Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.143 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:49

Freakie1NL

Grote Baas

Tsurany schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:08:
[...]

Ik heb een offerte in mijn mail van 21x310Wp met SolarEdge 6000H en optimizers voor 6300 euro ex BTW. Dat is dus onder de 1 euro/Wp. Het is dus wel mogelijk, al heb je met 21 panelen wel wat schaalvoordeel.

Al valt het mij op dat optimizers en micro omvormers wel heel erg veel gepushed worden, ook op daken waar geen schaduw valt. Zeker een stuk rendabeler om te installeren?
Denk dat het voordeliger is om te installeren, een installateur was hier eerlijk over; van SolarEdge krijg hij een vergoeding bij vervanging onder garantie bij het alternatief niet (die zou ik dan zelf moeten dragen |:( ). Bedankt voor zijn eerlijkheid maar niet mee in zee gegaan. Denk dat er verder flink wat marge op zit, gemiddeld zie je dat er al snel 50-100 aan meerprijs per paneel berekend word voor optimizers. Terwijl enkele pagina's terug al een link is geplaatst waar ze ~30-35 euro kosten. Laat staan als je er 1000-den inkoop.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:29
cville schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:00:
[...]
Waarom niet? Even wat recente getallen uit de praktijk (buren en ik zelf):
Een ondergrens stellen betekent dat je alles wat goedkoper is links laat liggen ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 09:06
Marked schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 00:33:
[...]

Voor diegene die op zoek is naar plat dak systeem in portrait, en om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden :P, ik ga even kijken of ik dit systeem van Van der Valk op mijn dak kan krijgen. In dit topic vond ik weinig over portrait plat dak systemen, maar dit lijkt een serieus goed systeem te zijn.

***Edit - dit merk zie ik hier sowieso weinig voorbijkomen, hoewel ik heb begrepen dat dit een kwalitatief hoogstaand merk is. Is het onbekend, duur of heb ik het verkeerd begrepen? /edit**
Was zelf eerst ook op zoek naar een portrait plat dak montagesysteem en ben naast de Van der Valk, welke zoals je aangeeft best prijzig is, ook het Sunstruction montagesysteem tegengekomen (https://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/#koppelflex). Sunstruction (onderdeel van SolarNRG) levert ook rechtstreeks aan particulieren. Nu heb ik met beide geen ervaring en ga ik binnenkort toch voor een landscape montagesysteem.

BTW Van der Valk solar heeft een leuke calculator welke je ook als particulier kunt gebruiken, gewoon username/password aanvragen/maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
knarf_st schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Was zelf eerst ook op zoek naar een portrait plat dak montagesysteem en ben naast de Van der Valk, welke zoals je aangeeft best prijzig is, ook het Sunstruction montagesysteem tegengekomen (https://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/#koppelflex). Sunstruction (onderdeel van SolarNRG) levert ook rechtstreeks aan particulieren. Nu heb ik met beide geen ervaring en ga ik binnenkort toch voor een landscape montagesysteem.

BTW Van der Valk solar heeft een leuke calculator welke je ook als particulier kunt gebruiken, gewoon username/password aanvragen/maken.
Mijn montage van 21 platdak heb ik ook gedaan met de Sunstruction constructie. Prima constructie voor een prima prijs en ook voor de niet expert goed zelf aan te leggen. Zie foto's van mijn systeem een paar draadjes terug.

Ik moet nog wel de zijplanten en achterplaten monteren zodat de wind er minder goed onder kan komen, en omdat dat ook netter staat. Dat klusje moet ik nog een keer zin voor maken. De panelen produceren lekker stroom dus is de noodzaak minder voor dat klusje. :)

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_1877_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_1875_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_1874_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_1869_klein.jpg

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

WeaZuL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:20:
Even een kleine rant over SolarEdge support. Ik heb iets meer dan een half jaar een se5000 single phase inverter hangen, geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur. Tot eergisteren werkte de ethernet / LAN poort perfect voor online monitoring doeleinden. Nu krijg ik geen ethernet link meer vanuit de se5000. Kabel vervangen, se5000 10 minuten uit geschakeld (AC en DC) andere router, mag niet baten. Vervolgens een ander LAN device op diezelfde patch kabel, krijgt deze wel ethernet link en ook een IP toegewezen vanuit DHCP. Lijkt erop dat de LAN poort op de se5000 defect is.
Ik een mail gestuurd naar de installateur, geen reactie. Vervolgens een support case aangemaakt via solaredge.com, geen reactie. Heej, handig een online chat tool, wellicht kan ik daarmee iets verder komen. "Klikt op de online chat tool" -> "niet beschikbaar". Dan maar bellen met de Nederlandse SolarEdge support desk -> "-bla bla - Druk 1 voor particulier" -> "1" -> Houd uw serienr of supportcase nr. bij de hand" -> "Vanwege drukte is de supportdesk niet beschikbaar, maakt u een support case aan via online formulier of neem contact op met uw installateur, de lijn wordt nu verbroken" -> ............

Tot zover mij ervaringen met SolarEdge support :/
Volgens mij heb je geen direct contact met solar edge nodig maar met je installateur. Daar gaat het volgens mij al mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-07 12:37
[...]

Voor diegene die op zoek is naar plat dak systeem in portrait, en om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden :P, ik ga even kijken of ik dit systeem van Van der Valk op mijn dak kan krijgen. In dit topic vond ik weinig over portrait plat dak systemen, maar dit lijkt een serieus goed systeem te zijn.

***Edit - dit merk zie ik hier sowieso weinig voorbijkomen, hoewel ik heb begrepen dat dit een kwalitatief hoogstaand merk is. Is het onbekend, duur of heb ik het verkeerd begrepen? /edit**
Ik zoch ook opzet voor portrait panelen op plat dak.
Voor mijn opzet komt dit merk uit (gegevens uit een website met de onderdelen kosten) rond de 150 euro per blokje van 2 panelen.
Via mijn instaleur kan het met Roofbox Delux, wat afgerond rond de 100 euro per paneel kost.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1209340

Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Er zit wel een verschil tussen incl en exl optimzers. Exl optimzers moet je zeker <1 euro/WP lukken. Met zou ik knap vinden als dat je lukt.
Misschien hier even kijken: Anoniem: 1209340 in "Wat kost 1kWh van jouw PV-installatie ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

In de praktijk zie ik dat met kleinere aantallen (lees <20) toch echt niet onder de 1 per WP uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56

DropjesLover

Dit dus ->

Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Er zit wel een verschil tussen incl en exl optimzers. Exl optimzers moet je zeker <1 euro/WP lukken. Met zou ik knap vinden als dat je lukt.
Ik zit met mijn offerte van afgelopen week op €1,47 tot €1,75/Wp :X :X
8 panelen (Qcell en LG) met SolarEdge, montage op schuin dak

Ik heb 5 optimisers nodig

Maar als ik iets vergelijkbaar bij elkaar klik bij solarbouwmarkt, Benq panelen met Tigo's en montageservice kom ik op €1,40/Wp uit

Prijzen zijn de excl btw prijzen.

Hoe je dan aan ~€1,00/Wp uit komt is mij een raadsel.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-07 13:04
CurlyMo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:18:
[...]

Een ondergrens stellen betekent dat je alles wat goedkoper is links laat liggen ;)
OK, duidelijke definitie. Ik ben het helaas niet met je eens aangezien het zeker mogelijk is om een uitstekende installatie voor minder dan 1EUR/Wp geïnstalleerd te krijgen. Ik verwacht ook dat dat in de nabije toekomst steeds vaker haalbaar is.

DISCLAIMER: mijn opmerkingen betreffen NIET SolarEdge systemen. Ik heb daar nooit naar gekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door cville op 06-06-2019 14:14 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

DropjesLover schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Ik zit met mijn offerte van afgelopen week op €1,47 tot €1,75/Wp :X :X
8 panelen (Qcell en LG) met SolarEdge, montage op schuin dak

Ik heb 5 optimisers nodig

Maar als ik iets vergelijkbaar bij elkaar klik bij solarbouwmarkt, Benq panelen met Tigo's en montageservice kom ik op €1,40/Wp uit

Prijzen zijn de excl btw prijzen.

Hoe je dan aan ~€1,00/Wp uit komt is mij een raadsel.
Kleinere systemen zijn naar verhouding duurder ivm overhead/arbeid.

Enneh.. weet je zeker dat je met 8 panelen 5 optimizers nodig hebt? Daarbij komt nog je minimale string lengte: bij de p300/370 is dat 8 en bij de p404/505 is dat 6.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

teacher schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:17:
[...]

Kleinere systemen zijn naar verhouding duurder ivm overhead/arbeid.
Helaas wel, maar meer kan ik aan deze kant van het dak niet leggen.
Aan de andere kant kan ik er nog 7 kwijtwel, maar dan liggen de panelen N-O en maar 65% rendement. Ook wil ik daar eigenlijk nog een dakraampje plaatsen voor het washok. Maar een led-lamp in het washok is goedkoper dan 2 panelen minder kunnen leggen :P

Ohja, en budget voor dit grapje natuurlijk.
Enneh.. weet je zeker dat je met 8 panelen 5 optimizers nodig hebt? Daarbij komt nog je minimale string lengte: bij de p300/370 is dat 8 en bij de p404/505 is dat 6.
Helaas wel, de onderste rand van mn dak, waar ik 5 panelen kwijt kan, heeft vroeg op de dag last van de dakkapel van de buren en later op de dag last van een rij bomen.
Bovenaan mn dak kan ik 3 panelen kwijt, die zouden niks nodig moeten hebben.

Bij het SolarEdge systeem heb ik inderdaad 8x P370 optimizers nodig. Maar gezien het geringe prijsverschil met de prijzen van solarbouwmarkt denk ik dat er redelijk wat korting op de onderdelen bij die installateur zit.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 15:01

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb een algemene vraag. Indien je geen optimizers er tussen heb zitten. Hoe kan je in de loop van de jaren nog bijhouden of al je panelen 100% (met een kleine afbouw jaar over jaar) opbrengen. Mocht er 1 stuk zijn, hoe kom je daarachter?

Moet je dan als check de piekopbrengst doen bij een heldere dag op een bepaalde tijd?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
Mystikal schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:46:
Ik heb een algemene vraag. Indien je geen optimizers er tussen heb zitten. Hoe kan je in de loop van de jaren nog bijhouden of al je panelen 100% (met een kleine afbouw jaar over jaar) opbrengen. Mocht er 1 stuk zijn, hoe kom je daarachter?

Moet je dan als check de piekopbrengst doen bij een heldere dag op een bepaalde tijd?
simpel gesteld, niet.
je kunt wel naar een heldere dag kijken, maar temperatuur en luchtverontreiniging etc etc...
die spelen ook mee, en dan kun je het er nog maar amper uit halen.
zeker als het maar kleine afwijkingen zijn. :-(

maar met een beetje slimme statistiek kun je veel oplossen. ;)
je maakt eerst van elke dag een kWh/kWp (hier mee factor je de grote van je set uit, voor als je panelen hebt bij gelegd of iets anders hebt veranderd.)
dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
maar dan zie je het nog niet.

dan tel je de kWh/kWp/dag van 365 dagen bij elkaar op. (hier mee factor zomer en winter uit.)
en dat zet je in een grafiek:
dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp365.jpg

en dan zie je in eens goed dat ik in juni/juli 2014 problemen had met een paar panelen, het dipje is goed te zien. :-(
juni 2015 heb ik dat opgelost.
het was 2x10x190Wp, omgebouwd naar 2x7x190Wp + 1x10x300Wp op een flink onder gedimensioneerde omvormer. (3,3kW)
juni 2016, omvormer vervangen voor 4kW verzie. (hier zie je amper verschil tussen onderdimensioneren. ;) )

juni 2018, de 2x7x190Wp vervangen voor 2x7x245Wp panasonic.
en ja dat is duur, maar die produceren dus meer kWh per Wp. >:)
en flink ook. (ik zit nu ruim boven de 860kWh/kWp/jaar, niet slecht voor een oost-west dak. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:58
Mystikal schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:46:

Gewoon regelmatig je logging checken en leren hoe je systeem presteerd met welke weersomstandigheden, dan heb je het zo door. En in je log naar het voltage van de string kijken en naar de maximale ampère.
Dan krijg je snel een beeld of het oke is.
In ieder geval niet tot je jaarafrekening wachten en dan denken hmm zou ik nou meer verbruikt hebben of minder opgewekt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dit is de zoveelste dag dat het aan het einde van de dag veel beter weer is. Dit doet mij twijfelen of extra panelen op het noordwesten van toegevoegde waarde kunnen zijn. Nu in de zomer zeker. Maar de rest van het jaar. Wie heeft een klein aantal panelen extra op het NWen? Ik zou er op dit moment nog 4 extra kwijt kunnen van 310 WP. Moeite waard? Qua huidige installatie zit ik aan ~105% van jaarverbruik dus zolang saldering er nog is doe ik dit zo ie zo niet. Maar 2023 is er sneller dan we denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
cville schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:11:
[...]

OK, duidelijke definitie. Ik ben het helaas niet met je eens
Heb je gelezen waar ik initieel op reageerde? Je doet nu namelijk net of ik het er wel mee eens ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
N.a.v. feedback van gisteren heb ik de data bijgewerkt. In deze versie van de grafiek staan niet de Bifacial, Glas-Glas, sets met Optimizers of zeer smalle/hoge panelen; de extremen vallen hierdoor weg (de data is uitgeschakeld met filters, maar zit wel in het excel blad). Panelen met minder dan 280wp heb ik verwijderd uit de grafiek.

De achterliggende data is 7 dagen te downloaden op de volgende we-transfer link: https://we.tl/t-Un1fpMrvfS.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FARz3CV.png

Let op:
- De afmetingen van het paneel kunnen afwijken, check altijd de documentatie!
- De spreiding wordt deels veroorzaakt door onderlinge prijsverschillen, maar óók (grotendeels!) door verschillen in specificaties (Mono, Duo, Full Black, All Black, Half-cells, etc. etc.)!
- De paneelmaat hoeft niet gelijk te zijn aan de modulemaat (lijst en regels vergroten het werkelijke stramien)!
- Het doel van de oefening was het maken van een grafiek, niet het maken van een database als naslagwerk (zie de data maar als bijvangst)
- De data ben ik vandaag nog eens nagegaan, maar ik sluit niet uit dat er nog discrepanties in zitten. Gebruik e.e.a. op eigen risico :P
- Neem de geplotte trendlijnen met een korreltje zout; afhankelijk van de gekozen trend-functie krijg je compleet andere resultaten in excel :+

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 20-07 13:04
CurlyMo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Heb je gelezen waar ik initieel op reageerde? Je doet nu namelijk net of ik het er wel mee eens ben.
Ik ben even lost. Ik reageerde op je uitspraak in https://gathering.tweaker...message/59062192#59062192. Voor de duidelijkheid: ik reageerde op de door jou genoemde ondergrens van 1EUR/Wp en gaf aan het met deze ondergrens niet eens te zijn. Ik zou niet weten waar je uitspraak hier boven over gaat.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
cville schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:28:
[...]

Ik ben even lost. Ik reageerde op je uitspraak in https://gathering.tweaker...message/59062192#59062192. Voor de duidelijkheid: ik reageerde op de door jou genoemde ondergrens van 1EUR/Wp en gaf aan het met deze ondergrens niet eens te zijn. Ik zou niet weten waar je uitspraak hier boven over gaat.
En ik weer op @borft, een paar posts eerder die met de impliciete ondergrens van € 1,00 aan kwam zetten, waarop ik de onzinnigheid van een ondergrens aangaf. En wij het dus gewoon eens zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

migjes schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:15:
[...]

simpel gesteld, niet.
je kunt wel naar een heldere dag kijken, maar temperatuur en luchtverontreiniging etc etc...

je maakt eerst van elke dag een kWh/kWp (hier mee factor je de grote van je set uit, voor als je panelen hebt bij gelegd of iets anders hebt veranderd.)
dan krijg je dit:
[Afbeelding]

dan tel je de kWh/kWp/dag van 365 dagen bij elkaar op. (hier mee factor zomer en winter uit.)
dan krijg je dit:
[Afbeelding]

en dan zie je in eens goed dat ik in juni/juli 2014 problemen had met een paar panelen, het dipje is goed te zien. :-(
het was 2x10x190Wp, omgebouwd naar 2x7x190Wp + 1x10x300Wp op een flink onder gedimensioneerde omvormer. (3,3kW)
juni 2016, omvormer vervangen voor 4kW verzie. (hier zie je amper verschil tussen onderdimensioneren. ;) )

en flink ook. (ik zit nu ruim boven de 860kWh/kWp/jaar, niet slecht voor een oost-west dak. ;) )
Is hier niet een simpelere manier voor? Ik heb 11 panelen waarbij STC Vmp 33.23V is. Dan verwacht ik als ze het allemaal doen 386 als max Vmp bij de omvormer. Rekeninghoudende met positieve tolerantie die de panelen hebben zie ik dat ik vandaag een piek tussen de 370 en 390 V heb bereikt. Mijn conclusie is daarmee dat al mijn 11 panelen het doen. Of denk ik nu te simpel? Jouw statistiek kan ik nog niet toepassen want heb ze pas sinds midden mei.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tornado in Rheden, geruststellend om te zien dat zonnepanelen op pannendaken bleven zitten (zie ook op de achtergrond net boven de schuur) terwijl dakpannen massaal zijn gaan vliegen. Nog een reden om zonnepanelen te leggen. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/liggend/public/content/images/2019/06/05/rheden.jpg?itok=zab_8-sm&h=b884adf4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

migjes schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:15:
[...]

simpel gesteld, niet.

dan krijg je dit:
[Afbeelding]

dan krijg je dit:
[Afbeelding]

Goede info!
Hoe trek ik data uit mijn systeem als niet IT-er?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Megalodon_67 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:13:
Tornado in Rheden, geruststellend om te zien dat zonnepanelen op pannendaken bleven zitten (zie ook op de achtergrond net boven de schuur) terwijl dakpannen massaal zijn gaan vliegen. Nog een reden om zonnepanelen te leggen. :+

[Afbeelding]
Ja en op dat dak achter die schuur.... wauw.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 21:12

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

VdV Pro word veel gebruikt hoor, wij leggen er 10.000 den panelen per jaar mee neer.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:04:
Is dit artikel trouwens ooit al langsgekomen? Ondertussen al van 2014, maar omdat ik zelf enorm zat te twijfelen tussen gehaakte of geschroefde pannen ben ik dit artikel toen tegen gekomen.

Gaat over de voordelen van gehaakte i.p.v geschroefde systemen ivm doorboring dakfolie.

http://zonnekeurinstallat...lat-niet-veilig-voor.html

Hoe is de verdeling hier, gehaakt t.o.v geschroefd? Ik heb uiteindelijk maar voor een gehaakt systeem gekozen, afgelopen dagen wel als 'spannend' ervaren maar niets van gemerkt.
Het is een beetje een wij van WC eend ....
Ik leg sinds deze maand 10 jaar zonnepanelen en 98% van de panelen op schuin dak met dakpannen heb ik gemonteerd met gehaakte systemen en er is er nog niet 1 vanaf gekomen dat ik weet. Het grappige is dat er merken waren die zwoeren bij geschroefd en later ook om zijn gegaan naar gehaakt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:52

swat!

computeraar

Vraagje voor de kenners alhier!
Hebben jullie een idee hoe deze panelen heten?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/By1XJYG/IMG-2416.jpg

Ze zijn o.a. te vinden op de daken van de fastnet laadplekken.

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

swat! schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:37:

[Afbeelding]

Bisol denk ik. https://www.bisol.com/nl/bisol-lumina-cell-matrix-nl

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 06-06-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bisol Lumina zou kunnen, maar de Fastned variant is wel een speciaaltje omdat ze niet rechthoekig maar een parallelogram vormen.
Solarwatt heeft ook semitransparante panelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 06-06-2019 20:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 17:39
Iemand hier ervaring met het schoonmaken van de panelen met gewoon leidingwater?
ik lees dat men adviseert met gedestilleerd water i.v.m. kalk. Maar als ik zo'n borstel op een stom ga kopen dan ben je met een litertje water niet klaar. Dus vroeg mij af hoe erg de impact is van schoonmaken met 'normaal' water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:52

swat!

computeraar

Proton_ schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:44:
Bisol Lumina zou kunnen, maar de Fastned variant is wel een speciaaltje omdat ze niet rechthoekig maar een parallelogram vormen.
Ja ik ben er ook een beetje bang voor dat zij, met het volume dat ze afnemen, een eigen design hebben laten maken. Desalniettemin lijkt die bisol lumina best wel wat ik zoek voor de overkapping om mijn polycarbonaat platen te vervangen O-)

Thanks @Andre1973 en @Proton_ !

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

DropjesLover schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Helaas wel, maar meer kan ik aan deze kant van het dak niet leggen.
Aan de andere kant kan ik er nog 7 kwijtwel, maar dan liggen de panelen N-O en maar 65% rendement. Ook wil ik daar eigenlijk nog een dakraampje plaatsen voor het washok. Maar een led-lamp in het washok is goedkoper dan 2 panelen minder kunnen leggen :P

Ohja, en budget voor dit grapje natuurlijk.

[...]

Helaas wel, de onderste rand van mn dak, waar ik 5 panelen kwijt kan, heeft vroeg op de dag last van de dakkapel van de buren en later op de dag last van een rij bomen.
Bovenaan mn dak kan ik 3 panelen kwijt, die zouden niks nodig moeten hebben.

Bij het SolarEdge systeem heb ik inderdaad 8x P370 optimizers nodig. Maar gezien het geringe prijsverschil met de prijzen van solarbouwmarkt denk ik dat er redelijk wat korting op de onderdelen bij die installateur zit.
Bij solaredge moet elk paneel een optimizer hebben. Je zou voor de p404 kunnen gaan, die kunnen wat meer voltage leveren.

Bij een niet solaredge kan je idd (bijvoorbeeld) een tigo optimizer gebruiken op de panelen die het nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@zoeperman
Ik gebruik gewoon leidingwater.
Maar wel nadat het door de waterontharder is gegaan.
En een telescoop hengel van Unger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wl4U5HvR6mDGBnUMABkWwA9M/thumb.jpg

Maar als je ze net voor een bui, schoonmaakt met gewoon leidingwater, zal er weinig kalk achterblijven na de bui.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31

RvV

Hier gebruik in de borstel met leidingwater. Gaat prima voor die enkele keer dat ik het gebruik maar het water is ook best zacht met 6°dH.
Eigenlijk had ik weinig zin om weer een paar honderd euro uit te geven aan een ontharder. :X

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:55:
En een telescoop hengel van Unger.
[Afbeelding]

Maar als je ze net voor een bui, schoonmaakt met gewoon leidingwater, zal er weinig kalk achterblijven na de bui.
Ben je wezen vissen?
Hengel??? :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04
Verhuisd naar eigen topci

[ Voor 96% gewijzigd door jjonkie op 07-06-2019 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Drumatiko schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:25:
N.a.v. feedback van gisteren heb ik de data bijgewerkt. In deze versie van de grafiek staan niet de Bifacial, Glas-Glas, sets met Optimizers of zeer smalle/hoge panelen; de extremen vallen hierdoor weg (de data is uitgeschakeld met filters, maar zit wel in het excel blad). Panelen met minder dan 280wp heb ik verwijderd uit de grafiek.

De achterliggende data is 7 dagen te downloaden op de volgende we-transfer link: https://we.tl/t-Un1fpMrvfS.

[Afbeelding]

Let op:
- De afmetingen van het paneel kunnen afwijken, check altijd de documentatie!
- De spreiding wordt deels veroorzaakt door onderlinge prijsverschillen, maar óók (grotendeels!) door verschillen in specificaties (Mono, Duo, Full Black, All Black, Half-cells, etc. etc.)!
- De paneelmaat hoeft niet gelijk te zijn aan de modulemaat (lijst en regels vergroten het werkelijke stramien)!
- Het doel van de oefening was het maken van een grafiek, niet het maken van een database als naslagwerk (zie de data maar als bijvangst)
- De data ben ik vandaag nog eens nagegaan, maar ik sluit niet uit dat er nog discrepanties in zitten. Gebruik e.e.a. op eigen risico :P
- Neem de geplotte trendlijnen met een korreltje zout; afhankelijk van de gekozen trend-functie krijg je compleet andere resultaten in excel :+
Held!
Begrijp ik goed dat de NSP peach 320Wp bij winkelman zo'n beetje de beste bang for buck zijn?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:04:
Is dit artikel trouwens ooit al langsgekomen? Ondertussen al van 2014, maar omdat ik zelf enorm zat te twijfelen tussen gehaakte of geschroefde pannen ben ik dit artikel toen tegen gekomen.

Gaat over de voordelen van gehaakte i.p.v geschroefde systemen ivm doorboring dakfolie.

http://zonnekeurinstallat...lat-niet-veilig-voor.html

Hoe is de verdeling hier, gehaakt t.o.v geschroefd? Ik heb uiteindelijk maar voor een gehaakt systeem gekozen, afgelopen dagen wel als 'spannend' ervaren maar niets van gemerkt.
Haha. Beginnen we weer? Is al zoveel keer ter sprake gekomen. Allebei prima. Maar 90% haakt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jjonkie
Ik heb toch een paar opmerkingen/vragen
Waarom geen 2x1 mtr panelen?
Waarom haken vastgeschroefd aan het dakbeschot?
Waarom is de omvormer te groot gekozen? Komen er naderhand nog panelen bij?

Dit geeft sunnydesignweb weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/asU0FSc5ZacYmkHxR7QLW1Nr/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

jjonkie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:10:
Nav mijn vorige post weer wat verder met het PV plan. Binnenkort krijgen we de sleutel dus ik wil binnen afzienbare tijd een beslissing nemen. Dit is het plan tot nu toe.

Opmerkingen, constateringen ik hoor ze graag dan kan ik er wellicht nog iets mee.

16 stuks west
14 stuks oost
Montage met Variosole SE

Panels: EURENER MONO 300W BLACK
https://eurenergroup.com/...er_MEPV_60_280-300_EN.pdf

Omvormer: SOLAX INVERTER X3 TL 8000
https://www.solaxpower.co...ploads/2018/01/Mic-V4.pdf

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zou je een eigen topic willen maken? Zie de topicwarning (dat grote roze ding met tekst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

RvV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:04:
Hier gebruik in de borstel met leidingwater. Gaat prima voor die enkele keer dat ik het gebruik maar het water is ook best zacht met 6°dH.
Eigenlijk had ik weinig zin om weer een paar honderd euro uit te geven aan een ontharder. :X
Regenwater opvangen en dat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Regenwater opvangen en dat gebruiken?
Ja kan. Ik heb 4000 liter onder de grond zitten maar daar zit best een flinke pomp achter en zoveel water kan er ook niet door de borstel. Heeft geen prio... van de winter misschien een keertje doen als het wat rustiger is. :z

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:02:
[...]

Is hier niet een simpelere manier voor? Ik heb 11 panelen waarbij STC Vmp 33.23V is. Dan verwacht ik als ze het allemaal doen 386 als max Vmp bij de omvormer. Rekeninghoudende met positieve tolerantie die de panelen hebben zie ik dat ik vandaag een piek tussen de 370 en 390 V heb bereikt. Mijn conclusie is daarmee dat al mijn 11 panelen het doen. Of denk ik nu te simpel? Jouw statistiek kan ik nog niet toepassen want heb ze pas sinds midden mei.
dat is zeker ook een test die je moet uitvoeren. ;)
maar als het probleem niet de Vmpp is maar de Ampp, dan zie je het niet. :-(
(liefst even Vmpp en Voc meten. ;) )

de Vmpp is helaas wel afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
nu is het nog redelijk fris buiten en zie je meer Vmpp, maar over een maandje worden de temperaturen hoger en zie je de Vmpp nog aardig zakken.
dus verwacht maar een Vmpp van rond de 330V (gokje) als het echt zomer is.
Mystikal schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:44:
[...]
Goede info!
Hoe trek ik data uit mijn systeem als niet IT-er?
ik als ITer heb het geheel geautomatiseerd.
(dus er hangt een extra kWh meter in de meter kast.
vrouw uitgelegd hoe ze die moet aflezen.
en zij vult dagelijks het in een spreatsheetje in.
automatisering is zo simpel. :P )
swat! schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:37:

[Afbeelding]

ik denk ook dat het bisol zal zijn.
maar als je dit soort panelen zoekt.

zoek ook naar glas-glas panelen.
of bifacial.
voorbeelden:
https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
of
https://www.winkelman-zon...15wp/51737/?display=tiles

dat soort panelen hebben vaak wel meer cellen als glas, dus laten wat minder licht door.
wil je meer licht dan bisol of http://zonneveranda.nl/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

migjes schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:37:
[...]

ik als ITer heb het geheel geautomatiseerd.
(dus er hangt een extra kWh meter in de meter kast.
vrouw uitgelegd hoe ze die moet aflezen.
en zij vult dagelijks het in een spreatsheetje in.
automatisering is zo simpel. :P )
_/-\o_

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Dakramen en zonnepanelen worden vrienden bij Velux:

https://solarmagazine.nl/...dakraam-voor-zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 17:16
Indak systeem?

Pas! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Voor opdak zijn ze er al aantal jaren, nu zijn deze dus erbij gekomen in assortiment.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:24

JoeZuCK

_Fonz > all.

Mensen; even een vraagje. Al dagen zie ik dat mijn Actueel PV-vermogen 2997 W is en er niet overheen komt (echt nooit eens een keer hoger). Mijn piekvermogen is 335 w per paneel (heb er 10). Is dit normaal? Wordt ik gekapt? Is een paneel mogelijk niet goed aangesloten? Je zou toch verwachten dat ik meer zou moeten kunnen halen?

[ Voor 8% gewijzigd door JoeZuCK op 07-06-2019 13:10 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:50
JoeZuCK schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:06:
Mensen; even een vraagje. Al dagen zie ik dat mijn Actueel PV-vermogen 2997 W is en er niet overheen komt (echt nooit eens een keer hoger). Mijn piekvermogen is 335 w per paneel (heb er 10). Is dit normaal? Wordt ik gekapt? Is een paneel mogelijk niet goed aangesloten? Je zou toch verwachten dat ik meer zou moeten kunnen halen?
Niet vreemd toch als je een SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40 hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 14:04
teacher schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:52:
[...]

[mbr]zou je een eigen topic willen maken? Zie de topicwarning (dat grote roze ding met tekst)[/mbr]
excuus, gewoon niet lezen he ? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Rouske schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Niet vreemd toch als je een SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40 hebt 8)7
hahaha wat voel ik me dom .. dus eigenlijk had ik een 3.6 moeten nemen?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@JoeZuCK. Je omvormer is 10% ondergedimensioneerd, dit levert je bijna geen nadeel op. Dat is hier al vaak besproken en ook aangetoond. Wel minder mooie grafieken, dus alleen voor echte diehards een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14:51
Megalodon_67 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:00:
@JoeZuCK. Je omvormer is 10% ondergedimensioneerd, dit levert je bijna geen nadeel op. Dat is hier al vaak besproken en ook aangetoond. Wel minder mooie grafieken, dus alleen voor echte diehards een probleem.
hangt natuurlijk ook een beetje van de orientatie af. Ik heb 12 panelen op oost-west, dan kan je een stuk meer onderdimensioneren dan wanneer je al je panelen op pal zuid hebt bijvoorbeeld. That said, ik heb 6*320Wp panelen samen al meer dan 2kW zien doen. Maar zoals @JoeZuCK ook al aangeeft, dat gebeurt niet zo vaak. De hoeveelheid energie die je daardoor misloopt is waarschijnlijk heel erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:13
Megalodon_67 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:13:

[Afbeelding]
Ook bij mij is deze tornado langs geweest, heeft net mijn dak geschampt en daarbij een aantal nokpannen en gevelpannen van het dak getrokken.
De panelen liggen er nog net zo mooi op als voorheen, ook de houten schans op mijn schuur heeft er niets aan overgehouden gelukkig.
Wel is er een pan over mijn panelen naar beneden gegleden en heeft daarbij wat krassen achtergelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CPfoOX3q2VHzcY47v963F8SI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cb5HISEoAsNIFAmroTzDdJYS/thumb.jpg

Ze doen het nog wel, maar zou dit op langere termijn nog gevolgen kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
ArwinV schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:31:
Ze doen het nog wel, maar zou dit op langere termijn nog gevolgen kunnen hebben?
Ik ben geen specialist, ik zou het navragen bij de leverancier/importeur. Er is nu hogere kans op binnendringen van vocht. Mogelijk zijn er reparatiemogelijkheden of speciale coatings die je zelf kan aanbrengen en waarvan je de kosten kan opgeven bij je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

borft schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:11:
[...]

hangt natuurlijk ook een beetje van de orientatie af. Ik heb 12 panelen op oost-west, dan kan je een stuk meer onderdimensioneren dan wanneer je al je panelen op pal zuid hebt bijvoorbeeld. That said, ik heb 6*320Wp panelen samen al meer dan 2kW zien doen. Maar zoals @JoeZuCK ook al aangeeft, dat gebeurt niet zo vaak. De hoeveelheid energie die je daardoor misloopt is waarschijnlijk heel erg klein.
@borft bedoel je niet @Megalodon_67?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:21:
[...]

Held!
Begrijp ik goed dat de NSP peach 320Wp bij winkelman zo'n beetje de beste bang for buck zijn?
B-)

Zo te zien heb ik per abuis de naam van de webshop erin laten staan, dat was eigenlijk niet mijn bedoeling :P

Teruggerekend naar €/m2 komt dat paneel goed uit de bus, maar je moet je daar niet blind op staren. Punten welke ik zelf ook belangrijk vind zijn het aantal jaar garantie, de invulling/uitsluiting van de garantie, en de verwachtte degradatie. Een paneel welke na X jaar nog 90% opbrengt t.o.v. 80% kan op langere termijn een hogere aanschafprijs rechtvaardigen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Drumatiko schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:03:
[...]

B-)

Zo te zien heb ik per abuis de naam van de webshop erin laten staan, dat was eigenlijk niet mijn bedoeling :P

Teruggerekend naar €/m2 komt dat paneel goed uit de bus, maar je moet je daar niet blind op staren. Punten welke ik zelf ook belangrijk vind zijn het aantal jaar garantie, de invulling/uitsluiting van de garantie, en de verwachtte degradatie. Een paneel welke na X jaar nog 90% opbrengt t.o.v. 80% kan op langere termijn een hogere aanschafprijs rechtvaardigen.
Verrekt, die NSP panelen hebben garantie op 80% na 25 jaar maar de 80% duurdere LG330Wp's nog 89,5%.
Dat maakt dat inderdaad wel verschil op den duur. Je kan ook wegwerp denken natuurlijk, maar dan heb je alsnog de installatie kosten of iig het dak op.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ArwinV schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:31:
[...]

Ook bij mij is deze tornado langs geweest, heeft net mijn dak geschampt en daarbij een aantal nokpannen en gevelpannen van het dak getrokken.
De panelen liggen er nog net zo mooi op als voorheen, ook de houten schans op mijn schuur heeft er niets aan overgehouden gelukkig.
Wel is er een pan over mijn panelen naar beneden gegleden en heeft daarbij wat krassen achtergelaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar vind je nog nieuwe SF panelen dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:50:
[...]

Waar vind je nog nieuwe SF panelen dan? ;)
Op marktplaats, maar zat.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag Dat is dan het probleem van de verzekering. Heb zelf tijdens het leggen van de eerste panelen na gevraagd of ze verzekerd konden worden. Mijn verzekeraar meldde dat ze onder opstal verzekering mee zijn genomen, volgens de standaard voorwaarden.

Als iets defect is zal een verzekeraar met een vergelijkbaar alternatief moeten komen. Niet jou probleem als er iets defect gaat dus.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:13
Inmiddels foto’s laten beoordelen door de leverancier en die geeft aan dat het geen kwaad kan. Ook niet op termijn.
Voor de zekerheid zal ik de foto’s naar de verzekering mailen zodat het in elk geval is vastgelegd.

Voor wat betreft het door de verzekering oplossen dat deze panelen niet leverbaar zijn: zal het niet zo zijn dat er gewoon een bedrag gebaseerd op de waarde van de panelen wordt uitgekeerd en dat je het zelf maar uit moet zoeken?

Voor nu ga ik er maar van uit dat ze het gewoon blijven doen en anders zien we wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ArwinV schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:07:
Inmiddels foto’s laten beoordelen door de leverancier en die geeft aan dat het geen kwaad kan. Ook niet op termijn.
Voor de zekerheid zal ik de foto’s naar de verzekering mailen zodat het in elk geval is vastgelegd.

Voor wat betreft het door de verzekering oplossen dat deze panelen niet leverbaar zijn: zal het niet zo zijn dat er gewoon een bedrag gebaseerd op de waarde van de panelen wordt uitgekeerd en dat je het zelf maar uit moet zoeken?

Voor nu ga ik er maar van uit dat ze het gewoon blijven doen en anders zien we wel weer.
Alleen vuil hecht sneller maar werking maakt niet uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Op marktplaats, maar zat.....
kWh groep en beau solar...?
Denk het niet.
Stralendgroen verkoopt ook alles wat hij ooit gezien heeft op internet geloof ik.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:30:
[...]

kWh groep en beau solar...?
Denk het niet.
Stralendgroen verkoopt ook alles wat hij ooit gezien heeft op internet geloof ik.
Ook niet echt voordelig die bedrijfen die op marktplaats aanbieden lijkt het.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jacovn
Bedrijven? Ik zou er juist vandaan blijven..
Maar dit gaat //oftopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 06:45:
[...]

Ook niet echt voordelig die bedrijfen die op marktplaats aanbieden lijkt het.
Die bedrijven zijn altijd nog goedkoper dan destijds de aanschafprijs van 120 euro. Dus als verzekering vergoed is dat toch prima.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Heb @Rol-Co ze vannacht van het dak afgehaald >:)

S.F.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 08:02:
Heb @Rol-Co ze vannacht van het dak afgehaald >:)

S.F.
Doe ik de mijne ook voor dat geld haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- never mind. (het stond er bij)

Dat hij ze zelf niet op noord legt...

[ Voor 134% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Ik ben voornemens om een 2de hands SolarEdge aan te schaffen. Zijn er zaken waar ik op moet letten? Kan ik me bijvoorbeeld zelf aanmelden bij SolarEdge of moet dat via een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 08:12:
- never mind. (het stond er bij)

Dat hij ze zelf niet op noord legt...
Heeft meer met pal noord en dakhoek te maken dan sf of mono vermoed ik, en ga niet weer het dak op.

@reneeke1970
Heb jij ook 170-s ? Zijn geen groene 165, maakt voor jou misschien niet uit maar....

@JoKo
Niet van dak, zijn mijn reserve >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Worden die 170s panelen ook niet groen na paar jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:02:
Die van mij zijn alle 37 nog zwart :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:02:
Nee hoor, ik zie er jaarlijks een paar duizend die we geplaatst hebben tijdens service (ik loop altijd even door het veld heen als ik er toch ben) en ik zie ze niet groen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Fred_Perry schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:31:
Ik ben voornemens om een 2de hands SolarEdge aan te schaffen. Zijn er zaken waar ik op moet letten? Kan ik me bijvoorbeeld zelf aanmelden bij SolarEdge of moet dat via een installateur?
Je kan je zelf melden bij SE, heb je wel even geduld nodig meestal, en hopen dat ie niet ergens al "vermist" is opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:45:
[...]

Heeft meer met pal noord en dakhoek te maken dan sf of mono vermoed ik, en ga niet weer het dak op.

@reneeke1970
Heb jij ook 170-s ? Zijn geen groene 165, maakt voor jou misschien niet uit maar....

@JoKo
Niet van dak, zijn mijn reserve >:)
Nee ik ben begonnen met 165 en heb ook aangevuld met 165.
En bij bepaalde zonnestand zie ik toch wel eens die groene gloed hoor @jacovn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 14:48

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik had verwacht dat de prijzen verder zouden zakken van de panelen sinds vorig jaar de importheffingen weggevallen zijn. De prijzen zijn nog ongeveer hetzelfde als een half jaar geleden, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Wellicht dat de prijzen "hoog" blijven wegens enorme vraag?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ocdaan schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:33:
Ik had verwacht dat de prijzen verder zouden zakken van de panelen sinds vorig jaar de importheffingen weggevallen zijn. De prijzen zijn nog ongeveer hetzelfde als een half jaar geleden, iemand een idee?
De inkoop per Wp bij grote afname (vrachtauto / container vol) is wel flink gezakt t.o.v. die minimum prijs per Wp die er toen stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 14:48

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik kocht in augustus trina 275 voor 129 bij stralendgroen, ze zijn nu 109 zie ik, er is dus wel een prijsdaling. Misschien verwachtte ik ten onrecht dumpprijzen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ocdaan schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:33:
Toch aardig gezakt hoor. Ben nu 310wp all black aan het installeren voor €105,- / stuk (excl. BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:06:
[...]

Toch aardig gezakt hoor. Ben nu 310wp all black aan het installeren voor €105,- / stuk (excl. BTW).
Ga eens gewoon door dan, weg met die telefoon. Alleen voor de foto gebruiken die we vanavond willen zien als het klaar is :)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970 Niet te letterlijk nemen. Nu weer tijd voor vader-zoon momentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik had last dat mijn Enphase omvormers hun informatie over de opwekking soms pas later verstuurde. Deze gaat niet via een data kabel maar via de stroomkabel. Aan het eind van de dag kwam de data wel altijd netjes door maar altijd met vertraging. Het varieerde ook per omvormer. Overdag kon ik dan ook nooit de real-time data zien.

Nu heeft de installateur wat aanpassingen gedaan en lijk het helemaal goed te gaan. Toch wel fijn.

De panelen liggen bijna 1 jaar, de opbrengst ziet er boven verwachting uit, ik ben dus erg tevreden.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:13:
@reneeke1970 Niet te letterlijk nemen. Nu weer tijd voor vader-zoon momentjes.
Laat hem de sleutels aangeven, en de kniptang...
Jong geleerd is oud gedaan.

Ben je met gevel begonnen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet niet of dit al eerder voorbij is gekomen:

https://www.ad.nl/den-haa...ek-ivanka-trump~a387e5f9/

"Vooral de omvormers zijn het probleem, die de zonnewarmte omzetten in elektriciteit"

"Ook benadrukt hij dat zowel de omvormers als de kabels van Duitse kwaliteit zijn"

"De optimizers zijn van Israëlische makelij"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dre schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:11:

"Vooral de omvormers zijn het probleem, die de zonnewarmte omzetten in elektriciteit"

"Ook benadrukt hij dat zowel de omvormers als de kabels van Duitse kwaliteit zijn"

De optimizers komen uit China staat er tegenwoordig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:11:

Er is zelfs een topic voor :)
Radiostoring door microomvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel verbeterd geloof ik, de laatste jaren.
https://www.veron.nl/vere...-installaties-amersfoort/
De noodzaak voor het "aarden" van panelen is niet alleen voor de veiligheid dus, icm met optimizers.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2019 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-07 00:52
Hier sinds vandaag 8 panelen jasolar halfcell 325wp op zuid 20 graden in werking. Bevestiging valkbox 3. Omvormer goodwe 2500

0,72 euro/wp incl btw.

Laat de zon maar shinen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
Op onze garage liggen drie 270Wp panelen aangesloten op een Soladin 600 omvormer. Laatst viel het me op dat die midden op de dag rood knipperde wat betekent dat de opstartspanning niet gehaald is. Als ik de logging bekeek dan was die van mening dat de spanning iets van 42V was. De opstartspanning van deze omvormer is 45V dus begrijpelijk dat ie dan rood knippert.

Ik heb toen de DC stekkers uit de omvormer getrokken en met een multimeter de spanning gemeten en die was toen 98V. Afgaande van de logging van maanden ervoor is dat ook een spanning welke ik bij normale operatie zie.

Het resultaat is nu dat ik opbrengst mis (met drie panelen die een deel van de dag toch in de schaduw liggen niet zo heel veel, maar toch). Op bewolkte dagen start die helemaal niet op en op zonnige dagen had ik deze tijd van het jaar aftopping moeten zien, maar dat zie ik niet meer. Ook startte deze altijd heel vroeg op en ging lang door op een dag, maar nu is die veel later dan anders opgestart en eerder ermee gestopt.

Zijn dit symptomen van een kapotte Soladin of kan het zijn dat ik met een multimeter onbelast meet en dat als de Soladin stroom wil laten lopen dat de spanning dan halveert omdat de bekabeling of junction box van een paneel defect is?

Ik heb al gekeken of een van de MC4 stekkers in het water heeft gelegen, maar ze liggen nog allemaal netjes met een tie-wrap vast op het frame en zo'n 10cm van het dakoppervlak onder het paneel. Heeft het zin om ze allemaal los te halen en te inspecteren? Kan ik nog iets anders meten of testen? Of kan ik beter kijken naar een vervangende omvormer? Helaas heb ik niet een andere vergelijkbare omvormer waarmee ik snel een test kan doen of die wel gewoon opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
tsjoender schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:31:
Op onze garage liggen drie 270Wp panelen aangesloten op een Soladin 600 omvormer. Laatst viel het me op dat die midden op de dag rood knipperde wat betekent dat de opstartspanning niet gehaald is. Als ik de logging bekeek dan was die van mening dat de spanning iets van 42V was. De opstartspanning van deze omvormer is 45V dus begrijpelijk dat ie dan rood knippert.

Ik heb toen de DC stekkers uit de omvormer getrokken en met een multimeter de spanning gemeten en die was toen 98V. Afgaande van de logging van maanden ervoor is dat ook een spanning welke ik bij normale operatie zie.

Het resultaat is nu dat ik opbrengst mis (met drie panelen die een deel van de dag toch in de schaduw liggen niet zo heel veel, maar toch). Op bewolkte dagen start die helemaal niet op en op zonnige dagen had ik deze tijd van het jaar aftopping moeten zien, maar dat zie ik niet meer. Ook startte deze altijd heel vroeg op en ging lang door op een dag, maar nu is die veel later dan anders opgestart en eerder ermee gestopt.

Zijn dit symptomen van een kapotte Soladin of kan het zijn dat ik met een multimeter onbelast meet en dat als de Soladin stroom wil laten lopen dat de spanning dan halveert omdat de bekabeling of junction box van een paneel defect is?

Ik heb al gekeken of een van de MC4 stekkers in het water heeft gelegen, maar ze liggen nog allemaal netjes met een tie-wrap vast op het frame en zo'n 10cm van het dakoppervlak onder het paneel. Heeft het zin om ze allemaal los te halen en te inspecteren? Kan ik nog iets anders meten of testen? Of kan ik beter kijken naar een vervangende omvormer? Helaas heb ik niet een andere vergelijkbare omvormer waarmee ik snel een test kan doen of die wel gewoon opstart.
Kun je er twee y stekkers tussen doen? Dan kun je zonder los koppelen de spanning meten, dan weet je of de soladin goed meet.
Als de 45 volt klopt moet je het toch in de kabel zoeken. Ik had hier laatst een paneel waar de binnenkant van de junction box was aangetast. Aansluiting kabel weg geroest. Dus na een tijdje kwakkelen werd het uiteindelijk toch 0 volt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Noord27 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:06:
[...]

Nice. Welke zijn dit als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
@Fred_Perry Al meerdere malen vermeld in de afgelopen pagina's.

Anders word het erg onoverzichtelijk met herhalingen. Is toch al lastig in dit draadje om de ene discussie van de andere te scheiden.

[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 08-06-2019 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:55:
[...]

Kun je er twee y stekkers tussen doen? Dan kun je zonder los koppelen de spanning meten, dan weet je of de soladin goed meet.
Als de 45 volt klopt moet je het toch in de kabel zoeken. Ik had hier laatst een paneel waar de binnenkant van de junction box was aangetast. Aansluiting kabel weg geroest. Dus na een tijdje kwakkelen werd het uiteindelijk toch 0 volt.
Dat is wel een slim idee. Helaas heb ik geen Y-stekkers liggen. Jouw relaas met dat SF paneel had ik al gelezen. Als ik er zo over nadenk is het misschien nog de moeite om een paneel er tussenuit te nemen en te kijken of die dan goed op wil starten. Dan zou de omvormer iets van 60V moeten meten. Met drie panelen kan ik snel alle combinaties van twee panelen proberen. Bij het loshalen kan ik dan ook meteen de stekkers controleren op corrosie. Hmmm, binnenkort dan toch het dak op als het weer droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:29
Noord27 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:09:
@Fred_Perry Al meerdere malen vermeld in de afgelopen pagina's.
Wel dat het de Csun 310 WP zijn maar volgens mij niet waar je ze hebt besteld. Zou je dat willen
(per dm) delen?

Of zijn het deze? http://www.solarchamp.eu/...el-zwart-csun-310-wp.html

[ Voor 12% gewijzigd door _Uploader_ op 08-06-2019 16:08 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

tsjoender schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:31:

Normaal gesproken zakt de spanning ongeveer naar 80- 70% onder belasting t.o.v. open klem spanning.
Je zou dus zo'n 75V moeten overhouden dan.
Kan je m wisslen met een andere Soladin 600 van iemand uit de buurt? ik heb er een paar liggen, maar zit niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

migjes schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:37:
[...]

dat is zeker ook een test die je moet uitvoeren. ;)
maar als het probleem niet de Vmpp is maar de Ampp, dan zie je het niet. :-(
(liefst even Vmpp en Voc meten. ;) )

de Vmpp is helaas wel afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
nu is het nog redelijk fris buiten en zie je meer Vmpp, maar over een maandje worden de temperaturen hoger en zie je de Vmpp nog aardig zakken.
dus verwacht maar een Vmpp van rond de 330V (gokje) als het echt zomer is.
Iemand enig idee hoe je dit terugvind bij een Growatt. Het online portal laat verschillende data zien, maar Growatt lijkt qua terminologie zijn eigen vocabulaire te gebruiken. Iemand met een Growatt die hier wat licht :) op kan schijnen?

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw