Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 08:45
Ik wil op en bij mijn huis (bouwjaar 1900) een aantal zonnepanelen plaatsen. Jaarverbruik is ongeveer 2000 - 2200 kWh, dus ik zou ongeveer 8 panelen van 320wp nodig hebben om dit te dekken.

Nu wil ik 2 setjes van 4 panelen plaatsen, met een micro-omvormer. De eerste set op het dak van het huis, oriëntatie recht op het zuiden. Hier heb ik 120 cm aan bitumen voordat de dakpannen beginnen, dus zou daar de panelen landscape willen plaatsen op Flatfix (normaal of eco) platte dak schansen. Echter loopt dit dak al in een hoek, dus de panelen komen dan op >20 graden te liggen. Kan dit kwaad?

De tweede set op het schuurtje, oriëntatie flexibel meet logisch is 2 schansen van 2 panelen op het zuiden. Schuurtje is te klein voor een West-Oost opstelling, lijkt mij.

Vragen:
- Kan het plaatsen op een schuin dak kwaad?
- Zou een west-oost opstelling echt te klein zijn voor het schuurtje
- Kan ik 2 sets van 4 panelen via een micro-omvormer (AP QS1) via 1 groep plaatsen?

Aantekening bij laatste vraag. Ik wil ze plaatsen op de elektra van de schuur, deze heeft een eigen groep (16A, kabel loopt van meterkast direct naar de schuur, daar zit een 1-groep groepenkast).

Verbruikers in de schuur:
- koelkast / vriezer
- Airco (deze trekt max 1,09 kW)

Ik wil de panelen dan plaatsen via een PV verdeler.

Zie de foto's van de situatie:

Dak-1

Dak-2

Afmetingen schuurtje: 3,8 meter lang, smalste stuk 2,1 meter breed, breedste stuk 2,6 meter breed.

No Shame, only Fame!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
reneeke1970 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:43:
[...]

Vind je gedachtegang best oke. Op dak zou ik rails gewoon zo op dak schroeven, hangt schuim genoeg lijkt het op foto. Scheelt ook weer ballast.
Op schuur zou ik ook gebruik maken van de reeds aanwezige schuinte ,als het minder omhoog steekt is het optisch toch wat leuker.
Goede optie. Alleen ik weet niet wat er direct onder de bitumen zit. Daarnaast zet ik toch vraagtekens bij de waterdichtheid.

Voordeel van losse beugels is dat het makkelijk mee verhuisbaar is (zie mij hier geen jaren wonen namelijk)

De schuinte van de schuur loopt naar het westen, en is slechts een paar graden. Optisch maakt mij niet zo heel veel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Marcusso op 12-06-2019 09:03 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Meestal mag je platdak systemen plaatsen tot en hellingshoek van max 5 graden.

De aankomende kabel van de schuur op een PV verdeler / extended mK zetten, en dan de schuur op een groep, en de omvormer op een groep.

De meeste O-W systemen zijn 2,2 meter werkend. Je zou een van der valk met betonblokken kunnen toepassen ( is nog wel verkrijgbaar, moet er even om vragen) dan kan je de beton blokken iets naar binnen plaatsen. Het steekt dan wel een beetje over... dus niet heel hoge WAF.

[ Voor 84% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2019 17:46 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:16
Marcusso schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:00:
[...]

Goede optie. Alleen ik weet niet wat er direct onder de bitumen zit. Daarnaast zet ik toch vraagtekens bij de waterdichtheid.

Voordeel van losse beugels is dat het makkelijk mee verhuisbaar is (zie mij hier geen jaren wonen namelijk)

De schuinte van de schuur loopt naar het westen, en is slechts een paar graden. Optisch maakt mij niet zo heel veel uit.
Shell heeft hele goeie bitumen kit, word vaker zo gemonteerd, zijn ook speciale beugels voor met brede voetjes. Op dit dak blijft toch geen water staan dus risico is klein. Maar jij mag van mij ook met stoeptegels sjouwen, werkt ook goed, maar omdat je panelen dan wel aardig schuin komen wel meer ballast nemen dan gebruikelijk.
Ik heb hier ook panelen onder vijf graden en dat werkt prima, twee keer per jaar de vogelpoep eraf wassen. Want echt schoon spoelen dat gebeurt niet meer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Andre1973 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:41:
Meestal mag je platdak systemen plaatsen tot en hellingshoek van max 5 graden.

De aankomende kabel van de schuur op een PV verdeler / extended mK zetten, en dan de schuur op een groep, en de omvormer op een groep.
Dus dit niet achter de huidige groep plaatsen, maar in plaats van? Zal morgen wel even een foto maken van de 'groepenkast' in de schuur eventueel.
reneeke1970 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:46:
[...]

Shell heeft hele goeie bitumen kit, word vaker zo gemonteerd, zijn ook speciale beugels voor met brede voetjes. Op dit dak blijft toch geen water staan dus risico is klein. Maar jij mag van mij ook met stoeptegels sjouwen, werkt ook goed, maar omdat je panelen dan wel aardig schuin komen wel meer ballast nemen dan gebruikelijk.
Ik heb hier ook panelen onder vijf graden en dat werkt prima, twee keer per jaar de vogelpoep eraf wassen. Want echt schoon spoelen dat gebeurt niet meer.
Ik zal het overwegen, bedankt! Ik had begrepen dat panelen onder een hoek van 35 - 40 het beste presteren. Ik zal eens een berekening maken onder welke hoek het dak van het huis staat.

De schuur zou ik wel eventueel zo kunnen monteren? Daar ligt het bitumen op een houten plaat van iets van 3 centimeter dik. Dan zou ik dus de hele dag dus zon vangen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Laat de kabel naar de schuur eerst aankomen op een hoofdschakelaar, en dan daar achter parallel een automaat voor de omvormer en een voor de schuur zelf.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
De schuur zou ik ook kunnen voorzien van betonvoeten. Bijvoorbeeld de 7 graden versie.

Deze kan ik dan richting WZW leggen, met 4 panelen.

Het lijkt me dat er dan ook productie zal zijn als de zon er vanaf het zuiden op komt draaien, maar zal ik dan veel inleveren in vergelijking met plaatsing van 2 rijen van 2 panelen richting zuiden? Daar kan ik evt de 15 graden betonvoet voor gebruiken.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Ik heb de helling van de schuur nog even gemeten, is 4 graden afschot.

Mijn keuzes:
  • Betonvoeten op 7 graden, dus totale hoek 11 graden, 94% rendement*
  • Direct op de bitumen met Clickfit, dus op 4 graden, 91% rendement*
De ligging van de zonnepanelen zal WZW zijn.

Ik weet niet echt wat te kiezen. Neig naar de betonvoeten, maar die optie is wat duurder + moet die dingen halen. Clickfit kan ik laten bezorgen.

Wat zouden jullie doen?

*Volgens de solar consult app.

No Shame, only Fame!

Pagina: 1