Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.771 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Rol-Co schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:29:
Vraagje voor de personen met een growatt die 2 mppt hebben, ik zie af en toe grafiekjes voorbij komen met het vermogen of voltage per string, nu hebben we de app en daar geeft hij wel pv1 en pv2 aan en het wattage maar geen grafiekjes. Is dat alleen op de website? Of toch ook wel in de app en kunnen we het niet vinden.
Wat je in de app kan zien weet ik niet maar als je inlogt op server.growatt.com dan kan je op het tabblad "opstelling" klikken en dan op "lijst met apparaten" klikken, dan op omvormer klikken en dan dubbel klikken op jou omvormer (meestal is er maar 1), dan zie je een boel data dat kan je amper geloven,
Bovendien kan de data exporteren naar een spreadsheet zoals excell en je kan heel veel grafieken maken met deze data!
Oja je kan leuke grafieken bekijken als je inlogt op server.growatt.com en dan klikken op opstelling, en dan aan de linkerkant op je omvormer (code vfg43788655hbb b.v.) dan klapt er een menu uit en klik dan op de onderste waarde dan kan je grafieken zien over spanning, voltage en vermogen.
Kom je er niet uit reply dan

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Chielos schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:33:
[...]

Ik lees dat 2 verschillende connectoren aan elkaar gehangen worden. Hoe kan je dat doen dan? MC4 is toch overal hetzelfde? Of prikt iemand een mc4 aan een sunclix..
Mc4 is de naam die Stäubli de fabrikant eraan gegeven heeft. Deze naam is niet gepatenteerd. Er zijn klonen die ook mc4 naam gebruiken maar andere maten hebben.

NEC 82
De oplossing op lange termijn is een productnorm, waar vanuit de NEN-commissie (NEC 82) aan wordt gewerkt. Die norm legt dan alle details vast waaraan de connector moet voldoen. En dan moet het mogelijk zijn om risicoloos verschillende merken connectoren door elkaar te gebruiken. Maar zo ver is het nog lang niet. We kunnen het ons voorstellen dat de schrik er bij installateurs goed in zit. Dan maar de fabrieksconnector van de buitenste panelen afknippen en er een andere connector op zetten? “Dat is in mijn ogen een veilige en praktische ‘oplossing' , of de levenrancier /fabrikant van de panelen levert voldoende connectoren mee.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
teacher schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:55:
Vandaag was ik bij vrienden op bezoek..

" ja teacher, kan jij eens kijken naar onze panelen? Want de site waar we konden kijken of ze het doen doet het niet meer"

- Welke omvormer hebben jullie?

"micro omvormers"

Eens kijken naar het kastje. Er staat "egate" op... Dus....

Involar. De kans is dus groot dat de omvormers al niet meer fatsoenlijk werken. En die involar site is niet te benaderen. Nu heb ik al een beetje gegoogled en hier gezocht, maar echt verder kom ik niet. Wie kan mij een zet in de goede richting geven?

- valt die egate nog te benaderen / uit te lezen op een eenvoudige manier?
- kan ik op een andere manier checken of de omvormers nog werken?

Alternatief is alles omzetten naar solaredge, maar echt vermogend zijn ze helaas niet.
Deze optie wellicht
https://github.com/m4rtinvdbij/involar2pvoutput

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Flanky schreef op zondag 21 april 2019 @ 00:11:
[...]

Wat je in de app kan zien weet ik niet maar als je inlogt op server.growatt.com dan kan je op het tabblad "opstelling" klikken en dan op "lijst met apparaten" klikken, dan op omvormer klikken en dan dubbel klikken op jou omvormer (meestal is er maar 1), dan zie je een boel data dat kan je amper geloven,
Bovendien kan de data exporteren naar een spreadsheet zoals excell en je kan heel veel grafieken maken met deze data!
Oja je kan leuke grafieken bekijken als je inlogt op server.growatt.com en dan klikken op opstelling, en dan aan de linkerkant op je omvormer (code vfg43788655hbb b.v.) dan klapt er een menu uit en klik dan op de onderste waarde dan kan je grafieken zien over spanning, voltage en vermogen.
Toch wel interessant. Ik heb twee Growatt omvormers en eigenlijk bewust geen WiFi/lan adapters erbij gekocht, want de data wordt buitenhuis bewaard.

Misschien toch maar overwegen om voor die €13/14 te kijken naar die data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Flanky schreef op zondag 21 april 2019 @ 00:11:
[...]

Lijkt redelijk het zelfde als de app, echter heb ik hier op het forum een screen voorbij zien komen waar pv1 en pv2 in 1 grafiek zaten bij de growatt, die optie zoek ik eigenlijk. De gegevens van alles heb ik wel gezien over voltages, vermogen enz
Maar misschien had iemand hem zelf gemaakt of zo, al leek dat niet...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:50:
[...]

Toch wel interessant. Ik heb twee Growatt omvormers en eigenlijk bewust geen WiFi/lan adapters erbij gekocht, want de data wordt buitenhuis bewaard.

Misschien toch maar overwegen om voor die €13/14 te kijken naar die data.
Wifi stickje zat er standaard bij met de gekochte 5kW. Let wel op dat je de goede koopt, je hebt er ook 1 voor alleen een lokaal displaytje shine vision of shine lan, je hebt shine wifi nodig.

https://www.4blue.nl/medi...g_Growatt_ShineWiFI_1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:01:
[...]

Wifi stickje zat er standaard bij met de gekochte 5kW. Let wel op dat je de goede koopt, je hebt er ook 1 voor alleen een lokaal displaytje shine vision of shine lan, je hebt shine wifi nodig.

https://www.4blue.nl/medi...g_Growatt_ShineWiFI_1.pdf
Ik zie dat er ook al een opvolger is: Shine WiFi-S. Kost maar €3. Kan nooit goed zijn. :+

http://www.zonionshop.nl/nl_NL/p/Growatt-Shine-WiFi-S/89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

@habbekrats Ik als zelfbouw installateur vind hem ook wel spannend. Sf panelen met een standaard MC4 (wss chinees) op dak.
Toch maar een controle over een paar weekjes doen?

Het zal vaak wel snel mis gaan. In de eerste maanden en niet na een paar jaar denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chielos schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:21:
@habbekrats Ik als zelfbouw installateur vind hem ook wel spannend. Sf panelen met een standaard MC4 (wss chinees) op dak.

Het zal vaak wel snel mis gaan. In de eerste maanden en niet na een paar jaar denk ik zo?
Sf hoef je niet te kijken, slechts 2A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

6A dus (y connector van 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja waar meerdere panelen op zitten zou je kunnen checken, vooral bij de omvormer dus, heb je daar de bijgeleverde stekkertjes gebruikt.

Sf en 5,5A paneeltjes hier, dus ook geen wilde amperages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Chielos schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:21:

Eerlijk gezegd zou ik niet eens weten welk merk mijn SF panelen zijn verbonden naar de omvormer. Zijn wel met een MC4 tang aangeknepen. Dat ding heb ik nog even bekeken voor die weer bij de monteur de kist inging.
Ik weet niet of de Omnik de MC4 connectors in de doos erbij had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die had ik hier M4RTiN in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" idd gevonden. Ik dacht aan een pi met nodejs, maar die vrienden zijn daar echt niet bekend mee.

Als dit de enige oplossing is, gaan we hem onderzoeken. Mijn snelle alternatief is een din rail tellertje, of zo'n Ali ding met display.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ik doe sinds gisteren, op 4 panelen na, eindelijke goed mee met de opbrengsten. Gisteren met een collega de resterende 20 panelen het dak op gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jp8cyoxIAoqGqcxqyTVtLSqx/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0t4Rpy34nzKsdtXtdPnzbQNM/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a3xIhEnfWmwjaFVGk7UjHfYT/medium.jpg

De onderste 4 zijn nog even niet aangesloten helaas, kwam wat zwarte draad te kort, iets teveel overlengte gehouden voor de voorkant van het huis.

Ook de kabels worden nog beter weg gewerkt komende week in een stuk Hozelock vijverslang.

En ja, de duif bovenop de nok heeft de eerste 4 geplaatste panelen al mooi vol gescheten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TriLithium
Alsof ze het erop gemunt hebben.
Mooi paneeltje. ;)
Log je ook nog stringspanningen en vermogen apart?

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2019 11:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

AUijtdehaag schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:22:
@TriLithium
Alsof ze het erop gemunt hebben.
Mooi paneeltje. ;)
Log je ook nog stringspanningen en vermogen apart?
Die duif heeft me al zo vaak wakker gemaakt, kan hem wel in de pan hebben eigenlijk. ;)

KURO 325, erg blij mee eigenlijk.

Log nog niet apart op PV output, wel in mijn grafana logging. PV output moet ik nog even mee bezig. Nog uitzoeken welke waardes in op welke plek van de API moet gaan schrijven, tips?

https://snapshot.raintank...32qC0AtOSI3iX5f5APGDzpuCv

[ Voor 7% gewijzigd door TriLithium op 21-04-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:41
Het weer voor volgende week ziet er niet goed uit, net nu de afspraak gepland stond voor zonnepanelen. Kijk er al zo lang naar uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TriLithium schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:32:
[...]
Log nog niet apart op PV output, wel in mijn grafana logging. PV output moet ik nog even mee bezig. Nog uitzoeken welke waardes in op welke plek van de API moet gaan schrijven, tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CjzeTIP64N9adtDpPnrHB9us/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/otXcbn5mwc4xLh3m0cDUCVcb/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tu2cWRDNz0mzeQSrj3lorDnF/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UauYBIPNuwiTsQ6Yyauttzwp/thumb.jpg

@TriLithium
Je logt via node-red en modbus tcp/ip?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:36:
Het weer voor volgende week ziet er niet goed uit, net nu de afspraak gepland stond voor zonnepanelen. Kijk er al zo lang naar uit :P
Met dit weer wil je ook niet het dak op... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Dat zijn geen tips meer, dat is een walk through. Wel met extended data zie ik dus wel, naja kan er nu wel vanaf met de kWh die binnen lopen :D

Log met Modbus TCP via OpenHAB naar influxDB

[ Voor 3% gewijzigd door TriLithium op 21-04-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:41
AUijtdehaag schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:38:
[...]

Maja, met regen gaan ze helemaal niks doen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

AUijtdehaag schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:38:
[...]

Het was heerlijk op het dak gisteren, briesje erbij, niks mis mee. Zal vandaag wel iets anders zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

TriLithium schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:09:
Ik doe sinds gisteren, op 4 panelen na, eindelijke goed mee met de opbrengsten. Gisteren met een collega de resterende 20 panelen het dak op gekregen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste 4 zijn nog even niet aangesloten helaas, kwam wat zwarte draad te kort, iets teveel overlengte gehouden voor de voorkant van het huis.

Ook de kabels worden nog beter weg gewerkt komende week in een stuk Hozelock vijverslang.

En ja, de duif bovenop de nok heeft de eerste 4 geplaatste panelen al mooi vol gescheten.
Mooi panelen!!
Misschien gekke vraag maar waarom liggen de panelen niet tegen elkaar aan? bewust voor gekozen?
en de rails ligt op de bijna boven kant en bijna onderkant zo wordt het paneel minder ondersteund dan dat je ze iets naar elkaar doet ( de rails ) of kwam dat niet uit?

Verder topspul die Panasonics :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

ApC_IcE schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:47:
[...]

Mooi panelen!!
Misschien gekke vraag maar waarom liggen de panelen niet tegen elkaar aan? bewust voor gekozen?
en de rails ligt op de bijna boven kant en bijna onderkant zo wordt het paneel minder ondersteund dan dat je ze iets naar elkaar doet ( de rails ) of kwam dat niet uit?

Verder topspul die Panasonics :9
Het korte antwoord is inderdaad, kwam beroerd uit, zeker de achterkant. Heb me daar kapot op lopen puzzelen wat mooi uit zou komen. Irritante pijpjes zullen we maar zeggen.
Voorkant had het anders gekunt met de grote vlakke ruimte, maar dit is binnen de grenzen. Op het randje maar binnen de grenzen.
De ruimte er tussenin is daardoor inderdaad bewust, is 60mm. Vond het dan ook wel weer mooi om het achter en voor gelijk te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ventilatie is alleen maar goed :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:13:
Ventilatie is alleen maar goed :)
Pesiessss ook mijn gedachte.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie nog lege dakvlakken...
Teveel ventilatie is ook zonde :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

AUijtdehaag schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:56:
Ik zie nog lege dakvlakken...
Teveel ventilatie is ook zonde :+ ;)
Ik hoef geen mondriaan op ons dak :D Mooi zat zo, koste al genoeg geld en moeite 8)7

Maar de extra PVOutput is ook in actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 20:36
Ik heb een tuin overkapping (4 bij 3). Er liggen ook al 2 AC groepen naar toe, dus ja waarom niet wat panelen op dat platte dak :)
Ik zit nu te kijken naar omvormers, maar ik vraag me af of ip65 voldoende protectie biedt als ik deze in de overkapping monteer. De omvormer zal niet nat worden door de regen verwacht ik, maar wel door de relatief hoge luchtvochtheid buiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Candidaten tot nu toe:
aeg as-1500 (ip65)
solax x1 mini 1.5. (ip65)

Ter info: daarop komt dan waarschijnlijk 4 Canadian Solar 325MS HiDM panelen, (15 graden invalshoek, 100% zuiden)

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 21-04-2019 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
savale schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:35:
Ik heb een tuin overkapping (4 bij 3). Er liggen ook al 2 AC groepen naar toe, dus ja waarom niet wat panelen op dat platte dak :)
Ik zit nu te kijken naar omvormers, maar ik vraag me af of ip65 voldoende protectie biedt als ik deze in de overkapping monteer. De omvormer zal niet nat worden door de regen verwacht ik, maar wel door de relatief hoge luchtvochtheid buiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Candidaten tot nu toe:
aeg as-1500 (ip65)

Ter info: daarop komt dan waarschijnlijk 4 Canadian Solar 325MS HiDM panelen, (15 graden invalshoek, 100% zuiden)
IP65 is zat voor een onder een afdak hangende omvormer. Groter gevaar bij een volledig gesloten omvormer is condensatie. Soms kun je dan beter een druipwaterdichte hebben. Ander vervelend probleem is torren en ander kruipend gespuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
habbekrats schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:52:
[...]

IP65 is zat voor een onder een afdak hangende omvormer. Groter gevaar bij een volledig gesloten omvormer is condensatie. Soms kun je dan beter een druipwaterdichte hebben. Ander vervelend probleem is torren en ander kruipend gespuis.
Oja, ip65 is natuurlijk ook wel "beestjes" proof. Dat over het condenseren is natuurlijk ook weer zo. Ga ik dus gewoon voor een ip65 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 22:08
Allen, ik ben op zoek naar de beste optie om zonnepanelen op mijn garage te leggen. Ik heb hier al zonnepanelen voor liggen (ca 250w, 165 bij 1 meter) die ik daarvoor wil gebruiken, alleen ben ik nog op zoek naar de beste manier om die te plaatsen en naar en bijpassende omvormer. Ik kan hierbij wel wat hulp gebruiken, dus graag jullie mening en advies.

Situatie: Garage met plat dak van ca 3m hoog, 5m breed en 8 meter lang. De garage staat in bebouwd gebied windgebied 3 (binnenland). Het dak bestaat uit een betonnen draagconstructie met meer dan genoeg draagvermogen met harde isolatie en een (in goede staat) epdm dakbedekking zonder grind. Ik zou mijn zonnepanelen graag richten richting het zuid oosten, dit ivm de opbrengst gedurende de dag enigszins te spreiden icm de panelen op mijn huis en ivm de eventuele schaduw van het zelfde huis aan het eind van de dag in de wintermaanden.

Wat is het beste oplossing om 8 tot 12 panelen kwijt te kunnen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r8sSyskgxobBz32pvSDyDTM2/full.jpg

En welke omvormer past hierbij (3 fases beschikbaar, maar waarschijnlijk niet nodig). Lichte voorkeur voor een SMA (dat past goed bij die van het huis), meer voorkeur voor een omvormer met een goede prijs kwaliteit verhouding, uitleesbaar/logging is een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Dat onderste op je tekening is het huis? Ik zou vooral ook even kijken hoe je zit met schaduw. Een hoek van 30 graden is misschien het meest ideaal in een vrij gebied, maar het nadeel is dan dat je een flinke tussenafstand moet hebben tussen de panelen.
Als de zon laag staat en ze liggen toch in de schaduw door andere huizen, kun je beter zorgen dat je meer panelen kwijt kunt door ze bijvoorbeeld in een hoek van 20 of zelfs 15 graden te leggen.
Bij 15 graden heb je veel minder ruimte tussen je panelen nodig. dus kun je er meer kwijt.

Eerst kijken wat je verwachte opbrengst wordt dan wordt met alle verliezen meegerekend en dan pas kijken naar een passende omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 22:08
Dat is inderdaad het plan, eerst een opstelling bepalen en daarbij een omvormer kiezen. Maar wat is de beste opstelling, landscape rijen, portrait rijen of een zonneschans. ik ga er vanuit dat de hellingshoek 10 of 15 graden word, liever meer ivm betere zelfreiniging bij regen en betere instraling, maar gezien de extra schaduw denk ik dat ik toch op 10 a 15 graden uit ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Dus bij een paneel de bestaande goede MC4 vervangen door een chinese kloon? Lees ik het nou goed of? Ken tonnie woar sijn!
habbekrats schreef op zondag 21 april 2019 @ 07:15:
[...]

Mc4 is de naam die Stäubli de fabrikant eraan gegeven heeft. Deze naam is niet gepatenteerd. Er zijn klonen die ook mc4 naam gebruiken maar andere maten hebben.

NEC 82
De oplossing op lange termijn is een productnorm, waar vanuit de NEN-commissie (NEC 82) aan wordt gewerkt. Die norm legt dan alle details vast waaraan de connector moet voldoen. En dan moet het mogelijk zijn om risicoloos verschillende merken connectoren door elkaar te gebruiken. Maar zo ver is het nog lang niet. We kunnen het ons voorstellen dat de schrik er bij installateurs goed in zit. Dan maar de fabrieksconnector van de buitenste panelen afknippen en er een andere connector op zetten? “Dat is in mijn ogen een veilige en praktische ‘oplossing' , of de levenrancier /fabrikant van de panelen levert voldoende connectoren mee.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
TweakersAddict schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:47:
Dus bij een paneel de bestaande goede MC4 vervangen door een chinese kloon? Lees ik het nou goed of? Ken tonnie woar sijn!

[...]
MC4 is niet genormeerd er zijn tientallen fabrikanten die ze maken. Alleen zijn ze dus niet allemaal volgens de originele MC4 gemaakt.
Ook 2 gerenommeerde merken kunnen dus niet goed op elkaar passen kwa contact druk en afdichting. Vandaar het voorlopige advies om MC4 verbindingen alleen bij 1 merk te houden.
En als ik ze zelf zou monteren zou ik ze zeker niet bij Alie Express of zulk soort zaken kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ja okay of dezelfde connector kopen die op je panelen zit, ook nog een optie.
habbekrats schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:55:
[...]

MC4 is niet genormeerd er zijn tientallen fabrikanten die ze maken. Alleen zijn ze dus niet allemaal volgens de originele MC4 gemaakt.
Ook 2 gerenommeerde merken kunnen dus niet goed op elkaar passen kwa contact druk en afdichting. Vandaar het voorlopige advies om MC4 verbindingen alleen bij 1 merk te houden.
En als ik ze zelf zou monteren zou ik ze zeker niet bij Alie Express of zulk soort zaken kopen.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Als er Tweakers zijn die (in een keer of maandelijks) van hun SolarCoins af willen, graag een PM-etje.

De APS YC500I met de twee JASolars van 300Wp elk werd 47 graden Celcius vandaag tijdens maximale AC productie, viel me reuze mee. Nu nog een tweede zien te bemachtigen voor een derde paneel, past er nog mooi naast zo in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XVA7GuIqZg2UYCJbbUPFZE0Z/thumb.jpg

AC kabel is al vervangen door een 3 x 1.5mm2 Neopreen, door een buis gestoken onder de tegels.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakersAddict op 21-04-2019 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:11
TweakersAddict schreef op zondag 21 april 2019 @ 22:11:
Als er Tweakers zijn die (in een keer of maandelijks) van hun Solarcoins af willen, graag een PM-etje.

De APS YC500I met de twee JASolars van 300Wp elk werd 47 graden Celcius vandaag tijdens maximale AC productie, viel me reuze mee. Nu nog een tweede zien te bemachtigen voor een derde paneel, past er nog mooi naast zo in de tuin.

[Afbeelding]

AC kabel is al vervangen door een 3 x 1.5mm2 Neopreen, door een buis gestoken onder de tegels.
En dan nog drie erboven tegen de schutting aan, gewoon parallel aansluiten op de aps,hupsakee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:06
savale schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:35:

Candidaten tot nu toe:
aeg as-1500 (ip65)

aps qs1 lijkt me een mooie kandidaat daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:53:
[...]

Lijkt redelijk het zelfde als de app, echter heb ik hier op het forum een screen voorbij zien komen waar pv1 en pv2 in 1 grafiek zaten bij de growatt, die optie zoek ik eigenlijk. De gegevens van alles heb ik wel gezien over voltages, vermogen enz
Maar misschien had iemand hem zelf gemaakt of zo, al leek dat niet...
Wat ik al eerder typte volg eens de volgende stappen: als je inlogt op server.growatt.com dan kan je op het tabblad "opstelling" klikken en dan op "lijst met apparaten" klikken, dan op omvormer klikken en dan dubbel klikken op jou omvormer (meestal is er maar 1)

Dan kan je grafieken maken met wat je wilt zien bv de spanning per mppt of de stroom per mppt of de stroom per mppt

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1694y9dgz.jpg

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Nah die is al een beetje wiebelig bij de middenste paal, is 13 jaar jong :-) Maar idd als die vernieuwd moet worden ooit... 3 paneeltjes passen mooi, wellicht zelfs 4. Paaltje of 2 a 3 extra voor de stevigheid... Zal es meten alvast :-)
reneeke1970 schreef op zondag 21 april 2019 @ 22:25:
[...]

En dan nog drie erboven tegen de schutting aan, gewoon parallel aansluiten op de aps,hupsakee

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersAddict op 22-04-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Niemand opgevallen het woord "Valtage" in het plaatje, onderaan, onder "omvormer", links? Is dat de telling van zonnepanelen die naar beneden gekletterd zijn soms :-)
Flanky schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:04:
[...]

Wat ik al eerder typte volg eens de volgende stappen: als je inlogt op server.growatt.com dan kan je op het tabblad "opstelling" klikken en dan op "lijst met apparaten" klikken, dan op omvormer klikken en dan dubbel klikken op jou omvormer (meestal is er maar 1)

Dan kan je grafieken maken met wat je wilt zien bv de spanning per mppt of de stroom per mppt of de stroom per mppt

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
jerh schreef op zondag 21 april 2019 @ 22:50:
[...]

aps qs1 lijkt me een mooie kandidaat daarvoor.
_/-\o_ Die kende ik nog niet. Fraaiste oplossing in mijn geval. Dit is in ieder geval echt gemaakt voor buitengebruik en mocht er wat verschil zitten tussen de panelen dan heb ik daar ook veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Na het schoonmaken gisteren vandaag de productie in de gaten gehouden, en de productie lijkt toch echt 10% hoger uit te komen dan voorheen:
Maandag: 20,596 kWh
Dinsdag: 20,49 kWh
Woensdag: geen meeting (storing in m'n netwerk)
Donderdag: 20,91 kWh
Vrijdag: 21,134 kWh
Zaterdag: 17,884 kWh (tijdens het schoonmaken zakte de productie behoorlijk)
Zondag: 22,388 kWh

Maar de vraag is of dit echt een hogere productie was of omdat we dichter bij 21 juni komen... Piek productie lag vandaag wel hoger dan deze hele week (bijna 3 Kw tegen 2,3 gisteren dezelfde tijd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zo, ze liggen er weer netjes bij. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ljn2EG8ns8nxTuZLMEWaDHTe/thumb.jpg

En mppt ingangen omgedraaid.
Vermoeden is dat 1 ingang geen optitrac doet. :/
We gaan het zien vandaag. https://pvoutput.org/comp...8&df=20190421&dt=20190422

Edit: een hoop sluierbewolking in het zuiden. Jammer.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2019 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
deepbass909 schreef op maandag 22 april 2019 @ 01:37:
Na het schoonmaken gisteren vandaag de productie in de gaten gehouden, en de productie lijkt toch echt 10% hoger uit te komen dan voorheen:

Maar de vraag is of dit echt een hogere productie was of omdat we dichter bij 21 juni komen... Piek productie lag vandaag wel hoger dan deze hele week (bijna 3 Kw tegen 2,3 gisteren dezelfde tijd).
Toevallig heb ik afgelopen zaterdag middag mijn panelen op het tuinhuis ook schoon gemaakt. Deze liggen onder 3 graden dus bijna vlak. Ik doe dit normaal een een keer of 3 per jaar. Maar nu was het wel een half jaar geleden en ik moet zeggen het lijkt of er onderaan steeds makkelijker vuil aan hecht. Op zaterdag zag ik wel de dip van mijn schaduw in de grafiek maar het was al 4 uur dan komt ook de schaduw van de gemeent bomen. Maar gisteren 10% meer dan zaterdag terwijl de panelen op het huis exact het zelfde op gewekt hebben als de dag ervoor.
De moraal schoonmaken helpt als ze vlak liggen en alles heeft zijn onderhoud nodig ook panelen.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-09 09:55
Hier nog iemand die zijn panelen al even gepoetst heeft, ik was op tijd wakker dus om half 7 stond ik al panelen schoon te maken. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/62y6k6xse.jpg
Mooie glimmende paneeltjes. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Idanue
Wel lekker stil zo in de ochtend he?
Maar pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-09 09:55
AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:44:
@Idanue
Wel lekker stil zo in de ochtend he?
Maar pvoutput?
Heerlijk rustig idd. O+

Het lukt me niet om het db bestand te wijzigen, als ik hem download, aanpassingen maak en weer upload dan staat er 5 min later weer het oude bestand.
Ik zal wel iets verkeerd doen maar geen idee wat. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Idanue
al opgelost ;)

//einde offtopic

[ Voor 120% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Gezien de gele waas van pollen hier denk ik zomaar dat het vanwege het schoonmaken is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 14:44
Wij zijn in de markt voor een nieuwbouwproject met zonnepanelen waarij een collega mij wees op de salderingsregeling en gaf advies een thuisaccu te installeren (zeker met oog dat een elec. auto niet ondenkbaar is de aankomende 5 jaar)

Ik denk dat iemand dat hier vast al uitgerekend heeft ;-)
Kan zoiets al uit en heeft iemand een tip waar ik op letten (of een goed artikel die er over kan lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@wd200 Dak liefst helemaal vol, vergeet die accu voorlopig, kijk hier om te beginnen:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan het bierviltje niet meer vinden, maar batterij levensduur is 10 jaar en de terugverdientijd ook.
Netto 0 voordeel.

Nog even tot 2021 wachten met aanschaffen van een batterij systeem. Wordt vast snel beter...en goedkoper.
En kan "los" functioneren/werken van de PV installatie, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
De apart geplaatste kWh meter in de groepenkast, regelt de batterij aansturing.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2019 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik denk dat het wel ietsje scheelt maar niet zoveel.

Ik heb niet schoongemaakt en ligt op 35 graden hoek en pal zuid 13x 365wp:

Maandag 29,24
Dinsdag 29,1
Woensdag 13,32 (was hier bewolkt in alkmaar)
Donderdag 27,73
Vrijdag 30,69
Zaterdag 31,09
Zondag 31,5

Overigens is dit voor het andere topic met de opbrengsten. :)
Het grote "jouw productie" topic - Deel 4

[ Voor 3% gewijzigd door ApC_IcE op 22-04-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Toch leuk zo'n relatief grootte noord string erbij :)

Vorig jaar was de hoogste weekopbrengst 26,42kWh. Twee weken geleden ben ik daar al overheen gegaan met 36,10kWh. Dat is op het moment dat Noord nog niet floreert toch al 36% meer opbrengst.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:06
Zag toevallig vandaag ineens gekke verschillen in de maandlijkse waardes in de SolarEdge app, iemand anders ook deze verschillen gezien?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BLjDyJF/Screenshot-2019-04-22-at-10-36-10.png

Eerste keer dat het mij opvalt.

[ Voor 13% gewijzigd door rusman op 22-04-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

vinom schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:36:
Ziet er prima uit hoor voor alsnog, meeste regen hier zal wo-do nacht vallen. Die 5 daagse per uur is wel een fijne van buienradar.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn SolarEdge omvormer is vanmorgen niet meer wakker geworden. Error code 18xB5 HW Error.

In de handleiding kan ik deze error niet vinden. Op internet lees ik wat verhalen over defecte omvormers die vervangen zijn. Maar even een mailtje naar m’n installateur sturen.

edit voor de mensen die hier terechtkomen door op error-code te zoeken:
Inmiddels heeft m'n installateur contact opgenomen met SolarEdge. Deze heeft het systeem op afstand uitgelezen en kwamen tot de conclusie dat de omvormer defect is. Ze sturen een nieuwe op en m'n installateur gaat deze vervangen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cheesy op 23-04-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:05
AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:21:
Ik kan het bierviltje niet meer vinden, maar batterij levensduur is 10 jaar en de terugverdientijd ook.
Netto 0 voordeel.

Nog even tot 2021 wachten met aanschaffen van een batterij systeem. Wordt vast snel beter...en goedkoper.
En kan "los" functioneren/werken van de PV installatie, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
De apart geplaatste kWh meter in de groepenkast, regelt de batterij aansturing.
Een thuisbatterij gaat voor de gemiddelde woning toch nooit rendabel worden. Daarnaast, moet je dat als maatschappij wel willen? Als er straks al elektrisch auto's aan het net hangen...

Zijn er op dit moment uberhaupt opbrengsten aan een thuisbatterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-09 22:04

JanB

Het ken rotter !!!

Zolang je nog salderen kan, is het netwerk je batterij en kost een thuisbatterij alleen maar geld. Zolang niet bekend is hoe de nieuwe regeling er uit gaat zien, kun je niets nuttigs zeggen over hoe de situatie is als het salderen wordt afgeschaft.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 22:52

lke

Eindelijk is het zover, 12 panelen op Oost erbij. Zoals beloofd hier de foto's @migjes @busscherski @Proton_ @reneeke1970 @onetime

Situatie: 22 x NSP 305 op West en 12 x NSP 305 op Oost. 1x Growatt 5500mtls, 1 string 10 panelen West en 2x 12 panelen op West/Oost.

Helaas nog geen pvpoutput, ik ben geen software man en heb geen idee, hoe ik dit met een RPI zou kunnen versturen .
Inmiddels kan ik uiteraard wel de data via de app uitlezen. Er zitten 2 screenshots bij , de ene is van 10 april oude situatie met 22 panelen west. (koele dag) Andere is van 20 april , nieuwe situatie met 12 panelen op Oost erbij.
Ik wil jullie allen bedanken voor het meedenken/advies!!
Het lijkt erop dat het vooralsnog prima werkt op 1 omvomer . De laatste dagen is het wat warm en heb ik nog geen last van aftoppen, maar dat kan in de nabije toekomst natuurlijk veranderen. Wel af en toe een Grid Fault op de omvormer, maar deze faults had ik vorig jaar ook al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZojXJT6EUgyVwUqHnWUgqVCt/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UB8lYqUTdWL1ld2cXSMtBL55/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1rQnU3VS1PIBvACpgzA4Sxjp/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OSQUugIqx5hID9SorxNKzEyn/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn zwager in Duitsland heeft sinds eind 2018:

31 IBC Monosol 300 ZX 4, 2 x Fronius Symo 5,0-3-M
i.c..m. een accusysteem van E.ON: "Aura 800 (6,6 kWh) 10/2016" met
3 accu's "MR Pack 2,2" van SOLARWATT = totaal ca. k€ 27,-

Helaas is hij te weinig technisch om over de resultaten tot nu toe iets te vertellen.
Hauptsache es ist grün - en je krijgt er in Duitsland ook subsidie voor!

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2019 13:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@dunklefaser Interessant. Kan je er meer over vertellen? Ben je er al geweest? Een tweaker wil dat soort zaken toch graag even besnuffelen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Gecko123 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:56:
[...]

Een thuisbatterij gaat voor de gemiddelde woning toch nooit rendabel worden. Daarnaast, moet je dat als maatschappij wel willen? Als er straks al elektrisch auto's aan het net hangen...

Zijn er op dit moment uberhaupt opbrengsten aan een thuisbatterij?
Zeg nooit nooit. Datzelfde werd 10 jaar geleden gezegd over PV..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

onetime schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:36:
@dunklefaser Interessant. Kan je er meer over vertellen? Ben je er al geweest? Een tweaker wil dat soort zaken toch graag even besnuffelen?
Nee en Nee - "even besnuffelen" dat is juist wat ik niet wil - ik wil meer weten,
maar hij kan met niets vertellen - hij vertrouwt misschien op de expertise van
en het monitoren door E.ON..
Het was al lastig de genoemde gegevens boven tafel te krijgen.

P.S.: Hij heeft ook een water/water warmtepomp, daar weet ik nog minder van.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2019 14:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2019 @ 07:27:
Zo, ze liggen er weer netjes bij. ;)

[Afbeelding]

En mppt ingangen omgedraaid.
Vermoeden is dat 1 ingang geen optitrac doet. :/
We gaan het zien vandaag. https://pvoutput.org/comp...8&df=20190421&dt=20190422

Edit: een hoop sluierbewolking in het zuiden. Jammer.
Hier (regio EHV) het zelfde beeld. Ik begrijp de iets hogere opbrengst t.o.v. gisteren niet: het is ongeveer 0.5 graden warmer en duidelijk niet zo helder als gisteren en er is af en toe sluierbewolking. Zowel mijn zuid en oost/west systeem laten dit beeld zien.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 09:50
Ik had het vermoeden dat mijn omvormer wel eens te warm kon worden. Na een tijdje in de gaten houden zie ik de temperatuur nooit hoger komen dan 49,8 graden, maar dan periodes wel strak daarop. Het gaat om een Solaredge 3500hd zonder actieve koeling. Hoe kan hij dan op 49,8 blijven steken zonder vreemde afwijkingen te zien in de opbrengst?

Hierbij de grafiek:
https://i.imgur.com/SNkebY3.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

barend_berg schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:51:
Ik had het vermoeden dat mijn omvormer wel eens te warm kon worden. Na een tijdje in de gaten houden zie ik de temperatuur nooit hoger komen dan 49,8 graden, maar dan periodes wel strak daarop. Het gaat om een Solaredge 3500hd zonder actieve koeling. Hoe kan hij dan op 49,8 blijven steken zonder vreemde afwijkingen te zien in de opbrengst?

Hierbij de grafiek:
Dat zit wel dicht tegen de grens van "derating" aan idd.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-temperature-derating-note.pdf

Ik heb m'n 2x 3-fase SolarEdge omvormers met 4cm los van de muur hangen en er per omvormer 2x 14cm fans op gemonteerd die gaan draaien als de temperatuur boven de 35 graden komt.
Ze hebben variabele snelheid, dus het is geen "aan/uit" systeem, temperatuur blijft daardoor heel constant maar loopt amper op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l1kecwT.jpg

Dit was de testopstelling (er zijn uiteindelijk 2x F14TC fans op gekomen, deze waren alleen even voor het afmeten)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V1MbluK.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 15:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinfailber
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Helaas omvormer kapot sinds vorig jaar jun

Error 29 met mn saj, bedrijf niet te bereiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 21:53
En daar kom je nu achter? Mooi zonde van 1 jaar stroom. Toch maar monitoring installeren lijkt me...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Justinfailber schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:26:
Helaas omvormer kapot sinds vorig jaar jun

Error 29 met mn saj, bedrijf niet te bereiken..
Wauw, hangt sinds vorig jaar juni of kapot sinds juni? Kijk je nooit dan? Ik na 7 jaar nog steeds minimaal 1x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 09:50
BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:57:
[...]

Ik heb m'n 2x 3-fase SolarEdge omvormers met 4cm los van de muur hangen en er per omvormer 2x 14cm fans op gemonteerd die gaan draaien als de temperatuur boven de 35 graden komt.
Ze hebben variabele snelheid, dus het is geen "aan/uit" systeem, temperatuur blijft daardoor heel constant maar loopt amper op.
Ik ga hier eens naar kijken. Hoe zorg je voor die variabele snelheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

barend_berg schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:38:
[...]

Ik ga hier eens naar kijken. Hoe zorg je voor die variabele snelheid?
De TC serie (temperature control) doet dat vanzelf :)

https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f14-tc.html

Deze gaan draaien vanaf 35 graden, in een heel laag tempo. Zou de omvormer warm worden dan zou je ze ook echt flink horen maar tot nu toe heb ik altijd moeten kijken of ze draaiden.

Controleer bij andere formaten wel of ze uit gaan beneden de 35 graden, de 9cm versie draait bijvoorbeeld altijd en gaat harder draaien bij hogere temperaturen.

Voeding doe ik uit een 12 volt adapter. Er zit ook een 12 volt ledje in het circuit zodat ik kan zien of de adapter nog werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KwiUkNV.jpg

Boven de linker omvormer zie je een adapter naar een klein opbouwdoosje gaan, daar zit de 12 volt led in en vanuit daar weer een klein kabelgootje naar beide omvormers. Er hangen dus 4 fans aan de adapter en dat kan met gemak.

Als afstandhouder tussen de muur en omvormer heb ik restanten van de montagerails van de zonnepanelen gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 16:26 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:21:
[...]

De TC serie (temperature control) doet dat vanzelf :)

https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f14-tc.html

Deze gaan draaien vanaf 35 graden, in een heel laag tempo. Zou de omvormer warm worden dan zou je ze ook echt flink horen maar tot nu toe heb ik altijd moeten kijken of ze draaiden.

Controleer bij andere formaten wel of ze uit gaan beneden de 35 graden, de 9cm versie draait bijvoorbeeld altijd en gaat harder draaien bij hogere temperaturen.

Voeding doe ik uit een 12 volt adapter. Er zit ook een 12 volt ledje in het circuit zodat ik kan zien of de adapter nog werkt.

[Afbeelding]

Boven de linker omvormer zie je een adapter naar een klein opbouwdoosje gaan, daar zit de 12 volt led in en vanuit daar weer een klein kabelgootje naar beide omvormers. Er hangen dus 4 fans aan de adapter en dat kan met gemak.

Als afstandhouder tussen de muur en omvormer heb ik restanten van de montagerails van de zonnepanelen gebruikt.
Wordt het in die schuur/garage dan zo warm dan? De fan van mijn steca in de schuur gaat nooit aan, komt ook wel een beetje omdat de schuur aan de noord kant staat, dus vrij koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
rusman schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:11:
Zag toevallig vandaag ineens gekke verschillen in de maandlijkse waardes in de SolarEdge app, iemand anders ook deze verschillen gezien?

[Afbeelding]

Hier hetzelfde verhaal

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:38:
[...]

Wordt het in die schuur/garage dan zo warm dan? De fan van mijn steca in de schuur gaat nooit aan, komt ook wel een beetje omdat de schuur aan de noord kant staat, dus vrij koud.
Het wordt niet super warm, het is een garage met spouw- en kruipruimte-isolatie.

Maar elektronica gaat het langst mee als het koel en droog blijft.
En deze manier van koelen (met een fan die geen aan/uit gedrag heeft maar alleen harder gaat draaien bij hogere temperaturen) werkt mooi.

De sensors zitten direct tegen de aluminium koelprofielen, zo dicht mogelijk bij de warmtebron dus dan is 35 graden snel bereikt. Intern wordt het nog iets warmer, zie ik op PV-output.

Het is natuurlijk niet perse nodig, maar vanuit m'n computerhobby monteer ik liever een paar fans teveel dan te weinig ;)

In een warme week in juni zal ik eens een dag zonder de extra koeling draaien om de grafieken te vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01
BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]

Dit was de testopstelling (er zijn uiteindelijk 2x F14TC fans op gekomen, deze waren alleen even voor het afmeten)
[Afbeelding]
Ben je bewust van het feit dat het document spreekt over omgevingstemperatuur? (Zie de ban er in het doc).

En als tweaker lezen we alleen de mobo chip uit welke ook vaak rond de 50 zit. Terwijl de omgeving dan slechts 25 is in mijn geval.

Als je mobo sensor de 75 aan tikt dan krijg je pas derating (op een bierviltje doorgerekend)

Maar okey we delen een passie. Hier staat ook veel met 12cm fans op een 5v usb port. Alleen maar ter circulatie zodat de levensduur langer is van de electronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18

[Afbeelding]

Bij mij ook de verschillen :(
De onderste is de juiste als ik het vergelijk met PVOutput, als het aan het eind van de maand niet vanzelf weer rechtgetrokken is dan SolarEdge maar even mailen.
barend_berg schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:51:

Hierbij de grafiek:
50° is nog niks!
Mijn SE3680H werd 70+° op sommige momenten, terwijl er niks van minder opbrengst te merken was.
Maar de temperatuur vond ik iets te gortig en daarom hangt er nu (sinds April 2018) een op tijdgeschakelede computer fan onder die voor een constante airflow langs de koelribben zorgt.

[ Voor 42% gewijzigd door Rouske op 22-04-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Rouske schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:22:
[...]
50° is nog niks!
Mijn SE3680H werd 70+° op sommige momenten, terwijl er niks van minder opbrengst te merken was.
Maar de temperatuur vond ik iets te gortig en daarom hangt er nu (sinds April 2018) een op tijdgeschakelede computer fan onder die voor een constante airflow langs de koelribben zorgt.
Die van mij hangt rond de 3000wp deze dagen, 13:30 = 3000wp. Hij blijft keurig rond de 50graden echter zie je dat de zolder opwarmt en hij gisteren 54 aantikte.

Ben benieuwd of jij er de piek van 3680 uit "perste" bij die 70gr? Hoeveel vermogen gaat er doorheen?
PVoutput link :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 19:10
In de Logische layout staat nóg een andere waarde:
Solaredge

Zo heb ik (maandelijk):
Totale energie: 425,25kWh
Installatie productie: 377,64kWh
In logische layout: 408,16kWh op de enige string

Edit:
Volgens mij rekent hij in één van de waardes zonder aftopping en is "productie" de werkelijke opbrengst van de omvormer naar het net. Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 12% gewijzigd door ZorbaR op 23-04-2019 10:39 ]

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 08:37
migjes schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:39:
[...]

ik zoek op nexpower en kom uit op:
https://www.nexpw.com/Product/thin-film-solar/Xtreme#p2

kijk ik dan in de installatie handleiding dan staat daar dit(hoofdstuk 2.7 pagina 13):
"For NexPower module requirement, it is essential to select transformer type inverters
with DC negative pole grounding function."
en dan denk ik , een power-one PVI 3.0 dat is een TL omvormer geen trafo?
dus dat klopt niet.

dus ik vraag me af of dit wel een goede set is en of het eigenlijk wel klopt wat daar geknutseld is. :?
had je reactie gemist, vandaar nu pas respons. eea ligt iets genuanceerder en inderdaad daar heeft iemand geknutseld, kameraad heeft t huis vorig jaar gekocht, was echter direct hierna op uitzending en komt nu de lijken uit de kast tegen aangezien de verbouwing nu pas begint. Oa stroomdraden welke met TAPE aan mekaar zijn verbonden 8)7 , kabels welke in het beton zijn gestort, zonder t af te schermen....
Heb hem geadviseerd om alles te vast te leggen ... iets met verborgen gebreken... belooft wat :+
ook mbt z'n pv systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

pielle007 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:49:
[...]

had je reactie gemist, vandaar nu pas respons. eea ligt iets genuanceerder en inderdaad daar heeft iemand geknutseld, kameraad heeft t huis vorig jaar gekocht, was echter direct hierna op uitzending en komt nu de lijken uit de kast tegen aangezien de verbouwing nu pas begint. Oa stroomdraden welke met TAPE aan mekaar zijn verbonden 8)7 , kabels welke in het beton zijn gestort, zonder t af te schermen....
Heb hem geadviseerd om alles te vast te leggen ... iets met verborgen gebreken... belooft wat :+
ook mbt z'n pv systemen
Idd, dat is wel een dingetje. Nexpower panelen willen, ivm degradatie, een negatieve aarding zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09
Ik heb nu ~9 maanden lang een 4.800kWp oost/west setup (8x300 & 8x300) onder een hoek van 23 graden aangesloten op een Goodwe 3600 D-NS. De opbrengsten zijn als volgt:

2018
Augustus: 515kWh / 4,8kWp = 107,3kWh/kWp
September: 380kWh / 4,8kWp = 79, 2kWh/kWp
October: 242kWh / 4,8kWp = 50, 4kWh/kWp
November: 101kWh / 4,8kWp = 21,0kWh/kWp
December: 54kWh / 4,8kWp = 11,3kWh/kWp
2019
Januari: 63kWh / 4,8kWp = 13,1kWh/kWp
Februari: 172kWh / 4,8kWp = 35,8kWh/kWp
Maart: 255kWh / 4,8kWp = 53,1kWh/kWp

Wat me echter opvalt is dat ik niet meer dan 3000Wp opwek met mijn 4800Wp installatie. Is dit normaal? Ik dacht dat je oost/west tot 75% underscalen kon daarom had ik verwacht rond de 3600Wp op te wekken. Een vermogenverloop van mijn setup:

https://photos.app.goo.gl/aA1S7T1icxKKD6g47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Card Nox schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:24:
Ik heb nu ~9 maanden lang een 4.800kWp oost/west setup (8x300 & 8x300) onder een hoek van 23 graden aangesloten op een Goodwe 3600 D-NS. De opbrengsten zijn als volgt:

2018
Augustus: 515kWh / 4,8kWp = 107,3kWh/kWp
September: 380kWh / 4,8kWp = 79, 2kWh/kWp
October: 242kWh / 4,8kWp = 50, 4kWh/kWp
November: 101kWh / 4,8kWp = 21,0kWh/kWp
December: 54kWh / 4,8kWp = 11,3kWh/kWp
2019
Januari: 63kWh / 4,8kWp = 13,1kWh/kWp
Februari: 172kWh / 4,8kWp = 35,8kWh/kWp
Maart: 255kWh / 4,8kWp = 53,1kWh/kWp

Wat me echter opvalt is dat ik niet meer dan 3000Wp opwek met mijn 4800Wp installatie. Is dit normaal? Ik dacht dat je oost/west tot 75% underscalen kon daarom had ik verwacht rond de 3600Wp op te wekken. Een vermogenverloop van mijn setup:

https://photos.app.goo.gl/aA1S7T1icxKKD6g47
Je mist net de maanden waarbij de zon het hoogste staat en Oost-West dus zijn piekvermogen kan behalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Noord27, wordt het opgewerkte vermogen nog zoveel hoger in de piekmaanden ja? Had verwacht aangezien de curve nu al zo mooi parabool was en we de afgelopen dagen al elke dag mooie zon hadden dat dit de max opbrengst zou zijn. Nja, dan wachten we nog rustig even af. Was al aan het denken dat in beide strings wellicht 1 of 2 panelen defect zouden zijn. Al weet ik niet of dan de hele string instort of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is iedereen hier al bekend met een nieuwe wet die ingaat per 27 april? De wet RfG die Europees wordt ingevoerd? Bron: https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/

Ik lees hier in dat dit gaat gelden voor nieuwe of gewijzigde installaties.

Via ( https://www.nationalgrid....ctsheet%20June%202018.pdf ) komt dit neer op 4 punten voor installaties van 800Wp tot 1MWp.

1. Operation across a range of frequencies
2. Limits on active power output over frequency range
3. Rate of change of frequency settings applied (likely to be at least 1Hz/sec)
4. Logic interface (input port) to cease active power output within 5 secs

Punt 1 kan volgens mij elke omvormer al.

Punt 2 doen volgens mij een hoop omvormers niet, althans ik kan mij geen enkele omvormer herinneren die minder gaat leveren als de frequentie van het net oploopt, punt 3 valt dan volgens mij ook automatisch af.

Punt 4 is tricky: Een omvormer moet een logische ingang hebben waarmee binnen 5 seconden de omvormer afschakelt. Ik heb zelf een fors aantal omvormers hangen thuis, maar zelfs mijn grootste ( Solarmax 2000S ) kan dit niet.

Ook interessant volgens het artikel van energieleveren.nl: "Eigenaren van een opwekinstallatie moeten straks via een certificaat aantonen dat hun installatie voldoet aan de RfG. Op dit moment is het certificaat echter nog niet beschikbaar. De handhaving door de netbeheerder is daardoor tot nader order uitgesteld. Het is de bedoeling dat het certificaat straks met de opwekinstallatie wordt meegeleverd."

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:59
S0epkip schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:45:
Jeroen, bedankt voor je bijdrage en je post, mooi om te lezen en leuk dat je nog steeds op Tweakers zit. Welkom terug bij de club alvast ;)
Holy cow! Dit heb ik nog nooit gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6vo7IEzX1ndTlDB6emUC7sTC/full.jpg

Was het zo'n goed verhaal? ;)

Kleine toevoeging: ik ben destijds geïnspireerd door Floris Wouterlood (website) en Peter Segaar (website), beiden duurzame bloggers van het eerste uur. Ik heb de beide heren vooraf weken lang het hemd van het lijf gevraagd, en vooral op basis van hun kennis en enthousiasme heb ik destijds het besluit genomen om de zonnepanelen te plaatsen.

Ik zit idd nog op Tweakers, maar post nog maar een fractie van wat ik destijds deed. Gezin... werk... andere interesses... je snapt hoe het kan gaan.

Verder zag ik iemand vragen waarom ik mijn website(s) down had gebracht. Gedeeltelijk is die keus voor mij gemaakt. Ik had de techniek (Wordpress) een tijd niet bijgewerkt, en toen ik ben ik "gehackt". Mijn hostingprovider detecteert dat blijkbaar, heeft alle files van mijn websites gezipt en daarmee was mijn site niet meer toegankelijk. Toen ik daar na maanden achter kwam had ik geen tijd en geen zin om uit te zoeken wat er gebeurd was, en daarmee was de site voorgoed down. Daarnaast had ik de site waarschijnlijk zelf ook uiteindelijk wel offline gehaald. Verouderde informatie is niet zo zinvol om online te laten staan, ik irriteer mezelf regelmatig aan oude informatie als ik op het internet zoek ben naar iets. Het was een (leuke) fase in mijn leven, en die fase ging voorbij, dat is hoe het gaat :)

Hoe dan ook, ik sta wel te popelen tot het weer 20 mei is, kan bijna niet wachten tot ik ook weer zonnepanelen op het dak heb :9

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Card Nox schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:35:
@Noord27, wordt het opgewerkte vermogen nog zoveel hoger in de piekmaanden ja? Had verwacht aangezien de curve nu al zo mooi parabool was en we de afgelopen dagen al elke dag mooie zon hadden dat dit de max opbrengst zou zijn. Nja, dan wachten we nog rustig even af. Was al aan het denken dat in beide strings wellicht 1 of 2 panelen defect zouden zijn. Al weet ik niet of dan de hele string instort of niet.
Let maar op, juni en juli word 120/125 kWh per kwp.
Zon komt nog hoger en dus rechter op je panelen, en de kracht neemt nog toe, check UV index maar, en de dagen worden nog langer van 05.00 tot 22.00 uur productie ongeveer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@reneeke1970, thanks. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mkleinman de Fronius die in 2014 bij mij ouders geplaatst is, doet alle vier al. Deels zit dit al in de standaarden.
Een offgrid inverter als de Victron Multiplus maakt hier gebruik van door de frequentie op te voeren aan de hand van de acculading en belasting :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:31
Weet er iemand of de temperatuur van een Sunny Boy 3.0 uit te lezen is? bij PVoutput staat deze op 0 en ook online vind ik hier niets over terug terwijl mij dit toch redelijk normaal lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:41:
[...]

Holy cow! Dit heb ik nog nooit gezien:

[Afbeelding]

Was het zo'n goed verhaal? ;)

Kleine toevoeging: ik ben destijds geïnspireerd door Floris Wouterlood (website) en Peter Segaar (website), beiden duurzame bloggers van het eerste uur. Ik heb de beide heren vooraf weken lang het hemd van het lijf gevraagd, en vooral op basis van hun kennis en enthousiasme heb ik destijds het besluit genomen om de zonnepanelen te plaatsen.

Ik zit idd nog op Tweakers, maar post nog maar een fractie van wat ik destijds deed. Gezin... werk... andere interesses... je snapt hoe het kan gaan.

Verder zag ik iemand vragen waarom ik mijn website(s) down had gebracht. Gedeeltelijk is die keus voor mij gemaakt. Ik had de techniek (Wordpress) een tijd niet bijgewerkt, en toen ik ben ik "gehackt". Mijn hostingprovider detecteert dat blijkbaar, heeft alle files van mijn websites gezipt en daarmee was mijn site niet meer toegankelijk. Toen ik daar na maanden achter kwam had ik geen tijd en geen zin om uit te zoeken wat er gebeurd was, en daarmee was de site voorgoed down. Daarnaast had ik de site waarschijnlijk zelf ook uiteindelijk wel offline gehaald. Verouderde informatie is niet zo zinvol om online te laten staan, ik irriteer mezelf regelmatig aan oude informatie als ik op het internet zoek ben naar iets. Het was een (leuke) fase in mijn leven, en die fase ging voorbij, dat is hoe het gaat :)

Hoe dan ook, ik sta wel te popelen tot het weer 20 mei is, kan bijna niet wachten tot ik ook weer zonnepanelen op het dak heb :9
Stiekem wel jSunnyreports gaan gebruiken voor de monitoring toch ?? O-) O-)
Proton_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:07:
@mkleinman de Fronius die in 2014 bij mij ouders geplaatst is, doet alle vier al. Deels zit dit al in de standaarden.
Een offgrid inverter als de Victron Multiplus maakt hier gebruik van door de frequentie op te voeren aan de hand van de acculading en belasting :)
Mijn Solarmax 2000S kan dit niet, die heeft wel een interface die ik kan uitlezen maar ik kan volgens mij niet er tegen zeggen dat hij af moet sluiten. En mijn Steca's, Gridfit en OK4E kunnen dit zeker niet.

Wanneer ik nu mijn installatie zou gaan aanpassen dan moet ik aan die wet voldoen waar ik dus niet aan kan voldoen tenzij ik een forse investering doe. :(

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 23-04-2019 12:37 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
mkleinman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:36:
[...]

[...]

Mijn Solarmax 2000S kan dit niet, die heeft wel een interface die ik kan uitlezen maar ik kan volgens mij niet er tegen zeggen dat hij af moet sluiten. En mijn Steca's, Gridfit en OK4E kunnen dit zeker niet.

Wanneer ik nu mijn installatie zou gaan aanpassen dan moet ik aan die wet voldoen waar ik dus niet aan kan voldoen tenzij ik een forse investering doe. :(
Gewoon gebruikte omvormer kopen en zeggen dat hij al jaren hangt, geen punt toch.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12

En mijn Steca's, Gridfit en OK4E kunnen dit zeker niet.
Quote: "Alle opwekinstallaties vanaf 800 Watt(piek) moeten hieraan voldoen."

Micro-inverters vallen daar toch buiten? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
mkleinman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:38:
Is iedereen hier al bekend met een nieuwe wet die ingaat per 27 april? De wet RfG die Europees wordt ingevoerd? Bron: https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/

Ik lees hier in dat dit gaat gelden voor nieuwe of gewijzigde installaties.

Via ( https://www.nationalgrid....ctsheet%20June%202018.pdf ) komt dit neer op 4 punten voor installaties van 800Wp tot 1MWp.

1. Operation across a range of frequencies
2. Limits on active power output over frequency range
3. Rate of change of frequency settings applied (likely to be at least 1Hz/sec)
4. Logic interface (input port) to cease active power output within 5 secs

Punt 1 kan volgens mij elke omvormer al.

Punt 2 doen volgens mij een hoop omvormers niet, althans ik kan mij geen enkele omvormer herinneren die minder gaat leveren als de frequentie van het net oploopt, punt 3 valt dan volgens mij ook automatisch af.

Punt 4 is tricky: Een omvormer moet een logische ingang hebben waarmee binnen 5 seconden de omvormer afschakelt. Ik heb zelf een fors aantal omvormers hangen thuis, maar zelfs mijn grootste ( Solarmax 2000S ) kan dit niet.

Ook interessant volgens het artikel van energieleveren.nl: "Eigenaren van een opwekinstallatie moeten straks via een certificaat aantonen dat hun installatie voldoet aan de RfG. Op dit moment is het certificaat echter nog niet beschikbaar. De handhaving door de netbeheerder is daardoor tot nader order uitgesteld. Het is de bedoeling dat het certificaat straks met de opwekinstallatie wordt meegeleverd."
Dat is wel een ding voor mensen die nu zitten te kijken om iets te plaatsen komende maand. Gaan die nog onder oude regeling, of nieuwe, telt offerte akkoord, aanmelding op EnergieLeveren.nl, of plaatsingsdatum etc.
En hoe kom je er achter of je omvormer het wel of niet aan kan, de specsheet van de Growatt 2000 S is niet echt bijzonder uitgebreid(Ja er staat een rits aan certificates onder: "CE, VDE 0126-1-1, IEC 62109, G83, AS4777, AS/NZS 3100, CEI0-21, VDE-AR-N4105, EN50438, CQC" maar ik zie het niet direct terug in de RfG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Titus schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:29:
[...]

Dat is wel een ding voor mensen die nu zitten te kijken om iets te plaatsen komende maand. Gaan die nog onder oude regeling, of nieuwe, telt offerte akkoord, aanmelding op EnergieLeveren.nl, of plaatsingsdatum etc.
En hoe kom je er achter of je omvormer het wel of niet aan kan, de specsheet van de Growatt 2000 S is niet echt bijzonder uitgebreid(Ja er staat een rits aan certificates onder: "CE, VDE 0126-1-1, IEC 62109, G83, AS4777, AS/NZS 3100, CEI0-21, VDE-AR-N4105, EN50438, CQC" maar ik zie het niet direct terug in de RfG.
Ach..... Zolang je er maar certificaat bij krijgt toch? Geen hoofdpijn voor krijgen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
reneeke1970 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:02:
[...]

Let maar op, juni en juli word 120/125 kWh per kwp.
Zon komt nog hoger en dus rechter op je panelen, en de kracht neemt nog toe, check UV index maar, en de dagen worden nog langer van 05.00 tot 22.00 uur productie ongeveer.
Hoe hoog is die kWh/kwp waarde nu eind april volgens jouw theorie? Ben namelijk heel benieuwd of ik ga aftoppen hartje zomer. (Heb 10 april 3050watt behaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:59
Ben bang van niet, er komt een SolarEdge omvormer te hangen met optimizers, en die heeft uitstekende logging- en toegangmogelijkheden ingebouwd. ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw