Zonnepanelen keuze - 3 offertes Micro omvormers/Solaredge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marked
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-08-2021
Na jaren wachten (verhuizen/verbouwen etc.) kan ik eindelijk ook panelen op mijn dak gaan leggen. Zin in :P

Nu twijfel ik alleen nog over de juiste keuze voor mijn situatie, daarom deel ik het graag hier even in de hoop op goed advies

De lange zijde van het huis ligt op ZZW en ik heb twee daken tot mijn beschikking. Het eerste dak is bovenop de woning (+/- 9m hoog) en het tweede op de uitbouw van de keuken (smal en last van schaduw buren).

Dit zijn de offertes:

Offerte 1 - Trina Solar + SolarEdge/optimizers
  • Hoge dak 5 panelen (4 O-W en 1 Zuid) en 4 op uitbouw (Zuid)
  • 9 Trina PERC mono Full Black 300WP
  • Solaredge + optimizers
  • Montage Van Dijk
  • €3900 excl. BTW
  • 4718e/2700wp = 1,44euro per wp
Offerte 2 - LG + Micro omvormers
  • Hoge dak 6 panelen (5 in Portrait Zuid en 1 landscape zuid)
  • 6 LG 360N1C-A5
  • Enphase IQ-7+ micro omvormer
  • Eigen draagconstructie
  • €3572 excl. BTW
  • 3572e/2160wp = 1,65 euro per wp
Offerte 3a - Panasonic HIT + SolarEdge/Optimizers of
  • Hoge dak 7 oost-west en 3 op ZZW uitbouw
  • 7 Panasonic 330WP HIT Mono
  • SolarEdge + optimizer
  • Draagconstructie Flatfix
  • €4990 excl. BTW
  • 4990e/3300wp = 1,51 euro per wp
Offerte 3b - Jinko Solar 310wp + SolarEdge/Optimizers of
  • Hoge dak 7 oost-west en 3 op ZZW uitbouw
  • 10 Jinko Cheetah Full Black
  • SolarEdge + optimizer
  • Draagconstructie flatfix
  • €4110 excl. BTW
  • 4110e/3100wp = 1,32 euro per wp
Het voordeel van micro omvormers voor mij zou zijn dat ik al een buis heb liggen van 19mm van de uitbouw naar zolder (waar de 2,5mm kabel ligt naar de meterkast). En misschien is het wat veiliger omdat er dan geen DC solar kabel binnenshuis ligt? Anderzijds is SolarEdge misschien qua duurzaamheid/betrouwbaarheid een veiligere keus. In dat geval moet ik een 25mm buis gaan leggen heb ik begrepen.

Een tweede punt van twijfel is de hoogte van het 9m dak. Offerte 2 wil hier 5 panelen in portrait leggen (deze zouden dan niet hoger komen dan de landscape panelen heb ik begrepen), met een eigen montagesysteem. Offerte 1 maakt gebruik van Van Dijk montagemateriaal (heb ik op 9meter hoogte een beter gevoel bij)

Hierbij de satellietfoto, met de panelen zoals offerte 1 voorstelt. De satellietfoto is overigens verouderd, het nieuwe dak is plat, zie tweede foto.

Sattelietfoto

Dak

[ Voor 20% gewijzigd door Marked op 06-05-2019 20:35 . Reden: Prijzen Wp excl. BTW + update offerte 3 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:35
Ik vind ze allemaal te duur maar nr2 en 3 komen tenminste nog met panelen die niet het goedkoopst zijn.

Edit je startpost even en voeg de prijs excl btw per Wp toe.

Voor verder advies hebben we een lucht foto van de situatie met maten nodig. En de hellingen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Zijn de prijzen in of ex BTW? Solarkabel past vaak ook in 19mm buis. Het zou inderdaad fijn zijn om een beeld van je huis te hebben?

Offerte 1
4718e/2700wp = 1,74euro per wp

Offerte 2
4322e/2160wp = 2,00euro per wp

Offerte 3
4108e/2310wp = 1,77euro per wp

Offerte 2 is al afgevallen laagste opbrengst hoogste prijs ;-)

Die Panasonic panelen zijn echt top en als je dan offerte 3 bekijkt dan lijkt mij dat de meest geschikte. Dan heb je echt kwaliteitspanelen tov de goedkoopste uit de markt.

Let op dat je de P404 optimizer krijgt, voor kleine installaties op meerdere windrichtingen zeer noodzakelijk. Een 8e paneel ergens erbij zou nog wel lekker zijn voor de stringspanning, ook dan nog steeds de P404 behouden ondanks dat je vanaf 8 panelen een ander type optimizer mag kiezen. (Zijn wat praktijk topics over als je meer details zoekt, kan niet inschatten hoe technisch je bent)

Je hebt denk dezelfde uitdaging als ik toentertijd,weinig dakvlak en alleen in meerdere richtingen dan kom je met SE het beste uit. En ik had graag wat meer over voor de paneel monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:47
Zelfs de goedkoopste offerte is 9 jaar tvt onder huidige salderen regels. Dus uiteindelijk zal het 11/12 jaar worden.

Ik zou de situatie uit offerte 1 nemen, en dan met aps micro omvormers die goedkoper is dan enphase.
En dan nog een installateur zoeken die zich niet rijk installeert want het is gewoon duur.

En eigenlijk denk ik dat twee string op een sma omvormer ook prima gaat, nog iets goedkoper

Anderzijds is SolarEdge misschien qua duurzaamheid/betrouwbaarheid een veiligere keus

Lees even topic half jaartje terug, minstens vijf defecte omvormers en tien kapotte optimisers.sommige met veertig panelen hebben ieder jaar wissel van twee of drie optimisers.

[ Voor 24% gewijzigd door reneeke1970 op 04-05-2019 09:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@stormfly

Als het SE moet worden lijkt mij, qua voltages de p404 ook beter (max 85 V uitgangstroom ipv 60V bij de P500) , maar die is wel bedoeld voor 60 of 72 cellen.

Die Panasonic panelen zijn 96 cellen.

https://www.google.com/ur...Vaw2_LW-0z9aOLup_9EThvnt0

https://cdn.webshopapp.co...onic-hit-mono-325-330.pdf

P500 (voor 96 cells) moet weer met minstens 8 in een string. (sowieso lijkt P500 qua specs niet beter vanwege lager uitgang voltage)

Worst case geval:
Benodigd voltage: 380 V
4 in de zon, 3 in de schaduw
Benodigde voltage schaduwpanelen om clipping van de zon optimizers te voorkomen:
(380-4×85)/3=13 V (als je AC voltage hoog is kan dat 20V worden)
Dus dan moeten de 3 schaduwpanelen ieder nog 13/85×330=52W tot 78W doen om clipping van de 4 zonpanelen te voorkomen.
Ik weet niet zeker of dat wel lukt.

Officieel heeft SE dus geen oplossing voor 7 x 96 cellen panelen, maar ik denk dat het wel werkt. Maar wel kans op aftoppen vanwege te weinig panelen tegelijk in de zon.

Is een string omvormer met 3 Tigo optimizers niet beter in dit geval ?

@reneeke1970 jouw idee met 2 strings zie ik alleen zitten icm 96 cells panelen

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 04-05-2019 09:11 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marked
Dank voor de reacties en tips so far. Ik heb de openingspost aangevuld met foto's en de prijzen per wp met dank aan @stormfly. De prijzen zijn incl. BTW.

Wat betreft afmetingen; beide daken zijn plat, waarbij de grootte van het hoge dak zo'n 5,6m x 3,5m is en de uitbouw een lengte van zo'n 7meter bij een kleine 2m.

Als ik offerte 3 neem kan ik natuurlijk ook vragen om 8 panelen, maar het paneel op de uitbouw dichtstbij de gevel ligt wel redelijk veel in de schaduw.

**Edit: Ik heb de prijzen even aangepast naar excl. BTW. Geeft wellicht een wat beter beeld**

[ Voor 9% gewijzigd door Marked op 04-05-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dus de panelen op het kleine dak hebben niet allemaal tegelijk schaduw?
Dan verwacht ik geen opbrengst verlies veroorzaakt door clippende SE optimisers.

edit: ik maak uit je verhaal op dat er sochtend veel schaduw is op de uitbouw en gedurende de dag nog wat schaduw van een rookkanaal op het hoge dak

[ Voor 34% gewijzigd door busscherski op 05-05-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@busscherski de string van 5 moeten 96 cell zijn inderdaad, maar die van 9 niet perse(72 is voldoende ). Zou wel mooi zijn maar dan moeten er eigenlijk tien passen voor 2×5 parallel op één mpp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@reneeke1970

Ik dacht dat je een variant op optie 3 bedoelde. Met strings van 3 en 4.

Welke situatie bedoel jij met de string omvormer?

@Marked
Is die tweede foto van openingspost van je hoge dak? Niet bepaald schaduwvrij, weet je de datum en tijd van de foto nog?
Heb je ook zo'n foto van het andere dak? Waarom gaan daar geen 6 panelen in portrait op?

[ Voor 43% gewijzigd door busscherski op 04-05-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:24:
@reneeke1970

Ik dacht dat je een variant op optie 3 bedoelde. Met strings van 3 en 4.

Welke situatie bedoel jij met de string omvormer?

@Marked
Is die tweede foto van openingspost van je hoge dak? Niet bepaald schaduwvrij, weet je de datum en tijd van de foto nog?
Heb je ook zo'n foto van het andere dak? Waarom gaan daar geen 6 panelen in portrait op?
Ik ga maar even van de eerste uit, blijkbaar passen er volgens die meer panelen op. Vraag me af of het eigenlijk wel opgemeten is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:02
busscherski schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:09:
@stormfly

Als het SE moet worden lijkt mij, qua voltages de p404 ook beter (max 85 V uitgangstroom ipv 60V bij de P500) , maar die is wel bedoeld voor 60 of 72 cellen.

Die Panasonic panelen zijn 96 cellen.
En vroeger had je geen p500 en toch zijn er zat die Sunpower / Panasonic op het dak hebben liggen met SolarEdge..... met dus p404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
busscherski schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:09:
@stormfly

Officieel heeft SE dus geen oplossing voor 7 x 96 cellen panelen, maar ik denk dat het wel werkt. Maar wel kans op aftoppen vanwege te weinig panelen tegelijk in de zon.
Even korte reactie vanaf mobiel. 96cell en pana of sunpower gaan heel goed op de p404. Check te voltage 's maar eens in de datasheet.

We hebben onlangs in een ander topic string en optimizer spanningen vergeleken en daar kwamen de grafieken van de p404 heel erg goed uit,bij een design met meerdere windrichtingen.

Ik denk zelfs zeer goed, zowel met 8 panelen en na mijn uitbreiding tot 12 panelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:48:
[...]
Ik ga maar even van de eerste uit, blijkbaar passen er volgens die meer panelen op. Vraag me af of het eigenlijk wel opgemeten is?
Daar kan ik in meegaan in geval de oost-west dakjes worden aangepast naar portrait zuid.

@Rouske @stormfly
Ja weet ik, maar toch goed om even te checken hoe het werkt als er maar 4 panelen in de zon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:02
Voor kleine systemen met 4-8 panelen heeft SolarEdge het volgende ontwikkeld.
https://www.solaredge.com...with-compact-technology#/

De details hiervan heb ik niet bekeken.
Maar lijkt mij hetzelfde te doen als een APS QS1, maar dan met een externe DC/AC omvormer.

[ Voor 39% gewijzigd door Rouske op 04-05-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rouske

Oja die is nog niet zo lang op de markt. Is (nog) niet overal verkrijgbaar. Ik was even vergeten dat deze bestaat. Is wel net iets duurder dan de QS1.
Voor 8 panelen dan wel kiezen voor 60 cellen panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marked
busscherski schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:24:

@Marked
@busscherski
Tweede foto is inderdaad van hoge dak. De schaduw die je ziet is van een dakluik dat open staat ;) Dus behalve een (gesloten) dakluik en een rookgasafvoer naast het dakluik is het dak schaduwvrij. Het dakluik en de rookgasafvoer zitten trouwens wel beiden op de zuidzijde, dus panelen die daar achter liggen hebben daar wel iets last van (met name rookgasafvoer dan).

En voor de zekerheid nog een foto van de uitbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pjkjuzTcI0ADepOzwDp7pA83/full.jpg
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:48:
[...]

@reneeke1970
Offerte 1, met de 9 panelen, heeft inderdaad wel het meeste gemeten en kwam met het idee om ivm de ruimte 4 panelen op oost-west op het hoge dak te leggen, en 4 panelen op de uitbouw. Ik heb nu de neiging om deze opstelling ook bij de leverancier van offerte 3 op te vagen.

En tot slot: ik heb het wel gehad over panelen in portrait op de uitbouw, maar dat is esthetisch een stuk minder aantrekkelijke keuze omdat de lelijke achterzijde van de panelen dan meer zichtbaar is in de tuin. Het hoge dak is 9m, dus ik ben een beetje huiverig om daar panelen op portrait te leggen. Ik zou dus tot 8 panelen kunnen komen met SE en p404 als ik 4 panelen op het hoge dak leg en 4 panelen op de uitbouw (of 4 op het hoge dak en 3 op de uitbouw..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je 10 graden portrait overwogen op de uitbouw? Dan zijn ze nog geen 30 cm hoog. En ruim 40 cm van de rand. Valt niet zo op.

Of als je toch voor micro's of SE gaat kunnen die 6 ook in oost-west landscape.

Die rookgasafvoer is wel enigszins vervelend in geval je geen micro's of SE neemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Offerte 1 vind ik qua legplan het best omdat de meeste panelen passen.
Maar bij een dergelijk klein systeem met veel verschillende orientaties zal een SolarEdge systeem het s`ochtends vroeg bij weinig bewolking erg slecht doen.

Er zijn maar 2 panelen richting oost, die optimisers zullen meteen naar 85V gaan. Dan worden de andere panelen geacht de rest van de 380-2*85=210 V bij dezelfde stroom als de oostpanelen op te leveren. En dat kunnen ze niet op een onbewolkte dag dus dan gaat de stroom in de oost optimisers ook omlaag en verlies je een deel van de opbrengst van die 2 panelen.
Hoe platter de hellingen, hoe minder lang je clippende optimisers hebt. s`avonds heb je er minder lang last van omdat er dan vaak nog wat zon op zuid staat.
Offerte 1 werkt wel maar heeft opbrengstverlies van de oostpanelen op onbewolkte ochtenden. Op jaarbasis zal het verlies in opbrengst meevallen. Maar dit sub-optimale gedrag zal je dus moeten accepteren met dit legplan en SE.

joozzt in "Solaredge optimizer keuze 2nd opinion"

Offerte 1 maar dan met alle panelen richting zuid zal prima gaan met SE en P404`s, dat raad ik je aan. Er bestaat portrait plat dak montage.

Of met de orientaties van offerte 1 kun je ook gaan voor APS / Enphase micro omvormers.

Marked

De micro omvormers die ik gekozen heb toppen dan weer je panelen af op 300 W, dus ook deze oplossing heeft een nadeel. Op jaarbasis verlies je er niet zo veel mee omdat je panelen zelden STC leveren.
En er komen nog wat kabels bij, dus reken even 3400 tot 3500 euro inclusief installatie excl btw. Dus 1.16 tot 1.20 euro / Wp.

Helaas zijn micro omvormers nog net wat duurder dan SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
busscherski schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:14:
Heb je 10 graden portrait overwogen op de uitbouw? Dan zijn ze nog geen 30 cm hoog. En ruim 40 cm van de rand. Valt niet zo op.

Of als je toch voor micro's of SE gaat kunnen die 6 ook in oost-west landscape.

Die rookgasafvoer is wel enigszins vervelend in geval je geen micro's of SE neemt
Nee, niet gedacht aan 10 graden portrait op de uitbouw. Ik denk dat 2 paddestoeltjes op de uitbouw dan in de weg zitten? En oost-west op de uitbouw lijkt mij niet zo'n goed idee omdat de panelen op het oosten dan erg weinig zon zullen pakken ivm de schaduw van de woning (zo'n 6 meter gevel aan die zijde).

@busscherski Portrait op het hoge dak zou misschien wel een uitkomst zijn, en dan idd wat lager dan het landscape paneel ivm de hoogte. In dat geval passen er (waarschijnlijk) 5 naast elkaar, 1 in landscape aan de ene kant van het dakluik en misschien nog wel 1 in portrait aan de ander kant van het dakluik. Als ik zo jouw verhaal over de oost-west opstelling lees zou het alternatief dan 4 panelen in landscape zijn en de rest op de uitbouw (volgens mij wilde de leverancier van offerte 1 ivm de hoogte geen panelen in portrait op het hoge dak installeren). Micro-omvormers lijkt mij nog steeds een goede optie, maar ik heb ik heb met best een aantal leveranciers contact gehad, maar er werken er weinig met micro-omvormers en offerte 2 is vrij duur vergeleken met de andere twee.

Al met al neig ik dan naar offerte 3 (Panasonic HIT's met P404 P405 (staat in de offerte) optimizers). Dan overleg ik de mogelijkheden voor 8 of 9 panelen. Het restant van de 8-9 panelen leg ik dan op de uitbouw, en voor het hoge dak dan een van deze optie waarbij de eerste dan prefereert boven de tweede etc. Of is het plan met oost-west opstelling dan altijd nog beter als 'maar' 4 panelen? Voordeel is wel weer dat de opbrengst wordt verdeeld over de dag..
  • 5 panelen in 10 graden portrait ZZW (klein beetje schaduw van rookgasafvoer en dakluik) + 1 landscape op ZZW (nagenoeg geen schaduw) + (indien mogelijk) nog 1 paneel 10 graden portrait
  • 4 panelen op ZZW in landscape op het hoge dak, weinig schaduw
  • 4 panelen oost-west + 1 landscape (weinig tot geen schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Offerte 1: Even de uitbouw meten, misschien zitten de afvoertjes op een gunstige plek of bedenk je een creatieve oplossing.
Oost-west lijkt me op de uitbouw ook niet handig.

Offerte 3: Het voordeel van de 96 cellen panelen zie ik niet echt. Meer panelen in minder verschillende richtingen gaat het best werken met SE.

Kun je de legplannen rond offerte 3 eens tekenen met het dak er bij en de rookgas afvoer etc. en het noorden boven? Dan snap ik het beter en kan beter advies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marked
Vandaag heb ik nog even contact gehad met de leverancier van offerte 3 en hij heeft een voorstel gedaan voor 10 panelen (7 in oost-west op het hoge dak) en 3 op de uitbouw. Dit betekent wel een grotere omvormer, en bij de Panasonic HIT's wordt het dan meteen een stuk duurder waardoor ik in dat geval misschien zou kiezen voor 9 panelen en een kleinere omvormer.

@busscherski Zie onder een snelle schets van het dak en het legplan van offerte 3 op het hoge dak, incl. het dakluik en rookgasafvoer. Ik denk dat dit plan zo gek nog niet is. Met 9 Panasonics kan ik dus wel een kleinere omvormer nemen (3000 ipv 3500), ik denk er dan aan om dat losse paneel op het westen weg te laten. Als alternatief biedt de leverancier nieuwe Jinko Solar Cheetah 310Wp aan, deze kunnen wel met 10 panelen op een 3000 SE (kan wel volgens offerte?) en dit scheelt bovendien in de kosten. ga echter liever niet voor chinese panelen en heb dus meer vertrouwen in Panasonic, maar de 96 cellen panelen hebben in deze situatie weer weinig voordeel begrijp ik? De leverancier heeft wel P405 optimizers in de offerte staan, deze zijn zie ik voor dunne film panelen en hebben ook een max uitgangsspanning van 85.

@stormfly @reneeke1970 Wat denken jullie?

**Edit: een omvormer van 3500 stelt mij natuurlijk wel weer in staat om er later misschien nog eens een paneel aan toe te voegen (ik heb erg slecht inzicht in ons verbruik op dit moment)**

Legplan 3

[ Voor 6% gewijzigd door Marked op 06-05-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Marked ik ben geen koning van de legplannen dat laat ik graag aan anderen over. Maar reken bij oost-west op een omvormer welke je eigenlijk moet " onder dimensioneren " ofwel je kan met OW met een kleinere omvormer af. Omdat je piek niet op één moment valt maar meer verspreid is over de dag.

Ik heb 4020 op een 3680 omvormer en top eigenlijk weinig af, maar neem de installatie van @Rouske die liggen volgens mij allemaal in dezelfde windrichting hij topt af. Maar dat is een bewuste keuze, als ik hem een beetje ken;) Want een grotere omvormer is duurder, en een kleinere omvormer is vaak efficiënter bij lagere vermogens. En alleen in de maanden apr-jul haal je vol vermogen, waarbij je dus in de overige maanden winst hebt van de kleinere omvormer zijn prestaties. https://pvoutput.org/list.jsp?id=56068&sid=50752

Die optimizers zijn wel foutief, want dat paneel is een normaal 60cell paneel... tenzij hij hem inzet om 2 panelen achter 1 optimizer te plaatsen? De P405 kan met twee paneel ingangen geleverd worden. Zoals eerder gemeld P404 is de beste keuze voor installaties welke niet allemaal op 1 windrichting liggen, zo ook bij jou.

Als je nu de Panasonics te duur vindt dan ben ik zelf van mening dat de half-cell panelen wel een mooie tussenstap zijn tussen de premium 96-cell en de reguliere low budget china 60cells. Ik heb zelf 4x Cell G5 325wp liggen, presteert nagenoeg gelijk aan de Panasonics op het dakkapel.

10x 310 kan idd op een 3000 omvormer, in het eerste jaar top je dan wat af. Maar als de panelen wat ouder worden zal dat gedrag minder zijn en heb je de eerder genoemde voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als je het laat leggen zou ik er net wat meer laten leggen dan in denk nodig te hebben. Een grotere omvormer voor het geval je uit gaat breiden vind ik niet nodig. Dat komt er vaak niet meer van omdat de installatiekosten hoog zijn. Tenzij je dat dan wel weer zelf aandurft. En zelfs dan kan je tot ruim 1.5 keer meer Wp aansluiten dan het vermogen van de omvormer.

Voor oost-west 20 graden houd ik 70% omvormervermogen aan. Voor zuid 20 graden 90%. Dan top je af en toe een klein beetje af maar is te verwaarlozen.

Aanbevolen minimaal omvormervermogen:
0.7 × 7 × 330 + 0.9 × 3 × 330 = 2508 W
Of als je heel veilig wilt neem je 75% en 95%. Dan wordt het 2673 W.
Naar boven afronden, dat kan makkelijk op een 3 kW omvormer.
Bij Winkelman is het verschil tussen een 3 en een 3.5 kW SE omvormer 87 euro excl btw.

Zoals @stormfly zegt kun je inderdaad eens kijken naar Qcells 325 Wp (niet full black). Dat zit qua prijs tussen Chinese en Premium panelen in. Mogelijk win je ook nog een beetje met de half cel techniek.
Wat mij betreft de daken gewoon vullen.

Ik ben geen SE expert. Maar nog nooit eerder P405 gezien op iets anders als dunne film. Geen idee of het een probleem is.

Heb je 3 of 4 op oost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
OK @busscherski @stormfly, dak volgooien dus, 3kW omvormer is voldoende en als ik voor de Panasonics ga dan voor de P404 kiezen.

Het legplan van leverancier is 3 op oost, maar gezien de ligging van het dak lijkt 4 op oost mij efficiënter, dus dat ga ik vragen. Als de materialen het toelaten zou ik ook nog eens kunnen experimenteren met dat 4e paneel op de uitbouw erbij leggen (ZZW, schaduw in de ochtend).

De QCells zien er interessant uit, maar zijn wel ietsje langer en komen dan nog iets dichter bij de dakrand. Hoewel de dakrand wat hoger ligt (20cm), is het dak 3,5m breed. Dan is 159 wel iets fijner dan 165/168.

Ik vind de Panasonics niet perse te duur, maar twijfel nog een beetje of het de meerkosten is ivm de 96 cellen welke in deze situatie dus niet zo geschikt zijn? Qua afmetingen dan weer wel handig ivm de beperkte ruimte op mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Q cells zijn wat langer maar juist half cell panelen kunnen weer iets beter omgaan met schaduw vanaf de korte kant.

96 cell mag wel maar ik zie het voordeel niet echt.

Met alle opties behalve met alle panelen in dezelfde richting voor P404's kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Marked schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:20:
OK @busscherski @stormfly, dak volgooien dus, 3kW omvormer is voldoende en als ik voor de Panasonics ga dan voor de P404 kiezen.

Het legplan van leverancier is 3 op oost, maar gezien de ligging van het dak lijkt 4 op oost mij efficiënter, dus dat ga ik vragen. Als de materialen het toelaten zou ik ook nog eens kunnen experimenteren met dat 4e paneel op de uitbouw erbij leggen (ZZW, schaduw in de ochtend).

De QCells zien er interessant uit, maar zijn wel ietsje langer en komen dan nog iets dichter bij de dakrand. Hoewel de dakrand wat hoger ligt (20cm), is het dak 3,5m breed. Dan is 159 wel iets fijner dan 165/168.

Ik vind de Panasonics niet perse te duur, maar twijfel nog een beetje of het de meerkosten is ivm de 96 cellen welke in deze situatie dus niet zo geschikt zijn? Qua afmetingen dan weer wel handig ivm de beperkte ruimte op mijn dak.
Als je ze portrait plaatst dan is een halfcell inderdaad handiger, die kan de helft van het paneel uitschakelen bij schaduw. Iets wat een normaal paneel alleen in landscape plaatsing kan.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan zou ik voor sunpower gaan (zelfde maat als pana). Als ik zie hoe die SunPower X20-327-BLK bij Rouske draaien, of mijn SunPower X21-350-BLK. Ik heb er toen 4 genomen vanwege het formaat, echter nu PV hobby is geworden had ik er achteraf liever nog meer gekocht maar tja je leeft samen en je kan het maar 1x uitgeven, ik kreeg dus geen akkoord :X

Hoeveel kosten de pana's je meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Marked schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:57:
[...] 0@busscherski
Tweede foto is inderdaad van hoge dak. De schaduw die je ziet is van een dakluik dat open staat ;) Dus behalve een (gesloten) dakluik en een rookgasafvoer naast het dakluik is het dak schaduwvrij. Het dakluik en de rookgasafvoer zitten trouwens wel beiden op de zuidzijde, dus panelen die daar achter liggen hebben daar wel iets last van (met name rookgasafvoer dan).

En voor de zekerheid nog een foto van de uitbouw.
[Afbeelding]
[...]
@reneeke1970
Offerte 1, met de 9 panelen, heeft inderdaad wel het meeste gemeten en kwam met het idee om ivm de ruimte 4 panelen op oost-west op het hoge dak te leggen, en 4 panelen op de uitbouw. Ik heb nu de neiging om deze opstelling ook bij de leverancier van offerte 3 op te vagen.

En tot slot: ik heb het wel gehad over panelen in portrait op de uitbouw, maar dat is esthetisch een stuk minder aantrekkelijke keuze omdat de lelijke achterzijde van de panelen dan meer zichtbaar is in de tuin. Het hoge dak is 9m, dus ik ben een beetje huiverig om daar panelen op portrait te leggen. Ik zou dus tot 8 panelen kunnen komen met SE en p404 als ik 4 panelen op het hoge dak leg en 4 panelen op de uitbouw (of 4 op het hoge dak en 3 op de uitbouw..).
Doe het in een keer goed; 7 (meer kan niet?) panelen O-W op hoge dak en 8 panelen portrait op het lage dak. Neem daar een montagesysteem waarbij je de "achterkant" dicht kunt maken als je de onderkant van de panelen niet wilt zien. Of doe de panelen Zuid-Noord. 200. Kan desnoods 2x 4 parallel op een goedkope 1,5kW omvormer. Probeer wel die pijpjes, zeker als het alleen beluchtingspijpjes zijn, in te korten. Met panelen er oveheen komen ze niet onder de sneeuw.
Met de 10-15% uitval van Solaredge waar ik recent van heb gehoord zou ik het allemaal zo simpel mogelijk houden en ook op het hoge dak, O-W, 2 gelijke strings parallel op een kleine (ook 1,5kW?) omvormer zetten. (denk wel aan de start spanning) en vul de ruimte op met een (twee?) laatste paneel op een micro.

(voor een kennis begonnen met 7 panelen, maand later 17, drie jaar later 28 en gasloos)

edit: zonder optimizers en met goedkope omvomers komt de prijs waarschijnlijk ongeveer gelijk uit. Een hoge paneel spanning helpt in mijn voorstel. En je kan het laatste paneel (of 2) eventueel later (zelf?) doen, op een micro.

edit2: je kan de kabels van het hoge dak door een kabelgoot naar de schuur brengen en daar de schuurgroep, (aparte groep toch?) met een "wasmachine verdeler" in 3en splitsen. 16A voor de bestaande schuur-groep, en 2x 10A voor de omvormers. De 16A automaat in je hoofd-groepenkast houdt het allemaal helemaal veilig.
Er van uit gaande dat je huis van voor 2015 is kan je de micro('s) boven gewoon op een bestaande groep inpluggen.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 07-05-2019 09:02 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marked
@stormfly
Panasonics zijn zo'n €900,- duurder op het totaal. Sunpowers zijn nog een stuk duurder denk ik?

Ik heb eerder wel naar Sunpower gekeken, maar de enige leverancier die Sunpowers kon leveren vond mijn kleine dakje niet rendabel genoeg om langs te komen :'( (overigens helaas niet de laatste met die boodschap). Maar ik ga nog eens kijken naar Sunpowers en halfcell panelen. Gezien de berichten over SolarEdge en de twijfel bij de huidige offertes geen slecht idee denk ik.

Binnenkort volgt er dus hopelijk meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
Ok, ik heb nog twee offertes met SunPower panelen. Qua prijs is dat wel andere koek :-(

Qua diversiteit/originaliteit kom ik ook niet echt verder; ik krijg de indruk dat veel leveranciers mijn dak te klein en dus niet rendabel genoeg vinden om voor langs te komen en ze komen (bijna) allemaal met SolarEdge op de proppen. :? Al met al ga ik hier maar een keuze uit maken zodat ik ze voor de zomer op mijn dak heb. Halfcell panelen ben ik bij aanbieders nog niet tegen gekomen.

De offertes die overblijven:

A. 10 Panasonic HIT + SE 3000 + P404 optimizers
€ 1,49 per WP
€4900 ex. BTW

B. 9 Sunpower Max 3 + SE 3000 + P405 optimizers
€ 1,80 per WP
€6300 ex. BTW

C. 6 Sunpower X22 + SE 2200H + P405 optimizers
€2,06 per WP
€4460 ex. BTW

D. 9 Trina Solar PERC 300WP + SE 2200H + ? optimizers
€1,44 per WP
€3900 ex. BTW

E. 10 Jinko Cheetah 310WP + SE 3000H + ? optimizers
€1,32 per WP
€4110 ex. BTW

Met deze prijzen vind ik de meerwaarde van Sunpower t.o.v. bijvoorbeeld de Panasonics wat lastig te zien. Het punt van @busscherski dat SE eigenlijk niets heeft voor 96 cells panelen geldt ook voor de Sunpowers. Het alternatief is dan goedkopere Chinese panelen, maar qua maatvoering liggen de Panasonics iets beter en ik voel wel wat voor wat meer kwaliteit.

Of kan iemand mij overtuigen dat ik beter voor de SunPowers of juist de Chinese panelen kan gaan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of als het goed moet werken maar wat goedkoper moet.
Met Qcells, zover ik weet enigszins premium na Sunpower en Panasonic, 120 half cell paneel zodat het net als 60 cells panelen werkt met APS QS1 omvormers.

Volgens mij haal je je in jouw geval met SE in heel veel richtingen een suboptimaal systeem op de hals.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Maar mocht je toch voor SE willen gaan, probeer ze dan een beetje in dezelfde orientaties te krijgen. Zeker niet 2 oost, 2 west en 5 zuid want dan gooi je gewoon een deel van de opbrengst van de oost en west panelen weg. Maar ook met wat minder windrichtingen zijn P404's niet verkeerd.

Marked3

€1,19 per WP met APS QS1 micro omvormers, nadeel van dit systeem is weer dat je er omvormers bij koopt die telkens 4 panelen aan kunnen. Dus 8 en 12 stuks is dan een sweet-spot qua omvormer benutting.

Voor dat geld heb je er bij APS nog geen logging bij, dat kun je er wel bij kopen, ik weet niet precies hoeveel dat kost en hoe het werkt. Of je zet er een kWh metertje tussen van hooguit een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
@busscherski Naar aanleiding van jouw opmerking over een beetje meer in zelfde oriëntatie bij SE; ik kan ook voor 6 ipv 9 Sunpowers gaan en ze dan allemaal op ZZW/Zuid leggen. 4 op het hoge dak en 2 op de uitbouw.

Dan kom ik op 2340 Wp. Mijn verbruik is daarmee wel redelijk gedekt denk ik, het is iets beter te betalen (en volg ik toch advies @stormfly) en zo houd ik eventueel nog ruimte over voor een zonneboiler oid op termijn.

Zou dat een goede combi zijn met SE (wellichte een kleinere van 2200) en P404's?

[ Voor 3% gewijzigd door Marked op 17-05-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Tja Sunpower, moet je eigenlijk alleen doen als PV je hobby is. Met 2.02 euro per Wp en gemiddelde energieprijs van +/- 0.18 cent (vanwege einde salderen) heb je gewoon ruim 11 jaar tvt. En dan mag je gaan sparen voor een nieuwe omvormer.
Mocht het qua financiën echt tegenvallen na 1 januari 2023 verdien je ze mogelijk zelfs nooit terug, dat zou ik sneu vinden.
En als je op meer dan 1 paneel tegelijk schaduw hebt werken 6 P404's ook matig...

Heb je mijn screenshot gezien? 1.19/0.19= ruim 6 jaar tvt. Die verdien je gegarandeerd terug. Dit is incl installatie bij Winkelman in de webshop bij elkaar geklikt. Jammer dat ze alleen binnen 1 uur rijden van Hengelo installeren maar als je verder woont moeten er meer bedrijven zijn die het willen leggen. Misschien niet voor deze prijs maar goed.

Jouw dak kan gewoon prima met micro's, ik snap niet waarom niemand ze aanbied...

Edit: Als je van alle 5 offertes de legplannen deelt in 1 overzichtelijke post kunnen we je beter van dienst zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 18-05-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
@busscherski Ik denk dat je gelijk hebt dat zoiets als jij voorstelt een beter keuze is dan de offertes die ik nu heb ontvangen. Nu nog een installateur vinden, begin bijna te overwegen om het zelf te gaan leggen :|

Inmiddels best wat offertes binnen en contact gelegde met installateurs in de omgeving; maar ze komen allen met SolarEdge op de proppen :? , en dan met 9-12 panelen op beide daken. Mijn voorkeur gaat uit naar minder panelen, bijvoorbeeld 6-8 op ZZW. Dan heb ik een beter opbrengst per dakoppervlak, nog iets ruimte over (voor bijv. zonneboiler), mijn verbruik dekkend en tot slot komt dat qua budget beter uit. Alleen dan liggen er in de ochtend maar 4 van de string in de volle zon, en dat is zelfs met Panasonic of SunPower te weinig toch?

Ik heb nog 1 installateur gevonden die ook micro-omvormers aanbied. Ik ga die en enkele andere installateurs aankomende week nog maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://www.google.com/ur...Vaw2_LW-0z9aOLup_9EThvnt0

Om SE probleemloos te laten werken zit je met P404's aan minstens 6 panelen per richting waarvan 1 in de schaduw.
Of het nu 60 of 96 cells (zoals Sunpower of Panasonic) zijn maakt bij SE niet uit.

Bij een string omvormer eventueel icm Tigo Optimisers heeft een 96 cells paneel soms wel nut maar is het in jouw geval nauwelijks goedkoper dan Micro's.
Als je nog eens een tekening van een legplan met zoveel mogelijk dezelfde richting deelt kan ik deze optie wel voor rekenen.

Zelf vind ik zonneboilers in Nederland een goede combinatie met een gas CV ketel. Voor gasloos ben ik meer fan van PV met warmtepompboiler. (maar dat vind niet iedereen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
Ben weer een stap verder en wijzer. Nieuw is dat mijn schuur nu een alternatief is geworden voor de keukenuitbouw. Alleen een boom 2 tuinen verder gooit wat roet in het eten, maar omdat de tuin veel verder bij de woning vandaan ligt een stuk minder schaduw dan de uitbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BCLQ3ihhiNJ3rR6diSvL1i4t/thumb.jpg

Ik heb nu de volgende opties:

1. 10 x URE/NSP 320Wp + Enphase IQ7
3200Wp
Ex BTW: €4419
€ p Wp (ex BTW): €1,38
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uA303n0eIAbynJ4bib2CZfJX/thumb.png

2. 10 x Axitec 310Wp + Enphase IQ7
3100Wp
Ex BTW: €4747
€ p Wp (ex BTW): €1,53
Legplan:
Gelijk aan vorig plan

3. 8x Panasonic HIT 330Wp + SolarEdge + P404
2648Wp
Ex BTW: €3665
€ p Wp (ex BTW): €1,38
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NvdTqddkl65fmC7H9ZnrzzqG/thumb.png

4. 4x SunPower Max2 350Wp/ 4x Jinko Cheetah 310Wp + SolarEdge + P500
2640Wp
Ex BTW: €4252
€ p Wp (ex BTW): €1,61
Legplan:
Gelijk aan vorig plan

Hoewel alle offertes mij prima lijken, neig ik een beetje naar de eerste; scherpe prijs, halfcell panelen en micro omvormers.
  • Met panelen op mijn schuurdak is SolarEdge weer een optie geworden; met offerte 3 en 4 heb ik wel premium panelen. Of is micro-omvormers alsnog de beter keuze?
  • Ik ben eigenlijk niet zo voor panelen in portrait op een dak van 9 meter hoog en weinig ruimte tot dakrand. Maar volgens de leverancier komen de panelen dan niet veel hoger dan landscape. Bovendien heeft mijn dak een rand van +/- 20cm hoog. Nadeel is dan weer iets meer schaduw omdat de panelen iets dichter op dakrand/lichtkoepel en rookgasafvoer liggen (hoewel de panelen geloof ik allebei halfcell zijn).
**Edit: ik heb dit systeem van Van der Valk gevonden. Lijkt mij een goede optie, dus ga ik proberen. /edit**

[ Voor 10% gewijzigd door Marked op 06-06-2019 00:39 ]

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Ook zou ik graag willen weten wie offerte 2 gemaakt heeft met de Enphase omvormers. Is dat mogelijk?
Wel graag van het allereerste bericht, geplaatst door Marked.
Met dank hiervoor.

[ Voor 30% gewijzigd door Arbez op 20-02-2020 21:21 ]

Pagina: 1