Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.759 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 05:58:
Net als de eeuwige discussie dat optimizers stuk gaan. De P405 inderdaad gaat te vaak stuk. Maar de overige types hoor je vrij weinig van. Mede als je de factor meeneemt; hoeveel optimizers er achter panelen zitten, relatief veel.

Alleen de klagers hoor je klagen.
Er zijn ook heel veel panelen en omvormers, hoe vaak hoor je dat die stuk gaan? Kapotte optimizers komen hier bijna dagelijks voorbij, ik ben blij dat ik ze achterwege heb gelaten op mijn systeem voor 2,5 uur ochtendschaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
Proton_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:22:
@ApC_IcE In dat topic staan zes losstaande gevallen:
BartS12 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
rvdven in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
SuperMP in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
jacovn in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Krypt in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Elk van deze gevallen had met een stringomvormer (al dan niet met Tigo/hosola/huawei optimizers) hogere opbrengst gehad.
Toch ook maar even mijn eind conclusie toevoegen. Bij mij was het plan goed, en de offerte goed, maar is er bij de installatie per ongeluk een verkeerde doos optimizers meegenomen. Dus toen lagen er een paar uur later simpelweg verkeerde optimizers op het dak. Nou, dan duurt het even voordat je daar (als relatieve leek) achter bent. Ook de installateur moest even puzzelen, want in alle documentatie (offerte, factuur, etc) stonden de juiste optimizers.

Nadat alles vervangen was door de juiste -geplande- optimizers, werkte alles als een zonnetje.

Foutje, kan gebeuren. Bij elk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:45:
[...]

Waarschijnlijk iets minder want zijn bedoeld voor witte ondergrond. Maar er blijft altijd meer vermogen uit komen dan 16 solar frontier, meer kun jij niet kwijt.
175 watt of hoger ga je niet vinden, is nauwelijks verkocht.
165 wp kun je wel treffen, mocht je twee jaar oude zoeken, voor de hoofdprijs haal ik ze voor je naar beneden. Mail me dan maar.
Kun je dat onderbouwen want ik heb daar dus niks over kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-01 17:51
Goedemiddag,

In verband met de aanschaf van een Hyundai Ioniq willen wij onze bestaande set zonnepalen uitbreiden.

Op dit moment ligt er 18x300Wp met een SolarEdge SE5K 3-fasen omvormer. De huisaansluiting is 3x25A.

Ik wil dit gaan uitbreiden met 12x330Wp en een SolarEdge HD Wave 3680 1 fase omvormer, op dezelfde fase als waar de Zappi 1-fase laadpaal op komt. Dit om wanneer de saldering wordt afgeschaft zoveel mogelijk opbrengst van de panelen rechtstreeks de auto in te sturen.

1/3 van de opbrengst van de bestaande omvormer is ongeveer 1800W, is ongeveer 8A. Plus de nieuwe omvormer (16A max) is in totaal iets minder dan 24A piekstroom.

Dit valt netjes binnen de capaciteit van een 25A fase, maar hoe zit het in dit geval met de selectiviteit? Geldt die per omvormer of over het totaal van de omvormers?

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 11:57
McTrex2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:24:
Goedemiddag,

In verband met de aanschaf van een Hyundai Ioniq willen wij onze bestaande set zonnepalen uitbreiden.

Op dit moment ligt er 18x300Wp met een SolarEdge SE5K 3-fasen omvormer. De huisaansluiting is 3x25A.

Ik wil dit gaan uitbreiden met 12x330Wp en een SolarEdge HD Wave 3680 1 fase omvormer, op dezelfde fase als waar de Zappi 1-fase laadpaal op komt. Dit om wanneer de saldering wordt afgeschaft zoveel mogelijk opbrengst van de panelen rechtstreeks de auto in te sturen.

1/3 van de opbrengst van de bestaande omvormer is ongeveer 1800W, is ongeveer 8A. Plus de nieuwe omvormer (16A max) is in totaal iets minder dan 24A piekstroom.

Dit valt netjes binnen de capaciteit van een 25A fase, maar hoe zit het in dit geval met de selectiviteit? Geldt die per omvormer of over het totaal van de omvormers?
Wat is de ligging van de huidige panelen? Kan je niet gewoon panelen bijvoegen op de huidige omvormer? Zeker als je naar verschillende richtingen kan leggen. Zo is je opbrenst ook mooi verspreid over de dag.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Megalodon_67 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:56:
[...]
Er zijn ook heel veel panelen en omvormers, hoe vaak hoor je dat die stuk gaan? Kapotte optimizers komen hier bijna dagelijks voorbij, ik ben blij dat ik ze achterwege heb gelaten op mijn systeem voor 2,5 uur ochtendschaduw.
Mijn Kostal piko 10.1 ging na 2 jaar stuk, duurde 2 weken voor ik een nieuwe opgestuurd heb gekregen via Kostal Duitsland (importeur was niet meer), wel de gederfde inkomsten vergoed gekregen en 90 euro ex montage kosten.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
Nock372 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:52:
[...]

Wat is de ligging van de huidige panelen? Kan je niet gewoon panelen bijvoegen op de huidige omvormer? Zeker als je naar verschillende richtingen kan leggen. Zo is je opbrenst ook mooi verspreid over de dag.
De huidige ligging is ZZW, 9 panelen op 50 graden hellingshoek, 9 op 15 graden, de nieuwe panelen komen op W te liggen met ook iets van 15 graden hellingshoek, heb het nog niet precies gemeten.

De huidige omvormer zit vol, ik heb ook een offerte voor een upgrade van de bestaande omvormer, qua prijs zit er bijna geen verschil tussen de offertes. Ik vind wel dat ik vrij weinig terugkrijg voor de bestaande omvormer van 2,5 jaar oud (~450 euro).

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
ApC_IcE schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:43:

Hoeveel installaties heeft jouw installateur met Solar Edge gedaan? Of heb je vertrouwen in zijn SE kennis?
Ik niet echt namelijk. Hoe kan je de P505 nou onbetrouwbaarder inschatten dan de P500? omdat er een P405 bestond misschien die toen wel veel problemen gaf?
Bij dit soort daken (nu is je hellingshoek niet zo hoog) maar met weinig panelen per kant zou ik al snel naar de P404 grijpen.

Mijn 13 LG 365 liggen ook met P404 maar dat komt omdat ik een SE 5K heb en die heeft minimaal 13 (stiekem werkt het ook met 12) P404 nodig omdat met P370 heeft ie er 16 (stiekem 15) nodig om goed op te starten.
De instaleur is: Merdeka
http://www.merdeka-solar.nl/

Geen idee hoeveel ze hebben gedaan met SE. Op de website staan ook de inverters van SMA, Fronius en enphase.

In de emails even gezocht en hij heeft wel geschreven dat met p404 de zaak eerder zou opstarten:
Echter is het in uw geval wellicht zinvoller om voor de P404 te kiezen aangezien het systeem bij de oost-west opstelling waarschijnlijk sneller met de P404 gaat opstarten.
Zelf gepoogd uit de SE documentatie rendement te halen:
Se optimizer rendement

Het gaat maar om procenten welliswaar, maar de p500 leek me de meest efficiënte. Met lage vermogens is het 2% zelfs. (Ten opzicht van de P505)

Alleen start het nu op (vandaag) om 06:05 met 28 Watt half uur later om 06:35 234 Watt en zo stijgt het door.
Dus echt slecht opstarten met deze zon is het niet.
Toen ik in december met maar 12 panelen oost/west draaide starte het ook wel op, alleen wel laat met op 21 december om 10:00 pas. Een betere dag voor wat betreft opbrengst was 24-12 start het om 09:00 op.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 14-05-2019 17:34 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
PClop schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:55:
Is er hier iemand die ervaring heeft met Solarvoordeelshop.
https://www.solarvoordeelshop.com/index.php
Ik heb er een maand geleden 8 stuks JAsolar 325Wp halfcell ( langekabel ) besteld.
https://www.solarvoordeel...-cabel&controller=product
Maar na veel beloftes en toezeggingen ( per telefoon ) met tevens "zekere" bezorg data heb ik nog nada
zonnepanelen ontvangen ( natuurlijk al wel betaald via Ideal )
Ik heb ze daar besteld omdat ze bij Winkelman uitverkocht waren ( inmiddels al weer ruim op voorraad |:( )
en voor de lage prijs plus dat het de uitvoering was met de langere aansluit kabels wat goed uit kwam
want ik leg ze in landscape en dat zijn normaal met die halfcell panelen de kabeltjes tekort.
Lastig is ook dat dat heerschap ( eenmanszaak ) totaal niet reageert op email en berichten via
de webshop.

Vraag, ben ik gewoon ongeduldig, of ............ ;w naar de centjes.
Inmiddels zijn de 8 stuks JAsolar 325Wp halfcell ( langekabel ) geheel volgens afspraak
vandaag netjes bij mij voor de deur afgeleverd.
Waar ik eerst mijn twijfels over had is nu omgezet in een 100% te vertrouwen zonnepanelen boer
Hij had mij duidelijk gemaakt dat de vraag naar specifiek deze panelen enorm groot is
vandaar dus de vertraging, is nu dus nu volledig opgelost dankzij Michel van Solarvoordeelshop. _/-\o_

Foto's anders is het niet gebeurd ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Jasolar%20325wp%20halfcell/DSCF1313kl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Jasolar%20325wp%20halfcell/DSCF1314kl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Jasolar%20325wp%20halfcell/DSCF1315kl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Jasolar%20325wp%20halfcell/DSCF1316kl.jpg

Kortom, werk aan de winkel dus. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:33
Cranberry schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:36:
Gisteren de eindafrekening van Nuon ontvangen. In verband daarmee maandag maar even bellen naar de energieleverancier De panelen zijn in werking van 8 februari en jl. en ik op 3 april mezelf per 8 februari aangemeld voor terugleveren.
Nu heeft Nuon alle teruggeleverde energie van voor 3 april gewoon genegeerd en niet afgetrokken van het totale verbruik.
Op de website van de de netbeheerder Liander staat:
"Zonder aanmelding kunnen we uw teruglevering niet registreren. Uw energieleverancier verrekent dan niets op uw jaarnota. Levert u meer terug dan u zelf verbruikt? Dan ontvangt u zonder aanmelding ook geen terugleververgoeding van uw energieleverancier."

Inhoudelijk is dit natuurlijk complete BS want de teruglevering is wel degelijk geregistreerd.

Ik meld het hier maar even ter waarschuwing. Wellicht is het al vaker besproken in voorgaande delen, maar een waarschuwing hier lijkt me wel wenselijk.
Even een update: inmiddels heb ik contact gehad met Nuon. Alle teruggeleverde energie van voor de aanmelding op energieleveren.nl wordt alsnog gesaldeerd. De betreffende medewerker gaf aan dat dit 'uit coulance' was. Inhoudelijk ben ik verder geen discussie aangegaan hierover. Ik ben blij dat het alsnog allemaal verrekend wordt. Scheelt me toch 7 tientjes waar ik graag andere dingen mee doe.
Moraal van 't verhaal: als je een 'slimme' meter hebt en problemen wilt voorkomen, doe je er goed aan vooraf of uiterlijk op de dag van de ingebruikname van je zonnepanelen te registeren op https://www.energieleveren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06
Is er hier iemand met 2 of meer SMA omvormers die allemaal hun data loggen naar SunnyPortal?

Indien ja, zou iemand even contact met me willen opnemen om gast-toegang tot de statistieken te krijgen? (Da’s view only) Ik wil namelijk weten hoe dit portaal alles weergeeft (telt het alles samen of kan je de omvormers individueel bekijken). Dit in functie van een uitbreiding van de installatie nav een EV. Dank bij voorbaat :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Nu ik m'n woning-dak maximaal vol heb laten leggen zat ik vanmiddag naar de schuur achter in de tuin te kijken en dacht ik wat een leeg dak. Nu vroeg ik me af omdat er verder alleen een WCD en lichtpunt in de schuur is of je daar op een manier 2 a 3 panelen op kunt aansluiten. Iemand ervaring daarmee?

[ Voor 3% gewijzigd door kaboom1555 op 14-05-2019 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:47
kaboom1555 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:57:
Nu ik m'n woning-dak maximaal vol heb laten leggen zat ik vanmiddag naar de schuur achter in de tuin te kijken en dacht ik wat een leeg dak. Nu vroeg ik me af omdat er verder alleen een WCD en lichtpunt in de schuur is of je daar op een manier 2 a 3 panelen op kunt aansluiten. Iemand ervaring daarmee?
PV verdeler?

[ Voor 16% gewijzigd door BigEagle op 14-05-2019 20:05 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kaboom1555
Verslaafde ;)

Officieel moet alles op een aparte groep.
Dus pv verdeler. (Google)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:09:
@kaboom1555
Verslaafde ;)

Officieel moet alles op een aparte groep.
Dus pv verdeler. (Google)
Ook als het max 3 panelen (3x 310 oid) zijn? Die PV verdeler kan dan in de schuur hangen als ik even snel Google? Heb de installatie op mijn dak laten doen maar een installatie zelf proberen is ook wel een leuk projectje :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kaboom1555
Helaas, vroegah mocht je nog 500 Watt invoeden, tegenwoordig ook al niet meer.
Dus "officieel" moet het op een aparte groep.
Dwz een verdeelkastje in je schuur met 2 zekeringautomaten. (en tussen groepenkast en verdeelkastje 1 kabel zonder aftakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:25:
@kaboom1555
Helaas, vroegah mocht je nog 500 Watt invoeden, tegenwoordig ook al niet meer.
Dus "officieel" moet het op een aparte groep.
Dwz een verdeelkastje in je schuur met 2 zekeringautomaten. (en tussen groepenkast en verdeelkastje 1 kabel zonder aftakkingen.
Dan wordt het alsnog een nieuwe kabel trekken ben ik bang want de grondkabel in de schuur is weer aangesloten op een lichtschakelaar op een binnenmuur in de achtergevel. (daar kwamen we achter toen de hovenier de kabel raakt en lostrok). Het is dus geen directe kabel vanaf de meterkast helaas. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kaboom1555
Ik heb hier ook 2 steca's in het stopcontact zitten (maar moedig het niet aan)
Je weet nooit wat de gevolgen zijn met de verzekering als er brand uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
McTrex2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:24:
De digitale (slimme) meter saldeert intern over de fases. Hoeft dus niet perse op de fase waar de laadpaal op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
knarf_st schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:26:
Misschien een domme vraag maar wat geeft de efficiency van een paneel weer? In alle datasheets van de verschillende zonnepanelen wordt dat cijfer weergegeven (ergens tussen de 16% en in de 20%) Een vervolg vraag daarop is, stel je hebt twee panelen van bijvoorbeeld 320Wp maar de 1 heeft een efficiency van 17% en de ander heeft een efficiency van 21%, levert de tweede dan meer Kwh per jaar op (onder dezelfde omstandigheden, locatie, hellingshoek en azimuth)?
Als ze allebei 320 Wp zijn dan is die met de laagste efficientie groter. (gebruikt meer vierkante meters voor dezelfde opbrengst)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:40:
[...]

Inmiddels zijn de 8 stuks JAsolar 325Wp halfcell ( langekabel ) geheel volgens afspraak
vandaag netjes bij mij voor de deur afgeleverd.
Waar ik eerst mijn twijfels over had is nu omgezet in een 100% te vertrouwen zonnepanelen boer
Hij had mij duidelijk gemaakt dat de vraag naar specifiek deze panelen enorm groot is
vandaar dus de vertraging, is nu dus nu volledig opgelost dankzij Michel van Solarvoordeelshop. _/-\o_

Foto's anders is het niet gebeurd ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kortom, werk aan de winkel dus. :F
Evil twin superbike :9~ Sorry kon het niet laten :$ , ik mis het TL1000 gevoel nog regelmatig #guiltypleasures

Mooie panelen trouwens O-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Evil twin superbike :9~ Sorry kon het niet laten :$ , ik mis het TL1000 gevoel nog regelmatig #guiltypleasures

Mooie panelen trouwens O-)
Yep meanmachine, breng um over een paar weken naar nolimits in Roden, wordt iets gekieteld, maar moeten eerst nieuwe koppelingsplaten in want das nie goed als i vol moet draaien op de dino testbank (slippen nu door boven de 6000 rpm) >:)

Sorry iets off topic.

Was jij niet diegene die een tl1000
krukas in z,n vensterbank had staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29

thido

Tilburg

busscherski schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:14:
[...]

Als ze allebei 320 Wp zijn dan is die met de laagste efficientie groter. (gebruikt meer vierkante meters voor dezelfde opbrengst)
Que?
Wat heeft cell efficientie met grootte te maken?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

alki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:21:
Iemand hier gebruik gemaakt van de stimuleringsregeling van zijn gemeente om zonnepanelen aan te schaffen ?
ja, in 2005, en in 2008 denk ik.
Maar toen betaalden we ook nog even meer als nu ook na hulp van de gemeente voor de panelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@thido 60 vs 72 cell panelen. De laatste zijn groter gebruiken meer cellen, om hetzelfde resultaat te halen, die per stuk minder efficient zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
thido schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:35:
[...]

Que?
Wat heeft cell efficientie met grootte te maken?
Ik ging er vanuit dat @knarf_st geen cell efficiëntie maar paneel efficiëntie bedoelde. Denk ik eigenlijk nog steeds omdat hij een paneel vermogen vermeldt

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:52

MieJuul

3970Wp

AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:34:
@kaboom1555
Ik heb hier ook 2 steca's in het stopcontact zitten (maar moedig het niet aan)
Je weet nooit wat de gevolgen zijn met de verzekering als er brand uitbreekt.
+1

cluster van 3 steca's hier >:)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
alki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:21:
Iemand hier gebruik gemaakt van de stimuleringsregeling van zijn gemeente om zonnepanelen aan te schaffen ?
Hier 20% gekregen van de gemeente Bergeijk tot max € 750,-
Helaas heb ik nu problemen met de gemeente, ik heb panelen bijgeplaatst waarop zij subsidie hebben toegekend maar bij de gereedmelding (bewijs plaatsing) hebben ze de toekenning alsnog afgewezen wegens al eerder subsidie gekregen.
Nu dus gevalletje rechtsbijstand.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:42
busscherski schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:53:
[...]

Ik ging er vanuit dat @knarf_st geen cell efficiëntie maar paneel efficiëntie bedoelde. Denk ik eigenlijk nog steeds omdat hij een paneel vermogen vermeldt
Ik bedoel de efficiency zoals aangegeven in onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fzk1vhzo.jpg

Dus mijn vraag is wat houdt dat percentage in?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 21:12

Lo_

Oppervlakte module: 1.678 * 0.991 = 1.662898 m2
STC: 1000W/ m2 (aka 'de zon')
Instraling op module 1662.898 Watt

Module efficientie resulteert uit het vermogen

Voor 300Wp versie 300/1662.898 = 18.0% (afgerond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
jobr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:41:
[...]

De digitale (slimme) meter saldeert intern over de fases. Hoeft dus niet perse op de fase waar de laadpaal op komt.
Dat is waar, echter vergat ik nog een detail te vermelden, de laadpaal wordt een Zappi die ik waar het kan in Eco+ mode wil gebruiken. Dan is het wel van belang hoeveel stroom er over de fase van de laadpaal opgewekt wordt, want hoe meer stroom, hoe sneller de auto oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
knarf_st schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 01:00:
[...]

Ik bedoel de efficiency zoals aangegeven in onderstaande plaatje:
[Afbeelding]

Dus mijn vraag is wat houdt dat percentage in?
Een simpel antwoord: het percentage van de straling dat onder standaard condities (STC) in elektriciteit wordt omgezet. Van dit rendement gaat nog het rendement van de DC-AC conversie in de omvormer af.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

McTrex2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:07:
[...]

Dat is waar, echter vergat ik nog een detail te vermelden, de laadpaal wordt een Zappi die ik waar het kan in Eco+ mode wil gebruiken. Dan is het wel van belang hoeveel stroom er over de fase van de laadpaal opgewekt wordt, want hoe meer stroom, hoe sneller de auto oplaadt.
Daarnaast kan het ook nog iets beter zijn qua rendement, als je de laadpaal zo dicht mogelijk aansluit (op dezelfde fase) bij de omvormer van je zonnepanelen. Dan is er minder leidingverlies, omdat stroom bijna direct van omvormer naar laadpaal kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Kuo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Daarnaast kan het ook nog iets beter zijn qua rendement, als je de laadpaal zo dicht mogelijk aansluit (op dezelfde fase) bij de omvormer van je zonnepanelen. Dan is er minder leidingverlies, omdat stroom bijna direct van omvormer naar laadpaal kan lopen.
Dit gaat echt over super lage verliezen. Volgens mij niet eens meetbaar.
De laadpaal op zolder?
Of de omvormer bij de paal? Nergens voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Dat hangt maar af van waar de laadpaal en omvormer zitten. Bij mij zit het bij de carport op ongeveer 30 m van de meterkast. Ik heb nu een verdeelkast opgehangen bij de carport, waardoor ik laadpaal via verdeelkast bij carport op dezelfde fase van de omvormer aangesloten heb. 60m geeft toch al snel enkele procenten verlies en dat is bij de vele kWh van laden toch echt wel een significant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
Kuo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:01:
Dat hangt maar af van waar de laadpaal en omvormer zitten. Bij mij zit het bij de carport op ongeveer 30 m van de meterkast. Ik heb nu een verdeelkast opgehangen bij de carport, waardoor ik laadpaal via verdeelkast bij carport op dezelfde fase van de omvormer aangesloten heb. 60m geeft toch al snel enkele procenten verlies en dat is bij de vele kWh van laden toch echt wel een significant verschil.
Zal ik eens zwaar overdrijven, je auto slurpt 5000 kWh en je verliest 3 procent, dat is 150 kWh, Poe Poe big deal, één dagje opwekken in de zomer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
Kuo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:01:
Neem je 4 of 6 mm2 ben je bijna op 0

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

habbekrats schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:20:
[...]

Neem je 4 of 6 mm2 ben je bijna op 0
Dit dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

hjs schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:23:
Fijn, mijn Samil SolarRiver 1600TL heeft een rood lampje branden met de melding Relay Failure.
Geeft een flatline sinds eind van de ochtend op mijn overzicht

Hangt er sinds november 2014, als het goed is zit er vijf jaar garantie op.
Heeft even geduurd, maar sinds vanmorgen hangt er een Omnik Omniksol 1.5K-TL2-M.
Ze hadden hem niet eens aangesloten op het wifi-netwerk :/

Wel mooi klein dingetje en qua bediening en webzooi (inlog in omvormer of portal) lijkt hij erg veel op de oude Samil.

[ Voor 11% gewijzigd door hjs op 15-05-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hjs schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:47:
[...]

Heeft even geduurd, maar sinds vanmorgen hangt er een Omnik Omniksol 1.5K-TL2-M.
Ze hadden hem niet eens aangesloten op het wifi-netwerk :/

Wel mooi klein dingetje en qua bediening en webzooi (inlog in omvormer of portal) lijkt hij erg veel op de oude Samil.
Perfecte timing voor die samil te vervangen!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

reneeke1970 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:47:
[...]

Perfecte timing voor die samil te vervangen!
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06
reneeke1970 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:15:
[...]

Zal ik eens zwaar overdrijven, je auto slurpt 5000 kWh en je verliest 3 procent, dat is 150 kWh, Poe Poe big deal, één dagje opwekken in de zomer.
Nou nou, het is niet wereldschokkend maar percenten blijven percenten. Hier is het bv 10000kwh voor mijn rijprofiel, dan is het alweer 300kWh. En 150kWh op een dagje in de zomer? Da’s dan toch wel een HEEL stevige en dus atypische installatie. Dat zijn hier 4 volle dagen in optimale omstandigheden (zoals vandaag bv).

Infrax/fluvius heeft trouwens een sheet voor Belgie om spanningsvallen te berekenen. Belgen mogen NIET afgaan op SunnyDesign want die neemt de spanningsval niet zo streng als de netbeheerder Fluvius doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
Hmm, toch eens een fan + controller uit de schuur trekken :-)

Uit de datasheets van de GoodWe NS serie:
Omgevingstemperatuur: -25~60oC >45oC derating

temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:54

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Aansluiten in de meterkast. Heren als ik nu vanaf de omvormer naar de nieuwe aardlek schakelaar ga en van daaruit de kabels aansluit onder de aardlek schakelaar die ik groen heb omcirkeld. Dan moet het toch goed gaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lma1h3s.jpeg

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
Volgens mij heb je de hoofdschaelaar omcirkelt. De dikke draden gaan naar het de kwh meter van het energie bedrijf. Tenzij je hoofdautomaten hebt kun joj die niet spanningsloos maken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

snameroc schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:31:
Volgens mij heb je de hoofdschaelaar omcirkelt. De dikke draden gaan naar het de kwh meter van het energie bedrijf. Tenzij je hoofdautomaten hebt kun joj die niet spanningsloos maken.
Ik heb daaronder (niet te zien op de foto) de hoofdschakelaar zitten 3x25a dus de stroom kan er af.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 16-05-2019 09:39 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:39
@Speedyace NEE, dat moet je zeker niet doen.
Alles moet achter de hoofdschakelaar (dat ding dat je groen omcirckeld hebt)
Daarnaast is je nieuwe module (Eaton) geen aardlekschakelaar, maar een installatieautomaat.
Afhankelijk of je de PV achter een aardlekschakelaar wilt/moet plaatsen veranderd de aansluiting.

Zonder aardlek:
Nieuwe automaat aansluiten op bovenkant hoofdschakelaar (dat ding dat je groen omcirckeld hebt, maar dan de bovenkant)

Met aardlek:
Afhankelijk of je nog ruimte hebt op je aardleks. Op de bovenkant aansluiten op 1 van de 2 modules aan de rechterkant (typenr CDS 440G)

Vraagje: Waarom heb je een nieuwe Eaton automaat geplaatst en geen Hager, zoals de rest van de kast?

EDIT:
Wellicht dat onder de foto nog "schakelaars" zitten, maar dit zijn de hoofdzekeringen, en mogen niet als hoofdschakelaar gebruikt worden. De module met typenr SB 440 is de hoofdschakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door k_delaat op 16-05-2019 09:44 . Reden: Reactie op 'hoofdschakelaar' ]

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Oke bedankt voor de tip ik ga de bovenkant gebruiken. En de Eaton automaat kreeg ik er bijgeleverd dus monteer die gewoon. en als de kastdeur dicht is, zie je er niets van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
De boven kant van een van de twee aardlekschakelaars rechts.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:39
Aarde kun je van het aardblokje aan de rechterkant aftappen en monteren op de aardrail in je nieuwe kastje.

Zorg dat je de juiste bedrading gebruikt om alles te monteren. >= 4mm2 en massief of soepel met adereindhulzen.

Voor de zekerheid, zet je hoofdzekeringen uit, zodat je zeker geen spanning dragende delen kunt aanraken.

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Begrijp niet helemaal waarom je een C karakteristiek automaat zou willen voor een omvormer. C is bedoeld voor hogere aanloopstromen maar een omvormer is sowieso gelimiteerd tot zijn max capaciteit.

Heb je dus een 3680kW omvormer dan kan hij toch nooit een stroompiek >5x krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

Met een C automaat voor alleen je omvormer heb je naar mijn mening alleen maar meer om rekening mee te houden, de kabeldikte bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Bedankt heren, ik zal nog even 4mm kabel halen. De kabel naar de omvormer is 2,5mm. Ps. 2,5mm is niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Misschien moet ik het maar uitbesteden het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 08:58
@Speedyace

Handige tip, een aardlekschakelaar heeft altijd een test knop. (ook de zogenoemde alamat, een aardlekschakelaar en overspanning automaat in 1)

Waar woon je? Als het in de buurt is kan ik eventueel helpen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Speedfightserv op 16-05-2019 10:09 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

@ Speedfightser,
Bedankt voor het aanbod. Mijn buurman zag mij net op het bij de panelen en vroeg of het wilde lukken. Het verhaal uitgelegd van de meterkast. Nu is zijn zwager elektricien hij neemt even met hem contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Speedyace schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:21:
@ Speedfightser,
Bedankt voor het aanbod. Mijn buurman zag mij net op het bij de panelen en vroeg of het wilde lukken. Het verhaal uitgelegd van de meterkast. Nu is zijn zwager elektricien hij neemt even met hem contact op.
Je mag ook niet zomaar 2 draden onder 1 schroef doen .....
4mm soepel, niet massief.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Net voor garantie afgelopen is, nu heb je weer verse. Omnik heeft tien jaar denk ik dus je kunt even vooruit nu

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 11:48
Offerte binnen voor 15 Sunpower X21-350 panelen icm SolarEdge omvormer voor 9000 euro ex, dat is een €/Wp van ~1.70. Veels te duur toch? Of is het de prijs waard?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
ThaStealth schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:23:
Offerte binnen voor 15 Sunpower X21-350 panelen icm SolarEdge omvormer voor 9000 euro ex, dat is een €/Wp van ~1.70. Veels te duur toch? Of is het de prijs waard?
Je hebt een Ferrari als avatar, dus tsja. Wat is duur?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 12:25
Precies, sunpower met solaredge kost iets, dan vind ik het nog niet heel erg duur. Je tvt is natuurlijk niet heel kort zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Je weet waarschijnlijk dat hier de norm € 1,- per Wp is, dus de meesten zullen dit te duur vinden. Ook van belang om te weten is of je schaduw hebt, indien niet is SolarEdge zonde geld, tenzij je heel graag elk afzonderlijk paneel monitort. Voor wat betreft de panelen, Sunpower heeft een heel goede naam en geeft veel garantie, maar of dat een dubbele prijs rechtvaardigt? Ik zou niet meer dan helft uitgeven aan een 15-paneels pv-installatie en voor een regulier 325 Wp paneel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

crisp

Devver

Pixelated

Beter dan de offerte die ik hier heb liggen van 6000 euro (ex btw) voor 8 x Sunpower Maxeon 400Wp :P

Gelukkig vandaag een betere offerte gekregen: 3750 (ex btw) voor 8x URE 320Wp met Enphase IQ7 micro-omvormers.

Sunpower is mooi en goed spul, maar waarom zou je in een Ferrari naar je werk rijden als dat met een Volkswagen net zo goed (en goedkoper) kan? (in de file sta je toch :P)
Megalodon_67 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:53:
[...]

Je weet waarschijnlijk dat hier de norm € 1,- per Wp is
Maar daarvoor moet je het dan waarschijnlijk wel zelf leggen?

[ Voor 15% gewijzigd door crisp op 16-05-2019 14:04 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:02:

[...]

Mijn set wordt voor €0,92 ct/Wp incl. BTW op het dak gelegd (2 dakvlakken). Wel zelf de panelen en omvormer aangeschaft. 24 x Jinko 310 Wp en SMA SB 5.0.

Relatief grote installatie dus schaalvoordeel speelt wel mee. Maar rond de 1 euro per Wp uitkomen lijkt me een goede stelregel.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 11:48
Megalodon_67 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:53:
[...]

Je weet waarschijnlijk dat hier de norm € 1,- per Wp is, dus de meesten zullen dit te duur vinden. Ook van belang om te weten is of je schaduw hebt, indien niet is SolarEdge zonde geld, tenzij je heel graag elk afzonderlijk paneel monitort. Voor wat betreft de panelen, Sunpower heeft een heel goede naam en geeft veel garantie, maar of dat een dubbele prijs rechtvaardigt? Ik zou niet meer dan helft uitgeven aan een 15-paneels pv-installatie en voor een regulier 325 Wp paneel gaan.
Die norm heb ik al een aantal keer voorbij zien komen, en als ik een andere offerte erbij pak heb ik 18 330WP LG panelen met een SMA omvormer, voor bijna 3k minder, natuurlijk zullen die LG's sneller minder gaan opleveren dan de Sunpowers, en sneller hun degraderen. Maar 18x330 LG levert na 25 jaar hetzelfde op als 15x350 Sunpower volgens mij.

Geen schaduw op het dak, en ligt op zuiden. Het monitoren van de lossen panelen is natuurlijk ontzettend fancy, maar niet als het zoveel extra kost.

Als 1 euro/wp de norm is bij zelf leggen, wat is de norm als je het laat leggen?

[ Voor 3% gewijzigd door ThaStealth op 16-05-2019 14:31 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

crisp

Devver

Pixelated

Tweeke schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Mijn set wordt voor €0,92 ct/Wp incl. BTW op het dak gelegd (2 dakvlakken). Wel zelf de panelen en omvormer aangeschaft. 24 x Jinko 310 Wp en SMA SB 5.0.

Relatief grote installatie dus schaalvoordeel speelt wel mee. Maar rond de 1 euro per Wp uitkomen lijkt me een goede stelregel.
De hierboven genoemde offerte die uitkomt op € 1.50/Wp is nogthans de goedkoopste die ik tot nog toe heb gekregen. Veel bedrijven reageren niet, of komen met belachelijk hoge prijzen (ik heb meerdere van die dure SunPower offertes liggen). Ik denk dat met de huidige drukte in deze markt het gewoon lastig is voor een consument met een klein dak...

Als ik het zelf zou kunnen aanleggen zou ik dat zeker doen, maar dat zie ik mezelf nu niet meer doen :P

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:13
Als geld geen rol speelt prima. Is 'het', het waard? In mijn optiek: nee.

Krijg volgende week 13*310Wp full-black panelen binnen voor €105,-/stuk excl BTW. Dat is minder als 34 cent/Wp. Natuurlijk komt er nog montagemateriaal bij, maar 1,70/Wp. Het is geen 2013 meer..

De norm is een beetje net boven de €1,-/Wp inclusief BTW. Geïnstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:02:
Ik heb een 6-paneels 1.950 Wp installatie zelf gelegd op een pannendak, heeft me tot nu toe € 0,74/Wp gekost, binnenkort verwacht ik ruim € 200 btw terug te krijgen, dan is het nog ca. € 0,63/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ThaStealth
Je kan toch gewoon kijken wat het kost?
https://www.winkelman-zon...5-0/51478/?display=detail (of heb je 3-fase?)
https://www.winkelman-zon...sets/1509/?display=detail
https://www.winkelman-zon...ucten/installatie-kosten/

Sunpower en Solaredge op een schaduwloos dak is enkel voor the enthousiasteling. (of zoiets)
(haha, ik heb panasonic kuros, ook duur volgens sommige)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ThaStealth schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:30:
[...]

Die norm heb ik al een aantal keer voorbij zien komen, en als ik een andere offerte erbij pak heb ik 18 330WP LG panelen met een SMA omvormer, voor bijna 3k minder, natuurlijk zullen die LG's sneller minder gaan opleveren dan de Sunpowers, en sneller hun degraderen. Maar 18x330 LG levert na 25 jaar hetzelfde op als 15x350 Sunpower volgens mij.

Geen schaduw op het dak, en ligt op zuiden. Het monitoren van de lossen panelen is natuurlijk ontzettend fancy, maar niet als het zoveel extra kost.

Als 1 euro/wp de norm is bij zelf leggen, wat is de norm als je het laat leggen?
1 euro/wp is naar mijn mening NIET de norm voor zelf leggen. Mijn systeem met gebruik van 1e klas componenten, heb ik zelf op het platte dak gelegd (april 2019). Het meterkastwerk heb ik door een elektricien laten doen. Mijn kosten EX BTW waren EUR0.73/Wp.

Een van mijn buren heeft zijn systeem volledig laten leggen (ook plat dak). Dat kostte hem vorig jaar april EUR0.99/Wp.

Op basis van deze praktijkgegevens ga ik uit van EUR 0.75/Wp EX BTW voor zelfleggen en EUR 1.00/Wp EX BTW voor laten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

cville schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:07:
[...]

1 euro/wp is naar mijn mening NIET de norm voor zelf leggen. Mijn systeem met gebruik van 1e klas componenten, heb ik zelf op het platte dak gelegd (april 2019). Het meterkastwerk heb ik door een elektricien laten doen. Mijn kosten EX BTW waren EUR0.73/Wp.

Een van mijn buren heeft zijn systeem volledig laten leggen (ook plat dak). Dat kostte hem vorig jaar april EUR0.99/Wp.

Op basis van deze praktijkgegevens ga ik uit van EUR 0.75/Wp EX BTW voor zelfleggen en EUR 1.00/Wp EX BTW voor laten leggen.
Mag ik vragen om details?

- Welke panelen en hoeveel
- wat voor omvormer
- Montagemateriaal
- benodigdheden meterkast ook in de prijs en zo ja, wat

Ik ben altijd benieuwd en nieuwsgierig wat mensen dan kopen voor 0.75 of 1euro/Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
ApC_IcE schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:46:
[...]

- wat voor omvormer
- Montagemateriaal

Ik ben altijd benieuwd en nieuwsgierig wat mensen dan kopen voor 0.75 of 1euro/Wp
Hierbij een voorbeeld:

12 x 315 watt mono (JA solar of Jinko) 12 * 110 = 1320
12 * montagemateriaal schuin dak (haken, bouten, rails) = 250
kabels stekkers aarding e.d. = 50
aanpassingen meterkast en AC kabel = 150
growatt 3000-s of gelijkwaardige budget TL omvormer ( goodwe, omnik, solaX) 400
transport materiaal naar waar ik het moet hebben = 100

Doe het dan zelf prijs komt op : 2270ex.
Prijs per watt: 2270/3780 = 60 cent voor een doe het zelf.

door een externe geinstalleerd: 3000 ex. 79 cent per watt, dus ongeveer 80 cent per watt.

Dit is haalbaar maar in de huidige markt met meer vraag dan aanbod zie je dat men er zonder blikken of blozen 30 cent per watt aan bonus bij opklust.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Noord27 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:33:
[...]

Als geld geen rol speelt prima. Is 'het', het waard? In mijn optiek: nee.

Krijg volgende week 13*310Wp full-black panelen binnen voor €105,-/stuk excl BTW. Dat is minder als 34 cent/Wp. Natuurlijk komt er nog montagemateriaal bij, maar 1,70/Wp. Het is geen 2013 meer..

De norm is een beetje net boven de €1,-/Wp inclusief BTW. Geïnstalleerd.
Dan hebben we het over 1 euro incl BTW per Wp waarbij de Wp simpelweg aantal panelen * Wp per paneel is? Dus 26x300Wp zou dan 7800Wp zijn en voor minder dan 7800 euro incl BTW gelegd moeten worden om een nette prijs te hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

@ApC_IcE

Ik heb dit nu op het oog om zelf te leggen op platdak:

18x QCell G5 DUO 325 Wp
3x Flatfix Fusion 2x3 Oost/West
8x Flatfix basis profiel 210mm
3x APS QS1
3x APS YC600
1x APS ECU-R Monitor
6x APS losse AC kabel 1m
1x Ontkoppel gereedschap QS1/YC600

Totaal 5850 Wp, voor 4615 euro kom ik op 0,79 EU/Wp (excl. btw)

Komt nog wel 20m grondkabel 5x2,5mm² bij en ombouw van meterkast. (1x40A naar 3x25 ombouw van 8 groepen naar 14 groepen)

18 panelen is de max. op ons platdak, en dat wil ik verdelen over de 3 fasen, dus worden er een QS1 en YC600 gecombineerd per fase. En i.v.m. schaduw en monitoring ga ik voor micro omvormers.

Ik twijfel overigens om de nieuwe generatie G6 van Qcell te nemen, ze komen met 345 Wp panelen :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Helhond op 16-05-2019 16:06 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
[...]

- wat voor omvormer
- Montagemateriaal

De meeste details die je vraagt staan in mijn signature. Het montage materiaal is FlatFix Fusion Duaal. In de meterkast heb ik een extra 2x12 groepenkast laten aanleggen met 3-fase, 4 polige alamat en een Eastron SDM630-Modbus MID, 3 Fase kWh meter. De 2x12 is eigenlijk te groot maar dat heb ik gedaan om mijn meterkast voor te bereiden op een toekomstige EVSE aansluiting. De door mij genoemde prijs is inclusief alle kosten, zelfs de EUR180 voor het BTW forfait, de EUR75 (samen met de buurman) voor de verrijker die alle materialen op het dak getild heeft en de kosten die ik heb moeten maken om mijn zuid systeem naar het andere dakdeel te verplaatsen. Ik heb een paar weken geleden foto's gepubliceerd.

Ik heb dit samen met mijn buurman gedaan. Hij heeft 14 panelen geplaatst op een 1-fase SMA 3.6kW omvormer. Hij was EUR 0.80/Wp EX BTW kwijt, meer dan bij mij door dat hij geen 26 maar 14 panelen geplaatst heeft en wat minder schaalgrootte voordeel had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

zo! alles draait hier! Laat de zon maar schijnen.

16 x 320wp IBC panelen in combinatie met 16x P370 optimizers gekoppeld aan een SolarEdge SE5K omvormer. Alles heb ik geplaatst op het platte dak van onze garage en de panelen liggen gericht op het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gvlsyjm94.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hiqgcj.jpeg

[ Voor 37% gewijzigd door Speedyace op 16-05-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 16:56
WoudseHoeve schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Je mag ook niet zomaar 2 draden onder 1 schroef doen .....
4mm soepel, niet massief.
Euh, wat mag wel/niet?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 11:57
Speedyace schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:40:
zo! alles draait hier! Laat de zon maar schijnen.

16 x 320wp IBC panelen in combinatie met 16x P370 optimizers gekoppeld aan een SolarEdge SE5K omvormer. Alles heb ik geplaatst op het platte dak van onze garage en de panelen liggen gericht op het zuiden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Last van schadum? ivm keuze solaredge?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Je mag niet 2 draden onder 1 schroef.
Je moet 4mm soepel gebruiken in de stoppenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
WoudseHoeve schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:42:
[...]

Je mag niet 2 draden onder 1 schroef.
Je moet 4mm soepel gebruiken in de stoppenkast.
Tenzij de fabrikant aangeeft dat dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

2x4mm2 in een adereindhuls stoppen die speciaal voor 2x4mm2 is. op die manier kan je n aftakking maken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
Andre1973 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:32:
[...]

2x4mm2 in een adereindhuls stoppen die speciaal voor 2x4mm2 is. op die manier kan je n aftakking maken.
Of een aftak blokje.

Overigens is mijn meterkast gewoon met stugge 6mm2 bedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Laatst online: 10-03-2024
[...]

Of , als je twee draden hebt van ongelijke diameter, of kern, dan een aftakblok / dubbel onder de klem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

rubbish1973 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:50:
[...]

Of , als je twee draden hebt van ongelijke diameter, of kern, dan een aftakblok / dubbel onder de klem gebruiken.
Dubbel onder 1 klem zeker met afwijkende diameter is vragen om storing of brand in de meterkast.
En die aftakblokjes zijn een oplossing, maar vaak nogal groot en je komt vaak akelig dicht bij de andere ader als deze ook een aftakblokje heeft. Soms zijn die aftakblokjes ook nog eens niet geïsoleerd.
2 soepele draden in een speciaal daarvoor geschikte adereindhuls is dan wel een veel mooiere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Als het donkerder wordt (lees tegen de avond) kan het dan kloppen dat de omvormer dan een paar keer gaat klikken. Kan dit te maken hebben omdat de panelen dan te weinig stroom leveren en de omvormer dan in rust gaat ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spais
  • Laatst online: 31-08 22:56

Spais

The Spais Melange

[...]

- wat voor omvormer
- Montagemateriaal

Ik heb sinds een week:
19x Trina Solar 295Wp All Black
Goodwe 5000D-NS omvormer
2x Tigo Single Optimizers
2x Tigo Duo Optimizers
Montage materiaal Clickfit EVO
Kabels, draden, kabelgoten
Aardlekautomaat 25A
E-tech kWh meter Voor in de meterkast
En installatie

Voor 4100 Excl. BTW. Dat is 0.73 euro/Wp. Terugverdientijd net iets meer dan 3 jaar denk ik.

Wel zelf alles gekocht en montage door een bedrijf via werkspot laten doen. Je moet zelf dan wel wat meer regelen en eventueel bij garantie heb je te maken met verschillende partijen. Maar dat is me die paar duizend euro wel waard. Ik had hier nooit niet 7500+ voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Top prijzen toch!
Vallen me wel een paar dingen op.
Dit zijn hoofdzakelijk systemen die:

- zelf samen gesteld
- zelf gelegd
- ik zag zelfs via werkspot
- webshop artikelen

Ik bedoel het niet vervelend. Maar wat ik probeer aan te geven dat je best veel kan besparen door de techniek te begrijpen en veel zelf uit te puzzelen.
Zeker tweaker waardig en leuk om te lezen!
Thanx voor de info!

Ik kan een heel verhaal beginnen over garanties, keurmerken, erkende installateurs. Maar als je het zelf (gedeeltelijk) kan is dat veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Speedyace schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:14:
Als het donkerder wordt (lees tegen de avond) kan het dan kloppen dat de omvormer dan een paar keer gaat klikken. Kan dit te maken hebben omdat de panelen dan te weinig stroom leveren en de omvormer dan in rust gaat ofzo.
Is heel normaal, is vaak in de ochtend ook.
Omvormer test dan of er nog wat jus uit te trekken. Stort de spanning te ver in gaat hij weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

ApC_IcE schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:22:
...

Ik bedoel het niet vervelend. Maar wat ik probeer aan te geven dat je best veel kan besparen door de techniek te begrijpen en veel zelf uit te puzzelen.
Zeker tweaker waardig en leuk om te lezen!
Thanx voor de info!

Ik kan een heel verhaal beginnen over garanties, keurmerken, erkende installateurs. Maar als je het zelf (gedeeltelijk) kan is dat veel goedkoper.
Dat ben ik zeker met je eens.

Lijkt me niet meer dan logisch dat je je niet laat oplichten door een club die alleen ongespecifeerde offertes geeft, want de prijzen die worden geoffreerd kan je niet uitsplitsen }) Dan snappen mensen gelijk dat ze genaaid worden >:)

Daarnaast kom je met wat simpele research best een eind. Ik snap dat er lastige situaties zijn met verschillende dakvlakken, verschillende hellingshoeken etc en dat je dan graag goed geadviseerd wil worden. Maar met een avondje dit draadje lezen kom je al heel ver. Zeker voor mensen met een dak op het zuiden zonder schaduw. Als je zelf de materialen bij een webshop kan samenstellen voor bv 3k en een all-in-one offerte voor hetzelfde op 6000 zit dan klopt er gewoon iets niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

habbekrats schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:29:
[...]

Is heel normaal, is vaak in de ochtend ook.
Omvormer test dan of er nog wat jus uit te trekken. Stort de spanning te ver in gaat hij weer uit.
Oké duidelijk is een normaal verschijnsel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Spais schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:59:
[...]

Lijkt me niet meer dan logisch dat je je niet laat oplichten door een club die alleen ongespecifeerde offertes geeft, want de prijzen die worden geoffreerd kan je niet uitsplitsen }) Dan snappen mensen gelijk dat ze genaaid worden >:)

Daarnaast kom je met wat simpele research best een eind. Ik snap dat er lastige situaties zijn met verschillende dakvlakken, verschillende hellingshoeken etc en dat je dan graag goed geadviseerd wil worden. Maar met een avondje dit draadje lezen kom je al heel ver. Zeker voor mensen met een dak op het zuiden zonder schaduw. Als je zelf de materialen bij een webshop kan samenstellen voor bv 3k en een all-in-one offerte voor hetzelfde op 6000 zit dan klopt er gewoon iets niet.
Ja maar dat komt ook voort uit het feit dat hier wat meer technische mensen zitten.
Sommige dingen besteed ik uit. En daar betaal je voor. Dat moet dan ook weer niet teveel kosten.
Als je wist wat iemand hier voor mijn alarm installatie wilde hebben val je steil achterover.
Dat kon ik prima zelf.

Op het dak echter liever niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais

Spais

The Spais Melange

ApC_IcE schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:47:
[...]

Op het dak echter liever niet ;)
Ik ben ook niet het dak op gegaan. Mij niet gezien met die grote dingen. Toch slechts 0.73€/kWh kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:58

Freakie1NL

Grote Baas

Nou begin week zijn ze komen plaatsen. Dus alles tip top in orde gemaakt van te voren.

Maar niets ging zoals gepland, ten eerste veel te laat, maar enfin dat kan gebeuren in het huidige verkeer.
Vervolgens hebben ze niet, zoals vooraf overeengekomen, extra montage materiaal mee om in te spelen op wisseling tussen portret en landscape. Tevens hebben ze niet de verzochte LAN stick van de omvormer mee, nee die kon nu alleen maar draadloos aangesloten worden.

Maar als het daar nou bij was gebleven... Ze hebben panelen niet kunnen plaatsen wegens onjuiste schouw en daardoor geen adequaat materiaal om het dak te bereiken.

Direct geëscaleerd naar het kantoor personeel. Dat werd an sich adequaat opgepakt, 2x terug gebeld en er is mondeling een goed alternatief afgesproken met compensatie. Zouden mij aan het einde van de dag nog terug bellen. Dus vooruit, dan mochten ze doorgaan.

Maar op dit moment wacht ik nog steeds tot dat ik terug gebeld word, de compensatie afspraak is ook nergens terug te vinden en de persoon die ik wil spreken steeds ingesprek. Wat een aanfluiting deze organisatie, die andere zonnepanelen installateurs afdeed als 'cowboy's'.

Nu richting het einde van de week heb ik nog steeds geen idee, hoe dit opgelost gaat worden.

De panelen die zijn geplaatst werken overigens als een tierelier, het betreffen 310 watt panelen waarmee ik vandaag een piek heb bereikt van factor 1,10, op een dag als vandaag! Jammer dat dit overschaduwd is door de nare installatie ervaring.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 16:56
[...]

Zo heb ik het ook gedaan, daarom schrok ik ook even van @WoudseHoeve z'n bericht. Maar is helder dat het nu klopt bij mij :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Freakie1NL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 23:20:
Nou begin week zijn ze komen plaatsen. Dus alles tip top in orde gemaakt van te voren.

Maar niets ging zoals gepland, ten eerste veel te laat, maar enfin dat kan gebeuren in het huidige verkeer.
Vervolgens hebben ze niet, zoals vooraf overeengekomen, extra montage materiaal mee om in te spelen op wisseling tussen portret en landscape. Tevens hebben ze niet de verzochte LAN stick van de omvormer mee, nee die kon nu alleen maar draadloos aangesloten worden.

Maar als het daar nou bij was gebleven... Ze hebben panelen niet kunnen plaatsen wegens onjuiste schouw en daardoor geen adequaat materiaal om het dak te bereiken.

Direct geëscaleerd naar het kantoor personeel. Dat werd an sich adequaat opgepakt, 2x terug gebeld en er is mondeling een goed alternatief afgesproken met compensatie. Zouden mij aan het einde van de dag nog terug bellen. Dus vooruit, dan mochten ze doorgaan.

Maar op dit moment wacht ik nog steeds tot dat ik terug gebeld word, de compensatie afspraak is ook nergens terug te vinden en de persoon die ik wil spreken steeds ingesprek. Wat een aanfluiting deze organisatie, die andere zonnepanelen installateurs afdeed als 'cowboy's'.

Nu richting het einde van de week heb ik nog steeds geen idee, hoe dit opgelost gaat worden.

De panelen die zijn geplaatst werken overigens als een tierelier, het betreffen 310 watt panelen waarmee ik vandaag een piek heb bereikt van factor 1,10, op een dag als vandaag! Jammer dat dit overschaduwd is door de nare installatie ervaring.
He bah,
Wat zou er op het dak komen als ik vragen mag?
En worden er nu panelen minder geplaatst?
Hoe compenseren ze dat?

Omdenken: Je hebt in ieder geval nu gratis stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Sinds gisteren ligt er 24x Jinko 310Wp op mijn dak, string van 12 Oost en eentje van 12 West op een SMA SB 5.0. Nu zag ik dat de installateur gekozen heeft om beide strings op één MPPT te zetten. Dat terwijl het mij veel logischer lijkt om elke string op z'n eigen MPPT te zetten.

Volgens Sunny Design levert beide strings op ingang A slechts ca. 40 kWh minder opbrengst op dan het benutten van beide MPPT's. Kan iemand mij uitleggen waarom dat verschil (theoretisch) zo klein is? Het lijkt me dat de optimalisatie van de tracker beter werkt als hij één dakvlak bediend?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tweeke
Het kan allebei. (maar de max A voor de ingang is bereikt bij parallel)
En sunny designweb geeft aan een mindere opbrengst.
(en ook is het beter om 2x mppt te benutten voor 2 verschillende dakvlakken ivm optitrac)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qCCzP1zUc0KLwNPeAjAEnNPj/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5AJSddIjdOL5FNXSWLs0K2KW/thumb.jpg

Is de installatiewizard doorlopen en staat de landsinstelling niet meer op "default"?
Anders kun je gaan vroegtijdig aftoppen.
Ik vrees dat je installateur dat ook niet gedaan heeft, omdat die dit ook niet snapt.
(hoort voor NL op EN50438:2013 te staan)

Edit: We zijn gek op plaatjes hier, by the way. Pic's or....

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
@AUijtdehaag

Westzijde: https://imgur.com/HJflPjP
Oostzijde heb ik niet op de foto maar dat is 9x portrait tegen de nok aan en nog 3 daaronder.

Installatiewizard heb ik zelf doorlopen en daarbij de NEN ingesteld. Ik ga een van de strings wel even ompluggen naar ingang B. Kan dat veilig overdag en zoja hoe? Of liever s'avonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tweeke Aan de zijkant zit de dc switch.
Die uitzetten en even wachten.
Dan kan je de twee sunclix stekkers losmaken. (met platte schroevedraaier in 1 van de uitsparingen aan de zijkant van de stekker en trekken)

Dus zo, maar dan een platte schroevedraaier ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I4bIJ7R0XX0NTcWzJvi15aga/thumb.jpg
Wartel niet losdraaien dus.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Spais schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:59:
[...]

Laten we ook niet vergeten dat de kans dat je bij een willekeurige installateur een goed advies op maat krijgt ook niet zo heel groot is (eigen ervaring en ervaring van buren/kennissen). Als je je serieus verdiept in het onderwerp, b.v. via dit topic, is de kans heel groot dat je tot een beter advies komt dan bij een willekeurige installateur (op de goeie na, uiteraard).

Ik zou wel i.v.m. verzekering het meterkastwerk uitbesteden. Ik heb het wel voorbereid door b.v. zelf de kabelgoot te monteren.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw