Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn op dit forum die mij kunnen helpen met onderstaand issue.

Om het ontwerp van onze nieuwe aanbouw, waarvan ik de zichtkant van het dak vol met panelen wil, er door te krijgen bij de Welstandscommissie, moesten we toezeggen dat dit een indak set gaat worden, waarbij het gehele dak uit panelen moet bestaan.

Dus daar zitten we nu mee! 8)7
Nadelen zijn volgens mij dat de opbrengst lager is, het brandgevaarlijker is en dat ik maar 1/3 van de BTW terug kan krijgen. Voordeel is en dat ben ik met de Welstand eens, dat het mooier is.

Ik zoek een manier om panelen iets van het dak af te plaatsen waardoor je meer ventilatie hebt, het beschouwd wordt als panelen op i.p.v. in dak én het geheel daarmee veiliger wordt, terwijl het optisch nog steeds naar wens van mijn vrienden van de welstand is..

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het dakoppervlak is 4,25 x 11,5 in een hoek van 45graden pal op het zuiden zonder schaduw.
We krijgen LTV vloerverwarming en een warmtepomp.

Wat raden jullie me hierin aan? Ik zoek een opbrengst van +8000wp voor nu en in de toekomst.

Hoor graag jullie ervaringen en advies!

Mvg. De Wal

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:58
Zolang je geen dakpannen/vul andere bekleding aan eronder hebt zal de bd het als indak zien ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
Ik heb hier een aantal jaar terug GSE-indak platen gemonteerd als onderconstructie. Die liggen op de panlatten zodat daaronder nog ventileert. Hiervoor hebben ze ook een grote opening midden in de plaat waar eventueel water omheen geleid word.

Niet mijn dak maar wel de GSE:
Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.windandsun.co.uk%2Fmedia%2F293024%2FGSE_Integration_Integrated_Solar_PV_Mounting_System_Install_02.jpg%3Fwidth%3D800&f=1

Je kunt er wel een EPDM-achtige afdichting onder maken als dakbedekking maar dan ben je de volledige ventilatie van je deconstructie ook kwijt en dan nog is het twijfelachtig hoe de BD het ziet...

[ Voor 20% gewijzigd door Stanley22_7 op 15-06-2019 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:18
Hier heb ik een indak systeem met links en rechts 2,5 dakpan ernaast. Als ik het me goed herinner van de gesprekken toen is het ook van dakrand tot dakrand te maken met gezette eindstukken voor de windveren.

Het systeem zoals het hier op het dak ligt tussen de pannen heeft de volgende opbouw

isopanelen
OSB platen
Bitumenlaag over de OSB
rails erop gemonteerd
panelen liggen in de rails

Aangezien de panelen niet de waterkerende laag vormen (ook zonder panelen is het dak waterdicht) wordt het door de belastingdienst als een opdak systeem gezien.

Weet even niet waar in NL je zit, dit is regio Eindhoven-Weert-Helmond. Bedrijf zit ook hier in de regio.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2FHfxmD/170.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pWxWVFJ/203.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door pokkie78 op 15-06-2019 08:51 ]

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wel bijzonder, het plaatsen van zonnepanelen is vergunningvrij. Mag tot op de dakrand bij een schuin dak. Welstand heeft hier niks over te zeggen. Je had beter gewoon een pannendak aangevraagd waar je zelf pv op gaat leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hsb-3 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:40:
Wel bijzonder, het plaatsen van zonnepanelen is vergunningvrij. Mag tot op de dakrand bij een schuin dak. Welstand heeft hier niks over te zeggen. Je had beter gewoon een pannendak aangevraagd waar je zelf pv op gaat leggen..
Bij een beschermd dorpsgezicht gelden andere regels.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
ArthurMorgan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:44:
[...]

Klopt, dat is precies het issue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
ArthurMorgan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:44:
[...]

Die informatie stond er niet bij, in dat geval heb ik niks gezegd.
Er zijn welstandscommissies die vergunningvrije onderdelen nog proberen te sturen, en dacht dat dit er dan ook een van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pokkie78 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:35:
Hier heb ik een indak systeem met links en rechts 2,5 dakpan ernaast. Als ik het me goed herinner van de gesprekken toen is het ook van dakrand tot dakrand te maken met gezette eindstukken voor de windveren.

Het systeem zoals het hier op het dak ligt tussen de pannen heeft de volgende opbouw

isopanelen
OSB platen
Bitumenlaag over de OSB
rails erop gemonteerd

Aangezien de panelen niet de waterkerende laag vormen (ook zonder panelen is het dak waterdicht) wordt het door de belastingdienst als een opdak systeem gezien.

Weet even niet waar in NL je zit, dit is regio Eindhoven-Weert-Helmond. Bedrijf zit ook hier in de regio.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi systeem! Stuk pragmatische ook dan die indaksystemen...

Wat zeiden ze trouwens over ventilatie? Kan me voorstellen dat het daarvoor beter was geweest als de rails verticaal hadden gelopen.

Zonder rails kan ook trouwens, de staaldaksystemen zijn ook voorzien van dichtingen en kunnen in principe recht op de waterdichte onderlaag geschroef worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl

isopanelen
OSB platen
Bitumenlaag over de OSB
rails erop gemonteerd

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeker mooi gedaan! 27 panelen dus, er had niet nog een rij bij gepast? :P
Heb je in de keuze voor je panelen nog rekening gehouden met de manier waarop je ze ging leggen?
Niet mijn regio, Friesland namelijk, maar wel nuttige info, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 21:20

isopanelen
OSB platen
Bitumenlaag over de OSB
rails erop gemonteerd

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk bedrijf is het geweest, ben ook opzoek naar een oplossing indak IPV vervangen dakpannen.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
DeWâl schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:56:
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn op dit forum die mij kunnen helpen met onderstaand issue.

Om het ontwerp van onze nieuwe aanbouw, waarvan ik de zichtkant van het dak vol met panelen wil, er door te krijgen bij de Welstandscommissie, moesten we toezeggen dat dit een indak set gaat worden, waarbij het gehele dak uit panelen moet bestaan.

Dus daar zitten we nu mee! 8)7
Nadelen zijn volgens mij dat de opbrengst lager is, het brandgevaarlijker is en dat ik maar 1/3 van de BTW terug kan krijgen. Voordeel is en dat ben ik met de Welstand eens, dat het mooier is.

Ik zoek een manier om panelen iets van het dak af te plaatsen waardoor je meer ventilatie hebt, het beschouwd wordt als panelen op i.p.v. in dak én het geheel daarmee veiliger wordt, terwijl het optisch nog steeds naar wens van mijn vrienden van de welstand is..

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het dakoppervlak is 4,25 x 11,5 in een hoek van 45graden pal op het zuiden zonder schaduw.
We krijgen LTV vloerverwarming en een warmtepomp.

Wat raden jullie me hierin aan? Ik zoek een opbrengst van +8000wp voor nu en in de toekomst.

Hoor graag jullie ervaringen en advies!

Mvg. De Wal
Kijk even in mijn foto album hier op tweakers, dan zie je hoe ikhet opgelost bij nieuwbouw. Feitelijk heb ik een dak waarop zonnepanelen liggen, los van het dak. Aangevuld met 6 collectoren in dezelfde maat (hrsolar).

Grootste uitdaging is de maatgeving van je dak, bij mij heeft de architect in de ontwerpfase daar rekening meegehouden en was het niet veel werk om wat rest stukken op te vullen met zink en een randje epdm vanaf de nokvorst. Als je niet echt lekker uit komt qua maten, wordt het echt lastig.

Je hebt ook sip sandwitch panelen voor de isolatie waar de panelen al op zitten, weet even het merk niet, maar vind je ongetwijfeld met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
Mooi gedaan, superstrak! Dit werd dus beschouwd als op ipv in dak?
6 collectoren zijn best veel toch? En dan heb je er een ww warmtepomp erbij. Is dat allemaal nodig of had je dat met de kennis van nu anders ingericht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Pragmatisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mBIPNsQIe17Cnjb0kD7OuwVC/thumb.jpg

Sandwich paneel als dak (wat dus al waterdicht is).

Daarop met rails de panelen. En dakpannen op het sandwich paneel.

In feite 2 daken op elkaar.

Alleen de goot is dan een uitdaging. Maar wel te doen. Geen idee of zoiets ook bij jou kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
DeWâl schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:31:
6 collectoren zijn best veel toch? En dan heb je er een ww warmtepomp erbij. Is dat allemaal nodig of had je dat met de kennis van nu anders ingericht?
@jerh (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
gewoon onder je gse systeem dikkere stoflatten monteren, dan panlatten en een goed ventilerende nokpan. werkt prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
DeWâl schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:31:
Ik had een welstandscommisie die heel blij was met het ontwerp van het huis, de grond had 49 maanden te koop gestaan en alle voorgaande plannen waren afgewezen. Het perceel is relatief ongunstig qua ligging en daar moet je dan met je huis wat van maken. Bij de aanvraag zat een impressie van hoe het dak er uit zou zien en daar is niet verder op doorgevraagd, want pv vergunningsvrij.

Als ik het opnieuw mocht doen, tja.... Ik ben tevreden over hoet het functioneert. Ik had dan ongetwijfeld de ruimte waarin alle techniek staat anders ingericht. Mijn vrouw verwachtte een bijkeuken en noemt het nu de technische ruimte met 3 planken voor haar.

Het huis is in 2014/15 gebouwd, dus alles in nu weer verder. Ik heb wel bewust voor een bodem wp gekozen ivm zekerheid van warmtelevering, was destijd ook niet veel duurder (pre subsidie en grijze import tijd) dan een l/w variant. En ik was bij een nieuw ontwerp denk ik (weet ik niet zeker) voor twee boiler gegaan, een kleiner prio boiler voor sww en een grote buffer, ipv 1x 800 liter zoals ik nu heb. Maar het systeem werkt nu simpel en doeltreffend (en bevalt en is zuinig), dus ja of er veel verbetering mogelijk is, maar de vraag.

Wat ik zeker hetzelfde zou doen, is de zink afwerking, dat is veel mooier geworden, dan we toen dachten en de verholen goot voor de regen afwerking is ook heel mooi uitgevallen.

Ik zou zeggen kijk met je architect goed naar de maten en wat er mogelijk is. BIj ons is de maatvoering gebasseerd op de pv panelen en de click brick stenen die voor de gevel gebruikt zijn. Die zijn voegloos, dus is de maatvoering ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
@jerh bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik snap je keuze destijds voor een ww warmtepomp. Ik sta nu voor de keuze en met het aanbod van nu én de verhouding subsidie tov aanschafprijs is dit lastiger. Of eigenlijk niet en wordt het een lw warmtepomp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
DeWâl schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:56:
@jerh bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik snap je keuze destijds voor een ww warmtepomp. Ik sta nu voor de keuze en met het aanbod van nu én de verhouding subsidie tov aanschafprijs is dit lastiger. Of eigenlijk niet en wordt het een lw warmtepomp..
Financieel lijkt mij dat op dit moment ook de beste keuze. Er is alleen bij nieuwbouw geintegreerd in het ontwerp met een relatief goedkope boring een directie aanleiding voor een w/w wp.

En als geluid richting buren etc een probleem is. In alle andere gevallen is een l/w wp een slimme keuze. En bij een winter die 2 maanden -10 geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Wat zeiden ze trouwens over ventilatie? Kan me voorstellen dat het daarvoor beter was geweest als de rails verticaal hadden gelopen.
Er zit ruimte tussen de panelen en de bitumen/epdm laag, hierdoor vind een natuurlijke trek plaats zoals dat ook onder de pannen door het geval is. Essentieel hierbij is wel dat het dak aan de nokzijde goed ventilerend opgebouwd is.

De panelen zijn in de rails gelegd, niet op de rails. Hierdoor zijn verticale rails niet mogelijk. Dit was bij ons het maximale wat erop paste met nog wel een randje dakpan links en rechts (zodat vanaf de kopgevels het beeld met kantpannen op het voor en achterdak gelijk bleef).

Bedrijf wat het heeft uitgevoerd is HD Solar uit Someren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonade
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 07:31
Ik was wel gecharmeerd van https://beausolar.eu/ , ze werken met alu profielen waar de panelen in liggen en werken af met plaatmateriaal dat lijkt op panelen.

We zijn zelf uiteindelijk voor op-dak gegaan ivm complete renovatie dak.

PVOutput 15125 Wp op SE15k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
@pokkie78
heb je misschien een foto van het eindresultaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 21:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wij aankomende week een dak op basis van SCX Solar Soloroof HE. Dat is een eenvoudig systeem waarbij de zonnepanelen op profielen worden gemonteerd en via T-profielen op de bovenzijde waterdicht worden gemaakt. Wij krijgen het op een kapschuur die open is aan de voorkant, dus de ventilatie is in ons geval beter dan bij opdakmontage. De profielen komen direct op de gordingen van het dak.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.scx-solar.eu/wp-content/uploads/2019/05/Hogerheide-Coppens-SCX-Solar-760x406.jpg

SCX Solar legt naar eigen zeggen 700 geïntegreerde PV-daken per jaar. Als die massaal in de fik vliegen hadden we dat nu wel geweten, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
lemonade schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:06:
Ik was wel gecharmeerd van https://beausolar.eu/ , ze werken met alu profielen waar de panelen in liggen en werken af met plaatmateriaal dat lijkt op panelen.

We zijn zelf uiteindelijk voor op-dak gegaan ivm complete renovatie dak.
Je logging is gestopt sinds 08/04/18.
Kan dat?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonade
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 07:31
AUijtdehaag schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:05:
[...]

Je logging is gestopt sinds 08/04/18.
Kan dat?
Klopt, ik had deze opgezet maar blijkt te onbetrouwbaar, moet nog iets anders verzinnen :) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1721977

PVOutput 15125 Wp op SE15k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pokkie78
DeWâl schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:18:
@pokkie78
heb je misschien een foto van het eindresultaat?
In de avondzon van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LNX3JJL/IMG-20190617-203737.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KjtGqRF/IMG-20190617-203820.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
Hartelijk dank @pokkie78 ! Ziet er keurig uit!

Pagina: 1