Mystikal schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:46:
Ik heb een algemene vraag. Indien je geen optimizers er tussen heb zitten. Hoe kan je in de loop van de jaren nog bijhouden of al je panelen 100% (met een kleine afbouw jaar over jaar) opbrengen. Mocht er 1 stuk zijn, hoe kom je daarachter?
Moet je dan als check de piekopbrengst doen bij een heldere dag op een bepaalde tijd?
simpel gesteld, niet.
je kunt wel naar een heldere dag kijken, maar temperatuur en luchtverontreiniging etc etc...
die spelen ook mee, en dan kun je het er nog maar amper uit halen.
zeker als het maar kleine afwijkingen zijn.
maar met een beetje slimme statistiek kun je veel oplossen.
je maakt eerst van elke dag een kWh/kWp (hier mee factor je de grote van je set uit, voor als je panelen hebt bij gelegd of iets anders hebt veranderd.)
dan krijg je dit:

maar dan zie je het nog niet.
dan tel je de kWh/kWp/dag van 365 dagen bij elkaar op. (hier mee factor zomer en winter uit.)
en dat zet je in een grafiek:
dan krijg je dit:
en dan zie je in eens goed dat ik in juni/juli 2014 problemen had met een paar panelen, het dipje is goed te zien.

juni 2015 heb ik dat opgelost.
het was 2x10x190Wp, omgebouwd naar 2x7x190Wp + 1x10x300Wp op een flink onder gedimensioneerde omvormer. (3,3kW)
juni 2016, omvormer vervangen voor 4kW verzie. (hier zie je amper verschil tussen onderdimensioneren.

)
juni 2018, de 2x7x190Wp vervangen voor 2x7x245Wp panasonic.
en ja dat is duur, maar die produceren dus meer kWh per Wp.

en flink ook. (ik zit nu ruim boven de 860kWh/kWp/jaar, niet slecht voor een oost-west dak.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)