Ik heb inderdaad veel geleerd van dit topic en diverse websites. Op basis daarvan zelf een plan gemaakt en doorgerekend met de Sunny Design Web van SMA (aanrader!) en EZDesigner van Goodwe. Op basis daarvan in Excel prognoses gemaakt om de terugverdientijd te bepalen. Was leuk om te doen maar snap dat niet iedereen daar zin in heeftcville schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:04:
[...]
Laten we ook niet vergeten dat de kans dat je bij een willekeurige installateur een goed advies op maat krijgt ook niet zo heel groot is (eigen ervaring en ervaring van buren/kennissen). Als je je serieus verdiept in het onderwerp, b.v. via dit topic, is de kans heel groot dat je tot een beter advies komt dan bij een willekeurige installateur (op de goeie na, uiteraard).
Ik zou wel i.v.m. verzekering het meterkastwerk uitbesteden. Ik heb het wel voorbereid door b.v. zelf de kabelgoot te monteren.

Montage, installatie en meterkast inderdaad uitbesteed. Wel zelf de kabels en draden van zolder naar de meterkast getrokken zodat het zit zoals ik wil. Electicien hoefde alleen maar aan te sluiten.