Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.751 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

WeaZuL schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:44:
Ik heb problemen met mijn HD wave SolarEgde omvormer, ik krijg er geen netwerk verbinding mee (allemaal 00000000 in het menu). Wordt het een probleem wanneer ik de omvormer zijn kap verwijder en de netwerkkabel vervang om te kijken of deze kabel de oorzaak is van de connectie problemen? Is dat iets waar SolarEdge over kan gaan vallen wanneer ik eventueel een garantieclaim wil neerleggen?
Nee hoor, hoe denk je dat die kabel er in gekomen is?
Leg bij voorkeur even een andere kabel, waarvan je weet dat ie goed is, dwars door je huis van de omvormer naar de router, en kijk of je dan de 1111111111 krijgt. Dat is de snelste methode om uit te zoeken wat er mis gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 13-06-2019 18:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-09 15:45
@Krisp : vooralsnog geen concrete plannen met een elektrische auto of afschaffen van gas. Ik hoor dan ook van verschillende kanalen dat het weinig toevoegt om momenteel het dak vol te gooien zodat je een behoorlijke overcapaciteit hebt? Tvt wordt alleen maar groter...

Wat raadt men aan, verbruik + hoeveel marge?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

RR46 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:05:
@Krisp : vooralsnog geen concrete plannen met een elektrische auto of afschaffen van gas. Ik hoor dan ook van verschillende kanalen dat het weinig toevoegt om momenteel het dak vol te gooien zodat je een behoorlijke overcapaciteit hebt? Tvt wordt alleen maar groter...

Altijd het hele vlak vullen als je aan de slag gaat!
De panelen die je nu koopt zijn er vaak binnen een jaar al niet meer, daar zijn hier vele voorbeelden van te vinden.
Hier liggen 7 omvormers en 6 typen paneel (en geen enkele is meer regulier te koop) op de daken (3) het is een hobby / virus / verslaving *
*(streep weg wat niet van toepassing is, maximaal 2 items wegstrepen _O- )
En de eerste lagen er al voor ik er in ging werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 13-06-2019 21:29 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb ongeveer 2,5x meer opwek dan dat ik verbruik maar ik zeg daarmee niet dat je dat ook moet doen ;)

Door het afbouwen van de salderingsregeling vanaf 2023 tot 2030 krijg je sowieso steeds minder per kWh vergoed.

Extra leggen kan dan juist nuttig zijn om toch je energierekening om en nabij de €0 te houden.

Ook met een TVT van 10 jaar heb je nog steeds een rendement dat 25x beter is dan op een spaarrekening.

Of je jezelf die tijd gunt is aan jezelf, daar kan ik je niet me helpen ;)

Mijn ervaring: als je panelen eenmaal liggen en betaald zijn ben je dat geld al snel weer vergeten.
Maar de lage energierekening heb je nog voor vele jaren.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-06-2019 21:27 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Laatst online: 27-09 15:45
@Andre1973 Sterk punt, panelen rouleren snel en het oog wilt ook wat, dus een rij/vlak/gedeelte vol maken is wel aan te raden.

@BlueTooth76 Thnx, eens. Al vind ik 2,5x wel erg veel als ik eerlijk ben... betekend dit dat jij € 0 aan energie hebt p/m, zelfs geen fix kosten? En dus misschien zelfs nog geld retour krijgt ivm terugleveren (cq je rekening gereduceerd wordt in € op de gas rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zal altijd wel een leverancier zijn die een hogere prijs zal betalen voor teruglevering. Immers doen ze dat nu ook al, soms wel tot 12 cent per kWh. Ga van die prijzen uit, dan zit je wel goed denk ik?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

RR46 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:35:
@Andre1973 Sterk punt, panelen rouleren snel en het oog wilt ook wat, dus een rij/vlak/gedeelte vol maken is wel aan te raden.

@BlueTooth76 Thnx, eens. Al vind ik 2,5x wel erg veel als ik eerlijk ben... betekend dit dat jij € 0 aan energie hebt p/m, zelfs geen fix kosten? En dus misschien zelfs nog geld retour krijgt ivm terugleveren (cq je rekening gereduceerd wordt in € op de gas rekening).
mijn Elektriciteits rekening is negatief, zelfs vorig jaar toen ik nog wat verbruik had (100kWh) dat komt door dat iedereen "Vermindering energiebelasting 365 dagen -0,84532 -308,54 -373,33" krijgt, dus ook de mensen die minimaal gebruik hebben.
Elektriciteit word al een soort basis behoefte gezien, om te kunnen functioneren in NL.
Dus krijg je ongeveer E0,55 per dag en 1500* E0,10, dat is als compensatie voor de kleine aansluiting (1x35 / 3*25A) en de energiebelasting over de eerste 1500 kWh.

Vaak zie je dit niet omdat t terecht komt bij het bedrijf waar je elektriciteit van geleverd krijgt, en daar koop je vaak ook je gas en ook daar word het vanaf getrokken mocht je wat over hebben.
Alleen gaat dit komend jaar wel veranderen begreep ik, het word volgens mij inkomens afhankelijk.

https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting
(afgelopen jaar was een wat duur jaar, tijdens de vakantie van 17 dagen ongeveer 1/3 van het jaarverbruik aan elektra opgestookt gezien het toen prachtig schaats weer ;( was. Dit jaar was het bijna lente tijdens de vakantie en zit ik al dik 1300 kWh onder nul op de meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vu3Pho6H4Oq4aOxuKeS7ypiP/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 13-06-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
RR46 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:35:

Hier spreekt zon zelfde geval met paar paneeltjes teveel, eind van jaar 1500 retour wat de hypotheek dekt en helft van water rekening.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je 'laatste'/'overbodige' panelen produceren 1kWh voor 0,05 of minder en leveren 0,11 op. Je kunt je geld slechter besteden. :)
V.a. 26 februari PV opwek, verbruik v.a. 01 januari, incl. warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yct83jg3gm.34.54.png_Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rz0x7rb.32.42.png
reneeke1970 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Hier spreekt zon zelfde geval met paar paneeltjes teveel, eind van jaar 1500 retour wat de hypotheek dekt en helft van water rekening.....
Teruglevering is voor zover ik weet beperkt tot per saldo 10.000kWh. Als ik 1.000kWh verbruik ingeef en 11.000kWh teruglevering bij gaslicht.com krijg ik het volgende: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/86a9t00e.43.11.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n0idbt7.43.28.png

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2019 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik hoor dan ook van verschillende kanalen dat het weinig toevoegt om momenteel het dak vol te gooien zodat je een behoorlijke overcapaciteit hebt? Tvt wordt alleen maar groter...

Andere kanalen zoeken. :Y

Hier ga je alleen maar "dak vol!" horen.

Hangt natuurlijk een beetje van je dak af, maar leg in een keer een goed systeem neer; de factor arbeid gaat dan minder tellen per paneel en je pakt dan ook bij mindere dagen een groter deel van je eigenverbruik mee.

Maximaliseer ook je dakoppervlak; verplaats wat pijpjes, zoek een afwijkende maat paneel zodat je al het dakoppervlak gebruikt :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@Verwijderd je hoeft niet met het schuifje te werken, je kunt ook gewoon 20000 intypen en dan komt er meer boven. En deze berekening is zonder btw, zonder extra kortingen vast recht, bij van de bron kent het systeem het zonne collectief niet, dus ja er sluipen nogal wat fouten in de vergelijking.
Mijn factuur was in ieder geval -1475 die koers ergens, dan moet ik hem opzoeken mocht je het niet geloven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:49
teacher schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:59:
[...]

Andere kanalen zoeken. :Y

Hier ga je alleen maar "dak vol!" horen.
Ik vind dit kanaal juist het zalige dat er niet geroepen wordt: maximaal je gebruik! Dit hoort ik n.b. zelfs bij veel Installateurs, die vervolgens verbaast zijn dat je €0,11 terug kan krijgen.

Met die wetenschap kun je makkelijk voor jezelf terug rekenen:

€1,00 per Watpiek inclusief installatie (en Solaredge) is makkelijk te halen met rond shoppen.

Een modern panel levert minstens 300 Wp op. Een rendement van 85% is een veilige aanname om mee te rekenen (tenzij je heel ongunstig ligt, maar zie TS om daar een goede berekening op te doen)

Kosten installeren kWh jaarbasis:
€1*300Wp = €300

Opbrengst in kWh
300Wp * 0,85 = 255 kWh/jaar

€300 / 255 kWh/jaar =~ €1,18 / kWh /jaar

Opbrengst kWh =~ 0,11

Terugverdientijd zonder salderen:
€1,18/€0,11= 10,7 jaar.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de 0,11 niet verandert, maar aangezien de saldering regeling na 2023 in 8 jaar wordt afgebouwd, moet dat zeer goed haalbaar zijn, zelfs al gaan de energie boeren minder geven dan de €0,11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En dan ga je nog uit van alles aan overproductie. Je hebt natuurlijk ook nog een deel wat je direct zelf verbruikt. En over een poosje krijg je waarschijnlijk opslagmethodes daarvoor, en zul je misschien juist meer elektriciteit willen hebben om van het gas los te gaan en je auto op te laden.

Nu overproductie is geen overproductie in 2031 wanneer de overgangsfase afloopt.

[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-06-2019 08:07 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Tvt wordt alleen maar groter...
Leg eens uit, want volgens mij is het juist andersom?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Licht off-topic, maar toch: aangenomen dat je het dak vol wilt leggen, waar leg je het dan mee vol? In wezen heb ik plek voor ongeveer ±32 panelen, zuiver op het westen onder 45 graden. Een deel is minder efficiënt door schaduwwerking van de buren (puntdak, haaks op ons huis, maximaal ±5 meter hoog, op 3 meter afstand van het dak) wat op mijn dak terecht komt. Dan heb ik grofweg drie opties:
  • Helemaal vol leggen met panelen + een warmtepomp
  • Een gedeelte (het meest beschaduwde deel?) gebruiken voor een warmtecollector, die in de zomer het warm water kan regelen (dan kan de warmtepomp zich volledig focussen op koelen)
  • Het schaduwdeel niet inzetten, omdat er toch voldoende capaciteit is.
Nog even los van de keuze zelf, ben ik benieuwd of jullie tips hebben hoe ik deze keuze het beste kan maken. Ik heb al een model gemaakt in Sketchup waarin ik de schaduw kan simuleren, maar ik ben op zoek naar een app waarin het liefst kan uitrekenen hoeveel (directe) zonne-inval ik verlies op mijn dak. :) Installateurs gaan hier meestal niet bij helpen, omdat beide technieken te ver uit elkaar liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 14-06-2019 09:08 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:31:
@Verwijderd je hoeft niet met het schuifje te werken, je kunt ook gewoon 20000 intypen en dan komt er meer boven. En deze berekening is zonder btw, zonder extra kortingen vast recht, bij van de bron kent het systeem het zonne collectief niet, dus ja er sluipen nogal wat fouten in de vergelijking.
Mijn factuur was in ieder geval -1475 die koers ergens, dan moet ik hem opzoeken mocht je het niet geloven.
Er komt dan inderdaad meer boven, die 10.000 geldt bij GC wel als grens waar men nog 0,11 vergoed, daarboven het kale tarief. De totale vergoeding per kWh daalt dan naar 0.864 per kWh excl. BTW, dus ook v.a. de eerste kWh.
Hoeveel Wp heb je dan wel niet liggen als je zo veel teruglevert, dat is echt een vette hoeveelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:17:
[...]

Er komt dan inderdaad meer boven, die 10.000 geldt bij GC wel als grens waar men nog 0,11 vergoed, daarboven het kale tarief.
Hoeveel Wp heb je dan wel niet liggen als je zo veel teruglevert, dat is echt een vette hoeveelheid.
Ik wek 21/22 op en verbruik 8/9 duizend.
Moet nog eens een afdak maken voor camper dus kan nog 2/3 bij komen in toekomst als ik zin heb.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:39:
Leg eens uit, want volgens mij is het juist andersom?
Je krijgt voor overproductie een lager tarief dan voor de productie die je eigen verbruik dekt. Hoe moeilijk is het om dat te snappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Megalodon_67 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Je krijgt voor overproductie een lager tarief dan voor de productie die je eigen verbruik dekt. Hoe moeilijk is het om dat te snappen?
Dat dat bij een TVT van ~ 7 jaar nog maar 2 jaar op gaat, en je daarna met de terugleververgoeding zult moeten gaan rekenen. Voor mijn overschot krijg ik € 0,14.

Als we dus alleen uitgaan van een terugleververgoeding dan het beter om een zo goed mogelijk € / Wp verhouding te hebben. Die bereik je door grotere installaties. Aangezien we nu nog kunnen salderen maakt die opgewekte kWh nog waardevoller ( € 0,22 ) waardoor die TVT bij een beter € / Wp verhouding nog sneller daalt net als alle Wh die je direct kunt gebruiken.

Hoe moeilijk is het om dat te snappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:17:
[...]

Er komt dan inderdaad meer boven, die 10.000 geldt bij GC wel als grens waar men nog 0,11 vergoed, daarboven het kale tarief.
Bovenstaande klopt niet; er zit een addertje onder het gras: "Lever je meer dan 10.000 kilowattuur netto terug? Dan ontvang je over het gehele volume het kale leveringstarief." BRON: Greenchoice

Als je dus 1 kWh over de 10000 heen gaat, kost je dat een hoop geld.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Dat dat bij een TVT van ~ 7 jaar nog maar 2 jaar op gaat
3.5 jaar... (half 2019, heel 20, 21 en 22) en een terugverdientijd van 7 jaar is erg lang... dat kan met gemak naar de 5. Dus dan praat je over 70% van het terugverdienen bij puur salderen. De overcapaciteit in die tijd is ongeveer de helft, dus maar 35%. Daarna gaat direct eigen gebruik per jaar van meer belang worden. Maar gezien de overheid natuurlijk zo weinig mogelijk wil betalen is de kans groot dat de terugleververgoeding verder weer gekoppeld wordt aan het verbruik... dus dan moet je alsnog weer iets met de overproductie tegen lagere opbrengsten van de energieleverancier.

Dus ja, hoewel ik absoluut voor overproductie en maximalisering ben is de TVT bij overproductie duidelijk langer. En dat was het punt, niet of overproductie slecht is, dat beweert hier (zo goed als) niemand.

[ Voor 22% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-06-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:32:
[...]

3.5 jaar... (half 2019, heel 20, 21 en 22) en een terugverdientijd van 7 jaar is erg lang... dat kan met gemak naar de 5. Dus dan praat je over 70% van het terugverdienen bij puur salderen. De overcapaciteit in die tijd is ongeveer de helft, dus maar 35%. Daarna gaat direct eigen gebruik per jaar van meer belang worden.

Dus ja, hoewel ik absoluut voor overproductie en maximalisering ben is de TVT bij overproductie duidelijk langer.
Maar over tien jaar zorgt over productie voor een 0 rekening, een installatie op maat van eigen gebruik gaat dan alsnog geld kosten.
Ga je tegen die tijd alsnog panelen bij leggen moet je weer montage kosten betalen? Neem dat maar mee in je tvt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:35:
[...]

Maar over tien jaar zorgt over productie voor een 0 rekening, een installatie op maat van eigen gebruik gaat dan alsnog geld kosten.
Ga je tegen die tijd alsnog panelen bij leggen moet je weer montage kosten betalen? Neem dat maar mee in je tvt
TVT gaat niet over toekomstige opbrengsten (Hoe rendabel het is over 25 jaar zeg maar). Dus ja ik ben het (nogmaals) eens met dat overproductie nuttig is. Maar dat heeft niets te maken met hoe lang de TVT is.... alleen over hoe rendabel het is na de TVT.

TVT is heel simpel. ik koop nu zonnepanelen, wanneer heb ik exact die kosten terugverdiend.

wil je weten hoeveel winst je met zonnepanelen in 25 jaar maakt is dat een heel andere berekening. (even buiten beschouwing laten dat we de toekomstige regeling niet kennen.)

stel 2 opties.
optie 1 kosten 5000, opbrengst per jaar 1250, TVT 4 jaar, na 25 jaar 20k winst
optie 2 kosten 9000, opbrengst per jaar 1500, TVT 6 jaar, na 25 jaar 28.5k winst

dus TVT van die tweede is duidelijk langer, toch is het op de lange termijn een betere investering.

[ Voor 34% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-06-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Dat dat bij een TVT van ~ 7 jaar nog maar 2 jaar op gaat, en je daarna met de terugleververgoeding zult moeten gaan rekenen. Voor mijn overschot krijg ik € 0,14.

Als we dus alleen uitgaan van een terugleververgoeding dan het beter om een zo goed mogelijk € / Wp verhouding te hebben. Die bereik je door grotere installaties. Aangezien we nu nog kunnen salderen maakt die opgewekte kWh nog waardevoller ( € 0,22 ) waardoor die TVT bij een beter € / Wp verhouding nog sneller daalt net als alle Wh die je direct kunt gebruiken.

Hoe moeilijk is het om dat te snappen ;)
We hebben de huidige regeling nog 3,5 jaar, in 2023 gaat de nieuwe situatie gelden. Alles wat je meer produceert dan eigen verbruik levert je een lagere vergoeding op. Dan kan je op je kop gaan staan en er allemaal berekeningen op loslaten, je terugverdientijd gaat omhoog. Dat jij 14 ct. krijgt voor je overproductie is fijn voor je, maar daar staan waarschijnlijk hogere vaste leveringskosten tegenover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Megalodon_67 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:48:
[...]

We hebben de huidige regeling nog 3,5 jaar, in 2023 gaat de nieuwe situatie gelden. Alles wat je meer produceert dan eigen verbruik levert je een lagere vergoeding op. Dan kan je op je kop gaan staan en er allemaal berekeningen op loslaten, je terugverdientijd gaat omhoog. Dat jij 14 ct. krijgt voor je overproductie is fijn voor je, maar daar staan waarschijnlijk hogere vaste leveringskosten tegenover.
Omdat we alleen vanuit salderen gedacht allebei gelijk hebben. De enige manier om dat aan te tonen is een berekening ;) Even gesimplificeerd.

Installatie van 3500 Wp voor € 1 per Wp kost dus € 3500,-. Als we een gemiddeld gebruik nemen van 3500 kWh dan levert dit € 0,22 * 3500 = € 770 per jaar op. Dat geeft dan een TVT van 4,5 jaar.

Installatie van 10000Wp voor € 0,70 per Wp kost dus € 7000,-. Met hetzelfde gemiddelde verbruik van 3500kWh levert de eerste 3500 kWh € 770,- op en de overige 6500 kWh met € 0,12 zo'n € 780. Dat geeft bij elkaar dus een jaarlijks rendement van € 1550,-. Daarmee wordt de TVT ook 4,5 jaar.

Er is dus een kantelpunt waarop zelfs met salderen een overschot een lagere TVT kan geven.

Aangenomen dat Wp = kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@CurlyMo. Haha, ja maak in dat rekenvoorbeeld die grote installatie effe 30% goedkoper. Creatief boekhouden noemen ze dat. Ik houd mijn eigen berekeningen aan. Ik ga pas panelen bijleggen als ik meer stroom nodig heb en geen moment eerder.

@Tsurany. Nee, dat is niet solide maar een wilde gok. Kijk maar eens op sites als Winkelman of Solar Bouwmarkt, je kan ca. 10% aanhouden en dan houdt het wel op.

[ Voor 25% gewijzigd door Megalodon_67 op 14-06-2019 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Megalodon_67 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:14:
@CurlyMo. Haha, ja maak in dat rekenvoorbeeld die grote installatie effe 30% goedkoper. Creatief boekhouden noemen ze dat. Ik houd mijn eigen berekeningen aan. Ik ga pas panelen bijleggen als ik meer stroom nodig heb en geen moment eerder.
Zo gek is dat niet, een grotere installatie zou goedkoper moeten zijn per Wp omdat je nu eenmaal schaalvoordeel bereikt. De extra panelen en het extra materiaal moet natuurlijk betaald worden maar transportkosten, installatie, omvormer, aanpassingen meterkast, bekabeling,... zal niet met de zelfde verhouding toenemen. Een verdubbeling van panelen is geen verdubbeling van alle bijkomende kosten.

De vraag is hoe accuraat die 30% is, dat vraagt wat meer rekenwerk. Maar het idee er achter is gewoon solide.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 14-06-2019 11:20 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Megalodon_67 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:14:
@Tsurany. Nee, dat is niet solide maar een wilde gok. Kijk maar eens op sites als Winkelman of Solar Bouwmarkt, je kan ca. 10% aanhouden en dan houdt het wel op.
Als je naar die sites verwijst dan ga je ook uit van DIY. In die gevallen is het verschil nog veel groter. Genoeg mensen hier die in een DIY situatie aan de ~ € 0,60 per Wp zaten.

Als voorbeeld een lokale installateur:
- 1080 Wp kost bij hem € 1,38 per Wp (4 panelen)
- 4320 Wp kost bij hem € 0,97 per Wp (16 panelen)

Buiten de omvormer is de rest hetzelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 14-06-2019 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Montage kosten per paneel incl. meterkast dalen van 132,38 via 93,69 naar 72,70, Bron https://www.winkelman-zon...ucten/installatie-kosten/
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/371m4467.35.00.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0afo10khhut.47.17.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4vyw0aj6y.35.24.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n5jmk2w2.35.36.png
Omvormer bijv. voor 12 panelen Growatt 2.5kW is 38,75 per paneel en bij 24 panelen 5kW is dat 30,79.
12 st. 285Wp JASolar 107,00 + 38,75 + 104,08 = 249,83 per paneel. Prijs per Wp 0,72 excl. BTW
24 st. 285Wp JASolar 107,00 + 30,79 + 72,70 = 210,49 per paneel. Prijs per Wp 0,61 excl. BTW
In dit voorbeeld is het 15,75% voordeliger.

@CurlyMo
TVT bij eigen verbruik van 3420kWh, de 12 panelen, is 3 jaar en iets meer dan 3 maanden.
TVT bij eigen verbruik van 3420kWh, de 24 panelen, is 3 jaar en iets meer dan 5 maanden.
Uitgangspunt 0,22kWh en gemiddeld (0,11 * 1.21 + 0,22) / 2 = 0,17655

De kostprijs van een zelfgeproduceerde kWh komt daarmee, op basis van een 25 jarige levensduur, op 0,0288 respectievelijk 0,0244. Beide zeer ruim onder de kale kWh prijzen van ongeveer 0,06.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk hangt het wel nauw samen met of je het laat leggen of dat je zelf gaat installeren. Als je je eigen tijd niet kwantificeert zal een deel van het voordeel wegvallen.

Maar ook zaken als micro omvormer versus string omvormer kunnen impact hebben. En er zijn diverse omslagpunten waar een enkel extra paneel kan resulteren in een zwaardere omvormer waardoor dat paneel verhoudingsgewijs erg duur uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Kan me slecht voorstellen dat je 30% voordeel kan halen met een grotere installatie. Bijna alles schaalt lineair, zelfs de montage kosten (tijd zit hem voornamelijk in het leggen van de panelen). Daar is maar een klein deel vast (meterkastwerk en transport). Panelen, montagemateriaal, bekabeling, omvormer, legtijd schalen praktisch lineair en heb je 90-95% vd kosten in zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
jogaa schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:07:
Kan me slecht voorstellen dat je 30% voordeel kan halen met een grotere installatie.
Toch worden er hier al twee voorbeelden van gegeven :)

Conclusie is dus genuanceerd. Alles vol leggen is gezien de TVT te kort door de bocht en alleen eigen verbruik afdekken ook. Allemaal erg afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09 15:28
Vandaag leuk speelgoed binnen gekregen! Nu de zonneboiler afkoppelen en demonteren en kan het plaatsen beginnen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

HerkeLWD schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:24:
Vandaag leuk speelgoed binnen gekregen! Nu de zonneboiler afkoppelen en demonteren en kan het plaatsen beginnen.

Members only:

Members only:
Komt mij heel erg bekend voor deze samenstelling O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09 15:28
TriLithium schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Komt mij heel erg bekend voor deze samenstelling O-)
Dezelfde? >:)

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Zelfde panelen en een 5kw Tripower :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:40:
@CurlyMo
TVT bij eigen verbruik van 3420kWh, de 12 panelen, is 3 jaar en iets meer dan 3 maanden.
TVT bij eigen verbruik van 3420kWh, de 24 panelen, is 3 jaar en iets meer dan 5 maanden.
Uitgangspunt 0,22kWh en gemiddeld (0,11 * 1.21 + 0,22) / 2 = 0,17655

De kostprijs van een zelfgeproduceerde kWh komt daarmee, op basis van een 25 jarige levensduur, op 0,0288 respectievelijk 0,0244. Beide zeer ruim onder de kale kWh prijzen van ongeveer 0,06.
Oftewel, van beide stellingen is wat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien toch maar even een paar panelen op de schuur dumpen. Kan ik stoppen met werken en fulltime elektra boertje worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

HerkeLWD schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:24:

Members only:

Members only:
Mooie panelen! <3
Beetje jammer van de SMA :N
Liever Solar Edge :Y })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Laatst online: 08-11-2024
Goedemiddag allen,

Om het ontwerp van onze nieuwe aanbouw, waarvan ik de zichtkant van het dak vol met panelen wil, er door te krijgen bij de Welstandscommissie, moesten we toezeggen dat dit een indak set gaat worden.
Dus daar zitten we nu mee! Nadelen zijn volgens mij dat de opbrengst lager is, het brandgevaarlijker is en dat ik maar 1/3 van de BTW terug kan krijgen. Voordeel is en dat ben ik met de Welstand eens, dat het mooier is.

Ik zoek een manier om panelen iets van het dak af te plaatsen waardoor je meer ventilatie hebt, het beschouwd wordt als panelen op i.p.v. in dak én het geheel daarmee veiliger wordt, terwijl het optisch nog steeds naar wens van mijn vrienden van de welstand is..

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het dakoppervlak is 4,25 x 11,5 in een hoek van 45graden pal op het zuiden zonder schaduw.
We krijgen LTV en een warmtepomp.

Wat raden jullie me hierin aan?

Alvast hartelijk bedankt!

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@DeWâl
Dus heb je te maken met een beschermd dorpsgezicht en/of een monument ?
Anders heeft een welstandscommissie er helemaal niets mee te maken,of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
@PClop
Klopt, het huis wat ervoor staat en waar de aanbouw straks op aansluit heeft een beschermd dorpsgezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

DeWâl schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:10:
Goedemiddag allen,

Om het ontwerp van onze nieuwe aanbouw, waarvan ik de zichtkant van het dak vol met panelen wil, er door te krijgen bij de Welstandscommissie, moesten we toezeggen dat dit een indak set gaat worden.
Dus daar zitten we nu mee! Nadelen zijn volgens mij dat de opbrengst lager is, het brandgevaarlijker is en dat ik maar 1/3 van de BTW terug kan krijgen. Voordeel is en dat ben ik met de Welstand eens, dat het mooier is.

Ik zoek een manier om panelen iets van het dak af te plaatsen waardoor je meer ventilatie hebt, het beschouwd wordt als panelen op i.p.v. in dak én het geheel daarmee veiliger wordt, terwijl het optisch nog steeds naar wens van mijn vrienden van de welstand is..

Het dakoppervlak is 4,25 x 11,5 in een hoek van 45graden pal op het zuiden zonder schaduw.

Die architecten hebben er ook geen bal verstand van .... indak mooier :F
Dat hebben ze ooit geleerd uit een boekje en daarna nooit meer buiten geweest.
Je zou kunnen kijken naar triplesolar, die hebebn volgens mij een dakplaat met geïntegreerde PV en collector die de warmte naar een WP leid.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 14-06-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Oftewel, van beide stellingen is wat te zeggen.
Andere invalshoek / Diff_Angle ;)
Ik voeg nog een item toe, de saldering vervalt, teruglevering a 0,11 excl. BTW blijft bestaan en direct eigen verbruik is 30%. Welke energierekening heb ik dan in de 2 gevallen ?
12 st. panelen leveren, 1Wp is 1kWh, direct verbruik van 1026kWh * 0,22 + 2394kWh * 0,11 * 1.21 = 544,36
24 st. panelen leveren 30% van 3.420kWh = 1026kWh * 0,22 + (6.840 - 1.026) * 0,11 * 1.21 = 999,56

Energierekening per jaar:
De eerste rekening is 3.420 * 0,22 - 544,36 = 208,04
De tweede rekening is 3.420 * 0,22 - 999,56 = -243,16

Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
Andre1973 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:44:
[...]

Die architecten hebben er ook geen bal verstand van .... indak mooier :F
Dat hebben ze ooit geleerd uit een boekje en daarna nooit meer buiten geweest.
Je zou kunnen kijken naar triplesolar, die hebebn volgens mij een dakplaat met geïntegreerde PV en collector die de warmte naar een WP leid.
Ja, dat is er en heb ik ook naar geïnformeerd, maar is in verhouding vrij kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Kort vraagje.
Voor de Oost+West schans/opstelling op m'n afdak in de achtertuin. (8,8m lang en 3,2m breed bruikbaar oppervlak)

8x oost + 8x west in portret (hoek komt dan op 30gr om te passen).
of
5x oost + 5x west in landscape (hoek is dan 10gr met ruimte over).

Volgens de SMA designer is het 4430kwh voor de 8x8 om 2860kwh voor de 5x5.
Aanschaf panelen, omvormer en optimizer is ong. 4700 om 3100

Reken ik de hele riedel uit dan is de ROI 6,4jaar om 6,3jaar.
En de winst na 12jr €6850 om €5900

Wat zouden jullie doen?

EDIT:
In totaal, met de zuid opstelling er bij, heb ik 2900kwh overproductie om 1335kwh overproductie

[ Voor 8% gewijzigd door HellStorm666 op 14-06-2019 16:04 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HellStorm666 je hebt kennelijk in je selectieproces niet/minder naar de optimale Wp / Euro gekeken zoals hier Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:15:
@HellStorm666 je hebt kennelijk in je selectieproces niet/minder naar de optimale Wp / Euro gekeken zoals hier Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Ik heb juist de Hanwha Q-Cells Q.Peak Duo G6 Mono PERCIUM Half-cell 345wp gekozen omdat deze gunstig is qua €/wp

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
@HellStorm666 ga je voor meeste lol, zet ze portret, meer is beter.
Wil je een lagere hellingshoek leg ze landscape, dat is veiliger.
Wil je nauwlijks helling, gooi 15 in 1 string volledig plat op het dak met een Fronius omvormer of ga voor 15 stuks jinko maxim 290 , die zijn gelimiteerd op 35 volt openklem dus daar kun je een standaard 1 mppt omvormer voor pakken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z94esvwrl.36.07.png
Die zullen iets duurder per Wp zijn dan 88,43 / 285 = 0,31 volgens mij zelfs 53,8% duurder.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2019 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
HellStorm666 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:03:
Kort vraagje.
Voor de Oost+West schans/opstelling op m'n afdak in de achtertuin. (8,8m lang en 3,2m breed bruikbaar oppervlak)

8x oost + 8x west in portret (hoek komt dan op 30gr om te passen).
of
5x oost + 5x west in landscape (hoek is dan 10gr met ruimte over).

Volgens de SMA designer is het 4430kwh voor de 8x8 om 2860kwh voor de 5x5.
Aanschaf panelen, omvormer en optimizer is ong. 4700 om 3100

Reken ik de hele riedel uit dan is de ROI 6,4jaar om 6,3jaar.
En de winst na 12jr €6850 om €5900

Wat zouden jullie doen?

EDIT:
In totaal, met de zuid opstelling er bij, heb ik 2900kwh overproductie om 1335kwh overproductie
Altijd 8x8, Bij een hogere hoek verplaats je de opwek ook iets meer naar het voor en najaar en vroeger later als op 10 graden. De panelen blijven ook schoner. En je hebt in de absolute zin meer eigen verbruik wat handig is voor het post salderen tijdperk.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

cville schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:28:
[...]

Bovenstaande klopt niet; er zit een addertje onder het gras: "Lever je meer dan 10.000 kilowattuur netto terug? Dan ontvang je over het gehele volume het kale leveringstarief." BRON: Greenchoice

Als je dus 1 kWh over de 10000 heen gaat, kost je dat een hoop geld.
Tweede meetpunt onder de mloea regeling, en terugleveren aan een andere leverancier via die aansluiting :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jogaa schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:07:
Kan me slecht voorstellen dat je 30% voordeel kan halen met een grotere installatie. Bijna alles schaalt lineair, zelfs de montage kosten (tijd zit hem voornamelijk in het leggen van de panelen). Daar is maar een klein deel vast (meterkastwerk en transport). Panelen, montagemateriaal, bekabeling, omvormer, legtijd schalen praktisch lineair en heb je 90-95% vd kosten in zitten
De tijd zit niet in leggen, dat is meestal twee of drie uur. En al is het zes uur, hij beweert toch dat hij die dag verders niks kan dus je betaald altijd voor drie man acht werkuren.
Dus of je nou vijf panelen of twintig laat leggen, installatie kosten blijven hetzelfde.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
Ik heb even advies nodig bij de keuze P300 / P404.

Tuin op het zuiden, 8x JA solar 305 WP panelen, SE2200 omvormer

Mijn dak valt sochtends in de schaduw waardoor er maximaal 4 panelen in de zon liggen en dat worden er langzaam meer. Rond 11 uur is in de zomer alles in de zon.

Met een P404 en dus een hogere uitgangsspanning (80V) zal de omvormer eerder aangaan en beginnen met terugleveren in vergelijking met de P300 (65V). Echter is van die P404 omvormers het MPPT bereik vanaf 12.5V.

Dus bij weinig zon leveren de panelen weer te weinig spanning. Bij de P300 begint het bij 8V.

Ik denk zelf dat als je uitgaat van de meest zonnige maanden je meer baat het bij de P404. Maar bij bewolkte dagen/herfst/enz juist weer bij de P300.

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 14-06-2019 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Mich schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:52:
Ik heb even advies nodig bij de keuze P300 / P404.

Tuin op het zuiden, 8x JA solar 305 WP panelen, SE2200 omvormer

Mijn dak valt sochtends in de schaduw waardoor er maximaal 4 panelen in de zon liggen en dat worden er langzaam meer. Rond 11 uur is in de zomer alles in de zon.

Met een P404 en dus een hogere uitgangsspanning (80V) zal de omvormer eerder aangaan en beginnen met terugleveren in vergelijking met de P300 (65V). Echter is van die P404 omvormers het MPPT bereik vanaf 12.5V.

Dus bij weinig zon leveren de panelen weer te weinig spanning. Bij de P300 begint het bij 8V.

Ik denk zelf dat als je uitgaat van de meest zonnige maanden je meer baat het bij de P404. Maar bij bewolkte dagen/herfst/enz juist weer bij de P300.
Weet niet of je de omvormer al hebt want anders zou ik voor tigo kiezen, dat werkt tenminste altijd

Of 2× een aps qs1,ben je voor 800 ook klaar schat ik en perfecte schaduw beheer per paneel.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 14-06-2019 20:32 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Is het normaal dat na 19.30u (deze tijd van het jaar) geen opbrengst meer is? Ik heb sinds vandaag 8 panelen op het volle zuiden, 45 graden hoek, met een klein beetje schaduw op 1 paneel vanwege een klein schoorsteenpijpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Rgerr schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:48:
Is het normaal dat na 19.30u (deze tijd van het jaar) geen opbrengst meer is? Ik heb sinds vandaag 8 panelen op het volle zuiden, 45 graden hoek, met een klein beetje schaduw op 1 paneel vanwege een klein schoorsteenpijpje.
Iktank op pal zuid 44 graden nu nog 171 watt binnen 20:55 19:30 ~ 360 watt, PV = 3400 Watt

Een pijpje schaduw over een paneel kan dan wel afbreuk doen aan de opbrengst. Ligt ook aan de panelen en omvormer en hoe het aangesloten is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:30:
[...]

Weet niet of je de omvormer al hebt want anders zou ik voor tigo kiezen, dat werkt tenminste altijd

Of 2× een aps qs1,ben je voor 800 ook klaar schat ik en perfecte schaduw beheer per paneel.
Wordt een solaredge. Weet je toevallig of de fixed string voltage altijd 350vdc is of zal hij ook met lagere dc spanning al starten? In de manual praten ze alleen over nominal voltage (350v) en maximum voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
habbekrats schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Iktank op pal zuid 44 graden nu nog 171 watt binnen 20:55 19:30 ~ 360 watt, PV = 3400 Watt

Een pijpje schaduw over een paneel kan dan wel afbreuk doen aan de opbrengst. Ligt ook aan de panelen en omvormer en hoe het aangesloten is.
Vreemd, zal het de komende dagen in de gaten houden, met daarbij hoe de schaduw van het schoorsteenpijpje valt over een paneel. Desondanks wel verbaasd over dat de opbrengst om 19.30 naar nul valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Mich schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:55:
[...]

Wordt een solaredge. Weet je toevallig of de fixed string voltage altijd 350vdc is of zal hij ook met lagere dc spanning al starten? In de manual praten ze alleen over nominal voltage (350v) en maximum voltage
De optimizers gaan samen altijd voor rond de 350 VDC zorgen (bij 1 fase SE). Zodra er voldoende vermogen is gaat de gezamenlijke uitgangs spanning naar die 350V, ongeacht de ingangsspanning van de panelen. Wel moet het minimale aantal optimizers wat vermogen geven.
Die 350 kan ook wat omhoog gaan, volgens mij mee met de AC spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Ik zit met mijn 8 panelen op het zuiden van het tuinhuis rond 19:30 op 470Watt. Op 20:30 op 180Watt en nu rond 21:18 zit ik op 129Watt

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:45

Helhond

Grunn

Vergeet niet dat het ook nog uitmaakt waar de installatie zich bevindt in Nederland.

Even van internet geplukt:
In het oosten van het land gaat de zon circa 10 minuten eerder op dan in het westen.
In Groningen is het in juni ongeveer een half uur langer licht dan in Maastricht.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 06:32
Gelijktijdig met de buren zonnepanelen aangeschaft. Zei 6 panelen op een string omvormer wij ook dezelfde plek 6 panelen maar op een ander dakvlak ook 5 bij ons solaredge.

Opbrengst totaal buren 1300 mijn 6 panelen in de SE portal bijna 1600. Dit verschil vind ik vreemd of kunnen jullie ndit verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
beste medetweakers,

Ik ben aan het kijken voor een set zonnepanelen. Ik heb een dak hiervoor op het oosten en kan zonder veel moeite 8 panelen kwijt. Aangezien dit er niet heel veel zijn wil ik voor een hoger rendement paneel gaan en zat zelf te denken aan Sunpower panelen. Waarom sunpower? Omdat deze hoog rendement hebben, een goede en lange garantie periode hebben en omdat ze uit een productie machine komen die ik zelf mee geengineerd heb, al is dat laatste meer een emotioneel argument dan een rationeel natuurlijk. Ik ben niet van plan om ze zelf te installeren als ik die 2 eisen combineer in google kom ik nogsteeds op een on-doordringbaare hoeveelheid aan aanbierders helaas.....Heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf die installaties verzorgt in de regio breda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

45 graden hoek en geen wolken boven je dak kan het flink in kakken op zuid na 19:00. Hier mijn 45 graden pal zuid.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Rol-Co schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:51:
[...]

45 graden hoek en geen wolken boven je dak kan het flink in kakken op zuid na 19:00. Hier mijn 45 graden pal zuid.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
Dat de opbrengst daalt naar mate de zon draait, lijkt mij evident. Zoals je kunt zien zakt die bij mij echt naar 0:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2e3wmeh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rgerr schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:04:
[...]

Dat de opbrengst daalt naar mate de zon draait, lijkt mij evident. Zoals je kunt zien zakt die bij mij echt naar 0:
[Afbeelding]
Hij gaat wel heel erg laag inderdaad.
Paar vragen

Welke omvormer ?
Welke panelen ?
Heb je schaduw of bomen, flatgebouw, kerk waar hij achter gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Type panelen en omvormer zou wel handig zijn. in deze periode juni op zuid zou je toch nog een paar watts moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 14:50
nelsch schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:42:
beste medetweakers,

Ik ben aan het kijken voor een set zonnepanelen. Ik heb een dak hiervoor op het oosten en kan zonder veel moeite 8 panelen kwijt. Aangezien dit er niet heel veel zijn wil ik voor een hoger rendement paneel gaan en zat zelf te denken aan Sunpower panelen......Heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf die installaties verzorgt in de regio breda?
Had goede verhalen gehoord over e-point, helaas bestaat deze net meer.
Vraag het anders even aan sunpower zelf:
https://www.sunpower.nl/k...installateur-van-sunpower

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Michiel193 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:41:
Gelijktijdig met de buren zonnepanelen aangeschaft. Zei 6 panelen op een string omvormer wij ook dezelfde plek 6 panelen maar op een ander dakvlak ook 5 bij ons solaredge.

Opbrengst totaal buren 1300 mijn 6 panelen in de SE portal bijna 1600. Dit verschil vind ik vreemd of kunnen jullie ndit verklaren?
Een string van 6 op gewone omvormer werkt nou eenmaal niet best, indien een vleugje schaduw werkt het gewoon slecht. De string spanning is gewoon te laag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
habbekrats schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Type panelen en omvormer zou wel handig zijn. in deze periode juni op zuid zou je toch nog een paar watts moeten hebben.
Rol-Co schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Hij gaat wel heel erg laag inderdaad.
Paar vragen

Welke omvormer ?
Welke panelen ?
Heb je schaduw of bomen, flatgebouw, kerk waar hij achter gaat?
8 Q-Cells 315 WP Duo Peak Full Black
Omvormer SOLAX X1 3.0 Boost

Liggen in twee rijen van vier op het dak, met aan de linkerzijde (waar de zon onder gaat) een schoorsteenpijpje welke voor iets schaduw kan zorgen. Maar niet al om 19.30, de panelen vangen pas om 20.30-21.00 daar schaduw van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rgerr schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:18:
[...]

[...]

Liggen in twee rijen van vier op het dak, met aan de linkerzijde (waar de zon onder gaat) een schoorsteenpijpje welke voor iets schaduw kan zorgen. Maar niet al om 19.30, de panelen vangen pas om 20.30-21.00 daar schaduw van.
Heb je 2x2 kabels vanaf het dak aan de omvormer? De solax is namelijk een dual mppt en je hebt het over 2x 4 dus ben bang dat ze 2 strings van 4 gemaakt hebben, dat is veel te laag voltage. Maar is simpel op te lossen. :)
https://www.europe-solars...i-air-boost-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Rgerr schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:18:
[...]

[...]

redelijk zware omvormer,hoe is het aangesloten 1x 8 in serie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Rol-Co schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:25:
[...]

Heb je 2x2 kabels vanaf het dak aan de omvormer? De solax is namelijk een dual mppt en je hebt het over 2x 4 dus ben bang dat ze 2 strings van 4 gemaakt hebben, dat is veel te laag voltage. Maar is simpel op te lossen. :)
https://www.europe-solars...i-air-boost-datasheet.pdf
habbekrats schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:25:
[...]

redelijk zware omvormer,hoe is het aangesloten 1x 8 in serie ?
Is op 1 string aangesloten, wilde de mogelijkheid hebben om later panelen bij te plaatsen. Vandaar de zware omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op paar graden uit het zuiden
Nog tot 21.21 productie gehad
Omvormer SE met optimizers
3000wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rgerr schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:31:
[...]

[...]

Is op 1 string aangesloten, wilde de mogelijkheid hebben om later panelen bij te plaatsen. Vandaar de zware omvormer.
Weet je het zeker? Het kan ook op dak 2x4 zitten natuurlijk, morgen even kijken of je 8x30V hebt ongeveer, wat nog wel laag is voor die omvormer maar moet wel kunnen.

Voc is 33V
https://static.webshopapp...ak-duo-blk-g5-305-320.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Rol-Co schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:36:
[...]

Weet je het zeker? Het kan ook op dak 2x4 zitten natuurlijk, morgen even kijken of je 8x30V hebt ongeveer, wat nog wel laag is voor die omvormer maar moet wel kunnen.

Voc is 33V
https://static.webshopapp...ak-duo-blk-g5-305-320.pdf
Ik heb het de installateur gevraagd hoe hij het aangesloten heeft, die vertelde mij een enkele string. Ik zie ook maar 1x2 kabels (zwart en rood) naar de omvormer gaan. Maar twijfel of Domoticz het wel goed heeft, als ik naar de solax app ga, geeft ie (nu nog) opbrengst van 15w aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rgerr schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:40:
[...]

Ik heb het de installateur gevraagd hoe hij het aangesloten heeft, die vertelde mij een enkele string. Ik zie ook maar 1x2 kabels (zwart en rood) naar de omvormer gaan. Maar twijfel of Domoticz het wel goed heeft, als ik naar de solax app ga, geeft ie (nu nog) opbrengst van 15w aan.
Nou dat zal niet maar zal het laatste zijn geregistreerd, maar je kan ook gewoon op de omvormer kijken toch om half 9 in de avond?
Check dat voltage even, er zijn wel eens meer gevallen geweest van 2 niet aangesloten panelen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:17:
[...]

Een string van 6 op gewone omvormer werkt nou eenmaal niet best, indien een vleugje schaduw werkt het gewoon slecht. De string spanning is gewoon te laag.
Dus doordat ik extra panelen heb en de optimisers de spanning regelen haal ik dit voordeel. Schaduw is echter niet aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Michiel193 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 06:51:
[...]

Dus doordat ik extra panelen heb en de optimisers de spanning regelen haal ik dit voordeel. Schaduw is echter niet aanwezig.
Voordeel :) ja zo kan j het ook zeggen, doordat je buurman maar 6 panelen heeft haalt hij het normale rendement van jou niet. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co
Rendement? Opbrengst bedoel je.....

De buren halen met 6 panelen 1300 kWh en hij met 11 panelen, 1600 kWh.
Of die 5 panelen liggen op een ongunstige richting, of het is Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

@Michiel193
Of bedoel je de DC kWh uit je 6 panelen?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2019 07:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:18:
@Rol-Co

Of die 5 panelen liggen op een ongunstige richting, of het is Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

@Michiel193
Ja qua panelen vergelijk ik appels met appels, hun 6 tegen mijn 6. Exact zelfde dakvlak zelfde panelen. Echter bij mij op solaredge naast 5 andere panelen. Bij hun op een string omvormer. Mijn totaal staat op 2,87 MWh vanaf 18 juni 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Michiel193
6 verliest het van 11 qua omvormer rendement.
Beide omvormers willen 350 Vmpp, dat haal je niet met 6 panelen (=192 Vmpp)

Hadden ze beter kuro'tjes kunnen nemen van 59 Vmpp (=354 Vmpp). ;)
https://pvoutput.org/comp...60203&sid1=59535&c=-1&t=m

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:18:
@Rol-Co

@Michiel193
Nee rendement, hij vergelijkt 6 panelen met 6 panelen van de buren, die van de buren doen het slechter wat logisch kan zijn met 6 stuks op een string omvormer, misschien nog een cv pijpje of boom wat ze niet gezien hebben, of omvormer met een redelijk hoog startvoltage en weg performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
DeWâl schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:10:
Goedemiddag allen,

Goedemorgen,

Ik heb er even een eigen topic van gemaakt;
Beste manier indak pv
Hoor graag jullie input daar! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Michiel193 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 06:51:
[...]

Nee jij hebt geen voordeel, jou buurman heeft een nadeel omdat hij technisch een niet optimale installatie heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik lees hier een paar keer dat 6 panelen eigenlijk niet goed werkt op een stringomvormer. Mijn situatie:
6 x 325 Wp JA Solars half cell op een GoodWe NS1500-NS, oriëntatie 190 graden zuid, dakhoek ca. 40 graden, eerste 2,5 uur schaduw. Ik monitor meerdere systemen in de regio via PV Output met nagenoeg dezelfde oriëntatie en ik doe niet onder qua efficiency sinds de start 29 maart. Geen idee of ik een uitzonderingsgeval ben en mazzel heb of dat het allemaal wel meevalt in het algemeen en dat 6 panelen eigenlijk helemaal geen probleem moet zijn voor een stringomvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

de Peer

under peer review

[...]

[Afbeelding]
Ja maar dit is de uitlezing uit je slimme meter toch? Oftewel dit is wat jij aan het net levert na aftrek van je eigen verbruik op dat moment. Waar jij denkt dat hij 'naar 0 zakt' ben je dus eigenlijk nog aan het produceren ter grootte van je electraverbruik op dat moment. Dat kan maar zo 400 Watt zijn.

En dat verklaart dus ook dat op de omvormer nog wel productie te zien is. Voortaan even rond 19:30 op de omvormer kijken dus voor de bruto productie :) en niet naar de netto productie op je slimme meter.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 15-06-2019 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Megalodon_67 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:53:
Ik lees hier een paar keer dat 6 panelen eigenlijk niet goed werkt op een stringomvormer.
Het gaat om de trap die je volgt:
Slechts - slechter - slecht - voldoende - goed - beter - best

Sommige hier spreken sneller in de overtreffende trap en noemen iets slecht terwijl het gewoon goed is, maar niet ideaal. Ik ben dus wat milder.

Net als bij WP's:
HTV = voldoende
LTV = beter
VV = best

Dat wil dus niet zeggen dat HTV per definitie slecht is en dus een WP onmogelijk maakt, net zo min dus dat 6 panelen op een stringomvormer een slechte installatie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:33:
[...]

Ik wek 21/22 op en verbruik 8/9 duizend.
Moet nog eens een afdak maken voor camper dus kan nog 2/3 bij komen in toekomst als ik zin heb.
21/22 ? Hoe blijf je bij die opwek onder de 40A ? Of heb je een zwaardere aansluiting ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Megalodon_67 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:53:
Ik lees hier een paar keer dat 6 panelen eigenlijk niet goed werkt op een stringomvormer. Mijn situatie:
6 x 325 Wp JA Solars half cell op een GoodWe NS1500-NS, oriëntatie 190 graden zuid, dakhoek ca. 40 graden, eerste 2,5 uur schaduw. Ik monitor meerdere systemen in de regio via PV Output met nagenoeg dezelfde oriëntatie en ik doe niet onder qua efficiency sinds de start 29 maart. Geen idee of ik een uitzonderingsgeval ben en mazzel heb of dat het allemaal wel meevalt in het algemeen en dat 6 panelen eigenlijk helemaal geen probleem moet zijn voor een stringomvormer.
Nee geen uitzondering, 6 panelen op de goodwe ns kan prima, die heeft een mpp range die begint bij 80V dus 4 zou nog gaan.
Maar niet iedere omvormer heeft dat,de meeste beginnen bij 120-150V, en weet jij wat daar aan hangt bij die buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:10:
Maar niet iedere omvormer heeft dat,de meeste beginnen bij 120-150V, en weet jij wat daar aan hangt bij die buurman?
Ja, bij 4 van de 5 systemen die ik monitor staat het merk en type omvormer (met muis boven het aantal kW's hangen en een pop-up venstertje verschijnt), bij eentje alleen het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Megalodon_67 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Ja, bij 4 van de 5 systemen die ik monitor staat het merk en type omvormer (met muis boven het aantal kW's hangen en een pop-up venstertje verschijnt), bij eentje alleen het merk.
Het ging om deze buren
Michiel193 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Dan zullen deze (schaam)panelen van de woningbouw wel geen string omvormers hebben. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/xpq0ls.jpg

(niet mijn wijk, maar wel in de buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Moet je bij mij niet kijken want heb zomaar wat ingevuld.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:59:
[...]

21/22 ? Hoe blijf je bij die opwek onder de 40A ? Of heb je een zwaardere aansluiting ?
Brede spreiding qua opwekking. En ik tik wel eens naar 27 ampère inderdaad op 3×25 aansluiting.
Maar met aftrek eigen gebruik blijft alles heel tot nu toe....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
LooneyTunes schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:04:
Dan zullen deze (schaam)panelen van de woningbouw wel geen string omvormers hebben. ;)

[Afbeelding]

Bij zo een klein systeem lijkt een microomvormer (van bijv enphase) me voordeliger, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
LooneyTunes schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:04:

[Afbeelding]

Ja hoor, speciale 0.7 kW omvormers.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw