Hoe zuinig rij jij? - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter

Hoe zuinig rij jij? - Deel 2

Ter navolging van een succesvol eerste deel, is het ondertussen tijd voor een tweede deeltje!

Wat is het doel van dit topic?
Het doel van dit topic is om met mede-tweakers het verbruik van je auto te delen. Zo kunnen andere tweakers hun verbruik hier mee vergelijken, en kijken of ze zuinig bezig zijn of niet.

Tools
Om het verbruik bij te houden, hoef je niet meer elk bonnetje te bewaren. De meest gebruikte tools vind je hieronder:
[list]
Spritmonitor
Fuel.io
Autoweek Verbruiksmonitor
Een zelf in elkaar geknutseld Excel-sheet

Voor Spritmonitor (Android, Apple, Windows) en Fuel.io (Android) zijn ook apps te krijgen :)

Template
Om mee te doen in dit topic kan je onderstaand formulier gebruiken (hoeft niet, mag wel):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[b]Auto:[/b]
[b]Versnellingsbak:[/b]
[b]Bouwjaar:[/b]
[b]KM stand:[/b]
[b]Brandstof:[/b]
[b]Airco:[/b]
[b]Rijstijl:[/b]
[b]Verbruik:[/b]

Tips om zuiniger te rijden
Het nieuwe rijden
[list]
• Schakel al bij lage toerentallen naar een hogere versnelling (tussen 2000 en 2500 toeren).
• Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling waarbij de motor soepel loopt.
• Rijd bij 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling, en rijd bij 50 kilometer per uur in z’n 4.
• Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat het overige verkeer gaat doen.
• Houd voldoende afstand. Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling uitrollen.
• Houd u aan de geldende snelheidslimiet.
• Korte stop, zet dan ook de motor af.
• Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik van elektrische apparatuur, zoals airconditioning
en achterruitverwarming.

Bron: http://www.hetnieuwerijde...jstijltips/personenautos/

Brandstofbesparende hulpmiddelen
[list]
• De ecotoerentellergeeft met kleurenvlakken aan of je zuinig dan wel onzuinig rijdt, en wat het juiste moment van schakelen is.
• Een cruise-control houdt de snelheid constant als je je voet van het gaspedaal haalt. Bij een constante snelheid ligt het benzineverbruik namelijk lager dan tijdens het versnellen (accellereren) van de auto. Zodra je remt of het koppelingspedaal aanraakt, schakelt de cruise-control zichzelf uit. Cruisecontrol maakt het rijden rustiger, comfortabeler en belast de motor minder.
• Een boordcomputer geeft tijdens het rijden informatie over het actuele brandstofverbruik waardoor je jouw rijstijl kunt aanpassen en direct het positieve gevolg ziet. Je kunt er ook diverse ritgegevens op aflezen zoals afstand, tijdsduur, totale brandstofverbruik en aantal gereden kilometers per liter brandstof.
• Plan je rit vooraf, met een routeplanner of wegenkaarten, of gebruik een navigatiesysteem in de auto. Zo voorkom je onnodig omrijden.

Bron: https://www.milieucentraa...en-gebruik/zuinig-rijden/

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:47
!null schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:55:
[...]

Begrijp ik nou dat je nauwelijks zuiniger rijdt dan met de Prius ondanks het extra elektra verbruik?

Of heb je dat gescheiden? Zo ja, hoe dan?
De Prius kon ik niet opladen, dus dat kon ik ook niet scheiden. Er ging alleen benzine in en alleen dat kon ik registreren. Bij de Passat GTE is dat anders, want die kan ik thuis wel opladen. Dus je begrijpt het goed: ik rij nauwelijks zuiniger met de Passat GTE dan met de Prius.

Er zit niet zo veel verschil in qua verbruik omdat de Passat GTE eigenlijk niet geschikt is voor de lange afstanden. Je kunt er max 50 km volledig elektrisch mee rijden en dan moet je ook nog eens de airco/stoelverwarming uitzetten en moet het buiten niet te koud zijn. Nu zit ik bij deze temperaturen rond de 40 km bereik. Zoals gezegd woon ik 100km van mijn werk af, maar ik verwacht binnen afzienbare tijd bij klanten te zitten in de regio. Het benzineverbruik zal daarmee naar verwachting nog verder dalen. En er komt een laadpaal op werk, wat dus wéér zal schelen. Nu probeer ik de accu te sparen voor de rit naar huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
Raoul.TLS schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:48:
Vraagje hoe doe je thuis en op het werk opladen ?
Eigen laal thuis en op het werk ? Wat zijn de tarieven ?
Want laden op een paal langs de openbare weg kost 34 a 36 cent per KWh soms met of onder start tarief
Thuis kost het je 17 cent. Vindt het verschil 17 cent vs 26 cent wel groot.

[...]
Ik laad thuis op voor 19ct/kWh, op werk kan ik nog niet laden. Ik heb een laadmodule opgehangen waarmee de laadsessies worden geregistreerd. Openbare palen zijn inderdaad duur, daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt :) Het tarief van openbare laadpalen zit rond de 29ct/kWh. In mijn geval moet ik dus een Euro extra betalen wanneer ik volledig oplaad in vergelijking met thuis. Qua kosten is dat, als je er een paar keer van gebruikmaakt, nog wel te overzien.

Op kantoor hebben we nog geen laadpaal staan, maar dat staat wel in de planning. Daarmee zal ik ook op 19ct/kWh zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Auto: Hyundai Ioniq EV
Versnellingsbak: Automaat
Bouwjaar: 2017
KM stand: 2234
Brandstof: Electrisch
Aantal liters: n.v.t
Airco: Alleen als het heel warm is
Rijstijl: Koos Spee-modus (maximum snelheid +2km/u - voor de rest het nieuwe rijden)
Verbruik: 13.9 kWh per 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:36
Auto: Citroen C3 Collection
Versnellingsbak: Handgeschakeld 5 bak
Bouwjaar: 2012
KM stand: ± 131000 (gekocht bij 0KM)
Brandstof: Diesel
Woon-werk: 82KM (72KM snelweg (130KM/u behalve 10KM spitsstrook)
Airco: Ja, behalve <80km/u 18-22celsius Buitentemperatuur <18c altijd. Buiten temperatuur +18c alleen bij snelheden boven 60KM/u daaronder raampje open.
Rijstijl: "nieuwe rijden". Vmax +1 (GPS)
Verbruik: 1:21,5 (werkelijk verbruik). Boordcomputer geeft 1:19.6 (Door duitsland richting vakantie met 3000rpm(151KM CC) of 1:24 met de juiste weers omstandigheden met verkeersdoorstroming. <90KM/u kan met 1:28-1:40 gereden worden...

Motor: Suzuki GSX-R 750 K6
Versnellingsbak: Handgeschakeld 6 bak
Bouwjaar: 2006
KM stand: ± 45000 (gekocht bij 38000KM)
Brandstof: Benzine
Woon-werk: 82KM (72KM snelweg (130KM/u behalve 10KM spitsstrook)
Airco: Neen :+
Rijstijl: voor motorblok rustig :+ (tijdens normaal rijden onder 7krpm van 15k), Vmax +6 (GPS) inhaal/invoeg acties met 200+
Verbruik: 1:17 - 1:18 woon-werk (werkelijk verbruik). Dit is met Akra pijp + tuning. Ben benieuwd of de orginele + tuning zuiniger zou zijn :o

Wegens tijdbesparing (2 uur per dag motor, 2,5-4 uur per dag auto) zoveel mogelijk motor rijdend naar het werk. Ook al is de auto beduidend goedkoper... Zodra er pekel ligt probeer ik de auto te pakken, anders alleen om spullen te vervoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Mobzy op 12-04-2017 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 22:13
Auto: Fiat Punto 1.2 8V
Versnellingsbak: Handgeschakeld
Bouwjaar: 2000
KM stand: ± 180.000
Brandstof: benzine
Aantal liters: 2160 liter over 35.914 km
Airco: Nee
Rijstijl: Vlot optrekken, hou me meestal aan de maximumsnelheid. Rij weinig snelwegkilometers.
Verbruik: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/617203.png

Volgens de specificaties is het verbruik 5,7L/100km, dus 6,0 gemiddeld zonder veel moeite valt me niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:56

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Auto: Audi A1 1.4 TFSI
Versnellingsbak: 6-bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2011
KM stand: 67.000
Aantal liters: 3.917 liter over 66.764 km
Airco: alleen aan bij hitte
Rijstijl: nieuwe rijden, weinig op de snelweg. Zou zuiniger kunnen als de afstand naar werk langer was (18 km)
Verbruik: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/435542.png (1 liter benzine op 17 kilometer)

Motor: Zero SR ZF12.5 elektrische motor
Versnellingsbak: geen (directe overbrenging)
Bouwjaar: 2015
KM stand: 8.400
Brandstof: elektriciteit
Aantal liters kWh: 594 kWh over 8.372 km
Rijstijl: soms rustig, soms vlot afhankelijk van mijn gemoedstoestand ;) Zo goed als nooit snelweg (niks aan op een naked)
Verbruik: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/754793.png (1 liter benzine op 138 km)

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 20-09-2017 11:29 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Auto: Volkswagen e-golf
KM stand: 18000
Airco: Geen airco, wel verwarming aan (dit is meer relevant met een EV)
Rijstijl: Vlot, geen stroombesparende kunstjes
Verbruik: 15,2 kWh per 100 km. (Laatste 3000 km) (In Noorwegen, veel heuvels, lage temperatuur, winterbanden)

Auto: Volkswagen e-Up
Bouwjaar: 2014
KM stand: 53000
Airco: Geen airco, wel verwarming aan (dit is meer relevant met een EV)
Rijstijl: Vlot, geen stroombesparende kunstjes
Verbruik: 17,8 kWh per 100 km. (Laatste 1500 km) (In Noorwegen, veel heuvels, lage temperatuur, winterbanden)

Verschil in verbruik zit hem in de afstanden (E-up op de kortste ritten) en het gebrek aan warmtepomp in de e-up (opwarmen met 7kwh). Nu het wat warmer wordt in Noorwegen vermoed ik dat de up straks zuiniger is dan de e-Golf.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 13:33
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 invite+
Bouwjaar: 2006
KM stand: 158.500
Brandstof: lpg g3
Aantal liters: 2388 ltr over 22.876km
Airco: altijd aan
Rijstijl: Vlot
Verbruik: 9,58km per liter 80%stadverkeer overige 20% snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637621

Auto: Volkswagen Lupo 3L 1.2l
Versnellingsbak: (Semi-) Automaat (tiptronic)
Bouwjaar: 1999
KM stand: 222.162
Aantal liters: ?
Airco: ARKO _/-\o_
Rijstijl: Rustig, op snelweg vaak 120km/uur
Verbruik: volgens de boordcomputer 4.2l tot 4.5l op 100km.
Rijd 20% in de stad, 50% snelweg en 30% provinciale wegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 637621 op 12-04-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:32
Aerevan schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:56:
Auto: Hyundai Ioniq EV
KM stand: 2234
Airco: Alleen als het heel warm is
Rijstijl: Koos Spee-modus (maximum snelheid +2km/u - voor de rest het nieuwe rijden)
Verbruik: 13.9 kWh per 100 km.
Complimenten voor dit verbruik! In Auto Motor und Sport is deze auto ook getest en kwamen met soortgelijke waarden. Blijkbaar gaat deze Hyundai heel efficiënt met elektriciteit om, efficiënter dan vergelijkbare modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra1niac
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-02 22:07
Auto: Ford focus 1.6 futura hatchback
Versnellingsbak: 5 handgeschakeld
Bouwjaar: 2004
KM stand: 220k
Gewicht: 1035 kg
Snelweg/Stad: 80/20
Airco: Alleen bij erg warm of vochtig weer
Rijstijl: Vlot doorrijden, maar wel met aandacht voor het brandstofverbruik. Zoveel mogelijk uitrollen, afremmen vermijden etc.
Snelheid: Afhankelijk van de weg Vmax tot Vmax+5
Verbruik: 1 : 15.3 (6.52 l / 100km) gemiddeld over het hele jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
mustisen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:14:
[...]

De Prius kon ik niet opladen, dus dat kon ik ook niet scheiden. Er ging alleen benzine in en alleen dat kon ik registreren. Bij de Passat GTE is dat anders, want die kan ik thuis wel opladen. Dus je begrijpt het goed: ik rij nauwelijks zuiniger met de Passat GTE dan met de Prius.
De Passat GTE is natuurlijk een heel andere auto de Prius, maar qua milieubelasting is de Passat een achteruitgang t.o.v. de Prius.

Wat dat betreft is het maar goed ook dat de fiscale voordelen van plug-in hybrides zijn afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 23:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De Prius zou verboden moeten worden. Da's in mijn ogen een Multipla v2.0. :X

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
bert74 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:56:
[...]

De Passat GTE is natuurlijk een heel andere auto de Prius, maar qua milieubelasting is de Passat een achteruitgang t.o.v. de Prius.

Wat dat betreft is het maar goed ook dat de fiscale voordelen van plug-in hybrides zijn afgeschaft.
Ach ja, ik heb geen spijt van mijn keuze. Het is een ruime en comfortabele familieauto, waar ik erg veel plezier van zal hebben de komende vijf jaar. Ik zal geen fabriekswaarden halen (1.6L/100km) maar uiteindelijk rond de 3.0L/100km zitten vind ik acceptabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPietje
  • Laatst online: 04-05 09:56
Auto: Peugeot 308 Hatchback 1.2 THP (130PK versie)
KM stand: 66000
Airco: Automatisch climate control (staat op automatisch)
Rijstijl: Af en toe vlot optrekken/inhalen en over het algemeen doorrijden met een vleugje nieuwe rijden. Veel snelweg kilometers.
Aantal liters: 2356 over 39418 km
Verbruik: 1 op 16,73 km / 5,97 liter op 100 km

Kerst is near! https://www.bijnakerst.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Laatst online: 20-04 01:10
Auto: Seat Leon Cupra, 2.0 16v turbo intercooler 240PK/300NM
Versnellingsbak: 6 handgeschakeld
Bouwjaar: 2007
KM stand: 110k
Gewicht: 1350 kg
Snelweg/Stad: 20/80
Airco: Altijd
Rijstijl: Gassen, lekker accelereren, daar heb ik hem voor gekocht, helaas zitten er veel slakken op de weg, doorrijden!! of aan de kant !!
Snelheid: Afhankelijk van de weg Vmax tot Vmax+49
Verbruik: 1 : 10 (6.52 l / 100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 20:35
Auto: Toyota Starlet 1.3 75pk
Versnellingsbak: 5 handgeschakeld
Bouwjaar: 1998
KM stand: 240k
Airco: Geen airco
Rijstijl: Normaal / sportief
Verbruik: 1 : 15,3 (gemeten over 10.000+km)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
AllSeeyinEye schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:04:
De Prius zou verboden moeten worden. Da's in mijn ogen een Multipla v2.0. :X
Qua uiterlijk ben ik dat met je eens. Tegelijkertijd is de hybride techniek superieur qua efficiency en bewezen betrouwbaarheid, met een "betere jas" zou het model veel beter verkopen. Natuurlijk kan je ook gewoon een Toyota Auris kopen: normaal uiterlijk mooie techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@bert74
Je hebt gelijk qua techniek, hoor. Nu verschillen smaken (gelukkig), want ook de Auris vind ik foeilelijk. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook normale modellen met een hybride systeem, zoals (die ik wel mooi vind) de 330e, de Mondeo, Porsche, Mercedes C350e. De V60 heeft een mooi diesel/hybride systeem maar die auto vind ik qua model niet mooi (stom he, zeker nu ik zelf een S60 rijd :P )

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:38
Zal ook maar eens mijn ervaring delen, sinds ik dichterbij ben gaan werken >3km zijn mijn verbruik cijfers helemaal van de kaart :O

Auto: Audi A6 3.2 V6 Quattro
Versnellingsbak: Automaat 6bak
Bouwjaar: 2005
KM stand: 180.000
Airco: Clima control automatische stand
Rijstijl: Normaal/Stevig
Verbruik: 1 op 3 sinds ik alleen maar kleine stukjes rij, 1 op 9 voorheen met langere afstanden.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn V40 CC D3 wordt langzaam aan zuiniger - of ik rij relaxter, dat kan ook... Zat ik in het begin steeds rond de 5,5-5,6:100, tegenwoordig doe ik 5,2-5,3:100 op een tank.

Auto: Volvo V40 Cross Country D3 150PK
Versnellingsbak: Handgeschakeld 6bak
Bouwjaar: 2016 (modeljaar 2017)
KM stand: 18.000
Airco: Climate control altijd automatisch
Rijstijl: Vlot, streefsnelheid Vmax+10 op CC, rustiger en anticiperend in druk verkeer, maar ik laat de 150 paardjes graag voluit trappelen als dat nuttig is
Verbruik: 5,3:100 (1:19)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/22e4r5.jpg

Auto: Ford Fiesta Titanium
Gewicht leeg: 1018KG
Versnellingsbak: Handbak 5 versnellingen
KM stand: 165000
Aantal liters: 1.6TDCI
Airco: Climate controle automatisch
Rijstijl: 90% snelweg 130/120/100. 10% stad
Verbruik: 4.9L/100Km volgens boordcomputer.

[ Voor 13% gewijzigd door 3x3 op 12-04-2017 16:16 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:31
Bij ons oud pand 500 meter verder is het 7 dagen in de week gratis opladen
Is wel een afgesloten terein van een datacenter waar we spul hebben.
Maar heb toegangs pasje dus als ik daar voor werk moet zijn kan ik lekker gratis opladen.
Maar daar doen de 2 palen met 4 aansluitingen het zonder pas.

Dat is heel luceratief dus.
Als je elke dag thuis oplaad is dat 365 euro ongeveer per jaar.
Een oplaad paal 16Amp kost 475 eur.
Dan heb je dat na een jaar en 4 maandjes terug verdiend.
En je kan ook geld verdienen als je dat zou willen. Als je je paal voor andere open zet reken je voor hun ook 36 cent de Kw.

http://www.goedkope-laadpaal.nl/

En als jij zelf laad is het goedkoop natuurlijk.

Zet zo een 10 of 100 palen op druke plekken in de stad of nederland en het geld stroomt binnen 1 euro per laad sessie .
mustisen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:18:
[...]

Ik laad thuis op voor 19ct/kWh, op werk kan ik nog niet laden. Ik heb een laadmodule opgehangen waarmee de laadsessies worden geregistreerd. Openbare palen zijn inderdaad duur, daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt :) Het tarief van openbare laadpalen zit rond de 29ct/kWh. In mijn geval moet ik dus een Euro extra betalen wanneer ik volledig oplaad in vergelijking met thuis. Qua kosten is dat, als je er een paar keer van gebruikmaakt, nog wel te overzien.

Op kantoor hebben we nog geen laadpaal staan, maar dat staat wel in de planning. Daarmee zal ik ook op 19ct/kWh zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Raoul.TLS op 12-04-2017 16:44 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:44
Axewi schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:53:
Zal ook maar eens mijn ervaring delen, sinds ik dichterbij ben gaan werken >3km zijn mijn verbruik cijfers helemaal van de kaart :O

Auto: Audi A6 3.2 V6 Quattro
Versnellingsbak: Automaat 6bak
KM stand: 180.000
Airco: Clima control automatische stand
Rijstijl: Normaal/Stevig
Verbruik: 1 op 3 sinds ik alleen maar kleine stukjes rij, 1 op 9 voorheen met langere afstanden.
Hahahah, prachtig, stoken met dat ding >:)

Persoonlijk zou ik met zo'n afstand mooi iedere dag op de fiets gaan trouwens, auto gebruiken voor de (langere) plezier ritten

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 12-04-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
Raoul.TLS schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:20:
Dat is heel luceratief dus.
Als je elke dag thuis oplaad is dat 365 euro ongeveer per jaar.
Een oplaad paal 16Amp kost 475 eur.
Dan heb je dat na een jaar en 4 maandjes terug verdiend.
En je kan ook geld verdienen als je dat zou willen. Als je je paal voor andere open zet reken je voor hun ook 36 cent de Kw.

http://www.goedkope-laadpaal.nl/

En als jij zelf laad is het goedkoop natuurlijk.

Zet zo een 10 of 100 palen op druke plekken in de stad of nederland en het geld stroomt binnen 1 euro per laad sessie .

[...]
Mij kost het een euro extra omdat bij een verschil van 10ct per kWh, en een afname van 10 kWh (capaciteit van de accu van mijn auto), ik €1,- duurder uit ben. Stel dat je een Tesla Model X dat een accucapaciteit van 100kWh heeft oplaadt, kost dat, met hetzelfde prijsverschil, €10 extra per laadsessie. Ik heb echter mijn laadmodule niet beschikbaar gesteld voor anderen. Ten eerste ben ik de enige in mijn straat die een pluginhybride rijdt, en ten tweede heb ik de laadmodule opgehangen in mijn afgesloten carport. Daar kan ik dus alleen bij :)

Mijn laadmodule heeft een prijs van €850 excl BTW. Ik heb wel de advanced laadmodule genomen (ziet er mooier uit) waarbij deze max 7.2 kW vermogen kan leveren. Er zijn nóg geavanceerdere laadmodules verkrijgbaar die 22kW kunnen leveren. Deze zijn dus uiteraard duurder in de aanschaf.

Maar goed, we gaan volgens mij off topic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Axewi schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:53:
Ik zou willen zeggen, ga fietsen jij luie fl.... :+

Beter voor jou en voor de auto.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 13:31
ja de goedkoopste is 475 is maar 1 fase 16A denk 3KWh
daar duurt laden meestal 4 uur

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20
Nu ongeveer twee weken in mijn bezit:

Auto:BMW 130i E87
Versnellingsbak:6 versnellingen handgeschakeld
Bouwjaar:2007
KM stand:110000
Brandstof:Benzine
Airco:Alleen zomer
Rijstijl:Normaal. Vmax of Vmax+10
Verbruik:1:10

Eerste tank benzine is er net door. Ongeveer 500km mee kunnen rijden met nog iets van 50km reikwijdte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb tot 2 maanden geleden een LAT gehad op 180km afstand, maar die afstand is ∼ 105 verminderd. Dat scheelt een hoop in de maandelijkse CO2 uitstoot. Maar per kilometer gaat het verbruik weer omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/634331_5.png

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/634331.html

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 13-04-2017 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:47
bert74 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:56:
[...]

Vindt je echt ? Nu neemt iedereen weer gewoon een 'gas guzzler' want het maakt toch niet uit. Lang leve de vooruitgang.

Mijn RE-EV gaat vandaag vervangen worden voor een PHEV omdat er nog geen geschikte (betaalbaar en voldoende bereik) EV is, maar baal een beetje van het feit dat dit geen voordeel meer oplevert vs een ICE.

=-=-=
Auto: Opel Ampera
Versnellingsbak: Geen / Planetair tandwielstelsel
KM stand: 159.000
Airco: Clima control automatische stand 23°C
Rijstijl: Zuinig/Normaal/Stevig afhankelijk van ritlengte en batterijlading
Verbruik: 2.6 liter / 100 km exclusief groene stroom (~14 - 17 MWh in 5 jaar)

[ Voor 19% gewijzigd door kdeboois op 13-04-2017 11:03 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:51

Malarky

Wils voor wat ieder

Auto:Volkswagen Golf GTE
Bouwjaar:2015
KM stand:42.700
KM per jaar:31.180 (tot nu toe)
Brandstof:Benzine/Elektrisch
Airco:Altijd aan op 20C
Rijstijl:Sportief. Vmax+30
Verbruik:1:5,3 (18.86km/L) 5,3l/100km (1:18,86)

Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/729412.html

Elektrisch laadgedrag: altijd, ongeveer 600 laadbeurten per jaar (bijna 2x per dag dus, inclusief weekend)

Werkgever vergoed laden ongeacht de prijs of parkeergarage, brandstof meer dan 300L op jaarbasis voor eigen rekening (tot nu toe €150 per maand privé tanken dus)

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 13-04-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
...Verbruik:1:5,3 (18.86km/L)

Elektrisch laadgedrag: altijd, ongeveer 600 laadbeurten per jaar (bijna 2x per dag dus, inclusief weekend)
...
???

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:51

Malarky

Wils voor wat ieder

Woon-werk is 60 kilometer enkele rit, vriendin woont op 120km enkele rit en sportief rijden :P

Uit ervaring weet ik dat een Volvo hybride veel eerder die 50km haalt, dan dat de GTE ook maar in de buurt komt. Met 25km mag je blij zijn op de snelweg met ~110km/ph

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 13-04-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Malarky schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:08:
[...]

Woon-werk is 60 kilometer enkele rit, vriendin woont op 120km enkele rit en sportief rijden :P

Uit ervaring weet ik dat een Volvo hybride veel eerder die 50km haalt, dan dat de GTE ook maar in de buurt komt. Met 25km mag je blij zijn op de snelweg met ~110km/ph
Vreemd. GM kon in 2011 al een plugin auto met 80 km bereik maken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Bedoel je hier nu 1:18,86 (en 5.3l/100km) of 1:5,3 (en 18.86l/100km)? Ik vermoed het 1ste :P
kdeboois schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:17:
[...]
Vreemd. GM kon in 2011 al een plugin auto met 80 km bereik maken... :+
Die auto was ook gebouwd vanuit het principe van een plug-in, de GTE is gebouwd uit het principe zo veel mogelijk 4-7-15% bijtelling auto's te verkopen. De 25km elektrisch is leuk in de test-cyclus, en haalt je gemiddelde uitstoot direct omlaag. Aangezien de testrit maar 11km is (!), kan je dat stuk lekker zuinig rijden. Zodra de accu leeg is rij je even (on)zuinig als een 1.4TSI.

Test-cyclus:
De testrit bestaat uit een viermaal herhaald stadsritje en een buitenrit. In elk stadsritje wordt 1 km afgelegd in 200 seconden waarbij driemaal opgetrokken en gestopt wordt. Maximale snelheid is 15, 32 en 50 km/u. In de buitenrit wordt 7 km afgelegd in 400 seconden, waarbij 70, 50, 70, 100 en ten slotte 120 km/u gereden wordt. In de hele testrit wordt 11 km afgelegd in 19 min 40 s.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EBlLUj7APAsmBbgq7iUPyL9X/medium.jpg

Auto: BMW 535i
Bouwjaar: 12-2010
KM stand: 178.000
Brandstof: Benzine (95 RON)
Airco: indien nodig
Rijstijl: Rustig, +/- 75% snelweg 25% stad
Verbruik: gemiddeld 1 op 10

Van de laatste 4 auto's die ik heb bezeten heb ik het verbruik bijgehouden in Excel. mijn huidige auto heb ik nog maar een dik half jaar maar wel leuk om even het verbruik in een grafiekje te laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/divRQ0qHYQUH1Jx7WVn03wgy/medium.png

Misschien dat ik mijn vorige auto's nog een keer toevoeg maar dat komt dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Malarky schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:05:
Auto:Volkswagen Golf GTE
Bouwjaar:2015
KM stand:42.700
KM per jaar:31.180 (tot nu toe)
Brandstof:Benzine/Elektrisch
Airco:Altijd aan op 20C
Rijstijl:Sportief. Vmax+30
Verbruik:1:5,3 (18.86km/L)

Werkgever vergoed laden ongeacht de prijs of parkeergarage, brandstof meer dan 300L op jaarbasis voor eigen rekening (tot nu toe €150 per maand privé tanken dus)
toon volledige bericht
Vergeet electrisch. Een Golf 1.4 TSI die 1:5 rijdt?

Bij circuitgebruik is het gangbaar om verbruik per rondje te noteren. Ongeveer 1 liter op 1 ronde dus. Zoiets deed ik met de Polo GTI ook op Zolder ;)

Of bedoel je 1:18 (5 liter / 100 km)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
kdeboois schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:59:
[...]

Vindt je echt ? Nu neemt iedereen weer gewoon een 'gas guzzler' want het maakt toch niet uit. Lang leve de vooruitgang.
Als je van een Prius naar een Passat GTE gaat de milieubelasting (lees uitstoot) omhoog. Aangezien de totale uitstoot van de Passat benzine + elektriciteit verbruik, in vrijwel alle gevallen hoger is dan het benzine verbruik van een Prius. Dat noem ik dus niet echt vooruitgang. Zeker als de ritten wat langer zijn, dan rijdt je met een relatief on-zuinige 1.4TSI motor op benzine.

Dus als je echt klimaatbewust bent, kan je het beste volledig elektrisch rijden of een echt zuinige hybride nemen, waar Toyota heeft bewezen echt zuinig te zijn.

Overigens kan ik me de keuze van een Passat GTE wel voorstellen, het is een ruime, prima rijdende auto, ik had hem zelf ook kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:45
Auto: Peugeot 206sw
Versnellingsbak: 5-bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2003
KM stand: 140000
Airco: Ja, alleen bij warm weer of vocht in de auto
Rijstijl: Normaal Vmax (+10). A7 in de spits 100, harder kan soms echt niet
Verbruik: 1:12/14
600 km op 48L, ik durf hem niet helemaal leeg te rijden dus als ik tank gaat er vaak 45/50 liter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
bert74 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:38:
[...]
Dus als je echt klimaatbewust bent, kan je het beste volledig elektrisch rijden of een echt zuinige hybride nemen, waar Toyota heeft bewezen echt zuinig te zijn.
Het gaat, mijns inziens, alleen over veel meer dan alleen een beetje CO2 uitstoot. Emissievrij in onze stedelijke gebieden rijden (bijna de hele randstad) is voor zoveel meer dingen goed (mijn longen voorop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjh93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-05 21:23
Nu ongeveer 3 weken in mijn bezit

Auto: VW Polo 1.2 TSI 90PK
Versnellingsbak: 5 bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2016
KM stand: net door de 30.000 heen
Airco: Ja, alleen aan bij vocht en warmte
Rijstijl: Vmax + 5/10, 80% snelweg / 20% stad
Verbruik: over de afgelopen 2000 km 1 op 17,4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
kdeboois schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:01:
[...]

Het gaat, mijns inziens, alleen over veel meer dan alleen een beetje CO2 uitstoot. Emissievrij in onze stedelijke gebieden rijden (bijna de hele randstad) is voor zoveel meer dingen goed (mijn longen voorop).
Eens hoor. Tegelijkertijd is de uitstoot van NOx en fijnstof van een Prius bijna nihil omdat de Toyota een indirect ingespoten benzinemotor is. Juist de direct ingespoten motoren, waaronder de TSI, stoten behoorlijk wat fijnstof uit. Tegenwoordig meer dan een Euro 5 of Euro 6 dieselmotor. Dat is ook de reden dat ze benzinemotoren ook met roetfilters uitgerust gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
bert74 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:15:
[...]

Eens hoor. Tegelijkertijd is de uitstoot van NOx en fijnstof van een Prius bijna nihil omdat de Toyota een indirect ingespoten benzinemotor is. Juist de direct ingespoten motoren, waaronder de TSI, stoten behoorlijk wat fijnstof uit. Tegenwoordig meer dan een Euro 5 of Euro 6 dieselmotor. Dat is ook de reden dat ze benzinemotoren ook met roetfilters uitgerust gaan worden.
Toch lust ik nog steeds geen Toyota Prius uitlaatgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Ik wilde net al zoiets schrijven, de Prius is ook op dat vlak wel beter dan zo'n turbomotor. Daarin verbrandt alles ook nog eens heter, waardoor er ook meer NOx vrij komt.

En die VW's gebruiken geloof ik meer elektriciteit per km dan een Model S... tenminste, van wat hier tot nu toe voorbij is gekomen.

Maar, dan nog is iedere kilometer die elektrisch gereden wordt weer winst. Bij mij zijn er heel wat plug-in hybrids in de wijk (van alle merken), en die staan allemaal trouw aan de lader (vrijwel iedereen heeft een oprit). Toch altijd weer mooi als ze geruisloos door de straat komen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:14
Auto: Peugeot 208 GTi
Versnellingsbak: 6 handgeschakeld
Bouwjaar: 2014
KM stand: 46000
Airco: Alleen aan bij vochtig of warm weer
Rijstijl: Normaal
Verbruik: 1 op 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17
Sinds december 2016 in bezit (géén lease):
Auto: Hyundai ioniq HEV
Versnellingsbak: 6-speed DCT automaat
KM stand: ca.8200
Airco: Ja
Rijstijl: Gemiddeld
Verbruik: tot nu gemiddeld 20,4km/L (hoogste score tot nu toe op een hele tank 23,9 km/L)

De verwachting is dat het in de zomermaanden zuiniger wordt.
Het verbruik kan zomaar variëren tussen de 1:18 en 1:25, afhankelijk van hoe, wat, waar, hoelang, hoe warm etc.
http://www.autoweek.nl/ve...ioniq-hybrid-comfort-2016
kdeboois schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:19:
[...]
Toch lust ik nog steeds geen Toyota Prius uitlaatgassen.
Als de prius een 'no-go' voor je is (uiterlijk, status), maar je toch zuinig en/of redelijk schoon wil, kijk dan eens naar de Ioniq-hybride. Ongeveer van hetzelfde caliber als de prius, maar goedkoper en mooier (persoonlijk natuurlijk). Ik ben er blij mee na jaren voor de hobby (motocross) met een diesel bestelbus door het land gescheurd te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door mxhans196 op 20-04-2017 15:30 ]

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:40
Auto: Seat Leon
Bouwjaar: 2003
KM stand: 196000
Brandstof: Benzine (e95)
Airco: Zomer alleen
Rijstijl: Normaal (Ik rij: 50% snelweg / 50% 80km/u wegen)
Verbruik: gem. 1 op 13

Vond ik opzich niet raar voor een auto van die leeftijd en gewicht.
Het kan altijd erger maar natuurlijk ook beter

[ Voor 7% gewijzigd door Hortz op 20-04-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Auto: Fiat Punto Evo
Versnellingsbak: 5-bak
Bouwjaar: 2010
KM stand: 134.000
Airco: Enkel ventilatie op 20 graden. Airco zelf staat enkel aan bij warm weer
Rijstijl: vMax, bij haast vMax +10
Verbruik: Gemiddeld 1:22. Slechte weken 1:21. Goede weken 1:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Laatst online: 09:24
Auto: Suzuki Swift Sport 1.6
KM stand: 65000
Brandstof: Benzine (e95/98)
Airco: Amper aan, alleen in de zomer.
Rijstijl: Sportief
Verbruik: gem. 1 op 13,9 / (max 1 op 18,5 bij heel rustig rijden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mxhans196 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:20:
Sinds december 2016 in bezit (géén lease):
Auto: Hyundai ioniq HEV
Versnellingsbak: 6-speed DCT automaat
KM stand: ca.8200
Airco: Ja
Verbruik: tot nu gemiddeld 20,4km/L (hoogste score tot nu toe op een hele tank 23,9 km/L)

De verwachting is dat het in de zomermaanden zuiniger wordt.
Het verbruik kan zomaar variëren tussen de 1:18 en 1:25, afhankelijk van hoe, wat, waar, hoelang, hoe warm etc.
http://www.autoweek.nl/ve...ioniq-hybrid-comfort-2016

[...]

Als de prius een 'no-go' voor je is (uiterlijk, status), maar je toch zuinig en/of redelijk schoon wil, kijk dan eens naar de Ioniq-hybride. Ongeveer van hetzelfde caliber als de prius, maar goedkoper en mooier (persoonlijk natuurlijk). Ik ben er blij mee na jaren voor de hobby (motocross) met een diesel bestelbus door het land gescheurd te hebben.
toon volledige bericht
Een Prius is een mooi stukje techniek en zo prima 'passen' kwa status en uiterlijk, maar ik doelde echt op het feit dat het laten ontploffen van brandstof aan het einde van zijn ontwikkeling is gekomen. Met alle trucjes die men nu gebruikt ben ik nog steeds niet enthousiast over het inademen er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:36
joopv schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:15:
Ik heb tot 2 maanden geleden een LAT gehad op 180km afstand, maar die afstand is ∼ 105 verminderd. Dat scheelt een hoop in de maandelijkse CO2 uitstoot. Maar per kilometer gaat het verbruik weer omhoog.

[afbeelding]

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/634331.html
Ik kan me nog herinneren dat je hiervoor met een Focus reed?

Hoe bevalt de overstap naar de Octavia?
Heb er zelf 1 keer ritje mee gedaan vond het best leuke auto (niet zo leuk als Focus maar dat is de maatstaf in zijn categorie qua rijplezier)
Onze Focus nadert de 300k; ooit zullen we moeten veranderen...

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Is het mijn rijstijl of echt de auto? Ik kom met een 2017 S60 T4 automaat echt niet onder de 7.8 l/100... En dan rij ik zeker 80% snelweg, Vmax +5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-05 21:59
Auto: Hyundai Atos
Versnellingsbak: handmatig, 5 versnellingen.
Bouwjaar: 2002
KM stand: 170.000
Airco: Niet aanwezig :)
Rijstijl: 120-125km/u
Verbruik: 1L per 14.98km (6.67 L/100km)
Dit is gemeten over 3000 km op vakantie. Dus een goede mix snelwegen, bergen en stadsrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 17:23
AllSeeyinEye schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:39:
Is het mijn rijstijl of echt de auto? Ik kom met een 2017 S60 T4 automaat echt niet onder de 7.8 l/100... En dan rij ik zeker 80% snelweg, Vmax +5.
Kom je van een diesel? Voor een benzine met dat gewicht is dat toch normaal?

[ Voor 14% gewijzigd door anessie op 21-04-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-05 22:36
Auto: Hyundai i20
Bouwjaar: 2009
KM stand: 124.500
Airco: alleen aan begin van rit, als het interieus op temperatuur is gaat hij uit
Rijstijl: 110-120, rijdt grotendeels snelweg
Verbruik: 5.7 L/100km ongeveer
Dit kan nog wel omlaag als ik wat meer gewend ben aan een benzineauto bij met name het wegrijden uit stilstand en mijn snelheid constanter houdt, heb geen cruise control. Ik heb gelest in een diesel en daarna alleen in de diesel van mijn vader gereden.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Auto: Renault Mégane 1.6 16V
Bouwjaar: 2001
KM stand: 157.000
Airco: Yes, soms aan
Rijstijl: zeer defensief, 100-130km/u, voornamelijk lange snelwegritten (500+ km)
Verbruik: 5,7/100km (1 op 17,5) langlopend (2+ jaar) gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Auto: Fiat Bravo 1.4 Turbo
Versnellingsbak: handmatig, 6 versnellingen.
KM stand: 56.000
Airco: In de afgelopen maanden eerder verwarming. Soms nu airco
Rijstijl: Vrij sportief: snel optrekken, Vmax+10
Verbruik: 12km/L. Bij wat rustiger rijden 13-13,5km/L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:07
Ernie schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:22:
Auto: Hyundai Atos
Bouwjaar: 2002
KM stand: 170.000
Airco: Niet aanwezig :)
Rijstijl: 120-125km/u
Verbruik: 1L per 14.98km (6.67 L/100km)
Dit is gemeten over 3000 km op vakantie. Dus een goede mix snelwegen, bergen en stadsrijden.
Hoeveel cc motor heb je erin liggen en hoe breed zijn de banden?

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greyfoxhl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:16
Auto: Opel Corsa E 1.0T 115pk
Versnellingsbak: 6-bak
KM stand: 12.400
Brandstof: Euro 95 (af en toe 98)
Airco: vooruit ontwasemen & zomer
Rijstijl: vlot optrekken, weinig snelweg km
Verbruik: 7,85 l/100km, volgens boordcomputer 6,3 l/100km 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23

TMV

Where did that damn icon go?!?

Auto: Audi A3 Sportback 2.0 TDI 150pk
KM stand: 35000
Airco: Automatische Climate Control (altijd aan)
Rijstijl: Vlot doorrijden en optrekken, op snelweg op cruise. 90% snelweg, vmax +10%
Verbruik: 1 op 17,7 km

[ Voor 4% gewijzigd door TMV op 30-04-2017 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Auto: Volvo V40 Nordic+ My2017
Versnellingsbak: handgeschakeld, 6-bak
Brandstof: diesel
Airco: climate-controle & standkachel
Rijstijl: heel divers, soms hele dag kleine stukjes, soms grote afstanden. En met enige regelmaat hangt er iets aan de trekhaak.
Verbruik: 1:21 - beste resultaat 1:23,04

[ Voor 18% gewijzigd door HerZon op 30-04-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 15:54

WhySoSerious

Be the change.

Auto: Peugeot 107 1.0
Versnellingsbak: handgeschakeld, 5-bak
Bouwjaar: 2011
KM stand: 80.000
Airco: Beperkt, bij hoge temperaturen
Rijstijl: Rustig, ~100 km/h op de snelweg. Goed anticiperend op voor- en achterliggend verkeer. 90% snelweg, langere stukken.
Verbruik: 1:24 gemiddeld over de periode - beste resultaat 1:26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-05 21:59
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:56:
[...]

Hoeveel cc motor heb je erin liggen en hoe breed zijn de banden?
999 cc *O* , bandenbreedte is 155 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Laatst online: 20:08

GNML

applebuyguide.com

TMV schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:08:
Auto: Audi A3 Sportback 2.0 TDI 150pk
KM stand: 35000
Rijstijl: Vlot doorrijden en optrekken, op snelweg op cruise. 90% snelweg, vmax +10%
Verbruik: 1 op 17,7 km
Dat het verbruik van die diesels nog steeds gelijk is sinds 2000 is toch ook wat..
Wat is het gewicht op kenteken?

Auto: Audi A3 Sportback 1.9 TDI 95pk
Bouwjaar: 2000
KM stand: 436000
Rijstijl: Vlot doorrijden en optrekken, 80% snelweg, vmax +10%
Verbruik: 1 op 19.1 km over 60.096 km

[ Voor 23% gewijzigd door GNML op 02-05-2017 15:17 ]

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

GNML schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:14:
[...]

Dat het verbruik van die diesels nog steeds gelijk is sinds 2000 is toch ook wat..
Wat is het gewicht op kenteken?
Massa Rijklaar: 1380kg
Massa Ledig: 1280kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Laatst online: 20:08

GNML

applebuyguide.com

TMV schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:17:
[...]

Massa Rijklaar: 1380kg
Massa Ledig: 1280kg
Zijn ze wel een stukje zwaarder geworden, hoe rijdt die overigens?
Vond de nieuwe A4 station (2016, virtual cockpit) verdomd fijn rijden, maar twijfel nog wat de opvolger moet worden.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

GNML schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:19:
[...]

Zijn ze wel een stukje zwaarder geworden, hoe rijdt die overigens?
Vond de nieuwe A4 station (2016, virtual cockpit) verdomd fijn rijden, maar twijfel nog wat de opvolger moet worden.
De wagen rijdt heerlijk, ligt lekker stabiel op de weg. Hij voelt ook veel groter dan hij eigenlijk is door het solide weggedrag. En motorisch is die 2.0TDI ook super, je kunt er fijn rustig mee cruisen en als je het nodig is heb je meer dan genoeg power voor dagelijks gebruik.. O+

Maar ik kom dan ook van een Golf 6 1.6TDI en dan is het zeker een wereld van verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-04 15:07

Estoque

Turbobrick Owner

Auto: Volvo 240 Turbo
Versnellingsbak: 4-bak + Electrische OD, Handgeschakeld
Bouwjaar: 1983
KM stand: 268.460
Brandstof: Benzine (e98 of e102)
Airco: Niet aanwezig
Rijstijl: Vlot, Laat remmen, hard accellereren.
Verbruik: Binnenwegen: 1 op 4,5 - Snelwegen 1 op 7

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:01

Convoy

g44p

Auto: Volvo v50
Bouwjaar: 2004
KM stand: 144000
Airco: Meestal uit
Rijstijl: Gemiddeld tot vlot
Verbruik: 1:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 11:20
Auto: Ford Focus MKII (Station) 1.6, 101pk
KM stand: 175.000
Airco: Alleen aan om door te smeren, verder uit
Rijstijl: 'sportief', snelheidslimiet en cruise control op snelweg. Verdeling 70/30 stad/snelweg.
Verbruik: 7,3L/100km (1:13.7) op snelweg, ongeveer 7,7L/100km (1:13) bij mix

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
Auto: Volvo V70 (my2010)
Versnellingsbak: Automaat (6 versnellingen)
Bouwjaar: 2010
KM stand: 275k
Airco: ja, standaard aan
Rijstijl: vlot doorrijden, snelweg vaak cruise control - laatste tijd veel niet-snelweg kilometers omdat dochterlief haar rijbewijs heeft.
Verbruik: 1:15.5
ps - op vakantie met de caravan schiet het verbruik omhoog, dat hou ik niet bij want dan ga ik huilen

Auto: Porsche 911/996C2 cabrio
Versnellingsbak: Tip tronic (5 versnellingen)
Bouwjaar: 1999
KM stand: 170k
Airco: ja, maar niet altijd aan
Rijstijl: sportief, stevig doorrijden, en af toe even de acceleratie testen :)
Verbruik: 1:8.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• novw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
Sjeempie. De uitzondering meldt zich... Heeft heel Nederland een klompvoet, of ben ik echt gek?

Auto: Hyundai Ioniq Hybrid
Versnellingsbak: automaat
KM stand: 6000
Airco: jup, natuurlijk
Rijstijl: zeer rustig
Verbruik: 1:27.5 (3.6 l / 100km)

Altijd (!) op de cruise control, zelden harder dan 95km/u en binnen de bebouwde kom 95% electrisch. Zó moeilijk is het toch niet ? De snelste manier om geld te besparen is door minder te tanken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
novw schreef op zondag 14 mei 2017 @ 07:33:
Sjeempie. De uitzondering meldt zich... Heeft heel Nederland een klompvoet, of ben ik echt gek?

Altijd (!) op de cruise control, zelden harder dan 95km/u en binnen de bebouwde kom 95% electrisch. Zó moeilijk is het toch niet ? De snelste manier om geld te besparen is door minder te tanken...
Kwa verbruik ziet dat er mooi uit, maar in de praktijk merk ik dat 'het verkeer' er veel moeite mee heeft en er regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan. Ik doe het af en toe in groot Amsterdam en met name op snelwegen schatten mensen je snelheid verkeerd in en gaat het soms bijna mis.

Voordeel van mijn plug-in is dat ik op de korte trajecten wel emissievrij met het normale verkeer mee kan komen.

Verder vroeg ik me af of je dit aan de pomp hebt gemeten of vanaf het dashboard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
De snelste manier om geld te besparen is door minder te tanken... LPG te rijden
Ftfy :>

Mijn verbruik is niet veel veranderd:
Auto: Opel Corsa D 1.2 16v Bi-Fuel Color Editon
Bouwjaar: 12-2011
KM stand: 98666 km
Brandstof: LPG
Aantal gereden kilometers: 11524 km
Airco: Aan indien nodig, anders uit
Rijstijl: rustig maar toch ook vlot :P Enkele rit is 3km dorps (=8%), 20km autosnelweg (=55%), 13km provinciale weg (90km/h met stoplichten) (=36%). Overal maximum snelheid behalve als het rustig is op de autosnelweg, dan wordt het gaspedaal wel iets verder ingedrukt (130-140-150).
Verbruik: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/776086_5.png (1:12,34)

Super onzuinig voor een 1.2 _o- De brandstof om dat te rijden heeft me echter €401,63 gekost (inclusief benzine). Zo ben ik +- evenveel kwijt als jouw Ioniq met 6000 km (en ik ruim 11000km), gecombineerd met een vlottere rijstijl :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 15:54

WhySoSerious

Be the change.

Hulde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
deleted...
- assumptions - :X

[ Voor 91% gewijzigd door joopv op 14-05-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Laatst online: 29-04 16:49

apt

hoezo? Het is toch geen plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

HerZon schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:33:
Auto: Volvo V40 Nordic+ My2017
Versnellingsbak: handgeschakeld, 6-bak
Airco: climate-controle & standkachel
Rijstijl: heel divers, soms hele dag kleine stukjes, soms grote afstanden. En met enige regelmaat hangt er iets aan de trekhaak.
Verbruik: 1:21 - beste resultaat 1:23,04
Dat zal dan toch niet meer als een vlagje zijn aan je trekhaak.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
[knip]

[ Voor 96% gewijzigd door HerZon op 14-05-2017 16:39 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
...
De snelste manier om geld te besparen is door minder te tanken...
Dat vertel ik hier ook altijd, maar mijn wederhelft denkt dat het wel meevalt. :(
azz_kikr schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:27:
[...]

Dat zal dan toch niet meer als een vlagje zijn aan je trekhaak.
Dat heb je juist. Soms de caravan, soms een tandemasser en soms een enkelasser. En ja, op die momenten is het verbruik iets hoger. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:11
Auto: Peugeot 206
Versnellingsbak: Handgeschakeld, 5-bak
KM stand: 290 000
Airco: Meestal wel
Verbruik: 1:23

Het is voornamelijk mijn vader die hem gebruikt om te forenzen, enkele reis ca 25 km 80-weg plus 35 km snelweg. Het is wel een van de hogere scores. In een wat stressvollere periode, gaat het verbruik onder de 1:20 :P

Speciaal geval: Ritje Bottrop op en neer vanaf regio Groningen, op heen- en terugweg ca 1 uur volgas gereden, wat neerkomt op 170 wind mee, 160 wind tegen :P Verbruik over die rit: 1:16.

edit:
Rijs->reis. Wtf Marco 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 14-05-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Auto: Ford Focus Stationwagon, 2.0 Diesel.
Versnellingsbak: Automaat, volgens mij 6 versnellingen.
Bouwjaar: 2014 (niet zeker)
KM stand: +- 100k
Airco: Ja, klimaatcontrole altijd aan. op 18 graden.
Rijstijl: Licht sportief, minimaal 80% van de kilometers op de snelweg. Veel langere afstanden buiten de spits/file om.
Verbruik: 7.7 l / 100 km volgens computer, dus +- 1:13

Eigenlijk geen idee of dit een gemiddeld of hoog verbruik is. Kilometers zijn hoofdzakelijk zakelijk (alsin tankpas) en ben er dus ook niet echt actief mee bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Skimovic op 17-05-2017 00:53 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Met deze Focus stationwagon diesel deed ik 5L/100km - 1:20 gemiddeld over 130Mm (2009-1014)
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/352504.html
maar ja, handgeschakeld, 1.6tdi, een aan/uit airco die meestal uit stond. Niet echt vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Skimovic schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 00:52:
Rijstijl: Licht sportief, minimaal 80% van de kilometers op de snelweg. Veel langere afstanden buiten de spits/file om.

Eigenlijk geen idee of dit een gemiddeld of hoog verbruik is. Kilometers zijn hoofdzakelijk zakelijk (alsin tankpas) en ben er dus ook niet echt actief mee bezig.
Ik haal bijna dat gebruik met een vergelijkbare mix aan snelweg/stad en spits/buiten spits. Met een BMW E61 530d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 13:25
Motor: BMW k75
Bouwjaar: 1989
KM stand: 43000
Brandstof: Benzine (95
Rijstijl: Rustig, +/- 95% snelweg 5% stad
Verbruik: gemiddeld 1 op 19

100km per dag waarvan 95km snelweg (Utrecht - Amsterdam). Dus van de 95km grotendeels trajactcontrole van 100 km/h. Probeer wel zuinig te rijden, schakelen bij 4k, niet te hard optrekken, etc.

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32
Auto: BMW G30 530e
Versnellingsbak: Automaat, 8 versnellingen
KM stand: 3.5k
Brandstof: Electro + Benzine (Hybride)
Airco: Ja, klimaatcontrole altijd aan. op 21 graden.
Rijstijl: Sportief 60%, vlot 40%, minimaal 50% van de kilometers op de snelweg
Verbruik: Als ik Hybride rijdt: tussen de 2.8 tot 4.1L/100km, dat is in NL termen: 1 op 35.71 tot 1 op 24.39
Als ik vooral op benzine rijdt, en sportief, ligt het gemiddelde op 9.1L/100km of 1 op 10.99.

Best tevreden over prestaties tov verbruik.

EDIT: ik hou wel van autorijden, dus ik kijk niet echt naar "zuinigheid met mijn rechtervoet". Ik rij gewoon zoals ik met elke andere wagen zou rijden, en dat is niet schakelen voor 2500 toeren, 80 in 5e rijden etc..
Dus deze cijfers zouden nog een heel pak lager kunnen denk ik :)

[ Voor 24% gewijzigd door kazzzdafke op 17-05-2017 11:52 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:20
Freelance schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:42:
Motor: BMW 535i
Bouwjaar: 1989
KM stand: 43000
Brandstof: Benzine (95
Rijstijl: Rustig, +/- 95% snelweg 5% stad
Verbruik: gemiddeld 1 op 19

100km per dag waarvan 95km snelweg (Utrecht - Amsterdam). Dus van de 95km grotendeels trajactcontrole van 100 km/h. Probeer wel zuinig te rijden, schakelen bij 4k, niet te hard optrekken, etc.
1 op 19 met een 535i uit 1989 ?
Lage km-stand trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 13:25
baronruud schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:50:
[...]

1 op 19 met een 535i uit 1989 ?
Lage km-stand trouwens ook.
Ninjaedit, was een copy/paste :)

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Laatst online: 29-04 16:49

apt

Skimovic schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 00:52:

Dat is niet heel zuinig... Ik rijd de voorganger, de 2.0 TDCI van 2006 nu stand 300k km, 6 bak handgeschakeld. Ik schommel rond de 5 tot 6 l / 100 km volgens computer. Rond de 6 bij hard rijden, 140 - 150 op de teller (Dld). Veel snelweg in NL zit ik rond de 5,5 l / 100 km, dan rijd ik v_max + een beetje. N-wegen zit ik laag in de 5, maar er zeker niet onder. Dan moet ik heel goed mijn best doen.

Om jouw gemiddelde te halen zou ik hem op de autobahn constant moeten planken ofzo.

Misschien moet jouw auto nog een beetje ingereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:17

Metro2002

Memento mori

We kruipen met dit warme weer akelig dicht tegen de opgegeven waarde van 4l / 100 km aan:

Dit was over een rit van 22km met ongever 50/50 stad en snelweg vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_20170517_081519.jpg

Verplichte velden:

Auto: Mitsubishi spacestar 1l 3cyl
Versnellingsbak: handbak
Bouwjaar: 2013
KM stand: +- 72k
Airco: Uit
Rijstijl: rustig maar wel gewoon vmax overal
Verbruik: 4,2l /100km ( 1 op 23,8) laatste rit,
laatste tank gemiddeld over 500km was 4,8l/100 (1 op 20,8) en dat was met veel filerijden en de airco aan op warme dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 17-05-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Knap hoor. Ik heb het verbruik inmiddels weten te verlagen naar 7,4l / 100 km (ook benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Auto 1:
Auto: SAAB 93 Sport Sedan 2.2TiD 150pk (voorheen 120pk)
Versnellingsbak: Handgeschakeld 5-bak
Bouwjaar: 6 Mei 2003
KM stand: 252.000
Gewicht leeg: 1489KG
Airco: Alleen aan bij warm weer
Rijstijl: Vlot, Max snelheid + 4kmh erbovenop (maximaal plus correctie)
Verbruik: 1 op 20 , Gemiddeld 400km per dag waarvan 95% snelweg.
Notitie: Vorig jaar heeft deze auto custom firmware gekregen voor de boordcomputer waardoor hij meer PKs heeft en een beter verbruik, Ik haal ongeveer 950 a 1000km op een volle tank.

Auto 2:
Auto: SAAB 900 NG 2.3t (260PK)
Versnellingsbak: Handgeschakeld 5-bak
Bouwjaar: 1997
KM stand: 498.000
Gewicht leeg: 1464KG
Airco: Alleen aan bij warm weer
Rijstijl: Vlot, voornamelijk voor plezierritjes in het buitenland.
Verbruik: 1 op 8, bijna altijd snelweg

[ Voor 29% gewijzigd door Sakesushi op 17-05-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:56

Plainside

I browse when I'm at work

Auto: Peugeot 206 1.4 X-Line (2005)
Versnellingsbak: Handmatig, 5 versnellingen.
KM stand: Teller 68000+, maar moest motorblok vervangen vanwege exploderende olie pomp die had 55000
Airco: Alleen boven 100Km/h+
Rijstijl: Het "nieuwe" rijden, 30 in de 3, 50 in de 4, etc. Moet nog wennen aan het afremmen met de motor.
Verbruik: Halve tank per werk week (gooi hem wel elke week vol). Normaal komt dat rond de 1:12/1:14 uit. Tenzij ik door de weeks veel naar klanten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:15
Auto: Ford Ka 1.3
Versnellingsbak: handgeschakeld, 5-bak
KM stand: 140.000
Airco: Ja, maar defect
Rijstijl: Rustig, ~100 km/h op de snelweg. Goed anticiperend op voor- en achterliggend verkeer en wegsituatie. Voornamelijk buitenweg, langere stukken.
Verbruik: Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/790193.png over ~100.000km, net onder NEDC :*)
kdeboois schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:05:
[...]

Kwa verbruik ziet dat er mooi uit, maar in de praktijk merk ik dat 'het verkeer' er veel moeite mee heeft en er regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan. Ik doe het af en toe in groot Amsterdam en met name op snelwegen schatten mensen je snelheid verkeerd in en gaat het soms bijna mis.
in mijn geval heeft het verkeer er nooit moeite mee, in de zin van bijna-ongelukken. Wel dat ze soms ongeduldig achter me hangen, maar dat gebeurt ook als ik wel Vmax rijd. Wel probeer ik achterop komend verkeer zo min mogelijk te hinderen, bij vrachtwagen inhalen gaat het gas er wel even op.
Rond A'dam is de limiet toch ook 100?

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Donald op 21-05-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:13
Auto: Ford Transit Connect L1 Trend 1.5 TDCi Euro 6 55 kW / 75 pk
Versnellingsbak: Handgeschakeld, 5-bak
KM stand: 2500
Airco: Ja, klimaatcontrole altijd aan 18 - 20 C
Rijstijl: altijd maximum snelheid
Gewicht (beladen): 1600 tot 1800 KG
Verbruik: Verbruik over eerste 3500KM 1:19.8
Stads verkeer 30% en 70% buiten en snelwegen.

Brandstofverbruik gecombineerd volgens Ford 1:21 - dus ben zelf eigenlijk nog best tevreden, daar hij vast nog verder moet worden ingereden. + me oude bestelbus deed met mazzel 1:12 - 1:13.

[ Voor 19% gewijzigd door Macsylver op 24-01-2022 22:53 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:44
Auto: Alfa Romeo MiTo
Uitvoering: 1.4 Multi Air 135pk
Kilometerstand: 83500
Binnen / buiten bebouwde kom: 20 / 80%
Rijstijl: Rustig, snelweg maximum snelheid 110
Verbruik: 1 op 15 (2e tankbeurt sinds ik hem heb :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 17:15

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik hoop alleen dat je nooit op de snelweg rijdt met slechts max 95 km/u. Leuke dat het zo zuinig kan en op iedere andere weg dan de snelweg een prima resultaat.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Auto: Opel Corsa C
Versnellingsbak: 5 Versnellingen (hand)
KM stand: 173.000
Airco: Ja maar niet altijd aan. Als het raampje open kan doe ik dat zoveel liever :+
Rijstijl: Rustig en anticiperend.
Verbruik: 1:16 en op de langere afstand 1:18.

Dagelijks woon-werk verkeer is 31KM heen over 70KM weg of snelweg. Rij meestal rond de 100 rechts en bij inhalen versnel ik tot 120 en daarna weer rechts 100. Dan haal ik 1:15/1:16. Bij langere afstanden doe ik al snel 1:18 vooral omdat ik hem dan echt fatsoenlijk warm kan rijden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste