Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.754 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:41
AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:53:
@Tsurany
4x panasonic 325/330 op een 1.5 omvormer.
Past precies.
Ik wil inderdaad geen verkeerd beeld geven voor anderen. Deze 4 stuks 'normale' panelen meet ik zojuist op 150V. Dat is dus tijdens volle bewolking. Met zon die staat te branden zakt dat nog in.

Geen aanrader op een ingang van een omvormer die optimaal werkt rondom 360 á 400V. Laat staan een 3-fase omvormer; die werken optimaal bij nog veel hogere spanningen.

In mijn eigen situatie komen er nog 8 (wellicht 9) bij op deze string. Dan zit je op 450V. Op dagen met brandende zon verwacht ik 400V.

@reneeke1970 heb je gelijk de spanning gemeten tijdens het vervangen van de stekkers?

[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 31-05-2019 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:28
Noord27 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:18:
[...]

Ik wil inderdaad geen verkeerd beeld geven voor anderen. Deze 4 stuks 'normale' panelen meet ik zojuist op 150V. Dat is dus tijdens volle bewolking. Met zon die staat te branden zakt dat nog in.

Geen aanrader op een ingang van een omvormer die optimaal werkt rondom 360 á 400V. Laat staan een 3-fase omvormer; die werken optimaal bij nog veel hogere spanningen.

In mijn eigen situatie komen er nog 8 (wellicht 9) bij op deze string. Dan zit je op 450V. Op dagen met brandende zon verwacht ik 400V.

@reneeke1970 heb je gelijk de spanning gemeten tijdens het vervangen van de stekkers?
Ja en die was goed, omvormer zei ook 880 volt maar 0.0 ampère. En een half uur later ineens 0.4 ampère, was bewolkt.
Zit even op uurtje constante zon te wachten maar helaas.

Eergisteren zat ik al te prutsen, de goeie string hangt aan omvormer met 1 ampère, de slechte string had ik ampère meter aan hangen, leuk trouwens vonken trekken, die leest ook netjes 1 ampère af, vervolgens weer beide aan omvormer en dan verwacht je dus 2 ampère, maar helaas 0.8 ampère en spanning 75 volt hoger. Lijkt wel of die slechte string in voc blijft hangen en geen stroom wil gaan lopen.
Weer los gekoppeld, en inderdaad 0 ampère volgens de meter. Weer met stekkers prutsen en half uur later ja er loopt weer stroom en waarom geen idee. Terug aan omvormer en weer nul komma nul. Snap geen bal van.

Nu met twee losse kabels gesplitst naar twee omvormers om te vergelijken, ze gaan nu redelijk gelijk op maar er is te weinig licht om duidelijk te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door reneeke1970 op 31-05-2019 16:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 13:09
Zag net op de site van boerderij.nl via een nieuws link van Google, dat er misschien de mogelijkheid komt dat de BTW van het dak onder de panelen bij nieuwbouwhuizen terug kunt krijgen. Als ik het goed gelezen heb is er net een rechtszaak hierover geweest en de aanvrager heeft gewonnen. Uiteraard gaat de belastingdienst in beroep met deze uitspraak. Dus het is nog even afwachten of de uitspraak definitief wordt of niet.
Volgens het artikel zou het ook voor de kleine zelfstandige gelden.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
In onze situatie hebben we o.a. een ander dak uitgekozen vanwege extra ruimte op zolder, maar ook voor de extra PV-panelen.
Toch een mogelijkheid om de tvt beduidend korter te maken.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je niet je complete huis gebouwd voor de zonnepanelen dan :+

Overigens is er een speciaal topic over de BTW waar het meer ontopic is:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wimhaw schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:36:
Zag net op de site van boerderij.nl via een nieuws link van Google, dat er misschien de mogelijkheid komt dat de BTW van het dak onder de panelen bij nieuwbouwhuizen terug kunt krijgen. Als ik het goed gelezen heb is er net een rechtszaak hierover geweest en de aanvrager heeft gewonnen. Uiteraard gaat de belastingdienst in beroep met deze uitspraak. Dus het is nog even afwachten of de uitspraak definitief wordt of niet.
In onze situatie hebben we o.a. een ander dak uitgekozen vanwege extra ruimte op zolder, maar ook voor de extra PV-panelen.
Sorry maar waar gaat dit over?
Iets met misbruik maken van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wimhaw schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:36:
Ik weet van een boer dat die (al een tijdje gelden hoor) gebruik heeft gemaakt van de ruimere mogelijkheden (MIA KIA geloof ik) die voor zonnepanelen gelden om een deel van het dak te vervangen waar de panelen op kwamen.
Het andere deel van het dak waar geen PV op kwam was ook bedroevend slecht. daar zou ik niet op durven. Cement gebonden plaat met n hoop schuren en gaten erin.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 13:09
ApC_IcE schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:46:
[...]

Sorry maar waar gaat dit over?
Iets met misbruik maken van!
Als jij dat misbruik maken vind. Lees svp zo het VEH artikel eerst. Na wat gegoogle zag ik dat VEH hierover al het eea heeft geschreven voordat boerderij.nl hierover schreef.

En @Dre was er niet van op de hoogte. Zal volgende keer daar zo'n bericht posten.

https://www.google.nl/url...HaiuX&cshid=1559329321506

[ Voor 10% gewijzigd door Wimhaw op 31-05-2019 21:32 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan het weer hebben over opwekken met PV :Y

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 31-05-2019 22:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
.

[ Voor 113% gewijzigd door teacher op 31-05-2019 23:56 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
Gezien het nieuws rondom storingen door zonnepanelen vroeg ik me af in hoeverre mensen hier daar ervaring mee hebben en in hoeverre dat een ding kan zijn als je het door profs laat aanleggen.

Slechte wifi en extra herrie op mijn gitaarversterker zou ik nl wat minder blij van worden ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb 2 QS1 APS micro-omvormers, nu is het de 2e keer dat een paneel niet opstart. Vorige week vrijdag bleven er 2 panelen de hele dag op 0 staan en vandaag 1. De eerste keer deden ze het de dag erna weer prima. Ik kan aan de bekabeling echt niets raars vinden.

Iemand hier ervaring mee? Maandag maar even een mail sturen naar aps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40

RvV

Kan het een probleem zijn in enkel de monitoring of zie je ook te weinig output op je P1 van je meter. (als je die hebt)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
Dat vind ik lastig in te schatten, de opbrengst is nogal variabel, ik weet niet wat het normaal zou moeten zijn.
RvV schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:23:
Kan het een probleem zijn in enkel de monitoring of zie je ook te weinig output op je P1 van je meter. (als je die hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
solidsnake380 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:15:
Ik heb 2 QS1 APS micro-omvormers, nu is het de 2e keer dat een paneel niet opstart. Vorige week vrijdag bleven er 2 panelen de hele dag op 0 staan en vandaag 1. De eerste keer deden ze het de dag erna weer prima. Ik kan aan de bekabeling echt niets raars vinden.

Hebben de panelen niet toevallig te hoge spanning voor de aps?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
Denk het niet zijn 300W CSUN.
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:32:
[...]

Hebben de panelen niet toevallig te hoge spanning voor de aps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
solidsnake380 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:35:
Denk het niet zijn 300W CSUN.

[...]
Als je de vier aansluitingen wisselt, blijven het dan dezelfde panelen die niet werken, of dezelfde aansluitingen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Wie denkt dat een degelijke solar frontier niet kapot kan heeft het mis. Nadat de string vamorgen 0.0 volt gaf alles los gekoppeld en gemeten tot ik degene vond met 0 vond. Nadat ik alle groene roest prut eruit had zag het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/agqslrfhiaiw.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:45:
Wie denkt dat een degelijke solar frontier niet kapot kan heeft het mis. Nadat de string vamorgen 0.0 volt gaf alles los gekoppeld en gemeten tot ik degene vond met 0 vond. Nadat ik alle groene roest prut eruit had zag het er zo uit.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Jij hebt het paneel gevonden waarom ze in duitsland van het dak zijn gehaald ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Gefeliciteerd! Jij hebt het paneel gevonden waarom ze in duitsland van het dak zijn gehaald ;)
Inderdaad een bva slachtoffer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:53:
[...]

Inderdaad een bva slachtoffer
Dat was een geintje ;)
Wat je wel duidelijk ziet......... dit paneel hing zeker rechtop en niet onder een hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:11
@reneeke1970 hoe bedoel je ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:56:
[...]

Dat was een geintje ;)
Wat je wel duidelijk ziet......... dit paneel hing zeker rechtop en niet onder een hoek?
Rechtop ja, maar met de doos naar boven dus zou geen water in moeten kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FF een "NITWIT" vraagje tussendoor waarvan ik 't antwoord beslist ook wel had kunnen vinden in alle deeltjes van dit topic, maar toch:

Ik heb zometeen 11 panelen á 300Wp en een omvormer van 3000VA. Is dit te goed te doen zónder dat ik significante verliezen qua max. opbrengst ga merken of kan ik beter toch een (duurdere?) 3500VA omvormer aanschaffen?

Op het betreffende dakdeel kunnen niet méér panelen komen te liggen en als ik ooit extra panelen ga leggen dan moet daar sowieso een tweede omvormer bij komen vanwege de plaatsing (tenzij ik met kabels door de grond ga werken).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kijk maar goed, er ontbreekt iets

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:11
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Kijk maar goed, er ontbreekt iets
Ik heb dat component van je foto nog nooit eerder gezien dus ben benieuwd.

@wimmel_1 geen enkel probleem, verliezen zullen minimaal zijn. Wat kost de 3500 extra? Als dat 3 tientjes is zou ik geen aftopping willen zien ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:02:
[...]

Rechtop ja, maar met de doos naar boven dus zou geen water in moeten kunnen
Toch heeft er flink water in gestaan, dat is duidelijk te zien aan de waterlijn op de achterkant. Dat krijg je natuurlijk sneller rechtop, is die junction box verder helemaal heel, niet gescheurd of iets?

@Grolsch

Rechts zie je nog een geoxideerde kabel naar de aansluiting van de diode lopen, links is dat geheel weggeroest.

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 01-06-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wimmel_1 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:03:
Ik heb zometeen 11 panelen á 300Wp en een omvormer van 3000VA. Is dit te goed te doen zónder dat ik significante verliezen qua max. opbrengst ga merken of kan ik beter toch een (duurdere?) 3500VA omvormer aanschaffen?
Je maximale opwekking is 3300Wp, tenzij je de perfecte ligging hebt zou ik niet verwachten vaak boven de 90% efficiëntie uit te komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Grolsch Scheelt een tientje of 6 als ik de prijzen op het Interweb een beetje aan het vergelijken ga. Beetje "lood om oud-ijzer" dus.... :+

@Tsurany Dat idee hád ik zelf ook al...

Thanks beide!!! d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 01-06-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FF een "NITWIT" vraagje tussendoor waarvan ik 't antwoord beslist ook wel had kunnen vinden in alle deeltjes van dit topic, maar toch:

Op het betreffende dakdeel kunnen niet méér panelen komen te liggen en als ik ooit extra panelen ga leggen dan moet daar sowieso een tweede omvormer bij komen vanwege de plaatsing (tenzij ik met kabels door de grond ga werken).
Ik zou 11x 315 of 325 laten leggen en dan inderdaad de 3500 of 3600 omvormer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dat hangt o..a. af van de orientatie van de panelen, dus hellings hoek en welke kant ze op kijken.
En wat jij significant noemt.
Er zin dagen dat je even wel het aantal Watt's kan halen dat gelijk is aan het aantal Wp. maar dat is niet heel vaak..
Ook de plaats in het land telt mee. Aan de kust haal die hogere pieken vaker dan in het binnenland.
Waarschijnlijk is ie 3000 VA bij de 3300Wp wel de beste economische oplossing.
En wellicht kan ie wel even een hoger aantal W verwerken, als je even in de spec's duikt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Jouw omvormer is een factor 0,91 van het systeem. Mijn systeem op zuid heeft een omvormer met factor 0,77 en doet het qua efficiency evengoed als vergelijkbare systemen in de regio die niet of veel minder ondergedimensioneerd zijn. Er gaat dus zelfs bij behoorlijke onderdimensionering amper wat verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Megalodon_67 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Jouw omvormer is een factor 0,91 van het systeem. Mijn systeem op zuid heeft een omvormer met factor 0,77 en doet het qua efficiency evengoed als vergelijkbare systemen in de regio die niet of veel minder ondergedimensioneerd zijn. Er gaat dus zelfs bij behoorlijke onderdimensionering amper wat verloren.
Weinig, toch zou ik altijd voor een passende omvormer gaan minimaal, vroegah werden de omvormers onder gedimensioneerd omdat ze dan efficienter waren, met de huidige tl omvormers heeft dat geen zin meer.
Nu is het alleen hoe goed de eigenaar tegen dat aftoppen kan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tegen dat aftoppen ben ik wel bestand (denk ik) :P Toen in nog dagelijks met grote serverfarms (Hyper-V/VM-Ware) werkte was 't ook altijd sport om met zo min mogelijk fysiek én duur "ijzer" zo veel mogelijk tennants te kunnen bijven bedienen. ±100% belasting van 't spul.... Dáár gaan we voor >:)

Met die 11 300Wp panelen moet ik, gezien m'n huidige verbruik, op "0" uit kunnen komen. In de toekomst komt er nog wel een warmtepomp bij waarbij ik dan een aantal extra panelen nodig ga hebben maar die moeten dan sowieso op een ander (plat) dak komen te liggen met een eigen omvormer. Tegen die tijd maar weer eens gaan kijken wat ik dán weer nodig ga hebben aan materiaal (ook in verband met niet meer koken op gas).

Alles kan hier gelukkig 100% op Zuid gelegd worden (en ik woon ook niet in de buurt van de kust) waarbij er amper/geen last van schaduw is. Dakhoek waar die 11 panelen nu komen te liggen is ±55o dus ook dat mag IMHO niet echt problematisch gaan worden.

Als we echt last gaan krijgen van een stijgende zeespiegel dan kom ik volgens een aantal 'pessimisten' wél aan de kust te wonen...
Regio Eindhoven aan zee, hoeven de Duitsers ook meteen niet meer zo ver te rijden om bij 't strand te komen dus ook dat heeft weer voordelen voor het milieu :*)

[ Voor 80% gewijzigd door Will_M op 01-06-2019 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:07:
[...]

Toch heeft er flink water in gestaan, dat is duidelijk te zien aan de waterlijn op de achterkant. Dat krijg je natuurlijk sneller rechtop, is die junction box verder helemaal heel, niet gescheurd of iets?

@Grolsch

Rechts zie je nog een geoxideerde kabel naar de aansluiting van de diode lopen, links is dat geheel weggeroest.
Het dekseltje is warm geweest, beetje verwrongen, nu een andere op. Had nog paneel met gebroken glas bewaard.
Heb de kabel eerst vertind en toen in model gebracht maar dat breekt toch echt gelijk. Solderen is niks. Toen maar andersom gedaan en hij zit nu, op hoop van zegen. Er heeft geen water in gestaan. Toen ik de kabel eruit trok en zag hoe die bevestigd zat kan ik je 100 procent garanderen dat die niet waterdicht is, onmogelijk. Dus het paneel altijd met kabels naar beneden wijzend monteren.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9ij65l7l1ix.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Het dekseltje is warm geweest, beetje verwrongen, nu een andere op. Had nog paneel met gebroken glas bewaard.
Heb de kabel eerst vertind en toen in model gebracht maar dat breekt toch echt gelijk. Solderen is niks. Toen maar andersom gedaan en hij zit nu, op hoop van zegen.
Wat gebruiken jullie hier voor tin dan, ik heb nooit dat hij na vertinnen breekt, gewoon harskern soldeer gebruiken dan gaat het prima hoor en soldeer je dat er zo aan.
Er heeft geen water in gestaan. Toen ik de kabel eruit trok en zag hoe die bevestigd zat kan ik je 100 procent garanderen dat die niet waterdicht is, onmogelijk. Dus het paneel altijd met kabels naar beneden wijzend monteren.
Geen water? Hoe komt het dan zo roestig denk je? Dat hij niet waterdicht is aan de onderkant is alleen maar gunstig, dan kan het water er uit en ventileert een beetje.
Ik boor op het werk ook wel vaker een kleine gaatje onderin een aansluitkastje zodat water weer weg kan, gaat beter dan dicht zodat hij vol water komt te staan.

Naar beneden kan slecht als je landscape plaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mogen of kunnen dat soort componenten niet waterdicht gemaakt worden met hars?

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 01-06-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wimmel_1 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:15:
Mogen of kunnen dat soort componenten niet waterdicht gemaakt worden met hars?
Ik vermoed van wel, nadeel is dan wel als je er later nog een keer bij moet zijn. Maar standaard zit het ook vaak goed, er is iets aan de hand geweest natuurlijk met dit paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Vandaag voor het eerst eens aandacht besteed aan de temperatuur van mijn ventilatorloze GoodWe GW1500-NS. Temperatuur om 14.10 uur 49,2 graden. Toen maar eens wat gaan grabbelen in de oude pc-onderdelendoos en een kleine harddiskventilator uit een oude server -voor dit moment provisorisch- onder het koelblok van de omvormer geklemd. Temperatuur om 14.45 uur 41,7 graden. Daar gaan we toch maar eens een temperatuur gestuurde koeling van maken, als zo'n klein ding al zo'n temperatuurverschil kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:06:
[...]

Wat gebruiken jullie hier voor tin dan, ik heb nooit dat hij na vertinnen breekt, gewoon harskern soldeer gebruiken dan gaat het prima hoor en soldeer je dat er zo aan.

[...]

Geen water? Hoe komt het dan zo roestig denk je? Dat hij niet waterdicht is aan de onderkant is alleen maar gunstig, dan kan het water er uit en ventileert een beetje.
Ik boor op het werk ook wel vaker een kleine gaatje onderin een aansluitkastje zodat water weer weg kan, gaat beter dan dicht zodat hij vol water komt te staan.

Naar beneden kan slecht als je landscape plaatst ;)

[...]
Geen idee maar het water kan er zo uit langs de kabel, dus met landscape kabel naar beneden hangen en niet naar boven aan rails knopen.
Over paar maanden verhuizen de panelen naar een nog te bouwen overkapping en dan zal ik in ieder geval van alle 16 even de kapjes af wippen want nu vertrouw ik niks meer natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:27:
Vandaag voor het eerst eens aandacht besteed aan de temperatuur van mijn ventilatorloze GoodWe GW1500-NS. Temperatuur om 14.10 uur 49,2 graden. Toen maar eens wat gaan grabbelen in de oude pc-onderdelendoos en een kleine harddiskventilator uit een oude server -voor dit moment provisorisch- onder het koelblok van de omvormer geklemd. Temperatuur om 14.45 uur 41,7 graden. Daar gaan we toch maar eens een temperatuur gestuurde koeling van maken, als zo'n klein ding al zo'n temperatuurverschil kan maken.
Temperatuur variatie is slecht voor elektronica, gewoon tijdschakelaar om 07.00 aan en 20.00 weer uit. Of zit je te mieren neuken om 0.3 kWh per jaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@reneeke1970. Tijdschakelaar kan ook, die heb ik ook nog wel liggen. Maar een temperatuur gestuurde regeling waarbij de ventilator steeds harder gaat draaien bij hogere temperatuur zorgt nu juist voor een constante temperatuur, in tegenstelling tot een aan/uit ventilator. Was jij het niet die hier een poos terug deze ventilator postte?

Inmiddels is de temperatuur in nog geen uur tijd gezakt tot 40,7 komende van 49,2 graden en dat met een flut ventilatortje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:03:
@reneeke1970. Tijdschakelaar kan ook, die heb ik ook nog wel liggen. Maar een temperatuur gestuurde regeling waarbij de ventilator steeds harder gaat draaien bij hogere temperatuur zorgt nu juist voor een constante temperatuur, in tegenstelling tot een aan/uit ventilator. Was jij het niet die hier een poos terug deze ventilator hier postte?

Inmiddels is de temperatuur in nog geen uur tijd gezakt tot 40,7 komende van 49,2 graden en dat met een flut ventilatortje. :)
Nee dat was ik niet, ik heb ook gewoon wat oude PC restanten.
Heb al eens getwijfeld om ze met y-stekker rechtstreeks op een paneel er bij te doen, drie ventilators in serie en hoppa, draaien als het licht word. Maarja zolang mijn oude spel computer adapter het nog steeds doet.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
solidsnake380 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:15:

Ik heb twee panelen die qua kWh productie op nul blijven staan, de momentane productie gaat wel goed en de totalen kloppen. Na 2 dagen is alles dan weer bijgewerkt, dus een permanente vertraging van 2 dagen bij 2x yc1000 en 1x qs1 met totaal 12 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Temperatuur variatie is slecht voor elektronica, gewoon tijdschakelaar om 07.00 aan en 20.00 weer uit. Of zit je te mieren neuken om 0.3 kWh per jaar?
Ventilator op klein paneeltje. Ventilator gaat automatisch sneller draaien als er meer zon is en de omvormer warmer wordt.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichielFRL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:14:
[...]

Ventilator op klein paneeltje. Ventilator gast automatisch sneller draaien als er meer zon is en de omvormer warmer wordt.
Als ik nog een lokatie had waar heel de dag de zon scheen dan had er al paneel gelegen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Als ik nog een lokatie had waar heel de dag de zon scheen dan had er al paneel gelegen haha
Hier is nog plek

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jammer, niet leverbaar.... Had wel gaaf geweest haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
77 verkocht vandaag EN 29% korting!
https://www.grandado.com/...ator-pet-op-zonne-energie
Het moet wel uit china komen, dus CE zal wel C E zijn (china export)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:55:
@reneeke1970
Word je geëxecuteerd door China export haha.
Hoe doen de kuro het in de hitte? Bewijzen ze zich of valt het toch wel mee?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Ik sta al in de top 50.
Gelukkig bewolking nu, kunnen ze nog even daarop doorgaan... :P

Ik vergelijk altijd met de EC solar van mijn neefje.
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=36100&dt=20190601

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:04:
@reneeke1970
Ik sta al in de top 50.
Gelukkig bewolking nu, kunnen ze nog even daarop doorgaan... :P
Ja dat zegt niks, in het noorden is het maar 21 graden, hier 27

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Jammer van die 1 kWh schaduw...
https://pvoutput.org/comp...20190601&gs=0&t=0&c=0&t=0
Dus prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:55:
@reneeke1970
hier kosten ze 5 dollar

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 01-06-2019 21:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:27:
Inmiddels toch maar besloten om deze fan (omdat die door zijn kleine formaat zo mooi past) te blijven gebruiken en met een plaatje via de schroeven van de WiFi-module vastgezet. Vandaag toch een redelijke 8,5 graden temperatuurdaling gerealiseerd. Verbruik is 2,7 Watt. Als voeding fungeert de 12 Volt adapter van mijn oude Ziggo-modem dat ik vorige week nog vervangen heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tg34z5b.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40

RvV

Documentje/presentatie die ik net tegen kwam met wat bevindingen over onder andere glass-glass panelen:

https://16iwyl195vvfgoqu3136p2ly-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/03/pv-magazine-Quality-Roundtable-@-Intersolar-Europe-2019-Final.pdf

Laten we hopen dat ze elk jaar beter worden. :X

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Dag dat was in de straat bij mijn zwager. Nieuw huis eerste zomer.

Vraag (korte versie): Zijn er mensen die net als ik op een plek onder de dakpannen een MC 4 stekker hebben liggen tussen de tengels en panlatten?

Het volgende kun je overslaan(lange versie)

Ik heb 5 jaar geleden 17 panelen 245 connergy panelen aan gebracht op zzw. Omvormer gekocht op een veiling ( Fronius 3.0 TL ) nieuw in doos.

Alles werkte top,geen problemen.

Doordat ik in januari gasloos ben gegaan heb ik deze winter een veranda gebouwd met 15 panelen B Keus
265 w. 3975 wp.Als waterkerende dakbedekking gebruikt.Toevallig kwam ik een Fronius 3.0 TL (refurbished) tegen op internet ,exact dezelfde dus als de 5 jaar oude die ik al had. Wat bleek hij was nieuw en nooit gebruikt (voor de Belgisch firma moverende redenen als refurb verkocht)

Een maand ging dit goed beide omvormers op aparte 16 amp groep zonder andere verbruikers.

In maart begonnen de problemen de oude fronius sprong er zo af en toe uit.Dit werd steeds erger naarmate de zon sterker werd.

Ik ontdekte dat de (nieuwe) fronius landinstelling FR had en max 262 V kon doen.Bij mij nooit hoger dan 249V gekomen.

MIjn oude Fronius stond nog op 248V daarom kapte die ermee.

Toen ik 5 jaar geleden mijn eerste systeem maakte wist ik niet of 17 panelen wel kon met een 3.0.Dus had ik 4 panelen dusdanig gemaakt dat ik ze ertussenuit kon halen, mocht het teveel zijn. Maar 17 panelen ging goed.

Om het probleem op te lossen heb ik de 4 panelen tijdelijk uit de serie gehaald,dat hielp niets natuurlijk.

Daarna de code gekregen en beide froniusen op 252 v gezet probleem opgelost.

Hier verder korte versie.

Nu terug naar mijn vraag: ik zag dat ik een stekker onder de pannen had gemaakt en met de kennis van toen dat geen issue vond ( wel stekker eraf geknipt en eigen stekkers geruikt)

De brand bij mijn zwager was deze week indak systeem. Met de kerst had ik hem verteld over de brandincidenten en hem het rvo rapport verteld. En de tip om even naar de stekkers te kijken.

En nu dit ,wel bij de buren van hem.

Vandaag ben ik het dak opgegaan en de stekker onder de pannen daar weggehaald die zit nu onder een paneel net als de rest .Ik heb nergens een indak systeem .

Voor de grap even gevoeld of de mc4 heter werd dan de ?mc3 stekkers van de connergy panelen. Dat was niet zo, maar wel zo warm dat ik hem niet onder mijn pannen vertrouw.

Ik heb de thermometer er ook onder gelegd 45 graden daar ,veel droog spul, vuil van 25 jaar de stekker lag op miofol dakfolie (plastic).

Ik wist dat de stekker daar lag,maar zou het nu niet meer zo maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Megalodon_67 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:42:
[...]

Inmiddels toch maar besloten om deze fan (omdat die door zijn kleine formaat zo mooi past) te blijven gebruiken en met een plaatje via de schroeven van de WiFi-module vastgezet. Vandaag toch een redelijke 8,5 graden temperatuurdaling gerealiseerd. Verbruik is 2,7 Watt. Als voeding fungeert de 12 Volt adapter van mijn oude Ziggo-modem dat ik vorige week nog vervangen heb.

[Afbeelding]
Ik heb een 1500 en een 3000 boven elkaar hangen, de 3000 zit met wat creatieve verloopjes op de mechanische ventilatie die eronder hangt. Ik overweeg nog een kanaal te maken tussen de 1500 en de 3000 zodat de koele lucht eerst langs de 1500 gezogen word.
Of ik haal nog eens een paar thermostaatjes van AliExpress, kosten ook geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Bokno schreef op zondag 2 juni 2019 @ 03:10:
[...]
Vraag (korte versie): Zijn er mensen die net als ik op een plek onder de dakpannen een MC 4 stekker hebben liggen tussen de tengels en panlatten?
Nee, zou persoonlijk nooit connecties onder de dakpannen of onder een afgesloten gedeelte neer leggen. In veruit de meeste gevallen zijn de connecties de zwakste schakels. Elk jaar controleer ik de aansluitingen met een infrarood thermometer, ook in de meterkast. Kleine moeite en kan veel ellende besparen.

Kan je de kabel niet verlengen en de aansluiting bovenop de pannen neerleggen?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ja, want ik heb met een verlengstuk moeten werken. Ik heb de stekkers op een stuk gebroken pan gelegd die op het dakbeschot ligt zodat ze niet in de buurt van brandbaar materiaal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Dag dat was in de straat bij mijn zwager. Nieuw huis eerste zomer.

Het volgende kun je overslaan(lange versie)

Ik heb 5 jaar geleden 17 panelen 245 connergy panelen aan gebracht op zzw. Omvormer gekocht op een veiling ( Fronius 3.0 TL ) nieuw in doos.

Alles werkte top,geen problemen.

Doordat ik in januari gasloos ben gegaan heb ik deze winter een veranda gebouwd met 15 panelen B Keus
265 w. 3975 wp.Als waterkerende dakbedekking gebruikt.Toevallig kwam ik een Fronius 3.0 TL (refurbished) tegen op internet ,exact dezelfde dus als de 5 jaar oude die ik al had. Wat bleek hij was nieuw en nooit gebruikt (voor de Belgisch firma moverende redenen als refurb verkocht)

Een maand ging dit goed beide omvormers op aparte 16 amp groep zonder andere verbruikers.

In maart begonnen de problemen de oude fronius sprong er zo af en toe uit.Dit werd steeds erger naarmate de zon sterker werd.

Ik ontdekte dat de (nieuwe) fronius landinstelling FR had en max 262 V kon doen.Bij mij nooit hoger dan 249V gekomen.

MIjn oude Fronius stond nog op 248V daarom kapte die ermee.

Toen ik 5 jaar geleden mijn eerste systeem maakte wist ik niet of 17 panelen wel kon met een 3.0.Dus had ik 4 panelen dusdanig gemaakt dat ik ze ertussenuit kon halen, mocht het teveel zijn. Maar 17 panelen ging goed.

Om het probleem op te lossen heb ik de 4 panelen tijdelijk uit de serie gehaald,dat hielp niets natuurlijk.

Daarna de code gekregen en beide froniusen op 252 v gezet probleem opgelost.

Hier verder korte versie.

Nu terug naar mijn vraag: ik zag dat ik een stekker onder de pannen had gemaakt en met de kennis van toen dat geen issue vond ( wel stekker eraf geknipt en eigen stekkers geruikt)

De brand bij mijn zwager was deze week indak systeem. Met de kerst had ik hem verteld over de brandincidenten en hem het rvo rapport verteld. En de tip om even naar de stekkers te kijken.

En nu dit ,wel bij de buren van hem.

Vandaag ben ik het dak opgegaan en de stekker onder de pannen daar weggehaald die zit nu onder een paneel net als de rest .Ik heb nergens een indak systeem .

Voor de grap even gevoeld of de mc4 heter werd dan de ?mc3 stekkers van de connergy panelen. Dat was niet zo, maar wel zo warm dat ik hem niet onder mijn pannen vertrouw.

Ik heb de thermometer er ook onder gelegd 45 graden daar ,veel droog spul, vuil van 25 jaar de stekker lag op miofol dakfolie (plastic).

Ik wist dat de stekker daar lag,maar zou het nu niet meer zo maken.
Iets zegt mij dat het niet over stekkers gaat met die branden, ik denk dat er 90% aangesloten zit met verschillende stekkers, dus opdak systemen platdak systemen alles.
Nu zou je zeggen, ja maar die zitten niet tegen isolatie aan die in de brand vliegt! Ja klopt maar ondanks dat zitten die stekkers er wel aan en zouden toch minimaal smelten en slechte performance geven, daar zit nou mijn punt, hoe vaak hoor je dat, zelfs hier op het forum misschien 2-3 Die een rotte stekkerverbinding hadden? Op de 850 systemen die in het team zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:50
[...]

[Afbeelding]
Hoe heb je die temp gemeten?
Heb net met een ir thermometer de mijne gemeten en die geeft 43 graden aan. 2440wp op oost op een goodwe 2500

Edit de app geeft 50 graden binnen temp aan

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 02-06-2019 12:51 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
snameroc schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:49:
Hoe heb je die temp gemeten?
Heb net met een ir thermometer de mijne gemeten en die geeft 43 graden aan. 2440wp op oost op een goodwe 2500

Edit de app geeft 50 graden binnen temp aan
Ik heb de temperatuur louter via SEMS Portal gevolgd (temperatuurgrafieken via 'Reports'). Ten tijde van de meting bleef de omvormer op vollast draaien. In ca. een uur tijd zoals gezegd 8,5 graden naar beneden. Maar ik heb in koudere perioden zonder vorst de temperatuur wel eens onder de 0 graden zien duiken in de vroege ochtend (apparaat hangt in garage), dus die temperatuursensor van de GoodWe zal niet helemaal 100% betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Vergis je niet in de kou die een enkelsteens muurtje doorgeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:33
[...]

[Afbeelding]
Wat is de reden om actief te gaan koelen bij een passief gekoeld systeem (dat met dat doel ook zo ontworpen is)? Omvormer zou tot 45°C omgevingstemperatuur zonder problemen moeten blijven functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

il-Principe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Wat is de reden om actief te gaan koelen bij een passief gekoeld systeem (dat met dat doel ook zo ontworpen is)? Omvormer zou tot 45°C omgevingstemperatuur zonder problemen moeten blijven functioneren.
Langere levensduur van de omvormer; in een omvormer zitten redelijk wat Elco's en de meantime between failure (de verwachte levensduur) gaat rap omlaag met het stijgen van de Ta (omgevingstempratuur) van deze.
Daar zijn grafiekjes van. (jemugh toch nog wat gehad aan de MTS tijd )

[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 02-06-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik kom net via aan ander forum "toevallig" hier terecht.
https://www.liander.nl/stoppen-tf?ref=15423
Dat betekent dat Liander geen TF signaal meer gaat uitzenden, en dat dan zeer waarschijnlijk de oude meters niet meer van enkel naar dubbel tarief overschakelen.
En dat je toch een verse slimme meter moet i.c.m. PV. wil je gebruik willen blijven maken van dubbel tarief.
Het zou me niets verbazen als dat met het uitfaseren van het salderen heeft te maken.

Ook voor elektrische boilers etc. die meeschakelen met het lage tarief moet je dan maar zelf wat gaan regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 02-06-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
The Wizard schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:56:
[...]

Nee, zou persoonlijk nooit connecties onder de dakpannen of onder een afgesloten gedeelte neer leggen. In veruit de meeste gevallen zijn de connecties de zwakste schakels. Elk jaar controleer ik de aansluitingen met een infrarood thermometer, ook in de meterkast. Kleine moeite en kan veel ellende besparen.

Kan je de kabel niet verlengen en de aansluiting bovenop de pannen neerleggen?
Ik heb de stekker nu ook bovenop de pan gelegd. Met de kennis van nu een veiliger optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Andre1973 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Langere levensduur van de omvormer; in een omvormer zitten redelijk wat Elco's en de meantime between failure (de verwachte levensduur) gaat rap omlaag met het stijgen van de Ta (omgevingstempratuur) van deze.
Daar zijn grafiekjes van. (jemugh toch nog wat gehad aan de MTS tijd )
Wat is dan het nut van het ontwerpen van een passief gekoeld systeem? Snellere omloop van omvormers?

En als je problemen verwacht met temperatuur, waarom dan niet gaan voor een systeem met actieve koeling?

N.b. die 49°C is de interne temperatuur in de omvormer, en niet de omgevingstemperatuur. Er zit nog een hoop ruimte (ik verwacht dat de Goodwe pas ergens begint te deraten bij intern 75°C). Andere omvormers zijn ook heet van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

il-Principe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:20:
[...]

Wat is dan het nut van het ontwerpen van een passief gekoeld systeem? Snellere omloop van omvormers?

En als je problemen verwacht met temperatuur, waarom dan niet gaan voor een systeem met actieve koeling?

N.b. die 49°C is de interne temperatuur in de omvormer, en niet de omgevingstemperatuur. Er zit nog een hoop ruimte (ik verwacht dat de Goodwe pas ergens begint te deraten bij intern 75°C). Andere omvormers zijn ook heet van binnen.
Die passief gekoelde systemen hebben als voordeel dat ze een stuk minder herrie maken dan die met een actieve koeling. (die kleine passief gekoelde ze hangen vaak boven op zolder bij slaapkamers etc.)
En alles wat actief is kan meestal makkelijker stuk.
Dus als je met wat ribben en convectie het af kan dan geeft dat voordelen.
Ik heb hier 4 stuks Soladin 600 met actieve koeling hangen op zolder, die hoor je beneden op een mooie zonnige dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 02-06-2019 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
il-Principe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:53:
Wat Andre dus schrijft, langere levensduur. De omvormer hangt in mijn garage en zal (hopelijk) vele jaren van vrieskou tot hitte moeten doorstaan. Met die fan ga ik de grootste pieken in thermische belasting dus wat afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier komt de omvormer bij de droger en wasmachine in dezelfde kleine ruimte (2,5 x 2,5 x 2) dus wellicht moet ik daar even naar kijken. De mechanische ventilatie zit in de zelfde ruimte, idealiter zuigt deze dan ook direct de warmte lucht uit die ruimte weg. Anders even wat ventilatiegaten in de ruimte zelf maken, ook kan het daar vochtig worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 12:06

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Megalodon_67 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:50:
[...]

Wat Andre dus schrijft, langere levensduur. De omvormer hangt in mijn garage en zal (hopelijk) vele jaren van vrieskou tot hitte moeten doorstaan. Met die fan ga ik de grootste pieken in thermische belasting dus wat afvlakken.
Dank voor het attenderen op de temperatuur die bepalend zou kunnen zijn voor de levensduur van de omvormer!

Hier een Goodwe 3000-NS, die op dagen als vandaag of gisteren op onze zolder toch wel de interne temperatuur aantikt van zo'n 56 a 57 graden (zolder zelf warmt al snel op tot 28 graden).

Zit te denken aan een fan met usb-aansluiting voor bijv. de periode mei t/m september. Kan die aangesloten worden op de USB van de omvormer zelf, zodat deze automatisch aan slaat wanneer de omvormer opstart?

Edit: ik kan de volgens de handleiding aanwezige USB-poort niet zo snel vinden. Is die wel eenvoudig te bereiken?

[ Voor 6% gewijzigd door WoodyWindoW op 03-06-2019 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40
Andre1973 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:57:
Ik kom net via aan ander forum "toevallig" hier terecht.
https://www.liander.nl/stoppen-tf?ref=15423
Dat betekent dat Liander geen TF signaal meer gaat uitzenden, en dat dan zeer waarschijnlijk de oude meters niet meer van enkel naar dubbel tarief overschakelen.
En dat je toch een verse slimme meter moet i.c.m. PV. wil je gebruik willen blijven maken van dubbel tarief.
Het zou me niets verbazen als dat met het uitfaseren van het salderen heeft te maken.

Ook voor elektrische boilers etc. die meeschakelen met het lage tarief moet je dan maar zelf wat gaan regelen.
Digitale meter is voldoende, slimme meter is een digitale met extra handigheden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op maandag 3 juni 2019 @ 06:25:
[...]

Digitale meter is voldoende, slimme meter is een digitale met extra handigheden.
Zoals omschakelen dubbel tarief.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@WoodyWindoW. Geen idee voor wat betreft die USB aansluiting. Maar je kan eventueel met een timer werken of een temperatuurgestuurde fancontrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:10
Megalodon_67 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:59:
@WoodyWindoW. Geen idee voor wat betreft die USB aansluiting. Maar je kan eventueel met een timer werken of een temperatuurgestuurde fancontrol.
Ik heb onder mijn GoodWe 5000D-NS tweemaal 60x60mm pc fans gemonteerd achter een temperatuur geschakelde controller. Deze heb ik op een 5 volt voeding gezet vanwege het lawaai als ze voluit draaien op een 12 volt voeding.

Volgens de specsheet start de derating bij 45 graden, maar met de fans blijf ik daar tot nu toe net onder (44 graden gisteren met een buitentemp van 31 graden).

Overigens werkt een tijdschakelaar net zo goed. In de praktijk springen bij mij de fans rond 10-11u aan en gaan pas uit nadat de omvormer uitschakelt 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Waar ik niet aan twijfel is dat temperatuur de levensduur van componenten kan beïnvloeden. Ik heb nog even de search gebruikt (Omvormertemperatuur is al vaker voorbijgekomen) en nog geen uitsluitsel gevonden of extra actieve koeling gewenst danwel nuttig is. Dat wil zeggen meer koeling dan door de fabrikant noodzakelijk geacht. Zou extra koeling eerder voor je eigen gemoedsrust zijn?

Mijn N=1 ervaring heb ik derating nog niet voor elkaar gekregen met mijn GoodWe omvormer. Extern 30°C en interne sensor detecteert max 60°C en is passief gekoeld. Maar omgevingstemperatuur is nog steeds veel lager dan de 45°C die in de specificatie van Goodwe staat, dus derating is onder deze condities niet te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@il-Principe. Het lijkt net of je redenen zoekt om maar geen actieve koeling toe te gaan passen. :+
Volgens mij zijn in dit topic ook grafieken voorbij gekomen hoe de failure-rate van elektronische componenten exponentieel stijgt bij stijgende temperatuur. Je hebt het ook nog over 'koeling door de fabrikant noodzakelijk geacht', daar zou je achter kunnen zetten 'voor de garantietermijn'. Maar wij kopers van deze spullen hopen natuurlijk dat deze nog ruim na de garantie blijven functioneren. Dan heb je het nog over derating, maar dat is de afname van het vermogen door hogere temperatuur in de omvormer. Dat staat los van de levensduur van de elektronische componenten. Actieve koeling kost (bijna) niks, ook niet aan energie. Voor een tweakert een koud (haha) kunstje om dat te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
il-Principe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:47:

Mijn N=1 ervaring heb ik derating nog niet voor elkaar gekregen met mijn GoodWe omvormer. Extern 30°C en interne sensor detecteert max 60°C en is passief gekoeld. Maar omgevingstemperatuur is nog steeds veel lager dan de 45°C die in de specificatie van Goodwe staat, dus derating is onder deze condities niet te verwachten.
waarom zou het niet te verwachten zijn? als ie volgens de specs gaat deraten bij 45, en de interne temperatuur 60 graden is.... andere temperaturen kan ie niet detecteren toch? Dus is het dan niet logisch dat ie de interne sensor gebruikt?

Ik zag dat mijn omvormer (Solax Boost 3.0), ook vanaf 45 graden gaat deraten. Gisteren was ie volgende de monitoring maximaal 54 graden, ik an zien dat ie niet aftopt, ondanks de vele zon. Dat schreef ik altijd toe aan de hogere temperatuur van de panelen. Zou het dan derating zijn? opzich zie ik wel nog pielen van 3KW bij 52 graden, dus mij lijkt het alsof ie gewoon op vol vermogen presteert.

Misschien toch een keertje experimenteren met een ventilator ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
il-Principe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:20:
[...]

Volgens de datasheet vanaf 45o C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Rol-Co schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Iets zegt mij dat het niet over stekkers gaat met die branden, ik denk dat er 90% aangesloten zit met verschillende stekkers, dus opdak systemen platdak systemen alles.
Nu zou je zeggen, ja maar die zitten niet tegen isolatie aan die in de brand vliegt! Ja klopt maar ondanks dat zitten die stekkers er wel aan en zouden toch minimaal smelten en slechte performance geven, daar zit nou mijn punt, hoe vaak hoor je dat, zelfs hier op het forum misschien 2-3 Die een rotte stekkerverbinding hadden? Op de 850 systemen die in het team zitten.
Hier kun je het lezen ;

www.rvo.nl/sites/default/...emen%20in%20Nederland.pdf

---De verdenking is dat problemen ontstaan wanneer een stekker (connector) van het ene merk verbonden worden met een contrastekker van het andere merk (cross mating). Dit kan leiden tot overgangsweerstanden, interne vlambogen, warmteontwikkeling en uiteindelijk brand---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
Laatste keer had ik Trina panelen besteld, kreeg er 2 setjes Trina connectoren bij.

Zal dat te maken hebben met de ontwikkelingen met de branden etc. ?

Krijg nog Vikram panelen, ben benieuwd of ze daar weer bij zitten.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bokno schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:53:
[...]

Hier kun je het lezen ;

www.rvo.nl/sites/default/...emen%20in%20Nederland.pdf

---De verdenking is dat problemen ontstaan wanneer een stekker (connector) van het ene merk verbonden worden met een contrastekker van het andere merk (cross mating). Dit kan leiden tot overgangsweerstanden, interne vlambogen, warmteontwikkeling en uiteindelijk brand---
Ja dat verhaal is mij bekend maar wie knipt de stekker van het paneel bij een opdak systeem? Niemand waarschijnlijk en toch geen problemen. Dan moeten die daar ook zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BigEagle schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
[...]

Pics komen eraan zodra ze geplaatst zijn! :*)
Is het gelukt afgelopen weekend? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:09:
[...]

Zoals omschakelen dubbel tarief.....
doet een gewone digitale ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Is het gelukt afgelopen weekend? ;)
Aankomend weekend. Er is wat regen voorspeld, maar er valt meer naast mij dan op mij. :+

Pics volgen nog!

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Heej allemaal,

Vraagje.
Ik kan van een kennis een PV systeem overnemen.
Set is net geen 2 jaar geleden bij hun geplaatst als kant en klaar pakket van zelfstroom.
Helaas moeten ze verhuizen door nieuwe buren. En de projectontwikkelaar wil de PV installatie niet overnemen.

Wat zou een reële prijs zijn voor de set?
Ik moet het er zelf nog afhalen. Schuin dak van ongeveer 45gr.
Set bestaat uit:
9x Zonnepaneel 295 Wp Trina Solar monokristal
1x Omvormer SolarEdge SE2200-HD
9x Optimizers SolarEdge P300
Al het aansluitmateriaal wat ik normaal mee kan nemen.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
HellStorm666 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:51:
Heej allemaal,

Vraagje.
Ik kan van een kennis een PV systeem overnemen.
Set is net geen 2 jaar geleden bij hun geplaatst als kant en klaar pakket van zelfstroom.
Helaas moeten ze verhuizen door nieuwe buren. En de projectontwikkelaar wil de PV installatie niet overnemen.

Wat zou een reële prijs zijn voor de set?
Ik moet het er zelf nog afhalen. Schuin dak van ongeveer 45gr.
Set bestaat uit:
9x Zonnepaneel 295 Wp Trina Solar monokristal
1x Omvormer SolarEdge SE2200-HD
9x Optimizers SolarEdge P300
Al het aansluitmateriaal wat ik normaal mee kan nemen.
Zelfstroom, dat zijn toch gehuurde panelen die je niet kan verkopen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PentaClover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:42:
[...]

https://www.zelfstroom.nl...zonnepanelen-met-je-huis/

Ook daar is een constructie voor bedacht. Of het rendabel is om het te kopen ligt eraan welke prijs zelfstroom ervoor hebben wil.

[ Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 03-06-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Even een korte vraag: hoe kan ik bepalen wat de plus en de min kabel is? Ik meet wel 150V bij recent geïnstalleerde 4 stuks 'normale' panelen, maar welke is de plus en welke min..? Wel zo prettig als ik er ergens volgende week 5 bij wil koppelen.

Heb alleen zwarte kabel gebruikt...

:F

[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 03-06-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Rol-Co schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:03:
[...]

Ja dat verhaal is mij bekend maar wie knipt de stekker van het paneel bij een opdak systeem? Niemand waarschijnlijk en toch geen problemen. Dan moeten die daar ook zijn toch?
Bij opdak stopt het vanzelf en belt men de monteur ,nieuwe stekker eraan en klaar. Maar niet als die stekker op brandbaar vuil ligt onder een pan.

Ik had de laatste stekker van de serie opdak panelen onder de pannen gelegd en daar met een eigen stekker de verlengkabel aangesloten. Die heb ik er nu afgeknipt en vervangen met een setje van een en dezelfde fabriek .Kost een paar kwartjes.

Het begon bij mij te knagen toen ik het filmpje van de brandweer in de Gelderlander zag. Ondanks dat het al 5 jaar zo zit onder mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 12:06

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

[...]

[Afbeelding]
Zou bijv 3 daarvan op een rij niet nog beter koelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Noord27 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:17:
Even een korte vraag: hoe kan ik bepalen wat de plus en de min kabel is? Ik meet wel 150V bij recent geïnstalleerde 4 stuks 'normale' panelen, maar welke is de plus en welke min..? Wel zo prettig als ik er ergens volgende week 5 bij wil koppelen.

Heb alleen zwarte kabel gebruikt...

:F
Ehm, serieus?
De rode stekker in de rode bus van de multimeter steken waarbij V staat, en de zwarte in de Com.
Als je nu een spanning krijgt zonder min teken dat staat de + op die kabel waar tegen je de rode stekker houd. en de min op die waar tegen je de zwarte stekker houd.
Controleer nog even als je het omdraait dat er dan een min teken komt te staan in beeld. Zo'n - streepje ... :? 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@WoodyWindoW. Ja, vast. Ik heb er 2 (zaten samen in een bracket voor op een harddisk) maar besloten om die andere als reserve aan te houden, dit koelt voorlopig voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:51
Wie heeft er ervaring met de panelen van : TW SOLAR, TW 330Wp, Shingled, Mono, Percium, Silicium, Zwart (TW-TH330PM5-60S BK) wil er hievan 13xop plat dak monteren en 3 op pannendak heb geen obstekels in de weg, ga het aansluiten op goodwe 5000d ns geven de panelen de beloofde cappacitieit en heeft iemand eventueel test hiervan gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Andre1973 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:41:
[...]

Ehm, serieus?
De rode stekker in de rode bus van de multimeter steken waarbij V staat, en de zwarte in de Com.
Als je nu een spoanning krijgt zonder min teken dat staat de + op die kabel waar tegen je de rode stekker houd. en de min op die waar tegen je de zwarte stekker houd.
Cntroleer nog even al sje het omdraait dat er dna een min teken komt te staan in beeld. Zo'n - streepje ... :? 8)7 8)7
Ah, ja.. over dat min teken heb ik overheen gekeken inderdaad. Het moest iets zo simpel zijn. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bokno schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:23:
[...]

Bij opdak stopt het vanzelf en belt men de monteur ,nieuwe stekker eraan en klaar. Maar niet als die stekker op brandbaar vuil ligt onder een pan.
En hoevaak heb je gehoord dat een opdak gestopt is door een stekker? En dan hoevaak een indak?
Ik had de laatste stekker van de serie opdak panelen onder de pannen gelegd en daar met een eigen stekker de verlengkabel aangesloten. Die heb ik er nu afgeknipt en vervangen met een setje van een en dezelfde fabriek .Kost een paar kwartjes.
Stekkers heb ik nooit onder de pannen maar onder de panelen.
Het begon bij mij te knagen toen ik het filmpje van de brandweer in de Gelderlander zag. Ondanks dat het al 5 jaar zo zit onder mijn dak.
Tuurlijk, doen waar je je goed bij voelt, maar alle branden waren geen systemen van 5 jaar oud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
Nou, zal ik 'm ook nog even toevoegen ;)
Mijn Omnik gaat flink piepen als er een hoop stroom van het dak komt en als-ie warm is. (klinkt als een 5Khz piep, nooit gemeten).

Om te koelen de omvormer op een houten plaat gezet met daarin een casefan. (hangt dus iets van de muur af)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/212ejwz.jpg
(sorry voor het Engels, ooit geplaatst op het Omnik forum)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2vnnlo6.jpg
In de spoel L1 (6 windingen 6mm2 koper) is een reed-contact opgenomen. Als er +/- 4 A loopt, schakelt het reedcontact in zodat de fan 15 minuten gaat draaien.
(er zit ook nog een extra relais in de schakeling om het reedcontact te onderbreken als de fan draait, omdat de Kemo module niet tegen permanente 'aan' kan)

Uiteindelijk gebeurt er dit met de temperatuur.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/13yr09k.jpg
En ben ik van het gepiep af.

Edit: Zo heb ik het 5 jaar geleden gemaakt en draait nog steeds.
Nu zou ik het anders maken met een Arduino en meer temperatuur afhankelijk met een PWM sturing van de fan.

[ Voor 8% gewijzigd door LooneyTunes op 03-06-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

PentaClover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Dit is een gekocht PV systeem.
En ik kan ze nu dus van hun overnemen (die kennissen, niet van zelfstroom)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Megalodon_67 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:16:
@il-Principe. Het lijkt net of je redenen zoekt om maar geen actieve koeling toe te gaan passen. :+
Volgens mij zijn in dit topic ook grafieken voorbij gekomen hoe de failure-rate van elektronische componenten exponentieel stijgt bij stijgende temperatuur. Je hebt het ook nog over 'koeling door de fabrikant noodzakelijk geacht', daar zou je achter kunnen zetten 'voor de garantietermijn'. Maar wij kopers van deze spullen hopen natuurlijk dat deze nog ruim na de garantie blijven functioneren. Dan heb je het nog over derating, maar dat is de afname van het vermogen door hogere temperatuur in de omvormer. Dat staat los van de levensduur van de elektronische componenten. Actieve koeling kost (bijna) niks, ook niet aan energie. Voor een tweakert een koud (haha) kunstje om dat te realiseren.
Wek ik die indruk? :X Misschien is het omgekeerd en zoek ik motivatie om wel actieve koeling te plaatsen. Maar om de temperatuur/failure door te trekken dat extra koelen helpt de levensduur te verlengen, klinkt mij als geen vertrouwen hebben in de fabrikant of dat "koelen helpt" een aanname is die nog niet (hard) onderbouwd is. Een beetje als koelvinnen op Ipad plakken om te zorgen dat de batterij niet te warm wordt en zo minder snel degradeert.

De fabrikant zal ook een veiligheidsmarge inbouwen om te voorkomen dat omvormers binnen de gestelde termijn onder de door hun omschreven contities er mee ophouden. Het ligt eraan hoe scherp ze het stellen of minder dan 5% binnen de garantietermijn mee kapt of dat het financieel uitkomt dat 10% binnen de garantietermijn het begeeft. Het zal lastig worden om toe te kunnen wijzen of actief koelen dan werkelijk werkt als bijv. 95% sowieso de garantietermijn overleeft en 50% 2x de garantietermijn.

offtopic:
Een tweakert zou de omvormer als een grote processor beschouwen en plaatst er waterkoeling of heatpipes op (overklokken zal wel niet gaan...) ;).
borft schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:20:
[...]

waarom zou het niet te verwachten zijn? als ie volgens de specs gaat deraten bij 45, en de interne temperatuur 60 graden is.... andere temperaturen kan ie niet detecteren toch? Dus is het dan niet logisch dat ie de interne sensor gebruikt?

Ik zag dat mijn omvormer (Solax Boost 3.0), ook vanaf 45 graden gaat deraten. Gisteren was ie volgende de monitoring maximaal 54 graden, ik an zien dat ie niet aftopt, ondanks de vele zon. Dat schreef ik altijd toe aan de hogere temperatuur van de panelen. Zou het dan derating zijn? opzich zie ik wel nog pielen van 3KW bij 52 graden, dus mij lijkt het alsof ie gewoon op vol vermogen presteert.

Misschien toch een keertje experimenteren met een ventilator ;)
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:33:
[...]

Volgens de datasheet vanaf 45o C
De datasheet geeft aan dat deraten begint bij een omgevingstemperatuur van 45°C, dat is niet de intern gemeten temperatuur, die kan een stuk hoger liggen. Het kan dus zo zijn dat bij intern 80°C dat de omvormer pas begint met deraten wat overeen komt met normale externe luchtconvectie van 45°C, en met geforceerde koeling zou je dan met 55°C nog net voorkomen dat de interne temperatuur boven de 80°C komt.

Nieuwere datasheets tonen alleen het bereik van -25°C tot ~ 60°C omgevingstemoeratuur (en specificeren niet wanneer deraten begint)

Ik heb fans (van 2 tot 40 W) wel en niet gebruikt tijdens de hete periode vorig jaar, maar daar zag ik, behalve een temperatuursverschil, geen verschil in performance.

In oudere topics begint een SMA pas met koelen als intern de temperatuur boven de 80°C komt.
Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw