd-versies daar bijna een seconde langer over doen. De tweewielaangedreven versies hebben vermogens van 160 en 178kW, hebben een koppel van 300Nm en doen 7,5s over de sprint van stilstand naar 100km/u.

Nissan levert de 63 kWh-versies met een 7,4 kW-lader (CCS) voor thuisgebruik, de 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. Snelladen kan tot 130 kW. Een niet onbelangrijke vernieuwing is dat de Ariya een vloeistofgekoelde accu krijgt. De Nissan Leaf heeft nog altijd een luchtgekoelde accu. Het trekgewicht bedraagt voor alle versies 1500 kg.

De Ariya is een vijfpersons model, twee stoelen voor- en drie zitplaatsen achterin. De auto kent binnenin een vlakke vloer, aangezien de batterij in de bodem ligt. Dat uit zich ook in de voorzijde. Waar normaliter het dashboard overgaat in een middenconsole, is die unit achterwege gelaten. Eenvoudig door de klimaatcontrolesysteem onder de motorkap te plaatsen, zoals de BMW i3 dat ook heeft. Tussen de twee voorstoelen bevinden zich nog steeds een armsteun, bergvakken en een selectieknop voor de rijstand, de vloer zelf is vrij zodat bijvoorbeeld een handtas over de vloer naar de passagierszijde geschoven kan worden.

De bedieningsfuncties die je normaliter in de middensectie van het dashboard vindt, zijn ondergebracht in een hoog op het dashboard geplaatst 12,3-inch groot scherm. Knoppen en schakelaars kent de Ariya niet. Onder het dashboard bevinden zich een dashboardkastje en een uitschuifbare tafeltje. Nissan claimt dat de Ariya een van de ruimste interieurs in zijn klasse heeft.

Opvallend in het exterieurdesign van de nieuwe Ariya is het schild aan de voorkant. Dit vervangt de traditionele grille en beschermt de sensoren van het veiligheidssysteem en van de contactsleuteldetectie. Onder het oppervlak van dit schild zit een traditioneel Japans ‘kumiko’ patroon in 3D en het nieuwe merklogo van Nissan is prominent in het midden van dit schild geplaatst. Het is uit 20 led-lampjes opgebouwd.

Standaard zijn 19-inch aluminium wielen (20-inch wielen ook beschikbaar, afhankelijk van de uitvoering)

Net als de Nissan Leaf is de Ariya Concept uitgerust met het rijassistentiesysteem ProPilot 2.0. De technologie werkt samen met het navigatiesysteem en stuurt de auto zelfstandig via een geplande route over de snelweg, van oprit tot afrit.

Volgens Nissan is het daarmee ’s werelds eerste rijassistentiesysteem dat een navigatieroute volgt en de bestuurder in staat stelt te rijden zonder het stuur aan te raken. Inparkeren kan hij ook automatisch, net als de klimaatcontrole en bestuurdersstoel instellen als je in de buurt van de auto komt.

Verder is 4g-ondersteuning ingebouwd en volgens de fabrikant is deze auto de eerste Nissan waarbij de firmware is te vernieuwen via ota-updates.

Nissan Ariya

Geschiedenis
Nissan is één van de pioniers of het gebied van elektrisch rijden, de eerste generatie Nissan Leaf is tenslotte al bijna tien jaar oud. De tweede generatie ziet in 2018 het daglicht, en in totaal zijn er wereldwijd al meer dan dan een half miljoen exemplaren verkocht.

Op het Autosalon van Tokio 2019 toonde Nissan de Ariya Concept, de voorbode van een elektrisch aangedreven SUV à la Qashqai. Het lijkt erop dat de gepresenteerde versie al voor 90% compleet was en dat hij vrijwel identiek aan de productie versie is.

Op 15 juli 2020 werd de Ariya officieel bekendgemaakt.

Prijzen
In Japan zal de vanaf prijs circa 5 Miljoen yen zijn, ongeveer €41.000. In vergelijk in Japan is de vanaf prijs voor een Leaf+ model met 62kWh 4.4 miljoen yen.

Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

Details
Uitvoeringen:

Virtuele tour

Nissan Nissan Ariya - The Next Gen-EV
Verwachte leverdata
Beschikbaarheid Nederland:

Ariya 63 kWh 2WD - herfst 2021, actieradius 360 km
Ariya 87 kWh 2WD - winter 2021/2022, actieradius 500 km
Ariya e-4ORCE 63 kWh, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 340 km
Ariya e-4ORCE 87kWh, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 460 km
Ariya e-4ORCE 87kWh Performance, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 400 km

[Voor 112% gewijzigd door jschoorl2 op 15-07-2020 14:51]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• jschoorl2
Nissan Ariya, een auto waar ik erg benieuwd naar ben, volledig elektrisch, mooie lijnen en een stoer uiterlijk.

Dit is mijn eerste topic start dus heb je ideeën of aanvullingen dan hoor ik het graag.

[Voor 90% gewijzigd door jschoorl2 op 11-07-2020 23:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:03
Complimenten voor deze mooie start

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 26-09 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Volgens de geruchtenmolen zou deze in, toch zeker in Europa, met CCS komen. Ik verwacht ook dat ze eindelijk van die passief gekoelde batterij zijn afgestapt. De concept versie ziet er goed uit, ik heb alleen schrik voor de prijs. Ik verwacht ook dat ondanks het SUV uiterlijk, deze alsnog kleiner zal zijn dan een Qashqai al kan dat bedriegen door de vormgeving achteraan deze wagen.

Zelf had ik deze wagen graag 2 jaar vroeger gezien. Dan had deze eenzelfde rol kunnen spelen als de Qashqai of de LEAF. 1 van de eerste wagens in een klasse die een voortrekkersrol kan spelen. Nu zijn ze zeker niet de eerste en moeten ze de rest achterna zitten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:50

SjoerdV nl

Be the change.

Erg mooie TS!

De auto doet me denken aan de Model Y. Zou de alliantie het op durven te nemen tegen Tesla? Ze hebben natuurlijk al een schat aan ervaring opgedaan met de Leaf en de Zoe. Hopelijk weten ze dat te combineren in een wat grotere auto.

Ik vind het interieur er op eerste blik wat minder uit zien, maar we mogen niet vergeten dat deze afbeeldingen een lage resolutie hebben. Het minimalistische van een M3/MY kan ik wel waarderen. Hopelijk pakt dat voor deze Nissan ook goed uit. De knoppen lijken touchscreen te zijn zoals een oude Samsung-tv van me dit ook ooit had, zie rechtsonderin.

Fingers crossed voor Nissan dus. Wat mogen we verwachten? Hopelijk toch wel een 64 kWh-accu. Als ze hem een beetje efficient weten te krijgen, zeg 17kWh/100km, zou een range van 350 a 400 km haalbaar moeten zijn. Hij oogt aerodynamisch, ook met die sterk aflopende achterkant.
Hopen dat het een gewilde auto wordt, hoe meer EV's hoe beter.

Oh ja, en kunstleder uiteraard :+

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 14:24
MOOI.. een "eigen" topic.

Nog even mijn input/samenvatting.

Ik had deze op mijn shortlist, maar haalde 'm er af omdat ik van een Nissan-insider de informatie kreeg dat ARIYA voor Nederland wel eens een héél lang verhaal kan worden..áls die hier al komt...

Dus haalde ik 'm van mijn shortlist.

Hier zijn wat linkjes welke ik heb bekeken, wellicht kennen jullie er al van..
https://www.youtube.com/watch?v=0Oxpj4Eqg0o
https://www.abswoude.nl/nieuws/toekomst/
https://www.youtube.com/watch?v=8-VGvbPixDM
https://global.nissannews...force-to-be-reckoned-with
https://www.extremetech.c...miles-arrives-end-of-2020
https://www.cnet.com/road...ectric-suv-design-grille/
https://electrek.co/2020/...v-in-the-us-through-2023/
https://insideevs.com/fea...ideo-ariya-may-kill-leaf/
https://www.msn.com/nl-nl...r-voor-debuut/ar-BB16zCAZ

en tot slot nog een internationaal ARIYA forum
https://www.ariyaforums.com/

*edit
Bij mij bekende specs:
ca € 50.000
batt: 62KWh
2x 160Kw motoren = 320Kw systeem vermogen
4,60x1,91x1.63

Veel plezier ermee

[Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 13-07-2020 08:29]

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 LR AWD 19" | Patch P2130 | Android-10 | Patch Dec 1 2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jschoorl2
Vanochtend was de wereldwijde premiere van Nissan Ariya. Hij lijkt 95% op de concept die vorig jaar werd getoond en dat is een goede zaak.

Enkele highlights:

Uitvoeringen:

Beschikbaarheid Nederland:
Ariya 63 kWh 2WD - herfst 2021, actieradius 360 km
Ariya 87 kWh 2WD - winter 2021/2022, actieradius 500 km
Ariya e-4ORCE 63 kWh, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 340 km
Ariya e-4ORCE 87kWh, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 460 km
Ariya e-4ORCE 87kWh Performance, 4WD - voorjaar 2022, actieradius 400 km

Virtuele tour

[Voor 58% gewijzigd door jschoorl2 op 15-07-2020 08:59]

• Falch
  • Laatst online: 14:51
Jammer dat ze nog geen prijsindicatie voor de NL/Euro markt hebben gegeven. Ziet er verder uit als een veelbelovende EV.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:49

greatgonzo

schit-te-rend!

Hansieo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:26:
MOOI.. een "eigen" topic.

Nog even mijn input/samenvatting.

Ik had deze op mijn shortlist, maar haalde 'm er af omdat ik van een Nissan-insider de informatie kreeg dat ARIYA voor Nederland wel eens een héél lang verhaal kan worden..áls die hier al komt...

Veel plezier ermee
waarom? NL is een super markt voor EV's.. de hele site is gewoon in het NL aangepast.. oftewel, ze willen onze interesse wel wekken.

Waarom zou die hier dan niet komen?

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 14:24
ARIYA komt (waarschijnlijk...) éinde 2021 met de kleinste uitvoering. prijzen etc gaat nog maanden duren (waarom????? ) De TOP-medellen (AWD) gaan daarná pas komen... en dan alles éérst nog in Japan en America...
Sry, maar daar kan ik niks mee. Ik wil (begin) 2021 mijn beslissing nemen. Als Nissan dan nog een jaar nodig heeft om te weten wat ze willen, (en dan kan de prijs nog flínk tegenvallen) dan ga ik verder kijken.
Jammer, want de auto ziet er goed uit, en de AWD sluit goed aan bij wat ik zoek.

Kwamen ze met méér informatie dan zou ik kunnen uitstellen, maar dan wil ij wél weten waar ik aan toe ben.

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 LR AWD 19" | Patch P2130 | Android-10 | Patch Dec 1 2020

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee