Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Je hebt gelijk, dit is blijkbaar recent veranderd.jobr schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:24:
[...]
Nu staat het expliciet op de site van de belastingdienst. Dat was dacht ik vorig jaar nog niet het geval.
Is die prijs na aftrek van btw, of moet dat nog gebeuren? Ik vraag het omdat ik offertes heb liggen voor 12 panelen maar niet weet of ik moet wachten op de volgende eigenhuis inkoopactie.toro schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:03:
Sinds een tweetal weken zijn wij ook energie boeren geworden![]()
Via EigenHuis.
Aantal zonnepanelen: 12
Type panelen: Talesun 295 - mono FB
Omvormer: Growatt 3000MTL-S
Vermogen Omvormer: 3.0 kVA
String verdeling: 2 string(s)
Oriëntatie: ZO
kosten: € 4.226,38.
Ons stroomverbruik ligt rond de 3.000 kWh op jaarbasis.
Bij de schouwing werd ons verteld dat onze oude meter (zmb120dr53) wel een terug lever functie had. Dus niet. Die staat gewoon stil als er wat word teruggeleverd. Binnenkort word er een digitale meter geplaatst.
Voor 12 panelen van ~300 Wp en complete installatie (geen SolarEdge) is 4000 euro een prima netto richtprijs (dus zonder BTW).marteltor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:09:
[...]
Is die prijs na aftrek van btw, of moet dat nog gebeuren? Ik vraag het omdat ik offertes heb liggen voor 12 panelen maar niet weet of ik moet wachten op de volgende eigenhuis inkoopactie.
Wachten kost je 5 euro per zonnige dag.
Dakrand beveiliging heb ik overwogen alleen zit er zo goed als geen muur op het punt waar de steiger niet staat ivm met een enorm kozijn in de kamer eronder (bij het balkon) waarbij de armen dus op het raam zouden staan (en in de dakgoot uit her jaar kruik voor Christus). Het balkon daar maakt ook een tweede steiger zetten lastig.Basement schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:00:
[...]
Als je langer dan 3 uur op het dak werk, heeft collectieve beveiliging de voorkeur boven individuele valbeveiliging. In zn geval zou dakrand beveiliging of een tweede steiger erbij huren en zetten.
RRS dakrandbeveiliging als je dakgoot daarvoor geschikt is.
Blijkbaar lastig te begrijpen dat het de montage rail geen optie is als ankerpunt.
Verder zal ik de laatste zijn die beweert dat dit de (aller) veiligste of afdoende manier is om te werken, 't is roeien met de riemen die je hebt. Touwen naar bomen in de achtertuin enz is niet te doen. Enige min of meer valide optie is om op goed geluk te gaan schroeven en hopen dat je in een balk zit om daar een ankerpunt te creëren, maar goed zo lang de meeste `profi` installers met een uitschuifladdertje los het dak op lopen met een paneel op de schouder bij windkracht 4 vind ik dat ik genoeg m'n best gedaan heb
overigens kan ik dit soort feedback waarderen; 't is altijd goed om te horen hoe het eigenlijk zou moeten, dus dank je voor de tijd/reacties :-)
Mag t ook zonderBasement schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:00:
[...]
Als je langer dan 3 uur op het dak werk, heeft collectieve beveiliging de voorkeur boven individuele valbeveiliging. In zn geval zou dakrand beveiliging of een tweede steiger erbij huren en zetten.
RRS dakrandbeveiliging als je dakgoot daarvoor geschikt is.
Blijkbaar lastig te begrijpen dat het de montage rail geen optie is als ankerpunt.

Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Op Goeree mag alles, zolang het zeiltje er 's avonds maar overheen gaat
rasechte sommersdieker hier
Ik heb hier ook de bevestigingshaken gebruikt als ankerpunt, maar ik vind de auto met trekhaak ook wel een hele goeie_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:46:
[...]
overigens kan ik dit soort feedback waarderen; 't is altijd goed om te horen hoe het eigenlijk zou moeten, dus dank je voor de tijd/reacties :-)
Het scheelt dat mijn huis een enorm stevige dakgoot heeft waar ik in kan staan. De kans dat ik dus bij het werken op het dak in een vrije val terecht komt is vrij klein. Dat heeft ook een beetje te maken met de houding die je op het dak aanneemt. Ga je rechtop over het dak lopen, of dichtbij de pannen meer kruipend / tijgerend naar boven? Als je niet rechtop over het dak loopt, dan is een vrije val vrijwel uitgesloten en kom je ook lange na niet aan die 1000kg aan krachten die vrijkomen.
Wellicht allemaal bedoeld om het voor mezelf goed te praten, maar ik ben het met de rest eens dat je de risico moet afwegen. Als je in de auto of op de fiets stapt loop je ook risico. Deze valbescherming tegenover geen valbescherming (die ook mijn installateur niet had) is in mijn ogen toch een wereld van verschil. Misschien is dat naïef gedacht, maar heb ik tenminste een veilig gevoel gehad
Bij het ramen zemen aan de buitenland van mijn dakkapellen zit mijn gordel vast aan het hout van het kozijn. Twee klapramen, dus in het midden zit een mooie stevige balk.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zo deden ze het bij ons ook... Nu is ons dak ook niet zo hoog (de dakrand begint op 1,80m....) en een deel ligt zelfs boven het platte dak van de keuken
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
1 PVoutput . Dongen NB
De nok van ons dak zit op zo'n 9,5 meter. We hebben dus een hóóg huis. Maar valbescherming leek ze niet nodigWailing_Banshee schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:09:
[...]
Zo deden ze het bij ons ook... Nu is ons dak ook niet zo hoog (de dakrand begint op 1,80m....) en een deel ligt zelfs boven het platte dak van de keuken

Zelf installeren en alle do's en don't daarbij hardware en softwarematig mag toch best hier besproken worden? Valbescherming valt wat mij betreft onder noodzakelijke hardware.reneeke1970 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:11:
Is val beveiliging niet beetje offtopic????
[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2019 09:12 ]
De voorkant werd zondags gelegd terwijl de kerkgangers naar de kerk gingen._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:07:
[...]
Op Goeree mag alles, zolang het zeiltje er 's avonds maar overheen gaat
rasechte sommersdieker hier![]()

Montage Solarstel schuindak montage systeem
Trina Solar Honey 300 WP met Micro omvormers Enphase IQ7+ en IQ7
Mijn set komt nu uit op 11 x 300 WP = 3300WP
Ik kan nog uitbreiden met 3 panelen op mijn platte dak.
Daarna ben ik er wel klaar mee ;-) Laat de zon maar schijnen

[ Voor 7% gewijzigd door deheij1 op 02-05-2019 08:43 ]
Had je er al drie liggen, want ik tel er 9.deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:41:
Afgelopen dinsdag 6 zonnepanelen laten plaatsen.
En waarom de ruimte onder en naast het dakraam niet benut?
Ook vind ik de bevestiging vrij ver uitsteken aan de linkerkant rechterkant.
CurlyMo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:46:
[...]
Ook vind ik de bevestiging vrij ver uitsteken aan de linkerkant rechterkant.
Huawei SUN2000L-2KTL
Hosola Bright 2000MTL
Welke panelen, hoeveel etc? daarnaast, gewoon netjes een PV verdeler ophangen, kun je alles gelijktijdig gebruiken.SantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:54:
Voor mijn schuur, die al op een aparte groep zit maar ik af en toe nog wel een zaag of boormachine wil gebruiken, ben ik op zoek naar een kleine omvormer voor een oost/west opstelling. Zelf kom ik niet verder dan deze 2, heeft iemand anders nog een suggestie?
Huawei SUN2000L-2KTL
Hosola Bright 2000MTL
Die rails wordt nog ingekort neem ik aan?deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:41:
Afgelopen dinsdag 6 zonnepanelen laten plaatsen.
Montage Solarstel schuindak montage systeem
Trina Solar Honey 300 WP met Micro omvormers Enphase IQ7+ en IQ7
Mijn set komt nu uit op 11 x 300 WP = 3300WP
Ik kan nog uitbreiden met 3 panelen op mijn platte dak.
Daarna ben ik er wel klaar mee ;-) Laat de zon maar schijnen
[Afbeelding]

Het is niet helemaal mooi dat het een beetje uitsteekt, het boeit me eigenlijk niet zo, kijk niet omhoog ;-)
Maar als dat voorval niet had plaatsgevonden was dat natuurlijk netjes weg gewerkt.
Ik heb er 9 op het dak en 2 op het platte dak dus 11 totaal, op platte dak kunnen er nog 3 bij ;-)
Ruimte onder dakraam wil ik vrij hebben ivm dakkapel.
[ Voor 5% gewijzigd door deheij1 op 02-05-2019 09:10 ]
JoKo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:06:
[...]
Wel erg lang idd.
Anders maar een spuitbus van de Action er tegenaan.
[Afbeelding]
12 panelen, 6 op oost, 6 op west, type weet ik nog niet, ligt er aan wat ik tegen ga komen op marktplaats. Zie nu alleen 225/230 wp paneeltjes staan dus misschien dat die het worden als ik niets anders kan vinden. Geen PV verdeler ivm buitenverlichting waarvoor ik dan iedere avond stekkertjes kan gaan wisselen voor de buitenverlichting._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:55:
[...]
Welke panelen, hoeveel etc? daarnaast, gewoon netjes een PV verdeler ophangen, kun je alles gelijktijdig gebruiken.
deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:05:
Ja de rails steekt uit, maar dat komt door een partij deze de klus niet kon klaren/verkeerd heeft uitgevoerd en ik last minute een andere partij zover had gekregen het geheel af te maken, het dak moest dicht ivm regen.
Het is niet helemaal mooi dat het een beetje uitsteekt, het boeit me eigenlijk niet zo, kijk niet omhoog ;-)
Maar als dat voorval niet had plaatsgevonden was dat natuurlijk netjes weg gewerkt.
Ik heb er 6 9 op het dak en 2 op het platte dak dus 11 totaal, op platte dak kunnen er nog 3 bij ;-)
Ruimte onder dakraam wil ik vrij hebben ivm dakkapel.
JoKo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:06:
[...]
Wel erg lang idd.
Anders maar een spuitbus van de Action er tegenaan.
[Afbeelding]
Lijkt het zo of is het zo- dat je dakhaken ver uit elkaar liggen.
Sommelsdiek.....daar kan het ook waaien hoor.

Normaliter is het 60cmJoKo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:20:
@_-= Erikje =-_
Sommelsdiek.....daar kan het ook waaien hoor.![]()
[Afbeelding]
links zijn 15cm per golfje (30cm pan) en de rechter lijkt op een 21 of 25cm pan.
Dus rechts zitten ze op 75cm zo lijkt het.
Volgens mij is het bij clickfit altijd elke 60cm verplicht voor de garantie. (niet bevestigd)
[ Voor 8% gewijzigd door ApC_IcE op 02-05-2019 09:23 ]
Kijk ook even naar nieuwe paneeltjes. Je kunt voor ongeveer 100 euro incl BTW al nieuwe 275/285 poly panelen kopen. Zelfs split cells. De BTW kun je terug krijgen, dus dan kosten ze nog 80-85 euro per stuk.SantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:10:
[...]
12 panelen, 6 op oost, 6 op west, type weet ik nog niet, ligt er aan wat ik tegen ga komen op marktplaats. Zie nu alleen 225/230 wp paneeltjes staan dus misschien dat die het worden als ik niets anders kan vinden. Geen PV verdeler ivm buitenverlichting waarvoor ik dan iedere avond stekkertjes kan gaan wisselen voor de buitenverlichting.
Bij aanschaf betaalde we met dus inclusief BTW en die moeten wij nog terugvragen via de belasting.marteltor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:09:
[...]
Is die prijs na aftrek van btw, of moet dat nog gebeuren? Ik vraag het omdat ik offertes heb liggen voor 12 panelen maar niet weet of ik moet wachten op de volgende eigenhuis inkoopactie.
30 euro voor 230 wp vind ik dan toch leuker en zonder btw gezeur.Ep Woody schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:23:
[...]
Kijk ook even naar nieuwe paneeltjes. Je kunt voor ongeveer 100 euro incl BTW al nieuwe 275/285 poly panelen kopen. Zelfs split cells. De BTW kun je terug krijgen, dus dan kosten ze nog 80-85 euro per stuk.
1 PVoutput . Dongen NB
Eeh waarom beantwoord je vragen die aan mijn zijn gesteldPlaya del C. schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:20:
[...]
Voor 12 panelen van ~300 Wp en complete installatie (geen SolarEdge) is 4000 euro een prima netto richtprijs (dus zonder BTW).
Wachten kost je 5 euro per zonnige dag.
En dan ook nog een verkeerd antwoord geven

Aantal haken verdeeld over de lengte, grofweg genomen zo'n iedere 70cm een haak. Ik woon al jaren niet meer in Sommelsdijk maar in Utrecht :-) rij nog wel braaf iedere week naar Sommelsdijk voor de familie en de muziekverenigingJoKo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:20:
@_-= Erikje =-_
Sommelsdiek.....daar kan het ook waaien hoor.![]()
[Afbeelding]
Mee eens, maar iets zegt mij dat de prijzen die op marktplaats gevraagd worden net iets hoger liggen dan 30 euro voor een 230 wp paneel. De vraagprijs van de verkopers lijken meer in de buurt te komen van de prijzen ex btw van een nieuw paneel.reneeke1970 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:36:
[...]
30 euro voor 230 wp vind ik dan toch leuker en zonder btw gezeur.
Maar als je nog een paar paneeltjes tegen komt voor 30 euro pst dan houdt ik me aanbevolen. Ik heb nog wel een paar m2 dakoppervlakte over.
Als je uitgaat van zo'n 35 VOC zit je op 420Volt, zat omvormers die dat wel lusten; oost/west op 1 mpp kan uiteraard bv GoodWe 1500 of zo; oost/west piekt toch niet gelijkSantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:10:
[...]
12 panelen, 6 op oost, 6 op west, type weet ik nog niet, ligt er aan wat ik tegen ga komen op marktplaats. Zie nu alleen 225/230 wp paneeltjes staan dus misschien dat die het worden als ik niets anders kan vinden. Geen PV verdeler ivm buitenverlichting waarvoor ik dan iedere avond stekkertjes kan gaan wisselen voor de buitenverlichting.
Daar is een apart topic over. Maar ja, je moet een brief sturen.deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:05:
Iemand ervaring met BTW teruggave voor de 2e x? Moet je dan een brief sturen naar het belastingkantoor in regio? En kan dit niet online?
JoKo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:05:
Iemand ervaring met BTW teruggave voor de 2e x? Moet je dan een brief sturen naar het belastingkantoor in regio? En kan dit niet online?
Verkeerde link.
Mijn teruggaaf van de 2de set is ingediend. Online
[ Voor 9% gewijzigd door JoKo op 02-05-2019 10:21 ]
Daar had ik nog helemaal geen rekening mee gehouden, dat drukt de prijs nog wat meer, dank je!_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:43:
[...]
Als je uitgaat van zo'n 35 VOC zit je op 420Volt, zat omvormers die dat wel lusten; oost/west op 1 mpp kan uiteraard bv GoodWe 1500 of zo; oost/west piekt toch niet gelijk
??? Je lijkt niet te begrijpen wat een pv-verdeler is. Kijk in de openingspost bij wasmachinegroep.SantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:10:
[...] Geen PV verdeler ivm buitenverlichting waarvoor ik dan iedere avond stekkertjes kan gaan wisselen voor de buitenverlichting.
6x 35 = 210. Je kan oost-west wel parallel, maar niet in serie zetten. Zonder optimizers toch._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:43:
[...] Als je uitgaat van zo'n 35 VOC zit je op 420Volt, zat omvormers die dat wel lusten; oost/west op 1 mpp kan uiteraard bv GoodWe 1500 of zo; oost/west piekt toch niet gelijk
@SantaMuerte...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Omdat het niet echt over jouw installatie ging, maar meer over wat normale prijzen zijn voor vergelijkbare offertes. De richtprijs die ik gaf is prima, ook al kun je iets goedkoper (1 euro per Wp en dan zit je op 3600 euro bij 12x300 Wp).toro schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:37:
[...]
Eeh waarom beantwoord je vragen die aan mijn zijn gesteld![]()
En dan ook nog een verkeerd antwoord geven
Als bij jou de BTW er nog wel af gaat, dan heb je een scherpe prijs geregeld. Jij zat dan ook boven de 4000 euro en zal netto nog een 700 euro terugkrijgen en eindigt netto netjes op ~3500 euro voor een 3540 Wp installatie, neem ik aan.
idd, daarnaast mag een omvormer niet op een stekkerverbinding (dus niet (meer) in een WCD (niet dat dat boven de 500W mocht)onetime schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:01:
[...]
??? Je lijkt niet te begrijpen wat een pv-verdeler is. Kijk in de openingspost bij wasmachinegroep.
[...]
Ja idd :-)6x 35 = 210. Je kan oost-west wel parallel, maar niet in serie zeteen. Zonder optimizers toch.
@SantaMuerte...
Jawel dat heeft even gemogen in 2016 met een update van de NEN norm . Tot 2000W, als het maar een eigen groep had. Een half jaar later is de norm weer geupdate met een artikel dat het helemaal niet meer mocht._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:41:
[...]
idd, daarnaast mag een omvormer niet op een stekkerverbinding (dus niet (meer) in een WCD (niet dat dat boven de 500W mocht)
[...]
Ja idd :-)
PV verdeler komt alleen op een groep, in de PV verdeler heb je 1 of 2 stopcontacten, omvormer wordt op de omvormer aangesloten. Dus de 3 lampjes die nu op die groep zitten om licht te geven in/naast/voor de schuur zou ik dan niet gelijktijdig aan kunnen sluiten als ik het netjes via de NEN zou doen.onetime schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:01:
[...]
??? Je lijkt niet te begrijpen wat een pv-verdeler is. Kijk in de openingspost bij wasmachinegroep.
[...]
6x 35 = 210. Je kan oost-west wel parallel, maar niet in serie zeteen. Zonder optimizers toch.
@SantaMuerte...
Het voordeel van een PV verdeler zou alleen zijn dat ik bijvoorbeeld twee zagen tegelijkertijd zou kunnen gebruiken in de schuur. Of snap ik echt niet hoe een PV verdeler werkt?
In theorie zou een Oost-West moeten werken op dezelfde omvormer voor zover ik kan vinden, mits het aantal panelen aan beide zijden gelijk is en het dezelfde panelen (of in ieder geval dezelfde voltages hebben) zijn.
Als de praktijk anders blijkt te zijn komt er inderdaad een paar honderd euro bij voor optimizers of toch een omvormer met een dubbele MPPT.
Maar mijn vraag was eigenlijk er nog meer omvormers op de markt zijn van 2kW zoals de Hosola en Huawei
Ja en dat werkt ook zo lekker duidelijk, op een verjaardag hoorde ik iets over mensen die gingen verhuizen en hingen doodleuk de 2000W omvormer uit het oude huis weer op in het nieuwe huis op een bestaande groep "Want in het oude huis hadden ze het ook zo aangesloten". Vraag me af wat er nog meer op die groep zit.exroosje schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Jawel dat heeft even gemogen in 2016 met een update van de NEN norm . Tot 2000W, als het maar een eigen groep had. Een half jaar later is de norm weer geupdate met een artikel dat het helemaal niet meer mocht.
[ Voor 18% gewijzigd door SantaMuerte op 02-05-2019 13:40 ]
Ja en nee; achter een PV verdeler kun je gewoon de volledige groep gebruiken, of dat nou 2 WCDs of 80 WCDs zijn. De meest voorkomende PV verdeler is idd met 1 WCD voor de wasmachine, maar je kan ze bouwen zoals je wilt, zolang je de aanvoer kabel en de verbruikers maar beschermt tegen overbelasting.SantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:35:
[...]
PV verdeler komt alleen op een groep, in de PV verdeler heb je 1 of 2 stopcontacten, omvormer wordt op de omvormer aangesloten. Dus de 3 lampjes die nu op die groep zitten om licht te geven in/naast/voor de schuur zou ik dan niet gelijktijdig aan kunnen sluiten als ik het netjes via de NEN zou doen.
Het voordeel van een PV verdeler zou alleen zijn dat ik bijvoorbeeld twee zagen tegelijkertijd zou kunnen gebruiken in de schuur. Of snap ik echt niet hoe een PV verdeler werkt?
Voor je andere vraag, Bijna ieder merk heeft wel een omvormer in de 1500~2000 Watt range SMA, GoodWe, Growatt enz enz
Een PV verdeler is een mini groepenkast, wat er voor zorgt dat er nooit meer dan 16 ampere uit de aangesloten groep gehaald kan worden, zonder dat er een extra kabel getrokken hoeft te worden voor een omvormer. Zonder deze verdeler bestaat de kans dat er maximaal 32a uit een groep gehaald kan worden zonder dat er een beveiliging ingrijpt.SantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:35:
[...]
PV verdeler komt alleen op een groep, in de PV verdeler heb je 1 of 2 stopcontacten, omvormer wordt op de omvormer aangesloten. Dus de 3 lampjes die nu op die groep zitten om licht te geven in/naast/voor de schuur zou ik dan niet gelijktijdig aan kunnen sluiten als ik het netjes via de NEN zou doen.
[...]
In de PV verdeler zitten 2 zekeringen (doorgaans 16a). 1 16a zekering voor de omvormer en 1 16a zekering voor de bestaande groep. Deze verdeler wordt aangesloten op (of eigenlijk voor) de eerste vertakking/aansluiting van die groep. Omdat deze verdeler voor de eerste vertakking moet zitten is dit iets wat eigenlijk alleen gedaan wordt bij een wasmachine groep, omdat je daarvan eigenlijk zeker weet dat er geen andere vertakkingen aanwezig zijn.
Nog een imbussleutel kwijt @AUijtdehaag ?,die lag aan de voorkant in de goot.

Ik heb voor en achter gewassen.....AUijtdehaag schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:28:
@JoKo
Dat zijn geen Kuro's dus de sleutel was niet van mij.
(maar het zou kunnen)
Achterkant vd panelen moeten ook schoon idd
Het heeft even geduurd, maar de optimizers zijn vervangen. Echter.....de omvormer ziet (ipv 10) maar 8 optimizers. Ik heb al opnieuw gepaired, maar nog steeds 008/008 P_OK.Sandrioni schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:01:
[...]
Misschien had ik idd eerst moeten vertellen dat ik er nu 2 thuis heb liggen via support van Solaredge, en ik de derde niet binnen een week of 2 verwacht. Dus ik wilde alvast wat aan gaan sluiten.
De tip van loshalen van de optimizer van de panelen (of panelen afdekken?) lijkt mij wel slim. Het vervelende is alleen dat 1optimizer hoog op mijn dak ligt.... Daar kom ik niet zomaar bij
Viel me op in de monitoring portal dat er een nieuwe string ontstaan was, waar 2 optimizers in stonden vermeld. Dat klonk niet echt logisch (er waren er immers 3 vervangen), maar goed. Ik heb de kapotte optimizers via Replace vervangen door de serienummers van de nieuwe optimizers. Wat overbleef was een lege string, die ik dus heb verwijderd. In logical layout zie ik nu één string met 10 optimizers....maar alsnog 'ziet' de omvormer er maar 8....
Mis ik iets? Moet SolarEdge zelf (op afstand) iets doen? Of is er iets niet goed aangesloten?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Omvormer paar minuten uitzetten, opnieuw pairen?Sandrioni schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:00:
[...]
Het heeft even geduurd, maar de optimizers zijn vervangen. Echter.....de omvormer ziet (ipv 10) maar 8 optimizers. Ik heb al opnieuw gepaired, maar nog steeds 008/008 P_OK.
Viel me op in de monitoring portal dat er een nieuwe string ontstaan was, waar 2 optimizers in stonden vermeld. Dat klonk niet echt logisch (er waren er immers 3 vervangen), maar goed. Ik heb de kapotte optimizers via Replace vervangen door de serienummers van de nieuwe optimizers. Wat overbleef was een lege string, die ik dus heb verwijderd. In logical layout zie ik nu één string met 10 optimizers....maar alsnog 'ziet' de omvormer er maar 8....
Mis ik iets? Moet SolarEdge zelf (op afstand) iets doen? Of is er iets niet goed aangesloten?
Moet wel genoeg licht zijn om dit te doen. Met dit weer is dat soms wel even stoeien.
Kan ik vanavond (18u of zo) wel eens ff proberen.ApC_IcE schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:19:
[...]
Omvormer paar minuten uitzetten, opnieuw pairen?
Moet wel genoeg licht zijn om dit te doen. Met dit weer is dat soms wel even stoeien.
Dan kom je op 3572 euro (na 80 euro forfait meegerekend). Lijkt me hele goede prijs voor 3540 Wp.toro schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:33:
[...]
Bij aanschaf betaalde we met dus inclusief BTW en die moeten wij nog terugvragen via de belasting.
Het goedkoopst dat ik kom na 3 offertes is na btw teruggaaf is 3811 euro voor 3600 Wp.
Neem aan dat dit zonder optimizers is.
Dat zou ik dus niet doen. iets met niet genoeg lichtSandrioni schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Kan ik vanavond (18u of zo) wel eens ff proberen.
Dat is zonder optimizers. Die wil ik ook als radiozendamateur absoluut niet hebben i.v.m. de EMC troep die ze veroorzaken op de amateur banden en daar buiten.marteltor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:00:
[...]
Dan kom je op 3572 euro (na 80 euro forfait meegerekend). Lijkt me hele goede prijs voor 3540 Wp.
Het goedkoopst dat ik kom na 3 offertes is na btw teruggaaf is 3811 euro voor 3600 Wp.
Neem aan dat dit zonder optimizers is.
De prijs ligt laag omdat het via vereniging EigenHuis is gegaan
Hier ook een zendamateurtoro schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:53:
[...]
Dat is zonder optimizers. Die wil ik ook als radiozendamateur absoluut niet hebben i.v.m. de EMC troep die ze veroorzaken op de amateur banden en daar buiten.
De prijs ligt laag omdat het via vereniging EigenHuis is gegaan
Gemonteerd bij alle optimizers en de DC ingang van de omvormer en voor de zekerheid ook aan de AC-zijde. De omgevings QRM overstijgt ruimschoots de overgebleven storing van de PV-installatie.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Aegle schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:23:
[...]
Hier ook een zendamateur. Met een SE-installatie. Ontstoren ging bij mij prima met een zak vol van bijv. Zoiets: https://www.hfkits.nl/wp-...mm_31material_600x600.jpg
Gemonteerd bij alle optimizers en de DC ingang van de omvormer en voor de zekerheid ook aan de AC-zijde. De omgevings QRM overstijgt ruimschoots de overgebleven storing van de PV-installatie.
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Momenteel schijnt hier de zon, maar blijft na de reset nog altijd 008/008 P_OK.ApC_IcE schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:22:
[...]
Dat zou ik dus niet doen. iets met niet genoeg licht
Wel valt mij op dat, als de omvormer uit staat, er 13 a 14V op de lijn staat. Ik had rond de 10 verwacht....
Uit de openingspost:SantaMuerte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:35:
[...] PV verdeler komt alleen op een groep, in de PV verdeler heb je 1 of 2 stopcontacten, omvormer wordt op de omvormer aangesloten. Dus de 3 lampjes die nu op die groep zitten om licht te geven in/naast/voor de schuur zou ik dan niet gelijktijdig aan kunnen sluiten als ik het netjes via de NEN zou doen.
Is dit duidelijk genoeg?Separate groep
Ook de zogenaamde wasmachinegroep, waarbij de wasmachine aansluiting die rechtstreeks zonder aftakking van de meterkast naar de wasmachine loopt, bij de wasmachine uitsluitend voor de aansluiting van de omvormer wordt gesplitst d.m.v. twee zekeringautomaten voor omvormer en wasmachine valt hier onder.
Please, dit is niet duidelijk. Citaat uit openingspost is beter. Daar nog verbeter suggestie voor? PM graag._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:49:
[...] Ja en nee; achter een PV verdeler kun je gewoon de volledige groep gebruiken, of dat nou 2 WCDs of 80 WCDs zijn. De meest voorkomende PV verdeler is idd met 1 WCD voor de wasmachine, maar je kan ze bouwen zoals je wilt, zolang je de aanvoer kabel en de verbruikers maar beschermt tegen overbelasting. [...]
Gelijk aantal gelijke panelen kan idd parallel.In theorie zou een Oost-West moeten werken op dezelfde omvormer voor zover ik kan vinden, mits het aantal panelen aan beide zijden gelijk is en het dezelfde panelen (of in ieder geval dezelfde voltages hebben) zijn.
Als de praktijk anders blijkt te zijn komt er inderdaad een paar honderd euro bij voor optimizers of toch een omvormer met een dubbele MPPT.
Vast en zeker.Maar mijn vraag was eigenlijk er nog meer omvormers op de markt zijn van 2kW zoals de Hosola en Huawei. Want dan zit ik in 1 keer goed en hoef ik niet te rommelen/gokken en later weer te investeren.
In een pré 2015 huis zou 500W mogen, niet 2kW. Per groep. 2kW = 4x 500W. =4 groepen.[...]
Ja en dat werkt ook zo lekker duidelijk, op een verjaardag hoorde ik iets over mensen die gingen verhuizen en hingen doodleuk de 2000W omvormer uit het oude huis weer op in het nieuwe huis op een bestaande groep "Want in het oude huis hadden ze het ook zo aangesloten". Vraag me af wat er nog meer op die groep zit.
Het is geen onderdeel van maar een aangesloten apparaat op...
En het bouwjaar bepaald welke versie NEN1010 geld.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
copy paste uit garantievoorwaarden van solaredge:stormfly schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:16:
[...]
De kosten krijgt de installateur vergoed, dus het is gratis voor de klant. Voordeel van een premium product.
Alle kosten, inclusief en zonder beperking van arbeidskosten, reis- en verblijfkosten van onderhoudspersoneel van SolarEdge of derden, die worden gemaakt voor het uitvoeren van arbeid in verband met reparaties, het verwijderen en opnieuw installeren van Producten op locatie, alsmede kosten die verband houden met reparatie- of vervangingsactiviteiten van werknemers en aannemers van de koper, worden niet gedekt door de Beperkte garantie en zullen, tenzij schriftelijk vooraf anders overeengekomen metSolarEdge, gedragen worden door de koper.
Volgens mij staat hier dat je (tenzij ze vrijwillig aardig doen) zelf de kosten betaalt voor een installateur die de optimizer eraf gaat halen en een nieuwe gaat installeren.
Ik citeerde slechts een installateur, die vangen 125-150 ervoor meen ik te herinneren. Don't shoot the messenger.marteltor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:40:
[...]
copy paste uit garantievoorwaarden van solaredge:
Alle kosten, inclusief en zonder beperking van arbeidskosten, reis- en verblijfkosten van onderhoudspersoneel van SolarEdge of derden, die worden gemaakt voor het uitvoeren van arbeid in verband met reparaties, het verwijderen en opnieuw installeren van Producten op locatie, alsmede kosten die verband houden met reparatie- of vervangingsactiviteiten van werknemers en aannemers van de koper, worden niet gedekt door de Beperkte garantie en zullen, tenzij schriftelijk vooraf anders overeengekomen metSolarEdge, gedragen worden door de koper.
Volgens mij staat hier dat je (tenzij ze vrijwillig aardig doen) zelf de kosten betaalt voor een installateur die de optimizer eraf gaat halen en een nieuwe gaat installeren.
Iemand die praktijkvoorbeelden heeft van een garantie claim? (Zonder zelf het dak op te zijn gegaan, en zich als consument ipv Tweaker gedraagt)
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Wat ik me echter afvraag is waar het risico zit voor mij als huurder. In de brochure klinkt het natuurlijk fantastisch maar zelf zie ik 2 risicovolle onderdelen:
1) je moet zowel gas (tegen kostprijs) als electriciteit bij hen afnemen voor een vast bedrag per maand. Ik moet nog doorrekenen of dat fors meer is per m3/kWh dan wat ik nu bij Energiedirect heb. Als de energieprijzen verder stijgen kan het vaste bedrag wel interessant worden.
2) als de opbrengst van de panelen erg tegenvalt betaal je meer huur per maand dan dat de panelen opleveren.
Ik overweeg om toch eens iemand te laten komen om het verhaal verder uit te laten leggen. Er zitten best wat voordelen in qua overnemen panelen en mogelijkheden bij verhuizing. Ik snap ook dat ik er minder rendement uit haal dan zelf investeren maar ik wil mijn TVT niet verder verlengen momenteel.
Wat is jullie ervaring met dergelijke huurconstructies? Zijn er belangrijke argumenten om hier ver vandaan te blijven?
Klopt, maar wat ik bedoel is dat als we eerder zouden verhuizen we eigenlijk meer van de totale investering 'verloren' hebben. Even los van een eventuele prijsstijging van de woning die je bij verkoop realiseert.CurlyMo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:00:
@Aghanim Je TVT stijgt toch niet als je ook PV neemt? PV heeft zijn eigen TVT, net als je glas en spouwmuur isolatie. Van PV zal die onafhankelijk van de rest ook vaak minder dan 8 jaar zijn.
Tenzij anders overeen gekomen.marteltor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:40:
[...]
copy paste uit garantievoorwaarden van solaredge:
Dat is het hele ding. Ik ga er niet te diep op in maar 25 jaar garantie is 25 jaar gratis optimizer omruilen of vervangen binnen de garantie.
Wat je niet moet vergeten is dat dit soort huur constructies altijd uitgaan van salderen. Dat salderen gaat verdwijnen binnen een paar jaar, daar kun je gif op innemen. En dat zal waarschijnlijk sneller zijn dan zo'n huur constructie (die lopen meestal een jaar of 15). De vraag is dan of je energie rekening wel zo hard achteruit gaat dan wat ze je nu (met salderen) voorschotelen.Aghanim schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:51:
Wat ik me echter afvraag is waar het risico zit voor mij als huurder. In de brochure klinkt het natuurlijk fantastisch maar zelf zie ik 2 risicovolle onderdelen:
1) je moet zowel gas (tegen kostprijs) als electriciteit bij hen afnemen voor een vast bedrag per maand. Ik moet nog doorrekenen of dat fors meer is per m3/kWh dan wat ik nu bij Energiedirect heb. Als de energieprijzen verder stijgen kan het vaste bedrag wel interessant worden.
2) als de opbrengst van de panelen erg tegenvalt betaal je meer huur per maand dan dat de panelen opleveren.
Ik overweeg om toch eens iemand te laten komen om het verhaal verder uit te laten leggen. Er zitten best wat voordelen in qua overnemen panelen en mogelijkheden bij verhuizing. Ik snap ook dat ik er minder rendement uit haal dan zelf investeren maar ik wil mijn TVT niet verder verlengen momenteel.
Wat is jullie ervaring met dergelijke huurconstructies? Zijn er belangrijke argumenten om hier ver vandaan te blijven?
Ik heb eens een hele simpele (versimpelde) rekensom gemaakt. Even geen rekening houden met de vaste lasten, puur en alleen het verbruik (dus per kWh).
In 2018 hebben wij zo'n 100 euro teruggekregen (op basis van 7ct per kWh), met salderen.
Zonder salderen hadden wij 880 (op basis van 22ct per kWh) euro moeten betalen en en hadden we 390 euro teruggekregen. Dus netto hadden we dan 490 moeten betalen. Dat is dus bijna 600 euro verschil!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als je toch al weet dat je gaat verhuizen snapt ik niet dat je nu nog geld in dat huis steekt. Verhuis dan gelijk.Aghanim schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:51:
Gisteren een brochure in de brievenbus van Zelfstroom ontvangen. Daar bieden ze de mogelijkheid om panelen te huren in plaats van zelf de totale investering te doen. Nu ben ik in basis geen voorstander van dit soort huurconstructies ten opzichte van zelf aankopen, maar in ons geval zou het mogelijk wel interessant kunnen zijn.We hebben afgelopen jaar behoorlijk in ons huis geïnvesteerd qua duurzaamheid (spouwmuurisolatie + 23 ramen HR++) waardoor de TVT best aardig op loopt. Ik wil, met de mogelijkheid om eventueel te verhuizen over eeen jaar of 8, niet nog meer investeren waardoor de TVT verder oploopt. Wel wil ik graag verder verduurzamen waardoor deze huurconstructie mij best aanspreekt.
En anders goed opletten tijdens montage, kun je ze er zelf afhalen en mee verhuizen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Dan geeft het wel aan hoe dun het verhaal is, zonnepanelen vallen namelijk 9 van de 10 keer gewoon onder de opstalverzekering.De zonnepanelen zijn verzekerd
Als ik verder kijk naar de berekening dan gaan ze uit van een enorm verbruik voor een 4-persoons huishouden, namelijk 4000 kWh en 2000 m3 gas. Dat zijn getallen die in een vrijstaand huis wat niet al te nieuw is te verwachten zijn, maar het doorsnee gezin woont niet in een ouder vrijstaand huis.
Voor een installatie van 12*300 Wp betaal je €65 per maand gedurende 10 jaar, oftewel €7800 in totaal en dus €2,16 Wp. Na die 10 jaar zijn de panelen niet van jouw, maar mag je ze overnemen tegen max €60 per paneel, dus de prijs wordt nog hoger.
Je lijkt niet volledig vast te zitten aan energie afnemen via EnergyHouse al wordt het wel maximaal gepusht. Als je daarvan de voorwaarde bekijkt dan zie je ook weer mooie fratsen als het 1e jaar €0 vastrecht betalen, maar bij verlenging kunnen ze het naar eigen inzicht verhogen. Constructie zal opgezet zijn met de hoop dat de consument denkt dat ze niet makkelijk over kunnen stappen vanwege de panelen en dan worden de kosten vervolgens goed opgedraaid.
Let ook even op de NLE trucjes zoals "regiotoeslag" of "kwartaaltoeslag" .Aghanim schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:51:
Gisteren een brochure in de brievenbus van Zelfstroom ontvangen. Daar bieden ze de mogelijkheid om panelen te huren in plaats van zelf de totale investering te doen. Nu ben ik in basis geen voorstander van dit soort huurconstructies ten opzichte van zelf aankopen, maar in ons geval zou het mogelijk wel interessant kunnen zijn.We hebben afgelopen jaar behoorlijk in ons huis geïnvesteerd qua duurzaamheid (spouwmuurisolatie + 23 ramen HR++) waardoor de TVT best aardig op loopt. Ik wil, met de mogelijkheid om eventueel te verhuizen over eeen jaar of 8, niet nog meer investeren waardoor de TVT verder oploopt. Wel wil ik graag verder verduurzamen waardoor deze huurconstructie mij best aanspreekt.
Huren is altijd duurder dan kopen. punt. Want er moet aan de rente,overname panelen, stroom en gas gewoon worden verdient.
Risico voor je als koper is als je toch binnen die 10 jaar verhuist, wat dan?
Of als je het geld hebt liggen zou ik het uit eigen zak betalen. Waarom zou je dan lenen?

Is er een bepaalde voorkeur of dergelijke?
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
https://solarmagazine.nl/...zoekt-1-000-installateurs
[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 03-05-2019 10:14 . Reden: video toegevoegd ]
Verrassend zo vlak na de salderings uitspraken van de overheid.Cheesy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:55:
Coolblue gaat zonnepanelen verkopen
https://solarmagazine.nl/...zoekt-1-000-installateurs
https://www.facebook.com/...0001400815576&v=e&sfns=mo
Dank voor het delen!
Uiteraard. De pakketten die ik vergelijk hebben allemaal 10j all in garantie. Het gaat me om als er wat gebeurd tussen jaar 10 en 25. Dat zal volgens de wet waarschijnlijk niet meer binnen die redelijke termijn zitten.CurlyMo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:48:
Leuk dat dat als marketing wordt gebruikt, maar als installateur blijf je gewoon volgens consumentenrecht verantwoordelijk voor een werkende installatie. Als die binnen redelijke termijn defect raakt dient die reparatie gewoon gratis te zijn, anders tegen kleine tegemoetkoming. Als je dat niet wil, dan moet je niet aan consumenten verkopen.
Kopers vinden panelen best aantrekkelijk. Tot ze er achterkomen dat het huur panelen zijn waar dus een contract over gesloten moet worden. Neem aan dat het bedrijf ze niet komt ophalen als je verhuisd?ApC_IcE schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:05:
[...]
Let ook even op de NLE trucjes zoals "regiotoeslag" of "kwartaaltoeslag" .
Huren is altijd duurder dan kopen. punt. Want er moet aan de rente,overname panelen, stroom en gas gewoon worden verdient.
Risico voor je als koper is als je toch binnen die 10 jaar verhuist, wat dan?
Of als je het geld hebt liggen zou ik het uit eigen zak betalen. Waarom zou je dan lenen?
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 04-05-2019 11:18 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Helemaal mee eens, exact ook de reden waarom ik niet met deze partij in zee ben gegaan want een andere garantie dan het gaat nooit stuk en als wel dan komen we er vast uit heb ik nooit gekregen omdat ik geen SolarEdge afnam.CurlyMo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:48:
Leuk dat dat als marketing wordt gebruikt, maar als installateur blijf je gewoon volgens consumentenrecht verantwoordelijk voor een werkende installatie. Als die binnen redelijke termijn defect raakt dient die reparatie gewoon gratis te zijn, anders tegen kleine tegemoetkoming. Als je dat niet wil, dan moet je niet aan consumenten verkopen.
Partij die binnenkort komt plaatsen heeft schriftelijk 10 jaar garantie op alles gegeven inclusief de te verrichten arbeid.
Het klinkt allemaal veel mooier dan het is. Ik heb tijdens mijn offerte ronde bij 3 verhuurpartijen offertes opgevraagd, waaronder zelfstroom. Hallostroom was daarvan de goedkoopste in combinatie met de beste voorwaarden dus die had ik geheel doorgerekend.Aghanim schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:51:
Alle hadden dat je de panelen voor minimaal 10 jaar moest huren, en melden dat overname bij verkoop huis tegen een lineaire afschrijving kan. Verder krijg je bij alle korting op je maand bedrag als je zelf per paneel iets in legt. (van 0 tot 100 euro per paneel). Vervolgens moet je na einde looptijd ook nog betalen om de panelen over te mogen nemen ad 50 euro per paneel.
In de offerte die ik had ontvangen ging men uit van 7 panelen (ik laat er nu met koop 12 plaatsen).
Bij eenmalige eigen bijdrage van 100 euro per paneel zou het maand bedrag uitkomen op 33 euro. Tel alles bij elkaar op en hou rekening met een CPI van 1% (flink hoog t.o.v gemiddelde afgelopen jaren) en je betaald een PV van 3.538,65.
*EDIT*
Voordat zelfde bedrag (ex BTW) heb je dus ook +- 10-12 panelen geplaatst inclusief garantie. En zoals eerder te lezen valt in het topic dekken verzekeraars ook gewoon zonnepanelen.
Hou er ook rekening mee dat je een BTW teruggave niet kan toepassen bij huur.
[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 03-05-2019 13:58 ]
https://www.warmteservice...nelen-plat-dak/p/07505000
Die heb je in sets voor 2 panelen en 3 panelen.
Ik heb straks een rij van 2-5-2, dus zou dan 3x een set van 2 en 1x een set van 3 moeten kopen. Dat kost dan 310 euro incl btw.
Iemand een idee of dit een goed systeem is?
[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 03-05-2019 16:39 ]
Dat is FlatFix Eco, prima spul, wel genoeg ballast gebruiken want het houdt zelf geen wind tegen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Foto!_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:42:
Bam, klaar! 12x315Wp mono op west
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik kan een heel verhaal typen maar het beste advies is: niet huren!Aghanim schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:51:
Dan kan je beter het geld lenen via de energiebespaarlening.. zijn het je eigen panelen voor een vast bedrag per maand en kan je ze altijd meenemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 03-05-2019 16:25 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dus € 69,- voor 4 aluminium stripjes met wat rubber matjes eraan...Proton_ schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:11:
Je bedoelt deze?
Dat is FlatFix Eco, prima spul, wel genoeg ballast gebruiken want het houdt zelf geen wind tegen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Weet jij dan een goedkopere/betere oplossing?Megalodon_67 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:32:
[...]
Dus € 69,- voor 4 aluminium stripjes met wat rubber matjes eraan...
Ja een soort mal maken en daar beton in gieten
Maar ik wil het graag over max 2 maanden klaar hebben. Niet pas over 1 jaar
[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 03-05-2019 16:48 ]
Geen ervaring met platdaksystemen hier, maar dit lijkt me makkelijk goedkoper te realiseren. Bv. de rails gebruiken voor schuindaksystemen en dat monteren op een eigen constructie van aluminium, ijzer of geïmpregneerd hout. Maar op dit forum staan vele voorbeelden van eigenbouw constructies.Pakhaas schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:40:
Weet jij dan een goedkopere/betere oplossing?
gewoon een goedkope emmer, profiel alu er in en vol gieten met beton.Pakhaas schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:47:
[...]
Ja een soort mal maken en daar beton in gieten
Maar ik wil het graag over max 2 maanden klaar hebben. Niet pas over 1 jaar
als je daar 2 maanden mee bezig bent, dan ben je erg onhandig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Diodes en wisselstroom naar wisselstroom =Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:37:
[...]
De kabel van de wcd naar de soladin kan bij een probleem voeding krijgen van de andere pv op diezelfde groep plus 16A van het net voordat de automaat aangesproken wordt. Totaal 3600 +3000.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 03-05-2019 18:04 ]
Nou, de fout is hersteld. Correctie gekregen en daarna de goede jaarnota. Scheelt toch weer € 354.GioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:30:
[...]
Heel simpel: de vermindering energiebelasting is niet verrekend. Uit mijn hoofd was ie in 2018 €375 en in 2019 €300.
Bovenstaande bedragen moeten naar ratio worden afgetrokken van die €200. Je rekening zou pak ‘em beet -€150 moeten zijn.
Succes met deze ‘administratieve fout’.
En het voorschot is maar liefst op € 1 per maand gezet. Nu maar hopen op meer zon.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wisselstroom wisselt + en - in 50Hz dat weet ik, maar nog te weinig over nagedacht met het idee voor een diode

Hoe dwing je bij wisselstroom dan af dat je vermogen het juiste pad volgt?
Probeer het en laat ons wetenCurlyMo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:19:
[...]
Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking. Zouden twee van deze diodes niet gewoon werken:
[Afbeelding]
https://www.reichelt.de/g...217107.html?&trstct=pos_0
€ 11,- en belastbaar tot 600V en 30A
https://www.ebay.de/sch/i...bb.TRS0&_nkw=abb&_sacat=0
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Jij zei zelf dat het met een verdeelkast niet ging werken? Lijkt me overigens dat wanneer je een Soladin wil beschermen je max 5A wil. De andere omvormer doet max. ~ 3000W dus dat moet dan 14A zijn.Rol-Co schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:01:
[...]
Probeer het en laat ons wetenmaar ik zou er een 6A automaatje tussen zetten.
https://www.ebay.de/sch/i...bb.TRS0&_nkw=abb&_sacat=0
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 03-05-2019 18:06 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw