Het plaatsen van zonnepanelen op mijn carport heb ik dit weekend succesvol volbracht.
Al tijdens de bouw van ons nieuwbouwhuis in 2017 heb ik rekening gehouden met het plaatsen van extra panelen. Vanuit de bouw werden er al 12 panelen geplaatst op het dak (ZO) om EPC0 te kunnen halen. Dat betekent, dat het huis genoeg energie opwekt om verbruik van verwarming af te dekken. Op het dak heb ik nog 4 extra panelen laten leggen als meerwerk vanuit de bouw en daarmee is er op dak geen goede ruimte meer voor nog meer panelen. Het andere gedeelte van het dak is op NW georiënteerd en met helling van ongeveer 45 graden is de ligging dus niet zo geschikt.
Als alternatief heb ik een carport laten bouwen en daarbij is de carport extra stevig uitgevoerd, zodat er panelen op geplaatst kunnen worden. Afgelopen februari heb ik een elektrische auto gekocht en daardoor is verbruik van elektriciteit toegenomen en werd het tijd voor extra panelen. Boven mijn 2 parkeerplaatsen was ruimte voor maximaal 5x6 m. Bij bouw van carport had ik al gezien, dat 5x6 m wat aan de krappe kant was en daarom liet ik de carport iets uitsteken over de schuur voor iets meer ruimte voor panelen. Carport is 5,2 x 6 m groot en daarvan is 5,1 x 5,9 m als vrije ruimte bruikbaar (randen nemen ook wat ruimte in).
Dit was net genoeg voor 18 standaardpanelen van 1 x 1,65 m, maar dan moet de constructie wel minimale ruimte innemen. Met de standaard platdak bevestigingssystemen ging het in elk geval niet lukken. Die systemen hadden al snel 5 tot 10 cm ruimte nodig naast de constructie en die ruimte was er nu niet, of ik had moeten gaan voor veel minder panelen. Ik had me flink ingelezen op de materie (o.a. hier op dit forum) en ging voor de oost-west ligging, omdat je daarmee maximaal gebruik kan maken van (plat) dakoppervlak. Om de beschikbare ruimte maximaal te benutten liet ik de constructie op maat maken bij Aluminiumshop. Hier kan je beugels voor panelen exact op maat laten maken en ik liet beugels maken voor 18 panelen: 3 rijen van 6 panelen in OW, of beter gezegd in mijn geval NO en ZW. Mijn carport lag natuurlijk niet exact op oost-west oriëntatie, maar de orëntatie maakt eigenlijk weinig uit bij lage tilt van ongeveer 14 graden. Panelen komen dus toch redelijk plat te liggen en dus maakt het weinig uit, waar ze verder op gericht staan.
https://www.dropbox.com/s...boven%20IMG_5040.jpg?dl=0
Aangezien carport redelijk vrij staat van de omliggende huizen (daken van ongeveer 10 m hoog staan op minimaal 15 m afstand) is er niet veel last van schaduwen. Alleen bij lage zonnestand (vroeg en laat op de dag en dan vooral in de wintermaanden, als de zon toch al laag staat) is er wat last van schaduw van daken van omliggende huizen. Aangezien er alleen schaduw kan zijn op momenten van lage lichtsterkte, heb ik geen optimizers of andere maatregelen voor schaduw toegepast. Het zijn nu 2 strings van 9 panelen van CSUN met 310 Wp geworden. Keuze voor deze panelen is gedaan op basis van redelijk lage prijs van €130 per paneel, gerenomeerd merk en redelijk beperkte afmetingen van 1640*990*35 mm, want iedere mm telt, als je weinig ruimte hebt. Als ik panelen van 1650x1000x40 mm had genomen, moesten de panelen weer een paar graden hoger staan, omdat het anders niet zou passen.
Na ruim 3 weken wachten werden de beugels eindelijk geleverd en kon ik de panelen gaan plaatsen. Bij het plaatsen bleek, dat ik een kleine meetfout had gemaakt: carport was met 5,87 m net 3 cm minder lang dan ik had gedacht en het paste net niet. Gelukkig had ik in de andere richting van 5,1 m nog net genoeg speling om het geheel te laten passen. Door de 3 rijen iets te laten verspringen (middelste rij is 8 cm verschoven, zodat de beugels net naast elkaar staan en niet direct in elkaars verlengde liggen) paste het geheel net op de carport, maar er was nu echt helemaal geen enkele speling meer. Bij het plaatsen van de panelen was het zeer precies werken en met wat duwen en trekken is het gelukt om de panelen te plaatsen. Panelen kunnen in elk geval zeker niet gaan schuiven door de wind en voor alle zekerheid heb ik ook nog wat stoeptegels op de beugels gelegd als ballast. Bij oost-west ligging is normaal al weinig ballast nodig, omdat de wind eigenlijk nooit onder de panelen kan komen. In mijn geval kunnen de panelen ook niet meer verschuiven en met vrij lage hoek van 14 graden vangen de panelen toch al niet veel wind.
Qua omvormer zijn 18 panelen net een beetje ongunstig qua aantal. 18x310= 5580 Wp totaal is teveel voor een enkelfasige omvormer (max 3680 W bij 16A) en eigenlijk wat te weinig voor een 3-fase omvormer, die wat meer spanning (ca 500 V) om bij zijn maximaal rendement te komen. Met 9 panelen in een string kom ik op ongeveer 300 V en dat past weer beter bij enkelfasige omvormers. Daarom heb ik besloten voor 2 enkelfasige omvormers, die elk 1 string omvormen. Dit was een kleine misrekening, omdat ik vanuit de bouw een 3-fase leiding van max 16A heb laten leggen naar de carport. Na wat zoeken op internet kwam ik er achter, dat ik deze 3-fase leiding bij de carport kon verdelen naar 3 losse fases. Voor het opladen van de auto was het qua rendement juist weer verstandig om de laadpaal zo direct mogelijk aan de omvormers aan te sluiten, zodat elektriciteit niet eerst via de leiding (ongeveer 25m lang) naar de meterkast loopt om dan weer naar de laadpaal te gaan. 50 m extra leiding geeft namelijk toch weer een paar procent extra verlies. We blijven natuurlijk optimaliseren als tweakers :-)
https://www.dropbox.com/s...werp%20bedrading.png?dl=0
Het was even uitzoeken, maar het is technisch mogelijk om de laadpaal op dezelfde draad aan te sluiten als de omvormer van de panelen op ZW (hoogste verwachte vernogen). Wel moeten er extra zekeringen worden toegepast voor de laadpaal en de omvormer, zodat deze ieder afzonderlijk met 16A gezekerd zijn. Misschien dat er later nog iets meer te tweaken valt, als ik uitvinden, hoe ik dynamisch kan regelen, dat laadpaal maximaal 16A vanuit elektriciteitsnet mag trekken. Mijn hoofdaansluiting van 3x25A laat namelijk niet meer toe (warmtepomp en inductiekoken zullen ook wel het nodige verbruiken).
Zaterdag heb ik de verdeelkast met 2 extra zekeringen en de 2 omvormers op kunnen hangen aan de carport en het werkt allemaal zoals gepland: de 18 panelen op de carport wekken nu elektriciteit op met pieken van iets meer dan 5kW.
https://www.dropbox.com/s..._20190511_192140.jpg?dl=0 Nu nog kijken, of ik iets slims kan bedenken om de laadpaal zo te regelen, dat vermogen van zonnepanelen toegevoegd kunnen worden aan de 16A vanuit het net. Tips zijn natuurlijk welkom.
[
Voor 1% gewijzigd door
Kuo op 13-05-2019 07:31
. Reden: Links toegevoegd naar foto's en plaatje ]