Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.759 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
Zonnepanelen nemen is een veelgemaakte fout. Vraag me toch af of dit echt gezegd is, of een interpretatie van de krant...
“Een veelgemaakte fout is dat mensen dan direct zonnepanelen willen plaatsen. Maar het effect daarvan is bijna niets als de isolatie en ventilatie in een huis niet op orde zijn.”

[ Voor 30% gewijzigd door Niek_ op 12-05-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
Niek_ schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:30:
Zonnepanelen nemen is een veelgemaakte fout. Vraag me toch af of dit echt gezegd is, of een interpretatie van de krant...

[...]
Of het een interpretatie is of zo gezegd is, het blijft een onzinnige uitspraak die geen (aan mij bekend) raakvlak met de realiteit heeft. Wat er mogelijk bedoeld wordt, is dat als je isolatie niet op orde is, je meer rendement kunt halen uit je Euros door eerst beter te isoleren i.p.v. panelen te plaatsen. Maar dat staat er niet en het artikel is zeer misleidend voor de argeloze lezer.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]
En dit noemen ze oa clickbait. Wat een trieste kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]
De Hypotheeker (want daar gaat t over, dus is het nou de mening van de krant of van de Hypotheeker die daarvoor betaald? ) kijkt vooral naar wie de meeste provisie betaald is mijn ervaring.
Wij moesten en zouden naar bouwfonds, tja daar kreeg ie 2x zoveel per Euro dan bij de ING destijds.
En een hele agressieve benadering.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 08:58

[...]
Telegraaf.... nuff said..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het niet gewoon een advertorial?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
'Een veelgemaakte fout is dat mensen dan direct zonnepanelen willen plaatsen. Maar het effect daarvan is bijna niets als de isolatie en ventilatie in een huis niet op orde zijn.'

Is natuurlijk aantoonbare bullshit, zelfs bij een huis zonder ramen waar weer en wind doorheen waait kan je beter af zijn met zonnepanelen als je apparatuur op eigen stroom draaien. Alleen als je louter elektrisch verwarmd klopt het enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:54

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ben ik weer even, Ik heb de omvormer opgehangen een SolarEdge SE5K en wil deze via een UTP kabel aansluiten op het netwerk voor het uitlezen. Nu heb ik op de switch alleen nog poorten over, waar stroom op staat, de PoE poorten (power over ethernet). Kan ik deze gewoon gebruiken of zal ik een andere switch moeten kopen met meer gewone poorten.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:44

RvV

Een poe poort zal geen stroom leveren als er geen vraag naar is. Werkt dus gewoon en is veilig te doen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
RvV schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:43:
Een poe poort zal geen stroom leveren als er geen vraag naar is. Werkt dus gewoon en is veilig te doen.
Tenzij de switch passieve 24V doet. Dan is het gewoon *poef*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Haha true.. Gelukkig ben ik zelf nog nooit zulke troep tegen gekomen en acht de kans dat de doorsnee gebruiker het heeft ook niet heel groot. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

GioStyle schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:52:
[...]

Tenzij de switch passieve 24V doet. Dan is het gewoon *poef*.
Deze switch heb ik.
https://tweakers.net/pric...tl-sg1008p/specificaties/

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Die switch doet PoE (802.3af). Daar kan je zonder problemen iets op aansluiten zonder bang te zijn dat ie zomaar stroom op de utp kabel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

@GioStyle Thanks,

Dan zal ik morgen de kabel in de switch stoppen. Ik had namelijk niet graag mijn SE5K naar de gallemiezen geholpen. Door een switch die stroom zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 11:57
Ik heb hier nog 8 sunpower 318w panelen dat ik nodig eens moet op het plat dak gaan leggen.
Ik had hier graag clickfit evo voor gebruikt. Maar als ik de calculator gebruik kan ik geen panelen breder dan 1m ingeven.

nu als ik dit bekijk dan zou dit toch moeten lukken. Panelen zullen dan achteraan gewoon een klein beetje uitsteken neem ik aan.

1559*1046 zijn de afmetingen van zo een paneel/.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PN6b9MF/sunpower-8x.png

[ Voor 10% gewijzigd door Nock372 op 12-05-2019 21:26 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Nock372 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:24:
Ik heb hier nog 8 sunpower 318w panelen dat ik nodig eens moet op het plat dak gaan leggen.
Ik had hier graag clickfit evo voor gebruikt. Maar als ik de calculator gebruik kan ik geen panelen breder dan 1m ingeven.

nu als ik dit bekijk dan zou dit toch moeten lukken. Panelen zullen dan achteraan gewoon een klein beetje uitsteken neem ik aan.

[Afbeelding]
Met een Zuid opstelling zou dat idd geen probleem moeten zijn, met O-W kan het wel een probleem zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Andre1973 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Met een Zuid opstelling zou dat idd geen probleem moeten zijn, met O-W kan het wel een probleem zijn.
Het zou inderdaad voor een zuid opstelling zijn. Ik leg wel 32kg per paneel dan zal dat uitsteken ook geen drama maken voor de wind neem ik aan.

Iemand anders die nog een idee heeft als dit zou passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Nock372 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:01:
[...]

Het zou inderdaad voor een zuid opstelling zijn. Ik leg wel 32kg per paneel dan zal dat uitsteken ook geen drama maken voor de wind neem ik aan.

Iemand anders die nog een idee heeft als dit zou passen?
mocht je wat extra ruimte hebben, dan kan je die balken van 550 lang vervangen door iets langere, van 940, dan ben je wat langer uit de schaduw van het voorliggende paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Probleem is dat ik dan denk te veel zon te verliezen. Plat dak licht achter de woning... dus eigenlijk naar het noorden gericht.

Nog liever vind ik een systeem waar ik de panelen portrait op kan leggen. Dan liggen ze 7m weg van de nok van het dak en is er bijna geen schaduw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Het plaatsen van zonnepanelen op mijn carport heb ik dit weekend succesvol volbracht.
Al tijdens de bouw van ons nieuwbouwhuis in 2017 heb ik rekening gehouden met het plaatsen van extra panelen. Vanuit de bouw werden er al 12 panelen geplaatst op het dak (ZO) om EPC0 te kunnen halen. Dat betekent, dat het huis genoeg energie opwekt om verbruik van verwarming af te dekken. Op het dak heb ik nog 4 extra panelen laten leggen als meerwerk vanuit de bouw en daarmee is er op dak geen goede ruimte meer voor nog meer panelen. Het andere gedeelte van het dak is op NW georiënteerd en met helling van ongeveer 45 graden is de ligging dus niet zo geschikt.
Als alternatief heb ik een carport laten bouwen en daarbij is de carport extra stevig uitgevoerd, zodat er panelen op geplaatst kunnen worden. Afgelopen februari heb ik een elektrische auto gekocht en daardoor is verbruik van elektriciteit toegenomen en werd het tijd voor extra panelen. Boven mijn 2 parkeerplaatsen was ruimte voor maximaal 5x6 m. Bij bouw van carport had ik al gezien, dat 5x6 m wat aan de krappe kant was en daarom liet ik de carport iets uitsteken over de schuur voor iets meer ruimte voor panelen. Carport is 5,2 x 6 m groot en daarvan is 5,1 x 5,9 m als vrije ruimte bruikbaar (randen nemen ook wat ruimte in).

Dit was net genoeg voor 18 standaardpanelen van 1 x 1,65 m, maar dan moet de constructie wel minimale ruimte innemen. Met de standaard platdak bevestigingssystemen ging het in elk geval niet lukken. Die systemen hadden al snel 5 tot 10 cm ruimte nodig naast de constructie en die ruimte was er nu niet, of ik had moeten gaan voor veel minder panelen. Ik had me flink ingelezen op de materie (o.a. hier op dit forum) en ging voor de oost-west ligging, omdat je daarmee maximaal gebruik kan maken van (plat) dakoppervlak. Om de beschikbare ruimte maximaal te benutten liet ik de constructie op maat maken bij Aluminiumshop. Hier kan je beugels voor panelen exact op maat laten maken en ik liet beugels maken voor 18 panelen: 3 rijen van 6 panelen in OW, of beter gezegd in mijn geval NO en ZW. Mijn carport lag natuurlijk niet exact op oost-west oriëntatie, maar de orëntatie maakt eigenlijk weinig uit bij lage tilt van ongeveer 14 graden. Panelen komen dus toch redelijk plat te liggen en dus maakt het weinig uit, waar ze verder op gericht staan.
https://www.dropbox.com/s...boven%20IMG_5040.jpg?dl=0

Aangezien carport redelijk vrij staat van de omliggende huizen (daken van ongeveer 10 m hoog staan op minimaal 15 m afstand) is er niet veel last van schaduwen. Alleen bij lage zonnestand (vroeg en laat op de dag en dan vooral in de wintermaanden, als de zon toch al laag staat) is er wat last van schaduw van daken van omliggende huizen. Aangezien er alleen schaduw kan zijn op momenten van lage lichtsterkte, heb ik geen optimizers of andere maatregelen voor schaduw toegepast. Het zijn nu 2 strings van 9 panelen van CSUN met 310 Wp geworden. Keuze voor deze panelen is gedaan op basis van redelijk lage prijs van €130 per paneel, gerenomeerd merk en redelijk beperkte afmetingen van 1640*990*35 mm, want iedere mm telt, als je weinig ruimte hebt. Als ik panelen van 1650x1000x40 mm had genomen, moesten de panelen weer een paar graden hoger staan, omdat het anders niet zou passen.

Na ruim 3 weken wachten werden de beugels eindelijk geleverd en kon ik de panelen gaan plaatsen. Bij het plaatsen bleek, dat ik een kleine meetfout had gemaakt: carport was met 5,87 m net 3 cm minder lang dan ik had gedacht en het paste net niet. Gelukkig had ik in de andere richting van 5,1 m nog net genoeg speling om het geheel te laten passen. Door de 3 rijen iets te laten verspringen (middelste rij is 8 cm verschoven, zodat de beugels net naast elkaar staan en niet direct in elkaars verlengde liggen) paste het geheel net op de carport, maar er was nu echt helemaal geen enkele speling meer. Bij het plaatsen van de panelen was het zeer precies werken en met wat duwen en trekken is het gelukt om de panelen te plaatsen. Panelen kunnen in elk geval zeker niet gaan schuiven door de wind en voor alle zekerheid heb ik ook nog wat stoeptegels op de beugels gelegd als ballast. Bij oost-west ligging is normaal al weinig ballast nodig, omdat de wind eigenlijk nooit onder de panelen kan komen. In mijn geval kunnen de panelen ook niet meer verschuiven en met vrij lage hoek van 14 graden vangen de panelen toch al niet veel wind.

Qua omvormer zijn 18 panelen net een beetje ongunstig qua aantal. 18x310= 5580 Wp totaal is teveel voor een enkelfasige omvormer (max 3680 W bij 16A) en eigenlijk wat te weinig voor een 3-fase omvormer, die wat meer spanning (ca 500 V) om bij zijn maximaal rendement te komen. Met 9 panelen in een string kom ik op ongeveer 300 V en dat past weer beter bij enkelfasige omvormers. Daarom heb ik besloten voor 2 enkelfasige omvormers, die elk 1 string omvormen. Dit was een kleine misrekening, omdat ik vanuit de bouw een 3-fase leiding van max 16A heb laten leggen naar de carport. Na wat zoeken op internet kwam ik er achter, dat ik deze 3-fase leiding bij de carport kon verdelen naar 3 losse fases. Voor het opladen van de auto was het qua rendement juist weer verstandig om de laadpaal zo direct mogelijk aan de omvormers aan te sluiten, zodat elektriciteit niet eerst via de leiding (ongeveer 25m lang) naar de meterkast loopt om dan weer naar de laadpaal te gaan. 50 m extra leiding geeft namelijk toch weer een paar procent extra verlies. We blijven natuurlijk optimaliseren als tweakers :-) https://www.dropbox.com/s...werp%20bedrading.png?dl=0

Het was even uitzoeken, maar het is technisch mogelijk om de laadpaal op dezelfde draad aan te sluiten als de omvormer van de panelen op ZW (hoogste verwachte vernogen). Wel moeten er extra zekeringen worden toegepast voor de laadpaal en de omvormer, zodat deze ieder afzonderlijk met 16A gezekerd zijn. Misschien dat er later nog iets meer te tweaken valt, als ik uitvinden, hoe ik dynamisch kan regelen, dat laadpaal maximaal 16A vanuit elektriciteitsnet mag trekken. Mijn hoofdaansluiting van 3x25A laat namelijk niet meer toe (warmtepomp en inductiekoken zullen ook wel het nodige verbruiken).

Zaterdag heb ik de verdeelkast met 2 extra zekeringen en de 2 omvormers op kunnen hangen aan de carport en het werkt allemaal zoals gepland: de 18 panelen op de carport wekken nu elektriciteit op met pieken van iets meer dan 5kW. https://www.dropbox.com/s..._20190511_192140.jpg?dl=0 Nu nog kijken, of ik iets slims kan bedenken om de laadpaal zo te regelen, dat vermogen van zonnepanelen toegevoegd kunnen worden aan de 16A vanuit het net. Tips zijn natuurlijk welkom.

[ Voor 1% gewijzigd door Kuo op 13-05-2019 07:31 . Reden: Links toegevoegd naar foto's en plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:11
Kuo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:22:
Het plaatsen van zonnepanelen op mijn carport heb ik dit weekend succesvol volbracht.
Al tijdens de bouw van ons nieuwbouwhuis in 2017 heb ik rekening gehouden met het plaatsen van extra panelen. Vanuit de bouw werden er al 12 panelen geplaatst op het dak (ZO) om EPC0 te kunnen halen. Dat betekent, dat het huis genoeg energie opwekt om verbruik van verwarming af te dekken. Op het dak heb ik nog 4 extra panelen laten leggen als meerwerk vanuit de bouw en daarmee is er op dak geen goede ruimte meer voor nog meer panelen. Het andere gedeelte van het dak is op NW georiënteerd en met helling van ongeveer 45 graden is de ligging dus niet zo geschikt.
Als alternatief heb ik een carport laten bouwen en daarbij is de carport extra stevig uitgevoerd, zodat er panelen op geplaatst kunnen worden. Afgelopen februari heb ik een elektrische auto gekocht en daardoor is verbruik van elektriciteit toegenomen en werd het tijd voor extra panelen. Boven mijn 2 parkeerplaatsen was ruimte voor maximaal 5x6 m. Bij bouw van carport had ik al gezien, dat 5x6 m wat aan de krappe kant was en daarom liet ik de carport iets uitsteken over de schuur voor iets meer ruimte voor panelen. Carport is 5,2 x 6 m groot en daarvan is 5,1 x 5,9 m als vrije ruimte bruikbaar (randen nemen ook wat ruimte in).

Dit was net genoeg voor 18 standaardpanelen van 1 x 1,65 m, maar dan moet de constructie wel minimale ruimte innemen. Met de standaard platdak bevestigingssystemen ging het in elk geval niet lukken. Die systemen hadden al snel 5 tot 10 cm ruimte nodig naast de constructie en die ruimte was er nu niet, of ik had moeten gaan voor veel minder panelen. Ik had me flink ingelezen op de materie (o.a. hier op dit forum) en ging voor de oost-west ligging, omdat je daarmee maximaal gebruik kan maken van (plat) dakoppervlak. Om de beschikbare ruimte maximaal te benutten liet ik de constructie op maat maken bij Aluminiumshop. Hier kan je beugels voor panelen exact op maat laten maken en ik liet beugels maken voor 18 panelen: 3 rijen van 6 panelen in OW, of beter gezegd in mijn geval NO en ZW. Mijn carport lag natuurlijk niet exact op oost-west oriëntatie, maar de orëntatie maakt eigenlijk weinig uit bij lage tilt van ongeveer 14 graden. Panelen komen dus toch redelijk plat te liggen en dus maakt het weinig uit, waar ze verder op gericht staan.
https://www.dropbox.com/s...boven%20IMG_5040.jpg?dl=0

Aangezien carport redelijk vrij staat van de omliggende huizen (daken van ongeveer 10 m hoog staan op minimaal 15 m afstand) is er niet veel last van schaduwen. Alleen bij lage zonnestand (vroeg en laat op de dag en dan vooral in de wintermaanden, als de zon toch al laag staat) is er wat last van schaduw van daken van omliggende huizen. Aangezien er alleen schaduw kan zijn op momenten van lage lichtsterkte, heb ik geen optimizers of andere maatregelen voor schaduw toegepast. Het zijn nu 2 strings van 9 panelen van CSUN met 310 Wp geworden. Keuze voor deze panelen is gedaan op basis van redelijk lage prijs van €130 per paneel, gerenomeerd merk en redelijk beperkte afmetingen van 1640*990*35 mm, want iedere mm telt, als je weinig ruimte hebt. Als ik panelen van 1650x1000x40 mm had genomen, moesten de panelen weer een paar graden hoger staan, omdat het anders niet zou passen.

Na ruim 3 weken wachten werden de beugels eindelijk geleverd en kon ik de panelen gaan plaatsen. Bij het plaatsen bleek, dat ik een kleine meetfout had gemaakt: carport was met 5,87 m net 3 cm minder lang dan ik had gedacht en het paste net niet. Gelukkig had ik in de andere richting van 5,1 m nog net genoeg speling om het geheel te laten passen. Door de 3 rijen iets te laten verspringen (middelste rij is 8 cm verschoven, zodat de beugels net naast elkaar staan en niet direct in elkaars verlengde liggen) paste het geheel net op de carport, maar er was nu echt helemaal geen enkele speling meer. Bij het plaatsen van de panelen was het zeer precies werken en met wat duwen en trekken is het gelukt om de panelen te plaatsen. Panelen kunnen in elk geval zeker niet gaan schuiven door de wind en voor alle zekerheid heb ik ook nog wat stoeptegels op de beugels gelegd als ballast. Bij oost-west ligging is normaal al weinig ballast nodig, omdat de wind eigenlijk nooit onder de panelen kan komen. In mijn geval kunnen de panelen ook niet meer verschuiven en met vrij lage hoek van 14 graden vangen de panelen toch al niet veel wind.

Qua omvormer zijn 18 panelen net een beetje ongunstig qua aantal. 18x310= 5580 Wp totaal is teveel voor een enkelfasige omvormer (max 3680 W bij 16A) en eigenlijk wat te weinig voor een 3-fase omvormer, die wat meer spanning (ca 500 V) om bij zijn maximaal rendement te komen. Met 9 panelen in een string kom ik op ongeveer 300 V en dat past weer beter bij enkelfasige omvormers. Daarom heb ik besloten voor 2 enkelfasige omvormers, die elk 1 string omvormen. Dit was een kleine misrekening, omdat ik vanuit de bouw een 3-fase leiding van max 16A heb laten leggen naar de carport. Na wat zoeken op internet kwam ik er achter, dat ik deze 3-fase leiding bij de carport kon verdelen naar 3 losse fases. Voor het opladen van de auto was het qua rendement juist weer verstandig om de laadpaal zo direct mogelijk aan de omvormers aan te sluiten, zodat elektriciteit niet eerst via de leiding (ongeveer 25m lang) naar de meterkast loopt om dan weer naar de laadpaal te gaan. 50 m extra leiding geeft namelijk toch weer een paar procent extra verlies. We blijven natuurlijk optimaliseren als tweakers :-) https://www.dropbox.com/s...werp%20bedrading.png?dl=0

Het was even uitzoeken, maar het is technisch mogelijk om de laadpaal op dezelfde draad aan te sluiten als de omvormer van de panelen op ZW (hoogste verwachte vernogen). Wel moeten er extra zekeringen worden toegepast voor de laadpaal en de omvormer, zodat deze ieder afzonderlijk met 16A gezekerd zijn. Misschien dat er later nog iets meer te tweaken valt, als ik uitvinden, hoe ik dynamisch kan regelen, dat laadpaal maximaal 16A vanuit elektriciteitsnet mag trekken. Mijn hoofdaansluiting van 3x25A laat namelijk niet meer toe (warmtepomp en inductiekoken zullen ook wel het nodige verbruiken).

Zaterdag heb ik de verdeelkast met 2 extra zekeringen en de 2 omvormers op kunnen hangen aan de carport en het werkt allemaal zoals gepland: de 18 panelen op de carport wekken nu elektriciteit op met pieken van iets meer dan 5kW. https://www.dropbox.com/s..._20190511_192140.jpg?dl=0 Nu nog kijken, of ik iets slims kan bedenken om de laadpaal zo te regelen, dat vermogen van zonnepanelen toegevoegd kunnen worden aan de 16A vanuit het net. Tips zijn natuurlijk welkom.
Ligt er schitterend bij! Heb je pvoutput links van beide installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Nock372 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:24:

[Afbeelding]
Nee dat lukt niet er zit een opstaand randje aan de zwarte poot, sinds deze maand hebben wel nieuwe poten. Of eigenlijk extra module welke je op de poot klikt, erg onduidelijk allemaal. Maar ze spelen bij ESDEC in op de afwijkende paneel maten.

32kg per paneel, op welke hoogte?
Andre1973 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Weet je dat echt heel zeker, dat randje zit dan onder de paneelrand toch? Ik ga nu twijfelen dat randje zit zeker beneden maar zit het ook boven :? Hier zie je wat ik bedoel: https://www.elektrobode.n...siselement-hoog-1007030-1

PS: ik moest meer meervoudige posts maken maar dat ging ff mis, sorry mod toch 2 post achterelkaar.

[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 13-05-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

stormfly schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:47:
PS: ik moest meer meervoudige posts maken maar dat ging ff mis, sorry mod toch 2 post achterelkaar.
Ach, het is nog vroeg :o

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
Gisteren iets "vreemds" gezien bij mijn zonnepanelen. Een vrijwel vlakke lijn.
Ook heb ik de installatie nog niet eerder een langere tijd rond de 5kWh zien produceren. Meestal gaat het tot 4,5kWh moet kortstondige piekjes naar de 5kWh die nooit in de app te zien is eigenlijk.

SolarEdge vlakke lijn

Betreft een SE7K omvormer met 19* Trina 300WP panelen met SE P300 optimizers.

Voorbeeldje van 20-05-2018:

SolarEdge 20-05-2018

[ Voor 12% gewijzigd door Casejunkie op 13-05-2019 08:48 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Je hebt 5700Wp liggen en je haalt gisteren 5kW, dat is netjes. Hoef je echt geen zorgen over te maken.

Hoe ziet jouw grafiek er van eergisteren uit?

[ Voor 19% gewijzigd door GioStyle op 13-05-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Ziet er prima uit, die grafiek. Alleen waarom heb je geen 5 of 6kW SE omvormer genomen? Wil je binnenkort uitbreiden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 15:57
GioStyle schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:00:
Je hebt 5700Wp liggen en je haalt gisteren 5kW, dat is netjes. Hoef je echt geen zorgen over te maken.

Hoe ziet jouw grafiek er van eergisteren uit?
Ik heb nooit een "vlakke" piek gezien op 5kWh. Ik maak mijn ook geen zorgen. Het is alleen iets wat ik niet eerder heb gezien en ook geen verklaring voor heb.
timovd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:21:
Ziet er prima uit, die grafiek. Alleen waarom heb je geen 5 of 6kW SE omvormer genomen? Wil je binnenkort uitbreiden?
Ja planning is om naar 31 panelen in het najaar te gaan. Alleen moet dan eerst de garage verlengd gaan worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Casejunkie op 13-05-2019 09:26 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Sinds gisteren heb ik 2x325W paneeltjes op een APS YC600 gezet. Leuk spul om mee te spelen met een heel hoog plug&play gehalte. De groep in de meterkast aan gezet en voila, lekker aftoppen op 612W.
Om 21:00u 's-avonds nog 14W, waarna de omvormer uit gaat. Dat is redelijk in lijn met mijn Growatt string omvormer.
Vanmorgen om 06:00u begint de Growatt alweer met het terugleveren. De YC600 pas om 8:45u?? met 25,3W bij de eerste meting. Hoort dat ding zo laat in te schakelen? Is dat een eigenschap van micro omvormers in het algemeen of is die van mij (deels) DOA?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
RvV schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:39:
Sinds gisteren heb ik 2x325W paneeltjes op een APS YC600 gezet. Leuk spul om mee te spelen met een heel hoog plug&play gehalte. De groep in de meterkast aan gezet en voila, lekker aftoppen op 612W.
Om 21:00u 's-avonds nog 14W, waarna de omvormer uit gaat. Dat is redelijk in lijn met mijn Growatt string omvormer.
Vanmorgen om 06:00u begint de Growatt alweer met het terugleveren. De YC600 pas om 8:45u?? met 25,3W bij de eerste meting. Hoort dat ding zo laat in te schakelen? Is dat een eigenschap van micro omvormers in het algemeen of is die van mij (deels) DOA?
Ik heb geen 600 maar een 500 en die gaat bij 4 watt aan en uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

reneeke1970 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:42:
[...]

Ik heb geen 600 maar een 500 en die gaat bij 4 watt aan en uit.
Ja precies. Zoiets had ik ook verwacht. Ik zal er van de week even een andere meter tussen zetten.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:14
Casejunkie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:24:
[...]

Ik heb nooit een "vlakke" piek gezien op 5kWh. Ik maak mijn ook geen zorgen. Het is alleen iets wat ik niet eerder heb gezien en ook geen verklaring voor heb.

[...]

Ja planning is om naar 31 panelen in het najaar te gaan. Alleen moet dan eerst de garage verlengd gaan worden.
Denk dat warmte hier deels parte speelt. Had graag warmte grafiek ernaast gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
RvV schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:39:
De YC600 pas om 8:45u?? met 25,3W bij de eerste meting.
APS schijnt reactief vermogen te leveren bij weinig zon (U*I*cos(phi)), m'n YC500 laat hetzelfde zien met 30 Wdc direct van het paneel en 0 Wac op de stopcontact-monitor.
Die energie wordt overigens wel gezien door de (slimme) kWh-meter (uitlezen P1 poort), het probleem lijkt de (omgebouwde Kijkshop) stopcontact monitor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

stormfly schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:39:
[...]

Ligt er schitterend bij! Heb je pvoutput links van beide installaties?
Ik weet nog niet, hoe ik handig data op pvoutput kan krijgen. Ik heb wel de output van gisteren vanaf de website van de leverancier van omvormers:
9 panelen op NO: https://drive.google.com/...CtWb_rzrDSTQq09KzOhYrnfc6
9 panelen op ZW: https://drive.google.com/...N8tWduHTzqNkIErHCKKNWuDJB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

HenkS_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:53:
[...]

APS schijnt reactief vermogen te leveren bij weinig zon (U*I*cos(phi)), m'n YC500 laat hetzelfde zien met 30 Wdc direct van het paneel en 0 Wac op de stopcontact-monitor.
Die energie wordt overigens wel gezien door de (slimme) kWh-meter (uitlezen P1 poort), het probleem lijkt de (omgebouwde Kijkshop) stopcontact monitor te zijn.
Dankje, ik zie inderdaad wat Export Reactive Energy staan en zal in de ochtend even kijken wat hij doet.

Voltage: 233.50 V
Current: 1.14 A
Power: -264.70 W
Active Apparent Power: 265.12 VA
Reactive Apparent Power: -13.90 VAR
Power Factor: -1.00
Phase Angle: 0.00 Degree
Frequency: 50.00 Hz
Import Active Energy: 0 Wh
Export Active Energy: 2852 Wh
Total Active Energy: 2852 Wh
Import Reactive Energy: 5 VARh
Export Reactive Energy: 102 VARh
Total Reactive Energy: 107 VARh
OK

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 07:23
Even mijn ervaringen over https://www.solarvoordeelshop.com/

Vorige week besteld eind van de dag besteld. In de avond een belletje dat ze vandaag geleverd zouden worden. En inderdaad vandaag netjes geleverd. Erg positieve ervaring gehad met dit bedrijf
(10 x JA half cells 320 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

Eagle Creek

Breathing security

2-onder-1-kapwoning, 2 bewoners, veel electronica (haha) en ligging enigszins op Z/O.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5cd93ec92fc49/5cd93ec92f3a6-liggingwoning.PNG

Heb nu 4 panelen liggen, heb geïnformeerd voor extra. Het voorstel is om de voorkant uit te breiden met 4 panelen en de achterkant met 10. Dan over een aantal jaar - tegen de tijd dat saldering helemaal afgebouwd is - eens kijken of dat een accu een handige investering is. I.h.k.v. verbeterde techniek, lagere prijzen, hogere levensduur, etc.

Investering zo'n 10K. Indak, Soldar-Edge.

Hoe zien jullie dit gevoelsmatigs?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Eagle Creek. De meesten hier zijn geen fan van indaksystemen. Ze koelen minder zodat er een wat lager rendement is bij warme dagen. Bij doorbrandende connectoren a.g.v. slecht contact ontstaat een gevaarlijke situatie omdat er vaak direct contact is met brandbaar materiaal, er zitten immers geen dakpannen tussen. Het overgrote deel van branden door pv-installatie's is bij indaksystemen. De enige pro is dat het veel mooier uitziet. Als je in het geheel geen schaduw hebt, koop dan geen SolarEdge.

[ Voor 6% gewijzigd door Megalodon_67 op 13-05-2019 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:13
Eagle Creek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:57:
2-onder-1-kapwoning, 2 bewoners, veel electronica (haha) en ligging enigszins op Z/O.
[Afbeelding]

Heb nu 4 panelen liggen, heb geïnformeerd voor extra. Het voorstel is om de voorkant uit te breiden met 4 panelen en de achterkant met 10. Dan over een aantal jaar - tegen de tijd dat saldering helemaal afgebouwd is - eens kijken of dat een accu een handige investering is. I.h.k.v. verbeterde techniek, lagere prijzen, hogere levensduur, etc.

14 panelen 10K? 8)7

Ik zou het indak systeem verwijderen. Lees er toch vrij regelmatig nare dingen over. Dakpannen er op en dan normale installatie op de pannen. Waarschijnlijk goedkoper en een stuk minder brandgevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Eagle Creek
Weer zo een uitbreiding aangeboden door de aannemer zeker met 400 a 500 Euro per paneel (met gouden randjes).
Ga eens praten met Kaboom1555. Die heeft de juiste beslissingen genomen en alles verwijderd eerst.
kaboom1555 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 12:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Megalodon_67 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:10:
@Eagle Creek. De meesten hier zijn geen fan van indaksystemen. Ze koelen minder zodat er een wat lager rendement is bij warme dagen. Bij doorbrandende connectoren a.g.v. slecht contact ontstaat een gevaarlijke situatie omdat er vaak direct contact is met brandbaar materiaal, er zitten immers geen dakpannen tussen. Het overgrote deel van branden door pv-installatie's is bij indaksystemen. De enige pro is dat het veel mooier uitziet. Als je in het geheel geen schaduw hebt, koop dan geen SolarEdge.
Hmm, ik merk dat ik me nog wat meer moet verdiepen.

Keuze voor indak is inderdaad op basis van uiterlijk. Had gehoord van brandgevaar maar nam aan dat dit meeviel bij goede installatie. Ik begrijp dat je zegt dat het alsnog slimmer is om voor opbouw te gaan (gek eigenlijk, oogt me nog steeds als een kwaliteitsissue).

SolarEdge > geen idee (nog) wat dit is - het is wel zo dat er inderdaad panelen zijn die volle zon hebben en anderen die mogelijk schaduw pakken. Ik begreep dat er dan een optimizer achter de panelen komt om dit te voorkomen. Is dus niet nodig wanneer voor en achter z'n eigen omvormer heeft.
Noord27 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:11:
[...]

14 panelen 10K? 8)7

Ik zou het indak systeem verwijderen. Lees er toch vrij regelmatig nare dingen over. Dakpannen er op en dan normale installatie op de pannen. Waarschijnlijk goedkoper en een stuk minder brandgevoelig.
8)7 > ?
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:21:
@Eagle Creek
Weer zo een uitbreiding aangeboden door de aannemer zeker met 400 a 500 Euro per paneel (met gouden randjes).
Ga eens praten met Kaboom1555. Die heeft de juiste beslissingen genomen en alles verwijderd eerst.
kaboom1555 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Gouden randjes? De offerte komt van de installateur die het nieuwbouw heeft opgeleverd en die ik heb gevraagd om uit te breiden.

Ik heb ook geen moeite met opdak alleen wat er nu zit ís indak en vanuit zichtoogpunt ben ik daar gewoon op doorgegaan. Maar zoals ik bovenaan deze post al zeg - ik merk aan jullie reacties dat ik misschien op andere dingen moet letten.

Opdak is inderdaad goedkoper aangeboden door de installateur. Scheelt €1850.
Specifiek:
Voorkant: +4 panelen, soldar-edge, €3371 ex BTW.
Achterkant +10 panelen, solar-edge, €6406 ex BTW.

Indien opdak: voor -€400, achter -€1450.

[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 13-05-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Eagle Creek
Je betaalt dubbel... te veel
Het kan veel goedkoper. Maar dan die installateur aan de kant zetten.
Nogmaals kaboom1555 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:26:
Opdak is inderdaad goedkoper aangeboden door de installateur. Scheelt €1850.
Specifiek:
Je mag rekenen dat een opdak-installatie incl. alles rond de € 1 per Wp kost. Stel je legt 14 x 300 Wp dan zal de offerte rond de € 4.200 moeten uitkomen, dat is dus heel erg afwijkend van wat jij geoffreerd hebt gekregen. Ik zou maar eens tijdje hier meelezen en je verdiepen, gaat je een berg geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:02
Heeft er iemand een adres voor de verplichte sticker in de meterkast? Met Googlen kwam ik tot nu toe uit op €10 voor één sticker, dat zou toch wel voor iets minder moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:36:
Heeft er iemand een adres voor de verplichte sticker in de meterkast? Met Googlen kwam ik tot nu toe uit op €10 voor één sticker, dat zou toch wel voor iets minder moeten kunnen?
Die scheur je toch gewoon van het web, printen, in hoesje, klaar. 8)7
Wat auteursrecht, gewoon doen.
;)

Afbeeldingslocatie: https://klantportal.solarclarity.nl/pub/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/7/0/700102-5ca3c7bd95403.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:32:
@Eagle Creek
Je betaalt dubbel... te veel
Het kan veel goedkoper. Maar dan die installateur aan de kant zetten.
Nogmaals kaboom1555 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Wat is "veel goedkoper" in jouw ogen? Hebben we het dan over de absolute bodemprijs die je bij elkaar kunt halen door alles uit te pluizen of een marktconforme prijs die "de meeste" installateurs zouden moet rekenen maar in mijn geval dus een uitschieter is?

Kaboom had ik al een DM gestuurd maar neem aan dat hij niet de enige bron is. :P
Megalodon_67 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:33:
[...]

Je mag rekenen dat een opdak-installatie incl. alles rond de € 1 per Wp kost. Stel je legt 14 x 300 Wp dan zal de offerte rond de € 4.200 moeten uitkomen, dat is dus heel erg afwijkend van wat jij geoffreerd hebt gekregen. Ik zou maar eens tijdje hier meelezen en je verdiepen, gaat je een berg geld schelen.
Hoe kom jij aan dit van €1 per Wp?

[ Voor 25% gewijzigd door Eagle Creek op 13-05-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Eagle Creek
Dat kan ik niet beoordelen van 1 foto die je gepost hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:01:
@Eagle Creek
Dat kan ik niet beoordelen van 1 foto die je gepost hebt.
Wat bedoel je precies met je opmerking? Wat zou je nodig hebben?
Ik heb bv. ook drone foto's.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 13-05-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Eagle Creek
Je geeft nu veel te weinig info, om iets uit te kunnen werken. Ook al wordt het geinstalleerd door een installateur, kun je nog zelf dingen aandragen. Jij betaalt immers de rekening toch?

Begin even een eigen topic, met alle info.
Foto's van het zijn belangrijk en ook waar je panelen wilt gaan leggen.
Of je een 1 of 3-fase aansluiting hebt.
Schaduw? Helling dak? enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 14:47
Ik heb een klein vraagje over omvormers en wellicht kunnen jullie helderheid bieden.
Op moment hebben we twee strings, een van 13 en een van 15 panelen, Vmpp dus 390 en 450.
Dit zit op een 3 fase omvormer, een SolaX 7.0. deze werkt tussen 160-900 voor, opstartspanning 180v, mppt range 330-800 volt, full load.
Zou een 6kW meer opwekken in de winter? Deze werkt tussen de 160-750 volt, opstartspanning ook 180, maar mppt range full load 285-750 volt.
Enkel dus de mppt range is anders. Zou dit meer opbrengst genereren tijdens wat donkerdere dagen of hetzelfde vanwege gelijke opstartspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Vanwege gelijke opstartspanning is niet te verwachten, dat het veel uitmaakt.

Aangezien je niet al te hoge spanning per string hebt, kan je misschien wat beter uit zijn met 2 enkelfasige omvormers. Deze hebben vaak een wat lagere opstartspanning en meestal kunnen ze wel tot ongeveer 500V werken. Voor enkelfasige omvormers is meestal optimaal rendement bij ongeveer 360V, terwijl de 3-fase omvormers meestal liever wat meer spanning willen voor optimaal rendement, vaak ca. 600V. Daar zit je dus wat te laag voor met je strings van 13 en 15 panelen.
Vaak zijn 2 enkelfasige omvormers samen ongeveer even duur als 1 3-fase omvormer van gelijke totale wattage.

[ Voor 79% gewijzigd door Kuo op 13-05-2019 13:30 . Reden: voorstel 2 enkelfasige omvormers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:59:
Er zijn meerdere websites waar je een compleet systeem zelf kan samenstellen of waar je kant en klare pakketten kan kopen, incl. montage. Een paar voorbeelden: Winkelman Zonnepanelen, Solar Bouwmarkt, enz. En die € 1 per Wp kan nog veel lager als je zelf kan leggen. Ik heb bv. mijn systeem ook zelf gelegd en kom na btw-teruggave op € 0,63 per Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
[...]
Sommige dingen moet je nu eenmaal aannemen van mensen die al jaren in PV zitten. Als er in dit topic onzin werd verkocht, dan was dit ondertussen wel gecorrigeerd geweest. Deze stelling van @Megalodon_67 mag je dus wel van hem aannemen (excl. BTW prijs).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
Megalodon_67 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Er zijn meerdere websites waar je een compleet systeem zelf kan samenstellen of waar je kant en klare pakketten kan kopen, incl. montage. Een paar voorbeelden: Winkelman Zonnepanelen, Solar Bouwmarkt, enz. En die € 1 per Wp kan nog veel lager als je zelf kan leggen. Ik heb bv. mijn systeem ook zelf gelegd en kom na btw-teruggave op € 0,63 per Wp.
Inderdaad, ik zat op 0,63 per Wp inclusief BTW, wel zelf twee dagen het dak op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is ondertussen een redelijk marktconforme "rule of thumb". Laat het vanwege de solaredge ietsje duurder zijn, wellicht wil je nog premium panelen en zwart montagemateriaal enzo. Voor 1,20 per wp turn key opgeleverd ben je dan echt wel klaar.

Let wel, grotere systemen zijn naar verhouding goedkoper.

Overigens ben ik het met je eens dat indak systemen "mooier" zijn, maar ze hebben zeker ook nadelen.

Maak even een eigen topic aan met alles ins en outs :Y We helpen je graag en met een beetje leeswerk zit je op een hoger kennisniveau dan de gemiddelde installateur.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
Eagle Creek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:57:
[Afbeelding]

Ik wil graag nog wat toevoegen aan de overigens zeer relevante observaties van @Megalodon_67 . Ik vat het volgende altijd samen onder de kreet "drie maal duurder"
  • eerste keer duurder omdat indak panelen duurder zijn dan gewone panelen. Er is minder keus en minder concurrentie.
  • tweede keer duurder omdat je maar 1/3e van de BTW terug kunt vragen.
  • derde keer duurder omdat door de hogere temperaturen en mogelijk de lagere paneel efficiency, de opbrengst gedurende de hele levensduur van het systeem lager uit zal vallen.
"gevoelsmatig" lijkt het me dus niet zo'n goed idee.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56
cville schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:47:
[...]

Ik wil graag nog wat toevoegen aan de overigens zeer relevante observaties van @Megalodon_67 . Ik vat het volgende altijd samen onder de kreet "drie maal duurder"
  • eerste keer duurder omdat indak panelen duurder zijn dan gewone panelen. Er is minder keus en minder concurrentie.
  • tweede keer duurder omdat je maar 1/3e van de BTW terug kunt vragen.
  • derde keer duurder omdat door de hogere temperaturen en mogelijk de lagere paneel efficiency, de opbrengst gedurende de hele levensduur van het systeem lager uit zal vallen.
"gevoelsmatig" lijkt het me dus niet zo'n goed idee.
@Eagle Creek
+ Wanneer je toch voor indak gaat, maak even achter elk paneel een "deurtje" naar binnen toe, kun je makkelijk bij de optimizers wanneer deze sneuvelen. Ook de brandweer zal je er mee helpen 8)

Schijnt dat SolarEdge op dit moment best wel te kampen heeft met defecte optimizers, aldus een bevriende PV leverancier. Vooral door verzekeraars wordt steeds meer aangestuurd op SolarEdge ivm de extra veiligheden die dit systeem heeft,
Gebouwen waar je 1000 panelen op liggen waar hij maandelijks meerdere keren een monteur heen moet sturen ivm uitvallende optimizers.

Ook heeft hij een 2000 optimizers gekregen met een verkeerde QR/streepjescode, moesten allemaal handmatig met serienummer toegevoegd worden aan de installatie

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
"Wat doe je voor werk?" "Ik vervang SolarEdge optimizers... Fulltime" Zo kan je natuurlijk ook werk creëren. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Appie Heijn schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:59:
[...]

@Eagle Creek
+ Wanneer je toch voor indak gaat, maak even achter elk paneel een "deurtje" naar binnen toe, kun je makkelijk bij de optimizers wanneer deze sneuvelen. Ook de brandweer zal je er mee helpen 8)
Kan je meteen je warmtepomp boiler aansluiten.
Schijnt dat SolarEdge op dit moment best wel te kampen heeft met defecte optimizers, aldus een bevriende PV leverancier. Vooral door verzekeraars wordt steeds meer aangestuurd op SolarEdge ivm de extra veiligheden die dit systeem heeft,
Gebouwen waar je 1000 panelen op liggen waar hij maandelijks meerdere keren een monteur heen moet sturen ivm uitvallende optimizers.
Lastig "het schijnt" is natuurlijk geen statistisch verantwoorde informatie, ik heb begrepen (van ene bevriende installateur) dat de nieuwe optimizers die problemen veel minder hebben, zeker de oudere optimizers voor de SF panelen ( hoge spanning) gingen veel stuk. Ik heb er inmiddels 22 in gebruik, tot nu toe geen problemen, alleen kan ik nu zien dat er 1 paneel is die slechts 66% van de output geeft ( spanning ook 66%) daar heb je ook direct het voordeel, als het stuk gaat zie je dat ook meteen! Dus mogelijk ook meer te vervangen.
Ook heeft hij een 2000 optimizers gekregen met een verkeerde QR/streepjescode, moesten allemaal handmatig met serienummer toegevoegd worden aan de installatie
Foutje van de drukker/ict :) OEPS, alleen jammer voor de installateur, eindgebruiker merkt er niks van.
GioStyle schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:38:
"Wat doe je voor werk?" "Ik vervang SolarEdge optimizers... Fulltime" Zo kan je natuurlijk ook werk creëren. _O-
Ik denk dat er meer "fulltime" "chinese omvormer" vervangers zijn, en dan zonder garantie. :-(

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56
WoudseHoeve schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:00:
Lastig "het schijnt" is natuurlijk geen statistisch verantwoorde informatie, ik heb begrepen (van ene bevriende installateur) dat de nieuwe optimizers die problemen veel minder hebben, zeker de oudere optimizers voor de SF panelen ( hoge spanning) gingen veel stuk. Ik heb er inmiddels 22 in gebruik, tot nu toe geen problemen, alleen kan ik nu zien dat er 1 paneel is die slechts 66% van de output geeft ( spanning ook 66%) daar heb je ook direct het voordeel, als het stuk gaat zie je dat ook meteen! Dus mogelijk ook meer te vervangen.
Eens hoor, ik kwam er bij toeval achter omdat ik even met hem aan het sparren was over mijn toekomstige PV uitbreiding (Q1 2020), ik vindt SE best wel een erg mooi systeem qua veiligheid en opbrengst optimalisatie en overwoog het ook voor mijn schuin dak.
Hij installeert SE behoorlijk veel en was het afgelopen jaar niet positief over de kwaliteit van SE, "het is dat verzekeraars het nog net niet eisen" maar anders zou hij geen SE adviseren indien er geen noodzaak is en zeker niet op hellende daken waar de toegankelijkheid lastig is.

Misschien valt het hem ook eerder op wanneer je dergelijk grote installaties(>1000 panelen) met SE doet.

Indien ik mijn huidige PV verplaats naar het plat dak zou ik misschien wel voor SE gaan ivm wat schaduw, alhoewel dat ook ander op te lossen valt natuurlijk met Tigo's verwacht ik. 28x320WP(oostdak+westdak) is voor nu wel voldoende verwacht ik.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met SE heb je wel 20x zoveel elektronica, dus voor dezelfde systeem-betrouwbaarheid moeten ze meer dan 10 keer betrouwbaarder zijn dan de Chinese omvormer.
Dat gecombineerd met diverse technische caveats uit Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? zorgt er voor dat ook in moeilijke situaties/bij uitbreiding SE vaak geen goede oplossing is.
Ik zou het niemand aanraden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WoudseHoeve
Het paneel geeft nog 66% output of de optimizer geeft nog maar 66% output?
Wanneer ga je hem vervangen? Zou er iets met de diode zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik er nooit bij stilgestaan heb dat er überhaupt zoveel over zonnepanelen te doen is. Qua verschil, variaties én prijzen. Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, daar lagen standaard X panelen op. Mijn intentie was "uitbreiden en door" en heb dus ook nooit de behoefte / het gevoel gehad dat ik hier verder op moest inlezen. Afgaande aan jullie reacties is dit dus niet het geval en dat valt me tegen (maar daar kunnen jullie niets aan doen :9 ).
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:06:
@Eagle Creek
Je geeft nu veel te weinig info, om iets uit te kunnen werken. Ook al wordt het geinstalleerd door een installateur, kun je nog zelf dingen aandragen. Jij betaalt immers de rekening toch?

Begin even een eigen topic, met alle info.
Foto's van het zijn belangrijk en ook waar je panelen wilt gaan leggen.
Of je een 1 of 3-fase aansluiting hebt.
Schaduw? Helling dak? enz...
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je gewoon iets kon roepen over het aantal panelen. Helpt het als ik even een topic open met wat specificaties en foto's? Ik kan wel e.e.a. delen (3-fase bv).
Megalodon_67 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Ja okay, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Maar ik heb absoluut geen zicht op of wens om zelf aan de slag te gaan. Een installateur die goed en ervaren is wil ik best hiervoor betalen. Ik hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij. (maar uiteraard niet 2x de waarde).
CurlyMo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:54:
[...]

Sommige dingen moet je nu eenmaal aannemen van mensen die al jaren in PV zitten. Als er in dit topic onzin werd verkocht, dan was dit ondertussen wel gecorrigeerd geweest. Deze stelling van @Megalodon_67 mag je dus wel van hem aannemen (excl. BTW prijs).
Ik ken niet de mensen noch de betrouwbaarheid van dit topic. Dus ik neem aan wat je zegt maar had (heb) geen referentie om dat op waarde te schatten tot zover. Mijn excuus en verzoek om begrip :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:25
PClop schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Die scheur je toch gewoon van het web, printen, in hoesje, klaar. 8)7
Wat auteursrecht, gewoon doen.
;)

[Afbeelding]
Moet die sticker niet bij de omvormer hangen? Vanaf de omvormer loopt normal gesproken geen DC naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Proton_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:06:
Met SE heb je wel 20x zoveel elektronica, dus voor dezelfde systeem-betrouwbaarheid moeten ze meer dan 10 keer betrouwbaarder zijn dan de Chinese omvormer.
Dat gecombineerd met diverse technische caveats uit Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? zorgt er voor dat ook in moeilijke situaties/bij uitbreiding SE vaak geen goede oplossing is.
Jammer dat je net dat ene geval vind waarbij iemand gewoon andere optimizers aangeboden had moeten krijgen en dan was er niks aan de hand. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:57:
[...]

Jammer dat je net dat ene geval vind waarbij iemand gewoon andere optimizers aangeboden had moeten krijgen en dan was er niks aan de hand. ;)
Precies, ik had zelf ook slechte prestaties (sta ook in dat topic), maar dat was mijn eigen fout :+ . Nu presteert het systeem goed en voor mij is SolarEdge eigenlijk wel de enige goede optie. Ik heb maar drie panelen die de gehele dag ongeveer gelijkwaardig presteren en alle andere 7 hebben op verschillende momenten in de dag zon, waardoor dus optimizers zo goed als noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een vraagje over de maximale hoeveelheid aan te sluiten installatie vermogen (zonnepanelen) als je een 1 fase aansluiting met een hoofdzekering van 40A met C-karakteristiek hebt. Dit omdat ik nadenk over de uitbreiding. Buiten wat ik hier heb gelezen (lees al een tijd mee) en op het www ben ik er niet heel erg in thuis, maar probeer de situatie zo volledig mogelijk te omschrijven.

Op dit moment heb ik 20*280Wp panelen = W5.600 met een Solis-1P5K-4G omvormer. De omvormer is aangesloten met een dubbelen Xmvk kabel 3 x 2,5mm (lag er al dus samen gebruikt om verlies en warmte ontwikkeling te beperken) op een aardlekautomaat van 25a met C-karakteristiek en een 40A hoofdschakelaar met B-karakteristiek en een 40A hoofdzekering met C-karakteristiek.
Dus 40A-C <= 40A-B <= 25A-C <= Solis-1P5K-4G (selectiviteit is mi goed).

Ik verbruik +/ W7.000 per jaar. De installateur gaf toen aan dat de huidige installatie het maximale was wat mocht. Het zou mi echter mooi zijn om het eigen verbruik te kunnen afdekken. Na wat op het www gekeken te hebben denk ik eraan om uit te breiden naar panelen op de garage, ik heb die staan op een aparte aardlekautomaat van 16a met C-karakteristiek. Dan kan ik in de garage een kleine stoppenkast met 3x16A-B hangen om de Xmvk kabel 2,5mm opsplitsen.
Dus 40A-C <= 40A-B <= 16A-C <= 16A-B <= APS QS1 micro omvormer of Solis Mini 1500 - 4G omvormer met (4xw330 Wp = W1.320 panelen).

In beginsel komen de panelen in dezelfde richting te liggen 150 o ZO (ivm de opstelling van de buurman op de geschakelde garage) en ik wil niet naar 3 fase. De huidige opstelling werkt prima en in het gunstigste geval kom ik dan op een terug leveringspiek van 5.600+1.320 = W6.920 op 1 fase 40A-C.

Ik heb het volgende gevonden op: http://klanten.bongosolar.nl/bijlagen/18.pdf
Daar staat: 40 x 230 Volt = 9.200 Watt Dus: Hoofdaansluiting installatie Wp 40A => Maximale vermogen installatie vermogen (zonnepanelen) W6.900 => Totale vermogen W 9.200. Daar zit ik dan 20W boven en ik kan evt. een lager vermogen uitbreiden.

Maar op: https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen/ staat dat W5.500 het maximale is.
Tw: De Netcode bepaald dat bij een belasting (afname of terugleveren) van meer dan 5,5 kVa (5.500 watt is 23,9A) een driefasen aansluiting verplicht is en de aangeslotene de drie fasen zoveel mogelijk gelijktijdig belast.

Dus? ik ben lost…

Mijn vraagjes zijn:
1) geeft dat problemen en mag het?
2) Kan het problemen geven. (Welke: brand in de meterkast?)
3) Is de selectiviteit voor de tweede set goed? Of is van 16A-B naar 16A-C onvoldoende?
4) Moet ik uitbreiding melden bij de netbeheerder?
5) Zie ik iets over het hoofd wat ook belangrijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Volgens mij kan er ook een 32A op.
“Selectiviteit” door in de omvormer te begrenzen op 31,9A. Dat is een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
Eagle Creek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:26:
Ik ken niet de mensen noch de betrouwbaarheid van dit topic. Dus ik neem aan wat je zegt maar had (heb) geen referentie om dat op waarde te schatten tot zover. Mijn excuus en verzoek om begrip :*) .
Dat gaat op voor heel GoT en voor alle plekken waarbij je aan anonieme mensen om advies vraagt. Het hier advies vragen op zich geeft aan dat je bereid bent het risico te lopen om onbetrouwbaar advies te krijgen ;)

Daarnaast is de check van betrouwbaarheid simpel. Je kijkt naar andere persoonlijke topics en ziet daar telkens dezelfde mensen samen met de TS een gedegen advies formuleren, wat weer leidt tot een concrete installatie en tevreden mede tweakers. Ik moet het eerste topic nog tegenkomen waarin de vraagsteller het advies achteraf als volstrekt belachelijk heeft geclassificeerd :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Misschien moet je beter lezen.
Ik klik de eerste 3 aan en allemaal hebben ze gewoon de verkeerde optimizers.
Ben daarna gestopt met lezen.
Ik vind je opmerking dan ook kort door de bocht en zelfs onjuist ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
ApC_IcE schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:03:
[...]

Misschien moet je beter lezen.
Ik klik de eerste 3 aan en allemaal hebben ze gewoon de verkeerde optimizers.
Ben daarna gestopt met lezen.
Ik vind je opmerking dan ook kort door de bocht en zelfs onjuist ;)
ik heb dan maar snel de andere 3 gelezen en bij 2/3 ook verkeerde opstelling. en 3de stond niet bij hoeveel panelen naar welke richting kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ApC_IcE Even goeie vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Oilman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:36:
Dan mag ik mijn auto wel extra gaan verzekeren met een paar honderd van die stickers aan boord! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

il-Principe schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Moet die sticker niet bij de omvormer hangen? Vanaf de omvormer loopt normal gesproken geen DC naar de meterkast.
Er zijn meerdere soorten stickers, wij gebruiken lang gerekte stickers om op buizen te plakken waar DC van de panelen door gaat (voor de sloper), en zo'n sticker met een huisje erop dat er een PV omvormer aangesloten zit op die MK. (voor de elektricien, waarom is een raadsel, een omvormer moet binnen 2 seconden van verlies van het net afschakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag advies willen voor mijn nieuwe installatie.

Voorheen had ik het plan om solar frontier panelen neer te leggen echter zijn deze praktisch niet meer te krijgen.
Zijn er andere fabrikanten die cis/cigs panelen van zelfde kwaliteit leveren.
Of is het misschien beter om een ander type panelen te leggen omdat de techniek daarvan verbeterd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:28:
Ik zou graag advies willen voor mijn nieuwe installatie.

Voorheen had ik het plan om solar frontier panelen neer te leggen echter zijn deze praktisch niet meer te krijgen.
Zijn er andere fabrikanten die cis/cigs panelen van zelfde kwaliteit leveren.
Of is het misschien beter om een ander type panelen te leggen omdat de techniek daarvan verbeterd is?
Is dat vanwege de afwijkende maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andre1973 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:31:
[...]

Is dat vanwege de afwijkende maat?
Deels ik kon er inderdaad meer op mijn daken kwijt, (Ik heb 2 x een oppervlakte van 2500x2200 op 18 graden op het zuid westen.
En 1 vlak van 7000x2300 op het noordoosten met een helling van 10 graden.)

en omdat ze wat beter lijken te presteren onder niet perfecte omstandigheden.
Dit was 3 jaar geleden al een project voor mij, maar door omstandigheden heb ik er nooit aan kunnen beginnen.
Ik meen mij toen te herinneren dat ik ook beter uitkwam met string verdeling vanwege de verschillende "zones"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:12:
@WoudseHoeve
Meestal het paneel, 1 van de 3 busbars stuk. Dan doet het paneel het nog maar op 2/3

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:42
Misschien een domme vraag maar wat geeft de efficiency van een paneel weer? In alle datasheets van de verschillende zonnepanelen wordt dat cijfer weergegeven (ergens tussen de 16% en in de 20%) Een vervolg vraag daarop is, stel je hebt twee panelen van bijvoorbeeld 320Wp maar de 1 heeft een efficiency van 17% en de ander heeft een efficiency van 21%, levert de tweede dan meer Kwh per jaar op (onder dezelfde omstandigheden, locatie, hellingshoek en azimuth)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
il-Principe schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Het is voor bv de brandweermensen
die bij een woning naar binnen gaan
en dan vaak gas en electriciteit uitschakelen, maar niet (platdak)
altijd kunnen zien of er nog andere
bronnen zijn die energie leveren, en die dus dan een gevaar kunnen zijn voor de blus ploeg.
Dus daarom juist wel bij/in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:37:
[...]

Deels ik kon er inderdaad meer op mijn daken kwijt, (Ik heb 2 x een oppervlakte van 2500x2200 op 18 graden op het zuid westen.
En 1 vlak van 7000x2300 op het noordoosten met een helling van 10 graden.)

en omdat ze wat beter lijken te presteren onder niet perfecte omstandigheden.
Dit was 3 jaar geleden al een project voor mij, maar door omstandigheden heb ik er nooit aan kunnen beginnen.
Ik meen mij toen te herinneren dat ik ook beter uitkwam met string verdeling vanwege de verschillende "zones"
Geloof dat er van 2 meter lang al panelen zijn van 340 watt of meer. Die kun je 9 kwijt dus prima toch.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mannen ik heb even wat praktijkervaring nodig. Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd, men heeft echter bedacht de pijpjes op het zuid dak te plaatsen :F.

Ik wil 3x 6 panelen plaatsen (vind ik esthetisch het mooist) . De platte dak doorvoer(riool ontluchting) is denk ik niet zo probleem, daar kan wel een paneel overheen. Ik moet echter een oplossing verzinnen voor de mechanische ventilatie.

Heeft een iemand een oplossing? Zat er zelf aan te denken om de pijp gewoon af te zagen O-) , gezien de doorvoer verwacht ik geen probleem met water, hooguit condens van de onderzijde van een paneel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SigRjsF.jpg

Andere optie
https://www.groene-energi...tilatiekap-antraciet.html

Wie heeft ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-05-2019 22:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vg59CO37m8Oba9aGxn52nOha/thumb.jpg

Steekt wel haaks door het dak.
Dus het bestaande gat komt niet mooi uit.

Is je bestaande, een WTW ventilatie van 160 mm?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2019 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
@revolution-nl Die ventilatiepan is inderdaad wat je zoekt. Is al eens toegepast door @AUijtdehaag

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:58:
[...]

Geloof dat er van 2 meter lang al panelen zijn van 340 watt of meer. Die kun je 9 kwijt dus prima toch.
Die ben ik zelf nog niet tegengekomen.

Even uitgaande van aannames heb ik dan weer poly of mono panelen waar ik meer geld aan moet geven vanwege optimizers.
Ook kom ik op een lagere wattpiek uit als dat ik nog ergens aan sf 175*s of hoger kan komen.

Echter ik sta open voor suggesties. maar ik moet wel enigszins doorverwezen worden naar merken of aanbieders, want het internet is momenteel een oerwoud met zonnepaneel aanbieders.
Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]

Steekt wel haaks door het dak.
Dus het bestaande gat komt niet mooi uit.

Is je bestaande, een WTW ventilatie van 160 mm?
Top! Ga ik die bestellen :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@revolution-nl
Kijk eerst naar de aansluitmaat in de documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Appie Heijn schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:59:
[...]

@Eagle Creek

Mooi man dat SolarEdge spul :F.

Doe mij maar een mooie SMA String omvormer met optitrac _/-\o. Goedkoper, net zo goed bij eenvoudige schaduw en makkelijk vervangbaar bij defecten.

Don't beleave the hype.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 13-05-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:20:
Die ben ik zelf nog niet tegengekomen.
Bij deze: JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp.

@Verwijderd. Geen idee, zover gaat ook mijn technische kennis helaas niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Megalodon_67 op 13-05-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megalodon_67 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:43:
[...]

Bij deze: JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp.
Dank, deze kende ik nog niet.
Daar mijn kennis wat tekort schiet, ik lees dat de panelen 3 diodes heeft.
Overbruggen deze mogelijke schaduwval?
En dit zijn BI-facial panelen. dus nemen van voor en achter licht op.
Kom ik aan die 375 Wp als deze panelen op mijn dakpannen dak liggen? en dus maar vanaf 1 kant zon krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dat maakt het product niet slecht, maar de ontwerpteams zijn matig geschoold. @Proton_ jij kraakt het product af, wat niet reëel is als de personen de oorzaak zijn.

Net als de eeuwige discussie dat optimizers stuk gaan. De P405 inderdaad gaat te vaak stuk. Maar de overige types hoor je vrij weinig van. Mede als je de factor meeneemt; hoeveel optimizers er achter panelen zitten, relatief veel.

Alleen de klagers hoor je klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
In mijn geval was het eigen keuze. Onze setup is niet de eind situatie, maar feit blijft dat installateur geen een keer verteld heeft dat het in deze opzet wellicht de opbrangst wat remt door niet correct toegepaste combinatie van componenten.
Ik heb nog wel om p505 inverters gevraagd, en gevraagd of die mogelijk beter zouden werken dan de p500, maar aangezien ze duurder waren, minder rendement hebben, en hij ze minder betrouwbaar inschatte dan de p500 heb ik het niet gedaan.

Wellicht had mij iets verteld moeten worden dat als je afwijkende dak orientaties hebt, je eigenlijk voor elke orientatie het minimale aantal optimizers moet hebben, wil het systeem onder elke omstandigheid optimaal kunnen werken.

En een string inverter goedkoper is ook niet altijd waar. Ik heb 3 x een 1- fase SMA berekend met 8, 8, 7 panelen. Dan zou dan 3x sunny boy 2500 moeten zijn, zeg maar €2250.
Nu heb ik een inverter voor €1450 en 23x optimizer van €50, dus €2600 totaal.
Maar aangezien ik er nog een aantal paneel bij wilde hebben, zitten die nu op €50 voor een optimizer, dus met 8 stuks is dat €400 en was het met nog een 1- fase inverter erbij min of meer even duur geweest.

Verder heb ik ook wel met mooi weer zoals gisteren een efficientie van 6.x kWh/kW dus ontevreden ben ik er ook niet mee.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:12:
@WoudseHoeve
Ik denk inderdaad dat er iets met de diode is, maar het is een dak dat net naast een sloot is .... als de schapen daar weg zijn ga ik hem vervangen. Ik heb er nog een staan welke bedoeld is als afdakje op een noord deur :) Kan ik rustig uitzoeken wat er is, moet te repareren zijn.
Proton_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:06:
ff kijken 20x meer electronica, ja bij 20 panelen/optimizers. Statistisch moet het zijn wortel 20 = 4.4 x meer betrouwbaar, vandaar de lange garantie van 25 jaar ....
revolution-nl schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:33:
[...]

Mooi man dat SolarEdge spul :F.

Doe mij maar een mooie SMA String omvormer met optitrac _/-\o. Goedkoper, net zo goed bij eenvoudige schaduw en makkelijk vervangbaar bij defecten.

Don't beleave the hype.
Ik ben nog steeds bij een vriend met een 6x20 panelen op een dikke SMA op zoek naar defecte of panelen met een slechte isolatie, met optimisers was dat geen probleem geweest.

[ Voor 60% gewijzigd door WoudseHoeve op 14-05-2019 14:06 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:13:
[...]

Dank, deze kende ik nog niet.
Daar mijn kennis wat tekort schiet, ik lees dat de panelen 3 diodes heeft.
Overbruggen deze mogelijke schaduwval?
En dit zijn BI-facial panelen. dus nemen van voor en achter licht op.
Kom ik aan die 375 Wp als deze panelen op mijn dakpannen dak liggen? en dus maar vanaf 1 kant zon krijgen?
Waarschijnlijk iets minder want zijn bedoeld voor witte ondergrond. Maar er blijft altijd meer vermogen uit komen dan 16 solar frontier, meer kun jij niet kwijt.
175 watt of hoger ga je niet vinden, is nauwelijks verkocht.
165 wp kun je wel treffen, mocht je twee jaar oude zoeken, voor de hoofdprijs haal ik ze voor je naar beneden. Mail me dan maar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:26
Iemand hier gebruik gemaakt van de stimuleringsregeling van zijn gemeente om zonnepanelen aan te schaffen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
alki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:21:
Iemand hier gebruik gemaakt van de stimuleringsregeling van zijn gemeente om zonnepanelen aan te schaffen ?
Toen het nog bestond ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 05:58:
[...]

Net als de eeuwige discussie dat optimizers stuk gaan. De P405 inderdaad gaat te vaak stuk. Maar de overige types hoor je vrij weinig van. Mede als je de factor meeneemt; hoeveel optimizers er achter panelen zitten, relatief veel.

Alleen de klagers hoor je klagen.
Toch niet zo gek :? als je de jackpot hebt betaald en een installateur elk 1/2 jaar het dak op moet om optimizers te vervangen.
Oplossen dat probleem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

jacovn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 06:50:
[...]

In mijn geval was het eigen keuze. Onze setup is niet de eind situatie, maar feit blijft dat installateur geen een keer verteld heeft dat het in deze opzet wellicht de opbrangst wat remt door niet correct toegepaste combinatie van componenten.
Ik heb nog wel om p505 inverters gevraagd, en gevraagd of die mogelijk beter zouden werken dan de p500, maar aangezien ze duurder waren, minder rendement hebben, en hij ze minder betrouwbaar inschatte dan de p500 heb ik het niet gedaan.

Wellicht had mij iets verteld moeten worden dat als je afwijkende dak orientaties hebt, je eigenlijk voor elke orientatie het minimale aantal optimizers moet hebben, wil het systeem onder elke omstandigheid optimaal kunnen werken.

En een string inverter goedkoper is ook niet altijd waar. Ik heb 3 x een 1- fase SMA berekend met 8, 8, 7 panelen. Dan zou dan 3x sunny boy 2500 moeten zijn, zeg maar €2250.
Nu heb ik een inverter voor €1450 en 23x optimizer van €50, dus €2600 totaal.
Maar aangezien ik er nog een aantal paneel bij wilde hebben, zitten die nu op €50 voor een optimizer, dus met 8 stuks is dat €400 en was het met nog een 1- fase inverter erbij min of meer even duur geweest.

Verder heb ik ook wel met mooi weer zoals gisteren een efficientie van 6.x kWh/kW dus ontevreden ben ik er ook niet mee.
Ik zie dat je de volgende panelen hebt:

"Rode’ laagste lijn: panasonic hit n330 op 12.5 elevatie naar Nooor/oost gericht (45 graden)
‘Blauwe’ middelste lijn: panasonic hit n330 op 12.5 elevatie naar zui/west (225 graden)
‘ Gele’ bovenste lijn: sunpower x21-350 op 60 elevatie naar zuid/west (225 graden) met schaduw buurhuis in de middag op 2 a 3 panelen.

23 panelen op een SE8k met p500 optimizers"

Over de optimizers:
Als er per dakvlak bijvoorbeeld 7 panelen liggen (minimale per orientatie is stiekem 6) waarom dan geen P404 maar P500 optimizers?

Over het verhaal over de stringomvormers:
Je weet dat er ook string omvormers bestaan met 2 mppt?
Dus dan heb je een Noord-Oost en Zuid-West string. En evt later een omvormer met een Zuid-West string (dan heb je 3 mppt nodig)
Laat ik voorop stellen dat ik heel groot Solar Edge fan ben maar het moet wel in perspectief staan.

Verder schrijf je:

'Ik heb nog wel om p505 inverters gevraagd, en gevraagd of die mogelijk beter zouden werken dan de p500, maar aangezien ze duurder waren, minder rendement hebben, en hij ze minder betrouwbaar inschatte dan de p500 heb ik het niet gedaan."

P505 is niet zoveel beter dat dit hier uitmaakt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen situaties weet zo waar de P505 is gebruikt.
Wel weet ik dat dat bij jouw Panasonic gewoon de P404 kan en altijd wordt toegepast. De Sunpower weet ik dan niet maar volgens mij kan dat ook prima met de P404.

Hoeveel installaties heeft jouw installateur met Solar Edge gedaan? Of heb je vertrouwen in zijn SE kennis?
Ik niet echt namelijk. Hoe kan je de P505 nou onbetrouwbaarder inschatten dan de P500? omdat er een P405 bestond misschien die toen wel veel problemen gaf?
Bij dit soort daken (nu is je hellingshoek niet zo hoog) maar met weinig panelen per kant zou ik al snel naar de P404 grijpen.

Mijn 13 LG 365 liggen ook met P404 maar dat komt omdat ik een SE 5K heb en die heeft minimaal 13 (stiekem werkt het ook met 12) P404 nodig omdat met P370 heeft ie er 16 (stiekem 15) nodig om goed op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Eventjes een Domoticz dingetje waar ik mee zit...aangezien er hier wel meer mensen zijn die het gebruiken:
Ik monitor de SDM120 meter en die upload de data naar Domoticz. Heel mooi, maar in de "weekly chart" krijg ik een cumulatief te zien van alle voorgaande dagen erbij.

Bijvoorbeeld:

Opbrengst:
Maandag=2kWh
Dinsdag=3kWh
Woensdag=5kWh

Dan laat Domoticz zien:

Maandag=2kWh
Dinsdag=5kWh
Woensdag=10kWh

Dat is niet handig... Ik kan het zo snel niet vinden, is er misschien een setting ergens zodat hij het wel goed laat zien?

Y'24

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw