Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
CopyCatz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:57:
[...]Dat vermoed ik ook.. als in de pers komt dat het budget in 1 dag op is zal het wel een hoop gezeik op social media opleveren over rijke stinkerds.. Als regering kun je het op dit moment niet echt maken denk ik. Ik hoop wel dat iedereen begrijpt dat wij dit bedrag opzij hebben gezet in afwachting van de subsidie, tis niet zo dat ik dat als disposable income heb..
Mijn eerste EV was een 4 jaar oude ocassion met een bereik van 100 a 130Km en rij nu een Citigo waar ik in november al een private lease contract voor had getekend omdat zoals later bleek ze gauw waren uitverkocht. Vervolgens nog 4 maanden op moeten wachten en andere mogelijk nog steeds.
Stel je die vooroordelen eens voor zeg :D ben ik zeker een subsidie rijder die enkel het voordeeltje geen motorrijtuigenbelasting heeft :')
Oh en aldus de volgende post leef ik nog boven m’n stand ook :/
offtopic:
wtf dan met die huurwoning voor 920/maand en minder duur mag als modaal niet

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 01-07-2020 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
DigitalExorcist schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:07:
[...]

En waarom moet dat afgeschaft worden? .... Wat een onzin zeg. Juist ideaal, privé leasen: vast bedrag, geen gehannes, geen kosten voor onderhoud en beurten en wat dies meer zij, verzekering inclusief, ik vind het ideaal.
Je leeft dan boven je stand. Dingen gebruiken die je eigenlijk niet kan betalen. Voor velen is dat helaas de normaalste zaak van de wereld. Dat was vroeger wel beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:50
DigitalExorcist schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Vooringenomen mening. Jij kan niet garanderen dat die mensen niet gewoon op bezoek zijn, een partner hebben, geld hebben geërfd of verdiend hebben (wie weet zitten er vroege bitcoinminers bij!) of gewoon een stabiele goed betaalde baan hebben.

Ieder moet voor zichzelf kunnen beslissen, daar hebben we @fisherman niet voor nodig gelukkig. En vergeet niet hoeveel geld je bespáárt door géén benzine te tanken met een Tesla: over 4 jaar kan het leasen van een Tesla best wel voordeliger zijn dan een benzineauto bij hetzelfde gebruik. Sterker nog.. ik weet het haast wel zeker...
Maar als EV rijder met het milieu in het achterhoofd (tweakers uhuh), dan heb je als samenleving toch liever iemand die zich (zoals met deze subsidie) committeert tot 3 jaar elektrisch rijden, dan iemand die een bak least en geen budget heeft voor meer dan 1 of 2 maanden lease? Er gaan er nu denk ik aardig wat terug naar de leasemaatschappij, hopelijk zonder gezeik over de annuleringsvoorwaarden. Goed misschien levert dit wat gebruikte modellen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-10 13:05
fisherman schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Je leeft dan boven je stand. Dingen gebruiken die je eigenlijk niet kan betalen. Voor velen is dat helaas de normaalste zaak van de wereld. Dat was vroeger wel beter geregeld.
Huh? Boven je stand leven? .... weet je wel waar je het over hebt of verzin je dit ter plekke? Natuurlijk kun je boven je stand leven, maar je kan ook zonder lease prima boven je stand leven. Of heb jij je huis ook cash betaald misschien?

Nee hoor, gewoon normaal nadenken en niks 'verbieden' maar mensen instrueren en informeren. Lijkt me veel beter. Geloof me, als je een auto koopt, cash betaalt en vervolgens nét buiten de garantie een distributieriem moet vervangen - dán zou je willen dat je geleased had. Dan héb je nog wat aan je geld, anders niet.

[ Voor 27% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-07-2020 10:17 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
bite schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Mijn eerste EV was een 4 jaar oude ocassion met een bereik van 100 a 130Km en rij nu een Citigo waar ik in november al een private lease contract voor had getekend omdat zoals later bleek ze gauw waren uitverkocht. Vervolgens nog 4 maanden op moeten wachten en andere mogelijk nog steeds.
Stel je die vooroordelen eens voor zeg :D ben ik zeker een subsidie rijder die enkel het voordeeltje geen motorrijtuigenbelasting heeft :')
Tja ik ben de zure reacties op autoweek van de Opel kadett pimpers gewend die het niet hebben op auto subsidies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
DigitalExorcist schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Vooringenomen mening. Jij kan niet garanderen dat die mensen niet gewoon op bezoek zijn, een partner hebben, geld hebben geërfd of verdiend hebben (wie weet zitten er vroege bitcoinminers bij!) of gewoon een stabiele goed betaalde baan hebben.

Ieder moet voor zichzelf kunnen beslissen, daar hebben we @fisherman niet voor nodig gelukkig. En vergeet niet hoeveel geld je bespáárt door géén benzine te tanken met een Tesla: over 4 jaar kan het leasen van een Tesla best wel voordeliger zijn dan een benzineauto bij hetzelfde gebruik. Sterker nog.. ik weet het haast wel zeker...
Als je veel geld geërfd hebt, dan woon je niet in een klein appartementje of klein rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
DigitalExorcist schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Huh? Boven je stand leven? .... weet je wel waar je het over hebt of verzin je dit ter plekke? Natuurlijk kun je boven je stand leven, maar je kan ook zonder lease prima boven je stand leven.
Klopt, het geldt voor meer zaken, zoals bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
fisherman schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Als je veel geld geërfd hebt, dan woon je niet in een klein appartementje of klein rijtjeshuis.
Umm nu gaan we weer in de richting van "als je een EV kunt betalen heb je ook een huis met een oprit en geen kabel over de stoep nodig 8)7 ". Als ik op mezelf was geweest had ik ook alleen een appartementje gehad met daarin slechts een game pc en een tesla beneden naast het portiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
[...]

Goh wat fijn dat @fisherman dat voor ons bepaalt allemaal :) je zou zo de politiek in kunnen! (Hint: doe maar niet...).

Blij dat m'n ouders zélf al hun centjes opmaken nu ze er nog lol van kunnen hebben. Hoef ik niks te erven en mag ik gewoon blijven wonen waar ik nu woon! Pfew...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
[...]
Klopt, het geldt voor meer zaken, zoals bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken.
Aha, je verzint het dus ter plekke :) dank voor de opheldering.

(Hint: misschien even inlezen over levensverzekeringen en spaargeld en zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:22
[...]
Dude, je maakt echt veel te veel aannames die nergens op gebaseerd zijn.

Specifiek over lease: er zijn ook heel wat mensen die het misschien wel kunnen betalen, maar liever een lease-contract aangaan zodat ze 1. geen gedoe hebben, en 2. dat geld op hun rekening kunnen aanhouden als spaarpotje, en misschien beleggen, zodat het iets oplevert in plaats van in een bodemloze put te verdwijnen.

Zit niet zo te oordelen over hoe anderen met hun autobezit omgaan.

[ Voor 19% gewijzigd door marvel27 op 01-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
fisherman schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Klopt, veelal schone schijn is de wereld van de leasers. Je ziet zelfs soms Tesla’s voor kleine rijtjes woningen of appartementen staan. Nou dan weet je genoeg.
Je begrijpt het concept van leasen niet.

Je leased omdat je niet het risico wilt op groot onderhoud of ongeluk. Leasen is juist veel beter dan dat iedereen een auto van 20-30k voor de deur heeft staan. Bovendien ben je gemakkelijk van je auto af als je hem niet meer gebruikt. De lease maatschappij pooled de kosten van aanschaf, onderhoud en verkoop.
Als iedereen maar een auto koopt staan er een hoop ongebruikte autos op straat geparkeerd.

In de toekomst zullen steeds minder mensen auto's in eigen bezit hebben. En dat is een betere wereld.

[ Voor 4% gewijzigd door TLLRS op 01-07-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:11
[...]

Je bedoelt dat mensen hun hele spaargeld aan een auto besteedden en vervolgens geen vervoer hadden als er iets duurs aan kapot ging en ze de reparatie niet konden betalen?

En vanaf welk leasebedrag precies leef je boven je stand? Wij private leasen een nieuwe zuinige A-Klasse auto met alles er op en er aan voor 220 euro per maand. Stuk goedkoper dan de 20 jaar oude auto van 1000 euro aanschaf mij uiteindelijk maandelijks kostte.

En zo kan een elektrische auto leasen ook een financieel aantrekkelijke keuze zijn. Voor werknemers die 'm bij hun werk voor 4 of 8% bijtelling hebben is 't sowieso een no brainer en dan staat ie misschien voor een appartement (alsof er iets mis is met een appartementje overigens, moet je eerst een villa kopen?)

Onzinnig om een prima financierings constructie te verbieden. Zelfs als je het bedrag cash voor handen hebt kan zelfs financial lease al een goede keus zijn omdat je liquiditeit beter is en je het geld kan beleggen tegen een rendement hoger dan de rente van de lening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik woon in een sociale huurwoning met een dikke, veel te dure EV, voor de deur. Moest van mijn baas omdat ik met mijn oude MR2 uit 1992 niet netjes bij de klanten overkwam. Tja je moet wat. 8)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@fisherman

Zomaar een ideetje he:

Stel, je spaart jarenlang voor een leuke auto. Je koopt een tweedehands gebakje van zo'n 20.000 euri en rijdt daar 2 jaar in. Na die twee jaar gaat je auto stuk en moet je voor een paar duizend euro een distributieriem laten vervangen, een motorrevisie laten uitvoeren omdat die riem bij het knappen iets gesloopt heeft -> dan krijg je ineens een kostenpost waar je mogelijk géén spaargeld voor hebt waardoor je moet lenen tegen 15% rente. Lekker dan! Maar wacht.. jij hebt natuurlijk behalve voor de aanschaf van je auto óók een spaarpotje gereserveerd waarbij je een total loss van diezelfde auto kunt opvangen. Dus in plaats van 20.000 euro voor de aanschaf spaar je 40.000 euro om een backup-auto te kunnen kopen! Top idee.

Of is het misschien beter om gewoon te leasen en na de garantieperiode bij een kapotte riem (in het geval van een brandstofslurper.... bij een EV zou je accu defect kunnen gaan ter vergelijking) even de garage te bellen dat ze wat anders regelen voor je? Zonder dat het je iets kost omdat je vantevoren alle kosten al ingecalculeerd hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-07-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

kdeboois schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Ik woon in een sociale huurwoning met een dikke, veel te dure EV, voor de deur. Moest van mijn baas omdat ik met mijn oude MR2 uit 1992 niet netjes bij de klanten overkwam. Tja je moet wat. 8)
Voor mij geld ongeveer hetzelfde. Ik woon in een "net niet sociale" huurwoning en toen mijn Seat Arosa ter grave gedragen werd, kon ik bij bij mijn baas een EV leasen. :)
Heel fijn, want ik had geen 500,-- meer op mijn rekening om rammelbak aan te schaffen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:31

hnq

Ehm een modbreak lijkt me hier beter op zijn plaats.. Het melden van een volgnummer voegt wel degelijk iets toe, het geeft nl. een indicatie van de hoeveelheid aanvragen. Voor velen echt belangrijk.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Lijkt mij ook: ik vind het wel relevant om te weten wanneer het plafond van de 2500 bereikt is, en zeker of dat vandaag gebeurt. Misschien kunnen we mensen die volgnummer 2xxx krijgen toestemming geven om het toch even te melden in dit topic ;) Of een andere optie: we maken een specifiek subsidie-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:26
hnq schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:34:
Ehm een modbreak lijkt me hier beter op zijn plaats.. Het melden van een volgnummer voegt wel degelijk iets toe, het geeft nl. een indicatie van de hoeveelheid aanvragen. Voor velen echt belangrijk.
Dat geloof ik graag maar dan wel voor een seperaat topic i.p.v. generiek over elektrische auto's.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:24
Modbreak:Nummer 2 van vandaag. Why the hell is dit een chatbox geworden over zin en onzin private lease, betaalbaarheid hypotheken etc. Ik zit er serieus over te denken deze serie te sluiten. De EV is meer gemeengoed geworden en, net als ICE, zijn er voor de diverse merken/modellen al eigen topics. Waarom is er dan nog een generiek EV topic nodig? Deze subsidieregeling kan bijvoorbeeld weer prima in een eigen topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
marvel27 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:40:
Lijkt mij ook: ik vind het wel relevant om te weten wanneer het plafond van de 2500 bereikt is, en zeker of dat vandaag gebeurt. Misschien kunnen we mensen die volgnummer 2xxx krijgen toestemming geven om het toch even te melden in dit topic ;) Of een andere optie: we maken een specifiek subsidie-topic.
Totdat iemand hier een ei over legt:

Er was voor 10 miljoen subsidie toch? Was het niet zo dat dat een mix is van 4000 euro x 2500 nieuwe auto's én gebruikte auto's die minder konden krijgen? Dus dan is er voor minder dan 2500 nieuwe auto's subsidie als je gebruikte EV's er ook bij telt. Dus misschien moet je je ook niet blindstaren op die 2500 maar wordt het iets meer omdat er minder geld naar gebruikte EV's gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
10 miljoen/2500 plekken is specifiek voor nieuwe auto's. Voor gebruikte EV's is er een apart potje, weet de cijfers niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-10 22:13
Bij mijn aanvraag (via iPad) blijft subsidie aanvraag hangen als concept, hoe krijg je hem definitief verstuurd?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:12
Zijn de mods met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

Overal, ook in dit topic, wordt er al jaren gediscussieerd over hoeveel % bijtelling je tot welk bedrag kreeg en voor welke datum je dan je model 3 besteld moest hebben. Dit is soms zelfs voorpaginanieuws op Tweakers. Maar nu dat er zoiets aan de hand is, wat nu gewoon even actueel EV nieuws is en wat mensen dus even bezig houdt, dan moet dit afgekapt worden, hoor!

Het is gewoon voor mensen interessant om te weten hoe hard die subsidie gaat. Als vandaag blijkt dat de grens bereikt is, is dat gewoon relevante informatie voor mensen die een EV overwegen.

Als dit topic gesloten gaat worden omdat "de EV gemeengoed is geworden" dan kun je allerlei topics gaan sluiten. iPhone topic? iPhones zijn al jaren gemeengoed. DICHT!

En verder: @fisherman je staat volgens mij compleet buiten de maatschappij. Dat heb je nu al meerdere keren bewezen. Ik wil je dus vragen om jezelf even neit meer zo te bemoeien met andermans financien. Als iemand zelf berekend heeft dat ie een private lease gewoon prima kan betalen, leeft ie NIET boven zijn stand. En als iemand een jaartje heeft gespaard en dat geld stuk slaat op een nieuwe EV is ie niet dom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomK85
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-08-2024
marvel27 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:49:
10 miljoen/2500 plekken is specifiek voor nieuwe auto's. Voor gebruikte EV's is er een apart potje, weet de cijfers niet uit mijn hoofd.
Het totale jaarbudget voor 2020 is € 17,2 miljoen. Voor nieuwe elektrische personenauto’s is € 10 miljoen beschikbaar en voor gebruikte elektrische personenauto’s € 7,2 miljoen. Voor 2021 is het jaarbudget € 27,9 miljoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:50:
Zijn de mods met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

Overal, ook in dit topic, wordt er al jaren gediscussieerd over hoeveel % bijtelling je tot welk bedrag kreeg en voor welke datum je dan je model 3 besteld moest hebben. Dit is soms zelfs voorpaginanieuws op Tweakers. Maar nu dat er zoiets aan de hand is, wat nu gewoon even actueel EV nieuws is en wat mensen dus even bezig houdt, dan moet dit afgekapt worden, hoor!

Het is gewoon voor mensen interessant om te weten hoe hard die subsidie gaat. Als vandaag blijkt dat de grens bereikt is, is dat gewoon relevante informatie voor mensen die een EV overwegen.

Als dit topic gesloten gaat worden omdat "de EV gemeengoed is geworden" dan kun je allerlei topics gaan sluiten. iPhone topic? iPhones zijn al jaren gemeengoed. DICHT!

En verder: @fisherman je staat volgens mij compleet buiten de maatschappij. Dat heb je nu al meerdere keren bewezen. Ik wil je dus vragen om jezelf even neit meer zo te bemoeien met andermans financien. Als iemand zelf berekend heeft dat ie een private lease gewoon prima kan betalen, leeft ie NIET boven zijn stand. En als iemand een jaartje heeft gespaard en dat geld stuk slaat op een nieuwe EV is ie niet dom.
Helemaal mee eens. Juist die subsidieregeling is *het* meest relevante voor *alle* EV-rijders op dit moment en met name diegenen die zich nog oriënteren en dus niet op een fabrikant-specifiek topic hoeven te storten. Het gaat om serieus geld (10% van je aankoopwaarde!) en kan wel degelijk een beslissende factor zijn om überhaupt elektrisch te gaan rijden, of die factor terecht is of niet daargelaten.

Computers en internet zijn al 40 jaar gemeengoed.... maar dat even terzijde anders ben ik straks weer de gebeten hond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 07:49
Van mij mag dit topic op slot tot er iemand een EV subsidie topic heeft gemaakt. Prima ingreep van de mods.

Welke EV je gaat aanschaffen en waarom die, is wel interessant.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
TomK85 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Het totale jaarbudget voor 2020 is € 17,2 miljoen. Voor nieuwe elektrische personenauto’s is € 10 miljoen beschikbaar en voor gebruikte elektrische personenauto’s € 7,2 miljoen. Voor 2021 is het jaarbudget € 27,9 miljoen.
Oooh ok.. my bad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Laatst online: 12:41
Señor Sjon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:42:
[modbreak]Nummer 2 van vandaag. Why the hell is dit een chatbox geworden over zin en onzin private lease, betaalbaarheid hypotheken etc. Ik zit er serieus over te denken deze serie te sluiten. De EV is meer gemeengoed geworden en, net als ICE, zijn er voor de diverse merken/modellen al eigen topics. Waarom is er dan nog een generiek EV topic nodig? Deze subsidieregeling kan bijvoorbeeld weer prima in een eigen topic.[/]
ev en gemeengoed? grapjas. we zijn er nog lang niet. leuk dat er verschillende topics zijn over merk X met model Y maar je ziet mij toch niet een topic openen voor "elektrische smart rijders" sinds je dat op een vinger kunt tellen.

SEP mag in zn eigen topic ja, maar gelijk deze thread sluiten?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het speelt al wat langer dat dit een vergaarbak is die parallel loopt met een hoop andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Dit topic sluiten zou zonde zijn, genoeg te praten over onderwerpen die over EV's in het algemeen gaan, en 'gemeengoed' is inderdaad iets te voorbarig ;) Apart topic dan maar voor de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Señor Sjon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:56:
Het speelt al wat langer dat dit een vergaarbak is die parallel loopt met een hoop andere topics.
Dit is zeker waar, maar dat is ook deels onoverkomelijk. Als iemand een keuze wil maken tussen twee EV's, bijvoorbeeld, is het logisch dat je t ook even hebt over thuislaad-opties e.d. en dan heb je even overlap met het thuislaad-topic. En als het even gaat over het verschil tussen een Niro en een Soul, dan heb je overlap met het Kia-topic.

Dit is in andere fora echt niet anders. Als een discussie wat meer de diepte in gaat over 1 onderwerp, kan je ze ook vriendelijk naar die topics verwijzen (zoals ook weleens prima gebeurt), en hoef je niet gelijk te dreigen met topics sluiten enzo.

Die SEPP-hype gaat wel weer over. Dat is gewoon even een hot topic, wat ALLES te maken heeft met de aanschaf van en orientatie op EV's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:10
Dan wil ik het woord bijtelling hier ook nooit meer zien. Die zever hebben we hier ook al jarenlang geslikt. ;)

Het sepp feestje is morgen waarschijnlijk toch vrijwel over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
SEPP topic: Het grote SEPP topic

@Señor Sjon kun jij de status posts daar heen verhuizen? Ik vind het wel interessant om te zien hoe snel het gaat.

[ Voor 52% gewijzigd door CopyCatz op 01-07-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Mooi, hoor. Gaan we daar maar even verder.

Is er ook al een speciaal "Bijtelling- en ander belastingvoordeel"-topic? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Ja, en een "[EV] Kan ik het eigenlijk wel betalen en woon ik dan wel groot genoeg?"-topic? ;) of is er dan teveel overlap met het "[EV] Wat moeten de buren wel niet denken"-topic

[ Voor 11% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-07-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
CopyCatz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:08:
SEPP topic: Het grote SEPP topic

@Señor Sjon kun jij de status posts daar heen verhuizen? Ik vind het wel interessant om te zien hoe snel het gaat.
Dat gaat op datum, dus dan komen ze voor de topicstart te liggen. ;) Ik heb hem aan de topicwarning toegevoegd.
Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Allang. Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

[ Voor 35% gewijzigd door Señor Sjon op 01-07-2020 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10 14:56

India Sierra

Learn by failure

Ik vind dit algemene topic juist wel fijn, anders blijf je in je eigen bubbel qua EV als je maar 1 topic volgt of je moet steeds elk topic van elke EV gaan lezen. Bovendien als je info wil over een algemeen iets van een EV, moet je dan in elk EV topic gaan posten? Nah, ik vind dit algemene topic wel fijn, de topic voor de specifieke merken / auto's is voor andere zaken dan hier besproken worden imho.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15
Señor Sjon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:56:
Ik vind dit juist heel prettig, ik ben me aan het orienteren op elektrisch rijden en daarvoor is de breedte van dit topic heel behulpzaam, anders moet ik topics over specifieke auto's of regelingen gaan volgen en dat kost meer tijd en levert info op met een diepgang die ik nog niet nodig heb. Bovendien leer ik veel van discussies die andere hier voeren over het kiezen van een auto bij een bepaald budget.

Helaas woon ik te klein om een elektrische auto te mogen kopen ;)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
MrAngry schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:20:
[...]

Helaas woon ik te klein om een elektrische auto te mogen kopen ;)
Je hebt zeker geen eigen oprit? Dan wordt het niks, nee. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-10 19:04
Wat is er toch altijd mis met vergaarbakken/slowchats etc, maak het er dan aub van. EVs zijn nog lang geen gemeengoed en er zijn juist een hoop mensen die willen bijhouden wat er op dit moment zoal speelt.

Logisch dat er een apart SEPP topic komt want die is straks zo 10 pagina's lang en zou hier compleet het topic overnemen dus dat is dan toch prima zo?

Ik vind het een beetje jammer dat er zo hard en dreigend door een moderator gepost wordt dat dit topic maar op slot moet. Zo drijf je mensen wel weg van het forum ja... Ik ga echt niet alle verschillende merken af waar men het voornamelijk niet over EV's heeft op dit moment. Ik heb juist heel veel informatie uit dit topic opgedaan die ik niet ergens anders had gevonden zoals de SEPP regeling, extra kortingen op elektrische auto's welke je wel of niet tweede hands zou willen kopen, de zin en onzin van bepaalde features. Gaan we dit echt allemaal proberen op te splitsen en de huidige community dus te verdelen/verspreiden?

Soms is het ook gewoon fijn om mensen met dezelfde interesse's merk onafhankelijk bij elkaar te brengen, je gaat toch ook niet naar een website zoals autoweek en dat je dan PERSE moet kiezen van welk merk je iets wil lezen.

Ik snap best wel dat je als moderator wat sterke/duidelijk kaders wilt hebben zodat je daar ook op kan acteren maar ik vind het een beetje jammer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Juist ideaal, privé leasen: vast bedrag, geen gehannes, geen kosten voor onderhoud en beurten en wat dies meer zij, verzekering inclusief, ik vind het ideaal.
Het is off-topic, maar vermeld dan ook de nadelen. De combinatie van een lopende private lease en het aanvragen van een nieuwe hypotheek is, zacht uitgedrukt, niet ideaal.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Claude schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Het is off-topic, maar vermeld dan ook de nadelen. De combinatie van een lopende private lease en het aanvragen van een nieuwe hypotheek is, zacht uitgedrukt, niet ideaal.
Dat doet een gemiddeld mens misschien een paar keer in zijn leven, ik hoop het persoonlijk bij 1x te houden. Alsnog als dat voorkomt kan je een private lease contract gewoon overdragen aan iemand anders. Ik heb dit onlangs met mijn 1e private lease contract gedaan op de helft van de looptijd om over te kunnen stappen op de elektrische citigo. Nu komt er een nieuwe baan op mijn pad waar ik een leaseauto krijg. De kans bestaat dat ik de Citigo die we net een paar maanden hebben nu dus weer over ga dragen.

Dit onderhands overdagen (dat is iets anders dan annuleren!) is bij veel mensen compleet onbekend maar vermindert het nadeel van private lease nogal. Enige probleem is als je een incourante auto of relatief duur contract hebt die niemand van je wil over wil nemen. Dan is er nog de optie een overnamebonus te bieden die wellicht lager is dan de afkoopsom.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Claude schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Ligt eraan, toevallig ben ik nu zowel een nieuw private leasecontract begonnen en tegelijkertijd m’n hypotheek overgesloten. Beiden waren prima goedgekeurd.... ja n=1 maar het kan ook gewoon goed gaan.

Off-topic maar dat is wel een berg papierwerk.. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij ons was het alleen maar mogelijk omdat we een seniorenhypotheek konden aanvragen. De Ioniq telt voor 120.000 euro minder hypotheek mee. En inderdaad @assje was overdracht een optie (100 euro of zo bij de LM), maar het voelt niet goed.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:34:
[...] Je hebt zeker geen eigen oprit? Dan wordt het niks, nee. :*)
In een gemeente als zuidwest Friesland voorlopig bijna niet te doen zonder oprit, want weinig laadpalen en:
Ik heb geen eigen parkeergelegenheid, kan ik een openbare laadpaal aanvragen?
Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. Wij zijn bezig met een aanbesteding van de laadinfra. De verwachting is dat dit in het najaar van 2020 is afgerond. Dit betekent dat een marktpartij daarna laadpalen kan aanleggen.

Je kunt dan een aanvraag indienen bij deze marktpartij. Zij bepalen vervolgens of ze een laadpaal kunnen en mogen plaatsen

Een medewerker van de gemeente had me laten weten dat een kabel wel over de stoep mag in mei 2018... schijnbaar wel vroeg wat opgestart en daarna werd het niets :?
Het is toegestaan een snoer over de stoep/weg te leggen als er geen gevaar of hinder voor gebruikers ontstaat. De gemeente plaatst zelf geen laadvoorzieningen in de openbare ruimte.

Samen met stichting E-laad is er een jaar of 8 geleden een begin gemaakt met een netwerk van laadpalen in de gemeente, het netwerk van laadpalen in Sudwest-Fryslan is eigendom van deze stichting. Deze stichting is opgehouden met bestaan omdat gedacht werd dat de markt het over zou nemen. [...]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marvel27
Nou, hier is misschien je oplossing: de Dongense EV-kabelgoottegel is ondertussen immers officieel op de markt! Hier is de productpagina met veel info over de tegel. Blijkbaar ook in verschillende kleuren te krijgen. Staat niet op de site, maar de prijs voor 1 tegel van 30x15x6 is 48€. Bij een stoep van 1m moet je dus minstens 3 tegels aankopen voor 144€. Nog over de afmetingen: het gat waar de kabel in komt te liggen is zelf 3cm diep.

Ik heb contact gehad met de bedenker en het bouwbedrijf dat het op de markt brengt, en de tegel ligt al in Dongen, Zaanstad, Utrecht, Kerkrade en Bergen op Zoom, en zijn er aanvragen uit Almere en Zwolle. Gemeente Eindhoven zou ook interesse hebben.

In Dongen is de tegel nu blijkbaar officieel goedgekeurd. Elke locatie en aanvraag wordt individueel bekeken, maar de gemeente zegt niet per definitie nee tegen burgers die de tegel willen plaatsen. Het bouwbedrijf geeft het volgende mee:
>
>
> Normaliter leveren wij alleen aan aannemers en gemeentes.
>
> We kunnen voor dit product een uitzondering maken onder de volgende voorwaarden:
>
> Eigen terrein particulier: onder de volgende voorwaarden:
>
> - Eenmalige debiteur
> - Vooraf betalen
> - LET OP: prijs € 48,- incl. Btw p.st.
> - Zelf ophalen in Westervoort (af fabriek)
> - Minimaal 1 werkdag van te voren afroepen
>
>
>
>
> Let op: bij toepassing in openbaar trottoir:
>
> In trottoir: Particulieren mogen dit niet zomaar zelf aanleggen en dan kan het project het beste via de gemeente lopen. In dat geval is het advies of je dit via de gemeente wil aanvragen. Gemeente kan dan contact met ons opnemen.
Tot slot hier nog een infoblad van het bouwbedrijf dat ook niet op de site is terug te vinden.

Ik post dit ook in het Thuis laden-topic. Maar deze oplossing heeft volgens mij zodanig veel potentie (lagere kosten en meer gemak voor particulier, minder openbare ruimte voor laadpalen nodig, meer auto's tegelijk ingeplugd dus met uitrol van V2G grootschalige opslagcapaciteit beschikbaar waardoor miljarden aan investeringen in opslag uitgespaard worden, etc) dat ik het ook even in het algemene topic wou flaggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

marvel27 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:15:
Nou, hier is misschien je oplossing: de Dongense EV-kabelgoottegel is ondertussen immers officieel op de markt! Hier is de productpagina met veel info over de tegel. Blijkbaar ook in verschillende kleuren te krijgen. Staat niet op de site, maar de prijs voor 1 tegel van 30x15x6 is 48€. Bij een stoep van 1m moet je dus minstens 3 tegels aankopen voor 144€. Nog over de afmetingen: het gat waar de kabel in komt te liggen is zelf 3cm diep.

Ik heb contact gehad met de bedenker en het bouwbedrijf dat het op de markt brengt, en de tegel ligt al in Dongen, Zaanstad, Utrecht, Kerkrade en Bergen op Zoom, en zijn er aanvragen uit Almere en Zwolle. Gemeente Eindhoven zou ook interesse hebben.

In Dongen is de tegel nu blijkbaar officieel goedgekeurd. Elke locatie en aanvraag wordt individueel bekeken, maar de gemeente zegt niet per definitie nee tegen burgers die de tegel willen plaatsen. Het bouwbedrijf geeft het volgende mee:

[...]

Tot slot hier nog een infoblad van het bouwbedrijf dat ook niet op de site is terug te vinden.

Ik post dit ook in het Thuis laden-topic. Maar deze oplossing heeft volgens mij zodanig veel potentie (lagere kosten en meer gemak voor particulier, minder openbare ruimte voor laadpalen nodig, meer auto's tegelijk ingeplugd dus met uitrol van V2G grootschalige opslagcapaciteit beschikbaar waardoor miljarden aan investeringen in opslag uitgespaard worden, etc) dat ik het ook even in het algemene topic wou flaggen ;)
Super bedankt! Ik stuur het gelijk door naar de gemeente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 16:35
guido66 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:10:
[...]

Op de Duitse Kia site kun je de 3 fasen lader gewoon aanvinken als optie voor €500,- dus gaat ie hier ook echt wel komen.

Ik vind de Soul helemaal prachtig, op het dashboard na, dat is veel te ouderwets van opzet, maar alles zit er op. Als het wat meer leek op mijn Prius 4 dan stond ik morgen bij de dealer.

Dat niet iedereen de Soul mooi vind is juist een pluspunt voor mij, dan weet je zeker dat niet heel de straat er binnenkort vol mee staat.
Sinds vandaag ook in de Nederlandse prijslijst: 3 fasen lader wordt standaard in Nederland, ook de kleine accu is nu leverbaar in de Soul.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
Strykeforce schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:52:
Wat is er toch altijd mis met vergaarbakken/slowchats etc, maak het er dan aub van. EVs zijn nog lang geen gemeengoed en er zijn juist een hoop mensen die willen bijhouden wat er op dit moment zoal speelt.

Logisch dat er een apart SEPP topic komt want die is straks zo 10 pagina's lang en zou hier compleet het topic overnemen dus dat is dan toch prima zo?

Ik vind het een beetje jammer dat er zo hard en dreigend door een moderator gepost wordt dat dit topic maar op slot moet. Zo drijf je mensen wel weg van het forum ja... Ik ga echt niet alle verschillende merken af waar men het voornamelijk niet over EV's heeft op dit moment. Ik heb juist heel veel informatie uit dit topic opgedaan die ik niet ergens anders had gevonden zoals de SEPP regeling, extra kortingen op elektrische auto's welke je wel of niet tweede hands zou willen kopen, de zin en onzin van bepaalde features. Gaan we dit echt allemaal proberen op te splitsen en de huidige community dus te verdelen/verspreiden?

Soms is het ook gewoon fijn om mensen met dezelfde interesse's merk onafhankelijk bij elkaar te brengen, je gaat toch ook niet naar een website zoals autoweek en dat je dan PERSE moet kiezen van welk merk je iets wil lezen.

Ik snap best wel dat je als moderator wat sterke/duidelijk kaders wilt hebben zodat je daar ook op kan acteren maar ik vind het een beetje jammer dit.
Helemaal mee eens. Dit topic heet officieel 'Elektrische auto's', maar had eigenlijk 'Elektrisch rijden' moeten heten. Wat mij betreft wordt de naam veranderd naar die laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:41:
[...]

Helemaal mee eens. Dit topic heet officieel 'Elektrische auto's', maar had eigenlijk 'Elektrisch rijden' moeten heten. Wat mij betreft wordt de naam veranderd naar die laatste.
Heb je de disclaimer onderin beeld gemist? Het gaat hier met name over de auto's en hoe ze vergelijken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
guido66 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:37:
[...]

Sinds vandaag ook in de Nederlandse prijslijst: 3 fasen lader wordt standaard in Nederland, ook de kleine accu is nu leverbaar in de Soul.
heel slim, daarmee komt de kia soul met de 39.2 kwh accu in aanmerking voor de subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Deveon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:43:
[...]

Heb je de disclaimer onderin beeld gemist? Het gaat hier met name over de auto's en hoe ze vergelijken met elkaar.
Heb jij gemist hoe vaak het over andere zaken gaat? Er is blijkbaar behoefte om over EV gerelateerde zaken te praten die niet in andere topics passen. Je kan natuurlijk een disclaimer van 3 pagina's gaan volschrijven, maar dat neemt die behoefte niet weg.

Een nieuw topic over Elektrisch rijden is misschien ook een oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Pierz op 01-07-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:52:
[...]

Heb jij gemist hoe vaak het over andere zaken gaat? Er is blijkbaar behoefte om over EV gerelateerde zaken te praten die niet in andere topics passen. Je kan natuurlijk een disclaimer van 3 pagina's gaan volschrijven, maar dat neemt die behoefte niet weg.
Klopt, maar met elektrisch rijden zet je de poort nog wijder open voor PHEV, FCEV, laadpalen (letterlijk tot in de meterkast), elektrische vrachtwagens en bussen. Nu staat de (personen)auto nog centraal en voor de keuze kan de subsidie of bijtelling relevant zijn. Uiteindelijk vergelijk je alles op prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net een Leaf gekocht bij een garage die zich specialiseert in EV's. €8000 na aftrek, dat is toch geen prijs.
Even met hem gepraat en vooral de Zoës gaan als warme broodjes, meerdere per dagdeel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Erasmo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:14:
Net een Leaf gekocht bij een garage die zich specialiseert in EV's. €8000 na aftrek, dat is toch geen prijs.
Even met hem gepraat en vooral de Zoës gaan als warme broodjes, meerdere per dagdeel.
auto bleeker in purmerend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
verkoopt al geruime tijd zoe's en is ook vaak aangeraden door mensen hier en op andere ev fora. €8000 voor een leaf is geen geld nee.

kijken of het aanbod over een half jaar ietsjes goedkoper zal zijn. zoe met grote accu voor rond de 10k zou fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is inderdaad een dealer die al in 2012 de juiste weg is ingeslagen en dat waardeer ik. Over een half jaar is de pot denk ik wel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Erasmo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:13:
Het is inderdaad een dealer die al in 2012 de juiste weg is ingeslagen en dat waardeer ik. Over een half jaar is de pot denk ik wel leeg.
nieuw jaar met nieuwe subsidie pot, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Coasterfreak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:20:
[...]

nieuw jaar met nieuwe subsidie pot, toch?
Klopt maar zo hard schrijven de Zoës toch niet af? Vergeet niet dat een half jaar elektrisch rijden je ook flink wat bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Erasmo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:26:
[...]

Klopt maar zo hard schrijven de Zoës toch niet af? Vergeet niet dat een half jaar elektrisch rijden je ook flink wat bespaart.
ik weet. rij zelf al een tijdje elektrisch dus de besparingen voel ik :+

over een half jaar is er ruimte om de ICE te vervangen, dus daarom een half jaar vooruit kijken. wellicht doet de duitse btw verlaging en hun subsidie ook wonders op duitse ev occasions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

guido66 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:37:
[...]

Verklaart ook meteen waarom het "oude" model er nog voor zulke lage bedragen uit mocht in de PL.
Denk niet dat ik 3-fase laden echt ga missen, verder zit ik naar de optiepakketten te kijken en lijkt er geen verschil in de oude ExecutiveLine uitvoering te zitten, dus dan vind ik het wel prima. :)
Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het 39kWh model nog naar Nederland zou komen.

Wat me overigens wel opvalt aan de nieuwe specificaties; op de 64kWh zit nu een officieel toegestaan geremd/ongeremd trekgewicht van 300kg. Het is wel zo weinig dat ik me afvraag wat je er precies aan hebt.
Is dat voor een fietsendrager nodig?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Vanmiddag de gemeente eens even gebeld uit nieuwsgierigheid over het beleid rond openbare laadpalen. Die kun je dus ook ‘gewoon’ gratis aanvragen en er is nogal wat ruimte om ze te plaatsen.

Wat blijkt: sinds vandáág zijn er 2 palen (4 aansluitingen en plekken) live gegaan in het dorp (gemeente Westerkwartier). Heel toevallig want ik vroeg me van de week. Of af of er ooit wat zou komen... Erg gunstig dus.

Ook gelijk gevraagd naar wat je moet doen mocht je ge-ICE’d worden. Politie bellen dus. En de prent is nagenoeg gegarandeerd want EV-plaatsen vallen simpelweg in het Verkeersbesluit. Nice. En er wordt strak gehandhaafd gaven ze aan.. er is alleen nog geen beleid rondom het langer bezet houden van een laadplek als je accu vol is.

Is dit zo’n beetje vergelijkbaar met andere gemeenten in het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het hangt helemaal af van de bebording. Als die niet helemaal goed is (of zelfs afwezig) dan is het gewoon een parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:42
Bij dezelfde dealer een nieuwe Skoda Citigo gekocht. Was parallel geïmporteerd. Via de dealer was geen nieuwe leverbaar. Prijs lag ook behoorlijk onder de catalogusprijs. Vandaag de subsidie aangevraagd. Na inloggen was dat met een paar muisklikken gedaan, de auto was al bekend, ook mijn andere gegevens. Alleen de datum van de koopovereenkomst moest ik nog invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/kies-je-kia/acties/freecoding/img/models/e-soul/thumb-2.jpg

De Kia e-Soul is nu ook te verkrijgen met een netto accupakket van 39.2 kWh. En ook krijgen alle modellen een 11 kW 3-fase boordlader.

Prijzen beginnen vanaf €33.995., exclusief 4000 euro subsidie (als het budget nog niet uitgeput is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

deejeebv schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:53:
[...]

Bij dezelfde dealer een nieuwe Skoda Citigo gekocht. Was parallel geïmporteerd. Via de dealer was geen nieuwe leverbaar. Prijs lag ook behoorlijk onder de catalogusprijs. Vandaag de subsidie aangevraagd. Na inloggen was dat met een paar muisklikken gedaan, de auto was al bekend, ook mijn andere gegevens. Alleen de datum van de koopovereenkomst moest ik nog invullen.
Ja sprak hem hij zij inderdaad dat ie ook veel aan andere dealers leverde. Erg fijn voor hem dat ze nu na 8 jaar lang investeren goed de vruchten kunnen plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02:42
Zo te zien bijna allemaal importauto’s.
Wel grappig, deze auto’s hebben in het buitenland al een flinke subsidie gekregen en nu daarover heen weer een subsidie hier.

Wie zal daar nu lekker op verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
RonaldPr schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 01:39:
[...]

Zo te zien bijna allemaal importauto’s.
Wel grappig, deze auto’s hebben in het buitenland al een flinke subsidie gekregen en nu daarover heen weer een subsidie hier.

Wie zal daar nu lekker op verdienen?
Ook wel een keer fijn nadat al onze zwaar gesubsidieerde PHEV’s naar het buitenland zijn verscheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-10 08:31
Als er geld te halen is, zullen zoveel mogelijk mensen een graantje mee willen pikken. Vandaar alle regels eromheen, maar helemaal uitbannen kun je het niet. Sommige mensen hebben geluk omdat ze toch al een auto wilden kopen in die periode.

Ik verkocht mijn Soul EV particulier en die man heeft een bevriend garagebedrijf gevraagd de auto te betalen, op zijn bedrijfsvoorraad te zetten en daarna weer aan hem te verkopen. Creatief en handig? Ja. Eerlijk t.o.v. iemand die door de €2000 echt de stap zou nemen om elektrisch te gaan? Nee, alhoewel ik me afvraag hoeveel dat er zijn. Komen er door de subsidie totaal meer EV's op de weg in NL? Ja, waarschijnlijk wel.

En inderdaad, door import komen er extra veel EV's. Ik heb daar zelf ook al een paar auto's aan bijgedragen. Die zijn inderdaad goedkoper in te kopen door subsidies in het buitenland, maar het helpt wel met een grote vraag om meer betaalbare EV's op de weg te krijgen.
Subsidieregelingen in het buitenland zijn groter, kennen minder beperkende voorwaarden en kunnen vaak ook nog worden gestapeld Bv. in Frankrijk een premie, later tweedehands verkocht kan er opnieuw een premie door de nieuwe eigenaar worden aangevraagd.

Import van EVs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Om heel eerlijk te zijn, in mijn geval zou het eigenlijk dus niet hoeven, die subsidie. Kan het prima zelf betalen en die 2k zit op zich het verschil niet in. Had zelf makkelijk het verschil bij kunnen leggen en zou er geen boterham minder om hoeven te eten.

De 2k aanschaf subsidie heeft wel een ervoor gezorgd dat ik iets serieuzer naar een EV ben gaan kijken. Het is dat het vooral in het nieuws was de laatste tijd en daardoor viel mijn oog er op. Na een korte berekening, kwam een EV toch voordeliger uit de bus m.b.t. totale kosten per jaar.
Google Docs Berekening Duster, Zoe, Auris

Ben voornemens om de subsidie die ik terug krijg in een groene investering te steken, dus het doel van de investering wordt dubbel en dwars behaald.

[ Voor 1% gewijzigd door Blonde Tux op 02-07-2020 12:09 . Reden: Ticvaud ]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Blonde Tux schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:25:
Om heel eerlijk te zijn, in mijn geval zou het eigenlijk dus niet hoeven, die subsidie. Kan het prima zelf betalen en die 2k zit op zich het verschil niet in. Had zelf makkelijk het verschil bij kunnen leggen en zou er geen boterham minder om hoeven te eten.
Ben voornemens om de subsidie die ik terug krijg in een groene investering te steken, dus het doel van de investering wordt dubbel en dwars behaald.
Hier ook. De subsidie, hoewel het meer dan 10% van de waarde van de Zoe is, is niet persé nodig. Maar het verschil gaat ook in verduurzaming zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Mooi toch, leg je van dat subsidiegeld (extra) panelen op je dak o.i.d., goed voor de economie en de klimaatdoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 02-07-2020 12:22 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
India Sierra schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Super bedankt! Ik stuur het gelijk door naar de gemeente!
Bij mij loopt het heel snel met een sisser af: ik kreeg vandaag bericht van mijn gemeente dat ze geen verbindingen toestaan tussen het eigen perceel en de openbare ruimte, of het nu via een kabelgoottegel, kabelgoot, kabelmat of losse kabel loopt. Belangrijkste redenen zijn dat ze geen exclusieve parkeerplekken willen faciliteren.

Dit argument lijkt mij wat vergezocht, je kan immers duidelijk maken dat zo'n tegel geen exclusief recht geeft op die parkeerplek, en je kan dat ook zo communiceren naar de buren. Desnoods neem je het op in de voorwaarden voor het mogen installeren van de tegel: verplichte communicatie naar buren dat ze gewoon gebruik moeten blijven maken van de parkeerplek voor de deur van de aanvrager. Als je kan, laad je thuis op. Als je niet kan, gebruik je de publieke paal.

Hopelijk heb jij (en mogelijk anderen) meer succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Luiaard schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:22:
Mooi toch, leg je van dat subsidiegeld (extra) panelen op je dak o.i.d., goed voor de economie en de klimaatdoelen.
Ik heb er 16, er zou er misschien nog ééntje bijpassen maar dat is de moeite ook niet echt. ;) nee, we moeten toch ooit van het gas af, dan maar gewoon wat geld in de voorbereiding daarvoor gaat steken. Krachtstroom is nodig voor de oplaadpaal maar een eletrische kookplaat en aansluitingen daarvoor komen ook nog wel aan de beurt. Of misschien spouwmuurisolatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
marvel27 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Bij mij loopt het heel snel met een sisser af: ik kreeg vandaag bericht van mijn gemeente dat ze geen verbindingen toestaan tussen het eigen perceel en de openbare ruimte, of het nu via een kabelgoottegel, kabelgoot, kabelmat of losse kabel loopt. Belangrijkste redenen zijn dat ze geen exclusieve parkeerplekken willen faciliteren.

Dit argument lijkt mij wat vergezocht, je kan immers duidelijk maken dat zo'n tegel geen exclusief recht geeft op die parkeerplek, en je kan dat ook zo communiceren naar de buren. Desnoods neem je het op in de voorwaarden voor het mogen installeren van de tegel: verplichte communicatie naar buren dat ze gewoon gebruik moeten blijven maken van de parkeerplek voor de deur van de aanvrager. Als je kan, laad je thuis op. Als je niet kan, gebruik je de publieke paal.

Dat verschilt kennelijk nogal per gemeente. Ik heb ze gisteren uit nieuwsgierigheid even gebeld (omdat er ook een Leaf in de straat staat waarbij de eigenaar regelmatig een kabel over de stoep laat lopen - hoogstens een meter breed daar, maar toch - en de voordeur open moet laten op een kiertje.

Afijn, ik de gemeente bellen, die hebben nog ruimte zat (financieel) om paaltjes te plaatsen. Je krijgt dan wel een dedicated parkeerplek voor EV's omdat dat in het Verkeersbesluit meegenomen wordt. Heb je alleen wel de kans dat er een ándere EV komt te staan terwijl ze nu de auto letterlijk voor hun voordeur hebben staan maar het is wél een openbaar plekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

marvel27 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Ik quote de gemeente (Eindhoven) :

"Op 18 juni heb ik u laten weten dat ik uw mail heb doorgestuurd naar mijn collega die hier mee bezig is. Hij weet dus dat u graag wil deelnemen aan de pilot. Op dit moment is echter nog niet bekend of en wanneer deze van start gaat.

Zodra dat wel bekend is zullen mijn collega of ik, contact met u opnemen en u informeren of u daar ook aan mag deelnemen. "

Koffiedik kijken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
India Sierra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:34:
[...]

"Op 18 juni heb ik u laten weten dat ik uw mail heb doorgestuurd naar mijn collega die hier mee bezig is. Hij weet dus dat u graag wil deelnemen aan de pilot. Op dit moment is echter nog niet bekend of en wanneer deze van start gaat.

Zodra dat wel bekend is zullen mijn collega of ik, contact met u opnemen en u informeren of u daar ook aan mag deelnemen. "

Koffiedik kijken dus.
Z'n mailtje heb ik ook van de gemeente Almere. Ik wacht sinds 23-10-2018 nog steeds op opvolging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 14:40
Subsidie op elektrische auto loopt als een trein.

https://www.ad.nl/auto/su...t-als-een-trein~a7efc067/

Edit: staat nu ook op de frontpage: nieuws: Van subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's is na een dag nog 56 p...

[ Voor 56% gewijzigd door Sonicfreak op 02-07-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Nuance mist, vanaf 4 juni contracten aankopen zijn dit eigenlijk en bovendien wisten we al maanden dat dit eraan ging komen, vandaar misschien nog wel uitgestelde aankopen van eerder.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Luiaard schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:58:
Nuance mist, vanaf 4 juni contracten aankopen zijn dit eigenlijk en bovendien wisten we al maanden dat dit eraan ging komen, vandaar misschien nog wel uitgestelde aankopen van eerder.
Haha, ja. Ik wacht al op de nieuwsberichten "subsidie-aanvragen op tweede dag ingestort" 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Prullenbak84 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Haha, ja. Ik wacht al op de nieuwsberichten "subsidie-aanvragen op tweede dag ingestort" 8)7
Niet heel bijzonder ik opeens de helft van de i3 auto's gemiddeld opeens ~1500 tot 2000 euro nu duurder zie staan, ergens is die subsidie op tweedehands ook gewoon een neppert, dat geld gaat direct door naar garage, jij wordt er geen euro beter van.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
SinergyX schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Niet heel bijzonder ik opeens de helft van de i3 auto's gemiddeld opeens ~1500 tot 2000 euro nu duurder zie staan, ergens is die subsidie op tweedehands ook gewoon een neppert, dat geld gaat direct door naar garage, jij wordt er geen euro beter van.
Weet niet precies waarom je mij quote want had niet zoveel met mijn post te maken, maar goed.

Verder heb je helemaal gelijk. Dat was bij 2e hands wel te verwachten. Ik denk zelfs dat ook nieuwe EV's in de prijs daar rekening mee gehouden hebben. Van een groot aantal was de adviesprijs natuurlijk al bekend, maar dan nog kunnen ze hier wel op geanticipeerd hebben. En dan geven MG en renault nu zogenaamd 4000 euro extra korting, maar eigenlijk zijn dat de enige 2 merken waar je écht subsidie krijgt :P
Dit is ook zo met de BPM die je zogenaamd neit betaalt op EV's, maar die zit gewoon in de adviesprijs, dat lijkt me logisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Prullenbak84 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Weet niet precies waarom je mij quote want had niet zoveel met mijn post te maken, maar goed.

Verder heb je helemaal gelijk. Dat was bij 2e hands wel te verwachten. Ik denk zelfs dat ook nieuwe EV's in de prijs daar rekening mee gehouden hebben. Van een groot aantal was de adviesprijs natuurlijk al bekend, maar dan nog kunnen ze hier wel op geanticipeerd hebben.
Dit is ook zo met de BPM die je zogenaamd neit betaalt op EV's, maar die zit gewoon in de adviesprijs, dat lijkt me logisch.
Sorry, bedoelde dat meer in lijn met inzakken van de aanvragen, alles gisterenochtend was spul wat al lang contract op tafel lag, formaliteit, maar voor de mensen die nu interesse zouden hebben (in bv tweedehands), maakt het gewoon geen euro uit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
SinergyX schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Sorry, bedoelde dat meer in lijn met inzakken van de aanvragen, alles gisterenochtend was spul wat al lang contract op tafel lag, formaliteit, maar voor de mensen die nu interesse zouden hebben (in bv tweedehands), maakt het gewoon geen euro uit.
Ja, dat zou kunnen. Maar ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat mensen gisteren ineens massaal naar de garages zijn gerend om te gaan kijken. Daarom stoorde ik me ook zo aan het nieuws "pot in 1 dag al bijna half leeg", terwijl dit overduidelijk aankopen waren die in de afgelopen maand gedaan waren, en dus ook mensen (zoals ik) die expres gewacht hadden. Die pot is dus in "ruim een maand bijna half leeg"

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-07-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Ja, dat zou kunnen. Maar ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat mensen gisteren ineens massaal naar de garages zijn gerend om te gaan kijken. Daarom stoorde ik me ook zo aan het nieuws "pot in 1 dag al bijna half leeg", terwijl dit overduidelijk aankopen waren die in de afgelopen maand gedaan waren, en dus ook mensen (zoals ik) die expres gewacht hadden. Die pot is dus in "ruim een maand bijna half leeg"
Dat er een subsidie aankwam was in september al bekend gemaakt, dus ga er maar van uit dat alle particuliere EV kopers sinds dien erop aan het wachten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Deveon schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Dat er een subsidie aankwam was in september al bekend gemaakt, dus ga er maar van uit dat alle particuliere EV kopers sinds dien erop aan het wachten waren.
precies mijn punt :)

o jee maar kijk ons nou weer over die subsidie praten in het verkeerde topic. sorry mods! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Zonder verwarming valt het vebruik van de Citigo me alles mee, min of meer gelijk aan de Ioniq. Gisteren naar huis uit het werk 8,7kWh/100km op 42km en 90% snelweg. Ik was een podcast aan het luisteren dus voornamelijk kachelen achter een vrachtwagen.

Tussen de Ioniq en de Citigo geeft het snel een vertekend beeld als je op de snelheidsmeter rijdt, die van de Ioniq wijkt bijna 10% af en de Citigo nagenoeg niks. Wel een echt verschil is dat de Citigo geen ACC heeft en er dus niet geslipstreamd wordt.

Vanmiddag op het werk volgeladen vertrok ik met 328km range, dat zijn mooie cijfers.

Oh en er is een waarschuwingslampje aangegaan, even nakijken waar die voor is. Edit; ah, bandenspanning, nog ruimte voor verbetering dus :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUjE5fkTIh1cLTKceIa02E4rp5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zd1iLlLtwfAL07UjW8kjBGQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvzaTSR_4TK-R2iSYW4M_zwAbvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq1gnik8IdIDLcEFO1slakRo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 03-07-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Achter een vrachtwagen vervalt het Cdwaarde verschil natuurlijk ook voor een groot deel....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BarryH schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:04:
Achter een vrachtwagen vervalt het Cdwaarde verschil natuurlijk ook voor een groot deel....
Maar met de Citigo houdt ik 2-3s afstand en is het voordeel daarvan dus beperkt. Weet niet exact wat de kortste volgafstand van de ACC van de Ioniq is maar dat is minder dan de helft van wat ik zelf aan zou houden.

Cd van de Ioniq is 0,24, weet niet wat die van de Citigo is (verwacht iets hoger).

Edit, moet dan trouwens wel naar de CdA waarde kijken (incl oppervlakte)

Kwam een artikel tegen met wat interessante data, onder andere de CdA. Citigo staat er niet in maar wel de oude E-up.
What's the most efficient electric vehicle? How popular models compare
https://www.linkedin.com/...ic-vehicles-chris-jackson

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 03-07-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-10 22:25
daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:23:
@Hansieo Gezien de ingezette strategie van Peugeot/Nissan acht ik de kans dat die Ariya naar Europa komt erg klein.
15 juli wordt hij aangekondigd. Teaser staat ook op de nederlandse Nissan site.

Van wat ik van de concept gezien is het een erg gave auto die volgens verwachting behoorlijk onder de prijs van Tesla Y moet gaan zitten. Is gebouwd op een volledig nieuw EV platform.

Ben benieuwd....

[ Voor 4% gewijzigd door jschoorl2 op 03-07-2020 20:01 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 28-10 15:29
Ik heb gisteren een proefrit gedaan met een Skoda Citigoe en een beetje tot mijn spijt was ik niet direct verliefd. Hier in België is die op stock te verkrijgen voor een kleine 20k. Het waren een aantal kleine zaken zoals de indruk dat de achteruitkijkspiegel veel zicht van de voorruit inneemt, het randje aan de deur dat net te klein is om de elleboog op te leggen. Ben ik een beetje aan het mierenneuken omdat ik onbewust geen 20k wil uitgeven aan een auto?

Heeft er iemand ervaring met die Citigo en een Nissan Leaf van de vorige generatie? Die is 2de hands hier te verkrijgen voor zo'n 13k. Hij heeft uiteraard meer opties en is een stuk groter maar is qua bereik vergelijkbaar. Vreemd genoeg zie ik dat stuk groter zijn niet terug in de foto's en laadvermogen als ik op de cijfers van ev-database af ga, sterker nog de max bagageruimte is 25% kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Horla schreef op zondag 5 juli 2020 @ 05:29:
het randje aan de deur dat net te klein is om de elleboog op te leggen.
[...]
Heeft er iemand ervaring met die Citigo en een Nissan Leaf van de vorige generatie?
....
Hij heeft uiteraard meer opties en is een stuk groter maar is qua bereik vergelijkbaar.
Ik heb ervaring met de 24kWh Leaf maar ook voor de 30kWh zou ik niet uitgaan van een vergelijkbaar bereik. Er is sowieso al een verschil van 10%-15% maar bij de Leaf moet je daarnaast (afhankelijk van degen die je kiest) rekening houden met een degradatie van bijvoorbeeld 10-25%.

Deze degradatie was voor mij de reden de Leaf te verruilen voor een Ioniq. Voor een auto in eigendom geeft het gewoon veel onzerkeid. Hoe de Citigo het gaat doen weet ik nog niet (maar die hebben wij in de lease dus dat risico is niet voor ons).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

jschoorl2 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:59:
[...]

15 juli wordt hij aangekondigd. Teaser staat ook op de nederlandse Nissan site.

Van wat ik van de concept gezien is het een erg gave auto die volgens verwachting behoorlijk onder de prijs van Tesla Y moet gaan zitten. Is gebouwd op een volledig nieuw EV platform.

Ben benieuwd....
Via (een medewerker van) Nissan heb ik al aardig lang geleden te horen gekregen dat de Ariya CCS 2.0 en een vloeistofgekoelde batterij krijgt, en dat productie van de Leaf en e-NV200 allebei dit jaar nog gestaakt worden. Puur op basis van de gelekte specs lijkt het in technisch opzicht een grote stap vooruit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:29
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
mux schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Via (een medewerker van) Nissan heb ik al aardig lang geleden te horen gekregen dat de Ariya CCS 2.0 en een vloeistofgekoelde batterij krijgt, en dat productie van de Leaf en e-NV200 allebei dit jaar nog gestaakt worden. Puur op basis van de gelekte specs lijkt het in technisch opzicht een grote stap vooruit te zijn.
Mmm, en ík had van een Nissan dealer begrepen dat hij met zíjn informatie...

(samenvatting: ) wel, ik moest er niet te veel van verwachten.... wellicht 2022 dacht hij..

Dus haalde ik de Ariya van mijn shortlist. :'(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
SInds wanneer weet een dealer iets van EV's? En al helemaal van eventuele nieuwe modellen en wanneer die komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:18
India Sierra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Koffiedik kijken dus.
Ik heb na 7 maanden in die gemeente eindelijk mijn openbare laadpaal. Als je de mailwisseling tussen mij-gemeente-exploitant-projectmanager gemeente ziet is het bijna nieuwswaardig om te zien hoeveel tijd je erin moet steken;-) terwijl een handicap parkeerplaats geplaatst is om na 4 weken weer 200 meter verder verplaatst te worden( en helaas bovenop de E-laadplaats) omdat de bestuurster in kwestie de BOCHT niet goed kan maken. Mensje loopt elke 200 meter extra omdat ze niet schuin in kan parkeren.. Wijkagent heeft haar inmiddels wel meerdere keren aangesproken om de auto wel recht in vak te zetten. Ze stond soms zo scheef dat je het dwars kon noemen en gevolg dat je ernaast op een normaal vak je auto niet kwijt kon. Gelukkig heeft de aannemer de laadvoorziening iets verplaatst zodat ik alsnog op 3 plekken bij mijn laadpaal kan. Nu wachten op kruisen vanuit de gemeente... dat duurt inmiddels al 6 weken... Gelukkig maar enkele asos in de buurt die de plek voor de paal niet vrijlaten zonder kruis. Ondanks vragen - mja

Gemeente Eindhoven is zeker niet de snelste dus hoop niet teveel... beleid ligt daar echt aan 0 normen gebonden. Helaas woon ik 7 hoog, 0 meter eigen grond en vanuit de gemeente is stroom in de garages verderop niet toegestaan.

Ik zou eerder vóór de publieke laadvoorziening gaan, deze kun je krijgen bij 400 meter niets in de buurt en geen oprit/parkeerplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:16:
SInds wanneer weet een dealer iets van EV's? En al helemaal van eventuele nieuwe modellen en wanneer die komen?
Misschien heb ik de voorgeschiedenis gemist, maar... daar weten ze een en ander van omdat ze die willen verkopen. Toch?

Pagina: 1 ... 114 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic