Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.765 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Richard33 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:13:
snip

Ik zag dat deze omvormers bijna niet meer te verkrijgen zijn. Is er misschien een goedkoop alternatief of blijven zoeken naar een zelfde omvormer?
koop een soladin 600 terug op marktplaats en financier dat gedeeltelijk met de verkoop van je nog overgebleven gridfit. alle 4 in 1 string aansluiten en je levert weer met 4 panelen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sinds een maand of 2 zijn wij verhuist naar een woning waar 4 panelen op het dak liggen van in totaal 440Wp. Deze zijn per 2 aangesloten op 2 Gridfit Extensis 250 omvormers. Deze zijn rechtstreeks op een stopcontact aangesloten. Nu zag ik dat 1 van de 2 omvormers niet meer werkt. Knippert continu tussen working en fail.

De PV panelen van deze defecte omvormer gekoppeld aan de nog wel werkende omvormer en de panelen zijn goed en werken wel op de andere omvormer.

Ik zag dat deze omvormers bijna niet meer te verkrijgen zijn. Is er misschien een goedkoop alternatief of blijven zoeken naar een zelfde omvormer? Ik weet het het levert niet veel op maar extra panelen zit er op dit moment even niet in helaas ;)
Misschien dit een oplossing?
https://link.marktplaats.nl/m1355335425

Soladins gaan net zo hard defect en een gebruikte vragen ze ook zo 100,- + voor. Beter sparen voor een nieuwe set met dito omvormer en deze laten fixen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:37
Sandrioni schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:04:
[...]

Bedankt voor het meedenken alvast!

Ik kan wel iets melden over de tijdstippen:

30-4 alles doet het nog --> Nou, nee. Dit speelt al een maand of 2. Maand of 2 geleden is de eerste ermee gekapt, daarna zijn er nog 2 gensneuveld. Inverter LCD toonde: P_OK: 007/010
1-5 : 1.1.7 , 1.1.8, 1.1.10 doen het niet meer (tot 15:00 uur). Dat kan kloppen, toen heeft de installateur in de middag 3 optimizers vervangen. Ik kom thuis: inverter LCD toont P_OK 008/008.
1-5 : vanaf 15:00 doet ineens 1.1.5 en 1.1.9 het niet meer, en de rest wel? --> Ik heb die avond gekeken in de portal. Er stond opeens een nieuwe string bij, met alle (3) onbekende serienummers. Ik heb die optimizers via replace toegekend aan de vervangen optimizers. Lege string weggegooid, en opnieuw gepaired. P_OK: P008/P008.
2-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets.
3-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets
4-5 : alleen 1.1.5 en 1.1.9 doen niets
5-5 : ineens doen 1.1.5 en 1.1.9 EN 1.1.10 niets meer BEHALVE om 19:45 doet ineens 1.1.10 weer mee. Ik heb 1.1.5 vervangen omdat ik dacht dat deze ten onrechte als 'kapot' bestempeld was. Dat leek goed te gaan.
6-5 : 1.1.10 doet sochtend heel even mee en alleen de 1.1.9 lijkt niets te doen. Nou, dat dus. Bovendien zag ik eventjes P_OK: 008/009 staan. Dus, klaarblijkelijk was de string opeens weer wat langer geworden O-)

Ik begrijp er geen jota meer van. Kan sowieso de connectors van 1.1.9 nog even stevig aandrukken, kijken of dat helpt
Om welke optimisers gaat het? als het P405 zijn, zitten er per optimiser 2 panelen aangesloten? en zijn het werkelijk SF170 panelen?

Ik heb een 12tal SF170 panelen op een 2200 aangesloten en dat ziet er heel anders uit, ook kwa optimizer spanning e.d.

ondanks dat je 2 panelen op 1 optimizer aangesloten heb, zou je toch elk paneel afzonderlijk moeten zien in de monitoring.
De monitoring is gebaseert op de optimizer , maar toch zou je in je layout beide aangesloten panelen moeten zien.

Enne, ik snap iets niet, installateur vervangt de optimizers, maar je pairing geeft geen 10 optimizers aan. Er klopt dan iets niet.

Maar je gaat zelf het dak op om stekkers los te halen / aan te drukken. Is de installatie zelf aangelegd of door de installateur?

Heb je meer rechten in de portal of kan je alleen kijken? Ik vraag mij af wie de installatie ondersteund in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:36
(RSH) schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:33:
[...]

Om welke optimisers gaat het? als het P405 zijn, zitten er per optimiser 2 panelen aangesloten? en zijn het werkelijk SF170 panelen?

Ik heb een 12tal SF170 panelen op een 2200 aangesloten en dat ziet er heel anders uit, ook kwa optimizer spanning e.d.

ondanks dat je 2 panelen op 1 optimizer aangesloten heb, zou je toch elk paneel afzonderlijk moeten zien in de monitoring.
De monitoring is gebaseert op de optimizer , maar toch zou je in je layout beide aangesloten panelen moeten zien.

Enne, ik snap iets niet, installateur vervangt de optimizers, maar je pairing geeft geen 10 optimizers aan. Er klopt dan iets niet.

Maar je gaat zelf het dak op om stekkers los te halen / aan te drukken. Is de installatie zelf aangelegd of door de installateur?

Heb je meer rechten in de portal of kan je alleen kijken? Ik vraag mij af wie de installatie ondersteund in dit geval.
Klopt, P405 op elk 2 SF-170 panelen. In de virtual layout kun je dan idd een groep van 2 panelen maken en deze toekennen aan één optimizer. Dan ziet het plaatje er idd wat meer uit zoals het daadwerkelijk op het dak ligt. Het rendement van 1 paneel is dan simpelweg de helft van hetgeen de optimizer doorgeeft.
De 2 panelen zijn met zo'n Y-stekker gekoppeld aan 1 optimizer.

De installateur heeft het in 2016 aan laten leggen (door 2 ZZP'ers). Heeft poosje probleemloos gedraaid. Vorig jaar is er 1 optimizer kapot gegaan, en vervangen. Dat ging nog wel. Maar nu gaan ze dus met bosjes.

Voordat de installateur weer eens tijd heeft zijn we zo weer een maand verder....bovendien vraag ik me af of hij er wel uit komt. Ik had gehoopt het zelf te kunnen fixen met wat hulp van mede-tweakers. Bovendien is de installateur soort-van familie, daarom heb ik ook gewoon admin-rechten op het monitoring portal (en kon ik net die URL genereren). Het is geen solaredge expert.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 16:37
Misschien zou je eens de werkelijk layout erbij moeten pakken, en controleren of het ook werkelijk zo aangesloten zit.

Wat ik wel vreemd vind is dat jouw optimizer spanning(en) zo laag zijn.
met 2 SF170 panelen zit ik (ook in de schaduw) op een optimizer spanning tussen de 60-65 V en ik zie jouw optimizer spanning overal een beetje rond de 43-44 Volt bungelen.

Beetje vreemd voor dezelfde panelen en dezelfde optimizers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 20:19
Pakhaas schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:59:
[...]

Ziet er goed uit. Mag ik vragen wat voor dakmontage dat is?
Zeker. Dat is het systeem van Beugelflex van Sunstruction. Vergelijkbaar met solarstell. Sterker nog, volgens mijn installateur is solarstell hierop gebaseerd maar duurder.

Zie:
https://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/
https://sunstruction.nl/d...oductsheet-beugelflex.pdf
https://sunstruction.nl/d...andleiding-beugelflex.pdf

Ik was op zoek naar een systeem dat ik makkelijk als noob zelf kon plaatsen op een platdak, voor een goede prijs / kwaliteit combi. Voordeel van deze is dat ik deze tegen het huis aan kon voorzien met ballastprofielen en daarin tegels, maar dat ik ze voor het tuinhuis zelf kon ombouwen om met bouten en moeren vast te zetten op het dak.

Mijn installateur heeft de beugels en omvormers ingekocht bij solarNRG zie ik. De panelen kwamen ergens anders vandaan. Die werden afgeleverd door een vrachtwagen uit Duitsland met een Duits sprekende chauffeur.

[ Voor 10% gewijzigd door GAEvakYD op 06-05-2019 17:12 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:23
Sinds een maand of 2 zijn wij verhuist naar een woning waar 4 panelen op het dak liggen van in totaal 440Wp. Deze zijn per 2 aangesloten op 2 Gridfit Extensis 250 omvormers. Deze zijn rechtstreeks op een stopcontact aangesloten. Nu zag ik dat 1 van de 2 omvormers niet meer werkt. Knippert continu tussen working en fail.

De PV panelen van deze defecte omvormer gekoppeld aan de nog wel werkende omvormer en de panelen zijn goed en werken wel op de andere omvormer.

Ik zag dat deze omvormers bijna niet meer te verkrijgen zijn. Is er misschien een goedkoop alternatief of blijven zoeken naar een zelfde omvormer? Ik weet het het levert niet veel op maar extra panelen zit er op dit moment even niet in helaas ;)
Afhankelijk van de spanning van de panelen kun je er een aps500 aan hangen. Is je rendement ook gelijk stuk beter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:33
GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:10:
[...]

Zeker. Dat is het systeem van Beugelflex van Sunstruction. Vergelijkbaar met solarstell. Sterker nog, volgens mijn installateur is solarstell hierop gebaseerd maar duurder.

Zie:
https://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/
https://sunstruction.nl/d...oductsheet-beugelflex.pdf
https://sunstruction.nl/d...andleiding-beugelflex.pdf

Ik was op zoek naar een systeem dat ik makkelijk als noob zelf kon plaatsen op een platdak, voor een goede prijs / kwaliteit combi. Voordeel van deze is dat ik deze tegen het huis aan kon voorzien met ballastprofielen en daarin tegels, maar dat ik ze voor het tuinhuis zelf kon ombouwen om met bouten en moeren vast te zetten op het dak.

Mijn installateur heeft de beugels en omvormers ingekocht bij solarNRG zie ik. De panelen kwamen ergens anders vandaan. Die werden afgeleverd door een vrachtwagen uit Duitsland met een Duits sprekende chauffeur.
Lijkt ook heel veel op het systeem van zonnekompas :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

Heb je de "defecte" gridfit ook even alleen getest?
Dus de wel werkende gridfit even uit het stopcontact halen.

Ik heb in het verleden ook 2 gridfits naast elkaar gehad en dat ging niet altijd even lekker, de een drukte de ander van het net.
Los van elkaar/elk op een aparte groep deden ze het prima.
De werkende gridfit ben je zo kwijt op MP, ik heb er 2 maanden geleden nog 1 verkocht voor 75 euro.

Je kan ook een Steca 500/Philips PSI500 gebruiken als vervangende omvormer, dat heb ik destijds ook gedaan. (heb er nog 1 liggen)

De link die @Rol-Co post kan ik van harte aanbevelen.
Heb bij Bart al een paar keer een Steca laten repareren, naar volle tevredenheid.
Je krijgt ook een jaar garantie op de reparatie.

[ Voor 5% gewijzigd door MieJuul op 06-05-2019 20:06 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vraagje, hoe werken jullie de kabels die twee panelen met elkaar verbinden netjes weg? Voor mijn gevoel hangen ze net te laag om 100% droog te blijven. Voor tiewraps naar de bovenkant van het panel is de kabel eigenlijk weer net te kort.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/UNADJUSTEDNONRAW_thumb_714b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/UNADJUSTEDNONRAW_thumb_714c.jpg

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:26:
Vraagje, hoe werken jullie de kabels die twee panelen met elkaar verbinden netjes weg? Voor mijn gevoel hangen ze net te laag om 100% droog te blijven. Voor tiewraps naar de bovenkant van het panel is de kabel eigenlijk weer net te kort.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tywrapje om het frame van de steun, en dan hoog mogelijk?

Zit die stekker wel goed in elkaar? Lijkt net of hij niet helemaal aan zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Tywrapje om het frame van de steun, en dan hoog mogelijk?

Zit die stekker wel goed in elkaar? Lijkt net of hij niet helemaal aan zit.
De steun is wel zo'n 20-30cm weg van de kabel, dan moet ik wat tiewraps aan elkaar maken om te verlengen. Kan wel maar niet optimaal.

Stekkers zitten wel goed in elkaar. Op de foto lijkt het inderdaad niet goed, maar heb het direct gecontroleerd maar de foto geeft een vertekend beeld. Bij het in elkaar klikken van stekkers let ik ook op het horen van de 'klik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:44:
[...]

De steun is wel zo'n 20-30cm weg van de kabel, dan moet ik wat tiewraps aan elkaar maken om te verlengen. Kan wel maar niet optimaal.

Stekkers zitten wel goed in elkaar. Op de foto lijkt het inderdaad niet goed, maar heb het direct gecontroleerd maar de foto geeft een vertekend beeld. Bij het in elkaar klikken van stekkers let ik ook op het horen van de 'klik'.
Huh? Die schuine kant. An de daksteun zit er toch boven? Kwestie van tywrapje er door om de kabel en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dat ziet er wel goed uit. Als die dingen universeel zijn en ook op deze frames passen dan is dat wel een uitkomst.
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:36:
[...]

Huh? Die schuine kant. An de daksteun zit er toch boven? Kwestie van tywrapje er door om de kabel en klaar.
Tussen de daksteun en het paneel zit volgens mij echt 0.0 ruimte. Het paneel rust volledig op het frame. Of ik moet de klemmen losdraaien, dan de tiewraps er tussen en dan weer de klemmen aandraaien, maar dat is nogal wat werk en omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Dat ziet er wel goed uit. Als die dingen universeel zijn en ook op deze frames passen dan is dat wel een uitkomst.

[...]

Tussen de daksteun en het paneel zit volgens mij echt 0.0 ruimte. Het paneel rust volledig op het frame. Of ik moet de klemmen losdraaien, dan de tiewraps er tussen en dan weer de klemmen aandraaien, maar dat is nogal wat werk en omslachtig.
Gaatje boren in de alu steun? Of je gebruikt deze, 100 st voor 6,- :)
https://www.bol.com/nl/p/...1CNwKvEAQYAyABEgKaMvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:21:
[...]

Gaatje boren in de alu steun? Of je gebruikt deze, 100 st voor 6,- :)
https://www.bol.com/nl/p/...1CNwKvEAQYAyABEgKaMvD_BwE
Wow nice, die tweede optie. Sterker nog, daar heb ik een zak van liggen die ik ooit op Ali besteld heb. Damm daar had ik niet aan gedacht.

Thanks. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Nu we toch zo lekker bezig zijn. Hebben jullie ook nog tips hoe ik een zo vlak mogelijke dakdoorvoer maak door een bitumen dak? Ik laat die wel aanleggen door de professionele dakdekker van mijn installateur, maar ze wilde eerst standaard dakdoorvoer pijp plakken. Dat is echt oerlelijk op de plek waar de doorvoer moet komen. Dan zie je vanaf ver zo'n pijp boven de veranda uitsteken, en tevens heb ik dan last van schaduw ben ik bang.

Ik vind deze wel erg charmant.
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2017/09/JualSolar_Ballastvrije_montagesystemen_PV_Zonnepanelen-27.jpg
Eigenlijk voor een schuindak maar volgens mij bij mij prima in te zetten op het platte dak. De doorvoer moet aan de rand van de veranda komen en het afschot loopt de andere kant op. Dat is ook de reden dat de doorvoer aan de andere kant of ergens halverwege moet komen, omdat de afvoer al aan de andere kant zit.

Ik kan helaas nergens een prijs online vinden. Wel dat de fabrikant jual solar is. Alle andere dakdoorvoeren zijn toch al snel 20-30cm hoog.

Deze had ik ook gezien maar die is niet te plakken in het bitumen zegt de installateur.
https://www.solarpowersup...voer-systeem-dubbel-zwart
Gelukkig heb ik meer verstand van IT en elektra. :X

[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 06-05-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sandrioni schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:47:
[...]

Klopt, P405 op elk 2 SF-170 panelen. In de virtual layout kun je dan idd een groep van 2 panelen maken en deze toekennen aan één optimizer. Dan ziet het plaatje er idd wat meer uit zoals het daadwerkelijk op het dak ligt. Het rendement van 1 paneel is dan simpelweg de helft van hetgeen de optimizer doorgeeft.
De 2 panelen zijn met zo'n Y-stekker gekoppeld aan 1 optimizer.

De installateur heeft het in 2016 aan laten leggen (door 2 ZZP'ers). Heeft poosje probleemloos gedraaid. Vorig jaar is er 1 optimizer kapot gegaan, en vervangen. Dat ging nog wel. Maar nu gaan ze dus met bosjes.

Voordat de installateur weer eens tijd heeft zijn we zo weer een maand verder....bovendien vraag ik me af of hij er wel uit komt. Ik had gehoopt het zelf te kunnen fixen met wat hulp van mede-tweakers. Bovendien is de installateur soort-van familie, daarom heb ik ook gewoon admin-rechten op het monitoring portal (en kon ik net die URL genereren). Het is geen solaredge expert.
Als je de kapotte optimizers nog steeds in je scherm ziet, dan ga je daar overheen met de muis, en dan zie je de Hex code van de optimizer, die vergelijk je met de optimizers die van het dak zijn gehaald.
Dat zou overeen moeten komen. Het is bij plaatsen belangrijk dat je de goede code op de goede positie in de portel geeft. Is dat niet gedaan, dan word het bij vervangen lastig.
dan heb je de goed te pakken. Bij vervangen kan je de vervangende Hex code ingeven en dan gaat ie de info van die gebruiken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:26:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik leg de kabel in een rondje en dan vast zetten aan het paneel met een tiewrap. Dan zit hij bijna strak tegen het paneel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:23:
[...]

Wow nice, die tweede optie. Sterker nog, daar heb ik een zak van liggen die ik ooit op Ali besteld heb. Damm daar had ik niet aan gedacht.

Thanks. _/-\o_
Die komen zo los.

Zelftappers voor aliminium, met evt een oogje er aan vast voor de kabelbinder.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Thanks. _/-\o_
gewoon gaatje 4 mm boren in het midden van het verticale deel van de steun waarop de panelen liggen, daar een goede (!) ty-wrap van T&B doorheen, die zijn namelijk geschikt voor buiten gebruik. Stalen clipjes kan ook, maar die zijn vaak lastig te krijgen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GAEvakYD
Ubbink heeft ook dakdoorvoeren voor platdak in hun assortiment nu
https://www.ubbink.nl/Pro...abeldoorvoer-0770209.aspx

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Helaas is daar nog weinig van bekend. Ik kan ook nergens vinden hoe hoog die afvoer is.

Dit is de plek waar de afvoer moet komen. Daar kun je zien dat die niet te hoog moet zijn omdat je hem anders heel lelijk gaat zien maar ook dat die anders schaduw gaat vormen voor de achterliggende panelen.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/WhatsApp%20Image%202019-05-06%20at%2021.48.47.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GAEvakYD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Helaas is daar nog weinig van bekend. Ik kan ook nergens vinden hoe hoog die afvoer is.

Dit is de plek waar de afvoer moet komen. Daar kun je zien dat die niet te hoog moet zijn omdat je hem anders heel lelijk gaat zien maar ook dat die anders schaduw gaat vormen voor de achterliggende panelen.

[Afbeelding]
Dat dakje is van een veranda oid? Als ik jouw was zou ik gewoon buitenom gaan met een kabelgootje, desnoods koop je een paar meter extra kabel en ga je aan een niet zichtbare kant via de buitenkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@GAEvakYD
Het ding is zwart.
Je panelen leiden me meer af.
(Niet onaardig bedoeld)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2019 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandrioni
Andre1973 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:23:
[...]

Als je de kapotte optimizers nog steeds in je scherm ziet, dan ga je daar overheen met de muis, en dan zie je de Hex code van de optimizer, die vergelijk je met de optimizers die van het dak zijn gehaald.
Dat zou overeen moeten komen. Het is bij plaatsen belangrijk dat je de goede code op de goede positie in de portel geeft. Is dat niet gedaan, dan word het bij vervangen lastig.
dan heb je de goed te pakken. Bij vervangen kan je de vervangende Hex code ingeven en dan gaat ie de info van die gebruiken.
Je bedoelt het serienummer, bv 7F123456-1B neem ik aan.

Klopt, het feit dat het niet duidelijk is wat nu waar ligt, is de grootste oorzaak van de problemen. Zeker als de virtuele layout precies klopt, kun je exact de optimizer aanwijzen welke vreemd gedrag vertoont, serienummer checken, en die evt vervangen.

Ik ben gistermiddag nog even het dak op geweest, foto's proberen te maken van hex-codes/serienummers van optimizers waar ik makkelijk bij kon. Viel mij op dat ik er eentje had die niet in de logical layout voorkwam, maar tegelijkertijd in de logical layout er wél eentje voorkwam die op mijn keukentafel ligt. Dus, die heb ik 'vervangen'. Ik neem aan dat ik nu opnieuw moet pairen, maar op afstand lukt dat niet. Hij geeft dan de melding: Koppeling kon niet uitgevoerd worden. Omvormer 1 is met een andere bewerking bezig.

Beetje off-the-record misschien: maar waarom kan ik de in de logical layout de 'volgorde' aanpassen? Ik kan prima een paneel die op 1.1.1 ligt, dus feitelijk de 1e optimizer in de string, hernummeren naar 1.1.x. Waarom zou je dat doen?

[ Voor 18% gewijzigd door Sandrioni op 07-05-2019 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:01
[quote]GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:26:

/quote]

De oplossing had geweest de panelen om en om 180 graden te draaien. De kabels lopen dan boven langs het frame en bij de volgende onder langs het frame en niet diagonaal.
Natac geeft dit aan op hun website
https://natec.nl/wp-conte...nstallatie-1-1024x469.png

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Wolly schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:08:
[...]

Dat dakje is van een veranda oid? Als ik jouw was zou ik gewoon buitenom gaan met een kabelgootje, desnoods koop je een paar meter extra kabel en ga je aan een niet zichtbare kant via de buitenkant.
Dat wilde ik eigenlijk voorkomen, maar ik begin wel te twijfelen nu. Ik zou het aan de rechterkant van het huis kunnen doen. Minder fraaie oplossing, maar vermoedelijk geen hond die het ziet aan die kant. Scheelt wel 200-300 euro omdat die dakdoorvoeren niet goedkoop zijn en ik die moet laten plakken door een dakdekker.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:10:
@GAEvakYD
Het ding is zwart.
Je panelen leiden me meer af.
(Niet onaardig bedoeld)
True, maar dan heb ik nog steeds last van de schaduw die de pijp gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GAEvakYD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:55:
[...]

Dat wilde ik eigenlijk voorkomen, maar ik begin wel te twijfelen nu. Ik zou het aan de rechterkant van het huis kunnen doen. Minder fraaie oplossing, maar vermoedelijk geen hond die het ziet aan die kant. Scheelt wel 200-300 euro omdat die dakdoorvoeren niet goedkoop zijn en ik die moet laten plakken door een dakdekker.

[...]

Waarom niet terug naar het huis en daar langs of door de muur? Omvormer hangt binnen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
GAEvakYD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:55:
[...]

[...]

En een y aftakking tussen je hemelwater afvoer en daar de kabels doorheen? Of zit je HWA niet onder de overkapping/schuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:42
[...]
Aan die plakrommel moet je niet beginnen. De vraag is niet óf het loslaat, maar wanneer het loslaat. In ieder geval hangen daarmee over een paar jaar gegarandeerd al je kabels alsnog los. Beter de kabel degelijk ophangen, met de speciaal daarvoor ontworpen klemmetjes of desnoods ty-raps.
GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:19:
Nu we toch zo lekker bezig zijn. Hebben jullie ook nog tips hoe ik een zo vlak mogelijke dakdoorvoer maak door een bitumen dak? Ik laat die wel aanleggen door de professionele dakdekker van mijn installateur, maar ze wilde eerst standaard dakdoorvoer pijp plakken. Dat is echt oerlelijk op de plek waar de doorvoer moet komen. Dan zie je vanaf ver zo'n pijp boven de veranda uitsteken, en tevens heb ik dan last van schaduw ben ik bang.
Ubbink heeft daarvoor (binnenkort) een mooie oplossing.

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 07-05-2019 09:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Speedfightserv schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:07:
[...]

En een y aftakking tussen je hemelwater afvoer en daar de kabels doorheen? Of zit je HWA niet onder de overkapping/schuur?
Ik ben niet zo thuis in termen mbt water/afvoer/etc, maar wat bedoel je met een Y aftakking? De HWA zit wel onder de veranda. Bedoel je soms om er een gat naast te maken en daar de kabels doorheen te doen? Hoe voorkom je dan dat het water door doorheen komt?

Dit is overigens de hoek van de veranda met de afvoer. Het gaat om het gat linksboven. Het andere gat is de HWA van de dakgoot die rondom loopt en die door de aannemer is aangelegd. De veranda is later geplaatst en heeft een eigen afvoer, maar zit onder een dak wel met een Y verloop op dezelfde pijp aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/Schermafbeelding%202019-05-07%20om%2009.23.45.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:20:
[...]

Aan die plakrommel moet je niet beginnen. De vraag is niet óf het loslaat, maar wanneer het loslaat. In ieder geval hangen daarmee over een paar jaar gegarandeerd al je kabels alsnog los. Beter de kabel degelijk ophangen, met de speciaal daarvoor ontworpen klemmetjes of desnoods ty-raps.
Valt wel mee als ze niet in de zon zitten, en als het weer hangt plak je toch nieuwe, big deal. Tywraps gaan ook los mits je hele goede hebt, geen bouwmarkt, action versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:42
Rol-Co schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:33:
[...]
Valt wel mee als ze niet in de zon zitten, en als het weer hangt plak je toch nieuwe, big deal. Tywraps gaan ook los mits je hele goede hebt, geen bouwmarkt, action versie.
Een nieuwe plakken gaat misschien goed als je panelen op een goed toegankelijk plat dak liggen. Maar bij de meeste mensen hier liggen ze op een slecht toegankelijk schuin dak, waarbij deze kabels toch echt eenmalig degelijk verlegd moeten worden, en waar je nooit meer aan wilt zitten. Dan is die plakrommel toch echt niet de oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Een nieuwe plakken gaat misschien goed als je panelen op een goed toegankelijk plat dak liggen. Maar bij de meeste mensen hier liggen ze op een slecht toegankelijk schuin dak, waarbij deze kabels toch echt eenmalig degelijk verlegd moeten worden, en waar je nooit meer aan wilt zitten. Dan is die plakrommel toch echt niet de oplossing.
Dit gaat toch over plat dak :?
Op schuin dak zet ik alleen de begin en eind kabels vast, onder de panelen ligt mij prima, gebeurd niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
GAEvakYD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:28:
[...]

Ik ben niet zo thuis in termen mbt water/afvoer/etc, maar wat bedoel je met een Y aftakking? De HWA zit wel onder de veranda. Bedoel je soms om er een gat naast te maken en daar de kabels doorheen te doen? Hoe voorkom je dan dat het water door doorheen komt?

Dit is overigens de hoek van de veranda met de afvoer. Het gaat om het gat linksboven. Het andere gat is de HWA van de dakgoot die rondom loopt en die door de aannemer is aangelegd. De veranda is later geplaatst en heeft een eigen afvoer, maar zit onder een dak wel met een Y verloop op dezelfde pijp aangesloten.

[Afbeelding]
Zoiets er tussen:
https://www.pvc24.nl/shop...5o-3xmof-160mm-x-110mm-2/

Water gaat naar beneden dus komt daar niet snel uit. Desnoods een iets langere buis aan de aftak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UV straling tast alles aan. Dus geen normaal pvc aub.
(daarom denk ik dat ubbink hier meer kennis over heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:59
GAEvakYD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:59:
[...]

[Afbeelding]
Best wel grappig, je hebt je dak vol liggen met panelen die best wel opvallen, zeg maar :+ (ook niet full black, maar met een soort patroon) en dan maak je je druk over een dakdoorvoer, die tussen die panelen en montage frames echt niet opvallen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:46:
[...]

Best wel grappig, je hebt je dak vol liggen met panelen die best wel opvallen, zeg maar :+ (ook niet full black, maar met een soort patroon) en dan maak je je druk over een dakdoorvoer, die tussen die panelen en montage frames echt niet opvallen. :D
haha ik snap wat je zegt, maar visueel is idd misschien overheen te komen, maar met die standaard dakdoorvoeren zet ik ook een paneel daarachter in de schaduw.

Dat ding van Ubbink ziet er best oke uit, maar pas leverbaar medio mei. Ik zie nog geen partij die hem op voorraad heeft. Volgens mij gaat het vooral om het bovenstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
GAEvakYD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]
Door de HWA is een goed plan, Ystuk met de dunne uitgang omhoog met een pijpje, er zijn ook doppen voor kan je een wartel in maken. Desnoods een flex mantelbuis om je kabels om ze extra te beschermen tegen water en doorschuren.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 07:23
Kan iemand mij de voor en nadelen vertellen van JA Mono percium HALF-CELL
Ze hebben al een lange kabel dus dat nadeel is er niet

Of maar gewoon voor de oude vertrouwde cellen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Laatst online: 23-06 13:57
Mijn installateur biedt Autarco aan als nieuw merk.:

"Zij geven harde kWh garantie voor 5 jaar uitbreidbaar naar 5 jaar of 15 jaar gedekt door Lloyd's of London. Wordt online gemonitord door de fabrikant."

Iemand ooit van gehoord?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
De ombouw van indak (6 panelen) naar opdak (12 panelen) is in volle gang :) Er wordt flink doorgewerkt!

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2EX7ZzeGTFpk/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/MDStN1TcjinO/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Fg2d42yYQe3s/360.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kaboom1555 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:31:
De ombouw van indak (6 panelen) naar opdak (12 panelen) is in volle gang :) Er wordt flink doorgewerkt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! Dat indak is veel te link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41

RvV

jeroenvervuren schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:27:

Het grootste nadeel van half cut cells is dat ze een stukje lastiger zijn om te produceren en daarom ook duurder. Het zijn "normale" cellen die volgens mij met een laser in 2 stukjes worden gesneden. Ze werken erg goed met verticaal optrekkende schaduw over je hele string, als je een stringinverter zou gebruiken.

Zie dit documentje van REC.

https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

blauwemac schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:30:
Mijn installateur biedt Autarco aan als nieuw merk.:

"Zij geven harde kWh garantie voor 5 jaar uitbreidbaar naar 5 jaar of 15 jaar gedekt door Lloyd's of London. Wordt online gemonitord door de fabrikant."

Iemand ooit van gehoord?
Ik kwam volgens mij Autarco tegen een jaar or 3 terug.
Volgens mij is dat ooit (of nog steeds) Europees geproduceerd geweest maar nu niet meer dacht ik.

Over de kwh garantie:
HOW IS MY KWH GUARANTEE SECURED?

HOW IS THE KWH GUARANTEE DIFFERENT FROM A LINEAR MODULE POWER OUTPUT WARRANTY?

You can think of it like a marathon runner.

A module component guarantee promises the runner will run at certain speeds for the race if he is running on a treadmill in controlled laboratory conditions.
The Autarco kWh guarantee promises the runner will finish the exact race you want him to run, in a certain period of time, regardless of the weather.
A module performance guarantee promises the solar modules will performance at a % of their laboratory tested output after certain periods of time if you test them under the same laboratory conditions.

The Autarco kWh guarantee promises a minimum value of solar energy produced (kWh) over a fixed time period. The value of kWh guaranteed is tailored to your exact system details and is measured using standard solar monitoring.
Ik zie een hoop bla bla en marketing.
Maar het klinkt wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, Goed nieuws!

[ Voor 13% gewijzigd door ApC_IcE op 07-05-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RvV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:38:
[...]

Het grootste nadeel van half cut cells is dat ze een stukje lastiger zijn om te produceren en daarom ook duurder. Het zijn "normale" cellen die volgens mij met een laser in 2 stukjes worden gesneden. Ze werken erg goed met verticaal optrekkende schaduw over je hele string, als je een stringinverter zou gebruiken.

Zie dit documentje van REC.

https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
Is dat zo? Of zijn het juist de gebroken cellen of cellen waar stukjes af waren bij het zagen die niet meer bruikbaar zijn, eigenlijk afval dus waar poly cellen van gemaakt (geperst) worden maar inmiddels weinig vraag naar is. ;)
https://www.livios.be/nl/...istallijnen-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
jeroenvervuren schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:27:

china heeft zijn regels veranderd, en panelen die daar gebruikt mochten worden moesten een minimum aan Wp per m2 hebben.
veel fabrikanten haalde dat niet.
die doen nu cellen in stukjes zagen en gebruiken de beste stukjes om een paneel te maken.
en zo toch aan de minimum eisen te voldoen.

de overige stukjes werden dan panelen van gemaakt, die dan altijd nog aan een Europeaan konden verkocht worden.
(china denkt ook: is het niks goeds, dan is er altijd nog een domme Nederlander aan wie je het kunt verkopen. ;) )

maar langzaam aan zijn ze zo goed geworden om die halve cellen te maken, dat ze tegenwoordig ook aan Europa panelen kunnen leveren die goed genoeg zouden zijn voor een chinees project.
325Wp per paneel, dat is echt geen slecht paneel meer te noemen.
en de prijs, tja die kan ik ook niet slecht noemen.
het is wel even oppassen, zitten ook merken bij die toch nog de rotzooi dumpen op de Europese markt.
(niet dat die panelen slecht zijn, maar toch best duur voor minder Wp.
let op dat je totaal prijs project rekent en niet alleen paneel prijs. ;) )

dus heb je er zin in, dan lekker 325Wp half cell mono panelen gebruiken.
en je bent er waarschijnlijk niet eens slecht mee af. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41

RvV

De JAM60S10 gaat al tot 340W per paneel met een efficientie van 20,2%. Geen idee of dat afval cellen zijn of niet, maar maakt het uit als er veel power uit komt? :)

http://www.jasolar.com/up...417/20190417043740788.pdf

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
RvV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:10:
De JAM60S10 gaat al tot 340W per paneel met een efficientie van 20,2%. Geen idee of dat afval cellen zijn of niet, maar maakt het uit als er veel power uit komt? :)

http://www.jasolar.com/up...417/20190417043740788.pdf
kan het niet slecht noemen, lekker aantal Wp, met een lekker aantal kWh wat dat gaat opleveren. ;)

maar je kunt ook nog dit soort panelen krijgen:
https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar
en dan denk ik, mmmm.
bevestiging klem houd een 340Wp of een 285Wp voor het zelfde geld vast.
en of de installateur nu het dak op gaat met 285Wp of 325Wp het kost hem geen seconde langer om het te leggen. (dus prijs zou gelijk moeten zijn.)
en dan weet ik niet of de goedkopere prijs het allemaal wel goed maakt. ;)

(maar veel mensen kijken liever naar de goedkoopste offerte en vergeten dat die wel eens minder Wp heeft en daardoor ook minder oplevert. dus daar ben je niet altijd het beste mee af.
en dan word vergeten dat overproductie tegenwoordig eigenlijk zo tof is.
dat opmaken is een stuk simpeler als later moeten uitbreiden omdat je te kort komt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Even een vraagje aan de kenners:

Ik heb 3400wp op het dak liggen en een SMA 5000w omvormer in de garage. Nu heb ik op het garagedak en uitbouw nog ruimte voor zo'n 8 panelen. Deze ga ik zelf leggen waardoor ik met een kleine investering, toch weer veel wattpiekjes erbij heb. Aangezien mijn omvormer 5000w is, zal ik in de zomer met 3400wp + 2400wp (8x 300wp) gaan aftoppen. Dat is niet erg, want in de winter haal ik het maximum van de omvormer toch niet.

De panelen van 300wp kosten 139 euro per stuk. Die van 315wp kosten 144 euro. Die meerprijs van 5 euro maakt het verschil niet, maar ik vraag mij af of het wel nut heeft om grotere panelen dan 300wp te nemen, omdat de grootste opwekking toch in de zomer (aftoppen) zal plaatsvinden. Wij zitten pal op zuiden en haal jaarlijks ongeveer 115% van de 3400wp aan kwh van het dak (3968kwh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12

ericplan

5180 Wp PV

GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:19:

Ik vind deze wel erg charmant.
[Afbeelding]
Eigenlijk voor een schuindak maar volgens mij bij mij prima in te zetten op het platte dak. De doorvoer moet aan de rand van de veranda komen en het afschot loopt de andere kant op. Dat is ook de reden dat de doorvoer aan de andere kant of ergens halverwege moet komen, omdat de afvoer al aan de andere kant zit.

Ik kan helaas nergens een prijs online vinden. Wel dat de fabrikant jual solar is. Alle andere dakdoorvoeren zijn toch al snel 20-30cm hoog.

Deze had ik ook gezien maar die is niet te plakken in het bitumen zegt de installateur.
https://www.solarpowersup...voer-systeem-dubbel-zwart
Gelukkig heb ik meer verstand van IT en elektra. :X
Let wel op dat de onderkant van de dakdoorvoer boven je daktrim uitsteekt. Bij mogelijke verstopping (sneeuw) van je afvoer krijg je anders een mooi heveltje naar binnen. Je charmante voorbeeld is een grote kanshebber wanneer toegepast op een plat dak.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:22:

Ik heb 3400wp op het dak liggen en een SMA 5000w omvormer in de garage. Nu heb ik op het garagedak en uitbouw nog ruimte voor zo'n 8 panelen. Deze ga ik zelf leggen waardoor ik met een kleine investering, toch weer veel wattpiekjes erbij heb. Aangezien mijn omvormer 5000w is, zal ik in de zomer met 3400wp + 2400wp (8x 300wp) gaan aftoppen. Dat is niet erg, want in de winter haal ik het maximum van de omvormer toch niet.

De panelen van 300wp kosten 139 euro per stuk. Die van 315wp kosten 144 euro. Die meerprijs van 5 euro maakt het verschil niet, maar ik vraag mij af of het wel nut heeft om grotere panelen dan 300wp te nemen, omdat de grootste opwekking toch in de zomer (aftoppen) zal plaatsvinden. Wij zitten pal op zuiden en haal jaarlijks ongeveer 115% van de 3400wp aan kwh van het dak (3968kwh)
Staan alle panelen dezelfde kant op en dezelfde hellingshoek?
Zo nee, kan er wel meer op die omvormer.
De pieken waar je het over hebt waar die aftopt zijn max 10 uur. En dat is als alles dezelfde hoek en oriëntatie heeft. Alle overige uren werkt die omvormer veel efficiënter dan nu. Zoek maar eens naar overdimensioneren of onderdimensioneren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:22:

kijk niet alleen naar het aantal bij STC (dat noemen we Wp) maar kijk ook eens naar de NOCT van die panelen.

een 300Wp (STC) doet maar +/-220W bij NOCT.
zolang je omvormer de NOCT waarde aankan, dan top je wel iets af, maar zo erg is dat niet.
je blijft meer kWh opbrengst krijgen. ;)

(800Wp onderdimensioneren, is eigenlijk niet onderdimensioneren maar een per ongeluk afrondings-verschilletje. lol.
onderdimensioneren is voor mij pas als je over de 20-30% meer Wp op de omvormer hebt hangen. >:) )

in de lente haal je wel eens STC waarde, temperatuur is laag.
regenbuitje die de lucht vervuiling weg wast.
etc etc..
in de zomer, dan temperatuur te hoog lucht te vuil etc etc.
dan zie je meer NOCT. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 07-05-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
ApC_IcE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:29:
[...]

Staan alle panelen dezelfde kant op en dezelfde hellingshoek?
Zo nee, kan er wel meer op die omvormer.
De pieken waar je het over hebt waar die aftopt zijn max 10 uur. En dat is als alles dezelfde hoek en oriëntatie heeft. Alle overige uren werkt die omvormer veel efficiënter dan nu. Zoek maar eens naar overdimensioneren of onderdimensioneren ;)
De omvormer heeft 2 ingangen. Deze panelen komen toevallig dezelfde kant op te liggen dan die op het dak, maar wel een andere hellingshoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:30:
[...]

kijk niet alleen naar het aantal bij STC (dat noemen we Wp) maar kijk ook eens naar de NOCT van die panelen.

een 300Wp (STC) doet maar +/-220W bij NOCT.
zolang je omvormer de NOCT waarde aankan, dan top je wel iets af, maar zo erg is dat niet.
je blijft meer kWh opbrengst krijgen. ;)

(800Wp onderdimensioneren, is eigenlijk niet onderdimensioneren maar een per ongeluk afrondings-verschilletje. lol.
onderdimensioneren is voor mij pas als je over de 20-30% meer Wp op de omvormer hebt hangen. >:) )

in de lente haal je wel eens STC waarde, temperatuur is laag.
regenbuitje die de lucht vervuiling weg wast.
etc etc..
in de zomer, dan temperatuur te hoog lucht te vuil etc etc.
dan zie je meer NOCT. ;)
Ah oke, zal eens kijken. Zijn deze https://static.webshopapp...lar-lr6-60bk-275-295m.pdf

https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr6-310-wp-perc-copy.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
dan hang er meteen maar een stuk of 12x300Wp (of zelfs meer) er bij.
anders ga je die 5000W zo zeldzaam halen.

zie mijn set hier nog met 5660Wp (nu is het 6430Wp):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oke, oost west is wel wat extremer als jouw planning, maar dan nog. ;)

ik zou niet te moeilijk doen en meteen zoiets scoren:
https://www.winkelman-zon...ay=detail&merk=JA%20Solar

er bestaat niet iets als te veel Wp. >:)
(alleen te veel Vmpp/Voc en evt teveel kortsluit A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ algemeen

weet er iemand een installateur die ook zelfbouw setjes samenstelt voor de beginner.
dit in Friesland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:40:
[...]

dan hang er meteen maar een stuk of 12x300Wp (of zelfs meer) er bij.
anders ga je die 5000W zo zeldzaam halen.

zie mijn set hier nog met 5660Wp (nu is het 6430Wp):
[Afbeelding]
oke, oost west is wel wat extremer als jouw planning, maar dan nog. ;)

ik zou niet te moeilijk doen en meteen zoiets scoren:
https://www.winkelman-zon...ay=detail&merk=JA%20Solar

er bestaat niet iets als te veel Wp. >:)
(alleen te veel Vmpp/Voc en evt teveel kortsluit A)
Ah goede tip! Ik zou eventueel nog 2 erbij kunnen leggen. Dan krijg ik 2x4 panelen (landscape) op een schans en nog 2 losse panelen landscape erachter. Meer dan 10 kan echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:43:
[...]

Ah goede tip! Ik zou eventueel nog 2 erbij kunnen leggen. Dan krijg ik 2x4 panelen (landscape) op een schans en nog 2 losse panelen landscape erachter. Meer dan 10 kan echt niet.
als je dat voor elkaar kunt krijgen is dat wel gaaf.
(moet wel binnen een kosten post blijven, geen gouden bevestiging stangen gebruiken of andere onzinnige dingen.)

dat geeft je een +/-6400Wp wat nog wel kan op een 5kW omvormer.
als alles de zelfde hoek, dan is het wel een pittige onder dimensionering.
(maar dat heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als werkelijk verlies.)
door dak hoek verschil zal het maar een 100 tot 200kWh per jaar verlies zijn. ;)

dus kun je je huidige jaar opbrengst ongeveer x2 doen - 200kWh.
is lekker genoeg denk ik dan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 23:03
Wat is jullie advies inzake enkel- of dubbeltarief? Als je energie leverancier saldeert per telwerk en het overschot vergoed met een 'lage' vergoeding kun je toch beter gaan voor een enkeltarief?

Hier een foto van mijn houthok met 9x375Wp JA Solar glas-glas panelen :)

Eindelijk klaar O-)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/svdDKHp/Whats-App-Image-2019-05-04-at-16-00-32.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Gadgets op 07-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:50:
[...]

als je dat voor elkaar kunt krijgen is dat wel gaaf.
(moet wel binnen een kosten post blijven, geen gouden bevestiging stangen gebruiken of andere onzinnige dingen.)

dat geeft je een +/-6400Wp wat nog wel kan op een 5kW omvormer.
als alles de zelfde hoek, dan is het wel een pittige onder dimensionering.
(maar dat heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als werkelijk verlies.)
door dak hoek verschil zal het maar een 100 tot 200kWh per jaar verlies zijn. ;)

dus kun je je huidige jaar opbrengst ongeveer x2 doen - 200kWh.
is lekker genoeg denk ik dan. ;)
Ja financieel kan het wel, maar moet even kijken wat dat met de terugverdientijd en opbrengst per jaar doet tov de kosten. Het is voor mij puur een investering, aangezien wij samen op het moment maar 2000kwh stroom per jaar gebruiken. Maar ja geld op de bank levert ook niets op en als wij elektrisch gaan rijden is het ook zomaar weg. Zou je dan 10x 300wp doen a 139 euro per stuk? Want als ik 325wp neem, kom ik wel op 6650wp x 1.15 = 7647kwh

Die 2 extra panelen maken het wel een stukje duurder, doordat ook weer aparte montage voor gekocht moet worden. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat wel moet doen. Denk eerder 8x325wp. Is ook nog 6000wp op het dak.

[ Voor 13% gewijzigd door Pakhaas op 07-05-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:13
@Gadgets Waar liggen de paneeltjes? ;)

Heb ze ook op het oog, maar er schijnen nogal korte kabeltjes aan te zitten?

Heb je een foto van bovenaf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:03:
[...]

Ja financieel kan het wel, maar moet even kijken wat dat met de terugverdientijd en opbrengst per jaar doet tov de kosten. Het is voor mij puur een investering, aangezien wij samen op het moment maar 2000kwh stroom per jaar gebruiken. Maar ja geld op de bank levert ook niets op en als wij elektrisch gaan rijden is het ook zomaar weg.
ik weet het geld op de bank is vrij onzinnig om te hebben.
komende maand de laatste betaling en dan hypotheek vrij hier.
ik weet het ook niet meer waar ik dat geld nog zinvol naar toe kan brengen.
(een beetje overdreven, wil nog nieuwe kozijnen met extra isolerend glas. dat kost ook wat.)

gelukkig kunnen we nog hobbyen met wat PV panelen.
ik heb zelf gewoon maar panasonic aangeschaft, duur maar erg lekker veel kWh.
(niet zo heel veel dak ruimte hier.)
gewoon om eens iets anders te proberen. ;)

wat dacht je van een warmtepomp, dat is erg prettig met overproductie en is ook nog subsidie op te krijgen.
dan kan je voor de overproductie nog het zelfde bedrag blijven rekenen en kan het met gemak uit.
maar een elektra auto, daar passen ook PV panelen op. >:)
voorbeeld:
https://sonomotors.com/en/sion/
heb er wel eens mee zitten rekenen.
(de vrouw houd het tanken en km standen bij.
ik hoef die auto maar 3x op te laden via het thuis net(in de winter), en dan nog een 5x met een snel lader onderweg(vakantie).
en dan ben ik er wel voor mijn beperkte aantal kilometers per jaar. >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:17:
[...]

ik weet het geld op de bank is vrij onzinnig om te hebben.
komende maand de laatste betaling en dan hypotheek vrij hier.
ik weet het ook niet meer waar ik dat geld nog zinvol naar toe kan brengen.
(een beetje overdreven, wil nog nieuwe kozijnen met extra isolerend glas. dat kost ook wat.)

gelukkig kunnen we nog hobbyen met wat PV panelen.
ik heb zelf gewoon maar panasonic aangeschaft, duur maar erg lekker veel kWh.
(niet zo heel veel dak ruimte hier.)
gewoon om eens iets anders te proberen. ;)

wat dacht je van een warmtepomp, dat is erg prettig met overproductie en is ook nog subsidie op te krijgen.
dan kan je voor de overproductie nog het zelfde bedrag blijven rekenen en kan het met gemak uit.
maar een elektra auto, daar passen ook PV panelen op. >:)
voorbeeld:
https://sonomotors.com/en/sion/
heb er wel eens mee zitten rekenen.
(de vrouw houd het tanken en km standen bij.
ik hoef die auto maar 3x op te laden via het thuis net(in de winter), en dan nog een 5x met een snel lader onderweg(vakantie).
en dan ben ik er wel voor mijn beperkte aantal kilometers per jaar. >:) )
Klopt, warmtepomp kan de volgende stap worden, maar ons huis is niet super geïsoleerd (heb alle maatregelen al genomen, dubbelglas, spouwmuur isolatie, piepschuimvlokken onder de grond, dak van binnen volledig geïsoleerd met 10cm PIRplaten, kunststof kozijnen). Alleen wij hebben hier nog normale radiatoren en geen vloerverwarming. Ik zou dus eerst de radiatoren moeten vervangen of vloerverwarming nemen. Dat kan wel, maar op dit moment is het wel even goed.

Wellicht dat er over een paar jaar wel warmtepompen zijn, die prima met normale radiatoren overweg kunnen.

Nu weer ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Ik heb het idee dat de laatste tijd het aantal gelegde zonnepanelen per dak flink aan het toenemen is. Van een 8 a 12 naar 10 a 15 of soms zelfs meer op niet hele grote woningen. Hoe kan het komen dat dit de laatste maanden zo lijkt? Volgens mij is er niet een heel plotselinge prijsdaling geweest ofzo toch?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is er iemand met ervaring met de sma STP10.0-3AV-40? (of een andere nieuwe 3 fase sma.) Ik stond op het punt een 10000LT-20 te kopen en zag tot mijn verbazing dat er een nieuw type is hoewel het prijs verschil is minimaal is, is het niet dekkend qua betere efficientie (25+ jaar)) gelukkig is de STP10.0-3AV-40 is een heel stuk lichter. En ik moet het ding een keer verplaatsen dus opzich ben ik daar wel blij mee. Echter, het lijkt erop dat sma de STP10.0-3AV-40 wat handiger heeft gemaakt voor instalateurs, (uitlezen op afstand e.d.) dat wil nog wel eens zeggen dat het juist voor de DHZ-er lastiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nevermind.

[ Voor 127% gewijzigd door Megalodon_67 op 07-05-2019 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me
Ik heb een SMA STP6.0-3AV-40 hangen.
Ze zijn een heel stuk lichter in gewicht dan de oude inderdaad. (voorheen een STP 5000 TL-20)

Uitlezen is nog makkelijker geworden met de eigen webinterface.
Er zit echter geen display meer op. (maar ik mis het niet)
Voordeel dat ze ook wifi hebben ( en ethernet)

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:05:
@twain4me
Ik heb een SMA STP6.0-3AV-40 hangen.
Ze zijn een heel stuk lichter in gewicht dan de oude inderdaad.

Uitlezen is nog makkelijker geworden met de eigen webinterface.
Er zit echter geen display meer op. (maar ik mis het niet)
top dankjewel, veder geen rare dingen met instaleren? (instalateur codes opvragen o.i.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me
Nee, hoor. Voor de DHZ heel gemakkelijk. En meteen installateurs rechten.
Bij aanmelden via wifi of ethernet, vraagt hij meteen om het ww te wijzigen.
En zelf uit te lezen met SBFspot en via modbus TCP/IP (zit server in)

Wel even de installatiewizard doorlopen, als je in de webinterface zit.
Vanwege landsinstellingen ed.
Na 10 bedrijfsuren "locked" hij die instellingen.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2019 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:08
Deze al een keer voorbijgekomen?
https://www.installatiejo...0066-209291691.1526650541

Stukje over overbelasting in de meterkast problematiek bij het plaatsen van pv...

Op zich hebben ze wel een punt, echter werkelijk nog nooit een bericht voorbij zien komen dat het ook echt mis gegaan is...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
Voor de liefhebbers die zich afvragen hoe de oost/west verdeling op een plat dak er uit ziet met een paneel inclinatie van 13 graden (azimuth 191 graden). Voor andere systeemdetails zie signature.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLq5JS4fHw36SQ0jVLtlSGs6/full.png

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 15:57
Ik heb een vraagje over mijn SolarEdge monitoring:

Als ik zelf panelen bij plaats met optimizers, kan ik deze dan zelf ook toevoegen in de SolarEdge monitoring of kan alleen dit de installateur die initieel de panelen en omvormer heeft geplaatst?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Casejunkie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:15:
Ik heb een vraagje over mijn SolarEdge monitoring:

Als ik zelf panelen bij plaats met optimizers, kan ik deze dan zelf ook toevoegen in de SolarEdge monitoring of kan alleen dit de installateur die initieel de panelen en omvormer heeft geplaatst?
Hangt af van de rechten die de installateur je heeft gegeven. Default staat dit denk ik niet aan (als in: dat zal hij/zij moeten doen voor jou)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Laatst online: 23-06 13:57
Bij mij werkt de link niet??
NielsOo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:44:
Deze al een keer voorbijgekomen?
https://www.installatiejo...0066-209291691.1526650541

Stukje over overbelasting in de meterkast problematiek bij het plaatsen van pv...

Op zich hebben ze wel een punt, echter werkelijk nog nooit een bericht voorbij zien komen dat het ook echt mis gegaan is...

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07

[Afbeelding]
Vanochtend al de "work in progress" foto's van de indak naar opdak ombouw gepost, het eindresultaat mag er ook zijn :)

12x JINKO 310 WP op een GoodWE 3600-DNS omvormer en 4 Tigo's.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/wtvzOWxTRfLl/540.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door kaboom1555 op 07-05-2019 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
kaboom1555 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:16:
[...]
Vanochtend al de "work in progress" foto's van de indak naar opdak ombouw gepost, het eindresultaat mag er ook zijn :)

[Afbeelding]
Beter !
Maar wel jammer van dat dakraam, kon dat niet aan de andere kant?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
migjes schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:42:
@ algemeen

weet er iemand een installateur die ook zelfbouw setjes samenstelt voor de beginner.
dit in Friesland?
Deze heeft een doe het samen pakket: https://www.awizon.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@WoudseHoeve
Dat dakraam zat er al in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
kaboom1555 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]
Verstandig hoor. Hulde.

Hier in de buurt zijn in 2 jaar tijd al twee nieuwbouw woningen in de brand gevlogen door in-dak systemen. Dan begrijp ik het werkelijk niet dat ze nu iets verderop nog bezig zijn met een nieuw huis en daar hebben ze van de week ook weer in-dak panelen neergelegd. Denken die installateurs dan echt met een blik "dat zal mij niet gebeuren" en de bewoners verdiepen zich er blijkbaar niet in. Zo'n in-dak systeem heeft wel een betere WAF score natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:42:
[...]

Klopt, warmtepomp kan de volgende stap worden, maar ons huis is niet super geïsoleerd (heb alle maatregelen al genomen, dubbelglas, spouwmuur isolatie, piepschuimvlokken onder de grond, dak van binnen volledig geïsoleerd met 10cm PIRplaten, kunststof kozijnen). Alleen wij hebben hier nog normale radiatoren en geen vloerverwarming. Ik zou dus eerst de radiatoren moeten vervangen of vloerverwarming nemen. Dat kan wel, maar op dit moment is het wel even goed.

Wellicht dat er over een paar jaar wel warmtepompen zijn, die prima met normale radiatoren overweg kunnen.

Nu weer ontopic ;)
Zoek eens op marktplaats naar convectoren, n hoop mensen met een nieuwbouw huis slopen ze er uit en plaatsen vloerverwarming, daar kan je ze vaak voor een schijntje ophalen. Ook je CV ketel gaat een stuk zuiniger om met gas bij een lagere aanvoertemperatuur (hij gaat dan echt als een HR ketel werken, dat doet ie waarschijnlijk nu niet) Neem zo groot mogelijke convectoren als mogelijk is. Het principe van een warmtepomp blijft hetzelfde (natuurwetten) dus hoe lager de aanvoer temperatuur hoe beter de COP. Kijk hier eens rond als je dat al niet deed.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229
De aanvoer temperatuur van de CV ketel naar beneden schroeven heeft sowieso zin, vooral in het voor en najaar kan dat al prima.
Ik heb hier ook zo de boel verbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:08

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
@Pakhaas 10.000ste keer. Je hebt GEEN vloerverwarming of LTV nodig voor een WP. Het is ideaal, maar niet vereist. Niet persoonlijk op jouw, maar men moet er eens een keer met die mythe ophouden :( }) ;)

In onze jaren '30 woning goed genoeg geïsoleerd (maar het blijft jaren '30) met HTV gaat het prima op 45o CV temp.

Nu weer ontopic.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
CurlyMo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:34:
@Pakhaas 10.000ste keer. Je hebt GEEN vloerverwarming of LTV nodig voor een WP. Het is ideaal, maar niet vereist. Niet persoonlijk op jouw, maar men moet er eens een keer met die mythe ophouden :( }) ;)

In onze jaren '30 woning goed genoeg geïsoleerd (maar het blijft jaren '30) met HTV gaat het prima op 45o CV temp.

Nu weer ontopic.
Prima verder. Maar met mijn cv op 55 graden krijg ik het niet 20 graden in de winter rond 0-5 graden. HTV zijn goed ingeregeld, maar mis wel wat vermogen. (Door openslaande deuren en uitbouw, wat minder watt aan HTV, dan ideaal is). Maar op dit moment gaat voor mij dus geen WP werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:17
Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:46:
[...]

Prima verder. Maar met mijn cv op 55 graden krijg ik het niet 20 graden in de winter rond 0-5 graden. HTV zijn goed ingeregeld, maar mis wel wat vermogen. (Door openslaande deuren en uitbouw, wat minder watt aan HTV, dan ideaal is). Maar op dit moment gaat voor mij dus geen WP werken.
L/L WP gaat wellicht wel werken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Dan zou ik toch eens met een warmtemeter door je huis, want hier gaat het echt meer dan prima met een stuk minder ideaal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
CurlyMo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:02:
[...]

Dan zou ik toch eens met een warmtemeter door je huis, want hier gaat het echt meer dan prima met een stuk minder ideaal huis.
Met ons verbruik van 1100m3 per jaar voor een ruim 2 onder 1 kap is dat prima.

Maar nu echt weer ontopic graag.

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 07-05-2019 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Pakhaas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:05:
[...]

We kunnen beter ontopic blijven.
Gratis doorverwijzing naar:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:37

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe hebben ze bij jullie de dakdoorvoer van de kabels geregeld? Binnenkort komen ze bij ons plaatsen, conform nen1010 nu lees ik dit https://www.installatie.n...-zonnepanelen-luchtdicht/ en dat is juist het punt waar ik geen informatie voor had ingewonnen. Broodje aap om iets te verkopen? Of terecht nieuws?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:37

Freakie1NL

Grote Baas

JT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:49:
Ik heb het idee dat de laatste tijd het aantal gelegde zonnepanelen per dak flink aan het toenemen is. Van een 8 a 12 naar 10 a 15 of soms zelfs meer op niet hele grote woningen. Hoe kan het komen dat dit de laatste maanden zo lijkt? Volgens mij is er niet een heel plotselinge prijsdaling geweest ofzo toch?
Ik denk de dreigende afschaffing van de salderingsregeling. Wij gaan ook voor maximaal vol leggen dak (12 panelen) terwijl 9 panelen al ruim afdoende waren om jaarlijks verbruik te dekken. Maarja in de toekomst ben je de Sjaak dus daar alvast op inspelen vermoed ik dat de reden is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Freakie1NL schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:19:
Hoe hebben ze bij jullie de dakdoorvoer van de kabels geregeld? Binnenkort komen ze bij ons plaatsen, conform nen1010 nu lees ik dit https://www.installatie.n...-zonnepanelen-luchtdicht/ en dat is juist het punt waar ik geen informatie voor had ingewonnen. Broodje aap om iets te verkopen? Of terecht nieuws?
Mooi maar niet nodig, de DC kabeltjes zijn best dun dus 2 x een 8mm gat voldoet ook prima, beetje siliconen er in en dicht. Kosten 1,-

@JT
Toch wel de prijs denk ik, ook voor dat bekend was dat de salderingsregeling door ging tot 2023 ging het hard op de daken, toch iets van laatste moment en prijs gok ik.
Zo van als de regering het af gaat schaffen zal het wel een goed verdienmodel zijn. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Een huis waar 24 uur continu 55 graden door radiators stroomt bestaat niet!! (Niet eentje die dan koud blijft althans )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
zo offerte geaccepteerd, 12 candian solar 270 Wp panelen en een Goodwe 3000 omvormer, na BTW aftrek een kleine 3300 euro.

Wij laten het dus zelf op een huurhuis leggen, de kans dat we hier de komende jaren weggaan is nihil. Zijn er hier nog meer die eigen panelen op een huurhuis hebben liggen, zie dat eigenlijk niet echt vaak voorbij komen hier, terwijl als je langer dan de terugverdientijd van plan bent om te blijven natuurlijk nog steeds goed uit kan. (En anders neem je ze mooi mee ;) )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Oh ohhh die slimme meters toch...

https://solarmagazine.nl/...-terecht-af-van-stroomnet

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ArthurMorgan schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:45:
zo offerte geaccepteerd, 12 candian solar 270 Wp panelen en een Goodwe 3000 omvormer, na BTW aftrek een kleine 3300 euro.

Wij laten het dus zelf op een huurhuis leggen, de kans dat we hier de komende jaren weggaan is nihil. Zijn er hier nog meer die eigen panelen op een huurhuis hebben liggen, zie dat eigenlijk niet echt vaak voorbij komen hier, terwijl als je langer dan de terugverdientijd van plan bent om te blijven natuurlijk nog steeds goed uit kan. (En anders neem je ze mooi mee ;) )
Heb jij toestemming gekregen dan? De meeste krijgen dat niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:50:
[...]

Heb jij toestemming gekregen dan? De meeste krijgen dat niet.
Ja, was geen enkel probleem. Moet wel zeggen dat ze sowieso erg makkelijk zijn hier. Misschien omdat het een wat dorpsere omgeving is. (Krimpen aan den IJssel - QuaWonen)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Laatst online: 28-09 21:45
Weet iemand waar ik het installateurs wachtwoord/pincode kan vinden van een Solar Frontier Turbo 3P2 (StecaGrid 5503) omvormer? Solar Frontier reageert niet op mailtjes naar powersets.aftersalesservice@solar-frontier.eu adres bestaat inmiddels niet meer.

[ Voor 34% gewijzigd door -ION- op 08-05-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Freakie1NL schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:43:
[...]

Ik denk de dreigende afschaffing van de salderingsregeling. Wij gaan ook voor maximaal vol leggen dak (12 panelen) terwijl 9 panelen al ruim afdoende waren om jaarlijks verbruik te dekken. Maarja in de toekomst ben je de Sjaak dus daar alvast op inspelen vermoed ik dat de reden is.
Ah, omdat je er nu dus nog wat mee kan verdienen dus? Had al zo een vermoeden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw