Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.105 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-07 22:39

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

LooneyTunes schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:52:
Nou, zal ik 'm ook nog even toevoegen ;)
Mijn Omnik gaat, flink piepen als er een hoop stroom van het dak komt en als-ie warm is. (klinkt als een 5Khz piep, nooit gemeten).

Om te koelen de omvormer op een houten plaat gezet met daarin een casefan. (hangt dus iets van de muur af)
[Afbeelding]
(sorry voor het Engels, ooit geplaatst op het Omnik forum)

[Afbeelding]
In de spoel L1 (6 windingen 6mm2 koper) is een reed-contact opgenomen. Als er +/- 4 A loopt, schakelt het reedcontact in zodat de fan 15 minuten gaat draaien.
(er zit ook nog een extra relais in de schakeling om het reedcontact te onderbreken als de fan draait, omdat de Kemo module niet tegen permanente 'aan' kan)

Uiteindelijk gebeurt er dit met de temperatuur.
[Afbeelding]
En ben ik van het gepiep af.
Mooie constructie! En erg effectief zo te zien op het warmst van de dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:58
habbekrats schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:39:
[...]

doet een gewone digitale ook.
Hoe doet ie dat dan zonder tf signaal?
Want dan heeft helpdesk gelogen tegen mij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 06:00:
[...]

Hoe doet ie dat dan zonder tf signaal?
Want dan heeft helpdesk gelogen tegen mij....
Ik had een eerst een digitale met telewerken voor in en uit, was niet slim en zonder p1 poort.
Ik heb nu een andere met 4 telwerken waarop ook de gasmeter zit. Via de P1 poort trek ik de data eruit.

Ik weet alleen niet welk merk meter het was, deze zat al in het huis toen ik er kwam wonen. Voor mij mag dag/nacht stroom er ook wel af, verschil in tarief is nog 1 cent waar dit 10 jaar geleden nog 7 cent was.

Ik kan tegenwoordig beter overdag met panelen aan zoveel mogelijk wassen, drogen andere stroomvreters aan zetten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 06:17:
[...]

Ik had een eerst een digitale met telewerken voor in en uit, was niet slim en zonder p1 poort.
Ik heb nu een andere met 4 telwerken waarop ook de gasmeter zit. Via de P1 poort trek ik de data eruit.

Ik weet alleen niet welk merk meter het was, deze zat al in het huis toen ik er kwam wonen. Voor mij mag dag/nacht stroom er ook wel af, verschil in tarief is nog 1 cent waar dit 10 jaar geleden nog 7 cent was.

Ik kan tegenwoordig beter overdag met panelen aan zoveel mogelijk wassen, drogen andere stroomvreters aan zetten.
Maar dan kreeg die oude meter nog tf signaal. En dat gaat stapsgewijs verdwijnen, en dan heb je geen dubbel tarief meer.
Alleen nog met de slimme.
Maar met PV heeft het eigenlijk niet veel nut nee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
Door alle gesprekken hier mbt de interne temperatuur van de omvormers was ik ook getriggerd. Gisteren toch ook de ipm temp van de Growatt omvormers uit de JSON gehaald en via MQTT naar mijn Home assistant gestuurd zodat ik de temp mooi kan monitoren. De temperatuur valt me reuze mee tot op heden. De grootste omvormer (4600 watt) was gisteren op de top bij een productie van 4350 watt rond de 39 graden.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/Schermafbeelding%202019-06-04%20om%2009.26.07.png

Helaas is de derde omvormer nog steeds defect. Daar is de installateur nog met de leverancier / importeur in gesprek. Daar mis ik helaas wel wel 2600 Wp.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 21:12
@GAEvakYD
Je installateur kan toch de omvormer zelf ook wisselen voor een andere? Waarom wordt er van je als klant verwacht dat je maar even zonder moet doen totdat de door jouw installateur gekozen leverancier thuis geeft? Jij hebt een overeenkomst met de installateur. Niet met de achterliggende partijen.

Service is een instelling. Geen andere afdeling/bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 20:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Noord27 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:34:
@GAEvakYD
Je installateur kan toch de omvormer zelf ook wisselen voor een andere? Waarom wordt er van je als klant verwacht dat je maar even zonder moet doen totdat de door jouw installateur gekozen leverancier thuis geeft? Jij hebt een overeenkomst met de installateur. Niet met de achterliggende partijen.

Misschien niet leverbaar?

Als het een Growatt ook is kan het wel even duren :P
Maar in essentie heb je gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:20
@GAEvakYD Welke card + line is dat van HA? /offtopic

gevonden!

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 04-06-2019 11:54 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Noord27 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:34:
@GAEvakYD

ApC_IcE schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Misschien niet leverbaar?

Als het een Growatt ook is kan het wel even duren :P
Maar in essentie heb je gelijk
True, maar mijn installateur heeft enkel de omvormer aangesloten en de meterkast. De rest heb ik zelf aangelegd. Zonnepanelen, frames, strings etc. Het is hierdoor niet meer een duidelijke klant/leverancier verhouding. Toch ga ik er nu wel meer druk op zetten want als de ALS eruit klapt is er iets gewoon niet goed. Of de AC aansluiting of de omvormer.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 14:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

migjes schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:06:
[...]

je solaredge zit aangesloten achter de meter.
als je panelen 1000W leveren en de ijskast trekt 1000W dan gaat de stroom dus niet via de meter maar rechtstreeks naar je ijskast. de meter ziet dan 0W.

je hebt dus 64kWh - 40kWh = 24kWh rechtstreeks zelf gebruikt en niet gesaldeerd. ;)

edit:
lol, je was er al achter. ;)
Kan het ook andersom? Of ik ben gek of.. Zonnepanelen zijn zojuist geïnstalleerd. De portal van SMA geeft 3kWh aan, maar mijn slimme energiemeter 5..

En is er een beetje mooie/goede app met een fijne interface? Of valt zoiets zelf te maken? De Sunny Portal web interface is tot daar aan toe, maar de app is helemaal verschrikkelijk.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
GAEvakYD schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:35:
[...]

[...]

True, maar mijn installateur heeft enkel de omvormer aangesloten en de meterkast. De rest heb ik zelf aangelegd. Zonnepanelen, frames, strings etc. Het is hierdoor niet meer een duidelijke klant/leverancier verhouding. Toch ga ik er nu wel meer druk op zetten want als de ALS eruit klapt is er iets gewoon niet goed. Of de AC aansluiting of de omvormer.
Als er toch nog twee omvormers hangen kunnen de stringen toch even daarbij parallel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
De SMA portal loopt wat achter met de kWh grafiek

Maar probeer SBFspot eens. (icm domoticz)

En je kan ook zelf via modbus tcp/ip en node-red de SMA uitlezen
https://snapshot.raintank...UbX0SCSMbMHRWytUD?orgId=2

Welke omvormer heb je?
Is de installatiewizard doorlopen met de installateur? (in geval van een nieuwe SMA, moet de landsnorm op nen-en5 huppelepup staan - NL)

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 16:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:32:
@JoeZuCK
De SMA portal loopt wat achter met de kWh grafiek

Maar probeer SBFspot eens. (icm domoticz)

En je kan ook zelf via modbus tcp/ip en node-red de SMA uitlezen
https://snapshot.raintank...UbX0SCSMbMHRWytUD?orgId=2

Welke omvormer heb je?
Is de installatiewizard doorlopen met de installateur? (in geval van een nieuwe SMA, moet de landsnorm op nen-en5 huppelepup staan - NL)
SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40. Installatiewizard is niet doorlopen. Hij heeft bij oplevering uitgelegd waar de lampjes voor dienen, de ronde knop aan de zijkant en de invoer :+

Ga er vanuit dat alles wel goed is opgeleverd door hem, maar zal het boekje eens doornemen wat erbij zat.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Roep hem maar even terug op je matje dan.
NeonovA in "Instellen omvormer?"

Of je moet zelf even inloggen als installateur via de webinterface. Moeilijk is het niet, maar moet wel binnen 10 bedrijfsuren gebeuren anders "locked"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:44:
@JoeZuCK
Roep hem maar even terug op je matje dan.
NeonovA in "Instellen omvormer?"

Of je moet zelf even inloggen als installateur via de webinterface. Moeilijk is het niet, maar moet wel binnen 10 bedrijfsuren gebeuren anders "locked"
En wat gebeurd er als hij locked wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Heb je het gelezen? Vroegtijdig aftoppen.

Dan moet hij alsnog terug komen met een SMA grid guard code om te unlocken en goed in te stellen.
Je kan het beter nu doen...
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Belangrijkste is de landnorm van default -> NEN-EN50huppelepup. (voor NL)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Als er toch nog twee omvormers hangen kunnen de stringen toch even daarbij parallel?
Zojuist wat dingen uitgesloten. De twee omvormers hangen boven elkaar. De 4600 en de 2500. De 4600 zijn twee strings en de 2500 is 1 string.
  1. We hebben 1 string van de 4600 aangesloten op de 2500. Dan vliegt de AC er ook uit. Dit vermoeden hadden we al wel maar toch.
  2. We hebben de Ac kabel van de 2500 op de 4600 gekoppeld. Als we dan de 4600 omvormer aanzetten vliegt ook de aardlek eruit
  3. Alles weer aangesloten zoals het zat en de 4600 omvormer uit gelaten en de 2500 aangezet. Dan vliegt de aardlek er ook uit. Dan de 2500 weer uit en 4600 weer aan en dan werkt het weer prima. Het heeft dus niet met een max te maken achter een aardlek
Het probleem zit dus niet in de omvormer, maar in de AC kabel. Hoe dat is aangesloten.
  1. In de meterkast twee losse groepen voor iedere omvormer, wel achter één aardlek
  2. 5 aderige kabel vanuit de meterkast naar de werkschakelaars bij de omvormers. In de werkschakelaar is de aarde van beide omvormers gekoppeld, de L en N zijn natuurlijk gescheiden.
  3. Vanaf de werkschakelaar gaan er twee AC kabels naar beide omvormers.
Wat we nu gaan doen is toch wat dingen uitsluiten.
  1. Toch een losse kabel trekken voor de tweede omvormer en niet een kabel delen
  2. Ook een extra werkschakelaar plaatsen zodat beide omvormers een eigen werkschakelaar hebben
  3. In de meterkast een extra aardlek plaatsen om te zorgen dat ze beide niet op dezelfde aardlekschakelaar zitten
  4. Het stukje kabel zelf vervangen en de Ac connector die in de omvormer gaat er opnieuw opzetten
Vermoedelijk gaat dit het probleem wel oplossen. De installateur gaat dit allemaal doen maar ik wil gewoon graag alles snappen en meedenken, dus daarom met hem deze stappen meegedacht. Ik ga dus niet zelf zitten knutselen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
GAEvakYD schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:57:
[...]

Zojuist wat dingen uitgesloten. De twee omvormers hangen boven elkaar. De 4600 en de 2500. De 4600 zijn twee strings en de 2500 is 1 string.
  1. We hebben 1 string van de 4600 aangesloten op de 2500. Dan vliegt de AC er ook uit. Dit vermoeden hadden we al wel maar toch.
  2. We hebben de Ac kabel van de 2500 op de 4600 gekoppeld. Als we dan de 4600 omvormer aanzetten vliegt ook de aardlek eruit
  3. Alles weer aangesloten zoals het zat en de 4600 omvormer uit gelaten en de 2500 aangezet. Dan vliegt de aardlek er ook uit. Dan de 2500 weer uit en 4600 weer aan en dan werkt het weer prima. Het heeft dus niet met een max te maken achter een aardlek
Het probleem zit dus niet in de omvormer, maar in de AC kabel. Hoe dat is aangesloten.
  1. In de meterkast twee losse groepen voor iedere omvormer, wel achter één aardlek
  2. 5 aderige kabel vanuit de meterkast naar de werkschakelaars bij de omvormers. In de werkschakelaar is de aarde van beide omvormers gekoppeld, de L en N zijn natuurlijk gescheiden.
  3. Vanaf de werkschakelaar gaan er twee AC kabels naar beide omvormers.
Wat we nu gaan doen is toch wat dingen uitsluiten.
  1. Toch een losse kabel trekken voor de tweede omvormer en niet een kabel delen
  2. Ook een extra werkschakelaar plaatsen zodat beide omvormers een eigen werkschakelaar hebben
  3. In de meterkast een extra aardlek plaatsen om te zorgen dat ze beide niet op dezelfde aardlekschakelaar zitten
  4. Het stukje kabel zelf vervangen en de Ac connector die in de omvormer gaat er opnieuw opzetten
Vermoedelijk gaat dit het probleem wel oplossen. De installateur gaat dit allemaal doen maar ik wil gewoon graag alles snappen en meedenken, dus daarom met hem deze stappen meegedacht. Ik ga dus niet zelf zitten knutselen. :) :)
Ik heb hier drie omvormers over één aardlekschakelaar, maar wel een 300 en geen 30ma want dat gaat 7 van de 10 keer fout.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:46:
@JoeZuCK
Heb je het gelezen? Vroegtijdig aftoppen.

Dan moet hij alsnog terug komen met een SMA grid guard code om te unlocken en goed in te stellen.
Je kan het beter nu doen...
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Belangrijkste is de landnorm van default -> NEN-EN50huppelepup. (voor NL)
Had alleen jouw gequote stukje gelezen. Nu de rest. Ik neem aan dat die man wist wat hij deed. Op een gegeven moment vroeg hij mij om mijn router wachtwoord. Als ik het zo lees is dat nodig om de omvormer aan te melden voor WLAN. Nou so far so good. Ding werd ook gevonden bij WiFi verbindingen, en ik ging verbinden met dat ding via mijn telefoon (met mijn router wachtwoord). Ik vul het adres in wat er staat en doet helemaal niets (192.168.12.3). Dus ik denk stik erin en forget. Maar nu wordt hij helemaal niet meer gevonden tussen mijn wifi verbindingen als ik mijn telefoon laat scannen. Moet ik nu de router en omvormer resetten zodat de router weer verbinding kan maken met de omvormer?

En ik zit erin. Nu alleen nog de kwestie van Waarom mijn mobiel SMA19.... niet vindt als ik ga scannen.

[ Voor 12% gewijzigd door JoeZuCK op 04-06-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Is hij al aangemeld bij Sunnyportal? Anders is dat wachtwoord het installateurswachtwoord (waarschijnlijk)
Heeft de installateur een wachtwoord ingesteld?
Kan je wel als gebruiker wel inloggen?

Die http:192.168.3.12 is alleen als je verbinding maakt met de SMA wifi die de omvormer uitzend.
De key daarvan staat op de zijkant op de stikker.

Maar bedraad geeft hetzelde resultaat als de wifi. Beiden dat inlogscherm.
De 1e keer als je probeert in te loggen als installateur, vraagt hij om je ww te wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:21:
@JoeZuCK
Is hij al aangemeld bij Sunnyportal? Anders is dat wachtwoord het installateurswachtwoord (waarschijnlijk)
Heeft de installateur een wachtwoord ingesteld?
Kan je wel als gebruiker wel inloggen?

Die http:192.168.3.12 is alleen als je verbinding maakt met de SMA wifi die de omvormer uitzend.
De key daarvan staat op de zijkant op de stikker.

Maar bedraad geeft hetzelde resultaat als de wifi. Beiden dat inlogscherm.
En ik zit erin via een ethernetkabel aangesloten. Nu alleen nog de kwestie van waarom mijn mobiel SMA19.... niet vindt als ik ga scannen.

@AUijtdehaag Nu stond landcode e.d. wel goed, maar toch ging ik zelf ook nog even de installatieassistent starten. Nu bij de laatste stap (YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0) wordt er gezegd dat netbeheer uit moet. Bij mij staat alles standaard aan. Dit moet allemaal inderdaad uit?

[ Voor 24% gewijzigd door JoeZuCK op 04-06-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
klein vraagje aan jullie.
Ik heb een LG340 paneel waarbij ‘s morgens bij precies 5 cellen de dauw al verdampt is. Het paneel ligt dan nog in de schaduw. De twee panelen die er naast liggen hebben de dauw er dan nog vol op liggen.

Moeilijk te zien, maar toch:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7i1rsq3swd9.jpeg
Het gaat om de cellen: 1e rij boven, 2e rij onder en boven, 3e rij onder, 4e rij derde van onder

De productie blijft redelijk gelijk met zijn buurpaneeltjes.

Is dit een (beginnend) garantiegeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Ja kan uit hoor.
Zie het youtube filmpje van voorheen.

Als landcode maar op NEN-EN50438 staat
(ik heb het zo, maar die cos phi kan ook uit)

@JoeZuCK
Als alles goed staat kun, je je aanmelden bij sunnyportal eventueel.
https://www.sunnyportal.com/register
(pic en rid bij de hand? staat op zijkant omvormer)
Wachtwoord is je installateursww

@clemient
Ik zie bij mij s'morgens ook wel eens cellen die anders van kleur zijn en nog exact in de schaduw (punt) van de dakkapel liggen.
Niets ernstigs denk ik hoor... Ik kan er alleen maar van afstand naar kijken.
(Panasonic hit kuro hier)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Al geruime tijd heeft mijn GoodWe GW-1500NS omvormer een probleempje. Het treed bijna dagelijks op in het begin van de avond, soms wel 2x: de spanning halveert en daarmee ook het vermogen. Meestal gaat het vanzelf weer omhoog, maar dat kan makkelijk meer dan een half uur duren. Een herstart lost het probleem altijd op. Vandaag bleef het echter laag en heb na een uur later de omvormer opnieuw gestart, in de grafiek hieronder zie je de spanning weer naar normaal gaan. Het lijkt net alsof ie door de intredende schemer opnieuw gaat tracken en daar vervolgens in blijft hangen. De 'schade' is weliswaar niet groot omdat het probleem zich voordoet aan het einde van de dag met weinig vermogen, maar dit zit me toch niet lekker. Iemand een idee wat hier gaande is?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a8rw30l8g6czg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kan iemand mij vertellen wat dat netwerkbeheer nu doet? Ik lees in de manual dat als je geen "higher level unit" hebt je netwerkbeheer aan moet zetten?

Making settings for systems without higher-level unit (e.g.Sunny Home Manager).1.Set Feed-in management at the grid-connection point to [On].2.Enter the total PV array power in the field Nominal PV system power.3.In the drop-down list Operating mode of active power limitation at the grid-connectionpoint, select whether active power limitation is to be performed via a fixed specification inpercent or in watts.4.In the field Set active power limit at the grid-connection point, enter the value to whichthe active power at the grid-connection point is to be limited. The value must be set to 0 forzero export.5.Set System control and power limitation to [On].6.For system control and power limitation based on set default values, select the entry Act.power lim. as % of Pmax or Active power limitation P in W and enter the respectivedefault value.7.If the inverter itself is to limit the active power limitation to the grid-connection point, performthe following steps:•In the dropdown list Operating mode Active power, select Act. power lim. via PVsystem ctrl.

Pag 57: https://files.sma.de/dl/32724/SBxx-1AV-41-BE-en-10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Ik zou je daar nog lang niet over druk maken.
Tenzij je nu geld teveel hebt.
https://www.photovoltaik4...-storage-5-0-speicher-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:12:
@JoeZuCK
Ik zou je daar nog lang niet over druk maken.
Tenzij je nu geld teveel hebt.
https://www.photovoltaik4...-storage-5-0-speicher-set
Als je dat spul niet hebt zegt de manual dat je het aan moet zetten .. wij zetten het allemaal uit.

Wat zegt het getal achter 3055kWh eigenlijk. Dat hij schat dat ik tot het rest van het jaar 912kWh met mijn panelen opbreng?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RP5gGqT/Capt31ure.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door JoeZuCK op 04-06-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Dat is kWh/kWp en een getal, hoe goed je panelen presteren (onafhankelijk van hoeveel Wp het is)

Een ideaal dak op zuid haalt (minimaal) 1000 kWh/kWp per jaar
Dus met 3.6 kWp aan panelen haal je 3600 kWh per jaar.
3600 / 3.6 = 1000 kWh/kWp

Dus jouw 912 kWh/kWp is gebaseerd op helling, richting en schaduw wat opgegeven is.
Kijk hier maar eens:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 4
Maar dan per dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:34:
@JoeZuCK
Dat is kWh/kWp en een getal, hoe goed je panelen presteren (onafhankelijk van hoeveel Wp het is)

Een ideaal dak op zuid haalt (minimaal) 1000 kWh/kWp per jaar
Dus met 3.6 kWp aan panelen haal je 3600 kWh per jaar.
3600 / 3.6 = 1000 kWh/kWp

Dus jouw 912 kWh/kWp is gebaseerd op helling, richting en schaduw wat opgegeven is.
Kijk hier maar eens:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 4
Maar dan per dag...
Bedankt, in een dag al veel geleerd! Nu hebben de panelen iets meer dan 7 kWh opgeleverd sinds 13:00 vandaag (oplevering). Nu het donker is zie ik dat er niet meer teruggeleverd wordt (logisch) maar de meter geeft nu aan dat ik slechts 6 kWh teruggeleverd heb. Dus als ik nu afneem, wordt dat eerst in mindering gebracht op mijn positieve getal wat ik vandaag heb opgewekt? En stel ik verbruik nu nog 7 kWh, dan komt er +1 weer bij op mijn meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JoeZuCK
Als je panelen werken, gebruik je daar ook meteen stroom van en gaat niet door je meter.

Voorbeeld:
1000 watt panelen, 200 watt verbruik -> meter geeft aan terugleveren -800 watt
200 watt panelen, 500 watt verbruik -> meter geeft aan verbruik +300 watt

Je hebt 4 telwerken op de slimme meter.
1 en 2 hoog/laag verbruik en 3 en 4 hoog/laag opwek.

Ga je nu nog 7 kWh verbruiken, dan komt dat op teller 2 te staan (het is avond en dus laag tarief. Ik weet de tijden niet lol...)
De panelen leveren nu niks meer. Dus teller 3 en 4 doen ook niks meer.

Aan het eind van het jaar wordt 1+2 opgeteld en afgetrokken van 3+4, dat heet salderen.
Ik had -2712 kWh dit jaar, dus 2712 kWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Dus ik kreeg geld, ipv betalen.

De slimme meter telt enkel op via de 4 telwerken.
SOmmige hebben nog een ferraris meter en die draait voor of achteruit, dus daar kan de tellerstand wel terug op 0 komen te staan
In de loop der jaren wordt het verplicht die te laten vervangen (via een wetswijziging)

In de toekomst gaat salderen eraf, dan is het zaak zoveel mogelijk zelf DIREKT te verbruiken. (dan blijft dat 22 ct waard). Alles wat je teruglevert krijg je maar 7 cent voor (bijvoorbeeld) en wat je koopt kost 22 cent.

Maar dit gaat wel erg /offtopic nu ;)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

clemient schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:48:
klein vraagje aan jullie.
Ik heb een LG340 paneel waarbij ‘s morgens bij precies 5 cellen de dauw al verdampt is. Het paneel ligt dan nog in de schaduw. De twee panelen die er naast liggen hebben de dauw er dan nog vol op liggen.

Moeilijk te zien, maar toch:
[Afbeelding]
Het gaat om de cellen: 1e rij boven, 2e rij onder en boven, 3e rij onder, 4e rij derde van onder

De productie blijft redelijk gelijk met zijn buurpaneeltjes.

Is dit een (beginnend) garantiegeval?
Toevallig zag ik dat vanmorgen bij mij ook op 2 panelen. Ik vermoed dat dat "anders" presterende cellen zijn oid waardoor ze een graadje warmer worden dan de rest? Ik was vanmorgen al aan de late kant toen ik de deur uit ging, anders had ik de warmtebeeld camera er even op gericht.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Megalodon_67 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:43:
@WoodyWindoW. Ja, vast. Ik heb er 2 (zaten samen in een bracket voor op een harddisk) maar besloten om die andere als reserve aan te houden, dit koelt voorlopig voldoende.
Is het wellicht nog van toegevoegde waarde om er zo een tussen te zetten?

https://www.conrad.nl/p/t...12-vdc-20-tot-70-c-117323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@AUijtdehaag Ik denk dat je met je betoog over die ± €0,07 & €0.22 een paar serieuze zaken vergeet. De techniek / mogelijkheid om "stroom" op te slaan vanuit eigen panelen wordt steeds goedkoper en het verbruik van zelf opgewekte "stroom" wordt door acties van de NL overheid steeds aantrekkelijker doordat "Groningen" een steeds groter debacle aan het worden is..... :+

Mensen welke "panelen" (willen) leggen hébben de ruimte er voor.....

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 04-06-2019 23:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:50
@WoodyWindoW je kan er ook gewoon een ESP8266 bij hangen zoals bijv. de Wemos D1 + DS12B20 + 5v Fan. Dan probeer je gewoon je eigen temperatuur gestuurde ventilator.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

CurlyMo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:13:
@WoodyWindoW je kan er ook gewoon een ESP8266 bij hangen zoals bijv. de Wemos D1 + DS12B20 + 5v Fan. Dan probeer je gewoon je eigen temperatuur gestuurde ventilator.
Nice! Dat is helemaal chique, en nog niet eens zo duur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WoodyWindoW schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Met bijv. ESPEasy stelt het al helemaal geen ene drol voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-07 23:20
Megalodon_67 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:43:
Al geruime tijd heeft mijn GoodWe GW-1500NS omvormer een probleempje. Het treed bijna dagelijks op in het begin van de avond, soms wel 2x: de spanning halveert en daarmee ook het vermogen. Meestal gaat het vanzelf weer omhoog, maar dat kan makkelijk meer dan een half uur duren. Een herstart lost het probleem altijd op. Vandaag bleef het echter laag en heb na een uur later de omvormer opnieuw gestart, in de grafiek hieronder zie je de spanning weer naar normaal gaan. Het lijkt net alsof ie door de intredende schemer opnieuw gaat tracken en daar vervolgens in blijft hangen. De 'schade' is weliswaar niet groot omdat het probleem zich voordoet aan het einde van de dag met weinig vermogen, maar dit zit me toch niet lekker. Iemand een idee wat hier gaande is?

[Afbeelding]
Voordat je 'm uit en aan zet, is er dan wat te zien op het display aan waardes? Blijven die stabiel of verspringen ze? Heb je ook de "puurste" data van Goodwe (dwz de 1-minuut raw data van de SEMS portal) bekeken of je daar iets in ziet? De standaard grafieken van de SEMS portal zijn moving average gesmooth op 5 minuten, dus kan je sommige details missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Nou, ik word wakker en het groene lampje van de SMA knippert om de 2 seconden. Ik opzoeken wat het betekent. Het zou betekenen dat hij in de opstartfase zit na een restart. Of

Wachten op teruglevervoorwaarden
Er is nog niet voldaan aan de voorwaarden voor het te-
rugleverbedrijf. Zodra er aan de voorwaarden is voldaan,
schakelt de omvormer over naar het terugleverbedrijf.

Welke voorwaarden?

Doet hij dat sowieso elke ochtend? Omdat hij nu nog niet genoeg produceert of is er meer aan de hand.

[ Voor 43% gewijzigd door JoeZuCK op 05-06-2019 05:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JoeZuCK schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 05:38:
Nou, ik word wakker en het groene lampje van de SMA knippert om de 2 seconden. Ik opzoeken wat het betekent. Het zou betekenen dat hij in de opstartfase zit na een restart. Of

Wachten op teruglevervoorwaarden
Er is nog niet voldaan aan de voorwaarden voor het te-
rugleverbedrijf. Zodra er aan de voorwaarden is voldaan,
schakelt de omvormer over naar het terugleverbedrijf.

Welke voorwaarden?

Doet hij dat sowieso elke ochtend? Omdat hij nu nog niet genoeg produceert of is er meer aan de hand.
JoeZuCK schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:41:
[...]

SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40. Installatiewizard is niet doorlopen. Hij heeft bij oplevering uitgelegd waar de lampjes voor dienen, de ronde knop aan de zijkant en de invoer :+

Ga er vanuit dat alles wel goed is opgeleverd door hem, maar zal het boekje eens doornemen wat erbij zat.
Heb je niet opgelet ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoor hier net de beroemde click clack click.
Dus we leveren weer stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Rol-Co schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:13:
[...]

[...]

Heb je niet opgelet ;)
Die reactie had ik wel verwacht. Maar het antwoord is dus inderdaad dat er net niet genoeg wordt opgewekt dat er teruggeleverd kan worden (toch?). Inmiddels brand hij ook groen en heb geen foutcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:14:
Ik hoor hier net de beroemde click clack click.
Dus we leveren weer stroom.
Net? 3 kwartier voor je post al denk ik.

@JoeZuCK
Ja idd, te weinig vermogen nog om er iets mee te doen, duurt een poostje en dan gaat hij beginnen, op donkere dagen in de winter met regen kan het met lage stringspanning wel eens een uurtje duren met wat aan uit getik erbij.

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 05-06-2019 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, net.
We wonen niet allemaal in zuid holland.....
Het is donker bewolkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:35:
Nee, net.
We wonen niet allemaal in zuid holland.....
Het is donker bewolkt hier.
Het is hier niet anders, het is licht en thats it. Toch wel om half 6 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:31
Ik heb een Solax omvormer, weet iemand hoe je aan de inverter unlock code kan komen voor het "super" gedeelte?

Advanced kan ik inkomen met een code, helaas is het voor "super" niet het zelfde

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
il-Principe schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:26:
[...]

Voordat je 'm uit en aan zet, is er dan wat te zien op het display aan waardes? Blijven die stabiel of verspringen ze? Heb je ook de "puurste" data van Goodwe (dwz de 1-minuut raw data van de SEMS portal) bekeken of je daar iets in ziet? De standaard grafieken van de SEMS portal zijn moving average gesmooth op 5 minuten, dus kan je sommige details missen.
Ik heb een mail gestuurd naar GoodWe en dit was het antwoord:

Bij lage licht omstandigheid , de panelen hebben lage energie .
Omvormer verbruikt ook energie ( LCD display , Boost circuit , Relay , inductor , condensator ….)
Op dit moment werkt omvormer onstabiel .
Het meeste energie gaat naar Boost Circuit .
Wat Boost Circuit is , simpel gezegd is de DC spanning verhogen naar 360Vdc
Daarna omzetten naar wissel spanning .
Want wissel spanning is 230V , piek spanning is pU= 230v * 1.41 = 324.3Vac
Uw panelen heeft maar 200Vdc , daarom hij moet eerst Boosten naar 360Vdc
Anders kan niet omzetten naar 230Vac.
Soms gaat omvormer uit , daarna weer aan .
Monitoring ziet u gegevens per 5 minuten , maar als u op de display van de omvormer ziet ,
Gaat uw omvormer vaak uit , en weer aan .

Maar dit verklaard nog steeds niet waarom alles weer normaal is na een herstart. Bovendien blijft de omvormer aan ten tijde van de lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Speedfightserv schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:42:
Ik heb een Solax omvormer, weet iemand hoe je aan de inverter unlock code kan komen voor het "super" gedeelte?

Advanced kan ik inkomen met een code, helaas is het voor "super" niet het zelfde
Hier ook een Solax-bezitter, ik houd me ook aanbevolen voor codes, ik kan eigenlijk geen zinvolle menu's openen zonder code :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Mijn vrouw zegt net dat de SMA omvormer net piepte. In haar woorden; zo'n alarm geluid 'pieuwiepieuwie' Eventjes maar, maar best wel hard. Wat kan dat zijn? Zou het kunnen zijn dat de WiFi verbinding weg viel?

[ Voor 20% gewijzigd door JoeZuCK op 05-06-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 10:17
RvV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:40:
[...]

Toevallig zag ik dat vanmorgen bij mij ook op 2 panelen. Ik vermoed dat dat "anders" presterende cellen zijn oid waardoor ze een graadje warmer worden dan de rest? Ik was vanmorgen al aan de late kant toen ik de deur uit ging, anders had ik de warmtebeeld camera er even op gericht.
Dat is hier ook zo bij veel panelen. Dat gebeurde ook toen de strings nog niet aangesloten waren. Ik gok zelf vooral op verschil in afwerking van het glas.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noord27
JoeZuCK schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:38:
Mijn vrouw zegt net dat de SMA omvormer net piepte. In haar woorden; zo'n alarm geluid 'pieuwiepieuwie' Eventjes maar, maar best wel hard. Wat kan dat zijn? Zou het kunnen zijn dat de WiFi verbinding weg viel?
De wasmachine zal wel klaar zijn geweest.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Noord27 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:06:
[...]

De wasmachine zal wel klaar zijn geweest.. >:)
Flauw :) Nu nog antwoord op mijn vraag. Wie weet het.

[ Voor 11% gewijzigd door JoeZuCK op 05-06-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-07 19:42
Drumatiko schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:38:
[...]

Toevallig ben ik me net wat aan het "inlezen" in de verhoudingen tussen wp en € om wat gevoel erbij te krijgen. Misschien heb je er zelf ook iets aan, ik heb tot noch toe de prijzen uit 1 webshop erin staan ;)

[Afbeelding]
Ik sluit niet uit dat er tikfouten in staan

Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik voor 320wp panelen op het grote zuidelijke vlak. En 340~360 voor twee kleine Oost en West daken.
kan je die in excel op google drive zetten?
Dan kan je de tabellen sorteren .

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
Megalodon_67 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:13:
[...]

Ik heb een mail gestuurd naar GoodWe en dit was het antwoord:

Bij lage licht omstandigheid , de panelen hebben lage energie .
Omvormer verbruikt ook energie ( LCD display , Boost circuit , Relay , inductor , condensator ….)
Op dit moment werkt omvormer onstabiel .
Het meeste energie gaat naar Boost Circuit .
Wat Boost Circuit is , simpel gezegd is de DC spanning verhogen naar 360Vdc
Daarna omzetten naar wissel spanning .
Want wissel spanning is 230V , piek spanning is pU= 230v * 1.41 = 324.3Vac
Uw panelen heeft maar 200Vdc , daarom hij moet eerst Boosten naar 360Vdc
Anders kan niet omzetten naar 230Vac.
Soms gaat omvormer uit , daarna weer aan .
Monitoring ziet u gegevens per 5 minuten , maar als u op de display van de omvormer ziet ,
Gaat uw omvormer vaak uit , en weer aan .

Maar dit verklaard nog steeds niet waarom alles weer normaal is na een herstart. Bovendien blijft de omvormer aan ten tijde van de lage spanning.
Komt er toevallig net even een schaduw op de panelen? Het lijkt er eerder op dat de omvormer op de minimale MPPT spanning van 80v blijft hangen en dan vergeet terug te regelen dan het verhaal dat je terug hebt gekregen van Goodwe. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn (3-fase) omvormer overdag uit is gegaan door weinig licht. Het voltage zie ik alleen onderuit gaan als er schaduw op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
il-Principe schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:00:
Komt er toevallig net even een schaduw op de panelen? Het lijkt er eerder op dat de omvormer op de minimale MPPT spanning van 80v blijft hangen en dan vergeet terug te regelen dan het verhaal dat je terug hebt gekregen van Goodwe. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn (3-fase) omvormer overdag uit is gegaan door weinig licht. Het voltage zie ik alleen onderuit gaan als er schaduw op komt.
Geen schaduw, wel de normale schemering. In de ochtend gedurende ca. 2,5 uur is er wel schaduw, maar nooit die spanningsval, altijd in de late middag/vroege avond. Dat blijven hangen na een scan heb ik ook aangekaart, maar ik krijg geen antwoord waar ik wat aan heb. Zijn er hier mensen met een GoodWe-omvormer die eens zouden willen checken via 'Reports' en dan kiezen voor 'Curve' en dan 'Vpv1 (V)' of ook bij hun dit verschijnsel optreed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:00

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-07 22:34

Freakie1NL

Grote Baas

Nu in juiste topic. Vorige week is mijn installatie eindelijk afgerond. Er kwamen in dit topic verschillende vragen langs over URE/NSP 310 All Black. Nu ik ze net iets minder dan een maand gebruik ben ik erg blij met de keuze, de positieve vermogenstolerantie heb ik al verschillende keren kunnen meemaken. Ze zijn inderdaad volledig black al zit er wel een witte lijn in het midden, hierdoor lijken het kleinere panelen. Optisch is er inmiddels een daadwerkelijk all black versie beschikbaar waarbij de lijn zwart is.

Let overigens niet op de viezigheid van de panelen, na gisteren is dit weg.
Tot nu toe zijn de panelen aan te raden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SdbnS7S/IMG-20190529-WA0003.jpg

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Geen schaduw, wel de normale schemering. In de ochtend gedurende ca. 2,5 uur is er wel schaduw, maar nooit die spanningsval, altijd in de late middag/vroege avond. Dat blijven hangen na een scan heb ik ook aangekaart, maar ik krijg geen antwoord waar ik wat aan heb. Zijn er hier mensen met een GoodWe-omvormer die eens zouden willen checken via 'Reports' en dan kiezen voor 'Curve' en dan 'Vpv1 (V)' of ook bij hun dit verschijnsel optreed?
Volgens de vp1 kun je zien dat het of schaduw is, of het falen van de mpp wat weer logisch is als er een te lage spanning op staat.
Maar kijk eens wat de stroom van die string is? Loopt er nog beetje ampère, want zonder ampère kan een omvormer zeker niks. Als dat is dan komt er gewoon te weinig licht op je panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:49:
Volgens de vp1 kun je zien dat het of schaduw is, of het falen van de mpp wat weer logisch is als er een te lage spanning op staat.
Maar kijk eens wat de stroom van die string is? Loopt er nog beetje ampère, want zonder ampère kan een omvormer zeker niks. Als dat is dan komt er gewoon te weinig licht op je panelen
Ik hoef maar op de panelen te kijken vanuit mijn woning om te weten of er schaduw is op mijn garagedak, die is er nooit einde middag/begin avond. De stroom gaat weliswaar mee naar beneden als de spanning halveert, maar vaak zat is er bij een nog lagere stroom geen spanningsval, bv. in de vroege ochtend als er wel altijd (deel)schaduw is. Na een herstart is de spanning altijd weer in orde, ook als het steeds donkerder wordt. Het lijkt er op dat de MPPT in een soort loop blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:23:
[...]

Ik hoef maar op de panelen te kijken vanuit mijn woning om te weten of er schaduw is op mijn garagedak, die is er nooit einde middag/begin avond. De stroom gaat weliswaar mee naar beneden als de spanning halveert, maar vaak zat is er bij een nog lagere stroom geen spanningsval, bv. in de vroege ochtend als er wel altijd (deel)schaduw is. Na een herstart is de spanning altijd weer in orde, ook als het steeds donkerder wordt. Het lijkt er op dat de MPPT in een soort loop blijft.
Bij schaduw gaat spanning variëren omdat panelen uit schakelen maar de stroom blijft nagenoeg hetzelde. Maar kan goed dat je mpp in de problemen komt, lijkt mij logisch met zon lage spanning. Mocht het niet zo behoren zijn dan word het toch lastig om te bewijzen.
Kon goodwe ook niet zijn schaduw beheer uit schakelen in het menu? Kun je eens zonder testen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Bij schaduw gaat spanning variëren omdat panelen uit schakelen maar de stroom blijft nagenoeg hetzelde. Maar kan goed dat je mpp in de problemen komt, lijkt mij logisch met zon lage spanning. Mocht het niet zo behoren zijn dan word het toch lastig om te bewijzen.
Kon goodwe ook niet zijn schaduw beheer uit schakelen in het menu? Kun je eens zonder testen...
Schaduwbeheer kan ik zelf in/uitschakelen en heb het uitgeschakeld, een tijdje terug nog mee geëxperimenteerd. Ik ga bij de eerstvolgende spanningshalvering schaduwbeheer maar eens aanzetten, kijken wat er gebeurd.

@reneeke1970. Ja, de 1500.

[ Voor 9% gewijzigd door Megalodon_67 op 05-06-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:35:
[...]

Schaduwbeheer kan ik zelf in/uitschakelen en heb het uitgeschakeld, een tijdje terug nog mee geëxperimenteerd. Ik ga bij de eerstvolgende spanningshalvering schaduwbeheer maar eens aanzetten, kijken wat er gebeurd.
Heb jij de 1500-ns?

Aha volgens jou linkje wel.... Dan is het vrij simpel, jou zes panelen zitten rond 200 volt, waarschijnlijk aan eind van de dag iets lager door de warmte. Gaat jou mpp zoeken en hij schakelt één paneel uit, dan kom je dus op 165 volt waarmee hij buiten zijn werk gebied komt vanaf 180 volt.....
En dan gaat het dus fout. Conclusie je hebt één paneel te weinig in je string, spanning is te laag.

[ Voor 31% gewijzigd door reneeke1970 op 05-06-2019 17:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:39:
Heb jij de 1500-ns?

Aha volgens jou linkje wel.... Dan is het vrij simpel, jou zes panelen zitten rond 200 volt, waarschijnlijk aan eind van de dag iets lager door de warmte. Gaat jou mpp zoeken en hij schakelt één paneel uit, dan kom je dus op 165 volt waarmee hij buiten zijn werk gebied komt vanaf 180 volt.....
En dan gaat het dus fout. Conclusie je hebt één paneel te weinig in je string, spanning is te laag.
Bij warmte zie ik mijn systeem overdag soms wel dalen tot 152-165 Volt, hij blijft dan gewoon 1.500 Watt AC genereren. Als ik 1 paneel te weinig zou hebben, waarom is dat na een herstart dan opeens geen probleem meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1209340

Drumatiko schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:38:
[...]

Toevallig ben ik me net wat aan het "inlezen" in de verhoudingen tussen wp en € om wat gevoel erbij te krijgen. Misschien heb je er zelf ook iets aan, ik heb tot noch toe de prijzen uit 1 webshop erin staan ;)

[Afbeelding]
Ik sluit niet uit dat er tikfouten in staan

Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik voor 320wp panelen op het grote zuidelijke vlak. En 340~360 voor twee kleine Oost en West daken.
Misschien vind je dit ook nog interessant. Anoniem: 1209340 in "Wat kost 1kWh van jouw PV-installatie ?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:14:
[...]

Bij warmte zie ik mijn systeem overdag soms wel dalen tot 152-165 Volt, hij blijft dan gewoon 1.500 Watt AC genereren. Als ik 1 paneel te weinig zou hebben, waarom is dat na een herstart dan opeens geen probleem meer?
Na een herstart word je mpp gereset. En met 1500 watt loopt er dus 7 ampère of meer door je omvormer, en dan gaat het altijd goed want dan hoeft je mpp ook weinig te doen .ook de afdeling boost in je omvormer heeft een makkie . Maar precies in de avond als jou spanning kwakkelt en ook nog eens de ampère zakken naar 0.1 of 0.2 ampère dan kan je omvormer niks meer. P=UxI ,en als zowel u als de i niet te controleren zijn houd het gewoon op.
Met een hogere string spanning zal het geen probleem zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@reneeke1970. Oké, bedankt voor je uitleg. Mijn (eigenwijze) conclusie is dan dat die omvormer perfect zou werken als ie z'n MPPT zelf reset i.p.v. dat zijn baasje dat handmatig voor 'm moet doen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:24:
@reneeke1970. Oké, bedankt voor je uitleg. Mijn (eigenwijze) conclusie is dan dat die omvormer perfect zou werken als ie z'n MPPT zelf reset i.p.v. dat zijn baasje dat handmatig voor 'm moet doen. :+
Hij zal het zelf ook doen zodra stroom of spanning weer stijgt. Maar als de avond valt is dat lastig.

Voorbeeld, ik heb drie fase omvormer waarvan mpp vanaf 350 volt start. Met dertien panelen en 400 volt zou je denken dat gaat goed. Nou met twee panelen schaduw dus niet, hij gaat zoeken, naar beneden kan hij niet veel, dus hij gaat naar boven bv 430. Diode van schaduw paneel gaat niet dicht dus er komt 150 watt uit de string. Zodra zon verder draait en één paneel uit schaduw komt hoppa ineens 1500 watt.
Oplossing was snel vijf panelen bij met optimiser want liggen achter dakkapel. Nu schommelt hij vanwege de schaduw nog tussen 400/500 volt maar geen mpp problemen meer. De spanning is wat hoger en door tigo blijft de ampère door lopen en kan de mpp dus gewoon zijn werk doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-07 20:55
Ik wil binnenkort twee rijen zonnepanelen leggen, verdeeld over twee strings. Ik wil op een plek een dubbele dakdoorvoer maken (voor plus en min), geplaatst onder de bovenste string (dit komt op zolder het meest fijn uit). Het betreft een schuin dak.
Nu twijfel ik op welke plaats ik de solar kabels van de onderste string het beste weg kan werken over het dak zelf. Onder de pannen (dus tussen pannen en dakschot), of over de pannen, gemonteerd met tyraps aan de rails van de bovenste in zonnepanelen. Wat heeft de voorkeur?
Alle MC4 stekkers komen ivm eventuele warmteontwikkeling sowieso boven de pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
WoodyWindoW schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Of zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1DDhUJFXXXXbSaXXXq6xXFXXXB/10A-12V-Digital-Thermometer-Temperature-Controller-Thermoregulator-mini-Thermostat-Thermocouple-40-to120-degrees-with-sensor.jpg_50x50.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-08-2021
Zijn er hier ervaringen met panelen in portrait op een hoog dak zonder betonvoeten? Ik overweeg dat te doen, maar twijfel even of het verstandig is. Net als de keuze tussen micro-omvormers en Solaredge.

Mogelijk ook NSP panelen trouwens.

Zie mijn laatste bericht in mijn offerte topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Marked op 05-06-2019 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
maartentmm schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:31:
[...]

kan je die in excel op google drive zetten?
Dan kan je de tabellen sorteren .
Ik heb de tabel aangevuld met de data van 2 andere webshops, je kunt het excelblad downloaden met deze wetransfer link: https://we.tl/t-WC5FdzO80x (link vervalt na 7 dagen denk ik)

Op basis van drie webshops de verhouding tussen Wp/m2 en €/Wp.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bsWySZu.png

De grafiek geeft een aardig beeld tussen de vierkante meter opbrengst en de bijbehorende paneelkosten (groene lijn is lineaire trendlijn, zwarte lijn is een poly-trendlijn). Overige kosten als installatie, omvormers, optimizers, etc zou je eigenlijk ook mee moeten rekenen, maar dat gaat mijn pet te boven.
d:)b Thanks, daar ga ik direct even rondneuzen

!-!-! EDIT: Zie deze post voor een bijgewerkt exemplaar. !-!-!

[ Voor 21% gewijzigd door Drumatiko op 06-06-2019 17:27 . Reden: Dataset bijgewerkt. Link naar nieuwe versie bijgevoegd. ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Drumatiko
In je excel sheet zou ik iets nauwkeurig de maatvoering zetten. Anders denkt men dat alles past en 1:1 uitvoerbaar.
Bijna alle panelen zijn 1 mtr in je sheet, terwijl de panasonic hit 325 Wp toch echt breder zijn, namelijk 1053 (x 1590)
De normale maatvoering voor een paneel is 990 (x1650) breed (en sommige ietsjes afwijkend)

Wil je het nog uit breiden, dan de hoeveelheid cellen erin (60,120 halve,72, 96) en de Vmpp en Voc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@Drumatiko De twee LG panelen die de gunstigste € / Wp hebben zijn bifacial. Dus halen die hoge WP's alleen als ze ook reflecterende zon pakken. Dat is dus alleen in specifieke installaties. Dan komen we daarna bij de Phono Solar 360Wp. Die heeft een afwijkende maat van 1 bij 2 meter. Zelfde verhaal voor de Denim 360Wp.

Echt tof dat je deze lijstjes bijhoudt, maar het is alleen bruikbaar als de informatie ook klopt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
@AUijtdehaag & @CurlyMo, klopt en helemaal mee eens. De maten staan er vrij grof in, en bij de breedtes kan er zomaar een halve decimeter +/- in zitten. De afmeting van het paneel heb ik geprobeerd te verrekenen door de wp te delen door de m2 (je ziet dan ook dat de afwijkende maten vaak wat duurder zijn). Van bifacial panelen had ik nog nooit gehoord, en dacht even dat het weer een van de velen fancy namen was (en na 3 webshops overtikken ging ik over op de auto.pilot) :+.

Beschouw de tabel vooral als wat geklieder op een kladje ;)

Edit: @CurlyMo, De maat van de Phono Solar 360WP heb ik hier vandaan: https://www.solar-bouwmar...-black-72-cells-copy.html, daar staan 2m hoogte opgegeven.

Edit2:
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:32:
@Drumatiko Echt gaaf dat je er zo veel werk in stopt!
Wellicht wordt je leven makkelijker als je er een Google Sheet van maakt en hier de edit-link in membersonly tags deelt? Dan kunnen wij helpen met bijhouden :)
(En laat het ook even weten in Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch? ;))

Bifacial is zeker nuttig bij terrasoverkappingen, carports en platdakopstellingen. Dan levert het goedkoop extra watts op en het ziet er ook beter uit.
Bedankt, het was ook wel leuk om een idee te krijgen van het spectrum prijs/kwaliteit (de trendlijnen mogen gerust met een korreltje zout genomen worden). Als iemand het leuk vindt om de sheet verder uit te bouwen en online te plaatsen/beheren voel je dan vooral vrij om dit te doen ( (y) ). Zelf laat ik het voorlopig hierbij (maar misschien doe ik het volgend jaar zomer nog wel een keer om te zien of er een grote verschuiving is geweest).

[ Voor 55% gewijzigd door Drumatiko op 05-06-2019 21:56 ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Drumatiko schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:30:
@AUijtdehaag & @CurlyMo, klopt en helemaal mee eens. De maten staan er vrij grof in, en bij de breedtes kan er zomaar een halve decimeter +/- in zitten.
Van 1,60 naar 2,00 meter is wel meer dan een 5 centimeter verschil :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Drumatiko Echt gaaf dat je er zo veel werk in stopt!
Wellicht wordt je leven makkelijker als je er een Google Sheet van maakt en hier de edit-link in membersonly tags deelt? Dan kunnen wij helpen met bijhouden :)
(En laat het ook even weten in Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch? ;))

Bifacial is zeker nuttig bij terrasoverkappingen, carports en platdakopstellingen. Dan levert het goedkoop extra watts op en het ziet er ook beter uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
Drumatiko schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:30:
@AUijtdehaag & @CurlyMo, klopt en helemaal mee eens. De maten staan er vrij grof in, en bij de breedtes kan er zomaar een halve decimeter +/- in zitten. De afmeting van het paneel heb ik geprobeerd te verrekenen door de wp te delen door de m2 (je ziet dan ook dat de afwijkende maten vaak wat duurder zijn). Van bifacial panelen had ik nog nooit gehoord, en dacht even dat het weer een van de velen fancy namen was (en na 3 webshops overtikken ging ik over op de auto.pilot) :+.

Beschouw de tabel vooral als wat geklieder op een kladje ;)

Edit: @CurlyMo, De maat van de Phono Solar 360WP heb ik hier vandaan: https://www.solar-bouwmar...-black-72-cells-copy.html, daar staan 2m hoogte opgegeven.
Soms kan 3 cm per paneel al de doorslag geven of iets wel of niet past. Ik had in het verleden gekeken naast de standaard panelen (1.65 m) naar glas-glas panelen (1.68). Die 3 cm per paneel maakte net uit dat er geen extra paneel meer bij kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik heb sinds 20 mei zonnepanelen, en ik houd sindsdien mijn meterstanden een tijdje dagelijks bij om een beetje feeling te krijgen voor het systeem. Nu zie ik iets wat ik niet goed begrijp. Eerst de cijfers (over de periode 20 t/m 31 mei):

Opwek: 207 kWh (bron SolarEdge dashboard)
Teruglevering hoog: 135 kWh (bron: slimme meter)
Teruglevering laag: 70 kWh (bron: slimme meter)
Levering hoog: 14 kWh (bron: slimme meter)
Levering laag: 17 kWh (bron: slimme meter)

De slimme meter is ongeveer een week voordat de zonnepanelen werden geplaatst geïnstalleerd, en ik heb gezien (zelfs voor getekend) dat alle meterstanden op nul stonden.

Als ik teruglevering hoog en teruglevering laag bij elkaar optel kom ik op 205 kWh in totaal. Betekent dat nou dat ik slechts 2 kWh van de opgewekte 207 kWh direct zelf verbruikt heb, en dat de rest het net in is gegaan? Als dat waar is zou dat een treurige situatie kunnen worden als de salderingsregeling vervalt. Ik kan me dat bijna niet voorstellen met een huishouden waar (minimaal) vier dagen per week mensen thuis zijn. Daarbij ligt een deel van de installatie op NW, wat qua jaarverbruik niet optimaal is, maar er wel voor zorgt dat ik gedurende het begin van de avond nog een hoge productie heb, die dan mooi gebruikt kan worden bij het elektrische koken e.d.

Daarnaast wil ik mijn totaal-maandverbruik blijven uitrekenen, terwijl de waarden die nu bij Levering staan alleen de elektriciteit is die ik heb afgenomen als de zonnepanelen het niet leverden. Met bovenstaande cijfers zou ik dus over die elf dagen 14+17+2 = 33kWh verbruikt hebben? Ik heb een jaarverbruik van rond de 2000 kWh, dus ik zou over 11 dagen eerder iets van 60 kWh verwachten.

Ik ben in de war. Maak ik een denk/rekenfout? Is er iets anders mis? Kunnen de cijfers van SolarEdge en/of de slimme meter niet kloppen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marked
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-08-2021
Marked schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:49:
Zijn er hier ervaringen met panelen in portrait op een hoog dak zonder betonvoeten? Ik overweeg dat te doen, maar twijfel even of het verstandig is. Net als de keuze tussen micro-omvormers en Solaredge.

Mogelijk ook NSP panelen trouwens.

Zie mijn laatste bericht in mijn offerte topic.
Voor diegene die op zoek is naar plat dak systeem in portrait, en om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden :P, ik ga even kijken of ik dit systeem van Van der Valk op mijn dak kan krijgen. In dit topic vond ik weinig over portrait plat dak systemen, maar dit lijkt een serieus goed systeem te zijn.

***Edit - dit merk zie ik hier sowieso weinig voorbijkomen, hoewel ik heb begrepen dat dit een kwalitatief hoogstaand merk is. Is het onbekend, duur of heb ik het verkeerd begrepen? /edit**

[ Voor 9% gewijzigd door Marked op 06-06-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32
JeroenH schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:10:
Ik heb sinds 20 mei zonnepanelen, en ik houd sindsdien mijn meterstanden een tijdje dagelijks bij om een beetje feeling te krijgen voor het systeem. Nu zie ik iets wat ik niet goed begrijp. Eerst de cijfers (over de periode 20 t/m 31 mei):

De slimme meter is ongeveer een week voordat de zonnepanelen werden geplaatst geïnstalleerd, en ik heb gezien (zelfs voor getekend) dat alle meterstanden op nul stonden.

Als ik teruglevering hoog en teruglevering laag bij elkaar optel kom ik op 205 kWh in totaal. Betekent dat nou dat ik slechts 2 kWh van de opgewekte 207 kWh direct zelf verbruikt heb, en dat de rest het net in is gegaan? Als dat waar is zou dat een treurige situatie kunnen worden als de salderingsregeling vervalt. Ik kan me dat bijna niet voorstellen met een huishouden waar (minimaal) vier dagen per week mensen thuis zijn. Daarbij ligt een deel van de installatie op NW, wat qua jaarverbruik niet optimaal is, maar er wel voor zorgt dat ik gedurende het begin van de avond nog een hoge productie heb, die dan mooi gebruikt kan worden bij het elektrische koken e.d.

Daarnaast wil ik mijn totaal-maandverbruik blijven uitrekenen, terwijl de waarden die nu bij Levering staan alleen de elektriciteit is die ik heb afgenomen als de zonnepanelen het niet leverden. Met bovenstaande cijfers zou ik dus over die elf dagen 14+17+2 = 33kWh verbruikt hebben? Ik heb een jaarverbruik van rond de 2000 kWh, dus ik zou over 11 dagen eerder iets van 60 kWh verwachten.

Ik ben in de war. Maak ik een denk/rekenfout? Is er iets anders mis? Kunnen de cijfers van SolarEdge en/of de slimme meter niet kloppen?
Het kan best, in deze periode mei-juni komt er van vroeg in de morgen tot laat in de avond prik van het dak.
Ik gebruik in de nacht uren ca 2 kw per dag op een jaar verbruik van 3600 kwh.

Apparaat aan je slimme P1 poort hangen en je kan per minuut zien wat erin en uit gaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:31:
[...]

300wp is wel een beetje de norm hedendaags.

Wat is echt full-black? De ene noemt het mono, de andere partij FB.

Ik heb geen ervaring met Jinko optimizers. Hoop volgende week wel ervaring te hebben met Tigo's. Kan over het verschil tussen deze beiden dus niet mee praten.
Heb je de logging ook aangeschaft?
En hoe doen die vier het tot nu toe?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
@Drumatiko Bijna bovenaan staat Q cellen 345, In de kolom WP staat 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:30:
[...]

Heb je de logging ook aangeschaft?
En hoe doen die vier het tot nu toe?
De 4 zijn nog niet aangesloten. Ga aankomende week er 5 bij koppelen. Dan heb ik er dus 9 in 1 string. Komen op 1 mppt van een SMA. En die lees ik uit via Domoticx. Even geduld nog.

De 4 liggen in ieder geval nog netjes op hun plek op het platte dak.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:48:
[...]

De 4 zijn nog niet aangesloten. Ga aankomende week er 5 bij koppelen. Dan heb ik er dus 9 in 1 string. Komen op 1 mppt van een SMA. En die lees ik uit via Domoticx. Even geduld nog.

De 4 liggen in ieder geval nog netjes op hun plek op het platte dak.. >:)
Wij hebben ook geen windhoos gehad haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 22:45
k heb sinds 20 mei zonnepanelen, en ik houd sindsdien mijn meterstanden een tijdje dagelijks bij om een beetje feeling te krijgen voor het systeem. Nu zie ik iets wat ik niet goed begrijp. Eerst de cijfers (over de periode 20 t/m 31 mei):

Als ik teruglevering hoog en teruglevering laag bij elkaar optel kom ik op 205 kWh in totaal. Betekent dat nou dat ik slechts 2 kWh van de opgewekte 207 kWh direct zelf verbruikt heb, en dat de rest het net in is gegaan?
Het is minimaal opvallend; en dat begint al met het feit dat in de week voor plaatsing van je zonnecellen, je (slechts) 14 kWh (hoog) gebruikt hebt. Dat is ~2 kWh per dag, wat niet veel is (gemiddeld 160W gedurende 12 uuur 'hoog' tarief, dat is bij mij ongeveer sluimer verbruik van wekker radio, router, koelkast, vriezer, etc). Dan heb je geen (af)wasmachine, en geen droger; en ook geen dikke PC een paar uurtjes aan gezet.

Ook het laag tarief verbruik (van 17 kWh) is, ehm, laag; zeker als je bedenkt dat daar ook nog 2 dagen weekend bij zit. Kortom, je hebt een heel zuinig huis, en/of gebruikt je elektrische apparatuur heel erg weinig.

Desondanks is het nauwelijks voorstelbaar dat je in twee weken tijd slechts 2 (!) kWh zelf gebruikt hebt. Dat kan bijna niet; zeker als in de week voor de zonnecellen, dat ongeveer je dag verbruik hoog was.

Ook als je het sommetje maakt: 2 weken = 10 werkdagen 'hoog' tarief, van ~12 uur lang (waarschijnlijk trouwens nog langer, van 07.00-21.00 ?), is minstens 120 uur 'hoog' tijd; en dan 2 kWh betekent een eigen verbruik van 16W gemiddeld gedurende deze 2 weken.

Je kent je eigen huis natuurlijk het beste, maar dit lijkt me niet realistisch.

Voldoende reden om dit in meer detail te volgen.... 2 weken is nog wat kort voor statistiek; maar je kunt per
dag, elke dag, al enige checks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:09:
[...]

Wij hebben ook geen windhoos gehad haha
Bij mij thuis wel. Lag een flinke dikke tak op de auto.. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
Gazellig...

Brand dak Gazelle

Dit keer geen indak systeem.

offtopic:
Moet er nog een apart topic komen "Meld hier je zonnepaneelbrand"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 20:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

JeroenH schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:10:

Houdt er ook rekening mee dat in de Solar Edge Portal de cijfers de eerste maand ietwat vaag zijn.
Iets met dagteller en maandteller. (kijk eens op het display van de omvormer ipv de app) daar zat bij mij een verschil van 100kWh. (ik heb het internet later aangelegd en ook later de app geconfigureerd)
Dit kan je installateur prima uitleggen. O-)

Iets met omvormer begint al te produceren maar portal wordt later aangemaakt en dan pas begint de app te tellen. :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
De afgelopen twee dagen flinke storm gehad in regio Apeldoorn. Dat was wel even spannen voor de zelf gelegde zonnepanelen. Bij ons kwamen de stoelen, potjes, etc door de lucht heen. Het is een open vlakte en daar had de wind vrij spel.

Ik ben wel een paar keer gaan kijken of de frames en panelen nog op het dak lagen. Ondanks dat ik meer balast had gelegd dan minimaal aangegeven was dat wel spannend. Gelukkig lag alles zo vast als een huis en is er niets verschoven.

Dit was wel de ultieme proef want veel harder dan dit heb ik het in al die jaren nog niet zien stormen bij ons. Nu de panelen dit hebben overleefd zit ik volgende keer bij een storm etc weer wat rustiger op de bank. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
Jimster schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:38:
@Drumatiko Bijna bovenaan staat Q cellen 345, In de kolom WP staat 365.
Bedankt, ik loop de sheet vanavond nog even een keer na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 19:29

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Even een kleine rant over SolarEdge support. Ik heb iets meer dan een half jaar een se5000 single phase inverter hangen, geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur. Tot eergisteren werkte de ethernet / LAN poort perfect voor online monitoring doeleinden. Nu krijg ik geen ethernet link meer vanuit de se5000. Kabel vervangen, se5000 10 minuten uit geschakeld (AC en DC) andere router, mag niet baten. Vervolgens een ander LAN device op diezelfde patch kabel, krijgt deze wel ethernet link en ook een IP toegewezen vanuit DHCP. Lijkt erop dat de LAN poort op de se5000 defect is.
Ik een mail gestuurd naar de installateur, geen reactie. Vervolgens een support case aangemaakt via solaredge.com, geen reactie. Heej, handig een online chat tool, wellicht kan ik daarmee iets verder komen. "Klikt op de online chat tool" -> "niet beschikbaar". Dan maar bellen met de Nederlandse SolarEdge support desk -> "-bla bla - Druk 1 voor particulier" -> "1" -> Houd uw serienr of supportcase nr. bij de hand" -> "Vanwege drukte is de supportdesk niet beschikbaar, maakt u een support case aan via online formulier of neem contact op met uw installateur, de lijn wordt nu verbroken" -> ............

Tot zover mij ervaringen met SolarEdge support :/

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 06-06-2019 10:04 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 16:09
il-Principe schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:34:
Gazellig...

Brand dak Gazelle

Dit keer geen indak systeem.

offtopic:
Moet er nog een apart topic komen "Meld hier je zonnepaneelbrand"?
Dat wordt vast aangelegd met SDE+ subsidie. Zou het niet met soort aanbesteding gaan wie laagst aanbied om paar duizend panelen te leggen ?

Zou het dan niet een race naar de bodem zijn qua prijzen en hebben ze dan geschoold en gemotiveerd personeel ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:35:
[...]

Dat wordt vast aangelegd met SDE+ subsidie. Zou het niet met soort aanbesteding gaan wie laagst aanbied om paar duizend panelen te leggen ?

Zou het dan niet een race naar de bodem zijn qua prijzen en hebben ze dan geschoold en gemotiveerd personeel ?
Natuurlijk zijn die gemotiveerd, al die Roemenen Bulgaren etc werken harder en langer dan Nederlanders

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

borft schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:33:
Dan wil je ergens dussen de 1 en 1.3 euro/Wp uitkomen (please do correct me if I'm wrong).
Ik denk eerder aan < 1 euro/Wp als je rekent met bruto prijzen, alles daar boven is echt veel te duur. Mijn installatie die eind juli het dak op gaat kost me minder dan 0,8 euro/Wp bruto.

@Wicked-Game Kan je trouwens niet nog wat panelen op je eigen dak kwijt? Het liefst leg je zoveel mogelijk panelen tegelijk, scheelt toch aardig vergeleken met twee keer leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 06-06-2019 10:41 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
borft schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:33:
[...]
Vuistregel voor kosten, is de prijs ex BTW pakken, en dan delen door het vermogen van je panelen (Wp). Dan wil je ergens dussen de 1 en 1.3 euro/Wp uitkomen (please do correct me if I'm wrong).
Onder de € 1,20 / Wp ex. BTW minimaal. Een ondergrens van € 1,00 is niet zinvol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Tsurany schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:38:
[...]

Ik denk eerder aan < 1 euro/Wp als je rekent met bruto prijzen, alles daar boven is echt veel te duur. Mijn installatie die eind juli het dak op gaat kost me minder dan 0,8 euro/Wp bruto.

@Wicked-Game Kan je trouwens niet nog wat panelen op je eigen dak kwijt? Het liefst leg je zoveel mogelijk panelen tegelijk, scheelt toch aardig vergeleken met twee keer leggen.
Er zit wel een verschil tussen incl en exl optimzers. Exl optimzers moet je zeker <1 euro/WP lukken. Met zou ik knap vinden als dat je lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-07 22:24
CurlyMo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:45:
[...]

Onder de € 1,20 / Wp ex. BTW minimaal. Een ondergrens van € 1,00 is niet zinvol ;)
CC: @Wicked-Game @borft
Waarom niet? Even wat recente getallen uit de praktijk (buren en ik zelf):

EUR 0.99/Wp vorig jaar april; helemaal uitbesteed, plat dak
EUR 0.80/Wp en EUR 0.73/WP dit jaar april; alleen meterkastwerk uitbesteed, plat dak

Allemaal met SMA inverters en de laatste 2 met QCells 325W panelen. Een ondergrens voor compleet aangelegd van EUR1.00/Wp EX BTW lijkt me dus wel degelijk zinvol.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Is dit artikel trouwens ooit al langsgekomen? Ondertussen al van 2014, maar omdat ik zelf enorm zat te twijfelen tussen gehaakte of geschroefde pannen ben ik dit artikel toen tegen gekomen.

Gaat over de voordelen van gehaakte i.p.v geschroefde systemen ivm doorboring dakfolie.

http://zonnekeurinstallat...lat-niet-veilig-voor.html

Hoe is de verdeling hier, gehaakt t.o.v geschroefd? Ik heb uiteindelijk maar voor een gehaakt systeem gekozen, afgelopen dagen wel als 'spannend' ervaren maar niets van gemerkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Freakie1NL op 06-06-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 00:32
CurlyMo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:45:
[...]

Ik heb hier al meedere offertes liggen met Solaredge + optimizers van onder de € 1, / Wp (0,94 met Jinko Solar en 0.98 met Hanover Solar). Dankzij dit forum niet opgehouden bij de eerste offertes van rond de €1,30-€1,20 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Er zit wel een verschil tussen incl en exl optimzers. Exl optimzers moet je zeker <1 euro/WP lukken. Met zou ik knap vinden als dat je lukt.
Ik heb een offerte in mijn mail van 21x310Wp met SolarEdge 6000H en optimizers voor 6300 euro ex BTW. Dat is dus onder de 1 euro/Wp. Het is dus wel mogelijk, al heb je met 21 panelen wel wat schaalvoordeel.

Al valt het mij op dat optimizers en micro omvormers wel heel erg veel gepushed worden, ook op daken waar geen schaduw valt. Zeker een stuk rendabeler om te installeren?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
Tsurany schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:08:
[...]

Ik heb een offerte in mijn mail van 21x310Wp met SolarEdge 6000H en optimizers voor 6300 euro ex BTW. Dat is dus onder de 1 euro/Wp. Het is dus wel mogelijk, al heb je met 21 panelen wel wat schaalvoordeel.

Al valt het mij op dat optimizers en micro omvormers wel heel erg veel gepushed worden, ook op daken waar geen schaduw valt. Zeker een stuk rendabeler om te installeren?
Als er iets is voor de installateur makkelijker. Mijn installateur deed alleen nog maar met monitoring per paneel. Had hij minder werk bij garantie afhandeling.
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw