Gisteravond de laatste 6 panelen erbij gelegd en ben nu klaar!BigEagle schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:46:
Zo, de eerste 6 zijn geplaatst!Valt wel tegen zeg, het is nog een aardige klus zo...
Zeker als je alles netjes wilt wegwerken.
Dit was enkele weken geleden: geen mollen in de tuin, maar de kabels netjes wergwerken op minimaal 60cm diepte. De 3 fase kabel is een YMVK-AS en de aardedraad (6mm2) komt in een slagvaste buis.
[Afbeelding]
En dan netjes langs de regenpijp omhoog.
[Afbeelding]
Kwam er ook gisteren achter dat er twee dakpannen deels kapot waren, net als drie nokvorsten. Gelijk maar even vervangen...
Er liggen dus 3 zonnepanelen boven de dakkapel...
[Afbeelding]
...en drie eronder.
[Afbeelding]
Deze panelen 'kijken' allemaal naar het oosten.
De details
Ik heb URE Peach 310Wp panelen, full black, black busswire (F7M310H7A).
Elk paneel is aangesloten op een Enphase iQ7. Alle iQ7's zitten op de bovenste rail, hier zie er twee:
[Afbeelding]
De lasdozen zitten vol met hars. Elke rail is aangesloten op de aarding via een aparte aardedraad. Deze aardedraad (6mm2) zit direct op de aardpen in de meterkast.
In de meterkast heb ik een Enphase Q-relay 3P en Envoy S geplaatst.
Eind deze week hoop ik er achter ook 2x 3 geplaatst te hebben (westen). Ondanks dat de panelen pas om 14:00 uur werden aangesloten op de iQ7's, toch al 0,84kWh teruggeleverd volgens de DSMR-reader.
Dan heb ik op fase L1 de 6 zonnepanelen op de voorkant zitten, op fase L2 de 6 zonnepanelen van de achterkant. En fase L3 trek ik al deels door naar het schuurdak en garagedak voor volgend jaar. Daar kunnen ook nog 6 panelen.![]()
Nog fuckups te melden ter 'leering ende vermaeck'?
Ja, had bij 1 iQ7 de plus en min verkeerd gestekkerd en aangesloten. Deze kwam dus niet tevoorschijn in de Enphase toolkit. Was gelukkig snel verholpen en dan ben je blij dat je zo bij elke iQ7 kan op het dak van de dakkapel...
Alle 12 URE zonnepanelen van 310Wp zijn nu aangesloten! Was achteraf gezien wel een grote klus, zeker omdat ik ook alles netjes wilt bevestigen en veilig wil werken. Maandag breng ik de steiger terug en zal dan melden wat dit gekost heeft.
Op naar volgend jaar: schuur- en garagedak voorzien van zonnepanelen...
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...