Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.767 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

tomas123 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:54:
Ik wil mijn pv uitbreiden met 20 panelen, 20 x 275 wp. 5500wp totaal dus. is het dan slim om de omvormer te kopen die 6000wp aan kan of 5000? Huidige installatie is 4000 wp met 4200 wp omvormer.
5000 Watt AC is zat voor 6000 Wp. Tenzij je die 4000 Wp op dezelfde omvormer wilt aansluiten. Overigens is het zonder de oriëntatie van de panelen te weten lastig beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-09 16:28
Dre schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:08:
[...]

5000 Watt AC is zat voor 6000 Wp. Tenzij je die 4000 Wp op dezelfde omvormer wilt aansluiten. Overigens is het zonder de oriëntatie van de panelen te weten lastig beoordelen.
Huidige panelen blijven aan de huidige omvormer. Dak ligt op het zuid oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
Noord27 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:59:
Bestelling is de deur uit: 12* 310wp full-black C-sun. Nu nog wachten tot einde van de maand ivm leverbaarheid..
Container is door de douane. 😁

Volgende week op de 'deurmat'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

GioStyle schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:46:
Die vermindering van de energiebelasting waar je het over hebt krijg je altijd, ongeacht of je netto teruglevert of afneemt.

Dat bedrag ben je eigenlijk al kwijt aan de kosten van je netbeheerder en vastrecht energieleverancier.
Nou, helaas denkt Budget Energie er anders over, bedrag is mooi op 0 gezet op de jaarrekening. Heb iets van 600 kWh meer teruggeleverd dan ik heb verbruikt.

Maar eens kijken of ze gaan bewegen in de goede richting, maandag even bellen. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Bastien schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:13:
[...]
Nou, helaas denkt Budget Energie er anders over, bedrag is mooi op 0 gezet op de jaarrekening. Heb iets van 600 kWh meer teruggeleverd dan ik heb verbruikt.

Maar eens kijken of ze gaan bewegen in de goede richting, maandag even bellen. :)
Dat is niet mooi. Als je een aangepaste (naw gegevens verbergen) overzicht/jaarnota maakt, wil ik er wel even naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

GioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:35:
[...]

Dat is niet mooi. Als je een aangepaste (naw gegevens verbergen) overzicht/jaarnota maakt, wil ik er wel even naar kijken?
Denk dat dit enkel de relevante info is. Rest is een opsomming van voorschot/verrekening en BTW specificatie voor ondernemers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nI2OBz44vSrZpd6qdPdGdKST/thumb.jpg

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Bastien schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:41:
[...]

Denk dat dit enkel de relevante info is. Rest is een opsomming van voorschot/verrekening en BTW specificatie voor ondernemers.

[Afbeelding]
Heel simpel: de vermindering energiebelasting is niet verrekend. Uit mijn hoofd was ie in 2018 €375 en in 2019 €300.

Bovenstaande bedragen moeten naar ratio worden afgetrokken van die €200. Je rekening zou pak ‘em beet -€150 moeten zijn.

Succes met deze ‘administratieve fout’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

GioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:30:
[...]

Heel simpel: de vermindering energiebelasting is niet verrekend. Uit mijn hoofd was ie in 2018 €375 en in 2019 €300.

Bovenstaande bedragen moeten naar ratio worden afgetrokken van die €200. Je rekening zou pak ‘em beet -€150 moeten zijn.

Succes met deze ‘administratieve fout’.
Ja, ook wel verdienmodel genoemd. :X

Krijg ook nog redelijk wat voorschot terug, al had ik dat al omlaag gezet. Nou ja, ik zal het meemaken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Laatst online: 26-05 13:07
Nou ik hoor ook bij de club hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xtZ21U71SLrKYpNoxLxqrm48/full.jpg

15x 300wp Trina's
SMA Sunny Boy 4.0 Tripower
3x Tigo optimizers rond het rookkanaal

Enige minpuntje, na een aantal dagen geen verbinding meer met het SMA Sunny Portal. Net instellingen gecheckt. Opnieuw verbinding gemaakt met de Wifi, dat lijkt te werken. Ik zie een IP-adres

Iemand nog tip hoe ik dit kan fixen met de SMA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@OrbitZ
Bij het aanmelden van sunny portal is je installateursww gewijzigd?
Kom je wel in de SMA via de webinterface van de sma server zelf?

Zijn de installatiestappen doorgelopen?
NeonovA in "Instellen omvormer?"

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2019 22:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:02:
@OrbitZ
Bij het aanmelden van sunny portal is je installateursww gewijzigd?
Kom je wel in de SMA via de webinterface van de sma server zelf?
Het lukt me wel om op de webinterface van de SMA in te loggen via het wifi netwerk van de SMA.

Ik zie een WLAN ip-adres, maar ook iets raars in de log, ik weet niet of het nu wel of niet gelukt is verbinding te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Dsd5UYA1yNQDMEb11d2YtDK/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3eVlIzUoPCsiqNb9gCIQDIm1/full.jpg

Edit: Ik durf niet te zeggen of de setup helemaal correct afgerond is... Monteur werkte niet heel vaak met SMA. Dus kan best zijn dat het daar ergens fout is gegaan. Maar het heeft wel een paar dagen gewerkt.

[ Voor 14% gewijzigd door OrbitZ op 26-04-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@OrbitZ
Misschien heeft die installateur een eigen WW in de SMA gezet.
Dan werkt sunny portal ook niet meer. Dat WW moet dezelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:15:
@OrbitZ
Misschien heeft die installateur een eigen WW in de SMA gezet.
Dan werkt sunny portal ook niet meer. Dat WW moet dezelfde zijn.
Volgens mij heeft de installateur zelf niets meer gedaan na de installatie... Ik zag wel n de logs dat een paar keer de wifi verbinding verbroken was. Ik kan dus zelf wel als installateur inloggen op de SMA, maar ben nog niet als gebruiker ingelogd. Moet ik dan ook zo een grid guard key aanvragen? Want die installatiewizzard doorlopen lukt nu alleen met zo een key volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik heb hetzelfde wel eens met Sunny Explorer op de PC. Er is gewoon een WIFI verbinding, kan het IP pingen vanaf de PC. Maar na het verbinden kan ik niet bij de gegevens, die worden niet uitgelezen.

Het gaat nu alweer een aantal maanden zonder problemen, maar heb ook tijden gehad dat ik enkel bij de data kwam als ik met de telefoon met de WIFI van de SMA verbinding maakte. Heel apart. Heb tot op heden nog nooit een oorzaak gevonden.

Bij mij was het i.i.g. geen wachtwoord issue. Alles stond nog standaard (open) bij oplevering van mijn nieuwbouwwoning kwam ik achter toen ik naar een paar maanden eens inlogde. Toen maar direct de wachtwoorden gewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De landcode staat niet meer op "default" ?
Dan is de installatiewizard doorlopen.

Als je de landscode nog wilt wijzigen kan dat in de 1e tien bedrijfsuren.
Daarna locked en heb je de smart guard grid code nodig inderdaad, mits je die wilt wijzigen.
Lees dit draadje eens door

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OrbitZ
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:22:
De landcode staat niet meer op "default" ?
Dan is de installatiewizard doorlopen.

Als je de landscode nog wilt wijzigen kan dat in de 1e tien bedrijfsuren.
Daarna locked en heb je de smart guard grid code nodig inderdaad, mits je die wilt wijzigen.
Lees dit draadje eens door
Country standard staat op NEN-EN504... Dus dan lijkt de configuratie wel afgerond te zijn.

En ik kan de SMA inderdaad gewoon pingen.

Als ik bij "Instantaneous values" kijk dan zie ik bij Webconnect Faulty connection staan. Terwijl bij WLAN Connections status Ok staat.

[ Voor 13% gewijzigd door OrbitZ op 26-04-2019 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan iemand mij uitsluitsel geven over het volgende?

Ik heb 10x250wp liggen op oost op een Solivia 2.5 EU G4 TR. Deze heeft 2 strings, en max recommend pv power van 3030wp en nominal 2750W. Op een goede dag blijf ik zeker onder de 2kW, eerder 1,8kW als piek.

Max current per string is 17A, max operating is 18.2A (van de 2 strings samen denk ik?). Max continous output is 15.5A.

Ik overweeg 4 paneeltjes op zuid te plaatsen op m'n dakkapel. Kan dit op deze omvormer? Ik heb al overproductie, dus op de piek iets aan stroom 'weggooien' vind ik geen bezwaar.

Als dit in een eigen topic moet hoor ik het graag, maar het is, voor de kenner, de korte vraag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij heeft jou omvormer wel 2 string aansluitingen, maar geen 2 mppt
Dus wat je bij kunt leggen moet dezelfde
orientatie hebben, dus ook oost en de zelfde hoek.
@Aikon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Aikon Met 4 tigo optimizers voor die 4 panelen misschien wel, als de Vmppt-range het aankan.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 27-04-2019 10:45 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ging er vanuit dat als er 2 strings/aansluitingen waren je er ook 2 verschillende oriëntaties op kwijt kon, maar bij deze dus niet helaas? Jammer.

@onetime Wat zouden die tigo optimizers doen? De 4 panelen evenveel laten producen en gedurende de ochtend, net als de andere 10? Want dan wordt het rendement wel erg laag verwacht ik.

mpp range is 150-480v, en ik lijk nu meestal op 300v te zitten, voor zover ik dat goed kan beoordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aikon op 27-04-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:50:
Ik ging er vanuit dat als er 2 strings/aansluitingen waren je er ook 2 verschillende oriëntaties op kwijt kon, maar bij deze dus niet helaas? Jammer.
Dat gaat wel werken met 7 op oost en 7
op zuid, mits je bij benadering dezelfde
type ( vermogen in wp ) panelen kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die 10 op oost liggen daar prima en ga ik zeker niks aan veranderen. Ik wil óf niks doen, óf als het kan m'n dakkapel volleggen met 4 moderne panelen. :)

Ik heb toch al ruime overcapaciteit, dus ik dacht ik verdien die 4 paneeltjes terug in 4 jaar en dan zien we het wel wat ik er nog voor krijg. Desnoods lever ik gratis groene stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:05:
Die 10 op oost liggen daar prima en ga ik zeker niks aan veranderen. Ik wil óf niks doen, óf als het kan m'n dakkapel volleggen met 4 moderne panelen. :)

Ik heb toch al ruime overcapaciteit, dus ik dacht ik verdien die 4 paneeltjes terug in 4 jaar en dan zien we het wel wat ik er nog voor krijg. Desnoods lever ik gratis groene stroom.
Doe dan maar mooi 4* 325wp op een
1Kw mini omvormer, ben je snel klaar
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

GioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:04:
@Rol-Co

Is het nog gelukt met je Growatt stick?

Ik heb nu hier een WiFi stick in gebruik en ik kan de voltages/amperages van string 1 en 2 in een grafiek zetten.
Ik zal eens vragen, ikzelf heb de growatt niet hangen maar kennis van me. Hij zou nog op de website kijken.
Gebruikt nu alleen de app.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Aikon Met 4 tigo optimizers voor die 4 panelen passen die Tigo's de spanning van die 4 panelen zo aan dat ze het maximale vermogen leveren, ook als dat voor de andere panelen bij een andere stroom is.
Je hebt veel te weinig gegevens gegeven voor een sluitend antwoord.
We kunnen nu niet bepalen of alles echt goed past.
Het lijkt erop dat met die verschillende oriëntaties van de panelen je onderbenutte omvormer eindelijk echt aan het werk kan, binnen zijn maximum. (edit: zou optimizers op alle panelen vereisen)
Het lijkt erop dat dit toch beter in apart topic had gekunt.
2.5 TR
Input (DC)
Nominal power (W) 2750
Voltage range (V) 125 ... 600
Full power MPP range (V) 150 ... 480
Max. number of MPP Trackers 1

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 27-04-2019 14:37 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:02:

Ik heb 10x250wp liggen op oost op een Solivia 2.5 EU G4 TR. Deze heeft 2 strings, en max recommend pv power van 3030wp en nominal 2750W. Op een goede dag blijf ik zeker onder de 2kW, eerder 1,8kW als piek.

Max current per string is 17A, max operating is 18.2A (van de 2 strings samen denk ik?). Max continous output is 15.5A.

Ik overweeg 4 paneeltjes op zuid te plaatsen op m'n dakkapel. Kan dit op deze omvormer? Ik heb al overproductie, dus op de piek iets aan stroom 'weggooien' vind ik geen bezwaar.

Als dit in een eigen topic moet hoor ik het graag, maar het is, voor de kenner, de korte vraag denk ik.
Ja het is mogelijk, helaas zijn jou drie aansluitingen intern gekoppeld aan één mpp.
Het enige wat je kunt doen is een nieuwe string maken op zuid die ongeveer een gelijke spanning heeft net zoals je huidige string. Dat is het enige belangrijke. Niet dezelfde panelen of dezelfde hoek of dezelfde richting, allemaal Klets.
Alleen de spanning moet overeen komen met parallel schakelen. Je oude string is vermoedelijk 10×30=300 volt.
Dus jij moet zoeken naar bv 4×75=ook 300 volt.
Maar dat gaat wel lastig worden ben ik bang. Ik denk dat je de meeste overeenkomst kunt vinden in oude kleine panelen die 37 volt zijn. Als je dan door de kleine afmeting er 8 kwijt kunt is het al goed.
Als voorbeeld, ik heb er hier van 17 volt, die zijn 60×60 cm.
18 stuks kan dus parallel met jou string.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Dus óf panelen die samen 300v gaan leveren óf optimizers die er 300v maken.

Mijn indruk was dus dat mijn omvormer gewoon 2 setjes kon aansturen, en ik wou idd de onbenutte capaciteit smpel en goedkoop inzetten.

Ik ga er nog eens goed over nadenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:52:
@Aikon Met 4 tigo optimizers voor die 4 panelen passen die Tigo's de spanning van die 4 panelen zo aan dat ze het maximale vermogen leveren, ook als dat voor de andere panelen bij een andere stroom is.
Je hebt veel te weinig gegevens gegeven voor een sluitend antwoord.
We kunnen nu niet bepalen of alles echt goed past.
Het lijkt erop dat met die verschillende oriëntaties van de panelen je onderbenutte omvormer eindelijk echt aan het werk kan, binnen zijn maximum.
Het lijkt erop dat dit toch beter in apart topic had gekunt.

[...]
Wat jij wilt met tigo is zowel parallel als in één string onmogelijk.
En daarbij zijn 4 tigo net zo duur als omvormer erbij kopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@reneeke1970@AikonIk dacht dat Tigo een echte optimizer was, maar ze hebben maar halve functionaliteit. Ze kunnen alleen de spanning verlagen, en dus alleen zwakkere panelen dan de rest optimaliseren. Ze kunnen alleen ook voor orientatie optimaliseren als ze op alle panelen zitten. Dan is inderdaad een aparte (micro) omvormer voor die 4 panelen het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:19:
@reneeke1970@AikonIk dacht dat Tigo een echte optimizer was, maar ze hebben maar halve functionaliteit. Ze kunnen alleen de spanning verlagen, en dus alleen zwakkere panelen dan de rest optimaliseren. Ze kunnen alleen ook voor orientatie optimaliseren als ze op alle panelen zitten. Dan is inderdaad een aparte (micro) omvormer voor die 4 panelen het best.
Inderdaad, je hebt hem door. Enige trucje wat je soms kunt doen is panelen van 9 ampère mixen met panelen van 6 ampère, en dan die van 6 voorzien van tigo. Hij moet dan bijna in alle gevallen toch een aanpassing doen die in zijn mogelijkheden valt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

salderen, warmtepompen, geld lenen voor teslas, logging problemen, van het gas af. Er gaat even geruimd en verplaatst worden. Topic gaat daarom even dicht. (er is toch weinig zon, dus opscheppen kan even niet)

en weer open

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 27-04-2019 11:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ocaj schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:34:
In een plaatje ziet dat er dan zo uit:
[Afbeelding]

Heel fraai vind ik hem nog niet. Heel veel haal ik er niet uit, anders dan dat er niet zo veel verschil lijkt te zijn tussen zomer en winter (de winterse dagen met < 0,5 kWh opbrengst vertekenen natuurlijk snel bij zo'n deling).

Jij kijkt naar langere termijn gemiddelden. Dat is met graaddagen inderdaad ook beter, als je daar naar 1 dag kijkt, dan schiet dat ook alle kanten op. Ik zal binnenkort als ik een weekje vrij ben eens grafiekjes per week/maand/jaar maken. Dat is op zich niet zo heel veel werk. Waarschijnlijk geeft dat een duidelijker beeld.
Inmiddels heb ik een vergelijkbaar plaatje per maand (opbrengst volgens kwh-meter t.o.v. instraling op datzelfde oppervlakte volgens knmi-gegevens):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YyZUVMQHB6VKxrV5bXhgT3yW/medium.png

Ik kan er nog niet echt een duidelijke lijn in vinden. Ik heb 2 losse omvormers met elk 8 panelen (op de SE2200 zitten ze 4 om 4 op oost/west en op de SE3000 alle 8 op oost). Paneel-efficiency is 21,1%. Dan heb je nog verlies in optimizers en in de omvormers (mijne zijn nog pre-HDwave, dus ca 97%). Wel duidelijk is dat 's winters (wanneer er vaak maar een paar honderd watt uit de panelen komt) de omvormers een stukje inefficienter zijn dan 's zomers.

Maar de verschillen tussen mijn 2 omvormers zijn al best groot en dan zit ook nog een flink stuk van het knmi-meetpunt af.

Mijn voorlopige conclusie: Leuk idee, maar geen groot succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:14
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:02:
[...]

Wij doen veel zelf, maar dat gaan we niet zelf doen. Is gewoon geen optie.

Mogelijk nieuwe kabel trekken van het huis naar de garage (losstaand van het huis): check: zouden we zelf kunnen doen, zal grotendeels over de zolder lopen, dan via de muur naar beneden, de grond in, en dan bij de garage weer omhoog laten komen.
Kabel in de meterkast op eigen groep (groep is aanwezig, gewoon de huidige groep gebruiken, moet alleen mogelijk een nieuwe aardlek bij?)
Meterkast ophangen in de garage en aansluiten op die kabel.
Alle stroomkabels in de garage lopen nu al naar 1 centraal punt, dus dat zou makkelijk allemaal naar die nieuwe meterkast moeten kunnen gaan.
Controleren of de omvormer geschikt is voor een O/W systeem (documentatie is nauwelijks aanwezig en conflicterend)
Panelen aanschaffen (dat kan ik wel! geld uitgeven is niet moeilijk :p)
Panelen op het dak zien te krijgen (hopelijk heeft de buurman dan tijd?)
Panelen aankoppelen (dat zou moeten lukken).

En dan alles laten controleren door een vakman (want ik wil het risico op een onveilige situatie zo laag mogelijk houden).
Geen electricien in je omgeving die daar ook ervaring in heeft? Vaak als je redelijk dak hebt, hebben ze in dat soort klusjes wel intresse. Koop je dan scherp in en ga je niet heel gek doen, kun je toch installaties neer leggen met terug verdien tijd van minder dan 3 jaar.

Edit:

Ook denk ik dat je dan een kwalitatief betere installatie krijgt. Bedrijven zijn vaak te druk en kiezen vaak toch voor de kortste weg. Terwijl een eletricien met intresse in dat gebied vaak toch beter op de hoogte is van de regels en ze wel naleeft. Ten minste dat is mijn ervaring!

[ Voor 8% gewijzigd door Practics op 27-04-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Practics schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:40:
[...]

Geen electricien in je omgeving die daar ook ervaring in heeft? Vaak als je redelijk dak hebt, hebben ze in dat soort klusjes wel intresse. Koop je dan scherp in en ga je niet heel gek doen, kun je toch installaties neer leggen met terug verdien tijd van minder dan 3 jaar.

Edit:

Ook denk ik dat je dan een kwalitatief betere installatie krijgt. Bedrijfen zijn vaak te druk en kiezen vaak toch voor de kortste weg. Terwijl een eletricien met intresse in dat gebied vaak toch beter op de hoogte is van de regels en ze wel naleeft. Ten minste dat is mijn ervaring!
@Wailing_Banshee
Ik lees dat je in die garage al een stroomaansluiting hebt, zit die op een aparte groep
vanuit de meterkast in de woning?
Zo ja dan zou je de garage groep in de garage mogen splitsen met een
aka wasmachine/pv verdeelkastje.dan is dat zo gepiept ( en geen graaf werk )
:Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:24
Is er misschien iemand die een leverancier weet die wel de onderdelen voor het Flatfix Fusion-systeem kan bestellen voor panelen met een lengte van 2000mm? Ik kan nergens een leverancier vinden, terwijl ESDEC mij per mail heeft bevestigd dat het materiaal gewoon beschikbaar is.

De artikelnummers bij ESDEC zijn in ieder geval als volgt:
1007086 - BALLASTHOUDER (2000MM)
1007087 - STABILISATOR (2000MM)

Wie heeft voor mij de gouden tip?

(Heb al diverse sites geprobeerd, zoals solar bouwmarkt, technische unie en warmteservice, maar geen van alleen heeft bovenstaande 2 artikelen)

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
@DynamicDreams gewoond een belletje doen. Warmteservice en Technische Unie kunnen alles bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe moet je tegenwoordig een omvormer op correcte wijze aansluiten zodat het voldoet volgens de normen? Dus volgens de normen zoals de NEN1010. Nu lees ik op 'het internet' dat met de huidige regelgeving er geen stekker aan de AC-zijde mag zitten, klopt dat???

Het geval wil dat ik een StecaGrid 3000 ergens wil installeren, maar die heeft een stekker verbinding, zie de foto hieronder waarop de stekker duidelijk zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://uploads.photo/images/Euiq.jpg Omdat er hier een stekker op zit mag je deze niet installeren, of hoe zit dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 27-04-2019 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26
Dre schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:46:
Hoe moet je tegenwoordig een omvormer op correcte wijze aansluiten zodat het voldoet volgens de normen? Dus volgens de normen zoals de NEN1010. Nu lees ik dat met de huidige regelgeving er geen stekker aan de AC-zijde mag zitten, klopt dat???

Het geval wil dat ik een StecaGrid 3000 ergens wil installeren, maar die heeft een stekker verbinding, zie de foto hieronder waarop de stekker duidelijk zichtbaar is:
[Afbeelding] Omdat er hier een stekker op zit mag je deze niet installeren, of hoe zit dat dan?
Ik denk dat ze de stekker als in " WCD " bedoelen?

Er is een apart NEN1010 topic met experts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
DynamicDreams schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:58:
Is er misschien iemand die een leverancier weet die wel de onderdelen voor het Flatfix Fusion-systeem kan bestellen voor panelen met een lengte van 2000mm? Ik kan nergens een leverancier vinden, terwijl ESDEC mij per mail heeft bevestigd dat het materiaal gewoon beschikbaar is.

De artikelnummers bij ESDEC zijn in ieder geval als volgt:
1007086 - BALLASTHOUDER (2000MM)
1007087 - STABILISATOR (2000MM)

Wie heeft voor mij de gouden tip?

(Heb al diverse sites geprobeerd, zoals solar bouwmarkt, technische unie en warmteservice, maar geen van alleen heeft bovenstaande 2 artikelen)
Heb jij de PDF's al met maatvoeringen etc?

EDIT: enige wat erover te vinden is

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/550598/6aVCzELN.png

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 27-04-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dre
Die nen1010 loopt weer gigantisch achter dus. :+
(mijn SMA tripower heeft ook een stekker "bus")

Staat er ook al iets in over een EV en een stekker?

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:32

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe hebben jullie trouwens nagekeken of alles conform NEN 1010 is verlopen. Ik heb een betrouwbare partij uitgezocht en in de offerte is ook NEN 1010 opgenomen, tijdens schouw nog even wat punten doorgenomen en die gast wist wel waar hij het over had. Maar ja wat ze op het dak doen zie je niet, hoe ga je bijvoorbeeld na of conform NEN 1010 er aarding is toegepast op het frame?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:24

painkill

Pain(k)(ill)

Freakie1NL schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:53:
Hoe hebben jullie trouwens nagekeken of alles conform NEN 1010 is verlopen. Ik heb een betrouwbare partij uitgezocht en in de offerte is ook NEN 1010 opgenomen, tijdens schouw nog even wat punten doorgenomen en die gast wist wel waar hij het over had. Maar ja wat ze op het dak doen zie je niet, hoe ga je bijvoorbeeld na of conform NEN 1010 er aarding is toegepast op het frame?
Met een vishengel een afgeknipt verlengsnoer 230v omhoog houden en het frame daarmee aanraken.

Zonder gekkigheid, als het goed is is er een aardrail naast de omvormer geplaatst en is daar de aarde vanaf het dak op aangesloten, omvormer en weggaande aarde zal hier ook op zitten aangesloten.

Maar aangezien er volgens de NEN1010 is aangelegd ben ik bang dat je ze maar moet geloven dat alles ook goed is doorgelust etc..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:46:
Hoe moet je tegenwoordig een omvormer op correcte wijze aansluiten zodat het voldoet volgens de normen? Dus volgens de normen zoals de NEN1010. Nu lees ik op 'het internet' dat met de huidige regelgeving er geen stekker aan de AC-zijde mag zitten, klopt dat???

[Afbeelding] Omdat er hier een stekker op zit mag je deze niet installeren, of hoe zit dat?
Ik zou dat inderdaad interpreteren als een Euro / wandcontactdoos aansluiting die niet mag.
Maar wil iemand dat stukje NEN1010 citeren?
Ik had van een eerdere versie begrepen dat het met bepaalde voorwaarden wel mocht.
En die Wieland stekker zou ik altijd goed vinden, hij past niet op andere aansluitingen en er kan geen verwarring over ontstaan. Zeker als de andere kant van de kabel vast zou zijn gemonteerd.
Meen ook ooit een stukje NEN1010 gelezen te hebben dat vast opgestelde apparaten op iedere veilige manier mogen worden aangesloten. Correct me if i'm wrong. Of vul de voorwaarden aan. ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y6MfZcdH/2019-04-28-0034.png

Kwam dit nog tegen op een site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

15% uitval in hoeveel jaar? Welke typen optimizers? Welke bronnen?

Ik geloof best dat ze stuk gaan maar in mijn geval zouden er dan 10,2 stuk moeten gaan. Wanneer?

En ja, SolarEdge wordt veel te vaak geadviseerd.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geschreven door @AUijtdehaag ? :+

Al zie ik de laatste tijd wel wat meer kapot SE voorbij komen, optimisers en omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:30
Ik ken deze site, een collega is met hun bezig voor zonnepanelen. Ze zijn grote fan van SMA en gebruiken geen Clickfit producten.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02
onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:26:
[...]

Ik zou dat inderdaad interpreteren als een Euro / wandcontactdoos aansluiting die niet mag.
Ik had van een eerdere versie begrepen dat het met bepaalde voorwaarden wel mocht.
En die Wieland stekker zou ik altijd goed vinden, hij past niet op andere aansluitingen en er kan geen verwarring over ontstaan. Zeker als de andere kant van de kabel vast zou zijn gemonteerd.
Meen ook ooit een stukje NEN1010 gelezen te hebben dat vast opgestelde apparaten op iedere veilige manier mogen worden aangesloten. Correct me if i'm wrong. Of vul de voorwaarden aan. ...
De NEN1010 ziet deze aansluitingen als speciale aansluiting, en je mag je omvormer dan als 'vast' aangesloten zien. Deze stekker verbinding is speciaal en niet voor algemeen gebruik.
Wel moet je eraan denken dat bij het losnemen de aard verbinding ook weg is. Als de panelen via de omvormer loopt is deze dan dus onderbroken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze hebben geen panasonic, das dan weer jammer. :P
(Volgens mij lezen ze mee)

Hier nog wat over de certificering van 27 april jongstleden
http://www.energienieuws....epanelen-na-27-april.html

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Mooi dat het stuk ook “onzin-waarheid”. Heet :')

Volgens mij heet het “Optitrack en SMA is volgens ons beter” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Voor verschillende richtingen heb je toch echt optimizers of micro omvormers nodig.
En bij schaduw helpen ze wel maar kan het zijn dat je ze niet terug verdient.
Vereist een analyse ala @antonboonstra antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" die bekijkt hoe de grafieken van de verschillende panelen elkaar en het totaal beïnvloeden. Met en zonder optimizers. Of op micro omvormers. Eerst maar inzicht in de daadwerkelijke invloed van schaduw. Hint. Hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 06:25:
[...]

Geschreven door @AUijtdehaag ? :+

Al zie ik de laatste tijd wel wat meer kapot SE voorbij komen, optimisers en omvormer.
Lijkt te kloppen: Bij een buurman met een SE installatie is tenminste een optimizer
naar amper 2,5 jaar gesneuveld.
Met twee man waren ze ca. 45 minuten bezig om de optimizer(s?) te vervangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:22:
Voor verschillende richtingen heb je toch echt optimizers of micro omvormers nodig.
En bij schaduw helpen ze wel maar kan het zijn dat je ze niet terug verdient.
Vereist een analyse ala @antonboonstra antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" die bekijkt hoe de grafieken van de verschillende panelen elkaar en het totaal beïnvloeden. Met en zonder optimizers. Of op micro omvormers. Eerst maar inzicht in de daadwerkelijke invloed van schaduw. Hint. Hint.
Heb ik jaren geleden eens gedaan een schaduwtest, samen met mijn dochter voor een werkstuk van haar voor op school.
https://gathering.tweaker...message/39282018#39282018

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@klump4u Ik kan me herinneren deze post al eens goed gelezen te hebben.
Ik denk alleen dat de instraling tijdens sommige tests is veranderd, ik verwacht hier en daar andere getallen.
Vandaar mijn hoop dat @antonboonstra een analyse wil maken, hij lijkt dat zo makkelijk te kunnen.
Mij zou het minstens dagen kosten, en ik kom al tijd te kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:48:
@klump4u Ik kan me herinneren deze post al eens goed gelezen te hebben.
Ik denk alleen dat de instraling tijdens sommige tests is veranderd, ik verwacht hier en daar andere getallen.
Vandaar mijn hoop dat @antonboonstra een analyse wil maken, hij lijkt dat zo makkelijk te kunnen.
Mij zou het minstens dagen kosten, en ik kom al tijd te kort.
Een analyse van schaduw vorming is ook voor mij een stapje te ver. Dat is gewoon erg lastig te berekenen. Ik denk dat je daar een software pakket zoals PVSyst of PV*SOL voor zou moeten gebruiken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:56
Nu al de derde keer dat ik geen data krijg in mijn app of webpagina van mijn goodwe dns 5000
Lampje knippert niet en ook direct inloggen lukt gewoon, een reload geen effect ook opn instellen lukt echter blijft hij in de app ofline

Iemand ervaring met goodwe?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@merlin1201
Zoek zelf ff via de zoek functie in dit forum.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
En er wordt een heel topic mee gevuld.
Probleem Goodwe omvormer offline

Ja dus, vele.

8)7

[ Voor 18% gewijzigd door PClop op 28-04-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
Hier hetzelfde met goodwe.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:27:
Nu al de derde keer dat ik geen data krijg in mijn app of webpagina van mijn goodwe dns 5000
Lampje knippert niet en ook direct inloggen lukt gewoon, een reload geen effect ook opn instellen lukt echter blijft hij in de app ofline

Iemand ervaring met goodwe?
Mijn installatie produceert op dit moment op de normale wijze, maar is bij SEMS Portal al sinds 8.15 uur offline, ondanks dat het oranje lampje brandt (dat aangeeft dat er verbinding is met SEMS). Ze hebben hun zaken nog niet helemaal op orde bij Goodwe, mogelijk heeft het te maken met dat ze recentelijk een cloudserver in Europa hebben moeten neerzetten voor in de EU aangesloten omvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
Freakie1NL schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:53:
Dat kan je meten, of je vraagt of ze er een foto maken tijdens het aanleggen.

Opleveren van een installatie kan met de NTA8013.Te downloaden bij techniek Nederland.
Checklist bij opname pv-installaties:
https://www.techniekneder...eeStructure=True&id=22813

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:32

Freakie1NL

Grote Baas

Top, naar een dergelijke checklist was ik opzoek. Volgens de offerte neemt men na installatie nog een checklist met mij door, waarschijnlijk deze, maar graag weet ik op voorhand waar ik op moet letten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
Freakie1NL schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:45:
Top, naar een dergelijke checklist was ik opzoek. Volgens de offerte neemt men na installatie nog een checklist met mij door, waarschijnlijk deze, maar graag weet ik op voorhand waar ik op moet letten.
Deze checklist is eigenlijk bedoeld voor grote installaties, maar hij word ook gebruikt pv-installatie voor woningen en dan word er niet alles ingevuld. Ik las toevallig op de site die ik je stuurde dat dit document in juni geactualiseerd gaat worden. Misschien slim om even mee in de gaten te houden.

Als je installateur het goed gaat opleveren, zal hij ook documentatie, schema's en handleidingen, product informatie aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:56
PClop schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:35:
@merlin1201
Zoek zelf ff via de zoek functie in dit forum.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
En er wordt een heel topic mee gevuld.
Probleem Goodwe omvormer offline

Ja dus, vele.

8)7
Thanx gevonden 👍

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02
Freakie1NL schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:45:
De installatuer is dit sinds gisteren al verplicht

Van de ZEP website
Nieuwe platform CERES
In het Centrale Register voor Systeemelementen (CERES) worden meer gegevens uitgevraagd. Hierdoor kan de netbeheerder beter controleren of de nieuwe of gewijzigde opwekinstallaties voldoen aan de technische eisen uit het RfG. Vanaf 27 april zijn eigenaren van opwekinstallaties wettelijk verplicht om dit te kunnen aantonen.
Nog geen certificaat beschikbaar
Eigenaren van een opwekinstallatie moeten straks via een certificaat aantonen dat hun installatie voldoet aan de RfG. Op dit moment is het certificaat echter nog niet beschikbaar. De handhaving door de netbeheerder is daardoor tot nader order uitgesteld. Het is de bedoeling dat het certificaat straks met de opwekinstallatie wordt meegeleverd.
Toekomstbestendig netwerk
Met het nieuwe registratiesysteem hopen de netbeheerders een beter inzicht te krijgen in de DCO’s (Decentrale Opwekinstallaties) in het elektriciteitsnet. Hierdoor kan het netwerk efficiënter ingericht worden en blijft de veiligheid gegarandeerd. Ook kan men beter voorspellen waar eventueel knooppunten in het elektriciteitsnetwerk dreigen te ontstaan. Het aanmelden van teruglevering gaat nog steeds via energieleveren.nl.

Op dit moment is dus niet alles nog geregeld, en de sanctie is .... geen idee.

https://www.stedin.net/~/...atiedocument.pdf?la=nl-nl

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 28-04-2019 12:32 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:02:

liggen die 10 op dezelfde orientatie? en asl dat 60 cels panelen zin, waarom dan niet in 1 string?
Op pagina 79 staat dat ie dat heel fijn vind.
http://www.vrijezon.nl/wp...stallatie_2.0_tot_5.0.pdf

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe wordt er hier aangekeken tegen het plaatsen van enkel een kleiner aantal zonnepanelen?
Is dat veel slechter voor de terugverdientijd?

Ik stel de vraag in het algemeen maar heb wel een specifieke casus (maar die is nog theoretisch) in het hoofd met grenzen door klein dak en permanente schaduw elders; 4 tot 6 panelen met een westelijke oriëntatie?

Ik neem aan dat je als wetmatigheden dan ook sneller kiest voor optimizers en zo hoge Wp?

[ Voor 15% gewijzigd door bombadil op 28-04-2019 16:56 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
bombadil schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:52:
Hoe wordt er hier aangekeken tegen het plaatsen van enkel een kleiner aantal zonnepanelen?
Is dat veel slechter voor de terugverdientijd?

Ik stel de vraag in het algemeen maar heb wel een specifieke casus (maar die is nog theoretisch) in het hoofd met grenzen door klein dak en permanente schaduw elders; 4 tot 6 panelen met een westelijke oriëntatie?

Ik neem aan dat je als wetmatigheden dan ook sneller kiest voor optimizers en zo hoge Wp?
Uitrekenen doe je volgens mij als volgt:

Geschat vanuit de terugleververgoeding
1. Je rekent je uiteindelijke € / Wp uit (bijv. € 1,10)
2. Je schat je percentage direct eigen verbruik (bijv. 33% à € 0,22)
3. Je bekijkt je terugleververgoeding (bijv. Pure Energie = € 0,145)

Je TVT is dan:
€ 1,10 / ((33% * 0,22) + (67% * € 0,145)) = 6,48 jaar.

Als je uit gaat van salderen, dan verhoog je het percentage eigen verbruik voor het geschatte percentage van je totale netto verbruik / bruto verbruik.

Als je andere oriëntaties hebt dan zuid, dan reken je die € / Wp uit naar de opwekkingspercentage voor die oriëntatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Draaien alle ferrarismeters terug, of kan ik pech hebben en een ferrarismeter hebben die niet terugdraait?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

-DarkShadow- schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:48:
Draaien alle ferrarismeters terug, of kan ik pech hebben en een ferrarismeter hebben die niet terugdraait?
Het kan zijn dat hij niet terugdraait.
Dat zie je snel genoeg als de zon schijnt en alle grote verbruikers zijn uitgeschakeld, lijkt me.
Dan moet de meterstand om 17u wel lager zijn dan om 11u, anders is er wat mis.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-04-2019 17:56 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Er is een lijst van meters met teruglooprem/blokkering, op deze site staat deze PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:27:
[...] Uitrekenen doe je volgens mij als volgt:

Geschat vanuit de terugleververgoeding
1. Je rekent je uiteindelijke € / Wp uit (bijv. € 1,10)
2. Je schat je percentage direct eigen verbruik (bijv. 33% à € 0,22)
3. Je bekijkt je terugleververgoeding (bijv. Pure Energie = € 0,145)

Je TVT is dan:
€ 1,10 / ((33% * 0,22) + (67% * € 0,145)) = 6,48 jaar.

Als je uit gaat van salderen, dan verhoog je het percentage eigen verbruik voor het geschatte percentage van je totale netto verbruik / bruto verbruik.

Als je andere oriëntaties hebt dan zuid, dan reken je die € / Wp uit naar de opwekkingspercentage voor die oriëntatie.
Je hebt het nu over het post-salderen tijdperk. We weten nog niet zeker wanneer dat begint.
Nu doen we het nog met salderen, zie de openingspost.

@bombadil Alle orientaties die minstens een halve dag zon hebben onder een niet al te grote hoek met de zon zijn goed genoeg om het terug te verdienen, alleen hoelang dat gaat duren hangt erg van de specifieke situatie af. Graag verder in een eigen topic. Laat je hier nog even weten als en waar het is?

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 28-04-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:04:
[...]

Je hebt het nu over het post-salderen tijdperk. We weten nog niet zeker wanneer dat begint.
Nu doen we het nog met salderen, zie de openingspost.
Dat zeg ik toch ook? Salderen is alleen lastiger te berekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Welk type meter heb je? Als je jouw pv-installatie aanmeld bij de netbeheerder krijg je bericht of je meter geschikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gecko123 schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:50:
[...]

Welk type meter heb je? Als je jouw pv-installatie aanmeld bij de netbeheerder krijg je bericht of je meter geschikt is.
Bericht dat je meter niet geschikt is

Ik heb nog nooit gehoord van iemand dat hij geschikt is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:41
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:06:
[...]

Bij deze dan, ik heb vorig jaar een brief gekregen dat hij wel geschikt was. Echter ze raden toch aan om een "slimme" meter te laten plaatsen omdat ze niet konden garanderen dat hij achteruit net zo nauwkeurig liep als vooruit ... 8)7 8)7 8)7

Rare jongens die netbeheerders.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:06:
[...]

Letterlijk uit de email:

Geschikte meter
Op dit adres is al een slimme meter aanwezig. Deze digitale meter heeft vier telwerken en registreert uw energieverbruik en uw teruglevering. Daarmee bent u al klaar voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:14:
[...] Dat zeg ik toch ook? Salderen is alleen lastiger te berekenen ;)
Hoe krijg je dat voor elkaar? Salderen is simpel te berekenen. Zie openingspost.

@stormfly De context was ferraris meter...

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 28-04-2019 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

stormfly schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:13:
[...]

Letterlijk uit de email:

Geschikte meter
Op dit adres is al een slimme meter aanwezig. Deze digitale meter heeft vier telwerken en registreert uw energieverbruik en uw teruglevering. Daarmee bent u al klaar voor de toekomst.
Dan had je al een recente meter vermoed ik, de meesten krijgen het bericht dat hij niet geschikt is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:26:
[...]

De nieuwste NEN1010, versie 2015, heb ik er op nageslagen. De conclusie is als volgt:
Op een eigen groep mag je de omvormer gewoon met een stekker in een wandcontactdoos steken. De StecaGrid 3000 kan dus met een stekker aangesloten worden op een wandcontactdoos. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Soladin 600 dat deze op een eigen groep met stekker in een wandcontactdoos mag.

Op een groep die wordt gedeeld met verbruikers mag je geen "contactstop" en "contactdoos" gebruiken voor de omvormer! Aldus de NEN1010.

Dit alles staat in artikel 551.7.2 op pagina 259.

Kan iemand dit opnemen in de topicstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dre schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:23:
[...]
De nieuwste NEN1010, versie 2015, heb ik er op nageslagen. De conclusie is als volgt:
Op een eigen groep mag je de omvormer gewoon met een stekker in een wandcontactdoos steken. De StecaGrid 3000 kan dus met een stekker aangesloten worden op een wandcontactdoos. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Soladin 600 dat deze op een eigen groep met stekker in een wandcontactdoos mag.

Op een groep die wordt gedeeld met verbruikers mag je geen "contactstop" en "contactdoos" gebruiken voor de omvormer! Aldus de NEN1010.

Dit alles staat in artikel 551.7.2 op pagina 259.

Kan iemand dit opnemen in de topicstart?
Hoe kan het dat dit haaks staat op wat hier en in het elektra topic continue wordt beschreven?

Overigens, hoe zit het met meerdere omvormers op dezelfde groep (rekening houdend met de totale belasting)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:31:
[...]

Hoe kan het dat dit haaks staat op wat hier en in het elektra topic continue wordt beschreven?

Overigens, hoe zit het met meerdere omvormers op dezelfde groep (rekening houdend met de totale belasting)?
Ik denk dat vele Tweakers geen toegang hebben tot de NEN1010. Vroeger had je in de klas zo'n spel waarbij je in een kring telkens hetzelfde verhaal moest doorvertellen. Naarmate het verhaal verder ging klopte er steeds minder van.

Als je geen verbruikers op de groep hebt zitten mag je alle omvormers met een stekker aansluiten. Als voorbeeld zou je de StecaGrid 3000 een vaste aansluiting kunnen geven en een Soladin 600 op diezelfde groep op een wandcontactdoos. Of allebei op een wandcontactdoos. Net wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:03:
[...]

Er is een lijst van meters met teruglooprem/blokkering, op deze site staat deze PDF.
Thanks, mijn meter staat vermeld en er staat geen teruglooprem vermeld, dus dat ziet er gunstig uit :-)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Dre Ik geloof niet dat een vast aangesloten omvormer op dezelfde groep een stopcontact mag hebben.
Dan kan je per ongeluk een verbruiker aansluiten...
Ik heb de laatste versie een tijdje terug wel gelezen, maar ik begreep daaruit dat alleen 1 enkele omvormer op een stopcontact mag worden aangesloten, als dat de hele groep is, alleen dat ene stopcontact. M.u.v. micro omvormers met hun afwijkende stekkers waar je je niet mee kunt vergissen.
edit: Dan mogen er meerdere micro omvormers op dezelfde string groep.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 28-04-2019 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:38:
[...]

Ik denk dat vele Tweakers geen toegang hebben tot de NEN1010. Vroeger had je in de klas zo'n spel waarbij je in een kring telkens hetzelfde verhaal moest doorvertellen. Naarmate het verhaal verder ging klopte er steeds minder van.

Als je geen verbruikers op de groep hebt zitten mag je alle omvormers met een stekker aansluiten. Als voorbeeld zou je de StecaGrid 3000 een vaste aansluiting kunnen geven en een Soladin 600 op diezelfde groep op een wandcontactdoos. Of allebei op een wandcontactdoos. Net wat je wilt.
Ik heb geen zin om nu te zoeken.
Maar het zal wel ergens staan. Een eigen groep met werkschakelaar en dan met een stekker in het stopcontact.
Ik kan het me niet voorstellen. Lijkt me echt klinkklare onzin. Ik ben er van overtuigd zelfs.
Iemand anders mag het opzoeken. Zo lui ben ik dan weer wel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ApC_IcE schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:17:
[...]

Maar het zal wel ergens staan. Een eigen groep met werkschakelaar en dan met een stekker in het stopcontact.
Ik kan het me niet voorstellen. Lijkt me echt klinkklare onzin. Ik ben er van overtuigd zelfs.
Dre doelt op het niet boven de 3600W uit komen denk ik, of de omvormers dan met een stekker zitten is niet relevant denk ik, al helemaal niet met een cee stekker bijv.
2 op 1 groep, met of zonder wcd zou ik niet zo snel doen, bij een probleem in de soladin bijv kan daar 6600W over de kabel gaan mocht de pv vol gas gaan en 3600 uit het net voordat de zekering aanspreekt dus overbelast je de kabel en kan een beste fik ontstaan in de soladin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Als het een speciaal daarvoor geplaatste wcd is en er is geen redelijke kans dat deze gebruikt word voor algemeen gebruik dan mag je m met een WCD aansluiten, net zo goed als dat je inbouw apparatuur in de keuken aansluit met een WCD, en deze vaak daarna niet meer te bereiken is voor algemeen gebruik.
Maar vast aansluiten is net even beter, en daarvoor zijn plaatjes in de handel waarmee je van een inbouw WCD een plaatje met een M20 wartel maakt, en dan zit het i.i.g. goed.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:06:
@Dre Ik geloof niet dat een vast aangesloten omvormer op dezelfde groep een stopcontact mag hebben.
Dan kan je per ongeluk een verbruiker aansluiten...
Ik heb de laatste versie een tijdje terug wel gelezen, maar ik begreep daaruit dat alleen 1 enkele omvormer op een stopcontact mag worden aangesloten, als dat de hele groep is, alleen dat ene stopcontact. M.u.v. micro omvormers met hun afwijkende stekkers waar je je niet mee kunt vergissen.
edit: Dan mogen er meerdere micro omvormers op dezelfde string groep.
Het liefst lees ik dit dan na in de NEN1010. In welk artikel stond dit?
ApC_IcE schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:17:
[...]

Ik kan me ook niet voorstellen dat een Soladin 600 niet bij de schuur erbij op mag, toch staat dat nu in de NEN1010. Daarom: Het liefst lees ik dit dan na in de NEN1010. In welk artikel stond dit?
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:30:
[...]

Dre doelt op het niet boven de 3600W uit komen denk ik, of de omvormers dan met een stekker zitten is niet relevant denk ik, al helemaal niet met een cee stekker bijv.
2 op 1 groep, met of zonder wcd zou ik niet zo snel doen, bij een probleem in de soladin bijv kan daar 6600W over de kabel gaan mocht de pv vol gas gaan en 3600 uit het net voordat de zekering aanspreekt dus overbelast je de kabel en kan een beste fik ontstaan in de soladin.
Het ging mij toch alleen om het stekker gedeelte.
Het snoer van de Soladin 600 is 0,75mm2 ofzo en die zal ook wel smelten als je 3680 Watt over dat meter snoer gaat verstoken.... Zo'n snoer kan hooguit een enkele tot tientallen Watts verstoken, maar geen 3680 Watt.
Andre1973 schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:47:
Als het een speciaal daarvoor geplaatste wcd is en er is geen redelijke kans dat deze gebruikt word voor algemeen gebruik dan mag je m met een WCD aansluiten, net zo goed als dat je inbouw apparatuur in de keuken aansluit met een WCD, en deze vaak daarna niet meer te bereiken is voor algemeen gebruik.
Maar vast aansluiten is net even beter, en daarvoor zijn plaatjes in de handel waarmee je van een inbouw WCD een plaatje met een M20 wartel maakt, en dan zit het i.i.g. goed.
Het liefst lees ik dit dan na in de NEN1010. In welk artikel stond dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
Ik ben aan het orienteren of we een PV installatie zouden kunnen plaatsen. Op de foto staat een deel van het dak. Het gedeelte links is 1.70m breed en ongeveer 4.3 hoog (horizontaal gemeten).
Het gedeelte onder de dakkapel is ongeveer 5m breed en 1.75 hoog (horizontaal gemeten).
De andere zijde van het dak is plat (dus aan de andere kant van de nok) en heet een oppervlakte van 3.8 bij 5.4 (minus een inpandig balkon in een hoekje van 1.2 bij 1.2.

De orientatie van het huis is 245graden vanaf noord (zuid west), verder geen schaduw, behalve de dakdoorvoeren op het dak.voor de CV en de ontluchting van het riool.

Het schuine dak heeft een helling van ongeveer 45 graden. Het vlakke dak ongeveer 0 ;-)

Ons jaar verbruik is 3500kW (koken electrisch, quooker in de keuken, gas alleen voor de badkamer en de CV)

https://www.dropbox.com/s...2019-04-29%2006.54.25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:30:
[...]

Hoe doet die Soladin opeens 6600W als die gespecificeerd is op 700W? Daarnaast is dat op te lossen met een verdeler voor specifiek de PV of een tussenstekker met smeltzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 12:57

Wailing_Banshee

You're Next

Practics schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:40:
[...]

Nee. En er kunnen 14 panelen op, 7 aan elke kant.
Ook denk ik dat je dan een kwalitatief betere installatie krijgt. Bedrijven zijn vaak te druk en kiezen vaak toch voor de kortste weg. Terwijl een eletricien met intresse in dat gebied vaak toch beter op de hoogte is van de regels en ze wel naleeft. Ten minste dat is mijn ervaring!
Een dozenschuiver wil ik niet meer. Mijn 10 nieuwe panelen zijn gelegd door een installatie bedrijf, geen zonnepanelen specialist. En die heeft gelijk die 12 die er al lagen ook maar recht gelegd. Die lagen namelijk schots en scheef ("het dak is niet recht, dus ik kan ze niet rechter leggen!") en nu netjes op 1 lijn...
PClop schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:57:
[...]

@Wailing_Banshee
Ik lees dat je in die garage al een stroomaansluiting hebt, zit die op een aparte groep
vanuit de meterkast in de woning?
Zo ja dan zou je de garage groep in de garage mogen splitsen met een
aka wasmachine/pv verdeelkastje.dan is dat zo gepiept ( en geen graaf werk )
:Y
Ja, hij zit op een aparte groep in de meterkast. Maar ik wil geen halfbakken oplossing. We willen nog wel eens wat stroom gebruiken in de garage (bijv. als mijn moeder er is met haar camper en natuurlijk alle gereedschappen die we hebben). Daarom hebben we de garage ook op die vrijgekomen groep aangesloten, zodat hij op z'n eigen groep zit. En gelijk voor de toekomst voorbereid voor die elektrische auto (die er echt wel gaat komen). Daarom wil ik een nieuwe meterkast in de garage, met in ieder geval 2 groepen en de mogelijkheid voor 3.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

htca schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:21:
Ik ben aan het orienteren of we een PV installatie zouden kunnen plaatsen. Op de foto staat een deel van het dak. Het gedeelte links is 1.70m breed en ongeveer 4.3 hoog (horizontaal gemeten).
Het gedeelte onder de dakkapel is ongeveer 5m breed en 1.75 hoog (horizontaal gemeten).
De andere zijde van het dak is plat (dus aan de andere kant van de nok) en heet een oppervlakte van 3.8 bij 5.4 (minus een inpandig balkon in een hoekje van 1.2 bij 1.2.

De orientatie van het huis is 245graden vanaf noord (zuid west), verder geen schaduw, behalve de dakdoorvoeren op het dak.voor de CV en de ontluchting van het riool.

Het schuine dak heeft een helling van ongeveer 45 graden. Het vlakke dak ongeveer 0 ;-)

Ons jaar verbruik is 3500kW (koken electrisch, quooker in de keuken, gas alleen voor de badkamer en de CV)

https://www.dropbox.com/s...2019-04-29%2006.54.25.jpg
En wat verwacht je van ons?
Wellicht even een eigen topic openen?
Zie de topicwarning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Laat dan meteen een 5 aderige kabel naar je garage trekken ipv die neem ik aan nu
3 aderige 230v kabel en plaats in die garage dan idd een nieuwe zekeringkast
met daar in 3 fase (400v) en 1fase (230v)
groepen, dan ben je echt klaar voor de toekomst.
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 12:57

Wailing_Banshee

You're Next

PClop schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:44:
@Wailing_Banshee
Laat dan meteen een 5 aderige kabel naar je garage trekken ipv die neem ik aan nu
3 aderige 230v kabel en plaats in die garage dan idd een nieuwe zekeringkast
met daar in 3 fase (400v) en 1fase (230v)
groepen, dan ben je echt klaar voor de toekomst.
;)
Yep, dat was mijn idee ook. Vandaar dat we het niet zelf gaan (of die dikkere kabel moet door dezelfde buis kunnen als de huidige kabel, waarbij dit alleen voor het stuk buiten geldt, op zolder kunnen we overal bij).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
ApC_IcE schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:17:
[...]

En wat verwacht je van ons?
Wellicht even een eigen topic openen?
Zie de topicwarning ;)
Excuus, topicstart bevat geen topicwarning... Ik maak een eigen topic ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:29:
[...]

Hoe doet die Soladin opeens 6600W als die gespecificeerd is op 700W? Daarnaast is dat op te lossen met een verdeler voor specifiek de PV of een tussenstekker met smeltzekering.
De kabel van de wcd naar de soladin kan bij een probleem voeding krijgen van de andere pv op diezelfde groep plus 16A van het net voordat de automaat aangesproken wordt. Totaal 3600 +3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:37:
[...]

De kabel van de wcd naar de soladin kan bij een probleem voeding krijgen van de andere pv op diezelfde groep plus 16A van het net voordat de automaat aangesproken wordt. Totaal 3600 +3000.
Oftewel beveiliging er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Dre schreef op maandag 29 april 2019 @ 06:54:

[...]

Het ging mij toch alleen om het stekker gedeelte.
Het snoer van de Soladin 600 is 0,75mm2 ofzo en die zal ook wel smelten als je 3680 Watt over dat meter snoer gaat verstoken.... Zo'n snoer kan hooguit een enkele tot tientallen Watts verstoken, maar geen 3680 Watt.

[...]
Dat valt wel mee. 0,75 mm2 mag je gewoon gebruiken tot 5A op 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:44:
[...]

Oftewel beveiliging er tussen zetten.
vind je het zelf een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:38:
[...]

vind je het zelf een mooie oplossing.
Dat is toch het hele idee van zo'n verdeelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:41:
[...]

Dat is toch het hele idee van zo'n verdeelkast?
Nee, niet voor 2x pv maar voor verbruikers / pv combi.
Pv moet gewoon eigen groep

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw