Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Laks heeft waarschijnlijk een nauwe verwantschap met het Engelse relaxed.Delakhan schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:16:
[...]
Ik vond je persoonlijk erg laks (nofi) reageren.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp
Jezus wat een verhaal.Anoniem: 1210736 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:30:
Ik heb net ook een soort gelijke reactie gegeven op een andere discussie over de verschillen tussen glas en folie panelen.Er worden in forums veel te gemakkelijk conclusies getrokken.Zelf goed onderzoek doen en je door de juiste installateurs laten adviseren. Natuurlijk moeten we kritisch blijven op verschillende claims over producten.Ik vind het juist goed dat fabrikanten met open vizier mee helpen in de discussie. Ik ben het niet eens met jouw reactie over de onderbouwing. Ik heb juist glas glas zonnepanelen gekocht vanwege de voordelen. Betekent natuurlijk helemaal niet dat folie panelen slecht zijn. Alleen kan ieder op basis van een goed advies zelf kijken of de voordelen opwegen tegen meerkosten.
Ik kan je mijn buurman zijn ellende mailen over de verkeerde keuze die hij heeft gemaakt. Of ik kan je in contact brengen met installateurs die ik heb gesproken over de verschillen in glas en folie in de praktijk! Laat maar weten!
Zie hier kopie/ paste mijn reactie over de verschillen van vanmorgen!
Ik ben iemand die precies wil weten hoe het zit en heb om die reden veel onderzoek gedaan. Doe ik altijd met grote aankopen. Probleem met forums vind ik vaak dat men veel te kort door de bocht gaat zonder werkelijke onderbouwing. Het is algemeen bekend en geaccepteerd in de industrie dat glas als backsheet een veel beter product is dat een kunststof achterzijde. Glas is inderdaad ook duurder ( een verschil van 1 max 2 jaar t.v.t). Ik vind een tvt extra van 1 of 2 jaar niet belangrijk Voor mij is max rendement op mijn investering veel belangrijker en ik wil geen gezeik achteraf. Zekerheid dus. Ik heb om die reden heel kritisch mijn, montage systeem, omvormer en panelen gekozen en een gecertificeerde installateur. Vandaar ook glas glas zonnepanelen om meerderde redenen:
Een kunststof achterkant laat veel makkelijker vocht en zuurstof door ( is gewoon natuurkunde). Dit is de reden waarom panelen sneller degraderen met kunststof achterkant en waarom er ook minder garantie wordt gegeven op deze panelen. Plastic verouderd gewoon sneller. Glas verouderd niet en hierdoor verouderen de cellen ook minder snel. Juist met de komst van de hogere vermogens, de zogenoemde PERC cellen gaan steeds meer fabrikanten over op glas aangezien PERC cellen nog gevoeliger zijn voor vocht en zuurstof.
https://www.pv-tech.org/g...tion-crisis-even-worse-th
Heel technisch verhaal, maar een oplossing hiervoor is o.a. glas- glas:
"This degradation can be minimised at the cell, module and system level and is mostly taken care of at the module level by choosing high quality encapsulants, such as suitable EVAs or even switching to Polyolefin films, mostly found with double-glass modules. "
Een ander probleem met een kunststof achterzijde betreft micro cracks. Ik heb voor mij aankoop met diverse installateur hierover gesproken:
Panelen verlaten de fabriek als het goed is zonder microcracks. Om dit te controleren laten de goede fabrikanten standaard foto's maken van de cellen. Hiermee weet je zeker dat de panelen zonder cracks in de cellen de fabriek verlaat. Wanneer door externe omstandigheden ( transport, installatie of hagel inslag) hierna cracks ontstaan vallen deze niet onder de garantie omdat dit een externe oorzaak heeft! Microcracks zijn een van de meest voorkomende problemen!
Installateur die ik heb gesproken en dit hebben meegemaakt adviseren om die reden alleen nog maar glas glas panelen.
http://www.eternalsun.com...-quality-issues-in-solar/
De volgende testen van NRLE en SEAC laten dit goed zien. Dit zijn de grote externe testcenters in Europa.
In het eerste filmpje zie je de gevolgen bij glas- folie panelen.
In het twee filmpje zie je het verschil tussen glas -glas panelen en glas folie panelen.
YouTube: Invisible damage from walking on a solar panel
YouTube: Mechanical strength comparison between glass-foil and glass-glass PV...
Ik adviseer iedereen om met een deskundige installateur met veel ervaring contact op te nemen.
Zij kunnen met praktijkvoorbeelden de verschillen goed uitleggen en onderbouwen. Ik heb er diverse gesproken destijds. Beide hebben voor- en nadelen.
Daarnaast is glas ook veel veiliger dan kunststof op het dak. Glas brand niet! Was voor mij ook belangrijke reden!
Je zou ook contact kunnen opnemen met deze advies organisatie. Zij hebben veel ervaring van consumenten met verschillende fabrikanten. Ik heb hier destijds een seminar gevolgd over waar je op moet letten en heb hier veel van opgestoken:
https://solarmagazine.nl/...nkelijke-zonnepanelentest
of over garanties:
https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen
[...]
Ik zal eens wat reacties geven:
Ik vind het juist goed dat fabrikanten met open vizier mee helpen in de discussie. Ik ben het niet eens met jouw reactie over de onderbouwing. Ik heb juist glas glas zonnepanelen gekocht vanwege de voordelen.
Open vizier, maar loze kreten zonder onderbouwing (dit gaat over de post van @Anoniem: 1200388 ) waarom Glas-Glas zo goed is. (Wij van Wc eend)
Jij koopt iets omdat je de marketing geloofd. Dat is prima. Maar dat bewijst nog helemaal niets.
En tevens dat je het niet eens bent met me als ik vraag naar onderbouwing?
Het is "jij beweert, dus jij bewijst" en niet andersom. Dat heet reclame.
Ik kan je mijn buurman zijn ellende mailen over de verkeerde keuze die hij heeft gemaakt. Of ik kan je in contact brengen met installateurs die ik heb gesproken over de verschillen in glas en folie in de praktijk! Laat maar weten!
Ik kan je een heleboel ellende mailen maar er zijn altijd mensen die iets hebben. Er zijn ook panelen in de fik gevlogen. Die hoef ik toch ook niet door te sturen?
Ik heb genoeg ervaring om in de Solar Branche wel te weten wat er gaande is, pijnpunten zijn en waar het hele grote gros gewoon goed gaat. Ik weet wel zeker dat ik niet iemand naar jou hoef te sturen om mijn punt te maken.
Nogmaals: Alleen een buurman is geen bewijs.
Stel nou dat over 15 jaar bekend is dat alle Glasfolie panelen opeens lekken en naar de rammel gaan. Dat zou een zure klap zijn voor alle merken die 25/20/25 jaar garantie geven op de panelen. ( ja ook op microcracks)
Ik ben iemand die precies wil weten hoe het zit en heb om die reden veel onderzoek gedaan. Doe ik altijd met grote aankopen. Probleem met forums vind ik vaak dat men veel te kort door de bocht gaat zonder werkelijke onderbouwing. Het is algemeen bekend en geaccepteerd in de industrie dat glas als backsheet een veel beter product is dat een kunststof achterzijde. Glas is inderdaad ook duurder ( een verschil van 1 max 2 jaar t.v.t). Ik vind een tvt extra van 1 of 2 jaar niet belangrijk Voor mij is max rendement op mijn investering veel belangrijker en ik wil geen gezeik achteraf. Zekerheid dus. Ik heb om die reden heel kritisch mijn, montage systeem, omvormer en panelen gekozen en een gecertificeerde installateur. Vandaar ook glas glas zonnepanelen om meerderde redenen:
Wow, Je doet hier een hoop aannames.
Werkelijke onderbouwing vond je hierboven nog helemaal geen probleem (zie mijn eerste alinea) en nu opeens is het wel belangrijk?
En het is algemeen bekend? Nu beweer je zelfs complete nonsens

Volgende puntje: Je vind max rendement op je investering veel belangrijker, maar je vind het niet erg om 1 of 2 jaar langer over je investering te doen. Contradictie nummer 2. Max rendement haal je dus juist niet. Het kost iets meer

Een kunststof achterkant laat veel makkelijker vocht en zuurstof door ( is gewoon natuurkunde). Dit is de reden waarom panelen sneller degraderen met kunststof achterkant en waarom er ook minder garantie wordt gegeven op deze panelen. Plastic verouderd gewoon sneller. Glas verouderd niet en hierdoor verouderen de cellen ook minder snel. Juist met de komst van de hogere vermogens, de zogenoemde PERC cellen gaan steeds meer fabrikanten over op glas aangezien PERC cellen nog gevoeliger zijn voor vocht en zuurstof.
De achterkanten van veel panelen zijn Glasfolie. Maar je roept wel van alles maar er is niet bewezen dat deze panelen opeens vocht doorlaten in jaar (laten we zeggen) 20. Dat glas (laten we zeggen) in jaar 50 beter is, poeh dat zou kunnen. Maar is DAT relevant?
Nogmaals je roept wel vanalles maar waaruit blijkt dat dat op zonnepanelen interessant is?
Een ander probleem met een kunststof achterzijde betreft micro cracks. Ik heb voor mij aankoop met diverse installateur hierover gesproken:
Panelen verlaten de fabriek als het goed is zonder microcracks. Om dit te controleren laten de goede fabrikanten standaard foto's maken van de cellen. Hiermee weet je zeker dat de panelen zonder cracks in de cellen de fabriek verlaat. Wanneer door externe omstandigheden ( transport, installatie of hagel inslag) hierna cracks ontstaan vallen deze niet onder de garantie omdat dit een externe oorzaak heeft! Microcracks zijn een van de meest voorkomende problemen!
Installateur die ik heb gesproken en dit hebben meegemaakt adviseren om die reden alleen nog maar glas glas panelen.
Daar gaan we weer. "ik heb gehoord van". "Installateur die ik gesproken heb verkoopt alleen glas-glas".
Ik krijg steeds meer het idee dat je je eigen aanschaf probeert te verkopen en goedpraten tegen jezelf (en ons). Laat ik het dan maar zeggen: Je hebt een goede aanschaf gedaan en Glas Glas zal prima zijn (let op: ik zeg niet "beter").
Als er bij een klant panelen zijn geïnstalleerd met microcracks (komt amper meer voor bij kwaliteit panelen, en ja dat is wel algemeen bekend), is dat gewoon garantie hoor. Dus waar je dit vandaan hebt is ook een raadsel. Waarschijnlijk van de website van een niet nader te noemen Glas-Glas fabrikant?
Daarnaast is glas ook veel veiliger dan kunststof op het dak. Glas brand niet! Was voor mij ook belangrijke reden!
Goed argument! Dat klinkt logisch!
Jammer alleen dat de brand in Heiloo niet de panelen in de brand zette maar het isolatiemateriaal en EPDM (of was het bitumen)

De volgende testen van NRLE en SEAC laten dit goed zien. Dit zijn de grote externe testcenters in Europa.
In het twee filmpje zie je het verschil tussen glas -glas panelen en glas folie panelen.
YouTube: Mechanical strength comparison between glass-foil and glass-glass PV...
Beide zijn geen links en werken niet.
Maar aan de titel te zien, "Damage from walking on a solar Panel"
of over garanties:
Eerste link is een 404
2e link is een handige link voor zonnepanelen en waar op te letten met garantie.
Samenvatting:
Ik lees nog geen steekhoudende argumenten, ik zie geen bewijzen in filmpjes of op de testcenters.
Ik lees een verhaal (best lang) over waarom jij ze hebt gekocht.
Gefeliciteerd met je aanschaf maar om mensen echt te overtuigen van Glas-Glas panelen ben je in mijn ogen niet geslaagd. Je mag het met me oneens zijn maar waarom reageert @Anoniem: 1200388 nou niet op inhoudelijke vragen? Waarom willen ze niet verkopen aan grote partijen etc. Waarom is een glas paneel beter en laat dat dan eens zien. Niets van deze vragen beantwoord je en toch kom je met een heel relaas.
Bedankt voor je input maar ik heb alleen maar gezien waarom jij ze hebt gekocht. Het is heel menselijk om de eigen aankopen te verdedigen (tot op het bot). Ik doe dat ook met dingen waarvoor ik teveel heb betaald maar wilde ze gewoon hebben
Hou het volgende keer wat korter. Dat is wat leesbaarder.

[ Voor 116% gewijzigd door ApC_IcE op 21-05-2019 08:06 ]
Dat is toch handig? Als je huis afbrandt, dan blijven je panelen tenminste heel.ApC_IcE schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:16:
Jammer alleen dat de brand in Heiloo niet de panelen in de brand zette maar het isolatiemateriaal en EPDM (of was het bitumen) in de brand zette!
Net als je ramen die uit elkaar spatten van de hitte, blijven deze superman panelen heel! KnapGioStyle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:22:
[...]
Dat is toch handig? Als je huis afbrandt, dan blijven je panelen tenminste heel.
Ik een vakantie huisje in Engeland ervaring mee. Ideaal ding, geen stilstand verliezen, goedkoop en het werkt.Diff_Angle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:07:
[...]
Laks heeft waarschijnlijk een nauwe verwantschap met het Engelse relaxed.Zie hoe 'relaksed' die Engelsen met een doorstromer douchen, doorstromer vlak naast het neerdwarrelende water, coole gasten die Engelsen. [Afbeelding]
Het huisje had wel een 80A hoofd zekering (1 fase, draadje van een paal met trafo) en een 40A zekering voor de douche. (in een nisje in de muur met een plastic deurtje ...) De rest van de verwarming was ook "full electric" (lees COP1 radiatoren).
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Engeland, Duitsland, Noorwegen, Zweden, goh wat zijn wij toch sufferds met 30000 euro investeringen.....WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:45:
[...]
Ik een vakantie huisje in Engeland ervaring mee. Ideaal ding, geen stilstand verliezen, goedkoop en het werkt.
Het huisje had wel een 80A hoofd zekering (1 fase, draadje van een paal met trafo) en een 40A zekering voor de douche. (in een nisje in de muur met een plastic deurtje ...) De rest van de verwarming was ook "full electric" (lees COP1 radiatoren).
1 PVoutput . Dongen NB
ik heb een koper voor de oude set.
nu komt de vraag hoe kan ik mij zelf verwijderen uit de portal ? of is dat iet noodzakelijk omdat deze straks niet meer op ons dak ligt. de installateur had hier geen pasklaar antwoordt op
leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....
Kabel vervangen en de oude laten 'drogen' water kan overal kruipen..daarna nog eens doormeten.Flappie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:12:
Heeft er er iemand ervaring met de APS YC500i omvormers?
Ik heb een opstelling van 2 x 3 panelen in landscape met een Flatfix Fusion opstelling.
Onder de voorste rij panelen heb ik 3 x een APS YC500i omvormer hangen. Dee hangen met Tie-wraps aan het paneel. Door de gaatjes van de panelen heb ik Tiewraps gestoken en daaraan "hangt" dan de omvormer. Zo hangen ze ongeveer 20 cm van het dak af. Deze opstelling staat er sinds 13 oktober 2018.
Gisterenavond rond 19:30 uur is de groep van de panelen eruit gevlogen en ik kreeg ze niet meer ingeschakeld. Gisteren avond was hier in het oosten wel hevige regenval en onweer.
Vanavond ben ik even het dak op geweest om te kijken maar ik zie niets bijzonders. Er hangen geen kabels of stekkers in het water. Alles hangt netjes onder de panelen.
Ik heb hierna alle omvormers losgekoppeld van de trunk kabel (deze kabel):
[Afbeelding]
Het begin sluit je aan op 230V, het eind sluit je af met een dop zodat de aders elkaar niet raken.
Het vreemde is, dat als ik alles omvormers afkoppel, de groep er nog steeds uit vliegt. Als ik vervolgens de trunk kabel loskoppel van de 230V gaat het goed. Het lijkt er dus op dat er kortsluiting in de kabel zit. Nu zijn het allemaal gegoten stekkers, dus daar kun je helemaal niks mee, behalve de kabel vervangen.
Wellicht is er wat water in een stekker gekomen maar ze hangen redelijk beschermd en zeker niet los op het dak in het water!
Ik heb met een multimeter nog even de aders doorgemeten van de trunk kabel en de meter geeft tussen de fase en de nul ongeveer 2 Kilo Ohm weerstand. Aangezien er niets is aangesloten zou er helemaal niks gemeten moeten worden.
Iemand zoiets eerder gezien?
Ook geen kleine sneetjes, uitgedroogd etc.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
sofar solar sorryAUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:40:
@mikerosauer
Misschien handig om het merk omvormer erbij te vermelden?
niemand een idee ? morgen gaat het spul offline gelukt .
[ Voor 13% gewijzigd door mikerosauer op 21-05-2019 16:27 ]
Anoniem: 1210736
Ik adviseer iedereen die serieus en genuanceerd advies wil om zich door een gecertificeerde installateur met praktijkervaring te laten begeleiden. Ik heb dit ook gedaan en de verschillen in de praktijk ook mogen zien. Voor mij is het de beste keuze geweest om voor glas glas panelen te kiezen.Ik wil gewoon geen kunststof op mijn dak en ben inderdaad heel blij met mijn keuze! Is dat de beste keuze? Ik weet het niet, de tijd zal het leren. Ik heb in ieder geval op basis van een hoop argumenten die voor mij belangrijk zijn voor glas glas zonnepanelen gekozen. Voor mij zijn forums bedoeld om ervaringen te delen.Ik ga geen welles nietes discussies voeren. Mochten er andere mensen zijn die serieus open staan voor mijn ervaring en zoektocht deel ik ze graag.
Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben en zijn eigen keuze maken.
ApC_IcE schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:16:
[...]
Jezus wat een verhaal.
Ik zal eens wat reacties geven:
Ik vind het juist goed dat fabrikanten met open vizier mee helpen in de discussie. Ik ben het niet eens met jouw reactie over de onderbouwing. Ik heb juist glas glas zonnepanelen gekocht vanwege de voordelen.
Open vizier, maar loze kreten zonder onderbouwing (dit gaat over de post van @Anoniem: 1200388 ) waarom Glas-Glas zo goed is. (Wij van Wc eend)
Jij koopt iets omdat je de marketing geloofd. Dat is prima. Maar dat bewijst nog helemaal niets.
En tevens dat je het niet eens bent met me als ik vraag naar onderbouwing?
Het is "jij beweert, dus jij bewijst" en niet andersom. Dat heet reclame.
Ik kan je een heleboel ellende mailen maar er zijn altijd mensen die iets hebben. Er zijn ook panelen in de fik gevlogen. Die hoef ik toch ook niet door te sturen?
Ik heb genoeg ervaring om in de Solar Branche wel te weten wat er gaande is, pijnpunten zijn en waar het hele grote gros gewoon goed gaat. Ik weet wel zeker dat ik niet iemand naar jou hoef te sturen om mijn punt te maken.
Nogmaals: Alleen een buurman is geen bewijs.
Stel nou dat over 15 jaar bekend is dat alle Glasfolie panelen opeens lekken en naar de rammel gaan. Dat zou een zure klap zijn voor alle merken die 25/20/25 jaar garantie geven op de panelen. ( ja ook op microcracks)
Wow, Je doet hier een hoop aannames.
Werkelijke onderbouwing vond je hierboven nog helemaal geen probleem (zie mijn eerste alinea) en nu opeens is het wel belangrijk?
En het is algemeen bekend? Nu beweer je zelfs complete nonsensWaar haal je deze info vandaan? Zit je zelf in de solar branche? Volgens mij namelijk niet. Of je verkoopt misschien Glas Glas.
Volgende puntje: Je vind max rendement op je investering veel belangrijker, maar je vind het niet erg om 1 of 2 jaar langer over je investering te doen. Contradictie nummer 2. Max rendement haal je dus juist niet. Het kost iets meer![]()
De achterkanten van veel panelen zijn Glasfolie. Maar je roept wel van alles maar er is niet bewezen dat deze panelen opeens vocht doorlaten in jaar (laten we zeggen) 20. Dat glas (laten we zeggen) in jaar 50 beter is, poeh dat zou kunnen. Maar is DAT relevant?
Nogmaals je roept wel vanalles maar waaruit blijkt dat dat op zonnepanelen interessant is?
Daar gaan we weer. "ik heb gehoord van". "Installateur die ik gesproken heb verkoopt alleen glas-glas".
Ik krijg steeds meer het idee dat je je eigen aanschaf probeert te verkopen en goedpraten tegen jezelf (en ons). Laat ik het dan maar zeggen: Je hebt een goede aanschaf gedaan en Glas Glas zal prima zijn (let op: ik zeg niet "beter").
Als er bij een klant panelen zijn geïnstalleerd met microcracks (komt amper meer voor bij kwaliteit panelen, en ja dat is wel algemeen bekend), is dat gewoon garantie hoor. Dus waar je dit vandaan hebt is ook een raadsel. Waarschijnlijk van de website van een niet nader te noemen Glas-Glas fabrikant?
Jammer alleen dat de brand in Heiloo niet de panelen in de brand zette maar het isolatiemateriaal en EPDM (of was het bitumen)
Beide zijn geen links en werken niet.
Maar aan de titel te zien, "Damage from walking on a solar Panel"![]()
of over garanties:
Eerste link is een 404
2e link is een handige link voor zonnepanelen en waar op te letten met garantie.
Samenvatting:
Ik lees nog geen steekhoudende argumenten, ik zie geen bewijzen in filmpjes of op de testcenters.
Ik lees een verhaal (best lang) over waarom jij ze hebt gekocht.
Gefeliciteerd met je aanschaf maar om mensen echt te overtuigen van Glas-Glas panelen ben je in mijn ogen niet geslaagd. Je mag het met me oneens zijn maar waarom reageert @Anoniem: 1200388 nou niet op inhoudelijke vragen? Waarom willen ze niet verkopen aan grote partijen etc. Waarom is een glas paneel beter en laat dat dan eens zien. Niets van deze vragen beantwoord je en toch kom je met een heel relaas.
Bedankt voor je input maar ik heb alleen maar gezien waarom jij ze hebt gekocht. Het is heel menselijk om de eigen aankopen te verdedigen (tot op het bot). Ik doe dat ook met dingen waarvoor ik teveel heb betaald maar wilde ze gewoon hebben![]()
Hou het volgende keer wat korter. Dat is wat leesbaarder.
Als ik op de app kijk van mijn SolarEdge, zou ik (het systeem draait vanaf 16 mei) 64kwh opgewekt hebben.
Als ik dan vervolgens in de meterkast kijk, zie ik dat ik 40kwh heb teruggeleverd volgens de meter.
Enig idee wat dit kan zijn heren.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Oja! stom helemaal niet bij stilgestaan. Op het moment van opwekken, wordt er natuurlijk eerst geleverd aan de stroomverbruikers in huis.GioStyle schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:03:
Het verschil is hoogstwaarschijnlijk je eigen verbruik.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
je solaredge zit aangesloten achter de meter.Speedyace schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:58:
Dit is een leuk dingetje.
Als ik op de app kijk van mijn SolarEdge, zou ik (het systeem draait vanaf 16 mei) 64kwh opgewekt hebben.
Als ik dan vervolgens in de meterkast kijk, zie ik dat ik 40kwh heb teruggeleverd volgens de meter.
Enig idee wat dit kan zijn heren.
als je panelen 1000W leveren en de ijskast trekt 1000W dan gaat de stroom dus niet via de meter maar rechtstreeks naar je ijskast. de meter ziet dan 0W.
je hebt dus 64kWh - 40kWh = 24kWh rechtstreeks zelf gebruikt en niet gesaldeerd.
edit:
lol, je was er al achter.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ze hebben bij mijn aanbod gelukkig geen SolarEdge optimizers aangeboden (geen schaduw). De veiling is gewonnen door Gutami Solar Projects. Zie hier de aanbieding:

De aangeboden producten zijn:

[ Voor 8% gewijzigd door mikerosauer op 21-05-2019 15:25 ]
Wat ik heel typisch vind is dat ze de verschillen tussen de panelen neerzetten als bijna louter een verschil tussen blauwe of zwarte panelen. Nergens wordt uitgelegd dat er ook een verschil in opbrengst zit tussen deze panelen. Als een consument de termen niet goed snapt wordt hij hier slecht geïnformeerd.knarf_st schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:11:
Ter info: Vandaag het aanbod van de Eigenhuis collectieve inkoop zonnepanelen ontvangen. De prijs is aan de hoge kant (is mijn mening). Ga hier dan ook geen gebruik van maken, ga het grotendeels zelf doen.
Ze hebben bij mijn aanbod gelukkig geen SolarEdge optimizers aangeboden (geen schaduw). De veiling is gewonnen door Gutami Solar Projects. Zie hier de aanbieding:
[Afbeelding]
De aangeboden producten zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Daarnaast worden de collectieve inkoop systemen vaak nog beroerd geplaatst door ongemotiveerde installateurs die een worst is voorgehouden die een stuk minder vet is wanneer die uit eindelijk word uitgedeeld, en het werk meestal een stuk meer tijd kost dan gehoopt.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Ik heb eerder in het topic mijn ervaringen gedeeld. Ik gaf me op terwijl ik al PV had liggen om zo eens goed te vergelijken waar zij mee kwamen en wat ik al had liggen. Dat viel me allerminst mee. Zo duur vond ik EH niet voor het gemak dat ze bieden.Megalodon_67 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:42:
Ik ben in het verleden ook gevraagd door Eigen Huis om mee te doen aan collectieve inkoop energie en later nog eens voor collectieve inkoop pv-systemen. In beide gevallen veel te duur. Bye bye Eigen Huis.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hun offerte m.b.t. inkoop collectieve energie was simpel te beoordelen door mijn gegevens bij de diverse online energie-prijsvergelijkers in te kloppen, Eigen Huis was een stuk duurder. Hun aanbod voor panelen heb ik hier al eerder gepost, die kwam neer op € 1,42/Wp incl. btw.CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:02:
Ik heb eerder in het topic mijn ervaringen gedeeld. Ik gaf me op terwijl ik al PV had liggen om zo eens goed te vergelijken waar zij mee kwamen en wat ik al had liggen. Dat viel me allerminst mee. Zo duur vond ik EH niet voor het gemak dat ze bieden.
Ik krijg ook net de folder binnen.Megalodon_67 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:42:
Ik ben in het verleden ook gevraagd door Eigen Huis om mee te doen aan collectieve inkoop energie en later nog eens voor collectieve inkoop pv-systemen. In beide gevallen veel te duur. Bye bye Eigen Huis.
Is google maps geblokkeerd op dat kantoor ofzo? Er liggen aan beide kanten panelen.

Ik verwachte eigenlijk wel de slotzin: Heeft u al panelen, dan hoeft u niets te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2019 18:06 ]
Ik denk dat ze niet goed kijken. Ze schrijven wellicht iedereen in de gemeente aan?AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:05:
[...]
Ik krijg ook net de folder binnen.
Is google maps geblokkeerd op dat kantoor ofzo? Er liggen aan beide kanten panelen.
[Afbeelding]
Ik verwachte eigenlijk wel de slotzin: Heeft u al panelen, dan hoeft u niets te doen.
Ik kreeg de brief al via de post nl app, geplinged vanmorgen.ApC_IcE schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:03:
[...]
Ik denk dat ze niet goed kijken. Ze schrijven wellicht iedereen in de gemeente aan?
Vermoedelijk iedereen met een eigen huis.
(er staat: aan de bewoners van: mijn adres)
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2019 19:06 ]
Super irritant niet? dat ze zo om de Nee Nee sticker heenkomen. Want het is wel geadresseerd dus.AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:05:
[...]
Ik kreeg de brief al via de post nl app, geplinged vanmorgen.
Vermoedelijk iedereen met een eigen huis.
(er staat: aan de bewoners van: mijn adres)
En dat wordt ook nog eens betaald door degenen die op deze manier panelen aanschaffen.ApC_IcE schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:08:
[...]
Super irritant niet? dat ze zo om de Nee Nee sticker heenkomen. Want het is wel geadresseerd dus.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik krijg ze ook, terwijl ik eer met goed fatsoen geen paneel meer bij krijg (behalve op noord dan) Had enige tijd geleden zelfs iemand aan de deur om panelen te verkopen......AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:05:
[...]
[Afbeelding]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb destijds ook contact met ze gehad. Ik sloeg ook achterover van de prijs en mijn "naadje van de kous" vragen konden ze maar matig beantwoorden. Ze vissen ook niet in deze vijver hier (tweakers die alles uitzoeken), maar mikken op mensen die ontzorgd willen worden door een grote marktpartij. Kennelijk hoeft dat niet de goedkoopste te zijn, alhoewel ik bovenstaand voorstel redelijk marktconform vind; rond de 1 euro per wp kant en klaar.CurlyMo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:02:
[...]
Ik heb eerder in het topic mijn ervaringen gedeeld. Ik gaf me op terwijl ik al PV had liggen om zo eens goed te vergelijken waar zij mee kwamen en wat ik al had liggen. Dat viel me allerminst mee. Zo duur vond ik EH niet voor het gemak dat ze bieden.
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 21-05-2019 22:49 ]
Wise enough to play the fool
Bovendien zijn die deals nou ook niet zo geweldig. Ongeveer 1,5 jaar geleden hiervoor ingeschreven. Nu zelf een partij gekozen en offertes opgevraagd, zit al bijna 1000 euro onder de prijs via Eigen HuisAUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:05:
[...]
[Afbeelding]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Je snap zelf ook wel toch dat dit niks zegt. Het kan zijn dat dat 1/3 van de prijs is of 1/10. Het kan zijn dat de componenten anders zijn. De mate van ontzorging enz.Freakie1NL schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:54:
[...]
Bovendien zijn die deals nou ook niet zo geweldig. Ongeveer 1,5 jaar geleden hiervoor ingeschreven. Nu zelf een partij gekozen en offertes opgevraagd, zit al bijna 1000 euro onder de prijs via Eigen Huis
In mijn vergelijking kwamen ze met vrijwel dezelfde specificaties als waarvoor ik het zelf heb laten doen, en die prijs was redelijk vergelijkbaar.
Ze zijn alleen wel moeilijker als het om afwijkingen gaat. Bijv. die gekke PV enthousiasteling die toch écht noord vol wil hebben
Er zijn dagen bij dat noord het beter doet dan zuid.
https://pvoutput.org/comp...7683&sid=15478&sid1=37091
Helaas wordt SF niet meer nieuw verkocht.
Maar die gekke pv’er gaat niet aan een saai collectief met weinig keus mee doen, waarbij hij ook nog teveel aan betaald, voor wat hij krijgt.
Na maanden geduld...
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2019 08:27 ]
Sterker nog. voor de panelen die ze aanbieden vind ik het best een goede prijs.CurlyMo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:04:
[...]
Je snap zelf ook wel toch dat dit niks zegt. Het kan zijn dat dat 1/3 van de prijs is of 1/10. Het kan zijn dat de componenten anders zijn. De mate van ontzorging enz.
In mijn vergelijking kwamen ze met vrijwel dezelfde specificaties als waarvoor ik het zelf heb laten doen, en die prijs was redelijk vergelijkbaar.
Ze zijn alleen wel moeilijker als het om afwijkingen gaat. Bijv. die gekke PV enthousiasteling die toch écht noord vol wil hebben
In Noord en Zuid Holland hebben ze best goede prijzen. Je kan het wel of niet eens zijn met ze. ( ik vind VEH een rotorganisatie, ik heb ervaring met hun schilders en andere collectieven) maar ze harken daar best wat binnen. Maar goedkoop is het wel. Misschien te goedkoop. Zijn een heleboel bedrijven in deze tijd failliet gegaan door VEH collectieven.
Was op een gegeven moment de levertijd bij VEH niet iets van meer dan 8 maanden ofzo?
Ik ken verhalen van klanten die 12 maanden moesten wachten
[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 22-05-2019 08:42 ]
Haha Klopt ik was laatst als "vrijwillig duurzaamheidsambassadeur" op bezoek bij een gemeente genoot. Daar wilde zelfs een reguliere installateur de panelen alleen op west leggen niet op oost....... En alles is met solaredge gedaan ivm met veel bomen etc. in de buurt.CurlyMo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:04:
[...]
Dus verteld gegeven dat ze kunnen uitbreiden als ze overgaan op een WP (CV-Ketel was al 15 jaar oud, vloerverwarming etc)
Ja is wel jammer dat daar nog geen panelen liggen ......Andre1973 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:09:
[...]
Ik krijg ze ook, terwijl ik eer met goed fatsoen geen paneel meer bij krijg (behalve op noord dan) Had enige tijd geleden zelfs iemand aan de deur om panelen te verkopen......
Ik heb net weer 3 shell 105Wp paneeltjes gescoord (voor een paar goedkope wandelschoenen die mij niet pasten) Heb nog een paar 2de hands optimizers liggen (toevallig
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Als opwekker van zonne-energie loopt u voorop in de overgang naar duurzame energie. Daar mag u best trots op zijn. Wilt u ook bijdragen aan het zetten van de volgende stap? Dat kan door meer te halen uit uw slimme meter.
Mogen we tijdelijk uw slimme meter extra uitlezen?
In de periode van dinsdag 11 juni tot maandag 1 juli 2019 valt de dag met de meeste zonuren van het jaar. Rond dit moment willen we graag zo veel mogelijk slimme meters uitlezen. Op die manier zien we waar we ons net moeten aanpassen. Zodat u ook in te toekomst gegarandeerd stroom blijft ontvangen en terug kunt leveren. We hebben uw toestemming nodig om uw slimme meter extra uit te lezen. We wissen de verzamelde (individuele) gegevens uit deze eenmalige actie uiterlijk 31 december 2019 uit onze systemen.
Doet u mee? Fijn!
Ben ik wel positief over verrast van Stedin.
Uiteraard bedoel ik bij een vergelijkbare offerte, d.w.z zelfde soort panelen (wat wil zeggen kleur en WP en naamsbekendheid fabrikant), zelfde soort kwaliteit omvormer (wat wil zeggen bekende Chinese of Duitse omvormer), zelfde soort garantie (zowel installatie als vermogensgarantie) en zelfde soort installatie materiaal (dat wil zeggen bekabeling en montage materiaal)CurlyMo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:04:
[...]
Je snap zelf ook wel toch dat dit niks zegt. Het kan zijn dat dat 1/3 van de prijs is of 1/10. Het kan zijn dat de componenten anders zijn. De mate van ontzorging enz.
Hoop dat dit met bovenstaande meer dan duidelijk is.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
1 PVoutput . Dongen NB
Situatie:
• Dak: Oost/West
• Dakhoek: 51 graden
• Oost: 9x295wp
• West: 9x295wp
• totaal WP: 5310wp
• Omvormer: Goodwe 3600D-NS
Naar mijn idee moet het prima kunnen, want met Oost/West kom je nooit boven de 4680w uit wat de omvormer maximaal kan.
Wat is jullie mening hierover?
Een andere omvormer zou betekenen dat die op een 20A groep moet, maar volgens mij mag dat niet zomaar op 3x25A aansluiting.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Denk dat het vermogen slechts 60 procent van totale wp haalt, dus een 3000 omvormer zou al goed zijn.PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:03:
Mijn buren willen zonnepanelen en hebben mij gevraagd voor advies. Ik ben in een offerte traject met een leverancier en zij geven aan dat de omvormer onderbemeten is, ik vind van niet.
Situatie:
Naar mijn idee moet het prima kunnen, want met Oost/West kom je nooit boven de 4680w uit wat de omvormer maximaal kan.
Een andere omvormer zou betekenen dat die op een 20A groep moet, maar volgens mij mag dat niet zomaar op 3x25A aansluiting.
1 PVoutput . Dongen NB
Met jou eens, die omvormer past prima bij die set-up.PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:03:
Ik ben in een offerte traject met een leverancier en zij geven aan dat de omvormer onderbemeten is, ik vind van niet.
Met die hellingshoek is een 3600 zelfs ruim.PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:03:
Mijn buren willen zonnepanelen en hebben mij gevraagd voor advies. Ik ben in een offerte traject met een leverancier en zij geven aan dat de omvormer onderbemeten is, ik vind van niet.
Situatie:
Prima omvormer 3000dns zou zelfs kunnen
Laat ze maar dat plaatje van migjes zien dat vroeger op elke pagina van dit topic stond
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Of je begrenst hem op bv 92%.... Dat kunnen goodwes
Maar inderdaad, met maar 2500Wp per aansluiting en zelfs al haal je pieken van 70% van je totale Wp maak je een 3600DNS ook al niet vol.
Misschien is een 3000 ook wel mogelijk die kun je ook in NS uitvoering krijgen, dat is wel een stuk voordeliger. Mijn ervaring is wel dat een NS warmer wordt als een DNS, dus of het voor de levensduur bevorderlijk is.....
Ik heb 5510 WP op Oost-West op een SMA 5000. Op warme dagen kom ik niet boven de 3500W maximaal. Maar op dagen zoals vorige week, relatief koud, soms regen en dan weer zon tikt hij voor kortere duur zijn maximale vermogen aan. Zal op jaarbasis weinig verschil geven bij jou, vanwege de zeer grote dakhoek.PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:03:
Situatie:
Persoonlijk kan ik slecht tegen een grafiek die af topt..
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 22-05-2019 11:30 ]
Dat plaatje ken ik nog, kon alleen niet vinden.Proton_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:19:
@PASware 4680->3680.
Laat ze maar dat plaatje van migjes zien dat vroeger op elke pagina van dit topic stond
neem liever het zekere voor het onzekere, de 3000 lijkt mij teveel onderbemeten en ook mede daardoor teveel aftopping.exroosje schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:26:
ALs de electra installatie het argument is zou op zich een Goodwe 4200D-NS ook nog kunnen op een 16A groep. Deze zou pieken kunnen geven van ruim 17A , maar in de praktijk komt dit nauwelijks voor en zal je automaat er geen last van hebben, deze slaat pas uit na veel langere en /of veel hogere overbelasting.
Of je begrenst hem op bv 92%.... Dat kunnen goodwes
Maar inderdaad, met maar 2500Wp per aansluiting en zelfs al haal je pieken van 70% van je totale Wp maak je een 3600DNS ook al niet vol.
Misschien is een 3000 ook wel mogelijk die kun je ook in NS uitvoering krijgen, dat is wel een stuk voordeliger. Mijn ervaring is wel dat een NS warmer wordt als een DNS, dus of het voor de levensduur bevorderlijk is.....
Met dat weer zijn die pieken maar heel kort waarschijnlijk, vooral omdat panelen dan snel warmer worden en dus minder opbrengen.Noord27 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:29:
[...]
Ik heb 5510 WP op Oost-West op een SMA 5000. Op warme dagen kom ik niet boven de 3500W maximaal. Maar op dagen zoals vorige week, relatief koud, soms regen en dan weer zon tikt hij voor kortere duur zijn maximale vermogen aan. Zal op jaarbasis weinig verschil geven bij jou, vanwege de zeer grote dakhoek.
Persoonlijk kan ik slecht tegen een grafiek die af topt..
[ Voor 83% gewijzigd door PASware op 22-05-2019 12:56 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Staat gewoon in de openingspost ...PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:53:
[...]
Dat plaatje ken ik nog, kon alleen niet vinden.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Die bedoel ik niet, maar de 2 grafieken van Migjes, die in elkaar overlopen.Speedfightserv schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:56:
[...]
Staat gewoon in de openingspost ...
[Afbeelding]
Deze?PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Die bedoel ik niet, maar de 2 grafieken van Migjes, die in elkaar overlopen.

Bron
[ Voor 9% gewijzigd door BigEagle op 22-05-2019 13:03 ]
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Geinig, ik heb 'm ook gehad.stormfly schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:06:
Beste mevrouw, meneer,
Als opwekker van zonne-energie loopt u voorop in de overgang naar duurzame energie. Daar mag u best trots op zijn. Wilt u ook bijdragen aan het zetten van de volgende stap? Dat kan door meer te halen uit uw slimme meter.
Mogen we tijdelijk uw slimme meter extra uitlezen?
In de periode van dinsdag 11 juni tot maandag 1 juli 2019 valt de dag met de meeste zonuren van het jaar. Rond dit moment willen we graag zo veel mogelijk slimme meters uitlezen. Op die manier zien we waar we ons net moeten aanpassen. Zodat u ook in te toekomst gegarandeerd stroom blijft ontvangen en terug kunt leveren. We hebben uw toestemming nodig om uw slimme meter extra uit te lezen. We wissen de verzamelde (individuele) gegevens uit deze eenmalige actie uiterlijk 31 december 2019 uit onze systemen.
Doet u mee? Fijn!
Ben ik wel positief over verrast van Stedin.
En Stedin is niet eens mijn netbeheerder.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ja die! Dank, die gaat naar de buren!
Je bedoelt deze waarschijnlijk. migjes in "Wat kost 1kWh van jouw PV-installatie ?"PASware schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Die bedoel ik niet, maar de 2 grafieken van Migjes, die in elkaar overlopen.
gebruik voor buren is gratis.
(met 51 graden dak hoek is zelfs een 3kW omvormer nog niet eens zo heel slecht.
maar pas wel op met veel omvormers (die goedkoop zijn) kunnen vaak maar +/-60% van het totaal vermogen per mpp verwerken.
en dit staat vaak niet in de specificaties bij de goedkope omvormers.
dit zie je ook in die grafiek, dat tafeltje op west rond 15:30 tot 17:00 dat is aftopping op de mpp
gebruik op het forum kost 1 biertje.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verticaal optrekkende schaduw, akkoord. Is het ook gunstig als je een schaduw van opzij krijgt, kan je dan beter in landscape leggen? Dacht toch dat men met normale fullcells vaker zei dat het (sneller) ongunstig werd in landscape met vuil enzo op de onderste string. Dus ik vraag me dat dan af. een dergelijke situatie +afweging zou ik krijgen als ik wil uitbreiden: een dak dat vanaf begin van de middag langzaam door een westmuur in de schaduw komt.RvV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:38:
[...]
Het grootste nadeel van half cut cells is dat ze een stukje lastiger zijn om te produceren en daarom ook duurder. Het zijn "normale" cellen die volgens mij met een laser in 2 stukjes worden gesneden. Ze werken erg goed met verticaal optrekkende schaduw over je hele string, als je een stringinverter zou gebruiken.
Zie dit documentje van REC.
https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
Opmaken is misschien soms wel te simpel, echt duurzaam kan je het daarom nog niet noemen.migjes schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:22:
[...]
(maar veel mensen kijken liever naar de goedkoopste offerte en vergeten dat die wel eens minder Wp heeft en daardoor ook minder oplevert. dus daar ben je niet altijd het beste mee af.
en dan word vergeten dat overproductie tegenwoordig eigenlijk zo tof is.
dat opmaken is een stuk simpeler als later moeten uitbreiden omdat je te kort komt.)
Verder ben ik niet helemaal eens dat je meteen alles moet volleggen. Tov 5 jaar geleden zijn panelen in Wp gestegen en kost het ook allemaal stukken minder. Techniek staat niet stil. Die half-cut kwam ik dus net pas tegen en vind ik op zich ook een mooi alternatief op de normale full-cells. Had je 5 jaar geleden alles vol gelegd, dan had het op dat moment zowel meer gekost en minder opgebracht dan wanneer je nu uitbreidt. Enige winst toentertijd was nog zekerheid van salderen, dat had je dan ook 5jr gehad, maar voor hedendaags is dat ook geen goed/bruikbaar argument meer met die onzekerheid van verandering.
Schaduwhandling is alleen beter bij micro-omvormers/optimizers of als de hele string hetzelfde beschaduwd wordt.
Kom maar halen...migjes schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:03:
[...]
gebruik voor buren is gratis.![]()
(met 51 graden dak hoek is zelfs een 3kW omvormer nog niet eens zo heel slecht.
maar pas wel op met veel omvormers (die goedkoop zijn) kunnen vaak maar +/-60% van het totaal vermogen per mpp verwerken.
en dit staat vaak niet in de specificaties bij de goedkope omvormers.
dit zie je ook in die grafiek, dat tafeltje op west rond 15:30 tot 17:00 dat is aftopping op de mpp)
[...]
gebruik op het forum kost 1 biertje.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Wat de installateur daar invult.ptrv schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:44:
Vraagje: ik had begrepen dat ik glas/glas zonnepanelen op het dak zou krijgen, maar wanneer ik in het venster lay-out van SE app naar het typenummer kijk, en dat ga Googlen kom ik uit op glas/folie. Is dit gewoon iets dat handmatig is ingevoerd door de installateur of is het typenummer dat je leest in de App of web interface ook daadwerkelijk het type paneel dat is geplaatst?
Dus hoop maar dat er op het dak ligt wat je gekocht hebt.
Solar edge heeft zelf een service team in Nederland. Zou ze eens proberen. Wellicht kunnen ze iets uitlezen.ritsaert schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:04:
Heb een PV installatie op mijn dak liggen (nu voor bijna 5 jaar) naar tevredenheid maar helaas is de installatie er een maand geleden mee gestopt. Het systeem levert geen stroom meer, de omvormer toont niets meer op z'n display. Nu is alleen een jaar geleden de partij failliet gegaan die de panelen erop heeft gelegd. Er is nog wel fabrieksgarantie vanuit Solaredge voor de omvormer en de micro-omvormers.
Weet iemand wat nu de handigste stappen zijn? Zijn er stappen die ik zelf kan doen om te checken of het systeem inderdaad 'stuk' is (ik heb alleen stekkers eruit getrokkken en er weer ingedaan maar dat gaf geen soelaas). Zijn er nog partijen in Nederland die hierin kunnen helpen en evt de garantie helpen claimen bij Solaredge?
[ Voor 45% gewijzigd door ApC_IcE op 22-05-2019 16:24 ]
Daar past dat glaske bier opmigjes schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:03:
[...]
dat tafeltje op west rond 15:30 tot 17:00 dat is aftopping op de mpp)
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Anoniem: 1210736
Ik adviseer ook altijd om de garantievoorwaarde op te vragen. Er zijn namelijk ook fabrikanten die hele lange garanties afgeven, maar wanneer je de voorwaarde bekijkt stellen ze in de praktijk niets voor. Vraag deze dus ook altijd op. In de meeste gevallen worden bijvoorbeeld de kosten van montage niet betaald en be je toch een smak centen kwijt bij een garantieprobleem. Andere fabrikanten betalen die kosten weer wel. Genoeg installateurs. Gewoon googelen op LG, Sunpower en glas glas zonnepanelen en je vindt er een hoop.
Vraag altijd naar de ervaring van de installateur en referenties. Ikzelf prefereer lokale of regionale specialisten.
Succes
vangoghnl schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:56:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik ga me er nog eens goed in verdiepen. Kan iemand me ook vertellen wat een glas glas paneel kost kan dit niet zo snel vinden namelijk. En welke installateurs leggen dit? We gaan in Zutphen wonen. En ik zie dat ze 295 wp hebben. Is 330wp van bijvoorbeeld lg dan niet slimmer?
Die plaatjes kun je ook zelf maken voor je eigen situatie met: http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htmProton_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:19:
@PASware 4680->3680.
Wel IE gebruiken.
Ik kreeg alweer whatsappjes dat je gewoon door gaat met de misinformatie.Anoniem: 1210736 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:45:
Voordeel van Sunpower is volgens mij dat zij een betere garantie geven dan LG. Wil je de meeste zekerheid, dan is naar mijn mening glas glas de beste keuze. Omdat glas geen vocht en zuurstof doorlaat verouderen cellen minder snel en houdt je meer vermogen over. Daarnaast is de kans op microcracks nihil. Door de betere robuustheid geven fabrikanten een betere garantie op deze panelen.
Ik adviseer ook altijd om de garantievoorwaarde op te vragen. Er zijn namelijk ook fabrikanten die hele lange garanties afgeven, maar wanneer je de voorwaarde bekijkt stellen ze in de praktijk niets voor. Vraag deze dus ook altijd op.[b] In de meeste gevallen worden bijvoorbeeld de kosten van montage niet betaald en be je toch een smak centen kwijt bij een garantieprobleem. [b]Andere fabrikanten betalen die kosten weer wel. Genoeg installateurs. Gewoon googelen op LG, Sunpower en glas glas zonnepanelen en je vindt er een hoop.
Vraag altijd naar de ervaring van de installateur en referenties. Ikzelf prefereer lokale of regionale specialisten.
Succes
[...]
Ik vraag me echt af waar je je info vandaan haalt.
Laat de verschillen in garantievoorwaarden even zien.
Je roept wederom allerlei dingen alsof het feiten zijn.
"Door de betere robuustheid geven fabrikanten betere garantie op deze panelen"
"Vraag altijd naar de ervaring van de installateur en referenties. Ikzelf prefereer lokale of regionale specialisten. "
Ja dat zijn over het algemeen ook de enige die de Glas Glas zo hard aanbieden.
Neemt niet weg dat er allerlei specialisten zijn, lokaal of regionaal, en dus ook landelijk.
Lijkt me wijs om dit keer niet meteen persoonsgegevens te gaan strooien maar wel met feiten en bewijzen of steekhoudende argumenten te komen.
Nu ben je mensen die serieus om advies vragen van LG aan het afpraten om voor Sunpower te kiezen want Glas Glas

FTFYAnoniem: 1210736 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:45:
Ikzelf prefereer lokale of regionale specialisten die Sunpower glas-glas panelen installeren
Geinig, ik heb die mail ook gehad.Proton_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:07:
[...]
Geinig, ik heb 'm ook gehad.
En Stedin is niet eens mijn netbeheerder.
Stedin is wel mijn netbeheerder, maar ik heb mijn slimme meter geweigerd en nog gewoon een ferraris....
Ziet er uit als een massa-mail die naar iets teveel mensen verstuurd is....
Zie ook
Titus in "zonnepanelen plaatsen, check"
ApC_IcE schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:41:
[...]
Sterker nog. voor de panelen die ze aanbieden vind ik het best een goede prijs.
In Noord en Zuid Holland hebben ze best goede prijzen. Je kan het wel of niet eens zijn met ze. ( ik vind VEH een rotorganisatie, ik heb ervaring met hun schilders en andere collectieven) maar ze harken daar best wat binnen. Maar goedkoop is het wel. Misschien te goedkoop. Zijn een heleboel bedrijven in deze tijd failliet gegaan door VEH collectieven.
Was op een gegeven moment de levertijd bij VEH niet iets van meer dan 8 maanden ofzo?
Ik ken verhalen van klanten die 12 maanden moesten wachten
Ik doel op dat de offerte van VEH JaSolar + Growatt had, en die andere LG +SMA. Dat is gewoon net even anders, en dat zal een deel van het prijsverschil verklaren.Noord27 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:53:
@Titus Kwaliteit van de spullen? Kabels gesmeed door elfjes bij het maanlicht? Zonder dollen, spullen zijn overal identiek..
VEH was van de 4 offertes 2 jaar geleden veruit de duurste.
klopt, je kunt heel dom opmaken of slim opmaken.marcel87 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:20:
Opmaken is misschien soms wel te simpel, echt duurzaam kan je het daarom nog niet noemen.![]()
Verder ben ik niet helemaal eens dat je meteen alles moet volleggen. Tov 5 jaar geleden zijn panelen in Wp gestegen en kost het ook allemaal stukken minder. Techniek staat niet stil. Die half-cut kwam ik dus net pas tegen en vind ik op zich ook een mooi alternatief op de normale full-cells. Had je 5 jaar geleden alles vol gelegd, dan had het op dat moment zowel meer gekost en minder opgebracht dan wanneer je nu uitbreidt. Enige winst toentertijd was nog zekerheid van salderen, dat had je dan ook 5jr gehad, maar voor hedendaags is dat ook geen goed/bruikbaar argument meer met die onzekerheid van verandering.
dit hangt af van de tweaker, maar mogenlijkheden genoeg.
en klopt ook, soms kun je later beter spul krijgen.
net zo als je eeuwig kunt wachten om een computer te kopen, want volgende maand komt er een beter model uit.
het verhaal is eigenlijk nooit zwart/wit, maar heel veel tinten grijs er tussen.
maar 1 ding zijn we het wel over eens, het spul is nu zo goedkoop geworden dat je niet hoeft in te houden en lekker vol kunt gooien.
pfff panelen voor onder de 0,30€/Wp kan het nog goedkoper?
vast wel, maar hoeveel, ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
oke willem, leiden, daar kom ik wel vaker. lekker dus.
die botanische kas vind ik erg gaaf.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Wat voor soort panelen? Poly, Percium, all-black, Wp/paneel? Merk/type omvormer?India Sierra schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:53:
Even een prijs check, is 0,71€/Wp ex btw een goede prijs voor een 3150Wp systeem (10 panelen) incl montage en inverter? Zijn Jinko panelen, ken ze zelf niet.
Mono, witte backsheet, 315Wp/paneel, 3000W Growatt omvormer incl wifi stick.Noord27 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:54:
[...]
Wat voor soort panelen? Poly, Percium, all-black, Wp/paneel? Merk/type omvormer?
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 23-05-2019 14:32 ]
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 23-05-2019 14:33 ]
10x sunrise solar full black
1 solar edge omvormer sh3500H
3000 wp
wat een verschil met de vorige set
hoe kun je nu op een zwart dak blauwe polys plaatsen .....

[ Voor 15% gewijzigd door mikerosauer op 23-05-2019 13:29 ]
Ze zeggen overigens dat er leveringsproblemen zijn en de omvormer niet meer retour kan.
In het voorjaar klein beetje aftoppen. Maar als je dat uitrekend en afzet tegen de meerprijs. Dan zou ik het zo laten.
Of je hebt ambities om meer panelen te doen.. het werkt verslavend.
De buren naast me hebben n dak wat schaduw geeft dus kan er helaas niet meer kwijt zonder dat ze 50% of meer in de schaduw liggenChielos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:17:
Ik denk persoonlijk voldoende. Zeker in de zomer!
In het voorjaar klein beetje aftoppen. Maar als je dat uitrekend en afzet tegen de meerprijs. Dan zou ik het zo laten.
Of je hebt ambities om meer panelen te doen.. het werkt verslavend.

Edit: dank voor je input! Wat bedoel je met "aftoppen in t voorjaar"?
[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 23-05-2019 15:27 ]
Aftoppen wil zeggen dat het vermogen van de panelen hoger is dan dat de omvormer kan verwerken, je krijgt dan een opbrengst parabool met een vlakke bovenkant.Cartman! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:26:
[...]
Edit: dank voor je input! Wat bedoel je met "aftoppen in t voorjaar"?
zoiets.
Dit is met een lagere buitentemperatuur (lente), 3900Wp op een 3680W omvormer.
In de zomer wordt dit minder, omdat een paneel minder gaat presenteren naarmate het warmer wordt.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dat is dan toch enorm zonde? Een grotere omvormer kost misschien 100 euro meer.ing_stripe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:42:
[...]
Aftoppen wil zeggen dat het vermogen van de panelen hoger is dan dat de omvormer kan verwerken, je krijgt dan een opbrengst parabool met een vlakke bovenkant.
zoiets.
Dit is met een lagere buitentemperatuur (lente), 3900Wp op een 3680W omvormer.
In de zomer wordt dit minder, omdat een paneel minder gaat presenteren naarmate het warmer wordt.

Maar let op. Die aftop kost je misschien 2kwh.. Laat dat nou eens 50x gebeuren. x 0,21 = 21 euro. Dus dan heb je die 100 euro in 5 jaar terug verdiend..
Maar eerlijk gezegd die 2kwh is echt veel. En 50x... tja..
[ Voor 42% gewijzigd door Chielos op 23-05-2019 16:15 ]
Als die afgetopte grafiekjes maar (laten we zeggen) 20 x per jaar voorkomt en totaal wellicht 1 - 5 euro per jaar schelen is het helemaal niet zo erg.Cartman! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:03:
[...]
Dat is dan toch enorm zonde? Een grotere omvormer kost misschien 100 euro meer.
Dan is 100 extra uitgeven juist zonde. Tenzij je een soort OCD hebt tegen afgetopte grafiekjes (ook schuldig hier
Maar goed... om terug te komen op het verhaal:
Sommige omvormers maken dat aftoppen ook weer "goed" door op de momenten dat er weinig zon is efficienter te werken. Dus helemaal precies weet je het niet en is het allemaal relatief.
Ik zou juist een iets grotere omvormer kopen als er dakruimte over is. Want wat er gezegd wordt: het werkt verslavend.
Dat is niet helemaal correct. In grafiekjes komen de kortstondige pieken niet ter sprake. Zeker op dagen met wat kouder weer, regen en/of bewolking liggen die een stuk hoger. Ook is het zo dat een omvormer zijn rendement iets naar beneden gaat als hij op topvermogen staat te werken. En iets minder sterk onder gedimensioneerde omvormer zal ook koeler blijven. Prijsverschil is ook erg klein tussen een stapje grotere omvormer.Chielos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:12:
Het voelt aan alsof je de hele wereld mist, als je een aftopper ziet:
[Afbeelding]
Maar let op. Die aftop kost je misschien 2kwh.. Laat dat nou eens 50x gebeuren. x 0,21 = 21 euro. Dus dan heb je die 100 euro in 5 jaar terug verdiend..
Maar eerlijk gezegd die 2kwh is echt veel. En 50x... tja..
Er is meer als alleen lichtelijk aftoppen dus. Is mijn eigen ervaring na een jaar aftoppen en nu op 2 omvormers zitten met dezelfde hoeveelheid panelen.
Goed gezien , boven 70 procent vermogen belasting gaat rendement naar beneden, daarom heb ik drie omvormers die meestal een stukje onder hun max zitten. Helaas lukt dat met solar frontier niet altijd...Noord27 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:21:
[...]
Dat is niet helemaal correct. In grafiekjes komen de kortstondige pieken niet ter sprake. Zeker op dagen met wat kouder weer, regen en/of bewolking liggen die een stuk hoger. Ook is het zo dat een omvormer zijn rendement iets naar beneden gaat als hij op topvermogen staat te werken. En iets minder sterk onder gedimensioneerde omvormer zal ook koeler blijven. Prijsverschil is ook erg klein tussen een stapje grotere omvormer.
Er is meer als alleen lichtelijk aftoppen dus. Is mijn eigen ervaring na een jaar aftoppen en nu op 2 omvormers zitten met dezelfde hoeveelheid panelen.
En als ik in winter met een 13k omvormer 400 watt produceer, blijft dit met een 4 k omvormer ook 400 watt ,wat ik niet verwacht had. Dus te grote omvormer bestaat bij mij niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals ik zei: echt ruimte om bij te plaatsen is er helaas niet. Ik heb er 9 op t dak en heeel misschien zou ik een 10e kwijt kunnen maar die zou dan echt altijd deels in de schaduw liggen, dat lijkt me zonde. Op basis van de 9 panelen zou de omvormer dan wel voldoende moeten zijn en op hele zonnige dagen gaan pieken. Ik zou die pieken inderdaad liever niet zien maar als ik er nu heel veel tijd/geld/moeite in moet steken om de aannemer ervan te overtuigen dat ze de omvormer moeten ruilen met een zwaardere (en er al gezegd is dat t niet retour kan) dan kan ik misschien beter eieren voor m'n geld kiezen en aankijken hoe t gaat.
Welke richting liggen je panelen? Die 85 procent rendement duid op west of oost? En dan is je omvormer zeker voldoende. Liggen ze op zuid dan is het niet retour kunnen sturen niet jou probleem maar van je bouwvakker, dat hij ergens rest partijen op koopt is zijn probleem. Iedere groothandel neemt alles terug.Cartman! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:31:
Hoop reacties, bedankt!
Zoals ik zei: echt ruimte om bij te plaatsen is er helaas niet. Ik heb er 9 op t dak en heeel misschien zou ik een 10e kwijt kunnen maar die zou dan echt altijd deels in de schaduw liggen, dat lijkt me zonde. Op basis van de 9 panelen zou de omvormer dan wel voldoende moeten zijn en op hele zonnige dagen gaan pieken. Ik zou die pieken inderdaad liever niet zien maar als ik er nu heel veel tijd/geld/moeite in moet steken om de aannemer ervan te overtuigen dat ze de omvormer moeten ruilen met een zwaardere (en er al gezegd is dat t niet retour kan) dan kan ik misschien beter eieren voor m'n geld kiezen en aankijken hoe t gaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Liggen gericht op t zuiden nu ja, onder een hoek met rekjes (plat dak). De installateur zegt dat er leveringsproblemen zijn en die dingen al maanden geleden zijn besteld en net binnen zijn; ze kunnen dus niet zo'n ding terugnemen. Als jullie advies is om t zo te laten doe ik t maar als de conclusie is dat ik beter een 3000W versie kan hebben dan 2500W dan ga ik er nog werk van maken.reneeke1970 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:55:
[...]
Welke richting liggen je panelen? Die 85 procent rendement duid op west of oost? En dan is je omvormer zeker voldoende. Liggen ze op zuid dan is het niet retour kunnen sturen niet jou probleem maar van je bouwvakker, dat hij ergens rest partijen op koopt is zijn probleem. Iedere groothandel neemt alles terug.
Overigens zou t een probleem van de aannemer zijn; niet die van de installateur. Ik weet alleen niet hoe sterk m'n zaak is. Er is nooit specifiek genoemd welke omvormer ik erbij heb zitten maar er stonden in de open begroting van onze 9 woningen ook 9 omvormers waarvan 1 2500W en de rest 4000W; aangezien wij de minste panelen hebben is t logisch dat die van 2500W voor ons is maar dit is verder nooit expliciet gezegd.
[ Voor 20% gewijzigd door Cartman! op 23-05-2019 17:00 ]
Er zitten hier mensen uit dit vak gebied en misschien dat die levering problemen kunnen bevestigen?Cartman! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:56:
[...]
Liggen gericht op t zuiden nu ja, onder een hoek met rekjes (plat dak). De installateur zegt dat er leveringsproblemen zijn en die dingen al maanden geleden zijn besteld en net binnen zijn; ze kunnen dus niet zo'n ding terugnemen. Als jullie advies is om t zo te laten doe ik t maar als de conclusie is dat ik beter een 3000W versie kan hebben dan 2500W dan ga ik er nog werk van maken.
Overigens zou t een probleem van de aannemer zijn; niet die van de installateur. Ik weet alleen niet hoe sterk m'n zaak is. Er is nooit specifiek genoemd welke omvormer ik erbij heb zitten maar er stonden in de open begroting van onze 9 woningen ook 9 omvormers waarvan 1 2500W en de rest 4000W; aangezien wij de minste panelen hebben is t logisch dat die van 2500W voor ons is maar dit is verder nooit expliciet gezegd.
Maar ik persoonlijk zou een 3000 nemen. Heb je jaren plezier van. En een tiende paneel met een optimiser is zo geplaatst hoor nadat het virus zijn werk doet..... (Duurt maar drie weken gemiddeld )
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat het wel mee gaat vallen.
Hier heb je 2880 Wp op een 2500 watt omvormer.
https://pvoutput.org/intr...002&sid=18327&dt=20190513
Kijk je een dag verder, dan top die al niet meer af.
Enkel in voorjaar met kouder weer verwacht ik, iets aftoppen.
Welke panelen zijn het?
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2019 17:21 ]
LG Neon II Black 320Wp, de omvormer zou een SMA SunnyBoy 2.5-1VL-40 worden.AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:20:
@Cartman!
Ik denk dat het wel mee gaat vallen.
Hier heb je 2880 Wp op een 2500 watt omvormer.
https://pvoutput.org/intr...002&sid=18327&dt=20190513
Kijk je een dag verder, dan top die al niet meer af.
Enkel in voorjaar met kouder weer verwacht ik, iets aftoppen.
Welke panelen zijn het?
Hier een voorbeeld:
https://pvoutput.org/intr...184&sid=57937&dt=20180702
https://pvoutput.org/intr...184&sid=57937&dt=20190513
Maar nogmaals, je mist er weinig aan denk ik.
Bovenstaand is een dak op 30 graden
Thanks. Op zich is t dus geen drama maar als t kan zou ik er graag een 3.0 variant van maken om geen toppen te hebben. De terugverdientijd zal misschien wat langer zijn maar nu komt t op de grote hoop en uiteindelijk verdien je t wel terug.AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:27:
Die doen het iets beter.
Hier een voorbeeld:
https://pvoutput.org/intr...184&sid=57937&dt=20180702
https://pvoutput.org/intr...184&sid=57937&dt=20190513
Maar nogmaals, je mist er weinig aan denk ik.
Bovenstaand is een dak op 30 graden
Aftoppen kan ik ook niet tegen.
Hier 2275 op een SMA 2.5 (2x)
Maar verlies van aftoppen valt mee (nogmaals)
Er zijn wat leveringsproblemen met SMA, omdat ze (snel) met een nieuwe serie uit komen (die wel gecertificeerd was, maar dat is een ander verhaaltje)
Maar je hebt nog meer ruimte dus, omdat je het over schaduw hebt?
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2019 17:31 ]
Is de serie die ik nu krijg niet in orde of is t niet belangrijk verder?AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:31:
@Cartman! Ja dan kan natuurlijk.
Aftoppen kan ik ook niet tegen.
Er zijn wat leveringsproblemen met SMA, omdat ze (snel) met een nieuwe serie uit komen (die wel gecertificeerd was, maar dat is een ander verhaaltje)
Beperkt; ik zou misschien een 10e paneel kwijt kunnen maar kans is groot dat deze dan zichtbaar wordt vanaf de voorkant van t huis en dat is niet toegestaan. Dan zou ik deze 90 graden moeten draaien waardoor de helft t grootste deel van de dag in de schaduw ligt.Maar je hebt nog meer ruimte dus, omdat je het over schaduw hebt?
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw