Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 11:48
Okay, hier een zonnepanelennoob die zich aan het orienteren is. Het hele technische verhaal is me grotendeels duidelijk, de stappen die ik moet nemen om ook echt voor elkaar te krijgen.
Mijn energieverbruik is vrij hoog (5500kWh/jaar), en mijn doelstelling is om dit ook (zoveel mogelijk) te compenseren.
Op mijn dak heb ik ruimte voor in ieder geval 15 panelen (standaardmaat), volgens 1 offerte zou 18 in landscape ook moeten lukken, en weer een ander zegt dat 20 (Panasonic VBHN325KJ01) ook gaat
dak
Al moet ik eerlijk zijn denk ik dat 18 al optimistisch is. 20 met ruimte over lijkt me echt knap (die Panasonics zijn gewoon standaardmaat, en lijken vierkant op de afbeelding, lijkt dus op een fuckup)

Maten van het dak heb ik niet bij de hand, heb alleen via google maps de pannen geteld (29 breed, 19 hoog). Het dak heeft geen schaduw en ook geen afvoeren, en het ligt op ZW. Heb ik optimizers nodig?

Er zijn redelijk veel types en combinaties mogelijk tussen panelen en omvormers, en iedere zonnepanelenboer lijkt zijn eigen merk te willen pushen. Naast het zoeken van een fatsoenlijk bedrijf voor de plaatsing (zijn veel cowboys die maar wat doen heb ik het gevoel), is het ook lastig om een bedrijf te vinden die dus levert ik wil hebben. Misschien is mijn denkwijze ook niet correct

Ik wil dus >330Wp/paneel hebben, een beetje onder of overcapaciteit is niet heel erg. Al zou ik liever voor overcapaciteit gaan dan onder. Ook met waarschijnlijk toenemende vraag naar energie (elektrisch koken, elektrische auto). De terugverdientijd mag wel wat ruimer zijn (wel <10 jaar). Maar wat voor combinaties zijn er mogelijk?

Vervolgens blijkt dat je met >=5 kWP dit niet via een 1 fase aansluiting mag terugleveren, de hoofdaansluiting moet dus 3 fase worden. Ik heb nu 1x35A, begrijp ik het goed dat het upgraden naar 3x25 of 3x35 250 euro kost, en verder er geen tariefsverhoging komt op de netbeheerderskosten (ook al ga ik naar 3x35)? Is het dan verstandig om meteen naar 3x35 te gaan? Doet de netbeheerder dit allemaal in orde maken, of moet ik daarna/daarvoor nog een elektricien laten komen voor de rest van de meterkast aan te laten passen? Neem aan dat een elektricien de groepen moet herverdelen over de 3 fasen?

De omvormer komt op zolder te hangen, op dit moment zijn er twee losse 16A groepen die niet gebruikt word (wasmachine/droger groep). Er is dus twee PVC buizen (5/8") met ieder een standaard 2.5mm2 L/N/GND draad. Kan dit gebruikt worden voor een 3 fase omvormer? Moeten dan beide buizen gebruikt worden, of mag dit ook door 1 buis (zou mijn voorkeur zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door ThaStealth op 30-04-2019 15:58 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kom eerst eens met de juiste maten.
Je zegt 29 pannen breed en 19 pannen hoog.

Een betonpan is 30 breed en "kan" 32 hoog zijn (varieert vaak tussen 29 en 34)
Dan is je dak 8m70 breed en 6m08 hoog.

Daar passen 25 Panasonic hit kuro 325 Wp op in landscape.
Die zijn niet "standaard" 1650 x 992, maar 1590 x 1053.
1590 * 5 = 7m95 breed
1053 * 5 = 5m26 hoog.

25 x 325 Wp = 8150 Wp.

Dat kan op een 3-fase omvormer, of op 2x 1-fase omvormer.
2x 1 fase omvormer, 4000 watt, blijft met 20A zekering, selectief tov je hoofdzekering.
20 A x 1,6 = 32 A en je hoofdzekering is 35 A (35x 230 V = 8050 watt)

Maar als je de auto met 3-fase op kunt gaan laden, zou ik 3-fase nemen.
Door 1x 5/8 buis, mag niet (volgens mij) 5x 2,5 mm2. Dus zal je moeten verdelen.
Maar vraag dat even hier na.

De overstap van 1x 35A naar 3x 25A kost meestal zoiets, en het vastrecht is hetzelfde.
Dus je betaalt evenveel.
Ik ben ook overgestapt naar 3-fase en heb zelf een dubbele kast opgehangen

Dus begin eens bij het begin. Wat is de juiste dakmaat? Kan je een pan tot pan opmeten?

Edit: met een beetje geduld is er straks ook 335 Wp beschikbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2019 17:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik denk dat ie een vergelijkbaar dak als mij hebt @AUijtdehaag ook 19 pannen hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G9qMdLdLsjv7aZX0mCDERerm/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TOX3jmvP3QegCGvSRhPFZU9I/thumb.jpg

Hier lijken het dus ook vierkante panelen.
Dit zijn Panasonic VBHN325KJ01 kuro 325 Wp

Volknallen en niet wachten op de nieuwste 335 Wp, wie weet hoe lang dat weer duurt.
Ik praat uit ervaring en bovenstaande persoon ook O-)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57

RvV

Zomaar een ideetje... Als je geen Panasonicofiel bent en je neemt een ander fatsoenlijk merk met full-black als Jinko (310W), Qcells (315W), bespaar je weer wat euro's waarmee je nog wat panelen aan de andere kant kunt leggen?
Eerst even je dak opmeten. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

RvV schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:33:
Zomaar een ideetje... Als je geen Panasonicofiel bent en je neemt een ander fatsoenlijk merk met full-black als Jinko (310W), Qcells (315W), bespaar je weer wat euro's waarmee je nog wat panelen aan de andere kant kunt leggen?
Eerst even je dak opmeten. :)
Exact 6 maanden later lag NO vol. 35 graden helling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wMZCfqyTBar48VHyOSFMPiUs/thumb.jpg
Fulltime black 16x360W Phono Solar 360 Wp.
Daar is nu een 370 versie van.

Pas op voor verslaving dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JoKo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:38:
[...]

Exact 6 maanden later lag NO vol. 35 graden helling.
[Afbeelding]
Fulltime black 16x360W Phono Solar 360 Wp.
Daar is nu een 370 versie van.

Pas op voor verslaving dus.
Je bent bijna klaar, alleen het platte dak nog :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
...En het schuurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Rol-Co en @AUijtdehaag ff een pas op de plaats.
Van 3,5 in Tholen naar 6 naar 12 kWp in Ouddorp.

Mss eerst wel een Esanico Wpb op zolder.....ik kijk met een schuin oog naar Rsd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo
Welja. Binnenkort toch 4 weken vakantie en niks te doen.
200 of de 270 ltr?
//offtopic :)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2019 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JoKo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:53:
@Rol-Co en @AUijtdehaag ff een pas op de plaats.
Van 3,5 in Tholen naar 6 naar 12 kWp in Ouddorp.

Mss eerst wel een Esanico Wpb op zolder.....ik kijk met een schuin oog naar Rsd ;)
Zit stiekum ook al te kijken naar 1 of 2 calypso. :Y

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
Ik heb gister niet de kans gehad om het (plat) dak op te gaan om te gaan meten, zal ik vanavond even proberen. Maar ik heb wel nog een tekening gevonden van het huis waarbij ik wat (grove) maten heb kunnen extraheren. Het lijkt erop dat het dak 5,9m hoog is en 6m breed.
Als ik die maten van de panasonics (1590 x 1053) gebruik komt uit dat ik er max 15 op kan leggen. Als ik 'standaard' (1650x992) neem kan ik er 18 op kwijt in portrait, maar heb ik aan de zijrand maar 48mm ruimte. Ik weet niet hoeveel afstand tussen de panelen moeten zitten, en hoeveel ruimte je nog aan de buitenrand moet hebben. Maar ik denk dat dit ook net te krap is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor ClickFit heb je 1cm(8mm) per paneel voor de schroef er tussen + 5(3,5)cm per rij voor de eindklemmen nodig. (zonder marge gaat de klem te makkelijk van de rail)
Een ander systeem (weet naam niet) heeft +/-2cm tussen de panelen en 6(4)cm per rij nodig.

Dit in de richting van de rails; portrait. De andere richting verlies je een paar mm doordat je het nooit helemaal strak tegen elkaar krijgt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 23:56
ThaStealth schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:35:
Okay, hier een zonnepanelennoob die zich aan het orienteren is. Het hele technische verhaal is me grotendeels duidelijk, de stappen die ik moet nemen om ook echt voor elkaar te krijgen.
Mijn energieverbruik is vrij hoog (5500kWh/jaar), en mijn doelstelling is om dit ook (zoveel mogelijk) te compenseren.
Op mijn dak heb ik ruimte voor in ieder geval 15 panelen (standaardmaat), volgens 1 offerte zou 18 in landscape ook moeten lukken, en weer een ander zegt dat 20 (Panasonic VBHN325KJ01) ook gaat
[Afbeelding: dak]
Al moet ik eerlijk zijn denk ik dat 18 al optimistisch is. 20 met ruimte over lijkt me echt knap (die Panasonics zijn gewoon standaardmaat, en lijken vierkant op de afbeelding, lijkt dus op een fuckup)

Maten van het dak heb ik niet bij de hand, heb alleen via google maps de pannen geteld (29 breed, 19 hoog). Het dak heeft geen schaduw en ook geen afvoeren, en het ligt op ZW. Heb ik optimizers nodig?

Er zijn redelijk veel types en combinaties mogelijk tussen panelen en omvormers, en iedere zonnepanelenboer lijkt zijn eigen merk te willen pushen. Naast het zoeken van een fatsoenlijk bedrijf voor de plaatsing (zijn veel cowboys die maar wat doen heb ik het gevoel), is het ook lastig om een bedrijf te vinden die dus levert ik wil hebben. Misschien is mijn denkwijze ook niet correct

Ik wil dus >330Wp/paneel hebben, een beetje onder of overcapaciteit is niet heel erg. Al zou ik liever voor overcapaciteit gaan dan onder. Ook met waarschijnlijk toenemende vraag naar energie (elektrisch koken, elektrische auto). De terugverdientijd mag wel wat ruimer zijn (wel <10 jaar). Maar wat voor combinaties zijn er mogelijk?

Vervolgens blijkt dat je met >=5 kWP dit niet via een 1 fase aansluiting mag terugleveren, de hoofdaansluiting moet dus 3 fase worden. Ik heb nu 1x35A, begrijp ik het goed dat het upgraden naar 3x25 of 3x35 250 euro kost, en verder er geen tariefsverhoging komt op de netbeheerderskosten (ook al ga ik naar 3x35)? Is het dan verstandig om meteen naar 3x35 te gaan? Doet de netbeheerder dit allemaal in orde maken, of moet ik daarna/daarvoor nog een elektricien laten komen voor de rest van de meterkast aan te laten passen? Neem aan dat een elektricien de groepen moet herverdelen over de 3 fasen?

De omvormer komt op zolder te hangen, op dit moment zijn er twee losse 16A groepen die niet gebruikt word (wasmachine/droger groep). Er is dus twee PVC buizen (5/8") met ieder een standaard 2.5mm2 L/N/GND draad. Kan dit gebruikt worden voor een 3 fase omvormer? Moeten dan beide buizen gebruikt worden, of mag dit ook door 1 buis (zou mijn voorkeur zijn)
Je blind staren op zoveel mogelijk wp is zonde bewaar het geld koop normale 300wp en zet desnoods iets op een schuurtje en zelfs dan kan je nog geld over houden(100 euro per paneel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
FireSheep schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Je blind staren op zoveel mogelijk wp is zonde bewaar het geld koop normale 300wp en zet desnoods iets op een schuurtje en zelfs dan kan je nog geld over houden(100 euro per paneel)
wel de prijzen een beetje bij houden. :P

https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles

daar kan geen 100€ meer van af en toch 325Wp hebben per paneel. >:)

edit:
panasonic van 325Wp of jasolar van 325Wp.
tja het is maar wat je wil.
denk dat er niet veel verschil zal zijn in opbrengst, hoewel mijn 245Wp(erg smalle panelen) panasonic het toch stiekem erg goed doen.
ik scoor in ieder geval een procentje of 8 hoger als de oudere panelen die ik had (per Wp).

maar of je het voor de prijs moet doen, nop.
maar toch, soms kun je niet anders en dan is panasonic wel een redder voor de kleine stringen.
kleine stringen maken met de JAsolar panelen gaat erg slecht. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 01-05-2019 11:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:38:
kleine stringen maken met de JAsolar panelen gaat erg slecht. ;)
Ik draai nu ruim een maand met 6x JA Solars 325 Wp op een Goodwe GW1500-NS op zuid met in de ochtend ca. 2,5 uur schaduw. In april 249,1 kWh opgewekt, ik heb niet de indruk dat het een slecht resultaat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Ik draai nu ruim een maand met 6x JA Solars 325 Wp op een Goodwe GW1500-NS op zuid met in de ochtend ca. 2,5 uur schaduw. In april 249,1 kWh opgewekt, ik heb niet de indruk dat het een slecht resultaat is.
6x is ook nog niet een kleine string.
dat zou je moeten vergelijken met 4x panasonic.

maar probeer eens 2x een JAsolar VS 2x een panasonic op de omvormer. ;)
dat zijn echt kleine stringen, met de JAsolar start de omvormer mischien niet eens op. :?
(de omvormer start met de Voc, dus mischien nog net?)

(je omvormer wil eigenlijk 350Vmpp hebben voor vol rendement.
dit omdat hij tussen de mpp en de DC/AC convertor er 350V van maakt.
minder converteren is minder verlies. maar het verlies is niet al te gek groot hoor.
denk aan een +/- 50kWh/kWp per jaar afhankelijk van hoever je het uiterste zoekt. ;)
in jouw geval minder want je zit nog aardig safe. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:02:
Ik heb gister niet de kans gehad om het (plat) dak op te gaan om te gaan meten, zal ik vanavond even proberen. Maar ik heb wel nog een tekening gevonden van het huis waarbij ik wat (grove) maten heb kunnen extraheren. Het lijkt erop dat het dak 5,9m hoog is en 6m breed.
Als ik die maten van de panasonics (1590 x 1053) gebruik komt uit dat ik er max 15 op kan leggen. Als ik 'standaard' (1650x992) neem kan ik er 18 op kwijt in portrait, maar heb ik aan de zijrand maar 48mm ruimte. Ik weet niet hoeveel afstand tussen de panelen moeten zitten, en hoeveel ruimte je nog aan de buitenrand moet hebben. Maar ik denk dat dit ook net te krap is?
Okay, ik heb me vergist, het is moeilijk te visualiseren op papier hoe je de panelen het beste kan plaatsen met al die verschillende maten, maar volgens mij kan ik er toch 18 op kwijt, (5 rijen van 3 panelen landscape, en erlangs 1 kolom van 3 panelen portrait), ik zou dan nog 28 cm overhouden.

Iemand een advies voor een betrouwbaar bedrijf in regio zuid Limburg die panasonics/JA solars kan leveren? Of in het algemeen goede ervaringen met bedrijven?

Heb nu een paar cowboys al gehad die via online snel snel een offerte doorsturen, of pas over 2-3 weken langs kunnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien informeren bij:
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/
of sun-solar?

Voorlopig zit iedereen vol denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2019 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:57:
[...]

Okay, ik heb me vergist, het is moeilijk te visualiseren op papier hoe je de panelen het beste kan plaatsen met al die verschillende maten, maar volgens mij kan ik er toch 18 op kwijt, (5 rijen van 3 panelen landscape, en erlangs 1 kolom van 3 panelen portrait), ik zou dan nog 28 cm overhouden.
18 stuks.
gaaf.
dat kan dan 1x18 op 3 fase omvormer.
of 2x9 op een 1 fase omvormer.
je kunt dus kiezen wat je wil.
(en je hebt nog ook de dubbele mogelijkheid.
je zou nu voor een iets onder gedimensioneerde 1fase omvormer kunnen gaan waardoor je straks de 1fase omvormer gewoon aan een 1fase van het 3 fase net kunt hangen.
dus zelfs 3 opties. ;) )
Iemand een advies voor een betrouwbaar bedrijf in regio zuid Limburg die panasonics/JA solars kan leveren? Of in het algemeen goede ervaringen met bedrijven?

Heb nu een paar cowboys al gehad die via online snel snel een offerte doorsturen, of pas over 2-3 weken langs kunnen komen
tja cowboys die heb je.
lastig je iets aan te raden, het is vaak een gevoel en weinig te maken met techniek.
maar 2-3 weken, tja het is net winter geweest, en dan vallen veel leg dagen uit door het weer.
dus veel bedrijven hebben een achterstand.
en het word lente en de zon gaat schijnen, dan denken ook meer mensen aan PV, dus het is de drukke tijd.
geduld heb je nodig, zo het is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
Nog een vraagje;

Wat zijn de voor/nadelen GoodWe 5000 omvormer tov een SolarEdge SE5K+Optimizers (even uitgaan van 18 panelen, 330WP) op ZW dak me 0,0 schaduw. Met name het rendement van de SolarEdge en het nut van optimizers ben ik me aan het afvragen.
Hoeveel minder verlies haal je met de SolarEdge+Optimizers in deze situatie? Een (cowboy) offerte gaf aan dat het zo'n 200-300kWh per jaar kon schelen. Zelf twijfel ik erover.

Enige voordelen die ik kan verzinnen zijn:
- Inzicht in wat de individuele panelen presteren
- Als 1 paneel sneller degradeert haalt hij de rest niet omlaag.
Maar ik kan geen nummers eraan koppelen, hebben we het dan over 200-300 kWh op jaarbasis? of meer/minder?

Iemand een goed inzicht hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zonder noemenswaardige schaduw heeft het erg weinig (winst) voordeel.
BlueTooth76 in "PV systeem wel of geen optimizers"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geen schaduw -> geen optimizers of micro-omvormers. Iemand die jou zonder schaduw optimizers in je maag probeert te splitsen is niet eens een cowboy, maar een oplichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
Megalodon_67 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:16:
Geen schaduw -> geen optimizers of micro-omvormers. Iemand die jou zonder schaduw optimizers in je maag probeert te splitsen is niet eens een cowboy, maar een oplichter.
dat dacht ik ook al, volgens de persoon die het aanraadde zou je 200-300 kWh op een dak zonder schaduw extra opwekken. Verder was het ook handig als straks een van de panelen minder ging leveren (niet minder genoeg voor garantie), dan zouden de optimizers dit uiteraard voor de rest van de panelen moeten verholpen.

Pagina: 1