Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waliewekko
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-01-2024
Beste mede-tweakers,

Na veel inlezen etc ben ik stappen aan het ondernemen om zelf zonde-panelen te nemen. De situatie is dat ik een schuin dak heb met twee dakkapellen erop. De dakkapellen zijn ongeveer 3m breed en 2,7 diep. Voor de dakkapellen heb ik nog een strook dak van ons 1,3m breed (4 dakpannen) en 10,5m lang.

Bij de bouw van de dakkapellen is er een extra balkenlaag aangebracht, daarmee mag ik het dak 50kg/m2 belasten.

Hier overzichtslaatje van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sDYR1tJ1/Schermafbeelding-2019-04-24-om-20-54-37.png

Orientatie van het dak is ong 244º (w-zw) met een hoek van 28º.

Idee voor opstelling
Het idee is nu 6 panelen op het schuine dak, onder de panelen te plaatsen. Daarnaast 2 panelen per dakkapel (of zuid-zuid-oost oriëntatie, of oost-noord-oost). Zoals je ziet bij het skatchup-model hebben de panelen op het schuine dak m.n. in de ochtend last van schaduw, dit houdt ongeveer tot 11.00 wintertijd (12.00uur zomertijd) aan. Daarna vrij van schaduw totdat de zon achter de huizen aan de overkant van de straat verdwijnt

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0Ny49Nnd/Schermafbeelding-2019-04-24-om-21-21-19.png

Welke panelen en omvormer?
Ik heb al wat offertes gehad die allemaal adviseren om een SE met optimizers te kiezen. Omdat de schaduwen echter best breed zijn (en dus een groot deel van de panelen er last van hebben), verwacht ik echter weinig winst van deze opstelling, tegen wel een duidelijke meerprijs. Ik heb er in PV*SOL ook wat simulaties op los gelaten en daar lijkt het erop dat SE met optimizers me ongeveer 85 kwh/jaar gaat opleveren. Economisch dus niet helemaal rendabel.

Zelf zit had ik meer het idee om te gaan voor bijv. een Goodwe GW3000D-NS. Daarbij dan twee strings, één van 6 panelen voor de rij onder het dak en één van 4 panelen voor de panelen op de dakkapellen.

Voor de panelen onder de dakkapellen zit o.a. te kijken naar de Q-cells maar die zijn volgens mij nu slecht leverbaar, alternatief eventueel van Ja-Solar 325wp panelen: https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar

Op de dakkapellen zat ik te kijken naar o.a. deze panelen van JA-Solar, van 375wp (https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar)

Klopt mijn idee om niet voor Solaredge te gaan?
Graag wil ik jullie m.n. de vraag voorleggen wat jullie van mijn idee vinden van de goodwe icm twee string. Mijn twijfel is m.n. of een string van 4 panelen niet te kort is. (de goodwe heeft wel een minimale spanning van 80v per MPP trager, zou dus voldoende moeten zijn)
Zie ik wellicht een andere oplossing over het hoofd of toch voor de SE met optimizers gaan?

Uiteraard bestaat hét antwoord niet, maar wellicht zijn er nog ideeën die ik over het hoofd heb gezien.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:22

BCC

Ja, dat lijkt mij een logisch plan. Er valt niet zoveel te optimizen aan een rij schaduw. Passen ze niet langs de nok?

[ Voor 101% gewijzigd door BCC op 24-04-2019 21:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

voor zo weinig panelen is een micro-inverter ook nog wel interessant om naar te kijken. bv een APS QS1.
Niet zo goodkoop als een goodwe, maar je zit niet met de minimale paneelhoeeelheden van solaredge

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Waliewekko boven de dakkapellen passen ook nog panelen van 80 cm breed, zoals Panasonic HIT 245 Wp die weer te combineren is met de HIT-N330 voor eronder.

Maar als dat te duur wordt, dan is je plan met de Goodwe omvormer prima. Het zijn 72 cells panelen op je dakkapel waardoor je de benodigde 80V met twee panelen al haalt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:00
Op je dak kapel ziet er niet uit zo, gewoon kwart slag draaien, passen er ook drle per kapel, en dan schuin omhoog tegen je dak laten lopen, kun je ze zelfs met haken bevestigen ipv met heel veel ballast.
12 panelen is mooi één string. Onderste
zes zou ik dan een tigo geven. Als je inderdaad die tigo monteerd dan moet je boven panelen monteren die één of twee ampère meer leveren dan die beneden. Dan heb je nooit rendement verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:33

Theo

moederbord

Waarom plaats je de panelen op de dakkapellen niet plat? Je kan er dan drie per dakkapel kwijt als je ze plat legt ipv twee. Die drie panelen hebben individueel zo'n 20% lagere opbrengst ten opzichte van wat je voorstelt, maar omdat je van 2 (x 100%) naar 3 (x80%) panelen gaat heb je een hogere opbrengst. Bovendien kun je de zes panelen dan in één string plaatsen op een omvormer.

Je schoorsteen zorgt er wellicht voor dat je niet een hele rij met panelen kwijt kan aan de bovenzijde van je dak. Maar waarom niet boven elk dakkapel ook twee panelen plaatsen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:06
Denk er goed aan, dat als je je panelen op de dakkappelen zo plaatst als getekend, dat ze mega veel wind vangen. Onze installateur wilde ze zelfs niet eens zo plaatsen.

Hoeveel ballast je er ook onder legt, bij een goede herfst storm komen die dingen naar beneden.

/edit:
Wij hebben 20 panelen verspreid over 3 daken (12 op de garage, 6 op het huis, 2 op een dakkapel) op 1 string (met optimizers) op een SolarEdge. Op iedere moment staan er wel panelen niet optimaal op in de schaduw en wij halen nog steeds een uitstekend rendement.

Daarnaast vind ik het SolarEdge "eco-systeem" (apparatuur, app, etc...) erg prettig.

4 op 1 string is wel erg weinig, dan haal je nooit een hoog genoeg string voltage.
Alles op 1 string met optimizers is dan een betere keus.

[ Voor 50% gewijzigd door OverSoft op 25-04-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
Ik zou eerder oost-west bakken maken op het dakkapel in portrait want idd ze staan zo haaks wel vol in de wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:33

Theo

moederbord

Heb je aan de andere kant van de woningdak trouwens ook nog een dakkapel die je vol kan leggen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
prein2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:34:
voor zo weinig panelen is een micro-inverter ook nog wel interessant om naar te kijken. bv een APS QS1.
Niet zo goodkoop als een goodwe, maar je zit niet met de minimale paneelhoeeelheden van solaredge
Dit. Centrale omvormers met optimizers lijken mij niet helemaal meer van deze tijd.
Het microomvormersysteem heeft zoveel voordelen en maar 1 nadeel (stuk is het dak op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdam_onlin
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09-2022
Met de plaatsing van de zonnepanelen onder de dakkapellen creëer je je eigen schaduw op je zonnepanelen een deel van de dag. Dat lijkt met niet zo handig. Een klein beetje schaduw is relatief een groot verlies. Ook als je de panelen boven de kapellen plaatst geeft de slagschaduw van pijpjes die op je dak staan ook aan de bovenkant mogelijk verlies. Als je ze daar plaatst zou ik die pijpjes in ieder geval verlagen. Je hebt tegenwoordig ook afvoerpannen en zo. En hier in de buurt heb ik gezien met een storm gaan de zonnepanelen die niet op het dak liggend geplaatst zijn er gewoon af. zou ik zeker niet doen. Wij hebben zelf een huis met zonnepanelen op zuidwest west en de opbrengst is prima maar wij hebben geen schaduw op ons dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals getekend staan de dakkapelpanelen te ver naar achteren, als je ze zo ver mogelijk naar voren en richting het dak plaatst dan heb je 70 cm naar elke rand. Die rand is ook nog 5?cm dus ruim genoeg om ze praktisch schaduwloos met een hoek van 20 graden te monteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Waarom geen panelen onder de nok?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Waliewekko Die schoorsteen kan niet weg? Dan kunnen er 6 panelen schaduwvrij boven de dakkapellen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Een set op 228 graden zal ongeveer 25% van zijn energie opwekken voor 12:00 zomertijd denk ik.

Als de dakkapellen 3 meter breed zin dan moet je gewoon 6 panelen op de dakkapellen schuin tegen het dak laten leggen ook richting 228 graden en dan de 6 panelen onder de dakkapellen voorzien van 3 duo tigo optimizers zoals @reneeke1970 al voorstelde.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 25-04-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waliewekko
Dank voor jullie reacties en meedenken!

Ik heb het met een van de installateurs idd gehad over plaatsen van panelen boven de dakkapellen. Hij gaf echter aan dat daar waarschijnlijk te weinig ruimte is. Er zitten boven de dakkapellen ongeveer 3 rijen pannen, net geen meter als ik dat nameet bij andere rijen pannen op mijn dak. Daarnaast is de onderste rij (bij de dakkapellen) weggehaald en vervangen voor dakbedekking (zie foto). De installateur gaf aan dat je minstens vier rijen dakpannen nodig hebt voor het bevestigen van de dakhaken, klopt dat? Of zou je hier wel iets kwijt kunnen.

een closup van de dakrand boven de dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MTLMwC8G/IMG-7068.jpg

nog een overzichtsfoto van de straat:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Fz16dJqZ/IMG-7076.jpg

@reneeke1970 en @TWyk : jullie opperen allebij om de panelen op de dakkapel schuin tegen het dak aan te leggen (in portrait), om dat het stukje dak korter is dan het paneel zal het dus niet evenwijdig lopen aan het dak. Kun je het dan nog steeds met dakhaken vastmaken? Daarnaast kun je dan alleen het bovenkant van het paneel vastzetten met de haken, hoe kun je dan de onderkant vastzetten. Of is dit toch geen optie.

@TWyk : met PV*Sol kwam ik ongeveer op een verlies van 16% door de schaduw (ongeveer 280kwh/jaar verlies bij een rij van 6x320wp panelen). Dat is dus wel iets minder, maar inderdaad wel significant. Bedankt voor de tip van de tygo's, die hoef je natuurlijk niet onder elk paneel te plaatsen (zoals bij de SE optimizers)
Theo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:03:
Waarom plaats je de panelen op de dakkapellen niet plat? Je kan er dan drie per dakkapel kwijt als je ze plat legt ipv twee. Die drie panelen hebben individueel zo'n 20% lagere opbrengst ten opzichte van wat je voorstelt, maar omdat je van 2 (x 100%) naar 3 (x80%) panelen gaat heb je een hogere opbrengst. Bovendien kun je de zes panelen dan in één string plaatsen op een omvormer.

...
Dat plaatje van de SE-designer laat ze wel erg onder een hoge hoek zien. Als het goed is had ik daar een helling van 15 graden gezet. Ik ben, vanuit windbelasting idd van plan ze onder een hoek van 10 graden te zetten. Het liefst flatfusion, maar die hebben geen portrait opstelling. Evt idd in oost-west opstelling. Of bedoel je met plat ook echt helemaal plat (0graden), kom je dan niet in de problemen met vuil wat niet meer goed afspoelt etc? Vanuit wind-veiligheid gaat mijn voorkeur uit naar oost-west, dan kan ik max 2 panelen per dakkapel kwijt, dan evt wel 72 cells. Maar als de optie van @TWyk / @reneeke1970 mogelijk is met een stevige bevestiging aan het dak, dan heeft dat mijn voorkeur.

Bij oost-west op de dakkapellen krijg ik totaal 8 panelen op west (waarvan 6 met schaduw) en 2 op oost, dan hebben, ook ivm de verschillende orientaties wel alle panelen een optimizer nodig denk ik (of inderdaad micro-omvormers, maar dat bij tien panelen ongeveer even duur als SE met optimizers volgens mij).

(edit: linkje gerepareerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Waliewekko aan boven kant een haak, en onderkant tien kg ballast is al zat. Of de onderkant leg je rails van links naar rechts en aan zijkant kapel vast maken dan kan het zonder ballast. Het is niet standaard dus word wel knutselen zeg maar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
reneeke1970 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:57:
@Waliewekko aan boven kant een haak, en onderkant tien kg ballast is al zat. Of de onderkant leg je rails van links naar rechts en aan zijkant kapel vast maken dan kan het zonder ballast. Het is niet standaard dus word wel knutselen zeg maar....
Het is inderdaad niet heel gebruikelijk om de panelen schuin van de dakkapel naar de nok te leggen.
Maar het kan wel. Hier een voorbeeldje
http://www.zonnig-zonnepa...ads/2015/04/DSC07527.jpeg

Als je 3,30 brede dakkapellen hebt kun je zelfs 2 x 4 panelen landscape op een schansje richting de nok leggen

[ Voor 8% gewijzigd door TWyk op 25-04-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waliewekko
@reneeke1970 en @TWyk dank voor jullie reacties, inderdaad niet standaard maar wel mooie opties. Ik ga eens kijken of ik een installateur zover krijg om dit te gaan doen. Zelf namelijk te bang om het dak op te gaan.

Zeker als ik op de dakkapellen 72cells panelen zou laten leggen zou dat de totale opbrengst mooi verhogen (afdekken jaarverbruik + nog een beetje extra voor toekomstig misschien een EV of warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waliewekko schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:31:
@reneeke1970 en @TWyk dank voor jullie reacties, inderdaad niet standaard maar wel mooie opties. Ik ga eens kijken of ik een installateur zover krijg om dit te gaan doen. Zelf namelijk te bang om het dak op te gaan.

Zeker als ik op de dakkapellen 72cells panelen zou laten leggen zou dat de totale opbrengst mooi verhogen (afdekken jaarverbruik + nog een beetje extra voor toekomstig misschien een EV of warmtepomp).
Als je toch aan twaalf stuks komt mag het ook 60 cell zijn, je hebt toch wel een ideale string spanning. En een beetje aluminium stripjes buigen en wat extra gaatjes boren lijkt mij geen probleem.
Je ziet hierboven op de foto hoe het kan, en als je dan ook nog zijkanten dicht kunt maken met zelfde materiaal als kapel ziet het er schitterend uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1