Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Broekzak, vestzak. In plaats van een paar duizend euro geven aan de koper loopt de staat daarmee geld mis aan de BPM inkomsten. Al ben ik het met je eens dat het beleid wel goed werkt, zeker omdat CO2 uitstoot ook verhandelbaar is waardoor volledig elektrische merken hier ook van profiteren (deal tussen FCA en Tesla). Daarnaast sturen de fabrikanten op een lage CO2 uitstoot en de importeurs hun aanbod hier ook op afspiegelen. Al geld wel dat die dure hybride in Nederland verkocht wordt zodat de auto zonder de elektomotor vervolgens in een ander land verkocht kan worden.
Welke BPM? Die is 0 voor EV's en niet 0 voor hybrides

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:44:
[...]

Welke BPM? Die is 0 voor EV's en niet 0 voor hybrides
Op een Clio verschilt de BPM rond de 3500 euro tussen de normale en hybride versie terwijl ze in catalogusprijs niet veel schelen en dat is zonder een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deveon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Op een Clio verschilt de BPM rond de 3500 euro tussen de normale en hybride versie terwijl ze in catalogusprijs niet veel schelen en dat is zonder een stekker.
Vlak de importeurs niet uit.

Ik weet nog goed toen ik ooit een 14% auto koos, een Fabia met 1.2TDI. Die was uiteindelijk duurder in aanschafprijs dan een 1.6TDI met 25% bijtelling...

De importeur wist dat mensen er toch wel voor gingen en gooide de prijzen omhoog...

Dat verwachtte ik dus ook van de aankoopsubsidies. Importeurs die prijzen minder laten zakken, minder korting geven door dealers, omdat er vraag genoeg is.

Dan win je echt veel meer met verplichtingen en boetes richting de fabrikanten.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-10 13:21
Wordt hier voor de Belgen wat minder leuk 😁 laatste pagina wordt het woord subsidie in elke post gebruikt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

gerre1 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:44:
Wordt hier voor de Belgen wat minder leuk 😁 laatste pagina wordt het woord subsidie in elke post gebruikt denk ik.
Belgie is wel een goede graadmeter voor wat betreft natuurlijke EV adoptie. Bijna geen subsidies en een woestijn op het gebied van laadinfrastructuur.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16
Z___Z schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:39:
[...]

Misschien omdat het een Duitser is.... Tenminste dat hoop ik dan toch.

Plaatjes van de El Born. Ziet er toch een stuk beter uit dan een ID.3. Kan toch niet dat VW het lelijkste interieur gaat krijgen.
[Afbeelding]
Ik heb helaas lange benen, waarmee ik al snel tegen de steeds bredere middenconsoles van auto's klem kom te zitten. En laten nu veel fabrikanten daar een scherp randje aan hebben zitten!

De Seat El Born vind ik een veel mooiere auto dan de ID.3, terwijl hij technisch hetzelfde is, maar met deze foto met ook weer zo;n hippe te brede middenconsole zakt mij de moed in de schoenen. Waarom toch zo breed! Dit betekent dat ik veroordeeld ben tot de ID.3 die juist net de ruimte heeft op de plek waar het bij andere auto's pijn doet.....

De El Borns schijnen ook al van de productielijn te rollen in Duitsland. Alleen dan zonder enige aandacht. Alle aandacht moet naar de ID.3.

Pon/VW Nederland zal wel blij zijn dat de subsidiepot op is gegaan op de oude voorraad e-golfjes. Nu kunnen ze levering op 2 januari 2021 beloven met de opening van de nieuwe subsidiepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 21:33
PeterZ(on) schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:25:
Zat gisteren een video te bekijken waarin iemand in maart dit jaar een e-Up had besteld en die gaat pas volgend jaar maart of zoiets geleverd worden. Loopt daar bij VW ook niet echt gesmeerd zou je zeggen. Wat is daar aan de hand. Als oorzaak werd er gesuggereerd dat men nu al voldoet aan de CO2 eisen en men de verkopen liever uitstelt tot volgend jaar als de eisen weer strenger worden.
Linkje? Wordt je toch droevig van als je dat soort dingen hoort 😭.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Thomqa schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Linkje? Wordt je toch droevig van als je dat soort dingen hoort 😭.
De dame in kwestie was ook niet erg blij. YouTube: Elektroauto VW eUP hat 12 Monate Lieferzeit - Weil Volkswagen pro Au...

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ze zullen eerst nog even moeten bewijzen dat ze de bulk van de auto's inderdaad op korte termijn kunnen gaan uitleveren. Als dat op 31 december nog niet is gebeurd dan hebben ze echt een veel groter probleem dan ze nu al hebben met dieselgate (er mag per land inderdaad een schadeclaim worden ingediend volgens een uitspraak van het Europese Hof vandaag). Ben benieuwd hoe een en ander financieel gaat uitpakken voor ze.

}) Van mij mogen ze bloeden voor de fraude en de grote mond dat ze wel eventjes nieuwe ev's op de markt zetten. Dat laatste valt nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Misschien heeft VW door het lagere volume aan ICE wagens de quota voor 2020 al gehaald qua CO2. Dan snap ik wel dat VW liever de auto’s naar 2021 doorschuift. De norm wordt geloof ik elk jaar iets strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat zou goed kunnen, of ze verwachten nu eindelijk de ID.3 te gaan uitleveren. Er staan genoeg te wachten tot ze de weg op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:21
Deveon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:45:
Dat zou goed kunnen, of ze verwachten nu eindelijk de ID.3 te gaan uitleveren. Er staan genoeg te wachten tot ze de weg op kunnen.
Waarom zijn die er nog niet? Softwareproblemen toch? Vorig jaar veel reclame voor, reserveren en leveren ho maar

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
wouter1971 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:49:
[...]

Waarom zijn die er nog niet? Softwareproblemen toch? Vorig jaar veel reclame voor, reserveren en leveren ho maar
Personeel rijdt nu met 150 stuks op de weg sinds de 23ste. Blijkbaar is de oplossing nabij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11
Deveon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Personeel rijdt nu met 150 op de weg sinds de 23ste. Blijkbaar is de oplossing nabij.
Maar de batterij is dan snel leeg hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:27
Wat betreft de subsidies: denk ook aan de gratis reclame die de overheid hiermee krijgt. Allerlei mensen praten hierover, niet alleen enthousiastelingen, maar ook kranten geven gratis artikelen. Nu kun je voor zo'n bedrag ook flink reclame maken, maar ik denk dat het doel veel breder is dan enkel het direct stimuleren van elektrisch rijden.

Het lijkt me trouwens ook haast onmogelijk om een subsidieregeling te bedenken die alleen twijfelaars over de streep trekt. Als je iedere verkochte EV € 150,- korting geeft, is het ook niet effectief.

Hoewel ik denk dat het geld beter had kunnen worden uitgegeven aan harmonisering en een publieke laadinfrastructuur tegen lage electriciteitsprijzen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Zo, m'n eerste serieuze kilometers met de Zoe erop zitten.

Blijft een fijne ervaring. Eventjes wennen om je KM's aan bereik te zien dalen ipv een analoog metertje dat grofweg aangaf hoeveel je nog kon. Lading voldeed prima natuurlijk, was immers maar 161 km en had nog ruim 75km over op de bestemming.

Blijft lekker om de snelle acceleratie te benutten bij het invoegen/inhalen.

Voor de rest een fijne ervaring. Nog steeds erg tevreden met mijn koop.
Merk wel dat in mijn vriendenkring er nu ook steeds meer mensen oren naar krijgen. Ben de eerste wat dat betreft die elektrisch gaat en iedereen wil graag dat ik even langskom om proef te rijden.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10 16:21
Ik zag net op de A9 bij Akersloot Porsche Taycan (kenteken H-653-XN) zag er zowel in de achteruitkijkspiegel als toen hij me inhaalde prachtig uit zeg.

Hield zich niet helemaal aan de 100 km/h dus kon er niet heel lang naar kijken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

wouter1971 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:49:
[...]

Precies. En tsja, software problemen zou kunnen. Dat weten we niet. We weten alleen dat men niet uitlevert.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-10 12:47
Hier een Belg die woensdag bij de Seat dealer stond voor de Mii. De dealer vertelde mij dat als ik nu bestelde, hij geleverd ging worden in augustus 2021! Als hij mij dat over de telefoon had gezegd dan had ik niet de moeite genomen om naar daar te gaan... Hij zei dat de andere fabrieken/modellen voorrang hebben gekregen bij het terug opstarten na Covid-19 en gaf mee dat het zo uiteraard moeilijk verkopen is.
De Skoda dealer (zelfde keten als de Seat maar moest naar een andere MIG Motors dealer) kan zelfs geen Citigoe bestellen. Daar kan je enkel uit een aantal stock configuraties kiezen (prijs: +-€20k). Die kan je dus snel hebben maar wel €2000 duurder dan als je een Mii met meer opties online samen stelt. De Up-e is nog eens €2000 euro duurder.
Ik begin (net zoals ik hier heb gelezen) te vermoeden dan VW het aanbod (en de prijs) kunstmatig aanpast en zich blijkbaar niets van eventuele boetes aantrekt. Het probleem is dat ik nu een nieuwe auto nodig heb :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 10-07-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:56
Reiger072 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:00:
Hield zich niet helemaal aan de 100 km/h dus kon er niet heel lang naar kijken helaas.
Nog genoeg geld over voor de boetes, zeker :+

Maar inderdaad een prachtige auto. Als ik nog een tonnetje of 1,5 had rondlingeren ergens, dan wist ik het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-10 09:58
Blonde Tux schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:02:
Zo, m'n eerste serieuze kilometers met de Zoe erop zitten.

Blijft een fijne ervaring. Eventjes wennen om je KM's aan bereik te zien dalen ipv een analoog metertje dat grofweg aangaf hoeveel je nog kon. Lading voldeed prima natuurlijk, was immers maar 161 km en had nog ruim 75km over op de bestemming.

Blijft lekker om de snelle acceleratie te benutten bij het invoegen/inhalen.

Voor de rest een fijne ervaring. Nog steeds erg tevreden met mijn koop.
Merk wel dat in mijn vriendenkring er nu ook steeds meer mensen oren naar krijgen. Ben de eerste wat dat betreft die elektrisch gaat en iedereen wil graag dat ik even langskom om proef te rijden.
Hoe en wat heb je gereden? Snelweg en 100 km p/u? Ben benieuwd naar je daadwerkelijke Wh/km ... 😊

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:05
https://ecomento.de/2020/...o-ze-preis-ab-24790-euro/

nou, €25000 voor een elektrische twingo dus :9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:34
Wat een idiote prijs voor een verdeelde boodschappen auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:32
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
Reiger072 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:00:
Ik zag net op de A9 bij Akersloot Porsche Taycan (kenteken H-653-XN) zag er zowel in de achteruitkijkspiegel als toen hij me inhaalde prachtig uit zeg.

Tja het is IMHO de mooiste elektrische en sportieve auto. Binnenkant is niet zo hightech en minimalistisch als een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:06

WhySoSerious

Be the change.

Mar.tin schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:50:
Fors aan de prijs voor een auto met 21 kWh accupakket. Terwijl je voor 29.000 euro een Zoe kan kopen met 50kWh accupakket..

Ik denk dat in de huidige markt €20.000 een reeel getal zou zijn voor een Twingo met 21kWh.

Dan heb je een naar huidige maatstaven "betaalbare" boodschappenEV.

Hoewel ik zelf dan nog steeds liever een 2e hands Zoe / Leaf / Ioniq zou kopen denk ik met méér bereik voor minder geld :+
Laat dat nou net de prijs zijn na de kortingen gegeven door de Duitse staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Mar.tin schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Incl incentives heb je een Zoe Z.E. 50 vanaf +- 23.000 euro in Duitsland.
Waarom zou je dan een Twingo kopen voor +- 20.000? :+
Ja dat is soms niet te snappen... Autofabrikanten hebben allerlei gekke ideeen daarover. Een ding wat ik me nu kan bedenken: de Twingo concurreert niet met de zoe, maar met fiat 500 en dat soort auto's.
Of dat waar is, laat ik in het midden, maar dat kan een gedachtegang van Renault zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Horla schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:27:
Ik begin (net zoals ik hier heb gelezen) te vermoeden dan VW het aanbod (en de prijs) kunstmatig aanpast en zich blijkbaar niets van eventuele boetes aantrekt. Het probleem is dat ik nu een nieuwe auto nodig heb :'(
Citroën leverde ook geen/nauwelijks electrische auto's voor 1-7 uit, 'want dan telt het niet mee'.

Ik heb serieus moeite 'om de handen op elkaar te krijgen' voor dergelijke bedrijven. En dan is de beurskoers van Tesla misschien wel niet zo gek. Die sturen gewoon een extra bootlading naar een land als dat vanwege de fiscale regels beter uitkomt. VW had ook 20.000 ID.3's op NLs kenteken kunnen zetten vorig jaar, zelfs met 'manke' software. Maar nee, pas na 1 juli, want EU regels....

En dan te bedenken dat mogelijk vanaf 2030 de binnensteden 100% ZE worden. Het gebrek aan volume gaat dan opbreken in de 2de hands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
TheGhostInc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:13:
[...]

Citroën leverde ook geen/nauwelijks electrische auto's voor 1-7 uit, 'want dan telt het niet mee'.

Ik heb serieus moeite 'om de handen op elkaar te krijgen' voor dergelijke bedrijven. En dan is de beurskoers van Tesla misschien wel niet zo gek. Die sturen gewoon een extra bootlading naar een land als dat vanwege de fiscale regels beter uitkomt. VW had ook 20.000 ID.3's op NLs kenteken kunnen zetten vorig jaar, zelfs met 'manke' software. Maar nee, pas na 1 juli, want EU regels....

