SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zou het even op moeten zoeken maar even geen tijd nu.
Maar dat probleem met de certificering is vanaf een 3.0 geloof ik.
oude:
https://www.mg-solar-shop.de/detail/index/sArticle/101528
nieuw: https://www.mg-solar-shop...richter-SB3-0-1AV-40.html
De Nederlandse wetgeving is nog niet zover, met het invoeren daarvan.
In duitsland al wel, dus vandaar.
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2019 17:39 ]
Met 100 euro had ik het niet gered.Cartman! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:03:
[...]
Dat is dan toch enorm zonde? Een grotere omvormer kost misschien 100 euro meer.
Nu kon ik een loze groep gebruiken, die direct naar zolder loopt. Helaas mag door die leiding geen 4mm2 , en zou ik dus ergens anders een kabel moeten gaan leggen, veel hak en breek werk.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
M'n buren hebben wel een SMA SunnyBoy 4.0; is het verder nog iets waar ze achteraan moeten als ze een "oude" hebben?AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:36:
@Cartman!
Ik zou het even op moeten zoeken maar even geen tijd nu.
Maar dat probleem met de certificering is vanaf een 3.0 geloof ik.
oude:
https://www.mg-solar-shop.de/detail/index/sArticle/101528
nieuw: https://www.mg-solar-shop...richter-SB3-0-1AV-40.html
De Nederlandse wetgeving is nog niet zover, met het invoeren daarvan.
In duitsland al wel, dus vandaar.
Je overvalt me, maar hier heb ik iets.Cartman! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:57:
[...]
M'n buren hebben wel een SMA SunnyBoy 4.0; is het verder nog iets waar ze achteraan moeten als ze een "oude" hebben?
https://www.enexis.nl/ove...erugleveren-elektriciteit
en https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/
Google op rfg certificaat
En
https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/Uitstel voor consumenten tot 2021
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2019 18:04 ]
Dat laatste vooral.AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:58:
[...]
Je overvalt me, maar hier heb ik iets.
https://www.enexis.nl/ove...erugleveren-elektriciteit
en https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/
Google op rfg certificaat
En
[...]
https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/
Er is nog geen controle omdat de richtlijnen nog niet heel duidelijk zijn dus de certificaten ook niet
Van de link van @AUijtdehaag :
Toestemming netbeheerder
Voor consumenten staat het verkrijgen van toestemming gelijk aan het aanmelden van de opwekinstallatie via www.energieleveren.nl. Na de aanmelding zal de netbeheerder een administratieve controle uitvoeren op de beschikbare netcapaciteit en de geschiktheid van de elektriciteitsmeter. De aanmelding wordt nadien aan de melder bevestigd. De opwekinstallatie kan dan veilig in gebruik genomen worden.
Verwijderd
Ik ben zeer benieuwd naar de partij die voor dat geld een geinstalleerd systeem kan leveren. Als je het zou willen delen heel graag, per DM mag uiteraard ook, bij voorbaat mijn dank daarvoor.India Sierra schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:53:
Even een prijs check, is 0,71€/Wp ex btw een goede prijs voor een 3150Wp systeem (10 panelen) incl montage en inverter? Zijn Jinko panelen, ken ze zelf niet.
Dat hoeft niet perse, op zich mag er door een 2.5mm2 best meer dan 16A, ik geloof wel 20-25A afhankelijk van de lengte. Wel lopen erboven de kabelverliezen wat op, maar goed nu heb je aftopping.ing_stripe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:43:
[...]
Met 100 euro had ik het niet gered.
Nu kon ik een loze groep gebruiken, die direct naar zolder loopt. Helaas mag door die leiding geen 4mm2 , en zou ik dus ergens anders een kabel moeten gaan leggen, veel hak en breek werk.
Ik vermoed dat je nu nauwelijk boven de 15A uitkomt. 16A is meestal een stuk meer dan 3680W in de meeste gevallen omdat je voltage bij piekopwekking meestal hoger is. Eerder 3900W als je een ruime 240V aanhoudt.
Ik kom inderdaad net iets boven de 15A uit, alleen was er geen installateur die een 20A op de 2.5mm2 wilde aansluiten, lengte is ong. 10 meter. Er zijn 5 bedrijven geweest die een offerte verstrekte, en niet 1 was van plan om boven de 16A op de bestaande bekabeling te hangen. 4mm2 kon dan weer niet omdat de buis diameter te klein was.exroosje schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:40:
[...]
Dat hoeft niet perse, op zich mag er door een 2.5mm2 best meer dan 16A, ik geloof wel 20-25A afhankelijk van de lengte. Wel lopen erboven de kabelverliezen wat op, maar goed nu heb je aftopping.
Ik vermoed dat je nu nauwelijk boven de 15A uitkomt. 16A is meestal een stuk meer dan 3680W in de meeste gevallen omdat je voltage bij piekopwekking meestal hoger is. Eerder 3900W als je een ruime 240V aanhoudt.
Ze wezen allemaal naar de NEN1010.
Dan maar zo. Dat beetje aftoppen vind ik niet erg.
Als ik kijk naar de DC kant, is het verlies erg beperkt tijdens aftoppen.
tijd: | AC Out | DC In |
13:30 | 3698 Wh | 3.774 Wp |
13:25 | 3700 Wh | 3.776 Wp |
13:20 | 3698 Wh | 3.811 Wp |
13:15 | 3698 Wh | 3.815 Wp |
13:10 | 3698 Wh | 3.801 Wp |
Beter 1 paneel op het dak dan 10 in de schuur.
Liggen er al 29 op het dak.SCO89 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:07:
Hoe was het spreekwoord ook al weer?
Beter 1 paneel op het dak dan 10 in de schuur.
Een 4000 had toch wel gegaan? Dan doe je 17A wat je gewoon op een 16A zekering kan zetten. Ik heb mijn 4200 zelfs op een 16A. En 20m 2,5 mm2ing_stripe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:09:
[...]
Ik kom inderdaad net iets boven de 15A uit, alleen was er geen installateur die een 20A op de 2.5mm2 wilde aansluiten, lengte is ong. 10 meter. Er zijn 5 bedrijven geweest die een offerte verstrekte, en niet 1 was van plan om boven de 16A op de bestaande bekabeling te hangen. 4mm2 kon dan weer niet omdat de buis diameter te klein was.
tijd: AC Out DC In
13:30 3698 Wh 3.774 Wp 13:25 3700 Wh 3.776 Wp 13:20 3698 Wh 3.811 Wp 13:15 3698 Wh 3.815 Wp 13:10 3698 Wh 3.801 Wp
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Misschien leg ik er volgend jaar wel 2 a 3 paneeltjes bij, en dan gelijk een 4600, de huidige kan dan eventueel gebruikt worden voor een noord systeempje.
Edit
Godwe 8000-DT draait nu. Maar als hij rond de 5000 watt komt. Dan piept hij aardig.. boven de 6000 weer niet. Iemand een idee/ervaring? Terugsturen?
Nog 1.
8 paneeltjes. 32 voc. Wil ze graag oost/west leggen. Panelen 225 wp. (Canadian solar poly)
Dacht zelf aan omvormer 1500 ns van goodwe. Maar heeft maar 1 tracker.
Kan dat met een y splitter? Of toch beter 2 kleine omvormers.
[ Voor 17% gewijzigd door Chielos op 25-05-2019 12:53 ]
Coil whine ?Chielos schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:03:
Gents, ik heb net de 6e omvormer opgehangen. Nu al 4 systemen voor vrienden en familie opgehangen (ben zowaar profi aan het worden).
Edit
Godwe 8000-DT draait nu. Maar als hij rond de 5000 watt komt. Dan piept hij aardig.. boven de 6000 weer niet. Iemand een idee/ervaring? Terugsturen?
Nog 1.
8 paneeltjes. 32 voc. Wil ze graag oost/west leggen. Panelen 225 wp. (Canadian solar poly)
Weinig aan te doen, sommige leveranciers doen het ook af als normaal, dat had ik met mijn kostal 1,5
Die zeurt ook als een malle.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Anders is er niets aan te doen, hooguit plakisolatie op (in) de behuizing, maar dat is weer nadelig voor de temperatuur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat weet je niet, want aftoppen gebeurt door het paneel uit de optimale zone te halen en zo DC opbrengst te verlagen en daarmee ook AC. Het is niet zo dat het verschil tussen AC en DC opbrengst oploopt, anders zou de omvormer superheet worden om overtollige vermogen kwijt te raken.ing_stripe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:09:
[...]
Ik kom inderdaad net iets boven de 15A uit, alleen was er geen installateur die een 20A op de 2.5mm2 wilde aansluiten, lengte is ong. 10 meter. Er zijn 5 bedrijven geweest die een offerte verstrekte, en niet 1 was van plan om boven de 16A op de bestaande bekabeling te hangen. 4mm2 kon dan weer niet omdat de buis diameter te klein was.
tijd: AC Out DC In
13:30 3698 Wh 3.774 Wp 13:25 3700 Wh 3.776 Wp 13:20 3698 Wh 3.811 Wp 13:15 3698 Wh 3.815 Wp 13:10 3698 Wh 3.801 Wp
Jammer dat installateurs alleen naar een norm kijken met een bepaalde blik. Uiteindelijk hou je je ook gewoon aan de NEN norm qua veiligheid als je 2.5mm en een 16a zekering neemt, alleen sluit je er iets op aan wat er af en toe ietsje bovenuit komt. Als het teveel wordt zal de zekering gewoon uitslaan (maar dat gebeurt dus niet, tenzij je er zoveel panelen op aansluit dat ie uren op max vermogen draait). En de bekabeling kan dus echt veel meer aan.
Nieuw product. Nha ga hem niet openschroevenProton_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:14:
Een beetje hot glue op de spoelen kan soms helpen bij coil whine. Zit de draad los op de toruskern?
Anders is er niets aan te doen, hooguit plakisolatie op (in) de behuizing, maar dat is weer nadelig voor de temperatuur.
Eerst maar eens leverancier vragen.
Iemand hier een advies over?Chielos schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:03:
Als de spanning van vier panelen voldoende is voor die omvormer dan kun je ze parallel zetten.
Voor de hoogste opbrengst nam ik 2× aps1000 of qs1 ,hoe heet die nieuwe? Is wel wat duurder natuurlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
APS QS1 gebruiken met y splitter voor oost/west ? Ben je met een omvormer klaar, heb je wel 4x mppt
Topt dan wel af op 1200 watt, maar 8x 225 panelen die al enigzins gegradeert zijn, valt dat op jaarniveau wellicht mee.
[ Voor 19% gewijzigd door jerh op 26-05-2019 10:26 ]
Ik vind dit gek, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Worden er op de achtergrond firmware update uitgevoerd?
[ Voor 7% gewijzigd door TVL op 26-05-2019 12:24 ]
Interessant optie. Die qs1.jerh schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:25:
[...]
APS QS1 gebruiken met y splitter voor oost/west ? Ben je met een omvormer klaar, heb je wel 4x mppt
Topt dan wel af op 1200 watt, maar 8x 225 panelen die al enigzins gegradeert zijn, valt dat op jaarniveau wellicht mee.
Kan altijd nog een yc600 erbij mocht het teveel aftoppen.
Och ik zit op 45 meter, ruim 100 meter kabel retour.Cartman! schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:35:
Mogelijk zou ik op m'n schuur nog 4 panelen kwijt kunnen; is het t meest praktisch dat met een eigen omvormer te doen denk ik gezien de omvormer van het gewone dak een meter of 20 verder weg zit?
1 PVoutput . Dongen NB
Goed te weten maar denk dat ik m'n plan al moet afschieten want ik heb geen mantelbuis of loze leiding waar ik dat kwijt zou kunnen vrees ikreneeke1970 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:59:
[...]
Och ik zit op 45 meter, ruim 100 meter kabel retour.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit is denk ik zo verkocht denk ik glas glas ,of is dit een lokkertje?
www.marktplaats.nl/a/tuin...cd&previousPage=mympBuyer
[ Voor 13% gewijzigd door Bokno op 27-05-2019 09:37 ]
Als je tijd hebt wacht op de XS serie, die gaat er binnenkort zijn.
Heeft het haast en ben je goodwe fan (dat ben ik ook), dan goodwe 1500NS met Y stekkers gaat het prima doen oost west.
Aandachtspunten:
- Hou er rekening mee dat de stringen exact even lang moeten zijn.
- Je hebt zo'n 3% verlies op jaarbasis door temp verschillen en gezoek van de MPPT. (google op een fronius rapport)
- De omvormer heeft nogal de neiging om bij slecht weer de volts onder afschakelpunt te brengen, waarna deze afslaat en weer aangaat. Het klikt behoorlijk bij slecht weer. Nu heb je waarschijnlijk voldoende ampère omdat de panelen dubbel staan er is een kans dat je boven 80volt 20 watt blijft, zodat de omvormer blijft draaien, maar zelfs met 1350 watt op oost in in string van 5 heb ik er last van. Ik ben erg benieuwd naar het gedrag bij Kuro's of iets anders wat de omvormer in de buurt van de 300 volt of hoger kan brengen, maar die heb ik nog niet veel gezien. Goodwe geeft gelukkig 10 jaar garantie op de omvormer, daar verwacht ik geen problemen.
Verder gewoon doen hoor, (ik verwacht wel plaatjes van hoe ie draait bij slecht weer
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Die word ingesteld d.m.v. een draaischakelaartje, staat standaard op 00, is een soort worst case instelling.
Voor NL moet ie dan op 6F komen te staan.
Normaal moet je dat binnen 10 uur doen, nu vraag ik me af of je m als ie op 00 stond ook nog na die 10 uur kan verstellen. Is geprobeerd (ruim na die 10 uur), omvormer gaat wel aan en produceren, maar ik kan niet zo snel achterhalen of ie ook daadwerkelij op andere landinstellingen staat. Ik kan me voorstellen dat t nog kan omdat er niet echt gekozen is voor een landinstelling.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
1) Op het plat dak tegen het huis op puur zuid liggen 13 panelen (4225 wp), aangesloten op een Growatt 4400 omvormer. Het vreemde is dat die nu op dit moment maar 60 Watt opwekken. Terwijl de 18 panelen op Oost, en die liggen nu dus echt in de schaduw, nog 168watt opwekken. Helaas heb ik overdag niet goed kunnen kijken, maar ik heb het idee dat het vermogen niet is wat het zou moeten zijn.
2) De 8 panelen op het tuinhuis die aangesloten zijn op een Growatt 2500 omvormer. Als ik de DC en AC kabel aangesloten en ik zet de switch van de omvormer om, dan vliegt de aardlek in de meterkast eruit. Iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe ik dit het beste kan onderzoeken? Op het dak de string kleiner maken en kijken of ik problemen kan uitsluiten?
Ps deze omvormer moest bij het opstarten een landcode selecteren. Daar stond geen Nederland in de lijst. De leverancier zegt dat we dan de optie met een soort serienummer moesten kiezen. Daarom heb ik daar de optie "VDE0126-1-1" geselecteerd. Ik neem aan dat dit niets te maken heeft met de aardlek problemen.
[ Voor 14% gewijzigd door GAEvakYD op 27-05-2019 21:01 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
2 panelen tuin huisGAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:59:
Vandaag heeft de installateur mijn 21 Ja Solar 325 Wp panelen aangesloten op de twee omvormers. Helaas ervaar ik/we nog wel twee problemen.
1) Op het plat dak tegen het huis op puur zuid liggen 13 panelen (4225 wp), aangesloten op een Growatt 4400 omvormer. Het vreemde is dat die nu op dit moment maar 60 Watt opwekken. Terwijl de 18 panelen op Oost, en die liggen nu dus echt in de schaduw, nog 168watt opwekken. Helaas heb ik overdag niet goed kunnen kijken, maar ik heb het idee dat het vermogen niet is wat het zou moeten zijn.
2) De 8 panelen op het tuinhuis die aangesloten zijn op een Growatt 2500 omvormer. Als ik de DC en AC kabel aangesloten en ik zet de switch van de omvormer om, dan vliegt de aardlek in de meterkast eruit. Iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe ik dit het beste kan onderzoeken? Op het dak de string kleiner maken en kijken of ik problemen kan uitsluiten?
Ps deze omvormer moest bij het opstarten een landcode selecteren. Daar stond geen Nederland in de lijst. De leverancier zegt dat we dan de optie met een soort serienummer moesten kiezen. Daarom heb ik daar de optie "VDE0126-1-1" geselecteerd. Ik neem aan dat dit niets te maken heeft met de aardlek problemen.
230 v voeding van omvormer eens losnemen, aardlek in ?
panelen loskoppelen en omvormer eens inschakelen ( met 230v aansluiting eraan) aardlek in?
is het met aangekoppelde panelen mis en dan kun je onderzoek doen op het dak, doorvoeren van kabels .
pas wel op bij voldoende zon komt er snel gevaarlijke spanning op de dc zijde komt.
Anders heb je wat meetapparatuur nodig.
vde 0126-1-1 is het gedrag van de omvormer bij afwijkende net frequentie.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als de AC kabel eruit ligt en de omvormer aan dan blijft alles erin, ook wel logisch omdat de installatie dan niet verbonden is met de meterkast.habbekrats schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:13:
[...]
2 panelen tuin huis
230 v voeding van omvormer eens losnemen, aardlek in ?
panelen loskoppelen en omvormer eens inschakelen ( met 230v aansluiting eraan) aardlek in?
is het met aangekoppelde panelen mis en dan kun je onderzoek doen op het dak, doorvoeren van kabels .
pas wel op bij voldoende zon komt er snel gevaarlijke spanning op de dc zijde komt.
Anders heb je wat meetapparatuur nodig.
vde 0126-1-1 is het gedrag van de omvormer bij afwijkende net frequentie.
Als ik de DC kant los laat dan start de omvormer niet op toch? Ik kan morgen eens kijken of ik de string op het dak zo kort mogelijk kan maken, maar de omvormer nog wel opstart.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Een foute string laat geen aardlekschakelaar springen. Wat voor eentje is er geplaatst voor de omvormer, een 100 of 300 ma?GAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:31:
[...]
Als de AC kabel eruit ligt en de omvormer aan dan blijft alles erin, ook wel logisch omdat de installatie dan niet verbonden is met de meterkast.
Als ik de DC kant los laat dan start de omvormer niet op toch? Ik kan morgen eens kijken of ik de string op het dak zo kort mogelijk kan maken, maar de omvormer nog wel opstart.
1 PVoutput . Dongen NB
zo kun je kabelfouten in de 230v aanvoer wel oplossen, laatst bij iemand geweest nul en aarde verwisseld in tuuinhuis.GAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:31:
[...]
Als de AC kabel eruit ligt en de omvormer aan dan blijft alles erin, ook wel logisch omdat de installatie dan niet verbonden is met de meterkast.
Huh? Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Je moet toch aardig kleurenblind zijn om die geel/groene en die blauwe draad ergens met elkaar te verwisselen?habbekrats schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:17:
laatst bij iemand geweest nul en aarde verwisseld in tuinhuis.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Deze zit ervoor:reneeke1970 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:10:
[...]
Een foute string laat geen aardlekschakelaar springen. Wat voor eentje is er geplaatst voor de omvormer, een 100 of 300 ma?
https://www.google.com/se...GA19-80&ie=UTF-8&oe=UTF-8
30 ma 40A
Ook wel vreemd. Toen net de aardlekschakelaar eruit vloog toen ik de omvormer aanzetten, probeer ik de aardlek omhoog te doen. Volgens mij bleef toen die aardlek erin maar vloog diegene ernaast eruit. Deed het wel vluchtig maar volgens mij gebeurde dit. Daarna die aardlek ook geprobeerd omhoog te doen, maar die klapt direct weer terug uit.
Dat zou kunnen bijvoorbeeld doordat het huis oude kleuren (groen heeft en het tuinhuis nieuwe.Andrehj schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:32:
[...]
Huh? Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Je moet toch aardig kleurenblind zijn om die geel/groene en die blauwe draad ergens met elkaar te verwisselen?
FF gepikt:
DRAAD KLEUREN (vroeger)oude draadkleuren
In oudere woningen kunt u de oude (draad) kleuren nog tegenkomen, met de volgende kleuren:
fase draad = groen
nul draad = rood
aarde draad = grijs
schakeldraad = zwart
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zet omvormers in hun eentje achter een 100 mA ALS / ALA, en maak de bedrading in orde, en als je niet weet hoe dat moet: VRAAG EEN PROFESIONAL OM JE TE HELPEN.GAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:39:
[...]
Deze zit ervoor:
https://www.google.com/se...GA19-80&ie=UTF-8&oe=UTF-8
30 ma 40A
Ook wel vreemd. Toen net de aardlekschakelaar eruit vloog toen ik de omvormer aanzetten, probeer ik de aardlek omhoog te doen. Volgens mij bleef toen die aardlek erin maar vloog diegene ernaast eruit. Deed het wel vluchtig maar volgens mij gebeurde dit. Daarna die aardlek ook geprobeerd omhoog te doen, maar die klapt direct weer terug uit.
De te kleine aardlek vliegt er meestal uit bij het in of uitschakelen van de omvormer. vaak gelijktijdig met het laatste klikje van de relais die je hoort bij in, of de eerste bij uit.
230 VAC is nog steeds mogelijk dodelijk, ik moet bekennen dat ik m al een paar keer heb gevoeld, maar je kan er een hartstilstand door krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 27-05-2019 22:49 ]
Die meterkast kom ik zelf niet in. Dat heeft de installateur ook gedaan vandaag dus die ga ik morgenvroeg direct bellen.Andre1973 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:42:
[...]
Zet omvormers in hun eentje achter een 100 mA ALS / ALA, en maak de bedrading in orde, en als je niet weet hoe dat moet: VRAAG EEN PROFESIONAL OM JE TE HELPEN.
Ik dacht/hoopte dat jullie op basis van dit gedrag iets zouden kunnen zeggen wat er fout vaak is als een aardlekschakelaar eruit vliegt bij het aanzetten van de omvormer.
Yup, te kleine aardlek, (30 mA), zeker als je meerdere groepen achte een ALS zet, wat de verwachting is, om dat het hier een 40A / 30mA ALS lijkt te zijn, die meestal word ingezet om max. vier eindgroepen te beveiligen met ALS.GAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:44:
[...]
Die meterkast kom ik zelf niet in. Dat heeft de installateur ook gedaan vandaag dus die ga ik morgenvroeg direct bellen.
Ik dacht/hoopte dat jullie op basis van dit gedrag iets zouden kunnen zeggen wat er fout vaak is als een aardlekschakelaar eruit vliegt bij het aanzetten van de omvormer.
Er zijn wat omvormers die in hun eentje best redelijk achter een 30mA willen werken, maar soms toch uitvallen (bij onweer / heftige regen / Dunne film panelen) toch jammer als je daar een maand later achter komt.
Maar als je de ene aan zet, waar de omvormer achter zit en de andere ALS vliegt er uit, dan is er wel waat aan de hand.
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 27-05-2019 22:50 ]
Het vreemde is wel waarom de andere omvormer met 13 panelen ipv 8 het wel doet. Die zit achter een zelfde soort ALS. Ik heb vier van die ALS hier in de meterkast zitten dus ik vermoed dat achter elke ALS er 3 tot 4 groepen zitten.Andre1973 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:48:
[...]
Yup, te kleine aardlek, (30 mA), zeker als je meerdere groepen achte een ALS zet, wat de verwachting is, om dat het hier een 40A / 30mA ALS lijkt te zijn, die meestal word ingezet om max. vier eindgroepen te beveiligen met ALS.
Er zijn wat omvormers die in hun eentje best redelijk achter een 30mA willen werken, maar soms toch uitvallen (bij onweer / heftige regen / Dunne film panelen) toch jammer als je daar een maand later achter komt.
Edit: of zou de combi van beide omvormers het probleem zijn. Dat als ik die grote uitzet, dat ik die van 8 wel gewoon kan aanzetten en daarna die van 13 panelen niet meer.
[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 27-05-2019 22:51 ]
Dat vermoed ik ook, meestal zitten er uit kosten overweging niet te veel ALS.GAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:50:
[...]
Het vreemde is wel waarom de andere omvormer met 13 panelen ipv 8 het wel doet. Die zit achter een zelfde soort ALS. Ik heb vier van die ALS hier in de meterkast zitten dus ik vermoed dat achter elke ALS er 3 tot 4 groepen zitten.
Een ALS schakelt af op een verlies aan stroom dat ie meet. Dat is een optelling van alle stroom die er doorheen gaat, dus ook de stroom die door andere groepen heen gaat. Er is altijd een bepaalde hoeveelheid stroom die je kwijt raakt, bij de ene groep wat meer dan de andere.
Klopt mijn aanname dan dat de combi van beide omvormers het probleem zijn. Dat als ik die grote omvormer die het nu doet uitzet, dat ik dan die kleine omvormer van 8 wel gewoon kan aanzetten en daarna die van 13 panelen niet meer.Andre1973 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:54:
[...]
Dat vermoed ik ook, meestal zitten er uit kosten overweging niet te veel ALS.
Een ALS schakelt af op een verlies aan stroom dat ie meet. Dat is een optelling van alle stroom die er doorheen gaat, dus ook de stroom die door andere groepen heen gaat. Er is altijd een bepaalde hoeveelheid stroom die je kwijt raakt, bij de ene groep wat meer dan de andere.
Oh wacht, jij hebt er 3 hangen...
[ Voor 13% gewijzigd door GioStyle op 27-05-2019 23:03 ]
Nee hoor, er zin er zat die achter een 30 mA hangen en nooit uitvallen, er zijn er ook waar elke ochtend en elke avond het licht zwart word. Heb wel wat service gedaan bij dat soort gevallen.GioStyle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:02:
Wel vreemd. Ik heb hier namelijk ook 2 Growatt omvormers en allebei achter een ALS van 30mA en nog nooit uitval gehad.
Oh wacht, jij hebt er 3 hangen...
Maakt het nog uit (o.a. voor warmte) of ik de IQ7 op de onderste of bovenste rail plaats? De onderkant komt vrij dicht bij het dak van de dakkapel en bovenkant heeft 30cm speling naar de nok. Ik maak gebruik van Clickfit Evo als montagesysteem.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Plaats ze gewoon, waar je het makkelijkste bijkan.
Voor zowel installatie, als voor dat er iets mis is.
Edit: Je hebt wel een goede MC4 tang om de DC kabels met verlengstukken te maken? @BigEagle
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2019 09:01 ]
Duidelijk.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:16:
@BigEagle
Plaats ze gewoon, waar je het makkelijkste bijkan.
Voor zowel installatie, als voor dat er iets mis is.
Dit maakt in mijn geval niet uit: onderste of bovenste rail zijn beide goed bereikbaar vanaf het dak van de dappakel.
Wist dat ik inderdaad wat dure installatie heb, maar hoe ik het ook vergelijk kom ik of op chineze merken uit, of op rambedrijven die pas na 3/4 maanden kunnen of gewoon 'onaardige' bedrijven. Ben zolang bezig geweest, superrelaxe club en schakelde snel en persoonlijk. Was me de prijs ook waard, leer steeds meer dat je toch echt betaald voor extra stapje.marteltor schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:10:
[...]
True, maar zn meerkosten komen vooral door de dure panelen gok ik
Helemaal volledig:
8 panelen 349 per stuk (8)
SMA omvormer 944
Clickfit 139 per stuk (2)
Montage en kleinmateriaal 1000
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 5080 Wp op een 4600 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 6 jaar achter elkaar.
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Sterker nog, ik heb 4830 5080 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 6 jaar goed zonder problemen
Aangesloten op een Effekta 5000 StecaGrid 4200 (98,2 efficiency)
- 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,9 kWp zonder problemen
- 1× 35A hoofdzekering = maximaal 11,1 kWp zonder problemen
- 3× 25A hoofdzekering = maximaal 23,8 kWp zonder problemen
Installateur is vanmiddag geweest en alles gecontroleerd. Ac aansluitingen omvormer, etc conclusie omvormer defect. Ze gaan hem aanmelden voor vervanging. Hadden ze nog nooit meegemaakt maar alles is verder prima in orde geïnstalleerd zeiden ze.GAEvakYD schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:56:
[...]
Klopt mijn aanname dan dat de combi van beide omvormers het probleem zijn. Dat als ik die grote omvormer die het nu doet uitzet, dat ik dan die kleine omvormer van 8 wel gewoon kan aanzetten en daarna die van 13 panelen niet meer.
Wil er 2 bestellen voor m'n Solis 6k 4G en 1k mini 4G omvormers, zijn de goede toch?
Lijkt het goedkoopste adres voor de Solis wifi stick, of heeft iemand een beter linkje?
Kreeg door dat de Trina 300 WP mono zeer slecht leverbaar en kreeg dit als alternatief
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Raar.Speedfightserv schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:21:
Iemand bekent met de Vikram Somera Ultima 300 WP monokristal paneel? Ken dit paneel niet.
Kreeg door dat de Trina 300 WP mono zeer slecht leverbaar en kreeg dit als alternatief
Ruim op voorraad
https://www.winkelman-zon...o-full-black-300wp/51501/
Ik ken het paneel niet, maar er zit ook zo een stikkertje op rechtsboven. (vind niet zo mooi)
Dit ziet er ook leuk uit:
https://www.solar-bouwmar...mono-ultra-black-duo.html
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2019 12:34 ]
Andere leverancier/inkoper (ook andere prijsAUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:33:
[...]
Raar.
Ruim op voorraad
Ik ken het paneel niet, maar er zit ook zo een stikkertje op rechtsboven. (vind niet zo mooi)
Trina heeft die sticker bovenin ook (maar dan in het midden)
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Van de 'URE / NSP 310WP Mono Ultra Black Duo' ga ik volgend weekend er 6 op oost en 6 op west plaatsen.AUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:33:
[...]
Raar.
Ruim op voorraad
Mooie half-cells panelen met de black busswire.
Pics komen eraan zodra ze geplaatst zijn!AUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:09:
@BigEagle
Ik ben benieuwd.
Pics or it didn't happen (zeggen we hier altijd)
Die heb ik ook als alternatief gekregen ja voor mijn tuinhuis, was daar ook naar aan het kijken. Ben benieuwd naar je ervaringen.Speedfightserv schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:23:
[...]
Andere leverancier/inkoper (ook andere prijs)
Trina heeft die sticker bovenin ook (maar dan in het midden)
Dat en ook weer een indak...Hoewel de woordvoerder met klem wil benadrukken dat er nu nog geen oorzaak duidelijk is, beginnen branden met zonnepanelen vaak doordat de installatie niet goed is aangelegd
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 09:50 ]
We kunnen hier via de gemeente aan deelnemen, maar ik begreep van 2 onafhankelijke bronnen dat er dan geen saldering mogelijk is. Ik kan hier echter niks van terugvinden op de website.
Mensen met ervaringen?
[ Voor 83% gewijzigd door peppie71 op 30-05-2019 10:06 ]
Ben bij de informatieavond geweest.peppie71 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:50:
Iemand ervaring met het "winst uit je woning" project?
We kunnen hier via de gemeente aan deelnemen, maar ik begreep van 2 onafhankelijke bronnen dat er dan geen saldering mogelijk is. Ik kan hier echter niks van terugvinden op de website.
Mensen met ervaringen?
Salderen heeft niets te maken met waar je het aanschaft.
Ik vond de aanbieding niet goedkoop. Ik zou je adviseren een paar andere spelers te benaderen om te vergelijken.
Dat kan je in een eigen topic doen.
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 30-05-2019 18:30 ]
Nou alle aanbiedingen van de gemeentes en andere zgn winst uit je woning kosten je gewoon meer dan 2x keer zoveel als je ze zelf zou aanschaffen. Sommige vragen gewoon 70 per maand huur/koop van de panelen x 12 jaar die je eraan vastzitpeppie71 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:50:
Iemand ervaring met het "winst uit je woning" project?
Mensen met ervaringen?
Nu hebben ze een offerte binnen gekregen voor 2 strings van 4 zwarte Denim 300Wp panelen met y-splitter op de enkele MPPT van een Goodwe GW2500-NS omvormer.
Ik vroeg me af of de omvormer niet overbemeten is vanwege de Oost-West opstelling. Goodwe heeft o.a. ook een GW1500-NS en een GW200-NS.
Die laatste heeft "MPPT Range for Full Load" van 230-450v, terwijl het 1500/2500 model een range hebben van 180-450v.
Allen hebben overigens een opgegeven "MPPT Range" van 80-450v.
En ik had nog nooit gehoord van Denim zonnepanelen. Iemand daar ervaring mee?
Klopt, je indruk klopt. Het kan zeker kleiner. Denim is prima spul afhankelijk van de offerteprijs natuurlijk. Is er echt maar ruimte voor 4 panelen per kant? Dat is wel een heel klein dak of dak met rare vormen.Daytona schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:37:
Mijn ouders overwegen een oost-west pv-installatie op het pannendak van hun woning.
Nu hebben ze een offerte binnen gekregen voor 2 strings van 4 zwarte Denim 300Wp panelen met y-splitter op de enkele MPPT van een Goodwe GW2500-NS omvormer.
Ik vroeg me af of de omvormer niet overbemeten is vanwege de Oost-West opstelling. Goodwe heeft o.a. ook een GW1500-NS en een GW200-NS.
Die laatste heeft "MPPT Range for Full Load" van 230-450v, terwijl het 1500/2500 model een range hebben van 180-450v.
Allen hebben overigens een opgegeven "MPPT Range" van 80-450v.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Er is ruimte voor meer panelen, maar het huidige verbruik is hiermee afgedekt. Er zijn geen plannen voor grote elektriciteits verbruikers, en op termijn gaan ze kleiner wonen. Dus niet zoveel redenen om meer neer te leggen.CurlyMo schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:10:
[...]
Klopt, je indruk klopt. Het kan zeker kleiner. Denim is prima spul afhankelijk van de offerteprijs natuurlijk. Is er echt maar ruimte voor 4 panelen per kant? Dat is wel een heel klein dak of dak met rare vormen.
Wat zou een betere keuze zijn qua omvormer? De 1500 of 2000?
Vier panelen is gewoon shit vanwege lage string spanning. Als je toch ruimte hebt doe er dan 8 op alleen oost of west. Dan een 2000 watt omvormer erbij. Dan werkt het tenminste fatsoenlijk met de hogere spanning.Daytona schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Er is ruimte voor meer panelen, maar het huidige verbruik is hiermee afgedekt. Er zijn geen plannen voor grote elektriciteits verbruikers, en op termijn gaan ze kleiner wonen. Dus niet zoveel redenen om meer neer te leggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat ligt aan de dakhelling, hoe spitser het dak, hoe meer de 2 strings zich gedragen als 2 afzonderlijke pv-systemen. Onder normale omstandigheden moet een GoodWe GW1500-NS voldoen. Er zijn hier wel eens calculators gepost die het voor je kunnen uitrekenen, maar een factor 0,6 aanhouden voor de omvormer bij oost-west systemen heb ik hier al vaker voorbij zien komen.Daytona schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Er is ruimte voor meer panelen, maar het huidige verbruik is hiermee afgedekt. Er zijn geen plannen voor grote elektriciteits verbruikers, en op termijn gaan ze kleiner wonen. Dus niet zoveel redenen om meer neer te leggen.
@reneeke1970. Die andere 4 leveren toch ook wat spanning als de zon de andere kant staat te belichten?
[ Voor 8% gewijzigd door Megalodon_67 op 30-05-2019 20:05 ]
Ze staan parallel dus de spanning neemt niet toe, wel de stroom.Megalodon_67 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:02:
[...]
Dat ligt aan de dakhelling, hoe spitser het dak, hoe meer de 2 strings zich gedragen als 2 afzonderlijke pv-systemen. Onder normale omstandigheden moet een GoodWe GW1500-NS voldoen. Er zijn hier wel eens calculators gepost die het voor je kunnen uitrekenen, maar een factor 0,6 aanhouden voor de omvormer bij oost-west systemen heb ik hier al vaker voorbij zien komen.
@reneeke1970. Die andere 4 leveren toch ook wat spanning als de zon de andere kant staat te belichten?
Dus ongeacht het aantal stringen blijft het de spanning van slechts vier panelen. Met de panasonic kuro van 4×60 volt gaat dat prima. Maar met standaard 4×32 is gewoon slecht. Start spanning van 80 volt heeft hierin geen betekenis, het betekend niet dat een omvormer daar ook goed mee werkt.
1 PVoutput . Dongen NB
Heren, bedankt voor de reacties. Het voltage had ik niet in de gaten. Ik ga bekijken of de 8 panelen aan één kant passen.reneeke1970 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:49:
[...]
Ze staan parallel dus de spanning neemt niet toe, wel de stroom.
Dus ongeacht het aantal stringen blijft het de spanning van slechts vier panelen. Met de panasonic kuro van 4×60 volt gaat dat prima. Maar met standaard 4×32 is gewoon slecht. Start spanning van 80 volt heeft hierin geen betekenis, het betekend niet dat een omvormer daar ook goed mee werkt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Buiten het feit dat ie dan wel erg aftopt,is het eigenlijk nog best dure oplossing
324 euro aps
13 euro verbinding kabel
11 euro eind dop
4×12=48 euro y - stekkers
Stroom kabel naar binnen 3 euro per meter??
Ga je dik over 400 euro voor behelpen met 1200 watt.
Tja ik weet het niet hoor......
1 PVoutput . Dongen NB
Ja kleine installaties zijn duur he?
Maar ik kijk over de info van de dakhelling heen?
Gewoon dak vol zou ik zeggen...
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2019 09:56 ]
Of solaredge "compact": https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf
Wise enough to play the fool
Misschien toch iets meer leggen, 2 x 6 panelen? Ik heb een systeempje met 6 x 325 Wp op zuid. Op papier nog steeds niet ideaal want ook 6 panelen is nog aan de krappe kant voor een stringomvormer, maar in de praktijk draait het mooi mee met de 'collega's' in de regio.Daytona schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:26:
Heren, bedankt voor de reacties. Het voltage had ik niet in de gaten. Ik ga bekijken of de 8 panelen aan één kant passen.
Één string doet het wel apart maar zodra tweede erbij komt stopt hij volledig. Gemeten met ampère meter tussen die string.
Koppel ik de string apart aan, in eerste instantie niks ook al was de voc goed.
Na half uur begint ie spontaan te werken.
Maar beetje kwakkelende. Geeft twintig procent minder vermogen dan andere string en de mpp krijgt hem niet precies gevonden. Varieert van 400 tot 700 volt wat ie behoort te zijn. Stroom sterkte ontloopt elkaar niet veel, maar de spanning dus wel wat het vermogen verschil zal zijn.
Ik vrees dat ik de panelen één voor één moet testen. Hoe doe je dat het beste?
Met constante zon alles in zelfde richting zetten en dan ampère meter eraan?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb Denim Glas/Glas panelen liggen sinds september 2018, en ze doen hetDaytona schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:37:
Op papier goede panelen, in de praktijk geen idee, 8 maanden is denk ik te kort om iets zinnigs over de kwaliteit te kunnen zeggen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Zo enorm zonde een verse dakbedekking zonder PV, kon er niet meer tegen..

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 31-05-2019 12:58 ]
Ja een vlinderstruik. Ze vroegen al toen ze de panelen kwamen afleveren of ze hem in moesten korten. Heb goede verstandhouding met de buurtjes. Ik mag hem zelf inkorten zeiden ze al.Megalodon_67 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:05:
@Noord27. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat je de heggenschaar moet gaan hanteren om die struik van je buren te kortwieken.
Dat moet ieder jaar, veertig cm boven de grond. Anders word het vlinder boom.....Noord27 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Ja een vlinderstruik. Ze vroegen al toen ze de panelen kwamen afleveren of ze hem in moesten korten. Heb goede verstandhouding met de buurtjes. Ik mag hem zelf inkorten zeiden ze al.
1 PVoutput . Dongen NB
Gaan straks al die vlinders op je panelen zitten, heb je daar weer schaduw vanNoord27 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Ja een vlinderstruik. Ze vroegen al toen ze de panelen kwamen afleveren of ze hem in moesten korten. Heb goede verstandhouding met de buurtjes. Ik mag hem zelf inkorten zeiden ze al.
Uit interesse, gaan deze vier panelen op hun eigen omvormer of sluit je ze op je huidige omvormer aan? Ik heb een vergelijkbaar schuurtje qua afmetingen en deze is zo mooi gepositioneerd dat ik vier panelen op zuid perfect kan plaatsen.
Enig nadeel is dat het qua kabel traject erg lastig is om deze op dezelfde omvormer aan te sluiten dus ik dacht wellicht een mini omvormer in de schuur? Maar dan is het zelden kosten efficient om dat voor slechts 4 panelen te doen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij mij is er een 16 of 19 mm gat met speedboor naar buiten geboord. Flex pvc doorgestoken en DC kabels door gedaan. Flex PVC in een boogje geplaatst tegen naar beneden lopend condens. Vervolgens aan de binnenkant afgekit. Niet aan de buitenkant. Vond ik een niet heel fijn idee dus toen ze van de week de installatie kwamen afmaken heb ik gevraagd of ze het ook aan de buitenkant nog wilde kitten. Dit kon echter niet omdat ze het nergens aan kunnen kitten. Heb nieuwbouw dus het is pannen, latten, folie (dampdicht?) , flink wat ruimte en dan isolatie (glas of steenwol?) en dampdoorlatende folie.
Vanwege de ruimte kan de kit nergens aan hechten. Op mijn verzoek dus maar opgelost door het folie weer dicht te plakken met speciale waterbestendige tape.
Maar toch twijfel ik een beetje of dit op de lange termijn zo goed gaat. Kijk ik hoe een ouder dak is opgebouwd, dan zou dit prima zo moeten zijn; die hebben immers geen folie aan buitenzijde en zijn de dakpannen de enige waterkering

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Lastig te zeggen, maar in principe zouden je pannen het dak droog moeten houden. Mijn dak is min of meer hetzelfde op de folie en isolatie naFreakie1NL schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:30:
Maar toch twijfel ik een beetje of dit op de lange termijn zo goed gaat. Kijk ik hoe een ouder dak is opgebouwd, dan zou dit prima zo moeten zijn; die hebben immers geen folie aan buitenzijde en zijn de dakpannen de enige waterkering [Afbeelding]
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Ik heb er 13 in totaal bij besteld. Deze 4 zijn het lastigste vanwege de kabel die er naar toe moet. Ze komen alle 13 (met Tigo's en zijn 310wp/st) op 1mppt (vanwege verschillende richtingen en hoeken) van een sma 5000. Op de andere mppt zit 2*5 SF parallel.Tsurany schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:23:
[...]
Gaan straks al die vlinders op je panelen zitten, heb je daar weer schaduw van![]()
Uit interesse, gaan deze vier panelen op hun eigen omvormer of sluit je ze op je huidige omvormer aan? Ik heb een vergelijkbaar schuurtje qua afmetingen en deze is zo mooi gepositioneerd dat ik vier panelen op zuid perfect kan plaatsen.
Enig nadeel is dat het qua kabel traject erg lastig is om deze op dezelfde omvormer aan te sluiten dus ik dacht wellicht een mini omvormer in de schuur? Maar dan is het zelden kosten efficient om dat voor slechts 4 panelen te doen.
Ok, thnx! Hier gaat dat lastig worden gezien de kabel van de schuur naar de zolder moet. En die omvormer is al vrij op het randje.Noord27 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:53:
[...]
Ik heb er 13 in totaal bij besteld. Deze 4 zijn het lastigste vanwege de kabel die er naar toe moet. Ze komen alle 13 (met Tigo's en zijn 310wp/st) op 1mppt (vanwege verschillende richtingen en hoeken) van een sma 5000. Op de andere mppt zit 2*5 SF parallel.
Dat zou inderdaad prima kunnen, eens kijken wat de kosten dan gaan zijn. Wellicht leuk diy projectje voor volgend jaarAUijtdehaag schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:53:
@Tsurany
4x panasonic 325/330 op een 1.5 omvormer.
Past precies.
dat klinkt al een rotte verbinding als ie kwakkelt van 400->700 Volt, dat is niet 1 paneel die dat doet.reneeke1970 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:37:
Nu heb ik eens een technisch vraagje. Ik heb twee solar frontier string parallel.
Één string doet het wel apart maar zodra tweede erbij komt stopt hij volledig. Gemeten met ampère meter tussen die string.
Koppel ik de string apart aan, in eerste instantie niks ook al was de voc goed.
Na half uur begint ie spontaan te werken.
Maar beetje kwakkelende. Geeft twintig procent minder vermogen dan andere string en de mpp krijgt hem niet precies gevonden. Varieert van 400 tot 700 volt wat ie behoort te zijn. Stroom sterkte ontloopt elkaar niet veel, maar de spanning dus wel wat het vermogen verschil zal zijn.
Ik vrees dat ik de panelen één voor één moet testen. Hoe doe je dat het beste?
Met constante zon alles in zelfde richting zetten en dan ampère meter eraan?
Ik verwacht een zelfgemaakte stekker waar dan het metalen deel niet goed in de behuizing is gedrukt, en het metalen deel terug gedrukt is bij het in elkaar steken.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 31-05-2019 14:16 ]
Dak voor montage ligt 100% op het zuiden georiënteerd en heeft geen last van schaduw dus ik zou er gewoon de maximale opbrengst mee moeten kunnen behalen zónder optimizers (een twaalfde paneel past daar helaas niet vanwege een gemetselde schoorsteen). Op zolder ligt nog een, inmiddels loze, 25A groep welke ik bij aanleg destijds bekabeld heb vanwege wat servers (4mm2) dus aansluiten is "appeltje - eitje"
Als ik hier in de toekomst, om wat voor een rede dan ook, méér vermogen nodig blijk te gaan hebben dan kunnen er eventueel nog twee keer zoveel panelen op 't platdak bij geplaatst worden maar hiermee moet ik nú voorlopig even op "0" uit kunnen gaan komen.
Rede voor mij om voor deze merken te kiezen: 100% Europees "spul" én ze hebben zichzelf inmiddels al lang bewezen in landen zoals onder andere Duitsland en Oostenrijk.
[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 31-05-2019 15:01 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Voor zekerheid alle zes de stekkers vervangen, twee zat inderdaad vocht in, maar geen verschil. Zelfs met losse binnen pennen even de klem kracht getest, ook prima.Andre1973 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:11:
[...]
dat klinkt al een rotte verbinding als ie kwakkelt van 400->700 Volt, dat is niet 1 paneel die dat doet.
Ik verwacht een zelfgemaakte stekker waar dan het metalen deel niet goed in de behuizing is gedrukt, en het metalen deel terug gedrukt is bij het in elkaar steken.
Wat over blijft is de stekker van solar frontier zelf maar die heb ik nog niet los gehad.
Ook de y stekkers verwisseld, ook geen verschil.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw