Dag dat was in de straat bij mijn zwager. Nieuw huis eerste zomer.
Vraag (korte versie): Zijn er mensen die net als ik op een plek onder de dakpannen een MC 4 stekker hebben liggen tussen de tengels en panlatten?
Het volgende kun je overslaan(lange versie)
Ik heb 5 jaar geleden 17 panelen 245 connergy panelen aan gebracht op zzw. Omvormer gekocht op een veiling ( Fronius 3.0 TL ) nieuw in doos.
Alles werkte top,geen problemen.
Doordat ik in januari gasloos ben gegaan heb ik deze winter een veranda gebouwd met 15 panelen B Keus
265 w. 3975 wp.Als waterkerende dakbedekking gebruikt.Toevallig kwam ik een Fronius 3.0 TL (refurbished) tegen op internet ,exact dezelfde dus als de 5 jaar oude die ik al had. Wat bleek hij was nieuw en nooit gebruikt (voor de Belgisch firma moverende redenen als refurb verkocht)
Een maand ging dit goed beide omvormers op aparte 16 amp groep zonder andere verbruikers.
In maart begonnen de problemen de oude fronius sprong er zo af en toe uit.Dit werd steeds erger naarmate de zon sterker werd.
Ik ontdekte dat de (nieuwe) fronius landinstelling FR had en max 262 V kon doen.Bij mij nooit hoger dan 249V gekomen.
MIjn oude Fronius stond nog op 248V daarom kapte die ermee.
Toen ik 5 jaar geleden mijn eerste systeem maakte wist ik niet of 17 panelen wel kon met een 3.0.Dus had ik 4 panelen dusdanig gemaakt dat ik ze ertussenuit kon halen, mocht het teveel zijn. Maar 17 panelen ging goed.
Om het probleem op te lossen heb ik de 4 panelen tijdelijk uit de serie gehaald,dat hielp niets natuurlijk.
Daarna de code gekregen en beide froniusen op 252 v gezet probleem opgelost.
Hier verder korte versie.
Nu terug naar mijn vraag: ik zag dat ik een stekker onder de pannen had gemaakt en met de kennis van toen dat geen issue vond ( wel stekker eraf geknipt en eigen stekkers geruikt)
De brand bij mijn zwager was deze week indak systeem. Met de kerst had ik hem verteld over de brandincidenten en hem het rvo rapport verteld. En de tip om even naar de stekkers te kijken.
En nu dit ,wel bij de buren van hem.
Vandaag ben ik het dak opgegaan en de stekker onder de pannen daar weggehaald die zit nu onder een paneel net als de rest .Ik heb nergens een indak systeem .
Voor de grap even gevoeld of de mc4 heter werd dan de ?mc3 stekkers van de connergy panelen. Dat was niet zo, maar wel zo warm dat ik hem niet onder mijn pannen vertrouw.
Ik heb de thermometer er ook onder gelegd 45 graden daar ,veel droog spul, vuil van 25 jaar de stekker lag op miofol dakfolie (plastic).
Ik wist dat de stekker daar lag,maar zou het nu niet meer zo maken.