Klopt, in de app van SigEnergy kun je aangeven tot welk niveau hij de batterij leeg mag trekken en daar stopt hij dan ook.JaapZ1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:05:
[...]
Hmm, das interessant! Normaal stel je minimum accu niveau in op het dashboard van de auto, maar nu kun je dit op de lader instellen? Wel link als een willekeurige snellader de accu leeg kan trekken!
De SigEnergy biedt de SigenStor thuisbatterij die je kunt uitbreiden met een DC laadmodule die op dezelfde omvormer werkt als die van de batterij. En dus via CCS2 DC gekoppeld is aan je auto. Voor nu heb ik alleen nog ontladen op het net, ik moet nog gaan experimenteren met "self consumption / off grid" om te kijken of het echt een slimme uitbreiding is van de batterij.GHengeveld schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:23:
Gaaf! Ik heb net mijn laadpaal vervangen (Peblar Business) dus om nu weer een andere te laten installeren gaat me te ver. Het is hoopgevend dat het met DC dus wel mogelijk is, maar met AC betwijfel ik of het ooit naar de Ariya komt. De Peblar is er wel op voorbereid. Ik zal waarschijnlijk eerder de auto omruilen dan de laadpaal.
Begrijp ik trouwens goed dat de Sigenergy dus een thuisbatterij is, die je dan in feite uitbreidt met de capaciteit van de Ariya? Ergens best wel logisch.
Wij rijden de e4rce op 20" en ik zie nu doorlopend een aanzienlijk hogere range in het scherm staan (ook 575) dan de WLTP (498km). Na een langere rit van 402km resteerde er nog 21%/ 115km daar zaten wel de nodige wegwerkzaamheden in Belgie bij. Door het kanteldak is de airco nog nooit aangeweest. Op dezelfde rit verbruikte de benzine auto 23,5 liter.PVPaneel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:40:
snelweg; 100km/u: 15.2 kWh/100km. In de winter zag de ik WLTP range niet in de buurt komen (468 km), maar als ik nu opstart heb ik 575 km bij 98% lading. Laagste tot nu toe was 10.8 kWh/100km, maar dat is voornamelijk binnenwegen (max 80) naar m'n werk, zonder airco.
Dat is eigenlijk het enige dat ik mis; de i3 had een verbruiksmeter die voor het moment het kWh per 100 km verbruik toont, die zit helaas niet in de Ariya..
Zuiniger dan 0,15 lukt mij zelden, maar had ook niet anders verwacht met dit frontaal oppervlak.
Via het dashboard kun je het live verbruik wel zichtbaar maken, deze balk/ counter loopt echter maar tot 45kW en is ontzettend zenuwachtig.PVPaneel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:40:
Dat is eigenlijk het enige dat ik mis; de i3 had een verbruiksmeter die voor het moment het kWh per 100 km verbruik toont, die zit helaas niet in de Ariya..
@JaapZ1 De kWh meter in de i3 geeft het directe verbruik tot 1 cijfer achter de komma. De functie die je noemt is inderdaad nutteloos, de gemiddelde tripconsumptie die er onder is te projecteren komt een beetje in de buurt..
Ik ben weer even terug, ik had mijn tweakers account opgezegd, maar wil toch nog even het volgende delen.
Mijn ariya uit 2023, gekocht in april 2025 met 8.000km op de teller, ik breng deze gemiddeld 1x in de 2 maanden binnen bij de dealer. Die "doet" dan iets, lost het soms op, of maakt het erger.
1: Piepende remmen
2: Loszittend loodje aan de velg (dealer heeft de halve voortrein hiervoor vervangen)
3: Allerlei software issues
4: Auto trekt naar links (soms)
5: Auto sluit niet af (soms)
6: Issues met de spiegels, deze leiden een eigen leven
7: Geen OTA, geen android wireless/batt.heat widget
8: Klacht bij Nissan ingediend in april 2026, as we speak sta ik al 15 minuten in de wacht (ik bel nu met 2 telefoons). Ik denk dat er niemand meer thuis is. De suggesties hier in het topic om de software te updaten heb ik ook doorgegeven. De dealer kijkt alleen maar suf uit de ogen.
9: Ik heb een AGM batterij geplaatst, op eigen kosten, dat heeft niks verbeterd qua stabiliteit.
10: Automatische parkeerrem gaat soms niet aan.
11: Ik heb nu maar een andere "lokale" dealer, maar die kan niet helpen, want die zegt letterlijk, we krijgen niet betaald.
12: Defecte radar in 12-2025
13: TCU vervangen in 2026, vervolgens werkt ECALL niet meer en nog wat andere dingen, dus weer terug.
Mijn ariya uit 2023, gekocht in april 2025 met 8.000km op de teller, ik breng deze gemiddeld 1x in de 2 maanden binnen bij de dealer. Die "doet" dan iets, lost het soms op, of maakt het erger.
1: Piepende remmen
2: Loszittend loodje aan de velg (dealer heeft de halve voortrein hiervoor vervangen)
3: Allerlei software issues
4: Auto trekt naar links (soms)
5: Auto sluit niet af (soms)
6: Issues met de spiegels, deze leiden een eigen leven
7: Geen OTA, geen android wireless/batt.heat widget
8: Klacht bij Nissan ingediend in april 2026, as we speak sta ik al 15 minuten in de wacht (ik bel nu met 2 telefoons). Ik denk dat er niemand meer thuis is. De suggesties hier in het topic om de software te updaten heb ik ook doorgegeven. De dealer kijkt alleen maar suf uit de ogen.
9: Ik heb een AGM batterij geplaatst, op eigen kosten, dat heeft niks verbeterd qua stabiliteit.
10: Automatische parkeerrem gaat soms niet aan.
11: Ik heb nu maar een andere "lokale" dealer, maar die kan niet helpen, want die zegt letterlijk, we krijgen niet betaald.
12: Defecte radar in 12-2025
13: TCU vervangen in 2026, vervolgens werkt ECALL niet meer en nog wat andere dingen, dus weer terug.
[ Voor 5% gewijzigd door velioccs op 26-06-2026 12:10 ]
Jeetje wat een drama verhaal. Ik heb ook wel wat issues gehad, maar eigenlijk altijd van mechanische aard, niet elektronisch of softwarematig, en dat soort issues zijn redelijk goed te verhelpen. Jouw verhaal is wel van een andere orde.
Ik heb de mijne nu goed twee jaar en 44K op de teller en eigenlijk nog maar 1 klein dingetje gehad. Je hebt natuurlijk maandagsauto's. Dit heb je bij elk merk.
Zit nu in Oostenrijk met de auto en kan me ook niet vinden in die problemen. Even wat met het laden gehad, maar dat lag aan de software van de laadpaal. Verder nu bijna 22k op de teller en de auto is van 2024.
PS5 User ;-) ...