Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.751 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:25:
De noodzaak voor het "aarden" van panelen is niet alleen voor de veiligheid dus, icm met optimizers.
En dat niet alleen: Aansluiten en Aarden van PV panelen in de nieuwe NEN1010

Elektrolytische corrosie
Naast sluiting tussen de DC kabel en de metalen draagconstructie kan er ook elektrolytische corrosie ontstaan. Vaak zijn draagconstructie van aluminium. Aluminium in combinatie met andere metalen zoals koper en staal geeft in een vochtige omgeving kans op elektrolytische corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-09 22:35
Een snelle vraag.

Ik wil graag door een koof een pvc leiding voorbereiden voor een pv installatie. Wordt waarschijnlijk oost-west dus 2 strings. De omvormer komt onder de trap.

Welke diameter leiding kan ik het beste leggen voor de kabels van het dak naar beneden naar de omvormer? Is 3/4 pvc voldoende? Afstand is zo'n 10 meter.

En van de trapkast naar de meterkast is 5 a 6 meter. Is 5 × 2,5 mm2 voldoende?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13
MaKo1977 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:58:
Een snelle vraag.

Ik wil graag door een koof een pvc leiding voorbereiden voor een pv installatie. Wordt waarschijnlijk oost-west dus 2 strings. De omvormer komt onder de trap.

Welke diameter leiding kan ik het beste leggen voor de kabels van het dak naar beneden naar de omvormer? Is 3/4 pvc voldoende? Afstand is zo'n 10 meter.

Alvast bedankt!
Ik zou minimaal 2 3/4 pvc naar het dak leggen
Voor voeding als het een recht stuk of weinig bochten is neem je dan ook een 3/4 buis. Of 5x 2,5 voldoende is hangt een beetje af van het te installeren PV omzetter. Met 5x2,5 denk ik dat je een 3fase model neemt en kun je tot een 11 kW probleemloos er doorheen duwen.

Is je trapkast een beetje koel? Een omvormer in de zomer zet ~ 2% om in warmte.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een snelle vraag.

Alvast bedankt!
Hou voor de hoeveelheid PVC buizen rekening met de diameter van de DC kabels (vulgraad). Bij een 6mm2 DC kabel kon het intrekken van twee kabels al erg lastig zijn (en er moet ook een aarde draad meegetrokken worden). Heb je de ruimte neem 5 PVC buizen.

Voor 6m is 5x2,5mm2 voldoende op een groep van 3x16A. Wat is het AC vermogen van de omvormer? 1 of 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 21:44
Volgens mij is deze nog niet voorbijgekomen.

Solar cell defect mystery solved after decades of global effort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus bij teruglopende opbrengsten, moet je s'nachts je panelen warm föhnen.... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Een snelle vraag.

Alvast bedankt!
Neem zo ruim als kan. Leg meteen ook even een buis neer voor de netwerkkabel, dan heb je de keuze om niet de wifi te gebruiken.
Gebruik met er in trekken van de solarkabels dan wel water, dan wel een ander daarvoor geschikt glijmiddel, de solar kabels zijn rubberig van buiten en laten zich veel lastiger dan de gewone draden of kabel door een buis heen trekken. Maak vooral zo ruim en zo flauw mogelijke bochten. Je bent niet de eerste waar de solar kabels halverwege vast komen te zitten. (ik spreek uit ervaring)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Laatst online: 26-09 22:35
Bedankt voor de reacties!

Heb zelf ook nog ff weer staan staren naar de koof en de weg die de kabels moeten doorlopen 😊 Ik kan ook wel een 50mm afvoer buis kwijt. Daar moeten toch makkelijk 4 solarkabels en een aardedraad door heen kunnen? Mogen alle kabels in 1 buis?

Heb overigens utp in de trapkast, dus dat komt goed.

De omvormer wordt waarschijnlijk 3 fase. Ik kan totaal maximaal 28 panelen kwijt. 16 op Oost en 12 op West. Geen idee nog hoe zwaar de omvormer precies zal zijn. Dat moet ik allemaal nog uitzoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door MaKo1977 op 09-06-2019 13:50 . Reden: Info omvormer toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MaKo1977 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:46:
Bedankt voor de reacties!

Heb zelf ook nog ff weer staan staren naar de koof en de weg die de kabels moeten doorlopen 😊 Ik kan ook wel een 50mm afvoer buis kwijt. Daar moeten toch makkelijk 4 solarkabels en een aardedraad door heen kunnen? Mogen alle kabels in 1 buis?

Heb overigens utp in de trapkast, dus dat komt goed.

De omvormer wordt waarschijnlijk 3 fase. Ik kan totaal maximaal 28 panelen kwijt. 16 op Oost en 12 op West. Geen idee nog hoe zwaar de omvormer precies zal zijn. Dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
Als je uit gaat van 350 wp en panelen van 165x100 cm, dan zit je vrij hoog. Dan kan je met een 10 kW omvormer goed uit de voeten. met 9 kW ook wel gezien het O-W is en hoe steiler de hoek tussen die 2 hoe minder je echt nodig hebt.

In principe hoor je de + en de - te scheiden zeker daar waar ze door het dak gaan en daar waar kan is op doorslijten. Een sluiting tussen + en - van de panelen kan een langdurige vlamboog opleveren die heel heet is. Maar is veel woonhuizen zie je dat nog steeds de boel door 1 buisje heen gaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

teacher schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Dus bij teruglopende opbrengsten, moet je s'nachts je panelen warm föhnen.... :+
Je hebt straks gewoon geen tijd meer over om te gaan werken... Overdag moet je de panelen koelen met de tuinslang (een eigen pomp + regenwater uiteraard, drinkwater uit de kraan is té kostbaar), je omvormers slurpen daarnaast dan ook nog eens onnodig veel energie weg middels de extra PC koelers en s'nachts mag je 't spel weer gaan verwarmen met de föhn van je vrouw :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 09-06-2019 15:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MaKo1977
Als je het goed wil doen, zoals @Andre1973 zegt, de + en de - apart in een buis.
Dus 2 buizen voor 2 dakvlakken en de plussen bij elkaar en de minnen.
Er is genoeg PVC te vinden, buiten de standaard maten.
https://www.wildkamp.nl/p...e-uitvoering-l-4-m/860824
2x 25 mm is meer dan genoeg.

Ik heb er voor gekozen de omvormer in het schuurtje te hangen. (los van het huis en de panelen op het huis)
In de trapkast hangt mijn binnenunit van de L/W warmtepomp al.
Maar ik maak (onder andere) ook gebruik van de trapkoof en DC kabels lopen in (een dubbele en zeer stevige kabel buis in de grond)
Hang de omvormer niet in een gesloten kast. Die wil ook zo koel mogelijk zijn werk blijven doen.
Voor de warme dagen, heb ik er dan ook een extra fan onder hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2019 15:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:35
AUijtdehaag schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:28:
@MaKo1977
Als je het goed wil doen, zoals @Andre1973 zegt, de + en de - apart in een buis.
Dus 2 buizen voor 2 dakvlakken en de plussen bij elkaar en de minnen.
Er is genoeg PVC te vinden, buiten de standaard maten.
....
En voor EMC reductie moet je ze eigenlijk twisten.....
Was de wereld nou maar simpel, dan kon je het snappen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 09-06-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dapdodo
Neem een stringomvormer...? (dus geen optimizers of micro omvormers)
https://www.veron.nl/vere...-installaties-amersfoort/

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
Andre1973 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:14:
[...]

Als je uit gaat van 350 wp en panelen van 165x100 cm, dan zit je vrij hoog. Dan kan je met een 10 kW omvormer goed uit de voeten. met 9 kW ook wel gezien het O-W is en hoe steiler de hoek tussen die 2 hoe minder je echt nodig hebt.

In principe hoor je de + en de - te scheiden zeker daar waar ze door het dak gaan en daar waar kan is op doorslijten. Een sluiting tussen + en - van de panelen kan een langdurige vlamboog opleveren die heel heet is. Maar is veel woonhuizen zie je dat nog steeds de boel door 1 buisje heen gaat.
Dat wist ik niet. Ik heb nu de + en - en aarde draad door 1 pvcbuis. Kan dat heel veel kwaad dan als alles goed vast zit? Wat zijn de ervaringen van anderen?

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hier gewoon 4 draden (2× + en 2× -) door 1 buis. Is wel dubbel geïsoleerde draad, maar dat is ook wel standaard dacht ik. Zitten wel strak in de buis dus je kan er geen bochten in maken bij mij. Draden niet langs scherpe randen trekken. En niet langs andere scherpe delen laten liggen, bijvoorbeeld de wind kan de draden bewegen en beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Dre schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:05:
En niet langs andere scherpe delen laten liggen, bijvoorbeeld de wind kan de draden bewegen en beschadigen.
Ik heb op de plaats waar de solardraden onder de dakpan uitkomen een stuk tuinslang gebruikt om ze te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Alfa! schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:47:
[...]

Dat wist ik niet. Ik heb nu de + en - en aarde draad door 1 pvcbuis. Kan dat heel veel kwaad dan als alles goed vast zit? Wat zijn de ervaringen van anderen?
In de PVC buis zal het geen kwaad kunnen, maar vooral daar waar ze door het dak heen gaan, of onbeschermd door een koof / schoorsteen / etc.. kan er schade ontstaan aan beide draden, met soms serieuze gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:56
Andre1973 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:24:
[...]

In de PVC buis zal het geen kwaad kunnen, maar vooral daar waar ze door het dak heen gaan, of onbeschermd door een koof / schoorsteen / etc.. kan er schade ontstaan aan beide draden, met soms serieuze gevolgen.
De installatie moet bij mij nog gebeuren, de bestelling is gedaan en wordt hoogstwaarschijnlijk volgende week geleverd. Situatie is platdak (3 verdiepingen hoog), de panelen komen in een oost-west opstelling dus twee strings. Geen ruimte om de omvormer op de bovenste verdieping te plaatsen en geen makkelijke mogelijkheid om binnen met de bedrading naar beneden te komen zonder het nodige hak- en breekwerk. Het plan is nu om via de centrale afzuigingspijp op het dak naar beneden te gaan. Wil de kabels wel goed beschermen bij de doorvoer, zoals aangegeven met bijvoorbeeld een stuk tuinslang of een wartel. Moet ik de kabels in de centraleafzuigingsbuis ook nog fysiek van elkaar scheiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
MaKo1977 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:46:
Ik kan ook wel een 50mm afvoer buis kwijt. Daar moeten toch makkelijk 4 solarkabels en een aardedraad door heen kunnen?
Ik heb bij een kennis van me ter voorbereiding de doorvoer gebruik gemaakt voor de solarleidingen van 32mm afvoerbuis. (ipv losse kabels over de zolder)
De installateur moet het maar mee doen :).
Ook lekker in bochten omdat je daar wel 45 graden bochten hebt. Die zijn er (vziw) niet voor 16/19 mm elektra buis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een snelle vraag.

Alvast bedankt!
Gewoon een ruimere flex pvc buis nemen, is er in diverse diameters, je kunt er ook nog
bochtjes aan lijmen enzo, https://www.voskunststoff...s-per-strekkende-meter-3/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
PClop schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:29:
[...]

Gewoon een ruimere flex pvc buis nemen, is er in diverse diameters, je kunt er ook nog
bochtjes aan lijmen enzo, https://www.voskunststoff...s-per-strekkende-meter-3/
Weet niet of het handig is dit soort buis te nemen.
Heb zelf een bloedhekel aan flex
Voldoet deze buis aan de norm voor brandbaarheid als gewone elektrapijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07
LooneyTunes schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:11:
[...]

Ik heb bij een kennis van me ter voorbereiding de doorvoer gebruik gemaakt voor de solarleidingen van 32mm afvoerbuis. (ipv losse kabels over de zolder)
De installateur moet het maar mee doen :).
Ook lekker in bochten omdat je daar wel 45 graden bochten hebt. Die zijn er (vziw) niet voor 16/19 mm elektra buis :).
Je kan een 16 of 19 mm pijp toch gewoon buigen met een buigveer? Niet te scherp buigen en je bereikt precies hetzelfde effect.

I.p.v. losse kabels over een vloer lijkt mij een bedradingskoker een stuk praktischer werken dan een buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Oilman schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:33:
Je kan een 16 of 19 mm pijp toch gewoon buigen met een buigveer? Niet te scherp buigen en je bereikt precies hetzelfde effect.
Klopt, maar er moeten 4 solar kabels doorheen (2 strings) en de pijp gaat ook nog door de vloer. En dat gaat makkelijker met 32mm dan met 19mm ;). (het gaat maar om een meter of 2)
I.p.v. losse kabels over een vloer lijkt mij een bedradingskoker een stuk praktischer werken dan een buis.
Het liefst zou ik dat ook doen, maar er moeten wat vreemde bochten gemaakt worden (er zit een CV-ketel in de weg, en daar moet-ie onderdoor, en dat wil ik toch wel waterdicht houden ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door LooneyTunes op 10-06-2019 00:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

knarf_st schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:58:
[...]

De installatie moet bij mij nog gebeuren, de bestelling is gedaan en wordt hoogstwaarschijnlijk volgende week geleverd. Situatie is platdak (3 verdiepingen hoog), de panelen komen in een oost-west opstelling dus twee strings. Geen ruimte om de omvormer op de bovenste verdieping te plaatsen en geen makkelijke mogelijkheid om binnen met de bedrading naar beneden te komen zonder het nodige hak- en breekwerk. Het plan is nu om via de centrale afzuigingspijp op het dak naar beneden te gaan. Wil de kabels wel goed beschermen bij de doorvoer, zoals aangegeven met bijvoorbeeld een stuk tuinslang of een wartel. Moet ik de kabels in de centraleafzuigingsbuis ook nog fysiek van elkaar scheiden?
Tja, in een afzuigkanaal is natuurlijk niet de plek voor solar kabels. Ik weet dat t gebeurt en heb me er zelf (in opdracht van de toenmalige werkgever) ook wel eens schuldig aan gemaakt. Het probleem komt wanneer iemand die niet weet dat die solarkabels in die afzuigbuis zitten er aan gaat werken / reinigen. Of een sloper de boel gaat slopen. Er zijn speciale stickers om aan te geven dat bepaalde kabels / aders in buizen spanning blijven voeren ook als de hoofdschakelaar is afgezet. het minimale is wel dat je dan die op die buizen plakt als je toch gebruik gaat maken van die afvoerbuizen.
Is er geen mogelijkheid om ergens, in de schaduw van de regenafvoer bijvoorbeeld, een buis buiten langs te plaatsen en die op de juiste verdieping naar binnen te voeren? Ook het vastzetten van de kabel zal niet volgens de norm kunnen. Van flexibele buis zeker als deze niet goed vastgezet kan worden ben ik ook geen voorstander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andre1973 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 01:32:
[...]

Er zijn speciale stickers om aan te geven dat bepaalde kabels / aders in buizen spanning blijven voeren ook als de hoofdschakelaar is afgezet. het minimale is wel dat je dan die op die buizen plakt als je toch gebruik gaat maken van die afvoerbuizen.
Die ben ik toevallig aan het zoeken, iemand de goude tip waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zoiets?
twain4me schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:02:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twain4me schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:02:
[...]

https://esvshop.nl/veilig...JX_75Ky3-ICFcyddwodyz0BJg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:56
Andre1973 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 01:32:
[...]

Tja, in een afzuigkanaal is natuurlijk niet de plek voor solar kabels. Ik weet dat t gebeurt en heb me er zelf (in opdracht van de toenmalige werkgever) ook wel eens schuldig aan gemaakt. Het probleem komt wanneer iemand die niet weet dat die solarkabels in die afzuigbuis zitten er aan gaat werken / reinigen. Of een sloper de boel gaat slopen. Er zijn speciale stickers om aan te geven dat bepaalde kabels / aders in buizen spanning blijven voeren ook als de hoofdschakelaar is afgezet. het minimale is wel dat je dan die op die buizen plakt als je toch gebruik gaat maken van die afvoerbuizen.
Is er geen mogelijkheid om ergens, in de schaduw van de regenafvoer bijvoorbeeld, een buis buiten langs te plaatsen en die op de juiste verdieping naar binnen te voeren? Ook het vastzetten van de kabel zal niet volgens de norm kunnen. Van flexibele buis zeker als deze niet goed vastgezet kan worden ben ik ook geen voorstander.
Heb vandaag even gekeken. Het is wel mogelijk om langs de zijkant van het huis, gedeeltelijk achter de regenafvoer, de bedrading naar beneden te brengen en dan via een gat in de muur boren naar binnen te komen. Welke kabelbeschermbuis zou jij dan aanraden? Heb dus 2 strings die naar beneden moeten. Moeten de plus en de min gescheiden worden? Waar kan de aardedraad het beste geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BigEagle schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Aankomend weekend. Er is wat regen voorspeld, maar er valt meer naast mij dan op mij. :+

Pics volgen nog!
Gelukt?
:9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hier wel in ieder geval *O* oOo :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ish2N5rYZPoiEIwWo9J4eEEV/medium.jpg

De eerste 32 liggen en "draaien", nu nog 16 aan de andere kant van het dak, maar daar moet ik eerst nog e.e.a. aan het dak doen, anders liggen ze zo weer beneden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

knarf_st schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:17:
[...]

Heb vandaag even gekeken. Het is wel mogelijk om langs de zijkant van het huis, gedeeltelijk achter de regenafvoer, de bedrading naar beneden te brengen en dan via een gat in de muur boren naar binnen te komen. Welke kabelbeschermbuis zou jij dan aanraden? Heb dus 2 strings die naar beneden moeten. Moeten de plus en de min gescheiden worden? Waar kan de aardedraad het beste geplaatst worden?
Wij doen meestal de +en bij elkaar en de min en daar ook de aarde bij. Dat klinkt heel logisch, maar is eigenlijk om het even.
Ik zou een grijze slagvaste buis gebruiken buiten. Naar binnen boren wel iets om hoog boren en met een lusje buiten al een zwanehals. scheelt wat water binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 19:00
Ben nog steeds bezig ermee. Zaterdag stond er een pittig briesje :P en moesten we stoppen met de lunch. Dat 'briesje' was goed te merken op het dak van de dakkapel...
Alleen de onderste rails (beide) kunnen doen en 1 van de bovenste aan de voorkant. Vandaag was ik in mijn eentje en dan duurt het wat langer allemaal (zeker als je elke keer spullen vergeet O-)). Was net lekker op dreef en moest half drie stoppen vanwege aankomende regen. :X Maar toch nog aardig wat werk verzet (o.a. aarding van de rails en wat elektra).

Morgen hoop ik alles af te krijgen en heb ik weer hulp de hele dag. Wordt vervolgd... :Y

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:45:
[...]

Hier wel in ieder geval *O* oOo :Y

[Afbeelding]

De eerste 32 liggen en "draaien", nu nog 16 aan de andere kant van het dak, maar daar moet ik eerst nog e.e.a. aan het dak doen, anders liggen ze zo weer beneden ;)
Zelf gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Yes, samen met de plaatselijke CEO erg hoge WAF dus ;)
Dat deel van het huis is van voor 1850 en gebouwd met toen al 4e hands spul (we hebben bv een scheepsmast in het dak liggen) het dak is zoals je zult begrijpen dus alles behalve recht, om het voor het oog netjes te krijgen is best een opgave met die 1,66m2 "tegels" 15 x 15 cm gaat een stuk makkelijker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ik lees hier steeds over aarding van het frame van de panelen.
Moet dat een separate aarde zijn naar de aardrail/aardpen of mag die ook 'afgetapt' worden bij de omvormer steker?

Volgende maand wordt de installatie uitgevoerd, maar zelf hebben we het 230-gedeelte al verzorgd (28 meter kruip-door-sluip-door en afgemonteerd met CEE materiaal), maar geen aparte aarde geregeld.
Afbeeldingslocatie: https://cpc.farnell.com/productimages/standard/en_GB/PL15600-40.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Ik heb een aparte aardedraad (6mm2) vanaf de meterkast getrokken. Deze aardedraad zit direct op de aardpen. Omdat het frame van de panelen een zwarte coating heeft, heb ik elke rails geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

BigEagle schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 05:56:
Ik heb een aparte aardedraad (6mm2) vanaf de meterkast getrokken. Deze aardedraad zit direct op de aardpen. Omdat het frame van de panelen een zwarte coating heeft, heb ik elke rails geaard.
Dat is volgens mij ook zoals het hoort!
Elke rails vereffenen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 20:16
Na een tijdje dit forum gevolgd te hebben, heb ik het lange(re) pinksterweekend gebruikt om een DHZ-pakket panelen te leggen op het dak van de tuinschuur.

Het betreft:
8x LG 345N1C-V5 aangesloten op 2x APS QS1 micro-omvormers.

Helaas vindt er nog geen levering plaats omdat de installateur nog een paar aanpassingen moet doen aan de huisinstallatie.

Maar het ligt er wel al:

PV Installatie Tuinschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

rabe83 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:54:
Na een tijdje dit forum gevolgd te hebben, heb ik het lange(re) pinksterweekend gebruikt om een DHZ-pakket panelen te leggen op het dak van de tuinschuur.

Het betreft:
8x LG 345N1C-V5 aangesloten op 2x APS QS1 micro-omvormers.

Helaas vindt er nog geen levering plaats omdat de installateur nog een paar aanpassingen moet doen aan de huisinstallatie.

Maar het ligt er wel al:

[Afbeelding: PV Installatie Tuinschuur]
Best een behoorlijke rand zeg.
Ben benieuwd hoe deze het na een jaar doen. Die onderste rij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BigEagle
Zo, de eerste 6 zijn geplaatst! *O* Valt wel tegen zeg, het is nog een aardige klus zo... :$ Zeker als je alles netjes wilt wegwerken.

Dit was enkele weken geleden: geen mollen in de tuin :P, maar de kabels netjes wergwerken op minimaal 60cm diepte. De 3 fase kabel is een YMVK-AS en de aardedraad (6mm2) komt in een slagvaste buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ma7uzDAMAJTI3e6IiFeNB5X4/full.jpg

En dan netjes langs de regenpijp omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ywlwKiUOxroXWLibdiPJIANk/full.jpg

Kwam er ook gisteren achter dat er twee dakpannen deels kapot waren, net als drie nokvorsten. Gelijk maar even vervangen...

Er liggen dus 3 zonnepanelen boven de dakkapel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0HVSjqSPE0x5cz5iNc46P7Q4/full.jpg

...en drie eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iOAZJBrzzG8ngDNkNAT8oNU7/full.jpg

Deze panelen 'kijken' allemaal naar het oosten.

De details
Ik heb URE Peach 310Wp panelen, full black, black busswire (F7M310H7A).

Elk paneel is aangesloten op een Enphase iQ7. Alle iQ7's zitten op de bovenste rail, hier zie er twee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xMNIlZtrbaaj1ZXk6e4qNavl/full.jpg

De lasdozen zitten vol met hars. Elke rail is aangesloten op de aarding via een aparte aardedraad. Deze aardedraad (6mm2) zit direct op de aardpen in de meterkast.

In de meterkast heb ik een Enphase Q-relay 3P en Envoy S geplaatst.

Eind deze week hoop ik er achter ook 2x 3 geplaatst te hebben (westen). Ondanks dat de panelen pas om 14:00 uur werden aangesloten op de iQ7's, toch al 0,84kWh teruggeleverd volgens de DSMR-reader :P.

Dan heb ik op fase L1 de 6 zonnepanelen op de voorkant zitten, op fase L2 de 6 zonnepanelen van de achterkant. En fase L3 trek ik al deels door naar het schuurdak en garagedak voor volgend jaar. Daar kunnen ook nog 6 panelen. O-)

Nog fuckups te melden ter 'leering ende vermaeck'?
Ja, had bij 1 iQ7 de plus en min verkeerd gestekkerd en aangesloten :X. Deze kwam dus niet tevoorschijn in de Enphase toolkit. Was gelukkig snel verholpen en dan ben je blij dat je zo bij elke iQ7 kan op het dak van de dakkapel... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 08:45
Ik wil op en bij mijn huis (bouwjaar 1900) een aantal zonnepanelen plaatsen. Jaarverbruik is ongeveer 2000 - 2200 kWh, dus ik zou ongeveer 8 panelen nodig hebben om dit te dekken.

---> Eigen topic gemaakt, zie Zonnepanelen plaatsen - 2x Micro-omvormer set

[ Voor 79% gewijzigd door Marcusso op 12-06-2019 09:01 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:43
3x 2m paneel

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Voor een plat dak waar de keuze is tussen SW en NWSE, zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Het lijkt er nu op dat het een NWSE wordt met 2 omvormers (6+1 string x2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Zo, gisteren toch nog van 7160Wp naar 8400Wp kunnen gaan. Vandaag ideaal testweer.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

@Marcusso

Wellicht even eigen topic openen?
Zie roze balk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:37
Marcusso schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:02:
Ik wil op en bij mijn huis (bouwjaar 1900) een aantal zonnepanelen plaatsen. Jaarverbruik is ongeveer 2000 - 2200 kWh, dus ik zou ongeveer 8 panelen nodig hebben om dit te dekken.

Nu wil ik 2 setjes van 4 panelen plaatsen, met een micro-omvormer. De eerste set op het dak van het huis, oriëntatie recht op het zuiden. Hier heb ik 120 cm aan bitumen voordat de dakpannen beginnen, dus zou daar de panelen landscape willen plaatsen op Flatfix (normaal of eco) platte dak schansen. Echter loopt dit dak al in een hoek, dus de panelen komen dan op >20 graden te liggen. Kan dit kwaad?

De tweede set op het schuurtje, oriëntatie flexibel meet logisch is 2 schansen van 2 panelen op het zuiden. Schuurtje is te klein voor een West-Oost opstelling, lijkt mij.

Vragen:
- Kan het plaatsen op een schuin dak kwaad?
- Zou een west-oost opstelling echt te klein zijn voor het schuurtje
- Kan ik 2 sets van 4 panelen via een micro-omvormer (AP QS1) via 1 groep plaatsen?

Aantekening bij laatste vraag. Ik wil ze plaatsen op de elektra van de schuur, deze heeft een eigen groep (16A, kabel loopt van meterkast direct naar de schuur, daar zit een 1-groep groepenkast).

Verbruikers in de schuur:
- koelkast / vriezer
- Airco (deze trekt max 1,09 kW)

Ik wil de panelen dan plaatsen via een PV verdeler.

Zie de foto's van de situatie:

[Afbeelding: Dak-1]

[Afbeelding: Dak-2]

Afmetingen schuurtje: 3,8 meter lang, smalste stuk 2,1 meter breed, breedste stuk 2,6 meter breed.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Vind je gedachtegang best oke. Op dak zou ik rails gewoon zo op dak schroeven, hangt schuim genoeg lijkt het op foto. Scheelt ook weer ballast.
Op schuur zou ik ook gebruik maken van de reeds aanwezige schuinte ,als het minder omhoog steekt is het optisch toch wat leuker.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:40
Sinds enkele weken zijn wij in het bezit van een andere woning met vrijstaande garage met het dak gericht op het noorden en zuiden. De garage heeft een dak afmeting van 3.45 x 10 meter en kan genoeg panelen kwijt om ons van eigen energie te voorzien.

In onze vorige woning gebruikten we +/- 1500kWh.

In de nieuwe woning zullen we iets meer gebruiken:

Continu 14watt vloerverwarmingspomp = +/- 122kWh
Vaatwasser die enkele keren (3/4) per week gaat draaien = 1kWh per keer? +/- 200kWh per jaar.
Centrale afzuiging = onbekend. Staat niks op apparaat en stekker is weggewerkt.

Natte vinger werk durf ik gerust te zeggen dat we de 2000kWh wel aan gaan tikken.

De woning is goed geïsoleerd en er is op dit moment geen ruimte in de bijkeuken (waar de ketel hangt) om bijv. een Elga aan te sluiten of om over te stappen naar een andere manier van verwarmen.

De garage staat bij ons achter op het erf. In deze garage komt via de meterkast een 5x2.5mm² kabel binnen.
Een aparte groep voor de PV en voor de stroomvoorziening in de garage, ideaal. Nadeel is dat de kabel een dikke 70/80 meter lang is.

In de meterkast is alles aangesloten via Alamat automaten en er is 1 fase aangeboden vanuit de leverancier.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Kan ik door de lengte van de grondkabel en maar 2.5mm² toch een aantal Wp aansluiten? Is er nog ruimte om wat extra panelen aan te leggen voor de toekomst?

'Even' een nieuwe kabel naar de garage brengen is op dit moment absoluut geen optie.

Verder zie ik nog vanaf de Google foto's dat er in maart enigszins schaduw is van de bomen, echter ga ik er van uit dat dit komt doordat de zon nogal wat laag staat in die periode. Ik kan mij op dit moment niet herinneren dat ik in de afgelopen weken schaduw gezien heb op de garage.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4tX9YKz/Foto-garage.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Als je 2000KWh wilt gaan opwekken heb je meestal aan een 2200Wp installatie voldoende. Met 2.5MM op 80m kom je volgens de fritts.nl calculator pas boven de 2350 watt boven de 5% kabelverlies tijdens pieken, het gemiddelde verlies is de minder dan de helft daarvan.

Dus dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Laatst online: 23-09 14:27
JL-IP(!) schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:02:

De garage staat bij ons achter op het erf. In deze garage komt via de meterkast een 5x2.5mm² kabel binnen.
Een aparte groep voor de PV en voor de stroomvoorziening in de garage, ideaal. Nadeel is dat de kabel een dikke 70/80 meter lang is.
5x 2,5mm2 dus eigenlijk 3 fase in je garage
JL-IP(!) schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:02:

In de meterkast is alles aangesloten via Alamat automaten en er is 1 fase aangeboden vanuit de leverancier.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Kan ik door de lengte van de grondkabel en maar 2.5mm² toch een aantal Wp aansluiten? Is er nog ruimte om wat extra panelen aan te leggen voor de toekomst?
Hmmm, 1 fase aansluiting vanuit de leverancier... Is dit misschien ooit 3 fase geweest en teruggebracht, of een vooruitziende blik om ooit nog naar 3 fase te gaan?

Zitten de 3 fase vanuit de garage dan in 1x 1 fase alamat aangesloten?

Als je 1 fase netaansluiting wil houden dan zou je ook de garage als 1 fase aan kunnen sluiten, en dan 2x 2 draden parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:55
Centraal Beheer verkoopt nu ook zonnepanelen (via Zon Advies) met een gemiddelde prijs van € 1,00/WP all-in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mede-tweakers :)

Ik ben vorige week een nieuw huis gekocht en we gaan deze medio september betrekken. Ik wil graag zonnepanelen gaan plaatsen met als doel ons verbruik te gaan compenseren, wat zo rond de 6500 kWh zal gaan bedragen. Ik heb straks redelijk wat grond tot mijn beschikking (7000m2) en komt goed uit aangezien wij de panelen niet op het dak willen gaan plaatsen maar op de grond. Wanneer ik online allerlei sites raadpleeg over wat te nemen, hoeveel en op welke wijze dan loop ik telkens tegen de beperking aan dat de berekeningen gebaseerd zijn op plaatsingen op daken. Ik weet dus niet welke plek de beste keuze is, onder welke hoek en in welke opstelling. De plek met de rode pijl geniet onze voorkeur.

Daarnaast zie ik door het bomen het bos niet meer wanneer het gaat om de keuze van panelen, de keuze is reuze, maar wat is wijsheid. Mijn technische kennis is tevens te beperkt om tot een goede keuze te komen qua omvormer(s), optimisers en bekabeling. Ik wil sowieso de mogelijkheid hebben om, indien nodig, er in de toekomst panelen bij te plaatsen. Dien ik daar nu al rekening mee te houden met het kiezen van een omvormer of is het verstandig om er bij toekomstige uitbreiding een nieuwe omvormer bij te plaatsen?

Het perceel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C2SsALgrUxUMG80BurtjSHah/thumb.png

De zonnebaan is gemaakt via de site suncalc en de stand zoals op het plaatje is van vandaag om 12:00 uur.

Ik heb een kennis (electromonteur) die ervaring heeft in het aansluiten van zonnepanelen. Dit heeft hij tot vorig jaar er bij gedaan voor een energieboer als bijverdienste maar daarmee gestopt vanwege het hoge werkaanbod bij zijn eigen bedrijf. Hij gaat mij helpen bij het plaatsen en aansluiten van de panelen.

Aangezien ik niet afhankelijk ben van een bedrijf welke de panelen komt plaatsen bij aanschaf, heb ik uiteraard de mogelijkheid om de spullen los aan te schaffen. Is het aanschaffen van zonnepanelen uit Duitsland een optie om te overwegen? Iemand daar ervaring mee?

Graag jullie advies. Mocht mijn vraag te groot zijn en een eigen topic waard zijn dan hoor ik dat graag en zal ik deze aanmaken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Han op 12-06-2019 14:25 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
DjAntoon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:02:
[...]

[...]
Als je 1 fase netaansluiting wil houden dan zou je ook de garage als 1 fase aan kunnen sluiten, en dan 2x 2 draden parallel zetten.
Dat zou ik niet doen. :$ De aarding moet dezelfde diameter hebben als de fase en nul draden volgens mij. Als je dan 2 draden dubbel gebruikt klopt dat niet meer. Het werkt wel, maar of het verstandig is...

[ Voor 18% gewijzigd door BigEagle op 12-06-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

.

[ Voor 99% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2019 17:41 . Reden: reactie was verplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

DjAntoon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:02:
[...]

[...]

Hmmm, 1 fase aansluiting vanuit de leverancier... Is dit misschien ooit 3 fase geweest en teruggebracht, of een vooruitziende blik om ooit nog naar 3 fase te gaan?

Zitten de 3 fase vanuit de garage dan in 1x 1 fase alamat aangesloten?

2 AC draden parallel zetten is heel verleidelijk, maar niet toegestaan!
Heeft o.a. te maken met dat een installatie duidelijk en overzichtelijk moet zijn.
Ook het aarde verhaal wat @BigEagle aangeeft is een issue.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2019 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
BigEagle schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Dat zou ik niet doen. :$ De aarding moet dezelfde diameter hebben als de fase en nul draden volgens mij. Als je dan 2 draden dubbel gebruikt klopt dat niet meer. Het werkt wel, maar of het verstandig is...
Als je de beveiliging 16A laat is het geen probleem, het doel is dan alleen om het spannings verlies te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Han
Een eigen topic starten is prima.

Maar neem gewoon:
22x 295 Wp poly half cell of equivalent
1x SMA 6.0 (of 8.0 of 10.0 -voor de uitbreiding als je verslaafd bent)

Panelen uit duitsland zijn niet echt goedkoper denk ik.
https://www.mg-solar-shop.de/Solarmodule/
https://www.photovoltaik4all.de/solarmodule-?p=1

Of een partijtje van BVA actions
https://www.bva-auctions....ery=zonnepanelen&ps=24&f=
(komt 40% bij ofzo, dus pas op)

Vandervalk heeft ook vrije veld opstellingen
https://www.valksolarsystems.com/nl/systemen/kits/velden
Maar zoek gewoon op google

Met sunny design web, kan je zelf iets invullen en bekijken
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2019 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

@Han en Oost-West monteren. Kleinere omvormer nodig en mooier over de dag verdeeld. Bevalt mij zeer goed. 2x12 stuks van half 6 tot half 8 goed aan het vermogen.

[ Voor 20% gewijzigd door TriLithium op 12-06-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Even een cross-post om t topic weer onder de aandacht te brengen:
HellStorm666 in "Dak vol, welke panelen?"

Voor 9x Q.Cell Q.Peak DUO-G6 345Wp in portret op 35gr.
Welk montage systeem voor een plat dak? kan ze niet vinden in portret en 35gr.

Sunny Boy 3.0 1AV-40
of
SunnyBoy SE3000H met 9x een P370-5RM4MRM optimizer
of
SunnyBoy SE3000H met 9x een P404 optimizer

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:40
exroosje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:17:
Als je 2000KWh wilt gaan opwekken heb je meestal aan een 2200Wp installatie voldoende. Met 2.5MM op 80m kom je volgens de fritts.nl calculator pas boven de 2350 watt boven de 5% kabelverlies tijdens pieken, het gemiddelde verlies is de minder dan de helft daarvan.

Dus dat zou moeten kunnen.
Dank voor je reactie. Is het ook mogelijk om dan nu te kiezen voor 7 panelen op een omvormer die meer eventueel aan kan? Zo kan ik indien wenselijk toch nog een dikke kabel leggen maar wel dezelfde omvormer houden met het dak vol panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 21:05

B2

wa' seggie?

Ik wil na een aantal jaar zonder ook weer beginnen met PV.

Op een van onze dierenverblijven zou ik graag 1 of 2 panelen willen plaatsen, welke ik direct via een 230v stekker op een bestaande groep wil aansluiten. Ik heb begrepen dat dat met een micro omvormer zou moeten kunnen.

Het dierenverblijf heeft een schuin pannendak van 2,5x1,25m. De ligging is oost-oost-zuid en west-west-noord.

Heeft het zin om hier 2 panelen op te plaatsen, of zal de opbrengst van het west-west-noord paneel erg laag zijn? En zou dit in deze opstelling nog op een bestaande groep kunnen?

Of kan ik beter voor een enkel paneel gaan? En wat zouden jullie dan adviseren qua paneel en micro omvormer (en overig dak/installatie materiaal)? Het liefst zie ik een full black paneel.

Eerst deze oplossing om te beginnen, wanneer volgend jaar het budget het weer toe laat wil ik een 3x2 of 3x3 zonneschans plaatsen in het naastgelegen weiland. Waarbij er uiteraard wel een eigen kabel/groep aangelegd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
B2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:45:
Ik wil na een aantal jaar zonder ook weer beginnen met PV.

Op een van onze dierenverblijven zou ik graag 1 of 2 panelen willen plaatsen, welke ik direct via een 230v stekker op een bestaande groep wil aansluiten. Ik heb begrepen dat dat met een micro omvormer zou moeten kunnen.

Het dierenverblijf heeft een schuin pannendak van 2,5x1,25m. De ligging is oost-oost-zuid en west-west-noord.

Heeft het zin om hier 2 panelen op te plaatsen, of zal de opbrengst van het west-west-noord paneel erg laag zijn? En zou dit in deze opstelling nog op een bestaande groep kunnen?

Of kan ik beter voor een enkel paneel gaan? En wat zouden jullie dan adviseren qua paneel en micro omvormer (en overig dak/installatie materiaal)? Het liefst zie ik een full black paneel.

Eerst deze oplossing om te beginnen, wanneer volgend jaar het budget het weer toe laat wil ik een 3x2 of 3x3 zonneschans plaatsen in het naastgelegen weiland. Waarbij er uiteraard wel een eigen kabel/groep aangelegd gaat worden.
Als je zelf monteerde is bijna alles rendabel. Twee grote panelen van 2×1 meter, een aps500 eraan en gaan met die banaan.
Een gebruikte aps heb ik eventueel wel voor je. Mail maar bij interesse.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-09 15:45
Sinds enkele weken ben ik me aan het verdiepen in de materie zonnepanelen en twijfel ik sterk of de investering zinvol is. Mede omdat het energieverbruik in mijn situatie erg laag is.

Situatie:
(koop)huis uit 1996 --> goed geïsoleerd met een schuin (pannen)dak gelegen op noord/zuiden (ideale situatie)

Verbruiken:
Avg. per dag: 3,15 kWh
Avg. dal tarief: 2,00 kWh
Avg. piek tarief: 1,15 kWh

Verbruiken zijn gemeten over een periode van nov. 2017 tot heden. Jaarverbruik is gesteld op circa 1150 kWh.

Pakweg 5 panelen (300WP) is dan voldoende, gebaseerd op huidige verbruik + 20% (oog op de toekomst). Vanwege symmetrie wensen en oog misschien afronden naar 6.

Vraag me alleen af, omdat ik dusdanig weinig verbruik EN het meeste verbruik in uren plaats vindt wanneer er geen of minimale opbrengst zal zijn, of dit interessant is? De meeste opbrengsten zal ik immers terug gaan leveren. Echter, je kunt niet meer terugleveren als dat je daadwerkelijk geleverd krijgt (lees: salderingsgrens 1150 kWh). Maak ik hier een denk fout? Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RR46 de extra opgewerkte stroom (boven de salderingsgrens) wordt alsnog teruggeleverd, met de juiste energieleverancier vang je daar alsnog tot 12 cent per kWh voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-09 15:45
Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:37:
@RR46 de extra opgewerkte stroom (boven de salderingsgrens) wordt alsnog teruggeleverd, met de juiste energieleverancier vang je daar alsnog tot 12 cent per kWh voor.
In dat geval is dit natuurlijk wel interessant. € 0,11 geeft mijn huidige energieleverancier.

Vraag is dan alleen, hoeveel panelen is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RR46 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:57:
[...]

In dat geval is dit natuurlijk wel interessant. 0,11 geeft mijn huidige energieleverancier.

Vraag is dan alleen, hoeveel panelen is wijsheid?
Heb je in de toekomst nog plannen met betrekking tot gezinsuitbreiding, elektrisch koken, warmtepomp of elektrische auto?

Bij mij was de keuze simpel, gooi het dak maar vol en wat er overblijft verkopen we wel, of ik nu 16 of 26 panelen laat installeren maakt niet veel uit. De vaste kosten blijven redelijk gelijk, enkel een duurdere omvormer, en je betaalt eigenlijk enkel extra voor de panelen, kabels en de tijd die het leggen kost.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

reneeke1970 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:25:
[...]

Als je zelf monteerde is bijna alles rendabel. Twee grote panelen van 2×1 meter, een aps500 eraan en gaan met die banaan.
Een gebruikte aps heb ik eventueel wel voor je. Mail maar bij interesse.
Wellicht kan ik beter een eigen topic aanmaken, maar kan ik in deze oost/west opstelling nog wel gebruik maken van een plug-in systeem? Stel ik neem 325Wp panelen, dan kom ik theoretisch boven de maximale 500W. Waarschijnlijk wordt dat nooit gehaald door de opstelling, maar toch. Misschien veiliger om toch voor Max 1 paneel te gaan?

De APS YC500 lijkt opgevolgd te zijn door de YC600, deze monteer je wat ik lees onder een paneel en van daaruit gaat er een AC kabel richting WCD?

Mocht ik voor 1 paneel gaan, is dan de YC600 nog de aanbrengen raden omvormer, of zijn er dan betere keuzes? Ik zie ook Enphase als merk langskomen, bv de IQ7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
B2 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:05:
[...]

Wellicht kan ik beter een eigen topic aanmaken, maar kan ik in deze oost/west opstelling nog wel gebruik maken van een plug-in systeem? Stel ik neem 325Wp panelen, dan kom ik theoretisch boven de maximale 500W. Waarschijnlijk wordt dat nooit gehaald door de opstelling, maar toch. Misschien veiliger om toch voor Max 1 paneel te gaan?

De APS YC500 lijkt opgevolgd te zijn door de YC600, deze monteer je wat ik lees onder een paneel en van daaruit gaat er een AC kabel richting WCD?

Mocht ik voor 1 paneel gaan, is dan de YC600 nog de aanbrengen raden omvormer, of zijn er dan betere keuzes? Ik zie ook Enphase als merk langskomen, bv de IQ7.
De aps is altijd voor twee panelen, en de 500 watt hoef je niet naar te kijken want volgens nieuwste normen is dat ook al niet toegestaan.
Maar uiteraard doen nog velen het, ik ook....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 16:53
BigEagle schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:46:
Zo, de eerste 6 zijn geplaatst! ...
@BigEagle Ik zal het gelijk maar zeggen... Je bent goed bezig! profi hoor met de epoxy in de lasdoosjes _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

RR46 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:30:
Sinds enkele weken ben ik me aan het verdiepen in de materie zonnepanelen en twijfel ik sterk of de investering zinvol is. Mede omdat het energieverbruik in mijn situatie erg laag is.

Situatie:
(koop)huis uit 1996 --> goed geïsoleerd met een schuin (pannen)dak gelegen op noord/zuiden (ideale situatie)

Verbruiken:
Avg. per dag: 3,15 kWh
Avg. dal tarief: 2,00 kWh
Avg. piek tarief: 1,15 kWh

Verbruiken zijn gemeten over een periode van nov. 2017 tot heden. Jaarverbruik is gesteld op circa 1150 kWh.

Pakweg 5 panelen (300WP) is dan voldoende, gebaseerd op huidige verbruik + 20% (oog op de toekomst). Vanwege symmetrie wensen en oog misschien afronden naar 6.

Vraag me alleen af, omdat ik dusdanig weinig verbruik EN het meeste verbruik in uren plaats vindt wanneer er geen of minimale opbrengst zal zijn, of dit interessant is? De meeste opbrengsten zal ik immers terug gaan leveren. Echter, je kunt niet meer terugleveren als dat je daadwerkelijk geleverd krijgt (lees: salderingsgrens 1150 kWh). Maak ik hier een denk fout? Hoe zien jullie dit?
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, dat wil zeggen: huidige verbruik is ongeveer 1600kWh op jaarbasis. We gaan verhuizen naar een ander huis waarbij er de mogelijkheid ontstaat om zonnepanelen neer te leggen. We weten ook dat het verbruik gaat stijgen (er komt tzt ook een warmtepomp en een EV op de oprit).

Ook wij leggen het dak vol (met 21 panelen), voor zover de schaduw ons niet (te veel) in de weg zit. DIe 0,11ct teruglevering die je nu krijgt, is niet gegarandeerd in de toekomst. Anderzijds: met de verbruikers die erbij komen compoenseren we dat tzt wel weer. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
beste vrienden en vriendinnen

Ik heb heb 11 zonnepanelen op een 16 Ampere aardlek automaat:

6 x Enphase IQ7 Micro omvormer a 1,09 Ampere = 6,54 Ampere
5 x Enphase IQ7+ Micro omvormer a 1,26 Ampere = 6,3 Ampere

Totaal Ampere: 12,84

Nu wil ik graag 3 zonnepanelen erbij zetten (IQ7+Micro): totaal 3,78 Ampere erbij = 16,62 Ampere totaal.

Kan ik dit zomaar doen of moet ik echt onder de 16 Ampere blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:56:

Nu wil ik graag 3 zonnepanelen erbij zetten (IQ7+Micro): totaal 3,78 Ampere erbij = 16,62 Ampere totaal.

Waarom zet je er dan niet een 20A in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Omdat ik graag de bestaande aardlek automaat wil laten zitten, en moet ik dan niet dikkere draden hebben in mijn loze leidingen als ik kies voor een 20 Ampere aardlek automaat? Ik heb nu installatie draad van 2.5 mm
ApC_IcE schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:00:
[...]

Waarom zet je er dan niet een 20A in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:56:

Nee hoor, pas bij langere tijd 18 ampère zal hij springen.
En is theorie gelijk aan praktijk situatie? Alle panelen tegelijk volle bak?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
9 panelen op zuid schuin dak, hele dag zon
5 panelen op zuid plat dak, hele dag zon

dus wel volle bak denk ik.
reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:02:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:02:
[...]

Dit dus,
Dan is de kwaliteit van de groep nog bepalend, bij koud weer en directe instraling zou die eens kunnen klappen. kabeldikte lukt wel met 2.5mm2 maar dat ligt er ook weer aan hoe lang die is, bij 30-40m zou ik naar 3x4mm2 gaan maar daar is een handig tabelletje voor gepost hier ergens geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:03:
9 panelen op zuid schuin dak, hele dag zon
5 panelen op zuid plat dak, hele dag zon

dus wel volle bak denk ik.

[...]
Als de helling hoek afwijkend is dan zit er toch verschil in.
En een kwestie van proberen en meten zou ik zeggen?
Vervangen kan altijd nog, dit deed ik nooit op voorhand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Ik kan nog een lagere omvormer gebruiken, dan kom ik uit op een totaal van: 16,11 Ampere op een 16 Ampere aardlek automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:08:
Ik kan nog een lagere omvormer gebruiken, dan kom ik uit op een totaal van: 16,11 Ampere op een 16 Ampere aardlek automaat
Als jou net spanning misschien stijgt naar 240 volt daalt je ampère want vermogen blijft gelijk.
Ik zou me er niet druk om maken in ieder geval. Zoals ik al zei, met 17/18 ampère springt hij ook niet. Zelfs niet na half uur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Als jou net spanning misschien stijgt naar 240 volt daalt je ampère want vermogen blijft gelijk.
Ik zou me er niet druk om maken in ieder geval. Zoals ik al zei, met 17/18 ampère springt hij ook niet. Zelfs niet na half uur.
Het is natuurlijk niet aan te raden om urenlang het max amperage of zelfs iets meer door een 16A automaat te jagen. Zo'n ding wordt warm / heet, de meterkast wordt warm en de naastliggende automaten krijgen het ook warm. Natuurlijk zijn zaken ontworpen met toleranties maar op het einde is de zwakste schakel ergens in je keten wel de oorzaak van een afgebrand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:35:
[...]

De aps is altijd voor twee panelen, en de 500 watt hoef je niet naar te kijken want volgens nieuwste normen is dat ook al niet toegestaan.
Maar uiteraard doen nog velen het, ik ook....
Ik zie trouwens in de 'nieuwe' NEN1010 dat mijn bedachte oplossing rechtstreeks in een bestaande groep niet meer mag.. ik ben blijkbaar een beetje blijven hangen in de oude systemen.
Gaat mij dat nog problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Wat zou jij adviseren?
Wolly schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Het is natuurlijk niet aan te raden om urenlang het max amperage of zelfs iets meer door een 16A automaat te jagen. Zo'n ding wordt warm / heet, de meterkast wordt warm en de naastliggende automaten krijgen het ook warm. Natuurlijk zijn zaken ontworpen met toleranties maar op het einde is de zwakste schakel ergens in je keten wel de oorzaak van een afgebrand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Als ik een 20 Ampere aardlek automaat pak en op een totaal van 16,11 kom moet ik dan de 2.5mm draad door de loze leiding vervangen? Dit is helemaal van de meterkast naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Maar het hoort niet.
Ik kan mijn 4kw kachel ook op een enkele groep laten draaien in de bouw. Maar die automaat was best warm na een uurtje.
Dat is dan ook weer niet de bedoeling.
Waar hebben we het hier over? sorry hoor maar een groepje van max € 50,- en daar gaan we dit risico voor nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
een aardlek automaat van 20 Ampere is het probleem niet, maar meer de draad in de loze leiding, als deze 2,5 mm kan blijven is dat perfect.
ApC_IcE schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:42:
[...]

Maar het hoort niet.
Ik kan mijn 4kw kachel ook op een enkele groep laten draaien in de bouw. Maar die automaat was best warm na een uurtje.
Dat is dan ook weer niet de bedoeling.
Waar hebben we het hier over? sorry hoor maar een groepje van max € 50,- en daar gaan we dit risico voor nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraag het even na in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 daar zitten de experts en die hebben ook verstand van normen en praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Er is geen enkele zon die uren lang op dezelfde plek blijft staan. Beetje warmte is ie voor gemaakt. En als ie echt warm word heb je rommel in huis. Mijn 25 a word niet warm met 27 ampère, ongeveer 35 graden.
Als je voor 16.5 ampère een 20 ampère gaat plaatsen dan is het pas onveilig. Uren lang 23 ampère trekken voor hij springt. Das lekker brand bestendig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Dus voor 16,5 Ampere op een 20 Ampere aardlek automaat is onveilig??
reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Er is geen enkele zon die uren lang op dezelfde plek blijft staan. Beetje warmte is ie voor gemaakt. En als ie echt warm word heb je rommel in huis. Mijn 25 a word niet warm met 27 ampère, ongeveer 35 graden.
Als je voor 16.5 ampère een 20 ampère gaat plaatsen dan is het pas onveilig. Uren lang 23 ampère trekken voor hij springt. Das lekker brand bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Stef012 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:47:
[...]

@BigEagle Ik zal het gelijk maar zeggen... Je bent goed bezig! profi hoor met de epoxy in de lasdoosjes _/-\o_
Bedankt! Ik weet maar al te goed wat er gebeurt als je dat niet doet.

Wel voor het gieten even 2x controleren of alles werkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:03:

[...]
Dat is mijn persoonlijke mening, die springt pas bij langdurig 23 ampère of meer, dat vind ik slechte beveiliging voor de apparatuur.
Maar dat moet ieder voor zich weten.
Denk dat volgens regeltjes je kabel te dun is voor 20 ampère maar weet ik niet zeker.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:08:
[...]

Dat is mijn persoonlijke mening, die springt pas bij langdurig 23 ampère of meer, dat vind ik slechte beveiliging voor de apparatuur.
Maar dat moet ieder voor zich weten.
Denk dat volgens regeltjes je kabel te dun is voor 20 ampère maar weet ik niet zeker.
Je weet het wel uit zijn verband te trekken.

Jouw mening dat iets wat meer dan de 16A trekt, je een zwaardere zekering plaatst en het is opeens onveilig? 7(8)7 Koffie niet gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:55
deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:03:

[...]
Volgens mijn documentatie komt er maar 1.04A uit een IQ7.

Ik zou zowiezo de 2,5mm vervangen voor 4mm, niet alleen vanwege de stroom die er loopt, maar ook vanwege de spanning die kan oplopen en de communicatie die er over loopt. Het werkt dan net even wat optimaler en minder kans op storingen in de toekomst. En dan een 20A automaat/of alamat.

Een andere oplossing zou kunnen zijn een nieuwe kabel erbij voor de overige 3 IQ7+met een nieuwe automaat/alamat 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ApC_IcE schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:19:
[...]

Je weet het wel uit zijn verband te trekken.

Jouw mening dat iets wat meer dan de 16A trekt, je een zwaardere zekering plaatst en het is opeens onveilig? 7(8)7 Koffie niet gehad?
Al een bak of zes. Misschien heb ik meer uitgefikte motoren gezien dan jij.
Elektronica die 16 verbruikt moet je beveiligen met 16 en niet met 20.
Is ook weer niet selectief aan de 25 ,krijg je dat weer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:30:
[...]

Al een bak of zes. Misschien heb ik meer uitgefikte motoren gezien dan jij.
Elektronica die 16 verbruikt moet je beveiligen met 16 en niet met 20.
Is ook weer niet selectief aan de 25 ,krijg je dat weer.
Geen idee of ze bestaan, maar traploos regelbare automaten die je mooi kan afstemmen op een vast aantal gebruikers zou natuurlijk ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:38:
[...]

Geen idee of ze bestaan, maar traploos regelbare automaten die je mooi kan afstemmen op een vast aantal gebruikers zou natuurlijk ideaal zijn.
Ja die zijn er, maar die reageren wel heel traag, das niks.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 13:50

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb problemen met mijn HD wave SolarEgde omvormer, ik krijg er geen netwerk verbinding mee (allemaal 00000000 in het menu). Wordt het een probleem wanneer ik de omvormer zijn kap verwijder en de netwerkkabel vervang om te kijken of deze kabel de oorzaak is van de connectie problemen? Is dat iets waar SolarEdge over kan gaan vallen wanneer ik eventueel een garantieclaim wil neerleggen?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 20:03
WeaZuL schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:44:
Ik heb problemen met mijn HD wave SolarEgde omvormer, ik krijg er geen netwerk verbinding mee (allemaal 00000000 in het menu). Wordt het een probleem wanneer ik de omvormer zijn kap verwijder en de netwerkkabel vervang om te kijken of deze kabel de oorzaak is van de connectie problemen? Is dat iets waar SolarEdge over kan gaan vallen wanneer ik eventueel een garantieclaim wil neerleggen?
Nee dat zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
WeaZuL schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:44:
Ik kan je geen sluitend antwoord geven. Ik heb ook geen HD wave maar de vorige versie. Deze heb ik zelf aangesloten en dat doet een installateur natuurlijk ook. Dan moet de kap er gewoon af. Dus ze kunnen naar mijn idee niet eens zien dat hij door jou geopend is en daarnaast is dat gewoon normaal dat het gebeurd bij de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Een automaat al of niet Alamat is meer bedoeld als persoon en kabel beveiliging. Omvormers en andere apparaten dienen zelf te zorgen voor eigen beveiliging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Ik zie het probleem niet met het (vooralsnog) laten zitten van de bestaande spullen (vanuit het oogpunt van veiligheid) Een automaat van 16A is gemaakt om 16A te leveren , Vindt ie het teveel worden (en dat is een stukje meer dan 16A) dan schakelt ie uit. Dat is zijn taak. 2.5mm draad is ook geen probleem mits niet al te lang. Kan ruim meer dan 16 en zelfs 20A leveren. Kijk maar in de specs en de afstandstabellen.

Het is ook het makkelijkst irt standaarden, "normaal" is nu eenmaal een 16A zekering met 2.5mm draad. Hoef je nergens uit te leggen.

Efficientie is een heel ander punt, 4mm en 20A zekeren leidt zeker tot minder transportverlies en dus warmte, maar goed dat kost dus ook de nodige inspanning en investering, zeker als je moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

deheij1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:40:
Als ik een 20 Ampere aardlek automaat pak en op een totaal van 16,11 kom moet ik dan de 2.5mm draad door de loze leiding vervangen? Dit is helemaal van de meterkast naar zolder.
heb je al eens geprobeerd met de spanning er af of er wat beweging in zit? dus treken aan de draad en kijken of die aan de ander kant beweegt? als dat makkelijk gaat dan zou ik er gewoon 3x4mm2 in trekken, en naar een 20A gaan. automaten zijn niet gemaakt om lagere tijd (30 minuten geloof ik) meer dan 80% van de nominale stroom door te laten. Dan worden ze serieus warm, zeker als ze zijn opgesloten tussen andere automaten in. Ik heb er al verwijderd waarvan de zijkanten warm en slap waren geworden in bedrijf (goed te zien aan de vervormde tekst en plaatsjes aan de zijkant)

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw