Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.767 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:37:
[...]

De kabel van de wcd naar de soladin kan bij een probleem voeding krijgen van de andere pv op diezelfde groep plus 16A van het net voordat de automaat aangesproken wordt. Totaal 3600 +3000.
Een Soladin 600 is ontworpen om iets van 50 Watt aan warmte te koelen. Het lijkt me dan niet dat een Soladin 600 een vermogen van 3600 Watt kan koelen. Dat is 72x meer dan waar die voor ontworpen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 29-04-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:20:
[...]

Een Soladin 600 is ontworpen om iets van 50 Watt aan warmte te koelen. Het lijkt me dan niet dat een Soladin 600 een vermogen van 3600 Watt kan koelen. Dat is 72x meer dan waar die voor ontworpen is.
Precies, dus die kabel en soladin fikt compleet af. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:11:
[...]

Nee, niet voor 2x pv maar voor verbruikers / pv combi.
Pv moet gewoon eigen groep
Er zullen vast wel mega diodes bestaan :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:39:
[...]

Er zullen vast wel mega diodes bestaan :)
Of je krijgt een kleine overbelasting a la

Vergis je niet in wat elektriciteit kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Gecko123 schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:06:
[...]

Dat valt wel mee. 0,75 mm2 mag je gewoon gebruiken tot 5A op 230V.
We hebben het over twee verschillende dingen. Net even opgezocht, en 0,75mm2 is geschikt tot 6A. De Soladin 600 wordt geleverd een lengte van 1,8 meter snoer. 6A door dit aansluitsnoer geeft 3,5 Watt aan vermogen over de gehele lengte van het aansluitsnoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
Dit is natuurlijk allemaal een beetje overdreven. De soladin heeft een ingebouwde zekering va 4 ampere ofzo. En hij heeft een tijd bij op een bestaande groep gemogen. Dus als je soladin al hing voor de nieuwe nen1010 mag hij gewoon blijven hangen. Ook is er een tijd geweest dat je 3600 watt vol mocht maken met meetdere omvovmers. Mits er maar geen standaard stopcontacten tussen zaten die de eigenaar in verleiding zou kunnen brengen om zijn stofzuiger in te steken. Bij de nen1010 geld altijd dat de datum van aanleg bepalend is welke je moet gebruiken.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
snameroc schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:12:
Dit is natuurlijk allemaal een beetje overdreven. De soladin heeft een ingebouwde zekering va 4 ampere ofzo. En hij heeft een tijd bij op een bestaande groep gemogen. Dus als je soladin al hing voor de nieuwe nen1010 mag hij gewoon blijven hangen. Ook is er een tijd geweest dat je 3600 watt vol mocht maken met meetdere omvovmers. Mits er maar geen standaard stopcontacten tussen zaten die de eigenaar in verleiding zou kunnen brengen om zijn stofzuiger in te steken. Bij de nen1010 geld altijd dat de datum van aanleg bepalend is welke je moet gebruiken.
Oh das 1980 ,altijd goed dus hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:24
@stormfly
De artikelnummers heb ik van ESDEC zelf ontvangen, heb rechtstreeks contact met ze gehad. Ze leveren alleen niet aan particulieren, dus het was alleen nog een kwestie van zoeken naar een leverancier die wel aan particulieren levert.

@Noord27
Ben gisteren zowel bij Warmteservice als Technische Unie geweest. Warmteservice kon het sowieso niet voor me bestellen, Technische Unie wel. Maar dan moest ik wel direct 100 stuks afnemen, aangezien het voor hun een bestelartikel is. Aan 100 ballasthouders en 100 stabilisatoren heb ik toch nét iets teveel ;-)

Tip die ik kreeg van de beste man van TU (en die ik ook al van een installateur had gehoord), was om de ballastprofielen en stabilisatoren zelf te verlengen (het gaat maar om een paar centimeter). Ik heb besloten om voor die optie te gaan. Daarvoor 3 extra stabilisatoren en 3 extra ballasthouders besteld. Die kan ik mooi verlengen met wat goede popnagels.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DynamicDreams schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:41:
@stormfly
De artikelnummers heb ik van ESDEC zelf ontvangen, heb rechtstreeks contact met ze gehad. Ze leveren alleen niet aan particulieren, dus het was alleen nog een kwestie van zoeken naar een leverancier die wel aan particulieren levert.

@Noord27
Ben gisteren zowel bij Warmteservice als Technische Unie geweest. Warmteservice kon het sowieso niet voor me bestellen, Technische Unie wel. Maar dan moest ik wel direct 100 stuks afnemen, aangezien het voor hun een bestelartikel is. Aan 100 ballasthouders en 100 stabilisatoren heb ik toch nét iets teveel ;-)

Tip die ik kreeg van de beste man van TU (en die ik ook al van een installateur had gehoord), was om de ballastprofielen en stabilisatoren zelf te verlengen (het gaat maar om een paar centimeter). Ik heb besloten om voor die optie te gaan. Daarvoor 3 extra stabilisatoren en 3 extra ballasthouders besteld. Die kan ik mooi verlengen met wat goede popnagels.
Esdec weet toch wel wie dat kan leveren? Anders bel je ze toch met een klacht dat je nu je zonnestroom systeem niet kan afmaken omdat je de laatste spullen niet/ nergens kan kopen, of dat de bedoeling is van esdec.
Het moet wel heel gek gaan wil dat niet lukken, ik ging iedergeval niet zelf knutselen, buiten dat het niet mooi is lijkt het mij ook niet aan de eisen kwa sterkte te voldoen straks t.o.v een deel die ervoor gemaakt is. Het is met dat spul standaard al geen overkill doordat het licht en goedkoop moet zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Nou hier was het gisteren dan toch eindelijk zover. Het weer was uitstekend, de mannen waren op tijd en hebben klokje rond gewerkt om alle panelen op het dak te krijgen en de bekabeling naar binnen te leggen.

U ziet 26x CSUN 310WP Full Black. 14 aan de voorkant (west) en 12 aan de achterkant (oost). Er is 1 optimizer gebruikt aan de achterkant voor het paneel links bovenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5IBezHLroMsWcWnbAYSzVAVz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tSe8eQqnDuNAes4PPN0lFuGe/thumb.jpg
Het paste allemaal echt net aan, maar het ligt er :) Vandaag gaat het spul aangesloten worden op de groepenkast. Alles is gedaan door Sun-Solar uit Oss.

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 30-04-2019 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@vinom
Proficiat. Dakje vol, zo hoort het.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ziet er goed uit, netjes gepuzzel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:44:
[...]Of je krijgt een kleine overbelasting a la

[YouTube: Metershoge steekvlam blaast klusjesmannen weg]

Vergis je niet in wat elektriciteit kan doen...
Mooi filmpje. Hou je er wel rekening mee dat het hier waarschijnlijk om een kabel voor >100A driefase gaat?
En dat al dat vermogen onder de grond voor vergassing zorgt, waardoor het hete ontsnappende gas boven de grond kan ontbranden...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26
DynamicDreams schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:41:
@stormfly

@Noord27

Denk dat je even moet bellen met de bekende webshops. Als jij de verzendkosten vergoed van de groothandel dan zullen ze best bereid zijn te helpen.

Idd met wind, hoe hoog ligt het, zou ik niet zelf gaan versterken. De achterplaat zorgt ook voor "verband" in de opstelling, deze zit met schroeven vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
best wel offtopic en basic

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 30-04-2019 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 30-04-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
stormfly schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:49:
[...]
Denk dat je even moet bellen met de bekende webshops. Als jij de verzendkosten vergoed van de groothandel dan zullen ze best bereid zijn te helpen.
Welke 'bekende webshop' zit je aan te denken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 15:57
Ik zit te denken om het dak van ons huis mogelijk verder vol te gaan leggen. Echter twijfel ik nog een beetje of dit rendabel is omdat er een flinke schoorsteen in de weg staat:

Dak zonnepanelen

Wat zouden jullie doen? Ik zou onder de huidige rij van 5 nog 1 rij van 5 kwijt moeten kunnen. (Rechts kan ik sowieso nog een rij van 4 kwijt onder de 2 rijen van 4

Schoorsteen afbreken voor mijn vriendin een no go btw :P

[ Voor 15% gewijzigd door Casejunkie op 30-04-2019 13:58 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
DynamicDreams schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:55:
[...]

Welke 'bekende webshop' zit je aan te denken dan?
Solar bouwmarkt
Winkelman
Sun-solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Casejunkie schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:56:
Ik zit te denken om het dak van ons huis mogelijk verder vol te gaan leggen.
Eigen topic, luchtfoto, windrichting, samenvatting van panelen en huidige omvormer e.d. is wel wenselijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DynamicDreams
Probeer het bij Natec eens? (telefonisch)
Die leveren ook niet aan particulieren, maar misschien kunnen ze een tip geven?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
vinom schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:35:
Nou hier was het gisteren dan toch eindelijk zover. Het weer was uitstekend, de mannen waren op tijd en hebben klokje rond gewerkt om alle panelen op het dak te krijgen en de bekabeling naar binnen te leggen.

U ziet 26x CSUN 310WP Full Black. 14 aan de voorkant (west) en 12 aan de achterkant (oost). Er is 1 optimizer gebruikt aan de achterkant voor het paneel links bovenin.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het paste allemaal echt net aan, maar het ligt er :) Vandaag gaat het spul aangesloten worden op de groepenkast. Alles is gedaan door Sun-Solar uit Oss.
Ben ik dan de enige die als minpunt ziet, dat de vrije zone van 20 a 30 cm vanaf de nok niet aangehouden is?
Het zelfde geld voor de zijkant.

Het zijn wel hele mooie windvangers zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:15
Het is een schuin dak he, volgens mij zal het wel meevallen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 15:57
Proton_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:04:
[...]

Eigen topic, luchtfoto, windrichting, samenvatting van panelen en huidige omvormer e.d. is wel wenselijk.
Ik vond het niet een eigen topic waard eigenlijk.

Huidige omvormer: Solaredge SE7K
Huidige optimizers: Solaredge P300
Panelen: Trina Solar 300 Wp (TSM-300 DD05A.08)
Tilt: 42 graden
Azimuth: 190 graden

Momenteel 19 panelen op 1 string.

Andere optie is om ze te plaatsen op de garage die we willen gaan verlegen maar dat is nog niet 100% zeker. (Deze optie heeft de voorkeur omdat ze de panelen dan zeker geen last hebben van schaduwwerking van de schoorsteen in in de winter geen last hebben van de schaduw van het huis van de buren. Dan worden het 12 panelen van Hanwha Q-cell Q-peak duo 325 mono met SE P370 optimizers (ik wil wel alle panelen blijven monitoren omdat ik het leuk vind)

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
stormfly schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:
[...]
Solar bouwmarkt
Winkelman
Sun-solar
Winkelman is mijn leverancier, die kon er al niet aankomen. Sun-solar kan niet leveren. Solar-bouwmarkt neemt niet op, heb hun voicemail ingesproken met terugbelverzoek. Natec kan ook niet leveren.

Ik ben toch echt bang dat ik zelf moet gaan verlengen. Op zich zou dat constructief de boel niet echt moeten verzwakken: ik verleng een ballasthouder met een halve ballasthouder. Daardoor heb ik voldoende overlengte voor een solide bevestiging. Als ik de popnagels niet in lijn zet, kan de constructie ook niet gaan scharen of klapperen. Het worden overigens ook oost-west dakjes. Dat is voor nu in ieder geval de oplossing...

Mocht ik een later stadium alsnog aan het originele materiaal kunnen komen en ik twijfel over de stevigheid, kan ik het altijd alsnog vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Onder het motto dakje vol, overweeg ik ook om het "dak" vol te leggen.
Echter in mijn geval zouden dat 33 panelen zijn.
Dit zou dan 9900 Wp zijn echter nu worden de "standaard" panelen binnen kort 305 Wp.
Dan zou het 10,065 Wp worden.

Aangezien dit boven de 10.000 gaat, wat betekend dat voor mij als particulier ?
Val ik dan onder een andere regeling ?
Bij de belastingdienst kom ik er niet echt uit....

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
DynamicDreams schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:13:
[...]

Winkelman is mijn leverancier, die kon er al niet aankomen. Sun-solar kan niet leveren. Solar-bouwmarkt neemt niet op, heb hun voicemail ingesproken met terugbelverzoek. Natec kan ook niet leveren.

Ik ben toch echt bang dat ik zelf moet gaan verlengen. Op zich zou dat constructief de boel niet echt moeten verzwakken: ik verleng een ballasthouder met een halve ballasthouder. Daardoor heb ik voldoende overlengte voor een solide bevestiging. Als ik de popnagels niet in lijn zet, kan de constructie ook niet gaan scharen of klapperen. Het worden overigens ook oost-west dakjes. Dat is voor nu in ieder geval de oplossing...

Mocht ik een later stadium alsnog aan het originele materiaal kunnen komen en ik twijfel over de stevigheid, kan ik het altijd alsnog vervangen.
Ik zou gewoon wachten tot ze beschikbaar zijn. Ik vermoed dat ze nog niet bij de groothandels liggen, en nog in productie zijn. Toen ik er in begin april was voor een training, hebben we het ook over deze producten gehad en deze waren toen nog niet beschikbaar voor de verkoop.

Esdec heeft een lijst met dealers op zijn site staan:
https://www.esdec.com/dealers/

Ik zou bijna zeggen waarom bel je niet even met Esdec, met de vraag of deze artikelen al leverbaar zijn via de kanalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:29:
[...]

Ben ik dan de enige die als minpunt ziet, dat de vrije zone van 20 a 30 cm vanaf de nok niet aangehouden is?

Maakt niets uit, ik heb het ook tegen de nok, zoniet gelijk met de nok en exact op de grens van de buren. :)
Wind is ook geen probleem, dat spul zit wel vast. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:30:
[...]Ik zou bijna zeggen waarom bel je niet even met Esdec, met de vraag of deze artikelen al leverbaar zijn via de kanalen.
Ik heb al meermaals contact gehad met ESDEC, maar ze blijven verwijzen naar hun dealers (zoals Technische Unie en Warmteservice). Ik heb zelfs het artikelnummer gekregen waarmee hun dealers kunnen bestellen, maar tot op heden wil geen enkele dealer deze materialen op voorraad nemen. Ze moeten direct 100 stuks bestellen en panelen van 2000mm zijn volgens hun nog te schaars om zoveel materiaal op voorraad te leggen.

In een laatste poging heb ik toch mijn contactpersoon bij ESDEC nogmaals gemaild met de vraag of ze echt niet een kleinere hoeveelheid kunnen leveren aan een dealer of dat ik op een andere manier aan de materialen kan geraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
DynamicDreams schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:36:
[...]

Ik heb al meermaals contact gehad met ESDEC, maar ze blijven verwijzen naar hun dealers (zoals Technische Unie en Warmteservice). Ik heb zelfs het artikelnummer gekregen waarmee hun dealers kunnen bestellen, maar tot op heden wil geen enkele dealer deze materialen op voorraad nemen. Ze moeten direct 100 stuks bestellen en panelen van 2000mm zijn volgens hun nog te schaars om zoveel materiaal op voorraad te leggen.

In een laatste poging heb ik toch mijn contactpersoon bij ESDEC nogmaals gemaild met de vraag of ze echt niet een kleinere hoeveelheid kunnen leveren aan een dealer of dat ik op een andere manier aan de materialen kan geraken...
En heb je nog iets aan de lijst van 16 dealers gehad die op de site van Esdec staat?

En ze worden al wel vanuit Esdec geleverd aan groothandels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:34:
[...]

Maakt niets uit, ik heb het ook tegen de nok, zoniet gelijk met de nok en exact op de grens van de buren. :)
Wind is ook geen probleem, dat spul zit wel vast. ;)
En waarom zou het niks uitmaken? Esdec beschrijft deze zone ook in de handleidingen van hun montage systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DynamicDreams
Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:41:
[...]

En heb je nog iets aan de lijst van 16 dealers gehad die op de site van Esdec staat?

En ze worden al wel vanuit Esdec geleverd aan groothandels?
Ik heb daarvan al meerdere dealers benaderd, maar het merendeel levert niet aan consumenten (alleen aan installateurs). Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met ESDEC, maar zij kunnen/willen niet rechtstreeks aan mij leveren. Ik moet echt naar een dealer die aan consumenten wil leveren. Ze bevestigde wel aan de telefoon dat de materialen gewoon leverbaar zijn. Ik heb nog wat namen van mogelijke dealers doorgekregen die ik aanvullend kan benaderen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:43:
[...]

En waarom zou het niks uitmaken? Esdec beschrijft deze zone ook in de handleidingen van hun montage systeem.
Omdat er niks gebeurd, de klemmen zitten 30 cm van de bovenkant en mocht je voor de zijkant twijfelen omdat er vaak veel wind op staat plaats je toch wat extra dakhaken?
Ook maakt het nogal uit op welke hoogte, en welk windgebied, wat aan de kust standaard is zie je in het binnenland alleen bij extremen.
Esdec moet wat opgeven om zichzelf in te dekken, heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:03:
[...]

Omdat er niks gebeurd, de klemmen zitten 30 cm van de bovenkant en mocht je voor de zijkant twijfelen omdat er vaak veel wind op staat plaats je toch wat extra dakhaken?
Ook maakt het nogal uit op welke hoogte, en welk windgebied, wat aan de kust standaard is zie je in het binnenland alleen bij extremen.
Esdec moet wat opgeven om zichzelf in te dekken, heel normaal.
Dat blijf ik toch een raar verhaal vinden. Stel je panelen waaien er toch af. Je spreekt je verzekering aan, en die doet een onderzoek, en die komt tot de constatering dat je je niet aan de bouwvoorschriften van de fabrikant hebt gehouden, denk je dat de verzekering dan nog uitkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:11:
[...]

Dat blijf ik toch een raar verhaal vinden. Stel je panelen waaien er toch af. Je spreekt je verzekering aan, en die doet een onderzoek, en die komt tot de constatering dat je je niet aan de bouwvoorschriften van de fabrikant hebt gehouden, denk je dat de verzekering dan nog uitkeert?
Ik moet de eerste nog zien die er op schuin dak afgewaaid is, gaat ook niet gebeuren denk ik aangezien ik met mijn volle 90 kilo gewoon op 2 dakhaken met een stukje rails kan staan.
Als alles aan elkaar geschroefd zit is dat zo sterk joh, paar jaar terug kwamen de platte daken van de huizen maar panelen op schuin dak geven geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:22:
[...]

Ik moet de eerste nog zien die er op schuin dak afgewaaid is, gaat ook niet gebeuren denk ik aangezien ik met mijn volle 90 kilo gewoon op 2 dakhaken met een stukje rails kan staan.
Als alles aan elkaar geschroefd zit is dat zo sterk joh, paar jaar terug kwamen de platte daken van de huizen maar panelen op schuin dak geven geen krimp.
Daarmee heb je nog geen antwoord op mijn vraag gegeven. En als jij met je 90 kilo op een rail met 2 daken gaat staan, heb je grote kans dat je er een dakpan mee kapot trapt, want die scheurt dan door de druk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:27:
[...]

Daarmee heb je nog geen antwoord op mijn vraag gegeven. En als jij met je 90 kilo op een rail met 2 daken gaat staan, heb je grote kans dat je er een dakpan mee kapot trapt, want die scheurt dan door de druk.
Nou die betonpannen van mij niet hoor. Maar om op je vraag te antwoorden.
Denk jij dat de verzekering dat nog kan zien? Ik denk het niet, en als jij kan aantonen dat je extra dakhaken hebt geplaatst moet het gek gaan dat ze daar problemen geven.

Ik heb zelfgemaakte rvs dakhaken zelfs, dus geen installatie gegevens, en dan? >:)
Maar zoals gezegd, afwaaien is voor platte daken, schuin nog nooit gezien, zelfs niet op oost setjes aangezien de wind vaak zuid west komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Casejunkie @ThaStealth typisch voer voor een eigen topic.
HFman schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:27:
Dit zou dan 9900 Wp zijn echter nu worden de "standaard" panelen binnen kort 305 Wp.

Als je een oost-west dak hebt kan dat op een 5 tot 7,5kW 3 fase omvormer.
Of 2-3 omvormers van 2-4 kW per fase.
Eventueel op een 1x 25A hoofdzekering 2 omvomers tot 2,5kW, apart gezekerd ivm selectiviteit.
Zolang je maximaal 3*80A hebt zijn de regels gelijk. Meer dan 3*25A is duur en niet nodig.
Als je meer detail wilt graag eigen topic;

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:22
onetime schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:39:
@Casejunkie @ThaStealth typisch voer voor een eigen topic.

[...]

Als je een oost-west dak hebt kan dat op een 5 tot 7,5kW 3 fase omvormer.
Of 2-3 omvormers van 2-4 kW per fase.
Eventueel op een 1x 25A hoofdzekering 2 omvomers tot 2,5kW, apart gezekerd ivm selectiviteit.
Zolang je maximaal 3*80A hebt zijn de regels gelijk. Meer dan 3*25A is duur en niet nodig.
Als je meer detail wilt graag eigen topic;
Geen probleem, aangezien het een verzameling losse vragen zijn dacht ik dat het hier wel erbij kon. Mijn originele post is weg, kun je die recoveren of afsplitsen? Nogal lullig als ik dat hele verhaal opnieuw moet gaan typen..
Heeft iemand al gedaan, dank!
Zie zonnepanelennoob zoekt advies

[ Voor 5% gewijzigd door ThaStealth op 30-04-2019 16:49 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10

De grens voor teruglevering is vaak 10000kWh. Daar kom jij niet aan a.g.v. zelfverbruik. Ik weet niet of de belastingdienst uitgaat van capaciteit of van levering.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:29:
[...]

Je moet eens wat meer door Duitsland rijden, daar maken ze gewoon frames die halve meter door steken voorbij de nok zodat er extra rij meer op past

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:35:
[...]

Je moet eens wat meer door Duitsland rijden, daar maken ze gewoon frames die halve meter door steken voorbij de nok zodat er extra rij meer op past
Ik ben meer van een veilige en degelijke installatie die naar de norm geinstalleerd is.. En daar hoort tot en met de nok leggen niet bij. Al graven ze in Duitsland panelen in de grond, dan heb ik er nog niks mee van doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Basement schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:38:
[...]

Ik ben meer van een veilige en degelijke installatie die naar de norm geinstallerd is.. En daar hoort tot en met de nok leggen niet bij. Al graven ze in Duitsland panelen in de grond, dan heb ik er nog niks mee van doen.
Doe dan gewoon lekker je eigen ding als je het niet vertrouwd wat je construeerd ....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:36:
[...]

De grens voor teruglevering is vaak 10000kWh. Daar kom jij niet aan a.g.v. zelfverbruik. Ik weet niet of de belastingdienst uitgaat van capaciteit of van levering.
Waar lees jij die grens want dan moet ik toch wat panelen verkopen denk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:42:
[...]

Doe dan gewoon lekker je eigen ding als je het niet vertrouwd wat je construeerd ....
Ik doe ook fijn mijn eigen, maar wie zegt dat ik niet vertrouw wat ik constureer?

[ Voor 6% gewijzigd door Basement op 30-04-2019 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Bij de belastingsdienst gaat het er alleen om of je forfait wel of niet mag toepassen.
Om een hoop gelazer te voorkomen zou ik zorgen dat je een factuur krijgt voor 1 paneel minder. En een andere factuur voor dat laatste paneel. Die eerste dien je dan in bij de belastingdienst.
Je bent niet verplicht om al je aanschaffingen af te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:43:
[...]

Waar lees jij die grens want dan moet ik toch wat panelen verkopen denk....
Mijn provider - Greenchoice - betaalt 11ct/kWh voor teruglevering boven je eigen verbruik tot 10000KwH/jaar en 7ct voor ALLES wat je teruglevert als je daar overheen gaat. Ik weet niet hoe dat bij andere leveranciers is.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Greenchoice kijkt niet naar wat je omvormer heeft geproduceerd maar wat je meter langs heeft zien komen. Daar zit vaak een gat van 20% in wegens eigenverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:22:
[...]

Mijn provider - Greenchoice - betaalt 11ct/kWh voor teruglevering boven je eigen verbruik tot 10000KwH/jaar en 7ct voor ALLES wat je teruglevert als je daar overheen gaat. Ik weet niet hoe dat bij andere leveranciers is.
Oh........... Ik denk al wat heb dat met belasting of forfait te maken.want daar vroeg poster naar!

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 30-04-2019 19:52 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
jobr schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:51:
[...]

Bij de belastingsdienst gaat het er alleen om of je forfait wel of niet mag toepassen.
Om een hoop gelazer te voorkomen zou ik zorgen dat je een factuur krijgt voor 1 paneel minder. En een andere factuur voor dat laatste paneel. Die eerste dien je dan in bij de belastingdienst.
Je bent niet verplicht om al je aanschaffingen af te trekken.
Ik heb ook 10400 Wp. Bij de belastingdienst heb ik 2 panelen minder gerekend om onder de 10000 Wp te blijven. Om voor 400 Wp het werk op je hals te halen om BTW te verrekenen met je energieleverancier ipv forfatair zag ik niet zitten. Daarnaast blijf je dan ondernemer met ieder kwartaal aangifte en kun je niet de verkorte procedure toepassen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon alle bedragen (van de facturen ) opvoeren en gewoon stellen dat het voor 10 kWp is. Facturen hoef je niet mee te zenden. Krijg je controle, wat met deze bedragen vrij kleine kans is, kun je altijd nog corrigeren. Als je op 1€/Wp zit denk ik niet dat ze veel vragen stellen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Goh, dat tikkende geluid van de omvormer als het donker aan het worden is, is wel even wennen. Hij hangt op zolder, maar ik ben benieuwd of ik het morgenochtend ga horen in de slaapkamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• reneeke1970
vinom schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:03:
Goh, dat tikkende geluid van de omvormer als het donker aan het worden is, is wel even wennen. Hij hangt op zolder, maar ik ben benieuwd of ik het morgenochtend ga horen in de slaapkamer.
Half zeven is mooie tijd voor ochtend wandeling

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 22:35
Pietje555 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:47:
[...]

Ik heb ook 10400 Wp. Bij de belastingdienst heb ik 2 panelen minder gerekend om onder de 10000 Wp te blijven. Om voor 400 Wp het werk op je hals te halen om BTW te verrekenen met je energieleverancier ipv forfatair zag ik niet zitten. Daarnaast blijf je dan ondernemer met ieder kwartaal aangifte en kun je niet de verkorte procedure toepassen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon alle bedragen (van de facturen ) opvoeren en gewoon stellen dat het voor 10 kWp is. Facturen hoef je niet mee te zenden. Krijg je controle, wat met deze bedragen vrij kleine kans is, kun je altijd nog corrigeren. Als je op 1€/Wp zit denk ik niet dat ze veel vragen stellen.
Oei ik had me ook niet lekker ingelezen blijkbaar. Ik ben bezig om mijn huidige van 5310 Wp uit te breiden met nog eens 6825Wp. Daarmee kom ik totaal op ruim 12000 Wp. Ik had die schema van forfait zo gelezen dat ik alles boven de 10000Wp meer kon leggen zonder extra forfait te gaan betalen. Als ik nu lees dat ik dan niet meer klein zakelijk ben en dan elke keer aangifte moet doen word ik daar niet zo vrolijk van. 8)7

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:04:
[...]

Haha, is ook. Maargoed, de panelen wekte al niks meer op maar toch gaat ie dan lopen schakelen. Je zou verwachten dat zoiets slimmer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vinom schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:56:
[...]

Haha, is ook. Maargoed, de panelen wekte al niks meer op maar toch gaat ie dan lopen schakelen. Je zou verwachten dat zoiets slimmer kan.
Ja weet ook nie, mijn omnik klikt ook paar keer, maar de kostal doet maar eenmalig. Maar hangen toch niet binnen dus mag van mij herrie maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik heb geen flauw idee of mijn fronius klikt :?

Hangt ergens boven op een zoldertje welke alleen bereikbaar is met vlizo trap, ik kom er zo'n 2x per jaar, kerstboom ophalen en kerstboom wegbrengen :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Morgen het dak op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De goodwe klikt ook een paar keer je ziet dan dat hij start met een watt of 50 wat langzaam naar beneden loopt en vervolgens schakelt hij af. Dan wacht hij een minuut en dit herhaalt zich een paar keer. Heb nu enecsys soladin 600 en goodwe. Maar de oudste de soladin houd het langste vol aan het eind van de dag al is het maar een paar watt. En deze schakelt maar een keer af. De enecsys hebben geen relais maar stoppen eerder op de logging dan de soladin.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02
Mijn omnik doet dit ook in de morgen vaak een aantal keer, even proberen of het al kan denk ik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 11:26

Ik heb vorig jaar de volledige BTW afgetrokken van mij 10,8kWp set. Geen enkel probleem. Forfait is €20 per kWp afgerond naar boven en naar hele getallen. In mijn geval was dat dus €220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 12:57

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:09:

Hangt ergens boven op een zoldertje welke alleen bereikbaar is met vlizo trap, ik kom er zo'n 2x per jaar, kerstboom ophalen en kerstboom wegbrengen :+
Nee, tikt niet :D

M'n vorige omvormer deed het wel, maar ik hoorde het alleen als ik een open verbinding had met de ruimte waar hij hing.
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:04:
[...]

Het is nu nog half zeven, maar we zijn nog niet op de langste dag aanbeland!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 14:32
danieluitdokkum schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 01:06:
[...]

Ik heb vorig jaar de volledige BTW afgetrokken van mij 10,8kWp set. Geen enkel probleem. Forfait is €20 per kWp afgerond naar boven en naar hele getallen. In mijn geval was dat dus €220.
Als je een omvormer van max 10KW gebruikt, lijkt me dat je ook met goed fatsoen dat als basis kan nemen. De opbrengst is immers gelimiteerd tot 10KW in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

exroosje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:17:
[...]

Als je een omvormer van max 10KW gebruikt, lijkt me dat je ook met goed fatsoen dat als basis kan nemen. De opbrengst is immers gelimiteerd tot 10KW in dat geval.
Je piek is dan gelimiteerd tot 10kW.
De opbrengst kan wel 16.000kWh per jaar zijn, afhankelijk van het aantal panelen en de oriëntatie.

Maar de Belastingdienst hanteert "Wattpiek", dus het opgeteld Wp vermogen van je panelen, ook al zouden ze allemaal op noord en in de schaduw liggen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
Hoe kun je zien/berekenen wat het maximale wattage is per MPP op een omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
[...]

En je bent ook door hun vrijgesteld van BTW aangifte ?

Ik heb ook een uitbreiding in de planning staan die met boven de 10.000 brengt, dus zou er 1 minder op kunnen geven voor de zekerheid. De btw over 1 paneel is niet zo’n probleem uiteraard.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
nietnormaal schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:04:
Is in de specificaties te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
Ik ben op zoek naar tips voor mijn DC bekabeling.

Situatie: Aankomende week wordt het dak van mijn woning vervangen en dan kunnen eindelijk de zonnepanelen erop die ik 1,5 jaar geleden van mijn vorige woning heb gehaald. Het gaat hier om 12x275WP panelen gekoppeld aan een SolarEdge omvormer. De set voldoet prima, alleen komt de omvormer verder van de panelen af te hangen dan in de oude situatie het geval was.

Ik moet dus aan nieuwe DC kabels om de boel weer aan het draaien te krijgen. .
Nu lees ik 4mm2 en 6mm2 en vraag mij af welke kabels ik het beste kan pakken. Mijn idee is : meer is beter, en het prijsverschil is ook niet extreem om perse voor 4mm te kiezen.

Daarnaast : moet ik mijn kabels op maat gaan maken ivm verlies, of kan ik ook zeggen: ik koop 2 kabels van 20meter, dan heb ik misschien een paar meter teveel, maar kom ik in ieder geval niets tekort?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
drielp schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:12:
@migjes
Hornbach in de buurt? https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB

Gebruik ik al een paar jaar om mijn 3 Steca's te meten/controleren.
thanks, en het werkt.
(duurde even, fiets niet graag naar de andere kant van de stad voor maar 1 onderdeeltje)

zie nu 505W wat niet vreemd is voor 4x190Wp op 10graden en vol noord dakje.
laat de kWhtjes maar weer komen. :9~

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
migjes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:52:
[...]

thanks, en het werkt.
(duurde even, fiets niet graag naar de andere kant van de stad voor maar 1 onderdeeltje)

zie nu 505W wat niet vreemd is voor 4x190Wp op 10graden en vol noord dakje.
laat de kWhtjes maar weer komen. :9~
Mooi dat het werkt.

De meter zal best wel een afwijking hebben. Maar als een indicatie dat je systeem wat doet, werkt het prima. Ik heb er 3 hangen achter een paar kleine setjes.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
In de datasheets, zo niet alleen in de praktijk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Wip

Work in progress, gelukkig lagen de nokvorsten niet zo vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[in de specificaties] tenzij je bedoeld hoeveel paneel vermogen, dan graag eigen topic want dat hangt van "alle details" af... (lees dan de openingspost vast goed door)
DaLass schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:42:
[...] Ik moet dus aan nieuwe DC kabels om de boel weer aan het draaien te krijgen. .
Nu lees ik 4mm2 en 6mm2 en vraag mij af welke kabels ik het beste kan pakken. Mijn idee is : meer is beter, en het prijsverschil is ook niet extreem om perse voor 4mm te kiezen.

Daarnaast : moet ik mijn kabels op maat gaan maken ivm verlies, of kan ik ook zeggen: ik koop 2 kabels van 20meter, dan heb ik misschien een paar meter teveel, maar kom ik in ieder geval niets tekort?
[openingspost:] 6mm2. Op maat, meer lengte is meer verlies. (beetje) (Waar is het?)
Hoe krijg je de kabel met stekker eraan naar binnen? Moet het niet toch ter plaatse?

[ Voor 51% gewijzigd door onetime op 01-05-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
onetime schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:53:
[openingspost:] 6mm2. Op maat, meer lengte is meer verlies. (beetje) (Waar is het?)
Hoe krijg je de kabel met stekker eraan naar binnen? Moet het niet toch ter plaatse?
Is het verlies waar we het over hebben dusdanig groot dat het zinvol is om een kabel van 20 meter in te laten korten naar 18 meter?

De kabel kan naar binnen met stekker eraan, want er wordt op het garagedak een kabel doorvoer gemaakt die voldoende ruimte biedt. Dat heeft dan ook mijn voorkeur, want ik heb zelf geen MC4 tang en voor 2 kabels zo'n tang kopen is ook een beetje gekkenwerk.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dan desnoods 2x 20m, maar maken ze niet op maat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
onetime schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:16:
Dan desnoods 2x 20m, maar maken ze niet op maat dan?
Dat wel, maar ik heb de exacte locatie nog niet dus kan ook het exact benodigde aantal meters nog niet bepalen, slechts bij benadering en ik wil niet het risico lopen dat ik tekort kom. Dus tenzij het verlies dusdanig groot is dat ik wel naar maat-kabels moet gaan voor een merkbaar verschil in opbrengst, meet ik liever wat ruimer met de zekerheid dat ik genoeg kabel heb en dat ik ze ook op tijd binnen heb.

Als de panelen pas volgende week vrijdag op het dak gaan, weet ik niet of ik de kabels wel op zaterdag in huis heb.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 14:32
Desnoods kan een leverancier alleen het metaaldeel aan je kabel krimpen . Dan heb je maar een kleine doorvoer nodig . De rest van de stekker monteer je dan zelf als de kabel op zijn plek zit.

Er is hier eerder al eens geconstateerd dat over het algemeen de AC verliezen groter zijn als de DC verliezen. Maar goed, zoals je zegt is er ook maar een gering prijsverschil tussen 4 en 6mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 11:26
jacovn schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:29:
[...]

En je bent ook door hun vrijgesteld van BTW aangifte ?

Ik heb ook een uitbreiding in de planning staan die met boven de 10.000 brengt, dus zou er 1 minder op kunnen geven voor de zekerheid. De btw over 1 paneel is niet zo’n probleem uiteraard.
Jazeker, voor de jaren daarna ben ik vrijgesteld van de administratieve verplichtingen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Et2cP6S28w0ABWyxxSlPnaUn/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iUyvzizaOISeJME1hxbZoKad/medium.jpg

Spierpijn! Vrijdag de overige 7 panelen en ff aansluiten d:)b nu eerst :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
+1 voor de veiligheid. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:37
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tip voor een volgende keer. Alle buizen plaatsen en dan met een stuk metselkoort alles op de zelfde hoogte zetten en dan pas vastdraaien en panelen leggen.

Nu ligt je onderste rij/panelen lager dan de middelste.

Voor de rest wel lekker bezig!.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Jan-man schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:43:
[...]

Tip voor een volgende keer. Alle buizen plaatsen en dan met een stuk metselkoort alles op de zelfde hoogte zetten en dan pas vastdraaien en panelen leggen.

Nu ligt je onderste rij/panelen lager dan de middelste.

Voor de rest wel lekker bezig!.
Scherp gezien, daar ligt een plaat van het dakbeschot niet op de balk maar ervoor. Er zit dus een deuk in het dak, ik ga van binnenuit de plaat terug duwen en de balk daar verbreden. (Tsja het is niet geïsoleerd dus nu wel ff handig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Grolsch schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:09:

Mijn Fronius doet dat wel (hang op open zolder). Zijn maar bescheiden klikjes. Wordt er niet wakker van.
[...]
Nu staat het expliciet op de site van de belastingdienst. Dat was dacht ik vorig jaar nog niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Welke veiligheid? Een montagerail is geen fatsoenlijk (gecertificeerd) ankerpunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi werk he? Je voelt nu spieren die je niet wist dat je ze had. ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:05:
[...]

Welke veiligheid? Een montagerail is geen fatsoenlijk (gecertificeerd) ankerpunt.
Precies, maar in het gunstigste geval breekt het nog iets van een val :) zo niet lig ik op de steiger of het balkon :+

Qua spieren, Pff ja idd :) ik ben ook nog revaliderende van een voorste kruisband reconstructie dus het is allemaal nog niet super soepel en conditie nul

[ Voor 5% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 01-05-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:18:
[...]

Precies, maar in het gunstigste geval breekt het nog iets van een val :)

Qua spieren, Pff ja idd :) ik ben ook nog revaliderende van een voorste kruisband reconstructie dus het is allemaal nog niet super soepel en conditie nul
Waarschijnlijk, (als het al gebeurt) is de valdemper net niet uitgescheurd is als ie de grond raakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
Zijn er al mensen die vanuit professioneel oogpunt naar de nieuwe regelgeving gekeken hebben?.
(Geldt overigens ook als je zelf een installatie bouwt).
Het "rommel maar een beetje aan " wordt steeds verder beperkt, mede als gevolg van het feit dat PV opwekkers serieuze aandacht nodig hebben in het netwerk om geen grote verstoringen te geven.

Citaat van Enexis: https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/
Vanaf 27 april gaat de nieuwe Europese wetgeving in voor het terugleveren van elektriciteit. De Europese Requirements for Generators (RfG) wordt dan in de Nederlandse netcode geïmplementeerd. De nieuwe eisen gelden voor alle opwekinstallaties (>800 Wp) die vanaf 27 april gewijzigd of nieuw geplaatst worden.
Om te controleren of nieuwe en gewijzigde opwekinstallaties voldoen aan de nieuwe technische eisen uit het RfG gaan netbeheerders het platform PIR (Productie Installatie Register) vervangen voor een nieuw platform: CERES.

Nieuwe platform CERES
In het Centrale Register voor Systeemelementen (CERES) worden meer gegevens uitgevraagd. Hierdoor kan de netbeheerder beter controleren of de nieuwe of gewijzigde opwekinstallaties voldoen aan de technische eisen uit het RfG. Vanaf 27 april zijn eigenaren van opwekinstallaties vanuit de RfG wettelijk verplicht om dit te kunnen aantonen, maar dit kan nog niet omdat de certificaten nog niet beschikbaar zijn.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:39
Hmm, ik word er niet helemaal wijs uit of dit geldt voor de onderdelen (gecertificeerde omvormer gebruikt) of om het certificeren van de installatie als geheel. Dat laatste is hier in Nederland niet erg gebruikelijk namelijk (ook niet na vervanging groepenkast oid).
Moet ik straks een doe het zelf setje laten inspecteren door een elektricien?

[ Voor 15% gewijzigd door Steyn_E op 01-05-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Is in de specificaties te simpel gedacht?
Dat staat niet overal, bijvoorbeeld bij de Growatt 2500MTL, staat max input 10A met een MPP work voltage range van 80V - 500V. Er staat wel max recommended PV power is 2900W, is dat dan per MPP of totaal voor beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:05:
[...]

Zolang de gemiddelde installateur helemaal niets aan veiligheid doet, dan is een DIY'er met een veiligheidsharnas die tenminste probeert om zijn veiligheid te denken altijd een compliment waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
Rol-Co schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:12:
[...]

Mooi werk he? Je voelt nu spieren die je niet wist dat je ze had. ;) >:)
Spierpijn komt morgenavond, of eerder vrijdagmorgen pas echt. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
GioStyle schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Zolang de gemiddelde installateur helemaal niets aan veiligheid doet, dan is een DIY'er met een veiligheidsharnas die tenminste probeert om zijn veiligheid te denken altijd een compliment waard.
Jammer alleen dat het eind resultaat hetzelfde is als geen harnas dragen.... je valt enorm te pletter.

Een goed ankerpunt moet minimaal een val met factor 10 van je eigen gewicht kunnen hebben.

Voor een volwassen persoon kun je ongeveer uitgaan die het anker punt 1 ton (1000kg) moet kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:35:
[...]

Jammer alleen dat het eind resultaat hetzelfde is als geen harnas dragen.... je valt enorm te pletter.

Een goed ankerpunt moet minimaal een val met factor 10 van je eigen gewicht kunnen hebben.

Voor een volwassen persoon kun je ongeveer uitgaan die het anker punt 1 ton (1000kg) moet kunnen hebben.
Op papier vast geen woord van gelogen. Maar naast het papier is er ook een echte wereld _/-\o_

Als die rail afscheurt met 500kg dan heb je toch ook weer wat gedempt, nl 499kg voordat hij knapte. Uiteindelijk breekt je val er iets door, toch? Bij DIY zou een lus om de schoorsteen ook wel beter zijn met een werklijn

Mentaal doet het ook wat met de vrouwelijke medebewoonster, die ziet iets veiligs. 8) dus sneller akkoord op hobby projecten.

Valide punt over het uitklappen van de valdemper en de kans dat je enkels al de stoep raken ;w voordat deze helemaal ontplooid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
stormfly schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:59:
[...]

Op papier vast geen woord van gelogen. Maar naast het papier is er ook een echte wereld _/-\o_

Als die rail afscheurt met 500kg dan heb je toch ook weer wat gedempt, nl 499kg voordat hij knapte. Uiteindelijk breekt je val er iets door, toch? Bij DIY zou een lus om de schoorsteen ook wel beter zijn met een werklijn

Mentaal doet het ook wat met de vrouwelijke medebewoonster, die ziet iets veiligs. 8) dus sneller akkoord op hobby projecten.

Valide punt over het uitklappen van de valdemper en de kans dat je enkels al de stoep raken ;w voordat deze helemaal ontplooid is.
Uiteindelijk als jij met face down 5 a 6 meter naar beneden valt, kan je gewoon hartstikke doodvallen.

Val gedempt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:05
Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:35:
[...]

Waar op het dak vind je dit?
Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:03:
[...]

Uiteindelijk als jij met face down 5 a 6 meter naar beneden valt, kan je gewoon hartstikke doodvallen.

Val gedempt of niet.
En hoe moet het dan wel?
Want dat zeg je ook niet..... |:(

[ Voor 42% gewijzigd door Rouske op 01-05-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rouske schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:18:
[...]

Waar op het dak vind je dit?

[...]

En hoe moet het dan wel?
Want dat zeg je ook niet..... |:(
Touw over het dak, in de tuin aan een dikke boom vastmaken met een strop, of door je zolderraam aan een dikke balk op de zolder. Een tijdelijke horizontale leeflijn spannen tussen 2 schoorstenen. Om maar eens wat te noemen.

Als het ankerpunt maar 1 ton kan hebben.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:31:
[...]

Touw over het dak, in de tuin aan een dikke boom vastmaken met een strop, of door je zolderraam aan een dikke balk op de zolder. Een tijdelijke horizontale leeflijn spannen tussen 2 schoorstenen. Om maar eens wat te noemen.

Ik had hem ook over het dak aan de trekhaak van de auto gebonden maar mijn vrouw ging boodschappen doen.
Ik ben nog nooit zo snel aan de noord kant gekomen, gelijk maar een paar panelen gelegd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
En terwijl je die leeflijn aanbrengt tussen de schoorstenen ben je toch ook onbeschermt, en tijdens demontage van de tijdelijke lijn ben je ook onbeschermt nog maar even los van dat je er miet meer bijkomt door de panelen die in de weg liggen. De mensen die mijn panelen legde hadden een opvang railing welke aan een kant in de dakgoot ruste en 2 meter onder de dakgoot tegen de muur steunde.

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 01-05-2019 23:45 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:05
Basement schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:31:
[...]

Tja en dan een touw gebruiken wat de 1000kg niet aan kan... O-)

Maar zonder gekheid, een nieuwbouw huis, dus geen dikke balken op zolder (klapdak), aluminium/plaatstalen schoorstenen, dikke bomen ook nog niet echt.

Auto kan niet in de achtertuin komen. :o

Dus dan wordt het toch wel een stuk lastiger om zo een ankerpunt te vinden en zou ik ook zeker het ankerpunt op de rails pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rouske schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:50:
[...]

Tja en dan een touw gebruiken wat de 1000kg niet aan kan... O-)

Maar zonder gekheid, een nieuwbouw huis, dus geen dikke balken op zolder (klapdak), aluminium/plaatstalen schoorstenen, dikke bomen ook nog niet echt.

Auto kan niet in de achtertuin komen. :o

Dus dan wordt het toch wel een stuk lastiger om zo een ankerpunt te vinden en zou ik ook zeker het ankerpunt op de rails pakken.
Als je langer dan 3 uur op het dak werk, heeft collectieve beveiliging de voorkeur boven individuele valbeveiliging. In zn geval zou dakrand beveiliging of een tweede steiger erbij huren en zetten.

RRS dakrandbeveiliging als je dakgoot daarvoor geschikt is.

Blijkbaar lastig te begrijpen dat het de montage rail geen optie is als ankerpunt.
Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw