Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
helaas. Dit is niet toegestaan op het forum

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 14-04-2019 17:57 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:52
jerh schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:16:
Ik heb inmiddels panelen binnen voor op mijn houthok. Zit alleen te dubben hoe ik ze moet vastmaken. Er liggen dakpans gewijs douglas planken op, die zijn vastgeschroefd in balken.

In bijvoorbeeld: de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" van @de Peer zie ik panelen op hout liggen, maar wat gebruik je nu om het te bevestigen? Zijn dat gewoon schroeven met ringen?

Iemand een idee wat het handigst is? Ik wil ze eigenlijk niet op rails leggen, want ik wil behalve stroom ook minder water op het houten dak krijgen. Het zijn 5 panelen en ze komen landscape te liggen ivm met de breedte van het dak
RVS hoek beugeltje tegen paneel schroeven en dan op hout vast schroeven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 21:05

BTB

vindalex schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:56:
In verband met beperkte ruimte tussen dakkapel en nok ben ik aan het kijken naar de wat kortere panelen. Zijn er nog alternatieven voor de Panasonic HIT of sunpower?
Er is nog de Sharp NQR256A, op veel plekken uitverkocht wel. Zelf net de laatste bij TU weg gehaald, maar er zouden nog zo'n 60 stuks elders liggen. Relatief duur, dat wel.

Bram Bouwens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jerh van binnenuit bouten met vierkantmoeren met schilderstape in het paneelframe. Panelen hebben vaak schroefgaten of sleuven, dus goed uitmeten, ruime gaten in het dak en dan goed vastdraaien :)
Beetje hannesen, maar onzichtbaar en kierloos te monteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Rol-Co schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:45:
[...]

Nope, zie je pieken beter, kost hun en mij extra data inderdaad maar daar betaal ik de 15 aud voor elk jaar. ;)
Heel veel doen dat per minuut.

[...]

Ja , zeer irritant vind je niet? Zie je nog niks.
Ik doneer ook, maar nooit geweten dat je vaker dan 5 min. kon uploaden.
Lees hier echter dat de laatste waarde gebruikt wordt. Volgens mij heeft het niet echt zin dus?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2019 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ThinkPadd schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:59:
[...]

Ik doneer ook, maar nooit geweten dat je vaker dan 5 min. kon uploaden.
Lees hier echter dat de laatste waarde gebruikt wordt. Volgens mij heeft het niet echt zin dus?
Dat gaat over de push data van een fronius, niet het zelfde. Als je doneert mag je 300 requests doen ipv van 60. Heb zelfs die max van 300 wel gehaald :)
Ik doe per minuut, dan geeft hij met opwek de hoogste weer in power en een gemiddelde in de 5 min bij average, stuur je per 5 min zijn die waarden gelijk of bijna gelijk dus heb je er niets aan.
Haal je toch info uit of het bewolkt is en piekwaarden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Proton_ schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:37:
@jerh van binnenuit bouten met vierkantmoeren met schilderstape in het paneelframe. Panelen hebben vaak schroefgaten of sleuven, dus goed uitmeten, ruime gaten in het dak en dan goed vastdraaien :)
Beetje hannesen, maar onzichtbaar en kierloos te monteren.
thx, ook voor @reneeke1970 , Ik ga de panelen nog even omdraaien en bekijken.

Kierloos tegen elkaar: geeft dat geen problemen met uitzetten door warmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jerh je kan er 4 mm tussen houden en er rubber tussen doen.
Montagesystemen met klemplaatjes hebben vaak 8 mm of meer nodig, en dan loopt het rubber niet door.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2019 19:26 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

jerh schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:16:
Ik heb inmiddels panelen binnen voor op mijn houthok. Zit alleen te dubben hoe ik ze moet vastmaken. Er liggen dakpans gewijs douglas planken op, die zijn vastgeschroefd in balken.

In bijvoorbeeld: de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" van @de Peer zie ik panelen op hout liggen, maar wat gebruik je nu om het te bevestigen? Zijn dat gewoon schroeven met ringen?

Iemand een idee wat het handigst is? Ik wil ze eigenlijk niet op rails leggen, want ik wil behalve stroom ook minder water op het houten dak krijgen. Het zijn 5 panelen en ze komen landscape te liggen ivm met de breedte van het dak
Ik heb inderdaad grote schroeven met ringen gebruikt, waarbij het wel opletten is dat de ringen niet zo groot zijn dat ze schaduw op de panelen kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Gisteren eindelijk tijd gehad om de goot te solderen en de tweede string aan te sluiten. Vandaag meteen een prima resultaat denk ik: 20.7kWh (met 5400Wp, helling: 8°, oost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:21
BTB schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:35:
[...]

Er is nog de Sharp NQR256A, ...
Dank voor de tip. Dit inderdaad ook een mooie maat. Helaas is het voltage wel wat laag wat meer panelen of andere omvorming vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

fisherman schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:54:
[...]

Je moet wat geluk hebben. Ik had eind februari de offerte getekend en eind maart op het dak.
Ik heb ook geen haast hoor, dan had ik eerder moeten zijn met deze plannen :P Liever goed alle opties bekijken, dan gehaast beslissen.

Edit: zojuist gebeld, morgen komt er iemand langs om mijn situatie te bekijken. Schot in de zaak dus d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Cliffie op 15-04-2019 10:23 ]

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:44
Cliffie schreef op maandag 15 april 2019 @ 07:43:
[...]

Ik heb ook geen haast hoor, dan had ik eerder moeten zijn met deze plannen :P Liever goed alle opties bekijken, dan gehaast beslissen.
Precies, gewoon rustig kijken naar goed spul en een goede installateur kiezen.
Mijn installateur had gelukkig nog heel veel voorraad panelen en omvormers. Ik heb gekozen voor bisol full black panelen van 300wp met micro omvormers. Ze liggen volledig op zuid, dus micro was op zich niet nodig geweest. Maar op de module kan je op den duur wel een thuis accu aansluiten. Dat is iets wat ik in de toekomst ook wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 23:15
[m]engineer schreef op zondag 14 april 2019 @ 21:41:
Gisteren eindelijk tijd gehad om de goot te solderen en de tweede string aan te sluiten. Vandaag meteen een prima resultaat denk ik: 20.7kWh (met 5400Wp, helling: 8°, oost)
Best mooi, regio Dordrecht was het pas s'middags zonnig. hier 45 graden helling op Z-ZW 4500Wp ook ruim 20 kWh opgewekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

ik moet zo langzamerhand mijn energie abonnement verlengen.
Mijn PV installatie is 4930 WP.
Wat kan ik het beste aanhouden qua opbrengst: de "standaardregel" 1 WP is ongeveer 0.85 KWH.. En dus 4190 KWH..

Of kan ik uitgaan van deze berekening?
- ik heb de gegevens van Siderea, die de kwh meter van mijn omvormer bijhoud
- ik deze tabel omgezet met de gemeten waarden, en zo een jaaropbrengst geëxtrapoleerd:

Afbeeldingslocatie: https://www.essent.nl/content/Images/133878_Opbrengst-zonnepanelen-grafiek.png

Dan kom ik op dit:

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/41w3RPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@greatgonzo
Volgens mij is deze best nauwkeurig:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 23:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Zijn er hier best-practices voor het uitrekenen van je opwekking naar KNMI zonuren net zoals het gasverbruik naar graaddagen?

@ocaj heeft een véél beter idee :)

[ Voor 82% gewijzigd door CurlyMo op 15-04-2019 20:35 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@CurlyMo Je kunt bij het KNMI niet alleen de zonuren opvragen, maar ook de zonstraling. Dat is dan weliswaar in Joule/cm2, maar dat kun je omrekenen naar Watt/m2 (ik heb in mijn scripts een factor 0,002778 staan, maar zou het nog eens na moeten rekenen).
Met de totale oppervlakte van de panelen kun je dus uitrekenen hoeveel zonstraling er was.

Als je de dagopbrengst deelt door de zonstraling dan heb je de efficiëntie.
Ik heb zo'n grafiek en die schommelt zowel in de zomer als in de winter rond de 20%. Ik woon helaas ca 25km van het dichtstbijzijnde knmi-meetstation vandaan, dus ik denk dat daardoor de grafiek niet heel nauwkeurig is.

(misschien moet ik hem per week berekenen, om de "ruis" er een beetje uit te filteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocaj schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:32:
@CurlyMo Je kunt bij het KNMI niet alleen de zonuren opvragen, maar ook de zonstraling. Dat is dan weliswaar in Joule/cm2, maar dat kun je omrekenen naar Watt/m2 (ik heb in mijn scripts een factor 0,002778 staan, maar zou het nog eens na moeten rekenen).
Met de totale oppervlakte van de panelen kun je dus uitrekenen hoeveel zonstraling er was.
Welke waarde gebruik je dan uit de KNMI data? SQ? Q dus :)
http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgi

En zou je je hele formule kunnen plaatsen?

Eigen voorzetje:

[ totaal aantal Wp] / ( [ aantal opgewekte watt ] / ( [ zonstraling KNMI ] * 0.002778) ) / [ aantal dagen dat er pv ligt ]

Om geen vergelijkingen te maken per jaardelen, pak ik het huidige jaar en plak daar het gemiddelde van de rest van vorige jaren aan vast. Oftewel, het is nu 15 april. Dus pak ik 1 januari 2019 t/m 15 april 2019 met daaraan vast 16 april 2018 t/m 31 december 2018.

Daarbij heb ik per 16 februari 2018 12 panelen van 275 Wp liggen en per 25 juli 2018 21 panelen van 275 Wp liggen. Daarnaast is per november een schaduwgevende boom weg. Die gegevens samengenomen kom ik op de uitkomst van de bovenstaande formule voor:

20182019
Dagen314365
Wp gemiddeld39695090*
Prestatie1274,121508,36*

Als ik een beetje een zinnige formule heb dan doet 2019 het tot nu toe 18% beter dan in 2018.

De meest zuivere vergelijking is het vergelijken van dezelfde periode van 2018 en 2019. Dus van 16 februari t/m 15 april. Dat maakt 46 dagen:

20182019
Wp33005775
Prestatie1010,181196,97

Ook dan presteert mijn installatie in 2019 18% beter dan die van 2018. Oftewel, het beeld is vergelijkbaar.

Reden is waarschijnlijk de boom, een betere benutting van de omvormer en de combinatie aardige zonnestraling en lage buitentemperatuur.

* Aangevuld dus met 2018.

Gebruikte KNMI meetpunt is Voorschoten

[ Voor 59% gewijzigd door CurlyMo op 15-04-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:34:
En zou je je hele formule kunnen plaatsen?

Eigen voorzetje:

[ totaal aantal Wp] / ( [ aantal opgewekte watt ] / ( [ zonstraling KNMI ] * 0.002778) ) / [ aantal dagen dat er pv ligt ]
Ik gebruik inderdaad de Q-waarde van het KNMI.
De omrekening van J/cm2 naar kWh/m2 had ik hier gevonden:
http://www.soda-pro.com/h...yms-terminology-and-units (stond zowaar in het commentaar van mijn script ).

Ik sla van elke dag de Q-waarde * 0,002778 op in mijn database. Dat is dus het aantal kWh/m2 (op genoemde pagina staat hij een factor 2,778 voor Wh/m2))

Elders in mijn database heb ik al de productie per dag.
Verder heb ik dus het oppervlakte berekend van mijn panelen (of eigenlijk van de cellen, de rand brengt niks op...).
In jouw formule staat het totaal aantal Wp, dat vond ik niet zo relevant. Ik heb dit ooit uitgezocht om te kijken in hoeverre de efficiency in de datasheet nou in het echt klopt (in mijn geval zouden mijn panelen een efficiency van 21,1% moeten hebben). Daarbij gaat het om het oppervlakte van de panelen, niet om het aantal Wp.

Voor mijn grafiek haal ik de data op per dag.
De waarde voor de productie deel ik dan door het aantal vierkante meters van mijn panelen (constante).

Die productie deel ik weer door de straling per m2 en dat dan maal 100 voor procenten:

In totale formule:

Efficiëncy = ((dagproductie / oppervlakte panelen) / (Q-waarde * 0,002778) ) * 100

In een plaatje ziet dat er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mCHk2HhEs6uWRpbpcKVBOYX5/thumb.png

Heel fraai vind ik hem nog niet. Heel veel haal ik er niet uit, anders dan dat er niet zo veel verschil lijkt te zijn tussen zomer en winter (de winterse dagen met < 0,5 kWh opbrengst vertekenen natuurlijk snel bij zo'n deling).

Jij kijkt naar langere termijn gemiddelden. Dat is met graaddagen inderdaad ook beter, als je daar naar 1 dag kijkt, dan schiet dat ook alle kanten op. Ik zal binnenkort als ik een weekje vrij ben eens grafiekjes per week/maand/jaar maken. Dat is op zich niet zo heel veel werk. Waarschijnlijk geeft dat een duidelijker beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 12:37
Zelf zijn wij sinds kort over gegaan naar een Sunny Boy 3.0 omvormer met 11 qcell panelen van 315wp.

Nu hebben we de laatste dagen wat last van aftopping. Hoewel het duidelijk is dat dit kan gebeuren valt mij wel op dat de max output bij ons blijft steken op 2.88kW terwijl andere met dezelfde omvormer de 3.0kW halen als ik de grafieken moet geloven. Zie onderonderstaand:

Onze output:
Ouput SB3.0

Output van bijv iDEOwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Qxl3QXMAVdINBEjENeHYDaI/full.jpg

Wat kan hier de reden van zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@ocaj Mijn doel is inderdaad, net als bij mijn gasverbruik, de verschillen tussen jaren te analyseren. Afgelopen jaar heb ik veel aan isolatie gedaan. Dan wil ik kunnen meten hoeveel winst ik haal in mijn gasverbruik, maar moet ik dus corrigeren naar buitentemperatuur. Vandaar de graaddagen. Voor mijn PV wilde ik hetzelfde. Vorig jaar zonnepanelen gelegd, in de loop van het jaar uitgebreid en er wat contextuele wijzigingen geweest. Ik wil mijn opwekking tussen jaren kunnen vergelijken onafhankelijk van het weer en systeemgrootte.

De reden dat ik de systeemgrootte meeneem is de vergelijkbaarheid tussen systemen. Als het goed is moeten we hiermee alle PV systemen onderling vergelijkbaar kunnen maken. Net zoals de € / Wp maat.

Ik ben dus benieuwd wat anderen voor een uitkomst hebben en of dit vergelijkbaar is met mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
@NeonovA Liggen je panelen vol op Zuid? Waarom heb je voor een 3.0 SMA gekozen; prijsverschil is nihil. En voor verdere installatie (kabels, ALS) maakt het ook geen verschil.

Dat hij bij 2.88 af topt is wel vreemd. M'n 5000 SMA topt af op 5100. Zit er bij deze nieuwere typen geen limiet per MPPT op? Ga er vanuit van niet bij SMA..

[ Voor 52% gewijzigd door Noord27 op 16-04-2019 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
Noord27 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:31:
@NeonovA Liggen je panelen vol op Zuid? Waarom heb je voor een 3.0 SMA gekozen; prijsverschil is nihil. En voor verdere installatie (kabels, ALS) maakt het ook geen verschil.

Dat hij bij 2.88 af topt is wel vreemd. M'n 5000 SMA topt af op 5100. Zit er bij deze nieuwere typen geen limiet per MPPT op? Ga er vanuit van niet bij SMA..
De panelen liggen op het ZO. De reden van de kleinere omvormer heeft o.a. te maken met schaduwval in de maanden september t/m maart door een puntgevel van de buren. In deze periode is een kleinere omvormer de betere keus, alleen daardoor nu wat aftopping. Heel veel erger dan dit zal het overigens niet worden (afbeelding is van vorige week woensdag.)

Als de omvormer wel de 3.0kW output kan bereiken valt het allemaal wel mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
NeonovA schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:52:
Zelf zijn wij sinds kort over gegaan naar een Sunny Boy 3.0 omvormer met 11 qcell panelen van 315wp.

Nu hebben we de laatste dagen wat last van aftopping. Hoewel het duidelijk is dat dit kan gebeuren valt mij wel op dat de max output bij ons blijft steken op 2.88kW terwijl andere met dezelfde omvormer de 3.0kW halen als ik de grafieken moet geloven. Zie onderonderstaand:

Onze output:
[Afbeelding: Ouput SB3.0]

Output van bijv iDEOwen:
[Afbeelding]

De stroom zal de bepalende component zijn. Als de spanning dan wat hoger of lager is zal het vermogen verschillen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 11:39

Nhz

Ik heb nog even een vraag je omtrent de SolarEdge p300 optimisers. Volgens de datasheet mag je bij 3-fase tot 50 panelen in een string kan hebben, maar het maximale voltage is 1000V. Zorgen de optimisers dan dat de totale systeemspanning daar nooit boven komt? Want 50x60v (max output) is wel iets meer dan 1000V. ;)

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33
Nhz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:51:
Ik heb nog even een vraag je omtrent de SolarEdge p300 optimisers. Volgens de datasheet mag je bij 3-fase tot 50 panelen in een string kan hebben, maar het maximale voltage is 1000V. Zorgen de optimisers dan dat de totale systeemspanning daar nooit boven komt? Want 50x60v (max output) is wel iets meer dan 1000V. ;)
De optimizers zorgen samen dat de spanning in de string 750volt wordt, wat een 3fase omvormer nodig heeft. 1000 zal alleen zijn bij de ochtendstart en eerste inregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@NeonovA
Op welke land instelling staat hij?
Ik kan vanavond even een plaatje uploaden als je niet begrijpt wat ik bedoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:44
[m]engineer schreef op zondag 14 april 2019 @ 21:41:
Moet je nagaan als je ze op zuid gericht had. Ik zie bijvoorbeeld ook grote verschillen met mijn broer. Die heeft 9150wp met 30 panelen op zuid, maar op de grond in de tuin liggen. Ik heb 3600wp op het dak op zuid. Hij had 9 april 46kwh en ik 23kwh. Je kunt zomaar een hoop rentementeverlies hebben als he niet optimaal gericht opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 17:01

India Sierra

Learn by failure

Excuus als de vraag al is gesteld maar ik kan er niet bijzonder veel over vinden.

Weet iemand wat vanaf 27 april de bedoeling gaat zijn? Betekent het dat zelf panelen leggen / installeren geen optie meer is? Het is allemaal heerlijk vaag namelijk.

Als ik het goed begrijp is een certificaat van een leverancier (growatt van de omvormer bijv) voldoende maar het is niet bijzonder duidelijk. Een document van de EU van 400 paginas ga ik ook niet echt doorlezen 8)7

Ik vraag dit omdat ik van plan ben op korte termijn (maandje, misschien 2) zonnepanelen aan te schaffen. Ik laat ze op het schuine dak leggen en het platte dak doe ik zelf. Electra enzo doe ik ook zelf want dat scheelt allemaal een hoop geld. Maar als dit vanaf de 27ste niet meer mogelijk is meld ik mijn installatie gewoon eerder aan en dan zie ik het wel :+

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb ook voor iemand eerder aangemeld. Moeten ze maar duidelijk zijn.
We gaan het zien. (zoals je zelf al schrijft lijkt het alleen om een certificaat voor de omvormer te gaan)

[ Voor 43% gewijzigd door onetime op 16-04-2019 12:32 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 01-10 09:37
Bestelling is de deur uit: 12* 310wp full-black C-sun. Nu nog wachten tot einde van de maand ivm leverbaarheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
India Sierra schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:14:
Excuus als de vraag al is gesteld maar ik kan er niet bijzonder veel over vinden.

Weet iemand wat vanaf 27 april de bedoeling gaat zijn? Betekent het dat zelf panelen leggen / installeren geen optie meer is? Het is allemaal heerlijk vaag namelijk.

Als ik het goed begrijp is een certificaat van een leverancier (growatt van de omvormer bijv) voldoende maar het is niet bijzonder duidelijk. Een document van de EU van 400 paginas ga ik ook niet echt doorlezen 8)7

Ik vraag dit omdat ik van plan ben op korte termijn (maandje, misschien 2) zonnepanelen aan te schaffen. Ik laat ze op het schuine dak leggen en het platte dak doe ik zelf. Electra enzo doe ik ook zelf want dat scheelt allemaal een hoop geld. Maar als dit vanaf de 27ste niet meer mogelijk is meld ik mijn installatie gewoon eerder aan en dan zie ik het wel :+
Des te meer reden om je installatie niet aan te melden. Zolang je minder opwekt als dat je zelf weet te verbruiken, ook al is het middels salderen, dan zitten er alleen maar nadelen aan.

Als je meer opwekt kan het een ander verhaal worden, sommige energieleveranciers zouden alleen teruggeleverde electra willen vergoeden van aangemelde installaties (met het argument dat alleen dan gegarandeerd is dat teruglevering correct is geregistreerd). Maar dat is zeker niet bij een ieder het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

exroosje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:17:
[...]

Des te meer reden om je installatie niet aan te melden. Zolang je minder opwekt als dat je zelf weet te verbruiken, ook al is het middels salderen, dan zitten er alleen maar nadelen aan.

Als je meer opwekt kan het een ander verhaal worden, sommige energieleveranciers zouden alleen teruggeleverde electra willen vergoeden van aangemelde installaties (met het argument dat alleen dan gegarandeerd is dat teruglevering correct is geregistreerd). Maar dat is zeker niet bij een ieder het geval.
Zelfs al kom je met salderen niet op 0 of minder dan 0 moet je je installatie toch aanmelden?

Maar goed, er komt 6300Wp, dat gaat flink de min in na salderen dus terugleveren ga ik sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
India Sierra schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:22:
Zelfs al kom je met salderen niet op 0 of minder dan 0 moet je je installatie toch aanmelden?
Dat lees ik ook en als je deze link volgt zie je dat het niet bepaald vrijblijvend is:

Technische eisen

Koopt u na 27 april 2019 zonnepanelen of een andere opwekinstallatie? Of past u uw huidige installatie grondig aan, bijvoorbeeld doordat u omvormers vervangt of doordat u het vermogen van de installatie wijzigt? Dan moet uw opwekinstallatie voldoen aan nieuwe technische eisen. U bent wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat dit het geval is, en u moet dit kunnen aantonen als uw netbeheerder erom vraagt.

Edit: uit niets blijkt tot nu toe dat aanmelden verplicht is, echter die nieuwe technische eisen zijn wel wettelijk geregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Megalodon_67 op 16-04-2019 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 00:07
India Sierra schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:22:
[...]

Er is een wezenlijk verschil tussen wat de netbeheerders je willen doen geloven, en wat er in de wet staat. Het aanmelden bij energieleveren.nl valt onder het eerste. Let wel op, als je een digitale meter hebt (met aparte teruglevertelwerken) is aanmelden nodig om de telwerken ook op je eindafrekening te krijgen. Zou je dat niet doen, dan ben je een dief van eigen portemonnee.

[ Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 16-04-2019 14:32 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Megalodon_67 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:26:
[...]

Dat lees ik ook en als je deze link volgt zie je dat het niet bepaald vrijblijvend is:

Technische eisen

Koopt u na 27 april 2019 zonnepanelen of een andere opwekinstallatie? Of past u uw huidige installatie grondig aan, bijvoorbeeld doordat u omvormers vervangt of doordat u het vermogen van de installatie wijzigt? Dan moet uw opwekinstallatie voldoen aan nieuwe technische eisen. U bent wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat dit het geval is, en u moet dit kunnen aantonen als uw netbeheerder erom vraagt.
Dat je installatie moet voldoen aan nieuwe, nog onbekende??, eisen is iets anders dan aanmelden dat je zonnepanelen hebt bij een netbeheerder natuurlijk. Vanzelfsprekend ga ik er voor zorgen dat alles veilig is en volgens de norm is (als die bekend wordt gemaakt).
hesselbeertje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:26:
[...]

Er is een wezenlijk verschil tussen wat de netbeheerders je willen doen geloven, en wat er in de wet staat. Het aanmelden bij energieleveren.nl valt onder het eerste.
Hoe staat dit dan in de wet? Ik weet het niet zeker maar het lijkt me aannemelijk dat de netbeheerders zich hebben ingedekt in algemene voorwaarden.

Ook heb ik een slimme meter dus ze kunnen precies zien hoe veel ik terug lever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Als je al een slimme meter hebt, dan is het wel in je eigen belang, omdat het terugleveren dan per definitie apart wordt geregistreerd (terugleveren gaat dan onder een andere EAN code kennelijk?.) Helaas zal er dan mogelijk na 27 april een papieren circus op gang komen.

Als je nog een ferraris meter hebt wordt die meestal als "niet geschikt" gelabeld (omdat formeel deze niet is gecertificeerd voor terugleveren) en begint het circus van metervervanging.

Dat aanmelden bij de netbeheerder kent dan vooral nadelen, beter niet aan beginnen dus.. Of beter gezegd "uitstellen". Want je bent het inderdaad verplicht, maar je mag het wel achteraf doen. En er staat dus geen sanctie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ingestelde waarde even nakijken in de SMA en op maximaal zetten.

Onze output:

Output van bijv iDEOwen:
[Afbeelding]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

exroosje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:45:
Als je al een slimme meter hebt, dan is het wel in je eigen belang, omdat het terugleveren dan per definitie apart wordt geregistreerd (terugleveren gaat dan onder een andere EAN code kennelijk?.) Helaas zal er dan mogelijk na 27 april een papieren circus op gang komen.

Als je nog een ferraris meter hebt wordt die meestal als "niet geschikt" gelabeld (omdat formeel deze niet is gecertificeerd voor terugleveren) en begint het circus van metervervanging.

Dat aanmelden bij de netbeheerder kent dan vooral nadelen, beter niet aan beginnen dus.. Of beter gezegd "uitstellen". Want je bent het inderdaad verplicht, maar je mag het wel achteraf doen. En er staat dus geen sanctie op.
Duidelijk, thanks!

De eisen zijn hier leesbaar vanaf pagina 14 (categorie A is 0,8kW tot 1MW, iedere normale particulier met PV dus). Het lijkt idd voornamelijk om omvormer eisen te gaan qua frequenties, toleranties, vermogens als de netfrequentie zakt en dergelijke. Maar goed, het is taaie materie om te lezen door het taalgebruik.

Iets verderop, pagina 43 staan wat eisen voor het "aanmelden" van de installatie en de certificeringen:
Artikel 30

Bedrijfsvoeringsnotificatie voor elektriciteitsproductie-eenheden van het type A

1. De bedrijfsvoeringsnotificatieprocedure voor aansluiting van elke nieuwe elektriciteitsproductie-eenheid van het type A bestaat uit de toezending van een installatiedocument. De eigenaar van een elektriciteitsproductie-installatie zorgt ervoor dat de vereiste informatie wordt verstrekt via een van de relevante systeembeheerder verkregen en bij de systeem­beheerder ingediend installatiedocument. Voor elke productie-eenheid binnen de elektriciteitsproductie-installatie wordt een afzonderlijk installatiedocument verstrekt. De relevante systeembeheerder zorgt ervoor dat de vereiste informatie namens de eigenaar van de elektriciteitsproductie- installatie kan worden ingediend door derde partijen.

2. De relevante systeembeheerder specificeert de inhoud van het installatiedocument, dat ten minste de volgende informatie bevat:
a) de locatie waar de aansluiting is gerealiseerd;
b) de datum van aansluiting;
c) de maximumcapaciteit van de installatie in kW;
d) het type primaire-energiebron;
e) de classificatie van de elektriciteitsproductie-eenheid als opkomende technologie overeenkomstig titel VI van deze verordening;
f) een verwijzing naar de conformiteitscertificaten die door een erkende certificerende instantie zijn uitgereikt voor de op de locatie toegepaste apparatuur;
g) wat de gebruikte apparatuur betreft waarvoor geen conformiteitscertificaat is ontvangen, wordt informatie verstrekt als opgevraagd door de relevante systeembeheerder, en
h) de contactgegevens van de eigenaar van de elektriciteitsproductie-installatie en de installateur, alsook hun handteke­ningen.

3. De eigenaar van de elektriciteitsproductie-installatie zorgt ervoor dat de relevante systeembeheerder of de bevoegde instantie van de lidstaat overeenkomstig de nationale wetgeving een kennisgeving ontvangt betreffende de permanente uitbedrijfname van een elektriciteitsproductie-eenheid. De relevante systeembeheerder zorgt ervoor dat een dergelijke kennisgeving door derde partijen, inclusief aggregatoren, kan worden verstrekt.
Lijkt er dus op dat je nog steeds zelf panelen mag leggen en aansluiten, je bent dan immers zelf de installateur. Verder moet je dan een document van je omvormer leverancier krijgen, iets dat dan sowieso geforceerd wordt voor alle in NL verkrijgbare omvormers.

Dus, tenzij ik het verkeerd begrepen heb, is het voornamelijk wat formaliteiten die erbij komen vanaf 27 april (en voor de fabrikanten van omvormers een stuk meer eisen aan de omvormer).
Zou het zelf ook raar vinden als het stukken moeilijker werd gemaakt om groene energie op te wekken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank allen voor het aanzwengelen van dit onderwerp! Nog even snel mijn West-II installatie aangemeld voor de 27ste april een feit is.
Zit niet te wachten op extra papier werk, al helemaal niet omdat mijn installaties zelf zijn aangelegd en voornamelijk bestaan uit 2dehandse (maar nieuwe) onderdelen van MP.
India Sierra schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:03:
[...]

Duidelijk, thanks!

De eisen zijn hier leesbaar vanaf pagina 14 (categorie A is 0,8kW tot 1MW, iedere normale particulier met PV dus). Het lijkt idd voornamelijk om omvormer eisen te gaan qua frequenties, toleranties, vermogens als de netfrequentie zakt en dergelijke. Maar goed, het is taaie materie om te lezen door het taalgebruik.

Iets verderop, pagina 43 staan wat eisen voor het "aanmelden" van de installatie en de certificeringen:

[...]

Lijkt er dus op dat je nog steeds zelf panelen mag leggen en aansluiten, je bent dan immers zelf de installateur. Verder moet je dan een document van je omvormer leverancier krijgen, iets dat dan sowieso geforceerd wordt voor alle in NL verkrijgbare omvormers.

Dus, tenzij ik het verkeerd begrepen heb, is het voornamelijk wat formaliteiten die erbij komen vanaf 27 april (en voor de fabrikanten van omvormers een stuk meer eisen aan de omvormer).
Zou het zelf ook raar vinden als het stukken moeilijker werd gemaakt om groene energie op te wekken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Laatst online: 29-09 21:36

Onze output:

Output van bijv iDEOwen:
[Afbeelding]

Veel omvormers leveren een maximale stroom. Bij een hogere netspanning kun je daardoor een wat hoger vermogen leveren. Jullie hebben dan pech met een wat lagere netspanning. Op zich prettig, als de hele buurt zonnepanelen neemt zal je omvormer daardoor minder vaak afschakelen als de netspanning te hoog wordt.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:41:
Vreemd gedrag zojuist van mijn nieuwe Goodwe GW1500-NS omvormer, mij viel op dat m'n installatie minder vermogen had dan een vergelijkbare in de buurt op PV-Output en toen zag ik de spanning op slechts 85 Volt staan. Na de AC-schakelaar om te hebben gedraaid de spanning op de stekkers gemeten en die hadden een gebruikelijke 185 Volt. Na heropstarten van de omvormer was alles weer normaal, zowel spanning als vermogen, de vraag is: is de omvormer verdacht door deze gebeurtenis of kan dit wel eens voorkomen?

Edit: en weer hetzelfde binnen een kwartier, rond de 90 Volt en na herstart weer de normale spanning.
Precies een week later en exact hetzelfde akkefietje, ook nog eens rond hetzelfde tijdstip. Bij de omvormer aangekomen en de menutoets gebruikend begon de spanning zonder verdere ingreep spontaan op te lopen met ca. 1 Volt per seconde, tot de gebruikelijk 200 Volt rond dit tijdstip. Slecht contact zal het niet zijn lijkt me, want dat zou zich eerder moeten manifesteren als er serieus vermogen wordt gegenereerd, 20 Watt is dat niet. Vreemd verschijnsel dit. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:59:
De reden dat ik de systeemgrootte meeneem is de vergelijkbaarheid tussen systemen. Als het goed is moeten we hiermee alle PV systemen onderling vergelijkbaar kunnen maken. Net zoals de € / Wp maat.

Ik ben dus benieuwd wat anderen voor een uitkomst hebben en of dit vergelijkbaar is met mijn bevindingen.
Dan hadden we hetzelfde doel. In mijn aanpak reken ik alles terug naar m2, hierdoor is het uitstekend vergelijkbaar. Uiteraard leveren panelen met een hogere Wp/m2 dan ook een hogere efficiency-waarde op, maar dat staat los van de totale systeemomvang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Hier fluctueert de netspanning op fase-1 ruim 13 volt (234-247) over de dag, dat zal dan wel de fase zijn waar toevallig meerdere inverters uit de straat op zitten. De andere fase hebben ook wel fluctuatie maar minder.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022

Onze output:

Output van bijv iDEOwen:
[Afbeelding]

Gokje, 2888 is de stroom omgezet door de omvormer en de 3000 is de stroom geproduceerd door de zonnepanelen, of te wel de omvormer heeft 112 w nodig om de stroom om te vormen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
ocaj schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:32:

Als je de dagopbrengst deelt door de zonstraling dan heb je de efficiëntie.
Ik heb zo'n grafiek en die schommelt zowel in de zomer als in de winter rond de 20%. Ik woon helaas ca 25km van het dichtstbijzijnde knmi-meetstation vandaan, dus ik denk dat daardoor de grafiek niet heel nauwkeurig is.

(misschien moet ik hem per week berekenen, om de "ruis" er een beetje uit te filteren)
Buienradar deelt KNMI weerstation data die je bijvoorbeeld in Json formaat op kan vragen
(https://data.buienradar.nl/2.0/feed/json) en dan kan je van je dichts bij zijnde KNMI weerstation direct de SunPower in W/m2 uit de data halen als het weerstation dat aanbied.

Ik log dat een al een tijdje met een python scriptje om de 5 minuten en dan krijg je dit soort grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/a3tcx.png

Mijn ervaring is ook dat deze grafiekjes niet altijd overeenkomen met de zonnepanelen tenzij er de hele dag zon is omdat de schaduw gewoon overal anders is, bij mij is de afstand tot het weer station ongeveer 12 km hemelsbreed.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/5fkg8h.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Aanstaande donderdag worden mijn zonnepanelen geïnstalleerd + SMA omvormer. De installateur heeft nog niet eerder met SMA gewerkt (is op mijn verzoek)

Moet ik nog zelf dingen voorbereiden om straks dat ding goed met wifi te kunnen verbinden? Of moet de installateur daar nog wat voor doen? Online zie ik iets over een wachtwoord of ontgrendelingssleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
OrbitZ schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:04:
Aanstaande donderdag worden mijn zonnepanelen geïnstalleerd + SMA omvormer. De installateur heeft nog niet eerder met SMA gewerkt (is op mijn verzoek)

Moet ik nog zelf dingen voorbereiden om straks dat ding goed met wifi te kunnen verbinden? Of moet de installateur daar nog wat voor doen? Online zie ik iets over een wachtwoord of ontgrendelingssleutel.
Staat keurig in de bijgeleverde documentatie en ook nog op een sticker op de inverter.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:08
OrbitZ schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:04:

Op SMA Benelux en dan naar kennis centrum gaan.
Daar staan filmpjes en handleidingen voor de installatie

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeonovA
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:44:
@NeonovA
Op welke land instelling staat hij?
Ik kan vanavond even een plaatje uploaden als je niet begrijpt wat ik bedoel...
Country standard: Default
Deze moet waarschijnlijk op de NEN standaard staan?
TweakersAddict schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:45:
Ingestelde waarde even nakijken in de SMA en op maximaal zetten.
[...]
Alles lijkt mij goed te staan, behalve norminal power, deze staat op 2500?

Inverter
Maximum active power: 3,000 W
Currently set active power limit: 3,000 W
Currently set apparent power limit: 3,000 VA
Maximum apparent power: 3,000 VA

PV system
Nominal power: 2,500 W

Configuration of active power P limitation
Power per phase: 3,000 W
Power per phase: 100 %

Grid connection point
Operating mode of active power limitation Off
Currently set active power limit 0 W
Set active power limit 100 %
AquaPlanning schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:03:
[...]

Veel omvormers leveren een maximale stroom. Bij een hogere netspanning kun je daardoor een wat hoger vermogen leveren. Jullie hebben dan pech met een wat lagere netspanning. Op zich prettig, als de hele buurt zonnepanelen neemt zal je omvormer daardoor minder vaak afschakelen als de netspanning te hoog wordt.
Hoort de maximale output dan niet te fluctueren? Nu blijft hij steenvast op een maximale output van 2.87kW staan bij volle belasting. Het betreft in ons geval trouwens een nieuwbouwwoning waarbij alle woningen in het project (zo'n 60 woningen) 5 of meer zonnepanelen hebben.
Even wat verder in verdiept, dit zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:45:
[...]
De stroom zal de bepalende component zijn. Als de spanning dan wat hoger of lager is zal het vermogen verschillen.
Het valt mij op dat het limiet altijd 2.87kW aan output is. Hij valt nooit lager of hoger uit op het moment dat hij vol wordt belast.
Even wat verder in verdiept, dit zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.
Flanky schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:41:
[...]

Gokje, 2888 is de stroom omgezet door de omvormer en de 3000 is de stroom geproduceerd door de zonnepanelen, of te wel de omvormer heeft 112 w nodig om de stroom om te vormen?
Maar waarom halen andere met dezelfde omvormer dan wel de 3.0kW output?
Heeft hoogstwaarschijnlijk met de netspanning te maken, zie andere reacties.

[ Voor 41% gewijzigd door NeonovA op 17-04-2019 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
NeonovA schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:53:
[...]
Maar waarom halen andere met dezelfde omvormer dan wel de 3.0kW output?
Hogere netspanning?

3000/230 = 13.04A

2880/13.04A = 220V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:31:
[...]

Hogere netspanning?

3000/230 = 13.04A

2880/13.04A = 220V
Ah, even een beetje in verdiept, denk dat het duidelijk is nu. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NeonovA schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:58:
[...]

Ah, even een beetje in verdiept, denk dat het duidelijk is nu. Bedankt! :)
Spanning stijgt dus ampère naar beneden, dus kan de omvormer juist meer vermogen geven voordat hij aan zijn maximum stroom zit toch?
Zal het vast verkeerd zien.....
Of heb jij juist extreem lage net spanning?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
reneeke1970 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:52:
[...]

Spanning stijgt dus ampère naar beneden, dus kan de omvormer juist meer vermogen geven voordat hij aan zijn maximum stroom zit toch?
Zal het vast verkeerd zien.....
Of heb jij juist extreem lage net spanning?
Waarschijnlijk een lage netspanning, zal dit is gaan meten.

Al vraag ik mij daarnaast af of alle instellingen verder goed staan. Ze hebben bij levering niks ingesteld of nagelopen, behalve of de meter in de meterkast aan het terugleveren was. :X

[ Voor 5% gewijzigd door NeonovA op 17-04-2019 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Why tinned multistrand copperwires?
If bright-soft copper stranded wires are exposed to temperatures > 90°C, this can result in discoloration of the copper and an impairment of its soldering properties. Reactions between the copper and the insulating material may also occur which have a deleterious effect on the mechanical properties of the flexible leads.

pagina 65 Dit lijkt mij een goede indicatie dat solderen na crimpen van connectoren goed moet kunnen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NeonovA schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:24:
[...]

Al vraag ik mij daarnaast af of alle instellingen verder goed staan. Ze hebben bij levering niks ingesteld of nagelopen, behalve of de meter in de meterkast aan het terugleveren was. :X
Instelling default lijkt mij niet goed, wij zitten in nl toch?
Net spanning kun je aflezen op je display toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:17
NeonovA schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:24:
[...]

Heb je de documentatie die bij de omvormer komt dan niet gekregen, daar staat alles in over in gebruikname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
reneeke1970 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:29:
[...]

Instelling default lijkt mij niet goed, wij zitten in nl toch?
Net spanning kun je aflezen op je display toch?
Country instelling zal NEN-EN50438:2013 moeten zijn.
De omvormer heeft geen display, wellicht dat ik deze waarde op de webinterface kan uitlezen.
Rouske schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:38:
[...]

Heb je de documentatie die bij de omvormer komt dan niet gekregen, daar staat alles in over in gebruikname.
Ik ben er vanuit gegaan dat alles standaard goed stond ingesteld. De installateur leverde het systeem gebruiksklaar op. Het enige wat ik moest doen is de wifi instellen. Heb dan ook niet de ingebruikname doorgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
Goedemorgen,

Mijn SolarEdge systeem met SF170 CIS panelen welke (per 2) gekoppeld zijn aan P405 optimizers begint steeds meer kuren te vertonen. Heeft 3 jaar probleemloos gedraaid, maar nu gaan om de haverklap de optimizers kapot. Vorig jaar eentje, die is vervangen. Maar, laatst gingen er 2 vlak achter elkaar, en zie nu dat de 3e er ook mee is gekapt. Dus nu al 6 panelen die niets doen )-:

De RMA procedure van SolarEdge is nu ook niet je-van-het begrijp ik vanuit mijn installateur.

Is het normaal dat die dingen nu massaal het loodje leggen, of zit er iets structureels niet goed of zo?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@Sandrioni Hoe zijn ze gekoppeld? Parallel (dus met y-splitters) of per 2 in serie aan 1 optimizer?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:07
Sandrioni schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:14:
Goedemorgen,

Mijn SolarEdge systeem met SF170 CIS panelen welke (per 2) gekoppeld zijn aan P405 optimizers begint steeds meer kuren te vertonen. Heeft 3 jaar probleemloos gedraaid, maar nu gaan om de haverklap de optimizers kapot. Vorig jaar eentje, die is vervangen. Maar, laatst gingen er 2 vlak achter elkaar, en zie nu dat de 3e er ook mee is gekapt. Dus nu al 6 panelen die niets doen )-:

De RMA procedure van SolarEdge is nu ook niet je-van-het begrijp ik vanuit mijn installateur.

Is het normaal dat die dingen nu massaal het loodje leggen, of zit er iets structureels niet goed of zo?
Ik vind het niet normaal, maar als je in dit topic kijkt wat er kapot gaat zijn dat 99 van de 100 keer SE Optimizers, dus zo langzamerhand kijk ik er niet meer vreemd van op.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Leuk van die optimizers is ook dat ze midden onder de panelen zitten, dus vervangen gaat ook zo makkelijk... Ik zie steeds meer installaties die zinloos voorzien zijn van SolarEdge (want nauwelijks of geen schaduw). Ik zou t niet doen als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Sandrioni

Het zijn vooral de 405 die de levensduur structureel niet waarmaken. De 370 zijn iets beter, maar hebben weer andere tekortkomingen.
Helaas heb je met SE een flinke lock-in te pakken, je kunt niet naar een ander merk of andere topologie zonder het dak op te gaan en ook je inverter te vervangen.
Met @hesselbeertje eens; ik heb hier nog geen installatie gezien waarbij SE de technisch beste (of goedkoopste) oplossing was.
Lees ook Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

SMA/Fronius+Tigo doet het eigenlijk altijd beter, op de marketing na ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandrioni
Proton_ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:53:
@Sandrioni

Het zijn vooral de 405 die de levensduur structureel niet waarmaken. De 370 zijn iets beter, maar hebben weer andere tekortkomingen.
Helaas heb je met SE een flinke lock-in te pakken, je kunt niet naar een ander merk of andere topologie zonder het dak op te gaan en ook je inverter te vervangen.
Met @hesselbeertje eens; ik heb hier nog geen installatie gezien waarbij SE de technisch beste (of goedkoopste) oplossing was.

Hmmm, bedankt voor de opbeurende woorden :/

Het 'geluk' is dat het deels op een plat dak ligt (daar kan ik makkelijk bij), en het deel wat op het schuine dak ligt, is te bereiken vanuit de dakkapel. Dus, bereikbaarheid is niet zo'n probleem, maar het is gewoon irritant.

Zit nu al 2 maanden ongeveer te wachten op nieuwe optimizers....dus het is ook niet zo dat SE haar verlies neemt en direct die dingen uitlevert of zo. Soort versneld SMA proces dus.

En idd, ik kan niets anders meer (vendor lock-in). SMA en SE was destijds even duur, dus ben ik gestonken in de optimizer-illusie(s), te meer ook omdat ik wel een paar paneeltjes heb die terwijl de zon om het huis heendraait, in de schaduw komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Sandrioni eerlijk: ik heb mijn info ook vooral van dit forum, dus ik weet niet of het bij anderen wel goed blijft werken. Als ik in dit forum zoek op P405 dan lees ik dat je niet de enige bent :)
Bijvoorbeeld
Schommelende opwekking SolarEdge omvormer en Solar edge geeft 0pac aan zijn allebei met P405 optimizers.

De levensduur issues kon je natuurlijk niet weten op het moment van installeren.
Zolang de installateur langs blijft komen en geen rekening stuurt, kan je de garantieperiode uitzingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
Grolsch schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:22:
[...]

Ik vind het niet normaal, maar als je in dit topic kijkt wat er kapot gaat zijn dat 99 van de 100 keer SE Optimizers, dus zo langzamerhand kijk ik er niet meer vreemd van op.
Je bedoeld: Ik vind het niet normaal, maar als je in dit topic kijkt wat er kapot gaat zijn dat 99 van de 100 keer SE P405 Optimizers icm SF panelen, dus zo langzamerhand kijk ik er niet meer vreemd van op.

Niet alles over één kam scheren als je de feiten niet op een rijtje hebt :+

#SElover

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 17-04-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Proton_ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:53:
@Sandrioni

Ik ben oprecht benieuwd wat de P370 voor manco heeft, ik ben niet uit op een SE welles/nietus discussie. Wil je dat delen?

Bij mij liggen er 12 panelen op 3 windstreken, dat gaat echt super met SE. Maar als de buren een 33gr dak Z-ZW advies vragen zal dat geen SE zijn. En het gepruts met het uitlezen en data weergeven is ook erg leuk.

Topic wat je aanhaalt is een brak design, geen product fout toch?

Maar het is tenenkrommend dat je zelf geen admin kan zijn op je omvormer, echt heel irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@stormfly De beperkte boostspanning van de P370 is inderdaad wat ik bedoelde.
Omdat SE juist gekozen wordt op de marketing van per-paneel maximale opbrengst en schaduwimmuniteit zie ik dat juist in moeilijke situaties er naar SE wordt gegrepen. En juist dan zie je die beperking - in de totaalopbrengst, maar niet in de SolarEdge designer, in de alerts of in de monitoring.
Genoemde anekdote is ook van iemand die kon vergelijken met een zelfde opstelling bij de buren met een cheapo Chinese omvormer, anders had hij het nooit geweten.
Het product/de producent helpt je dus bepaald niet in het behalen van een goed design :)
Met twaalf panelen op drie windstreken heb jij ook risico op clipping, heb je per optimizer een log van de spanning door de dag, zoals ocaj hier ?

(zo niet, dan vraag ik me sterk af wat het nut van per-paneel logging is, behalve om te zien welke optimizer er stuk is ;))

Edit: ik ben geen tegenstander van welke technische oplossing dan ook. SolarEdge werkt goed in de meeste omstandigheden. In andere omstandigheden werkt het beduidend slechter dan alternatieven. Voor betrouwbaarheid moet ik op anderen afgaan en die zijn niet enthousiast.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 17-04-2019 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:07
stormfly schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:36:
[...]

Je bedoeld: Ik vind het niet normaal, maar als je in dit topic kijkt wat er kapot gaat zijn dat 99 van de 100 keer SE P405 Optimizers icm SF panelen, dus zo langzamerhand kijk ik er niet meer vreemd van op.

Niet alles over één kam scheren als je de feiten niet op een rijtje hebt :+

#SElover
Dat bedoelde ik niet, want wat jij zegt wist ik niet :P

Maar ik verbaas me (als leek) over de vele problemen met SE Optimizers, en nu hebben jullie het nog in de gaten met elkaar.

Jan Modaal heeft geen eens in de gaten dat zijn optimizer kapot is verwacht ik, misschien als hij een "oplettende" installateur heeft dat die er een melding van krijgt, maar ik betwijfel het. Want er zijn veel PV Cowboy's actief (geweest)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sandrioni schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:23:
[...]

Hmmm, bedankt voor de opbeurende woorden :/

Het 'geluk' is dat het deels op een plat dak ligt (daar kan ik makkelijk bij), en het deel wat op het schuine dak ligt, is te bereiken vanuit de dakkapel. Dus, bereikbaarheid is niet zo'n probleem, maar het is gewoon irritant.

Zit nu al 2 maanden ongeveer te wachten op nieuwe optimizers....dus het is ook niet zo dat SE haar verlies neemt en direct die dingen uitlevert of zo. Soort versneld SMA proces dus.

En idd, ik kan niets anders meer (vendor lock-in). SMA en SE was destijds even duur, dus ben ik gestonken in de optimizer-illusie(s), te meer ook omdat ik wel een paar paneeltjes heb die terwijl de zon om het huis heendraait, in de schaduw komen te liggen.
Sluit je die 8 met 2 stringen van 4 op zo eentje aan? (of MP in de gaten houden)
En dan heb je reserve optimizers.

(maar ik zou het hele SE spulletje demonteren en terug sturen. SF en SE is gewoon een ongelukkige situatie, behalve met 1 optimizer op 1 SF paneel gaat het wel goed? @DJKroon )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Proton_ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:18:
@stormfly De beperkte boostspanning van de P370 is inderdaad wat ik bedoelde.
Omdat SE juist gekozen wordt op de marketing van per-paneel maximale opbrengst en schaduwimmuniteit zie ik dat juist in moeilijke situaties er naar SE wordt gegrepen. En juist dan zie je die beperking - in de totaalopbrengst, maar niet in de SolarEdge designer, in de alerts of in de monitoring.
Genoemde anekdote is ook van iemand die kon vergelijken met een zelfde opstelling bij de buren met een cheapo Chinese omvormer, anders had hij het nooit geweten.
Het product/de producent helpt je dus bepaald niet in het behalen van een goed design :)
Met twaalf panelen op drie windstreken heb jij ook risico op clipping, heb je per optimizer een log van de spanning door de dag, zoals ocaj hier ?

(zo niet, dan vraag ik me sterk af wat het nut van per-paneel logging is, behalve om te zien welke optimizer er stuk is ;))

Edit: ik ben geen tegenstander van welke technische oplossing dan ook. SolarEdge werkt goed in de meeste omstandigheden. In andere omstandigheden werkt het beduidend slechter dan alternatieven. Voor betrouwbaarheid moet ik op anderen afgaan en die zijn niet enthousiast.
Jeps ik zou bij kleine installaties (denk 12 panelen) toch sneller de P404 inzetten zodra er wat panelen op een andere windstreek liggen.

Ik zie geen clipping, grafiek van 10april top dag. Je ziet de eerste optimizers hoog in het voltage staan totdat er zonlicht op valt rond 09:00, daarna regelt het zich netjes in.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/546515/RSD1M7aL.png

Ook met 8 panelen ging dit goed vanaf het moment dat de zon wat meer over het huis heen komt rond 09:00. Daarvoor is het gewoon donker aan de kant van de panelen :9
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/546522/fI9ql8Eb.png

8x 96 cell paneel
4x 60 cell paneel
12x P404

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 17-04-2019 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:47:
[...]

Sluit je die 8 met 2 stringen van 4 op zo eentje aan? (of MP in de gaten houden)

(maar ik zou het hele SE spulletje demonteren en terug sturen. SF en SE is gewoon een ongelukkige situatie, behalve met 1 optimizer op 1 SF paneel gaat het wel goed? @DJKroon )
Jups, het gaat nog als de brandweer en geen problemen.
Af en toe weer lekker pieken nu met het weer.
Alleen vermogen SF is wat minder, had toch liever "normale 250wp+" platen gehad vanwege meer vermogen.
Maarja, SF ligt wel mooi erbij :O Het oog wil ook wat, maar dat geeft een stijve nek :P

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@stormfly mooie grafieken, dan zie je duidelijk dat je met P370s in de problemen was gekomen (maar je had je netjes aan de minimale stringlengte van 8 panelen gehouden) :)
Afgezien dat die niet op 96cell panelen kunnen, natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Hier in de buurt een school met een mooi PV-dak. Ligt alleen wel een kabel over de gehele linkerrij panelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WGpLvC63brPiroWB9snXRnI0/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Niek_
Op 18 september 2018 lag dat kabeltje er ook al.
https://twitter.com/ronverduijn/status/1042112428283228160

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Klopt! Vanaf begin af aan al, maar vergat telkens weer een foto te maken :)
Ben nieuwsgierig naar waar het voor is en of het met een beetje pech ervoor zorgt dat die hele rij bijna niks meer doet ivm een harde schaduwlijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Niek_ op 17-04-2019 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 08:37
Een vraag, en bekijken of ik eea goed interpreteer, maat van me heeft huis gekocht, Die vorige bewoner heeft ook zelf panelen geïnstalleerd.
Omvormer: aurora power one pvi 3.0 TL outd s.
Hier zitten 2 strings op aangesloten: 10 panelen op zuid 45graden
+ 6 panelen op west welke plat liggen

merk panelen; Nexpower NT 160-AF (dunne film)

1 paneel heeft Voc van 85.5
Echter de Voc max van de omvormer is max 600v
Hier gaat ie toch ruim overheen met die string op zuid tijdens een periode waarin t kouder is wanneer ik de specificaties opzoek via google???

Met 't gevolg dat de omvormer en blijkbaar ook aardlek eruit klapt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

swat!

computeraar

pielle007 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:24:
Een vraag, en bekijken of ik eea goed interpreteer, maat van me heeft huis gekocht, Die vorige bewoner heeft ook zelf panelen geïnstalleerd.
Omvormer: aurora power one pvi 3.0 outd s.

Hier gaat ie toch ruim overheen met die string op zuid tijdens een periode waarin t kouder is wanneer ik de specificaties opzoek via google???

Het zou kunnen dat het "stiekem" 2 strings van 5 panelen met een y-stekker zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door swat! op 17-04-2019 20:29 . Reden: t -> y ]

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pielle007
En op het dak?
2 stringen van 5 (=10) en 2 stringen van 3 (=6) ?

Als er 4 kabeltjes aan de omvormer zitten, wil nog niet zeggen dat ze op het dak niet gesplitst zijn met y-connectoren.
Kan je de DC spanningen meten van de strings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:28:
@pielle007
En op het dak?
2 stringen van 5 (=10) en 2 stringen van 3 (=6) ?

Als er 4 kabeltjes aan de omvormer zitten, wil nog niet zeggen dat ze op het dak niet gesplitst zijn met y-connectoren .
Kan je de DC spanningen meten van de strings?
Beide bedankt voor de snelle reactie, uitlezen op de omvormer kan ja. Was vanochtend daar en t was bewolkt kon niet bepalen in hoeverre de gegevens "normaal" waren. Was niet op de hoogte vh feit dat er evt met Y connectoren gewerkt kon zijn om ze parallel aan te sluiten
1e instantie alle gegevens opgenomen vd ligging, panelen / omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
pielle007 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:40:
[...]

Beide bedankt voor de snelle reactie, uitlezen op de omvormer kan ja. Was vanochtend daar en t was bewolkt kon niet bepalen in hoeverre de gegevens "normaal" waren. Was niet op de hoogte vh feit dat er evt met Y connectoren gewerkt kon zijn om ze parallel aan te sluiten
1e instantie alle gegevens opgenomen vd ligging, panelen / omvormer
Welke spanningen zag je op het display bij MPP1 en MPP2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
stormfly schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:00:
[...]

Welke spanningen zag je op het display bij MPP1 en MPP2?
in t display stond vin1: 304v + vin2: 352v

(Kameraad gaf aan dat afgelopen week omvormer was afgeslagen incl aardlek.
Voor 2e x binnen paar weken)

[ Voor 19% gewijzigd door pielle007 op 17-04-2019 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pielle007 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:05:
[...]

Goed dus :)

Dc voltage heeft vaak ook niets met de aardlek te maken, aardlek klapt er wel uit bij een aardfout als gevolg van water (AC kant) of defect in de omvormer.
Maar ook kan het mis gaan als er meerdere groepen op die aardlek zit, of meerdere omvormers, zorg daarom altijd voor een eigen groep MET aardlek voor de pv, dan kan hij er nooit uit gaan door invloed van het huis en zijn apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
Rol-Co schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:30:
[...]

Goed dus :)

Dc voltage heeft vaak ook niets met de aardlek te maken, aardlek klapt er wel uit bij een aardfout als gevolg van water (AC kant) of defect in de omvormer.
Maar ook kan het mis gaan als er meerdere groepen op die aardlek zit, of meerdere omvormers, zorg daarom altijd voor een eigen groep MET aardlek voor de pv, dan kan hij er nooit uit gaan door invloed van het huis en zijn apparaten.
merci
Zit op aparte groep idd, water kan gezien t feit de connectoren op t platte dak liggen :X
(Krijg net foto vd die situatie, lol)

[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 17-04-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
pielle007 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:05:
[...]

(Kameraad gaf aan dat afgelopen week omvormer was afgeslagen incl aardlek.
Voor 2e x binnen paar weken)
Morgen om 13:30 (hoogste stand) nog een keer kijken wat je waarneemt met name ook de I (stroom). Dan heb je het plaatje helemaal compleet ook op een zonnige dag.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 17-04-2019 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
stormfly schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:38:
[...]

Morgen om 13:30 (hoogste stand) nog een keer kijken wat je waarneemt met name ook de I (stroom). Dan heb je het plaatje helemaal compleet ook op een zonnige dag.
Ik heb t doorgegeven (y)
Wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pielle007 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:36:
[...]

merci
Zit op aparte groep idd, water kan gezien t feit de connectoren op t platte dak liggen :X
(Krijg net foto vd die situatie, lol)
Apparte groep maar ook eigen aardlek? Of zitten er nog 3 groepen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:12
Vraagje mbt zelf installatie van een SolarEdge opstelling. Kan ik zonder tussenkomst van een installateur alle zaken inregelen op het gebied van accounts en bijbehorende instellingen.

Ben me een beetje aan het inlezen en krijg het idee dat SolarEdge het me niet toestaat een account te maken als particulier / eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Frozenberg schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:34:
Vraagje mbt zelf installatie van een SolarEdge opstelling. Kan ik zonder tussenkomst van een installateur alle zaken inregelen op het gebied van accounts en bijbehorende instellingen.

Ben me een beetje aan het inlezen en krijg het idee dat SolarEdge het me niet toestaat een account te maken als particulier / eigenaar.
Jeps dat kan als je van af moment één een eigen installateurs account aanmaakt en een vers S/N koppelt. Dan ben je full admin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
stormfly schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:29:
[...]

Jeps ik zou bij kleine installaties (denk 12 panelen) toch sneller de P404 inzetten zodra er wat panelen op een andere windstreek liggen.
Voor een 3 fase inverter met weinig panelen zie ik min of meer zelfde gedraging.

Op 10 April rond 07:30 is de zaak in balans, daarvoor schommelt het wat met welke optimizer wat levert vanaf 06:58)

4 van 8 oostelijke panelen 12.5 graad elevatie hebben optimizer spanning op 47-49 volt staan (p500) => 192 volt
4 van 8 oostelijke panelen 12.5 graad elevatie hebben optimizer spanning op 45 volt staan (p500) => 180 volt
De 8 westelijke panelen 12.5 graad elevatie hebben optimizer spanning op 27-31 volt staan (p500) => 232 volt
De 7 westelijke panelen 60 graad elevatie hebben optimizer spanning op 21 a 22 volt staan (p500) => 147 volt

Dat is dan de benodigde ~750 volt

Daarna zie je de westelijke 60 graden elevatie wegzakken omdat de westelijke 12.5 graden elevatie panelen wel zon krijgen als de zon klimt, en de 60 graden nog niet. Die 60 graden elevatie west optimizers gaan dan naar 10 volt tot ze in de zon komen rond 11:00.(oranje achtige lijnen)
De oostelijke 12.5 graden panelen hebben na 11:00 minder directe zon (oost/west lijn ligt om 11:00) en hun spanning zakt dan (de meer groene lijnen in onderstaande grafiek)

De westelijke 12.5 graden elevatie panelen zijn de wat meer horizontale lijn in onderstaande grafiek.
Die hebben de meeste zon uren eigenlijk, als de zon hoog genoeg is tot de zon onder gaat

Dus de oost/west gedraging bij mij zie ik alleen met de 12.5 graden oost en de 60 graden west panelen.

Beetje drukke grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jT1hguSGbA3MX0fnE7IinSCo/full.jpg

Dus met 23 panelen werkt een 3 fase wel redelijk goed al moeten de optimizers die niet in de directe zon liggen toch best wat voltage leveren.
Toen ik alleen met de 16 panelen oost/west 12.5 graden draaide werkte het ook, dan leverden ze allemaal 50 volt (even na opstarten tot even voor uit gaan)

De opbrengst was erg matig in de wintermaanden totdat ik de 7 extra panelen kreeg, maar dat kan ook tijd van jaar zijn. De opbrengst per dag verdubbelde ermee min of meer. (Van 5280 wattpeak naar 7730 wattpeak)

Upgrade plan is
4 panelen oost kant op 10 graden elevatie 135 graden orientatie (zuid/oost)
4 panelen west kant op 10 graden elevatie 225 graden orientatie (zuid/west)

Dat moet dan in de ochtend 240 volt extra geven zodat de andere westelijke panelen dan minder voltage hoeven te leveren (daar komen dan 4 bij dus 19 panelen zonder directe zon)
Dus 720 volt van optimizers die in directe zon liggen en dan 30 volt van de andere. (Ze zakken terug tot minimaal 10 volt lijkt het dus dat wordt 190 volt en 560 volt)

In de avond is dat dan min of meer zelfde.
Dan zou ik 19 panelen in de zon houden tot zon achter huizen weg zakt.

Zal wel weer controleren hoe het dan regelt.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-04-2019 09:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@jacovn ik heb totaal geen verstand van se ,maar ik denk dat je gedachte met meer panelen meer opbrengst wel klopt. Ik weet van vroeger dat spanning verhogen energie kost, die dus de optimiser zelf verbruikt. Hoe meer panelen, des te minder spanning verhoging. En dus beter rendement.
Denk dat daarom de kleine systemen ook gewoon uit gaan met regen of bewolkt weer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jacovn vanaf 17:00 heb je clipping en dus niet de maximale opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:47:
[...]

Achteraf had ik dat moeten doen, maar nu gaat ik er niet meer 600 euro tegenaan gooien. Zeker niet als ik nog 10 jaar garantie heb op de omvormer en 20+ jaar op de optimizer(s) :)

Onhandig/irritant is het, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PentaClover schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:53:
Buienradar deelt KNMI weerstation data die je bijvoorbeeld in Json formaat op kan vragen
(https://data.buienradar.nl/2.0/feed/json) en dan kan je van je dichts bij zijnde KNMI weerstation direct de SunPower in W/m2 uit de data halen als het weerstation dat aanbied.

Ik log dat een al een tijdje met een python scriptje om de 5 minuten en dan krijg je dit soort grafiekjes:

[Afbeelding]

Mijn ervaring is ook dat deze grafiekjes niet altijd overeenkomen met de zonnepanelen tenzij er de hele dag zon is omdat de schaduw gewoon overal anders is, bij mij is de afstand tot het weer station ongeveer 12 km hemelsbreed.

[Afbeelding]
Kun je wellicht je Python script delen? Ook ik draai Domoticz en zou dit graag willen integreren.

Dankjewel.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Freekers schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:18:
[...]

Kun je wellicht je Python script delen? Ook ik draai Domoticz en zou dit graag willen integreren.

Dankjewel.
staat op zijn website:
https://ehoco.nl/domoticz-weerstation/
Wist ook niet van het bestaan van de json af, ben nu ook aan het loggen voor mijn eigenbouw Fronius Inverter pagina.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Proton_ schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:53:
@jacovn vanaf 17:00 heb je clipping en dus niet de maximale opbrengst.
Welnee, dat is schaduw buurhuis op 2 panelen achtereenvolgens.
Het voltage van die optimizers zakt in elkaar en de rest hoogt een beetje op.

zie vermogen panelen:
power all panels

Geel achtige kleuren zijn de Sunpowers X21-350 op 60 graden. (P1.1.17-P1.1.23) Die leveren in de latere middag 320 Watt in de peak.

Daaronder zie je de west gerichte Panasonic HIT 330 panelen op 12.5 elevatie. Die zitten op 260 watt piek
En daar weer onder de Oost gerichte Pnasonic HIT 330 panelen die blijkbaar op deze dag rond de 220 watt piekten.

[ Voor 42% gewijzigd door jacovn op 18-04-2019 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
pielle007 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:24:
Omvormer: aurora power one pvi 3.0 TL outd s.

ik zoek op nexpower en kom uit op:
https://www.nexpw.com/Product/thin-film-solar/Xtreme#p2

kijk ik dan in de installatie handleiding dan staat daar dit(hoofdstuk 2.7 pagina 13):
"For NexPower module requirement, it is essential to select transformer type inverters
with DC negative pole grounding function."
en dan denk ik , een power-one PVI 3.0 dat is een TL omvormer geen trafo?
dus dat klopt niet.

dus ik vraag me af of dit wel een goede set is en of het eigenlijk wel klopt wat daar geknutseld is. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw