nheinemans schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:10:
[...]
Het is alleen Fastned die nieuwe stations niet meer voorziet van een AC43 aansluiting (bron: @
Hachy in een FB groep). Er komen nog steeds wekelijks snelladers bij waar de Zoe Quickchargers gebruik van kunnen maken. Aangezien de meeste auto's maximaal 11kW kunnen laden aan een AC lader, is die aansluiting in de praktijk vaak beschikbaar. Een Allego triple charger kan volgens mij niet CCS+Chademo, maar wel DC+AC gelijktijdig van stroom voorzien.
Dat kan een ABB triple ook. Fastned is de eerste en enige die er openlijk voor uitkomt dat ze AC43 gaan afbouwen, wat ik persoonlijk vrij vroeg vind aangezien je Zoe's met AC43 nog t/m zomer 2018 nieuw kon kopen. Ik zou verwachten dat ze toch minstens een jaar of tien in de infra consessies dan nog meegaan, zeker gezien de lage investeringskosten.
Desondanks heb ik bij het vervangen van mijn huidige Q210 ervoor gekozen om net iets meer te betalen zodat ik een R135 met zowel AC als DC aansluiting kan gaan rijden (ipv een R110 met 41kWh en alleen AC laden). De grotere accu is leuk, maar zowel AC als DC laden betekent in de praktijk minder kans op volle/defecte aansluitingen bij snelladers. En ik denk dat AC43 aansluitingen binnen een jaar of 2-3 langzaam gaan verdwijnen (helaas) omdat er verhoudingsgewijs steeds minder auto's rondrijden die daar echt gebruik van maken.
Dat is een feit. Maar het hebben van AC heeft ook wel voordelen.
Dit doen meerdere fabrikanten en blijf ik jammer vinden. Hoewel de optionele 22kW poort wel een pré is, 22kW is tenslotte altijd beter dan niets en bovendien in veel gevallen ook nog best wel voldoende. Al was het maar om de volgende 43kW of je bestemming te bereiken.
Toch zijn er ook bedrijven die het anders doen. Allego eist bij Ecotap of Efacec dat ze die AC43 poort er nog op maken. Ze willen geen onderscheid maken op welk type auto komt, ze vinden de markt daar nog te pril voor. Ze zetten zelfs vaak nog AC paaltjes neer voor PHEV's of voor andere auto's die 11 of 22kW kunnen laden als de snelladers bezet zijn. Dit voorbeeld zouden andere laadplein-aanbieders mijn insziens moeten volgen, gelukkig gebeurt dit (voornamelijk in het buitenland) ook steeds vaker.
Andere laadpaalfabrikanten maken nog wel standaard triple chargers, maar de bulk van de markt is naar CCS 350A en CCS+CDM 50kW aan het gaan.
Dus als je nieuwe laadpalen geplaatst ziet worden met AC43 is dat echt vrij speciaal, en vooral iets dat bijv. wordt gedaan met concessiepalen die al 3+ jaar geleden zijn aangeschaft (Bijv.: Shell, Total, McDonalds) of een enkele triple charger naast een zee van CCS (bijv. Ionity).
Dat er minder van geplaatst wordt is logisch ook, er is maar 1 automodel wat er goed gebruik van kan maken. Bovendien is het ook gewoon beleid vanuit het Europese Parlement, er wordt meer subsidie gegeven voor CCS only snellaad stations. Dit conflicteert met bepaalde wetten zoals bijv in Frankrijk waarbij alle aansluitingen moeten worden aangeboden, daarom zie je daar zelfs Schuko sockets op de triples. Dit is ook tevens de reden waarom Ionity vaak bij een andere aanbieder op de Aire zit waar al een triple charger stond. In de wet staat dat per verzorgingsplaats alle standaarden aangeboden moeten worden. Niet per provider. Interessante discussie dus nu wat er gebeurt als 1 provider een deel van die standaarden uitzet (Corri-Door). Voldoet die ander dan niet aan de wet?
Dit alles is, net als de eerdere discussie over Zoe Q-modellen, niet om negatief te doen of te zeggen dat er iets mis is met 63A 3-fasenladers, maar om als waarschuwing te dienen voor mensen die nu overwegen een tweedehands Zoe Q-model aan te schaffen in de verwachting dat zij dit als volwaardig alternatief voor een DC snellaadoptie kunnen gebruiken.
Ben ik niet met je eens, er staan duizenden AC43 chargers in West Europa omdat 'triple' zo lang de standaard was en in veel gevallen nog is. Ze worden dagelijks nog geplaatst, met AC43 kan je net als met CCS prima heel Europa door snelladen. Voor elke AC43 Zoé is het weldegelijk een alternatief ten opzichte van bijvoorbeeld een E-golf die dan wellicht CCS heeft maar gemiddeld ook maar op 40kW laadt.
Dat is niet het geval, je zult regelmatig beperkt worden tot 7 of 22kW onderweg, en dat wordt alleen maar erger in de loop van de komende 10-15 jaar.
Ook dit zal niet zo'n vaart lopen, omdat auto's met die techniek niet meer worden gemaakt heeft iedereen met een 2e hands Q210 of Q90 nu eigenlijk die duizenden AC43 stekkers voor hun Zoe's 'alleen'.
Het 'erger' worden qua drukte is dus met name een CCS probleem aangezien dat de gedoodverfde standaard wordt.
nheinemans schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:45:
Voor mensen met een Q is een snellader vaak niet meer dan een thuisbrenger. Onderweg even een paar minuten bijladen, zodat je de auto thuis (of op de bestemming) nagenoeg leeg aan de normale lader kunt hangen. Dan maakt het niks uit als er maar 1 AC43 aansluiting naast een heel laadplein vol CCS laders staat.
Precies, en zelfs als thuisbrenger is 22kW nog best wel redelijk. In een kwartiertje pak je toch een afstand
van pakweg 30km mee.
Ik vind het persoonlijk een voordeel dat een auto thuis op 11kW kan laden, en bij publieke laadpunten zelfs soms op 22kW. Die laatste zullen niet verdwijnen, want als ik me niet vergis is een 50kW DC lader veel duurder en groter dan de AC laders die ze de komende jaren met honderden per dag willen gaan plaatsen in Nederland. Of zijn er voor die laders ook ontwikkelingen richting DC aansluitingen?
Nee, er zal ontzettend veel 22kW bij gaan komen op straat. Een ware zegen voor de Zoe rijder die met 2 uur op elke laadpaal locatie 100% vol kan laden.