Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Nee, ik zei elke pv een eigen groep, dat is wat anders, als het niet anders kan zou ik dus een 6A tussen de kabel van de soladin zetten just in case. De kans dat er Echt iets gebeurd is al klein maar dan gaat bij probleem soladin de 6A er uit, en bij probleem andere omvormer 16+2,5A dus dan overbelast je geen kabels.CurlyMo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:02:
[...]
Jij zei zelf dat het met een verdeelkast niet ging werken? Lijkt me overigens dat wanneer je een Soladin wil beschermen je max 5A wil. De andere omvormer doet max. ~ 3000W dus dat moet dan 14A zijn.
Gezien pv het voltage altijd iets verhoogd kan je best 230V aanhouden
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
lol, waarom denk je dat je hier een makkelijk antwoord kunt vinden.Pakhaas schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:28:
Maar als ik het nu niet zelf wil maken? Want 241 euro netto is nou ook het geld niet. Is dan die optie die ik gaf goed?
we zijn er erg goed in om het juist zo moeilijk mogenlijk te maken.
dat flatfix eco spul is redelijk genoeg.
voor meer info:
https://www.esdec.com/flatfix-eco/
wel genoeg stoeptegels regelen (gratis via marktplaats is vaak geen probleem).
ballast is zeker nodig.
verder ik vind het niet slim om spullen bij 2 leveranciers te halen.
haal dat gewoon bij 1 leverancier, genoeg installateurs die wel even een setje voor je samen willen stellen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja helaas erg duur. Dan kan ik beter een JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp voor 182 nemen. Is geen poly maar ik had iets van 140 euro voor 330Wp gezien een tijdje terug voor een poly.
Dat was deze, kan hem alleen even niet voor 140 vindenSen schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:15:
[...]
Ja helaas erg duur. Dan kan ik beter een JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp voor 182 nemen. Is geen poly maar ik had iets van 140 euro voor 330Wp gezien een tijdje terug voor een poly.
https://solargarant.nl/pr...r-330wp-poly-zonnepaneel/
1 PVoutput . Dongen NB
Houd wel rekening mee de korte kabels die er op zitten met aansluitmogelijkheden. Ze zijn maar 30 en 40cm lang.Sen schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:15:
[...]

[ Voor 106% gewijzigd door Marked op 03-05-2019 22:38 . Reden: Eigen topic aangemaakt ]
[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 04-05-2019 08:33 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat lukt niet zonder actieve componenten. Met wat mosfets zou het kunnen denk ik, aangenomen cos phi=1.CurlyMo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:56:
[...]
Hoe dwing je bij wisselstroom dan af dat je vermogen het juiste pad volgt?
Een omvormer meet de momentane spanning en nuldoorgang, gebruikt dat om de h-brug wisselrichter te synchroniseren en duwt daarmee de stroom altijd de goede kant op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wil graag een feedback op laatste offerte.
Offerte zelfstroom
Ja die ja. Ik heb ze inmiddels ook voor iemand een beetje lager gemaakt. Met achterkant 24cm Die zijn iets platter en lichter..Possible schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:06:
@AUijtdehaag @migjes @Pakhaas
Deze toch ?
Atomic2005 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Met de groeten van @Atomic2005 uit Friesland
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ik ben sinds een weekje online met 7 QCELL panelen (3x 300wp black en 4x325wp half cell) met APS YC600 micro omvormers en ECU-R monitoring kastje. Allemaal zelf geïnstalleerd op plat dak met montage systeem van chiko solar. De schans van 4 heeft last van schaduw door een muur op de west kant. Foto's:

Het ECU-R kastje haalt de data op van de omvormers via zigbee. Het kastje zelf hangt op internet via ethernet kabel of wifi. Nadat alles aangesloten was kon ik op de private wifi van het ECU kastje verbinding met de ECU APP. Je krijgt dan in de app lokaal data te zien van je opbrengst. Als je vervolgens een account aanmaakt (dat hoort via je installateur te gaan, maar ik kon moeiteloos mezelf als installateur registreren) voor de EMA website https://apsystemsema.com dan kun je daar ook alle statistieken terug zien. Het ECU-R kastje upload vanzelf alle data daarheen. Er is daarvoor ook een tweede app, namelijk de EMA APP. Die haalt de data vanuit de cloud, dus die werkt ook als je niet op die private wifi van het ECU-R kastje zit.
Ik wilde vervolgens nog een koppeling met PV Output maken, maar in tegenstelling tot de APS YC500 (de oude versie), kon ik voor de YC600 geen bestaande manier vinden om data door te sturen nar PV Output. Ik heb daarom zelf een python scriptje geschreven hiervoor.
Het is mij niet gelukt om op lokaal netwerk het ECU-R kastje uit te lezen. Vanuit mijn eigen netwerk kan ik het ding wel pingen maar er staat verder geen enkele poort open. Vanuit het private wifi netwerk is er een web based configuratie mogelijk en kun je een tcp connectie maken om data op te halen. Ik heb het verkeer van de ECU APP gesnift maar dit lijkt geen eenvoudig uit te lezen data. Het lijkt een serial over wifi verbdining of iets dergelijks te zijn.

Gelukkig vond ik een api om via de EMA website data op te kunnen halen. Hiermee heb ik mijn scriptje geschreven, die ik graag met jullie wil delen: https://github.com/willemstoker/aps-to-pvoutput
En hier het resultaat: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=73836&sid=65518
Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.
https://www.solarvoordeelshop.com/index.php
Ik heb er een maand geleden 8 stuks JAsolar 325Wp halfcell ( langekabel ) besteld.
https://www.solarvoordeel...-cabel&controller=product
Maar na veel beloftes en toezeggingen ( per telefoon ) met tevens "zekere" bezorg data heb ik nog nada
zonnepanelen ontvangen ( natuurlijk al wel betaald via Ideal )
Ik heb ze daar besteld omdat ze bij Winkelman uitverkocht waren ( inmiddels al weer ruim op voorraad

en voor de lage prijs plus dat het de uitvoering was met de langere aansluit kabels wat goed uit kwam
want ik leg ze in landscape en dat zijn normaal met die halfcell panelen de kabeltjes tekort.
Lastig is ook dat dat heerschap ( eenmanszaak ) totaal niet reageert op email en berichten via
de webshop.
Vraag, ben ik gewoon ongeduldig, of ............

Edit;
De zonnepanelen zijn inmiddels netjes bezorgd, er was een leverings-achterstand.
[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 19-05-2019 11:34 ]
Dat zou kunnen helpen, en omdat de laatste paar dagen ik enkel nog de voicemail per telefoonMegalodon_67 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:15:
@PClop. Ik zie dat hij aspirant lid is bij Webwinkelkeur. Hij zal dus graag hebben dat daar positieve reviews staan. Wellicht handig dat je jouw ervaring met dit bedrijf daar toevoegt, dat zou de service kunnen bespoedigen. Ik zelf zou 'm na een maand de wacht aanzeggen, binnen een paar dagen leveren of geld terug.
krijg te horen, heb ik gisteren al via mijn bank een betaal verzoek gedaan via email en webshop bericht.
We zien wel ( hij kan het ook gewoon razend druk hebben, maar dan nog. )
Ik had exact dezelfde panelen in bestelling staan. Bij mij zouden ze vorige week afgeleverd worden, maar de installateur belde al dat het een week later werd vanwege vertraging bij levering. Ik gok dat er niets aan de hand is maar gewoon vertraging vanwege interesse in dit paneel in de gunstig tijd om aan te leggen.PClop schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:55:
Is er hier iemand die ervaring heeft met Solarvoordeelshop.
https://www.solarvoordeelshop.com/index.php
Ik heb er een maand geleden 8 stuks JAsolar 325Wp halfcell ( langekabel ) besteld.
https://www.solarvoordeel...-cabel&controller=product
Maar na veel beloftes en toezeggingen ( per telefoon ) met tevens "zekere" bezorg data heb ik nog nada
zonnepanelen ontvangen ( natuurlijk al wel betaald via Ideal )
Ik heb ze daar besteld omdat ze bij Winkelman uitverkocht waren ( inmiddels al weer ruim op voorraad)
en voor de lage prijs plus dat het de uitvoering was met de langere aansluit kabels wat goed uit kwam
want ik leg ze in landscape en dat zijn normaal met die halfcell panelen de kabeltjes tekort.
Lastig is ook dat dat heerschap ( eenmanszaak ) totaal niet reageert op email en berichten via
de webshop.
Vraag, ben ik gewoon ongeduldig, of ............naar de centjes.
Ik ben ze vandaag zelf aan het installeren op een plat dak. Prima werk voor de zaterdag alleen die regenbuien de hele tijd zijn wel kak.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
ik heb op dit moment 6 lg 285watt panelen liggen pal op zuid op een solis 1500 omvormer, geen schaduw
ik wil dit gaan uitbreiden, vernieuwen
ik dacht zelf aan:
10x nieuwe Longi Solar LR6-60PB-300M Full Black Perc 300Wp
4 panelen komen soms in de schaduw door de dakkapel dus daarom 4 x Tigo TS4-R-Optimizing er bij
een nieuwe omvormer de Solax X1 Boost X1-4.2-T met 2 mppt
de 6 LG panelen die er al lagen worden verplaats naar , jawel de noord kan van het huis op 30 graden .
alle panelen worden op 1 omvormer aangesloten
de 10 panelen op zuid op een mppt
en de 6 panelen op noord op een mppt
zal dit gaan werken?
wat zou de jaaropbrengst zijn?
Wat zijn de hellingen?jeroenvervuren schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:03:
kan iemand mij helpen:
ik heb op dit moment 6 lg 285watt panelen liggen pal op zuid op een solis 1500 omvormer, geen schaduw
ik dacht zelf aan:
4 panelen komen soms in de schaduw door de dakkapel dus daarom 4 x Tigo TS4-R-Optimizing er bij
de 6 LG panelen die er al lagen worden verplaats naar , jawel de noord kan van het huis op 30 graden .
zal dit gaan werken?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Maar jij heb ze dus al via een andere leverancier, gaaf, en zijn de kabels ookGAEvakYD schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:00:
[...]
Ik had exact dezelfde panelen in bestelling staan. Bij mij zouden ze vorige week afgeleverd worden, maar de installateur belde al dat het een week later werd vanwege vertraging bij levering. Ik gok dat er niets aan de hand is maar gewoon vertraging vanwege interesse in dit paneel in de gunstig tijd om aan te leggen.
Ik ben ze vandaag zelf aan het installeren op een plat dak. Prima werk voor de zaterdag alleen die regenbuien de hele tijd zijn wel kak.
idd zo lang als vermeld?
Mooi voor jou, veel plezier ermee.
Edit; net email contact gehad met Solarvoordeelshop, ( voor het eerst ) on tweakers doet wonderen gebeuren.
Vrijdag a.s. worden de zonepanelen bezorgd................ drie keer is scheepsrecht.
[ Voor 12% gewijzigd door PClop op 04-05-2019 16:04 ]
Ik heb volgens mij niet specifiek de long Cable variant, maar wel hetzelfde paneel. De kabels zijn wel te doen maar hadden van mij best 20 cm langer mogen zijn. Maar dat kan ook zijn dat ik voor het eerst zelf aan het aanleggen ben en soms met volgorde zit te kloten. Doorstekkeren van de panelen is goed te doen. Als de kabels langer zouden zijn dan had ik kabel over als de panelen vlak liggen. Nu is het net krap aan als ze al verbonden zijn, maar je wilt één paneel optillen dan gaat dat net. Om de verschillende rijen te verbinden moet ik wel een verlengkabel op maat makenPClop schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:06:
[...]
Maar jij heb ze dus al via een andere leverancier, gaaf, en zijn de kabels ook
idd zo lang als vermeld?
Mooi voor jou, veel plezier ermee.
Edit; net email contact gehad met Solarvoordeelshop, ( voor het eerst ) on tweakers doet wonderen gebeuren.![]()
Vrijdag a.s. worden de zonepanelen bezorgd................ drie keer is scheepsrecht.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Maar zijn die kabels elk ongeveer 1 meter of de één +/- 40cm en de ander +/- 30cm, dat isGAEvakYD schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:27:
[...]
Ik heb volgens mij niet specifiek de long Cable variant, maar wel hetzelfde paneel. De kabels zijn wel te doen maar hadden van mij best 20 cm langer mogen zijn. Maar dat kan ook zijn dat ik voor het eerst zelf aan het aanleggen ben en soms met volgorde zit te kloten. Doorstekkeren van de panelen is goed te doen. Als de kabels langer zouden zijn dan had ik kabel over als de panelen vlak liggen. Nu is het net krap aan als ze al verbonden zijn, maar je wilt één paneel optillen dan gaat dat net. Om de verschillende rijen te verbinden moet ik wel een verlengkabel op maat maken
wat het verschil maakt tussen long en normaal voor die halfcell panelen.
Mooi, ik heb ook een ecu-r met 2x yc1000 er achter hangen. Heb je scriptje op een ubuntu machine gezet, maar krijg gelijk een foutmelding:MethinX schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:00:
Goedemorgen,
Ik ben sinds een weekje online met 7 QCELL panelen (3x 300wp black en 4x325wp half cell) met APS YC600 micro omvormers en ECU-R monitoring kastje. Allemaal zelf geïnstalleerd op plat dak met montage systeem van chiko solar. De schans van 4 heeft last van schaduw door een muur op de west kant. Foto's:
[Afbeelding: 4x qcell]
[Afbeelding]
Het ECU-R kastje haalt de data op van de omvormers via zigbee. Het kastje zelf hangt op internet via ethernet kabel of wifi. Nadat alles aangesloten was kon ik op de private wifi van het ECU kastje verbinding met de ECU APP. Je krijgt dan in de app lokaal data te zien van je opbrengst. Als je vervolgens een account aanmaakt (dat hoort via je installateur te gaan, maar ik kon moeiteloos mezelf als installateur registreren) voor de EMA website https://apsystemsema.com dan kun je daar ook alle statistieken terug zien. Het ECU-R kastje upload vanzelf alle data daarheen. Er is daarvoor ook een tweede app, namelijk de EMA APP. Die haalt de data vanuit de cloud, dus die werkt ook als je niet op die private wifi van het ECU-R kastje zit.
Ik wilde vervolgens nog een koppeling met PV Output maken, maar in tegenstelling tot de APS YC500 (de oude versie), kon ik voor de YC600 geen bestaande manier vinden om data door te sturen nar PV Output. Ik heb daarom zelf een python scriptje geschreven hiervoor.
Het is mij niet gelukt om op lokaal netwerk het ECU-R kastje uit te lezen. Vanuit mijn eigen netwerk kan ik het ding wel pingen maar er staat verder geen enkele poort open. Vanuit het private wifi netwerk is er een web based configuratie mogelijk en kun je een tcp connectie maken om data op te halen. Ik heb het verkeer van de ECU APP gesnift maar dit lijkt geen eenvoudig uit te lezen data. Het lijkt een serial over wifi verbdining of iets dergelijks te zijn.![]()
Gelukkig vond ik een api om via de EMA website data op te kunnen halen. Hiermee heb ik mijn scriptje geschreven, die ik graag met jullie wil delen: https://github.com/willemstoker/aps-to-pvoutput
En hier het resultaat: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=73836&sid=65518
Traceback (most recent call last):
File "./apstopvoutput.py", line 72, in <module>
latestUpdate = readLastUpdate()
File "./apstopvoutput.py", line 26, in readLastUpdate
return datetime.strptime(datestring, "%Y%m%d %H:%M")
File "/usr/lib/python2.7/_strptime.py", line 328, in _strptime
data_string[found.end():])
ValueError: unconverted data remains:
Ik heb al even zitten kijken, maar ben helemaal geen programmeer held, heb jij (of anderen hier) een idee?
Tuurlijk werkt datjeroenvervuren schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:03:
kan iemand mij helpen:
ik dacht zelf aan:
zal dit gaan werken?
Zuid 3000 kWh+
Noord 55% tov van zuid

Dan krijg je zoiets. Als je een SMA neemt is 3.6 kW prima. Voor een goedkoper merk zou ik net een type zwaarder nemen omdat niet duidelijk is of meer dan de helft van het vermogen van de omvormer per mpp tracker kan worden gebruikt. Dus dan zit je op 4.2 kW.
Ik heb zelf een Solax en met een string van 7 stuks 310 Wp 60 cells panelen heeft ie bij zeer zware bewolking soms moeite om erbij te blijven (verlies op jaarbasis is te verwaarlozen, ik heb afgelopen jaar 5000 kWh geproduceerd met 4650 Wp). Als ik het nu moest beslissen zou ik liever een ander Chinees merk nemen. Goodwe, Growatt, Omnik.
edit: maar is het geen optie om de oude omvormer te houden?
Dan kun je een willekeurige 2.5 kW omvormer erbij kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 04-05-2019 18:20 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Had ik ook toen ik handmatig het lastupdate bestandje had gemaakt. Staan denk ik onzichtbare tekens oid in. Ik heb toen het scriptje even zo aangepast dat ie eenmalig altijd die write functie eerst aanroept, die schrijft datum en maakt het bestandje ook aan.jerh schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:08:
[...]
Mooi, ik heb ook een ecu-r met 2x yc1000 er achter hangen. Heb je scriptje op een ubuntu machine gezet, maar krijg gelijk een foutmelding:
Traceback (most recent call last):
File "./apstopvoutput.py", line 72, in <module>
latestUpdate = readLastUpdate()
File "./apstopvoutput.py", line 26, in readLastUpdate
return datetime.strptime(datestring, "%Y%m%d %H:%M")
File "/usr/lib/python2.7/_strptime.py", line 328, in _strptime
data_string[found.end():])
ValueError: unconverted data remains:
Ik heb al even zitten kijken, maar ben helemaal geen programmeer held, heb jij (of anderen hier) een idee?
Top, dat was het inderdaad. Snap niet dat het met zelf aangemaakte bestand niet ging, gewoon met vi gemaakt, dus daar zou ik geen rare tekens in verwachten. Het werkt nu. Nu in pvo output een geaggreerd systeem maken, dan staat alles mooi bij elkaar.MethinX schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Had ik ook toen ik handmatig het lastupdate bestandje had gemaakt. Staan denk ik onzichtbare tekens oid in. Ik heb toen het scriptje even zo aangepast dat ie eenmalig altijd die write functie eerst aanroept, die schrijft datum en maakt het bestandje ook aan.
Overigens zijn ze voor mij nog bezig bij aps, ik heb 2x yc1000 en 1x qs1 en in de wifi ap met lokale toegang zie ik module waardes van de qs1 wel, maar via ema niet. Het neemt wel weer het totaal qua kWh uren van alle systemen.
Ik zou een rapport per aps ook wel aardig vinden, maar dit zo te zien ook niet in ema.
Thx!
ik gok dat de ene 85cm is en de ander 75cm, of iets in die richting. De aansluitingen zitten in het midden van het paneel en met de een kan ik net onder de steun van het aangrenzende paneel komen. De ander is iets iets korter.PClop schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:41:
[...]
Maar zijn die kabels elk ongeveer 1 meter of de één +/- 40cm en de ander +/- 30cm, dat is
wat het verschil maakt tussen long en normaal voor die halfcell panelen.
Vandaag de eerste 13 panelen gelegd op het platte dak tegen het huis aan. Morgen aan de slag met nog eens 8 op het tuinhuis achter. Totaal 21 * 325 Wp bijleggen dit weekend.

[ Voor 26% gewijzigd door GAEvakYD op 04-05-2019 20:27 ]
Mooi dat het gelukt is. Ik heb nog een kleine aanpassing in het script gedaan zodat ie altijd zelf het bestandje aanmaakt als hij nog niet bestaat. Hopelijk vergemakkelijkt dat de installatie voor anderen wat.jerh schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:07:
[...]
Top, dat was het inderdaad. Snap niet dat het met zelf aangemaakte bestand niet ging, gewoon met vi gemaakt, dus daar zou ik geen rare tekens in verwachten. Het werkt nu. Nu in pvo output een geaggreerd systeem maken, dan staat alles mooi bij elkaar.
Overigens zijn ze voor mij nog bezig bij aps, ik heb 2x yc1000 en 1x qs1 en in de wifi ap met lokale toegang zie ik module waardes van de qs1 wel, maar via ema niet. Het neemt wel weer het totaal qua kWh uren van alle systemen.
Ik zou een rapport per aps ook wel aardig vinden, maar dit zo te zien ook niet in ema.
Thx!
Bedoel je dat je in de EMA niet per paneel de waardes kunt zien maar alleen het totaal? Ik had een soortgelijke probleem in de EMA. Ik kon namelijk wel de huidige aantal watt zien per paneel, maar bij 3 panelen die ik later had toegevoegd niet de totale stroom van de dag per paneel (zie wat ik bedoel in screenshot).

Omdat ik een installateur account heb kon alle inverters zelf koppelen en ben ik wat gaan rommelen in de instellingen in de website. Daar zag ik onder REMOTE CONTROL > ECU SETTING dat ze niet allemaal goed gelinkt waren. Ik heb toen van daaruit opnieuw gelinkt en toen was het probleem opgelost en was alles zichtbaar zoals hierboven.
Als je nog geen installateur account hebt, ik heb deze aangevraagd via https://emea.apsystems.com/nl/resources/register/ en daar werd verder niet zo moeilijk over gedaan. Vanuit dat account heb ik voor mezelf een customer account aangemaakt
Leuke is dat je via het installateur account meer data kunt inzien zoals dit:

edit: link naar installateur registratie bijgewerkt naar NL versie
Wat zou hier een geschikte omvormer voor zijn ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
snameroc
Steca 300/500 kan ook.
Eigenlijk kan elke kleine omvormer wel
Goed in de documentatie kijken of hij bij 60V opstart, dan in parallel, anders in serie.
Kijk maar wat je goedkoop kan krijgen.
De goedkoopste die nog nieuw te krijgen is, is denk ik de Growatt 1000S voor ca €280.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-1000-s.html
[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 05-05-2019 08:34 ]
Nu zal er ook een aansluiting in de meterkast moeten komen, dit zal dat via de kruipruimte moeten gebeuren buitenom, nu is de vraag of een omvormer ook buiten geplaats mag/kan worden incl. wifi module en zo ja welke zouden hiervoor geschikt zijn. Deze zou dan mooi aan de muur kunnen hangen naast de panelen zelf.
Oriëntatie: 217 SW
Hoogte: 3,20m
Breedte: 6,40m
Voor 4 panelen zou je een micro omvormer kunnen nemen, die hangt onder de panelen.
https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/
Je hebt ook wat schaduw van die bomen zeker?
Edit: (3x2) panelen van 1x2 mtr in landscape op betonvoeten kan ook.
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Op een kleine string omvormer.
[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2019 15:49 ]
Dat valt wel mee, vanaf ongeveer 10 uur 's ochtends tot de zon onder gaat veel zon op die plek. Dacht daarom vast een mooie rij panelen, lijkt me een mooi plaats en start.AUijtdehaag schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:36:
@beekware
Voor 4 panelen zou je een micro omvormer kunnen nemen, die hangt onder de panelen.
https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/
Je hebt ook wat schaduw van die bomen zeker?
@AUijtdehaag thx micro omvormers hm... , ben nog een leek in deze materie.
[ Voor 6% gewijzigd door beekware op 05-05-2019 16:07 ]
Aps yc500i? Ben je voor 180 euro klaarProton_ schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:23:
@hannibal2206
Steca 300/500 kan ook.
Eigenlijk kan elke kleine omvormer wel
Goed in de documentatie kijken of hij bij 60V opstart, dan in parallel, anders in serie.
Kijk maar wat je goedkoop kan krijgen.
De goedkoopste die nog nieuw te krijgen is, is denk ik de Growatt 1000S voor ca €280.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-1000-s.html
AH ik dacht dat je een string van 2 bedoelde voor 60 volt, maar ze zijn 60 VocProton_ schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:00:
@_-= Erikje =-_ een maximale ingangsspanning van 55V is een recept voor rook met SF150
Doe maar 85_-= Erikje =-_ schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:01:
[...]
AH ik dacht dat je een string van 2 bedoelde voor 60 volt, maar ze zijn 60 Voc
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had mijn post nog ge-edit.
Je kan ook een kleine stringomvormer nemen die buiten mag hangen (onder een afdakje) als je voldoende panelen legt.
https://www.mg-solar-shop.de/detail/index/sArticle/102261
6 panelen landscape van 2x1 mtr (=72 cell) op betonvoeten bijvoorbeeld
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2019 16:27 ]
Voor:

Na:

Met een kleine helling hoek zodat al het vuil en water netjes eraf kan gaan. Erg blij mee!
En ja...er is nog ruimte voor 4 panelen erachter...

Eind klemmen komen nog.
[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 05-05-2019 22:26 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je had toch ook de steunen van dat andere dak kunnen halenPossible schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:20:
Gisteren op het platte dak bezig geweest met @Atomic2005 om zijn gemaakte beton schansen te monteren.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Met een kleine helling hoek zodat al het vuil en water netjes eraf kan gaan. Erg blij mee!
En ja...er is nog ruimte voor 4 panelen erachter...![]()
Maar mooi hoor, al had ik liever eindklemmen gezien ipv ringen, die dingen kosten een euro per stuk.
snameroc
Had mijn post al gewijzigd omdat ik wist dat die vraag / opmerking zou komen.Rol-Co schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:28:
[...]
Je had toch ook de steunen van dat andere dak kunnen halen![]()
Maar mooi hoor, al had ik liever eindklemmen gezien ipv ringen, die dingen kosten een euro per stuk.
Ik had de mos in de randen van de SF panelen staan. Zat nog geen 0,5% verschil tussen voor en nasnameroc schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:35:
De hoek is te klein. Er blijft water voor het aluminium randje staan. Ik heb 3 graden op het tuinhuis maar moet die regelmatig schoonmaken met als gevolg meetbaar meer opbrengst na schoonmaken.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Foto van de panelen die ik gisteren heb gelegd gezien vanaf het tuinhuis

Extra panelen op het tuinhuis

Totale installatie is nu:
- 18x 295Wp op Oost schuin dak= 5310 Wp op een Growatt 4600 omvormer
- 13x 325Wp op Zuid plat dak tegen huis = 4225 Wp op een Growatt 4200 omvormer
- 8x 325Wp op Zuid plat dak tuinhuis = 2600 Wp op een Growatt 2500 omvormer
Hiermee dek ik mijn volledige huisverbruik en EV auto af. De woning voorzien is van een aardwarmtepomp en met electra verwarm ik het huis en maak ik ook warm water etc. Vanaf nu dus echt energieneutrall incl 40000 Km elektrische rijden per jaar.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Patrick van Zonnekompas?Tsurany schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:14:
Ik heb meerdere bedrijven aangeschreven met de vraag om een offerte maar tot nu toe geen enkele reactie. Schiet niet echt op... Iemand toevallig een tip voor omgeving Utrecht?
Nu ben ik alleen nog op zoek naar een betrouwbare webshop om het een en ander te bestellen. Welke webshops zijn een beetje gerenommeerd en kan ik zonder me zorgen te maken zo'n 3000 euro achterlaten ?
I've GoT a solution
Kia Niro staat voor 17.1 kWh/100kmsnameroc schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:01:
40.000 km is 8 a 9000 kwh toch
Ionic is bijvoorbeeld 14.4 kWh/100km
(Gegevens uit EV Database)
40.000 km zou dan 6840 kWh zijn.
De uitdaging is meer om post salderen het van paneel in EV te krijgen.
Zou op jaarbasis stevige overproductie kunnen zijn die je verkoopt tegen xx cent en dan weer terug kopen als je EV dorst heeft, en soms het zelf produceren. Of alleen nachtdiensten doen zodat je EV overdag kan laden aan de panelen
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
snameroc
Hij laad misschien niet altijd thuis?snameroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:10:
Dat is de theorie dus in de praktijk kan die 8 a 9 best kloppen. 40.000 per jaar geeft ongeveer 200km per werkdag bij 200 werkdagen in een jaar. Dan heb je in de winter te weinig stroom en in de zomer teveel. Zonder salderen wordt dat nog duur. Nog los van dat ts in de winter al energie te kort komt om te verwarmen.
Zolang er nog geen wissel accu's zijn komt het nooit uit zonder salderen, wordt het duur? Nee denk het niet met 12 kWp op dak die grotendeels terugverdiend is.
Winkelman is prima, solarbouwmarkt ook. Winkelman heeft alleen een inkomende mailboxroelke schreef op maandag 6 mei 2019 @ 00:43:
Nu de regeling verlengd is, toch maar besloten om het garagedak te voorzien van een stapeltje zonnepanelen.
Nu ben ik alleen nog op zoek naar een betrouwbare webshop om het een en ander te bestellen. Welke webshops zijn een beetje gerenommeerd en kan ik zonder me zorgen te maken zo'n 3000 euro achterlaten ?
Collega en ikzelf hebben bij winkelman besteld, prima verlopen.
Netjes! Welk merk panelen? Half-cell?GAEvakYD schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:52:
Kleine aanvulling op mijn post gisteren waarop ik de foto's toonde van de extra panelen op het platte dak. Vandaag deel 2 gedaan op het tuinhuis. Dat was wel meer werk omdat de daksteunen daar niet met balast kon worden voorzien. Het dak vertrouwde ik niet zo en daarom heb ik elke daksteun op drie plaatsen door het dak heen geboord en vast gezet met bouten en moeren. Onder de steunen etc overal ruim EPDM kit gedaan om alles weer goed af te dichten.
Foto van de panelen die ik gisteren heb gelegd gezien vanaf het tuinhuis
[Afbeelding]
Extra panelen op het tuinhuis
[Afbeelding]
Totale installatie is nu:Totaal 12.135 Wp
- 18x 295Wp op Oost schuin dak= 5310 Wp op een Growatt 4600 omvormer
- 13x 325Wp op Zuid plat dak tegen huis = 4225 Wp op een Growatt 4200 omvormer
- 8x 325Wp op Zuid plat dak tuinhuis = 2600 Wp op een Growatt 2500 omvormer
Hiermee dek ik mijn volledige huisverbruik en EV auto af. De woning voorzien is van een aardwarmtepomp en met electra verwarm ik het huis en maak ik ook warm water etc. Vanaf nu dus echt energieneutrall incl 40000 Km elektrische rijden per jaar.![]()
Ja eens, maar boven op het dakkapel onder 12,5graad krijg je toch een mos randje in deze boomrijke omgeving. Binnen een jaar. Moet er na 12-5 (weer zon) maar eens langs met een doekje.
Jazeker dat stijgt nog iets, de zon komt hoger (voordeel) maar de panelen worden ook warmer (nadeel). Waarbij je de hoogste opbrengst in mei kan behalen. In theorie, want als je panelen heel stijl op een pannendak zitten dan wordt je hoek weer ongunstiger, liggen ze op een plat dak wordt het wel gunstiger.greatgonzo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:34:
Beetje een noob vraag.. Heb sinds november een pv installatie.. Ben het een beetje aan het volgen met de app..
Ik haal nu op zonnige dagen zo'n 15 kwh.. Dat is wel najaar natuurlijk met minder sterke zon.
Zal ik straks in de zomer met evenveel zonuren meer opbrengst halen omdat de zon sterker is? Of maakt uv kracht e.d niet uit
Log je naar PVoutput, dan kunnen we vergelijken?
roelke schreef op maandag 6 mei 2019 @ 00:43:
Nu de regeling verlengd is, toch maar besloten om het garagedak te voorzien van een stapeltje zonnepanelen.
Ik zit ook aan een EV te denken, maar om zo veel panelen te leggen dat die afgedekt is is denk ik waanzin.Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:18:
[...]
Hij laad misschien niet altijd thuis?
Zolang er nog geen wissel accu's zijn komt het nooit uit zonder salderen, wordt het duur? Nee denk het niet met 12 kWp op dak die grotendeels terugverdiend is.
Het is meer dat 100 km in een EV dan zeg 18 kWh is, dus een keer €4
Doe ik dat op benzine is het tenminste 6 Liter a €1,75 dus €10,50
Voor die €6 per 100 km verschil kun je best af en toe wat dure kWh laden onderweg.
Zit meer met lange termijn beleid regering, je hebt nu geen wegenbelasting als je 0 gram CO2 uitstoot hebt.
Maar als mensen massaal op EV overstappen droogt een inkomstenbron op... we gaan het wel zien.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Massaal aan de EV zie ik niet zo snel gebeuren hoor, ev is nog duur en geen mainstream modellen onder 30k.jacovn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:37:
[...]
Ik zit ook aan een EV te denken, maar om zo veel panelen te leggen dat die afgedekt is is denk ik waanzin.
Het is meer dat 100 km in een EV dan zeg 18 kWh is, dus een keer €4
Doe ik dat op benzine is het tenminste 6 Liter a €1,75 dus €10,50
Voor die €6 per 100 km verschil kun je best af en toe wat dure kWh laden onderweg.
Zit meer met lange termijn beleid regering, je hebt nu geen wegenbelasting als je 0 gram CO2 uitstoot hebt.
Maar als mensen massaal op EV overstappen droogt een inkomstenbron op... we gaan het wel zien.
Duurt zeker nog 10 jaar voordat er een serieuze verandering komt.
Vanaf 2021 ook wegenbelasting voor elektrische auto's, hoeveel is nog niet bekend volgens mij.jacovn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:37:
@Noord27. Ik roep niet zomaar iets, het is officieel beleid dat vanaf 2021 wegenbelasting gaat komen voor elektrische auto's. Dat er nu plannen zijn om dat veranderen en de regeling op te rekken tot 2025 zal er toe kunnen leiden dat dit beleid veranderd. Dat neemt niet weg dat het tot op dit moment niet meer dan plannen zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door Megalodon_67 op 06-05-2019 11:23 ]
Omdat ik in het traject zit van PV uitbreiding en een EV, haak ik hier toch even op in. Omdat wat je nu zegt totaal af wijkt van de plannen die op tafel liggen en nog ter goedkeuring moeten worden beoordeeld. AUB niet zo maar iets roepen..Megalodon_67 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:18:
[...]
Vanaf 2021 ook wegenbelasting voor elektrische auto's, hoeveel is nog niet bekend volgens mij.
Voor een EV betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (en ook geen BPM). Maar dit moet nog goedgekeurd worden door de 2e kamer. Net als de plannen om vanaf 2021 op particuliere aanschaf van een EV €6000,- subsidie te geven.
M'n huidige PHEV is tot 2021 voor MRB gelinkt aan 50% tarief. Dit is gekoppeld aan een theoretisch verbruik van minder als 50g/km CO2 uitstoot.
Verwachting is dat einde zomer de plannen, in welke vorm dan ook, definitief gaan zijn voor EV's. Dit in combinatie met de verlenging van de salderingsregeling voor PV is lucratief te noemen.
PV en EV: ik zie steeds meer raakvlakken in zowel deze lopende discussie over PV als in het topic over EV's. Logisch ook.
Hmmm vanaf de PC is dat inderdaad wel een optie, tnx voor de tip.ThinkPadd schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:44:
[mbr]@stormfly Zou je zo vriendelijk willen zijn om de 'Wijzig' knop te gebruiken wanneer je als laatste hebt gepost? 4 posts achter elkaar is wat overdreven.[/mbr]
Klopt. JA Solar JAM60S-03-325-PR-BF 325Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen
Ik ben er wel tevreden over, ik kan ze via SE vergelijken met Pansonic HIT330N en de Qcell G5-325. Die Panasonics gaan nagenoeg gelijk op alleen op warme dagen is er een fractie minder opbrengst op de Qcells. Maar of dat helemaal objectief te meten is. De panasonics liggen wel hoger en zijn 5wp meer, dus je zou bijna concluderen dat ze gelijk op gaan.GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:30:
[...]
Klopt. JA Solar JAM60S-03-325-PR-BF 325Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen
Terwijl ze qua prijs niet gelijk opgaan. 139e om 192e.
Nog altijd ben ik aan het kl*ten om mijn installatie weer volledig werkend te krijgen. De installateur heeft bij mij 3 optimizers vervangen (SE), maar ik begin mij nu af te vragen of de juiste optimizers wel vervangen zijn. Te meer ook omdat de schakeling/serie van hoe e.e.a. daadwerkelijk op het dak ligt niet klopt het hoe het op papier staat.
Daarom dacht ik: even terug naar de basics. Ik check de logische layout in het monitoring portaal, en dan kom ik er wel uit hoe e.e.a. daadwerkelijk op het dak ligt. De logische layout laat zien in welke volgorde de optimizers op het dak liggen. Iedere optimizer kent zijn buurmannen, zogezegd. Althans, zo lees ik de handleiding.
Maar, ik heb de oude/misschien-kapotte optimizers op tafel liggen, maar deze worden nog altijd getoond in de logische layout?
Kan ik niet die hele bende 'resetten' of zo? Daarnaast toont de omvormer dat er 8 optimizers gekoppeld zijn (en ja, ik heb al een paar x opnieuw gepaired, met succes), maar in het portaal zie ik er 10....
[ Voor 8% gewijzigd door Sandrioni op 06-05-2019 11:55 ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Mail is niet het sterkste punt van winkelman. 6 weken terug een mail gestuurd, nog steeds geen reactie. Toen maar ergens anders besteld.TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:20:
Heb in maart dikke 8k bij winkelman solar achtergelaten, 1,5 week later de garage vol met 24 panelen en een omvormer en andere solar spullen. Reageren netjes op mail en telefonisch netjes bereikbaar en contact.
[...]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dit kan ik niet beamen. 3x mail gestuurd, altijd binnen een halve dag antwoord. Maar uit de wisselende mensen die ik aan de telefoon heb gehad kan ik wel afleiden dat er niet een heel kantoor aan mensen achter zit. Meer de hands on mensen die ook de telefoon doen. Maar dat heeft nog geen rare taferelen opgeleverd bij mij.Speedfightserv schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:24:
[...]
Mail is niet het sterkste punt van winkelman. 6 weken terug een mail gestuurd, nog steeds geen reactie. Toen maar ergens anders besteld.
Je kunt een installatie rapport draaien in de portal, wat geeft dit aan?Sandrioni schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:53:
Goedemorgen,
Nog altijd ben ik aan het kl*ten om mijn installatie weer volledig werkend te krijgen. De installateur heeft bij mij 3 optimizers vervangen (SE), maar ik begin mij nu af te vragen of de juiste optimizers wel vervangen zijn. Te meer ook omdat de schakeling/serie van hoe e.e.a. daadwerkelijk op het dak ligt niet klopt het hoe het op papier staat.
Daarom dacht ik: even terug naar de basics. Ik check de logische layout in het monitoring portaal, en dan kom ik er wel uit hoe e.e.a. daadwerkelijk op het dak ligt. De logische layout laat zien in welke volgorde de optimizers op het dak liggen. Iedere optimizer kent zijn buurmannen, zogezegd. Althans, zo lees ik de handleiding.
Maar, ik heb de oude/misschien-kapotte optimizers op tafel liggen, maar deze worden nog altijd getoond in de logische layout?
Kan ik niet die hele bende 'resetten' of zo? Daarnaast toont de omvormer dat er 8 optimizers gekoppeld zijn (en ja, ik heb al een paar x opnieuw gepaired, met succes), maar in het portaal zie ik er 10....
Je zult zelf een excel met serienunmers moeten maken als je antwoord op je vragen wilt. Met de i kun je details opvragen per paneel.
Is je paneel gecontroleerd en komt er spanning uit om de optimizer te starten?
Ziet er goed uit. Mag ik vragen wat voor dakmontage dat is?GAEvakYD schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:16:
[...]
ik gok dat de ene 85cm is en de ander 75cm, of iets in die richting. De aansluitingen zitten in het midden van het paneel en met de een kan ik net onder de steun van het aangrenzende paneel komen. De ander is iets iets korter.
Vandaag de eerste 13 panelen gelegd op het platte dak tegen het huis aan. Morgen aan de slag met nog eens 8 op het tuinhuis achter. Totaal 21 * 325 Wp bijleggen dit weekend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat noem jij 'echte krachtstroom'?Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:16:
Drie-fasen wel (wordt vaak krachtstroom genoemd), maar echte krachtstroom?
400V bedoel je? 3fase ofwel krachtstroom bestaat uit 3 fase en een nul, tussen de nul en fase heb je 230V en dus 3x, tussen de fase heb je 400V draaistroom.Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:16:
Heb je iets aan een krachtstroom-aansluiting als je zonnepanelen op je dak wil? Drie-fasen wel (wordt vaak krachtstroom genoemd), maar echte krachtstroom?
Afhankelijk van de hoeveelheid pv dat je op dak wilt heb je wel of niet 3 fase nodig, enkel fase mag je 5600WAC leveren, 3 fase alles erboven.
Goede vraag. Na een poosje Googlen vond ik dat er een onderscheid is tussen 3-fasen stroom (wat nodig is voor een 3-fasen omvormer, lijkt me) en krachtstroom: om krachtstroom aan te leggen, heb je wel een 3-fasen aansluiting nodig. Zo vertelde mij het internet, in al zijn wijsheid.
Bron, Enexis netbeheer:
https://www.enexis.nl/con.../aansluiting/krachtstroomWat is krachtstroom?
Krachtstroom, ook wel draaistroom genoemd, is nodig voor apparaten die heel veel elektriciteit verbruiken en meer spanning vragen dan de standaard 230 volt. Dit zijn meestal apparaten voor industriële toepassingen, zoals compressoren of andere zware machines. Krachtstroom wordt door uw installateur aangelegd. Hij maakt dan een aanpassing in uw installatie zodat de elektrische apparatuur aangesloten kan worden 'tussen de fasen'. Tussen de fasen ontstaat dan een hogere spanning van 400 volt. Een installateur kan alleen krachtstroom aanleggen als u een 3-fasenaansluiting hebt.
Ni hao! Voor mij is dit ChineesRol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:11:
[...]
400V bedoel je? 3fase ofwel krachtstroom bestaat uit 3 fase en een nul, tussen de nul en fase heb je 230V en dus 3x, tussen de fase heb je 400V draaistroom.
Afhankelijk van de hoeveelheid pv dat je op dak wilt heb je wel of niet 3 fase nodig, enkel fase mag je 5600WAC leveren, 3 fase alles erboven.
Ik meen er iig uit op te maken dat 3-fasen (b.v. 3x25A) wel handig is, maar je zonnepanelen met de 400V draaistroom niet zo veel kunnen doen.
Zware apparatuur draait dus op de 400V "tussen de fasen"? Dan stel je het zo af dat de 230V tussen 0 en fase euh, wordt overgeslagen? Uitgeschakeld?
Lastige materie, elektriciteit.
[ Voor 19% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-05-2019 13:19 ]
Voor jou is alleen belangrijk hoeveel pv je wilt leggen, meer dan 5600Wp ? Nee? Geen 3 fase nodig, ja? 3 fase nodig.Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Ni hao! Voor mij is dit Chinees
Ik meen er iig uit op te maken dat 3-fasen (b.v. 3x25A) wel handig is, maar je zonnepanelen met de 400V draaistroom niet zo veel kunnen doen.
Zware apparatuur draait dus op de 400V "tussen de fasen"? Dan stel je het zo af dat de 230V tussen 0 en fase euh, wordt overgeslagen? Uitgeschakeld?
Lastige materie, elektriciteit.
Einde bericht
@AUijtdehaag
Regent het?
Met minder panelen heb je geen nadeel van een driefase aansluiting, je kunt éénfase omvormers ook nog gewoon aansluiten.
De enige technische reden om een 1x40A aansluiting boven 3x25A te prefereren is als je een elektrische auto hebt die met 1x32A kan opladen.
Het wordt ca. 4kWp Oost - 4 kWp West (325 Wp elk; LG Neon2 fullblack of Panasonic Kuro HIT), dus een 3-fase omvormer voor mij. De garage waarop ze komen te liggen heeft "krachtstroom"; meer weet ik nog niet, sleuteloverdracht is pas in december.
[ Voor 11% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-05-2019 13:36 ]
Best wel, volle bak bewolking in het hoge noorden.
Die nummer 1, zit zeker weer in een wolkengat?
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Krachtstroom is een naam voor de 4 of 5 polige stekkerdoos waarop de 3 fase is aangesloten.Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:35:
Helder genoeg
Het wordt ca. 4kWp Oost - 4 kWp West (325 Wp elk; LG Neon2 fullblack of Panasonic Kuro HIT), dus een 3-fase omvormer voor mij. De garage waarop ze komen te liggen heeft "krachtstroom"; meer weet ik nog niet, sleuteloverdracht is pas in december.
Er staat dan 400V tussen de fasen en 240V tussen de fasen en de nulleider. Op een normaal stopcontact zit 1 fase + een nul waardoor je 240V aansluiting hebt.
Er zit dus een krachtstroom stopcontact in de schuur, dat houd ook in dat je net aansluiting van het huis gewoon 3 fasen is. Wel even opletten dat het gewoon 3x25A aansluiting en geen 3x35A of hoger dan betaal je flink meer per maand! Kan je zien/opgeven bij de netwerkleverancier.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Toch hier detzelfde ervaring: mail gestuurd (via contactknop website) met verzoek offerte (heel specifieke item nr.s ) en advies voor een montagesysteem. Na weken géén antwoord een reminder met de boodschap dat ik heel graag van hen een offerte zou willen. Zal toch al gauw om een eurootje of 6.000 gaan denk ik. Het is dat ik vooralsnog mijn besluit twee keer een paar maanden heb moeten uitstellen, en ik ben ook best bereid een telefoon op te pakken als het er op aankomt, maar gek is het wel.TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:36:
[...]
Dit kan ik niet beamen. 3x mail gestuurd, altijd binnen een halve dag antwoord. Maar uit de wisselende mensen die ik aan de telefoon heb gehad kan ik wel afleiden dat er niet een heel kantoor aan mensen achter zit. Meer de hands on mensen die ook de telefoon doen. Maar dat heeft nog geen rare taferelen opgeleverd bij mij.
Dus, achterhalen welke optimizers 'in serie' staan, kan niet? Dacht dat dat juist het idee was van de logical layout.stormfly schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:45:
[...]
Je kunt een installatie rapport draaien in de portal, wat geeft dit aan?
Je zult zelf een excel met serienunmers moeten maken als je antwoord op je vragen wilt. Met de i kun je details opvragen per paneel.
Is je paneel gecontroleerd en komt er spanning uit om de optimizer te starten?
Ik heb een link aangemaakt zodat je wellicht even mee kunt kijken: https://monitoringpublic....name=Kemperman#/dashboard
Valt mij op dat 1.1.9 nul watt levert (maar wel spanning krijgt v/d panelen). Bovendien is de laatste update vrij recent. Daarentegen zie ik ook dat 1.1.10 steady 1V afgeeft (en alleen vanochtend vroeg zich heeft gemeld, daarna niet meer)
Krachtstroom of draaistroom is origineel voor 3 fase motoren. (Lasapparaat, zaag machines, compressoren etc) Die hebben geen nul geleider nodig, dus vaak (vooral vroeger) waren dat 4 polige aansluitingen, 3 fase + aarde. Voor zover als ik weet hebben 3 fase omvormers wel altijd een nul nodig dus 5 polige aansluiting, pas daarmee dus op.Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:35:
Helder genoeg
De garage waarop ze komen te liggen heeft "krachtstroom";
Optimist! 4 jaar geleden 275 Wp fullblacks laten leggen, dat was toen wel aardig (geen high-end/premium panelen). Nu, 4 jaar later, zitten premium fullblacks op 325 Wp. Ik verwacht in 1/8 van de tijd geen 1.5x grotere stijging (75 Wp in een half jaar vs. 50 Wp in 4 jaar), tenzij we een grote technologische doorbraak gaan zienAUijtdehaag schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:41:
@Dieken Taffert
December pas? Tegen die tijd is 400 Wp gangbaar joh.
335 of 340 Wp zou ik verwachten, met een beetje mazzel 350 Wp, zou ik al heel mooi vinden. Sunpower oid (nu 360 Wp ofzo?) is niet haalbaar, LG/Panasonic is voor ons de bovengrens.
Dit is de duidelijkste uitleg, hartelijk dank. Ook die laatste tip is een goeie.WoudseHoeve schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:44:
[...]
Krachtstroom is een naam voor de 4 of 5 polige stekkerdoos waarop de 3 fase is aangesloten.
Er staat dan 400V tussen de fasen en 240V tussen de fasen en de nulleider. Op een normaal stopcontact zit 1 fase + een nul waardoor je 240V aansluiting hebt.
Er zit dus een krachtstroom stopcontact in de schuur, dat houd ook in dat je net aansluiting van het huis gewoon 3 fasen is. Wel even opletten dat het gewoon 3x25A aansluiting en geen 3x35A of hoger dan betaal je flink meer per maand! Kan je zien/opgeven bij de netwerkleverancier.
Ook dit is weer een hele goeie tip!DjAntoon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:31:
[...]
Krachtstroom of draaistroom is origineel voor 3 fase motoren. (Lasapparaat, zaag machines, compressoren etc) Die hebben geen nul geleider nodig, dus vaak (vooral vroeger) waren dat 4 polige aansluitingen, 3 fase + aarde. Voor zover als ik weet hebben 3 fase omvormers wel altijd een nul nodig dus 5 polige aansluiting, pas daarmee dus op.
[ Voor 13% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-05-2019 14:34 ]
Ik zou de layout helemaal opnieuw (laten) inlezen in het solaredge portaal, volgens mij is dat niet gebeurt met de nieuwe optimizers en krijg je daarom rare dingen.Sandrioni schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:26:
[...]
Dus, achterhalen welke optimizers 'in serie' staan, kan niet? Dacht dat dat juist het idee was van de logical layout.
Ik heb een link aangemaakt zodat je wellicht even mee kunt kijken: https://monitoringpublic....name=Kemperman#/dashboard
Valt mij op dat 1.1.9 nul watt levert (maar wel spanning krijgt v/d panelen). Bovendien is de laatste update vrij recent. Daarentegen zie ik ook dat 1.1.10 steady 1V afgeeft (en alleen vanochtend vroeg zich heeft gemeld, daarna niet meer)
Paneel 1.9 heeft geen opbrengst, maar doet wel om 14:17 89 Watt...
dat lijkt mij erop te duidelijk dat de optimizer 1.9 er niet meer is, maar is vervangen en de aangesloten panelen geven 89 Watt.
1-5 : 1.1.7 , 1.1.8, 1.1.10 doen het niet meer (tot 15:00 uur)
1-5 : vanaf 15:00 doet ineens 1.1.5 en 1.1.9 het niet meer, en de rest wel?
2-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets
3-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets
4-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets
5-5 : ineens doen 1.1.5 en 1.1.9 EN 1.1.10 niets meer BEHALVE om 19:45 doet ineens 1.1.10 weer mee
6-5 : 1.1.10 doet sochtend heel even mee en alleen de 1.1.9 lijkt niets te doen
...... kan jij iets relateren aan de dagen /tijdstippen?
heb je bij de inverter en in de portal gekeken of er fouten gemeld zijn?
misschien vocht bij een connector, of een slechte verbinding, connector niet goed aangedrukt?
ik vind het ook wazig dat jouw "reactive Power [VAR] -55.5 is ...........Volgens mij hoort die positief te zijn
(onder phase mesurement bij de inverter)
[ Voor 10% gewijzigd door (RSH) op 06-05-2019 14:54 ]
Bedankt voor het meedenken alvast!(RSH) schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:48:
30-4 alles doet het nog
1-5 : 1.1.7 , 1.1.8, 1.1.10 doen het niet meer (tot 15:00 uur)
1-5 : vanaf 15:00 doet ineens 1.1.5 en 1.1.9 het niet meer, en de rest wel?
2-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets
5-5 : ineens doen 1.1.5 en 1.1.9 EN 1.1.10 niets meer BEHALVE om 19:45 doet ineens 1.1.10 weer mee
6-5 : 1.1.10 doet sochtend heel even mee en alleen de 1.1.9 lijkt niets te doen
...... kan jij iets relateren aan de dagen /tijdstippen?
heb je bij de inverter en in de portal gekeken of er fouten gemeld zijn?
misschien vocht bij een connector, of een slechte verbinding, connector niet goed aangedrukt?
Ik kan wel iets melden over de tijdstippen:
30-4 alles doet het nog --> Nou, nee. Dit speelt al een maand of 2. Maand of 2 geleden is de eerste ermee gekapt, daarna zijn er nog 2 gensneuveld. Inverter LCD toonde: P_OK: 007/010
1-5 : 1.1.7 , 1.1.8, 1.1.10 doen het niet meer (tot 15:00 uur). Dat kan kloppen, toen heeft de installateur in de middag 3 optimizers vervangen. Ik kom thuis: inverter LCD toont P_OK 008/008.
1-5 : vanaf 15:00 doet ineens 1.1.5 en 1.1.9 het niet meer, en de rest wel? --> Ik heb die avond gekeken in de portal. Er stond opeens een nieuwe string bij, met alle (3) onbekende serienummers. Ik heb die optimizers via replace toegekend aan de vervangen optimizers. Lege string weggegooid, en opnieuw gepaired. P_OK: P008/P008.
2-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets.
5-5 : ineens doen 1.1.5 en 1.1.9 EN 1.1.10 niets meer BEHALVE om 19:45 doet ineens 1.1.10 weer mee. Ik heb 1.1.5 vervangen omdat ik dacht dat deze ten onrechte als 'kapot' bestempeld was. Dat leek goed te gaan.
6-5 : 1.1.10 doet sochtend heel even mee en alleen de 1.1.9 lijkt niets te doen. Nou, dat dus. Bovendien zag ik eventjes P_OK: 008/009 staan. Dus, klaarblijkelijk was de string opeens weer wat langer geworden

Ik begrijp er geen jota meer van. Kan sowieso de connectors van 1.1.9 nog even stevig aandrukken, kijken of dat helpt
De PV panelen van deze defecte omvormer gekoppeld aan de nog wel werkende omvormer en de panelen zijn goed en werken wel op de andere omvormer.
Ik zag dat deze omvormers bijna niet meer te verkrijgen zijn. Is er misschien een goedkoop alternatief of blijven zoeken naar een zelfde omvormer? Ik weet het het levert niet veel op maar extra panelen zit er op dit moment even niet in helaas
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw