5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat merkte ik goed met de e-208, de dealer wist niet eens dat ie aangekondigd was terwijl er duidelijk werd aangegeven om je bij je dealer in te schrijven voor informatie.
Die gaven toen ook aan dat het simpelweg een nieuwsbrief was die van hogerop weer verstuurd werd.
Bij de Nissan dealer van de week in een gesprekje tijdens onderhoud kwam ook de aankondiging aan bod, en gaven ze ook al aan van dezelfde info afhankelijk te zijn als die iedereen krijgt 15 juli.
Een goede dealer met interesse zit wel meer bovenop de geruchten, maar het blijven geruchten.
Tesla Model Y RWD (2024)
Echter heb ik geen thuis laadpunt , ik moet zo,n 100m verder op naar 1 van de weinige plekken in de wijk waar een oplaad paal staat.
Wordt het door het niet hebben van een thuis oplaadpunt daardoor financieel minder aantrekkelijk?
Op straat laden is vaak 33 cent, thuis 23. Dus in die zin is het iets minder voordelig. Maar nog steeds zeker interessant. En er zijn plaatsen waar straat-laden goedkoper is, of als je een specifieke laadpas hebt. Vereist dus iets uitzoekwerk.ramrodwillem schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:26:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een andere auto ,een elektrische dit keer zou een optie kunnen zijn.
Echter heb ik geen thuis laadpunt , ik moet zo,n 100m verder op naar 1 van de weinige plekken in de wijk waar een oplaad paal staat.
Wordt het door het niet hebben van een thuis oplaadpunt daardoor financieel minder aantrekkelijk?
Exact expert nodig?
Dat is afhankelijk van je aantal kilometers per jaar. Meestal is het verschil 10ct/kWh tussen thuis en openbaar laden. Hiervoor moet je de laadpaal van (al snel) €1000 mee terugverdienen.ramrodwillem schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:26:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een andere auto ,een elektrische dit keer zou een optie kunnen zijn.
Verhuis je binnenkort, rijd je niet veel of wil je niet investeren in een laadpaal dan kan openbaar laden de juiste keuze zijn.
Edit: Al kan het laden met een regulier buiten stopcontact ook prima voldoen.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 05-07-2020 14:41 ]
Ik verhuis niet binnenkort en het aantal Km per jaar zal rond de 10/12000Km per jaar zijn .
Komen dan bepaalde merken auto's meer of minder in aanmerking ,heb geen echte grote wagen nodig , de Zoe en de BMW I3 zijn qua afmeting voldoende voor mij .
100m valt nog prima mee qua afstand. Veel mensen moeten hun auto sowieso elke dag op zo'n afstand parkeren omdat er in hun straat veel parkeerdruk is. Daarnaast kun je proberen te om een nieuwe paal aan te vragen, soms zijn ze bereid om er een paal bij te plaatsen, ondanks dat er al eentje in de buurt staat.
Daar kan ik mij niet in vinden. De afwijking op mijn Ioniq is een heel stuk kleiner. 53 op de teller is 50 op GPS. 125 op de teller is 120 op GPS. Zitten er nog originele banden onder?assje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:59:
Tussen de Ioniq en de Citigo geeft het snel een vertekend beeld als je op de snelheidsmeter rijdt, die van de Ioniq wijkt bijna 10% af en de Citigo nagenoeg niks. Wel een echt verschil is dat de Citigo geen ACC heeft en er dus niet geslipstreamd wordt.
En slipstreamen kan uiteraard perfect zonder ACC. Gewoon je rechtervoet onder controle houden. Kan je zelfs een stuk dicher achter een vrachtwagen rijden dan met de ACC van een Ioniq.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dat kan maar is niet bepaald veilig.Blokker_1999 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:50:
En slipstreamen kan uiteraard perfect zonder ACC. Gewoon je rechtervoet onder controle houden. Kan je zelfs een stuk dicher achter een vrachtwagen rijden dan met de ACC van een Ioniq.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Maar ook zonder slipstream met voldoende afstand op de vrachtwagen is 90 km/u gewoon erg efficiënt.
De wegen hier zijn zo vol dat bijna iedereen dat doet, alleen noemen ze het zelf anders. Want ze rijden achter een personenauto dan wel achter een vrachtauto en bij beiden moet je een veilige afstand houden, dus wat is het verschil.Deveon schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:32:
Zijn er nog steeds mensen die echt vrachtwagens slipstreamen? Myth Busters heeft hier volgens mij een keer naar gekeken maar de afstand moest echt schandalig kort zijn. Zo uit mijn hoofd minder dan een seconde.
Maar ook zonder slipstream met voldoende afstand op de vrachtwagen is 90 km/u gewoon erg efficiënt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het verschil is dat je door een personenauto geen kan kijken en dat mocht je in een kopstaart botsing terecht komen, je met een zware EV veel minder kans hebt op letsel als je tegen een lichte personenauto rijdt, dan tegen een nog zwaardere vrachtauto. Ofwel bumperkleven achter een vrachtwagen is wel het domste wat je kan doen op de snelweg.PeterZ(on) schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:58:
[...]
De wegen hier zijn zo vol dat bijna iedereen dat doet, alleen noemen ze het zelf anders. Want ze rijden achter een personenauto dan wel achter een vrachtauto en bij beiden moet je een veilige afstand houden, dus wat is het verschil.
Geen idee waar “hier” is maar rond Amsterdam in de spits houd ik gewoon 2-3 seconde aan, ook op de linkerbaan.PeterZ(on) schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:58:
[...]
De wegen hier zijn zo vol dat bijna iedereen dat doet, alleen noemen ze het zelf anders. Want ze rijden achter een personenauto dan wel achter een vrachtauto en bij beiden moet je een veilige afstand houden, dus wat is het verschil.
Bumperkleven zijn jouw woorden, ik had het over een veilige afstand met de ACC op standje 2 en dat lijkt mij toch iets anders dan bumperkleven. Is iig zo ruim dat er nog wel eens mensen zijn die er tussen komen.Z___Z schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:13:
[...]
Het verschil is dat je door een personenauto geen kan kijken en dat mocht je in een kopstaart botsing terecht komen, je met een zware EV veel minder kans hebt op letsel als je tegen een lichte personenauto rijdt, dan tegen een nog zwaardere vrachtauto. Ofwel bumperkleven achter een vrachtwagen is wel het domste wat je kan doen op de snelweg.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik ook, maar in de pre-corona tijd was dat een bron van ergernis in verband met de tussen kruipende auto's en dus de acc die weer op de rem ging...Deveon schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:16:
[...]
Geen idee waar “hier” is maar rond Amsterdam in de spits houd ik gewoon 2-3 seconde aan, ook op de linkerbaan.
[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 05-07-2020 20:27 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Sinds ik adaptive cruisecontrol heb erger ik mij daar niet zo aan. Uiteindelijk maakt het toch maar weinig uit in je aankomsttijd.daemonix schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:25:
[...]
Ik ook, maar in de pre-corona tijd was dat een bron van ergernis in verband met de tussen kruipende auto's en dus de acc die weer op de rem ging...
Vorige week trouwens 43 km uit de accu van de GTE geperst, nog 2 en ik rijd volledig elektrisch naar mijn werk
Zouden er ook after market range extenders zijn voor hybrides?Deveon schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:31:
[...]
Vorige week trouwens 43 km uit de accu van de GTE geperst, nog 2 en ik rijd volledig elektrisch naar mijn werk
Mux (van de Leaf extender) wilde ooit met een Outlander aan de slag, maar ik denk niet dat de GTE zich daar goed voor leent. Een Model 3 komt misschien wel +/- 75% verder op een kWh en doordat bij de GTE de elektromotor achter de versnellingsbak zit is het te complex om er een BEV van te maken. Zo lang die brandstofmotor erin zit heeft die onderhoud nodig en kan die beter maar ook wat uurtjes draaien op de snelweg, daar doet die probleemloos 1 op 20. Voor zeer specifieke situaties is de PHEV zeker een uitvinding. Bijvoorbeeld bij een eigen oprit (of op het werk laden), veel kleine stukjes (boodschappen, sport van kinderen), maar ook regelmatig wat verder én bijvoorbeeld lange afstanden (met een aanhanger).joepie de p schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:21:
[...]
Zouden er ook after market range extenders zijn voor hybrides?
Normaliter haal ik er 25-30 km uit en na elk ritje laden wordt wel wat veel. Mijn Model 3 ging maar 2-3x per week aan de lader (onder 30% SoC), dat is wel echt veel prettiger en voelt meer als thuis tanken.
- Niet erg populair bij demografieën die elektrisch rijden en geld willen uitgeven aan meer elektrisch
- Erg kleine auto met beperkt GVW, dus moeilijk om genoeg accu's in te proppen om het het geld waard te maken.
- Technisch complex - watergekoelde accu onder de auto terwijl een extra accu waarschijnlijk in de auto moet. Vergelijk dat met een Outlander waar je naast de bestaande accu een groot rechthoekig stuk lege ruimte hebt (nouja, met een plastic tray erin) waar je meer in kunt proppen.
PHEVs zijn sowieso lastig, want ze zijn niet echt gemaakt als elektrische auto. Je kunt maar met weinig PHEVs een stuk elektrisch rijden, binnen redelijke tijd opladen en weer terug elektrisch - eigenlijk alleen de Outlander kan dat goed (met chademo). Geen enkele PHEV heeft een krachtige AC lader. Je wordt echt geforceerd om de benzinemotor te gebruiken als de accu op is, wat het een beetje nutteloos maakt om de accu groter te maken. Ja, je kunt marginaal verder op de accu zelf, maar wat dan? Als je een rit van 200km maakt, zet het geen zoden aan de dijk als je 50 ipv 25km elektrisch kunt rijden. Bovendien maakt het extreem hoge elektrische verbruik van veel PHEVs elektrisch rijden bijna even duur als op benzine - als je publiek laadt.
Dan houd je dus als potentiele klanten over:
- Mensen die thuis of op werk (nagenoeg) gratis kunnen laden, dus waar verbruik niet uitmaakt
- Mensen die alleen korte ritten maken, maar net niet kort genoeg om het nu volelektrisch te redden
- Mensen die bereid zijn goed geld te spenderen aan een auto zonder er in objectieve zin heel veel functionaliteit aan toe te voegen
Da's maar een kleine subset van PHEV-rijders. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal eens met het idee en als ik zelf een Golf/Passat GTE zou hebben, zouden er allang eindeloos veel extra batterijen bijgeplaatst zijn. Maar muxsan heeft weinig werknemers en dus weinig beschikbare ontwerptijd, en dat beperkt hoeveel we kunnen doen. Dan staan de meeste PHEVs vrij laag op het prioriteitenlijstje. Op korte termijn lijkt de volgorde te zijn:
- Verder ontwikkelen aan Leaf/e-NV200 (met name: CCS snelladen, verder werken aan accutechniek)
- i-Miev/C-Zero/iOn, Outlander, Peugeot Partner Electric, Berlingo Electric, basically alles wat de mitsubishi-drivetrain gebruikt
- Zoe/Fluence/Kangoo
- i3?
- PHEVs
Prius. Doe alsjeblieft iets voor de Prius.mux schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:04:
- Verder ontwikkelen aan Leaf/e-NV200 (met name: CCS snelladen, verder werken aan accutechniek)
- i-Miev/C-Zero/iOn, Outlander, Peugeot Partner Electric, Berlingo Electric, basically alles wat de mitsubishi-drivetrain gebruikt
- Zoe/Fluence/Kangoo
- i3?
- PHEVs
Signatures zijn voor boomers.
Dit is wel vaker ter sprake gekomen en zoals betoogd door @mux is snelheid veel meer bepalend voor het risico dan veel andere zaken. 85km/u achter een vrachtwagen is dus vrijwel zeker veiliger dan met een hogere snelheid op de linkerbaan. Met ACC achter een vrachtwagen "kleven" (zelfs op de minimale volgafstand die het systeem toestaat) is dat dus waarschijnlijk ook, je hoeft namelijk alleen het verkeer achter je in de gaten te houden, het systeem houdt je voorganger in de gaten.Z___Z schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:13:
Ofwel bumperkleven achter een vrachtwagen is wel het domste wat je kan doen op de snelweg.
Het zit hem hier een beetje in de term "bumperklever", inderdaad vind ik op <2s achter een vrachtwagen kleven zonder ACC ook niet slim, met ACC wordt dit echter heel anders. Verder houdt in NL vrijwel niemand voldoende afstand, ik houd op de minimale setting van mijn ACC meer afstand dan de meeste weggebruikers en dat is minder afstand dan ik zelf zou houden zonder ACC.
Dat kan en ik doe dit inderdaad ook als ik niet op de ACC rijd. Echter ben je dan wel de uitzondering, de treintjes op de linker baan houden doorgaans minder dan 0,5s (dat is zegmaar 3 autolengtes bij 100km/u) In deze ruimte van 0,5s wordt ook gewoon nog volop ingevoegd en het is dan ook niet moeilijk volop gevallen te zien waar minder dan 0,2s afstand gehouden wordt.Deveon schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:16:
[...]
Geen idee waar “hier” is maar rond Amsterdam in de spits houd ik gewoon 2-3 seconde aan, ook op de linkerbaan.
Gewoon voldoende afstand houden op de linkerbaan wordt ook regelmatig aangezien voor "onnodig links rijden" merk ik.
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 06-07-2020 09:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zeker als de wagen zwaarder wordt door de extra accu's is dat knap weinig winst inderdaad. Kun je het motorblok er niet uit halen en die ruimte volstouwen met accu's en zo de 1e full-electric Outlander maken?mux schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:04:
Als je een rit van 200km maakt, zet het geen zoden aan de dijk als je 50 ipv 25km elektrisch kunt rijden. Bovendien maakt het extreem hoge elektrische verbruik van veel PHEVs elektrisch rijden bijna even duur als op benzine - als je publiek laadt.
(maar stel dat je wel een extra accu in de Outlander zou prakken, kun je die dan ook via regeneratie laten laden zoals normaal?)
Exact expert nodig?
Dat kruis kan nog eens lang gaan duren, er staat hier al bijna een half jaar een laadpaal, nog steeds geen kruis en nog steeds geen bordje desondanks meermaals vragen. En doordat deze straat vrij druk is / weinig parkeerplaatsen staan er eigenlijk altijd wel ICEs geparkeerd bij de laadpaal.. Ik twijfel om een nieuwe aanvraag in te dienen omdat de paal altijd bezet islogix147 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:22:
[...]
Ik heb na 7 maanden in die gemeente eindelijk mijn openbare laadpaal. Als je de mailwisseling tussen mij-gemeente-exploitant-projectmanager gemeente ziet is het bijna nieuwswaardig om te zien hoeveel tijd je erin moet steken;-) terwijl een handicap parkeerplaats geplaatst is om na 4 weken weer 200 meter verder verplaatst te worden( en helaas bovenop de E-laadplaats) omdat de bestuurster in kwestie de BOCHT niet goed kan maken. Mensje loopt elke 200 meter extra omdat ze niet schuin in kan parkeren.. Wijkagent heeft haar inmiddels wel meerdere keren aangesproken om de auto wel recht in vak te zetten. Ze stond soms zo scheef dat je het dwars kon noemen en gevolg dat je ernaast op een normaal vak je auto niet kwijt kon. Gelukkig heeft de aannemer de laadvoorziening iets verplaatst zodat ik alsnog op 3 plekken bij mijn laadpaal kan. Nu wachten op kruisen vanuit de gemeente... dat duurt inmiddels al 6 weken... Gelukkig maar enkele asos in de buurt die de plek voor de paal niet vrijlaten zonder kruis. Ondanks vragen - mja
Gemeente Eindhoven is zeker niet de snelste dus hoop niet teveel... beleid ligt daar echt aan 0 normen gebonden. Helaas woon ik 7 hoog, 0 meter eigen grond en vanuit de gemeente is stroom in de garages verderop niet toegestaan.
Ik zou eerder vóór de publieke laadvoorziening gaan, deze kun je krijgen bij 400 meter niets in de buurt en geen oprit/parkeerplaats.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Da's natuurlijk de droom, maar ik denk niet dat ik hoef te vertellen dat dit een kostbare zaak gaat worden. Gaat het echt opwegen tegen iets equivalents?Crazy D schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:02:
Zeker als de wagen zwaarder wordt door de extra accu's is dat knap weinig winst inderdaad. Kun je het motorblok er niet uit halen en die ruimte volstouwen met accu's en zo de 1e full-electric Outlander maken?
De USP van een full-electric outlander gaat natuurlijk zijn dat hij al gehomologeerd is om veel te trekken, reeds een full-electric drivetrain heeft en dus relatief makkelijk om te bouwen is en 4-wielaandrijving heeft. Maar als je zeg een halfjaar bezig bent met zo'n project (inclusief keuring), er 25k+ aan uitgeeft... dan gaat het hele project toch al gauw niet veel beter zijn dan een tweedehands X, e-tron, etc. En dat zijn in andere opzichten ook weer veel betere auto's.
Dit is echt waar je tegenaan blijft lopen in deze sector: het is moeilijk om dingen goedkoop genoeg te doen dat het zin heeft.
Dat geldt overigens voor veel sectoren die lokale afvalstromen (zo zie ik Leafs die een extender nodig hebben maar even) proberen op te waarderen of te verwaarden. Je kan vaak moeilijk concurreren tegen de gigantische schaal van de "oude economie" waarin kosten nog lekker ge-externaliseerd zijn. Je circulaire / recycle verhaal wordt als ondernemer veel belangrijker.mux schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:21:
[...]
Dit is echt waar je tegenaan blijft lopen in deze sector: het is moeilijk om dingen goedkoop genoeg te doen dat het zin heeft.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Er is ook nog een optie om meer laadpalen in de buurt aan te vragen.ramrodwillem schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:26:
https://nederlandelektris...g/subsidies-en-regelingen
Bijvoorbeeld in de MRA https://laadpaal.mrae.nl/
Ik wil die 100m best lopen dat is het punt niet hoor maar je kan wel aanvoelen dat het binnenkort niet meer voldoende is . Met geen eigen laadpaal moet je wel meer zekerheid hebben dat je je wagen altijd kan opladen dan die ene ....
Ook de aandrijflijn speelt ook een grote rol, want de Passat GTE met 200 kg minder en 25 cm lager lijkt met de brandstof motor efficiënter te zijn dan de Outlander, maar elektrisch niet. De enige reden die dat zou verklaren is dat de Outlander zijn elektromotoren niet voor de versnellingsbak heeft zitten.WhySoSerious schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:06:
Gewicht heeft nauwelijks invloed op het verbruik wanneer eenmaal op snelheid. Cw-waarde x frontaal oppervlak zegt hoe efficiënt een voorwerp voort beweegt (of liever gezegd: hoeveel last dit voorwerp heeft van wrijving) en ik ben bang dat een Outlander niet heel positief scoort.
Met de Model 3 heb ik het trouwens nooit echt ervaren, maar ook het terugwinnen lijkt in de GTE veel minder efficient te zijn. Uitrollen geeft flinke winsten en ook hier verdenk ik de versnellingsbak van grote verliezen.
Rijd je elke dag de accu leeg dan? Ik zocht de laadpaal pas op wanneer ik geen tweede keer naar mijn werk (retour) red of als ik weet dat ik het binnenkort nodig heb.ramrodwillem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:39:
Ja thx , wachttijd voor Rotterdam is zo,n 6 maanden ...
Ik wil die 100m best lopen dat is het punt niet hoor maar je kan wel aanvoelen dat het binnenkort niet meer voldoende is . Met geen eigen laadpaal moet je wel meer zekerheid hebben dat je je wagen altijd kan opladen dan die ene ....
Je bestelt je EV en vraagt de nieuwe laadpaal aan. De eerste zes maanden gebruik je de paal op 100m. Daarna de paal dichterbij. Ik zie het probleem niet zo? 100 meter is letterlijk 1 minuut wandelen. Tenzij dat door een fysieke beperking ofzo niet kan, in dat geval alle begrip voor. Maar als je gewoon 'able-bodied' bent, is 100m niets.ramrodwillem schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:39:
Ja thx , wachttijd voor Rotterdam is zo,n 6 maanden ...
Als er veel EV's bijkomen worden er natuurlijk ook nieuwe palen aangevraagd, waardoor de 'laaddruk' weer daalt.
[ Voor 7% gewijzigd door marvel27 op 06-07-2020 10:55 ]
Ja, dat is ook mijn ervaring. Sommige van die bakken zijn puur gemaakt om een hybride versie te hebben, maar verder helemaal niet ontworpen om er daadwerkelijk efficient ermee om te gaan.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:44:
[...]
Ook de aandrijflijn speelt ook een grote rol, want de Passat GTE met 200 kg minder en 25 cm lager lijkt met de brandstof motor efficiënter te zijn dan de Outlander, maar elektrisch niet. De enige reden die dat zou verklaren is dat de Outlander zijn elektromotoren niet voor de versnellingsbak heeft zitten.
Met de Model 3 heb ik het trouwens nooit echt ervaren, maar ook het terugwinnen lijkt in de GTE veel minder efficient te zijn. Uitrollen geeft flinke winsten en ook hier verdenk ik de versnellingsbak van grote verliezen.
Dat het wel kan zie je in sommige andere modellen. Ik heb zelf een Fusion (Mondeo) waarbij het verbruik van 1:14 voor de benzineversie naar 1:20 voor de hybride versie (niet plug-in) gaat. De benzinemotor die in beide ligt is daarbij exact dezelde, de aandrijflijn is wel aangepast. De Hybride heeft daarmee veel meer vermogen (200pk vs 110pk), maar is daarmee wel stukken zuiniger. En dat met een accu van slechts 1kW.....
Het kan dus wel, alleen lijkt het er bij de GTE inderdaad op dat er weinig moeite in het hybridestuk is gestoken. Erg jammer want hybrid zou voor veel mensen een goede en goedkopere tussenstap kunnen zijn naar volledig EV rijden.
[removed]
De standaard lijkt nu wel hybride te worden in de vorm van mild hybride met 48V ondersteuning, maar voelt wel erg als “too little, too late”.redwing schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:08:
[...]
Het kan dus wel, alleen lijkt het er bij de GTE inderdaad op dat er weinig moeite in het hybridestuk is gestoken. Erg jammer want hybrid zou voor veel mensen een goede en goedkopere tussenstap kunnen zijn naar volledig EV rijden.
Inderdaad, de techniek die b.v. in mijn Ford zit is niet echt high-tech te noemen. De gebruikte CVT is niet veel anders dan wat er vroeger in een DAFje zat, een elektromotor van 100pk met een formaat dat in een auto bruikbaar is, is er al tijden en een accupakket van 1kW is ook niet echt indrukwekkend te noemen. Dit hadden ze dus al 20 jaar geleden op een betaalbare manier kunnen bouwen.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:16:
[...]
De standaard lijkt nu wel hybride te worden in de vorm van mild hybride met 48V ondersteuning, maar voelt wel erg als “to little, to late”.
[removed]
[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
"Too little, too late"
Wanneer kwam Toyota ook alweer met de eerste Prius uit? Oh ja, 23 jaar geleden.redwing schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:23:
[...]
Inderdaad, de techniek die b.v. in mijn Ford zit is niet echt high-tech te noemen. De gebruikte CVT is niet veel anders dan wat er vroeger in een DAFje zat, een elektromotor van 100pk met een formaat dat in een auto bruikbaar is, is er al tijden en een accupakket van 1kW is ook niet echt indrukwekkend te noemen. Dit hadden ze dus al 20 jaar geleden op een betaalbare manier kunnen bouwen.
Is qua verbruik voor een hybride (en plugin-hybride) nog altijd niet geëvenaard. Ik snap nog altijd niet hoe een hybride VAG 1:14 kan doen als de accu leeg is terwijl een Prius dan gewoon 1:20 doet.
Was de Ioniq hybrid niet efficienter dan de Prius?Maasluip schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Wanneer kwam Toyota ook alweer met de eerste Prius uit? Oh ja, 23 jaar geleden.
Is qua verbruik voor een hybride (en plugin-hybride) nog altijd niet geëvenaard.
Ik weet niet. Op papier niet, van de praktijk heb ik er niks van gehoord.assje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:17:
[...]
Was de Ioniq hybrid niet efficienter dan de Prius?
Op spritmonitor doet de ioniq hybrid 1:20,63, Priussen vanaf 2016 doen 1:22,37
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 06-07-2020 13:29 ]
Ik had er ook eigenlijk 40 jaar van moeten maken. We hebben het over hier techniek waar ik 25 jaar geleden op school al mee werkte. En toen ging het al om oude opstellingen..... En inderdaad snap ik niet hoe het komt dat een hybride VAG amper de 1:14 haalt. Zoals ik al zei, vergelijk dat met mijn auto waar een doodnormale 2 liter motor inzit. Die rijdt in principe ook 1:14, maar puur door het terugwinnen van energie tijdens het remmen en gas loslaten en het efficient laten draaien van de motor wordt dat 1:20. En zelfs als je alleen op de snelweg rijdt is dat alsnog 1:18. En dit is toch echt een auto die puur ontworpen is als benzinewagen en waar ze later pas een hybride versie aan hebben toegevoegd (getuige o.a. de accu die in de kofferbak ligt)Maasluip schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Is qua verbruik voor een hybride (en plugin-hybride) nog altijd niet geëvenaard. Ik snap nog altijd niet hoe een hybride VAG 1:14 kan doen als de accu leeg is terwijl een Prius dan gewoon 1:20 doet.
Naar mijn idee is het heel simpel en hebben ze bij VAG zo goedkoop mogelijk aan de regels willen voldoen en zijn ze helemaal niet bezig geweest om een goede en zuinige hybride neer te zetten. Nu kan dat natuurlijk marketingtechnisch zijn en dat niemand op zuinige auto's zit te wachten, maar in de huidige tijd klinkt dat niet echt logisch meer.
[removed]
Zonder te laden doet mijn Passat gewoon 1 op 17 met een vmax van 120 km/u. Scheelt ongeveer een liter per 100 km met onze Focus ‘06, beide op vpower. Ik ga dan wel uit van een volledig rit waarbij de accu bij aankomst op hetzelfde niveau zit als bij vertrek. Daar zitten uiteraard wel volledig elektrische kilometers tussen.Maasluip schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Helaas houd VW het gemiddelde verbruik van beide motoren over het totaal aantal kilometers en bied het geen overzicht over hoeveel kilometers de brandstofmotor uitgeschakeld was. Aangezien ik vrij veel laad draait de brandstofmotor eigenlijk altijd optimaal op de snelweg en is het gemiddelde makkelijk 1 op 20 bij 105 op de GPS.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Ja nou, ik ben op zich de laatste die hier nu gaat roepen dat t wel erg off topic gaat, maar wat is dat allemaal ineens over hybrides en liters benzine en diesel enzo. Ik ging me al bijna afvragen of ik wel goed zat te lezenkdeboois schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:56:
Hier kunnen jullie verder: Hoe zuinig rij jij? - Deel 2
Pics or didn’t happen! 😎Blonde Tux schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:48:
* Blonde Tux heeft vandaag z'n Renault Zoe R90 in ontvangst genomen
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ha, hier vlakbijBlonde Tux schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:52:
[...]
Oud en nieuw bij elkaar: Van Geel naar Blauw
[Afbeelding]
Import van EVs
Nieuwe beelden van de Q4 Sportback e-tron. De foto’s zijn niet zo mooi, maar op dit filmpje ziet hij er toch wel vet uit. Volgens autoblog komt hij in Duitsland vanaf 40k op de markt. Ik ben benieuwd.
Kun je met de GTE voorkoelen/verwarmen aan de paal? Wellicht scheelt dat net dat laatste stukje.Deveon schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:31:
[...]
Sinds ik adaptive cruisecontrol heb erger ik mij daar niet zo aan. Uiteindelijk maakt het toch maar weinig uit in je aankomsttijd.
Ja, volgens mij ook via de app maar verlengen is mij te ingewikkeld (het lijkt erop dat ik langs een dealer moet, brrr). Met die 43 km stond de ventilatie zelfs uit met het dakraam (deel van de rit) op een kiert.Volgens de boordcomputer scheelt de ventilatie al 2-3 km op een accu al heb ik geen idee wat de impact van het dakraam is. Voor die extra 2 kms moet ik denk ik gewoon de snelheid verlagen naar 90 km/u max, maar vind het die moeite eigenlijk niet waard. Gewoon leuk om af en toe een beetje mee te spelen wanneer ik de tijd heb, in de dagelijkse realiteit staat de cruise control gewoon op 120. Na 2000 km tanken neem ik wel voor liefErasmo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:31:
[...]
Kun je met de GTE voorkoelen/verwarmen aan de paal? Wellicht scheelt dat net dat laatste stukje.
Mooi ding.Z___Z schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:39:
[YouTube: The Audi Q4 Sportback e-tron concept| Dynamic and elegant Coupé design]
Nieuwe beelden van de Q4 Sportback e-tron. De foto’s zijn niet zo mooi, maar op dit filmpje ziet hij er toch wel vet uit. Volgens autoblog komt hij in Duitsland vanaf 40k op de markt. Ik ben benieuwd.
Ben benieuwd wat je krijgt voor die 40k. Als je kijkt naar de prijs van de ID3 ben ik bang dat je voor 40k een audi krijgt met een fietsaccu en houten stoelen.
Die auto, voor 40k? Volgens mij ken je de pricing van Audi nog niet echt.Z___Z schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:39:
[YouTube: The Audi Q4 Sportback e-tron concept| Dynamic and elegant Coupé design]
Als 2de eigenaar waarschijnlijk na 100k km, dan kan het wel een 40k zijn
Of dat is de prijs exclusief batterij waarschijnlijk.
En qua formaat gaan ze blijkbaar nog steeds geen kleinere EV's maken.
Ja, en dan zijn de wielen en stuurwiel ook nog optioneel bij die prijs, net als de ruitenwissers.bottom line schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:24:
[...]
Die auto, voor 40k? Volgens mij ken je de pricing van Audi nog niet echt.
Als 2de eigenaar waarschijnlijk na 100k km, dan kan het wel een 40k zijn![]()
Maar ze doen het weldaemonix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:31:
[...]
Ja, en dan zijn de wielen en stuurwiel ook nog optioneel bij die prijs, net als de ruitenwissers.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik denk ook niet dat hij 40k wordt, stond op autoblog.nl zonder verdere bronvermelding voor de prijs in Duitsland. Zal wel inclusief de overheidssubsidie en de fabrikant subsidie (die verplicht is om in aanmerking te komen voor overheidssubsidie) zijn. Maar buiten de prijs zeg ik, zet maar voor de deur. Hoop dat hij volgend jaar goed leverbaar wordt. Gezien de ID.3 zal dat nog een hele klus worden.bottom line schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:24:
[...]
Waarom niet fatsoenlijk engelsZ___Z schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:39:
Voor 40K heb je een A3, en mag je nog bijbetalen voor functies die standaard op een Renault of Opel zitten. Deze EV zal richting de 60K gaan.bottom line schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:24:
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Misschien omdat het een Duitser is.... Tenminste dat hoop ik dan toch.ybos schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:35:
[...]
Waarom niet fatsoenlijk engelsDat duitse accent
![]()
Plaatjes van de El Born. Ziet er toch een stuk beter uit dan een ID.3. Kan toch niet dat VW het lelijkste interieur gaat krijgen.
40k lijkt mij wat weinig inderdaad. De huidige E-tron (die toch een stukje groter is) begint vanaf 62k. Voor 70k heb je al een rijkelijk aangekleed model. Deze zal daar echt wel onder gaan zitten gezien zijn formaat en positie in de line-up.Z___Z schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:39:
Ik verwacht dat hij zal beginnen bij 50 en rijkelijk aangekleed richting de 60 tot 65 gaat voor de echt full-option variant.
De huidige E-tron vind ik wel wat mooier, vooral de achterkant die is wel wat druk eigenlijk. Volgens mij is het nog wel een concept versie dus het uiteindelijke resultaat kan nog iets anders eruit zien.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 08-07-2020 14:54 ]
Dit is wel de Cupra-versie en niet de 'gewone' Seat-variant. Dat scheelt natuurlijk wel iets.Z___Z schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:39:
[...]
Misschien omdat het een Duitser is.... Tenminste dat hoop ik dan toch.
Plaatjes van de El Born. Ziet er toch een stuk beter uit dan een ID.3. Kan toch niet dat VW het lelijkste interieur gaat krijgen.
[Afbeelding]
edit: het scheelt vooral die extra bak op de middentunnel. Die zit er bij de gewone El Born niet in.
[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 08-07-2020 15:33 ]
Punctuality is the politeness of kings
Ja en de middenarmsteun. Cupra zal wat mooiere stofjes gebruiken, maar als je die in je hoofd vervangt met hard plastic op het dashboard en stof op de stoelen, en alleen naar het design kijkt, is dit IMHO toch echt beter dan de ID.3.dreamscape schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:32:
[...]
Dit is wel de Cupra-versie en niet de 'gewone' Seat-variant. Dat scheelt natuurlijk wel iets.
edit: het scheelt vooral die extra bak op de middentunnel. Die zit er bij de gewone El Born niet in.
Import van EVs
Tesla Model Y RWD (2024)
Verschillen zijn dat die nieuwe drie fase laden heeft en ook als 39kWh versie komt, en dus blijkbaar ook een officieel trekgewicht (hoewel ik hoorde dat alleen de 64kWh versie dit heeft, ben niet zeker).
300kg is niet echt een heel praktisch gewicht, dus waar dat vandaan komt? Maar het is beter dan 0.
[ Voor 22% gewijzigd door Luiaard op 08-07-2020 17:57 ]
Import van EVs
Maar dat is toch wel een verschil hoor.. De MG is prima, maar basic, op wat optische gadgets als een panaromadak na.. Maar de afwerking van de Kia was toch beter hoor.. Ook de bagageruimte, wat een dealbreaker was, deed voor ons niet onder.. Had ik minder verwacht..
Het prijsverschil is wel even 13k.. maar tja.. voor kwaliteit betaal je ook wat meer inderdaad...
En voor een 20kWh grotere batterij....greatgonzo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:42:
Het prijsverschil is wel even 13k.. maar tja.. voor kwaliteit betaal je ook wat meer inderdaad...
En voor een veel groter bereik.
Pobeer het en zie wat er gebeurd? Er valt altijd nog wel te onderhandelen bij de dealers, ook al krijg je al 4.000 euro korting verdienen ze nog steeds meer dan genoeg. Het standaard onderhandel geneuzel werkt nog steeds hetzelfde.greatgonzo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:58:
Wat ik me nog wel afvroeg.. Zowel nissan, MG, Kia doen er 4000 korting op.. Valt er nog steeds te onderhandelen? Kregen ook weer €750 voor rijklaar maken in de offerte.. Voor wat?? Niet voor opladen, want daar rekenen ze nog €15 voor..
Bij MG belden ze ons ook nog aan het einde van de dag terug dat ze 600 meer voor de inruil konden bieden (ze hadden dan ook wel een concrete bieding op de inruil maar toch) omdat ze wisten dat we bij Opel ook gingen kijken.
Het was een erg goede deal; 320 pm voor 25.000km per jaar, net iets meer dan 0.19€/km inc laadkosten. Past dus groot en deels in de km vergoeding van de baas. Het zou tevens mijn eerste auto zijn, dus op dit moment ben ik afhankelijk van OV als ik een enkele keer in de week naar kantoor moet.
Het liefst loop ik weg bij vertraging van ongeveer een jaar. Anderzijds, ik kan een andere wagen niet zo voordelig berekenen of ik moet wel heel optimistisch zijn in de restwaarde. Wellicht mogelijk bij een benzine, maar zeker niet met een EV. Helaas moet ik toch wel wat eisen stellen aan het bereik, omdat ik enkel een lader op kantoor (50km enkel) ter beschikking heb.
En ik maar denken dat ik mijn puzzel om elektrisch te rijden had opgelost bij het tekenen van het leasecontract
Dat rijklaar maken is onderdeel van de totale prijs. Het drukt de cataloguswaarde (fiscale waarde), wat de bijtelling lager maakt voor zakelijke rijders. Een fiscaal trucje dus. Het heeft weinig meer te maken met de echte activiteiten van het rijklaar maken.greatgonzo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:58:
Wat ik me nog wel afvroeg.. Zowel nissan, MG, Kia doen er 4000 korting op.. Valt er nog steeds te onderhandelen? Kregen ook weer €750 voor rijklaar maken in de offerte.. Voor wat?? Niet voor opladen, want daar rekenen ze nog €15 voor..
Wat is je budget? Je zou kunnen kijken naar de MG ZS, erg goede aanbieding op dit moment. Bereik van 200-250km, zou voldoende moeten zijn.Thomqa schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:51:
Ugh, toch even mijn frustratie delen hier. Seat Mii Electric voor PL op bestelling staan, levering wordt telkens uitgesteld. Februari getekend, met een verwachte leverdatum van mei/juni. Eerst zou er ondanks Corona geen vertraging zijn, nou ineens hebben ze geen idee meer wat er gebeurd in de fabriek. Ze kunnen niet eens "beloven" dat hij dit jaar nog komt.
Het was een erg goede deal; 320 pm voor 25.000km per jaar, net iets meer dan 0.19€/km inc laadkosten. Past dus groot en deels in de km vergoeding van de baas. Het zou tevens mijn eerste auto zijn, dus op dit moment ben ik afhankelijk van OV als ik een enkele keer in de week naar kantoor moet.
Het liefst loop ik weg bij vertraging van ongeveer een jaar. Anderzijds, ik kan een andere wagen niet zo voordelig berekenen of ik moet wel heel optimistisch zijn in de restwaarde. Wellicht mogelijk bij een benzine, maar zeker niet met een EV. Helaas moet ik toch wel wat eisen stellen aan het bereik, omdat ik enkel een lader op kantoor (50km enkel) ter beschikking heb.
En ik maar denken dat ik mijn puzzel om elektrisch te rijden had opgelost bij het tekenen van het leasecontract
Ik snap dat ook niet qua reclame uitingen van Kia. Ze adverteren met de bagageruimte met de laadvloer naar boven. Terwijl je die zonder consequentie naar beneden kan zetten, en dan is ie ineens bijna net zo ruim als een Leaf of e-Niro. Daarnaast is de beschikbare ruimte veel praktischer, dat zie je heel goed in de video daarover van TeslaBjorn: YouTube: Kia e-Soul banana box testgreatgonzo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:42:
[...]
Maar dat is toch wel een verschil hoor.. De MG is prima, maar basic, op wat optische gadgets als een panaromadak na.. Maar de afwerking van de Kia was toch beter hoor.. Ook de bagageruimte, wat een dealbreaker was, deed voor ons niet onder.. Had ik minder verwacht..
[...]
Hij krijgt daar meer bananendozen in (met de bank naar beneden) dan in menig andere elektrische auto, en dat zegt veel over de praktische bruikbaarheid van de ruimte.
Het lijkt er bijna op dat Kia niet wil kannibaliseren op de e-Niro.
De 300kg geldt alleen voor de 64kWh versie inderdaad, dat staat zo in de brochure op de site van Kia.Luiaard schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:55:
Ok ik dacht dat wat er tot nu zo'n beetje was verkocht het 2019 model was en dat de nieuwe versie, die binnenkort komt dan 2020 was. Maar dat maakt verder niet uit.
Verschillen zijn dat die nieuwe drie fase laden heeft en ook als 39kWh versie komt, en dus blijkbaar ook een officieel trekgewicht (hoewel ik hoorde dat alleen de 64kWh versie dit heeft, ben niet zeker).
300kg is niet echt een heel praktisch gewicht, dus waar dat vandaan komt? Maar het is beter dan 0.
Tesla Model Y RWD (2024)
Er is ook een 39 kWh versie op de Kia site. Die begint rond 33k.greatgonzo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:42:
zo ga je voor een proefrit voor de MG (staat bij de Kia garage in Hengelo, gestald door Van Mossel Lease).. en eindig je uiteindelijk ook in een proefrit in de Kia E-soul. Van Mossel doet daar ook €4000 bij de subsidie op.
Er waren ook veel meningen dat het potje de 1e dag niet zou overleven, dus zo bezien valt het nog mee...
Persoonlijk verwacht ik wel een aanpassing om uitstelgedrag te voorkomen.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Even refreshen, de "nog betere" Tweakers link staat direct boven jeMar.tin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:40:
[...]
https://nos.nl/artikel/23...ulieren-na-week-leeg.html
Béter, dan hoeven we de anti-EV propaganda van de televaag niet te lezen
Wat dat betreft is dat potje voor 2e hands EVs veel logischer, door die goedkoper te maken voorkom je nog enigszins dat ze naar het buitenland verdwijnen.
[removed]
Ik was zelf niet van plan EV te gaan rijden, maar door de subsidie en korting van fabrikant toch de stap gezet. Heeft zeker wel nut dus. Vergeet niet dat heel veel mensen nu voor de eerste keer eens in detail naar ev-rijden gaan kijken, dat is ook winst.
[ Voor 26% gewijzigd door marvel27 op 09-07-2020 09:29 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Even voor de duidelijkheid, ik vind de subsidie een prima idee. Ik snap alleen niet dat er dan geen potje wordt gemaakt die ruim de normale verkopen afdekt. Je wilt ten slotte niet de standaard verkopen subsidieren (want die zijn er toch al), je wilt juist extra mensen over de streep trekken. De subsidie is dus naar mijn idee alleen maar effectief als je het potje een stuk groter maakt.Mar.tin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:36:
[...]
Ik vind het wel mooi dat er ook een stimulatie (hoe "klein" dan ook) is voor de particuliere rijder. Een fors gedeelte van de EV's is nu (nog) zakelijk. En ik denk wel dat het juist ook belangrijk is voor de particulieren om die warm te krijgen voor elektrisch rijden. Immers koopt die groep over het algemeen méér met het hart. Meer positieve ervaringen in die groep zullen in de toekomst denk ik ook zwaarder meewegen in het aanschaffen van nog een EV. Waar de Leaserijders in een goed percentage een droge afweging maken puur op €'s denk ik.
[removed]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Het probleem is juist dat het geen 2500 extra EVs zijn. De normale verkopen (dus zonder subsidie) zitten al ruim boven die verkopen.Mar.tin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:50:
[...]
Ik denk ook zeker dat het effectiever is als de pot groter was geweest. Maar 2500 (extra) nieuwe privé EV's is desalniettemin een mooi begin denk ik. En er is duidelijk behoefte aan meer.
Maar niet effectief is overdreven denk ik.
En nu zullen er bij deze 1e pot best nog een aantal echt extra EVs zitten omdat je tot nu nog zeker wist dat je de subsidie ook ging krijgen. Nu echter het potje op is, is het onzeker of je nog subsidie krijgt (loting) of weet je vanaf september zeker dat je geen subsidie meer gaat krijgen (als het op volgorde gaat). Daardoor zul je die extra verkopen vanaf dan weer verliezen
Dus we zijn nu vooral de normale verkoop aan het belonen, en dat terwijl de subsidie echt in het leven is geroepen om extra verkopen te krijgen. En als je niet het beoogde doel bereikt is dat niet echt effectief
[removed]
Ik snap dus niet waarom je blijft volhouden dat de subsidie enkel mensen sponsort die al een ev wilden kopen. Dat is gewoon feitelijk onjuist.
Daarnaast is de kans dat je naast de subsidiepot grijpt miniem. Hoogstens krijg je gewoon je geld 6-12 maanden later.
De normale verkopen van BEV's, zijn dat over het algemeen geen zakelijke aankopen en minder particuliere? En door deze subsidies er nu meer particulieren een BEV aanschaffen?redwing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:01:
[...]
Het probleem is juist dat het geen 2500 extra EVs zijn. De normale verkopen (dus zonder subsidie) zitten al ruim boven die verkopen.
En nu zullen er bij deze 1e pot best nog een aantal echt extra EVs zitten omdat je tot nu nog zeker wist dat je de subsidie ook ging krijgen. Nu echter het potje op is, is het onzeker of je nog subsidie krijgt (loting) of weet je vanaf september zeker dat je geen subsidie meer gaat krijgen (als het op volgorde gaat). Daardoor zul je die extra verkopen vanaf dan weer verliezen
Dus we zijn nu vooral de normale verkoop aan het belonen, en dat terwijl de subsidie echt in het leven is geroepen om extra verkopen te krijgen. En als je niet het beoogde doel bereikt is dat niet echt effectief
Zakelijke aankopen zijn altijd de meerderheid geweest, maar particulier (zowel koop als lease) groeit ook hard. Momenteel is iets van 15% van de EV verkoop particulier en daar komt nog een paar % bij voor private lease.PhilipCl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:23:
[...]
De normale verkopen van BEV's, zijn dat over het algemeen geen zakelijke aankopen en minder particuliere? En door deze subsidies er nu meer particulieren een BEV aanschaffen?
Voor heel volgend jaar is er budget voor 7500 EVs. Totaal is de verwachting dat er zo'n 50k EVs verkocht gaan worden dit jaar. Reken je dan met zo'n 20% particulier (verkoop+lease) en je zit met standaard verkoop rond de 5k en dan zul je ook nog een paar k backlog van de huidige subsidie hebben. Voor het einde van het jaar zal de pot van 2021 dus zeer waarschijnlijk al op zijn. Zeker is iig dat de pot van 2021 jaar niet het eind van dat jaar gaat halen.
Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Ik geef al meerdere keren aan dat de subsidie en het idee er achter juist prima is. Alleen het gaat om de uitvoering en vooral het bedrag dat er uitgetrokken is. Wat ik nl. zie is dat de pot niet eens voldoende is om de standaard verkopen af te dekken, oftewel de pot van zowel dit als volgend jaar zijn alleen al door de standaard verkopen voor het einde van het betreffende jaar leeg. En dat terwijl je juist extra verkopen wil genereren. De pot zou dan ook minimaal de standaard verkopen+wat je extra wilt bereiken af moeten dekken. En dat is nu duidelijk niet het geval.marvel27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:22:
Mensen die al een ev wilden kopen zullen echt wel gewoon een ev kopen, met of zonder subsidie. Zullen een aantal van die mensen nu gesponsord worden met 4k? Absoluut. Maar evengoed wordt door de subsidie een EV een realistische optie voor heel wat mensen die dat anders niet overwogen zouden hebben. Dat geldt voor mij, maar uit de poll blijkt voor een meerderheid van de respondenten te gelden. De gemiddelde Nederlander is minder tech-minded dan iemand die op het tweaker-forum zit, dus daar zal dat effect nog groter zijn.
Ik snap dus niet waarom je blijft volhouden dat de subsidie enkel mensen sponsort die al een ev wilden kopen. Dat is gewoon feitelijk onjuist.
Tja, zo miniem lijkt die kans me dus niet. Voor dit jaar geldt dat inderdaad wel, maar zodra de pot van 2021 op is schuift alles een jaar door. En als dan de pot van 2022 ook op is krijg je gewoon geen subsidie meer (subsidie schuift max 1 jaar door). En als er niets verandert ga je dat punt al snel bereiken.Daarnaast is de kans dat je naast de subsidiepot grijpt miniem. Hoogstens krijg je gewoon je geld 6-12 maanden later.
[removed]
Kan ik niet in meegaan. Wij hebben specifiek op de subsidie gewacht, en als die er niet was gekomen had ik zeker tot in 2021 gewacht met de aanschaf van een EV cq mijn huidige benzinemodel compleet afgereden in afwachting van de perfecte EV. Die 4000 euro betekent zo'n 83K kilometer gratis rijden. Nice chimera trouwens.redwing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:01:
[...]
Zoals ik al zei is er met de subsidie zelf niets misCopyCatz schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:10:
[...]
Kan ik niet in meegaan. Wij hebben specifiek op de subsidie gewacht, en als die er niet was gekomen had ik zeker tot in 2021 gewacht met de aanschaf van een EV cq mijn huidige benzinemodel compleet afgereden in afwachting van de perfecte EV.
Die 4000 euro betekent zo'n 83K kilometer gratis rijden.
Thanks, alleen jammer dat ik het afgelopen jaar amper tijd heb gehad om te spelenNice chimera trouwens.
[removed]
Ik denk dat menig beleidsmedewerker zijn hoofd breekt over de beste manier om met een subsidie een stimulans te creëren die doet wat beoogd is.redwing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:01:
[...]
Het probleem is juist dat het geen 2500 extra EVs zijn. De normale verkopen (dus zonder subsidie) zitten al ruim boven die verkopen.
Import van EVs
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar naar mijn idee kun je wel makkelijk bedenken dat een potje die de normale verkopen nog niet dekt, ook niet voldoende zal zijn om ook de beoogde extra verkopen te financierenLuiaard schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:59:
[...]
Ik denk dat menig beleidsmedewerker zijn hoofd breekt over de beste manier om met een subsidie een stimulans te creëren die doet wat beoogd is.
Maar ja, dit zie je helaas nogal vaak met dit soort subsidies. Voordeel is wel dat het aandeel EVs toch aan het stijgen is en ze dus achteraf kunnen zeggen dat het succesvol was (net als met b.v. de subsidies die er waren op zonnepanelen
[removed]
Dit moeten eigenlijk gewoon met verplichtingen richting de fabrikanten.
Wil je in NL nog auto's mogen verkopen (liever in EU verband), dan moet dit jaar 5% volledig EV zijn wat je hier verkoopt. Gooi er een boeteclausule overheen en klaar.
Volgens daar 7% EV
Jaar daarna 10% EV
Etc. etc.
Effectiever en goedkoper.
In feite doet Europa dat al met de CO2 uitstoot van het verkochte wagenpark. Daarom zie je nu zeker in Nederland vooral hybrides in de brochures verschijnen. Vanwege de BPM kunnen de fabrikanten hier de hybride slijten voor dezelfde catalogusprijs dan vergelijkbare modellen zonder elektromotor.BlakHawk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:16:
Wil je in NL nog auto's mogen verkopen (liever in EU verband), dan moet dit jaar 5% volledig EV zijn wat je hier verkoopt. Gooi er een boeteclausule overheen en klaar.
Dat werkt dus een stuk beter dan subsidies, daarnaast is het goedkoper, geen potjes die op raken...Deveon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:20:
[...]
In feite doet Europa dat al met de CO2 uitstoot van het verkochte wagenpark. Daarom zie je nu zeker in Nederland vooral hybrides in de brochures verschijnen. Vanwege de BPM kunnen de fabrikanten hier de hybride slijten voor dezelfde catalogusprijs dan vergelijkbare modellen zonder elektromotor.
Definieer 'normale verkopen', heb je hier wel rekening gehouden met de prijsrange en eisen? Of puur en alleen alle EV verkopen (die geen zakelijke lease zijn).redwing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:11:
[...]
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar naar mijn idee kun je wel makkelijk bedenken dat een potje die de normale verkopen nog niet dekt, ook niet voldoende zal zijn om ook de beoogde extra verkopen te financieren![]()
Maar ja, dit zie je helaas nogal vaak met dit soort subsidies. Voordeel is wel dat het aandeel EVs toch aan het stijgen is en ze dus achteraf kunnen zeggen dat het succesvol was (net als met b.v. de subsidies die er waren op zonnepanelen)
Daarnaast kunnen de beleidsmakers van allerlei moois verzinnen, uiteindelijk rolt er een subsidie uit waar meer mensen hun plas over gedaan hebben en bedenkt de regering een budget, en daar moeten we het mee doen.
Ik wil maar zeggen, fijn dat er iets gedaan wordt, ook al is het t.o.v. ons omringende landen misschien minder qua grootte van de pot en hoogte van de subsidie. Hier is stimulering misschien minder nodig omdat wij al verder zijn qua aantallen en infrastructuur.
Import van EVs
Broekzak, vestzak. In plaats van een paar duizend euro geven aan de koper loopt de staat daarmee geld mis aan de BPM inkomsten. Al ben ik het met je eens dat het beleid wel goed werkt, zeker omdat CO2 uitstoot ook verhandelbaar is waardoor volledig elektrische merken hier ook van profiteren (deal tussen FCA en Tesla). Daarnaast sturen de fabrikanten op een lage CO2 uitstoot en de importeurs hun aanbod hier ook op afspiegelen. Al geld wel dat die dure hybride in Nederland verkocht wordt zodat de auto zonder de elektomotor vervolgens in een ander land verkocht kan worden.BlakHawk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:24:
[...]
Dat werkt dus een stuk beter dan subsidies, daarnaast is het goedkoper, geen potjes die op raken...
Ik kijk naar alle particuliere verkopen die in aanmerking komen voor deze subsidie (koop+private lease)Luiaard schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:27:
[...]
Definieer 'normale verkopen', heb je hier wel rekening gehouden met de prijsrange en eisen? Of puur en alleen alle EV verkopen (die geen zakelijke lease zijn).
Dat snap ik, maar naar mijn idee is het veel efficiënter in zo'n geval om wat meer uit te trekken. Door meer geld beschikbaar te hebben gaat uiteindelijk een groter deel van de hele pot naar de groep die je wilt bereiken.Daarnaast kunnen de beleidsmakers van allerlei moois verzinnen, uiteindelijk rolt er een subsidie uit waar meer mensen hun plas over gedaan hebben en bedenkt de regering een budget, en daar moeten we het mee doen.
Tuurlijk is het goed, de voornaamste reden waarom we voorop lopen met EVs is natuurlijk ook eerdere subsidies/belastingvoordelen.Ik wil maar zeggen, fijn dat er iets gedaan wordt, ook al is het t.o.v. ons omringende landen misschien minder qua grootte van de pot en hoogte van de subsidie. Hier is stimulering misschien minder nodig omdat wij al verder zijn qua aantallen en infrastructuur.
[removed]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
:strip_exif()/f/image/f9uUA42J30KH9kNR3CNLSFcU.jpg?f=fotoalbum_medium)