En dan te bedenken dat mogelijk vanaf 2030 de binnensteden 100% ZE worden. Het gebrek aan volume gaat dan opbreken in de 2de hands markt.
Hoezo? Genoeg leuke ZOE’s te krijgen die top zijn als stads/streek autootje

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wouter1971 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Het gaat niet over nu, het gaat over 2030 wat de fabrikanten nu aan het saboteren lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
wouter1971 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Definieer 'genoeg'.
Alleen al in Amsterdam kun je al alle Zoe's kwijt die ooit geproduceerd zijn om de vergelijkbare auto's te vervangen.

Ik ben het dan ook eens met @daemonix dat het erop lijkt dat sommige grote automerken zo min mogelijk doen en daarmee de transitie frustreren.
Gelukkig profiteren de automakers die wel echt willen. Want veel Corona stimulans gaat duurzaam worden ingezet. De vraag naar EV's zal daardoor nog wel een boost krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Is een 2de handse Zoe wel een interessante investering? Als ik het goed heb, heeft die chademo voor snelladen en is de standaard tegenwoordig css. Ga je over 2 jaar wel nog ergens langs de autostrade kunnen snelladen?

edit: uiteraard is het de leaf en niet de zoe met chademo. Zoe heeft volgens wat ik online zie serieus last van batterij degradatie. Daarom heb ik hem van mijn lijst geschrapt.

[ Voor 30% gewijzigd door Horla op 10-07-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
@Horla zoe heeft ACladen op 22 of 43kW
43kW kan op bijna alle 50kW palen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Horla Inmiddels begint er ook een redelijk aanbod aan Ioniqs te komen.

Is een goede optie met nog maar erg weinig nieuws over degradatie. veel 100k+ exemplaren laten nog geen degradatie zien
(Auto lijkt een kleine accu te hebben, echter rijdt heel zuinig, zuiniger dan zoe/leaf, kan daarom goed gebruikt worden.)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:48:
@Horla zoe heeft ACladen op 22 of 43kW
43kW kan op bijna alle 50kW palen
Er zijn maar een beperkt aantal palen waar je AC kunt laden, en er komen er geen bij. De standaard is CCS. Niet AC op 43 kW. Alle nieuwe Fastned stations hebben alleen CCS, logisch ook, het heet niet voor niets 'standaard'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@daemonix Ik kan me niet herinneren dat ik een 50kW paal heb gezien zonder een AC stekker, uitgezonderd een paar keer bij de eerste fastneds waar een paal staat met alleen schademo.

Wellicht dat wat nu nog bijgeplaatst wordt aan 50kW palen geen AC stekker heeft.
Je kan met een oude zoe vast nog wel 5 jaar redelijk uit de voeten
(zou zelf altijd iets meer uitgeven en een Ioniq kopen, maar dat is mijn afweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En niet alle Fastned stations hebben AC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3y_hN_zY9e18qW-D87IyYPXfWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iA5ylefeNIHgbmaJzQwVMW0u.png?f=user_large

Wellicht degene die de afgelopen 1,5-2 jaar geopend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
BarryH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:01:
@Horla Inmiddels begint er ook een redelijk aanbod aan Ioniqs te komen.

Is een goede optie met nog maar erg weinig nieuws over degradatie. veel 100k+ exemplaren laten nog geen degradatie zien
(Auto lijkt een kleine accu te hebben, echter rijdt heel zuinig, zuiniger dan zoe/leaf, kan daarom goed gebruikt worden.)
Hier zijn er de volle 6 auto's tweedehands beschikbaar in een straal rond 100km van mij :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Horla schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Hier zijn er de volle 6 auto's tweedehands beschikbaar in een straal rond 100km van mij :'(
België is altijd wat lastiger natuurlijk, maar je kunt bijv bij Carnext ook de auto naar bijvoorbeeld Veghel laten brengen. Wellicht iets beter te doen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
180km enkele reis naar Veghel. Neen dank u :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Horla schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:32:
Is een 2de handse Zoe wel een interessante investering? Als ik het goed heb, heeft die chademo voor snelladen en is de standaard tegenwoordig css. Ga je over 2 jaar wel nog ergens langs de autostrade kunnen snelladen?

edit: uiteraard is het de leaf en niet de zoe met chademo. Zoe heeft volgens wat ik online zie serieus last van batterij degradatie. Daarom heb ik hem van mijn lijst geschrapt.
Ben heel benieuwd waar je dat zoal leest...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
TheGhostInc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Definieer 'genoeg'.
Alleen al in Amsterdam kun je al alle Zoe's kwijt die ooit geproduceerd zijn om de vergelijkbare auto's te vervangen.

Ik ben het dan ook eens met @daemonix dat het erop lijkt dat sommige grote automerken zo min mogelijk doen en daarmee de transitie frustreren.
Gelukkig profiteren de automakers die wel echt willen. Want veel Corona stimulans gaat duurzaam worden ingezet. De vraag naar EV's zal daardoor nog wel een boost krijgen.
Jullie komen zeker nooit in A’dam. Tegen die tijd zijn er bijna geen parkeerplekken meer. Allemaal verplicht aan de deelauto etc. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
daemonix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Er zijn maar een beperkt aantal palen waar je AC kunt laden, en er komen er geen bij. De standaard is CCS. Niet AC op 43 kW. Alle nieuwe Fastned stations hebben alleen CCS, logisch ook, het heet niet voor niets 'standaard'. ;)
Dat mag wezen. Maar ze laden op 22kW 3-fasen. Dat is vol in 1u15. Weinig andere die dat ook kunnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wouter1971 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:27:
[...]

Dat mag wezen. Maar ze laden op 22kW 3-fasen. Dat is vol in 1u15. Weinig andere die dat ook kunnen :-)
Ik zou niet weten waar ik dat voor nodig heb. Bij een snellader gaat het nog veel sneller. Thuis heb ik tijd zat. Wel eens gekeken hoe prettig een 64 kWh accu is? :P

En wat heb ik in dat volstrekt oninteressante dorp te zoeken? :+

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 11-07-2020 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
wouter1971 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Jullie komen zeker nooit in A’dam. Tegen die tijd zijn er bijna geen parkeerplekken meer. Allemaal verplicht aan de deelauto etc. :*)
Een deelauto is een... auto?
Greenwheels rijdt veel met VW UP's. De elektrische variant heeft dus nu al een levertijd van een jaar.

Het is niet voor niets dat de Tesla Model 3 de meest verkochte auto was. Er was weinig anders direct leverbaar. Als VW 30.000 ID.3's had kunnen leveren hadden ze Tesla verslagen.

Maar dit 'spel' gaan we nog veel vaker zien. De zakelijk markt bepaald voor een groot deel wat er in NL wordt verkocht.
Dus denk even 2030 'Zero-emission' in grote steden, wanneer gaan de (grote) detacheerders/werkgevers eisen stellen aan hun leasecontracten? Ga je in 2029 een werknemer nog een benzine leaseauto toestaan? En dan kan hij/zij in 2030 niet meer naar sommige klanten?
Dus ergens tussen 2025-2029 gaat dat naar een 'elektrisch tenzij' beleid. Dat is een paar jaar eerder dan het EU/NL beleid om vanaf 2030 100% EV verkoop te hebben.

Dus ik verwacht nog wel een paar meer uitschieters van de fabrikanten die kunnen leveren.
De fabrikanten die nu lopen te dralen kunnen fors de boot missen. Vooral als EV's alleen gebruikt worden om de norm te halen. Dan kan de verkoop weleens flink gaan tegenvallen, van de dinosap auto's (wat ook betekent dat ze minder EV's nodig hebben.... de ironie :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvriesema
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 10:29
DigitalExorcist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Hoe en wat heb je gereden? Snelweg en 100 km p/u? Ben benieuwd naar je daadwerkelijke Wh/km ... 😊
Weliswaar stelde je de vraag niet aan mij, maar heb wel zelf sinds 3 weken een nieuwe Zoe. Afgelopen week voor het eerst lange afstanden gereden en op vakantie geweest in Nederland.

Dit waren ook de eerste ervaringen met het verbruik tijdens hogere snelheden en langere afstanden:

Geleen-Enschede via Duitsland (220km), hiervan de helft in Nederland met 100 km/u en de andere helft door Duitsland met 120 km/u. Gemiddeld verbruik was 157 Wh/km.

Daarna nog bijna 500 km gereden in Nederland, wisselend 80 km wegen op de Veluwe en nog van Enschede naar de Veluwe en Veluwe terug naar Geleen over de snelweg. Gemiddeld verbruik 142 Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
bvriesema schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Weliswaar stelde je de vraag niet aan mij, maar heb wel zelf sinds 3 weken een nieuwe Zoe. Afgelopen week voor het eerst lange afstanden gereden en op vakantie geweest in Nederland.

Dit waren ook de eerste ervaringen met het verbruik tijdens hogere snelheden en langere afstanden:

Geleen-Enschede via Duitsland (220km), hiervan de helft in Nederland met 100 km/u en de andere helft door Duitsland met 120 km/u. Gemiddeld verbruik was 157 Wh/km.

Daarna nog bijna 500 km gereden in Nederland, wisselend 80 km wegen op de Veluwe en nog van Enschede naar de Veluwe en Veluwe terug naar Geleen over de snelweg. Gemiddeld verbruik 142 Wh/km.
Das minder (en dus gunstiger!) dan ik dacht... in ABRP hou ik rekening met gemiddeld 180 Wh/km. Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:40
TheGhostInc schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:47:
[...]
Greenwheels rijdt veel met VW UP's. De elektrische variant heeft dus nu al een levertijd van een jaar.

Het is niet voor niets dat de Tesla Model 3 de meest verkochte auto was. Er was weinig anders direct leverbaar. Als VW 30.000 ID.3's had kunnen leveren hadden ze Tesla verslagen.

Maar dit 'spel' gaan we nog veel vaker zien. De zakelijk markt bepaald voor een groot deel wat er in NL wordt verkocht.
Dus denk even 2030 'Zero-emission' in grote steden, wanneer gaan de (grote) detacheerders/werkgevers eisen stellen aan hun leasecontracten? Ga je in 2029 een werknemer nog een benzine leaseauto toestaan? En dan kan hij/zij in 2030 niet meer naar sommige klanten?
Dus ergens tussen 2025-2029 gaat dat naar een 'elektrisch tenzij' beleid. Dat is een paar jaar eerder dan het EU/NL beleid om vanaf 2030 100% EV verkoop te hebben.

Dus ik verwacht nog wel een paar meer uitschieters van de fabrikanten die kunnen leveren.
De fabrikanten die nu lopen te dralen kunnen fors de boot missen. Vooral als EV's alleen gebruikt worden om de norm te halen. Dan kan de verkoop weleens flink gaan tegenvallen, van de dinosap auto's (wat ook betekent dat ze minder EV's nodig hebben.... de ironie :+ )
Momenteel hoeven de fabrikanten nog helemaal niet en is er dus ook geen enkele reden om er veel moeite voor te doen. Heel simpel kost het een VW veel meer om extra in te zetten op elektrisch dan het oplevert, terwijl ze ook prima over een paar jaar deproduktie op kunnen schroeven om dan toch de boot niet te missen. Kijk naar een Ford die zonder de corona-crisis dit jaar al op grotere schaal een goede auto had kunnen leveren. Binnen een paar jaar kunnen de grote fabrikanten omschakelen, zeker omdat ze zich daar echt wel op voorbereiden.

Ik geloof er dan ook niet zo in dat er veel fabrikanten de boot zullen missen. Die zijn zich aan het voorbereiden tot de grotere boot langs komt :P Dat dat voor het milieu niet zo heel goed is klopt natuurlijk, maar voorlopig is er maar 1 die daarvoor EVs is gaan maken (en zelfs daar speelt uiteindelijk ook geld mee)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
TheGhostInc schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:47:
[...]

De deelauto is bijvoorbeeld “Car2Go”, rijden met Smart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
wouter1971 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:31:
[...]

De deelauto is bijvoorbeeld “Car2Go”, rijden met Smart.
tegenwoordig wordt de car2go/sharenow vloot ook uitgebreid met bmw i3'tjes :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvriesema
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 10:29
DigitalExorcist schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:52:
[...]

Das minder (en dus gunstiger!) dan ik dacht... in ABRP hou ik rekening met gemiddeld 180 Wh/km. Nice.
Dat was ook iets lager dan ik rekening mee gehouden heb en daarmee dus wel tevreden. Op de heenweg naar Enschede hadden we wel wat wind mee, dus dat zal wel iets schelen. En gisteren op de terugweg was het nagenoeg windstil en rond de 20 graden, dus wel ideale temperaturen voor een laag verbruik.

ABRP houdt zelf rekening met 200 Wh/km bij 110 km/u, maar die schatting lijkt me erg hoog. Zelf ga ik denk ik hiervoor 175 à 180 Wh/km gebruiken. Dat lijkt me realistisch genoeg en nog aan de veilige kant om niet onverwachts zonder bereik te staan.

Wat me tot nu toe ook wel mee gevallen is, is het vinden van laadpalen. Onderweg langs de snelweg is dat eigenlijk helemaal geen probleem, maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een bestemmingslandpaal. Op 10 minuten lopen is eigenlijk altijd wel iets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bedenk wel dat dit in de zomer is, in de winter is het verbruik behoorlijk hoger, net zoals met (veel) wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
DigitalExorcist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Ben heel benieuwd waar je dat zoal leest...
Hier iemand die aan 200k km zijn batterij moest laten vervangen (gelukkig gehuurde batterij want de garantie stopt aan 160k of 7j als ik het goed heb).
Hier een heel topic waar iemand na 33k km al 13% kwijt is.

Persoonlijk ben ik niet van plan een batterij te huren dus het zal altijd kopen zijn. Als je bij een 2dehands die +-50k km heeft gereden dus al moet rekenen met een verlies van 15-20% dan vind ik dat verschrikkelijk veel. Als ik 17k euro betaal dan wil ik er minstens 10j mee doen (ter vergelijking: mijn benzinewagen van 7,5k heb ik tien jaar mee gereden). Ik zie mij die 10 jaar niet halen met een normale range bij een 2dehands Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

bvriesema schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Dat was ook iets lager dan ik rekening mee gehouden heb en daarmee dus wel tevreden. Op de heenweg naar Enschede hadden we wel wat wind mee, dus dat zal wel iets schelen. En gisteren op de terugweg was het nagenoeg windstil en rond de 20 graden, dus wel ideale temperaturen voor een laag verbruik.

ABRP houdt zelf rekening met 200 Wh/km bij 110 km/u, maar die schatting lijkt me erg hoog. Zelf ga ik denk ik hiervoor 175 à 180 Wh/km gebruiken. Dat lijkt me realistisch genoeg en nog aan de veilige kant om niet onverwachts zonder bereik te staan.

Wat me tot nu toe ook wel mee gevallen is, is het vinden van laadpalen. Onderweg langs de snelweg is dat eigenlijk helemaal geen probleem, maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een bestemmingslandpaal. Op 10 minuten lopen is eigenlijk altijd wel iets te vinden.
Vergeet het hoogteverschil niet hè. Ik heb nu een paar keer Geleen - Venlo v.v. gedaan en op de heenweg haal ik 10kWh/100km, terwijl terug richting de 11kWh/100km gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter1971
Horla schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Hier iemand die aan 200k km zijn batterij moest laten vervangen (gelukkig gehuurde batterij want de garantie stopt aan 160k of 7j als ik het goed heb).
Hier een heel topic waar iemand na 33k km al 13% kwijt is.

Persoonlijk ben ik niet van plan een batterij te huren dus het zal altijd kopen zijn. Als je bij een 2dehands die +-50k km heeft gereden dus al moet rekenen met een verlies van 15-20% dan vind ik dat verschrikkelijk veel. Als ik 17k euro betaal dan wil ik er minstens 10j mee doen (ter vergelijking: mijn benzinewagen van 7,5k heb ik tien jaar mee gereden). Ik zie mij die 10 jaar niet halen met een normale range bij een 2dehands Zoe.
Op internationale fora kijken naar issues. Zucht. Wel knap dat je wat hebt kunnen vinden hoor :-)
Huren is ook garantie op degradatie en pechhulp. Als je een EV koopt kun je de degradatie laten meten. Kreeg ik keurig rapportje van. Dat weet je dus al voordat je hem koopt. Een ZOE is zeer zuinig ook in parkeerverlies.
Huren of kopen is gewoon een rekensommetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Het is nu niet dat ik zo hard heb moeten zoeken hoor. Maar als je liever Nederlands hebt: het achtergrondartikel van tweakers bevestigd dat warmte voor een accu slecht is.
Zo gebruiken de Renault Zoe en Nissan Leaf LMO-accucellen. De Zoe gebruikt luchtkoeling, de Leaf heeft tot dusver geen actieve koeling. Praktijkresultaten van gebruikers zelf tonen aan dat deze accu's sneller verouderen dan de NCA-accu's met actieve vloeistofkoeling die Tesla sinds 2012 gebruikt.
Maar in tegenstelling tot de Leaf heeft de Zoe inderdaad tenminste toch nog iets van koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

DigitalExorcist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Veel stukken 106 afgewisseld met stukken 85 op n wegen.
161Wh/km kwam ik op uit voor die rit

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Blonde Tux schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Veel stukken 106 afgewisseld met stukken 85 op n wegen.
161Wh/km kwam ik op uit voor die rit
Netjes! Ben heel benieuwd. Nog 10 dagen en dan mag ik ook eindelijk... 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Horla schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:54:
Het is nu niet dat ik zo hard heb moeten zoeken hoor. Maar als je liever Nederlands hebt: het achtergrondartikel van tweakers bevestigd dat warmte voor een accu slecht is.

[...]

Maar in tegenstelling tot de Leaf heeft de Zoe inderdaad tenminste toch nog iets van koeling.
De Zoe blijft bij 41c buiten tijdens lange trips prima en kan opladen als een speer. Ik heb er ooit 930km mee gereden in ruim 12uur. (Incl laden)

Na +\- 80.000 op de nieuwe upgrade accu, Was deze nog 98.5%-99% (waar onze model 3 al na de eerste week direct -10% had) ik ben ook nog niemand tegen gekomen die aanzienlijk capaciteitsverlies had bij de Renault, terwijl dit bij de 1e Leaf z.g.a. Een zekerheid is dat je aardig wat capaciteit mist.

Hoe warmer hoe beter leek het wel. (Actief verwarmen was niet aanwezig of slechts zo minimaal dat je dit niet door had)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 21:57
Horla schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:54:

[...]

Heeft dus niets met die opmerking van degradatie van de Zoe te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-10 22:25
Hansieo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Mmm, en ík had van een Nissan dealer begrepen dat hij met zíjn informatie...

(samenvatting: ) wel, ik moest er niet te veel van verwachten.... wellicht 2022 dacht hij..

Dus haalde ik de Ariya van mijn shortlist. :'(
De Nissan Ariya wordt 15 juli aangekondigd, eerst voor Asia en daarna Europa. Ik heb een topic aangemaakt voor de Nissan Ariya

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 07:13
daemonix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Het is alleen Fastned die nieuwe stations niet meer voorziet van een AC43 aansluiting (bron: @Hachy in een FB groep). Er komen nog steeds wekelijks snelladers bij waar de Zoe Quickchargers gebruik van kunnen maken. Aangezien de meeste auto's maximaal 11kW kunnen laden aan een AC lader, is die aansluiting in de praktijk vaak beschikbaar. Een Allego triple charger kan volgens mij niet CCS+Chademo, maar wel DC+AC gelijktijdig van stroom voorzien.

Desondanks heb ik bij het vervangen van mijn huidige Q210 ervoor gekozen om net iets meer te betalen zodat ik een R135 met zowel AC als DC aansluiting kan gaan rijden (ipv een R110 met 41kWh en alleen AC laden). De grotere accu is leuk, maar zowel AC als DC laden betekent in de praktijk minder kans op volle/defecte aansluitingen bij snelladers. En ik denk dat AC43 aansluitingen binnen een jaar of 2-3 langzaam gaan verdwijnen (helaas) omdat er verhoudingsgewijs steeds minder auto's rondrijden die daar echt gebruik van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Alleen levert ABB niet meer standaard AC43 op hun laadpalen. Het standaard 50kW-product is een dual charger geworden, met een optionele 22kW-poort.

Andere laadpaalfabrikanten maken nog wel standaard triple chargers, maar de bulk van de markt is naar CCS 350A en CCS+CDM 50kW aan het gaan.

Dus als je nieuwe laadpalen geplaatst ziet worden met AC43 is dat echt vrij speciaal, en vooral iets dat bijv. wordt gedaan met concessiepalen die al 3+ jaar geleden zijn aangeschaft (Bijv.: Shell, Total, McDonalds) of een enkele triple charger naast een zee van CCS (bijv. Ionity).

Dit alles is, net als de eerdere discussie over Zoe Q-modellen, niet om negatief te doen of te zeggen dat er iets mis is met 63A 3-fasenladers, maar om als waarschuwing te dienen voor mensen die nu overwegen een tweedehands Zoe Q-model aan te schaffen in de verwachting dat zij dit als volwaardig alternatief voor een DC snellaadoptie kunnen gebruiken. Dat is niet het geval, je zult regelmatig beperkt worden tot 7 of 22kW onderweg, en dat wordt alleen maar erger in de loop van de komende 10-15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
mux schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:37:
Alleen levert ABB niet meer standaard AC43 op hun laadpalen. Het standaard 50kW-product is een dual charger geworden, met een optionele 22kW-poort.

Andere laadpaalfabrikanten maken nog wel standaard triple chargers, maar de bulk van de markt is naar CCS 350A en CCS+CDM 50kW aan het gaan.

Dus als je nieuwe laadpalen geplaatst ziet worden met AC43 is dat echt vrij speciaal, en vooral iets dat bijv. wordt gedaan met concessiepalen die al 3+ jaar geleden zijn aangeschaft (Bijv.: Shell, Total, McDonalds) of een enkele triple charger naast een zee van CCS (bijv. Ionity).

Dit alles is, net als de eerdere discussie over Zoe Q-modellen, niet om negatief te doen of te zeggen dat er iets mis is met 63A 3-fasenladers, maar om als waarschuwing te dienen voor mensen die nu overwegen een tweedehands Zoe Q-model aan te schaffen in de verwachting dat zij dit als volwaardig alternatief voor een DC snellaadoptie kunnen gebruiken. Dat is niet het geval, je zult regelmatig beperkt worden tot 7 of 22kW onderweg, en dat wordt alleen maar erger in de loop van de komende 10-15 jaar.
Eens. Al denk ik dat de Q modellen vaak niet worden aangeschaft om het gehele land mee door te rijden maar voor korte tot middellange afstand. De Q210 laadt vol in1u15 (22kW) en daar doe je +/-150km mee.
Voldoende voor dat doel. Al kun je vast genoeg laadpunten op 50kW AC in Frankrijk vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door wouter1971 op 13-07-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik gok dat de meeste van die Zoë's amper buiten de Randstad zullen komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
Voor mensen met een Q is een snellader vaak niet meer dan een thuisbrenger. Onderweg even een paar minuten bijladen, zodat je de auto thuis (of op de bestemming) nagenoeg leeg aan de normale lader kunt hangen. Dan maakt het niks uit als er maar 1 AC43 aansluiting naast een heel laadplein vol CCS laders staat.

Ik vind het persoonlijk een voordeel dat een auto thuis op 11kW kan laden, en bij publieke laadpunten zelfs soms op 22kW. Die laatste zullen niet verdwijnen, want als ik me niet vergis is een 50kW DC lader veel duurder en groter dan de AC laders die ze de komende jaren met honderden per dag willen gaan plaatsen in Nederland. Of zijn er voor die laders ook ontwikkelingen richting DC aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
nheinemans schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:45:
Voor mensen met een Q is een snellader vaak niet meer dan een thuisbrenger. Onderweg even een paar minuten bijladen, zodat je de auto thuis (of op de bestemming) nagenoeg leeg aan de normale lader kunt hangen. Dan maakt het niks uit als er maar 1 AC43 aansluiting naast een heel laadplein vol CCS laders staat.

Ik vind het persoonlijk een voordeel dat een auto thuis op 11kW kan laden, en bij publieke laadpunten zelfs soms op 22kW. Die laatste zullen niet verdwijnen, want als ik me niet vergis is een 50kW DC lader veel duurder en groter dan de AC laders die ze de komende jaren met honderden per dag willen gaan plaatsen in Nederland. Of zijn er voor die laders ook ontwikkelingen richting DC aansluitingen?
En dat is dus het punt, de kans dat er een 43 kW AC aansluitpunt op een DC plein te vinden is wordt steeds kleiner.

Bij Ionity staan ze niet (Nieuwegein) of nauwelijks. Bij Nieuwegein staat ergens anders dan nog wel een CHAdeMO lader (goed voor de Leafs), maar ook CHAdeMO wordt effectief niet meer echt uitgerold om dezelfde redenen.

11 kW thuis laden is geen zeldzaamheid, de meest 3 fase laders ondersteunen dat. 22 kW is wat overdreven in mijn ervaring en optiek. CCS zelfs al, dat is het voordeel van een grote accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Die laatste zullen niet verdwijnen, want als ik me niet vergis is een 50kW DC lader veel duurder en groter dan de AC laders die ze de komende jaren met honderden per dag willen gaan plaatsen in Nederland. Of zijn er voor die laders ook ontwikkelingen richting DC aansluitingen?
De AC-laders die in grote getalen neer willen gaan zetten zullen voor het overgrote gedeelte, zo niet vrijwel allemaal, 11kW zijn. Zoals nu eigenlijk ook al zo is. Op "langparkeerplekken", zoals grote parkeertereinen, woonwijken, etc, heeft sneller laden gewoon neit zo heel veel zin, plus er zijn weinig auto's die er geschikt voor zijn. En dat is natuurlijk een wisselwerking.

Snelladen (dus op AC) is meer voor langs de snelweg even gauw weer bijladen. Om je bestemming te kunnen halen, of voor langere reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:22
Prullenbak84 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:15:
[...]
De AC-laders die in grote getalen neer willen gaan zetten zullen voor het overgrote gedeelte, zo niet vrijwel allemaal, 11kW zijn.[...]
Momenteel worden hier in de regio eigenlijk alleen nog maar 22KW palen neergezet in de nieuwere wijken. Daar is het net er denk ik ook beter voor geschikt. Komt nog bij dat ze in de 'spits'-uren toch al de palen knijpen tot 4KW (die je zelf kan overriden), dus het hoge verbruik van de palen is minder een issue.

Nu moet ik ook zeggen dat ze de palen inmiddels niet meer op aanvraag plaatsen, maar gewoon proberen een goede dekking te krijgen. 11KW palen die vaak bezet zijn krijgen er een 22KW paal naastgezet enz. Ze hebben dus sowieso een verstandig, data-gedreven beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

50kW snelladers zijn ook stiekem helemaal niet zoveel duurder meer dan een equivalente capaciteit aan 11/22kW-palen. Je koopt bij GP/efacec een 50kW laadpaal voor 9000 euro ex., bij pitpoint kost een 2x3-fasenpaal ongeveer 4000 alles bij elkaar.

Het grote verschil zit hem in de elektra-aansluitingen. Vastrecht is een magisch ding dat in Nederland opeens heel hard gaat optellen als je 3x63A moet aanleggen voor elke laadpaal. Dat is fundamenteel wat snellaadpalen duur en moeilijk maakt.

Kijk naar een land als Noorwegen met een heel anders gestructureerd elektriciteitsnet; daar vind je laadpleinen met 10x 50kW DC middenin de stad. Winstgevend geëxploiteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Erasmo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:31:
Ik gok dat de meeste van die Zoë's amper buiten de Randstad zullen komen.
Ter compensatie zal de mijne praktisch nooit in de randstad komen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

nheinemans schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Het is alleen Fastned die nieuwe stations niet meer voorziet van een AC43 aansluiting (bron: @Hachy in een FB groep). Er komen nog steeds wekelijks snelladers bij waar de Zoe Quickchargers gebruik van kunnen maken. Aangezien de meeste auto's maximaal 11kW kunnen laden aan een AC lader, is die aansluiting in de praktijk vaak beschikbaar. Een Allego triple charger kan volgens mij niet CCS+Chademo, maar wel DC+AC gelijktijdig van stroom voorzien.
Dat kan een ABB triple ook. Fastned is de eerste en enige die er openlijk voor uitkomt dat ze AC43 gaan afbouwen, wat ik persoonlijk vrij vroeg vind aangezien je Zoe's met AC43 nog t/m zomer 2018 nieuw kon kopen. Ik zou verwachten dat ze toch minstens een jaar of tien in de infra consessies dan nog meegaan, zeker gezien de lage investeringskosten.
Desondanks heb ik bij het vervangen van mijn huidige Q210 ervoor gekozen om net iets meer te betalen zodat ik een R135 met zowel AC als DC aansluiting kan gaan rijden (ipv een R110 met 41kWh en alleen AC laden). De grotere accu is leuk, maar zowel AC als DC laden betekent in de praktijk minder kans op volle/defecte aansluitingen bij snelladers. En ik denk dat AC43 aansluitingen binnen een jaar of 2-3 langzaam gaan verdwijnen (helaas) omdat er verhoudingsgewijs steeds minder auto's rondrijden die daar echt gebruik van maken.
Dat is een feit. Maar het hebben van AC heeft ook wel voordelen.
mux schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:37:
Dit doen meerdere fabrikanten en blijf ik jammer vinden. Hoewel de optionele 22kW poort wel een pré is, 22kW is tenslotte altijd beter dan niets en bovendien in veel gevallen ook nog best wel voldoende. Al was het maar om de volgende 43kW of je bestemming te bereiken.

Toch zijn er ook bedrijven die het anders doen. Allego eist bij Ecotap of Efacec dat ze die AC43 poort er nog op maken. Ze willen geen onderscheid maken op welk type auto komt, ze vinden de markt daar nog te pril voor. Ze zetten zelfs vaak nog AC paaltjes neer voor PHEV's of voor andere auto's die 11 of 22kW kunnen laden als de snelladers bezet zijn. Dit voorbeeld zouden andere laadplein-aanbieders mijn insziens moeten volgen, gelukkig gebeurt dit (voornamelijk in het buitenland) ook steeds vaker.

Dat er minder van geplaatst wordt is logisch ook, er is maar 1 automodel wat er goed gebruik van kan maken. Bovendien is het ook gewoon beleid vanuit het Europese Parlement, er wordt meer subsidie gegeven voor CCS only snellaad stations. Dit conflicteert met bepaalde wetten zoals bijv in Frankrijk waarbij alle aansluitingen moeten worden aangeboden, daarom zie je daar zelfs Schuko sockets op de triples. Dit is ook tevens de reden waarom Ionity vaak bij een andere aanbieder op de Aire zit waar al een triple charger stond. In de wet staat dat per verzorgingsplaats alle standaarden aangeboden moeten worden. Niet per provider. Interessante discussie dus nu wat er gebeurt als 1 provider een deel van die standaarden uitzet (Corri-Door). Voldoet die ander dan niet aan de wet?
Dit alles is, net als de eerdere discussie over Zoe Q-modellen, niet om negatief te doen of te zeggen dat er iets mis is met 63A 3-fasenladers, maar om als waarschuwing te dienen voor mensen die nu overwegen een tweedehands Zoe Q-model aan te schaffen in de verwachting dat zij dit als volwaardig alternatief voor een DC snellaadoptie kunnen gebruiken.
Ben ik niet met je eens, er staan duizenden AC43 chargers in West Europa omdat 'triple' zo lang de standaard was en in veel gevallen nog is. Ze worden dagelijks nog geplaatst, met AC43 kan je net als met CCS prima heel Europa door snelladen. Voor elke AC43 Zoé is het weldegelijk een alternatief ten opzichte van bijvoorbeeld een E-golf die dan wellicht CCS heeft maar gemiddeld ook maar op 40kW laadt.
Dat is niet het geval, je zult regelmatig beperkt worden tot 7 of 22kW onderweg, en dat wordt alleen maar erger in de loop van de komende 10-15 jaar.
Ook dit zal niet zo'n vaart lopen, omdat auto's met die techniek niet meer worden gemaakt heeft iedereen met een 2e hands Q210 of Q90 nu eigenlijk die duizenden AC43 stekkers voor hun Zoe's 'alleen'.

Het 'erger' worden qua drukte is dus met name een CCS probleem aangezien dat de gedoodverfde standaard wordt.
Precies, en zelfs als thuisbrenger is 22kW nog best wel redelijk. In een kwartiertje pak je toch een afstand
van pakweg 30km mee.
Nee, er zal ontzettend veel 22kW bij gaan komen op straat. Een ware zegen voor de Zoe rijder die met 2 uur op elke laadpaal locatie 100% vol kan laden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
Bedankt voor alle interessante info over laadinfra!
Hachy schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Nee, er zal ontzettend veel 22kW bij gaan komen op straat. Een ware zegen voor de Zoe rijder die met 2 uur op elke laadpaal locatie 100% vol kan laden.
Precies mijn idee. En als ze het niet voor de Zoe rijders doen, dan misschien voor de auto's die maar 1 fase kunnen laden? Want die blijven bij een 11kW punt ook maar op 3.7kW steken, schiet niet echt op volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
22kW op straat zou echt perfect zijn. Hoe meer hoe beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
https://electric.renault.nl/nl/renault-electric

De Twingo in EV vorm.... is die nieuw?? De site lijkt nog half de tekst van de ZOE te bevatten maar gaat wel over de Twingo. 22kWh, WLTP van 250km..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
DigitalExorcist schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:29:

De Twingo in EV vorm.... is die nieuw?? De site lijkt nog half de tekst van de ZOE te bevatten maar gaat wel over de Twingo. 22kWh, WLTP van 250km..
Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
DigitalExorcist schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:29:

Ik heb hem ook gemist, maar die prijs :X

Voor hetzelfde geld heb je een Citigo met ~36 kWh ipv 22 kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Pierz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb hem ook gemist, maar die prijs :X

Voor hetzelfde geld heb je een Citigo met ~36 kWh ipv 22 kWh...
maar voor een citigo heb je al minimaal 1 jaar wachttijd, en een zoe heb je al binnen 3 maanden. twingo wss ook zoiets wanneer het eenmaal uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Coasterfreak schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:17:
[...]

maar voor een citigo heb je al minimaal 1 jaar wachttijd, en een zoe heb je al binnen 3 maanden. twingo wss ook zoiets wanneer het eenmaal uit is.
Dan heb je het nog steeds over minimaal 9 maanden he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
https://www.nu.nl/auto/60...sche-auto-sinds-2013.html

ix3, 70.000 euro... 😮

150KW charging, 459 km range WLTP, 74kWh effectief bruikbare accu.

[ Voor 22% gewijzigd door DigitalExorcist op 14-07-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:02:

ix3, 70.000 euro... 😮

Het is een X3, dat is niet de goedkoopste variant auto he. Hij zit niet in het segment van de Up of of de Id.3, maar in het segment van de EQC of de Etron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Eerste nieuwe elektrische auto sinds 2013, nou ja, een omgebouwde X3 bedoelen ze. Nee ik denk niet dat BMW hiermee de weg heeft ingeslagen om voortaan alleen nog maar elektrische auto's te gaan maken, deze is er alleen maar om CO2 boetes te voorkomen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 15:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Tsja. Ik weet het niet. Best mooi van de buitenkant maar wel érg VW aan de binnenkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:02:

ix3, 70.000 euro... 😮

Jammer dat ze hem al teruggetrokken hebben van de US market (etron doet het hier heel slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
X3 is er vanaf 45k ex bpm. Daarmee is de iX3 een whopping 25k duurder dan een ICE X3. Dat vind ik nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:27:
X3 is er vanaf 45k ex bpm. Daarmee is de iX3 een whopping 25k duurder dan een ICE X3. Dat vind ik nogal wat.
Dat is een beetje kromme vergelijking he? De X3 is niet BPM vrij (verre van zelfs), de iX3 wel. Je kunt de X3 als particulier niet zonder BPM kopen.

En ja, BMW pakt de extra winst, dat is ze niet vreemd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:48:
[...]

Dat is een beetje kromme vergelijking he? De X3 is niet BPM vrij (verre van zelfs), de iX3 wel. Je kunt de X3 als particulier niet zonder BPM kopen.

En ja, BMW pakt de extra winst, dat is ze niet vreemd helaas.
In Nederland niet, maar de prijs wordt niet voor Nederland bepaald, maar voor Europa. Dus om een eerlijke vergelijking ere doen, moet je de prijs ex belasting vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:07:
[...]

In Nederland niet, maar de prijs wordt niet voor Nederland bepaald, maar voor Europa. Dus om een eerlijke vergelijking ere doen, moet je de prijs ex belasting vergelijken.
Vertel,

In welk land in Europa kun je een benzine/diesel auto kopen zonder vorm van BPM of vergelijkbaars? Dus hoezo ex BPM vergelijken? We wonen in Nederland volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Vertel,

In welk land in Europa kun je een benzine/diesel auto kopen zonder vorm van BPM of vergelijkbaars? Dus hoezo ex BPM vergelijken? We wonen in Nederland volgens mij.
Duitsland, Frankrijk, om maar wat kleine landen te noemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Duitsland, Frankrijk, om maar wat kleine landen te noemen 8)7
Dus jij koopt in Duitsland of Frankrijk een auto exclusief allerlei belastingen? Waarom geloof ik dat nou niet...

Dus de prijs ex die jij ziet is direct de prijs van de auto? If it sounds too good to be true, it usually is.

Vergeet je niet ook even de extra pakketten mee te configureren (die standaard op de iX3 zijn)?

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 14-07-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z___Z schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:07:
[...]

Vele fabrikanten (heb geen zin om het voor BMW te gaan bekijken) variëren wel degelijk hun prijzen doorheen west europa, voor een deel vanwege de verschillen in belastingen, maar ook andere factoren spelen mee. Heb even heel snel onderstaande prijzen gevonden als de vanaf prijs voor een nieuwe Nissan (heeft prijzen op de eerste pagina staan) Qashqai:
NL: €29650 (incl. BTW en BPM)
BE: €24840
FR: €24950
DE: €24240,67
ES: €18500

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:15:
[...]

Dus jij koopt in Duitsland of Frankrijk een auto exclusief allerlei belastingen? Waarom geloof ik dat nou niet...

Dus de prijs ex die jij ziet is direct de prijs van de auto? If it sounds too good to be true, it usually is.

Vergeet je niet ook even de extra pakketten mee te configureren (die standaard op de iX3 zijn)?
Euhm ... ja. Als jij een nieuiwe wagen koopt in een ander Europees land, dan koop je deze zonder belastingen en dien je deze bij het invoeren in eigen land aan te geven aan de belastingdienst om in eigen land de nodge belastingen te betalen.

Oh, en de BIV (belasting op inverkeersstelling) betalen we in Vlaanderen pas na aankoop. Krijgen het aanslagbiljet enkele maanden nadat we de wagen hebben gekregen en op nummerplaat hebben gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Blokker_1999 op 14-07-2020 20:23 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:21:
[...]

Euhm ... ja. Als jij een nieuiwe wagen koopt in een ander Europees land, dan koop je deze zonder belastingen en dien je deze bij het invoeren in eigen land aan te geven aan de belastingdienst om in eigen land de nodge belastingen te betalen.

Oh, en de BIV (belasting op inverkeersstelling) betalen we in Vlaanderen pas na aankoop. Krijgen het aanslagbiljet enkele maanden nadat we de wagen hebben gekregen en op nummerplaat hebben gezet.
Dat weet ik en was niet het punt. Je maakte mijn punt zelf al. ;) Prijzen varieren door Europa, en dat was precies wat ik schreef. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Iets dat wij inmiddels ook merken is dat de uitvoeringen overal net iets anders zijn. Nissan Leafs en e-NV200s uit het buitenland missen allerlei dingen die hier altijd standaard zijn geweest. Zo is in Nederland de e-NV200 40kWh in 2018 en begin 2019 altijd uitgevoerd geweest met automatische verlichting, ruitenwissers en accukoeling, maar waren dit allemaal opties in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.

In Nederland zijn geen Leafs zonder DC snellaadoptie verkocht, in Frankrijk kom je ze af en toe bezig en in de VS is het vrij gangbaar.

Eerste generatie Leafs zijn nooit verkocht met iets anders dan triple coat parelmoer lak in NL, in de meeste andere markten kun je ze met double coat standaardlak vinden.

Enzovoorts enzovoorts. Vaak zijn het maar kleine luxedingen, maar alles bij elkaar zijn het soms grote optieprijsverschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-10 08:31

Import van EVs

Pagina: 1 ... 116 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic