Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.756 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
@Rol-Co bedoelt het balkje waarmee de twee automaten gekoppeld zijn in de meterkast. Dit balkje zorgt ervoor dat als één automaat eruit gaat, dat de andere automaat dan ook uitschakelt. Als het er is kun je zo zien zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:24:
[...]

@Rol-Co bedoelt het balkje waarmee de twee automaten gekoppeld zijn in de meterkast. Dit balkje zorgt ervoor dat als één automaat eruit gaat, dat de andere automaat dan ook uitschakelt. Als het er is kun je zo zien zitten.
Ja dat balkje is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

vangoghnl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:16:
[...]

Oké, maar wat is dan aan te bevelen wel voor glas glas te gaan of niet? LG en Panasonic waren niet glas glas als ik het goed begreep.
Beide hebben een glasfolie aan de achterkant om het nog ingewikkelder te maken.

Dat verhaal dat ze sneller delamineren etc kan ik nergens gegevens over vinden. En geen enkel bedrijf net als @Verwijderd geven op geen enkele manier bewijzen waaruit dit blijkt. Dus ik roep bullshit. Gewoon een reden om meer te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Andre1973 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:19:
[...]

Glas-glas is meestal het wat duurdere segment van de markt, dus als je dat aanspreekt, goede spullen, en niet voor de laagste prijs wil gaan dan is glas-glas aan te bevelen.
Je TvT word wat hoger, maar als je dat niet uit maakt en ook geen verhuisplannen hebt, is het een goed optie.
Dat verhaal dat ze sneller delamineren etc kan ik nergens gegevens over vinden. En geen enkel bedrijf net als @Verwijderd geven op geen enkele manier bewijzen waaruit dit blijkt. Dus ik roep bullshit. Gewoon een reden om meer te laten betalen.
Dat er meer glas in zit of dat ze zogenaamd dikker of sterker zijn en dat dat correleert aan microcracks etc. Poeh ik vind dat een hoop beweringen maar in 3 jaar tijd heeft niemand me overtuigd van glas-glas behalve marketing.

Edit:
Ging iets mis met quoten. Dubbel bericht

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 19-05-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ApC_IcE schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:39:
[...]
Dat er meer glas in zit of dat ze zogenaamd dikker of sterker zijn en dat dat correleert aan microcracks etc. Poeh ik vind dat een hoop beweringen maar in 3 jaar tijd heeft niemand me overtuigd van glas-glas behalve marketing.

Edit:
Sterker zijn ze wel, over glas-glas (SF * TSMC) panelen heb ik (en ik ben de kleinste niet) heen gelopen met een paneel op mijn schouder, dat zou ik bij een glas-folie paneel niet doen.
Meer glas zit er zeker in, waar komt anders dat verschil in massa vandaan? en meer glas is minder doorbuigen onder dezelfde omstandigheden.
Deleminatie zou o.a. komen doordat er in de jaren toch lucht door het folie heen kan gaan, en daarmee delaminatie veroorzaakt.
Ik heb hier zelf geen onderzoek naar gedaan, maar dat zijn de beweringen uit de markt over glas-glas t.o.v glas-folie.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:36
[...]

Edit:
Oké, ik zou dan dus beter kunnen gaan voor lg of Panasonic ook omdat die volgens mij meer wp hebben dan solarwatt. Maar zitten er nog veel verschillen in lg op Panasonic? Prijs maakt niet veel uit als ik zo op internet kijk. Ons schuine dak is op het oosten klein beetje richting het zuiden gericht als ik in de zonatlas kijk. Is dat nog bepalend voor het merk dat je kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:14
ApC_IcE schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Stel je hebt 1x40A hoofdzekering.
Dan kan je deze toch aansluiten met een 1x32A of 1x25A of ben ik nou gek.

Met 32A kan je wel meer aan de 6000, 32A x 230V?
@Verwijderd reageert op de eerdere berichten over netcode en de aansluitrichtlijnen van 5kVA terugleveren per fase. Aangezien zijn SE6000H aftopt, wil overigens niet meteen zeggen dat die 6kW ook allemaal terug het net in gaat.

De toekomst zal uitwijzen of dit soort situatie gedoogd zullen blijven, slimme meters, etc.... blablablabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-09 04:36
Rouske schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:29:
[...]

Is die gelinkte info dan van de netbeheerder....?
Volgens mij niet.

Onderstaande uit dit document van Liander.
De maximale teruglevering per aansluitcategorie voor 1-fase aansluitingen staat weergegeven in onderstaande tabel. Liander adviseert bij teruglevering van meer dan 5 kW de inverter aan te sluiten op 3 fasen. Dit verzekert een probleemloze teruglevering. U dient dan een 3-fase aansluiting aan te vragen.

Aansluitcategorie Doorlaatwaarde aansluiting Max teruglevering bij cos phi=1 (kVA=kW)
E-AC1 1 x 6A 1,4 kVA
E-AC1 1 x 25A 5 kVA
E-AC1 1 x 35A/40A 5 kVA

Dus niks per omvormer of per zekering achter de hoofdaansluiting,
5kVA per fase van de hoofdaansluiting, bij 3-fase hoofdaansluiting van 3x25A mag het iets meer zijn, namelijk 17kVA.
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:46:
[...]

Ja mooi, maar Wp is geen omvormer vermogen, en je kan de omvormer ook powerlimitten, op 1 fase gaat al je verbruik er nog af dus 5700 zou ik gewoon doen als max vanwege de 40A.
Aziraphale schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Dat is dus ook mijn punt: Haal ik straks op enig moment die theoretisch Wp en ga daadwerkelijk over de 5700 heen? Dat zou dus door 2 omvormers apart aan te sluiten geen issue moeten zijn volgens mijn leverancier.
Mijn insteek was alle panelen dezelfde opstelling (op de helling na). Na alles wat er geschreven is duidelijk een no-go. Als de insteek van de netcode is om scheefvoeding te voorkomen. Zou dit toch ook een oplossing kunnen zijn?
Aziraphale schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Dat is dus ook mijn punt: Haal ik straks op enig moment die theoretisch Wp en ga daadwerkelijk over de 5700 heen? Dat zou dus door 2 omvormers apart aan te sluiten geen issue moeten zijn volgens mijn leverancier.
Als je dan een andere richtiging per omvormer kiest.
Mijn huidige set ligt +/- zuidzuidoost, dan leg ik er nog 4 westzuidwest. Dan kom je mi door de verspreiding op hetzelfde moment nooit over de terugleveringsgrens. Als de extra omvormer(s) en de max teruglevering op hetzelfde moment beperkt blijft. Door bv gebruik te maken van de micro omvormer die AUijtdehaag aangeeft: https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/
Of twee van deze: https://www.google.com/ur...Vaw0UTNwwE0TWW_zmyoZajJHG

Dan zou het toch alsnog kunnen?

Als ik dan de 16A-C in de hoofdkast vervang voor https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html, zoals gesuggereerd. Kan ik vanaf deze groep in de garage splitsen een drie 10a: https://www.conrad.nl/p/i...ase-en-nul-10a-abb-083634 .tw:1 groepen voor de garage/tuin en 1 voor elke APS YC600. Die maken dan gebruik van de aardlek in de hoofdschakel kast. Of werkt dat niet achter elkaar?

Ik begrijp het toch goed dat de APS YC600 max. op 2.39A aangesloten moet zijn en de APS QS1 op 12.5A?
https://emea.apsystems.co...r-EMEA-Datasheet_NL-1.pdf
https://emea.apsystems.co...600-Datasheet_EMEA_NL.pdf
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:49:
@Helahola!
Die aardlekschakelaars zijn van de linkerkast.
Er mogen maar 4 groepen op per aardlekschakelaar
Als die 2 c-automaten daarop zijn aangesloten is het fout.
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
(onder het kopje Aardlekschakelaar (ALS) )

Niet om alles af te keuren hoor. Maar het valt me op.

Edit:
Ik vermoed dat ze niet achter aardlek zitten.
Misschien kan je ze dan vervangen voor deze:
https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html
https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html
(enkel voor PV, vanwege 100 mA, maar 30 mA gaat ook vaak wel goed)
De 25A laat ik dan zitten na aanleiding van dit hieronder:
De max 5 kVa, blijft op hetzelfde moment bij toepassing van bovenstaande dan toch ook gewaarborgd? En ben ik er toch? Ik kom dan alsnog in de buurt van mijn eigen max jaar verbruik :P .
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:41:
@Rouske
Nou ok dan.
@onetime Pas je de 3 × 3.680 W = 11.040 W op 3x25A even aan in de openingspost?

@Helahola!
Stop maar, max 5 kVa invoeden dus.

Volgens mij hoeft een vast aangesloten toestel geen aardlekbeveiliging te hebben, maar ik kan het mis hebben.
Net zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Andre1973 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Sterker zijn ze wel, over glas-glas (SF * TSMC) panelen heb ik (en ik ben de kleinste niet) heen gelopen met een paneel op mijn schouder, dat zou ik bij een glas-folie paneel niet doen.
Meer glas zit er zeker in, waar komt anders dat verschil in massa vandaan? en meer glas is minder doorbuigen onder dezelfde omstandigheden.
Deleminatie zou o.a. komen doordat er in de jaren toch lucht door het folie heen kan gaan, en daarmee delaminatie veroorzaakt.
Ik heb hier zelf geen onderzoek naar gedaan, maar dat zijn de beweringen uit de markt over glas-glas t.o.v glas-folie.
Op de sf panelen zit ook glasfolie op de achterkant?
Ja ik hoor dezelfde beweringen. Maar zowel AEG met hun whitelabel glas glas inkoop en solarwatt beweren het maar inderbouwen of bewijzen niet. En dat maakt het lastig.
Het was ook toentertijd dat vastschroeven op panlatten helemaal het ding was. Tot de stormen kwamen en dakbeschotten beschadigd raken.

Het klinkt beide logisch maar daar spelen ze dan ook op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

vangoghnl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Oké, ik zou dan dus beter kunnen gaan voor lg of Panasonic ook omdat die volgens mij meer wp hebben dan solarwatt. Maar zitten er nog veel verschillen in lg op Panasonic? Prijs maakt niet veel uit als ik zo op internet kijk. Ons schuine dak is op het oosten klein beetje richting het zuiden gericht als ik in de zonatlas kijk. Is dat nog bepalend voor het merk dat je kiest?
Pana zit met 96 cellen en hoger voltage en op 325wp met de all black. Tevens 159cm hoog.

Lg zit op 330 en 60 cellen. Maar optisch weer wat mooier en 168cm hoog.

Ik denk dat je geen foute keuze kunt maken in deze.
Zelfde prijs maakt het zelfs iets lastiger.

Ik heb zelf de lg 365 (niet all black) maar bij mij zie je ze amper.

Dan nog zou ik denk ik in deze keuze voor panasonic gaan ivm hoger V. Ik denk zelfs dat op de lange termijn die 5wp geen reet verschil maakt maar dat gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlander007
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04:36
Hallo mensen,
Ik heb sinds 10 dec een configuratie op het dak gericht 170graden zuidkant.
Platdak Flatfix Fusion landscape tussenafstanden ipv 50cm op 30cm om Beter uit te komen qua posities.
14x LG Neon 2 320w (4,48kWp)
SolarEdge p370 optimizers
SolarEdge SE4000HD + Modbus rs485 meter in meterkast met 3 aderig signaaldraad om metingen met afname en eigen gebruik te kunnen zien in de app.
Met 4mm naar de meterkast met 20a aardlek automaat.
Verbruik eensgezinswoning voor plaatsing zonnepanelen +\- 2600 tm 2800kwh.
Installatie productie tot nu; 1,54MWh
Eigen verbruik; 280kWh.
Verbruik woning; 620kWh

Omdat ik een eenmanszaak heb was de btw niet direct terug te vorderen. De belastingdienst wilde geen 2e btw nummer openen en opheffen voor de administratieve lasten. Uiteindelijk een schrijven gehad dat deze eenmalig op de eenmanszaak teruggevorderd mocht worden.

[ Voor 31% gewijzigd door westlander007 op 19-05-2019 13:55 . Reden: Energie verbruik vermeld voor plaatsing. ]

notebook: HP Zbook 17, Intel i7, Samsung 840 Pro 256Gb, 24Gb Geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
[...]

Edit:
Dat kunstof buiten na verloop van tijd verouderings verschijnselen vertoont en er dan vocht in je panelen kan komen hoeft geen verdere uitleg, daar zijn de deskundigen het wel over eens.

De Glas/Glas panelen zouden dat probleem niet moeten hebben, maar misschien hebben die dan wel weer andere problemen, niemand die het weet.
Accellerated Lifetime tests, zijn nooit 100% indicatief voor de echte levensduur dus ondanks dat die positief uitpakken voor Glas/Glas weten we het over een jaar of 20-30 waarschijnlijk pas echt.

Conceptueel leek het mij in iedergeval een goede oplossing en aangezien ik niet 20-30 jaar wil wachten om te weten of het echt beter is heb ik wel gekozen om meer te betalen voor Glas/Glas panelen om op mijn garage te kunnen leggen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Die 3-fase omvormer is duurder, plus de 3-fasen meterkast-aansluiting kost geld. Niet de beste investering imho, alleen maar nadelen voor mij.
Stel je ook eens voor dat het geld kost... 6000Wp is gewoon per definitie 3 fasen. Gepruts met een kookgroep (die daar niet voor bedoeld is) kan m.i. echt niet. Vooral de belasting van de 2 nuldraden is nu niet te voorspellen, en wordt ook niet gecontroleerd. Automaten meten alleen de fase. Dus als er 1 nuldraad slecht contact maakt, krijgt de ander 6000W (=26A) voor zijn kiezen. Recept voor een brandje.

Vermoedelijk zal de verzekering ook niet uitkeren, mocht er iets mis gaan. (ook al ligt de oorzaak heel ergens anders). Dan wordt de goedkope oplossing ineens een hele dure...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
hesselbeertje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Stel je ook eens voor dat het geld kost... 6000Wp is gewoon per definitie 3 fasen. Gepruts met een kookgroep (die daar niet voor bedoeld is) kan m.i. echt niet. Vooral de belasting van de 2 nuldraden is nu niet te voorspellen, en wordt ook niet gecontroleerd. Automaten meten alleen de fase. Dus als er 1 nuldraad slecht contact maakt, krijgt de ander 6000W (=26A) voor zijn kiezen. Recept voor een brandje.
Ondanks dat dit een erg slechte constructie blijft, zou je het probleem van de niet beveiligde nuldraden kunnen oplossen door een 4P installatieautomaat (geen 3P+N!) te monteren.
En die hoeft nog niet eens duur te zijn.
Daarmee heb je het probleem van de onderbemeten diameter van de aarde draad echter nog niet opgelost.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rouske schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:19:
[...]

@Verwijderd reageert op de eerdere berichten over netcode en de aansluitrichtlijnen van 5kVA terugleveren per fase. Aangezien zijn SE6000H aftopt, wil overigens niet meteen zeggen dat die 6kW ook allemaal terug het net in gaat.

De toekomst zal uitwijzen of dit soort situatie gedoogd zullen blijven, slimme meters, etc.... blablablabla
Niet zo gek veel minder overigens: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xr1okv9yuq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vermoedelijk zal de verzekering ook niet uitkeren, mocht er iets mis gaan. (ook al ligt de oorzaak heel ergens anders). Dan wordt de goedkope oplossing ineens een hele dure...
Alle apparaten zijn conform de voorschriften aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:00:
[...]
Alle apparaten zijn conform de voorschriften aangesloten.
?
In welk voorschrift staat dan dat je een omvormer achter een 2x16A kookgroep mag aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:02:
[...]

?
In welk voorschrift staat dan dat je een omvormer achter een 2x16A kookgroep mag aansluiten?
Ik heb die verantwoordelijkheid bij de buurman / netbeheerder medewerker gelaten. Ik heb daar geen verstand van. Een inductie-plaat wordt toch op vergelijkbare wijze aangesloten met ipv 11kW 7kW capaciteit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Ik heb die verantwoordelijkheid bij de buurman / netbeheerder medewerker gelaten. Ik heb daar geen verstand van. Een inductie-plaat wordt toch op vergelijkbare wijze aangesloten met ipv 11kW 7kW capaciteit ?
Lees de post van @hesselbeertje hierboven maar eens goed.
Bij een elektrische kookplaat is er intern een scheiding gemaakt tussen de twee fasen. Daarbij is dat de scheiding zo gemaakt, dat als er een nuldraad los hangt, de ene helft van de plaat het gewoon niet doet.
Jouw omvormer daarentegen is helemaal niet gemaakt voor een kookgroep, maar die hebben jullie gewoon op twee parallelle draden aangesloten. Als er nu een nuldraad los hangt, krijgt de andere de complete stroom voor zijn kiezen en zal veel te warm worden.
Deze installatie deugt echt niet en had zoals al eerder gemeld gewoon op 3 fasen gemoeten.
Het alternatief was wellicht geweest om een 25 A groep te maken en deze met minimaal 3x4 mm² aan te sluiten. Probleem is dan wel dat je niet meer selectief bent tov je hoofdzekering. Maar dat is volgens mij een wens en geen eis.
Edit: Als je nu een 40A hoofdzekering (1 fase) hebt, dan met je met een 25A groep nog steeds selectief.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hesselbeertje @Andrehj Met als dit en als dat kan ik helaas niet veel. Als de hemel naar beneden etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:19:
@hesselbeertje @Andrehj Met als dit en als dat kan ik helaas niet veel. Als de hemel naar beneden etc etc
Dus je doet ook geen gordel om in je auto? Risico zijn toch concreet gemaakt? Doorbranden van je bekabeling en voordat dat gebeurd het risico op brand in huis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Dus je doet ook geen gordel om in je auto? Risico zijn toch concreet gemaakt? Doorbranden van je bekabeling en voordat dat gebeurd het risico op brand in huis.
Ieder leeft met de door hem/haar als acceptabel gekwalificeerde risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:28:
[...]

Ieder leeft met de door hem/haar als acceptabel gekwalificeerde risico's.
Waarom zou je die risico's willen lopen of woon je op jezelf in een vrijstaand huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:28:
[...]

Ieder leeft met de door hem/haar als ecceptabel gekwalificeerde risico's.
Je nuldraden zijn op deze manier onvoldoende beveiligd. Dit had nooit zo opgeleverd mogen worden. Ik denk echt dat je het risico onderschat hopelijk vanwege onvoldoende kennis.

Zelf omdat er 2 draden onder dezelfde aansluiting zitten aan de omvormer zijde is het risico op een losse verbinding al hoger.

Let op een brandverzekering keert hoogstwaarschijnlijk niet uit! Kans op letsel bij jezelf en dierbare daargelaten

[ Voor 4% gewijzigd door Delakhan op 19-05-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
[...]

Onzin. Met 7160Wp topte ik vrijwel nooit af met een 5000W omvormer. Ligt puur aan de opstelling. Hoeveel Wp is absoluut geen synoniem voor 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo @Delakhan @hesselbeertje Ik reageer verder niet meer op dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:41:
Zullen we in dit topic dan ook maar niet meer op jou reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo Jouw/Jullie keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:32
Nog even terugkomend op dat max. 5700w verhaal: Mijn uitbreiding is door de installateur aangemeld bij Enexis en die hebben mij een brief gestuurd waarin staat dat de huidige hoofdmeter geschikt is en niet vervangen hoeft te worden. Van de bestaande set heb ik net zo'n brief liggen uit 2013, dus het lijkt me dat Enexis dan toch weet dat er bij bij straks 7972Wp op het dak ligt. Nu is dit natuurlijk niet hetzelfde als het opzeggen van een gascontract, waarbij ze direct aanslaan over de enorme risico's, maar het lijkt me dat ze toch wel zouden reageren als ze weten dat deze capaciteit hier ligt en dit kan een risico voor hun netwerk op gaan leveren? Ze weten bij Enexis, volgens mij, toch echt wel dat ik een 1-fase 40A aansluiting heb. Of denk ik nu te simpel?

Overigens meen ik me uit het gesprek met de installateur te herinneren dat het er ook iets mee van doen had dat het totale verhaal onder de maximale capaciteit van de hoofdzekering bleef. Dan zou het over twee omvormers geen probleem zijn, maar alles op 1 omvormer wel. Het werd toen allemaal echter wel wat hogere wiskunde voor me en ik heb gedacht dat als zij het goed uitgezocht hadden het wel zou kloppen. Ik kan me hierin dus vergissen. :?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Ik wil je niet aanvallen o.i.d. alleen informeren dat er een onveilige situatie is in je directe nabijheid en hoop dat je het liefst een onafhankelijk iemand met voldoende kennis hierna laat kijken.

Netcode verhaal durf ik geen uitspraken over te doen hoe dit echt wettelijk afgetimmert zit. Wat wel en wat niet.... En vind ik ook eerlijk gezegt niet zo spannend. De veiligheid van jou en je evt. dierbaren wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Delakhan schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:51:
[...]
De veiligheid van jou en je evt. dierbaren wel.
En die van de buren en andere omwonenden. Verder is natuurlijk ook het gevaar dat dit als optie wordt gepropageerd naar anderen. Hetzelfde door buurman, hetzij door hemzelf.

Hier ook een CV monteur gehad die doodleuk gaslekken ging detecteren met zijn aansteker. Vervolgens toch echt wel even gebeld met het bedrijf waar hij werkzaam was. Als niemand dat doet, dan blijft zo iemand dat doen tot zijn pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Noord27 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:39:
[...]

Onzin. Met 7160Wp topte ik vrijwel nooit af met een 5000W omvormer. Ligt puur aan de opstelling. Hoeveel Wp is absoluut geen synoniem voor 3 fase.
In dit geval gaat het om een 6000W omvormer die getuige de afbeeldingen wel aftopt. Dat is echt wel iets wat veel beter op een 3-fasen aansluiting (of een 25A groep) had gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Andrehj schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:00:
[...]

In dit geval gaat het om een 6000W omvormer die getuige de afbeeldingen wel aftopt. Dat is echt wel iets wat veel beter op een 3-fasen aansluiting (of een 25A groep) had gemoeten.
Hoewel het waarschijnlijk wel goed zal gaan, zit je met 6000W en 230V al op 26 A... en is een 25A zekering een beetje aan de krappe kant.
Dan zou ik een 32A zekering nemen en ook de bekabeling aanpassen (4mm2 of zelfs 6mm2 als het een lange kabel moet zijn (>30m))
Of inderdaad naar 3 fasen overstappen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Hoewel het waarschijnlijk wel goed zal gaan [...]
Mooi hoe de conversatie zich in 'in zijn algemeenheid' voortzet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
PentaClover schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:06:
[...]
Hoewel het waarschijnlijk wel goed zal gaan, zit je met 6000W en 230V al op 26 A... en is een 25A zekering een beetje aan de krappe kant.
Dan zou ik een 32A zekering nemen en ook de bekabeling aanpassen (4mm2 of zelfs 6mm2 als het een lange kabel moet zijn (>30m))
Of inderdaad naar 3 fasen overstappen.
Als je 6 kW gaat invoeden zit je echt bij de omvormer niet meer op 230V. Dan is de spanning al snel 240V. En 6000/240 is precies 25A. Dat zou dus precies moeten kunnen. Bovendien is 25A nog net selectief bij een 40A hoofdzekering. Je mening over die dikkere kabel deel ik overigens.
Maar ik blijf het een erg vreemde constructie vinden. Want waarom zo moeilijk gedaan met die dubbele kookgroep als er ook gewoon een 25A groep had kunnen worden aangelegd? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mijn Goodwe-omvormer schijnt een AC overspanningsbeveiliging te hebben, waarschijnlijk om af te schakelen bij een te hoge netspanning bij 253 Volt neem ik aan? De vraag is of deze ook beschermd tegen piekspanningen op het net door indirecte blikseminslag? Zijn er hier mensen die hun pv-systeem bij onweer loskoppelen van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
CurlyMo schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:53:
[...]

En die van de buren en andere omwonenden. Verder is natuurlijk ook het gevaar dat dit als optie wordt gepropageerd naar anderen. Hetzelfde door buurman, hetzij door hemzelf.
Je moet het niet groter maken dat het is..... hij is geïnformeerd en verder opblazen heeft geen zin. @Verwijderd net als iedere tweaker is slim genoeg om dat te begrijpen. Ik hoop alleen echt dat hij hier naar laat kijken en niet verder verkondigt. Hierop doorgaan zal een averechts effect kunnen hebben wat ik in dezen echt niet wil.

Parrallel leggen van kabels mag maar onder strikte voorwaarden die in een huisinstallatie eigenlijk nooit van toepassing zijn. Daar de kabeldiameters te klein zijn.

Dat van de netcode en max. terugvoeding naar het net heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan en vind ik eigenlijk wel interessant!

De rest is simpel, kabeldiameters (afstand, ligging, vermogen ed...)-> selectiviteit beveiligingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Andrehj schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Als je 6 kW gaat invoeden zit je echt bij de omvormer niet meer op 230V. Dan is de spanning al snel 240V. En 6000/240 is precies 25A. Dat zou dus precies moeten kunnen. Bovendien is 25A nog net selectief bij een 40A hoofdzekering. Je mening over die dikkere kabel deel ik overigens.
Maar ik blijf het een erg vreemde constructie vinden. Want waarom zo moeilijk gedaan met die dubbele kookgroep als er ook gewoon een 25A groep had kunnen worden aangelegd? :?
Ik vermoed dat het idee van de buurman was dat de stroom dan netjes over de beide aders verdeeld wordt en de stroom dan door elke ader laag genoeg is...Maar dat is speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hier gebruiken ze wel twee aders parallel.
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/s4010047.jpg

En als er een ader los zit heb je een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Delakhan schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:19:
[...]

Je moet het niet groter maken dat het is..... hij is geïnformeerd en verder opblazen heeft geen zin.
En nog veel belangrijker, toekomstige lezers zijn ook geinformeerd en zullen hopelijk ingrijpen als hun installateur zoiets voorsteld. Het zou toch jammer zijn om over een paar jaar in het nieuws te lezen over woning branden waarbij de onfortuinlijke bewoners roepen dat ze op tweakers hebben gelezen dat het best zo aangesloten kon worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Delakhan schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:19:
[...]

Je moet het niet groter maken dat het is..... hij is geïnformeerd en verder opblazen heeft geen zin.
Ook niet kleiner. Er zijn genoeg topics waarin je leest dat tweakers een leuke DIY oplossing hebben bedacht in hun meterkast (of elders), maar zich onvoldoende realiseren dat zulke hobby's niet alleen risico's met zich meebrengen voor hunzelf, maar ook voor de omgeving. Die laatste heeft daar alleen niet om gevraagd.

Dan hoeft dat nog niet eens levensgevaar te zijn, maar ook financiële risico zoals een verzekering die waarschijnlijk niet uitkeert.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 19-05-2019 16:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Misschien heb ik het even gemist, maar van wie precies mag zijn installatie niet, en waar kan ik dat nalezen. Het liefst met paginanummer en artikelnummer. Met alle respect voor de gebruikers hier, maar er is niet te zien of er achter een gebruiker een koekenbakker schuil gaat of een kundige elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:23:
Hier gebruiken ze wel twee aders parallel.
[Afbeelding]

En als er een ader los zit heb je een probleem.
Als voeding is dat wel vaker om kabeldikte te reduceren, vooral netbeheerders doen dit in trafo units. Maar dan zitten beide kabels wel op 1 aansluiting/beveiliging.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:36:
Misschien heb ik het even gemist, maar van wie precies mag zijn installatie niet, en waar kan ik dat nalezen. Het liefst met paginanummer en artikelnummer. Met alle respect voor de gebruikers hier, maar er is niet te zien of er achter een gebruiker een koekenbakker schuil gaat of een kundige elektricien.
Blad 43A van de npr 5310, kijk jij even dan, die heb je wel. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kzcl814sy6.jpeg

Ik lees enkel beveiligingstoestel.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 19-05-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Blad 43A van de npr 5310, kijk jij even dan, die heb je wel. ;)
_/-\o_ Was al aan het zoeken maar had alleen de NEN1010:2007 thuis en kon ook de NPR5310 zo snel niet meer vinden. Maar het moet volgens mij ergens idd in de NPR5310 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb een wat algemene vraag. Mag dat ook hier?

Mijn PV omvormer klapt er dagelijks uit ivm overspanningsbeveiliging. Unit zelf geeft uiteindelijk 250 tot 253 v aan. Meting van netbeheerder (op het moment dat de unit eruit ligt) is keurig (245, 241 en 239).

Vervolgens sturen ze mij van het kastje naar de muur.

Iemand toevallig tips of ideeën hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
Dikkere kabel? Aansluiten op andere fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
Segafreak83 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:54:

Mijn PV omvormer klapt er dagelijks uit ivm overspanningsbeveiliging. Unit zelf geeft uiteindelijk 250 tot 253 v aan. Meting van netbeheerder (op het moment dat de unit eruit ligt) is keurig (245, 241 en 239).

De 245, 241 en 239 die je noemt: zijn dat verschillende tijdstippen of verschillende fasen? Meet de spanning is 's avonds als het PV systeem uit staat. Is deze dan ook al aan de hoge kant? Heb je een 1 of 3 fase inverter?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Segafreak83 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:54:

Heb je meer gegevens? Welke omvormer, dikte bekabeling 1 fase of 3 fase in huis.
Elke dag is wel veel, met piekerig weer zou nog kunnen, alle aansluitingen al eens gecontroleerd en/of opnieuw gedaan?
Meet eens in de meterkast op een binnenkomende fase nul of je daar het voltage ook ziet oplopen, zo niet zit er ergens een slecht contact of overgangsweerstand waardoor de omvormer zijn vermogen niet kwijt kan en het voltage gaat verhogen tot ie afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
cville schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:01:
[...]

De 245, 241 en 239 die je noemt: zijn dat verschillende tijdstippen of verschillende fasen? Meet de spanning is 's avonds als het PV systeem uit staat. Is deze dan ook al aan de hoge kant? Heb je een 1 of 3 fase inverter?
De 245, 241 en 239 zijn de de 3 fasen die gemeten zijn door de netbeheerder op het moment dat de unit offline gaat ivm overspanningsbeveiliging. Alleen geeft de PV-unit dan 250 a 253 v aan als netspanning.

Unit is een Soladin 1500, liggen 7 panelen op het dak, totaal 1650 wp. Dikte van kabels zou ik na moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Segafreak83 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:08:
[...]

De 245, 241 en 239 zijn de de 3 fasen die gemeten zijn door de netbeheerder op het moment dat de unit offline gaat ivm overspanningsbeveiliging. Alleen geeft de PV-unit dan 250 a 253 v aan als netspanning.

Unit is een Soladin 1500, liggen 7 panelen op het dak, totaal 1650 wp. Dikte van kabels zou ik na moeten kijken.
Wisselen naar fase 3 geeft je 6V speling, maar zou de aansluitingen even checken, is er veel pv bij je in de straat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
[...]

Zoals @Rol-Co zegt, ligt wisselen van fase voor de hand. Hoewel 245V mag, is het wel aan de zeer hoge kant en met PV erbij gaat het dan waarschijnlijk mis. Als wisselen niet voldoende helpt dan naar de kabeldikte kijken. Als die 2.5mm2 is dan overstappen op 6mm2.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Segafreak83 @cville
Um... Met 1500W (~6A) een spanningsverhoging van 5V is veeel te veel. Hetzij de omvormer zit fout (5% meetonnauwkeurigheid?) of een aansluiting is brak. Beide los je niet op met een dikkere kabel.
Pak een multimeter en sluit een oorzaak uit, zou ik zeggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28
Voor de laatste keer, de situatie die je nu hebt mag niet en is potentieel gevaarlijk.

Struisvogel spelen helpt daar niet tegen.

Een stuk 3x4mm2 kabel en een 25a automaat wel. En als we het toch over geld moeten hebben, dat is niet zo duur.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 19-05-2019 19:37 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
cville schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:26:
[...]

Zoals @Rol-Co zegt, ligt wisselen van fase voor de hand. Hoewel 245V mag, is het wel aan de zeer hoge kant en met PV erbij gaat het dan waarschijnlijk mis. Als wisselen niet voldoende helpt dan naar de kabeldikte kijken. Als die 2.5mm2 is dan overstappen op 6mm2.
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga ermee aan de slag 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hesselbeertje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:35:
[...]

Voor de laatste keer, de situatie die je nu hebt mag niet en is potentieel gevaarlijk.

Struisvogel spelen helpt daar niet tegen.

Een stuk 3x4mm2 kabel en een 25a automaat wel. En als we het toch over geld moeten hebben, dat is niet zo duur.
Na alle alarmerende berichten zelf maar eens even in verdiept, voor zo ver ik dat kan. 6000W / 230V = 26,1A. Teruglevering zit eerder richting 240V dan is het 25A. Volgens Wikipedia Wikipedia: Elektriciteitsleiding is het alsvolgt: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rqbr0qijjl.25.57.png
Ik zal een dezer dagen eens een IR-foto maken van de aansluiting. Verder sluit ik het onderwerp hiermee definitef af. BTW de kabellengte is ongeveer 1m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 21:40
Mijn sma omvormer hangt op zolder en op zonnige dagen wordt de omvormer tussen de 70 en 80 gr. De temp op zolder loopt dus behoorlijk op en deze warmte wordt overgedragen aan de hb+ ventilatiekanalen waardoor de ingeblazen lucht op zonnige dagen 23-24 graden is. De Orcon hrc400 wtw gaat pas bij 23 gr koelere lucht van buiten pakken. De thermostaat van de WP staat max op 21 en nu zelfs op 20 gr. In de winter is die warmte van de sma wel lekker om door het huis te gebruiken, maar in de zomer wil ik die warmte van zolder kwijt. Omdat de Orcon niet op een lagere temp kan worden afgesteld, zit ik nu te denken om een losse temp gestuurde ventilatie te plaatsen zodat de warmte naar buiten wordt geblazen. Nu kan ik alleen nog geen temp gestuurde ventilator(box) vinden. Wel CO gestuurd. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ideeën en tips zijn welkom.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:34:
[...]
BTW de kabellengte is ongeveer 1m.
Hoeveel moeite is het nou om het te vervangen bij 1 meter kabel lengte? Ik dacht dat je zoveel weerstand gaf, omdat je meters aan kabels opnieuw moest trekken. In zo'n geval is het begrijpelijk dat je enorm baalt. Maar bij 1 meter |:( . Vervangen van de bekabeling en een automaat is dan 30 min tot 1 uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
bbn_ldp schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:46:
Mijn sma omvormer hangt op zolder en op zonnige dagen wordt de omvormer tussen de 70 en 80 gr. De temp op zolder loopt dus behoorlijk op en deze warmte wordt overgedragen aan de hb+ ventilatiekanalen waardoor de ingeblazen lucht op zonnige dagen 23-24 graden is. De Orcon hrc400 wtw gaat pas bij 23 gr koelere lucht van buiten pakken. De thermostaat van de WP staat max op 21 en nu zelfs op 20 gr. In de winter is die warmte van de sma wel lekker om door het huis te gebruiken, maar in de zomer wil ik die warmte van zolder kwijt. Omdat de Orcon niet op een lagere temp kan worden afgesteld, zit ik nu te denken om een losse temp gestuurde ventilatie te plaatsen zodat de warmte naar buiten wordt geblazen. Nu kan ik alleen nog geen temp gestuurde ventilator(box) vinden. Wel CO gestuurd. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ideeën en tips zijn welkom.
Ik heb er een fan met een temperatuur sensor opgehangen. Dan blijft de sma koeler. Maar die geeft toch niet zoveel warmte af dat je zolder warmer wordt. 3 procent verlies van bijvoorbeeld 7 Kw = 210 watt warmte denk ik dan vrij simpel. En dat dan voor een gedeelte van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ventilatie-Warmtepompboiler plaatsen die je de ruimte laat afkoelen. Des te meer warmwater je verbruikt des te meer de zolder gekoeld wordt. Kijk hier maar eens rond:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

De omvormer verplaatsen naar een andere ruimte?
Zuinigere omvormer nemen (2× StecaGrid 4200?), helaas niet de goedkoopste oplossing.

En anders een nieuw topic openen met de vraag hoe je de Orcon kan Tweaken >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 19-05-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Er zijn veel losse temperatuur schakelaar te koop die 250 V AC bij 10 A kunnen schakelen.
Dat i.c.m. een losse ventilatiebox kan heel goed werken.
ik heb zo iets, de ATHR-1
http://www.jumo.be/media/...ct_archive/t60.4024gb.pdf
Ooit op een rommelmarkt opgedoken.
Hoeft geen spanning op, werkt op dat gasgevulde buisje. En wat er niet aan zit kan ook niet stuk. Er zij ook andere temp. schakelaars op de markt, zoals deze, kan zowel voor verwarmen al voor koelen ingezet worden. https://www.conrad.nl/p/r...ekker-40-tot-99-c-1373757

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 20-05-2019 00:19 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bbn_ldp
Mijn warmtepomp kan koelen, en ik heb een buffervat op zolder, vloerverwarming en mogelijkheid een paar fancoils te plaatsen.
Maar het zijn heethoofdjes die SMA.
Kan je hem niet verplaatsen?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2019 00:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:16
Is een simpel los thermostaatje niet iets?
Zoiets als dit?

Of een klein zonnepaneeltje die je rechtstreeks op een (PC)ventilator aansluit. --> Draait dus alleen als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
[...]

Ik zou de unit op een andere fase hangen.

Ik monitor ook de AC spanning die de inverter aangeeft, en of dat de AC soanning op net is, of de verhoogde spanning die hij moet leveren geen idee.(solaredge inverter)
Maar wij hebben hier ook 1 fase die ook meestal als er solar productie is, tot 6 volt hoger is dan de laagste. Gisteren hoogste waarde 246.547 en dan is de laagste 240.531

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
Mijn 3k GoodWe werd ook behoorlijk warm, ik heb 'm met wat flexibele buis en een verloop van rond->rechthoekige leiding aan de mechanische ventilatie geMacgyverd. van 50+ naar omgevingstemperatuur. Deel van de mond afgeplakt om niet te veel lucht weg te zuigen. Van de winter zet ik de dop weer op de ventilatiebox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
habbekrats schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:53:
[...]

Ze gaan er dan vanuit dat je een 3 fase omvormer neemt die het alle fase gelijktijdig vol pompt.

Overigens kun je het zelfde krijgen als iedereen die een 1 fase aansluiting heeft en bv op L1 zitten deze vol continu maximaal gaan belasten. De straat bekabeling is normaal berekend op afstand,huizen en type gebruiker. Hier is een rekenmodel voor welk type kabel(s) er in de straat komen.

In 1985 deden we dit met tekening en rekenmachine, nu zal er wel een computermodel zijn denk ik.
Hoe zit het nu dan precies?

Volgens de netbeheerder mag je 5000W per fase terug leveren.

Maar de zekeringen in je meterkast moeten toch selectief zijn aan je hoofdzekeringen? Bij een 3-fase heb je (normaal gesproken) 3x 25A hoofdzekeringen. Mag je dan wel 25A zekeringen in je meterkast gebruiken voor aansluiten van je omvormer? Of is 16A dan maximaal toegestaan?

Lekker verwarrend allemaal.. 8)7

Mijn eigen situatie is dat ik nu 2x5000W omvormers heb op 1 fase. Zitten beide achter een 25A ALS en achter een 40A hoofdzekering. Dus selectief. Maar ik kom soms wel boven de 5000W teruglevering op 1-fase. Op dagen met record opbrengst komt het voltage 'maar' tot 236V. Op een normale dag, zoals gisteren 19 mei, komt het voltage niet eens boven de 231V.

Kortom, wat is er nu allemaal toegestaan en wat is wenselijk? Er loopt aardig wat door elkaar in het topic van mensen met verschillende insteken en opvattingen en het wordt er niet bepaald duidelijker op.

Persoonlijk kan ik redelijk gemakkelijk over naar 3-fase. Maar zijn 5000W omvormers dan wel weer toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
Ik heb een 35A hoofdaansluiting. Op piekmomenten lever ik 25A terug. Reken maar dat als ik meer dak zou hebben gewoon tot 35A terug zou leveren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:59
Noord27 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:01:
[...]

Maar de zekeringen in je meterkast moeten toch selectief zijn aan je hoofdzekeringen? Bij een 3-fase heb je (normaal gesproken) 3x 25A hoofdzekeringen. Mag je dan wel 25A zekeringen in je meterkast gebruiken voor aansluiten van je omvormer? Of is 16A dan maximaal toegestaan?

Mijn eigen situatie is dat ik nu 2x5000W omvormers heb op 1 fase. Zitten beide achter een 25A ALS en achter een 40A hoofdzekering. Dus selectief. Maar ik kom soms wel boven de 5000W teruglevering op 1-fase. Op dagen met record opbrengst komt het voltage 'maar' tot 236V. Op een normale dag, zoals gisteren 19 mei, komt het voltage niet eens boven de 231V.

Kortom, wat is er nu allemaal toegestaan en wat is wenselijk? Er loopt aardig wat door elkaar in het topic van mensen met verschillende insteken en opvattingen en het wordt er niet bepaald duidelijker op.

Persoonlijk kan ik redelijk gemakkelijk over naar 3-fase. Maar zijn 5000W omvormers dan wel weer toegestaan?
Het zijn alleen richtlijnen enexis kan er alleen wat van zeggen indien onstabiel netwerk. Aangezien dat bij jou niet is lekker boeiend.
Zou wat zijn zeg dat met 5000 watt het netwerk in problemen komt dus verplicht naar drie fase. Vervolgens ga je 15000 (wat ook mag )invoeren wat ook 5000 per fase is, dan komt die ene fase nog steeds in de problemen. En hoe moet het dan? Ik denk gewoon enexis zijn probleem....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:12:
Ik heb een 35A hoofdaansluiting. Op piekmomenten lever ik 25A terug. Reken maar dat als ik meer dak zou hebben gewoon tot 35A terug zou leveren. :+
Zekering kan makkelijk 38/39 hebben voor paar uurtjes haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Eind 2017 is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met een installatie met zonnepanelen van type indak, waar relatief vaak branden zijn geweest. Vanwege mogelijke risico's heb ik er laatst de installatie aandachtig bekeken en toch redelijk wat vreemde en mogelijk gevaarlijke zaken geconstateerd:
- Omvormer van 3680 W is niet direct aangesloten maar met stekker in stopcontact.
- DC-leiding zit met zogenaamde Sunclix-stekkerverbindingen vast aan de omvormer. Dit is in elk geval bij één stekker onzorgvuldig uitgevoerd: reeds bij lichte kracht kwam de stekker los van de DC-leiding. Dit is een zeer gevaarlijke situatie, omdat slecht contact vaak de oorzaak is van de branden bij zonnepanelen.

Het bouwbedrijf is tot nu toe slecht omgegaan met de klachten, die we over oplevering van het huis hebben gedaan en daarom wil ik nu eerst de installatie laten inspecteren door een erkend persoon/bedrijf, zodat de bevindingen niet weer zo maar door bouwbedrijf opzij kunnen worden geschoven.
Bij wie/welk bedrijf kan ik de PV-installatie laten inspecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kuo
Misschien eens met een warmtebeeld camera foto's (laten) maken?
Slechte kontakten worden meestal warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vangoghnl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens dat de voordelen van glas- glas panelen bullshit zouden zijn. Er wordt hier veel te makkelijk gezegd dat er geen verschillen zijn tussen een glas -glas paneel en een paneel met folie achterkant. Ik heb me hier destijds uitgebreid in verdiept en juist voor glas gekozen vanwege de onderbouwing . Ik ben iemand die precies wil weten hoe het zit en heb om die reden veel onderzoek gedaan. Doe ik altijd met grote aankopen. Probleem met forums vind ik vaak dat men veel te kort door de bocht gaat zonder werkelijke onderbouwing. Het is algemeen bekend en geaccepteerd in de industrie dat glas als backsheet een veel beter product is dat een kunststof achterzijde. Glas is inderdaad ook duurder ( een verschil van 1 max 2 jaar t.v.t). Ik vind een tvt extra van 1 of 2 jaar niet belangrijk Voor mij is max rendement op mijn investering veel belangrijker en ik wil geen gezeik achteraf. Zekerheid dus. Ik heb om die reden heel kritisch mijn, montage systeem, omvormer en panelen gekozen en een gecertifieerde installateur. Vandaar ook glas glas zonnepanelen om meerderde redenen:

Een kunststof achterkant laat veel makkelijker vocht en zuurstof door ( is gewoon natuurkunde). Dit is de reden waarom panelen sneller degraderen met kunststof achterkant en waarom er ook minder garantie wordt gegeven op deze panelen. Plastic verouderd gewoon sneller. Glas verouderd niet en hierdoor verouderen de cellen ook minder snel. Juist met de komst van de hogere vermogens, de zogenoemde PERC cellen gaan steeds meer fabrikanten over op glas aangezien PERC cellen nog gevoeliger zijn voor vocht en zuurstof.

https://www.pv-tech.org/g...tion-crisis-even-worse-th

Heel technisch verhaal, maar een oplossing hiervoor is o.a. glas- glas:

"This degradation can be minimised at the cell, module and system level and is mostly taken care of at the module level by choosing high quality encapsulants, such as suitable EVAs or even switching to Polyolefin films, mostly found with double-glass modules. "

Een ander probleem met een kunststof achterzijde betreft micro cracks. Ik heb voor mij aankoop met diverse installateur hierover gesproken:
Panelen verlaten de fabriek als het goed is zonder microcracks. Om dit te controleren laten de goede fabrikanten standaard foto's maken van de cellen. Hiermee weet je zeker dat de panelen zonder cracks in de cellen de fabriek verlaat. Wanneer door externe omstandigheden ( transport, installatie of hagel inslag) hierna cracks ontstaan vallen deze niet onder de garantie omdat dit een externe oorzaak heeft! Microcracks zijn een van de meest voorkomende problemen!
Installateur die ik heb gesproken en dit hebben meegemaakt adviseren om die reden alleen nog maar glas glas panelen.

http://www.eternalsun.com...-quality-issues-in-solar/

De volgende testen van NRLE en SEAC laten dit goed zien. Dit zijn de grote externe testcenters in Europa.
In het eerste filmpje zie je de gevolgen bij glas- folie panelen.
In het twee filmpje zie je het verschil tussen glas -glas panelen en glas folie panelen.

YouTube: Invisible damage from walking on a solar panel

YouTube: Mechanical strength comparison between glass-foil and glass-glass PV...

Ik adviseer je om met een deskundige installateur met veel ervaring contact op te nemen.
Zij kunnen met praktijkvoorbeelden de verschillen goed uitleggen en onderbouwen. Mocht je interesse hebben in een installateur die je de verschillen tussen folie en glas ( voor- en nadelen) in de praktijk objectief kan vertellen, laat he me weten. Ik heb er diverse gesproken destijds. Beide hebben voor- en nadelen. Het is afhankelijk wat voor jou het belangrijkste meeweegt.

Daarnaast is glas ook veel veiliger dan kunstof op het dak. Glas brand niet! Was voor mij ook belangrijke reden!

Ik adviseer je ook om goed naar de garantievoorwaarde te kijken.
De meest fabrikanten garanderen alleen het product zelf. Andere fabrikanten garanderen ook de kosten van vervanging en transport! Let hier goed op en vraag de garantievoorwaarde van de fabrikant zelf op. Mocht de installateur over vijf of tien jaar niet meer bestaan.

Je zou ook contact kunnen opnemen met deze advies organisatie. Zij hebben veel ervaring van consumenten met verschillende fabrikanten. Ik heb hier destijds een seminar gevolgd over waar je op moet letten en heb hier veel van opgestoken:

https://solarmagazine.nl/...nkelijke-zonnepanelentest

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Interessant die video's. Wat ik me afvraag is of het periodiek aanbrengen van een coating op zonnepanelen de levensduur kan verlengen zonder in te boeten op productie. Zoals het bv. bij auto's gebruikelijk is om jaarlijks een waxbeurt te geven of een lakseal aan te brengen. Ben na het zien van deze video's overigens blij dat ik niet met m'n knieën op de panelen heb gesteund tijdens de montage maar uitsluitend met de hand bij de randen. Op sommige video's of foto's van panelenmontage zie je monteurs gewoon op die panelen staan, bizar.

[ Voor 32% gewijzigd door Megalodon_67 op 20-05-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:34:
[...]

Na alle alarmerende berichten zelf maar eens even in verdiept, voor zo ver ik dat kan. 6000W / 230V = 26,1A. Teruglevering zit eerder richting 240V dan is het 25A. Volgens Wikipedia Wikipedia: Elektriciteitsleiding is het alsvolgt: [Afbeelding]
Ik zal een dezer dagen eens een IR-foto maken van de aansluiting. Verder sluit ik het onderwerp hiermee definitef af. BTW de kabellengte is ongeveer 1m.
Dank voor terugkoppeling. Het begint bij bewustwording en je komt in actie. TOP! _/-\o_

Het is best complexe theorie die je je eigen moet maken. Het gaat er ook niet zo om hoe het bij nominaal bedrijf gaat maar wat gebeurd er als er iets mis gaat. En komen alle beveiligingen dan nog wel in. Zelfs bij elektriciens zie ik nog wel aanname fouten daar ze te weinig bij installaties met 2 voedende zijde komen. Hierbij is m.i. inzicht en ervaring belangrijk. Vervolgens begin je als engineer vaak met een NEN om mee te slaan.

Ik vond je persoonlijk erg laks (nofi) reageren. Nu ik lees dat het 1m leidinglengte betreft begrijp ik beter je reactie. Het is nog steeds niet goed en veilig maar de kabel ligt om maar een voorbeeld te noemen niet in het stof achter een knieschot. Ook is er geen sprake meer van een onoverzichtelijke installatie waarbij een collega installateur zichzelf kan verwonden bij onderhoud.

Zeker omdat het een klein stuk kabel betreft wil ik er erg op aandringen dit toch aan te (laten) passen. <3mtr kabel is zgn knipafval en is het geld toch niet. En vanwege het vervallen van de kookgroep is er voldoende ruimte om een zwaarder automaat in te bouwen. (Heb niet meer gekeken naar selectiviteit, ed...)

IR meting is een fantastische manier om periodiek verdeelinrichtingen en besturingskasten te controleren op slechte connecties en overbelasting. Maar bij nominaal bedrijf zal dit in jouw geval hopelijk niks opleveren. Bij verkeerde toepassing wordt een veiligheid een schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]vangoghnl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Fabrikanten zijn sowieso belangrijk vanwege het claimen van garantie.
https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net nog in het nieuws: Goedkoop is Duurkoop :

https://www.tubantia.nl/t...len-terugsturen~a9bd7b73/

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net ook een soort gelijke reactie gegeven op een andere discussie over de verschillen tussen glas en folie panelen.Er worden in forums veel te gemakkelijk conclusies getrokken.Zelf goed onderzoek doen en je door de juiste installateurs laten adviseren. Natuurlijk moeten we kritisch blijven op verschillende claims over producten.Ik vind het juist goed dat fabrikanten met open vizier mee helpen in de discussie. Ik ben het niet eens met jouw reactie over de onderbouwing. Ik heb juist glas glas zonnepanelen gekocht vanwege de voordelen. Betekent natuurlijk helemaal niet dat folie panelen slecht zijn. Alleen kan ieder op basis van een goed advies zelf kijken of de voordelen opwegen tegen meerkosten.

Ik kan je mijn buurman zijn ellende mailen over de verkeerde keuze die hij heeft gemaakt. Of ik kan je in contact brengen met installateurs die ik heb gesproken over de verschillen in glas en folie in de praktijk! Laat maar weten!

Zie hier kopie/ paste mijn reactie over de verschillen van vanmorgen!

Ik ben iemand die precies wil weten hoe het zit en heb om die reden veel onderzoek gedaan. Doe ik altijd met grote aankopen. Probleem met forums vind ik vaak dat men veel te kort door de bocht gaat zonder werkelijke onderbouwing. Het is algemeen bekend en geaccepteerd in de industrie dat glas als backsheet een veel beter product is dat een kunststof achterzijde. Glas is inderdaad ook duurder ( een verschil van 1 max 2 jaar t.v.t). Ik vind een tvt extra van 1 of 2 jaar niet belangrijk Voor mij is max rendement op mijn investering veel belangrijker en ik wil geen gezeik achteraf. Zekerheid dus. Ik heb om die reden heel kritisch mijn, montage systeem, omvormer en panelen gekozen en een gecertificeerde installateur. Vandaar ook glas glas zonnepanelen om meerderde redenen:

Een kunststof achterkant laat veel makkelijker vocht en zuurstof door ( is gewoon natuurkunde). Dit is de reden waarom panelen sneller degraderen met kunststof achterkant en waarom er ook minder garantie wordt gegeven op deze panelen. Plastic verouderd gewoon sneller. Glas verouderd niet en hierdoor verouderen de cellen ook minder snel. Juist met de komst van de hogere vermogens, de zogenoemde PERC cellen gaan steeds meer fabrikanten over op glas aangezien PERC cellen nog gevoeliger zijn voor vocht en zuurstof.

"This degradation can be minimised at the cell, module and system level and is mostly taken care of at the module level by choosing high quality encapsulants, such as suitable EVAs or even switching to Polyolefin films, mostly found with double-glass modules. "

Een ander probleem met een kunststof achterzijde betreft micro cracks. Ik heb voor mij aankoop met diverse installateur hierover gesproken:
Panelen verlaten de fabriek als het goed is zonder microcracks. Om dit te controleren laten de goede fabrikanten standaard foto's maken van de cellen. Hiermee weet je zeker dat de panelen zonder cracks in de cellen de fabriek verlaat. Wanneer door externe omstandigheden ( transport, installatie of hagel inslag) hierna cracks ontstaan vallen deze niet onder de garantie omdat dit een externe oorzaak heeft! Microcracks zijn een van de meest voorkomende problemen!
Installateur die ik heb gesproken en dit hebben meegemaakt adviseren om die reden alleen nog maar glas glas panelen.

De volgende testen van NRLE en SEAC laten dit goed zien. Dit zijn de grote externe testcenters in Europa.
In het twee filmpje zie je het verschil tussen glas -glas panelen en glas folie panelen.

YouTube: Mechanical strength comparison between glass-foil and glass-glass PV...

Ik adviseer iedereen om met een deskundige installateur met veel ervaring contact op te nemen.
Zij kunnen met praktijkvoorbeelden de verschillen goed uitleggen en onderbouwen. Ik heb er diverse gesproken destijds. Beide hebben voor- en nadelen.

Daarnaast is glas ook veel veiliger dan kunststof op het dak. Glas brand niet! Was voor mij ook belangrijke reden!

Je zou ook contact kunnen opnemen met deze advies organisatie. Zij hebben veel ervaring van consumenten met verschillende fabrikanten. Ik heb hier destijds een seminar gevolgd over waar je op moet letten en heb hier veel van opgestoken:

https://solarmagazine.nl/...nkelijke-zonnepanelentest

of over garanties:

https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen
ApC_IcE schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Echter als ik met een kritische blik ook naar de reactie kijk heb ik meer vragen dan antwoorden. :?

In de oorspronkelijke post van je heb je het over :
"Een verminderde degradatie van glas-glas zonnepanelen ten opzichte van glas-folie zonnepanelen, is uitgebreid bewezen door onder andere het onafhankelijke TUV testinstituut. Hierbij worden in een klimaatkamer verschillende versnelde levensduur testen uitgevoerd, om de impact van externe invloeden op het zonnepaneel te testen. Deze testen laten wij ook uitvoeren op onze zonnepanelen en liggen ook ten grondslag aan onze product- en vermogensgaranties. "

Mijn vraag is waar die testresultaten zijn en dan kom je met testen die jullie zelf uitvoeren op jullie eigen producten? 8)7

Vervolgens claimen jullie:
"Het is daarbij ook logisch te verklaren dat glas-glas zonnepanelen minder snel degraderen. In tegenstelling tot een glas-folie zonnepanelen, is er geen vochttoetreding door de achterzijde, waardoor het zonnepaneel veel minder veroudert door omgevingsfactoren. "

Waar zijn de resultaten waaruit dit blijkt?

Verder geven jullie aan over de garantie:
"De claim over de garantievoorwaarden is ook niet juist. De garantietermijn van 30 jaar is ook van toepassing op de productgarantie en niet alleen op de vermogensgarantie. Indien het zonnepaneel binnen deze periode faalt, vallen ook demontage, hermontage en transport onder de dekking van de garantie. Graag wil ik u vragen onze garantievoorwaarden hierop terug te lezen."

Laat ik een casus stellen welke redelijk simpel te beantwoorden is:
Aangezien jullie niet aan de grotere bedrijven verkopen (waar ik nog steeds geen antwoord op heb) koop ik bij bedrijf x zonnepanelen en laat ze installeren.
Door bepaalde redenen gaat dit bedrijf failliet.
Komen jullie dan kosteloos langs als er iets met de panelen aan de hand is?

"Uw vraag of wij zijn overgekocht of failliet zijn geweest, is onjuist. Solarwatt bestaat al meer dan 25 jaar en is hiermee één van de oudste zonnepanelenfabrikanten wereldwijd. In 2015 is Solarwatt voor meer dan 99% in handen gekomen van Stefan Quandt, tevens grootaandeelhouder van BMW."

Fijn om te weten. En wanneer Solarwatt toch onverhoopt failliet gaat, hoe zit het dan met de garantie? Wie gaat die dan overnemen? BMW?

Als laatste:

"De Nederlandse en Belgische markt bedienen we met een netwerk van regionale partners."

Wat betekend dit precies? Wat is de reden dat ik bij alle grote bedrijven "Nee" te horen krijg dat ze jullie producten niet verkopen?
Zij geven namelijk aan dat SolarWatt alleen aan kleine bedrijven verkoopt, omdat als ze aan de grotere partijen verkopen dat ze hun afzetmarkt kwijtraken.
Niet omdat het een slecht product is dus.

De daken die ik heb gezien met jullie producten zien er goed uit, mooie niet verkleurende panelen. Echter ik moet maar "geloven" dat dit paneel premium is, en dus beter dan andere merken. Echter zie ik nergens daar onderbouwde redenen. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
[...]

jij hebt een huis in een vinex wijk, met stadsverwarming en geen gas.
heel het elektra net is berekend op dat mensen elektrisch koken.
alles is daar 230V met minimaal 1 fase en 35A en meestal krijg je wel 3 fase binnen maar niet aangesloten.
dus je kunt (als je het wil betallen, is erg duur) naar 3x35A(of zelfs meer) als het moet.
(wat ik gezien heb in die wijk is dat 3x63A mogenlijk is, durf alleen niet te zeggen of je dat zomaar in elk huis kunt krijgen.)

kijk je in de zelfde stad (achter het station) daar zaten mensen aangesloten op de kolengas centrale.
dat is later wel aardgas geworden, maar die elektra wijkstation komt nog uit het jaar block.
(we hebben daar nog een straat genaamd gasstraat. ;) )
iedereen daar die krijgt nog steeds 220V en geen 230V, ook is alles daar vrijwel af gezekerd op maar 1x25A.
meer krijgen is bijna niet mogenlijk. (soms heb je mazzel als je er 3x25 van kunt laten maken, maar dat kost flink)

dan moet de netbeheerder iets algemeens zeggen, en dan is 5kW in eens de max.
ze kunnen dan geen rekening houden met de specifieke lokatie. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 20-05-2019 12:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Verwijderd
Zou je rekening willen houden met de leesbaarheid van het forum, door niet zoveel postings achter te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Dat kan je beter aan je energieleverancier vragen.
De mijne geeft er 10,5 ct voor. (vooralsnog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AUijtdehaag Ik wil de kosten, niet de opbrengsten vergelijken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd
Oh zo.
Nou ik ben de tel kwijt. Sorry
Alles na 5 jaar al vernieuwd. (en bijgelegd/doorverkocht/weggeven)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:29:
@Verwijderd
Oh zo.
Nou ik ben de tel kwijt. Sorry
Alles na 5 jaar al vernieuwd. (en bijgelegd/doorverkocht/weggeven)
Je huidige installatie, alleen panelen en omvormer, kost bedrag X op dit moment, op basis daar van zou je het kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Het wordt complex als je schaduw gaat betrekken in dit verhaal, dus dan ben je bijna genoodzaakt om uit te gaan van een schaduwloze situatie. En dan kan je al meteen een dikke streep door SolarEdge zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Megalodon_67 Individueel paneel kunnen monitoren heeft voor sommige mensen ook meerwaarde. Interessant zou mijns inziens zijn hoeveel dat dan daadwerkelijk per 1kWh productie blijkt te kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:16

twain4me

Daar zijn ze dan eindelijk!

Sneak preview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xHXfm62BrKOXw7YaYpV1Rckt/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
[...]

De netcode

Scheefvoeding voorkomen
Symmetrisch aansluiten is belangrijk bij het installeren van zonnepanelen. Dit houdt in, dat het vermogen van de zonnepanelen gelijkmatig verdeeld moet worden over de fasen. Als de zonnepanelen op 1-fase worden aangesloten dan geniet de voorkeur deze op de fase met de laagste spanning aan te sluiten.

Maximaal 5000 Wattpiek op een 1-fase aansluiting
Op een 1-fase aansluiting mag maximaal 5000 Wattpiek aangesloten worden. Als er meer vermogen geplaatst wordt, dient u de aansluiting uit te breiden (verzwaren) naar meerdere fasen. In de praktijk is dit altijd een 3-fase aansluiting. Het voorkomen van scheefvoeding is verplicht (Netcode art. 2.2.1.8). Uw netbeheerder behoudt het recht om te eisen dat de zonnepanelen anders wordt geïnstalleerd of verdeeld over de fasen (Netcode 2.1.1.1).

In een vervelend geval kan de netbeheerder dus gaan handhaven. Echter zolang jezelf of een buurtgenoot niet gaat klagen zal er niemand van wakker liggen.
Die max 5000 watt heeft dus niets met je hoofdzekering/automaat 40A te maken.
Als je 3 fase hebt zet je op op 2 fasen een 5000 watt omvormer. Dat een 25A automaat van je PV dan niet selectief op je 3x25A is vinden de meeste niet zo interessant. Stroom van je omvormer gaat in en van je netbeheerder uit. In het zeldzame geval dat de je omvormer sluiting veroorzaakt kun je tegenwoordig je eigen 25A D automaat van de netbeheerder weer bij zetten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Huh :? , in mijn netcode staat het volgende:
Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan
wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde,
zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Dat is toch een wezenlijk verschil met de netcode die in jouw regio wordt gehanteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 20-05-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dre schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:48:

[...]

Dat is toch een wezenlijk verschil met de netcode die in jouw regio wordt gehanteerd.
Ze bedoelen wel het zelfde denk ik, Enexis heet het in een vereenvoudigde versie op site staan. De artikelnummering is wel gelijk. Kan zijn dat netbheerders ook mogen afwijken van de netcode, dit kan zelfs per gebied verschillen. Lang niet alle elektra netten zijn hetzelfde aangelegd in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:48:

[...]

En dan nog wel nominaal..... Dat is een 5 kW omvormer toch niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het lijkt me dat er maar één Netcode Elektriciteit is waar alle netbeheerders (en aangeslotenen) aan gebonden zijn, en dat die hier te vinden is:
https://wetten.overheid.n...z=2019-05-16&g=2019-05-16
:)
Wel andere nummering geloof ik?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:42:
Het lijkt me dat er maar één Netcode Elektriciteit is waar alle netbeheerders (en aangeslotenen) aan gebonden zijn, en dat die hier te vinden is:
https://wetten.overheid.n...z=2019-05-16&g=2019-05-16
:)
Wel andere nummering geloof ik?
En als er dan staat, zijn in de regel aangesloten op drie fase, betekend het toch dat het geen verplichting is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, ik ben geen jurist... Misschien is een ander artikel (ook) van toepassing, of vallen omvormers niet onder netbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@habbekrats duidelijk,

Enexis houdt Wp aan, wat ik vreemd vind. Tenslotte is de omvormer de beperkende factor, panelen leveren meestal minder maar soms ook méér dan de stickerwaarde. Een omvormer zal nooit over zijn maximale stroom gaan.
Een voor de hand liggend voorbeeld waarbij paneel- en omvormervermogen ver uit elkaar liggen, is een oost/west opstelling. Maar ook bij normale systemen is een omvormer op 70% van de Wp waarde niet gek.

Bovendien zijn er een hoop omvormers die eigenverbruik kunnen compenseren (dus met 25A hoofzekering en 5A eigenverbruik 30A invoeden).

Ik denk dat Enexis het beter anders kan formuleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:40
Heeft er er iemand ervaring met de APS YC500i omvormers?
Ik heb een opstelling van 2 x 3 panelen in landscape met een Flatfix Fusion opstelling.
Onder de voorste rij panelen heb ik 3 x een APS YC500i omvormer hangen. Dee hangen met Tie-wraps aan het paneel. Door de gaatjes van de panelen heb ik Tiewraps gestoken en daaraan "hangt" dan de omvormer. Zo hangen ze ongeveer 20 cm van het dak af. Deze opstelling staat er sinds 13 oktober 2018.

Gisterenavond rond 19:30 uur is de groep van de panelen eruit gevlogen en ik kreeg ze niet meer ingeschakeld. Gisteren avond was hier in het oosten wel hevige regenval en onweer.

Vanavond ben ik even het dak op geweest om te kijken maar ik zie niets bijzonders. Er hangen geen kabels of stekkers in het water. Alles hangt netjes onder de panelen.
Ik heb hierna alle omvormers losgekoppeld van de trunk kabel (deze kabel):
Afbeeldingslocatie: https://www.eco-distributing.com/assets/images/apsystemsac-bus.png
Het begin sluit je aan op 230V, het eind sluit je af met een dop zodat de aders elkaar niet raken.

Het vreemde is, dat als ik alles omvormers afkoppel, de groep er nog steeds uit vliegt. Als ik vervolgens de trunk kabel loskoppel van de 230V gaat het goed. Het lijkt er dus op dat er kortsluiting in de kabel zit. Nu zijn het allemaal gegoten stekkers, dus daar kun je helemaal niks mee, behalve de kabel vervangen.
Wellicht is er wat water in een stekker gekomen maar ze hangen redelijk beschermd en zeker niet los op het dak in het water!

Ik heb met een multimeter nog even de aders doorgemeten van de trunk kabel en de meter geeft tussen de fase en de nul ongeveer 2 Kilo Ohm weerstand. Aangezien er niets is aangesloten zou er helemaal niks gemeten moeten worden.

Iemand zoiets eerder gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 20-05-2019 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:32
Proton_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:45:
@habbekrats duidelijk,

Enexis houdt Wp aan, wat ik vreemd vind. Tenslotte is de omvormer de beperkende factor, panelen leveren meestal minder maar soms ook méér dan de stickerwaarde. Een omvormer zal nooit over zijn maximale stroom gaan.
Een voor de hand liggend voorbeeld waarbij paneel- en omvormervermogen ver uit elkaar liggen, is een oost/west opstelling. Maar ook bij normale systemen is een omvormer op 70% van de Wp waarde niet gek.

Bovendien zijn er een hoop omvormers die eigenverbruik kunnen compenseren (dus met 25A hoofzekering en 5A eigenverbruik 30A invoeden).

Ik denk dat Enexis het beter anders kan formuleren :)
Ik blijf het ook een wazig verhaal vinden zoals Enexis dit interpreteert en heb de kwestie aan mijn installateur voorgelegd. Zoals ik het lees interpreteert Enexis de Netcode strenger dan dat het er staat en is er geen veiligheidsrisico, maar ik wil ook niet dat Enexis hier straks voor de deur staat en tegen de hoofdprijs mijn aansluiting gaat verzwaren omdat ik wat verkeerd heb gedaan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:36
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens dat de voordelen van glas- glas panelen bullshit zouden zijn. Er wordt hier veel te makkelijk gezegd dat er geen verschillen zijn tussen een glas -glas paneel en een paneel met folie achterkant. Ik heb me hier destijds uitgebreid in verdiept en juist voor glas gekozen vanwege de onderbouwing . Ik ben iemand die precies wil weten hoe het zit en heb om die reden veel onderzoek gedaan. Doe ik altijd met grote aankopen. Probleem met forums vind ik vaak dat men veel te kort door de bocht gaat zonder werkelijke onderbouwing. Het is algemeen bekend en geaccepteerd in de industrie dat glas als backsheet een veel beter product is dat een kunststof achterzijde. Glas is inderdaad ook duurder ( een verschil van 1 max 2 jaar t.v.t). Ik vind een tvt extra van 1 of 2 jaar niet belangrijk Voor mij is max rendement op mijn investering veel belangrijker en ik wil geen gezeik achteraf. Zekerheid dus. Ik heb om die reden heel kritisch mijn, montage systeem, omvormer en panelen gekozen en een gecertifieerde installateur. Vandaar ook glas glas zonnepanelen om meerderde redenen:

[URL="https://www.youtube.com/watch?v=avTfxWCgZAc","YouTube: Mechanical strength comparison between glass-foil and glas

Succes!
Bedankt voor je reactie! Ik ga me er nog eens goed in verdiepen. Kan iemand me ook vertellen wat een glas glas paneel kost kan dit niet zo snel vinden namelijk. En welke installateurs leggen dit? We gaan in Zutphen wonen. En ik zie dat ze 295 wp hebben. Is 330wp van bijvoorbeeld lg dan niet slimmer?
Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw