Inmiddels heb ik een offerte mogen ontvangen voor het installeren van zonnepanelen op mijn huisje! Aangezien dit forum vol zit met kundige mensen, hoor ik graag wat jullie er van vinden 
Situatieschets (foto's van vorige week):
Achterzijde van het huis, dak net niet op het westen (275 graden), foto genomen om 17:00

Voorzijde van het huis, dak net niet op het oosten (95 graden), foto genomen om 08:30

Zoals er te zien valt, is er op de voorzijde geen sprake van schaduw en op de achterzijde wel (door de dakkapel). Vooral de eerste uren in de middag zal dit het geval zijn.
Jaarverbruik ongeveer 2900kWh.
Bij het opstellen van de offerte heb ik gevraagd om deze op te stellen rekening houdend dat het dak maximaal vol moet komen te liggen. Verder gaf het bedrijf aan uitsluitend met micro-omvormers te werken, voornamelijk om de veiligheid en het feit dat er geen omvormer binnen komt te staan. Ook vind ik als IT-nerd de logging per paneel ook fijn om te kunnen inzien.
Dit is het legplan waar ze mee komen:

- 11 panelen op de oostkant (al genoeg voor mijn jaarverbruik)
- 6 panelen op de westkant
Prijsopgave:
- 17x LG Solar 325N1K-V5 Full Black 25 jaar garantie (5525Wp, 4420kWh geschatte opbrengst)
- 17x Micro omvormer Enphase inclusief bekabeling
- Montagematerialen Solar Construct Nederland
Kosten: 6800 ex. BTW
- Installatie zonnepanelen
- Aansluiten op voorbereide E installatie nen1010 (wordt aangesloten op wasmachine groep)
- Installatie / in bedrijfstellen omvormers en monitoring
Kosten: 1280 ex. BTW
Totaal: 8080 ex. BTW
Is dit een goede offerte? Ik zie in dit topic natuurlijk veel goedkopere opties voorbij komen, maar dat is dan niet op basis van micro-omvormers.
Verder, is het verstandig om het hele dak vol te leggen, of toch voor alleen het afdekken van het eigen gebruik te gaan? In het laatste geval, welke panelen zou ik dan moeten schrappen?
Graag jullie visie!
Situatieschets (foto's van vorige week):
Achterzijde van het huis, dak net niet op het westen (275 graden), foto genomen om 17:00

Voorzijde van het huis, dak net niet op het oosten (95 graden), foto genomen om 08:30

Zoals er te zien valt, is er op de voorzijde geen sprake van schaduw en op de achterzijde wel (door de dakkapel). Vooral de eerste uren in de middag zal dit het geval zijn.
Jaarverbruik ongeveer 2900kWh.
Bij het opstellen van de offerte heb ik gevraagd om deze op te stellen rekening houdend dat het dak maximaal vol moet komen te liggen. Verder gaf het bedrijf aan uitsluitend met micro-omvormers te werken, voornamelijk om de veiligheid en het feit dat er geen omvormer binnen komt te staan. Ook vind ik als IT-nerd de logging per paneel ook fijn om te kunnen inzien.
Dit is het legplan waar ze mee komen:

- 11 panelen op de oostkant (al genoeg voor mijn jaarverbruik)
- 6 panelen op de westkant
Prijsopgave:
- 17x LG Solar 325N1K-V5 Full Black 25 jaar garantie (5525Wp, 4420kWh geschatte opbrengst)
- 17x Micro omvormer Enphase inclusief bekabeling
- Montagematerialen Solar Construct Nederland
Kosten: 6800 ex. BTW
- Installatie zonnepanelen
- Aansluiten op voorbereide E installatie nen1010 (wordt aangesloten op wasmachine groep)
- Installatie / in bedrijfstellen omvormers en monitoring
Kosten: 1280 ex. BTW
Totaal: 8080 ex. BTW
Is dit een goede offerte? Ik zie in dit topic natuurlijk veel goedkopere opties voorbij komen, maar dat is dan niet op basis van micro-omvormers.
Verder, is het verstandig om het hele dak vol te leggen, of toch voor alleen het afdekken van het eigen gebruik te gaan? In het laatste geval, welke panelen zou ik dan moeten schrappen?
Graag jullie visie!
[ Voor 0% gewijzigd door Cliffie op 18-04-2019 11:49 . Reden: aanvulling ]
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)