Alleen die plaatjes of ook de remschijven? Want die beschadigen dus ook.GHengeveld schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:27:
Gisteren zijn de remplaatjes opnieuw vervangen. Dit onderdeel was al eens herontworpen om het piepen te verhelpen, maar ze hebben het een 2e keer aangepast omdat het niet goed genoeg was. Ik had de eerdere fix er al op zitten maar nu hebben ze het dus voor een 2e keer vervangen. Hopelijk nu wel een permanente oplossing. Volgens de dealer speelt dit issue ook bij de Qashqai en X-Trail.
Update. Nieuwe remblokhouders zijn geplaatst. Software update is uitgevoerd. De klokinstellingen blijven bewaard en ik kan iig de map updates doen. De komende ritjes zal leren of de auto zich gedraagt. Mijn iphone 14pro laad niet op, dit heb ik ook aangetoond bij de dealer. Conclusie, ligt aan de iphone (niet specifiek die van mij). Ik print maar een extra bumper die ik in de qi lader leg, dan is dat ook opgelost. Ik heb een polo als leenauto gehad, heb er nu nog rugpijn van na een rit van 400km. Dan ben je toch blij als je weer in de Ariya zit.
Ja mijn 15 Pro laadt ook alleen op wanneer ik hem 1cm hoger leg. Moet daar ook eens iets van een “bumper” voor hebben.
De vlag mag uit! Sinds maandag heb ik up-to-date navigatie - software versie 283C36PC2A met kaartversie 22219_0_9.
Wat een verschil is dat zeg! Veel meer kleur en details En natuurlijk ook correcte weergaves van de wegen.;-)
Nu ook Android-Auto vanuit de auto zelf - de losse AA-Wireless kan op marktplaats.
Hier nu een erg blije Ariya eigenaar erbij (dat is wel even nodig op dit forum...)
Alles is geupdate met de kaarten/stick, dus het is nog onbekend of OTA-updates werken - dat gaan we nog zien - maar is nu niet echt belangrijk meer als de stick werkt..
[ IVI ] was 283C3LF7D_NNB2 en is nu 283C36PC2A_NNB2 (als ik de goede heb genomen uit de lijst..)
Wat een verschil is dat zeg! Veel meer kleur en details En natuurlijk ook correcte weergaves van de wegen.;-)
Nu ook Android-Auto vanuit de auto zelf - de losse AA-Wireless kan op marktplaats.
Hier nu een erg blije Ariya eigenaar erbij (dat is wel even nodig op dit forum...)
Alles is geupdate met de kaarten/stick, dus het is nog onbekend of OTA-updates werken - dat gaan we nog zien - maar is nu niet echt belangrijk meer als de stick werkt..
[ IVI ] was 283C3LF7D_NNB2 en is nu 283C36PC2A_NNB2 (als ik de goede heb genomen uit de lijst..)
[ Voor 8% gewijzigd door MikeWazowski op 01-05-2025 17:33 . Reden: IVI toegevoegd ]
Ik ga ook zo mn mappen updaten. Dat kon voorheen niet. Ik heb ook gezien, dat als dat niet lukt, je geen TomTom map op je usb stick krijgt, vanaf de auto. Ik hoop dat ik vanaf nu ook af ben van al die gekke quirks.MikeWazowski schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:03:
De vlag mag uit! Sinds maandag heb ik up-to-date navigatie - software versie 283C36PC2A met kaartversie 22219_0_9.
Ok, dat zou dan een stap terug zijn, in de 2022/2023 modellen gedragen beide poorten zich identieksupernova schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:37:
[...]
Nou kan je zeggen dat het in een 2024 model alleen vanaf de USB-C poort werkt, dit is voor het systeem ook poort 1. Heb dus de navigatie update vanaf die USB-C poort gedaan en dat werkte perfect.
Ook muziek afspelen lukt alleen vanaf USB-C en niet van af de USB-A poorten.
Wel kan je vanaf alle poorten je telefoon opladen.
Nu mijn navigatie eindelijk werkt probeer ik mijn favorieten in te stellen - maar dat is nog niet zo logisch voor mij. Ik kan zoeken via Google en ik kan op de kaart locaties aanwijzen.
Bij de Google locaties kan ik de naam niet aanpassen, bij de zelf aangewezen punten wel (punten die niet specifiek in google bekend zijn maar wel handig voor mij zijn zoals parkeerplaatsen kin specifieke steden).
Het wordt standaard gesorteerd op volgorde van invoer, maar dat toegekende nummer kan je later niet meer wijzigen - dus moet je echt vooraf denken aan de volgorde en tussenvoegen kan niet.
Je kan ook op andere wijzes sorteren maar ook daar zelf geen wijze toevoegen.
zo kan ik niet echt een logische lijst maken. Hebben jullie die ervaring ook?
Bij de Google locaties kan ik de naam niet aanpassen, bij de zelf aangewezen punten wel (punten die niet specifiek in google bekend zijn maar wel handig voor mij zijn zoals parkeerplaatsen kin specifieke steden).
Het wordt standaard gesorteerd op volgorde van invoer, maar dat toegekende nummer kan je later niet meer wijzigen - dus moet je echt vooraf denken aan de volgorde en tussenvoegen kan niet.
Ik heb er ook behoorlijk mee liggen klungelen. Ik heb allerlei adressen waar ik vaker kom c.q. die ik wil bewaren in het adresboek gezet en via die weg kun je volgens mij wel de naam aanpassen.MikeWazowski schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:18:
Nu mijn navigatie eindelijk werkt probeer ik mijn favorieten in te stellen - maar dat is nog niet zo logisch voor mij. Ik kan zoeken via Google en ik kan op de kaart locaties aanwijzen.
Maar weet het niet helemaal zeker meer. Moet ik nakijken.
OK. Nog eens gekeken hoe ik het heb/had gedaan.
Misschien is werken via het adresboek iets? Je kunt daar nieuwe entries maken op adres of via Google zoeken en deze dan opslaan. Indien nodig kun je daarna de naam aanpassen.
Ook kun je de boel sorteren. Maar of het dat brengt wat je zoekt weet ik niet maar is misschien proberen waard.
Misschien is werken via het adresboek iets? Je kunt daar nieuwe entries maken op adres of via Google zoeken en deze dan opslaan. Indien nodig kun je daarna de naam aanpassen.
Ook kun je de boel sorteren. Maar of het dat brengt wat je zoekt weet ik niet maar is misschien proberen waard.
Dank je voor het kijken! Mijn doel is dat ik eigen omschrijvingen heb van gemerkte plaatsen.Dropje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:05:
OK. Nog eens gekeken hoe ik het heb/had gedaan.
Als ik dat via het adres doe kan ik alles zelf invoeren, dus met eigen beschrijving.
Als ik dat via Google doe gebruikt hij de Google omschrijving die ik niet kan aanpassen.
Het volgorde nummer kan ik bij allebei niet aanpassen, dus sorteren op nummer is niet handig. Sorteren op naam naam zou dan de 2e optie zijn maar doordat ik niet alle namen kan aanpassen is dat dus niet optimaal.
Ik denk dat ik teveel wil dus zal het er mee moeten doen - dan gebruuik ik de ingesproken naam wel.
mbt het rare gedrag van de parkeerrem. Dit lijkt verband te houden met de auto hold functie. Andere Nissan hebben ook zo iets vreemds. Je moet blijkbaar wachten op het inschakelen van de authold om vervolgens de auto in de P stand te zetten, daarna gaat ook de parkeerrem er op. Als je te snel bent met op de P te drukken, gaat de parkeerrem er niet op. Ik heb dus autohold aan staan.
Ter info: heb op 11 mei een OTA update gehad. Zag dat in de update historie in de auto.
PS5 User ;-) ...
Is dat voor een NL auto?supernova schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:46:
Ter info: heb op 11 mei een OTA update gehad. Zag dat in de update historie in de auto.
Yep. Auto is van juni 2024
[ Voor 6% gewijzigd door supernova op 19-05-2025 15:11 ]
PS5 User ;-) ...
Softwareversie: 283C37LF7D, dus geen verschil met mijn melding van begin dit jaar volgens mij.Den Jef schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:23:
wat is dan je huidige software versie?
[ Voor 16% gewijzigd door supernova op 19-05-2025 15:33 ]
PS5 User ;-) ...
Net even handmatige update geprobeerd. "Geen response van update server" heb 3x getest op verschillende fysieke locaties ivm dekking.
Ligt het aan mij of is die Advantage (Plus) actie heel erg goed?
/f/image/hei8PmvkvhWYbgYVM3VEklxK.png?f=fotoalbum_large)
De bijna alles erop Ariya komt dan op 45k uit (42 plus lak en 22 kW lader, afleverpakket), onder de rijk uitgerustte Scenic (51k) en Explorer (48k). Ja die 2 zijn nieuwer, en infotainment is zeker beter, maar de Nissan voelt binnen beter aan (luxer?) en is ruimer voor mijn gevoel. Met Android Auto / Carplay is het maar de vraag hoeveel je gebruik maak van de ingebouwde features.
Het concurreert ook met de MG S5 luxury long range (40k), dat is ook een fijne auto maar je levert bereik in en interieur is goed, maar niet uitstekend als de Ariya.
Skoda Enyaq stond ook op mijn short list maar die is eraf, goed uitgerust komt die boven de 55k uit en dat is gewoon teveel. Elroq kan misschien maar opties zijn daar best wel duur.
/f/image/hei8PmvkvhWYbgYVM3VEklxK.png?f=fotoalbum_large)
De bijna alles erop Ariya komt dan op 45k uit (42 plus lak en 22 kW lader, afleverpakket), onder de rijk uitgerustte Scenic (51k) en Explorer (48k). Ja die 2 zijn nieuwer, en infotainment is zeker beter, maar de Nissan voelt binnen beter aan (luxer?) en is ruimer voor mijn gevoel. Met Android Auto / Carplay is het maar de vraag hoeveel je gebruik maak van de ingebouwde features.
Het concurreert ook met de MG S5 luxury long range (40k), dat is ook een fijne auto maar je levert bereik in en interieur is goed, maar niet uitstekend als de Ariya.
Skoda Enyaq stond ook op mijn short list maar die is eraf, goed uitgerust komt die boven de 55k uit en dat is gewoon teveel. Elroq kan misschien maar opties zijn daar best wel duur.
Ik zou niet zo snel meer een Nissan nemen. De situatie is bij Nissan momenteel ongewis en je weet niet of het goed gaat komen. Nissan doet ook niets aan verbeteringen die dmv software updates doorgevoerd zouden kunnen worden. Dit geldt voor het infotainment systeem en e.o. de rijhulp systemen, climate control. Deze laatste twee werken zeker niet perfect. Ik had hiervoor een Kia Niro. Die kreeg zeker twee keer per jaar een update van het infotainment systeem met verbeteringen en uitbreidingen. Als ik de hierboven genoemde zaken had geweten dan had ik mijn Ariya e-4orce evolve zeker niet gekocht. Ik heb ook een dealer waar je niet vrolijk van wordt. Ik vind het wel een mooie auto en hij rijd fijn.w00key schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:43:
Ligt het aan mij of is die Advantage (Plus) actie heel erg goed?
De E Niro 2020 staat hier ook nog op de oprit. Aandrijflijn kapot, Airco kapot, infotainment gebruiken we niet, werkt onhandig, we gebruiken eigenlijk Apple carplay.
Van de Nissan is m.i. het infotainment het grootste heikele punt, of Nissan in staat is daar nog iets aan te doen, geen idee. Maar in deze moderne tijd is het voor mij niet meer voor te stellen dat ik naar de dealer moest voor een OTA update. En mij dealer (die uit Zweden) is he le maal ruk. Die KIA heb ik daar ook in onderhoud, de eerste reactie is altijd "zijn de banden meneer". Ik zou de Nissan zo weer kopen, mensen stoppen en kijken naar de auto, hij bevalt verder helemaal prima, maar hij had wel degelijk een FW update nodig om alles goed te krijgen. De iPhones laden niet op via de QI lader, daar heb ik een adapter voor geprint, maar dat ligt weldegelijk aan de iPhone. Ik heb die van mij met bijna 20k afschrijving gekocht, met 8dkm op de teller, dat vond ik een prima deal, voor een max uitgeruste Ariya. De dealer is echt ruk, komen afspraken niet na, zoals terugbellen volgens afspraak, dat is minimale effort. Anyway, ik krijg nog steeds een smile op mijn gezicht als ik optrek aan het stoplicht. Het verbruik is prima en het snelladen gaat... snel. Mijn vrouw is er helemaal weg van en ook dat is niet geheel onbelangrijk.
Van de Nissan is m.i. het infotainment het grootste heikele punt, of Nissan in staat is daar nog iets aan te doen, geen idee. Maar in deze moderne tijd is het voor mij niet meer voor te stellen dat ik naar de dealer moest voor een OTA update. En mij dealer (die uit Zweden) is he le maal ruk. Die KIA heb ik daar ook in onderhoud, de eerste reactie is altijd "zijn de banden meneer". Ik zou de Nissan zo weer kopen, mensen stoppen en kijken naar de auto, hij bevalt verder helemaal prima, maar hij had wel degelijk een FW update nodig om alles goed te krijgen. De iPhones laden niet op via de QI lader, daar heb ik een adapter voor geprint, maar dat ligt weldegelijk aan de iPhone. Ik heb die van mij met bijna 20k afschrijving gekocht, met 8dkm op de teller, dat vond ik een prima deal, voor een max uitgeruste Ariya. De dealer is echt ruk, komen afspraken niet na, zoals terugbellen volgens afspraak, dat is minimale effort. Anyway, ik krijg nog steeds een smile op mijn gezicht als ik optrek aan het stoplicht. Het verbruik is prima en het snelladen gaat... snel. Mijn vrouw is er helemaal weg van en ook dat is niet geheel onbelangrijk.
Ik ben toch wel wat ontevreden met mijn ariya, en dat komt met name door de vage meldingen die ik van tijd tot tijd krijg. Na de vorige keer dat ik het meldde, kon de garage geen storing uitlezen.
Eergisteren de auto in de lader gedaan omdat ik gisteren een belangrijke dag had aan de andere kant van het land. In de ochtend de auto van de laadpaal afgehaald en nog kort op een neer naar de supermarkt geweest, so far niets aan de hand.
Toen we uiteindelijk instapten om de hort op te gaan, startte de auto met een foutmelding (EV-systeemstoring .......zie instructieboekje). Geen idee waar het boekje is. Keuze gemaakt om gewoon maar weg te rijden omdat ik vaker meldingen krijg die verwijnen.
Auto in zijn achteruit en de oprit af, vervolgens zette ik hem in de D stand, en hij reed gewoon niet meer weg. In de B begon hij vooruit te rijden, maar wel met de waarschuwingsmelding dat het vermogen beperkt was. Met 50 al hortend en storend de rit in gang gezet...
Iets verderop 5 minuten aan de kant gezet om de leasemaatschappij te bellen. Ik was woest. Gebruik dat rotding 1, hooguit 2x in de week en uitgerekend gisteren problemen. De beste man vertelde me dat het een uur zou gaan duren om iemand te sturen die dan probeert de auto op locatie te fixen, of anders weg te slepen.
Omdat die ruimte er niet was heb ik gezegd dat ik de auto van mijn partner wel pak. Start de auto vervolgens opnieuw, zijn alle foutmeldingen ineens weg.
Geen idee wat dit nou veroorzaakt, maar geruststellend vind ik het niet.
Eergisteren de auto in de lader gedaan omdat ik gisteren een belangrijke dag had aan de andere kant van het land. In de ochtend de auto van de laadpaal afgehaald en nog kort op een neer naar de supermarkt geweest, so far niets aan de hand.
Toen we uiteindelijk instapten om de hort op te gaan, startte de auto met een foutmelding (EV-systeemstoring .......zie instructieboekje). Geen idee waar het boekje is. Keuze gemaakt om gewoon maar weg te rijden omdat ik vaker meldingen krijg die verwijnen.
Auto in zijn achteruit en de oprit af, vervolgens zette ik hem in de D stand, en hij reed gewoon niet meer weg. In de B begon hij vooruit te rijden, maar wel met de waarschuwingsmelding dat het vermogen beperkt was. Met 50 al hortend en storend de rit in gang gezet...
Iets verderop 5 minuten aan de kant gezet om de leasemaatschappij te bellen. Ik was woest. Gebruik dat rotding 1, hooguit 2x in de week en uitgerekend gisteren problemen. De beste man vertelde me dat het een uur zou gaan duren om iemand te sturen die dan probeert de auto op locatie te fixen, of anders weg te slepen.
Omdat die ruimte er niet was heb ik gezegd dat ik de auto van mijn partner wel pak. Start de auto vervolgens opnieuw, zijn alle foutmeldingen ineens weg.
Mijn eerste gedachte is de 12Volt accu, spanning te laag en dan krijg je ook van die gekke dingen.sahinasappelsap schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:30:
Ik ben toch wel wat ontevreden met mijn ariya, en dat komt met name door de vage meldingen die ik van tijd tot tijd krijg. Na de vorige keer dat ik het meldde, kon de garage geen storing uitlezen.
Zal vandaag de garage eens weer even met een belletje vereren. Als het de 12v accu zou zijn, dan moet dat toch makkelijk gefixt kunnen worden lijkt me.
Ik had geen E Niro, maar een Hybride executive line. Nooit wat mee gehad, prima auto met goed werkende hulpsystemen een climate control die goed en stil zijn werk deed. Ook nog eens 7 jaar garantie. Wat mij wel stoorde was de herrie in de auto van de banden en de steenslag op de voorzijde. Ik ben een fanatieke poetser dus was dit laatste wel irritant.O085105116N schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:45:
De E Niro 2020 staat hier ook nog op de oprit. Aandrijflijn kapot, Airco kapot, infotainment gebruiken we niet, werkt onhandig, we gebruiken eigenlijk Apple carplay.
Mijn Ariya heeft net een beurt gehad en volgens de dealer moet hij nu een OTA "over the air" krijgen. Nissan doet niet aan updates dus heb je hier eigenlijk niets aan. Ik gebruik het infotainment systeem ook weinig omdat het karig is. Ik heb een Carlinkit gekocht en gebruik die als infotainment.
dat kan je dealer uitlezen, en dat soort meldingen zijn 99% het gevolg van een slechte 12v batterij (kortstluiting van een cel in je batterij bvb, dan heb je soms voldoende stroom en som ook niet) Lees je op veel sites ... alleen als je wagen nog in waarborg is: dan is het aan je dealer om dat in waarborg te doen .... zoniet kan je best dat zelf betalen, en je problemen zijn wss opgelostsahinasappelsap schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:45:
Zal vandaag de garage eens weer even met een belletje vereren. Als het de 12v accu zou zijn, dan moet dat toch makkelijk gefixt kunnen worden lijkt me.
Ik heb het gisteren telefonisch doorgegeven dat ik lees dat het de 12v accu is. Half juni hedden ze plek om er naar te kijken.Den Jef schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:36:
[...]
dat kan je dealer uitlezen, en dat soort meldingen zijn 99% het gevolg van een slechte 12v batterij (kortstluiting van een cel in je batterij bvb, dan heb je soms voldoende stroom en som ook niet) Lees je op veel sites ... alleen als je wagen nog in waarborg is: dan is het aan je dealer om dat in waarborg te doen .... zoniet kan je best dat zelf betalen, en je problemen zijn wss opgelost
Wat ik ondertussen lijk te bespeuren is dat het standard service center van Nissan niet helemaal de ervaring lijkt te hebben voor dit soort issues met de ariya, maar ik kan er naast zitten. Komt mede omdat ik die vreemde tijdelijke foutmeldingen al eens eerder heb benoemd en dat men dan niets kan vinden met het uitlezen. En dan is er kennelijk niets aan de hand...
Je zit er niet naast. Maar het stop/begint niet bij de Ariya.sahinasappelsap schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:45:
[...]
Ik heb het gisteren telefonisch doorgegeven dat ik lees dat het de 12v accu is. Half juni hedden ze plek om er naar te kijken.
Wat ik ondertussen lijk te bespeuren is dat het standard service center van Nissan niet helemaal de ervaring lijkt te hebben voor dit soort issues met de ariya, maar ik kan er naast zitten. Komt mede omdat ik die vreemde tijdelijke foutmeldingen al eens eerder heb benoemd en dat men dan niets kan vinden met het uitlezen. En dan is er kennelijk niets aan de hand...
Toch maar even wat positiefs melden: Met de nieuwe module doet de navigatie het erg goed! Ik vind haar veel beter dan die van Google. De Nissan dame zegt bij meerdere afslagen netjes " neem de 3e afslag rechts" en op de HuD is ook heel goed aangegeven welke baan je moet nemen. Ook "ga hier links" is op jet juiste moment. Ik heb sindsdien een verkeerde afslag meer genomen. Bij Google moet je wat meer raden welke afslag je moet hebben en ging het (mede door het kijken op de telefoon) geregeld wel fout bij onbekende drukke donkere wegen . MeBeHappy.
Ik zit onmiddels op 43.707 km dus moet nog flink wat meer reizen om over 2 jaar tot de 100.000 te komen - het is duidelijk thuis te gezellig
Dingetje wat ik wel af en toe heb is dat ik het rempedaal indruk, de auto aanzet met de knop, dan de auto in acheruit zet en dan een geluidsignaal krijg maar de auto niet achteruit gaat, Ik moet hem dan uitzetten en opnieuw starten, waarbij alles dan goed gaat. is dat herkenbaar ?
Dingetje wat ik wel af en toe heb is dat ik het rempedaal indruk, de auto aanzet met de knop, dan de auto in acheruit zet en dan een geluidsignaal krijg maar de auto niet achteruit gaat, Ik moet hem dan uitzetten en opnieuw starten, waarbij alles dan goed gaat. is dat herkenbaar ?
Wat bedoel je precies met dat de nieuwe navigatie module het beter doet dan Google? Google maps of Android auto?MikeWazowski schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:32:
Toch maar even wat positiefs melden: Met de nieuwe module doet de navigatie het erg goed! Ik vind haar veel beter dan die van Google. De Nissan dame zegt bij meerdere afslagen netjes " neem de 3e afslag rechts" en op de HuD is ook heel goed aangegeven welke baan je moet nemen. Ook "ga hier links" is op jet juiste moment. Ik heb sindsdien een verkeerde afslag meer genomen. Bij Google moet je wat meer raden welke afslag je moet hebben en ging het (mede door het kijken op de telefoon) geregeld wel fout bij onbekende drukke donkere wegen . MeBeHappy.Ik zit onmiddels op 43.707 km dus moet nog flink wat meer reizen om over 2 jaar tot de 100.000 te komen - het is duidelijk thuis te gezellig
![]()
Als je het over de ingebouwde navigatie van de aria hebt, ben ik wel benieuwd hoe dat er uitziet t.o.v. wat er fabrieksaf meegeleverd was.
Heb je toevallig wat plaatjes van de hud?
Auto krijgt morgen zijn eerste jaar beurt, benieuwd hoe Stam Amersfoort er mee om gaat.
PS5 User ;-) ...
Mijn navigatie was stokoud, in 3 jaar nooit een update kunnen draaien.Dat is nu opgelost door het vervangen van de hardware. Ik heb dus nu de Nissan nieuwste navigatie zoals het hoort . En dat werkt fantastisch. En er zit ook meteen android auto op. (Map 22219_0_9 en Software: versie 282755MS1B)sahinasappelsap schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:10:
[...]
Wat bedoel je precies met dat de nieuwe navigatie module het beter doet dan Google? Google maps of Android auto?
Als je het over de ingebouwde navigatie van de aria hebt, ben ik wel benieuwd hoe dat er uitziet t.o.v. wat er fabrieksaf meegeleverd was.
Heb je toevallig wat plaatjes van de hud?
Daarvoor gebruikte ik google (met een AA-Wireless adapter) maar daarvoor moest ik steeds op het grote center display kijken omdat de Head-up display niet met Google werkt.
Dat is nu voorbij met de Nissan eiggen navigatie, waarbij ook de head-up display werkt.
Ik zal even kijken bij de volgende rit of ik wat behoorlijke foto's kan maken.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeWazowski op 06-06-2025 14:25 . Reden: versie toegevoegd ]
Map 22219_0_9Den Jef schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:30:
welke software versie heb je dan nu ?
Software: versie 282755MS1B
Dat is dus met de versie van 3 jaar geleden een groot verschil voor mij... (ook ven toegevoegd aan eerdere post)
[ Voor 6% gewijzigd door MikeWazowski op 06-06-2025 14:24 ]
Interessant, ik heb de Ariya sinds eind februari en daar zat bij aflevering een oude versie van de navigatiesoftware op. OTA heb ik nog niet zien werken sinds die tijd dus heb ik met behulp van de map tool update software de navigatie bijgewerkt naar de laatste versie (ik meen dezelfde versie als die jij noemt) en ben er eigenlijk ook hartstikke tevreden over.
Ik gebruik(te) eigenlijk altijd Google maps naar tevredenheid, maar navigatie via de HUD werkt echt heel prettig.
Wacht alleen nog android auto wireless want de carlinkit die ik nu gebruik heeft als nadeel dat deze nog lang actief blijft als de auto dicht bij huis staat en de telefoon in range is.
Ik gebruik(te) eigenlijk altijd Google maps naar tevredenheid, maar navigatie via de HUD werkt echt heel prettig.
Wacht alleen nog android auto wireless want de carlinkit die ik nu gebruik heeft als nadeel dat deze nog lang actief blijft als de auto dicht bij huis staat en de telefoon in range is.
Dat is bijzonder want Android Auto Wireless heb ik dan weer wel na de vervanging...avaessen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:37:
(an dat komt niet via mijn AA-Wireless want die is noet eer verbonden).
Ik heb ook een carlinkit, maar ik vind de kleuren erg vaal eruit zien. Eigenlijk gewoon niet mooi. F1TV Pro is niet om aan te gluren. Ik vermoed dat de hardware in de Ariya niet krachtig genoeg is en de resolutie van het scherm te laag. Ben benieuwd naar jouw ervaring met de carlinkit?[b]avaessen in "Het grote Nissan Ariya topic"avaessen schreef op dinsdag 10 juni
Maar dan lijkt het er op dat je een nieuwere unit erin hebt gekregen dan degene die ik b.v. heb uit 2024. Daar krijg ik wel een melding draadloos dat Android auto beschikbaar is, maar moet hem echtet een usb kabel aansluiten om over te schakelen naar AA.MikeWazowski schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:41:
[...]
Dat is bijzonder want Android Auto Wireless heb ik dan weer wel na de vervanging...
(an dat komt niet via mijn AA-Wireless want die is noet eer verbonden).
Ja, mijn unit is uit april 2025....sahinasappelsap schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:20:
[...]
Maar dan lijkt het er op dat je een nieuwere unit erin hebt gekregen dan degene die ik b.v. heb uit 2024. Daar krijg ik wel een melding draadloos dat Android auto beschikbaar is, maar moet hem echtet een usb kabel aansluiten om over te schakelen naar AA.
Ik ben aan het twijfelen over de ariya om te leasen, maar lezend door het topic vraag ik me af of het wel een goede keuze zou zijn.
Als je je specifieke zorgen en twijfels deelt, kunnen we je misschien helpen.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Het is een auto die te weinig aandacht krijgt, in het algemeen, door Nissan en dealers. De meeste "issues" zijn op te lossen door fw updates en de 12volt accu vervangen. De stijfheid van de vering is subjectief, maar met de zwaardere 87kwh evolve en 20" wielen kies je ook voor een bepaalde setup. Ik heb de mijne gekocht en overweeg een andere set schroefveren, ben daar nog niet over uit. Ik denk ook dat er "Nissan" of "Japanse" logica is verwerkt in de auto, dat zit echt in details, bijvoorbeeld met de parkeerrem, of de verstelbare middenconsole, of het verborgen automatische dashboard kastje dat niet meer open gaat nadat de auto is uitgezet. Allemaal heel logisch als je het " begrijpt". De software moet aandacht krijgen die is bij mij met de laatste update goed, maar toch vreemd gedrag. Als ik instap, met mijn sleutel, dan stelt ie de stoel in van de tweede rijder. Ik twijfel of dat software is, of onhandigheid van de tweede bestuurder die niet in de gaten heeft welke rijder er is geselecteerd. Dat zou automatisch moeten via de sleutes, maar ook daar heb ik mn twijfels over. Allemaal niet erg, de auto rijdt geweldig, mensen wijzen en kijken er naar, dus bijzinder is ie zeker. (of ze lachen me uit, dat kan ook)Hoppo198 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:10:
Ik ben aan het twijfelen over de ariya om te leasen, maar lezend door het topic vraag ik me af of het wel een goede keuze zou zijn.
Als je twijfelt, probeer de auto een aantal uur te lenen bij de dealer. Dat kan heel verhelderend zijn.
Ik las vooral verschillende ondersteuningsissues vanuit dealer/Nissan in de breedste zin van het woord. Dus ook de beperkte hoeveelheid software updates. Nissan zelf waar het niet zo goed mee gaat?ThsAdrns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:20:
Als je je specifieke zorgen en twijfels deelt, kunnen we je misschien helpen.
Ik heb er een klein uur mee gereden en vond dat wel prima en gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld een scenic. Ik ga nog de tavascan rijden en dan wordt het een keuze maken.
Als je gaat leasen is het voor jou het belangrijkste dat het totaalplaatje van de auto klopt. Of het goed gaat met Nissan, of niet, is niet belangrijk lijkt me. De zweedse dealer is een ramp, ik herken het van KIA en nu ook Nissan, dezelfde mensen, hetzelfde gedrag "het zijn de banden". We hebben ook een Hyundai, en daar gaan de dingen toch beter, qua afspraken en communicatie.Hoppo198 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Ik las vooral verschillende ondersteuningsissues vanuit dealer/Nissan in de breedste zin van het woord. Dus ook de beperkte hoeveelheid software updates. Nissan zelf waar het niet zo goed mee gaat?
Ik heb er een klein uur mee gereden en vond dat wel prima en gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld een scenic. Ik ga nog de tavascan rijden en dan wordt het een keuze maken.
Ik moet zeggen dat Nissan wel steken heeft laten vallen in up-to -date houden, maar dat ik de auto zelf echt erg goed en als een Nissan rijdt. Rustig rijden gaat prima, maar hard door een bocht levert ook geen enkele twijfel voor mij. (dat komt natuurlijk ook door de keuze van de vering , wat bij rustig rijden op hobbeligge weg wel watlicht ongemak geeft. - maar dat kan je eigenlijk nooit voor iedereen goed doen). De Pro-Pilot is erg handig en wordt hier veel gebruikt - ook in de stad werkt automatich remmen en optrekken heerlijk (al is het even wennen om het zelf los te laten en de auto het te laten doen. Erg blij ben ik met de hoeveelheid ruimte binnenin: meerdere ikea keukenbladen schuif je er zo in zonder problemen. Achterin is ruim volgdoende ruimte voor langere mensen. Ondanks de problemen die ik gehad heb om alles uo-to-date te krijgen (als een van de eerste Ariya rijders) zou ik hem zo weer private leasen!
(ik koop geen auto's meer want ik heb altijd enorme pech met de vreemdste "dat heb ik nog nooit meegemaakt" dingen - en zo heb ik zekerheid over een lange tijd (rust en zekerheid kost nou eenmaal meer geld)
(disclaimer: wij rijden al jaren Nissan dus zijn veel dingen al zo gewend, die anderen misschien wat tegenstaan...)
(ik koop geen auto's meer want ik heb altijd enorme pech met de vreemdste "dat heb ik nog nooit meegemaakt" dingen - en zo heb ik zekerheid over een lange tijd (rust en zekerheid kost nou eenmaal meer geld)
(disclaimer: wij rijden al jaren Nissan dus zijn veel dingen al zo gewend, die anderen misschien wat tegenstaan...)
[ Voor 10% gewijzigd door MikeWazowski op 17-06-2025 16:37 ]
Ik heb nog wel een vraag voor de ariya rijders.
Zijn er kosten verbonden aan Nissan connect services?
Ik kom alleen iets tegen met dat de prijzen van betaalde onderdelen later bekend gemaakt worden (lijkt me niet up to date).
Zijn er opties gratis (zo ja, welke?)?
Ik kom alleen iets tegen met dat de prijzen van betaalde onderdelen later bekend gemaakt worden (lijkt me niet up to date).
Dat vraag ik me dus ook af, bij het leveren van de auto werd gezegd dat het eerste jaar gratis was en daarna bepaalde onderdelen betaald moest worden.Hoppo198 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:51:
Ik heb nog wel een vraag voor de ariya rijders.
De mijn is op 24 juni 1jaar oud, ben benieuwd.
PS5 User ;-) ...
Ondertussen reactie van de dealer:supernova schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Dat vraag ik me dus ook af, bij het leveren van de auto werd gezegd dat het eerste jaar gratis was en daarna bepaalde onderdelen betaald moest worden.
De mijn is op 24 juni 1jaar oud, ben benieuwd.
Standaard gratis: rijgeschiedenis, voertuigstatus, batterijbeheer, pechhulp, hulp & ondersteuning via Google Assistant
Maps & Live Traffic, slimme meldingen, routeplanner – vaak 3 jaar gratis.
| Dienst | Kosten per maand na trial |
| ---------------------------------- | ---------------------------------------------------- |
| **Slimme meldingen** | € 0,99/maand
| **Op afstand bedienbare functies** | € 1,99/maand |
| **Batterijbeheer op afstand** | € 1,99/maand |
| **Maps & Live Traffic** | € 0,99–2,99/maand (verschilt per model) |
Voor ariya blijkbaar 2.99 per maand voor live traffic.
Ik zie in de app dat hierboven genoemde punten overeenkomen:
de standaard gratis tot 07/2028 (einde PL-contract)
de extra/luxe dratis tot 07/2025 (dus 3 jaar)
(echt flauw dat de extra/luxe niet bij Private Lease zijn inbegrepen, dat is voor alle opties 8 euro per maand en niets in vergelijking met met de leaseprijs per maand (wand maar 0,924 %
)
de standaard gratis tot 07/2028 (einde PL-contract)
de extra/luxe dratis tot 07/2025 (dus 3 jaar)
(echt flauw dat de extra/luxe niet bij Private Lease zijn inbegrepen, dat is voor alle opties 8 euro per maand en niets in vergelijking met met de leaseprijs per maand (wand maar 0,924 %

[ Voor 65% gewijzigd door MikeWazowski op 21-06-2025 12:33 . Reden: Aangepast omdat ik het verkeerd om had gezet... ]
Dat klinkt alsof het bij je bij de lease is inbegrepen?MikeWazowski schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:25:
Ik zie in de app dat hierboven genoemde punten overeenkomen - de standaard gratis lopen bij mij tot 07/2025 en de extra tot 03/2028 (einde PL-contract)
Dat zal vast weer niet standaard zijn 😅
Oeps, kk heb het omgedraaid... ...foutje.. - is aangepast in de eerdere post
[ Voor 47% gewijzigd door MikeWazowski op 21-06-2025 12:33 ]
Gister kwam ik erachter dat de Ariya nog steeds piept. Niet meer het piepen van de remmen denk ik. Dit klinkt anders. Alleen hoorbaar met de ramen open en dan is het duidelijk hoorbaar.
Gisteren een lease aanvraag gedaan voor een Ariya 83 kWh Advance Edition Plus. Nu vraag ik me alleen af of er draadloos android auto in zit. Kan iemand mij dat vertellen? De dealer wist het niet zeker en in de folder lijkt het alsof er wel draadloos apple carplay in ziet maar geen draadloos android auto
[ Voor 28% gewijzigd door AWEF op 22-06-2025 15:37 ]
Draadloos Apple CarPlay sowieso, maar Android niet geprobeerd.AWEF schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:36:
Gisteren een lease aanvraag gedaan voor een Ariya 83 kWh Advance Edition Plus. Nu vraag ik me alleen af of er draadloos android auto in zit. Kan iemand mij dat vertellen? De dealer wist het niet zeker en in de folder lijkt het alsof er wel draadloos apple carplay in ziet maar geen draadloos android auto
PS5 User ;-) ...
veranderen van dealer :-)
android wireless hangt van jouw software versie af, de laatste nieuwe zou dit hebben, zie voorgaande posts
android wireless hangt van jouw software versie af, de laatste nieuwe zou dit hebben, zie voorgaande posts
Die van mij staat vandaag bij de dealer. Hij piept. Duidelijk hoorbaar. Ook onderweg naar de dealer. De monteur rijd er mee rond, conclusie, we horen niks. Iedere keer hetzelfde verhaal. Mn gevoel zei al dat ik maar gelijk moest vragen om mee te rijden toen ik de auto afleverde vanochtend.
@O085105116N Is een bekend euvel, ook bij Qashqai en X-Trail. Er is een vervangend onderdeel voor de remmen beschikbaar die dit verhelpt. De dealer zou dit moeten weten. Toen ik hier 2 jaar geleden mee kwam kreeg ik ook "wij horen het niet" terug, 6 maanden later was het ineens een bekend probleem. Bij mij zijn ze al 2x vervangen want de eerste revisie was niet goed genoeg.
[ Voor 11% gewijzigd door GHengeveld op 30-06-2025 11:48 ]
Ik ben daar bekend mee. En dat is(zou) zijn vervangen een aantal weken geleden. Het klinkt niet hetzelfde, dat piepgeluid. Met de remmen kon ik het geluid manipuleren door te sturen. Nu alleen op snelheid.GHengeveld schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:47:
@O085105116N Is een bekend euvel, ook bij Qashqai en X-Trail. Er is een vervangend onderdeel voor de remmen beschikbaar die dit verhelpt. De dealer zou dit moeten weten. Toen ik hier 2 jaar geleden mee kwam kreeg ik ook "wij horen het niet" terug, 6 maanden later was het ineens een bekend probleem. Bij mij zijn ze al 2x vervangen want de eerste revisie was niet goed genoeg.
Voor diegene die het wil weten, heb net een ota update gehad. Was de auto aan het terug zetten ha het laden en zag in het display staan dat de software update klaar was.
Dus OTA doet het in ieder geval.
Dus OTA doet het in ieder geval.
PS5 User ;-) ...
Mijn auto is terug. Ik heb toch sterk het idee dat iedereen om mij heen een beetje doof is. De monteur hoorde het pas nadat ik hem er op wees. Maar het is goed hoorbaar. Deze keer wellicht wat minder. Oorzaak onbekend afwachten tot de eerste beurt anders terugkomen als het erger wordt. In ieder geval staat het nu genoteerd.
Den Jef schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:42:
welke module versies heb je dan nu
:strip_exif()/f/image/vO5VNlaIxvFzXPxtSRqL6YOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet heel duidelijk, maar geen idee voor nu of er wat veranderd is.
PS5 User ;-) ...
Kan je eens kijken of je accuverwarming als snelkoppeling kan toevoegen?
Kan dat niet vinden.O085105116N schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:34:
Kan je eens kijken of je accuverwarming als snelkoppeling kan toevoegen?
PS5 User ;-) ...
Dat zou wel moeten kunnen met de laatste update. Ik kan er geen touw aan vastknopen wat het updatebeleid is van Nissan.
Ze leggen dat hier uit. YouTube: The Nissan Ariya is FINALLY getting over the air software updates!
[ Voor 24% gewijzigd door O085105116N op 04-07-2025 12:25 ]
Heb geen idee waar ik het zou moeten vinden, of het is specifiek voor bepaalde uitvoeringen, al zit er we een optie in om de het aan te zetten.O085105116N schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:26:
[...]
Dat zou wel moeten kunnen met de laatste update. Ik kan er geen touw aan vastknopen wat het updatebeleid is van Nissan.
Maar waar zou die optie moeten zitten om een snel koppeling te maken en waar zou die dan moeten staan.
In het snelmenu zit het niet.
PS5 User ;-) ...
Mijn laatste update was 2025-06-06. Ik zit op softeare versie282755MS1B.
Ik heb wel eenAlexa icon om toe te voegen aan het sleepnemu (maar zoals Ben zegt in zijn TouTube hierboven "waarom zou ik dat doen?)
Nog geen accuverwaring snelkoppeling (maar ook daar: die heb ik ooit 1x gebruikt op weg naar Disneyland Parijs en daardoor vloog de resterende range omlaag - dus snel weer uitgezet om de lader te kunnen halen.(dan maar wat langer koffie drinken en rusten...)
Ik heb wel eenAlexa icon om toe te voegen aan het sleepnemu (maar zoals Ben zegt in zijn TouTube hierboven "waarom zou ik dat doen?)
Nog geen accuverwaring snelkoppeling (maar ook daar: die heb ik ooit 1x gebruikt op weg naar Disneyland Parijs en daardoor vloog de resterende range omlaag - dus snel weer uitgezet om de lader te kunnen halen.(dan maar wat langer koffie drinken en rusten...)
Het icoontje boeit me ook werkelijk niks. Het toont (voor mij) aan of de updates werken en of ze gelijk zijn aan elkaar. Ik probeer te ontdekken wat we mogen verwachten van de updates. Het icoontje toevoegen is “herkenbaar”, althans dat dacht ik.
Nog even gezocht in mijn oude meldingen, maar versie 283C37LF heb ik dus al sinds 30 januari er in zitten. Dus wat die software update is geweest, geen idee.
Misschien moet ik maar eens van alle versies een foto maken en die in het vervolg gaan vergelijken. Het is dus nu al de derde keer dat er een OTA update is geweest, volgens de update historie in de auto.
Misschien moet ik maar eens van alle versies een foto maken en die in het vervolg gaan vergelijken. Het is dus nu al de derde keer dat er een OTA update is geweest, volgens de update historie in de auto.
PS5 User ;-) ...
Hoe update je de navigatie maps? Zijn die niet gewoon geupdate via ota?supernova schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:15:
Nog even gezocht in mijn oude meldingen, maar versie 283C37LF heb ik dus al sinds 30 januari er in zitten. Dus wat die software update is geweest, geen idee.
Navigatie heb ik met de hand gedaan (usb). Dat is al een paar weken geleden.O085105116N schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:57:
[...]
Hoe update je de navigatie maps? Zijn die niet gewoon geupdate via ota?
Heb dus echt geen idee wat er gedaan is. In het displaytje stond alleen software update gedaan, maar wat stond er verder niet bij.
PS5 User ;-) ...
Die van mij staat weer bij de dealer. Hij maakt een enorm piepend geluid. Niet van de remmen. Ik heb redelijk stampij moeten maken. Maar ze hebben hem onderzocht. Ze vermoeden n wiellager.
En 2 openstaande terugroepacties voor de software geloof ik. Dat vraag ik nog wel even na.
Wat n ballentent zeg. Ik begrijp dat de dealer in Heerlen al niet meer is. Waanzin. Waarom ben ik hier zo lang mee bezig?
En 2 openstaande terugroepacties voor de software geloof ik. Dat vraag ik nog wel even na.
Wat n ballentent zeg. Ik begrijp dat de dealer in Heerlen al niet meer is. Waanzin. Waarom ben ik hier zo lang mee bezig?
Is dat piepende geluid bij langzaam rijden: verergert het wanneer je kort "gas geeft" ? Dat is het geluid wat ik hoor wanneer ik langzaam door onze straat rij (met heggen aan beize kanden van de straat dus firecte geluid reglectie....O085105116N schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:21:
Die van mij staat weer bij de dealer. Hij maakt een enorm piepend geluid. Niet van de remmen. Ik heb redelijk stampij moeten maken. Maar ze hebben hem onderzocht. Ze vermoeden n wiellager.
Qua "lang mee bezig": dat is meestal niet de dealer maar echt Nissan zelf - voor die uiteindelijk eens toestemming geven om iets te rapareren/vervangen en dan ook nog eens de juiste informatie doorgeven ben je weken en vele bezoeken verder...
Het piepende geluid is altijd hoorbaar, bij langzaam of harder rijden. De auto trekt ook wat naar links, dat doet ie als sind ik hem heb.MikeWazowski schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Is dat piepende geluid bij langzaam rijden: verergert het wanneer je kort "gas geeft" ? Dat is het geluid wat ik hoor wanneer ik langzaam door onze straat rij (met heggen aan beize kanden van de straat dus firecte geluid reglectie....
Qua "lang mee bezig": dat is meestal niet de dealer maar echt Nissan zelf - voor die uiteindelijk eens toestemming geven om iets te rapareren/vervangen en dan ook nog eens de juiste informatie doorgeven ben je weken en vele bezoeken verder...
Het is de dealer die, nu dus niet meer bestaat. Waar ik nu ben was het met Nissan in 1 dag geregeld onder garantie wordt nu gekeken waar het geluid vandaan komt. Ze beginnen met het vervangen van het wiellager.
Ik loop daar dus al 3,5 maand mee te leuren. De laatse keer bij de dealer vroeg ik om alles zorgvuldig te noteren, maar nu bleek dus dat er alleen maar stond dat het geluid niet waarneembaar is, terwijl het toen ook al geconstateerd was. Ik ben daar zo scherp op, omdat iedereen tegenwoordig een loopje neemt met dit soort dingen.
Ik moet zeggen dat ik hoop, dat nu alles eindelijk is opgelost hierna en dat we gewoon plezier van de aankoop. De totale ervaring was nog niet optimaal.
[ Voor 5% gewijzigd door O085105116N op 22-07-2025 22:51 ]
De auto is nu 5 dagen weg. Ik heb gezien dat ze er al de nodige kms mee gereden hebben. Zal wel niet “alleen” het wiellager zijn?
O085105116N schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:
[...]
Het piepende geluid is altijd hoorbaar, bij langzaam of harder rijden. De auto trekt ook wat naar links, dat doet ie als sind ik hem heb.
Het is de dealer die, nu dus niet meer bestaat. Waar ik nu ben was het met Nissan in 1 dag geregeld onder garantie wordt nu gekeken waar het geluid vandaan komt. Ze beginnen met het vervangen van het wiellager.
Ik loop daar dus al 3,5 maand mee te leuren. De laatse keer bij de dealer vroeg ik om alles zorgvuldig te noteren, maar nu bleek dus dat er alleen maar stond dat het geluid niet waarneembaar is, terwijl het toen ook al geconstateerd was. Ik ben daar zo scherp op, omdat iedereen tegenwoordig een loopje neemt met dit soort dingen.
Ik moet zeggen dat ik hoop, dat nu alles eindelijk is opgelost hierna en dat we gewoon plezier van de aankoop. De totale ervaring was nog niet optimaal.
Ik ben bezig met de updates op de USB te zetten maar dat gaat niet echt lekker. Downloads blijven hangen of starten niet.
Het ergste is dat ik geen STOP knop kan vinden om wat ik wel al heb in de auto te zetten. De melding "do not disconnect" blijft actief - ook al annuleer is de openstaande. Als ik de stick er uit trek krijg ik de melding dat de stick niet bruikbaar is....
Aanvulling: ik heb alles opnieuw gedaan, de software afgesloten en heb daarna de stick in de auto usb gestopt en op updaten gedrukt. Daar werd gevraagd of ik het wilde installeren -maar de update heeft de zelfde versie als de huidige = dat heb ik dus niet gedaan
wat mis ik hier??
Het ergste is dat ik geen STOP knop kan vinden om wat ik wel al heb in de auto te zetten. De melding "do not disconnect" blijft actief - ook al annuleer is de openstaande. Als ik de stick er uit trek krijg ik de melding dat de stick niet bruikbaar is....
Aanvulling: ik heb alles opnieuw gedaan, de software afgesloten en heb daarna de stick in de auto usb gestopt en op updaten gedrukt. Daar werd gevraagd of ik het wilde installeren -maar de update heeft de zelfde versie als de huidige = dat heb ik dus niet gedaan
wat mis ik hier??
[ Voor 25% gewijzigd door MikeWazowski op 25-07-2025 17:56 . Reden: Ypdate geprobeerd maar was gelijke versie 22019 ]
Ik denk niet dat jij hier iets mist. Bedoel je dat je een kaarten update aan het installeren bent?MikeWazowski schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:53:
Ik ben bezig met de updates op de USB te zetten maar dat gaat niet echt lekker. Downloads blijven hangen of starten niet.
wat mis ik hier??
Je heb de stick eerst in de auto gehad, toch?
Ja, de hele procedure doorlopen - gegevens vanuit de auto op de stick gezet, sticvk in PC-USB gestopt - updates gedownldoad - pprogramma afgesloten, stick in USB van auto gestopt - er wordt netjes een overzicht gegeven maar "nieuwe" kaartversie is gelijk aan oude versie - er lijkt dus niet geupdate te zijn?O085105116N schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:51:
[...]
Ik denk niet dat jij hier iets mist. Bedoel je dat je een kaarten update aan het installeren bent?
Je heb de stick eerst in de auto gehad, toch?
Hoe kan ik zien of er echt iets veranders is?
Welke versie probeer je te installeren? Ik dacht dat 2024.12 of zoiets de laatste was.MikeWazowski schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:02:
[...]
Ja, de hele procedure doorlopen - gegevens vanuit de auto op de stick gezet, sticvk in PC-USB gestopt - updates gedownldoad - pprogramma afgesloten, stick in USB van auto gestopt - er wordt netjes een overzicht gegeven maar "nieuwe" kaartversie is gelijk aan oude versie - er lijkt dus niet geupdate te zijn?
Hoe kan ik zien of er echt iets veranders is?
Klopt, dat zie ik echter nietschijnen in mijn scherm - daar staatO085105116N schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:05:
[...]
Welke versie probeer je te installeren? Ik dacht dat 2024.12 of zoiets de laatste was.
v
:strip_exif()/f/image/TuyNeYvY8pWdlsmKh9pO4oO8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus niets over een andere versie... klopt dat? Waar zou ik dat anders moeten vinden?
Dat is volgens mij niet de laatste versie. _12 is dat. Als de mapupdate tool meldt dat er een update is, dan zou daar ook een nieuwe versie moeten staan.MikeWazowski schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Klopt, dat zie ik echter nietschijnen in mijn scherm - daar staat
v[Afbeelding]er
Dus niets over een andere versie... klopt dat? Waar zou ik dat anders moeten vinden?
Ok, dank je voor de snelle raacties
Ik had zelf nog even op de stick gekeken en in een map zag " update" staan bij een aantal regels. Ik zit nu in de auto en het updaten werkt (al een tijdje)
Ik had zelf nog even op de stick gekeken en in een map zag " update" staan bij een aantal regels. Ik zit nu in de auto en het updaten werkt (al een tijdje)
Kaart update duurde bij mij laatst bijna 25 minuten.MikeWazowski schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:14:
PS5 User ;-) ...
Update: auto is nu 1 week weg. Ze hebben er ongeveer 25Km mee gereden, ik gok dat het niet een wiellager is/was. Ik zal vanmiddag eens bellen, heb ook niks meer gehoord van ze.
Ik heb gebeld metd e dealer. Ik ben gewoon voorgelogen bij de aankoop van deze auto. Vanaf dag 1 dat ik hem heb, zijn mij zaken opgevallen, zoals ook naar links trekken, dat heb ik, gelukkig, per mail aan de dealer gemeld destijds. Het is niet het wiellager, dat is inmiddels vervangen. Ze moeten nu een geluidsopname toesturen naar Nissan voor verdere afhandeling. Ik stel voorzichtig dat de auto "in orde" is als ie dit niet gehad zou hebben.
De terugroepactie betreft 2 software updates.
Ik heb hier geen goed gevoel bij...
29-7 auto opeghaald. Is niet gerepareerd. Aandrijfas is stuk, wachten op onderdeel. Ik kom thuis, loop om de auto heen, maak kofferbak open. Bodemplaat en losse schroeven, weer terug.
Software update--> handrem gaat nu helemaal niet meer automatisch aan en ik kan de auto hold functie niet meer vinden. (ohja, dat is een fysieke knop.... duh)
Ik heb gebeld metd e dealer. Ik ben gewoon voorgelogen bij de aankoop van deze auto. Vanaf dag 1 dat ik hem heb, zijn mij zaken opgevallen, zoals ook naar links trekken, dat heb ik, gelukkig, per mail aan de dealer gemeld destijds. Het is niet het wiellager, dat is inmiddels vervangen. Ze moeten nu een geluidsopname toesturen naar Nissan voor verdere afhandeling. Ik stel voorzichtig dat de auto "in orde" is als ie dit niet gehad zou hebben.
De terugroepactie betreft 2 software updates.
Ik heb hier geen goed gevoel bij...
29-7 auto opeghaald. Is niet gerepareerd. Aandrijfas is stuk, wachten op onderdeel. Ik kom thuis, loop om de auto heen, maak kofferbak open. Bodemplaat en losse schroeven, weer terug.
Software update--> handrem gaat nu helemaal niet meer automatisch aan en ik kan de auto hold functie niet meer vinden. (ohja, dat is een fysieke knop.... duh)
[ Voor 78% gewijzigd door O085105116N op 29-07-2025 18:05 ]
_10, is wel de laatste versie, ik heb die ook, net even gechecked.MikeWazowski schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:14:
Nou, ik ben nog steeds bezig met updaten... het is een paar keer vastgelopen, de eerste leer moest ik echt alles opnieuw doen op de stick, de tweede keer ging het gewoon verder (nadat de auto zelf was uitgeschakeld). Ik doe het nu dan ook met per keer 5 landen en dan weer een nieuwe ronde.
Ik heb een heeeeele lijst met landen. Ik dacht in de UpdateTool maps te kunnen verwijderen (want ik kom toch niet in cyprus, turkije of afrika , maar dan zijn zo niet weg uit de lijst in mijn auto - alleen in de update lijst. Dat is jammer want dan heeft niet alles dezeflde versie (ja, ik ben wat precies) EN het slokt ruimte op maar dan duurt het ook lang om te updaten... We gaan nog vrolijk door...
Ik zie ook "Full map reset & Update" maar dat vind ik wat eng met mijn "geluk" met updaten
Ik heb een heeeeele lijst met landen. Ik dacht in de UpdateTool maps te kunnen verwijderen (want ik kom toch niet in cyprus, turkije of afrika , maar dan zijn zo niet weg uit de lijst in mijn auto - alleen in de update lijst. Dat is jammer want dan heeft niet alles dezeflde versie (ja, ik ben wat precies) EN het slokt ruimte op maar dan duurt het ook lang om te updaten... We gaan nog vrolijk door...
Ik zie ook "Full map reset & Update" maar dat vind ik wat eng met mijn "geluk" met updaten
[ Voor 6% gewijzigd door MikeWazowski op 30-07-2025 16:33 ]
Die laatste update duurt echt heel lang. Hoe weet je dat ie was vastgelopen? In de auto?
Omdat er meer dan een half uur geen vordering van het witte bolletje was... en ik zat inderdaad in de autoO085105116N schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:52:
Die laatste update duurt echt heel lang. Hoe weet je dat ie was vastgelopen? In de auto?
[ Voor 10% gewijzigd door MikeWazowski op 30-07-2025 18:04 . Reden: Was rommelig, grote vingers op een telefoon gaat niet goed) ]
Je moet echt geduld hebben. Ik heb hetzelfde gedacht toen ik met die update bezig was. Duurde “eeuwig”.MikeWazowski schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Omdat er meer dan een half uur geen vordering van het witte bolletje was... en ik zat inderdaad in de auto
Valt toch tegen dit. Recent een proefrit gemaakt in de advantage uitvoering. Bestellen en dit jaar leveren zou geen probleem zijn geweest. Vlak daarna via de leasemaatschappij een bestelling laten plaatsen en bleek dit niet meer mogelijk.
Vervolgens uitgekomen bij de duurdere advance, eerste indicatie rondom de levertijd is 10 maanden..
Vervolgens uitgekomen bij de duurdere advance, eerste indicatie rondom de levertijd is 10 maanden..
Ik wil niet bashen hoor maar zou je m wel bestellen?
Ik ben gek op EVs maar de Nissan Ariya kom je nooit tegen...denk dat ik er 2 gezien heb sinds launch.
Ook staat Nissan behoorlijk te wankelen.
Een Xpeng G6 heeft dezelfde prijs maar veel sneller laden en zeer luxe.
Ik ben gek op EVs maar de Nissan Ariya kom je nooit tegen...denk dat ik er 2 gezien heb sinds launch.
Ik heb hem de afgelopen maand wel een paar keer gezien.Ferry34 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:50:
Ik zit met een merkenbeleid rondom lease. Xpeng valt daar niet onder (Kia ook niet overigens).
Ik zat in hetzelfde, maar heb voor de Nissan Ariya gekozen omdat we al Nissan reden en deze binnen lease aanbod zit.Ferry34 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:50:
Mara ik zal voorlopig geen Chinees merk auto kopen. Die dingen vertrouw ik nog echt niet met hoe snel die op de markt komen en dat het allemaal merken zijn van de Chinese overheid.
Is er al een werkende oplossing voor het uitzoomen van de navigatie naar buitenaards?
Ik heb hier 2 schermen die dat steeds doen...
Gelukkig werkt de HuD wel goed..
Ik heb hier 2 schermen die dat steeds doen...
Gelukkig werkt de HuD wel goed..
Lief dagboek.... Vandaag met de dealer gebeld, na 4 weken omdat ik niks heb gehoord, waar blijft de aandrijfas? Die is er nog niet meneer... Wat mij betreft is de demise van Nissan wel merkbaar zo. Ik vrees voor de toekomst, want het is zeker niet uitgesloten dat er nog meer onderdelen stuk zullen gaan.
Deze auto moet weg. Het is een mooie mislukking. Ik heb al meer noodrem acties gehad van deze auto, dan dat ik in mijn hele leven een noodremactie heb moeten uitvoeren.
Deze auto moet weg. Het is een mooie mislukking. Ik heb al meer noodrem acties gehad van deze auto, dan dat ik in mijn hele leven een noodremactie heb moeten uitvoeren.
[ Voor 22% gewijzigd door O085105116N op 26-08-2025 17:07 ]
Ja, die demise is gestart toen ze samen met Renault moesten gaan . Nissan ging steeds meer naar de achtergrond. Jammer, want het zijn/waren voor ons altijd goed uigebalanceerde auto's - al gold dat niet voor de software. Ik vind mijn Ariya nog steeds heel erg lekker rijden (als een echte Nissan) maar door het grotere aandeel software zijn er dus meer problemen (waarbij oplossen ook traag gaat vanuit Nissan zelf..O085105116N schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:54:
Lief dagboek.... Vandaag met de dealer gebeld, na 4 weken omdat ik niks heb gehoord, waar blijft de aandrijfas? Die is er nog niet meneer... Wat mij betreft is de demise van Nissan wel merkbaar zo. Ik vrees voor de toekomst, want het is zeker niet uitgesloten dat er nog meer onderdelen stuk zullen gaan.
Voorraad problemen zouden er gewoon niet mogen zijn - zeker omdat Nissan in de US wel nog groot is. Zo raak je ook je troouwe klanten kwijt en maak je het voor gezelf alleen maar moeilijker..
Jammer voor je dat het zover is gekomen dat je de auto echt kwijt wil.....
!!! BREAKING NEWS!! " Nissan bereid zich voor op de eerste stappen in de ruimte! "
Via mijn Ariya blijkt dat Nissan Elon Musk gaat opvolgen met het sturen van maximaal 5 mensen per keer in de ruimte. Omdat de Ariya het minder goed doet op de weg qua verkopen en koperstevredenheid wordt de Ariya omgevormd tot ruimtevoertuig. Dit is af te leiden aan de navigatie binnen de Ariya zelf, zoals te zien is aan onderstaande zelf gmaakte foto:
:strip_exif()/f/image/2lMICKAwPyHTIhgdPEFUbdZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien richten ze zich nu op "small steps" maar liggen de plannen om "Interstellar" te gaan al klaar
Als persoonlijke tip zou ik ze aanraden om Matthew McConaughey te vragen voor de PR gezien zijn eigen ervaringen.
Via mijn Ariya blijkt dat Nissan Elon Musk gaat opvolgen met het sturen van maximaal 5 mensen per keer in de ruimte. Omdat de Ariya het minder goed doet op de weg qua verkopen en koperstevredenheid wordt de Ariya omgevormd tot ruimtevoertuig. Dit is af te leiden aan de navigatie binnen de Ariya zelf, zoals te zien is aan onderstaande zelf gmaakte foto:
:strip_exif()/f/image/2lMICKAwPyHTIhgdPEFUbdZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien richten ze zich nu op "small steps" maar liggen de plannen om "Interstellar" te gaan al klaar
Als persoonlijke tip zou ik ze aanraden om Matthew McConaughey te vragen voor de PR gezien zijn eigen ervaringen.
12-9 wordt de aandrijfas vervangen. 6 weken gewacht op dat onderdeel.
Ja, je moet er niet zijn voor de snelle reparaties. Heb helaas in 2.5jr en 65000km meerdere ervaringen, geen van allen ging vlot. Complexiteit van het probleem maakt niet veel uit. Het patroon is iedere keer hetzelfde. Langskomen om een afspraak te maken, dan blijkt dat Nissan eerst zijn garantie zegje moet doen, dan moeten ze het eerst proberen te repareren. Dat werkt uiteindelijk niet en moeten ze alsnog een onderdeel bestellen. Je moet dus altijd meerdere keren langskomen met je auto of bent hem meerdere weken kwijt, 8 weken turnaround is niets. Ik heb nu 4 garantie gevallen meegemaakt bij de dealer en 1 bij connect service, in alle gevallen heb ik me eerst boos moeten maken voor er iets daadwerkelijk gebeurd,. Heb nu een ogenschijnlijk simpel dingetje, de bekleding rond de stuurkolom komt los en loop aan bij het draaien van het stuur, ben al 4 week verder en heb nog niet eens een reparatie afspraak. Heb al meerdere keren de belofte gehad dat ze zouden bellen (Bochane Almere), wordt wederom gewoon niet waar gemaakt. Vrijdag maar weer eens fysiek langs denk ik. Het vervelende is dat ik het zo'n enorm fijne auto vind, de service maakt het een slechte ervaring.
Herkenbaar (zelfde dealer en zelfde gevoel over de auto zelf) Hier vaak uitzoeken of het Nissan garantie is of de Nissan private Lease. Ik heb wel altijd problemen die ze nog niet gezien hebben wat het wel lastig maakt. Dat kost vaak meerdere keren langskomen (maar een vervangende auto meegeven doen ze niet want de PL vergoed het niet)
Pas toen ik steeds dezelfde medewerker kon aanspreken gebeurde er echt iets...
De baliemedewekers en monteurs lijken hun best te doen maar toch loopt het niet lekker voor mij als klant.
Pas toen ik steeds dezelfde medewerker kon aanspreken gebeurde er echt iets...
De baliemedewekers en monteurs lijken hun best te doen maar toch loopt het niet lekker voor mij als klant.
[ Voor 58% gewijzigd door MikeWazowski op 11-09-2025 10:32 ]