Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.768 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
mkleinman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:36:
[...]
Mijn Solarmax 2000S kan dit niet, die heeft wel een interface die ik kan uitlezen maar ik kan volgens mij niet er tegen zeggen dat hij af moet sluiten. En mijn Steca's, Gridfit en OK4E kunnen dit zeker niet.

Wanneer ik nu mijn installatie zou gaan aanpassen dan moet ik aan die wet voldoen waar ik dus niet aan kan voldoen tenzij ik een forse investering doe. :(
jep, maar dat kan erg mee gaan vallen, alleen hoeveel dat is niet duidelijk.
maar we weten al wel zeker dat de netbeheerder dit jaar nog niet gaat controleren.
(gewoon omdat ze zelf niet weten wat ze er mee moeten gaan doen.
en dit soort dingen hebben altijd heel erg veel kleine haakjes en oogjes.)

en als ze dat wel gaan doen, dan is het maar net de vraag met welke waardes.
gegevens die we nu krijgen gaan veel al over grote installaties, en die zijn weer heel anders als kleine.
dus wie weet wat er nog veranderd. :?

mmm, heb net mijn steca 500 weer aangesloten.
hoe was dat ook al weer met die dingen. :?
knipperent groen lampje, nog geen connectie grid
stabiel groen lampje, levering.
toch?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
stormfly schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:45:
[...]

Hoe hoog is die kWh/kwp waarde nu eind april volgens jouw theorie? Ben namelijk heel benieuwd of ik ga aftoppen hartje zomer. (Heb 10 april 3050watt behaald)
Ik ken jou situatie niet, @Card Nox vermeldde het en daar telde ik 20/25 procent bij voor de beste maanden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
mkleinman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:38:
Is iedereen hier al bekend met een nieuwe wet die ingaat per 27 april? De wet RfG die Europees wordt ingevoerd? Bron: https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/

Ik lees hier in dat dit gaat gelden voor nieuwe of gewijzigde installaties.

Via ( https://www.nationalgrid....ctsheet%20June%202018.pdf ) komt dit neer op 4 punten voor installaties van 800Wp tot 1MWp.

1. Operation across a range of frequencies
2. Limits on active power output over frequency range
3. Rate of change of frequency settings applied (likely to be at least 1Hz/sec)
4. Logic interface (input port) to cease active power output within 5 secs

Punt 1 kan volgens mij elke omvormer al.

Punt 2 doen volgens mij een hoop omvormers niet, althans ik kan mij geen enkele omvormer herinneren die minder gaat leveren als de frequentie van het net oploopt, punt 3 valt dan volgens mij ook automatisch af.

Punt 4 is tricky: Een omvormer moet een logische ingang hebben waarmee binnen 5 seconden de omvormer afschakelt. Ik heb zelf een fors aantal omvormers hangen thuis, maar zelfs mijn grootste ( Solarmax 2000S ) kan dit niet.

Ook interessant volgens het artikel van energieleveren.nl: "Eigenaren van een opwekinstallatie moeten straks via een certificaat aantonen dat hun installatie voldoet aan de RfG. Op dit moment is het certificaat echter nog niet beschikbaar. De handhaving door de netbeheerder is daardoor tot nader order uitgesteld. Het is de bedoeling dat het certificaat straks met de opwekinstallatie wordt meegeleverd."
Punt vier; gewoon een relais op de netingang? af laten vallen en tadaaaah geen output meer , je omvormer stopt dan vanzelf wel (vergelijkbaar met het wegvallen van de netspanning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43
Titus schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:29:
[...]

Dat is wel een ding voor mensen die nu zitten te kijken om iets te plaatsen komende maand. Gaan die nog onder oude regeling, of nieuwe, telt offerte akkoord, aanmelding op EnergieLeveren.nl, of plaatsingsdatum etc.
En hoe kom je er achter of je omvormer het wel of niet aan kan, de specsheet van de Growatt 2000 S is niet echt bijzonder uitgebreid(Ja er staat een rits aan certificates onder: "CE, VDE 0126-1-1, IEC 62109, G83, AS4777, AS/NZS 3100, CEI0-21, VDE-AR-N4105, EN50438, CQC" maar ik zie het niet direct terug in de RfG.
Het blijft een bijzonder lastig iets. Want volgens mij is er geen wettelijke verplichting om je set aan te melden. De aanschaf en ingebruikname is lastig te controleren, want "ik heb de set gekregen/2e hands gekocht/ etc"

Zelf twijfel ik erover om maar gewoon bij benadering de installatie aan te melden (omvormer is er al, maar de panelen komen pas over een paar maanden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mede door de adviezen en tips in dit topic heb ik het aangedurfd om zelf een set samen te stellen en ze op het dak te leggen (puur montage, elektra gedeelte wel uitbesteed). Waardoor dank!

Sinds vrijdag liggen de panelen hier op het dak. Eindelijk, want ik had ze al een week of 3 in huis. Vanwege drukte en een griepje helaas niet eerder aan toegekomen.

Nu heb ik nog een vraagje over de monitoring. Ik heb gekozen voor een SMA omvormer. Als ik lokaal met de omvormer verbindt zie ik netjes de actuele waarden. Deze krijg ik niet via de Sunny Portal app te zien. Het lijkt erop dat deze slechts periodiek wordt bijgewerkt en hierdoor ook achterloopt.

Is dit nog te configureren of is dit een beperking van de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 18:57
jantje112 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:26:
[...]

Het blijft een bijzonder lastig iets. Want volgens mij is er geen wettelijke verplichting om je set aan te melden. De aanschaf en ingebruikname is lastig te controleren, want "ik heb de set gekregen/2e hands gekocht/ etc"

Zelf twijfel ik erover om maar gewoon bij benadering de installatie aan te melden (omvormer is er al, maar de panelen komen pas over een paar maanden
Ben je dat zeker? Hier in België kreeg ik mooi een brief een tweetal weken na de plaatsing dat ze hadden geconstateerd dat er zonnepanelen lagen en dat ze nog niet waren aangegeven (in België ben je verplicht je panelen aan te melden i.v.m. de prosumententaks). De kans dat ze met een busje rondrijden om dit te constateren lijkt mij niet groot dus ze kunnen blijkbaar heel gedetailleerd via het net zien of er iets terug levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 20:22
Horla schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:07:
[...]

Ben je dat zeker? Hier in België kreeg ik mooi een brief een tweetal weken na de plaatsing dat ze hadden geconstateerd dat er zonnepanelen lagen en dat ze nog niet waren aangegeven (in België ben je verplicht je panelen aan te melden i.v.m. de prosumententaks). De kans dat ze met een busje rondrijden om dit te constateren lijkt mij niet groot dus ze kunnen blijkbaar heel gedetailleerd via het net zien of er iets terug levert.
Zal dan toch afhangen bij welke beheerder. Installatie was op 31 december ... De panelen zijn op 12 januari gekomen. En mijn omvormer sprong regelmatig af. Fluvius is op de hoogte gebrach ongeveer 4-5 februari en hebben ze 10 februari of zoiets een meettoestel komen plaatsen. Dus gedurende een maand niks vernomen. Misschien dat de installateur ofzo iets moest melden. En heb pas de definitieve aanmelding begin april gedaan. Geen vuiltje aan de lucht om het zo te zeggen. Dus zal misschien afhangen van netbeheerder ofzo

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
Weet iemand wat er aan de hand is met SMA ? Ik heb in februari een SB3.0 AV 41 besteld (en vooruit betaald...) maar de levering wordt alsmaar uitgesteld. Staat nu op 13-16 mei :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53
Waar heb je die besteld? Vast niet bij SMA rechtstreeks ;-). De verkoper is het eerste aanspreekpunt lijkt me.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
migjes schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:59:
[...]

....

mmm, heb net mijn steca 500 weer aangesloten.
hoe was dat ook al weer met die dingen. :?
knipperent groen lampje, nog geen connectie grid
stabiel groen lampje, levering.
toch?
Knipperend lampje is ook bij te weinig licht.

Blz 13

http://www.mobizon.nl/ass...d-300-500-installatie.pdf

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
[...]

Ik heb ze al jaren liggen zonder aanmelding en zou niet weten hoe je als normale consument moet weten dat het verplicht is. Het staat niet op je factuur en je krijgt er ook geen brieven over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
bij de TU en zij verwijzen naar de fabrikant :-( en de zon maar schijnen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
Is iedereen hier al bekend met een nieuwe wet die ingaat per 27 april?
Ik zal dat toch eens navragen bij de leverancier van onze omvormer of hier rekening mee is gehouden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
https://www.tubantia.nl/d...met-zonnevelden~ab4aa103/
Wie een aanvraag voor zo’n zonnepanelenveld indient bij de gemeente zal moeten wachten tot meer duidelijk is over de gevolgen van dergelijke velden voor het landschap en het stroomnetwerk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
jantje112 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:05:
[...]

Ik heb ze al jaren liggen zonder aanmelding en zou niet weten hoe je als normale consument moet weten dat het verplicht is. Het staat niet op je factuur en je krijgt er ook geen brieven over.
Dat is toch uitgebreid in het nieuws/kranten/etc geweest tijdens de invoering van het prosumententarief. Link voor Vlaanderen:
https://www.vlaanderen.be...elden-bij-de-netbeheerder

[ Voor 4% gewijzigd door Horla op 23-04-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De kans dat ze met een busje rondrijden om dit te constateren lijkt mij niet groot dus ze kunnen blijkbaar heel gedetailleerd via het net zien of er iets terug levert.
Ik zie soms op Flightradar24 vliegtuigen rondvliegen die gedurende uren hele gebieden 'uitkammen', vaak gaat het om fotografie. De aanwezigheid van zonnepanelen op daken is zo vrij makkelijk vast te stellen, ook als die niet vanaf de straat zichtbaar zijn. Zie ook deze PDF 'Onderzoek naar de toepassing van de WOZ en ozb door gemeenten in relatie tot zonnepanelen':

'Het gros van de gemeenten heeft geen zicht op het feit of er zonnepanelen op een object zijn geplaatst en houdt dit ook niet bij. Slechts een handvol gemeenten geeft aan bij verkoop van een object te (gaan) registreren of zonnepanelen aanwezig zijn. Nog een handvol gemeenten geeft aan luchtfoto’s in te willen gaan zetten om te inventariseren welke objecten zonnepanelen hebben.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

nonesuch schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:07:
bij de TU en zij verwijzen naar de fabrikant :-( en de zon maar schijnen ...
Half maart een 5.0 besteld bij jenmsolar.nl. Was inclusief panelen binnen een week binnen...

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

nonesuch schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:54:
Weet iemand wat er aan de hand is met SMA ? Ik heb in februari een SB3.0 AV 41 besteld (en vooruit betaald...) maar de levering wordt alsmaar uitgesteld. Staat nu op 13-16 mei :-(
Ik heb nog wel een Effekta 5000 of 2200 liggen voor bruikleen. Zonde om dit mooie weer voorbij te laten gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Megalodon_67 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:36:
[...]

Ik zie soms op Flightradar24 vliegtuigen rondvliegen die gedurende uren hele gebieden 'uitkammen', vaak gaat het om fotografie. De aanwezigheid van zonnepanelen op daken is zo vrij makkelijk vast te stellen, ook als die niet vanaf de straat zichtbaar zijn
Ik kan bevestigen dat er lucht foto's worden genomen jaarlijks... (uit betrouwbare bron toegestuurd gekregen)

@SubSun
De app loopt soms wat achter.
Maar je kan ook zelf loggen he?
SBFspot en naar pvoutput.org of met Node-red en modbus tcp/ip

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2019 18:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
@prein2: was dat een .41, dus allernieuwste model ?
@Dre: dank, sympathiek aanbod. Heb al een paar weken een 1200 Wh er aan hangen dus wel iets, beter dan niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Is iedereen hier al bekend met een nieuwe wet die ingaat per 27 april? De wet RfG die Europees wordt ingevoerd? Bron: https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/

Ik lees hier in dat dit gaat gelden voor nieuwe of gewijzigde installaties.
De grap is alleen weer dat ook in Nederland niet geregeld is hoe of wie de certificaten moet verstrekken, of waar die dingen dan maar aan moeten voldoen.
ook is niet geregeld waar en hoe de gehele controle moet gaan doen.

In nederland ( maar eigenlijk alle landen van de EU) is per direct de uitvoering van deze wet uitgesteld. Alleen Duitsland lijkt de certificering bijna op orde te hebben.

ERGO: Je kan het wel vragen aan je leverancier, of de fabrikant, maar zolang er geen sprake is van duidelijkheid over invulling of uitvoering, weten die ook nog niets.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i18180/requirements-for-generators-vanaf-27-april-van-kracht-nieuwe-technische-eisen-aan-zonnepanelen-en-omvormers-handhaving-uitgesteld

Uiteraard zullen de meeste fabrikanten al langer op de hoogte zijn, dat de wet er aan zit te komen, en dus zullen de meeste omvormers en aanverwante apparaten voldoen, of snel aan te passen zijn.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:14
Even een rare vraag over mijn goodwe omvormer, heb in het verleden perongeluk mijn omvormer verwijderd uit mijn account. (of account verwijderd) Echter als ik nu mijn omvormer weer wil koppelen aan mijn account geeft sems portaal aan dat mijn goodwe omvormer al geregistreerd staat op een account.

Iemand hier eerder mee gedeald en toevallig een oplossing gevonden? Ben inmiddels een half jaar verder en geen steek verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Practics. Ik neem aan dat je nu een nieuw account hebt aangemaakt, want anders zou je volgens mij de huidige omvormer gewoon moeten zien onder 'Plants Status'. Probeer in te loggen op je oude account, daar kan je 'm dan verwijderen en vervolgens weer proberen toe te voegen onder je nieuwe account. Dit is niet meer dan een suggestie, want ik heb zelf nog niet in deze situatie gezeten. Of even bellen met Goodwe Nederland 030 7371140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Practics schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:47:
Even een rare vraag over mijn goodwe omvormer, heb in het verleden perongeluk mijn omvormer verwijderd uit mijn account. (of account verwijderd) Echter als ik nu mijn omvormer weer wil koppelen aan mijn account geeft sems portaal aan dat mijn goodwe omvormer al geregistreerd staat op een account.

Iemand hier eerder mee gedeald en toevallig een oplossing gevonden? Ben inmiddels een half jaar verder en geen steek verder.
Vermoedelijk gaat dit mis doordat er een Nieuwe portal is. Ook kan het zijn dat er inderdaad een account van je is met een oud e-mailadres. daardoor is er al een registratie

Vraag kan je neerleggen bij je leverancier, en anders direct bij Goodwe in Utrecht
Ze kunnen dan op serienummer je account zoeken en het e-mailadres aanpassen, of het wachtwoord, waarna je met de oude gegevens dit kan aanpassen.

RUB

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:43:
Precies een week later en exact hetzelfde akkefietje, ook nog eens rond hetzelfde tijdstip. Bij de omvormer aangekomen en de menutoets gebruikend begon de spanning zonder verdere ingreep spontaan op te lopen met ca. 1 Volt per seconde, tot de gebruikelijk 200 Volt rond dit tijdstip. Slecht contact zal het niet zijn lijkt me, want dat zou zich eerder moeten manifesteren als er serieus vermogen wordt gegenereerd, 20 Watt is dat niet. Vreemd verschijnsel dit. :/
En ja, hoor... het is weer dinsdag en nu voor de derde week op rij halveert de DC spanning op mijn omvormer rond dit tijdstip. Een softwarematige herstart gaf geen verschil, maar na het omdraaien van de AC schakelaar en de herstart daarna weer de normale DC spanning, maar de WiFi-verbinding werkt nu weer niet. Ik denk dat ik ook maar eens ga bellen met Goodwe, want ik wil weten wat er gebeurd in dat apparaat elke week. Het kost overigens ook productie, want met de spanning zakt ook het vermogen.

Edit: WiFi-verbinding heeft zich spontaan hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05
EDIT:laat maar

[ Voor 119% gewijzigd door stormfly op 23-04-2019 20:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:00:
@SubSun
De app loopt soms wat achter.
Maar je kan ook zelf loggen he?
SBFspot en naar pvoutput.org of met Node-red en modbus tcp/ip
@AUijtdehaag
Interessant dankje. Ik ga me inlezen.

/Klopt het dat je SBFspot altijd ergens moet hebben draaien (pc danwel raspberry pi ofzo)? Dat heb ik op het moment niet. Dan houdt het voor nu even op.

//Klikte even op jouw pvoutput linkje. Zie dat je toevallig uit hetzelfde stadje komt! Mooi want dan kon ik meteen even snel vergeleken met wat ik de afgelopen dagen heb opgewekt. De verschillende pieken en dalen komen overeen.

Ik heb last van minimale schaduw. De schaduw van 1 luchtafvoer draait gedurende de dag over 1 paneel heen. Het lijkt erop dat het dusdanig minimaal is of dat de Optitrac dit nog kan corrigeren dat ik er weinig last van heb. Een optimizer lijkt op het eerste gezicht dus niet nodig.

Ik weet niet of ik zo mag rekenen, maar ik heb jouw aantal Wp omgerekend naar wat ik heb en de opbrengst met dezelfde factor vermenigvuldigd. Dan komen we op exact dezelfde opbrengst uit.

Het was nog een twijfeltje of ik met 2 strings van 10 panelen op een 3 fase omvormer genoeg opstartspanning zou pakken. Onze start tijden liggen ook dicht bij elkaar, dit stelt mij weer wat gerust :)

[ Voor 71% gewijzigd door SubSun op 23-04-2019 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
Ik weet dat het (o.a.) door gemeenten wordt gebruikt om de WOZ-waarde te bepalen. Naast zonnepanelen kun je nl. ook prima tuinhuisjes, dakkapellen, veranda's enz. enz. zien, die wellicht vanaf de weg totaal onzichtbaar zijn.
't Gaat om de pegels.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
rubbish1973 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:39:
[...]

De grap is alleen weer dat ook in Nederland niet geregeld is hoe of wie de certificaten moet verstrekken, of waar die dingen dan maar aan moeten voldoen.
ook is niet geregeld waar en hoe de gehele controle moet gaan doen.

In nederland ( maar eigenlijk alle landen van de EU) is per direct de uitvoering van deze wet uitgesteld. Alleen Duitsland lijkt de certificering bijna op orde te hebben.

ERGO: Je kan het wel vragen aan je leverancier, of de fabrikant, maar zolang er geen sprake is van duidelijkheid over invulling of uitvoering, weten die ook nog niets.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i18180/requirements-for-generators-vanaf-27-april-van-kracht-nieuwe-technische-eisen-aan-zonnepanelen-en-omvormers-handhaving-uitgesteld

Uiteraard zullen de meeste fabrikanten al langer op de hoogte zijn, dat de wet er aan zit te komen, en dus zullen de meeste omvormers en aanverwante apparaten voldoen, of snel aan te passen zijn.

RUB
Ik vraag me ook af wat de sanctie is als je niets aanmeld.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
Naar aanleiding van de posts over het monteren van fans onder solaredge omvormers eens gaan kijken hoe warm mijn SE3000Hd-wave wordt. Vanmiddag werd 43.2 graden aangegeven op de omvormer. Echter logt deze niets naar pvoutput? Op pvoutput staan alleen streepjes - is dit een verkeerde instelling?

Edit: ook voltage ontbreekt in pvoutput

[ Voor 6% gewijzigd door Michiel193 op 23-04-2019 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 20:05
Michiel193 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:07:
Naar aanleiding van de posts over het monteren van fans onder solaredge omvormers eens gaan kijken hoe warm mijn SE3000Hd-wave wordt. Vanmiddag werd 43.2 graden aangegeven op de omvormer. Echter logt deze niets naar pvoutput? Op pvoutput staan alleen streepjes - is dit een verkeerde instelling?

Edit: ook voltage ontbreekt in pvoutput
PVOutput:
The SolarEdge temperature and voltage download is a donation feature.

The documentation has been updated for clarification -
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-solaredge

Maar let wel op, als je naar 5-minuten overgaat dan is PVOutput niet meer aan het eind van de dag gelijk met de SolaEdge app of portal! Dat je het weet.

PS: wat is je PVOutput link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 22:50
Rouske schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:19:
[...]

PVOutput:
The SolarEdge temperature and voltage download is a donation feature.

The documentation has been updated for clarification -
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-solaredge

Maar let wel op, als je naar 5-minuten overgaat dan is PVOutput niet meer aan het eind van de dag gelijk met de SolaEdge app of portal! Dat je het weet.

PS: wat is je PVOutput link?
Thnx, dacht inderdaad al zoiets, zal de temperatuur eens in de gaten houden op de omvormer alvorens te doneren.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=67734

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 20:05
Michiel193 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:05:
[...]

Thnx, dacht inderdaad al zoiets, zal de temperatuur eens in de gaten houden op de omvormer alvorens te doneren.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=67734
Wat je ook kan doen is de 5-minuten data opvragen van bepaalde dagen, bijv. je topdagen 5 Juli 2018 en 10 April 2019 en dan zien hoe hoog het toen was, maar ik denk dat het wel meevalt.

De SolarEdge data kan je opvragen met deze string:
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/[solaredge_site]/[inverter_serial]/data.csv?api_key=[solaredge_key]&startTime=2019-04-10%2000:00:00&endTime=2019-04-11%2000:00:00

Ik dacht dat het max 7 dagen per keer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 09:50
Vandaag niet op de 50 graden gezeten. Zal gezien de weersverwachting wel weer even wachten zijn of hij weer op 49,8 blijft hangen.

Ik zal eens proberen wat fans bij elkaar te sprokkelen om te kijken wat er met de grafiek gebeurd bij het in en uitschakelen van extra koeling.

https://i.imgur.com/ee0g7Xi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Horla schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:42:
[...]

Dat is toch uitgebreid in het nieuws/kranten/etc geweest tijdens de invoering van het prosumententarief. Link voor Vlaanderen:
https://www.vlaanderen.be...elden-bij-de-netbeheerder
Ik ben één van die paar tweakers uit Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
De tweede zin van mijn eerste reactie was dan ook "Hier in België" ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migjes
oke het schuurtje is af.

de oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%201%20klein.jpg

de buren hadden (laten doen betaald door woningbouw) de asbest platen laten vervangen.
dus ik kon ook (eindelijk) mijn gang gaan.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%202%20klein.jpg

golfclip's gebruikt.
voorbeeld (heb denk ik een ander merk);
https://solarstell.nl/producten/golfplaatdak-golfclip/
Afbeeldingslocatie: https://solarstell.nl/wp-content/uploads/2019/01/Batch-2-7.jpg
dit werkt zeer oke, zit lekker vast.

ik vond wel dat de stangen dan er hoog op het golfplaten dakje kwam te zitten.
geen probleem op een grote schuur, maar een klein dakje zo als ik heb was dat het hem niet echt.
dus gewoon een stuk van de beugels af gezaagd en nieuw gat geboord.
en met stukjes L profiel hoekjes gemaakt zodat de stangen horizontaal zitten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%203%20klein.jpg

panelen er op geschoven, en een steca 500 in de schuur.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%204%20klein.jpg

kosten, vrij weinig.
steca was al terug verdiend, en de panelen ook al.
het is 4x190Wp maar wel met 2x een probleem paneel er tussen.
ik gok minder als 100€ aan bevestiging spul (maar dat zat in een ander project verwerkt, dus gokje)
de TVT zal hard gaan denk ik, ondanks dat het noord met kleine hoek is.
noord is niet het grootste probleem van de set ben ik bang, maar de lage lokatie tussen de huizen zal wel veel schaduw geven.
maar ach 450kWh op een jaar het zal wel lukken denk ik dan, met 760Wp er op.
en dat is genoeg voor een TVT van 1 jaar.

het hangt allemaal wel een stukje op het dak van de buuf.
dus ben eigenlijk wel van plan om dat te vergoeden in natura.
de steca kan straks ook op de groep van de buren.
in de zomer bij de buren, want geen extra kWh meer nodig, en in de winter voor mijn huis dat vind ik nog wel lekker.
ik vind gewoon ondanks dat het niet mag, het gewoon moet kunnen.
regeltjes :w

mischien voor de toekomst nog eens een afdakje maken bij de schuur, maar dan wel iets met glas-glas panelen of zo.
zodat het nog een beetje licht blijft er onder.
mischien zoiets:
https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
die zouden er nog 6x kunnen passen en dan een 2x mpp omvormer of zo iets.
ach toekomst, wie weet wat ik tegen kom. ;)
thanks.
best irritant zo een steca500, je ziet helemaal geen kl... of/en hoeveel hij nu doet.
dat ben ik niet meer gewend. ;)
heb nog wel wat meet apparatuur liggen dus daar maar eens iets mee verzinnen zodat ik iets kan loggen.
een groenlampje is goed, maar geeft niet een lekkere voeldoening verder.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:00:
oke het schuurtje is af.
[...]
kosten, vrij weinig.
steca was al terug verdiend, en de panelen ook al.
het is 4x190Wp maar wel met 2x een probleem paneel er tussen.
ik gok minder als 100€ aan bevestiging spul (maar dat zat in een ander project verwerkt, dus gokje)
de TVT zal hard gaan denk ik, ondanks dat het noord met kleine hoek is.
noord is niet het grootste probleem van de set ben ik bang, maar de lage lokatie tussen de huizen zal wel veel schaduw geven.
maar ach 450kWh op een jaar het zal wel lukken denk ik dan, met 760Wp er op.
en dat is genoeg voor een TVT van 1 jaar.
Heel mooi dat hergebruik van overschot materiaal.
het hangt allemaal wel een stukje op het dak van de buuf.
dus ben eigenlijk wel van plan om dat te vergoeden in natura.
Vergoeding in natura dat is toch meestal iets voor mannen? :D >:) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
de steca kan straks ook op de groep van de buren.
in de zomer bij de buren, want geen extra kWh meer nodig, en in de winter voor mijn huis dat vind ik nog wel lekker.
ik vind gewoon ondanks dat het niet mag, het gewoon moet kunnen.
regeltjes :w
oh je bedoeld het toch anders, sorry ik kwam niet meer bij...
mischien voor de toekomst nog eens een afdakje maken bij de schuur, maar dan wel iets met glas-glas panelen of zo.
zodat het nog een beetje licht blijft er onder.
mischien zoiets:
https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
die zouden er nog 6x kunnen passen en dan een 2x mpp omvormer of zo iets.
ach toekomst, wie weet wat ik tegen kom. ;)
[...]
best irritant zo een steca500, je ziet helemaal geen kl... of/en hoeveel hij nu doet.
dat ben ik niet meer gewend. ;)
heb nog wel wat meet apparatuur liggen dus daar maar eens iets mee verzinnen zodat ik iets kan loggen.
een groenlampje is goed, maar geeft niet een lekkere voeldoening verder.
zeker met de voeldoening... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Goed gebruik van dit dakje en ik kijk uit naar de luifel, mooi voorbeeld om naar uit te kijken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 13:33
Gewetensvraag,

Ik heb 5 Trina 300 WP panelen (=1500WP ;) ) aan een GoodWe hangen die maximaal 1300WP kan verwerken. (GW1000-NS)

Wat zouden jullie doen? GoodWe verkopen en een "grotere" omvormer kopen die wel de volle 1500 WP aan kan?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Speedfightserv schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:05:
Gewetensvraag,

Ik heb 5 Trina 300 WP panelen (=1500WP ;) ) aan een GoodWe hangen die maximaal 1300WP kan verwerken. (GW1000-NS)

Wat zouden jullie doen? GoodWe verkopen en een "grotere" omvormer kopen die wel de volle 1500 WP aan kan?
Top je af? Ga je het prijsverschil ooit terug verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Speedfightserv ik zou lekker genieten van een omvormer die goed benut wordt :)
Hooguit bij een uitbreiding de boel herverdelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 13:33
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:11:
[...]

Top je af? Ga je het prijsverschil ooit terug verdienen?
Nog niet, ik zie het wel steeds meer oplopen. Weet wel dat hij tussen 11:30 tot 16:00 (zoals 21 april) rond de 1000W zit, als dat dan 14 a 1500 zou zijn een paar weken is het wel weer zonde, zou ik het terug verdienen?
Geen idee (ben bang van niet), die GoodWe is bijna 2 jaar oud, wat vang ik daar voor, 250?

T is gewoon een naar gevoel dat je WPtjes mis loop.. :9

@Proton_

Dit is onderdeel van de uitbreiding, :$ (pv virus)
Had 8 panelen op mijn platte dak, daar komen 8 nieuwe met een Solax omvormer.
Heb nu ook 5 extra panelen op mijn pannendak gelegd en de GoodWe daar aangehangen die eerst gebruikt werd voor het platte dak.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedfightserv op 24-04-2019 14:35 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Speedfightserv schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:19:
[...]

Nog niet, ik zie het wel steeds meer oplopen. Weet wel dat hij tussen 11:30 tot 16:00 (zoals 21 april) rond de 1000W zit, als dat dan 14 a 1500 zou zijn een paar weken is het wel weer zonde, zou ik het terug verdienen?
Geen idee (ben bang van niet), die GoodWe is bijna 2 jaar oud, wat vang ik daar voor, 250?

T is gewoon een naar gevoel dat je WPtjes mis loop.. :9

@Proton_

Dit is onderdeel van de uitbreiding, :$ (pv virus)
Had 8 panelen op mijn platte dak, daar komen 8 nieuwe met een Solax omvormer.
Heb nu ook 5 extra panelen op mijn pannendak gelegd en de GoodWe daar aangehangen die eerst gebruikt werd voor het platte dak.
Ik kocht mijn nieuwe 1500ns voor 200 op mp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@migjes
Hornbach in de buurt? https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB

Gebruik ik al een paar jaar om mijn 3 Steca's te meten/controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gewetensvraag,

Paneel eraf halen, of twee.... En op aps500 hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Gewetensvraag,

(Snip)
Heb hier bijna hetzelfde. 5*285 Watt jinko Maxim op goodwe 1000ns. Opbrengst is dikke prima, aftopping is minder dan 30kWh per jaar en alleen in mei tot en met augustus.
Ik zou het lekker laten hangen, de meeropbrengst van een 1500 is marginaal. 90% van de tijd doen panelen 70% of minder van STC vermogen. Lekker genieten van de stroom en mooi laten hangen.

Wil je hem toch vervangen dan wil ik hem wel ruilen voor mijn trannergy 1300 😄

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drielp schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:12:
@migjes
Hornbach in de buurt? https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB

Gebruik ik al een paar jaar om mijn 3 Steca's te meten/controleren.
Meet die wel 2 kanten uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Ja, die hoef je niet om te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja, ik gebruik hem ook. Heb wel idee dat hij iets teveel aangeeft. Want anders zijn die aps500 toch wel verrekte goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit: laat maar

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Kunnen deze meters direct en blind vermogen apart meten?
Ik heb een tijdje een soortgelijke meter van een ander fabrikaat gebruikt (moest wel omgebouwd worden) en was erg blij met de opbrengst van mijn Steca 500's. Totdat bleek dat deze meter schijnbaar vermogen mat en niet direct vermogen; de Steca 500's blijken veel blind vermogen te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waliewekko
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-01-2024
Al een poosje aan het meelezen en nu zover dat ik ook PV wil gaan plaatsen, op een stukje schuin dak en dakkapellen. Even een apart topic gestart over welke omvormer-oplossing icm welke panelen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1919892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:03
Ik kan hier weinig over vinden, dus misschien is het niet eens mogelijk maar de volgende vraag:

Als ik een oude partij zonnepanelen van mp wil kopen, hoe meet ik of hier nog een beetje leven in zit?
Of is dat alleen te meten als je hem bijv. een uur in de zon aan een logger hangt?

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Mielmania schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:06:
Ik kan hier weinig over vinden, dus misschien is het niet eens mogelijk maar de volgende vraag:

Als ik een oude partij zonnepanelen van mp wil kopen, hoe meet ik of hier nog een beetje leven in zit?
Of is dat alleen te meten als je hem bijv. een uur in de zon aan een logger hangt?
Achter op paneel staat de voc waarde in volt. Dat is de hoogste van de twee vermeldde waardes. Draai paneel in het licht en met multi meter zou je dat voltage op de twee kabels moeten meten. Kan best één of twee volt schelen maar dat geeft niet. Pas als het een derde deel van de waarde afwijkt is er een deel van het paneel kapot. Bijna alle panelen bestaan uit drie delen zeg maar heel simpel gesteld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Zijn er meer mensen hier die geen toegang hebben tot SEMS Portal van Goodwe? Ik zie dat de omvormer er wel mee verbonden is want de oranje LED brandt continu, maar bij een inlogpoging op de portal via app of browser krijg ik een fail-melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@Megalodon_67 Hier net zo, ze zullen wel een verstorinkje hebben

[ Voor 14% gewijzigd door Lardman op 25-04-2019 13:10 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Megalodon_67 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:29:
Zijn er meer mensen hier die geen toegang hebben tot SEMS Portal van Goodwe? Ik zie dat de omvormer er wel mee verbonden is want de oranje LED brandt continu, maar bij een inlogpoging op de portal via app of browser krijg ik een fail-melding.
Ik kom er ook niet in.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 17:10
Megalodon_67 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:29:
semsportal ligt er hier ook uit, wel wachtwoord en verificatiecode correct maar blijft een error geven met inloggen.
Update: up and running en de tussenliggende gegevens zijn allemaal netjes geregistreerd.

[ Voor 8% gewijzigd door pep_82 op 25-04-2019 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Zoals hier boven al vermeld, controleer de Voc (open klem spanning)
Als je een beetje in kunt schatten hoe zonnig het is, (stroom evenredig met licht inval), kan je ook de kortsluitstroom meten door gewoon het paneel met een ampere meter kort te sluiten.
Doe dit niet met meer dan één paneel tegelijk, anders krijg je vlambogen.

Je kunt eventueel met een bekend goed paneel binnen proberen wat een 1kW (halogeen)fotozon doet,
en dat vergelijken met onbekende panelen. Geeft een indruk, is geen officiële test natuurlijk, zelfs als je alle omstandigheden zoveel mogelijk het zelfde houdt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes

Voc meting of gesimuleerde Vmpp meting doen, zoals al verteld.

maar ook oppassen met 2de hands.
wat ze soms durven te vragen dan denk je "is er een sukkel die dat wil kopen voor zoveel geld."
op het moment koop je nieuw al 325Wp panelen voor 124€ ex BTW (de BTW kun je terug vragen met officiële BTW bon).
dat is 0,38€/Wp.
je hebt dan ook nog een paneel wat dan rond de 200Wp/m2 heeft ook.
reken je er dan nog bevestiging materiaal bij dan is het vaak gewoon weg goedkoper om voor nieuw te gaan. :-(

of je moet wel een heel goede deal vinden op marktplaats, maar meestal valt het tegen. ;)
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-09 18:34
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in zonnepanelen en heb de afgelopen dagen veel in dit draadje gelezen. Ik ben een stuk wijzer geworden maar ik twijfel nog of ik niet beter kan wachten totdat ze nog weer goedkoper zijn. Maar ja, zo gaat dat altijd, je kunt wachten tot je een ons weegt en maar blijven uitstellen.

En ik vroeg mij af, wat zouden de mensen doen die al veel zonnepanelen op het dak hebben liggen wanneer ze het allemaal overnieuw mochten doen met een budget van € 7000? Wachten totdat duidelijk is hoe de salderingsregeling gaat uitpakken of juist nu vast zo snel mogelijk investeren ook al is het dan waarschijnlijk wel pas twee maanden verder eer dat een en ander op het dak ligt?

Oh ja, ter inspiratie, ik kwam vandaag dit tegen op CNN:

https://edition.cnn.com/s...ai-desert-intl/index.html

Iedereen bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Fijn, mijn Samil SolarRiver 1600TL heeft een rood lampje branden met de melding Relay Failure.
Geeft een flatline sinds eind van de ochtend op mijn overzicht

Hangt er sinds november 2014, als het goed is zit er vijf jaar garantie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
hjs schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:23:
Fijn, mijn Samil SolarRiver 1600TL heeft een rood lampje branden met de melding Relay Failure.
Geeft een flatline sinds eind van de ochtend op mijn overzicht

Hangt er sinds november 2014, als het goed is zit er vijf jaar garantie op.
Vers relais in bakken en kijken wat er gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:27:
[...]

Vers relais in bakken en kijken wat er gebeurt?
Eerst maar de officiele weg, ik heb als het goed is vijf jaar garantie ;)
Overigens gaat dat zelf bakken wel iets boven mijn pet denk ik :o

[ Voor 11% gewijzigd door hjs op 25-04-2019 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
ptrv schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:40:
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in zonnepanelen en heb de afgelopen dagen veel in dit draadje gelezen. Ik ben een stuk wijzer geworden maar ik twijfel nog of ik niet beter kan wachten totdat ze nog weer goedkoper zijn. Maar ja, zo gaat dat altijd, je kunt wachten tot je een ons weegt en maar blijven uitstellen.

En ik vroeg mij af, wat zouden de mensen doen die al veel zonnepanelen op het dak hebben liggen wanneer ze het allemaal overnieuw mochten doen met een budget van € 7000? Wachten totdat duidelijk is hoe de salderingsregeling gaat uitpakken of juist nu vast zo snel mogelijk investeren ook al is het dan waarschijnlijk wel pas twee maanden verder eer dat een en ander op het dak ligt?

Ik zou het er zo snel mogelijk op leggen en direct beginnen met profiteren (en salderen). Er worden geen grootste verbeteringen verwacht op korte termijn AFAIK, het rendement van de panelen zal langzaam blijven stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
ptrv schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:40:

Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat :)

Ik heb 10 dagen geleden mijn capaciteit uitgebreid van 3640Wp naar 12090Wp voor EUR 0.72/Wp. Het hoeft geen 2 maanden te duren als je het goed voorbereid: besteld: 2019-04-11; in bedrijf 2019-04-15. Wel van te voren de elektricien besteld.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PentaClover schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:26:
[...]

Natuurlijk kan dat.

@ing_stripe die website waar je naar wijst is niet van mij.

Je moet in Domoticz een virtuele sensor aanmaken met als type Solar Radiation, de idx die deze sensor krijgt heb je nodig in het script.
Boven in staan een aantal definities, in de UpdateSunPowerURL moet je de idx aanpassen naar de waarde die je sensor in Domoticz gekregen heeft.
Bij StationID moet je het nummer invullen van het weerstation dat je wilt gebruiken.

Als je meer info van het weer station wilt loggen kan je extra virtuele sensoren aanmaken in Domoticz en
de ParseBuienRadarStationData en de UpdateDomoticz functies uit breiden.

Let ook even op welke port Domoticz bij jou draait, en pas ook het port nummer aan in de url.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
#################################################################################
# Imports of external libraries:
# urllib2 for http traffic
# json to parse the json text file retrieved from buienradar into a data structure.
#################################################################################
import urllib2
import json

# Definitions for data that can be different per user of this script
# StationID is the weather station, idx in each update url is the index of the
# virtual/dummy sensor in Domoticz. Scripts assumes it runs on the same host as the
# domoticz installation listening on port 888.
WeerinfoURL="https://json.buienradar.nl/"
UpdateSunPowerURL="http://localhost:888/json.htm?type=command&param=udevice&idx=94&nvalue=0&svalue="
StationIDToUse="6375"

# Function definitions that are used in the main program.
def BuienRadarJsonGetStationData (JsonWeerData, StationID):
   #Checking the keys we want to use are present in the data.
   #We expect a list of stations to be found in JsonWeerData['actual']['stationmeasurements']
   #So before accessing, first check if this is the case, otherwise buienradar has changed their interface.
   if "actual" in JsonWeerData:
      if "stationmeasurements" in JsonWeerData['actual']:
         StationList=JsonWeerData['actual']['stationmeasurements']
     for Station in StationList:
        if Station['stationid'].__str__() == StationID:
           return Station
      else:
     print("BuienRadar Interface Change or corrupt valid Json file received!")
     return None # or: raise
   else:
      print("BuienRadar Interface Change or corrupt valid Json file received!")
      return None # or: raise

def ParseBuienRadarStationData(StationData):
   #Get the relevant data from the station dictionary and create a dictionary to return.
   #For each key validate it exists before accessing it, when key does not exist, continue with the next.
   result = dict()
   if "sunpower" in StationData:
      result['SunPower'] = StationData['sunpower']
   else:
      print('No sunpower in Station data, BuienRadar Interface Change or corrupt valid Json file received!')
   return result

def UpdateDomoticz(Measurement):
   #Only call the update page if the respective data needed for it is present in the dictionary
   if "SunPower" in Measurement:
      SunUpdate=urllib2.urlopen(UpdateSunPowerURL+Measurement['SunPower'].__str__())
      try:
         SunUpdateResult=json.loads(SunUpdate.read())
     if SunUpdateResult['status'] != "OK":
            print("Error (status="+SunUpdateResult['status']+") occured while updating Domoticz database for Sunpower.")
      except ValueError as fout:
         print("Invalid json returned when updating Domoticz database for Sunpower.(Error="+fout+")")      

# Main Program

#Getting the Data From BuienRadar, log error in case we don't succeed in getting the page.
try:
   WeerDataPage=urllib2.urlopen(WeerinfoURL)
   WeerData=WeerDataPage.read()
except (urllib2.HTTPError, urllib2.URLError) as fout:
   print("Error: "+str(fout)+" URL: "+WeerinfoURL)
   WeerData=None

#Validating the Json and Getting the Data out of it.
if WeerData != None:
   try:
      JsonWeerData=json.loads(WeerData)
   except ValueError as fout:
      print("Invalid json file returned by Buienradar.(Error="+fout+")")
      JsonWeerData = None

if JsonWeerData != None:
   #Get the StationData out of all of the buienradar data for the station we want to use.
   StationData=BuienRadarJsonGetStationData(JsonWeerData, StationIDToUse)

# Parse the StationData, and use only the data we need.
   if StationData != None:
      StationResults=ParseBuienRadarStationData(StationData)

#Store the StationResults in our Domoticz, UpdateDomoticz function will check itself
      #for the presence or absense of data in the StationResults dictionary.
      UpdateDomoticz(StationResults)
Dank voor het delen van je script!!

Is dit een python2 of python3 script? Ik krijg de volgende fout als ik het script probeer te draaien

code:
1
2
3
4
  File "zonnestraling.py", line 29
    for Station in StationList:
                              ^
IndentationError: unindent does not match any outer indentation level

Is er wellicht iets mis gegaan met copy/pasten?

Dankjewel :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
cville schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:28:
[...]

Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat :)

Ik heb 10 dagen geleden mijn capaciteit uitgebreid van 3640Wp naar 12090Wp voor EUR 0.72/Wp. Het hoeft geen 2 maanden te duren als je het goed voorbereid: besteld: 2019-04-11; in bedrijf 2019-04-15. Wel van te voren de elektricien besteld.
Laten uitbreiden denk ik voor die prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:50:
[...]

Laten uitbreiden denk ik voor die prijs?
Je en nee: ik heb mijn oorspronkelijke zuid systeem verplaatst en op het vrijgekomen dak een nieuw oost-west systeem gebouwd. De kosten voor het nieuwe systeem zijn inclusief de EUR 80 kosten voor nieuwe tegeldragers en wat klemplaatjes voor het verhuizen van het oude systeem. Ik heb dus nu 2 compleet onafhankelijke systemen (zie mijn signature) en foto in mijn posting van een paar dagen geleden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@cville. Heb je zo'n enorm eigen verbruik dat je nu nog investeert in zoveel panelen, of heb je een groot vertrouwen in vadertje staat dat je na de salderingsregeling nog steeds leuk kan verdienen aan stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 21:56
Megalodon_67 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:55:
@cville. Heb je zo'n enorm eigen verbruik dat je nu nog investeert in zoveel panelen, of heb je een groot vertrouwen in vadertje staat dat je na de salderingsregeling nog steeds leuk kan verdienen aan stroom?
Er is juist rekening gehouden met wegvallen salderen, want met oost/west heb je de hoogste eigen verbruik.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33
Alleen wel jammer dat je eigen opwek vooral is terwijl je niet thuis bent. Hoewel dat in een gezinssituatie misschien nog meevalt :) .

Ik heb in de TS even in het kopje "kritiek" gekeken. Ik heb zo niets kunnen vinden over de milieubelasting/kosten van het afvoeren van panelen aan het einde van de levensduur. Dat wordt door sceptici nog wel eens als argument tegen panelen genoemd. Hoe zit dit precies?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bananenplant schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:25:
Alleen wel jammer dat je eigen opwek vooral is terwijl je niet thuis bent. Hoewel dat in een gezinssituatie misschien nog meevalt :) .

Ik heb in de TS even in het kopje "kritiek" gekeken. Ik heb zo niets kunnen vinden over de milieubelasting/kosten van het afvoeren van panelen aan het einde van de levensduur. Dat wordt door sceptici nog wel eens als argument tegen panelen genoemd. Hoe zit dit precies?
Vind eerst eens panelen die aan het einde van levensduur zijn.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bananenplant ik geef je een startpunt voor je zoektocht naar informatie:
http://www.pvcycle.org/netherlands/
tldr: 96% wordt gerecycled, gewoon inleveren in de milieustraat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
Er is nog al een groot verschil tussen technische en economische levensduur. Technisch doen die 10 jaar oude panelen het nog wel, als in het levert nog wel wat energie op, maar economisch gezien kan het t.o.v. nieuwe panelen niet uit om ze nog eens op een nieuwe locatie te gaan installeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:27:
[...]

Vind eerst eens panelen die aan het einde van levensduur zijn.......
:P

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.net/wp-content/uploads/2013/12/storm-zonnepanelen.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:30
Bananenplant schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:25:

De zonnepanelen die nu geproduceerd worden zijn voor een groot deel recyclebaar en dit wordt steeds beter. De kosten hiervan zijn wel nog wel redelijk hoog. Silicium, glas en aluminium kan gewoon worden hergebruikt.

Zoveel zonnepanelen worden er nog niet gerecycled dus die industrie is nog niet echt ontwikkeld. Dit gaat logischerwijs pas echt ontwikkelen op het moment dat er veel panelen worden afgedankt over X jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bananenplant schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:37:
@JeroenH Sinds een familielid brand heeft gehad door een wasmachine zetten we dat soort apparaten eigenlijk nooit meer aan als we niet thuis zijn :-( .
Dat is inderdaad een risico. Gelukkig zijn er bij ons vier van de zeven weekdagen mensen thuis, dus overdag wassen zullen we alsnog best vaak kunnen doen.

Het alternatief is een huisaccu, maar een paar kilo lithium-batterijen brengen ook zo hun brandrisico's met zich mee....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

JeroenH schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:39:
[...]

Dat is inderdaad een risico. Gelukkig zijn er bij ons vier van de zeven weekdagen mensen thuis, dus overdag wassen zullen we alsnog best vaak kunnen doen.

Het alternatief is een huisaccu, maar een paar kilo lithium-batterijen brengen ook zo hun brandrisico's met zich mee....
Er zijn wel ontwikkelingen op komst die brand in accu's vrijwel uitsluiten, de toekomst ziet er op dat vlak rooskleurig uit.

Een alternatief tot die tijd is om de thuisaccu aan een stevige schutting of een muurtje te hangen, buiten, vrij van je woning.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 00:14
@migjes
Prijzen blijven inderdaad maar zakken. Full-black (310Wp) kom ik al tegen voor €105,- excl. BTW..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenH schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:39:
[...]

Als er 4 van de 7 dagen mensen thuis zijn, zal het direct eigen verbruik per definitie al hoger zijn, dan wanneer er 2 van de 7 dagen mensen thuis zijn.

het voordeel van die batterijen is dat je ze niet perse in je huis hoeft te zetten....
migjes schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:44:
[...]
met de lage prijzen sta ik mij er steeds meer verbaast van te kijken dat er hier niet meer mensen zijn, die niet gewoon in flinke over productie gaan.
Plaatsgebrek?
325Wp (in 1,6x1m paneel) voor maar 124€ (en kan vast nog goedkoper) dat kun je gewoon nog steeds redelijk acceptabel TVTen zonder salderen.
en dit geld helemaal voor de zelf bouwers hier, het laten aanleggen is eigenlijk het duurste stukje wat het slechtste TVTed. ;)
Ja, dat is het grootste probleem: ik wil nog 14 panelen op de garage laten leggen, hopelijk aangesloten op onze oude omvormer. Maar dan moet je weer iemand vinden die het allemaal netjes kan aansluiten. Ik had al problemen om een bedrijf te vinden die die 10 extra panelen op ons grote dak wilde leggen, met een nieuwe omvormer en 12 "oude" panelen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 00:14
@Wailing_Banshee Voordat ik aan PV begon leek het ook allemaal ingewikkeld. Maar als je het in stapjes bekijkt, stelt het eigenlijk geen drol voor om zelf te leggen en aan te sluiten.

Dat geld overigens voor vrijwel alles wat je jezelf meester wil maken. Ga er over lezen, hak het in kleinere stukjes en je zult versteld staan hoe snel je het jezelf eigen maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:21:
[...] Yep. Mijn wasmachine maakt overuren sinds we kinderen hebben, maar die heeft een timer dus ik kan hem midden op de dag laten wassen. De droger gebruik ik zo weinig mogelijk maar 's winters ontkom ik er soms niet aan, maar daarvoor geldt hetzelfde. Als de situatie ervan komt dat het financieel echt interessant wordt om verbruik uit het net te vermijden, dan ga ik met ESP32-bordjes knutselen om mijn vriezer en misschien ook wel koelkast overdag wat dieper te laten koelen, en dan 's avonds nachts weer iets te laten opwarmen. Als de opwekdata uit mijn (SolarEdge) omvormer makkelijk toegankelijk is kan ik het misschien nog aan de zonne-instraling koppelen ook.

En als die situatie een tijdje bestaat zie ik best voor me dat er slim witgoed op de markt komt wat het tijdstip van verbruik kan verschuiven, aan de hand van informatie uit de slimme meter o.i.d.
Het topic over eigenverbruik verhogen wacht op je komst :+
Meer ideeën en misschien tegen die tijd ook wel de uitwerking van wat je wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
pas als je uitbetaald krijgt is het cach, maar dat doet bijna niemand hier, daarvoor moet je flink over produceren (en dan zijn het hier toch bijna allemaal mensen die dat niet durven.).
20 mei a.s. wordt er 4470Wp op ons dak gelegd, wat naar verwachting zo'n 3000kWh per jaar op gaat leveren. Een gedeelte van de installatie ligt ongunstig, vandaar de lage relatieve opbrengst.Maar dakpannen op NO leveren helemaal niets op, dus er toch voor gekozen om ook dat vlak vol te laten leggen. En nu heb ik dus nog 4 jaar extra om van de extra €-opbrengsten te genieten :)

Ons jaarverbruik over 2018 was 2000kWh.

Tot er zaken als een EV/warmtepomp/opgroeiende kinderen die een Playstation willen komen zit ik dus met een vrij riant jaarlijks overschot.

Ik moet maar eens Greenchoice bellen en vragen hoe ze daar mee om denken te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:52:
@Wailing_Banshee Voordat ik aan PV begon leek het ook allemaal ingewikkeld. Maar als je het in stapjes bekijkt, stelt het eigenlijk geen drol voor om zelf te leggen en aan te sluiten.

Dat geld overigens voor vrijwel alles wat je jezelf meester wil maken. Ga er over lezen, hak het in kleinere stukjes en je zult versteld staan hoe snel je het jezelf eigen maakt.
Wij doen veel zelf, maar dat gaan we niet zelf doen. Is gewoon geen optie.

Mogelijk nieuwe kabel trekken van het huis naar de garage (losstaand van het huis): check: zouden we zelf kunnen doen, zal grotendeels over de zolder lopen, dan via de muur naar beneden, de grond in, en dan bij de garage weer omhoog laten komen.
Kabel in de meterkast op eigen groep (groep is aanwezig, gewoon de huidige groep gebruiken, moet alleen mogelijk een nieuwe aardlek bij?)
Meterkast ophangen in de garage en aansluiten op die kabel.
Alle stroomkabels in de garage lopen nu al naar 1 centraal punt, dus dat zou makkelijk allemaal naar die nieuwe meterkast moeten kunnen gaan.
Controleren of de omvormer geschikt is voor een O/W systeem (documentatie is nauwelijks aanwezig en conflicterend)
Panelen aanschaffen (dat kan ik wel! geld uitgeven is niet moeilijk :p)
Panelen op het dak zien te krijgen (hopelijk heeft de buurman dan tijd?)
Panelen aankoppelen (dat zou moeten lukken).

En dan alles laten controleren door een vakman (want ik wil het risico op een onveilige situatie zo laag mogelijk houden).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

JeroenH schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:57:
[...]

20 mei a.s. wordt er 4470Wp op ons dak gelegd, wat naar verwachting zo'n 3000kWh per jaar op gaat leveren. Een gedeelte van de installatie ligt ongunstig, vandaar de lage relatieve opbrengst.Maar dakpannen op NO leveren helemaal niets op, dus er toch voor gekozen om ook dat vlak vol te laten leggen. En nu heb ik dus nog 4 jaar extra om van de extra €-opbrengsten te genieten :)

Ons jaarverbruik over 2018 was 2000kWh.

Tot er zaken als een EV/warmtepomp/opgroeiende kinderen die een Playstation willen komen zit ik dus met een vrij riant jaarlijks overschot.

Ik moet maar eens Greenchoice bellen en vragen hoe ze daar mee om denken te gaan :)
Ik heb zo'n 9.000kWh overschot, dat gaat tegen €0,11 per kWh bij GreenChoice.
Het is alleen de kunst om niet boven de 10.000kWh te komen, dan zakt het geheel naar €0,07 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Paar nieuwe kabeltjes eraan en ze doen het nog prima haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 12:55
Noord27 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:47:
@migjes
Prijzen blijven inderdaad maar zakken. Full-black (310Wp) kom ik al tegen voor €105,- excl. BTW..
Waar? :> Ik ben aan het onderzoeken hoeveel/welke ik op mijn dak van de garage kan plaatsen. 10 meter lang en ik gok 3/3/5 meter dakbreedte op een 1 fase aansluiting met Ferraris meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
met de lage prijzen sta ik mij er steeds meer verbaast van te kijken dat er hier niet meer mensen zijn, die niet gewoon in flinke over productie gaan.
325Wp (in 1,6x1m paneel) voor maar 124€ (en kan vast nog goedkoper) dat kun je gewoon nog steeds redelijk acceptabel TVTen zonder salderen.
en dit geld helemaal voor de zelf bouwers hier, het laten aanleggen is eigenlijk het duurste stukje wat het slechtste TVTed. ;)
Ik heb alleen m'n garage gebruikt voor slechts 6 panelen en zou m'n huis nog kunnen doen, maar ik begin er niet aan omdat ik met 6 panelen al genoeg heb om mijn eigen verbruik te compenseren. Overproductie leidt tot aanzienlijk grotere terugverdientijd, daar heb ik helemaal geen zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Megalodon_67 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:50:
[...]

Ik heb alleen m'n garage gebruikt voor slechts 6 panelen en zou m'n huis nog kunnen doen, maar ik begin er niet aan omdat ik met 6 panelen al genoeg heb om mijn eigen verbruik te compenseren. Overproductie leidt tot aanzienlijk grotere terugverdientijd, daar heb ik helemaal geen zin in.
Ik neem aan dat je zonnepanelen hebt om je energierekening richting de nul te krijgen?

Dan is overproductie nu en straks het antwoord om na 2023 nog steeds op nul uit te komen.

Ik heb al 7300Wp liggen, maar als ik nog meer dak had, dan zou ik het helemaal vol gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:50:
[...]

lol dat zou ik toch maar eens goed gaan berekenen. ;)

de techneuten hier hebben dat allang gezien dat onderdimensioneren gewoon kan.
(of je hebt wel heel erg goedkoop/slecht spul gekocht)
dus maak daar gebruik van.

met de huidige prijzen voor 105€ voor 300Wp (of iets anders als je dat wil)
kom je op een ruim onder de >0,50€/Wp (inc alle kleine bij zaken) uit als je zelf legt.
(dus nog 6x parallel op je huidige omvormer als mogenlijk.)

en dan kun je ook nog een vergoeding krijgen van tussen de 0,08 - 0,11€/kWh.
dan kan het gewoon uit als je dat wil. ;)
het is dat het er niet beter van word, maar ook zeker niet veel slechter.

(als ik het goed heb, is het allemaal nog erg nieuw bij jouw.
ik heb al zoveel terug verdiend dat ik al veel meer mogenlijkheden heb als jij.
dus mischien nog even een paar jaar wachten voor jouw situatie en dan lekker uit breiden. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 26-04-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@GioStyle @migjes. Ik verwacht nu al een paar honderd kWh overproductie met mijn 6 paneels-kabouterinstallatie. Stel ik leg op het oost-west dak van mijn huis 2 x 8 panelen erbij, puur voor de overproductie dus en ik ga uit van 64 ct/Wp kosten die ik kwijt was voor m'n huidige installatie (incl. btw teruggave). Rekenvoorbeeld:

16 x 325 Wp = 5.200 Wp x 0,70 (want ligt niet op zuid) = 3.640 kWh opbrengst per jaar.
Kosten (weer zelf aanleggen) 5.200 x 0,64 ct/Wp = € 3.328.

Stel ik krijg 11 ct. per kWh (dan zal ik weg moeten bij EnergieDirect, want die geven maar 6 ct.), dan ben ik meer dan 8 jaar bezig om die installatie terug te verdienen. Voor jullie wellicht acceptabel, voor mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Megalodon_67 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:27:
@GioStyle @migjes. Ik verwacht nu al een paar honderd kWh overproductie met mijn 6 paneels-kabouterinstallatie. Stel ik leg op het oost-west dak van mijn huis 2 x 8 panelen erbij, puur voor de overproductie dus en ik ga uit van 64 ct/Wp kosten die ik kwijt was voor m'n huidige installatie (incl. btw teruggave). Rekenvoorbeeld:

16 x 325 Wp = 5.200 Wp x 0,70 (want ligt niet op zuid) = 3.640 kWh opbrengst per jaar.
Kosten (weer zelf aanleggen) 5.200 x 0,64 ct/Wp = € 3.328.

Stel ik krijg 11 ct. per kWh (dan zal ik weg moeten bij EnergieDirect, want die geven maar 6 ct.), dan ben ik meer dan 8 jaar bezig om die installatie terug te verdienen. Voor jullie wellicht acceptabel, voor mij niet.
Wel opties als je een EV koopt of als je een Warmtepomp neemt en je stroomverbruik flinkt toeneemt. (en gas en brandstof verbruik afneemt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Megalodon_67
en hoe kom je uit als je nu:
6x ???Wp gaat leggen en dit gewoon parallel op je huidige omvormer aansluit?
(onderdimensioneren hoeft geen probleem te zijn.
en zeker niet als je kunt mixen in verschillende richtingen.)
dan kan het vast wel redelijk uit. ;)

(ik vind de deal van energiedirect van 6ct wel oke.
je moet namenlijk verder kijken als je neus lang is.
leuk hoor als je 11ct kunt krijgen maar als je daar door een vast recht hebt van 100€ meer betaal je hem weer zelf.
maar er is ook nog nuon/essent en nog een 150 andere leveranciers die allemaal het weer ietsjes anders doen. check ze allemaal wat het best is voor jouw situatie. ;) )

(je moet ook nog rekening houden dat als het salderen wegvalt.
dan valt ook de koppeling weg tussen gebruik en levering.
hoe dat gaat uitvallen dat weten we nog niet, maar dit kan wel eens vreemde effecten hebben die we nog niet kunnen overzien. ;) )

edit:
mijn oost-west scoort trouwens 0,85+ op het moment geen 0,70. >:)
en dan heb ik nog schaduw van kerk op oost en bomen op west ook. ;)
(ik tik op dit moment zelfs de 0,89 aan, maar ik vermoed dat dit nog wel gaat zakken.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 26-04-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@migjes. Mijn huidige omvormer is al behoorlijk onder-gedimensioneerd, een Goodwe GW1500-NS op een 1,95 kWp installatie op zuid, dat garagedak ligt vol en op noord ga ik zeker niks leggen. Dat verhaal van die gunstige terugleverprijs tegenover de hogere vastrechten was mij al bekend, ik was het die hier onlangs nog mijn tarieven postte van EnergieDirect. Dat maakt mijn argumentatie in dit verhaal overigens alleen maar sterker. Ik heb het idee dat velen hier niet alleen maar zakelijk kijken naar hun PV-installatie, maar het ook deels als hobby zien. Ik zeg niet dat ik nooit zal uitbreiden, maar dan zal mijn stroomverbruik flink moeten stijgen en anders blijft het fijn bij die 6 paneeltjes die ik binnen 4 jaar heb terugverdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Megalodon_67
1,95kWp op een Goodwe GW1500-NS dat is nog geen onder dimensioneren, dat is een afrondings-verschilletje ;)

die omvormer kan gerust een 2x10x 325Wp aan als het echt moet. >:)
zeker als je het met meerdere richtingen doet. (zoals oost-west of andere varianten)
(dit word wel flink aftoppen, maar dat is veel minder erg als veel mensen denken.)

als dan in 2023 het gebruik en levering los gekoppeld gaan worden.
(gebruik betalen aan leverancier, levering word betaald door belastingdienst ;) )
dan kan die situatie toch anders zijn als je nu denkt.
helaas is dit nog een beetje koffiedik kijken, er is nog te veel onduidelijk.

(dat jij dit nu nog niet wil doen begrijp ik ook wel.
het is allemaal nog erg vers, verdien eerst maar eens wat terug.
zal snel zat gaan denk ik dan. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@Rol-Co

Is het nog gelukt met je Growatt stick?

Ik heb nu hier een WiFi stick in gebruik en ik kan de voltages/amperages van string 1 en 2 in een grafiek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:41
graag verder op Datalogging: PV systemen

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 27-04-2019 12:33 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 15:47
Freakie1NL schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:54:
Salderingsregeling verlengd tot 2023; https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023

Blij dat ik gisteren mijn datum voor installatie heb kunnen afspreken. Bij de schouw bleek dat er nog 2 meer geplaatst konden worden, dit gaan ze dan ook doen. In totaal plaatsen ze over circa 2 weken 12 panelen van 310 wattpiek. Zelf gebruiken we 2800 kWh per jaar gemiddeld, dus doel is in ieder geval zolang de salderingsregeling er nog is om elk jaar 0 aan stroom te gaan betalen. Dan heb ik hopelijk mijn panelen geheel terugverdiend tegen de tijd dat de salderingsregeling echt stopt.

Zijn er hier mensen die hun terugverdiend tijd nog bijhouden in een modelletje?
Ik heb de panelen er nu 2,5 maand op liggen (70 dagen) en bekijk daarom periodiek de TVT. Op basis van de aanschafprijs minus de btw teruggave kan ik zien op welke datum ik de installatie heb terugverdiend. Hierbij hou ik rekening met mijn huidige (geschatte) jaarverbruik waar ik 0,226 euro op terugverdien en het overschot waar ik 0,11 euro op terugverdien. Op basis van de gemiddelde opbrengst van de afgelopen 70 dagen reken ik 365 dagen vooruit. Ik kom dan op een TVT van 4,36 jaar. Ofwel op dit moment gerekend heb ik de installatie op 25 juni 2023 terugverdiend :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-09 16:28
Ik wil mijn pv uitbreiden met 20 panelen, 20 x 275 wp. 5500wp totaal dus. is het dan slim om de omvormer te kopen die 6000wp aan kan of 5000? Huidige installatie is 4000 wp met 4200 wp omvormer.
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw