Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.759 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 22:56

Spais

The Spais Melange

cville schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:04:
[...]

Laten we ook niet vergeten dat de kans dat je bij een willekeurige installateur een goed advies op maat krijgt ook niet zo heel groot is (eigen ervaring en ervaring van buren/kennissen). Als je je serieus verdiept in het onderwerp, b.v. via dit topic, is de kans heel groot dat je tot een beter advies komt dan bij een willekeurige installateur (op de goeie na, uiteraard).

Ik zou wel i.v.m. verzekering het meterkastwerk uitbesteden. Ik heb het wel voorbereid door b.v. zelf de kabelgoot te monteren.
Ik heb inderdaad veel geleerd van dit topic en diverse websites. Op basis daarvan zelf een plan gemaakt en doorgerekend met de Sunny Design Web van SMA (aanrader!) en EZDesigner van Goodwe. Op basis daarvan in Excel prognoses gemaakt om de terugverdientijd te bepalen. Was leuk om te doen maar snap dat niet iedereen daar zin in heeft :O

Montage, installatie en meterkast inderdaad uitbesteed. Wel zelf de kabels en draden van zolder naar de meterkast getrokken zodat het zit zoals ik wil. Electicien hoefde alleen maar aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:58

Freakie1NL

Grote Baas

ApC_IcE schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 07:57:
[...]

He bah,
Wat zou er op het dak komen als ik vragen mag?
En worden er nu panelen minder geplaatst?
Hoe compenseren ze dat?

Omdenken: Je hebt in ieder geval nu gratis stroom :+
Er zouden er 12 komen, maar dat past dus niet in verband met de collectoren van de zonneboiler die er al liggen. Hun oplossing was dat ze er uiteindelijk 1 minder zouden plaatsen voor een significant minder bedrag ergo rond de 10% korting. Omdat ik hun argumenten valide vond hier mee akkoord gegaan.

Echter op dit moment nog verder 0,0 nieuws noch de beloofde schriftelijke bevestiging van de korting.

En het is zonde want de panelen liggen best mooi, en ik regel op dit moment nog 2 andere offerte trajecten voor nog bekende. Deze partij neem ik er uiteraard dus niet in mee. Maarja dat zal ze in de huidige tijd wel geen klap interesseren

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:27
Freakie1NL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Er zouden er 12 komen, maar dat past dus niet in verband met de collectoren van de zonneboiler die er al liggen. Hun oplossing was dat ze er uiteindelijk 1 minder zouden plaatsen voor een significant minder bedrag ergo rond de 10% korting. Omdat ik hun argumenten valide vond hier mee akkoord gegaan.

Echter op dit moment nog verder 0,0 nieuws noch de beloofde schriftelijke bevestiging van de korting.

En het is zonde want de panelen liggen best mooi, en ik regel op dit moment nog 2 andere offerte trajecten voor nog bekende. Deze partij neem ik er uiteraard dus niet in mee. Maarja dat zal ze in de huidige tijd wel geen klap interesseren
Ik snap ook niet dat je iemand panelen laat plaatsen zonder dat het op het dak ingemeten is. Gokken is dokken......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

reneeke1970 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:00:
[...]

Ik snap ook niet dat je iemand panelen laat plaatsen zonder dat het op het dak ingemeten is. Gokken is dokken......
Ik snap niet dat mensen zomaar aannames doen zonder de feiten te kennen. Het dak is zowel digitaal als tijdens de schouw ingemeten. Dus wat wil je hier precies mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Freakie1NL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:01:
[...]

Ik snap niet dat mensen zomaar aannames doen zonder de feiten te kennen. Het dak is zowel digitaal als tijdens de schouw ingemeten. Dus wat wil je hier precies mee zeggen?
Een rolmaat maakt geen fouten, met iets anders kun je niet meten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Doe je nou bewust aan selectief lezen? Er is tijdens de schouw na gemeten. En ja met een rolmaat.

Dus nogmaals de vraag, wat wil je precies met je opmerking aangeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Volgens mij is er iemand net wakker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Allen, dank voor alle input / leesvoer. Kan helaas maar 8 panelen kwijt en wilde 'goed spul'. Is geworden:

8 x Sunpower Max3 390 WP panelen (400WP duurde 16 weken)
SMA SB3.0 3000 watt omvormer
2 Clickfit EVO 1x4 zwart frames

€ 5064 excl. btw met installatie (circa 1000 euro installatie inclusief groepenkastaanpassing en materiaal).

Korte samenvatting: 1,62 Eur per WP, betaal iets meer voor installatie maar deze partij heb ik erg hoog zitten qua kennis / ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@jasperaap. Wel goed spul ja, maar als je 60% meer dan de norm betaald zullen velen hier dat niet kwalificeren als 'iets meer' denk ik. :+

[ Voor 67% gewijzigd door Megalodon_67 op 17-05-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles tegen de 1 euro per pw zonder btw aftrek is toch een mooie prijs ? inc met leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Een dorp verderop had een woning brand door de zonnepanelen vandaag:

Enorme schade aan woning in Hooglanderveen door zonnepanelen

https://www.ad.nl/amersfo...or-zonnepanelen~a28fbdfa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Mmm opvallend, ten eerste is het vandaag nou niet echt zonnig. Dan zou je denken dat de panelen makkelijker hun warmte kwijt kunnen en dat ze tegelijkertijd minder opwekken.

Verder lijkt het geen indak systeem te zijn.

Nu blijft dit natuurlijk in het nieuws komen wat dit is tegenwoordig nieuwswaardig (en terecht) maar vergeet niet dat al sinds jaar en dag een droger een relatief gevaarlijk stuk witgoed is voor in huis maar de keren dat, dat mis gaat hoor je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:41:
alles tegen de 1 euro per pw zonder btw aftrek is toch een mooie prijs ? inc met leggen
Ligt er toch maar net aan wat je krijgt? Chinese goedkope omvormer, of alles solar edge optimizers. Aansluiten op bestaande groep, of kabels trekken en nieuwe groep. Etc. Mijn vereniging eigen huis aanbod komt rond de 1 euro per wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Megalodon_67 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:36:
@jasperaap. Wel goed spul ja, maar als je 60% meer dan de norm betaald zullen velen hier dat niet kwalificeren als 'iets meer' denk ik. :+
True, maar zn meerkosten komen vooral door de dure panelen gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

marteltor schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:10:
[...]

True, maar zn meerkosten komen vooral door de dure panelen gok ik
Wel vette panelen met 390 WP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nou inmiddels toch weer iemand aan de lijn gehad, waardoor ik weer wat meer vertrouwen heb in een adequate afhandeling. Maar eerst zien dan geloven.

Panelen bevallen trouwens enorm, hoewel gisteren geen goede dag was hebben de panelen dusdanig lopen pieken dat ze gezamenlijk +10% van het maximale WP hebben gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:41:
hoe berekenen jullie dit?

aanschaf kosten delen door de kWh panelen? incl of ex btw. of kwh delen door aanschaf kosten?

aanschaf 5360,- ex btw voor 16x300= 4800 kWh. kom ik op 1.11 per kwh
mijn systeem heb ik laten uitvoeren door energiewonen waar ik uitermate tevreden over ben, vak lui die weten waar ze mee bezig zijn.
Uiteraard kon ik goedkoper maar toch gekozen voor garanties en een grote partij

[ Voor 40% gewijzigd door merlin1201 op 17-05-2019 17:43 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
merlin1201 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:33:
[...]

hoe berekenen jullie dit?

aanschaf kosten delen door de kWh panelen? incl of ex btw. of kwh delen door aanschaf kosten?
Totale kosten EX BTW/Wp. Zie ook cville in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
Freakie1NL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:26:
[...]

Wel vette panelen met 390 WP :P
Niets speciaals: zijn 72 cells van normale 325wp, 60 cells panelen. Prijs is wel enorm 'speciaal'.. 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:28
HyperBart schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:47:
Is er hier iemand met 2 of meer SMA omvormers die allemaal hun data loggen naar SunnyPortal?

Indien ja, zou iemand even contact met me willen opnemen om gast-toegang tot de statistieken te krijgen? (Da’s view only) Ik wil namelijk weten hoe dit portaal alles weergeeft (telt het alles samen of kan je de omvormers individueel bekijken). Dit in functie van een uitbreiding van de installatie nav een EV. Dank bij voorbaat :w
Niemand? Ik wil mijn installatie ook delen hoor als dat gewenst is. Screenshots uit de app van heel wat schermen en views mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
HyperBart schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Niemand? Ik wil mijn installatie ook delen hoor als dat gewenst is. Screenshots uit de app van heel wat schermen en views mag ook.
Ik zou je graag willen helpen maar het is mij niet gelukt om mijn STP6.0 aan te melden. Het portal weigert de aanmelding te accepteren.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:47
Heb hier 2 pittige offertes.
Graag jullie mening.

Offerte 1:
18x Suntech 310WP zonnepaneel - geheel zwart - mono
13x Solaredge Power Optimizer P370
1x Solaredge omvormer - SE1500M + M2640 optimizer (voor op het plat dak losse overkapping in de tuin)
1x Solaredge omvormer 4000H HD Wave incl. monitoring + app
10x montage materiaal schuindak SOLARSTELL
8x montage platdak Aerocompact Zuid
1x Benodigde kabels en connectoren
1x Installatie op verschillende dakdelen
1x Volledige installatie inclusief elektrawerk
1x Opbrengstgarantie en monitoring

Vermogen 5580WP
Opbrengst: 4910 kwh
Prijs excl. BTW: € 7032
Prijs per WP = € 1,26

Offerte 2:
18x LG 330 WP full black
13x Solaredge Power Optimizer P370
1x Solaredge omvormer - SE1500M + M2640 optimizer (voor op het plat dak losse overkapping in de tuin)
1x Solaredge omvormer 4000H HD Wave incl. monitoring + app
10x montage materiaal schuindak SOLARSTELL
8x montage platdak Aerocompact Zuid
1x Benodigde kabels en connectoren
1x Installatie op verschillende dakdelen
1x Volledige installatie inclusief elektrawerk
1x Opbrengstgarantie en monitoring

Vermogen 5940WP
Opbrengst: 5227 kwh
Prijs excl. BTW: € 8683,45
Prijs per WP = € 1,46

Twijfel best wel. Offerte 2 is een stuk duurder! Deze heeft wel een veel hoger vermogen.
Wat denken jullie? Of is het allemaal gewoon TE duur?

[ Voor 3% gewijzigd door R20141016 op 17-05-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:36
Ik ben op zoek naar panelen voor NNO in het formaat 1540*1000 iemand een idee waar ik die maat nog kan kopen. Oja, het moet goedkoop.. Ik zou er 10 kwijt kunnen.

Alternatief is 9 panelen van het gewone formaat. Welk type zou op NNO dan het meeste Kwh opleveren per jaar? Zou glas glas het beter doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Stuur me even een PM met je e-mail adres.
Dan kan ik kijken of dat lukt om een gast account te maken.
Volgens mij kan je alles enkel maar induvidueel bekijken by the way.

Edit: wacht ff.
Ik kan er maar voor 1 een gastaccount aanmaken.
Eerst ff een paar puk codes bij SMA opvragen voor de andere 2 SMA's aan te melden
Sorry.. :$

Toch gelukt

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2019 21:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
@R20141016 beide te duur. Dus next...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marteltor schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:09:
[...]

Ligt er toch maar net aan wat je krijgt? Chinese goedkope omvormer, of alles solar edge optimizers. Aansluiten op bestaande groep, of kabels trekken en nieuwe groep. Etc. Mijn vereniging eigen huis aanbod komt rond de 1 euro per wattpiek
In elk geval solar edge omvormer met optimizers en panelen weet ik even niet uit me hoofd in elk geval geen zooi. Complete nieuwe oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En bij de solaredge offerte mis ik 1 optimizer.

en ik kijk even naar de topicwarning: eigen offerte = eigen topic. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben hier ook bezig met zonnepanelen, en heb gemerkt hoe dieper je er in duikt hoe ingewikkelder het wordt.

Even een voorafje, Ik wilde al een tijdje zonnepanelen, maar omdat mijn dak al 50 jaar ligt moet deze eerst vervangen worden, nu ik dit rond heb (wordt 8 juni gedaan) kan ik verder kijken.
ik heb geen schaduw mij dak ligt op ZW 25 graden, en de helllingshoek van mijn dak is 29 %

Ik heb offertes opgevraagd bij Greenchoice, zonneplan en solar outletet (bij solar nog steeds geen prijs gekregen 2 pogingen gedaan in 2 weken, zelf maar wat bij elkaar gezocht met plaatsen erbij maar het lijkt allemaal wel een beetje op dezelfde prijs te zitten. Zelf leggen zit er bij mij trouwens niet in.ik durf et dak niet op :)

Zonneplan en GC bieden beide de trina solar 300 WP variant.aan. alleen zit hier een verschil in omvormer. Growatt vs Zeverlution . prijs ligt op 1,14 ~1,15.
Als ik overigens naar 18 panelen ga wordt de prijs hoger en gaat naar 1,19.

Nu de stoppenkast. Deze is net zo oud als het dak :) en moet vervangen worden.

Bij 15 panelen zou 1x 35A volstaan en bij 18 panelen 3 x 25. ik ben nog niet zover om uit te zoeken of dit qua kosten nog veel doet, maar misschien kunnen mensen die hier ervaring mee hebben er wat over zeggen.

Resume, 15 of 18 panelen ? of verder kijken naar andere panelen ? ( of er tussen in gaan zitten waardoor de omvormer een slagje goedkoper kan ? )

is het ook nog interessant vanwege het forfait ergens net qua waarde onder te zitten, of doet de 20 euro per jaar zo weinig dat dit niet de moeite is ?

Bedankt alvast voor alle antwoorden ..

PS mijn gebruik zit op dit moment rond de 7500 KW per jaar. dit gaat al beter 2 jaar geleden zat deze nog op 9500 KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Peter F
18 panelen kan ook prima op een 1-fase 5 kW omvormer.
Maak je er 2 strings van 9 van. (5400 Wp)
Wel zou ik 3x 4 mm2 aan laten leggen tussen omvormer naar groepenkast.

Vernieuwing is wel noodzakelijk. Er gaat langdurig stroom door je groepenkast en zekeringen. (gelukkig ;-) )

Kijk eens bij:
winkelman hengelo
Solar-bouwmarkt
Sun-solar
Voor "echte" prijzen.

Bij zo een lage hellingshoek van 29 graden is de andere kant ook wel interessant om nog meer panelen te leggen.

Bij veel Wp is 3-fase een mooiere oplossing, omdat je de stroom verdeeld over 3 fases.
Maar noodzakelijk is het met 5400 Wp niet.
Ik heb zelfs 3x 1-fase omvormers op mijn 3-fase aansluiting zitten. (Voorheen een 3-fase Sma)
(Maar ben een hobbyist/verslaafde die vanalles uit probeert)

Kijk eens op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ en kies nieuw project.

En met wat afmetingen en fotos erbij kunnen we ook meerekenen (in een nieuw eigen topic)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-09 04:36
Beste Forum leden, ik verwijs even terug naar mijn verzoek om jullie advies. Deze staat alweer een aantal pagina’s terug. Ik zou jullie willen vragen of jullie mij kunnen adviseren of ik mijn bestaande set kan uitbreiden met een twee set op mijn bestaande 1 fase 40A-C hoofdautomaat via een zelfstandig 16A-C aardlekautomaat?
Helahola! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:45:
Ik heb een vraagje over de maximale hoeveelheid aan te sluiten installatie vermogen (zonnepanelen) als je een 1 fase aansluiting met een hoofdzekering van 40A met C-karakteristiek hebt.
.... enz...
Bestaande set: 20*280Wp panelen 5.600Wp aangesloten op een Solis-1P5K-4G omvormer en eigen een aardlekautomaat van 25A met C-karakteristiek en een 40A hoofdschakelaar met B-karakteristiek en een 40A hoofdzekering met C-karakteristiek.

Om de terugverdienperiode laag te houden en de uitbreiding op een plat dak komt zou ik de uitbreiding zelf willen installeren en de overwogen uitbreiding is dan voor een zelfstandige 2e set op garage dak (maximaal 6 panelen) met een eigen omvormer gemonteerd op een FlatFix Fusion met een opstellingshoek van 13 graden 150 o ZO. Bijvoorbeeld: https://www.winkelman-zon...1-5/51483/?display=detail of: https://zaanzon.nl/produc...qs1-4-x-300wp-full-black/

Als dit mogelijk is op mijn bestande 40A hoofdautomaat, zou ik deze 2e set willen aansluiten op een al beschikbare aparte aardlekautomaat van 16a met C-karakteristiek in de meterkast richting de garage. Daar kan ik de kabel dan opspitsen. Ik heb nog een ABB schakelkastje met 3x16A-B. Maar vraag mij af of de 3x16A-B dan niet vervangen moet worden door 2x 10A-B. En of dat dan voldoende is voor de omvormers?

Op: http://www.schoutenzonnee...de-zonnepaneelinstallatie lees ik dat met combinaties van zekeringen tot aan de aansluitwaarde van de hoofdzekering kan worden angesloten.

“..U heeft 1 fase met een hoofdzekering van 35A:
-De maximale groepenkastzekering mag 25A bedragen, het maximale omvormervermogen van 1 omvormer bedraagt dan 5750W.
-Er kan ook een groep van 10A en een van 25A geplaatst worden, er kunnen dan 2 omvormers met totaal max 8050W, bv een SMA SB2000HF op 10A en een SB5000 op 25A, geplaatst worden…”

Echter er staat vaker op het www dat het maximaal te plaatsen omvormervermogen voor 1 fase beperkt is tot 5750W. Nu wil ik niet aan “cherry picking” doen, gezien het te besteden bedrag en de veiligheid. Ook met in mijn achterhoofd dat installateur van de bestaande set vorig jaar had aangeven dat er niet meer geïnstalleerd kon worden. :?

Daarom hoop ik van jullie ervaring en inzichten gebruik te kunnen maken!?
Vast bedankt voor de te nemen moeite. :)

Ps. Ik wil niet overstappen naar 3fase en in totaal rond mijn jaarverbruik uitkomen (7000kW), als het dus niet veilig kan houd het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Helahola! schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:17:
Beste Forum leden, ik verwijs even terug naar mijn verzoek om jullie advies. Deze staat alweer een aantal pagina’s terug. Ik zou jullie willen vragen of jullie mij kunnen adviseren of ik mijn bestaande set kan uitbreiden met een twee set op mijn bestaande 1 fase 40A-C hoofdautomaat via een zelfstandig 16A-C aardlekautomaat?

[...]

Bestaande set: 20*280Wp panelen 5.600Wp aangesloten op een Solis-1P5K-4G omvormer en eigen een aardlekautomaat van 25A met C-karakteristiek en een 40A hoofdschakelaar met B-karakteristiek en een 40A hoofdzekering met C-karakteristiek.

Om de terugverdienperiode laag te houden en de uitbreiding op een plat dak komt zou ik de uitbreiding zelf willen installeren en de overwogen uitbreiding is dan voor een zelfstandige 2e set op garage dak (maximaal 6 panelen) met een eigen omvormer gemonteerd op een FlatFix Fusion met een opstellingshoek van 13 graden 150 o ZO. Bijvoorbeeld: https://www.winkelman-zon...1-5/51483/?display=detail of: https://zaanzon.nl/produc...qs1-4-x-300wp-full-black/

Als dit mogelijk is op mijn bestande 40A hoofdautomaat, zou ik deze 2e set willen aansluiten op een al beschikbare aparte aardlekautomaat van 16a met C-karakteristiek in de meterkast richting de garage. Daar kan ik de kabel dan opspitsen. Ik heb nog een ABB schakelkastje met 3x16A-B. Maar vraag mij af of de 3x16A-B dan niet vervangen moet worden door 2x 10A-B. En of dat dan voldoende is voor de omvormers?

Op: http://www.schoutenzonnee...de-zonnepaneelinstallatie lees ik dat met combinaties van zekeringen tot aan de aansluitwaarde van de hoofdzekering kan worden angesloten.

-De maximale groepenkastzekering mag 25A bedragen, het maximale omvormervermogen van 1 omvormer bedraagt dan 5750W.
-Er kan ook een groep van 10A en een van 25A geplaatst worden, er kunnen dan 2 omvormers met totaal max 8050W, bv een SMA SB2000HF op 10A en een SB5000 op 25A, geplaatst worden…”

Echter er staat vaker op het www dat het maximaal te plaatsen omvormervermogen voor 1 fase beperkt is tot 5750W. Nu wil ik niet aan “cherry picking” doen, gezien het te besteden bedrag en de veiligheid. Ook met in mijn achterhoofd dat installateur van de bestaande set vorig jaar had aangeven dat er niet meer geïnstalleerd kon worden. :?

Ps. Ik wil niet overstappen naar 3fase en in totaal rond mijn jaarverbruik uitkomen (7000kW), als het dus niet veilig kan houd het op.
De exacte waarden weet ik zo niet meer, maar bij ons doet zich een vergelijkbare situatie voor. We hebben al 3120Wp liggen en daar komt een dikke 4800Wp bij. Op een omvormer kon dit inderdaad niet vanwege een maximum van 5kw op een 40A hoofzekering en wij wilden dus al de boel aan laten passen naar 3x25. Maar na uitzoekwerk van de installateur bleek het, net als jij noemt, wel te mogen als het over 2 omvormers verdeeld is. Redenatie erachter weet ik niet, maar het klopt dus wel dat het mag.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Helahola!
Ik zie niet echt een probleem om er nog een omvormer bij te hangen van 1,5 kW.
Maar bedenk wel, dat die stroom allemaal langdurig door je groepenkast loopt met een paar draadjes.
Hoe is de staat daarvan?

Op 3x 1 fase wordt het mooier verdeeld natuurlijk.
Maar dan moeten die 20 naar een 3-fase omvormer.

En C-karakteristiek heeft niets met omvormers te maken, maar met hoge aanloopstromen van motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:14
Geen idee wat er in dat nieuwe verhaal staat over de richtlijnen bij terugleveren.

Maar bij Liander ooit een document gevonden waarin staat bij 1x35/40A hoofdaansluiting max teruglevering 5kVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rouske
De gelinkte documentatie laat wat anders zien.
http://www.schoutenzonnee...de-zonnepaneelinstallatie
U heeft 1 fase met een hoofdzekering van 35A:

De maximale groepenkastzekering mag 25A bedragen, het maximale omvormervermogen van 1 omvormer bedraagt dan 5750W.
Er kan ook een groep van 10A en een van 25A geplaatst worden, er kunnen dan 2 omvormers met totaal max 8050W, bv een SMA SB2000HF op 10A en een SB5000 op 25A, geplaatst worden.
Ligt eraan wat liander bedoelt. 1 omvormer of 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:58:
@Rouske

[...]

Ik denk 5000 watt per omvormer. De 25 ampère zekering is selectief aan de 40 .
Dus al plaats je vier omvormers met ieder een eigen 25 a zekering dan voldoe je aan alle kromme regeltjes toch?
Dus @Helahola!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Nou met 86,95 Ampere zegt die hoofdzekering van 40 wel poef denk ik.
Maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:18:
@reneeke1970
Nou met 86,95 Ampere zegt die hoofdzekering van 40 wel poef denk ik.
Maar ik snap je punt.
Ja dat is dan een praktijk dingetje waarmee je rekening moet houden haha.
Maar in theorie mag er vier keer 25a achter een 40 ampère via één aardlekschakelaar die ook 40 a kan hebben.
Of niet heren die de NEN kennen??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Helahola! schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:17:

[...]

solis geeft voor een 1p5k zekering / automaat 30A nu wordt deze waarde in nl niet gebruikt dus neem je een 25 of 32A automaat.
Waarschijnlijk staat je omvormer niet de hele dag op max te pompen.

C automaten zijn voor pv klinkklare onzin.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 28-09 06:41
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Maar in theorie mag er vier keer 25a achter een 40 ampère via één aardlekschakelaar die ook 40 a kan hebben.
Mag niet zomaar.
De bedrading van je meterkast moet de stroom die er kan ontstaan aan kunnen.
4x25A voeding bovenop je 40A hoofdzekering = 140A.
Als jij dus ook 140A aan gebruikers zou aansluiten heb je 140A door je meterkast lopen.
De meeste huis-tuin-keuken meterkasten zijn uitgelegd op 48 tot 60A max.
Zelfs industriële oplossingen (busbar) waar een 16A automaat op past is vaak max 125A.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970
Ik voldoe inderdaad aan de regeltjes met 2*25A invoer vanuit PV, achter een 40A hoofdschakelaar. Vanwege dat er altijd verbruik is en groot gedeelte van PV op Oost en West ligt is het vrijwel onmogelijk om boven de 35A teruglevering te komen.

@RocketKoen Pessimist of optimist? Elke verbruiker heeft zijn eigen groep met passende bedrading en zekering. Je telt nu dingen bij elkaar op wat niet mogelijk is door juist toegepaste zekeringen. PV moet zowiezo altijd op een losse groep zitten.

@AUijtdehaag Ben je weer terug naar 1 fase omvormers gegaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 18-05-2019 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Noord27
Ja. 400 Vmpp is lekkerder op een 1-fase omvormer (en omdat het kan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/re1bmbispCxyJ9TCaa5Zd89O/thumb.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:42:
@Noord27
Ja. 400 Vmpp is lekkerder op een 1-fase omvormer (en omdat het kan)

[Afbeelding]
Klopt helemaal. Eens kijken hoe ik rondom die 400-360V kom met de extra paneeltjes. Paar erbij op Oost/West met Tigo's denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Noord27
Je hebt toch optitrack erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 28-09 06:41
Noord27 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:37:
@RocketKoen Pessimist of optimist? Elke verbruiker heeft zijn eigen groep met passende bedrading en zekering. Je telt nu dingen bij elkaar op wat niet mogelijk is door juist toegepaste zekeringen. PV moet zowiezo altijd op een losse groep zitten.
Het gaat om het stukje koper tussen de verschillende groepen.
Dat zit mooi weggewerkt achter die zwarte plastic cover van je groepenkast. Maar als je dat open maakt verschilt het nogal wat je aantreft.
Soms een nette klemmenstrook of kam. Maar heel vaak ook 2,5 of 4mm2 kabel die van automaat naar automaat doorgelust wordt.
Als daar 140A door gaat heb je gegarandeerd brand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Maximaal pv vermogen op 1 fase is 5000 watt. Je dient je met je opwek installatie te houden aan de netcode van je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Iedereen bedankt voor het meedenken.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:50:
@Helahola!
Ik zie niet echt een probleem om er nog een omvormer bij te hangen van 1,5 kW.
Maar bedenk wel, dat die stroom allemaal langdurig door je groepenkast loopt met een paar draadjes.
Hoe is de staat daarvan?
....
En C-karakteristiek heeft niets met omvormers te maken, maar met hoge aanloopstromen van motoren.
Het huis is van 2006 dus de groepenkast is mi modern.
hier twee foto's: https://imgur.com/fHGkFBZ & https://imgur.com/TN1HYW5
Die twee C-karakteristiek automaten heeft de installateur vorig jaar erin gezet. Ik heb wel eens gelezen dat die gebruikt worden om ervoor te zorgen dat hij er niet uitkapt bij een plotselinge piek.

@Rouske: dat stuk van Liander had ik ook gevonden, maar zoals AUijtdehaag aangeeft vroeg ik mij ook af of dit per groep was en per omvormer.

@Aziraphale: Jij komt met 7920WP hoger uit dan wat ik van plan ben. Het geeft hoop dat jouw installateur van mening is dat dit dus geen probleem is.

@habbekrats: Nee :) niet de hele dag op zijn max. mooie parabool.max +/- 37kWh met pieken naar +/-5.6kW, volgens mijn grafiekje.

@RocketKoen: ik zal geen 4x25A gebruiken. Blijft bij 1x25 en de rest 16A.

[ Voor 3% gewijzigd door Helahola! op 18-05-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Nee,
Eigenlijk maar 1, je moet altijd uitgaan van volle belasting.
Dus een allamat is hier een betere optie

Eigenlijk mag 4x16 ook niet op een 40A ALS maar gebeurd veel, erger nog wordt het als op 1 van die groepen een omvormer komt te hangen, dan moet je naar 63A ALS jes.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 18-05-2019 16:02 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Helahola!
De 2 C-automaten zitten ook niet achter een aardlek?
De aarde draad is niet even dik als de andere draden en draden steken voor het gemak maar over de buis heen.
De ymvk kabel zit nergens aan vast en lijkt los erin te hangen..

(sorry, maar beetje een zooitje)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Het zijn toch aardlekautomaten die naast een aardlekschakelaar ook een installatieautomaat bevat. Dat is toch prima?

De YMVK (3e van links) gaat net buiten de foto in een pcv buis, die kan geen kant op. De tweede zit erboven wel aan de andere vast, maar je hebt gelijk, die kan wel iets beter. 8)7

Tja, zie inderdaad dat de aarde draad minder dik is. Nu wordt deze gelukkig niet continu belast :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Helahola!
Die aardlekschakelaars zijn van de linkerkast.
Er mogen maar 4 groepen op per aardlekschakelaar
Als die 2 c-automaten daarop zijn aangesloten is het fout.
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
(onder het kopje Aardlekschakelaar (ALS) )

Niet om alles af te keuren hoor. Maar het valt me op.

Edit:
Ik vermoed dat ze niet achter aardlek zitten.
Misschien kan je ze dan vervangen voor deze:
https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html
https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html
(enkel voor PV, vanwege 100 mA, maar 30 mA gaat ook vaak wel goed)

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Ja, dat weet ik. Maar in het kleine kastje zijn twee aardlekautomaten. Er zijn voor elke groep twee schakelaars. Dat is een aardlekschakelaar en een installatieautomaat. Dus is het niet nodig om ze aan de aardlekautomaten van de linkerkast aan te sluiten. De aardlekautomaat bevat al deze beveiligingen in één compacte behuizing.

Of ben ik nu helemaal koekoek :?

Edit: Ik heb trouwens gelijk de kabel met een bevestiging vastgezet en de bel verhangen. Was wel wat krap :)

[ Voor 13% gewijzigd door Helahola! op 18-05-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Helahola!
Het zijn gewoon zekeringautomaten, anders stond er wel een mA op vermeld.
Zie dit document "differentieelautomaten"
http://www.teconex.eu/ser...o-nl.pdf?ID=677&saveFil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:14
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:58:
@Rouske

[...]

Is die gelinkte info dan van de netbeheerder....?
Volgens mij niet.

Onderstaande uit dit document van Liander.
De maximale teruglevering per aansluitcategorie voor 1-fase aansluitingen staat weergegeven in onderstaande tabel. Liander adviseert bij teruglevering van meer dan 5 kW de inverter aan te sluiten op 3 fasen. Dit verzekert een probleemloze teruglevering. U dient dan een 3-fase aansluiting aan te vragen.

Aansluitcategorie Doorlaatwaarde aansluiting Max teruglevering bij cos phi=1 (kVA=kW)
E-AC1 1 x 6A 1,4 kVA
E-AC1 1 x 25A 5 kVA
E-AC1 1 x 35A/40A 5 kVA

Dus niks per omvormer of per zekering achter de hoofdaansluiting,
5kVA per fase van de hoofdaansluiting, bij 3-fase hoofdaansluiting van 3x25A mag het iets meer zijn, namelijk 17kVA.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 18-05-2019 23:12 . Reden: Tabel + link naar doc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
@AUijtdehaag
Potver... Laat ik nu al die tijd gedacht hebben dat het goed was.
Ik heb gecontroleerd of ze op één van de aardlekschakelaars van de linkerkast zitten aangesloten, maar dat is niet het geval. Ik baal er wel van dat ze het niet goed hebben aangesloten. Het is toch verplicht om ze op een aardlekschakelaar te hebben aangesloten of is dat optioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rouske
Nou ok dan.
@onetime Pas je de 3 × 3.680 W = 11.040 W op 3x25A even aan in de openingspost?

@Helahola!
Stop maar, max 5 kVa invoeden dus.

Volgens mij hoeft een vast aangesloten toestel geen aardlekbeveiliging te hebben, maar ik kan het mis hebben.
Net zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 28-09 23:50
Als de aardelektrode laag genoeg is en de omvormer heeft een interne aardfout meting voor de dc heb je bij vaste aansluiting geen aardlek nodig. Let wel dit betekend dat de aardelektrode minder dan 1,5 ohm moet zijn als de grootste groep 16a is.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Aaiii dat is jammer :-( . Had zo mooi geweest :P. Dan stel ik het maar uit tot over een aantal jaren. Shuffle ik tegen die tijd alles wel weer en ga ik gelijk naar 3fase. Remmende voorsprong...

@Aziraphale in dat geval is het voor jou misschien ook wel handig om nog even met je installateur te overleggen. Nu kan het nog.

Die 16A-C van het rechter kastje is op mijn garage en tuin aangesloten. Voor die is aardlek wel verstandig.
Als het ook verplicht is, ga ik verhaal halen bij de onderneming die toen de installatie heeft gedaan. Ik zie dat er nog een afdekplaatje in de hoofdkast zit. Die zouden ze daarvoor mi kunnen gebruiken om er een aardlek bij te zetten. Anders vervangen ze hem maar voor die jij voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
Wij hebben een ander huis gekocht en ik wil het dak vol gaan gooien met zonnepanelen. Hebben de sleutel nog niet dus nog geen offertes opgevraagd.

Nu heb ik de voorkeur voor panelen van LG of Panasonic. Beide de 320 a 330 wp panelen. En is Panasonic nog weer beter dan LG of maakt dit niet uit.

Nu lees ik ook veel over glas glas zonnepanelen. Zijn deze echt zoveel beter omdat ze minder gevoelig voor microcraks zijn? Of kan ik net zo goed gaan voor een van bovenstaande merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

vangoghnl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 00:09:
Wij hebben een ander huis gekocht en ik wil het dak vol gaan gooien met zonnepanelen. Hebben de sleutel nog niet dus nog geen offertes opgevraagd.

Nu heb ik de voorkeur voor panelen van LG of Panasonic. Beide de 320 a 330 wp panelen. En is Panasonic nog weer beter dan LG of maakt dit niet uit.

Nu lees ik ook veel over glas glas zonnepanelen. Zijn deze echt zoveel beter omdat ze minder gevoelig voor microcraks zijn? Of kan ik net zo goed gaan voor een van bovenstaande merken?
Omdat er aan 2 kanten glas zit, buigen de panelen minder door. Er zit gewoon meer glas in, ze zijn ook aanmerkelijk zwaarder. Daarnaast zijn ze minder gevoelig voor delaminatie, het loslaten van / er lucht tussen komen de kunststof achterlaag. Micro cracks komen door te ver doorbuigen van het glas, daarom staan ze tegenwoordig tijdens transport vaak op hun zijkant, i.p.v dat ze liggen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Helahola! schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:51:

@Aziraphale in dat geval is het voor jou misschien ook wel handig om nog even met je installateur te overleggen. Nu kan het nog.
Ik kan het nog eens navragen, maar ze waren er heel duidelijk over. Toen de adviseur hier was heeft hij eerst ruggespraak gehad met de elektriciën en toen leek het naar 3x25 te gaan, maar ze wilden het eerst nog goed uitzoeken en eventueel contact met Enexis leggen om zeker te zijn. Na overleg op het bedrijf kwam toen het bericht terug dat aanpassen van de aansluiting niet noodzakelijk was omdat je twee losse omvormers van beide <5kw aan mocht sluiten via aparte groepen bij een 40A hoofdzekering.

Dan ga ik er toch van uit dat het klopt, zeker omdat dit een bedrijf is dat enkel in PV doet en geen kleine jongen is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Onveilig is het niet, hooguit onhandig voor de netbeheerder ivm onbalans tussen de fases. Maar ik geloof dat dat niet zo belangrijk (meer) is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Aziraphale schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:19:
[...]

Ik kan het nog eens navragen, maar ze waren er heel duidelijk over. Toen de adviseur hier was heeft hij eerst ruggespraak gehad met de elektriciën en toen leek het naar 3x25 te gaan, maar ze wilden het eerst nog goed uitzoeken en eventueel contact met Enexis leggen om zeker te zijn. Na overleg op het bedrijf kwam toen het bericht terug dat aanpassen van de aansluiting niet noodzakelijk was omdat je twee losse omvormers van beide <5kw aan mocht sluiten via aparte groepen bij een 40A hoofdzekering.

Dan ga ik er toch van uit dat het klopt, zeker omdat dit een bedrijf is dat enkel in PV doet en geen kleine jongen is.
Op 1 fase aansluiting mag je max 5 kva/ 5000 watt invoeden of je enexis zekering 25,35 of 40A is maakt niet uit. Deze regel staat in de netcode. En is bedoeld om instabiliteit op het voedende net in je straat te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helahola!
@reneeke1970 & @AUijtdehaag
Ik lees trouwens niet in dit document dat het verplicht is. Ze hebben het over een advies.
Er staat ook 3 x 35A/40A advies => 25kVA. Als ik dat omdraai is het 25kVa/3 = 8.33 per fase.
Dat is meer dan de 5kW die wat ze als advies geven voor de 1 fase aansluiting. Waarom zou dat zijn?
Rouske schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:29:
[...]

Is die gelinkte info dan van de netbeheerder....?
Volgens mij niet.

Onderstaande uit dit document van Liander.
De maximale teruglevering per aansluitcategorie voor 1-fase aansluitingen staat weergegeven in onderstaande tabel. Liander adviseert bij teruglevering van meer dan 5 kW de inverter aan te sluiten op 3 fasen. Dit verzekert een probleemloze teruglevering. U dient dan een 3-fase aansluiting aan te vragen.

Aansluitcategorie Doorlaatwaarde aansluiting Max teruglevering bij cos phi=1 (kVA=kW)
E-AC1 1 x 6A 1,4 kVA
E-AC1 1 x 25A 5 kVA
E-AC1 1 x 35A/40A 5 kVA

Dus niks per omvormer of per zekering achter de hoofdaansluiting,
5kVA per fase van de hoofdaansluiting, bij 3-fase hoofdaansluiting van 3x25A mag het iets meer zijn, namelijk 17kVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Helahola! schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:40:
@reneeke1970 & @AUijtdehaag
Ik lees trouwens niet in dit document dat het verplicht is. Ze hebben het over een advies.
Er staat ook 3 x 35A/40A advies => 25kVA. Als ik dat omdraai is het 25kVa/3 = 8.33 per fase.
Dat is meer dan de 5kW die wat ze als advies geven voor de 1 fase aansluiting. Waarom zou dat zijn?

[...]
Ze gaan er dan vanuit dat je een 3 fase omvormer neemt die het alle fase gelijktijdig vol pompt.

Overigens kun je het zelfde krijgen als iedereen die een 1 fase aansluiting heeft en bv op L1 zitten deze vol continu maximaal gaan belasten. De straat bekabeling is normaal berekend op afstand,huizen en type gebruiker. Hier is een rekenmodel voor welk type kabel(s) er in de straat komen.

In 1985 deden we dit met tekening en rekenmachine, nu zal er wel een computermodel zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:33:
[...]

Op 1 fase aansluiting mag je max 5 kva/ 5000 watt invoeden of je enexis zekering 25,35 of 40A is maakt niet uit. Deze regel staat in de netcode. En is bedoeld om instabiliteit op het voedende net in je straat te voorkomen.
Hmm... Misschien toch nog maar een keer navragen of zelf even met Enexis contact zoeken. Is het (als het inderdaad nodig is) aanpassen van de aansluiting ook na het plaatsen van de set nog mogelijk? Het worden namelijk sowieso twee omvormers.

Overigens ligt de huidige set van 3120Wp op (ongeveer) zuid en wordt de nieuwe van 4845Wp verdeeld over zuid (2570Wp) en west (2275Wp), waarbij het het grootste deel van het zuidelijke deel door schaduwwerking rond de middag mee gaat draaien. Maakt dat nog een verschil?

[ Voor 18% gewijzigd door Aziraphale op 19-05-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Aziraphale schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:58:
[...]

Hmm... Misschien toch nog maar een keer navragen of zelf even met Enexis contact zoeken. Is het (als het inderdaad nodig is) aanpassen van de aansluiting ook na het plaatsen van de set nog mogelijk? Het worden namelijk sowieso twee omvormers.
Het is niet zo dat de netbeheerder dagelijks in je wijk zit te meten wat er allemaal gebeurt. Vaak komen ze bij klachten over sterk fluctuerende net spanning. Als je toevallig met een paar buurmannen op dezelfde fase 5 kw naar binnen duwt kun je sneller tegen de 253V uitschakel grens aanlopen en gaat er een omvormer afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
habbekrats schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:33:
[...]

Je zegt twee verschillende dingen, Max pv aansluiting van 5kW of Max 5 kVA invoeden.
Heb je ook een verwijzing naar de netcode waarin dit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:58:
[...]

2 omvormers op 1 fase gaan mekaar soms in de weg zitten bij de opstart en tript de ALS als ze beide over 1 zitten.

Dat je niet meer dan 5700W per fase mag terugleveren heeft meer de maken met bekabeling/bedrading, bij een kortsluiting bijv kan er 5700W + 3600W =9300W gaan lopen wat toevallig 40A is ;)
Hoofdschakelaars, aardlekschakelaars, bedrading, allemaal berekend op max 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:04:
[...]

2 omvormers op 1 fase gaan mekaar soms in de weg zitten bij de opstart en tript de ALS als ze beide over 1 zitten.

Dat je niet meer dan 5700W per fase mag terugleveren heeft meer de maken met bekabeling/bedrading, bij een kortsluiting bijv kan er 5700W + 3600W =9300W gaan lopen wat toevallig 40A is ;)
De NETCODE ZEGT MAXIMAAL 5 KVA/ 5000 WATT

Je netbeheerder zal het wordt zijn wat voor kast je hebt hangen, deze kun je zelf vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Maximaal 5 kW ??? Hoe doe je dat dan met een elektrische auto die 1×32A kan opladen op een 1×35A hoofdzekering 8)7 En een inductiekookplaat + oven op 1×35A hoofdzekering :? Vreemd.
Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan
wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde,
zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
"Zijn in de regel" >>> dit is dus niet verplicht!

[ Voor 43% gewijzigd door Dre op 19-05-2019 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 20:06
Vraagje

Om optimaal gebruik te maken van de ruimte op mijn platte dak is een combinatie van 2 maten zonnepanelen de beste uitkomst.

1993mm×998mm JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp
1675mm×998mm JA Solar JAM60D-00-315-BP Mono PERC Bifacial Glas-Glas Zwart Frame 315Wp

1 rij zou dan bestaan uit 2x 375WP en 1x 315WP

De 375WP heeft 72 cellen en de 315WP heeft 60 cellen.

De panelen krijgen elk hun eigen micro omvoermers.

2x Enphase IQ7+
1x Enphase IQ7

Is deze combinatie mogelijk of gaat dit niet goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:04:
[...]

Maar de vraag is natuurlijk wat er uiteindelijk op enig moment teruggeleverd gaat worden. In mijn (aangepaste ;)) vorige post heb ik even kort geschetst hoe het er uit komt te zien en kijkend naar het optelsommetje daarvan kun je je afvragen of het systeem ooit meer dan 5700w het net in gaat sturen. Mijn huidige systeem heeft afgelopen week wel eens een piek van 2800 gehad, maar over het algemeen haalt het dat niet.

Gaat het puur om het optellen van de theoretische vermogens of kun je ook kijken wat het doet en dan de hoofdaansluiting nog aanpassen? Of moet dat vooraf? Op zich is die 253€ die Enexis er voor vraagt namelijk nog niet eens het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:09:
[...]

De NETCODE ZEGT MAXIMAAL 5 KVA/ 5000 WATT

Je netbeheerder zal het wordt zijn wat voor kast je hebt hangen, deze kun je zelf vervangen.
https://www.dgem.nl/nl/zo...trotechnische-installatie

Het maakt de netbeheerder wel uit, het is terugleveren, geen verbruik, ook de netbeheerder heeft centraal kasten die berekend zijn op bepaalde load.
5000W is het nu misschien geworden, 2012 was het 5650.

@Aziraphale
Let alleen op dat je de omvormers een eigen aardlek en automaat geeft zodat je bestaande aardlekschakelaars niet kan overbelasten.
Omvormers kan je ook begrenzen mochten de pieken te gek worden
Kijk naar je voltage, veel en hoge piek in het net duwen geeft voltage verhoging en kan de omvormer(s) doen afschakelen.
Als het zo weinig scheelt zou ik het wel doen, ik had ook 5800W op enkel fase, daar komt ie niet veel met je verbruik er af.

[ Voor 30% gewijzigd door Rol-Co op 19-05-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:32:
[...]

https://www.dgem.nl/nl/zo...trotechnische-installatie

Het maakt de netbeheerder wel uit, het is terugleveren, geen verbruik, ook de netbeheerder heeft centraal kasten die berekend zijn op bepaalde load.
5000W is het nu misschien geworden, 2012 was het 5650.
dat beweer ik ook toch ook.

Scheefvoeding voorkomen
Symmetrisch aansluiten is belangrijk bij het installeren van zonnepanelen. Dit houdt in, dat het vermogen van de zonnepanelen gelijkmatig verdeeld moet worden over de fasen. Als de zonnepanelen op 1-fase worden aangesloten dan geniet de voorkeur deze op de fase met de laagste spanning aan te sluiten.

Maximaal 5000 Wattpiek op een 1-fase aansluiting
Op een 1-fase aansluiting mag maximaal 5000 Wattpiek aangesloten worden. Als er meer vermogen geplaatst wordt, dient u de aansluiting uit te breiden (verzwaren) naar meerdere fasen. In de praktijk is dit altijd een 3-fase aansluiting. Het voorkomen van scheefvoeding is verplicht (Netcode art. 2.2.1.8). Uw netbeheerder behoudt het recht om te eisen dat de zonnepanelen anders wordt geïnstalleerd of verdeeld over de fasen (Netcode 2.1.1.1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Nou waarom schreeuw je dan naar mij? ;)

Scheefvoeding voorkomen
Symmetrisch aansluiten is belangrijk bij het installeren van zonnepanelen. Dit houdt in, dat het vermogen van de zonnepanelen gelijkmatig verdeeld moet worden over de fasen. Als de zonnepanelen op 1-fase worden aangesloten dan geniet de voorkeur deze op de fase met de laagste spanning aan te sluiten.

Op een 1-fase aansluiting mag maximaal 5000 Wattpiek aangesloten worden. Als er meer vermogen geplaatst wordt, dient u de aansluiting uit te breiden (verzwaren) naar meerdere fasen. In de praktijk is dit altijd een 3-fase aansluiting. Het voorkomen van scheefvoeding is verplicht (Netcode art. 2.2.1.8). Uw netbeheerder behoudt het recht om te eisen dat de zonnepanelen anders wordt geïnstalleerd of verdeeld over de fasen (Netcode 2.1.1.1).
Ja mooi, maar Wp is geen omvormer vermogen, en je kan de omvormer ook powerlimitten, op 1 fase gaat al je verbruik er nog af dus 5700 zou ik gewoon doen als max vanwege de 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
habbekrats schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Scheefvoeding voorkomen

In de netcode staan dus geen vaste waarden aangegeven. Alleen dat scheefvoeding voorkomen dient te worden.

Jij stelt dat de Wp gelijk staat aan de VA, die stelling wordt hier regelmatig bediscussieerd. Zeker bij Oost-West opstelling is dat niet het geval. Het is wat grijzer dan jij nu stelt.

Persoonlijk heb ik 6,8kWp liggen en kom maar een paar dagen per jaar boven de 5kVA opbrengst. Dan heb ik mijn eigen verbruik daar nog niet afgehaald, dus ik haal de 5kVA invoeden nooit. Ergo, er is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
clemient schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:48:
[...]

In de netcode staan dus geen vaste waarden aangegeven. Alleen dat scheefvoeding voorkomen dient te worden.

Jij stelt dat de Wp gelijk staat aan de VA, die stelling wordt hier regelmatig bediscussieerd. Zeker bij Oost-West opstelling is dat niet het geval. Het is wat grijzer dan jij nu stelt.

Persoonlijk heb ik 6,8kWp liggen en kom maar een paar dagen per jaar boven de 5kVA opbrengst. Dan heb ik mijn eigen verbruik daar nog niet afgehaald, dus ik haal de 5kVA invoeden nooit. Ergo, er is geen probleem.
Dat is dus ook mijn punt: Haal ik straks op enig moment die theoretisch Wp en ga daadwerkelijk over de 5700 heen? Dat zou dus door 2 omvormers apart aan te sluiten geen issue moeten zijn volgens mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Laatst online: 13:10
Iemand hier ervaring met het leggen van kabels onder de dakpannen?

Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen en ga 'buitenom' met de ymvk-as en aardedraad kabel vanaf micro omvormers. Door het huis heen (leidingkoof) is geen optie helaas. De ymvk-as en aardedraad kabel moeten dan deels onder de dakpannen gelegd worden... O-)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BigEagle schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:59:

Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen en ga 'buitenom' met de ymvk-as en aardedraad kabel vanaf micro omvormers. Door het huis heen (leidingkoof) is geen optie helaas. De ymvk-as en aardedraad kabel moeten dan deels onder de dakpannen gelegd worden... O-)
Als je micro omvormers zou gebruiken ligt de 230 volt ook onder je pannen. Dus wat maakt het uit?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
reneeke1970 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:13:
[...]

Als je micro omvormers zou gebruiken ligt de 230 volt ook onder je pannen. Dus wat maakt het uit?
Ik wilde weten of er überhaupt ruimte is onder de dakpannen voor kabels... Horizontaal (langs de pannelatten) zal die ruimte er wel zijn, maar vertikaal over (onder?) de pannelatten?

[ Voor 15% gewijzigd door BigEagle op 19-05-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BigEagle schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:20:
[...]

Ik wilde weten of er überhaupt ruimte is onder de dakpannen voor kabels...
Ja onder de hoge kant wel.

Ik zou de micro's liever binnen hebben, iets meer dc en een omweg voor je AC kabel maar bij een defect/probleem wel vele malen makkelijker. Ook de warmte onder zo'n paneel in de zomer vind de micro vast niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:22:
[...]

Ja onder de hoge kant wel.

Ik zou de micro's liever binnen hebben, iets meer dc en een omweg voor je AC kabel maar bij een defect/probleem wel vele malen makkelijker. Ook de warmte onder zo'n paneel in de zomer vind de micro vast niet tof.
Goed idee, ik zal eens kijken of dat mogelijk is. Maar dan moet ik wel met lange DC kabels aan de slag en een aardig gat maken voor alle DC kabels. Er komen 3 panelen onder een dakkapel en 3 erboven. En dit dan aan beide zijde van het huis (voor en achter een dapkapel), dus 12 panelen.

Alleen aan de voorkant van het huis heb ik op zolder een kast waar ze dan alle 12 kunnen hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door BigEagle op 19-05-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BigEagle schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Goed idee, ik zal eens kijken of dat mogelijk is. Maar dan moet ik wel met lange DC kabels aan de slag en een aardig gat maken voor alle DC kabels. Er komen 3 panelen onder een dakkapel en 3 erboven. En dit dan aan beide zijde van het huis (voor en achter een dapkapel), dus 12 panelen.

Alleen aan de voorkant van het huis heb ik op zolder een kast waar ze dan alle 12 kunnen hangen.
Maakt niet echt uit, ik heb 5 panelen op zuid die op noord in de schuur aangesloten zitten, al gauw 20 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BigEagle schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Je hebt toch maar 3 micro omvormers nodig?

Binnen hangen is wel veel handiger, mocht er wat mee zijn, maar "men" adverteert dat het allemaal niet kapot kan, dus lekker buiten laten.
Jij kan er makkelijker bij (denk ik). Geen veld van panelen die tegen elkaar liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze zou dan 'verboden' zijn ? Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ng0tcoy.21.05.png_Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qnu7c0pu9.25.38.png

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2019 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Stel je hebt 1x40A hoofdzekering.
Dan kan je deze toch aansluiten met een 1x32A of 1x25A of ben ik nou gek.

Met 32A kan je wel meer aan de 6000, 32A x 230V?

Over micro omvormers:

Is er iets bekend dat wanneer ze onder de panelen liggen, en het wordt warm, dat er dan weerstand optreed? Dus de panelen knijpen, maar ook de micro’s, en dat in tegenstelling tot omvormers (danwel micro of niet) in huis? Ik kan dat verschil dus nergens terug vinden.

Los van het feit als er wat is, dat het dan makkelijker is om er bij te kunnen?

[ Voor 33% gewijzigd door ApC_IcE op 19-05-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ApC_IcE zit over 2 * 16A aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Je hebt toch maar 3 micro omvormers nodig?

Binnen hangen is wel veel handiger, mocht er wat mee zijn, maar "men" adverteert dat het allemaal niet kapot kan, dus lekker buiten laten.
Jij kan er makkelijker bij (denk ik). Geen veld van panelen die tegen elkaar liggen.
Er zijn al 12 Enphase micro's onderweg... :+

Dat klopt, geen veld van panelen die bij elkaar liggen. Net even gekeken, ik heb de ruimte ervoor binnen in een inbouwkast onder het schuine dak. Nu is het een afweging: extra kosten voor MC4 stekkers en DC kabels of een ladder/steiger op bij problemen... 8)7

Ik heb geen hoogtevrees, maar ik zie mijzelf alleen geen paneel erafhalen op een ladder om bij een micro omvormer te komen. Dit indien het de onderste rij is, de bovenste rij kan via het dak van de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

De solar edge 6000 zit over 2x16?
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Zal dat eens bij mijn SE contact navragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BigEagle schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:37:
[...]

Er zijn al 12 Enphase micro's onderweg... :+

Dat klopt, geen veld van panelen die bij elkaar liggen. Net even gekeken, ik heb de ruimte ervoor binnen in een inbouwkast onder het schuine dak. Nu is het een afweging: extra kosten voor MC4 stekkers en DC kabels of een ladder/steiger op bij problemen... 8)7

Ik heb geen hoogtevrees, maar ik zie mijzelf alleen geen paneel erafhalen op een ladder om bij een micro omvormer te komen. Dit indien het de onderste rij is, de bovenste rij kan via het dak van de dakkapel.
je kan natuurlijk alle micros dan onder de bovenste rij plaatsen als je panelen hebt met 1 aansluit kast redelijk bovenaan in het midden (panelen met hele cellen, niet de half-cut, die hebben 2 kastjes halverwege de lange kant)
Ik plaats de optimizers meestal op de onderste rij, dan kan je er makkelijk bij in de meeste gevallen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BigEagle schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:59:

Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen en ga 'buitenom' met de ymvk-as en aardedraad kabel vanaf micro omvormers. Door het huis heen (leidingkoof) is geen optie helaas. De ymvk-as en aardedraad kabel moeten dan deels onder de dakpahttps://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1908900/123nnen gelegd worden... O-)
Geen YMVK-as gebruiken maar 3x2,5 xmvk, is maar 11 mm, dat krijg je meestal wel tussen de panlatten door omdat er stoflatten zijn geplaatst. Bij sommige pannen kan je ze ook over de panlatten laten lopen, maar dan moet het deel van de pan dat op de lat ligt niet helemaal aansluiten op de lat.

Wij brengen wel eens de AC kabel weer naar buiten door het dak heen van de zolder en dan met een klein stukje over de muur de MK in. Scheelt een hoop breken binnen.

[ Voor 80% gewijzigd door Andre1973 op 19-05-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ApC_IcE schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ApC_IcE schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:48:
[...]

De enkele aansluiting vanuit de SE6000 is met 5 aderige kabel verdeeld over 2 maal 16A in de meterkast. Dus is niet SE specifiek. Buurman/Netbeheerder medewerker heeft het zo aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:07:
[...]

De enkele aansluiting vanuit de SE6000 is met 5 aderige kabel verdeeld over 2 maal 16A in de meterkast. Dus is niet SE specifiek. Buurman/Netbeheerder medewerker heeft het zo aangesloten.
Zoals een kookgroep? Heeft hij ook mechanische verbinding tussen de 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
Andre1973 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 00:30:
[...]

Omdat er aan 2 kanten glas zit, buigen de panelen minder door. Er zit gewoon meer glas in, ze zijn ook aanmerkelijk zwaarder. Daarnaast zijn ze minder gevoelig voor delaminatie, het loslaten van / er lucht tussen komen de kunststof achterlaag. Micro cracks komen door te ver doorbuigen van het glas, daarom staan ze tegenwoordig tijdens transport vaak op hun zijkant, i.p.v dat ze liggen.
Oké, maar wat is dan aan te bevelen wel voor glas glas te gaan of niet? LG en Panasonic waren niet glas glas als ik het goed begreep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:13:
[...]

Dat, maar een kookgroep heeft altijd 2 pitten op de ene en 2 pitten op de andere ader. Bij gewoon 2 een 16A automaat hard parallel zetten aan een andere krijg je hele rare effecten, en mag dat volgens mij ook niet.
Bij een beetje weerstand verschil gaan de stromen zich anders verdelen dan jij wil / denkt / hoopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 19-05-2019 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:07:
[...]

Dus in de omvormer zijn de twee aderparen gekoppeld en daarna niet meer? Bijzondere constructie...
Waarom gebruik je voor een dergelijk hoog vermogen niet gewoon een 3-fasen omvormer? Scheelt je ook een hoop verliezen in de kabel.
Bovendien: 5-aderig? Dan is je aardedraad volgens de norm dus een factor 2 te dun... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2019 12:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

vangoghnl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:16:
[...]

Oké, maar wat is dan aan te bevelen wel voor glas glas te gaan of niet? LG en Panasonic waren niet glas glas als ik het goed begreep.
Glas-glas is meestal het wat duurdere segment van de markt, dus als je dat aanspreekt, goede spullen, en niet voor de laagste prijs wil gaan dan is glas-glas aan te bevelen.
Je TvT word wat hoger, maar als je dat niet uit maakt en ook geen verhuisplannen hebt, is het een goed optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:17:
[...]

Dus in de omvormer zijn de twee aderparen gekoppeld en daarna niet meer? Bijzondere constructie...
Waarom gebruik je voor een dergelijk hoog vermogen niet gewoon een 3-fasen omvormer? Scheelt je ook een hoop verliezen in de kabel.
Bovendien: 5-aderig? Dan is je aardedraad volgens de norm dus een factor 2 te dun... 8)7
Die 3-fase omvormer is duurder, plus de 3-fasen meterkast-aansluiting kost geld. Niet de beste investering imho, alleen maar nadelen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:13:
[...]

Geen idee.
Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw